Wszystko co chcecie wiedzieć o anglikanizmie, ale nie macie kogo zapytać

Rozwiń transkrypcję filmu

Wszystko co chcecie wiedzieć o anglikanizmie, ale nie macie kogo zapytać | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy
  • ewsk online witamy państwa i Serdecznie witamy naszego dzisiejszego rozmówcę
  • ksiądz Dominik Chmielewski tutaj Dominik poprawisz mnie jeżeli ja się
  • pomylę jesteście rektorem parafii świętej wiary w Winchester oraz mistrzem
  • Świętego Krzyża tak dokładnie tak nic nie trzeba powiedzieć a to wszystko przekłada się na bycie duchownym anglikańskim księdzem
  • anglikańskim i właśnie na temat anglikanizmu będziemy dzisiaj rozmawiać
  • od razu z góry zapamiętam że nie będziemy zagłębiać się w historię amerykanizmu Mamy nadzieję poświęcić na to zupełnie oddzielne spotkanie wykład
  • natomiast anglikanizm To jest lud który w Polsce jest stosunkowo słabo znany
  • ale W ostatnich tygodniach mówi się o nim bardzo dużo
  • bardzo dużo nie oznacza że wiemy o nim dużo więcej niż wiedzieliśmy te kilka
  • tygodni temu kościół Anglii nadają pozostaje i nie wiadomo dla wielu osób w
  • tym również dla dziennikarzy którzy w ostatnich dniach Popełniali sporo pomyłek na przykład opisując różne elementy czy liturgii czy teologii czy
  • struktury kościoła Anglii
  • Dzisiaj będziemy rozmawiać na ten temat z osobą która ze wszechmiar jest
  • ekspertem w dziedzinie kościoła Anglii jako że jest jego duchownym No a przy
  • okazji tak jak zwykle z dumą mówię o takich sytuacjach
  • Dominik ksiądz Dominik jest również absolwentem wst i może od tego zacznijmy
  • Zacznijmy w ogóle zamiast mówić od anglikanizmu jako takiego Zacznijmy od twojej od twojej historii jak to się stało Jak wygląda właśnie twoja historia
  • która doprowadziła cię do kościoła Anglii do bycia duchownym w kościele Anglii jak to się stało że Polak absolwent szkoły ewangelikalnej został
  • właśnie duchownym i jest możemy już teraz powiedzieć że w jakimś sensie
  • rektor to odpowiedni proboszcza Myślę że wytłumaczysz to trochę później czyli
  • zajmujesz dość wysokie stanowisko również kościelne
  • w jednym w jednej z najstarszych parafii Wielkiej Brytanii prawda
  • tak no unikalne jest to miejsce w którym w którym mam radość służyć
  • co prawda moja Posługa tutaj zaczęła się dość niedawno bo zostałem licencjonowany i wprowadzony w urząd czwartego września czyli czyli 3
  • tygodnie temu to jest To jest zupełnie świeże i nowe miejsce dla mnie ale poprzednie parafie w których posługiwałem były również ciekawe i
  • miały również swoją niezwykle ciekawą historię byłem wikariuszem w parafii św Mikołaja w arundel która jest o tyle unikalną
  • parafią że jest parafią która której kościół parafialny jest w połowie
  • rzymskokatolickim a w połowie anglikański stała się to To jest jedyny
  • w Anglii taki kościół stało się to dlatego że w Arun del arunel od zawsze była siedzibą książąt morfolków i książę Norfolk który
  • jest wielkim marszałkiem Anglii ci z was którzy oglądali pogrzeb królowej czy proklamacje nowego króla to
  • on pojawiał się zawsze w czerwonym mundurze i takim takim kapeluszu z
  • białymi piórami a w jego ręku była taka biała Długa laska którą otrzymał iniósł
  • zawsze przed przed królem z Królewskiego przywileju od pokoleń ta rodzina
  • obsługuje czy organizuje koronację i pogrzeby królewskie i książę Norfolk jest ich zamek holków jest właśnie w arendel i to
  • historię musimy odrobinę opowiedzieć bo w czasie reformacji kiedy
  • Henryk VIII rozwiązywał klasztory ówczesny książę Norfolk oddał mu ten
  • kościół razem z budynkami kościelnymi gdzie byli kanonicy na własność co
  • uszczęśliwiło króla bardzo dlatego że w tym łączyły się pola i różne inne Dobra które przeszły na Skarb Państwa
  • ówcześnie A dzień później takiego udobruchanego króla poprosił o to żeby
  • tą kaplicę czyli prezbiterium tego kościoła sprzedał mu z tego względu że
  • tam pochowani są jego przodkowie co król oczywiście za dość potężną sumę
  • uczynił I od tamtego czasu prezbiterium kościoła należy do norfolków i pomiędzy
  • prezbiterium a resztą kościoła jest taka ogromna średniowieczna krata która wtedy została zainstalowana także kiedy do kaplicy norfolków przychodzi ksiądz
  • katolicki odprawić mszę To z częściach anglikańskiej można o sobie obserwować
  • oglądać i również z części tej katolickie można obserwować wszystkie anglikańskie nabożeństwa które się tam które się tam odbywają i Jest to dość
  • znane miejsce Stąd Mieliśmy mieliśmy w ciągu roku mieliśmy około 40 tysięcy turystów którzy przyjeżdżali odwiedzali kościół tylko z tego powodu żeby żeby
  • zobaczyć żeby zobaczyć właśnie tą dość piękną kaplicę norfolków
  • także także jak byłam mam dość wielkie szczęście do bycia w unikalnych i
  • pięknych miejscach ale ale to miejsce w którym jestem teraz gdzie zostałem wprowadzony urząd proboszcza tak jak mówię 3 tygodnie temu jest tym bardziej
  • unikalne że to jest najstarsze w Anglii najstarszy w Anglii tak zwany dom jałmużniczy który trwa nieprzerwanie od 1132 roku ja jestem jego 70 mistrzem
  • mistrzem dlatego że dom jałmużniczy na początku na samym
  • początku prowadzony był przez jałmużniku przez szpitalników Jerozolimskich przez zakon krzyżowy to z nadania biskupa Winchester gdzie gdzie
  • budowla się znajduje stąd naszym herbem jest Krzyż jerozolimski dzisiaj nie mam
  • na sobie powinienem mieć ale przywilejem mistrza jest to jestem jedynym prezbiterem w kościele Anglii który ma przywilej noszenia Krzyża pektoralnego
  • takiego Biskup który jest w kształcie Grzej jerozolimskiego oraz laski takie
  • jak laska Biskupia która jest pozostałością takiego opactwa które tutaj też funkcjonowało i z tego co wiem żaden
  • inny proboszcz w Anglii nie ma takiego przywileju co jest to jest unikalnym
  • pozycja mistrza jest pozycją dość senioralną w diecezji Winchester a także
  • w kościele Anglii także to jest taka taka dość istotna ważna rola i także w takim funkcjonowaniu w społeczności
  • lokalnej czyli w mieście przy wszystkich wydarzeniach typu właśnie jak była
  • proklamacja Królewska w takich państwowych wydarzeniach mistrz św Krzyża przebierze w nich w nich udział i jest taką osobą która prowadzi czy
  • współprowadzi te nabożeństwa wraz z dziekanem winchesteru stąd to taka taka dość unikalna rzecz drugiego punktu widzenia jest to również
  • unikalna unikalne miejsce dlatego że to jest pierwsze takie miejsce w historii zarejestrowanej które zapewnia byt tym ludziom którzy nie mają pieniędzy na to
  • aby się utrzymać jakby z własnych pieniędzy tak są zubożali biedni i dla
  • nich został zbudowany przez jednego z biskupów Winchester taki dom jałmużny czy o wokół kościoła który wygląda jak klasztor mężczyźni którzy tutaj
  • mieszkają do dzisiaj nieprzerwanie tak jak mówię Od 12 wieku naszą czarne bądź czerwone habity nazywa się ich braćmi im oni prowadzą takie
  • paramonastyczne życie gdzie codziennie rano spotykamy się na nabożeństwie w
  • kościele mamy wspólne modlitwy wspólne wspólne zajęcia wspólne wydarzenia prowadzą Takie Życie wspólnotowe chociaż Mają możliwość prowadzenia swojego jakby
  • kontynuacji swojej kariery robienia rzeczy które robili w życiu dotychczas Ale ich jakby cel jest skupić się na tym wewnętrznym
  • przeżywaniu swojej chrześcijańskiej wiary także pod tym względem jest to jest to unikalne miejsce dlatego że ono nigdy nie przerwało funkcjonować tak jak
  • klasztory w Anglii były rozwiązane i przestały funkcjonować i potem były odbudowane na nowo na nowo ustanawiane tak ten dom Ani w czasie reformacji ani
  • później w czasie wojny domowej nigdy nie przestał funkcjonować i ta ciągłość jest
  • No dość unikalna dobrze Ale wróćmy teraz jeszcze do ciebie jak ty się tutaj znalazłeś Jak wyglądała twoja droga do Rawki będzie to
  • dość ciekawe dlatego że moja droga do kościoła Anglii czy do anglikanizmu w ogóle zaczęła się tak naprawdę O ile w ogóle można powiedzieć się zaczęła droga
  • w którymś momencie to myślę że taki na potężny zwrot był właśnie w ewst
  • nie pamiętam Na którym to było roku już ale były tak zwane zajęcia w blokach w czasie wakacji odbywały się nie wiem czy
  • one dalej się odbywają ale wtedy były takie zajęcia które prowadził Feel Tower ze Stanów Zjednoczonych to były apokryfy Nowego Testamentu i
  • pomimo tego żeby fantastyczne zajęcia i wtedy świetną grupę mieliśmy studentów która przyjechała i to był naprawdę świetny czas to poznaję chwilę taunera
  • To było To było taki moment kiedy tak naprawdę poważnie Zacząłem z kimś
  • rozmawiać na temat czegoś innego niż to co oferuje że tak powiem rynek
  • kościelny w Polsce dlatego że w Polsce No jeśli chodzi o protestantyzm to Agama kościołów kościołów historycznych jest dość
  • okrojona i ograniczona one są też te kościoły nie są zbyt wielkie więc
  • tam powiedzmy jeśli chodzi o słu to nie jest tak aż łatwo jak powiedzmy w innych
  • kościach w kościele katolickim tak gdzieś w parafii jest masa ludzi Zawsze się znajdzie miejsce to jest dość skomp bardziej skomplikowane w Polsce jeśli
  • mówimy o służbie mówimy o takich rzeczach Ja wtedy miałem doświadczenie
  • już w kościele i metodystycznym i luterańskim gdzie gdzie
  • byłem doświadczałem takiego przeżywałem wiarę moją Uczyłem się wiary w tych
  • kościołach Ale w jakiś sposób nie mogłem się zagnieździć w żadnym w żadnym z tych kościołów czegoś więcej mi było trzeba
  • mi było jakiegoś elementu Wolności którego nie
  • byłem w stanie znaleźć w żadnym z tych kościołów które w Polsce które w Polsce
  • funkcjonowały wtedy z jakiego powodu to pewnie na inne spotkanie byłoby byłyby
  • rozmowy gdzie moglibyśmy jakoś tam analizę przeprowadzać tego ale wydaje mi
  • się że największym Największym problemem jaki ja widziałem jest to że te kościoły te kościoły cały czas starały się obcinać z człowieka te elementy które
  • nie pasują żeby dopasować go do jakiejś przez nich wymyślonej formy i to nigdy
  • mi nie pasowało i myślę że studia w ewst utwierdzały mnie jedynie w tym moim
  • głębokim postanowieniu tego że Bóg mnie stworzył w taki sposób dla jakiegoś celu
  • nie po to żeby właśnie obszlifowywał i do jakiegoś z góry ustanowionej normy
  • nie dopasowywał i właśnie w tych rozmowach z filmem jak
  • między wykładami czy po zajęciach wieczorami on
  • opowiadał Jakie jest jego doświadczenie kościoła episkopalnego w Stanach Zjednoczonych on wtedy myślał o ordynacji nie był wtedy jeszcze
  • ordynowany w tamtym czasie kiedy te wykłady Prowadził on również miał
  • dużo pytań na temat powołania na temat miejsca w kościele i to były naprawdę dla mnie bardzo głębokie i bardzo inspirujące rozmowy
  • i to by mnie jakoś się działo od tych wakacji przez długi czas bardzo dużo
  • myślałem czytałem na temat anglikanizmu naprawdę zacząłem dopiero wtedy czytać na temat anglikanizmu i również zacząłem rozglądać się i wtedy
  • zaczęła w internecie powstawać taka dość internetowa wtedy bym powiedział
  • struktura anglikańska czy episkopalna bardziej która była pod auspicjami
  • konwokacji kościołów episkopalnych w Europie biskupa piera wellona który wtedy był biskupem przewodniczącym konwokacji
  • z siedzibą w Paryżu i grupa ludzi zainteresowanych anglikanizmem zaczęła
  • tworzyć taką taką sieć internetową grupę która była dość sformalizowana to była
  • bardziej grupa dyskusyjna mieliśmy spotkanie zrobiliśmy spotkanie były rekolekcje Kiedyś zrobiliśmy gdzieś w okolicach Poznania i wtedy
  • duchownym który przyszedł z pomocą był ksiądz profesor Konrad Rudnicki z
  • Krakowa który jest mariawickim duchownym był ale ze względu na to że był
  • astrofizykiem i pracował na Uniwersytecie przez całe swoje życie w
  • latach 60 pracował naukowo w pasadenie w Kalifornii i kiedy był tam w Kalifornii uzyskał licencję która pozwalała mu na
  • Posługiwanie w kościele w kościele episkopalnym w Stanach Zjednoczonych i kiedy i on tą licencja cały czas była ważna Więc kiedy on już tutaj był że tak
  • powiem księdzem emerytem i nawet nie posługiwał tak bardzo często dla Kościoła Mariackiego on wtedy zgodził się żeby żeby wspomóc tą grupę ludzi i
  • żeby zacząć coś anglikańskiego w Krakowie i takie takie pierwsze
  • nabożeństwo w Krakowie odbyło się w październiku 13
  • października to był zdaje się 2012 rok jeśli ja
  • dobrze pamiętam i ja mówiłem kazanie na tym nabożeństwie ksiądz Rudnicki
  • odprawiał Eucharystię i było z nami być może 6 czy 7 osób część z Warszawy część
  • z Krakowa część z różnych innych miejsc która się na to nabożeństwo zjechała i
  • to był początek tego co dzisiaj funkcjonuje jako jako polska Wspólnota
  • anglikańska Wspólnota amerykańska w Krakowie Świętego Pawła
  • historia była jak to zwykle bywa na początku dość ciekawa dość
  • oryginalna dość burzliwa w niektórych momentach ale
  • taka sekwencja wydarzeń doprowadziła nas jako wspólnotę w której ja
  • od pewnego momentu posługiwałem jako duszpasterz świecki duszpasterz jeszcze wtedy doprowadziła nas do podjęcia decyzji do
  • tego abyśmy przyłączyli się do kościoła Anglii który jest kościołem zarejestrowanym w Rzeczpospolitej Polskiej ma swoje struktury ma swojego
  • biskupa ma duchownych którzy mogli ją posługiwać wtedy ksiądz Robert gambel nieżyjący już z Poznania również otoczył nas ogromną
  • opieką duszpasterską i przyjeżdżał pełną swego ciężkiego stanu zdrowia ale także już dość zaawansowanego wieku przyjeżdżał na
  • prawie wszystkie nabożeństwa do Krakowa z Poznania co było ogromnym wysiłkiem dla niego ale ale wkładał w to całą duszę i serce i
  • myślę że to dzięki dzięki tej właśnie ten poświęceniu
  • Wspólnota rozwinęła się i rosła [Muzyka]
  • i jakby to jest ten moment taki mojego dochodzenia do anglikanizmu Z jednej strony to były te rozmowy z filmem a z
  • drugiej strony to były to były naprawdę praktyczne rzeczy znaczy budowanie wspólnoty jak ja wtedy myślałem o tym w
  • jakim kościele ja chcę żeby moje dzieci wzrastały Co oczekuje od kościoła co kościół może zaoferować co kościół może dać jak może
  • formować moje dzieci to nie byłem w stanie znaleźć innej odpowiedzi dla
  • siebie jak tylko to że chciałbym żeby to była tradycja anglikańska tradycja która
  • jest inkluzywna otwarta Szeroka w swoim rozumieniu teologicznym ale także liturgicznym Wspólnota Która
  • widzi człowieka i docenia jego wartość co było dla mnie wtedy i dalej jest
  • bardzo bardzo ważne To może teraz kilka słów o kościele tak jak już niekoniecznie historycznie
  • ale jak w telegraficznym skrócie wynika znaczy wygląda jego struktura jak w
  • ogóle funkcjonuje się w takim kościele i co z tego i z czego to wynika tak naprawdę myślę że jeśli chodzi o struktura to strukturze to nie ma tutaj
  • jakichś jakiegoś wielkiego wynalazku to jest dokładnie taka sama struktura jaką znajdujemy w większości w innych kościołów historycznych to znaczy my
  • jesteśmy kościołem który jest zarządzany przez biskupów
  • najwyższym najwyższym takim ciałem zarządzającym Kościołem jest syn od kościoła synod który się w trzech częściach składa ze świeckich z
  • duchownych i z biskupów są trzy izby z trzy izby syna do syna czy zbiera dwa
  • razy do roku na swoje sesje więc bardzo podobnie jak choćby luteranie w Polsce czy czy nawet kościół katolicki ma bardzo podobną strukturę jeśli chodzi o
  • ten taki zarządzający pomiędzy synodem jest izba biskupów czyli czyli tak jakby konferencja episkopatu Można by
  • powiedzieć spotyka się raz w miesiącu obraduje mają jakby przygotowują
  • dokumenty i tak dalej i tak dalej kościół podzielony jest w Anglii kościół
  • podzielony W Anglii jest na dwie prowincje prowincja Yorku z arcybiskupem Yorku na czele i senioralna prowincja Canterbury z arcybiskupem Canterbury na
  • czele oni dwaj pełnią rolę Prymasa Anglii także to jest taki taki że tak
  • powiem połączona funkcja jeśli chodzi o prowincję same one się
  • dzielą na diecezje z biskupami diecezjalnymi diecezje mogą się dzielić na bądź okręgi gdzie mają biskupów okręgowych bądź
  • pozostawać pod zarządzaniem jednego biskupa i to jest to Każda decyzja decyduje I wtedy mają biskupów psów raganów którzy odpowiedzialni są za
  • pewne mi ale nie Zapewne okręgi geograficzne w diecezjach Czyli
  • dokładnie tak samo jak w innych kościołach potem dzielimy się na kolejną strukturą jest archidiakonaty Czyli każda diecezja
  • podzielona jest na kilkanatów z archidiakonami na czele to są to są
  • zawsze prezbiterzy którzy są mianowani przez biskupów żeby w ich imieniu zarządzać tymi archidiekonami te znowu dzielą się na dekanaty
  • dekanatyna parafię no i w parafii już mamy proboszczów i wikarych i jakby to
  • jest taka struktura bardzo klasyczna można powiedzieć Jeśli chodzi i w telegraficznym skrócie jak prosiłaś
  • ale tak wiesz jak przeciętny człowiek w Polsce przynajmniej
  • słyszy kościół anglikański to od razu mu zapala się żaróweczka pod tytułem głową
  • Kościoła Kańskiego jest król królowa Anglii czy taki jest naprawdę I jak w
  • ogóle jaka jest rola monarchy w strukturze kościoła to jest faktycznie
  • chyba najbardziej i najczęściej taki wypowiadany błąd że głową Kościoła
  • Anglii jest król Czy królowa jak było Do niedawna faktycznie
  • monarcha ma ogromną rolę nazywamy go Supreme cavenue Of The Change czyli jest
  • takim najwyższym gubernatorem zarządcą kościoła ale dokumenty od razu dają pod Chrystusem Chrystus jest głową Kościoła
  • w imieniu jego zarządza administruje kościołem monarcha ale ten monarcha nie
  • zarządza w taki sam sposób jak na przykład Papież który ma możliwość nie wiem ogłaszania nowych doktryn mówienia
  • wypowiadania się w kwestii powiedz jak dotknę nie król nie ma takich prerogatywnie ma takiej możliwości żeby król prawda ogłosił nagle nową doktrynę
  • i my wszyscy za tą doktryną idziemy dlatego że tak musimy Nie to nie jest coś takiego doktryna kościoła Anglii Została
  • sformalizowana w modlitewniku powszechnym w czasie reformacji to była to jest obecnie funkcjonująca doktryna kościoła
  • Mamy dodatkowo prawo kanoniczne które reguluje kwestie prawne
  • dotyczące czy to duchownych czy sprawowania sakramentów czy funkcjonowania parafii czy innych rzeczy także mamy do tego odpowiednie przepisy
  • ale tak jak powiedziałem zarządcą tak naprawdę faktycznym
  • kościoła i tym zarządcą który wprowadza zmiany Może wprowadzić zmiany także
  • doktrynalne jest syn od kościoła czyli zbiorowisko ludzi tak do którego wchodzą
  • z urzędu wszyscy Biskupi diecezjalni do którego wybierani są
  • duchowni i do którego wybierani są świeccy i są wybory
  • na te urzędy ogłaszane w każdej diecezji co dokładnie takie wybory jak wybory samorządowe czy jakiekolwiek inne wybory kandydaci przedstawiają swój program
  • mówią co chcą zrobić jak są funkcjonować przez najbliższe lata
  • będą członkami synodu i rozsyłane są karty do głosowania do wszystkich tych
  • ludzi którzy są uprawnieni do głosowania w kościele ci którzy są członkami
  • Kościoła którzy mają prawo głosu i głosowanie się odbywa te osoby zostają
  • wybrane wprowadzone w urząd pełnią swoją kadencję potem przestają i tak dalej także to jest Można by powiedzieć bardzo demokratyczny sposób
  • funkcjonowania który nie jest obcy kościołem protestanckim trochę inaczej to funkcjonuje w kościach
  • prawosławnych Czy w kościele rzymskokatolickim gdzie ta demokracja powiedzmy nie wygląda w taki sposób ale wydaje się że to co papież Franciszek
  • robi ostatnio czyli to wprowadzając tą tak zwaną drogę synodalną Zresztą to jest muza zarzucane przez krytyków z łona kościoła
  • rzymskokatolickiego że on idzie drogą anglikańską także chcę upodobnić kościół
  • rzymskokatolicki do anglikanizmu co ja uważam że jest rzeczą bardzo dobrą dlatego że te głosy które na co dzień nie są w kościele słyszane
  • głosy szczególnie świeckich a w kościele rzymskokatolickim szczególnie kobiet
  • dzięki drodzy synodalnej dzięki temu że te osoby mogą być wybrane do synotu i
  • mogą głośno mówić o swoim odczuciu o swoich wykonaniach o swoim doświadczeniu
  • wiary właśnie dzięki dzięki tej drodze te głosy będą słyszane i to widać u nas to widać w kościele Anglii gdzie te zmiany
  • zewnętrzne takie jak ordynacja kobiet na najpierw na diakonów potem na
  • prezbiterów potem konsekracje biskupie teraz najnowsze rozmowy które są na
  • temat ludzkiej seksualności te głosy dochodzą jakby rozpoczynają
  • dyskusję w kościele dlatego że są słyszane A są słyszane dlatego że jest im dane miejsce przy stole i wydaje mi się że to jest najbardziej ewangeliczny
  • najbardziej takich chrystusowy sposób funkcjonowania gdzie mówimy wszyscy
  • którzy jesteśmy w tym w tym domu zbawionych domu ochrzczonych mamy prawo
  • do tego żeby usiąść przy stole i wspólnie ze sobą rozmawiać i jeśli ten głos jest nie jest ignorowany przez większość No
  • to on faktycznie ma prawo i możliwość zmienić i ukształtować opinie innych i często się okazuje że ta opinia czy to co mamy
  • i to co czego boimy się zmienić wynika tylko z tego że nie znamy Niczego nowego nie mamy świadomości nawet że coś nowego tam jest i często w kościołach chyba
  • historycznych tych tradycyjnych kościołach jak słucham hierarchów wypowiadających się bądź to po stronie protestanckiej bądź po katolickiej
  • szczególnie w Polsce to wydaje mi się że oni faktycznie poza te pałace biskupie i
  • poza swoje konsystorze nie wychodzą za często i nie wiedzą co tam się dzieje że
  • świat jest trochę w innym miejscu niż był w XVI wieku i możemy możemy
  • rozmawiać trochę bardziej odważnie na temat różnych spraw porównywałeś tutaj
  • kościół amerykańskim nie dla porównywałeś co przywoływałeś w kontekście właśnie opowiadania kościele zarówno protestancki jak i katolicki
  • nurt w chrześcijaństwie i tutaj kolejne pytanie się pojawia takie które jakoś
  • często jest zadawane na czy Kościół anglikański jest bardziej katolicki czy bardziej protestancki to jest dobre pytanie Nie ona nie
  • odpowiedzi bo jedyna Odpowiedź jaką mogę udzielić i to jest odpowiedź którą jestem bardzo głęboko przekonany że jest prawdziwa i
  • słuszna to to że kościół Anglii jest zarówno całkowicie stuprocentowo katolicki i jaki całkowicie stuprocentowo protestancki i to dlatego
  • że my nigdy nie przestaliśmy być kościołem który funkcjonował w Anglii od
  • początku Od kiedy hit chrześcijaństwa tutaj dotarło to chrześcijaństwo my datujemy do drugiego wieku kiedy pierwsi chrześcijańscy męczennicy znani
  • są z imienia tutaj w Anglii tym najważniejszym jest święty Alban który
  • został stracony właśnie za wiarę w czasie prześladowań był rzymskim żołnierzem w mieście które się dziś nazywa święty Alban na miejscu gdzie
  • stoi Katedra Świętego albana i także my jakby swoją historię katolic kości czy
  • chrześcijaństwa zaczynamy tam wtedy kiedy chrześcijaństwo tu do ziemi na ziemi angielskiej dotarło później następuje
  • taka luka w historii kościoła Zachodniego tutaj w na Wyspach
  • Brytyjskich dlatego że tu rozwija się coś co się nazywa celtyckie chrześcijaństwo to jest zupełnie inny nurt chrześcijaństwa który był
  • niezależny od Rzymu ale który tutaj właśnie jako pozostałość tych pierwszych misjonarzy czy tych pierwszych chrześcijan którzy tutaj przybyli
  • funkcjonował i miał swoje własne tradycje swoją własną liturgię swoich własnych obrządek swoje własne ośrodki centra biskupów swoich mnichów i tak
  • dalej i kiedy przyjeżdża tutaj misja wysłana przez Grzegorza Wielkiego kiedy do tej przyjeżdża Święty Augustyn tak zwany pierwszy
  • arcybiskup cantemberii ten który mianowany jest przez papieża to on ze zdziwieniem zaobserwuje tutaj że do tej chrześcijaństwo już funkcjonuje i to
  • jest największe zdziwienie dla tych mnichów benedyktyńskich którzy to wtedy przyjeżdżają że tutaj już jest chrześcijaństwo i ono funkcjonuje
  • zupełnie inaczej niż tort który Oni znają w Rzymie i stąd różne różne
  • później problemy i różne sposoby na takie taką unifikację chrześcijaństwa
  • tutaj Ale dzięki temu że my mamy jakby odwołujemy się tutaj historii kościoła która która tutaj jest i dochodzimy do
  • reformacji w reformacji my się nie odcinamy tylko ściągi nie odcina się od Rzymu w sensie takim że nie mówimy przestajemy być przestajemy uznawać
  • urzędy My zmieniamy teraz w sposób jakimiś święcimy ludzi My zmieniamy w sposób nie kościół Anglii pozostaje taki sam wzór natami z kadzidłem z krzyżami i
  • ze wszystkim i ze wszystkim innym szczególnie w katedrach i my jakby
  • katolicyzm tutaj funkcjonujący obejmuje reformację albo pozwala się objąć reformacji i przyjmuje reformacyjne nurty która znowu zaczyna kształtować i
  • liturgię i teologię kościoła w Anglii i dochodzimy przez kolejne lata po
  • reformacji dochodzimy do tego że zmienia się diametralnie liturgia zmienia się język liturgii zmienia się modlitewnik który
  • kilkakrotnie zmienia się modlitewnik który używamy zmieniają się formy pobożności ludzi i tak dalej i tak dalej I to trwa
  • tak naprawdę taka zmiana takie utrzymanie bardzo protestanckiego w wyglądzie kościoła do czasów ruchu oksfordzkiego czyli do tego momentu
  • kiedy jest to Przebudzenie katolickie w kościele Anglii i ten moment znowu
  • przywraca starą liturgię tą przed reformacyjno-liturgię która Dzisiaj jest bardzo powszechna w kościele Anglii i
  • dziś Generalnie w kościele Anglii Widzimy bardzo dużą mieszankę elementów protestanckich liturgicznych pobożnościowych elementów protestanckich
  • z elementami katolickimi i one są tak ze sobą zmieszane bardzo często że one są nie sposób ich
  • oddzielić po prostu dlatego że one funkcjonują razem i one przez kościół Anglii są [Muzyka]
  • obserwowane uznawane za coś co ubogaca kościół raczej niż niż prowadzę jakiś
  • chaos czy czy Dla przykładu w mojej parafii w tej chwili w poprzedniej to co
  • robiliśmy co reprezentowane jest przez strój liturgiczny jak ja używam używam
  • do różnych nabożeń z różnego stroju liturgicznego do nabożeństw modlitewnika powszechnego używam bardzo prostego reformacyjnego
  • stroju można powiedzieć czarną sutannę Berki białą komżę i
  • czarny tipet tak to co jest tutaj po prawej stronie na monitorach albo po
  • lewej zależy Jak państwo widzicie obraz tu jest akurat jeszcze ten to
  • zdjęcie które tutaj było wrzuciłaś To jest zdjęcie przed moim kościołem to z tyłu właśnie są te domy jałmużne
  • Ale co jest ciekawe to było to jest zaraz po śmierci królowej ten to zdjęcie
  • zrobione przed kościołem i możecie zaobserwować że rodzaj befki jak i używam jest dość unikalny on ma takie dwa szare paski w sobie albo trzy białe
  • paski zależy jak jak to jak to i to jest typ deski która używana jest to jest tak
  • zwana befka żałobna która używana jest w czasie w czasie żałoby bądź to Narodowej
  • bądź żałoby Duchownego w czasie okresu żałoby podkomżą wydaje mi się trochę
  • widać mamy na trochę po jednej stronie bardziej biały rękaw na czarną sutannę
  • zakładane są takie bardzo długie bardzo szerokie 30 cm mankiety białe które ci się nazywają po angielsku whippers i one mają swoją
  • genezę w tym że ci którzy byli na pogrzebie opłakiwali kogoś mieli takie chusty na na mankietach żeby obcierać sobie
  • z oczu przy No dzisiaj duchowni i prawnicy w czasie żałoby Narodowej
  • takie tak do swojego stroju zakładają Zarówno te tzw wipers jak i te szerokie
  • befki żałobne także to jest to jest ekipet tutaj
  • w tym przypadku to jest też była Była żaba jestem kapelanem Royal British
  • Legion więc emblematy emblematy tego te informacje są na na moim tippecie
  • środkowe zdjęcie to jest zdjęcie z Wigilii Paschalnej z zeszłego roku w
  • mojej poprzedniej parafii i to jest bardzo klasyczna kapa która stosowana jest w kościele Anglii
  • przy różnego rodzaju ceremoniach nie eucharystyczne ale także także tak jak w
  • tym wypadku to jest to jest liturgia Wielkiej Soboty już wielkanocna przed
  • kościołem rozpalamy ogień i będziemy za chwilę odpalać od niego paschał i będzie procesja do kościoła tutaj razem z dość unikalną dla Anglii z tułą bardzo wąską
  • cienką i długą stułą która w tym wypadku jest skrzyżowana na na pierś tak z sarum
  • bardzo cienka ona pochodzi syn z bryty to jest Jeden z najstarszych wzorów stół jakie Jakie są jakie są w Anglii na trzecim zdjęciu to jest kaplica
  • w moim poprzednim kościele i jestem ja jak widać mam ornat czyli bardzo
  • powiedzmy w Polsce patrząc bardzo rzymskokatolicki sposób odprawiania koło
  • mnie jest moja [Muzyka] ówczesna szefowa która mówiła kazanie na tym nabożeństwie to jest w ogóle moje
  • pożegnalne nabożeństwo w mojej poprzedniej parafii i taki drogi przyjaciel który jest diakonem zespół diakońską także no gama jest
  • jeszcze tych rodzajów strojów w kościele Anglii sporo można by o nim było dużo
  • mówić ale to to też pokazuje że w kościele Anglii nawet liturgicznie jest
  • zrobione miejsce dla ludzi którzy mają swoją swój własny rodzaj przeżywania pana boga dla to będzie bardziej protestancki niskokościelny nabożeństwo
  • tak jak na tym pierwszym zdjęciu wtedy duchowny się obiera ale tak jak dzisiaj
  • jestem ubrany po prostu w garnitur i w koloratkę jest szereg parafii gdzie duchowni ubierają się tylko tak albo nawet bez koloratki czy bez
  • bez jakiegoś powiedzmy formalnego stroju w
  • koszuli podkoszulku odprawiał nabożeństwa bardziej ewangelikalnych parafiach Tak to jest to jest procesja przed nabożeństwem moim instalacyjnym
  • taka procesja dookoła domu jałmużnego zanim wejdziemy do kościoła Jak widzimy
  • w pierwszym rzędzie idą za krzyżem i za świecami idzie chór ten z czerwonymi
  • sutannami mamy dość duży Hurt tutaj później idzie dwóch duchownych w garniturach to są akurat metodyści znajomi potem duchownie anglikańscy z
  • dekanatu naszego Czyli tutaj z Winchester z dekanatu i ja jestem na samym prawie końcu za mną idą znowu dwie panie które są wordanami naszego
  • kościoła takimi zarządcami świeckimi naszego kościoła i one i za nimi idzie
  • biskup ze swoim kapelanem także taka I tu mamy strój niskokościelny strój tak
  • Czyli ten bardziej taki protestancki można powiedzieć strój czyli czarną sutannę komżę jak widzicie na plecach są kaptura Akademickie to jest to jest
  • kolejny element stroju liturgicznego duchowni zwykle noszą kaptury swoich uniwersytetów bądź swoich koleczy żeby ich każdy mógł rozpoznać
  • same zabudowania może [Muzyka]
  • tak to jest tak to jest to jest kościół to jest to jest kościół
  • Św Krzyża tutaj widzimy połowę tego kościoła druga połowa jest po drugiej
  • stronie wieży jest przeogromna budowla naprawdę przy ogromnym kilka słów o samym kościele o solidnym miejscu został
  • zbudowany w 132 roku przez ówczesnego biskupa winchesteru Henryka który był bratem króla Stevena
  • ówczesnego Króla Anglii Henryk był najbogatszym człowiekiem w Anglii w
  • ówczesnych czasach i ze swojego własnego majątku przeznaczył ogromną połać ziemi
  • na pod kościół i dla utrzymania się księży którzy tam by posługiwali
  • Kościół jest nazywany minikatedrą Winchester dlatego jest z takim
  • rozmachem zbudowany jest tak piękny ma przepiękne witraże dość dużo unikalnych rzeźb jest w środku w kościele jest jest naprawdę
  • zapierający Dech dech w piersiach A to co widzimy przebudowane do kościoła tą taką długą galerię to jest dawny dawny szpital czy miejsce dla
  • chorych i bracia którzy byli chorzy ale także ci z parafii którzy zmagali się
  • zdrowiem ze zdrowiem mogli przyjść i za darmo byli tutaj otoczeni opieką medyczną to jest też jeden z takich unikalnych momentów gdzie służba zdrowia
  • nie funkcjonowała więc kościół taką ofertę powiedzmy dla dla ludzi
  • przedstawiał a w miejscu gdzie teraz to jakby skąd zdjęcie jest zrobione to jest to miejsce które widzieliśmy przed chwilą przed chwilą gdzie była ta
  • procesja czyli to jest taki tutaj dziedziniec otoczony z każdej strony budynkami zamknięty przepiękne zdjęcie wydawało mi się że
  • tam miałaś jeszcze jedno zdjęcie z góry tego kompleksu tak na nim jest widać na nim będzie mi łatwiej wytłumaczyć co gdzie jest
  • widzimy teraz kościół od drugiej strony widzimy te domy jałmużnę widzimy wieżę przed kościołem w której jest brama przez którą się
  • wchodzi do kościoła i dobierze dobudowany jest taki mały budyneczek jak widzicie I w tym budynku mieszka portier który
  • otwiera bramę zamyka bramę ale co ciekawe ten portier ma jeszcze jedną Jeszcze jeden jeszcze jedno zadanie Każdy kto do dnia dzisiejszego przyjdzie
  • i zapuka do bramy kościoła a jest pielgrzymem przyszedł pomodlić się w kościele dostanie kubek piwa i kawałek chleba żeby mógł się posilić i do dnia
  • dzisiejszego każdy kto zapuka do drzwi portiera i powie że przed się pomodlić w kościele dostaje od nas kubek Piwa które sami robimy Zresztą mamy mamy Browar
  • funkcj przy Świętym Krzyżu od 12 wieku i to jest naprawdę bardzo dobre piwo które które dajemy oczywiście jest to
  • nieodpłatna rzecz którą dostajesz chociaż mamy też sklepik Gdzie można sobie to piwo jeśli posmakuje kupić i zabrać do domu ale to jest
  • jedna z takich rzeczy która wyróżnia nasz kościół pośród innych kościołów
  • mówimy na nasz kościół hospital ofsant Cross szpital na polski Byśmy to przetłumaczyli ale tak naprawdę to
  • znaczenie słowa hospita nie jest od tego szpitala ale od hospitality czyli od gościnności czyli to jest jakby Gościna Świętego Krzyża tak się nazywa ten
  • kościół i ta nazwa ma wyrazić gościnę Krzyża to znaczy to że
  • przychodząc do Chrystusa przychodząc pod jego krzyż otrzymujemy coś żeby się
  • pościlić otrzymujemy coś aby być uzdrowiony tak Czyli ten
  • szpital który tam jest gdzie ludzie mogli przyjść i poprosić o pomoc lekarza czy to że dostajesz posiłek kiedy przychodzisz jesteś
  • nakarmiona przy drzwiach tego żeby przywrócić się do sił i wchodzisz do tego zamkniętego dziedzińca Gdzie jest bardzo cicho to
  • jest To jest miejsce które jest przepełnione ciszą Jak widzisz jesteśmy otoczeni pięknymi drzewami jesteśmy to jest tylko 15 minut spacerem od katedry
  • od centrum Winchester Ale dzięki temu że do parafii należą wszystkie te tereny które widzimy na zdjęciu to jest prywatna własność parafii nie ma tam
  • jakichś dróg autostrad niczego co co zakłócałoby pokój i można wejść tam i
  • naprawdę odnaleźć odnaleźć Trochę ciszy widzimy też taki staw tutaj jeden z
  • Ogrodów to jest tak zwany Masters Garden czyli obrót mistrza to był to jest
  • prywatny ogród mistrza Świętego Krzyża od pokoleń dzisiaj
  • lat mistrz udziela ten ogród otwiera ten ogród na publiczności czyli każdy kto
  • odwiedza może z niego skorzystać przyjść posiedzieć gdzieś sobie tam lunch czy czy wypić czy coś czy czy po prostu spędzić miło czas ale jest też staw
  • gdzie do dzisiaj z przywileju Królewskiego trzymane są karpie i te karpie kiedyś karmiły braci i mistrza mistrz mógł zapraszać gości żeby ich
  • karmić właśnie dlatego że te karpie tam były ciągle ciągle pływały i do dzisiaj mamy dzisiaj już ich nieodławiany one dzisiaj są tam tylko do ozdoby ale przez
  • nasz teren płynie również rzeka której tu na zdjęciu nie Widzimy widzimy tylko mały strumień który dochodzi z jednej strony i z drugiej strony odchodzi to
  • jest ta trawa taka zarośnięta pod tą trawą są jest strumień który zasila
  • ten staw Ale dzięki temu to jest miejsce naprawdę ciche i takie miejsce gdzie
  • bardzo wiele osób bardzo wiele grup przyjeżdża na rekolekcje na Dni
  • Skupienia na taki czas wyciszenia się modlitwy Oferujemy miejsce mam
  • bibliotekę która jest otwarta dla osób które przyjeżdżam właśnie na Dni Skupienia mogą tam mieć jakieś swoje zajęcia spotkania w czasie w czasie
  • rekolekcji Mamy Mamy tam mamy kuchnię mamy jadalnie mamy kawiarnię także
  • wszystko jest na miejscu nie trzeba nie trzeba nic się martwić więc jeśli chodzi o to zaplecze to kościół naprawdę jest jest niezwykły Za ogrodem mistrza jest
  • taki duży trawnik to jest miejsce braci gdzie bracia w dawnych czasach grali w
  • kulę to taka była taka ulubiona rozrywka braci dzisiaj często są jakieś pikniki
  • parafialne i inne rzeczy i troszkę dalej mamy cmentarz widać nagrobki i po tej stronie której którą Widzimy tutaj to jest cmentarz braci tam chowani są
  • bracia którzy są po drugiej stronie kościoła jest cmentarz Mistrzów tam
  • Hawaii są mistrzowie Świętego Krzyża także taka taka no dość unikalna
  • naprawdę miejsce przepiękne i jest bardzo dużo turystów które
  • codziennie przyjeżdża żeby to miejsce zwiedzać jest on otwarte normalnie do
  • zwiedzania mamy średniowieczne hale są są miejsce gdzie bracia kiedyś jedli
  • posiłki które od średniowiecza się nie zmieniło od 14 wieku tak naprawdę nie została ani razu przebudowana mamy najstarsze renesansowe mamy
  • najstarszy renesansowy mebel w Anglii stalle w kościele także jest kilka
  • naprawdę unikalnych miejsc tutaj w Świętym Krzyżu i jest on na mapie Anglii
  • naprawdę widoczny szczególnie tej Kościelnej Anglii to tak jak mówiłem
  • była zawsze bardzo senioralna pozycja mistrzowie
  • najczęściej Kolejnym etapem kariery rozwoju był albo archidiacona i później
  • biskupstwa albo od razu biskupstwo to jest to była taka historycznie trampolina dla duchownych i tak naprawdę spośród 70
  • Mistrzów zdaje się tylko od 10 nie było biskupami więc jakby to jest taka taka historycznie tak było dzisiaj dzisiaj
  • inaczej to niekoniecznie niekoniecznie prowadzisz tam bycie biskupem dzisiaj to
  • jest znaczy trochę coś innego niż bycie biskupem sto lat temu
  • właśnie bo mówisz o Mistrzu Świętego Krzyża tak jak mówiliśmy to jest aktualnie jeden z twoich tytułów drugi tytuł to rektor właśnie tejże
  • parafii gdybyś mógł troszeczkę przybliżyć nam ich znaczenie mamy rektor to jest człowiek który pełni
  • funkcję proboszcza czy jest proboszczem parafii kościół Anglii Tak jak na początku powiedziałem w tej strukturze jest
  • geograficznie Czy Anglia jest geograficznie podzielona na parafię każdy skrawek ziemi należy do jakiejś parafii proboszcz jest odpowiedzialny
  • wraz z biskupem za dusze tych którzy mieszkają w parafii
  • teologia kościoła Anglii nauczanie kościoła Anglii jest niezwykle inkluzywne historycznie i każdy kto mieszka w parafii fizycznie mieszkanka w
  • parafii jest jej członkiem bez względu na to czy jest osobą wierzącą czy jest osobą nie
  • chrześcijaninem muzułmaninem buddystą czy wyznawcą jakiejkolwiek innej religii jako taki ma prawo do tego aby być pochowanym w kościele na cmentarzu
  • kościoła Anglii żeby być żeby wziąć ślub w kościele Anglii czyli Jeśli na
  • przykład muzułmańska para przyszłaby do mnie mówiąc że mieszkają w parafii chciał chcą wziąć ślub w moim kościele to ja zgodnie z kościelemi przepisami
  • mogę im taki ślub udzielić z takim zastrzeżeniem że jest to oczywiście ślub udzielany według obrządku kościoła Anglii jeśliby jeśliby chrześcijański
  • szczyt ale to jest dość unikalne Ponieważ kiedy patrzymy na
  • strukturę kościołów w Polsce na przykład to do kościoła trzeba się zapisać i
  • niekoniecznie mieszkamy na terenie parafii Dojeżdżamy to jest bardziej struktura kongregacjonalna także to jest taka taka pierwsza różnica Ale wracając
  • do proboszcza i każdy proboszcz ma jest odpowiedzialny za swój za swój obszar za swoją geograficznie obrysowaną
  • parafię żeby pamiętać Jakie są te granice Jest taki zwyczaj w kościele
  • Anglii kilka razy co roku bicie granic się to nazywa jest procesja
  • dookoła parafii po obrzeżach parafii i Na narożach dzieci zwykle witkami
  • wierzbowymi czy jakimiś innymi zielonymi gamskami biją narożniki po modlitwie
  • powiedzianej przez proboszcza wzięło się to stąd żeby wszystkie pokolenia wiedziały w jakiej normalnie w jakiej dokładnie mieszkają parafii Żeby
  • widzieli gdzie iść się ożenić W jakim kościele i gdzie mogą być pochowani to historycznie i teraz historycznie kościół Anglii miał
  • dwa rodzaje takich parafii jedne były w Anglii kościołami
  • klasztornymi gdzie wspólnoty monastyczne funkcjonowały z opatem z przeorem który
  • pełnił funkcję proboszczacz był proboszczem i również te parafie które miały tak zwanych księży Die którzy byli księżni
  • mającymi powiedzmy nie byli mnichami tylko tylko funkcjonowali jako duchowni diecezjalni i najczęściej dzisiaj historyczna pozostałość po parafiach
  • księży diecezjalnych to jest proboszczności tytułów Wicka to jest ten
  • i to jest bardzo wielkie uproszczenie co teraz mówię ale tak żeby to uprościć A
  • ten proboszcz który nosi spuściznę to monastyczną czy tego kościoła który był
  • jak monastyczny to jest To jest właśnie Rektor i jest dzisiaj mamy jeszcze trzeci tytuł Christine charge to jest taki proboszcz
  • który jest mianowany na jakiś określony czas w parafii i rektor Oni są mianowani
  • wraz z mianowaniem Mają tak zwane dożywocie w parafii to znaczy że za
  • wyjątkiem przypadku szaleństwa i złamania prawa kanonicznego nie są nieusuwalni ze swojego urzędu Christine charge może być usunięty
  • zdjęty z urzędu zwolniony bądź jego okres jego Czas funkcjonowania kończy
  • się kiedy vegasem u licencja nadawana na 357 czy czy 10 lat
  • także takie są różnice Aha dobrze A ten mistrz św Krzyża jest związany ze swoją
  • działalnością to jest po prostu zwierzchność nad tą
  • wspólnotą braci i nad tą organizacją znaczy to są dwie mówiąc w dzisiejszym językiem to są dwie ekozjalne organizacje dwie kościelne organizacje
  • które funkcjonują ze sobą łącznie dlaczego tak się stało
  • tutaj Parafia Świętej Wiery czyli senfaits niedaleko na sąsiedniej ulicy tam gdzie dzisiaj jest cmentarz
  • miała swój kościół i ten kościół spłonął w XV wieku
  • i po tym jak spłonął ówczesny biskup diecezji winchesteru
  • nie mianował nowego proboszcza proboszcz wyprowadził się coś się z nim
  • stało Nie mianował nowego proboszcza ale funkcję proboszcza przypisał do mistrza
  • św krzep który zajmował się tylko w tamtym czasie szpitalem Świętego Krzyża tylko tą wspólnotą braci i parafia od tamtego czasu zaczęła swoje nabożeństwa
  • odprawiać kaplicy Świętego Krzyża czyli w tym wielkim kościele który się za kaplicą Świętego Krzyża i odprawia te nabożeństwa do dnia dzisiejszego oni
  • zostali tutaj czy parafia została tutaj zaproszona gościnnie dopóki sobie nie zbudują nowego kościoła ale 500 lat później jakoś się nie złożyło do tego
  • żeby ten kościół zbudować to co było cenne w kościele zostało ocalało z
  • pożaru zostało przeniesione tutaj I do dzisiaj jest on chrzcielnice mamy jakiś tam jakiś fragment muru z rzeźbami mamy jakieś figury i tak dalej które były ze
  • starego kościoła No i te dwie wspólnoty się tak ze sobą skleiły że
  • no że funkcjonują dalej czyli Kościół de facto nie jest kościołem parafialnym jest tak jak powiedziałem na początku jest tak zwanym pqr on nie podlega
  • jurysdykcji kościelnej Biskupiej On jest jakby takim bytem niezależnym
  • prywatnym można powiedzieć to jest prywatna kaplica tego domu jałmużniczego a przez to że jest tutaj parafia No to
  • dla mnie jako dla proboszcza to wiąże się z tym że jest to o wiele bardziej
  • skomplikowane niż normalnej parafii bo jest dużo więcej dokumentów administracyjnie prawnie musimy przeprowadzać te rzeczy troszkę inaczej
  • przepraszam ponieważ mamy tutaj też
  • różne osoby i pojawiły się też różne pytania które ja Dodam jeszcze jedno ostatnie pytanie do nawiązujące do ostatnich wydarzeń dlatego że nie
  • moglibyśmy o tym nie mogliśmy w tej chwili rozmawiać o anglikanizmie nie nawiązując do tego co bardzo wielu naszych widzów też widziało oglądało
  • śledziło czyli te wszystkie wydarzenia właśnie religijne związane z pogrzebem
  • królowej Elżbiety II Wiem że to
  • również od strony kościelnej było ogromne przedsięwzięcie Jeżeli mówimy
  • tak to nazwać z uwagi na rangę tego wydarzenia wiem że te
  • oczywiście też w tym wszystkim uczestniczyłeś śledziłeś co zrobiło na
  • Tobie jako na anglikańskim duchownym największe wrażenie wzruszyło cię lub może nawet zaskoczyło jeżeli chodzi o te wszystkie
  • uroczystości Ja myślę że to jest Królowa jest była niezwykle ważną postacią dlatego że była postacią nie
  • tylko taką która sobie łączyła te wszystkie urzędy
  • była gubernator tym zarządcą kościoła Była ale to co było w królowej najbardziej najważniejsze dla mnie w jej życiu było
  • to że ona była bardzo gorąco wierzącą chrześcijanką i ona się tego nie wstydziła nigdy ona wyrażała tą swoją wiarę na różne sposoby
  • mówiła O tej o swojej wierze bardzo często na przy rozmaitych okolicznościach do dzisiaj mamy te orędzia które są
  • nagrane które ona zawsze w Boże Narodzenie w dzień Bożego Narodzenia
  • [Muzyka] ma i to jest w Anglii też taka taka tradycja że w Boże Narodzenie nie ma tutaj Wigilii Gdzie jest stół wigilijny
  • tylko jest nabożeństwo poranne bożonarodzeni ludzie idą jedzą lunch i
  • potem po lunchu jest przemówienie królowej i wszyscy zatrzymują się włączają telewizor o 15 i słuchają tego co królowa ma do
  • powiedzenia i to było zawsze głęboko chrześcijańskie przepełnione nadzieją ale także bardzo aktualne odnoszące się do
  • aktualnych wydarzeń i jakoś interpretujące w kontekście wiary
  • właśnie chrześcijańskiej te ostatnie wydarzenia i szczególnie te wypowiedzi z
  • ostatnich lat były przepełnione taką głęboką tak głęboko chrześcijańską nadzieję To były zwykłe kazania które które można można byłoby po prostu w
  • kontekście kościelnym umieścić I wydaje mi się że to było dla niej dla mnie w niej najbardziej ujmujące to że osoba której ja jako duchowny i jeszcze nie
  • Anglik składam ślubowanie wierności a takie ślubowanie wierności składałem już
  • kilka razy bo obejmując każdy kolejny urząd przy święceniach czy
  • licencjonowaniu do nowej parafii i tak dalej drugim ślubowaniem które się składa to jest ślubowanie wierności królowej
  • to zawsze kiedy mówiłem że że będę wierny jej dochowam wierności królowej
  • zawsze miałem wrażenie że nie tylko składam wierność składam się przyrzeczenie wierności królowej ale także osoby która dzieli moją wiarę I to
  • było niezwykle ważne dla mnie i myślę że w pogrzebie oczywiście pogrzeb cały był wzruszający i tam była masa przepięknych ceremonii o
  • których można było długo rozmawiać ale wydaje mi się że najbardziej wzruszającym momentem był moment takiego nabożeństwa który się nazywa komitet to
  • jest na zakończenie każdej uroczystości pogrzebowej każdej na każdego nabożeństwa pogrzebowego jest takie jakby ostatnie błogosławieństwo wysłanie
  • tej osoby w drogę tak na spotkanie z Chrystusem i kiedy to się stało w kaplicy św Jerzego na zamku windorze
  • trumny zostały zdjęte Insygnia Korona jabłko i berło i zostały
  • umieszczone z powrotem na ołtarzu w chwili koronacji te Insygnia są
  • umieszczane na ołtarzu i biskupi którzy biorą udział w koronacji biorą jest
  • ołtarza i podają królowej czy królowi tam koronując go
  • prawdę podając koronę dając jabłko berło i tak dalej i tak dalej I to był taki moment dla mnie osobiście niezwykle wzruszający dlatego że to pokazało że
  • cały jej urząd że wszystko co ona miała wszystko czym ona była cała jej tożsamość pochodzi tylko od Chrystusa i teraz jest
  • takie zdanie które ja użyłem W kazaniu które mówiłem na na
  • uroczystościach pogrzebowych które my mieliśmy w kościele bo każda każda parafia ma swoje własne uroczystości związane z pogrzebem królowej ja w
  • kazaniu zwróciłem się skupiłem się na tym że pozostawiła Tą koronę która jest koroną psującą się koroną która podlega
  • zepsuciu tutaj dlatego aby uzyskać tą założyć Tą koronę zbawienia którą
  • Chrystus daje Każdemu kto zanim podąża i wydaje mi się że ten obraz dlatego że to
  • może żyło we mnie jakoś było było we mnie jak Dużo myślałem na na ten temat
  • Wydaje mi się że ten moment dla mnie był najbardziej najbardziej wzruszający i
  • później ten moment kiedy wielki Szambelan łamie swoją laskę tak który
  • łamię swoją laskę i kładzie ją na na trumnie królowej mówiąc że w momencie kiedy ta korona zostaje oddana jego rola również się kończy i było jest coś
  • takiego nad czym można naprawdę dużo myśleć i to jest początek bardzo ciekawej refleksji także teologicznej na temat roli
  • monarchii w kościele w chrześcijaństwie i znaczenia tego szczególnie w kościele Anglii także to był taki moment dla mnie
  • najbardziej znaczący a Dodajmy tutaj przypomnijmy właściwie
  • że królowa Elżbieta była w dużej części
  • autorką scenariusza tego swojego znaczy Jeśli chodzi Tak to znaczy jeśli chodzi
  • o samą ceremonię to było ciekawe na przykład w tym pogrzebie że jeśli chodzi o sam pogrzeb on i jego struktura i nie różniła się
Pobierz transkrypcję (TXT)