Wszyscy będziemy zbawieni | „Oblicza herezji”
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Wszyscy będziemy zbawieni | "Oblicza herezji"
- Szanowni państwo jeszcze raz wszyscy będziemy zbawieni będę mówił pozwolę sobie ile mam
- Szanowni państwo jeszcze raz wszyscy będziemy zbawieni będę mówił pozwolę sobie ile mam
- czasu pół godzinki szanowni państwo bardzo się cieszę z tego powodu jako rektor jako rektor jako rektor uczelni
- pierwszy mówca mam godzinę i będę mówił o nadziei powszechnego zbawienia w języku
- teologicznym i filozoficznym starożytnych koncepcji o koncepcji apokatastasis czyli koncepcji
- wiecznego powrotu albo powrotu do pierwotnego stanu zbawienia No i oczywiście no cóż zdaje sobie sprawę że
- będę mówił o koncepcji pięknej ważnej interesującej oczywiście o herezji jest to koncepcja która przynajmniej w swoich
- swoim takim starożytnym ujęciu No stoi na styku tradycji semickiej tradycji
- greckiej w jaki sposób pokazuje w jaki jak jak te Kultury na siebie oddziaływały pokazuje też w jaki sposób
- teologia i filozofia korzystały nawzajem powiedzmy ze swojego dorobku ze swojej metodologii no i też pokazuje w jaki
- sposób instytucje eklezjalne sprawowały swoją władzę szczególnie szczególnie w kierunku
- takiego bardziej Powiedziałbym jako filozof autorytarnego sprawowania władzy w czwartym piątym I następnych wiekach
- naszej naszej naszej ery Oczywiście jak herezja No jest to koncepcja
- kontrowersyjna wielokrotnie była potępi na przestrzeni wieków po raz pierwszy w oficjalny sposób na drugim soborze w
- Konstantynopolu w 553 roku Rzucono wtedy na nie na nią straszne anatemy nie
- znaczy to jednak że traci swoje znaczenie tak jak powiedzieliśmy wcześniej no każda herezja ma jakiś
- wpływ na rozwój myśli ortodoksyjnej tutaj No właściwie bez koncepcji
- apokatastaza zbawienia trudno sobie wyobrazić współczesne niejednokrotnie
- przyjmowane czy współczesną niejednokrotnie przyjmowaną dualistyczna soteriologia mówiącą o
- zbawieniu świętych i potępieniu grzesznych no i cóż Myślę że ta koncepcja wielokrotnie w taki piękny
- sposób odpowiada na pytania wątpliwości lęki współczesnego człowieka
- co do ich włas do jego własnego stanu co do stanu też reszty ludzkości
- Poza tym tak jak powiedziałem we współczesnym świecie po 2 lat istnienia
- chrześcijaństwa naprawdę Niełatwo jest stworzyć dobrą herezję także jeśli jakąś herezję która jest dob zą ciekawa
- spotkamy Bardzo proszę tak państwa żeby traktować ją z czułością i z
- delikatnością to jest naprawdę ważna rzecz d lata temu
- niezwykły najwi Polska
- który był zą wielkim zwolennikiem i obrońcą koncepcji wiecznego zzy uniwersalnego
- zbawienia mówił że teolog nie może się bać dzień dobry Dzień
- dobry Teraz właściwie miejsca stojące
- z profesorowie mają tendencję żeby się
- spó czyli tak mówił że teolog nie może się bać i myślę że powtarzał to za Apostołem
- Pawłem który wskazywał że kroczy właściwie na granicy herezji ja tutaj właśnie o takiej tej herezji będę mówił
- oczywiście to będzie tylko skrót Zdaję sobie sprawę że wielu rzeczy nie powiem pytania wątpliwości to postaram się do
- nich odnieść ale nie obiecuję później w tr rozmow a więc tak Kiedy mówimy o
- koncepcji jako kasty pozwolę się odnieść do przede wszystkim do myli greckiej i na tej na
- gruncie myśli greckiej właściwie dokonujemy możemy dokonać takiego rozróżnienia może tak mówimy znowuż o
- koncepcji powrotu do pierwotnego idealnego stanu który został w jakiś sposób zaburzony albo na zasadzie
- jakiegoś strasznego grzechu pierworodnego tak jak czytamy na przykład w Biblii W pierwszych rozdziałach albo na zasadzie kosmicznego
- prawa konieczności tak jak na przykład spotykamy w osie platońskim prawda gdzie
- Demi stwarza świat Posługując się modelem świata idealnego
- Tak czy inaczej ten pierwotny stan został zaprzepaszczony i starożytna myśl grecka właściwie ten model powrotu
- rozpatruje na dwóch płaszczyznach Po pierwsze mówi oat kosmicznej czyli powrocie kosmosu do pierwotnego stanu
- bytowania i ten model znajdujemy właściwie w najwcześniejszych nurtach filozoficznych
- Czyli jeżeli weźmiemy pod uwagę tak zwanych filozofów natury a więc jońskich filozofów przyrody anaksymander
- anaksymenes czy Heraklit Czy empedokles właściwie znajdujemy tą myśl że świat
- rozwija się z jakiejś Arche zasady z jakiegoś pierwotnego źródła i do tego źródła powraca w taki czy inny sposób
- empedokles Mówi że życiem kosmosu działają dwie przeciwstawne wielkie siły
- Miłość która łączy wszystko i nienawiść która wszystko rozdziela No i taką
- właściwie do zało myśl
- znajdujemy u stoików którzy wracają do koncepcji Heraklita skich po
- upadku wielkiego imperium Aleksandra Macedońskiego i mówią że świat rzeczywiście w swoich nieskończonych
- cyklach powraca do tego pierwotnego stanu bez początku bez końca jest bytem idealnym ale to oznacza że ten świat co
- do najmniejszego szczegółu musi się po powtarzać w każdym w każdym swoim
- powrocie na przykład mówią że tutaj cytat mam z nemezjusz z emzy ze
- wspólnego pra źródła wyłoni się ten sam świat jak ten który uległ z ognii powtórzą się bitwy pod Maratonem i herą
- powtórzą się dni chwały i klęski powtórzą się wszystkie bohaterstwa i wszystkie zbrodnie ludzkie w
- najdrobniejszych szczegółach tak jak już się powtarzały nieskończenie wiele razy dawniej jak nieskończenie wiele razy
- będą jeszcze później się powtarzać a Sokrates nieskończoną ilość razy będzie uczył na ulicach tych samych Aten A to
- nasze spotkanie odbywało się nieskończoną ilość razy nieskończoną ilość razy się również będzie odbywało
- zgodnie z tą tradycją sta Kosmiczna Tak wygląda ale w późniejszych nurtach
- filozoficznych wś późniejszych cudzysłowiu właś tenel ten moment ten
- motyw antropologiczny st staje się coraz ważniejszy i do rangi najważniejszych
- pytań urastają pytania o Los człowieka Czy los ludzkości ZN w szczególności po
- upadku imperium Aleksandra Macedońskiego kiedy filozofia zmienia swój charakter i zaczyna interesować się nie tyle światem
- w makroskali praw takiego Heraklita nie interesują za bardzo poszczególne jednostki ale zaczyna się interesować
- człowiekiem jego nieszczęście taki kryzy będzie mówił że Próżna to Filozofia
- która nie leczy nieszczęść człowieka czy cierpień duszy człowieka No i rzeczywiście w niektórych
- nurtach późniejszych nurtach filo znajdujemy ten powied to odniesienie że
- to dusza że to człowiek wraca do pierwotnego stanu zbawienia jako pierwsi właściwie orfo pitagorejczycy do tego
- się odnoszą w swojej mitologii o dionizosie dionizosie zagreus mówią o tym że w człowiek że istotą człowieka
- jest boska cząstka praw Psyche która jest ukryta w ciele Soma jak w grobie
- Sema i dopóki jest ukryta w tym ciele No właściwie przeżywa te wcielenia jak
- przekleństwo ale może się oczyścić i powinna się oczyścić kiedy się oczyści wtedy powraca
- do swojego pierwotnego stanu bytowania a więc apokatastaza no i ostatecznie jest nadzieja że to Bóg ze wszystkich tych
- dusz na nowo się odrodzi i tą antropologię pitagorejska przejmuje Platon oraz nurty platońskie post
- platońskie A więc Medi platonicy neopc neop platonicy oczywiście filozofie
- filozofowie wczesnochrześcijańscy teraz w ich przekonaniu
- albo może raczej dusze albo może raczej wszystkie dusze ostatecznie nie tylko mogą ale powrócą do pierwotnego stanu
- bytowania Są boskie w swoim charakterze a zfin boskość nie może ulec anihilacji
- A jeśli są pokrewne Bogu tak jak w myśli chrześcijańskiej to Ujmujemy to i tak
- zło jest pojmowane jako nieobecność dobra a więc nie ma równowagi między złym a dobrem a po drugie Bóg coraz
- bardziej z tego doskonałego Matem pierwszego poruszyciel Arystotelesa No
- staje się pagos tym który opiekuje się człowiekiem i tym który go Prowadzi na drodze do zbawienia chce go zbawić może
- go zbawić i wie jak go zbawić czyli tak to mniej więcej i teraz mamy
- apokatastaza osobową one zazwyczaj idą w parze ze tacy stoicy którzy mówią że świat się powtarza w swojej makroskali
- równocześnie będą pokazywali że człowiek też się powtarza bo częścią tego kosmosu
- drugiej strony że to dusza zostanie zbawiona pokazują że świat również musi zostać odnowiony
- jak scena na której odbywa się dramat ludzkości ale są takie momenty są
- takie nurty które pokazują k rozrywają powiedzmy tą Solidarność między apok
- kosmiczną i osobową i pokazują że właściwie istnieje tylko jeden poziom apok c na przyw filozofowie nie
- interesują się człowiekiem aksym mówi Czym różni się człowiek od zwierzęcia No niczym
- właściwie tylko tym że samica dłużej wychowuje swoje małe młode prawda i to będzie jego definicja człowieka czyli
- oni pokazują że liczy się właściwie tylko apokatastaza Kosmiczna a z drugiej strony myśliciele wczesnochrześcijańscy
- którzy łączą koncepcje semickie które są bardziej linearne jeśli chodzi o czas z
- koncepcjami greckimi mówią właściwie wskazują że liczy się przede wszystkim zbawienie człowieka a więc apokatastaza
- osobowa które w przekonaniu po przekonaniu
- chrześcijańskim której epilogiem będzie stan jak czytamy w liście do pierwszym do Koryntian 15 rozdziale że Bóg będzie
- wszystkim we wszystkim i teraz podstaw tej koncepcji apy przynie filozofic kryje się kilka
- podstawowych założeń na które chciałbym teraz zwrócić uwagę i w takowy sposób
- posłużę się tutaj tablicą Szanowni państwo A więc tak pierwsze takie założenie toa
- pierwotny kulturach starożytny wł wszędzie znajdujemy tą koncepcję początek był doskona czyy pi mitów o
- stworzeniu ludzkości pierwsze były najlepsze czytamy Bibli No i widzimy pierws tam tys
- lat powiedzą żyli a potem coraz krócej coraz gorzej
- mamy że stare wino jest lepsze niż nowe wino prawda stare pieniądze są lepsze niż nowe pieniądze stare
- lody stare lody są lepsze niż nowe lody No w jakim sensie Ta koncepcja pozosta
- to druga RC kiedy czytamy starożytne C
- rekonstruuje kultury i tak dale szczególnie świata w cudzysłowiu Zachodniego mamy do czynienia właściwie
- z tym cyrkularny kołowym rozumieniem czasu czas nie jest rozumiany
- dzis rozumiemy ale zrozumiany w sposób kołowy i jak na to zwracają nam
- antropologowie który na przykład nie wiem
- klasycz że jeżeli w kulturach kiedy czas interpretowany jest kosmologiczny
- kosmicz kosmicznym c Więc opiera się na naszym rozumieniu rzeczywistości tutaj zawsze jest właśnie cyrkularny ponieważ
- opiera się na naszych obserwacjach obserwacjach astrologicznych Zodiak
- słońce księżyc gwiazdy i tak dalej na naszych obserwacjach agrarnych a więc
- Również tutaj mamy do czynienia z pewną
- cyrkularność w nieskończoność No bo świat jest świat c jest cyrkularny a
- więc ten doskonały początek który oczywiście się deprecjonuje tak osiąga jakiś Punk
- kulminacyjny ale ponieważ czas jest cyrkularny to musi znowu w pewnym momencie powrócić do tego pierwotnego
- stanu i to starożytni niejednokrotnie będą nazywali taką zasadą
- sprawiedliwości kosmiczny prawda zasadą odpłaty która istnieje k
- [Muzyka] kosmie starą koncepcji
- nieskończoności rzeczywistość jest skończona to co jest doskonałe jest skończone Bo jest
- uporządkowane czyli to oznacza że
- właści raz Koją matematycznie prawdę powiedziawszy
- prawda A więc musimy musimy mieć do czynienia właściwie z tymi samymi stanami i teraz kiedy mówimy oat
- kosmicznej o kosmosie który powraca zazwyczaj mówimy o Bogu który immanentnie albo źródle rzeczywistości
- która immanentnie zawarta w kosmosie natomiast kiedy mówimy o zbawieniu człowieka o tej
- apokatastaza rzeczywistości o Bogu który całej rzeczywistości który sprawia
- właściwie że ten człowiek zostaje zbawiony że wszyscy ludzie zostają zbawieni i No i z tego wynikają różne
- modele różne możliwe modele koncepcji uniwersalnego zbawienia z jednej strony
- może być praw nieskończonej cykliczności z drugiej strony powi bardziej oparty na
- koncepcjach Arystoteles który mówi o spirali która prowadzi powiedzmy do
- aktualizacji pewnego
- no i dobrze no i
- terazja zostaną zbawieni a bó będzie wszystkim we
- wszy Powiedziałbym kolokwialnie hardkorowe wszystkie stworzenia rozumne
- zostaną zbawione łącznie z szatanem i z siłami ciemności No i nastąpi taki przynajmniej symboliczny powrót do
- pierwotnego stanu Bez zła bez cierpień bez śmierci a Bóg będzie wszystkim we
- wszystkich i ta apokatastaza chrześcijańska ona może znowu różne
- przybierać różne formy czyli może znowu odbywać na zasadzie pojedynczego koła
- może odbywać się na zasadzie spirali może odbywać może oznaczać powrót do pierwotnego
- stanu albo tak jak będą mówili późniejsi myśliciele chrześcijańscy może oznaczać zaniknięcie Bog Powrót człowieka do
- myśli Boga niejako do idei i tu będziemy mieli do czynienia z takim pl platońskim
- K plońsk post plońsk koncepcją na gruncie myśli chrześcijańskiej która mówi o tym że człowiek ze swojego
- fizycznego odrębnego budowania po prostu powraca do myśli Boga to będą pseudo
- opid wyzw wyznawca i tak dalej I teraz większość tych myślicieli będzie mówiła
- o koncepcji uniwersalnego zbawienia na zasadzie nadziei czyli możemy budować
- różnego rodzaju systemy one mogą być bardzo spójne ale ostatecznie Szanowni państwo Deer Major Bóg jest zawsze
- większy i nie wiemy co Pan Bóg sobie wymyśli także Bądźmy ostrożni Powiedzmy
- że to nadzieja Ale są tacy są tacy rzeczywiście na przykład uczniowie orygenesa którzy No w takim
- filozoficznym bardzo spójnym logicznym postępowaniu mówią nie zbawienie musi być faktem ponieważ właśnie człowiek
- jest pokrewny Bogu to znaczy że nie jest Tabula raza nie jest czystą tablicą jest
- kompatybilny z Bogiem i chce ryć z Bog po drugie zło jest nieobecnością dobra a
- więc nie ma symetrii między dobrem a złem zło tak naprawdę nie jest w stanie zniszczyć Dobra może go co najwyżej
- przykryć swoim brudem ale to dobro zawsze tam będzie no i po trzecie bóg jako ten doskonały pagos
- opiekun wie jak zbawić człowieka bo jest wszech mądry ch prawda bo jest dobry i ma tę
- moc ponieważ jest wszechmocny a więc jeżeli weźmiemy pod uwagę te wszystkie argumenty No to taki dydym ślepy czy
- wagus z fontu będzie mówił znaczy że wszyscy muszą być zbawieni i tyle no i
- teraz mamy różne różne powi zwroty tej koncepcji czyli te pierwsze nurty te
- wczesne nurty chrześcijańskie będą ujmował koncepcję uniwersalnego zbawienia na zasadzie amnestii prawda
- Czyli Bóg po prostu wszystkim przebacza jest jak ojciec wobec dziecka Albo Pater
- familias prawda W starożytnym świecie który jest władcą tej rzeczywistości swo
- swojej oikumene i on może po prostu przebaczyć i tak robi taki Grzegorz Nysy mówi że Bóg jest właścicielem
- wszystkiego jako dobry doskonały nie może pozwolić żeby cokolwiek mu umknęło
- skoro nie może pozwolić to znaczy że wszystko przyprowadzi do siebie z powrotem przebaczy oczyści i sprawi że
- to wszystko będzie jego tak jak było na początku co oczywiście idzie kontra
- takiemu przekonaniu świętego anzelma który mówi o odkupieniu czy zadość uczynieniu w kategoriach bardziej
- feudalnych pamiętamy kurus Homo i tak dalej prawda ale jednak ci wcześni
- teologowie filozofowie chrześcijańscy Za bardzo anzelmem się nie przejmują nie znają go zresztą jeszcze no i znajdują
- podstawy biblijne w takich koncepcjach jak chociażby Przypowieść o pasterzu prawda który bierze zagubioną owcę
- któremu znika owca On idzie za tą Owcą i nie nawiązuje z nią dialogu Dzień
- dobry nie nawiązuje z nią dialogu ale co no bierze ją na swoje
- ramiona bierze ją na swoje ramiona i przyprowadza do stada albo na przykład
- Miłosierny samarytanin który znajduje nieprzytomnego nieprzytomnego poturbowane człowieka i również Nie
- negocjuje z nim czy go uzdrowić czy go nie uzdrowić ale po prostu oddaje jest w stanie oddać wszystkie swoje pieniądze
- żeby swojego najgorszego wroga uleczyć albo koncepcja drugiego Adama Chrystus jako drugi Adam i tak jak
- pierwszy Adam powoduje po swoim upadkiem deprawacje całej ludzkości tak powiedzmy
- w Liście do Rzymian czy że no Chrystus jako drugi Adam powoduje odwrócenie tego
- stanu człowieka na zasadzie symetrii należałoby uważać że No właściwie tak
- jak tamten powoduje deprawacje wszystkich tak jak ten powoduje ten powoduje zbawienie wszystkich albo
- zakwaszenie ciasta prawda Szanowni państwo to niektórzy z was zajmują się wypieciem chleba Marek zajm się tak
- dokładnie troszeczkę i dodajesz zakwas prawda ja nie wiem co to jest Zak muszę
- powiedzieć moja żona próbowała mi tłumaczyć parę razy Ale wiesz co zakwas Nie ja nie wiem no i tego zakwasu się
- troszeczkę daje i on i on co i on ogarnia to całe ciasto nie jakiś magiczny sposób no
- właśnie no i właśnie taki tacy ojcowie kadoc będą mówić Tak jest ze zbawieniem że ten Chrystus to jest ten taki zakwas
- który ogarnia całą ludzkość cała ludzkość zostaje zbawiona Czyli mamy do czynienia z amnestię ale pytanie jest co
- z wolnością człowieka ale wolność rozumiana jest niekoniecznie tak jak my ją dzisiaj rozumiemy na zasadzie
- samostanowienia Grecy powiedzieli Aion ale rozumiana jest na zasadzie bytowania
- zgodnie ze swoją naturą i na przykład tak jak stoicy czy powiedzmy nie wiem Arystoteles będą mówili No że
- najbardziej wolny jest pierwszy poruszyciel na którego nie mają wpływu żadne aspekty spoza jego natury pierwszy
- poruszyciel w rzeczywistości myśli sam siebie i nie jest świadom nawet tej rzeczywistości która jest poza
- nim okej czyli wolność człowieka może
- oznaczać człowiek cały czas myśli że jest w klasie nie Czyli
- tak No właśnie czyli czyli czyli taka w
- czyli ta wolność niekoniecznie musi oznaczać podejmowania różnych decyzji samowolny decyzji ale może oznaczać
- bycie życie zgodnie ze swoją naturą Jeżeli tak jest to ci te filozofowie
- powiedzieliby że odtwarza tą pierwotną naturę człowieka no ale późniejsi
- teologowie filozofowie powiedzieliby No nie do końca tak jest Człowiek jest istotą wolną szczególnie w takim
- kantowskie ujęciu nikt nie może ingerować wolność człowieka Nawet bóg to
- oznacza że jeśli mówimy o uniwersalnym zbawieniu to możemy mówić na zasadzie nawrócenia że to nie Bóg zmusza
- człowieka do zbawienia ale ale Człowiek zostaje człowiek
- nawraca tak ale człowiek się ale człowiek się
- nawraca to znaczy że Pan Bóg znowuż jest tym pedagog posem który prowadzi
- człowieka nie zmusza go do niczego ale przekonuje go żeby ten odpowiedział nawróceniem na jego wołanie No i właśnie
- taki powiedzmy Wacław Hryniewicz wierzy że Pan Bóg w swojej doskonałej pedagogi jest w stanie
- każdego człowieka przekonać do tego żeby mu odpowiedział pozytywnie albo w czasie tego życia w czasie naszej
- doczesnej egzystencji albo po śmierci i teraz pamiętajmy że niektórzy Ojcowie Kościoła Tac jako orygenes wierzyli w
- reinkarnację i wierzyli że ta że dus że dusza się wciela wiel po wielokroć aż
- zostanie oczyszczona natomiast inni właśnie tak jak ojcowie kapadoccy na przykład będą mówili o oczyszczeniu w
- ogniu po śmierci czyli tak jak czytamy w pierwszym Liście do Koryntian trzecim rozdziale prawda że człowiek buduje
- różne różne budowle buduje i teraz one zostaną sprawdzone w ogniu niektóre z nich przetrwają inne zostaną spalone ale
- sam człowiek zostanie zbawiony prawda Czyli powiedzmy będą mówili że Pan Bóg dotrze do człowieka w taki czy inny
- sposób znow pamiętajmy o tym że człowiek jest stworzony na obraz i podobieństwo Boga więc jest kompatybilny z
- Bogiem jest istotą czy jest istotą dobrą zło nie posiada statusu antycznego a
- więc nie jest w stanie zniszczyć Dobra no i po trzecie Pan Bóg jest czystą
- miłością chce wie jak i może to zrobić i teraz kiedy patrzymy w jaki sposób mam
- jeszcze czasu 10 minut
- Zdążę Zdążę ale już czuję tutaj normalnie karku Okej czyli czyli po
- kiedy patrzymy na jak ta koncepcja rozwija się w historii No cóż znajdujemy pewne podstawy zjemy mówi znajdujemy
- znaczące podstawy oczywiste nauczanie w Biblii ale kiedy
- Pat o Apostolskich ojc kościoła i tak dalej widzimy w jaki sposób Ta koncepcja
- rozwija się na przykład w takiej Ewangelii Nikodema znajdujemy odniesienie do tego
- momentu kiedy Chrystus schodzi dool prawda z listu Piotra i właściwie wielu
- ty Ewangeliach apokryficznych znajdujemy te odniesienia w Ewangelii Nikodema jest
- to wskazanie że przed Chrystusem dool schodzi Jan Chrzciciel który przygotowuje jego służbę schodzi
- Chrystus a potem idą apostołowie którzy kontynuują jego służbę No i cool z czy
- Hades jest pusty nie ma prawda już właściwie służba Chrystusa zostaje
- dokonana później mamy do czynienia z Justyn męczennikiem w II wieku który
- mówi o zapożyczeniach i pokazuje o tym że Bóg który nie ma względu na osoby równocześnie z przymierzem wobec Żydów
- nawiązuje Przymierze z Grekami i teraz tych Greków również zaprasza do siebie może w inny sposób powiedzmy nie jest to
- semicki Biblijny sposób narracji ale poprzez objawienie naturalne innego
- innego rodzaju kwestie Justyn męczennik nie jest zwolennikiem apokatastaza się do tego podobnie
- Ireneusz z lonu który mówi który rozwija piękną antropologię Szanowni państwo
- pokazuje że upadek człowieka niekoniecznie musi oznaczać niekoniecznie mus rozumiany w kategoria
- tego kosmicznego strasznego upadku Ale mówi o człowieku jako o dziecku i mówi o tym że dziecko uczy się w różny sposób
- uczy się poprzez dobre decyzje ale również poprzez upadki i czasami upadek jest ważniejszym Tym sposobem nauki niż
- dobra rzecz i mówi tak się stało z ludźmi oczywiście straszna rzecz upadek pierwszych ludzi ale mówi właści to
- trochę wczytuje nie przesadzajmy prawda ten upadek upadek był ważny Pan Bóg prowadzi
- człowieka poprzez upadki nie Skreśla człowieka No i
- mówi nie powiem czy to telefon i mówi że no że Chrystus jest
- tym Najważniejszym elementem bo Chrystus właśnie jest tym który odwraca upadek i
- Grzech i skutki Adama czyli jest drugim Adam tworzy tą koncepcję rekapitulacji
- po grecku anfal iosis że właściwie to wszystko co spowodował Adam to wszystko
- odwraca Chrystus potem mamy do czynienia z klemensem aleksandryjski który mówi wost pedagogi że Bóg przygotował
- wszystko w ogóle i szczególe w siódmym kobiercu dla zbawienia
- wszechczas który właściwie już prowadzi swój cały system myślowy w kierunku apokatastaza jakkolwiek Niektórzy mówią
- że jej nie wypowiada do końca No i jego uczniowie dym ślepy wusu którzy są
- jednoznacznie w tym wszystkim no i ojcowie kapadoccy No i średniowiecze pseudo Dionizy Maksym wyznawca Jan
- szena Juliana z Norwich prawda znana wielokrotnie z platonicy z Cambridge
- scher tutaj urodzony w naszym mieście wielcy Filozofowie i myśliciele i
- teologowie No i teraz byłoby nieprawd gdybym powiedział że ta koncepcja nie była potępi wielokrotnie była potępi
- właściwie od samego początku widzimy te dwa nurty prawda z jednej strony koncepcje uniwersalne z drugiej strony
- powiedzmy tam ten dualizm zologiczny No taki Tertulian prawda
- znamy jego Traktat o igrzyska można po satysfakcją będzie mówi że Pan Bóg nieskończony będzie się pasł nad
- tymi Rzymianami którzy teraz prześladują chrześcijan nie wiem w
- Koloseum a potem Augustyn mówi w swoich w państwie Bożym w 21 rozdziale
- przeciwko miłosiernym a potem Hieronim ze strydonu najpierw jest wielkim zwolennikiem orygenes ale później się
- zwraca przeciwko niem też mwi
- że jest zła no i ostatecznie właśnie w 553 roku na drugim soborze w
- Konstantynopolu czytamy jeśli ktoś wyznaje mityczną preegzystencja dusz oraz łączącą się z nią
- potwornego zmyślonego zdarzenia będzie natura niematerialna i w przyszłości nie będzie niczego materialnego niech będzie
- wyklęty jeśli ktoś twierdzi że potęgi niebieskie wszyscy ludzie diabeł i duchowe pierwiastki zła zjednoczą się z
- Bogiem słowem i tak dalej Niech będzie wyklęty jeśli ktoś twierdzi że istnienie umysłu będzie takie samo jak poprzednio
- gdy jeszcze spadły nie spadły w dół niech będzie wyklęty no i następne trzy
- sobory powtarzają właściwie tą sama te same formuły jednoznacznie pokazują jakie
- jakie było też stanowisko z drugiej strony i teraz Kiedy myślimy o obecnie o
- kości OK przepraszam bardzo Mam nadzieję że
- nikt nie jesty na te ruchy czyli Kiedy myślimy o obecnych kościołach No wydaje się eklezjalny wydaje się że dominuje ta
- dualistyczna soteriologia przynajmniej w ortodoksyjnym nauczaniu kościołów widzę teologów którzy kiwają głowami to znaczy
- że tak jest czyli zbawienie wiernych prawda świętych którzy umarli łas uświęcającej
- i potępienie grzesznych grze piekło traktowane w różny sposób właściwie te
- obrazy broj Boza C ten potępieniec kaplicy sykstyńskie One właściwie odchodzą do lamusa bardziej mówi się
- współcześnie o piekle które jest stanem praw bytowania bez Boga niż powiedzmy
- miejsce jeszcze mam 5 minut TR minuty
- okej bytowem Bez Boga No i często wręcz często wręcz dokonuje się takiego takiej
- humanizacji piekła czy na przy taki csis będzie mówił że piekło jest wyrazem
- szacunku Boga wobec człowieka czyli człowiek który odrzuca Boga permanentnie odwrócę Boga Bóg w końcu mówi No dobrze
- niech tak będzie ponoś swoje konsekwencje swojej decyzji prawda Czyli jest Wy razem powiedzmy jakiegoś
- szacunku i większość kościołów nie wypowiada się dzisiaj kto będzie potępiony
- prawda nie mówi o czymś takim chociaż niewiele kościołów modli się za Judasza powiedzieć to zauważyłem w takie
- praktyce takiej eklezjalne Boza kościołem prawosławny tam z tymi modlitwami się spotkałem okej
- I teraz taką powiedzmy bardziej znowuż
- nie traci swojego statusu dobra ale takie koncepcje są No i teraz wielokrotnie wypowiadane są koncepcje
- przeciwko przeciwko koncepcji uniwersalnego zbawienia A więc to że ona sprzeciwia się powszechnemu poczuciu
- sprawiedliwości jak myślimy o takim Judaszu Stalinie Hitlerze polcie czy innych powiedzmy oprawcach to myśl czy
- oni mogą zostać zbawieni tak jak ja zostanę zbawiony nie albo skoro przeci
- się naszemu pojmowaniu SPR dopo pojm sprawiedliwości Boga który jest doskonały albo następny argument
- taka koncepcja może prowadzić do bezczynności ostatecznie wszyscy będą zbawieni nic nie muszę robić no i
- ostatni argument No często właści trudna do pogodzenia z niektórymi koncepcjami czy formułami biblijnymi ciemności
- zewnętrzne zgrzytanie zębów robak nie umiera tego typu rzeczy Szanowni państwo
- bez względu co sobie myślimy o tej koncepcji jest ważna trwa nie przerwanie
- Powiedziałbym ma się bardzo dobrze czyli Jeżeli weźmiemy popatrzmy na różnego rodzaju nurty
- eklezjalne jeśli weźmiemy pod uwagę teologów prawosławnych właściwie wszyscy wó albo olbrzymia Większość
- współczesnych teologów prawosławnych takie od XX wieku po traktuje opowiadają się za koncepcję uniwersalnego zbawienia
- a więc Siergiej bułgakow włoski florencki Mejor właściwie pokazują że
- piekło jeśli jest jest porażką Boga po prostu plan Boga się nie udał A jeśli
- się nie udał plan Boga to czy można o Bogu mówić jako o Bogu no i też pokazują
- że jeżeli jest piekło wieczne to właściwie dokonujemy deifikacja piekła mamy do czynienia Nie tylko z Bogiem
- który jest właśnie Deus ale mamy do czynienia z innym stanem z inną rzeczywistością która również może być w
- kategoriach boskich pojmowana bo jest wieczna no i po trzecie zadają takie pytanie czy jest symetria między który
- dokonujemy w czasie naszej krótkiej niedoskonałej doczesnej egzystencji a wiecznym potępieniem No i sprzeciwiają
- się temu teologowie katoliccy to Szanowni państwo to myślę że wy mi pomożecie tutaj prawda No niesławny Hans
- King Który rok temu zmarł niestety praw jego słynna książka piekło gdzie jednoznacznie mówi że No właściwie
- potępienie należy traktować w kategoriach egzystencjalnych a nie eschatologicznych czy soteriologiczny
- podobnie k jeden z tych najważniejszych autorów traktatów drugiego soboru
- watykańskiego mówi znowu o egzystencjalnym wymiarze potępienia i anonimowym chrześcijaństwie które
- istnieje wszędzie bez względu na to jaki ma dostęp do do danych No i wat w
- Hryniewicz No a po stronie protestanckiej Szanowni państwo ewangelicy piety szczególnie z nurtu
- melona prawda Engel ettinger nie wiem tutaj związany z
- Dolnym Śląskiem o którym wspominałem to piękna wspaniała postać która właściwie mówi o
- tym zbawieniu które zostaje rozlewa się na całą ludzkość zmienia całą ludzkość paich tutaj we Wrocławiu obronił swój
- doktorat którym w 21 roku chyba 11 tak człowiek zawsze idealizuje
- przeszłość prawda który mówi że Chrystus został potępiony po to żeby nie został
- potępiony nikt inny który w więzieniu niedługo Przed swoją śmiercią mówi że apokatastaza powinna być te niej
- początkiem mol który ciągle żyje który mówi o tym Bogu który kroczy wraz z człowiekiem i cierpi wraz z człowiekiem
- albo tenis o którym wspominałem który swojej powiastki rozwód mówi o tym że do
- tego miasta potępionych ciągle będzie przyjeżdżał autobus i będzie krążył po wszystkich ulicach tego miasta i patrzył
- czy ktoś jednak nie chciałby wsiąść do niego i wrócić no i cóż muszę powić że
- ta koncepcja uniwersal zbawienia Szanowni państwo No cóż no jest piękna Co mogę
- powiedzieć ma olbrzymie znaczenie psychologiczne No mówi o o nieograniczonym miłosierdziu Boga o tym
- że nie ma takiego upadku takiej zdrady takiego upodlenia które by dyskwalifikować
- mogę więcej dodać No ona odzwierciedla nasze pragnienia nasze lęki nasze
- pytania o przyszłość ona jest zbieżna Myślę też ze współczesną pedagogi tak myślę o tym jak Wychowuj swoje dzieci No
- to jest wymiar apata statyczny który mówi o tym że No chciałbym żeby One wiedziały że ja jej nigdy nie opuszczę i
- że ta moja miłość do nich nie dokonała Oczywiście jakby była tutaj moja córka
- 18 lat to pewnie powiedziałaby co innego ale mam nadzieję że wiedzą to że że jest
- powiedzmy to ta akceptacja z drugiej strony no i cóż no i pokazuje to że ten
- pierwotny plan Boga się spełni i to co O czym mówi bardzo mocno ta apokatastaza
- ludzi eschatologiczne ono powinno przekładać się na to jak dzisiaj traktujemy drugiego człowieka a więc że
- Jesteśmy równi jest to inkluzja i powinniśmy zawsze z szacunkiem do drugiego człowieka podchodzić przez
- pryzmat właśnie naszej nadziei es katolog tyle z mojej strony
- bardzo dziękuję