Wszyscy będziemy zbawieni | „Oblicza herezji”

Rozwiń transkrypcję filmu

Wszyscy będziemy zbawieni | "Oblicza herezji"

  • Szanowni państwo jeszcze raz wszyscy będziemy zbawieni będę mówił pozwolę sobie ile mam
  • Szanowni państwo jeszcze raz wszyscy będziemy zbawieni będę mówił pozwolę sobie ile mam
  • czasu pół godzinki szanowni państwo bardzo się cieszę z tego powodu jako rektor jako rektor jako rektor uczelni
  • pierwszy mówca mam godzinę i będę mówił o nadziei powszechnego zbawienia w języku
  • teologicznym i filozoficznym starożytnych koncepcji o koncepcji apokatastasis czyli koncepcji
  • wiecznego powrotu albo powrotu do pierwotnego stanu zbawienia No i oczywiście no cóż zdaje sobie sprawę że
  • będę mówił o koncepcji pięknej ważnej interesującej oczywiście o herezji jest to koncepcja która przynajmniej w swoich
  • swoim takim starożytnym ujęciu No stoi na styku tradycji semickiej tradycji
  • greckiej w jaki sposób pokazuje w jaki jak jak te Kultury na siebie oddziaływały pokazuje też w jaki sposób
  • teologia i filozofia korzystały nawzajem powiedzmy ze swojego dorobku ze swojej metodologii no i też pokazuje w jaki
  • sposób instytucje eklezjalne sprawowały swoją władzę szczególnie szczególnie w kierunku
  • takiego bardziej Powiedziałbym jako filozof autorytarnego sprawowania władzy w czwartym piątym I następnych wiekach
  • naszej naszej naszej ery Oczywiście jak herezja No jest to koncepcja
  • kontrowersyjna wielokrotnie była potępi na przestrzeni wieków po raz pierwszy w oficjalny sposób na drugim soborze w
  • Konstantynopolu w 553 roku Rzucono wtedy na nie na nią straszne anatemy nie
  • znaczy to jednak że traci swoje znaczenie tak jak powiedzieliśmy wcześniej no każda herezja ma jakiś
  • wpływ na rozwój myśli ortodoksyjnej tutaj No właściwie bez koncepcji
  • apokatastaza zbawienia trudno sobie wyobrazić współczesne niejednokrotnie
  • przyjmowane czy współczesną niejednokrotnie przyjmowaną dualistyczna soteriologia mówiącą o
  • zbawieniu świętych i potępieniu grzesznych no i cóż Myślę że ta koncepcja wielokrotnie w taki piękny
  • sposób odpowiada na pytania wątpliwości lęki współczesnego człowieka
  • co do ich włas do jego własnego stanu co do stanu też reszty ludzkości
  • Poza tym tak jak powiedziałem we współczesnym świecie po 2 lat istnienia
  • chrześcijaństwa naprawdę Niełatwo jest stworzyć dobrą herezję także jeśli jakąś herezję która jest dob zą ciekawa
  • spotkamy Bardzo proszę tak państwa żeby traktować ją z czułością i z
  • delikatnością to jest naprawdę ważna rzecz d lata temu
  • niezwykły najwi Polska
  • który był zą wielkim zwolennikiem i obrońcą koncepcji wiecznego zzy uniwersalnego
  • zbawienia mówił że teolog nie może się bać dzień dobry Dzień
  • dobry Teraz właściwie miejsca stojące
  • z profesorowie mają tendencję żeby się
  • spó czyli tak mówił że teolog nie może się bać i myślę że powtarzał to za Apostołem
  • Pawłem który wskazywał że kroczy właściwie na granicy herezji ja tutaj właśnie o takiej tej herezji będę mówił
  • oczywiście to będzie tylko skrót Zdaję sobie sprawę że wielu rzeczy nie powiem pytania wątpliwości to postaram się do
  • nich odnieść ale nie obiecuję później w tr rozmow a więc tak Kiedy mówimy o
  • koncepcji jako kasty pozwolę się odnieść do przede wszystkim do myli greckiej i na tej na
  • gruncie myśli greckiej właściwie dokonujemy możemy dokonać takiego rozróżnienia może tak mówimy znowuż o
  • koncepcji powrotu do pierwotnego idealnego stanu który został w jakiś sposób zaburzony albo na zasadzie
  • jakiegoś strasznego grzechu pierworodnego tak jak czytamy na przykład w Biblii W pierwszych rozdziałach albo na zasadzie kosmicznego
  • prawa konieczności tak jak na przykład spotykamy w osie platońskim prawda gdzie
  • Demi stwarza świat Posługując się modelem świata idealnego
  • Tak czy inaczej ten pierwotny stan został zaprzepaszczony i starożytna myśl grecka właściwie ten model powrotu
  • rozpatruje na dwóch płaszczyznach Po pierwsze mówi oat kosmicznej czyli powrocie kosmosu do pierwotnego stanu
  • bytowania i ten model znajdujemy właściwie w najwcześniejszych nurtach filozoficznych
  • Czyli jeżeli weźmiemy pod uwagę tak zwanych filozofów natury a więc jońskich filozofów przyrody anaksymander
  • anaksymenes czy Heraklit Czy empedokles właściwie znajdujemy tą myśl że świat
  • rozwija się z jakiejś Arche zasady z jakiegoś pierwotnego źródła i do tego źródła powraca w taki czy inny sposób
  • empedokles Mówi że życiem kosmosu działają dwie przeciwstawne wielkie siły
  • Miłość która łączy wszystko i nienawiść która wszystko rozdziela No i taką
  • właściwie do zało myśl
  • znajdujemy u stoików którzy wracają do koncepcji Heraklita skich po
  • upadku wielkiego imperium Aleksandra Macedońskiego i mówią że świat rzeczywiście w swoich nieskończonych
  • cyklach powraca do tego pierwotnego stanu bez początku bez końca jest bytem idealnym ale to oznacza że ten świat co
  • do najmniejszego szczegółu musi się po powtarzać w każdym w każdym swoim
  • powrocie na przykład mówią że tutaj cytat mam z nemezjusz z emzy ze
  • wspólnego pra źródła wyłoni się ten sam świat jak ten który uległ z ognii powtórzą się bitwy pod Maratonem i herą
  • powtórzą się dni chwały i klęski powtórzą się wszystkie bohaterstwa i wszystkie zbrodnie ludzkie w
  • najdrobniejszych szczegółach tak jak już się powtarzały nieskończenie wiele razy dawniej jak nieskończenie wiele razy
  • będą jeszcze później się powtarzać a Sokrates nieskończoną ilość razy będzie uczył na ulicach tych samych Aten A to
  • nasze spotkanie odbywało się nieskończoną ilość razy nieskończoną ilość razy się również będzie odbywało
  • zgodnie z tą tradycją sta Kosmiczna Tak wygląda ale w późniejszych nurtach
  • filozoficznych wś późniejszych cudzysłowiu właś tenel ten moment ten
  • motyw antropologiczny st staje się coraz ważniejszy i do rangi najważniejszych
  • pytań urastają pytania o Los człowieka Czy los ludzkości ZN w szczególności po
  • upadku imperium Aleksandra Macedońskiego kiedy filozofia zmienia swój charakter i zaczyna interesować się nie tyle światem
  • w makroskali praw takiego Heraklita nie interesują za bardzo poszczególne jednostki ale zaczyna się interesować
  • człowiekiem jego nieszczęście taki kryzy będzie mówił że Próżna to Filozofia
  • która nie leczy nieszczęść człowieka czy cierpień duszy człowieka No i rzeczywiście w niektórych
  • nurtach późniejszych nurtach filo znajdujemy ten powied to odniesienie że
  • to dusza że to człowiek wraca do pierwotnego stanu zbawienia jako pierwsi właściwie orfo pitagorejczycy do tego
  • się odnoszą w swojej mitologii o dionizosie dionizosie zagreus mówią o tym że w człowiek że istotą człowieka
  • jest boska cząstka praw Psyche która jest ukryta w ciele Soma jak w grobie
  • Sema i dopóki jest ukryta w tym ciele No właściwie przeżywa te wcielenia jak
  • przekleństwo ale może się oczyścić i powinna się oczyścić kiedy się oczyści wtedy powraca
  • do swojego pierwotnego stanu bytowania a więc apokatastaza no i ostatecznie jest nadzieja że to Bóg ze wszystkich tych
  • dusz na nowo się odrodzi i tą antropologię pitagorejska przejmuje Platon oraz nurty platońskie post
  • platońskie A więc Medi platonicy neopc neop platonicy oczywiście filozofie
  • filozofowie wczesnochrześcijańscy teraz w ich przekonaniu
  • albo może raczej dusze albo może raczej wszystkie dusze ostatecznie nie tylko mogą ale powrócą do pierwotnego stanu
  • bytowania Są boskie w swoim charakterze a zfin boskość nie może ulec anihilacji
  • A jeśli są pokrewne Bogu tak jak w myśli chrześcijańskiej to Ujmujemy to i tak
  • zło jest pojmowane jako nieobecność dobra a więc nie ma równowagi między złym a dobrem a po drugie Bóg coraz
  • bardziej z tego doskonałego Matem pierwszego poruszyciel Arystotelesa No
  • staje się pagos tym który opiekuje się człowiekiem i tym który go Prowadzi na drodze do zbawienia chce go zbawić może
  • go zbawić i wie jak go zbawić czyli tak to mniej więcej i teraz mamy
  • apokatastaza osobową one zazwyczaj idą w parze ze tacy stoicy którzy mówią że świat się powtarza w swojej makroskali
  • równocześnie będą pokazywali że człowiek też się powtarza bo częścią tego kosmosu
  • drugiej strony że to dusza zostanie zbawiona pokazują że świat również musi zostać odnowiony
  • jak scena na której odbywa się dramat ludzkości ale są takie momenty są
  • takie nurty które pokazują k rozrywają powiedzmy tą Solidarność między apok
  • kosmiczną i osobową i pokazują że właściwie istnieje tylko jeden poziom apok c na przyw filozofowie nie
  • interesują się człowiekiem aksym mówi Czym różni się człowiek od zwierzęcia No niczym
  • właściwie tylko tym że samica dłużej wychowuje swoje małe młode prawda i to będzie jego definicja człowieka czyli
  • oni pokazują że liczy się właściwie tylko apokatastaza Kosmiczna a z drugiej strony myśliciele wczesnochrześcijańscy
  • którzy łączą koncepcje semickie które są bardziej linearne jeśli chodzi o czas z
  • koncepcjami greckimi mówią właściwie wskazują że liczy się przede wszystkim zbawienie człowieka a więc apokatastaza
  • osobowa które w przekonaniu po przekonaniu
  • chrześcijańskim której epilogiem będzie stan jak czytamy w liście do pierwszym do Koryntian 15 rozdziale że Bóg będzie
  • wszystkim we wszystkim i teraz podstaw tej koncepcji apy przynie filozofic kryje się kilka
  • podstawowych założeń na które chciałbym teraz zwrócić uwagę i w takowy sposób
  • posłużę się tutaj tablicą Szanowni państwo A więc tak pierwsze takie założenie toa
  • pierwotny kulturach starożytny wł wszędzie znajdujemy tą koncepcję początek był doskona czyy pi mitów o
  • stworzeniu ludzkości pierwsze były najlepsze czytamy Bibli No i widzimy pierws tam tys
  • lat powiedzą żyli a potem coraz krócej coraz gorzej
  • mamy że stare wino jest lepsze niż nowe wino prawda stare pieniądze są lepsze niż nowe pieniądze stare
  • lody stare lody są lepsze niż nowe lody No w jakim sensie Ta koncepcja pozosta
  • to druga RC kiedy czytamy starożytne C
  • rekonstruuje kultury i tak dale szczególnie świata w cudzysłowiu Zachodniego mamy do czynienia właściwie
  • z tym cyrkularny kołowym rozumieniem czasu czas nie jest rozumiany
  • dzis rozumiemy ale zrozumiany w sposób kołowy i jak na to zwracają nam
  • antropologowie który na przykład nie wiem
  • klasycz że jeżeli w kulturach kiedy czas interpretowany jest kosmologiczny
  • kosmicz kosmicznym c Więc opiera się na naszym rozumieniu rzeczywistości tutaj zawsze jest właśnie cyrkularny ponieważ
  • opiera się na naszych obserwacjach obserwacjach astrologicznych Zodiak
  • słońce księżyc gwiazdy i tak dalej na naszych obserwacjach agrarnych a więc
  • Również tutaj mamy do czynienia z pewną
  • cyrkularność w nieskończoność No bo świat jest świat c jest cyrkularny a
  • więc ten doskonały początek który oczywiście się deprecjonuje tak osiąga jakiś Punk
  • kulminacyjny ale ponieważ czas jest cyrkularny to musi znowu w pewnym momencie powrócić do tego pierwotnego
  • stanu i to starożytni niejednokrotnie będą nazywali taką zasadą
  • sprawiedliwości kosmiczny prawda zasadą odpłaty która istnieje k
  • [Muzyka] kosmie starą koncepcji
  • nieskończoności rzeczywistość jest skończona to co jest doskonałe jest skończone Bo jest
  • uporządkowane czyli to oznacza że
  • właści raz Koją matematycznie prawdę powiedziawszy
  • prawda A więc musimy musimy mieć do czynienia właściwie z tymi samymi stanami i teraz kiedy mówimy oat
  • kosmicznej o kosmosie który powraca zazwyczaj mówimy o Bogu który immanentnie albo źródle rzeczywistości
  • która immanentnie zawarta w kosmosie natomiast kiedy mówimy o zbawieniu człowieka o tej
  • apokatastaza rzeczywistości o Bogu który całej rzeczywistości który sprawia
  • właściwie że ten człowiek zostaje zbawiony że wszyscy ludzie zostają zbawieni i No i z tego wynikają różne
  • modele różne możliwe modele koncepcji uniwersalnego zbawienia z jednej strony
  • może być praw nieskończonej cykliczności z drugiej strony powi bardziej oparty na
  • koncepcjach Arystoteles który mówi o spirali która prowadzi powiedzmy do
  • aktualizacji pewnego
  • no i dobrze no i
  • terazja zostaną zbawieni a bó będzie wszystkim we
  • wszy Powiedziałbym kolokwialnie hardkorowe wszystkie stworzenia rozumne
  • zostaną zbawione łącznie z szatanem i z siłami ciemności No i nastąpi taki przynajmniej symboliczny powrót do
  • pierwotnego stanu Bez zła bez cierpień bez śmierci a Bóg będzie wszystkim we
  • wszystkich i ta apokatastaza chrześcijańska ona może znowu różne
  • przybierać różne formy czyli może znowu odbywać na zasadzie pojedynczego koła
  • może odbywać się na zasadzie spirali może odbywać może oznaczać powrót do pierwotnego
  • stanu albo tak jak będą mówili późniejsi myśliciele chrześcijańscy może oznaczać zaniknięcie Bog Powrót człowieka do
  • myśli Boga niejako do idei i tu będziemy mieli do czynienia z takim pl platońskim
  • K plońsk post plońsk koncepcją na gruncie myśli chrześcijańskiej która mówi o tym że człowiek ze swojego
  • fizycznego odrębnego budowania po prostu powraca do myśli Boga to będą pseudo
  • opid wyzw wyznawca i tak dalej I teraz większość tych myślicieli będzie mówiła
  • o koncepcji uniwersalnego zbawienia na zasadzie nadziei czyli możemy budować
  • różnego rodzaju systemy one mogą być bardzo spójne ale ostatecznie Szanowni państwo Deer Major Bóg jest zawsze
  • większy i nie wiemy co Pan Bóg sobie wymyśli także Bądźmy ostrożni Powiedzmy
  • że to nadzieja Ale są tacy są tacy rzeczywiście na przykład uczniowie orygenesa którzy No w takim
  • filozoficznym bardzo spójnym logicznym postępowaniu mówią nie zbawienie musi być faktem ponieważ właśnie człowiek
  • jest pokrewny Bogu to znaczy że nie jest Tabula raza nie jest czystą tablicą jest
  • kompatybilny z Bogiem i chce ryć z Bog po drugie zło jest nieobecnością dobra a
  • więc nie ma symetrii między dobrem a złem zło tak naprawdę nie jest w stanie zniszczyć Dobra może go co najwyżej
  • przykryć swoim brudem ale to dobro zawsze tam będzie no i po trzecie bóg jako ten doskonały pagos
  • opiekun wie jak zbawić człowieka bo jest wszech mądry ch prawda bo jest dobry i ma tę
  • moc ponieważ jest wszechmocny a więc jeżeli weźmiemy pod uwagę te wszystkie argumenty No to taki dydym ślepy czy
  • wagus z fontu będzie mówił znaczy że wszyscy muszą być zbawieni i tyle no i
  • teraz mamy różne różne powi zwroty tej koncepcji czyli te pierwsze nurty te
  • wczesne nurty chrześcijańskie będą ujmował koncepcję uniwersalnego zbawienia na zasadzie amnestii prawda
  • Czyli Bóg po prostu wszystkim przebacza jest jak ojciec wobec dziecka Albo Pater
  • familias prawda W starożytnym świecie który jest władcą tej rzeczywistości swo
  • swojej oikumene i on może po prostu przebaczyć i tak robi taki Grzegorz Nysy mówi że Bóg jest właścicielem
  • wszystkiego jako dobry doskonały nie może pozwolić żeby cokolwiek mu umknęło
  • skoro nie może pozwolić to znaczy że wszystko przyprowadzi do siebie z powrotem przebaczy oczyści i sprawi że
  • to wszystko będzie jego tak jak było na początku co oczywiście idzie kontra
  • takiemu przekonaniu świętego anzelma który mówi o odkupieniu czy zadość uczynieniu w kategoriach bardziej
  • feudalnych pamiętamy kurus Homo i tak dalej prawda ale jednak ci wcześni
  • teologowie filozofowie chrześcijańscy Za bardzo anzelmem się nie przejmują nie znają go zresztą jeszcze no i znajdują
  • podstawy biblijne w takich koncepcjach jak chociażby Przypowieść o pasterzu prawda który bierze zagubioną owcę
  • któremu znika owca On idzie za tą Owcą i nie nawiązuje z nią dialogu Dzień
  • dobry nie nawiązuje z nią dialogu ale co no bierze ją na swoje
  • ramiona bierze ją na swoje ramiona i przyprowadza do stada albo na przykład
  • Miłosierny samarytanin który znajduje nieprzytomnego nieprzytomnego poturbowane człowieka i również Nie
  • negocjuje z nim czy go uzdrowić czy go nie uzdrowić ale po prostu oddaje jest w stanie oddać wszystkie swoje pieniądze
  • żeby swojego najgorszego wroga uleczyć albo koncepcja drugiego Adama Chrystus jako drugi Adam i tak jak
  • pierwszy Adam powoduje po swoim upadkiem deprawacje całej ludzkości tak powiedzmy
  • w Liście do Rzymian czy że no Chrystus jako drugi Adam powoduje odwrócenie tego
  • stanu człowieka na zasadzie symetrii należałoby uważać że No właściwie tak
  • jak tamten powoduje deprawacje wszystkich tak jak ten powoduje ten powoduje zbawienie wszystkich albo
  • zakwaszenie ciasta prawda Szanowni państwo to niektórzy z was zajmują się wypieciem chleba Marek zajm się tak
  • dokładnie troszeczkę i dodajesz zakwas prawda ja nie wiem co to jest Zak muszę
  • powiedzieć moja żona próbowała mi tłumaczyć parę razy Ale wiesz co zakwas Nie ja nie wiem no i tego zakwasu się
  • troszeczkę daje i on i on co i on ogarnia to całe ciasto nie jakiś magiczny sposób no
  • właśnie no i właśnie taki tacy ojcowie kadoc będą mówić Tak jest ze zbawieniem że ten Chrystus to jest ten taki zakwas
  • który ogarnia całą ludzkość cała ludzkość zostaje zbawiona Czyli mamy do czynienia z amnestię ale pytanie jest co
  • z wolnością człowieka ale wolność rozumiana jest niekoniecznie tak jak my ją dzisiaj rozumiemy na zasadzie
  • samostanowienia Grecy powiedzieli Aion ale rozumiana jest na zasadzie bytowania
  • zgodnie ze swoją naturą i na przykład tak jak stoicy czy powiedzmy nie wiem Arystoteles będą mówili No że
  • najbardziej wolny jest pierwszy poruszyciel na którego nie mają wpływu żadne aspekty spoza jego natury pierwszy
  • poruszyciel w rzeczywistości myśli sam siebie i nie jest świadom nawet tej rzeczywistości która jest poza
  • nim okej czyli wolność człowieka może
  • oznaczać człowiek cały czas myśli że jest w klasie nie Czyli
  • tak No właśnie czyli czyli czyli taka w
  • czyli ta wolność niekoniecznie musi oznaczać podejmowania różnych decyzji samowolny decyzji ale może oznaczać
  • bycie życie zgodnie ze swoją naturą Jeżeli tak jest to ci te filozofowie
  • powiedzieliby że odtwarza tą pierwotną naturę człowieka no ale późniejsi
  • teologowie filozofowie powiedzieliby No nie do końca tak jest Człowiek jest istotą wolną szczególnie w takim
  • kantowskie ujęciu nikt nie może ingerować wolność człowieka Nawet bóg to
  • oznacza że jeśli mówimy o uniwersalnym zbawieniu to możemy mówić na zasadzie nawrócenia że to nie Bóg zmusza
  • człowieka do zbawienia ale ale Człowiek zostaje człowiek
  • nawraca tak ale człowiek się ale człowiek się
  • nawraca to znaczy że Pan Bóg znowuż jest tym pedagog posem który prowadzi
  • człowieka nie zmusza go do niczego ale przekonuje go żeby ten odpowiedział nawróceniem na jego wołanie No i właśnie
  • taki powiedzmy Wacław Hryniewicz wierzy że Pan Bóg w swojej doskonałej pedagogi jest w stanie
  • każdego człowieka przekonać do tego żeby mu odpowiedział pozytywnie albo w czasie tego życia w czasie naszej
  • doczesnej egzystencji albo po śmierci i teraz pamiętajmy że niektórzy Ojcowie Kościoła Tac jako orygenes wierzyli w
  • reinkarnację i wierzyli że ta że dus że dusza się wciela wiel po wielokroć aż
  • zostanie oczyszczona natomiast inni właśnie tak jak ojcowie kapadoccy na przykład będą mówili o oczyszczeniu w
  • ogniu po śmierci czyli tak jak czytamy w pierwszym Liście do Koryntian trzecim rozdziale prawda że człowiek buduje
  • różne różne budowle buduje i teraz one zostaną sprawdzone w ogniu niektóre z nich przetrwają inne zostaną spalone ale
  • sam człowiek zostanie zbawiony prawda Czyli powiedzmy będą mówili że Pan Bóg dotrze do człowieka w taki czy inny
  • sposób znow pamiętajmy o tym że człowiek jest stworzony na obraz i podobieństwo Boga więc jest kompatybilny z
  • Bogiem jest istotą czy jest istotą dobrą zło nie posiada statusu antycznego a
  • więc nie jest w stanie zniszczyć Dobra no i po trzecie Pan Bóg jest czystą
  • miłością chce wie jak i może to zrobić i teraz kiedy patrzymy w jaki sposób mam
  • jeszcze czasu 10 minut
  • Zdążę Zdążę ale już czuję tutaj normalnie karku Okej czyli czyli po
  • kiedy patrzymy na jak ta koncepcja rozwija się w historii No cóż znajdujemy pewne podstawy zjemy mówi znajdujemy
  • znaczące podstawy oczywiste nauczanie w Biblii ale kiedy
  • Pat o Apostolskich ojc kościoła i tak dalej widzimy w jaki sposób Ta koncepcja
  • rozwija się na przykład w takiej Ewangelii Nikodema znajdujemy odniesienie do tego
  • momentu kiedy Chrystus schodzi dool prawda z listu Piotra i właściwie wielu
  • ty Ewangeliach apokryficznych znajdujemy te odniesienia w Ewangelii Nikodema jest
  • to wskazanie że przed Chrystusem dool schodzi Jan Chrzciciel który przygotowuje jego służbę schodzi
  • Chrystus a potem idą apostołowie którzy kontynuują jego służbę No i cool z czy
  • Hades jest pusty nie ma prawda już właściwie służba Chrystusa zostaje
  • dokonana później mamy do czynienia z Justyn męczennikiem w II wieku który
  • mówi o zapożyczeniach i pokazuje o tym że Bóg który nie ma względu na osoby równocześnie z przymierzem wobec Żydów
  • nawiązuje Przymierze z Grekami i teraz tych Greków również zaprasza do siebie może w inny sposób powiedzmy nie jest to
  • semicki Biblijny sposób narracji ale poprzez objawienie naturalne innego
  • innego rodzaju kwestie Justyn męczennik nie jest zwolennikiem apokatastaza się do tego podobnie
  • Ireneusz z lonu który mówi który rozwija piękną antropologię Szanowni państwo
  • pokazuje że upadek człowieka niekoniecznie musi oznaczać niekoniecznie mus rozumiany w kategoria
  • tego kosmicznego strasznego upadku Ale mówi o człowieku jako o dziecku i mówi o tym że dziecko uczy się w różny sposób
  • uczy się poprzez dobre decyzje ale również poprzez upadki i czasami upadek jest ważniejszym Tym sposobem nauki niż
  • dobra rzecz i mówi tak się stało z ludźmi oczywiście straszna rzecz upadek pierwszych ludzi ale mówi właści to
  • trochę wczytuje nie przesadzajmy prawda ten upadek upadek był ważny Pan Bóg prowadzi
  • człowieka poprzez upadki nie Skreśla człowieka No i
  • mówi nie powiem czy to telefon i mówi że no że Chrystus jest
  • tym Najważniejszym elementem bo Chrystus właśnie jest tym który odwraca upadek i
  • Grzech i skutki Adama czyli jest drugim Adam tworzy tą koncepcję rekapitulacji
  • po grecku anfal iosis że właściwie to wszystko co spowodował Adam to wszystko
  • odwraca Chrystus potem mamy do czynienia z klemensem aleksandryjski który mówi wost pedagogi że Bóg przygotował
  • wszystko w ogóle i szczególe w siódmym kobiercu dla zbawienia
  • wszechczas który właściwie już prowadzi swój cały system myślowy w kierunku apokatastaza jakkolwiek Niektórzy mówią
  • że jej nie wypowiada do końca No i jego uczniowie dym ślepy wusu którzy są
  • jednoznacznie w tym wszystkim no i ojcowie kapadoccy No i średniowiecze pseudo Dionizy Maksym wyznawca Jan
  • szena Juliana z Norwich prawda znana wielokrotnie z platonicy z Cambridge
  • scher tutaj urodzony w naszym mieście wielcy Filozofowie i myśliciele i
  • teologowie No i teraz byłoby nieprawd gdybym powiedział że ta koncepcja nie była potępi wielokrotnie była potępi
  • właściwie od samego początku widzimy te dwa nurty prawda z jednej strony koncepcje uniwersalne z drugiej strony
  • powiedzmy tam ten dualizm zologiczny No taki Tertulian prawda
  • znamy jego Traktat o igrzyska można po satysfakcją będzie mówi że Pan Bóg nieskończony będzie się pasł nad
  • tymi Rzymianami którzy teraz prześladują chrześcijan nie wiem w
  • Koloseum a potem Augustyn mówi w swoich w państwie Bożym w 21 rozdziale
  • przeciwko miłosiernym a potem Hieronim ze strydonu najpierw jest wielkim zwolennikiem orygenes ale później się
  • zwraca przeciwko niem też mwi
  • że jest zła no i ostatecznie właśnie w 553 roku na drugim soborze w
  • Konstantynopolu czytamy jeśli ktoś wyznaje mityczną preegzystencja dusz oraz łączącą się z nią
  • potwornego zmyślonego zdarzenia będzie natura niematerialna i w przyszłości nie będzie niczego materialnego niech będzie
  • wyklęty jeśli ktoś twierdzi że potęgi niebieskie wszyscy ludzie diabeł i duchowe pierwiastki zła zjednoczą się z
  • Bogiem słowem i tak dalej Niech będzie wyklęty jeśli ktoś twierdzi że istnienie umysłu będzie takie samo jak poprzednio
  • gdy jeszcze spadły nie spadły w dół niech będzie wyklęty no i następne trzy
  • sobory powtarzają właściwie tą sama te same formuły jednoznacznie pokazują jakie
  • jakie było też stanowisko z drugiej strony i teraz Kiedy myślimy o obecnie o
  • kości OK przepraszam bardzo Mam nadzieję że
  • nikt nie jesty na te ruchy czyli Kiedy myślimy o obecnych kościołach No wydaje się eklezjalny wydaje się że dominuje ta
  • dualistyczna soteriologia przynajmniej w ortodoksyjnym nauczaniu kościołów widzę teologów którzy kiwają głowami to znaczy
  • że tak jest czyli zbawienie wiernych prawda świętych którzy umarli łas uświęcającej
  • i potępienie grzesznych grze piekło traktowane w różny sposób właściwie te
  • obrazy broj Boza C ten potępieniec kaplicy sykstyńskie One właściwie odchodzą do lamusa bardziej mówi się
  • współcześnie o piekle które jest stanem praw bytowania bez Boga niż powiedzmy
  • miejsce jeszcze mam 5 minut TR minuty
  • okej bytowem Bez Boga No i często wręcz często wręcz dokonuje się takiego takiej
  • humanizacji piekła czy na przy taki csis będzie mówił że piekło jest wyrazem
  • szacunku Boga wobec człowieka czyli człowiek który odrzuca Boga permanentnie odwrócę Boga Bóg w końcu mówi No dobrze
  • niech tak będzie ponoś swoje konsekwencje swojej decyzji prawda Czyli jest Wy razem powiedzmy jakiegoś
  • szacunku i większość kościołów nie wypowiada się dzisiaj kto będzie potępiony
  • prawda nie mówi o czymś takim chociaż niewiele kościołów modli się za Judasza powiedzieć to zauważyłem w takie
  • praktyce takiej eklezjalne Boza kościołem prawosławny tam z tymi modlitwami się spotkałem okej
  • I teraz taką powiedzmy bardziej znowuż
  • nie traci swojego statusu dobra ale takie koncepcje są No i teraz wielokrotnie wypowiadane są koncepcje
  • przeciwko przeciwko koncepcji uniwersalnego zbawienia A więc to że ona sprzeciwia się powszechnemu poczuciu
  • sprawiedliwości jak myślimy o takim Judaszu Stalinie Hitlerze polcie czy innych powiedzmy oprawcach to myśl czy
  • oni mogą zostać zbawieni tak jak ja zostanę zbawiony nie albo skoro przeci
  • się naszemu pojmowaniu SPR dopo pojm sprawiedliwości Boga który jest doskonały albo następny argument
  • taka koncepcja może prowadzić do bezczynności ostatecznie wszyscy będą zbawieni nic nie muszę robić no i
  • ostatni argument No często właści trudna do pogodzenia z niektórymi koncepcjami czy formułami biblijnymi ciemności
  • zewnętrzne zgrzytanie zębów robak nie umiera tego typu rzeczy Szanowni państwo
  • bez względu co sobie myślimy o tej koncepcji jest ważna trwa nie przerwanie
  • Powiedziałbym ma się bardzo dobrze czyli Jeżeli weźmiemy popatrzmy na różnego rodzaju nurty
  • eklezjalne jeśli weźmiemy pod uwagę teologów prawosławnych właściwie wszyscy wó albo olbrzymia Większość
  • współczesnych teologów prawosławnych takie od XX wieku po traktuje opowiadają się za koncepcję uniwersalnego zbawienia
  • a więc Siergiej bułgakow włoski florencki Mejor właściwie pokazują że
  • piekło jeśli jest jest porażką Boga po prostu plan Boga się nie udał A jeśli
  • się nie udał plan Boga to czy można o Bogu mówić jako o Bogu no i też pokazują
  • że jeżeli jest piekło wieczne to właściwie dokonujemy deifikacja piekła mamy do czynienia Nie tylko z Bogiem
  • który jest właśnie Deus ale mamy do czynienia z innym stanem z inną rzeczywistością która również może być w
  • kategoriach boskich pojmowana bo jest wieczna no i po trzecie zadają takie pytanie czy jest symetria między który
  • dokonujemy w czasie naszej krótkiej niedoskonałej doczesnej egzystencji a wiecznym potępieniem No i sprzeciwiają
  • się temu teologowie katoliccy to Szanowni państwo to myślę że wy mi pomożecie tutaj prawda No niesławny Hans
  • King Który rok temu zmarł niestety praw jego słynna książka piekło gdzie jednoznacznie mówi że No właściwie
  • potępienie należy traktować w kategoriach egzystencjalnych a nie eschatologicznych czy soteriologiczny
  • podobnie k jeden z tych najważniejszych autorów traktatów drugiego soboru
  • watykańskiego mówi znowu o egzystencjalnym wymiarze potępienia i anonimowym chrześcijaństwie które
  • istnieje wszędzie bez względu na to jaki ma dostęp do do danych No i wat w
  • Hryniewicz No a po stronie protestanckiej Szanowni państwo ewangelicy piety szczególnie z nurtu
  • melona prawda Engel ettinger nie wiem tutaj związany z
  • Dolnym Śląskiem o którym wspominałem to piękna wspaniała postać która właściwie mówi o
  • tym zbawieniu które zostaje rozlewa się na całą ludzkość zmienia całą ludzkość paich tutaj we Wrocławiu obronił swój
  • doktorat którym w 21 roku chyba 11 tak człowiek zawsze idealizuje
  • przeszłość prawda który mówi że Chrystus został potępiony po to żeby nie został
  • potępiony nikt inny który w więzieniu niedługo Przed swoją śmiercią mówi że apokatastaza powinna być te niej
  • początkiem mol który ciągle żyje który mówi o tym Bogu który kroczy wraz z człowiekiem i cierpi wraz z człowiekiem
  • albo tenis o którym wspominałem który swojej powiastki rozwód mówi o tym że do
  • tego miasta potępionych ciągle będzie przyjeżdżał autobus i będzie krążył po wszystkich ulicach tego miasta i patrzył
  • czy ktoś jednak nie chciałby wsiąść do niego i wrócić no i cóż muszę powić że
  • ta koncepcja uniwersal zbawienia Szanowni państwo No cóż no jest piękna Co mogę
  • powiedzieć ma olbrzymie znaczenie psychologiczne No mówi o o nieograniczonym miłosierdziu Boga o tym
  • że nie ma takiego upadku takiej zdrady takiego upodlenia które by dyskwalifikować
  • mogę więcej dodać No ona odzwierciedla nasze pragnienia nasze lęki nasze
  • pytania o przyszłość ona jest zbieżna Myślę też ze współczesną pedagogi tak myślę o tym jak Wychowuj swoje dzieci No
  • to jest wymiar apata statyczny który mówi o tym że No chciałbym żeby One wiedziały że ja jej nigdy nie opuszczę i
  • że ta moja miłość do nich nie dokonała Oczywiście jakby była tutaj moja córka
  • 18 lat to pewnie powiedziałaby co innego ale mam nadzieję że wiedzą to że że jest
  • powiedzmy to ta akceptacja z drugiej strony no i cóż no i pokazuje to że ten
  • pierwotny plan Boga się spełni i to co O czym mówi bardzo mocno ta apokatastaza
  • ludzi eschatologiczne ono powinno przekładać się na to jak dzisiaj traktujemy drugiego człowieka a więc że
  • Jesteśmy równi jest to inkluzja i powinniśmy zawsze z szacunkiem do drugiego człowieka podchodzić przez
  • pryzmat właśnie naszej nadziei es katolog tyle z mojej strony
  • bardzo dziękuję
Pobierz transkrypcję (TXT)