Wykład inauguracyjny 2023/24. Mistyka jako element śląskiej duchowości. Prof. Maciej Manikowski

Rozwiń transkrypcję filmu

Wykład inauguracyjny 2023/24. Mistyka jako element śląskiej duchowości. Prof. Maciej Manikowski

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • teraz możemy przejść do wykładu inauguracyjnego dzisiejszego spotkania i
  • bardzo Cieszę się że nasze zaproszenie przyjął niezwykły cłek
  • proform Zym
  • naszej uczelni no i też naszym osobistym pan Maciej
  • manikowski jest polskim teologiem filozofem jest absolwentem filozofii na
  • Uniwersytecie wrocławskim profesorem w Instytucie filozofii Uniwersytetu
  • Wrocławskiego swój doktorat zrobił z dziedziny z Filozofii języka właśnie na
  • wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego w 96 roku potem
  • habilitował się z zakresu teologii
  • edim od 2016 roku Pan profesor manikowski muszę powiedzieć też że był
  • wykładowcą tutaj w ewangelikalne Wyższej Szkole teologicznej to były lata
  • 2008-2010 wykładał przedmioty filozoficzne ja sam na te przedmioty na
  • te zajęcia chodziłem od czasu do czasu za każdym razem Byłem
  • zachwycony myślałem w jak cudowny sposób człowiek potrafi O tak trudnych rzeczach
  • opowiedzieć także tutaj Chylę czoła Wiele się nauczyłem wiele Uczę się od
  • profesora manikowski prof Jeszcze raz dziękuję oddaję mikrofon i Zamieniam się
  • w słuch Bardzo dziękuję dziękuję bardzo chciałbym
  • zacząć od takiego bardzo często powtarzanego zdania które próbuje
  • scharakteryzować wiek XX zdanie które jest
  • przypisywane różnym osobom tak naprawdę kiedy próbuje poszukiwać źródłowo kto
  • faktycznie je wypowiedział to dosyć trudno jest to znaleźć
  • nieraz mówi się o tym że był to francuski pisarz Andre Mal inni mówią że
  • był to ber jeszcze inni będą mówili że to zdanie wypowiedział k
  • Runner wydaje się że nie jest istotne być może w tym momencie dociekanie tego
  • kto wypowiedział to zdanie a samo to zdanie mianowicie ono brzmi w ten sposób
  • wiek X albo będzie wiekiem mistyki albo go nie będzie wcale
  • można byłoby na przykład powiedzieć w ten sposób że oczywiście zdanie to jest
  • jak najbardziej prawdziwe i to co ono głosi się sprawdziło No bo wiek XX w
  • gruncie rzeczy dobiega kresu swojej pierwszej ćwiartki a więc jeżeli jest
  • wiek 2 to oczywiście można by było twierdzić że to zdanie jest prawdziwe
  • ale z drugiej strony warto też zwrócić uwagę na inne
  • stwierdzenie które pojawiło się Myślę że ci którzy byli na zjeździe filozoficznym
  • a pan rektor był w Szczecinie w 2004 roku to na jednym z wykładów profesor
  • socjologii powiedział że dosyć istotne jest to że obserwujemy tak zwany powrót
  • religii w naszej rzeczywistości ale pytanie które powinniśmy sobie zadać to
  • jest pytanie dotyczące Jaka religia wraca że przecież nie
  • religi którą znamy z X wieku z X wieku 1 19 czy nawet z początków XX wieku to
  • samo trzeba byłoby powiedzieć o owej mistyce jeżeli myślimy o wieku XX jako o
  • wieku mistyki jeżeli myślimy o mistyce jako tym co jest fundamentem między
  • innymi Śląskiej duchowości to oczywiście to nie jest mistyka którą znamy
  • Chociażby z pism mistycznych Jakuba Bem to nie jest mistyka którą znamy Z
  • pism Teresy z Ava czy Jana od Krzyża czy nawet to nie jest mistyka którą znamy
  • być może także i z pism Tomasza mertona To jest coś co w dzisiejszym czasach
  • powinniśmy rozumieć troszeczkę inaczej i spróbuję ten mój wykład poprowadzić
  • takimi trzema ścieżkami po pierwsze spróbować określić to co jest dzisiaj
  • nazywane mianem duchowości po drugie spróbować określić to co jest w gruncie
  • rzeczy oddawane poprzez ów termin mistyka bądź doświadczenie mistyczne a
  • na koniec pokazać jak faktycznie to co rozumiemy przez doświadczenie mistyczne
  • jako element fundamentalny dla duchowości w ogóle i duchowości ą
  • szczególności można byłoby dzisiaj zrozumieć kiedy myśli się o duchowości
  • to bardzo często w XX wieku dostrzega się dwie
  • możliwości z jednej strony będziemy widzieli zastępowanie przez duchowość to
  • co do tej pory było religią instytucjonalną to jest pewien prąd
  • który na przykład do X wiecznej Holandii kiedy właśnie na
  • bazie ruchów reformacyjny pojawiają się pierwsze
  • próby zbudowania religii czy nawet zbudowania kościoła który byłby bez
  • struktur coś co potem także będzie się pojawiało pod postacią chrześcijaństwa
  • bez religijnego bardzo często kojarzone z myślą
  • Bona Ale z drugiej strony to jest też odwoływanie się do tego kogo nazywamy
  • człowiekiem duchowym i tutaj dwa takie teksty które mogą nam przybliżyć to Kim
  • jest człowiek duchowy oczywiście znamy bardzo często
  • odwołujemy się do słów Apostoła Pawła który mówi o tym że człowiek to jest
  • ciało dusza i duch stąd się ten podział też to rozważanie dotyczące tego jest
  • człowiek duchowy się pojawia ci którzy głębiej zajmują się na przykład
  • filozofią czy teologią późnego średniowiecza wiedzą że to będzie
  • pojawiało się na przykład w pismach mistrza
  • Arta ale pod koniec XX wieku w jednym z bardzo znanych
  • esejów czeski filozof uczeń Edmunda Jan patoczka dokonał roż
  • intelektual a człowiekiem duchowym intelektualista jak mówi
  • patoczka to jest ten który posiada pewną wiedzę intelektualista jest to ten który
  • potrafi się w tej wiedzy zorientować intelektualista To jest ten
  • który być może próbuje tę wiedzę innym przekazać człowiek duchowy to będzie ten
  • który potrafi tą wiedzą żyć człowiek duchowy to będzie ten który będzie
  • potrafił tę wiedzę w swoim życiu w jakiś sposób wykorzystać i tutaj warto też
  • odwołać się do drugiego tekstu który bardzo łatwo nam to pokazuje a
  • mianowicie do wiary filozoficznej Karla jaspersa jaspers zastanawia się nad
  • prawdą zastanawia się nad tym co mogłoby nam pokazać różnicę
  • w dwóch możliwych sposobach podejścia do prawdy prawda filozoficzna i prawda
  • najwyższa za tę drugą jesteśmy w stanie oddać swoje życie za prawdę filozoficzną
  • życia nikt oddawać nie będzie człowiek duchowy to jest ten dla którego ta
  • prawda faktycznie będzie ważna człowiek duchowy To jest ten który będzie w
  • stanie za tę prawdę oddać swoje życie tutaj odwołując się do tego o czym mówi
  • w swoim słowie dziekan to ewidentnie widać że właśnie w tym kontekście to
  • Jezusa też rozumieliśmy jako człowieka duchowego jako tego który jest w stanie
  • oddać swoją wolę oddać ją Bogu dlatego że jest ona dla niego
  • ważniejsza a więc człowiek duchowy to będzie ten który będzie próbował t
  • wiedzę którą być może jako intelektualista posiada wprowadzić w
  • życie Bardzo często mówi się o tym że mamy do czynienia z kryzysem na przykład
  • cywilizacji europejskiej kultury europejskiej a ona polega między innymi
  • na tym ta sytuacja że coraz mniej mamy tych których moglibyśmy uznać jak mówi
  • swojej koncepcji cywilizacji Arnold to za milowe kamienie rozwoju nas
  • cywilizacji kiedyś był Dante kiedyś był gete w przypadku wspomnianych tutaj
  • elementów dotyczących naszej naszej
  • Wrocławskiej ziemi między innymi takim kamieni milowym w rozwoju na przykład
  • cywilizacji europejskiej jest oczywiście także Marcin Luther dzisiaj tych kamieni
  • tych duchowych ludzi którzy mogliby wziąć na barki tę
  • cywilizację chyba coraz mniej a być może brakuje w ogóle a tylko i
  • wyłącznie człowiek duchowy byłby tym który mógłby nam powiedzieć mógłby nam
  • przybliżyć mógłby nam pokazać Czym jest to co bardzo często nazywamy
  • doświadczeniem mistycznym bo nie powinniśmy uważać
  • doświadczenia Mistycznego czy mistyki w ogóle za coś co jest elitarne dostępne
  • tylko i wyłącznie nieliczny
  • nawet spróbuję zaryzykować taką tezę choć być może zostanie ona mocno
  • skrytykowana uważam że doświadczenie mistyczne nie musi być tylko i wyłącznie
  • związane z doświadczeniem Boga Oczywiście że w mistyce koniec końców
  • bardzo często to doświadczenie dotyczy Boga ale przecież może ona dotyczyć
  • czegoś jeszcze bardziej jak by chciał powiedzieć coraz bardziej
  • fundamentalnego a mianowicie dotyczyłoby to doświadczenia
  • jedności Fryderyk nicze kiedy próbuje mówić o mistyce A zdarza mu się od czasu
  • do czasu o tym mówić to właśnie zaznacza że doświadczenie mistyczne jest
  • doświadczeniem jedności jest takim doświadczeniem w
  • którym zanikają pewnego rodzaju rozróżnienia które n kiedy całkowicie
  • nieświadomie ponieważ jest to element albo kulturowy albo element wychowawczy
  • edukacyjny ze sobą nosimy no troszeczkę pozwolę sobie tutaj na element
  • Filozoficzny No bo taka jest moja Główna profesja jeżeli popatrzymy na filozofię
  • nowożytną tą która się zaczyna od Kartezjusza to w niej następuje
  • rozróżnienie na mnie jako podmiot poznający czyli tego który poznaje
  • rzeczywistość na rzeczy pozwana która staje się Przedmiotem
  • Poznania a w doświadczeniu jedności tego rozróżnienia nie
  • ma podmiot jest jednocześnie przedmiotem przedmiot jest jednocześnie
  • podmiotem kiedy chcemy zobaczyć to doświadczenie jedności takie
  • doświadczenie które w gruncie rzeczy wynika bardzo
  • często z naszych duchowych
  • predyspozycji Kiedy próbujemy sobie coraz głębiej
  • wkraczać coraz głębiej się zanurzać No to to docieramy do tego podstawowego
  • źródła w którym rozróżnienia nie ma mistrz w swoich zachowanych do dzisiaj
  • dnia kazaniach próbuje nam
  • pokazać cheli zobaczyć jaki jest początek nie
  • ten początek o którym nam na przykład mówi objawienie że na początku Bóg
  • stworzył niebo i ziemię a następnie stworzył człowieka i tak dalej ale
  • Gdybyśmy chcieli się zagłębiać w ten początek to przecież dostrzegliśmy że na
  • początku wszystko było jednością to nie jest panteizm kiedy
  • będziemy mówili że na początku wszystko było w Bogu bo przecież nikogo czy
  • niczego inego poza Bogiem nie było Czy było to w Bogu
  • w sensie intencjonalnym jak na przykład chcieliby
  • fenomenolog czy będzie to rozumiane właśnie jak chcą myśliciele
  • pizu w sensie materialnym czy być może jak chcą ci którzy zaliczają się do
  • szkoły platońskiej a mianowicie że będzie to w sposób
  • idealny Nie ulega wątpliwości że jednak mimo wszystko kiedy patrzyliśmy na ten
  • punkt wyjścia to koniec końców Odkrywamy że na początku jest jedność z różnych
  • względów ta jedność została w pewien sposób potem
  • skomplikowana pięknie o tym mówi między innymi Jakub Bem za rok będziemy
  • obchodzili 4 stulecie jego śmierci w Zgorzelcu i myślę że być może przy
  • okazji różnych wydarzeń ten zostanie przypomniany też
  • ty ktoś który jest jego duchowym uczniem ktoś który go nie miał możliwości poznać
  • Choćby z tego prostego powodu że Jakub beme umiera w sierpniu
  • 1624 roku a ten nasz bohater rodzi się 25 grudnia tegoż
  • 1624 roku a mam na myśli tutaj Johannesa Szeflera zwanego angelem szusem który
  • mówi nie poszukuj Boga zewnątrz zajrzy do siebie i ten Bóg
  • mieszka w tobie ten piękny epigramat jest wyryty na pomniku który znajduje
  • się w ogrodzie barokowym zakładu Narodowego imienia
  • osińskich klasztoru zakonników z czerwoną gwiazdą
  • który właśnie był miejscem gdzie gdzie Angelus szus przez całe swoje życie
  • mieszkał drodzy studenci się że kiedy popatrzymy na
  • Śląsk Śląsk który jest krainą dosyć szeroką w sensie geograficznym aane jak
  • chcą niektórzy to jest to kraina która zaczyna się gdzieś niedaleko Oświęcim a
  • kończy się na wysokości Drezna kiedy popatrzymy na te wszystkie ruchy które
  • się tutaj pojawiały łącznie z ruchami które wygenerowały z siebie słowa
  • niewielkich myślicieli to w szkole Braci morawskich kształci się schleiermacher
  • ktoś który w gruncie rzeczy za jakiś czas stanie się jednym z
  • najwybitniejszych XIX wiecznych teologów ale także i filozofów religii to
  • przecież tutaj pojawia się całkiem niedaleko W maleńkiej miejscowości herud
  • Nikolas vendor Który z jednej strony będzie odpowiedzialny za duchowość serca
  • Ale z drugiej strony Będzie tym który wpłynie na umysłowość jednego z
  • najważniejszych filozofów religii XX wieku czyli na Rudolfa Otto który
  • właśnie badając między innymi kwestie doświadczenia Mistycznego koniec końców
  • będzie musiał do tego cendor wrócić no tutaj wreszcie Także jeżeli już
  • popatrzyli byśmy jeszcze innej strony pojawia się hrabia
  • Jork forter gości u siebie Wilhelma który jest
  • odpowiedzialny za to żeby mówić o nowych naukach jakimi są nauki
  • humanistyczne nie byłoby Wielu naukowców nie byłoby wielu myślicieli nie byłoby
  • wielu prądów Czy to teologicznych czy filozoficznych gdyby nie Śląsk nazywany
  • bardzo często przez Marcina luthera krainą
  • Marzycieli doświadczenie mistyczne doświadczen
  • jedno jak mówiłem na początku ono wcale nie musi odwoływać się do Boga pozwolę
  • sobie na koniec przytoczyć fragment z powieści która zatytułowana jest słońce
  • życia została wydana w 1916 roku przez fińskiego pisara Fran
  • Emila silp który pokazuje jak faktycznie można byłoby to doświadczenie mistyczne
  • doświadczenie rozumieć w odwołaniu do codziennego
  • życia opisuje to sytuacj w której młody człowiek po jakimś czasie wraca do
  • swojego rodzinnego domu wchodzi do swojego pokoju w którym przeżył całe
  • dzieciństwo siada naprzeciw otwartego okna i jak
  • pisze długo patrzył na ten krajobraz poze
  • KRUS nie przestawał nucić z Cicha melodii która tak bardzo odpowiadała
  • jego nastrojowi uczonymi zmysłami wyczuwał niejako woń
  • młodej zieleni a tykanie zegara zdawało mu się ciągle coś powtarzać to
  • nieustanne powtarzanie wprawiał powoli przybysza w stan za którym
  • wzdychał na uświadomił
  • sobie
  • i w tym odkryciu zamknęło się na chwilę wszystko tykanie zegara życie krzywiące
  • się trawy błoga Melancholia dnia i on sam jak gdyby w jego głębi ktoś
  • przytaknął tu jest teraz moje miejsce jak gdyby to stwierdzenie wyjaśniało
  • całą zagadkę bytu
  • mcie odczuł że wszystko jest jednością I w tym momencie kiedy odczuł że wszystko
  • jest jednością zrozumiał że tak naprawdę
  • rozwiązał zagadkę bytu czyli rozwiązał zagadkę
  • istnienia Miło mi było do państwa zwrócić się z tym krótkim wykładem Miło
  • było mi też zobaczyć znajome twarze Dziękuję bard s
Pobierz transkrypcję (TXT)