Wszystko co chcecie wiedzieć o anglikanizmie, ale nie macie kogo zapytać
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Wszystko co chcecie wiedzieć o anglikanizmie, ale nie macie kogo zapytać | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy
- ewsk online witamy państwa i Serdecznie witamy naszego dzisiejszego rozmówcę
- ksiądz Dominik Chmielewski tutaj Dominik poprawisz mnie jeżeli ja się
- pomylę jesteście rektorem parafii świętej wiary w Winchester oraz mistrzem
- Świętego Krzyża tak dokładnie tak nic nie trzeba powiedzieć a to wszystko przekłada się na bycie duchownym anglikańskim księdzem
- anglikańskim i właśnie na temat anglikanizmu będziemy dzisiaj rozmawiać
- od razu z góry zapamiętam że nie będziemy zagłębiać się w historię amerykanizmu Mamy nadzieję poświęcić na to zupełnie oddzielne spotkanie wykład
- natomiast anglikanizm To jest lud który w Polsce jest stosunkowo słabo znany
- ale W ostatnich tygodniach mówi się o nim bardzo dużo
- bardzo dużo nie oznacza że wiemy o nim dużo więcej niż wiedzieliśmy te kilka
- tygodni temu kościół Anglii nadają pozostaje i nie wiadomo dla wielu osób w
- tym również dla dziennikarzy którzy w ostatnich dniach Popełniali sporo pomyłek na przykład opisując różne elementy czy liturgii czy teologii czy
- struktury kościoła Anglii
- Dzisiaj będziemy rozmawiać na ten temat z osobą która ze wszechmiar jest
- ekspertem w dziedzinie kościoła Anglii jako że jest jego duchownym No a przy
- okazji tak jak zwykle z dumą mówię o takich sytuacjach
- Dominik ksiądz Dominik jest również absolwentem wst i może od tego zacznijmy
- Zacznijmy w ogóle zamiast mówić od anglikanizmu jako takiego Zacznijmy od twojej od twojej historii jak to się stało Jak wygląda właśnie twoja historia
- która doprowadziła cię do kościoła Anglii do bycia duchownym w kościele Anglii jak to się stało że Polak absolwent szkoły ewangelikalnej został
- właśnie duchownym i jest możemy już teraz powiedzieć że w jakimś sensie
- rektor to odpowiedni proboszcza Myślę że wytłumaczysz to trochę później czyli
- zajmujesz dość wysokie stanowisko również kościelne
- w jednym w jednej z najstarszych parafii Wielkiej Brytanii prawda
- tak no unikalne jest to miejsce w którym w którym mam radość służyć
- co prawda moja Posługa tutaj zaczęła się dość niedawno bo zostałem licencjonowany i wprowadzony w urząd czwartego września czyli czyli 3
- tygodnie temu to jest To jest zupełnie świeże i nowe miejsce dla mnie ale poprzednie parafie w których posługiwałem były również ciekawe i
- miały również swoją niezwykle ciekawą historię byłem wikariuszem w parafii św Mikołaja w arundel która jest o tyle unikalną
- parafią że jest parafią która której kościół parafialny jest w połowie
- rzymskokatolickim a w połowie anglikański stała się to To jest jedyny
- w Anglii taki kościół stało się to dlatego że w Arun del arunel od zawsze była siedzibą książąt morfolków i książę Norfolk który
- jest wielkim marszałkiem Anglii ci z was którzy oglądali pogrzeb królowej czy proklamacje nowego króla to
- on pojawiał się zawsze w czerwonym mundurze i takim takim kapeluszu z
- białymi piórami a w jego ręku była taka biała Długa laska którą otrzymał iniósł
- zawsze przed przed królem z Królewskiego przywileju od pokoleń ta rodzina
- obsługuje czy organizuje koronację i pogrzeby królewskie i książę Norfolk jest ich zamek holków jest właśnie w arendel i to
- historię musimy odrobinę opowiedzieć bo w czasie reformacji kiedy
- Henryk VIII rozwiązywał klasztory ówczesny książę Norfolk oddał mu ten
- kościół razem z budynkami kościelnymi gdzie byli kanonicy na własność co
- uszczęśliwiło króla bardzo dlatego że w tym łączyły się pola i różne inne Dobra które przeszły na Skarb Państwa
- ówcześnie A dzień później takiego udobruchanego króla poprosił o to żeby
- tą kaplicę czyli prezbiterium tego kościoła sprzedał mu z tego względu że
- tam pochowani są jego przodkowie co król oczywiście za dość potężną sumę
- uczynił I od tamtego czasu prezbiterium kościoła należy do norfolków i pomiędzy
- prezbiterium a resztą kościoła jest taka ogromna średniowieczna krata która wtedy została zainstalowana także kiedy do kaplicy norfolków przychodzi ksiądz
- katolicki odprawić mszę To z częściach anglikańskiej można o sobie obserwować
- oglądać i również z części tej katolickie można obserwować wszystkie anglikańskie nabożeństwa które się tam które się tam odbywają i Jest to dość
- znane miejsce Stąd Mieliśmy mieliśmy w ciągu roku mieliśmy około 40 tysięcy turystów którzy przyjeżdżali odwiedzali kościół tylko z tego powodu żeby żeby
- zobaczyć żeby zobaczyć właśnie tą dość piękną kaplicę norfolków
- także także jak byłam mam dość wielkie szczęście do bycia w unikalnych i
- pięknych miejscach ale ale to miejsce w którym jestem teraz gdzie zostałem wprowadzony urząd proboszcza tak jak mówię 3 tygodnie temu jest tym bardziej
- unikalne że to jest najstarsze w Anglii najstarszy w Anglii tak zwany dom jałmużniczy który trwa nieprzerwanie od 1132 roku ja jestem jego 70 mistrzem
- mistrzem dlatego że dom jałmużniczy na początku na samym
- początku prowadzony był przez jałmużniku przez szpitalników Jerozolimskich przez zakon krzyżowy to z nadania biskupa Winchester gdzie gdzie
- budowla się znajduje stąd naszym herbem jest Krzyż jerozolimski dzisiaj nie mam
- na sobie powinienem mieć ale przywilejem mistrza jest to jestem jedynym prezbiterem w kościele Anglii który ma przywilej noszenia Krzyża pektoralnego
- takiego Biskup który jest w kształcie Grzej jerozolimskiego oraz laski takie
- jak laska Biskupia która jest pozostałością takiego opactwa które tutaj też funkcjonowało i z tego co wiem żaden
- inny proboszcz w Anglii nie ma takiego przywileju co jest to jest unikalnym
- pozycja mistrza jest pozycją dość senioralną w diecezji Winchester a także
- w kościele Anglii także to jest taka taka dość istotna ważna rola i także w takim funkcjonowaniu w społeczności
- lokalnej czyli w mieście przy wszystkich wydarzeniach typu właśnie jak była
- proklamacja Królewska w takich państwowych wydarzeniach mistrz św Krzyża przebierze w nich w nich udział i jest taką osobą która prowadzi czy
- współprowadzi te nabożeństwa wraz z dziekanem winchesteru stąd to taka taka dość unikalna rzecz drugiego punktu widzenia jest to również
- unikalna unikalne miejsce dlatego że to jest pierwsze takie miejsce w historii zarejestrowanej które zapewnia byt tym ludziom którzy nie mają pieniędzy na to
- aby się utrzymać jakby z własnych pieniędzy tak są zubożali biedni i dla
- nich został zbudowany przez jednego z biskupów Winchester taki dom jałmużny czy o wokół kościoła który wygląda jak klasztor mężczyźni którzy tutaj
- mieszkają do dzisiaj nieprzerwanie tak jak mówię Od 12 wieku naszą czarne bądź czerwone habity nazywa się ich braćmi im oni prowadzą takie
- paramonastyczne życie gdzie codziennie rano spotykamy się na nabożeństwie w
- kościele mamy wspólne modlitwy wspólne wspólne zajęcia wspólne wydarzenia prowadzą Takie Życie wspólnotowe chociaż Mają możliwość prowadzenia swojego jakby
- kontynuacji swojej kariery robienia rzeczy które robili w życiu dotychczas Ale ich jakby cel jest skupić się na tym wewnętrznym
- przeżywaniu swojej chrześcijańskiej wiary także pod tym względem jest to jest to unikalne miejsce dlatego że ono nigdy nie przerwało funkcjonować tak jak
- klasztory w Anglii były rozwiązane i przestały funkcjonować i potem były odbudowane na nowo na nowo ustanawiane tak ten dom Ani w czasie reformacji ani
- później w czasie wojny domowej nigdy nie przestał funkcjonować i ta ciągłość jest
- No dość unikalna dobrze Ale wróćmy teraz jeszcze do ciebie jak ty się tutaj znalazłeś Jak wyglądała twoja droga do Rawki będzie to
- dość ciekawe dlatego że moja droga do kościoła Anglii czy do anglikanizmu w ogóle zaczęła się tak naprawdę O ile w ogóle można powiedzieć się zaczęła droga
- w którymś momencie to myślę że taki na potężny zwrot był właśnie w ewst
- nie pamiętam Na którym to było roku już ale były tak zwane zajęcia w blokach w czasie wakacji odbywały się nie wiem czy
- one dalej się odbywają ale wtedy były takie zajęcia które prowadził Feel Tower ze Stanów Zjednoczonych to były apokryfy Nowego Testamentu i
- pomimo tego żeby fantastyczne zajęcia i wtedy świetną grupę mieliśmy studentów która przyjechała i to był naprawdę świetny czas to poznaję chwilę taunera
- To było To było taki moment kiedy tak naprawdę poważnie Zacząłem z kimś
- rozmawiać na temat czegoś innego niż to co oferuje że tak powiem rynek
- kościelny w Polsce dlatego że w Polsce No jeśli chodzi o protestantyzm to Agama kościołów kościołów historycznych jest dość
- okrojona i ograniczona one są też te kościoły nie są zbyt wielkie więc
- tam powiedzmy jeśli chodzi o słu to nie jest tak aż łatwo jak powiedzmy w innych
- kościach w kościele katolickim tak gdzieś w parafii jest masa ludzi Zawsze się znajdzie miejsce to jest dość skomp bardziej skomplikowane w Polsce jeśli
- mówimy o służbie mówimy o takich rzeczach Ja wtedy miałem doświadczenie
- już w kościele i metodystycznym i luterańskim gdzie gdzie
- byłem doświadczałem takiego przeżywałem wiarę moją Uczyłem się wiary w tych
- kościołach Ale w jakiś sposób nie mogłem się zagnieździć w żadnym w żadnym z tych kościołów czegoś więcej mi było trzeba
- mi było jakiegoś elementu Wolności którego nie
- byłem w stanie znaleźć w żadnym z tych kościołów które w Polsce które w Polsce
- funkcjonowały wtedy z jakiego powodu to pewnie na inne spotkanie byłoby byłyby
- rozmowy gdzie moglibyśmy jakoś tam analizę przeprowadzać tego ale wydaje mi
- się że największym Największym problemem jaki ja widziałem jest to że te kościoły te kościoły cały czas starały się obcinać z człowieka te elementy które
- nie pasują żeby dopasować go do jakiejś przez nich wymyślonej formy i to nigdy
- mi nie pasowało i myślę że studia w ewst utwierdzały mnie jedynie w tym moim
- głębokim postanowieniu tego że Bóg mnie stworzył w taki sposób dla jakiegoś celu
- nie po to żeby właśnie obszlifowywał i do jakiegoś z góry ustanowionej normy
- nie dopasowywał i właśnie w tych rozmowach z filmem jak
- między wykładami czy po zajęciach wieczorami on
- opowiadał Jakie jest jego doświadczenie kościoła episkopalnego w Stanach Zjednoczonych on wtedy myślał o ordynacji nie był wtedy jeszcze
- ordynowany w tamtym czasie kiedy te wykłady Prowadził on również miał
- dużo pytań na temat powołania na temat miejsca w kościele i to były naprawdę dla mnie bardzo głębokie i bardzo inspirujące rozmowy
- i to by mnie jakoś się działo od tych wakacji przez długi czas bardzo dużo
- myślałem czytałem na temat anglikanizmu naprawdę zacząłem dopiero wtedy czytać na temat anglikanizmu i również zacząłem rozglądać się i wtedy
- zaczęła w internecie powstawać taka dość internetowa wtedy bym powiedział
- struktura anglikańska czy episkopalna bardziej która była pod auspicjami
- konwokacji kościołów episkopalnych w Europie biskupa piera wellona który wtedy był biskupem przewodniczącym konwokacji
- z siedzibą w Paryżu i grupa ludzi zainteresowanych anglikanizmem zaczęła
- tworzyć taką taką sieć internetową grupę która była dość sformalizowana to była
- bardziej grupa dyskusyjna mieliśmy spotkanie zrobiliśmy spotkanie były rekolekcje Kiedyś zrobiliśmy gdzieś w okolicach Poznania i wtedy
- duchownym który przyszedł z pomocą był ksiądz profesor Konrad Rudnicki z
- Krakowa który jest mariawickim duchownym był ale ze względu na to że był
- astrofizykiem i pracował na Uniwersytecie przez całe swoje życie w
- latach 60 pracował naukowo w pasadenie w Kalifornii i kiedy był tam w Kalifornii uzyskał licencję która pozwalała mu na
- Posługiwanie w kościele w kościele episkopalnym w Stanach Zjednoczonych i kiedy i on tą licencja cały czas była ważna Więc kiedy on już tutaj był że tak
- powiem księdzem emerytem i nawet nie posługiwał tak bardzo często dla Kościoła Mariackiego on wtedy zgodził się żeby żeby wspomóc tą grupę ludzi i
- żeby zacząć coś anglikańskiego w Krakowie i takie takie pierwsze
- nabożeństwo w Krakowie odbyło się w październiku 13
- października to był zdaje się 2012 rok jeśli ja
- dobrze pamiętam i ja mówiłem kazanie na tym nabożeństwie ksiądz Rudnicki
- odprawiał Eucharystię i było z nami być może 6 czy 7 osób część z Warszawy część
- z Krakowa część z różnych innych miejsc która się na to nabożeństwo zjechała i
- to był początek tego co dzisiaj funkcjonuje jako jako polska Wspólnota
- anglikańska Wspólnota amerykańska w Krakowie Świętego Pawła
- historia była jak to zwykle bywa na początku dość ciekawa dość
- oryginalna dość burzliwa w niektórych momentach ale
- taka sekwencja wydarzeń doprowadziła nas jako wspólnotę w której ja
- od pewnego momentu posługiwałem jako duszpasterz świecki duszpasterz jeszcze wtedy doprowadziła nas do podjęcia decyzji do
- tego abyśmy przyłączyli się do kościoła Anglii który jest kościołem zarejestrowanym w Rzeczpospolitej Polskiej ma swoje struktury ma swojego
- biskupa ma duchownych którzy mogli ją posługiwać wtedy ksiądz Robert gambel nieżyjący już z Poznania również otoczył nas ogromną
- opieką duszpasterską i przyjeżdżał pełną swego ciężkiego stanu zdrowia ale także już dość zaawansowanego wieku przyjeżdżał na
- prawie wszystkie nabożeństwa do Krakowa z Poznania co było ogromnym wysiłkiem dla niego ale ale wkładał w to całą duszę i serce i
- myślę że to dzięki dzięki tej właśnie ten poświęceniu
- Wspólnota rozwinęła się i rosła [Muzyka]
- i jakby to jest ten moment taki mojego dochodzenia do anglikanizmu Z jednej strony to były te rozmowy z filmem a z
- drugiej strony to były to były naprawdę praktyczne rzeczy znaczy budowanie wspólnoty jak ja wtedy myślałem o tym w
- jakim kościele ja chcę żeby moje dzieci wzrastały Co oczekuje od kościoła co kościół może zaoferować co kościół może dać jak może
- formować moje dzieci to nie byłem w stanie znaleźć innej odpowiedzi dla
- siebie jak tylko to że chciałbym żeby to była tradycja anglikańska tradycja która
- jest inkluzywna otwarta Szeroka w swoim rozumieniu teologicznym ale także liturgicznym Wspólnota Która
- widzi człowieka i docenia jego wartość co było dla mnie wtedy i dalej jest
- bardzo bardzo ważne To może teraz kilka słów o kościele tak jak już niekoniecznie historycznie
- ale jak w telegraficznym skrócie wynika znaczy wygląda jego struktura jak w
- ogóle funkcjonuje się w takim kościele i co z tego i z czego to wynika tak naprawdę myślę że jeśli chodzi o struktura to strukturze to nie ma tutaj
- jakichś jakiegoś wielkiego wynalazku to jest dokładnie taka sama struktura jaką znajdujemy w większości w innych kościołów historycznych to znaczy my
- jesteśmy kościołem który jest zarządzany przez biskupów
- najwyższym najwyższym takim ciałem zarządzającym Kościołem jest syn od kościoła synod który się w trzech częściach składa ze świeckich z
- duchownych i z biskupów są trzy izby z trzy izby syna do syna czy zbiera dwa
- razy do roku na swoje sesje więc bardzo podobnie jak choćby luteranie w Polsce czy czy nawet kościół katolicki ma bardzo podobną strukturę jeśli chodzi o
- ten taki zarządzający pomiędzy synodem jest izba biskupów czyli czyli tak jakby konferencja episkopatu Można by
- powiedzieć spotyka się raz w miesiącu obraduje mają jakby przygotowują
- dokumenty i tak dalej i tak dalej kościół podzielony jest w Anglii kościół
- podzielony W Anglii jest na dwie prowincje prowincja Yorku z arcybiskupem Yorku na czele i senioralna prowincja Canterbury z arcybiskupem Canterbury na
- czele oni dwaj pełnią rolę Prymasa Anglii także to jest taki taki że tak
- powiem połączona funkcja jeśli chodzi o prowincję same one się
- dzielą na diecezje z biskupami diecezjalnymi diecezje mogą się dzielić na bądź okręgi gdzie mają biskupów okręgowych bądź
- pozostawać pod zarządzaniem jednego biskupa i to jest to Każda decyzja decyduje I wtedy mają biskupów psów raganów którzy odpowiedzialni są za
- pewne mi ale nie Zapewne okręgi geograficzne w diecezjach Czyli
- dokładnie tak samo jak w innych kościołach potem dzielimy się na kolejną strukturą jest archidiakonaty Czyli każda diecezja
- podzielona jest na kilkanatów z archidiakonami na czele to są to są
- zawsze prezbiterzy którzy są mianowani przez biskupów żeby w ich imieniu zarządzać tymi archidiekonami te znowu dzielą się na dekanaty
- dekanatyna parafię no i w parafii już mamy proboszczów i wikarych i jakby to
- jest taka struktura bardzo klasyczna można powiedzieć Jeśli chodzi i w telegraficznym skrócie jak prosiłaś
- ale tak wiesz jak przeciętny człowiek w Polsce przynajmniej
- słyszy kościół anglikański to od razu mu zapala się żaróweczka pod tytułem głową
- Kościoła Kańskiego jest król królowa Anglii czy taki jest naprawdę I jak w
- ogóle jaka jest rola monarchy w strukturze kościoła to jest faktycznie
- chyba najbardziej i najczęściej taki wypowiadany błąd że głową Kościoła
- Anglii jest król Czy królowa jak było Do niedawna faktycznie
- monarcha ma ogromną rolę nazywamy go Supreme cavenue Of The Change czyli jest
- takim najwyższym gubernatorem zarządcą kościoła ale dokumenty od razu dają pod Chrystusem Chrystus jest głową Kościoła
- w imieniu jego zarządza administruje kościołem monarcha ale ten monarcha nie
- zarządza w taki sam sposób jak na przykład Papież który ma możliwość nie wiem ogłaszania nowych doktryn mówienia
- wypowiadania się w kwestii powiedz jak dotknę nie król nie ma takich prerogatywnie ma takiej możliwości żeby król prawda ogłosił nagle nową doktrynę
- i my wszyscy za tą doktryną idziemy dlatego że tak musimy Nie to nie jest coś takiego doktryna kościoła Anglii Została
- sformalizowana w modlitewniku powszechnym w czasie reformacji to była to jest obecnie funkcjonująca doktryna kościoła
- Mamy dodatkowo prawo kanoniczne które reguluje kwestie prawne
- dotyczące czy to duchownych czy sprawowania sakramentów czy funkcjonowania parafii czy innych rzeczy także mamy do tego odpowiednie przepisy
- ale tak jak powiedziałem zarządcą tak naprawdę faktycznym
- kościoła i tym zarządcą który wprowadza zmiany Może wprowadzić zmiany także
- doktrynalne jest syn od kościoła czyli zbiorowisko ludzi tak do którego wchodzą
- z urzędu wszyscy Biskupi diecezjalni do którego wybierani są
- duchowni i do którego wybierani są świeccy i są wybory
- na te urzędy ogłaszane w każdej diecezji co dokładnie takie wybory jak wybory samorządowe czy jakiekolwiek inne wybory kandydaci przedstawiają swój program
- mówią co chcą zrobić jak są funkcjonować przez najbliższe lata
- będą członkami synodu i rozsyłane są karty do głosowania do wszystkich tych
- ludzi którzy są uprawnieni do głosowania w kościele ci którzy są członkami
- Kościoła którzy mają prawo głosu i głosowanie się odbywa te osoby zostają
- wybrane wprowadzone w urząd pełnią swoją kadencję potem przestają i tak dalej także to jest Można by powiedzieć bardzo demokratyczny sposób
- funkcjonowania który nie jest obcy kościołem protestanckim trochę inaczej to funkcjonuje w kościach
- prawosławnych Czy w kościele rzymskokatolickim gdzie ta demokracja powiedzmy nie wygląda w taki sposób ale wydaje się że to co papież Franciszek
- robi ostatnio czyli to wprowadzając tą tak zwaną drogę synodalną Zresztą to jest muza zarzucane przez krytyków z łona kościoła
- rzymskokatolickiego że on idzie drogą anglikańską także chcę upodobnić kościół
- rzymskokatolicki do anglikanizmu co ja uważam że jest rzeczą bardzo dobrą dlatego że te głosy które na co dzień nie są w kościele słyszane
- głosy szczególnie świeckich a w kościele rzymskokatolickim szczególnie kobiet
- dzięki drodzy synodalnej dzięki temu że te osoby mogą być wybrane do synotu i
- mogą głośno mówić o swoim odczuciu o swoich wykonaniach o swoim doświadczeniu
- wiary właśnie dzięki dzięki tej drodze te głosy będą słyszane i to widać u nas to widać w kościele Anglii gdzie te zmiany
- zewnętrzne takie jak ordynacja kobiet na najpierw na diakonów potem na
- prezbiterów potem konsekracje biskupie teraz najnowsze rozmowy które są na
- temat ludzkiej seksualności te głosy dochodzą jakby rozpoczynają
- dyskusję w kościele dlatego że są słyszane A są słyszane dlatego że jest im dane miejsce przy stole i wydaje mi się że to jest najbardziej ewangeliczny
- najbardziej takich chrystusowy sposób funkcjonowania gdzie mówimy wszyscy
- którzy jesteśmy w tym w tym domu zbawionych domu ochrzczonych mamy prawo
- do tego żeby usiąść przy stole i wspólnie ze sobą rozmawiać i jeśli ten głos jest nie jest ignorowany przez większość No
- to on faktycznie ma prawo i możliwość zmienić i ukształtować opinie innych i często się okazuje że ta opinia czy to co mamy
- i to co czego boimy się zmienić wynika tylko z tego że nie znamy Niczego nowego nie mamy świadomości nawet że coś nowego tam jest i często w kościołach chyba
- historycznych tych tradycyjnych kościołach jak słucham hierarchów wypowiadających się bądź to po stronie protestanckiej bądź po katolickiej
- szczególnie w Polsce to wydaje mi się że oni faktycznie poza te pałace biskupie i
- poza swoje konsystorze nie wychodzą za często i nie wiedzą co tam się dzieje że
- świat jest trochę w innym miejscu niż był w XVI wieku i możemy możemy
- rozmawiać trochę bardziej odważnie na temat różnych spraw porównywałeś tutaj
- kościół amerykańskim nie dla porównywałeś co przywoływałeś w kontekście właśnie opowiadania kościele zarówno protestancki jak i katolicki
- nurt w chrześcijaństwie i tutaj kolejne pytanie się pojawia takie które jakoś
- często jest zadawane na czy Kościół anglikański jest bardziej katolicki czy bardziej protestancki to jest dobre pytanie Nie ona nie
- odpowiedzi bo jedyna Odpowiedź jaką mogę udzielić i to jest odpowiedź którą jestem bardzo głęboko przekonany że jest prawdziwa i
- słuszna to to że kościół Anglii jest zarówno całkowicie stuprocentowo katolicki i jaki całkowicie stuprocentowo protestancki i to dlatego
- że my nigdy nie przestaliśmy być kościołem który funkcjonował w Anglii od
- początku Od kiedy hit chrześcijaństwa tutaj dotarło to chrześcijaństwo my datujemy do drugiego wieku kiedy pierwsi chrześcijańscy męczennicy znani
- są z imienia tutaj w Anglii tym najważniejszym jest święty Alban który
- został stracony właśnie za wiarę w czasie prześladowań był rzymskim żołnierzem w mieście które się dziś nazywa święty Alban na miejscu gdzie
- stoi Katedra Świętego albana i także my jakby swoją historię katolic kości czy
- chrześcijaństwa zaczynamy tam wtedy kiedy chrześcijaństwo tu do ziemi na ziemi angielskiej dotarło później następuje
- taka luka w historii kościoła Zachodniego tutaj w na Wyspach
- Brytyjskich dlatego że tu rozwija się coś co się nazywa celtyckie chrześcijaństwo to jest zupełnie inny nurt chrześcijaństwa który był
- niezależny od Rzymu ale który tutaj właśnie jako pozostałość tych pierwszych misjonarzy czy tych pierwszych chrześcijan którzy tutaj przybyli
- funkcjonował i miał swoje własne tradycje swoją własną liturgię swoich własnych obrządek swoje własne ośrodki centra biskupów swoich mnichów i tak
- dalej i kiedy przyjeżdża tutaj misja wysłana przez Grzegorza Wielkiego kiedy do tej przyjeżdża Święty Augustyn tak zwany pierwszy
- arcybiskup cantemberii ten który mianowany jest przez papieża to on ze zdziwieniem zaobserwuje tutaj że do tej chrześcijaństwo już funkcjonuje i to
- jest największe zdziwienie dla tych mnichów benedyktyńskich którzy to wtedy przyjeżdżają że tutaj już jest chrześcijaństwo i ono funkcjonuje
- zupełnie inaczej niż tort który Oni znają w Rzymie i stąd różne różne
- później problemy i różne sposoby na takie taką unifikację chrześcijaństwa
- tutaj Ale dzięki temu że my mamy jakby odwołujemy się tutaj historii kościoła która która tutaj jest i dochodzimy do
- reformacji w reformacji my się nie odcinamy tylko ściągi nie odcina się od Rzymu w sensie takim że nie mówimy przestajemy być przestajemy uznawać
- urzędy My zmieniamy teraz w sposób jakimiś święcimy ludzi My zmieniamy w sposób nie kościół Anglii pozostaje taki sam wzór natami z kadzidłem z krzyżami i
- ze wszystkim i ze wszystkim innym szczególnie w katedrach i my jakby
- katolicyzm tutaj funkcjonujący obejmuje reformację albo pozwala się objąć reformacji i przyjmuje reformacyjne nurty która znowu zaczyna kształtować i
- liturgię i teologię kościoła w Anglii i dochodzimy przez kolejne lata po
- reformacji dochodzimy do tego że zmienia się diametralnie liturgia zmienia się język liturgii zmienia się modlitewnik który
- kilkakrotnie zmienia się modlitewnik który używamy zmieniają się formy pobożności ludzi i tak dalej i tak dalej I to trwa
- tak naprawdę taka zmiana takie utrzymanie bardzo protestanckiego w wyglądzie kościoła do czasów ruchu oksfordzkiego czyli do tego momentu
- kiedy jest to Przebudzenie katolickie w kościele Anglii i ten moment znowu
- przywraca starą liturgię tą przed reformacyjno-liturgię która Dzisiaj jest bardzo powszechna w kościele Anglii i
- dziś Generalnie w kościele Anglii Widzimy bardzo dużą mieszankę elementów protestanckich liturgicznych pobożnościowych elementów protestanckich
- z elementami katolickimi i one są tak ze sobą zmieszane bardzo często że one są nie sposób ich
- oddzielić po prostu dlatego że one funkcjonują razem i one przez kościół Anglii są [Muzyka]
- obserwowane uznawane za coś co ubogaca kościół raczej niż niż prowadzę jakiś
- chaos czy czy Dla przykładu w mojej parafii w tej chwili w poprzedniej to co
- robiliśmy co reprezentowane jest przez strój liturgiczny jak ja używam używam
- do różnych nabożeń z różnego stroju liturgicznego do nabożeństw modlitewnika powszechnego używam bardzo prostego reformacyjnego
- stroju można powiedzieć czarną sutannę Berki białą komżę i
- czarny tipet tak to co jest tutaj po prawej stronie na monitorach albo po
- lewej zależy Jak państwo widzicie obraz tu jest akurat jeszcze ten to
- zdjęcie które tutaj było wrzuciłaś To jest zdjęcie przed moim kościołem to z tyłu właśnie są te domy jałmużne
- Ale co jest ciekawe to było to jest zaraz po śmierci królowej ten to zdjęcie
- zrobione przed kościołem i możecie zaobserwować że rodzaj befki jak i używam jest dość unikalny on ma takie dwa szare paski w sobie albo trzy białe
- paski zależy jak jak to jak to i to jest typ deski która używana jest to jest tak
- zwana befka żałobna która używana jest w czasie w czasie żałoby bądź to Narodowej
- bądź żałoby Duchownego w czasie okresu żałoby podkomżą wydaje mi się trochę
- widać mamy na trochę po jednej stronie bardziej biały rękaw na czarną sutannę
- zakładane są takie bardzo długie bardzo szerokie 30 cm mankiety białe które ci się nazywają po angielsku whippers i one mają swoją
- genezę w tym że ci którzy byli na pogrzebie opłakiwali kogoś mieli takie chusty na na mankietach żeby obcierać sobie
- z oczu przy No dzisiaj duchowni i prawnicy w czasie żałoby Narodowej
- takie tak do swojego stroju zakładają Zarówno te tzw wipers jak i te szerokie
- befki żałobne także to jest to jest ekipet tutaj
- w tym przypadku to jest też była Była żaba jestem kapelanem Royal British
- Legion więc emblematy emblematy tego te informacje są na na moim tippecie
- środkowe zdjęcie to jest zdjęcie z Wigilii Paschalnej z zeszłego roku w
- mojej poprzedniej parafii i to jest bardzo klasyczna kapa która stosowana jest w kościele Anglii
- przy różnego rodzaju ceremoniach nie eucharystyczne ale także także tak jak w
- tym wypadku to jest to jest liturgia Wielkiej Soboty już wielkanocna przed
- kościołem rozpalamy ogień i będziemy za chwilę odpalać od niego paschał i będzie procesja do kościoła tutaj razem z dość unikalną dla Anglii z tułą bardzo wąską
- cienką i długą stułą która w tym wypadku jest skrzyżowana na na pierś tak z sarum
- bardzo cienka ona pochodzi syn z bryty to jest Jeden z najstarszych wzorów stół jakie Jakie są jakie są w Anglii na trzecim zdjęciu to jest kaplica
- w moim poprzednim kościele i jestem ja jak widać mam ornat czyli bardzo
- powiedzmy w Polsce patrząc bardzo rzymskokatolicki sposób odprawiania koło
- mnie jest moja [Muzyka] ówczesna szefowa która mówiła kazanie na tym nabożeństwie to jest w ogóle moje
- pożegnalne nabożeństwo w mojej poprzedniej parafii i taki drogi przyjaciel który jest diakonem zespół diakońską także no gama jest
- jeszcze tych rodzajów strojów w kościele Anglii sporo można by o nim było dużo
- mówić ale to to też pokazuje że w kościele Anglii nawet liturgicznie jest
- zrobione miejsce dla ludzi którzy mają swoją swój własny rodzaj przeżywania pana boga dla to będzie bardziej protestancki niskokościelny nabożeństwo
- tak jak na tym pierwszym zdjęciu wtedy duchowny się obiera ale tak jak dzisiaj
- jestem ubrany po prostu w garnitur i w koloratkę jest szereg parafii gdzie duchowni ubierają się tylko tak albo nawet bez koloratki czy bez
- bez jakiegoś powiedzmy formalnego stroju w
- koszuli podkoszulku odprawiał nabożeństwa bardziej ewangelikalnych parafiach Tak to jest to jest procesja przed nabożeństwem moim instalacyjnym
- taka procesja dookoła domu jałmużnego zanim wejdziemy do kościoła Jak widzimy
- w pierwszym rzędzie idą za krzyżem i za świecami idzie chór ten z czerwonymi
- sutannami mamy dość duży Hurt tutaj później idzie dwóch duchownych w garniturach to są akurat metodyści znajomi potem duchownie anglikańscy z
- dekanatu naszego Czyli tutaj z Winchester z dekanatu i ja jestem na samym prawie końcu za mną idą znowu dwie panie które są wordanami naszego
- kościoła takimi zarządcami świeckimi naszego kościoła i one i za nimi idzie
- biskup ze swoim kapelanem także taka I tu mamy strój niskokościelny strój tak
- Czyli ten bardziej taki protestancki można powiedzieć strój czyli czarną sutannę komżę jak widzicie na plecach są kaptura Akademickie to jest to jest
- kolejny element stroju liturgicznego duchowni zwykle noszą kaptury swoich uniwersytetów bądź swoich koleczy żeby ich każdy mógł rozpoznać
- same zabudowania może [Muzyka]
- tak to jest tak to jest to jest kościół to jest to jest kościół
- Św Krzyża tutaj widzimy połowę tego kościoła druga połowa jest po drugiej
- stronie wieży jest przeogromna budowla naprawdę przy ogromnym kilka słów o samym kościele o solidnym miejscu został
- zbudowany w 132 roku przez ówczesnego biskupa winchesteru Henryka który był bratem króla Stevena
- ówczesnego Króla Anglii Henryk był najbogatszym człowiekiem w Anglii w
- ówczesnych czasach i ze swojego własnego majątku przeznaczył ogromną połać ziemi
- na pod kościół i dla utrzymania się księży którzy tam by posługiwali
- Kościół jest nazywany minikatedrą Winchester dlatego jest z takim
- rozmachem zbudowany jest tak piękny ma przepiękne witraże dość dużo unikalnych rzeźb jest w środku w kościele jest jest naprawdę
- zapierający Dech dech w piersiach A to co widzimy przebudowane do kościoła tą taką długą galerię to jest dawny dawny szpital czy miejsce dla
- chorych i bracia którzy byli chorzy ale także ci z parafii którzy zmagali się
- zdrowiem ze zdrowiem mogli przyjść i za darmo byli tutaj otoczeni opieką medyczną to jest też jeden z takich unikalnych momentów gdzie służba zdrowia
- nie funkcjonowała więc kościół taką ofertę powiedzmy dla dla ludzi
- przedstawiał a w miejscu gdzie teraz to jakby skąd zdjęcie jest zrobione to jest to miejsce które widzieliśmy przed chwilą przed chwilą gdzie była ta
- procesja czyli to jest taki tutaj dziedziniec otoczony z każdej strony budynkami zamknięty przepiękne zdjęcie wydawało mi się że
- tam miałaś jeszcze jedno zdjęcie z góry tego kompleksu tak na nim jest widać na nim będzie mi łatwiej wytłumaczyć co gdzie jest
- widzimy teraz kościół od drugiej strony widzimy te domy jałmużnę widzimy wieżę przed kościołem w której jest brama przez którą się
- wchodzi do kościoła i dobierze dobudowany jest taki mały budyneczek jak widzicie I w tym budynku mieszka portier który
- otwiera bramę zamyka bramę ale co ciekawe ten portier ma jeszcze jedną Jeszcze jeden jeszcze jedno zadanie Każdy kto do dnia dzisiejszego przyjdzie
- i zapuka do bramy kościoła a jest pielgrzymem przyszedł pomodlić się w kościele dostanie kubek piwa i kawałek chleba żeby mógł się posilić i do dnia
- dzisiejszego każdy kto zapuka do drzwi portiera i powie że przed się pomodlić w kościele dostaje od nas kubek Piwa które sami robimy Zresztą mamy mamy Browar
- funkcj przy Świętym Krzyżu od 12 wieku i to jest naprawdę bardzo dobre piwo które które dajemy oczywiście jest to
- nieodpłatna rzecz którą dostajesz chociaż mamy też sklepik Gdzie można sobie to piwo jeśli posmakuje kupić i zabrać do domu ale to jest
- jedna z takich rzeczy która wyróżnia nasz kościół pośród innych kościołów
- mówimy na nasz kościół hospital ofsant Cross szpital na polski Byśmy to przetłumaczyli ale tak naprawdę to
- znaczenie słowa hospita nie jest od tego szpitala ale od hospitality czyli od gościnności czyli to jest jakby Gościna Świętego Krzyża tak się nazywa ten
- kościół i ta nazwa ma wyrazić gościnę Krzyża to znaczy to że
- przychodząc do Chrystusa przychodząc pod jego krzyż otrzymujemy coś żeby się
- pościlić otrzymujemy coś aby być uzdrowiony tak Czyli ten
- szpital który tam jest gdzie ludzie mogli przyjść i poprosić o pomoc lekarza czy to że dostajesz posiłek kiedy przychodzisz jesteś
- nakarmiona przy drzwiach tego żeby przywrócić się do sił i wchodzisz do tego zamkniętego dziedzińca Gdzie jest bardzo cicho to
- jest To jest miejsce które jest przepełnione ciszą Jak widzisz jesteśmy otoczeni pięknymi drzewami jesteśmy to jest tylko 15 minut spacerem od katedry
- od centrum Winchester Ale dzięki temu że do parafii należą wszystkie te tereny które widzimy na zdjęciu to jest prywatna własność parafii nie ma tam
- jakichś dróg autostrad niczego co co zakłócałoby pokój i można wejść tam i
- naprawdę odnaleźć odnaleźć Trochę ciszy widzimy też taki staw tutaj jeden z
- Ogrodów to jest tak zwany Masters Garden czyli obrót mistrza to był to jest
- prywatny ogród mistrza Świętego Krzyża od pokoleń dzisiaj
- lat mistrz udziela ten ogród otwiera ten ogród na publiczności czyli każdy kto
- odwiedza może z niego skorzystać przyjść posiedzieć gdzieś sobie tam lunch czy czy wypić czy coś czy czy po prostu spędzić miło czas ale jest też staw
- gdzie do dzisiaj z przywileju Królewskiego trzymane są karpie i te karpie kiedyś karmiły braci i mistrza mistrz mógł zapraszać gości żeby ich
- karmić właśnie dlatego że te karpie tam były ciągle ciągle pływały i do dzisiaj mamy dzisiaj już ich nieodławiany one dzisiaj są tam tylko do ozdoby ale przez
- nasz teren płynie również rzeka której tu na zdjęciu nie Widzimy widzimy tylko mały strumień który dochodzi z jednej strony i z drugiej strony odchodzi to
- jest ta trawa taka zarośnięta pod tą trawą są jest strumień który zasila
- ten staw Ale dzięki temu to jest miejsce naprawdę ciche i takie miejsce gdzie
- bardzo wiele osób bardzo wiele grup przyjeżdża na rekolekcje na Dni
- Skupienia na taki czas wyciszenia się modlitwy Oferujemy miejsce mam
- bibliotekę która jest otwarta dla osób które przyjeżdżam właśnie na Dni Skupienia mogą tam mieć jakieś swoje zajęcia spotkania w czasie w czasie
- rekolekcji Mamy Mamy tam mamy kuchnię mamy jadalnie mamy kawiarnię także
- wszystko jest na miejscu nie trzeba nie trzeba nic się martwić więc jeśli chodzi o to zaplecze to kościół naprawdę jest jest niezwykły Za ogrodem mistrza jest
- taki duży trawnik to jest miejsce braci gdzie bracia w dawnych czasach grali w
- kulę to taka była taka ulubiona rozrywka braci dzisiaj często są jakieś pikniki
- parafialne i inne rzeczy i troszkę dalej mamy cmentarz widać nagrobki i po tej stronie której którą Widzimy tutaj to jest cmentarz braci tam chowani są
- bracia którzy są po drugiej stronie kościoła jest cmentarz Mistrzów tam
- Hawaii są mistrzowie Świętego Krzyża także taka taka no dość unikalna
- naprawdę miejsce przepiękne i jest bardzo dużo turystów które
- codziennie przyjeżdża żeby to miejsce zwiedzać jest on otwarte normalnie do
- zwiedzania mamy średniowieczne hale są są miejsce gdzie bracia kiedyś jedli
- posiłki które od średniowiecza się nie zmieniło od 14 wieku tak naprawdę nie została ani razu przebudowana mamy najstarsze renesansowe mamy
- najstarszy renesansowy mebel w Anglii stalle w kościele także jest kilka
- naprawdę unikalnych miejsc tutaj w Świętym Krzyżu i jest on na mapie Anglii
- naprawdę widoczny szczególnie tej Kościelnej Anglii to tak jak mówiłem
- była zawsze bardzo senioralna pozycja mistrzowie
- najczęściej Kolejnym etapem kariery rozwoju był albo archidiacona i później
- biskupstwa albo od razu biskupstwo to jest to była taka historycznie trampolina dla duchownych i tak naprawdę spośród 70
- Mistrzów zdaje się tylko od 10 nie było biskupami więc jakby to jest taka taka historycznie tak było dzisiaj dzisiaj
- inaczej to niekoniecznie niekoniecznie prowadzisz tam bycie biskupem dzisiaj to
- jest znaczy trochę coś innego niż bycie biskupem sto lat temu
- właśnie bo mówisz o Mistrzu Świętego Krzyża tak jak mówiliśmy to jest aktualnie jeden z twoich tytułów drugi tytuł to rektor właśnie tejże
- parafii gdybyś mógł troszeczkę przybliżyć nam ich znaczenie mamy rektor to jest człowiek który pełni
- funkcję proboszcza czy jest proboszczem parafii kościół Anglii Tak jak na początku powiedziałem w tej strukturze jest
- geograficznie Czy Anglia jest geograficznie podzielona na parafię każdy skrawek ziemi należy do jakiejś parafii proboszcz jest odpowiedzialny
- wraz z biskupem za dusze tych którzy mieszkają w parafii
- teologia kościoła Anglii nauczanie kościoła Anglii jest niezwykle inkluzywne historycznie i każdy kto mieszka w parafii fizycznie mieszkanka w
- parafii jest jej członkiem bez względu na to czy jest osobą wierzącą czy jest osobą nie
- chrześcijaninem muzułmaninem buddystą czy wyznawcą jakiejkolwiek innej religii jako taki ma prawo do tego aby być pochowanym w kościele na cmentarzu
- kościoła Anglii żeby być żeby wziąć ślub w kościele Anglii czyli Jeśli na
- przykład muzułmańska para przyszłaby do mnie mówiąc że mieszkają w parafii chciał chcą wziąć ślub w moim kościele to ja zgodnie z kościelemi przepisami
- mogę im taki ślub udzielić z takim zastrzeżeniem że jest to oczywiście ślub udzielany według obrządku kościoła Anglii jeśliby jeśliby chrześcijański
- szczyt ale to jest dość unikalne Ponieważ kiedy patrzymy na
- strukturę kościołów w Polsce na przykład to do kościoła trzeba się zapisać i
- niekoniecznie mieszkamy na terenie parafii Dojeżdżamy to jest bardziej struktura kongregacjonalna także to jest taka taka pierwsza różnica Ale wracając
- do proboszcza i każdy proboszcz ma jest odpowiedzialny za swój za swój obszar za swoją geograficznie obrysowaną
- parafię żeby pamiętać Jakie są te granice Jest taki zwyczaj w kościele
- Anglii kilka razy co roku bicie granic się to nazywa jest procesja
- dookoła parafii po obrzeżach parafii i Na narożach dzieci zwykle witkami
- wierzbowymi czy jakimiś innymi zielonymi gamskami biją narożniki po modlitwie
- powiedzianej przez proboszcza wzięło się to stąd żeby wszystkie pokolenia wiedziały w jakiej normalnie w jakiej dokładnie mieszkają parafii Żeby
- widzieli gdzie iść się ożenić W jakim kościele i gdzie mogą być pochowani to historycznie i teraz historycznie kościół Anglii miał
- dwa rodzaje takich parafii jedne były w Anglii kościołami
- klasztornymi gdzie wspólnoty monastyczne funkcjonowały z opatem z przeorem który
- pełnił funkcję proboszczacz był proboszczem i również te parafie które miały tak zwanych księży Die którzy byli księżni
- mającymi powiedzmy nie byli mnichami tylko tylko funkcjonowali jako duchowni diecezjalni i najczęściej dzisiaj historyczna pozostałość po parafiach
- księży diecezjalnych to jest proboszczności tytułów Wicka to jest ten
- i to jest bardzo wielkie uproszczenie co teraz mówię ale tak żeby to uprościć A
- ten proboszcz który nosi spuściznę to monastyczną czy tego kościoła który był
- jak monastyczny to jest To jest właśnie Rektor i jest dzisiaj mamy jeszcze trzeci tytuł Christine charge to jest taki proboszcz
- który jest mianowany na jakiś określony czas w parafii i rektor Oni są mianowani
- wraz z mianowaniem Mają tak zwane dożywocie w parafii to znaczy że za
- wyjątkiem przypadku szaleństwa i złamania prawa kanonicznego nie są nieusuwalni ze swojego urzędu Christine charge może być usunięty
- zdjęty z urzędu zwolniony bądź jego okres jego Czas funkcjonowania kończy
- się kiedy vegasem u licencja nadawana na 357 czy czy 10 lat
- także takie są różnice Aha dobrze A ten mistrz św Krzyża jest związany ze swoją
- działalnością to jest po prostu zwierzchność nad tą
- wspólnotą braci i nad tą organizacją znaczy to są dwie mówiąc w dzisiejszym językiem to są dwie ekozjalne organizacje dwie kościelne organizacje
- które funkcjonują ze sobą łącznie dlaczego tak się stało
- tutaj Parafia Świętej Wiery czyli senfaits niedaleko na sąsiedniej ulicy tam gdzie dzisiaj jest cmentarz
- miała swój kościół i ten kościół spłonął w XV wieku
- i po tym jak spłonął ówczesny biskup diecezji winchesteru
- nie mianował nowego proboszcza proboszcz wyprowadził się coś się z nim
- stało Nie mianował nowego proboszcza ale funkcję proboszcza przypisał do mistrza
- św krzep który zajmował się tylko w tamtym czasie szpitalem Świętego Krzyża tylko tą wspólnotą braci i parafia od tamtego czasu zaczęła swoje nabożeństwa
- odprawiać kaplicy Świętego Krzyża czyli w tym wielkim kościele który się za kaplicą Świętego Krzyża i odprawia te nabożeństwa do dnia dzisiejszego oni
- zostali tutaj czy parafia została tutaj zaproszona gościnnie dopóki sobie nie zbudują nowego kościoła ale 500 lat później jakoś się nie złożyło do tego
- żeby ten kościół zbudować to co było cenne w kościele zostało ocalało z
- pożaru zostało przeniesione tutaj I do dzisiaj jest on chrzcielnice mamy jakiś tam jakiś fragment muru z rzeźbami mamy jakieś figury i tak dalej które były ze
- starego kościoła No i te dwie wspólnoty się tak ze sobą skleiły że
- no że funkcjonują dalej czyli Kościół de facto nie jest kościołem parafialnym jest tak jak powiedziałem na początku jest tak zwanym pqr on nie podlega
- jurysdykcji kościelnej Biskupiej On jest jakby takim bytem niezależnym
- prywatnym można powiedzieć to jest prywatna kaplica tego domu jałmużniczego a przez to że jest tutaj parafia No to
- dla mnie jako dla proboszcza to wiąże się z tym że jest to o wiele bardziej
- skomplikowane niż normalnej parafii bo jest dużo więcej dokumentów administracyjnie prawnie musimy przeprowadzać te rzeczy troszkę inaczej
- przepraszam ponieważ mamy tutaj też
- różne osoby i pojawiły się też różne pytania które ja Dodam jeszcze jedno ostatnie pytanie do nawiązujące do ostatnich wydarzeń dlatego że nie
- moglibyśmy o tym nie mogliśmy w tej chwili rozmawiać o anglikanizmie nie nawiązując do tego co bardzo wielu naszych widzów też widziało oglądało
- śledziło czyli te wszystkie wydarzenia właśnie religijne związane z pogrzebem
- królowej Elżbiety II Wiem że to
- również od strony kościelnej było ogromne przedsięwzięcie Jeżeli mówimy
- tak to nazwać z uwagi na rangę tego wydarzenia wiem że te
- oczywiście też w tym wszystkim uczestniczyłeś śledziłeś co zrobiło na
- Tobie jako na anglikańskim duchownym największe wrażenie wzruszyło cię lub może nawet zaskoczyło jeżeli chodzi o te wszystkie
- uroczystości Ja myślę że to jest Królowa jest była niezwykle ważną postacią dlatego że była postacią nie
- tylko taką która sobie łączyła te wszystkie urzędy
- była gubernator tym zarządcą kościoła Była ale to co było w królowej najbardziej najważniejsze dla mnie w jej życiu było
- to że ona była bardzo gorąco wierzącą chrześcijanką i ona się tego nie wstydziła nigdy ona wyrażała tą swoją wiarę na różne sposoby
- mówiła O tej o swojej wierze bardzo często na przy rozmaitych okolicznościach do dzisiaj mamy te orędzia które są
- nagrane które ona zawsze w Boże Narodzenie w dzień Bożego Narodzenia
- [Muzyka] ma i to jest w Anglii też taka taka tradycja że w Boże Narodzenie nie ma tutaj Wigilii Gdzie jest stół wigilijny
- tylko jest nabożeństwo poranne bożonarodzeni ludzie idą jedzą lunch i
- potem po lunchu jest przemówienie królowej i wszyscy zatrzymują się włączają telewizor o 15 i słuchają tego co królowa ma do
- powiedzenia i to było zawsze głęboko chrześcijańskie przepełnione nadzieją ale także bardzo aktualne odnoszące się do
- aktualnych wydarzeń i jakoś interpretujące w kontekście wiary
- właśnie chrześcijańskiej te ostatnie wydarzenia i szczególnie te wypowiedzi z
- ostatnich lat były przepełnione taką głęboką tak głęboko chrześcijańską nadzieję To były zwykłe kazania które które można można byłoby po prostu w
- kontekście kościelnym umieścić I wydaje mi się że to było dla niej dla mnie w niej najbardziej ujmujące to że osoba której ja jako duchowny i jeszcze nie
- Anglik składam ślubowanie wierności a takie ślubowanie wierności składałem już
- kilka razy bo obejmując każdy kolejny urząd przy święceniach czy
- licencjonowaniu do nowej parafii i tak dalej drugim ślubowaniem które się składa to jest ślubowanie wierności królowej
- to zawsze kiedy mówiłem że że będę wierny jej dochowam wierności królowej
- zawsze miałem wrażenie że nie tylko składam wierność składam się przyrzeczenie wierności królowej ale także osoby która dzieli moją wiarę I to
- było niezwykle ważne dla mnie i myślę że w pogrzebie oczywiście pogrzeb cały był wzruszający i tam była masa przepięknych ceremonii o
- których można było długo rozmawiać ale wydaje mi się że najbardziej wzruszającym momentem był moment takiego nabożeństwa który się nazywa komitet to
- jest na zakończenie każdej uroczystości pogrzebowej każdej na każdego nabożeństwa pogrzebowego jest takie jakby ostatnie błogosławieństwo wysłanie
- tej osoby w drogę tak na spotkanie z Chrystusem i kiedy to się stało w kaplicy św Jerzego na zamku windorze
- trumny zostały zdjęte Insygnia Korona jabłko i berło i zostały
- umieszczone z powrotem na ołtarzu w chwili koronacji te Insygnia są
- umieszczane na ołtarzu i biskupi którzy biorą udział w koronacji biorą jest
- ołtarza i podają królowej czy królowi tam koronując go
- prawdę podając koronę dając jabłko berło i tak dalej i tak dalej I to był taki moment dla mnie osobiście niezwykle wzruszający dlatego że to pokazało że
- cały jej urząd że wszystko co ona miała wszystko czym ona była cała jej tożsamość pochodzi tylko od Chrystusa i teraz jest
- takie zdanie które ja użyłem W kazaniu które mówiłem na na
- uroczystościach pogrzebowych które my mieliśmy w kościele bo każda każda parafia ma swoje własne uroczystości związane z pogrzebem królowej ja w
- kazaniu zwróciłem się skupiłem się na tym że pozostawiła Tą koronę która jest koroną psującą się koroną która podlega
- zepsuciu tutaj dlatego aby uzyskać tą założyć Tą koronę zbawienia którą
- Chrystus daje Każdemu kto zanim podąża i wydaje mi się że ten obraz dlatego że to
- może żyło we mnie jakoś było było we mnie jak Dużo myślałem na na ten temat
- Wydaje mi się że ten moment dla mnie był najbardziej najbardziej wzruszający i
- później ten moment kiedy wielki Szambelan łamie swoją laskę tak który
- łamię swoją laskę i kładzie ją na na trumnie królowej mówiąc że w momencie kiedy ta korona zostaje oddana jego rola również się kończy i było jest coś
- takiego nad czym można naprawdę dużo myśleć i to jest początek bardzo ciekawej refleksji także teologicznej na temat roli
- monarchii w kościele w chrześcijaństwie i znaczenia tego szczególnie w kościele Anglii także to był taki moment dla mnie
- najbardziej znaczący a Dodajmy tutaj przypomnijmy właściwie
- że królowa Elżbieta była w dużej części
- autorką scenariusza tego swojego znaczy Jeśli chodzi Tak to znaczy jeśli chodzi
- o samą ceremonię to było ciekawe na przykład w tym pogrzebie że jeśli chodzi o sam pogrzeb on i jego struktura i nie różniła się