TRANSKRYPCJA: "Wszystko co chcecie wiedzieć o anglikanizmie, ale nie macie kogo zapytać | EWST online" Data publikacji: 23.11.2022 Długość: 01:25:01 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy [0:23] ewsk online witamy państwa i Serdecznie witamy naszego dzisiejszego rozmówcę [0:30] ksiądz Dominik Chmielewski tutaj Dominik poprawisz mnie jeżeli ja się [0:36] pomylę jesteście rektorem parafii świętej wiary w Winchester oraz mistrzem [0:44] Świętego Krzyża tak dokładnie tak nic nie trzeba powiedzieć a to wszystko przekłada się na bycie duchownym anglikańskim księdzem [0:53] anglikańskim i właśnie na temat anglikanizmu będziemy dzisiaj rozmawiać [0:59] od razu z góry zapamiętam że nie będziemy zagłębiać się w historię amerykanizmu Mamy nadzieję poświęcić na to zupełnie oddzielne spotkanie wykład [1:11] natomiast anglikanizm To jest lud który w Polsce jest stosunkowo słabo znany [1:18] ale W ostatnich tygodniach mówi się o nim bardzo dużo [1:24] bardzo dużo nie oznacza że wiemy o nim dużo więcej niż wiedzieliśmy te kilka [1:29] tygodni temu kościół Anglii nadają pozostaje i nie wiadomo dla wielu osób w [1:36] tym również dla dziennikarzy którzy w ostatnich dniach Popełniali sporo pomyłek na przykład opisując różne elementy czy liturgii czy teologii czy [1:46] struktury kościoła Anglii [1:52] Dzisiaj będziemy rozmawiać na ten temat z osobą która ze wszechmiar jest [1:58] ekspertem w dziedzinie kościoła Anglii jako że jest jego duchownym No a przy [2:05] okazji tak jak zwykle z dumą mówię o takich sytuacjach [2:12] Dominik ksiądz Dominik jest również absolwentem wst i może od tego zacznijmy [2:18] Zacznijmy w ogóle zamiast mówić od anglikanizmu jako takiego Zacznijmy od twojej od twojej historii jak to się stało Jak wygląda właśnie twoja historia [2:28] która doprowadziła cię do kościoła Anglii do bycia duchownym w kościele Anglii jak to się stało że Polak absolwent szkoły ewangelikalnej został [2:44] właśnie duchownym i jest możemy już teraz powiedzieć że w jakimś sensie [2:50] rektor to odpowiedni proboszcza Myślę że wytłumaczysz to trochę później czyli [2:56] zajmujesz dość wysokie stanowisko również kościelne [3:03] w jednym w jednej z najstarszych parafii Wielkiej Brytanii prawda [3:10] tak no unikalne jest to miejsce w którym w którym mam radość służyć [3:17] co prawda moja Posługa tutaj zaczęła się dość niedawno bo zostałem licencjonowany i wprowadzony w urząd czwartego września czyli czyli 3 [3:28] tygodnie temu to jest To jest zupełnie świeże i nowe miejsce dla mnie ale poprzednie parafie w których posługiwałem były również ciekawe i [3:37] miały również swoją niezwykle ciekawą historię byłem wikariuszem w parafii św Mikołaja w arundel która jest o tyle unikalną [3:48] parafią że jest parafią która której kościół parafialny jest w połowie [3:55] rzymskokatolickim a w połowie anglikański stała się to To jest jedyny [4:00] w Anglii taki kościół stało się to dlatego że w Arun del arunel od zawsze była siedzibą książąt morfolków i książę Norfolk który [4:10] jest wielkim marszałkiem Anglii ci z was którzy oglądali pogrzeb królowej czy proklamacje nowego króla to [4:20] on pojawiał się zawsze w czerwonym mundurze i takim takim kapeluszu z [4:26] białymi piórami a w jego ręku była taka biała Długa laska którą otrzymał iniósł [4:31] zawsze przed przed królem z Królewskiego przywileju od pokoleń ta rodzina [4:37] obsługuje czy organizuje koronację i pogrzeby królewskie i książę Norfolk jest ich zamek holków jest właśnie w arendel i to [4:49] historię musimy odrobinę opowiedzieć bo w czasie reformacji kiedy [4:55] Henryk VIII rozwiązywał klasztory ówczesny książę Norfolk oddał mu ten [5:01] kościół razem z budynkami kościelnymi gdzie byli kanonicy na własność co [5:09] uszczęśliwiło króla bardzo dlatego że w tym łączyły się pola i różne inne Dobra które przeszły na Skarb Państwa [5:18] ówcześnie A dzień później takiego udobruchanego króla poprosił o to żeby [5:23] tą kaplicę czyli prezbiterium tego kościoła sprzedał mu z tego względu że [5:28] tam pochowani są jego przodkowie co król oczywiście za dość potężną sumę [5:35] uczynił I od tamtego czasu prezbiterium kościoła należy do norfolków i pomiędzy [5:41] prezbiterium a resztą kościoła jest taka ogromna średniowieczna krata która wtedy została zainstalowana także kiedy do kaplicy norfolków przychodzi ksiądz [5:51] katolicki odprawić mszę To z częściach anglikańskiej można o sobie obserwować [5:56] oglądać i również z części tej katolickie można obserwować wszystkie anglikańskie nabożeństwa które się tam które się tam odbywają i Jest to dość [6:07] znane miejsce Stąd Mieliśmy mieliśmy w ciągu roku mieliśmy około 40 tysięcy turystów którzy przyjeżdżali odwiedzali kościół tylko z tego powodu żeby żeby [6:16] zobaczyć żeby zobaczyć właśnie tą dość piękną kaplicę norfolków [6:23] także także jak byłam mam dość wielkie szczęście do bycia w unikalnych i [6:30] pięknych miejscach ale ale to miejsce w którym jestem teraz gdzie zostałem wprowadzony urząd proboszcza tak jak mówię 3 tygodnie temu jest tym bardziej [6:40] unikalne że to jest najstarsze w Anglii najstarszy w Anglii tak zwany dom jałmużniczy który trwa nieprzerwanie od 1132 roku ja jestem jego 70 mistrzem [6:52] mistrzem dlatego że dom jałmużniczy na początku na samym [6:57] początku prowadzony był przez jałmużniku przez szpitalników Jerozolimskich przez zakon krzyżowy to z nadania biskupa Winchester gdzie gdzie [7:07] budowla się znajduje stąd naszym herbem jest Krzyż jerozolimski dzisiaj nie mam [7:13] na sobie powinienem mieć ale przywilejem mistrza jest to jestem jedynym prezbiterem w kościele Anglii który ma przywilej noszenia Krzyża pektoralnego [7:23] takiego Biskup który jest w kształcie Grzej jerozolimskiego oraz laski takie [7:29] jak laska Biskupia która jest pozostałością takiego opactwa które tutaj też funkcjonowało i z tego co wiem żaden [7:39] inny proboszcz w Anglii nie ma takiego przywileju co jest to jest unikalnym [7:45] pozycja mistrza jest pozycją dość senioralną w diecezji Winchester a także [7:50] w kościele Anglii także to jest taka taka dość istotna ważna rola i także w takim funkcjonowaniu w społeczności [8:01] lokalnej czyli w mieście przy wszystkich wydarzeniach typu właśnie jak była [8:07] proklamacja Królewska w takich państwowych wydarzeniach mistrz św Krzyża przebierze w nich w nich udział i jest taką osobą która prowadzi czy [8:16] współprowadzi te nabożeństwa wraz z dziekanem winchesteru stąd to taka taka dość unikalna rzecz drugiego punktu widzenia jest to również [8:27] unikalna unikalne miejsce dlatego że to jest pierwsze takie miejsce w historii zarejestrowanej które zapewnia byt tym ludziom którzy nie mają pieniędzy na to [8:38] aby się utrzymać jakby z własnych pieniędzy tak są zubożali biedni i dla [8:45] nich został zbudowany przez jednego z biskupów Winchester taki dom jałmużny czy o wokół kościoła który wygląda jak klasztor mężczyźni którzy tutaj [8:53] mieszkają do dzisiaj nieprzerwanie tak jak mówię Od 12 wieku naszą czarne bądź czerwone habity nazywa się ich braćmi im oni prowadzą takie [9:04] paramonastyczne życie gdzie codziennie rano spotykamy się na nabożeństwie w [9:09] kościele mamy wspólne modlitwy wspólne wspólne zajęcia wspólne wydarzenia prowadzą Takie Życie wspólnotowe chociaż Mają możliwość prowadzenia swojego jakby [9:19] kontynuacji swojej kariery robienia rzeczy które robili w życiu dotychczas Ale ich jakby cel jest skupić się na tym wewnętrznym [9:29] przeżywaniu swojej chrześcijańskiej wiary także pod tym względem jest to jest to unikalne miejsce dlatego że ono nigdy nie przerwało funkcjonować tak jak [9:39] klasztory w Anglii były rozwiązane i przestały funkcjonować i potem były odbudowane na nowo na nowo ustanawiane tak ten dom Ani w czasie reformacji ani [9:50] później w czasie wojny domowej nigdy nie przestał funkcjonować i ta ciągłość jest [9:55] No dość unikalna dobrze Ale wróćmy teraz jeszcze do ciebie jak ty się tutaj znalazłeś Jak wyglądała twoja droga do Rawki będzie to [10:08] dość ciekawe dlatego że moja droga do kościoła Anglii czy do anglikanizmu w ogóle zaczęła się tak naprawdę O ile w ogóle można powiedzieć się zaczęła droga [10:16] w którymś momencie to myślę że taki na potężny zwrot był właśnie w ewst [10:22] nie pamiętam Na którym to było roku już ale były tak zwane zajęcia w blokach w czasie wakacji odbywały się nie wiem czy [10:32] one dalej się odbywają ale wtedy były takie zajęcia które prowadził Feel Tower ze Stanów Zjednoczonych to były apokryfy Nowego Testamentu i [10:42] pomimo tego żeby fantastyczne zajęcia i wtedy świetną grupę mieliśmy studentów która przyjechała i to był naprawdę świetny czas to poznaję chwilę taunera [10:52] To było To było taki moment kiedy tak naprawdę poważnie Zacząłem z kimś [10:57] rozmawiać na temat czegoś innego niż to co oferuje że tak powiem rynek [11:05] kościelny w Polsce dlatego że w Polsce No jeśli chodzi o protestantyzm to Agama kościołów kościołów historycznych jest dość [11:13] okrojona i ograniczona one są też te kościoły nie są zbyt wielkie więc [11:20] tam powiedzmy jeśli chodzi o słu to nie jest tak aż łatwo jak powiedzmy w innych [11:27] kościach w kościele katolickim tak gdzieś w parafii jest masa ludzi Zawsze się znajdzie miejsce to jest dość skomp bardziej skomplikowane w Polsce jeśli [11:34] mówimy o służbie mówimy o takich rzeczach Ja wtedy miałem doświadczenie [11:40] już w kościele i metodystycznym i luterańskim gdzie gdzie [11:45] byłem doświadczałem takiego przeżywałem wiarę moją Uczyłem się wiary w tych [11:51] kościołach Ale w jakiś sposób nie mogłem się zagnieździć w żadnym w żadnym z tych kościołów czegoś więcej mi było trzeba [11:59] mi było jakiegoś elementu Wolności którego nie [12:05] byłem w stanie znaleźć w żadnym z tych kościołów które w Polsce które w Polsce [12:11] funkcjonowały wtedy z jakiego powodu to pewnie na inne spotkanie byłoby byłyby [12:17] rozmowy gdzie moglibyśmy jakoś tam analizę przeprowadzać tego ale wydaje mi [12:23] się że największym Największym problemem jaki ja widziałem jest to że te kościoły te kościoły cały czas starały się obcinać z człowieka te elementy które [12:33] nie pasują żeby dopasować go do jakiejś przez nich wymyślonej formy i to nigdy [12:40] mi nie pasowało i myślę że studia w ewst utwierdzały mnie jedynie w tym moim [12:46] głębokim postanowieniu tego że Bóg mnie stworzył w taki sposób dla jakiegoś celu [12:51] nie po to żeby właśnie obszlifowywał i do jakiegoś z góry ustanowionej normy [12:56] nie dopasowywał i właśnie w tych rozmowach z filmem jak [13:02] między wykładami czy po zajęciach wieczorami on [13:07] opowiadał Jakie jest jego doświadczenie kościoła episkopalnego w Stanach Zjednoczonych on wtedy myślał o ordynacji nie był wtedy jeszcze [13:16] ordynowany w tamtym czasie kiedy te wykłady Prowadził on również miał [13:24] dużo pytań na temat powołania na temat miejsca w kościele i to były naprawdę dla mnie bardzo głębokie i bardzo inspirujące rozmowy [13:34] i to by mnie jakoś się działo od tych wakacji przez długi czas bardzo dużo [13:42] myślałem czytałem na temat anglikanizmu naprawdę zacząłem dopiero wtedy czytać na temat anglikanizmu i również zacząłem rozglądać się i wtedy [13:53] zaczęła w internecie powstawać taka dość internetowa wtedy bym powiedział [14:00] struktura anglikańska czy episkopalna bardziej która była pod auspicjami [14:11] konwokacji kościołów episkopalnych w Europie biskupa piera wellona który wtedy był biskupem przewodniczącym konwokacji [14:19] z siedzibą w Paryżu i grupa ludzi zainteresowanych anglikanizmem zaczęła [14:25] tworzyć taką taką sieć internetową grupę która była dość sformalizowana to była [14:33] bardziej grupa dyskusyjna mieliśmy spotkanie zrobiliśmy spotkanie były rekolekcje Kiedyś zrobiliśmy gdzieś w okolicach Poznania i wtedy [14:41] duchownym który przyszedł z pomocą był ksiądz profesor Konrad Rudnicki z [14:47] Krakowa który jest mariawickim duchownym był ale ze względu na to że był [14:54] astrofizykiem i pracował na Uniwersytecie przez całe swoje życie w [14:59] latach 60 pracował naukowo w pasadenie w Kalifornii i kiedy był tam w Kalifornii uzyskał licencję która pozwalała mu na [15:09] Posługiwanie w kościele w kościele episkopalnym w Stanach Zjednoczonych i kiedy i on tą licencja cały czas była ważna Więc kiedy on już tutaj był że tak [15:17] powiem księdzem emerytem i nawet nie posługiwał tak bardzo często dla Kościoła Mariackiego on wtedy zgodził się żeby żeby wspomóc tą grupę ludzi i [15:28] żeby zacząć coś anglikańskiego w Krakowie i takie takie pierwsze [15:33] nabożeństwo w Krakowie odbyło się w październiku 13 [15:39] października to był zdaje się 2012 rok jeśli ja [15:44] dobrze pamiętam i ja mówiłem kazanie na tym nabożeństwie ksiądz Rudnicki [15:51] odprawiał Eucharystię i było z nami być może 6 czy 7 osób część z Warszawy część [15:59] z Krakowa część z różnych innych miejsc która się na to nabożeństwo zjechała i [16:06] to był początek tego co dzisiaj funkcjonuje jako jako polska Wspólnota [16:12] anglikańska Wspólnota amerykańska w Krakowie Świętego Pawła [16:17] historia była jak to zwykle bywa na początku dość ciekawa dość [16:23] oryginalna dość burzliwa w niektórych momentach ale [16:28] taka sekwencja wydarzeń doprowadziła nas jako wspólnotę w której ja [16:35] od pewnego momentu posługiwałem jako duszpasterz świecki duszpasterz jeszcze wtedy doprowadziła nas do podjęcia decyzji do [16:44] tego abyśmy przyłączyli się do kościoła Anglii który jest kościołem zarejestrowanym w Rzeczpospolitej Polskiej ma swoje struktury ma swojego [16:52] biskupa ma duchownych którzy mogli ją posługiwać wtedy ksiądz Robert gambel nieżyjący już z Poznania również otoczył nas ogromną [17:02] opieką duszpasterską i przyjeżdżał pełną swego ciężkiego stanu zdrowia ale także już dość zaawansowanego wieku przyjeżdżał na [17:11] prawie wszystkie nabożeństwa do Krakowa z Poznania co było ogromnym wysiłkiem dla niego ale ale wkładał w to całą duszę i serce i [17:21] myślę że to dzięki dzięki tej właśnie ten poświęceniu [17:26] Wspólnota rozwinęła się i rosła [Muzyka] [17:33] i jakby to jest ten moment taki mojego dochodzenia do anglikanizmu Z jednej strony to były te rozmowy z filmem a z [17:42] drugiej strony to były to były naprawdę praktyczne rzeczy znaczy budowanie wspólnoty jak ja wtedy myślałem o tym w [17:51] jakim kościele ja chcę żeby moje dzieci wzrastały Co oczekuje od kościoła co kościół może zaoferować co kościół może dać jak może [17:59] formować moje dzieci to nie byłem w stanie znaleźć innej odpowiedzi dla [18:04] siebie jak tylko to że chciałbym żeby to była tradycja anglikańska tradycja która [18:10] jest inkluzywna otwarta Szeroka w swoim rozumieniu teologicznym ale także liturgicznym Wspólnota Która [18:19] widzi człowieka i docenia jego wartość co było dla mnie wtedy i dalej jest [18:25] bardzo bardzo ważne To może teraz kilka słów o kościele tak jak już niekoniecznie historycznie [18:34] ale jak w telegraficznym skrócie wynika znaczy wygląda jego struktura jak w [18:42] ogóle funkcjonuje się w takim kościele i co z tego i z czego to wynika tak naprawdę myślę że jeśli chodzi o struktura to strukturze to nie ma tutaj [18:51] jakichś jakiegoś wielkiego wynalazku to jest dokładnie taka sama struktura jaką znajdujemy w większości w innych kościołów historycznych to znaczy my [19:02] jesteśmy kościołem który jest zarządzany przez biskupów [19:07] najwyższym najwyższym takim ciałem zarządzającym Kościołem jest syn od kościoła synod który się w trzech częściach składa ze świeckich z [19:17] duchownych i z biskupów są trzy izby z trzy izby syna do syna czy zbiera dwa [19:23] razy do roku na swoje sesje więc bardzo podobnie jak choćby luteranie w Polsce czy czy nawet kościół katolicki ma bardzo podobną strukturę jeśli chodzi o [19:31] ten taki zarządzający pomiędzy synodem jest izba biskupów czyli czyli tak jakby konferencja episkopatu Można by [19:41] powiedzieć spotyka się raz w miesiącu obraduje mają jakby przygotowują [19:46] dokumenty i tak dalej i tak dalej kościół podzielony jest w Anglii kościół [19:51] podzielony W Anglii jest na dwie prowincje prowincja Yorku z arcybiskupem Yorku na czele i senioralna prowincja Canterbury z arcybiskupem Canterbury na [20:00] czele oni dwaj pełnią rolę Prymasa Anglii także to jest taki taki że tak [20:07] powiem połączona funkcja jeśli chodzi o prowincję same one się [20:14] dzielą na diecezje z biskupami diecezjalnymi diecezje mogą się dzielić na bądź okręgi gdzie mają biskupów okręgowych bądź [20:24] pozostawać pod zarządzaniem jednego biskupa i to jest to Każda decyzja decyduje I wtedy mają biskupów psów raganów którzy odpowiedzialni są za [20:33] pewne mi ale nie Zapewne okręgi geograficzne w diecezjach Czyli [20:39] dokładnie tak samo jak w innych kościołach potem dzielimy się na kolejną strukturą jest archidiakonaty Czyli każda diecezja [20:47] podzielona jest na kilkanatów z archidiakonami na czele to są to są [20:52] zawsze prezbiterzy którzy są mianowani przez biskupów żeby w ich imieniu zarządzać tymi archidiekonami te znowu dzielą się na dekanaty [21:02] dekanatyna parafię no i w parafii już mamy proboszczów i wikarych i jakby to [21:08] jest taka struktura bardzo klasyczna można powiedzieć Jeśli chodzi i w telegraficznym skrócie jak prosiłaś [21:17] ale tak wiesz jak przeciętny człowiek w Polsce przynajmniej [21:23] słyszy kościół anglikański to od razu mu zapala się żaróweczka pod tytułem głową [21:30] Kościoła Kańskiego jest król królowa Anglii czy taki jest naprawdę I jak w [21:39] ogóle jaka jest rola monarchy w strukturze kościoła to jest faktycznie [21:45] chyba najbardziej i najczęściej taki wypowiadany błąd że głową Kościoła [21:52] Anglii jest król Czy królowa jak było Do niedawna faktycznie [21:58] monarcha ma ogromną rolę nazywamy go Supreme cavenue Of The Change czyli jest [22:04] takim najwyższym gubernatorem zarządcą kościoła ale dokumenty od razu dają pod Chrystusem Chrystus jest głową Kościoła [22:15] w imieniu jego zarządza administruje kościołem monarcha ale ten monarcha nie [22:22] zarządza w taki sam sposób jak na przykład Papież który ma możliwość nie wiem ogłaszania nowych doktryn mówienia [22:32] wypowiadania się w kwestii powiedz jak dotknę nie król nie ma takich prerogatywnie ma takiej możliwości żeby król prawda ogłosił nagle nową doktrynę [22:42] i my wszyscy za tą doktryną idziemy dlatego że tak musimy Nie to nie jest coś takiego doktryna kościoła Anglii Została [22:50] sformalizowana w modlitewniku powszechnym w czasie reformacji to była to jest obecnie funkcjonująca doktryna kościoła [23:01] Mamy dodatkowo prawo kanoniczne które reguluje kwestie prawne [23:07] dotyczące czy to duchownych czy sprawowania sakramentów czy funkcjonowania parafii czy innych rzeczy także mamy do tego odpowiednie przepisy [23:15] ale tak jak powiedziałem zarządcą tak naprawdę faktycznym [23:20] kościoła i tym zarządcą który wprowadza zmiany Może wprowadzić zmiany także [23:25] doktrynalne jest syn od kościoła czyli zbiorowisko ludzi tak do którego wchodzą [23:32] z urzędu wszyscy Biskupi diecezjalni do którego wybierani są [23:41] duchowni i do którego wybierani są świeccy i są wybory [23:47] na te urzędy ogłaszane w każdej diecezji co dokładnie takie wybory jak wybory samorządowe czy jakiekolwiek inne wybory kandydaci przedstawiają swój program [23:56] mówią co chcą zrobić jak są funkcjonować przez najbliższe lata [24:02] będą członkami synodu i rozsyłane są karty do głosowania do wszystkich tych [24:08] ludzi którzy są uprawnieni do głosowania w kościele ci którzy są członkami [24:13] Kościoła którzy mają prawo głosu i głosowanie się odbywa te osoby zostają [24:19] wybrane wprowadzone w urząd pełnią swoją kadencję potem przestają i tak dalej także to jest Można by powiedzieć bardzo demokratyczny sposób [24:28] funkcjonowania który nie jest obcy kościołem protestanckim trochę inaczej to funkcjonuje w kościach [24:36] prawosławnych Czy w kościele rzymskokatolickim gdzie ta demokracja powiedzmy nie wygląda w taki sposób ale wydaje się że to co papież Franciszek [24:45] robi ostatnio czyli to wprowadzając tą tak zwaną drogę synodalną Zresztą to jest muza zarzucane przez krytyków z łona kościoła [24:55] rzymskokatolickiego że on idzie drogą anglikańską także chcę upodobnić kościół [25:00] rzymskokatolicki do anglikanizmu co ja uważam że jest rzeczą bardzo dobrą dlatego że te głosy które na co dzień nie są w kościele słyszane [25:11] głosy szczególnie świeckich a w kościele rzymskokatolickim szczególnie kobiet [25:16] dzięki drodzy synodalnej dzięki temu że te osoby mogą być wybrane do synotu i [25:23] mogą głośno mówić o swoim odczuciu o swoich wykonaniach o swoim doświadczeniu [25:28] wiary właśnie dzięki dzięki tej drodze te głosy będą słyszane i to widać u nas to widać w kościele Anglii gdzie te zmiany [25:38] zewnętrzne takie jak ordynacja kobiet na najpierw na diakonów potem na [25:44] prezbiterów potem konsekracje biskupie teraz najnowsze rozmowy które są na [25:51] temat ludzkiej seksualności te głosy dochodzą jakby rozpoczynają [25:58] dyskusję w kościele dlatego że są słyszane A są słyszane dlatego że jest im dane miejsce przy stole i wydaje mi się że to jest najbardziej ewangeliczny [26:08] najbardziej takich chrystusowy sposób funkcjonowania gdzie mówimy wszyscy [26:14] którzy jesteśmy w tym w tym domu zbawionych domu ochrzczonych mamy prawo [26:20] do tego żeby usiąść przy stole i wspólnie ze sobą rozmawiać i jeśli ten głos jest nie jest ignorowany przez większość No [26:29] to on faktycznie ma prawo i możliwość zmienić i ukształtować opinie innych i często się okazuje że ta opinia czy to co mamy [26:37] i to co czego boimy się zmienić wynika tylko z tego że nie znamy Niczego nowego nie mamy świadomości nawet że coś nowego tam jest i często w kościołach chyba [26:46] historycznych tych tradycyjnych kościołach jak słucham hierarchów wypowiadających się bądź to po stronie protestanckiej bądź po katolickiej [26:55] szczególnie w Polsce to wydaje mi się że oni faktycznie poza te pałace biskupie i [27:00] poza swoje konsystorze nie wychodzą za często i nie wiedzą co tam się dzieje że [27:06] świat jest trochę w innym miejscu niż był w XVI wieku i możemy możemy [27:12] rozmawiać trochę bardziej odważnie na temat różnych spraw porównywałeś tutaj [27:17] kościół amerykańskim nie dla porównywałeś co przywoływałeś w kontekście właśnie opowiadania kościele zarówno protestancki jak i katolicki [27:26] nurt w chrześcijaństwie i tutaj kolejne pytanie się pojawia takie które jakoś [27:33] często jest zadawane na czy Kościół anglikański jest bardziej katolicki czy bardziej protestancki to jest dobre pytanie Nie ona nie [27:42] odpowiedzi bo jedyna Odpowiedź jaką mogę udzielić i to jest odpowiedź którą jestem bardzo głęboko przekonany że jest prawdziwa i [27:50] słuszna to to że kościół Anglii jest zarówno całkowicie stuprocentowo katolicki i jaki całkowicie stuprocentowo protestancki i to dlatego [28:00] że my nigdy nie przestaliśmy być kościołem który funkcjonował w Anglii od [28:06] początku Od kiedy hit chrześcijaństwa tutaj dotarło to chrześcijaństwo my datujemy do drugiego wieku kiedy pierwsi chrześcijańscy męczennicy znani [28:16] są z imienia tutaj w Anglii tym najważniejszym jest święty Alban który [28:22] został stracony właśnie za wiarę w czasie prześladowań był rzymskim żołnierzem w mieście które się dziś nazywa święty Alban na miejscu gdzie [28:30] stoi Katedra Świętego albana i także my jakby swoją historię katolic kości czy [28:37] chrześcijaństwa zaczynamy tam wtedy kiedy chrześcijaństwo tu do ziemi na ziemi angielskiej dotarło później następuje [28:47] taka luka w historii kościoła Zachodniego tutaj w na Wyspach [28:53] Brytyjskich dlatego że tu rozwija się coś co się nazywa celtyckie chrześcijaństwo to jest zupełnie inny nurt chrześcijaństwa który był [28:59] niezależny od Rzymu ale który tutaj właśnie jako pozostałość tych pierwszych misjonarzy czy tych pierwszych chrześcijan którzy tutaj przybyli [29:07] funkcjonował i miał swoje własne tradycje swoją własną liturgię swoich własnych obrządek swoje własne ośrodki centra biskupów swoich mnichów i tak [29:16] dalej i kiedy przyjeżdża tutaj misja wysłana przez Grzegorza Wielkiego kiedy do tej przyjeżdża Święty Augustyn tak zwany pierwszy [29:26] arcybiskup cantemberii ten który mianowany jest przez papieża to on ze zdziwieniem zaobserwuje tutaj że do tej chrześcijaństwo już funkcjonuje i to [29:38] jest największe zdziwienie dla tych mnichów benedyktyńskich którzy to wtedy przyjeżdżają że tutaj już jest chrześcijaństwo i ono funkcjonuje [29:44] zupełnie inaczej niż tort który Oni znają w Rzymie i stąd różne różne [29:50] później problemy i różne sposoby na takie taką unifikację chrześcijaństwa [29:57] tutaj Ale dzięki temu że my mamy jakby odwołujemy się tutaj historii kościoła która która tutaj jest i dochodzimy do [30:06] reformacji w reformacji my się nie odcinamy tylko ściągi nie odcina się od Rzymu w sensie takim że nie mówimy przestajemy być przestajemy uznawać [30:14] urzędy My zmieniamy teraz w sposób jakimiś święcimy ludzi My zmieniamy w sposób nie kościół Anglii pozostaje taki sam wzór natami z kadzidłem z krzyżami i [30:22] ze wszystkim i ze wszystkim innym szczególnie w katedrach i my jakby [30:29] katolicyzm tutaj funkcjonujący obejmuje reformację albo pozwala się objąć reformacji i przyjmuje reformacyjne nurty która znowu zaczyna kształtować i [30:38] liturgię i teologię kościoła w Anglii i dochodzimy przez kolejne lata po [30:44] reformacji dochodzimy do tego że zmienia się diametralnie liturgia zmienia się język liturgii zmienia się modlitewnik który [30:51] kilkakrotnie zmienia się modlitewnik który używamy zmieniają się formy pobożności ludzi i tak dalej i tak dalej I to trwa [31:02] tak naprawdę taka zmiana takie utrzymanie bardzo protestanckiego w wyglądzie kościoła do czasów ruchu oksfordzkiego czyli do tego momentu [31:12] kiedy jest to Przebudzenie katolickie w kościele Anglii i ten moment znowu [31:19] przywraca starą liturgię tą przed reformacyjno-liturgię która Dzisiaj jest bardzo powszechna w kościele Anglii i [31:27] dziś Generalnie w kościele Anglii Widzimy bardzo dużą mieszankę elementów protestanckich liturgicznych pobożnościowych elementów protestanckich [31:36] z elementami katolickimi i one są tak ze sobą zmieszane bardzo często że one są nie sposób ich [31:44] oddzielić po prostu dlatego że one funkcjonują razem i one przez kościół Anglii są [Muzyka] [31:53] obserwowane uznawane za coś co ubogaca kościół raczej niż niż prowadzę jakiś [31:58] chaos czy czy Dla przykładu w mojej parafii w tej chwili w poprzedniej to co [32:04] robiliśmy co reprezentowane jest przez strój liturgiczny jak ja używam używam [32:11] do różnych nabożeń z różnego stroju liturgicznego do nabożeństw modlitewnika powszechnego używam bardzo prostego reformacyjnego [32:19] stroju można powiedzieć czarną sutannę Berki białą komżę i [32:26] czarny tipet tak to co jest tutaj po prawej stronie na monitorach albo po [32:34] lewej zależy Jak państwo widzicie obraz tu jest akurat jeszcze ten to [32:40] zdjęcie które tutaj było wrzuciłaś To jest zdjęcie przed moim kościołem to z tyłu właśnie są te domy jałmużne [32:50] Ale co jest ciekawe to było to jest zaraz po śmierci królowej ten to zdjęcie [32:55] zrobione przed kościołem i możecie zaobserwować że rodzaj befki jak i używam jest dość unikalny on ma takie dwa szare paski w sobie albo trzy białe [33:06] paski zależy jak jak to jak to i to jest typ deski która używana jest to jest tak [33:12] zwana befka żałobna która używana jest w czasie w czasie żałoby bądź to Narodowej [33:18] bądź żałoby Duchownego w czasie okresu żałoby podkomżą wydaje mi się trochę [33:24] widać mamy na trochę po jednej stronie bardziej biały rękaw na czarną sutannę [33:31] zakładane są takie bardzo długie bardzo szerokie 30 cm mankiety białe które ci się nazywają po angielsku whippers i one mają swoją [33:40] genezę w tym że ci którzy byli na pogrzebie opłakiwali kogoś mieli takie chusty na na mankietach żeby obcierać sobie [33:49] z oczu przy No dzisiaj duchowni i prawnicy w czasie żałoby Narodowej [33:56] takie tak do swojego stroju zakładają Zarówno te tzw wipers jak i te szerokie [34:03] befki żałobne także to jest to jest ekipet tutaj [34:08] w tym przypadku to jest też była Była żaba jestem kapelanem Royal British [34:14] Legion więc emblematy emblematy tego te informacje są na na moim tippecie [34:22] środkowe zdjęcie to jest zdjęcie z Wigilii Paschalnej z zeszłego roku w [34:27] mojej poprzedniej parafii i to jest bardzo klasyczna kapa która stosowana jest w kościele Anglii [34:35] przy różnego rodzaju ceremoniach nie eucharystyczne ale także także tak jak w [34:42] tym wypadku to jest to jest liturgia Wielkiej Soboty już wielkanocna przed [34:48] kościołem rozpalamy ogień i będziemy za chwilę odpalać od niego paschał i będzie procesja do kościoła tutaj razem z dość unikalną dla Anglii z tułą bardzo wąską [35:00] cienką i długą stułą która w tym wypadku jest skrzyżowana na na pierś tak z sarum [35:06] bardzo cienka ona pochodzi syn z bryty to jest Jeden z najstarszych wzorów stół jakie Jakie są jakie są w Anglii na trzecim zdjęciu to jest kaplica [35:16] w moim poprzednim kościele i jestem ja jak widać mam ornat czyli bardzo [35:23] powiedzmy w Polsce patrząc bardzo rzymskokatolicki sposób odprawiania koło [35:29] mnie jest moja [Muzyka] ówczesna szefowa która mówiła kazanie na tym nabożeństwie to jest w ogóle moje [35:37] pożegnalne nabożeństwo w mojej poprzedniej parafii i taki drogi przyjaciel który jest diakonem zespół diakońską także no gama jest [35:48] jeszcze tych rodzajów strojów w kościele Anglii sporo można by o nim było dużo [35:53] mówić ale to to też pokazuje że w kościele Anglii nawet liturgicznie jest [35:59] zrobione miejsce dla ludzi którzy mają swoją swój własny rodzaj przeżywania pana boga dla to będzie bardziej protestancki niskokościelny nabożeństwo [36:08] tak jak na tym pierwszym zdjęciu wtedy duchowny się obiera ale tak jak dzisiaj [36:13] jestem ubrany po prostu w garnitur i w koloratkę jest szereg parafii gdzie duchowni ubierają się tylko tak albo nawet bez koloratki czy bez [36:23] bez jakiegoś powiedzmy formalnego stroju w [36:29] koszuli podkoszulku odprawiał nabożeństwa bardziej ewangelikalnych parafiach Tak to jest to jest procesja przed nabożeństwem moim instalacyjnym [36:39] taka procesja dookoła domu jałmużnego zanim wejdziemy do kościoła Jak widzimy [36:44] w pierwszym rzędzie idą za krzyżem i za świecami idzie chór ten z czerwonymi [36:51] sutannami mamy dość duży Hurt tutaj później idzie dwóch duchownych w garniturach to są akurat metodyści znajomi potem duchownie anglikańscy z [37:00] dekanatu naszego Czyli tutaj z Winchester z dekanatu i ja jestem na samym prawie końcu za mną idą znowu dwie panie które są wordanami naszego [37:10] kościoła takimi zarządcami świeckimi naszego kościoła i one i za nimi idzie [37:15] biskup ze swoim kapelanem także taka I tu mamy strój niskokościelny strój tak [37:22] Czyli ten bardziej taki protestancki można powiedzieć strój czyli czarną sutannę komżę jak widzicie na plecach są kaptura Akademickie to jest to jest [37:33] kolejny element stroju liturgicznego duchowni zwykle noszą kaptury swoich uniwersytetów bądź swoich koleczy żeby ich każdy mógł rozpoznać [37:44] same zabudowania może [Muzyka] [37:50] tak to jest tak to jest to jest kościół to jest to jest kościół [37:56] Św Krzyża tutaj widzimy połowę tego kościoła druga połowa jest po drugiej [38:02] stronie wieży jest przeogromna budowla naprawdę przy ogromnym kilka słów o samym kościele o solidnym miejscu został [38:13] zbudowany w 132 roku przez ówczesnego biskupa winchesteru Henryka który był bratem króla Stevena [38:24] ówczesnego Króla Anglii Henryk był najbogatszym człowiekiem w Anglii w [38:30] ówczesnych czasach i ze swojego własnego majątku przeznaczył ogromną połać ziemi [38:36] na pod kościół i dla utrzymania się księży którzy tam by posługiwali [38:43] Kościół jest nazywany minikatedrą Winchester dlatego jest z takim [38:49] rozmachem zbudowany jest tak piękny ma przepiękne witraże dość dużo unikalnych rzeźb jest w środku w kościele jest jest naprawdę [39:00] zapierający Dech dech w piersiach A to co widzimy przebudowane do kościoła tą taką długą galerię to jest dawny dawny szpital czy miejsce dla [39:12] chorych i bracia którzy byli chorzy ale także ci z parafii którzy zmagali się [39:18] zdrowiem ze zdrowiem mogli przyjść i za darmo byli tutaj otoczeni opieką medyczną to jest też jeden z takich unikalnych momentów gdzie służba zdrowia [39:26] nie funkcjonowała więc kościół taką ofertę powiedzmy dla dla ludzi [39:31] przedstawiał a w miejscu gdzie teraz to jakby skąd zdjęcie jest zrobione to jest to miejsce które widzieliśmy przed chwilą przed chwilą gdzie była ta [39:41] procesja czyli to jest taki tutaj dziedziniec otoczony z każdej strony budynkami zamknięty przepiękne zdjęcie wydawało mi się że [39:50] tam miałaś jeszcze jedno zdjęcie z góry tego kompleksu tak na nim jest widać na nim będzie mi łatwiej wytłumaczyć co gdzie jest [39:59] widzimy teraz kościół od drugiej strony widzimy te domy jałmużnę widzimy wieżę przed kościołem w której jest brama przez którą się [40:09] wchodzi do kościoła i dobierze dobudowany jest taki mały budyneczek jak widzicie I w tym budynku mieszka portier który [40:17] otwiera bramę zamyka bramę ale co ciekawe ten portier ma jeszcze jedną Jeszcze jeden jeszcze jedno zadanie Każdy kto do dnia dzisiejszego przyjdzie [40:26] i zapuka do bramy kościoła a jest pielgrzymem przyszedł pomodlić się w kościele dostanie kubek piwa i kawałek chleba żeby mógł się posilić i do dnia [40:37] dzisiejszego każdy kto zapuka do drzwi portiera i powie że przed się pomodlić w kościele dostaje od nas kubek Piwa które sami robimy Zresztą mamy mamy Browar [40:47] funkcj przy Świętym Krzyżu od 12 wieku i to jest naprawdę bardzo dobre piwo które które dajemy oczywiście jest to [40:56] nieodpłatna rzecz którą dostajesz chociaż mamy też sklepik Gdzie można sobie to piwo jeśli posmakuje kupić i zabrać do domu ale to jest [41:05] jedna z takich rzeczy która wyróżnia nasz kościół pośród innych kościołów [41:11] mówimy na nasz kościół hospital ofsant Cross szpital na polski Byśmy to przetłumaczyli ale tak naprawdę to [41:19] znaczenie słowa hospita nie jest od tego szpitala ale od hospitality czyli od gościnności czyli to jest jakby Gościna Świętego Krzyża tak się nazywa ten [41:29] kościół i ta nazwa ma wyrazić gościnę Krzyża to znaczy to że [41:35] przychodząc do Chrystusa przychodząc pod jego krzyż otrzymujemy coś żeby się [41:40] pościlić otrzymujemy coś aby być uzdrowiony tak Czyli ten [41:47] szpital który tam jest gdzie ludzie mogli przyjść i poprosić o pomoc lekarza czy to że dostajesz posiłek kiedy przychodzisz jesteś [41:55] nakarmiona przy drzwiach tego żeby przywrócić się do sił i wchodzisz do tego zamkniętego dziedzińca Gdzie jest bardzo cicho to [42:04] jest To jest miejsce które jest przepełnione ciszą Jak widzisz jesteśmy otoczeni pięknymi drzewami jesteśmy to jest tylko 15 minut spacerem od katedry [42:12] od centrum Winchester Ale dzięki temu że do parafii należą wszystkie te tereny które widzimy na zdjęciu to jest prywatna własność parafii nie ma tam [42:22] jakichś dróg autostrad niczego co co zakłócałoby pokój i można wejść tam i [42:29] naprawdę odnaleźć odnaleźć Trochę ciszy widzimy też taki staw tutaj jeden z [42:35] Ogrodów to jest tak zwany Masters Garden czyli obrót mistrza to był to jest [42:41] prywatny ogród mistrza Świętego Krzyża od pokoleń dzisiaj [42:47] lat mistrz udziela ten ogród otwiera ten ogród na publiczności czyli każdy kto [42:52] odwiedza może z niego skorzystać przyjść posiedzieć gdzieś sobie tam lunch czy czy wypić czy coś czy czy po prostu spędzić miło czas ale jest też staw [43:03] gdzie do dzisiaj z przywileju Królewskiego trzymane są karpie i te karpie kiedyś karmiły braci i mistrza mistrz mógł zapraszać gości żeby ich [43:14] karmić właśnie dlatego że te karpie tam były ciągle ciągle pływały i do dzisiaj mamy dzisiaj już ich nieodławiany one dzisiaj są tam tylko do ozdoby ale przez [43:24] nasz teren płynie również rzeka której tu na zdjęciu nie Widzimy widzimy tylko mały strumień który dochodzi z jednej strony i z drugiej strony odchodzi to [43:31] jest ta trawa taka zarośnięta pod tą trawą są jest strumień który zasila [43:38] ten staw Ale dzięki temu to jest miejsce naprawdę ciche i takie miejsce gdzie [43:44] bardzo wiele osób bardzo wiele grup przyjeżdża na rekolekcje na Dni [43:49] Skupienia na taki czas wyciszenia się modlitwy Oferujemy miejsce mam [43:54] bibliotekę która jest otwarta dla osób które przyjeżdżam właśnie na Dni Skupienia mogą tam mieć jakieś swoje zajęcia spotkania w czasie w czasie [44:03] rekolekcji Mamy Mamy tam mamy kuchnię mamy jadalnie mamy kawiarnię także [44:12] wszystko jest na miejscu nie trzeba nie trzeba nic się martwić więc jeśli chodzi o to zaplecze to kościół naprawdę jest jest niezwykły Za ogrodem mistrza jest [44:22] taki duży trawnik to jest miejsce braci gdzie bracia w dawnych czasach grali w [44:28] kulę to taka była taka ulubiona rozrywka braci dzisiaj często są jakieś pikniki [44:35] parafialne i inne rzeczy i troszkę dalej mamy cmentarz widać nagrobki i po tej stronie której którą Widzimy tutaj to jest cmentarz braci tam chowani są [44:43] bracia którzy są po drugiej stronie kościoła jest cmentarz Mistrzów tam [44:48] Hawaii są mistrzowie Świętego Krzyża także taka taka no dość unikalna [44:55] naprawdę miejsce przepiękne i jest bardzo dużo turystów które [45:01] codziennie przyjeżdża żeby to miejsce zwiedzać jest on otwarte normalnie do [45:07] zwiedzania mamy średniowieczne hale są są miejsce gdzie bracia kiedyś jedli [45:13] posiłki które od średniowiecza się nie zmieniło od 14 wieku tak naprawdę nie została ani razu przebudowana mamy najstarsze renesansowe mamy [45:23] najstarszy renesansowy mebel w Anglii stalle w kościele także jest kilka [45:28] naprawdę unikalnych miejsc tutaj w Świętym Krzyżu i jest on na mapie Anglii [45:35] naprawdę widoczny szczególnie tej Kościelnej Anglii to tak jak mówiłem [45:40] była zawsze bardzo senioralna pozycja mistrzowie [45:46] najczęściej Kolejnym etapem kariery rozwoju był albo archidiacona i później [45:51] biskupstwa albo od razu biskupstwo to jest to była taka historycznie trampolina dla duchownych i tak naprawdę spośród 70 [46:03] Mistrzów zdaje się tylko od 10 nie było biskupami więc jakby to jest taka taka historycznie tak było dzisiaj dzisiaj [46:15] inaczej to niekoniecznie niekoniecznie prowadzisz tam bycie biskupem dzisiaj to [46:20] jest znaczy trochę coś innego niż bycie biskupem sto lat temu [46:28] właśnie bo mówisz o Mistrzu Świętego Krzyża tak jak mówiliśmy to jest aktualnie jeden z twoich tytułów drugi tytuł to rektor właśnie tejże [46:39] parafii gdybyś mógł troszeczkę przybliżyć nam ich znaczenie mamy rektor to jest człowiek który pełni [46:49] funkcję proboszcza czy jest proboszczem parafii kościół Anglii Tak jak na początku powiedziałem w tej strukturze jest [46:57] geograficznie Czy Anglia jest geograficznie podzielona na parafię każdy skrawek ziemi należy do jakiejś parafii proboszcz jest odpowiedzialny [47:05] wraz z biskupem za dusze tych którzy mieszkają w parafii [47:10] teologia kościoła Anglii nauczanie kościoła Anglii jest niezwykle inkluzywne historycznie i każdy kto mieszka w parafii fizycznie mieszkanka w [47:21] parafii jest jej członkiem bez względu na to czy jest osobą wierzącą czy jest osobą nie [47:28] chrześcijaninem muzułmaninem buddystą czy wyznawcą jakiejkolwiek innej religii jako taki ma prawo do tego aby być pochowanym w kościele na cmentarzu [47:37] kościoła Anglii żeby być żeby wziąć ślub w kościele Anglii czyli Jeśli na [47:42] przykład muzułmańska para przyszłaby do mnie mówiąc że mieszkają w parafii chciał chcą wziąć ślub w moim kościele to ja zgodnie z kościelemi przepisami [47:50] mogę im taki ślub udzielić z takim zastrzeżeniem że jest to oczywiście ślub udzielany według obrządku kościoła Anglii jeśliby jeśliby chrześcijański [47:59] szczyt ale to jest dość unikalne Ponieważ kiedy patrzymy na [48:06] strukturę kościołów w Polsce na przykład to do kościoła trzeba się zapisać i [48:11] niekoniecznie mieszkamy na terenie parafii Dojeżdżamy to jest bardziej struktura kongregacjonalna także to jest taka taka pierwsza różnica Ale wracając [48:20] do proboszcza i każdy proboszcz ma jest odpowiedzialny za swój za swój obszar za swoją geograficznie obrysowaną [48:28] parafię żeby pamiętać Jakie są te granice Jest taki zwyczaj w kościele [48:33] Anglii kilka razy co roku bicie granic się to nazywa jest procesja [48:39] dookoła parafii po obrzeżach parafii i Na narożach dzieci zwykle witkami [48:46] wierzbowymi czy jakimiś innymi zielonymi gamskami biją narożniki po modlitwie [48:51] powiedzianej przez proboszcza wzięło się to stąd żeby wszystkie pokolenia wiedziały w jakiej normalnie w jakiej dokładnie mieszkają parafii Żeby [48:58] widzieli gdzie iść się ożenić W jakim kościele i gdzie mogą być pochowani to historycznie i teraz historycznie kościół Anglii miał [49:08] dwa rodzaje takich parafii jedne były w Anglii kościołami [49:14] klasztornymi gdzie wspólnoty monastyczne funkcjonowały z opatem z przeorem który [49:20] pełnił funkcję proboszczacz był proboszczem i również te parafie które miały tak zwanych księży Die którzy byli księżni [49:28] mającymi powiedzmy nie byli mnichami tylko tylko funkcjonowali jako duchowni diecezjalni i najczęściej dzisiaj historyczna pozostałość po parafiach [49:39] księży diecezjalnych to jest proboszczności tytułów Wicka to jest ten [49:44] i to jest bardzo wielkie uproszczenie co teraz mówię ale tak żeby to uprościć A [49:49] ten proboszcz który nosi spuściznę to monastyczną czy tego kościoła który był [49:56] jak monastyczny to jest To jest właśnie Rektor i jest dzisiaj mamy jeszcze trzeci tytuł Christine charge to jest taki proboszcz [50:06] który jest mianowany na jakiś określony czas w parafii i rektor Oni są mianowani [50:14] wraz z mianowaniem Mają tak zwane dożywocie w parafii to znaczy że za [50:19] wyjątkiem przypadku szaleństwa i złamania prawa kanonicznego nie są nieusuwalni ze swojego urzędu Christine charge może być usunięty [50:31] zdjęty z urzędu zwolniony bądź jego okres jego Czas funkcjonowania kończy [50:36] się kiedy vegasem u licencja nadawana na 357 czy czy 10 lat [50:42] także takie są różnice Aha dobrze A ten mistrz św Krzyża jest związany ze swoją [50:48] działalnością to jest po prostu zwierzchność nad tą [50:54] wspólnotą braci i nad tą organizacją znaczy to są dwie mówiąc w dzisiejszym językiem to są dwie ekozjalne organizacje dwie kościelne organizacje [51:03] które funkcjonują ze sobą łącznie dlaczego tak się stało [51:08] tutaj Parafia Świętej Wiery czyli senfaits niedaleko na sąsiedniej ulicy tam gdzie dzisiaj jest cmentarz [51:16] miała swój kościół i ten kościół spłonął w XV wieku [51:23] i po tym jak spłonął ówczesny biskup diecezji winchesteru [51:29] nie mianował nowego proboszcza proboszcz wyprowadził się coś się z nim [51:35] stało Nie mianował nowego proboszcza ale funkcję proboszcza przypisał do mistrza [51:40] św krzep który zajmował się tylko w tamtym czasie szpitalem Świętego Krzyża tylko tą wspólnotą braci i parafia od tamtego czasu zaczęła swoje nabożeństwa [51:50] odprawiać kaplicy Świętego Krzyża czyli w tym wielkim kościele który się za kaplicą Świętego Krzyża i odprawia te nabożeństwa do dnia dzisiejszego oni [51:58] zostali tutaj czy parafia została tutaj zaproszona gościnnie dopóki sobie nie zbudują nowego kościoła ale 500 lat później jakoś się nie złożyło do tego [52:07] żeby ten kościół zbudować to co było cenne w kościele zostało ocalało z [52:13] pożaru zostało przeniesione tutaj I do dzisiaj jest on chrzcielnice mamy jakiś tam jakiś fragment muru z rzeźbami mamy jakieś figury i tak dalej które były ze [52:22] starego kościoła No i te dwie wspólnoty się tak ze sobą skleiły że [52:28] no że funkcjonują dalej czyli Kościół de facto nie jest kościołem parafialnym jest tak jak powiedziałem na początku jest tak zwanym pqr on nie podlega [52:36] jurysdykcji kościelnej Biskupiej On jest jakby takim bytem niezależnym [52:43] prywatnym można powiedzieć to jest prywatna kaplica tego domu jałmużniczego a przez to że jest tutaj parafia No to [52:53] dla mnie jako dla proboszcza to wiąże się z tym że jest to o wiele bardziej [52:58] skomplikowane niż normalnej parafii bo jest dużo więcej dokumentów administracyjnie prawnie musimy przeprowadzać te rzeczy troszkę inaczej [53:07] przepraszam ponieważ mamy tutaj też [53:12] różne osoby i pojawiły się też różne pytania które ja Dodam jeszcze jedno ostatnie pytanie do nawiązujące do ostatnich wydarzeń dlatego że nie [53:22] moglibyśmy o tym nie mogliśmy w tej chwili rozmawiać o anglikanizmie nie nawiązując do tego co bardzo wielu naszych widzów też widziało oglądało [53:34] śledziło czyli te wszystkie wydarzenia właśnie religijne związane z pogrzebem [53:42] królowej Elżbiety II Wiem że to [53:48] również od strony kościelnej było ogromne przedsięwzięcie Jeżeli mówimy [53:54] tak to nazwać z uwagi na rangę tego wydarzenia wiem że te [54:02] oczywiście też w tym wszystkim uczestniczyłeś śledziłeś co zrobiło na [54:09] Tobie jako na anglikańskim duchownym największe wrażenie wzruszyło cię lub może nawet zaskoczyło jeżeli chodzi o te wszystkie [54:19] uroczystości Ja myślę że to jest Królowa jest była niezwykle ważną postacią dlatego że była postacią nie [54:31] tylko taką która sobie łączyła te wszystkie urzędy [54:37] była gubernator tym zarządcą kościoła Była ale to co było w królowej najbardziej najważniejsze dla mnie w jej życiu było [54:49] to że ona była bardzo gorąco wierzącą chrześcijanką i ona się tego nie wstydziła nigdy ona wyrażała tą swoją wiarę na różne sposoby [54:59] mówiła O tej o swojej wierze bardzo często na przy rozmaitych okolicznościach do dzisiaj mamy te orędzia które są [55:08] nagrane które ona zawsze w Boże Narodzenie w dzień Bożego Narodzenia [55:13] [Muzyka] ma i to jest w Anglii też taka taka tradycja że w Boże Narodzenie nie ma tutaj Wigilii Gdzie jest stół wigilijny [55:23] tylko jest nabożeństwo poranne bożonarodzeni ludzie idą jedzą lunch i [55:28] potem po lunchu jest przemówienie królowej i wszyscy zatrzymują się włączają telewizor o 15 i słuchają tego co królowa ma do [55:38] powiedzenia i to było zawsze głęboko chrześcijańskie przepełnione nadzieją ale także bardzo aktualne odnoszące się do [55:47] aktualnych wydarzeń i jakoś interpretujące w kontekście wiary [55:52] właśnie chrześcijańskiej te ostatnie wydarzenia i szczególnie te wypowiedzi z [55:58] ostatnich lat były przepełnione taką głęboką tak głęboko chrześcijańską nadzieję To były zwykłe kazania które które można można byłoby po prostu w [56:07] kontekście kościelnym umieścić I wydaje mi się że to było dla niej dla mnie w niej najbardziej ujmujące to że osoba której ja jako duchowny i jeszcze nie [56:17] Anglik składam ślubowanie wierności a takie ślubowanie wierności składałem już [56:22] kilka razy bo obejmując każdy kolejny urząd przy święceniach czy [56:28] licencjonowaniu do nowej parafii i tak dalej drugim ślubowaniem które się składa to jest ślubowanie wierności królowej [56:38] to zawsze kiedy mówiłem że że będę wierny jej dochowam wierności królowej [56:43] zawsze miałem wrażenie że nie tylko składam wierność składam się przyrzeczenie wierności królowej ale także osoby która dzieli moją wiarę I to [56:51] było niezwykle ważne dla mnie i myślę że w pogrzebie oczywiście pogrzeb cały był wzruszający i tam była masa przepięknych ceremonii o [57:00] których można było długo rozmawiać ale wydaje mi się że najbardziej wzruszającym momentem był moment takiego nabożeństwa który się nazywa komitet to [57:09] jest na zakończenie każdej uroczystości pogrzebowej każdej na każdego nabożeństwa pogrzebowego jest takie jakby ostatnie błogosławieństwo wysłanie [57:17] tej osoby w drogę tak na spotkanie z Chrystusem i kiedy to się stało w kaplicy św Jerzego na zamku windorze [57:28] trumny zostały zdjęte Insygnia Korona jabłko i berło i zostały [57:35] umieszczone z powrotem na ołtarzu w chwili koronacji te Insygnia są [57:40] umieszczane na ołtarzu i biskupi którzy biorą udział w koronacji biorą jest [57:46] ołtarza i podają królowej czy królowi tam koronując go [57:51] prawdę podając koronę dając jabłko berło i tak dalej i tak dalej I to był taki moment dla mnie osobiście niezwykle wzruszający dlatego że to pokazało że [58:00] cały jej urząd że wszystko co ona miała wszystko czym ona była cała jej tożsamość pochodzi tylko od Chrystusa i teraz jest [58:11] takie zdanie które ja użyłem W kazaniu które mówiłem na na [58:17] uroczystościach pogrzebowych które my mieliśmy w kościele bo każda każda parafia ma swoje własne uroczystości związane z pogrzebem królowej ja w [58:26] kazaniu zwróciłem się skupiłem się na tym że pozostawiła Tą koronę która jest koroną psującą się koroną która podlega [58:35] zepsuciu tutaj dlatego aby uzyskać tą założyć Tą koronę zbawienia którą [58:40] Chrystus daje Każdemu kto zanim podąża i wydaje mi się że ten obraz dlatego że to [58:46] może żyło we mnie jakoś było było we mnie jak Dużo myślałem na na ten temat [58:52] Wydaje mi się że ten moment dla mnie był najbardziej najbardziej wzruszający i [58:58] później ten moment kiedy wielki Szambelan łamie swoją laskę tak który [59:03] łamię swoją laskę i kładzie ją na na trumnie królowej mówiąc że w momencie kiedy ta korona zostaje oddana jego rola również się kończy i było jest coś [59:13] takiego nad czym można naprawdę dużo myśleć i to jest początek bardzo ciekawej refleksji także teologicznej na temat roli [59:23] monarchii w kościele w chrześcijaństwie i znaczenia tego szczególnie w kościele Anglii także to był taki moment dla mnie [59:31] najbardziej znaczący a Dodajmy tutaj przypomnijmy właściwie [59:37] że królowa Elżbieta była w dużej części [59:44] autorką scenariusza tego swojego znaczy Jeśli chodzi Tak to znaczy jeśli chodzi [59:51] o samą ceremonię to było ciekawe na przykład w tym pogrzebie że jeśli chodzi o sam pogrzeb on i jego struktura i nie różniła się [1:00:00] niczym od pogrzebu kogokolwiek to znaczy każdy pogrzeb który odbywa się w [1:00:06] kościele No jest w zasadzie jest taki sam jest wygląda dokładnie tak samo jak [1:00:11] pogrzeb królowej jej oczywiście był z wielką pompą z przepełnionym kościołem [1:00:16] tam było ponad 2000 ludzi którzy było w samym kościele w samym opasujesz misterskim i setki tysięcy na ulicach i miliony przed [1:00:26] telewizorami i oczywiście piękne fury i biskupi i wszystko co nie tylko Ale [1:00:32] prócz tego to był zwykły pogrzeb tak naprawdę I co było również ujmujące to [1:00:39] to że hymny które one wybrała to były takie zwykłe normalne hymny które się [1:00:44] śpiewa po prostu w kościele to nie są takie hymny które są wiesz zarezerwowane [1:00:49] dla chórów wielkich katedr wiesz tak skomplikowane że nikt nie jest w stanie śpiewać ich razem z chórem i tylko były takie zwykłe normalne hymny które ona w [1:01:00] swojej wierze dla niej były ważne Ona je wybierała i one także mówią o jej teologicznym przekonaniu one były przepełnione nadzieją one były skupione [1:01:09] na Chrystusie to były Naprawdę przepiękne i zarazem proste hymny wyrażające chrześcijańską wiarę niesamowite [1:01:19] Mamy pytanie takie które nawiązywało do twojej wypowiedzi a na temat [1:01:25] intensywności jaka jest droga kobiet do bycia duchownym w kościele anglikańskim [1:01:32] taka sama jak droga mężczyzn i trwa tyle samo trwa dokładnie tyle [1:01:38] również w praktyce czy nie ma Ja wiem znaczy Ja zdaję sobie sprawę że [1:01:46] w Polsce to jest chyba tak jak pamiętam Pamiętam że to również absolwentkę wst [1:01:54] Monikę zober której Droga do ordynacji trwała chyba tyle co wielu do nie wiem [1:01:59] do biskupstwa i była naprawdę trudna i ale przez wytrwałość i chyba wierność [1:02:08] swojemu powołaniu Monika że tak powiem dotarła do celu i bardzo dobrze w kościele Anglii to jest naprawdę nie [1:02:19] zauważa się tych różnic pomiędzy kobietami a mężczyznami w służbie nie ma [1:02:26] nie ma już nawet społeczeństwie dlatego że ordynacja kobiet jest już ponad 25 [1:02:33] lat w kościele to jest całe pokolenie albo nawet dłużej ludzie są tak [1:02:38] przyzwyczajeni do tego że ich proboszczem jest kobieta że to nie znaczy to nawet nie robi a nie jakiegoś wrażenia na Niko to jest zupełnie [1:02:46] normalna rzecz jeśli chodzi o strukturę kościoła to gdzie kobiety są jakby w [1:02:53] hierarchii No są wszędzie po prostu nie ma tutaj nie ma tu [1:02:58] jakiegoś uprzedzenia nie ma jakiegoś [1:03:04] nie wiem stwarzania trudności kobietom wręcz przeciwnie odkąd kobiety zostały [1:03:11] dopuszczone do konsekracji Biskupiej jest tak zwana tak zwane takie dodatkowe [1:03:19] uprzedzenie które się wkłada to znaczy to uprzedzenie jest przeciwko mężczyznom i ona jest jak wynika z zasady i z praktyki ze względu na to że jest [1:03:29] wszechobecna wszechobecni Są mężczyźni na wszystkich urzędach kościelnych to Kobiety mają [1:03:36] pierwszeństwo na przykład kobiety Biskupi diecezjalni mają pierwszeństwo W [1:03:42] chwili obecnej na zajmowanie stanowisk izbie Lordów to znaczy jeśli jest diecezjalny nowy biskup kobieta i diecezjalny nowy biskup mężczyzna to [1:03:51] kobieta zajmie pierwsze wolne stanowisko Lordów a nie mężczyzna i mężczyźni czekają aż ta ilość kobiet i mężczyzn będzie będzie równa także są tego [1:04:00] rodzaju rzeczy które są wprowadzone co uważam za jak najbardziej właściwą powiedziawszy to [1:04:08] trzeba dodać że kościół Anglii jest bardzo szeroki i również w kościele [1:04:13] Anglii jest grupa anglikanów grupach księży grupa biskupów grupa wiernych [1:04:19] którzy są nadal przeciwniordynacji Kobiet i nie uznają [1:04:25] zwierzchnictwa biskupów ani duchownych którzy są kobietami i oni Zrzeszeni są [1:04:31] takim towarzystwie które się nazywa towarzyska Towarzystwo Świętego Witolda świętej hildy organizacja nazywa się w forward infate [1:04:40] to jest do przodu w wieży albo postępując wieżę coś takiego jest Jeśli [1:04:46] dobrze pamiętam 8 biskupów z kościoła Anglii około 200 których mamy [1:04:53] funkcjonujących biskupów mamy koło mamy 8 biskupów zdaje się którzy którzy nadzorują oni nazywają się tak to są tak zwani Fly shops latający biskupi i oni [1:05:03] sprawują jurysdykcje nad tymi parafiami które nie przyjmują kobiet jako duchownych i kościół Anglii uznał że należy pozwolić funkcjonować takim [1:05:14] grupom takim parafią dlatego że kościół jest inkluzywny i dla każdego jest miejsce w kościele [1:05:22] jeśli biskupem diecezjalnym jest kobieta jest sam tam takie parafie to [1:05:28] ci księża nie jakby uznają tą kobietę jako administratora [1:05:34] diecezji i wszystkie administracyjne decyzje pewnie ale jeśli na przykład trzeba konfirmować kogoś albo ordynować kogoś z tej parafii to przyjeżdża jeden [1:05:43] z tych flyn bishopstych latających biskupów męskich tak którzy są koszerni [1:05:51] w tym rozumieniu także także są takie możliwości także w kościele Ani to jest [1:05:56] bardzo mała grupa to jest bardzo mała grupa to jest grupa anglokatolicka bardzo wysoko kościelna bardzo bliska [1:06:05] praktycznie i to jest jedna grupa druga grupa to jest to są konserwatywni [1:06:10] ewangelii kałowie w kościele Anglii których jest nieco więcej i oni również nie przyjmują ordynacji kobiet na urzędy prezbitera czy [1:06:22] czy biskupa i tam oni mają swojego ewangelikalnego biskupa który który [1:06:28] jakby ich zaopatruje tam są inne potrzeby w anglokatolickich nurtach Są [1:06:33] trochę inne potrzeby więc ta rola biskupa jest trochę inna ale ale są też takie możliwości w kościele Anglii Dzięki tutaj Dariusz brącz się zgłaszał [1:06:46] to zapraszam cię do roku Dobry wieczór serdecznie pozdrowienia [1:06:51] Joanna dla ciebie i da Dominika miło widzieć znowu tym razem online właściwie [1:06:56] miałem dwa pytania Ale jedno już Dominik rozbroił po części mianowicie pierwsze [1:07:03] pytanie Jaka jest powiązane w sumie ze sobą Jaka jest obecnie sytuacja [1:07:08] ordynariatu Matki Bożej z Wall singham powołanego przez papieża Benedykta XVI w [1:07:15] tej chwili w Anglii czy masz jakieś aktualne informacje w tym temacie czy nadal odbywa się ruch w dwie strony jak to w tej chwili wygląda [1:07:24] Ilu jest księży rzymskokatolickich którzy być może [1:07:30] rozczarowani tym co zastali powracają tutaj mi się teraz przypomina taka anegdotka którą z życia wzięta w sumie jak wiele anegdot którą kiedyś [1:07:39] powiedział po całej pierwszej wizycie w Anglii Tomek Terlikowski gdzie [1:07:44] powiedział No Po czym można poznać w kościele Kato księży anglikańskich [1:07:50] mianowicie były Księże anglikańskich mianowicie po tym że staranniej i z większym pietyzmem cyklują mszę świętą w kościołach [1:07:59] katolickich niż księża rzymskokatolicyzm urodzenia to tak na marginesie ale w sumie właśnie jeszcze chciałem powiedzieć o tych latających biskupach [1:08:05] bo moje pierwotnie pytanie które Chciałem zadać a które ty niejako rozbroiłeś i dotyczyło tego czy właściwie jest sens [1:08:14] utrzymywania tych latających biskupów szczególnie po ostatniej konwersji biskupa godłola o jak dobrze nie przekręciłem [1:08:22] nazwiska epslit zdaje się to była stolica Sea of earthstric bo w kontekście właśnie ordynacji Kobiet [1:08:31] i już kończę mówić chociażby w kościele Szwecji w którym też już wszyscy są przyzwyczajeni do tego że jest kobiety są duchownymi i [1:08:39] więcej jest kobiet duchowych niż mężczyzn jest panuje zasada że ktoś jest przeciwnikiem ordynacji kobiet to jest kościół Szwecji kościołem luterańskim [1:08:46] nie może zostać wyś koordynowane na księdza dlatego gdyż to powoduje komplikacje duszpasterskie i trudno sobie wyobrazić pracę w jednej parafii z [1:08:55] kimś kto neguje służbę duchownego czy biskupa kobiety to jest bardzo bardzo ciekawe pytanie i z tym pytaniem się kościół [1:09:06] niejako zmaga obecnie w zeszłym roku nie to było ze trzy lata temu Jeśli dobrze [1:09:12] pamiętam około trzech lat temu przed pandemią jeszcze był taki pomysł w kościele Walii czyli inne jurysdykcie anglikańskiej na wyspach żeby właśnie [1:09:23] taką zasadę wprowadzić znaczy żeby ci którzy są sprzeciwiają się ordynacji [1:09:28] kobiet nie mogli być ordynowani na duchownych i to upadło z tego właśnie [1:09:34] względu że wydaje mi się z tego względu również w kościele Anglii nigdy coś takiego nie dojdzie do skutku dlatego że Kościół [1:09:42] musi być jakby stoi naturze musi być inkluzywny i inkluzywność polega nie [1:09:48] tylko na tym że otwieramy się na grupy jedne a zamykamy się na grupy drugie tylko jeśli jesteśmy otwarci to wszystkich Witamy i robimy im miejsce i [1:09:58] wydaje mi się że to jest w moim odczuciu to jest słuszna słuszna zasada [1:10:03] co do biskupa Jonathana ja Poznałem go osobiście Kiedy Studiowałem w Oksfordzie [1:10:10] To niezwykle miły dobry że tak powiem człowiek bardzo bardzo miło Bardzo dobrze go wspominam on był swego czasu kapelanem [1:10:20] rowana Williamsa kiedy ten był arcybiskupem kantem Berry i później został jednym z tych latających biskupów jednym z młodszych tych biskupów Wydaje [1:10:30] mi się że to jest największy problem tej tego nurtu w kościele Anglii że tu [1:10:36] nie ma Nie ma jakby tych nowych kadr aż tak dużo żeby to utrzymać chociaż jest cały szereg księży młodych którzy którzy są [1:10:47] członkami stowarzyszenia na pewno przejście i biskupa epslit i [1:10:55] biskupa Od byłego biskupa rachesteru do ordynariatu i przyjęcie powtórnych [1:11:01] święceń na pewno nie pomaga dialogowi ekumenicznemu pomiędzy kościołem [1:11:07] rzymskokatolickim a anglikańskim na pewno nie pomaga tej [1:11:13] [Muzyka] grupie anglokatolików w Anglii bo oni są [1:11:19] coraz częściej postrzegani jako taka poczekalnia dla tych którzy chcą odejść [1:11:24] do Rzymu i faktycznie był dość duży Zryw po tym jak Benedykt XVI otworzył drogę [1:11:31] dla księży anglikańskich do przejścia na rzymski katolicyzm kiedy ten dokument [1:11:38] Benedykt XVI wydał ci księża którzy przechodzili byli automatycznie ordynowani wyświęcani Nad jaką dzisiaj [1:11:49] ta sprawa jest do o wiele bardziej skomplikowana dzisiaj muszą odczekać 2 lata a po dwóch latach muszą rozpocząć Formację seminaryjną która trwa 3 lata [1:11:59] po dwóch latach formacji seminaryjnej są święceni nad jakonów I po kolejnym roku [1:12:04] na prezbiterów więc cały proces trwa 5 lat więc to zniechęca bardzo dużą grupę [1:12:10] tych duchownych którzy No potrzebują również utrzymania być [1:12:15] księdzem który jest zawodowym księdzem przechodzisz do innego kościoła to znaczy że musisz znaleźć SOR dla siebie [1:12:22] i dla swojej rodziny dom utrzymanie i tak dalej to duża duża jest zniechęcenia i drugie zniechęcenie które przychodzi to jest zderzenie się tych duchownych [1:12:32] anglikańskich z monolitem Rzymu jak powiedziałem na początku mnie [1:12:38] najbardziej w anglikanizmie w nurcie anglikańskim pociąga wolność to że my [1:12:44] mamy daną wolność do tego żeby przeżywać wiarę Chrystusa pobożność naszą tradycję [1:12:49] w ten sposób w jaki jest dobry dla nas który nas prowadzi nas umacnia nas nam [1:12:55] pomaga wzrastać w kościele rzymskim jak przechodzisz to masz tak i koniec masz odtąd dotąd tam nie ma możliwości na to że ty będziesz nagle [1:13:05] sobie Eucharystię troszkę inaczej odprawiał albo że troszkę Tu naciągniesz [1:13:10] prawo albo że Gdzie w kościele Anglii kościółka Anglii jest dość dość liberalny na tym na tym punkcie więc jest to prawda że był bardzo duży ruch [1:13:20] stosów W stronę Rzymu Ale nikt nie mówi dziś o tym jak wielu z tych księży [1:13:25] wróciło z powrotem do kościoła Anglii ja znam osobiście duchownego który poszedł do Rzymu przekonany że tam będzie ta prawda [1:13:33] apostolska że tam będzie pełna sukcesja i wszystko i po trzech latach zmagania [1:13:39] się zderzenia się po prostu z tym monolitem no wrócił i ubłagał swojego [1:13:45] biskupa ordynariusza żeby go przywrócił i się na nim ulitował i przywrócił go do [1:13:51] służby jest bardzo duża grupa jest też grupa księży katolickich którzy po [1:13:56] prostu przychodzą do kościoła Anglii z rozmaitych powodów z nami przyjaźnie się [1:14:02] z człowiekiem który przez 25 lat był benedyktyńskim opatem w bardzo dużym [1:14:07] klasztorze w Irlandii dzisiaj jest w kościele Anglii fantastycznym proboszczem spełnia się [1:14:15] żyje że tak powiem wolność jaką kościół Angli proponuje jest bardzo dużo Ja [1:14:20] osobiście też Studiowałem jak byłem w oxfordzie z człowiekiem który był diakonem w kościele rzymskokatolickim i dlatego żeby u żonaty nie mógł być [1:14:28] wyświęcony na prezbitera przeszedł do kościoła Anglii dzisiaj z proboszczem [1:14:33] parafia anglikańskiej funkcjonują razem z żoną dziećmi bardzo dobrze także ten [1:14:39] ruch jest jest często nagłaśniane są te sytuacje o biskupa amerykański przeszedł [1:14:44] do Rzymu mało kto mówi o tych dziesiątkach księży który przechodzą do do kościoła Anglii nie znam statystyk nie wiem jak to [1:14:54] wygląda ilu idzie tam ilu wraca ilu przechodzi do nas nie wiem czy ktoś takie statystyki robi ale to nie jest tak jednostronne jak często się [1:15:04] prezentuje szczególnie w katolickich mediach [1:15:10] Dzięki Darku jeszcze czy jeszcze coś Nie nie bardzo dziękuję [1:15:16] dodam że z Darkiem ostatnio się widzieliśmy na na instalacji [1:15:22] innego Polaka który w kościele Anglii pracuje Roberta Kozaka który jest [1:15:27] mniejszym kanonikiem w katedrze Świętego Pawła i to też jest dla nas takie No bardzo dobre widzieć że Polacy wchodzą w te wysokie struktury kościoła Anglii nie [1:15:38] tylko są gdzieś wiejskimi drogoszami ale ale gdzieś się gdzieś się pnął także to było bardzo bardzo miłe spotkanie pięciu Polaków bodajże mogę się pomylić [1:15:49] O osoby które pełnią urząd Duchownego w kościele Anglii tudzież się do niego [1:15:54] przygotowują nie wiem czy dobrą liczbę wypowiedziałem 5 oprócz Ciebie Robert ja [1:16:00] znam Ja znam wiem tylko od trzech znaczy mi wliczając w to mniej więc bardzo chętnie jeśli jeśli mi podeślesz kontakty to ja bardzo chętnie ale to [1:16:09] spotkanie na instalacji Roberta Kozaka była o tyle fajne że podeściekumeniczne bo była Paulina hałbiczka z kościoła luterańskiego która też tam była i był [1:16:19] Bartek Krajewski polski ksiądz katolicki który posługuje w Londynie także to było bardzo fajne spotkanie różnych duchownych i pokazujący że da się też [1:16:28] ekumenizm praktykować na innym gruncie niż polskim trochę bliżej [1:16:34] niż niż w Polsce Bartek Krajewski który jest tam proboszczem w Londynie dzisiaj [1:16:41] mają Znaczy oni teraz spotykają się w kościele anglikańskim wysokim kościele czy w kościele wysoko kościelnej tradycją brokatolickiej Myślę że [1:16:50] bardziej trydenckiej jak oni kiedykolwiek będą i ta współpraca między nimi naprawdę kwitnie czy to jest miło patrzeć znam wikariusza tamtej parafii [1:16:58] który jest małego kolegium i oni tak świetnie współpracują że mogliby tak [1:17:04] naprawdę funkcjonować jako jedna parafia to jest naprawdę miło miło oglądać [1:17:10] tanie nawiązujące do tego co przed chwilą mówiłeś Co to znaczy wysoki i niski [1:17:18] kościół to jest tak to jest kolejne uproszczenie i chyba też to można by o [1:17:25] tym bardzo długo mówić ale upraszczając bardzo bardzo skrajnie [1:17:30] upraszczając tam gdzie mówimy o niskim kościele mówimy o tej tradycji bardziej protestanckiej która [1:17:40] ogranicza liturgię do Koniecznego minimum i tych nurtów jest szereg tak to są [1:17:49] parafie ewangelikalne dzisiaj gdzie nie stosuje się strojów liturgicznych gdzie nie ma struktury liturgicznej to są parafie także jakieś modlitewnikowe [1:17:59] gdzie modlitewnik Powszechny się używa czyli stosuje się tylko liturgia modlitewnika powszechnego i strój przepisany przez modlitewnik Powszechny [1:18:07] do parafii anglokatolickich gdzie używamy [1:18:12] strojów liturgicznych ornaty nie ornaty kapy gdzie używamy Kadzidło w czasie [1:18:19] liturgii to są zewnętrzne wszystko to są zewnętrzne rzeczy tak i mamy i mamy [1:18:25] pomiędzy tymi dwoma mamy środek drogi takim Middle Love the Road Anglik Ani to są najczęściej takie parafie wiejskie Gdzie jest trochę tego [1:18:35] trochę tego taka mieszanka która starają się łączyć takim buforem są pomiędzy [1:18:40] tymi dwoma tradycjami to jest w tej tradycji wysoko kościel mamy szereg [1:18:46] możliwości umcowych wachlarz możliwości mamy liturgię katedralne [1:18:51] mamy liturgię O tak tu jest właśnie zdjęcie razem z konsulem z konsulem [1:18:59] polskim w Londynie ale to takie dość dość miłe zdjęcie [1:19:04] więc mamy liturgię katedralne mamy liturgię w tych parafii anglokatolickich [1:19:10] Właśnie takich stowarzyszeniowych gdzie One idą w stronę rzymskiej liturgii części z nich nawet używa mszał rzymskiego w czasie w czasie swoich [1:19:19] liturgii do parafii na przykład liberalny katolicki które są [1:19:25] skrajnie anglikańskie w teologii bardzo inkluzywne najczęściej ale zachowują tą [1:19:30] piękną formę liturgii właśnie rozbudowano bo używają liturgii jako narzędzia ewangelizacyjnego czegoś co przyciąga ludzi do kościoła i po stronie [1:19:42] niskokościelny mamy to samo od konserwatywnych Ewangelii kaów poprzez Open evangelii to jest takie bardziej otwarte vangelikany bardziej liberalny [1:19:51] ewangelikalizm po parafie modlitewnikowe mamy tak zwane [1:19:57] parafie które są katlik to jest mieszanka modlitewnika powszechnego i [1:20:03] tradycji katolickiej związane ze sobą jeśli chodzi o samą tradycję wysoką [1:20:10] niską w kościele ona jest tak Szeroka że ja zwykle się troszkę zżyłam jak ja [1:20:15] słyszę Właśnie dziennikarze najczęściej w Polsce którzy mają tutaj z wysoko kościelne Bo nisko kościelne bo to już nie jest prawda to znaczy to są tak [1:20:25] skomplikowane struktury są tradycje które wchodzą w grę że bardzo ciężko [1:20:31] powiedzieć to jest wysoko kościelne to jest niskokościelny ale to będzie główne [1:20:36] rozróżnienie znaczy tam gdzie mamy wysoką wysoko kościelność to jest tam gdzie liturgia jest dominująca i używa zarówno [1:20:45] strojów liturgicznych i różnych tych elementów typu właśnie kadzidła procesje [1:20:51] tego rodzaju rzeczy i niskokościelny które skłaniają się ku bardziej protestanckim ewangelikalnym sposobom pobożności [1:20:59] Dzięki Dominik w ogóle bardzo ci dziękuję za poświęcenie nam czasu nadal [1:21:06] chyba gorącym okresie kiedy Po pierwsze to się instalujesz jeszcze chyba po trochu dalej w nowym miejscu i zmiana nastąpiła też W tak wyjątkowym [1:21:16] momencie i dla Wielkiej Brytanii i dla kościoła Ja tylko dodam że myśmy się z [1:21:24] Dominikiem umawiali już dużo dużo wcześniej na tę rozmowę więc temat nie [1:21:30] był absolutnie pod wpływem wydarzeń ostatnich tylko chcieliśmy chcieliśmy już wcześniej właśnie [1:21:38] z państwem się spotkać i jak często właśnie w ramach awsd [1:21:43] online się dzieje z jakiegoś powodu rozmawiamy na tematy bardzo aktualne chociaż zupełnie tego nie planowaliśmy [1:21:53] więc raz jeszcze dziękując chciałam państwa zaprosić się już tradycyjnie na [1:21:59] przyszły tydzień a w przyszłym tygodniu spotkamy się ponownie tym razem już po [1:22:06] wakacyjnie z doktorem sławomirem dyrbusem i [1:22:12] będziemy próbować odpowiedzieć na pytanie czy zgodnie z pierwszym listem [1:22:18] do Koryntian 11-10 Kobiety powinny nosić na głowie znak uległości w uproszczeniu [1:22:25] Czy kobiety powinny nakrywać głowę w kościele bądź też tam podczas modlitwy [1:22:30] w tych w pierwszym rzucie dla Koryntian w 11 [1:22:36] rozdziale w wersetach 16 Paweł zajmuje się kwestią zachowania kobiet w trakcie [1:22:43] zgromadzeń chrześcija No i właśnie werset dziesiąty tego fragmentu zawiera greckie Wyrażenie które jest dość trudne do zrozumienia i [1:22:52] w większości przekładów znajdujemy rozwiązanie [1:22:58] interpretację mówiącą o znaku uległości lub znaku poddania kobiet w trakcie [1:23:05] wykładu doktor torbus przedstawi inną możliwość interpretacji tego wyrażenia [1:23:10] Myślę że to jest bardzo ciekawy temat i że [1:23:16] no w dalszym ciągu aktualny 2 ma się zdziwiłam jak bardzo jest [1:23:22] aktualne bo pytania o nagrywanie przez kobiety głowy podczas [1:23:28] modlitwy padają dość często na przykład w różnych serwisach religijnych [1:23:35] tej Dominik się uśmiechasz no bo w kontekście ja powiem że u nas kobiety [1:23:40] które są biskupami zawsze mają nakrytą głowę bo noszą mitry więc to myślę że Jedna z możliwości ale w kontekście tego co mówiłeś o [1:23:52] inkluzywności kościoła i tych kobietach duchownych zresztą wspomniana już przez [1:23:58] Ciebie Monika Zuber była jakiś czas temu gościem międzykulturowej Akademii [1:24:03] Trzeciego Wieku i też opowiadała o swojej drodze i o swojej drodze opowiadała również Marta zachlańkołajczyk Jedna z pierwszych [1:24:11] ordynowanych na księdza kobiet w kościele ewangelicko-augsburskim w Polsce z czego się wszyscy bardzo cieszymy więc w [1:24:20] kontekście tego wszystkiego właśnie wydaje mi się że to będzie bardzo ciekawy temat zwłaszcza że no pokazuje jak bardzo różnimy się z jednej strony [1:24:29] jako chrześcijanie a z drugiej strony jak wielkim bogactwem jest właśnie to że [1:24:34] w różny sposób spoglądamy na różne rzeczy także bardzo serdecznie państwa [1:24:40] zapraszam za dzisiaj Raz jeszcze dziękuję i do zobaczenia za tydzień Dziękuję bardzo --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl