TRANSKRYPCJA: "Wszyscy będziemy zbawieni | "Oblicza herezji"" Data publikacji: 16.03.2024 Długość: 36:48 --- [0:12] Szanowni państwo jeszcze raz wszyscy będziemy zbawieni będę mówił pozwolę sobie ile mam [0:12] Szanowni państwo jeszcze raz wszyscy będziemy zbawieni będę mówił pozwolę sobie ile mam [0:18] czasu pół godzinki szanowni państwo bardzo się cieszę z tego powodu jako rektor jako rektor jako rektor uczelni [0:26] pierwszy mówca mam godzinę i będę mówił o nadziei powszechnego zbawienia w języku [0:33] teologicznym i filozoficznym starożytnych koncepcji o koncepcji apokatastasis czyli koncepcji [0:40] wiecznego powrotu albo powrotu do pierwotnego stanu zbawienia No i oczywiście no cóż zdaje sobie sprawę że [0:47] będę mówił o koncepcji pięknej ważnej interesującej oczywiście o herezji jest to koncepcja która przynajmniej w swoich [0:54] swoim takim starożytnym ujęciu No stoi na styku tradycji semickiej tradycji [0:59] greckiej w jaki sposób pokazuje w jaki jak jak te Kultury na siebie oddziaływały pokazuje też w jaki sposób [1:06] teologia i filozofia korzystały nawzajem powiedzmy ze swojego dorobku ze swojej metodologii no i też pokazuje w jaki [1:12] sposób instytucje eklezjalne sprawowały swoją władzę szczególnie szczególnie w kierunku [1:19] takiego bardziej Powiedziałbym jako filozof autorytarnego sprawowania władzy w czwartym piątym I następnych wiekach [1:26] naszej naszej naszej ery Oczywiście jak herezja No jest to koncepcja [1:33] kontrowersyjna wielokrotnie była potępi na przestrzeni wieków po raz pierwszy w oficjalny sposób na drugim soborze w [1:40] Konstantynopolu w 553 roku Rzucono wtedy na nie na nią straszne anatemy nie [1:46] znaczy to jednak że traci swoje znaczenie tak jak powiedzieliśmy wcześniej no każda herezja ma jakiś [1:51] wpływ na rozwój myśli ortodoksyjnej tutaj No właściwie bez koncepcji [1:58] apokatastaza zbawienia trudno sobie wyobrazić współczesne niejednokrotnie [2:04] przyjmowane czy współczesną niejednokrotnie przyjmowaną dualistyczna soteriologia mówiącą o [2:10] zbawieniu świętych i potępieniu grzesznych no i cóż Myślę że ta koncepcja wielokrotnie w taki piękny [2:17] sposób odpowiada na pytania wątpliwości lęki współczesnego człowieka [2:24] co do ich włas do jego własnego stanu co do stanu też reszty ludzkości [2:30] Poza tym tak jak powiedziałem we współczesnym świecie po 2 lat istnienia [2:35] chrześcijaństwa naprawdę Niełatwo jest stworzyć dobrą herezję także jeśli jakąś herezję która jest dob zą ciekawa [2:43] spotkamy Bardzo proszę tak państwa żeby traktować ją z czułością i z [2:48] delikatnością to jest naprawdę ważna rzecz d lata temu [2:54] niezwykły najwi Polska [3:00] który był zą wielkim zwolennikiem i obrońcą koncepcji wiecznego zzy uniwersalnego [3:06] zbawienia mówił że teolog nie może się bać dzień dobry Dzień [3:12] dobry Teraz właściwie miejsca stojące [3:21] z profesorowie mają tendencję żeby się [3:28] spó czyli tak mówił że teolog nie może się bać i myślę że powtarzał to za Apostołem [3:35] Pawłem który wskazywał że kroczy właściwie na granicy herezji ja tutaj właśnie o takiej tej herezji będę mówił [3:41] oczywiście to będzie tylko skrót Zdaję sobie sprawę że wielu rzeczy nie powiem pytania wątpliwości to postaram się do [3:49] nich odnieść ale nie obiecuję później w tr rozmow a więc tak Kiedy mówimy o [3:54] koncepcji jako kasty pozwolę się odnieść do przede wszystkim do myli greckiej i na tej na [4:01] gruncie myśli greckiej właściwie dokonujemy możemy dokonać takiego rozróżnienia może tak mówimy znowuż o [4:07] koncepcji powrotu do pierwotnego idealnego stanu który został w jakiś sposób zaburzony albo na zasadzie [4:14] jakiegoś strasznego grzechu pierworodnego tak jak czytamy na przykład w Biblii W pierwszych rozdziałach albo na zasadzie kosmicznego [4:21] prawa konieczności tak jak na przykład spotykamy w osie platońskim prawda gdzie [4:27] Demi stwarza świat Posługując się modelem świata idealnego [4:33] Tak czy inaczej ten pierwotny stan został zaprzepaszczony i starożytna myśl grecka właściwie ten model powrotu [4:41] rozpatruje na dwóch płaszczyznach Po pierwsze mówi oat kosmicznej czyli powrocie kosmosu do pierwotnego stanu [4:48] bytowania i ten model znajdujemy właściwie w najwcześniejszych nurtach filozoficznych [4:53] Czyli jeżeli weźmiemy pod uwagę tak zwanych filozofów natury a więc jońskich filozofów przyrody anaksymander [5:00] anaksymenes czy Heraklit Czy empedokles właściwie znajdujemy tą myśl że świat [5:06] rozwija się z jakiejś Arche zasady z jakiegoś pierwotnego źródła i do tego źródła powraca w taki czy inny sposób [5:12] empedokles Mówi że życiem kosmosu działają dwie przeciwstawne wielkie siły [5:18] Miłość która łączy wszystko i nienawiść która wszystko rozdziela No i taką [5:24] właściwie do zało myśl [5:30] znajdujemy u stoików którzy wracają do koncepcji Heraklita skich po [5:35] upadku wielkiego imperium Aleksandra Macedońskiego i mówią że świat rzeczywiście w swoich nieskończonych [5:42] cyklach powraca do tego pierwotnego stanu bez początku bez końca jest bytem idealnym ale to oznacza że ten świat co [5:51] do najmniejszego szczegółu musi się po powtarzać w każdym w każdym swoim [5:57] powrocie na przykład mówią że tutaj cytat mam z nemezjusz z emzy ze [6:03] wspólnego pra źródła wyłoni się ten sam świat jak ten który uległ z ognii powtórzą się bitwy pod Maratonem i herą [6:10] powtórzą się dni chwały i klęski powtórzą się wszystkie bohaterstwa i wszystkie zbrodnie ludzkie w [6:15] najdrobniejszych szczegółach tak jak już się powtarzały nieskończenie wiele razy dawniej jak nieskończenie wiele razy [6:21] będą jeszcze później się powtarzać a Sokrates nieskończoną ilość razy będzie uczył na ulicach tych samych Aten A to [6:28] nasze spotkanie odbywało się nieskończoną ilość razy nieskończoną ilość razy się również będzie odbywało [6:34] zgodnie z tą tradycją sta Kosmiczna Tak wygląda ale w późniejszych nurtach [6:40] filozoficznych wś późniejszych cudzysłowiu właś tenel ten moment ten [6:47] motyw antropologiczny st staje się coraz ważniejszy i do rangi najważniejszych [6:54] pytań urastają pytania o Los człowieka Czy los ludzkości ZN w szczególności po [7:01] upadku imperium Aleksandra Macedońskiego kiedy filozofia zmienia swój charakter i zaczyna interesować się nie tyle światem [7:07] w makroskali praw takiego Heraklita nie interesują za bardzo poszczególne jednostki ale zaczyna się interesować [7:14] człowiekiem jego nieszczęście taki kryzy będzie mówił że Próżna to Filozofia [7:20] która nie leczy nieszczęść człowieka czy cierpień duszy człowieka No i rzeczywiście w niektórych [7:26] nurtach późniejszych nurtach filo znajdujemy ten powied to odniesienie że [7:32] to dusza że to człowiek wraca do pierwotnego stanu zbawienia jako pierwsi właściwie orfo pitagorejczycy do tego [7:38] się odnoszą w swojej mitologii o dionizosie dionizosie zagreus mówią o tym że w człowiek że istotą człowieka [7:45] jest boska cząstka praw Psyche która jest ukryta w ciele Soma jak w grobie [7:51] Sema i dopóki jest ukryta w tym ciele No właściwie przeżywa te wcielenia jak [7:58] przekleństwo ale może się oczyścić i powinna się oczyścić kiedy się oczyści wtedy powraca [8:04] do swojego pierwotnego stanu bytowania a więc apokatastaza no i ostatecznie jest nadzieja że to Bóg ze wszystkich tych [8:11] dusz na nowo się odrodzi i tą antropologię pitagorejska przejmuje Platon oraz nurty platońskie post [8:18] platońskie A więc Medi platonicy neopc neop platonicy oczywiście filozofie [8:25] filozofowie wczesnochrześcijańscy teraz w ich przekonaniu [8:30] albo może raczej dusze albo może raczej wszystkie dusze ostatecznie nie tylko mogą ale powrócą do pierwotnego stanu [8:37] bytowania Są boskie w swoim charakterze a zfin boskość nie może ulec anihilacji [8:44] A jeśli są pokrewne Bogu tak jak w myśli chrześcijańskiej to Ujmujemy to i tak [8:50] zło jest pojmowane jako nieobecność dobra a więc nie ma równowagi między złym a dobrem a po drugie Bóg coraz [8:57] bardziej z tego doskonałego Matem pierwszego poruszyciel Arystotelesa No [9:02] staje się pagos tym który opiekuje się człowiekiem i tym który go Prowadzi na drodze do zbawienia chce go zbawić może [9:10] go zbawić i wie jak go zbawić czyli tak to mniej więcej i teraz mamy [9:15] apokatastaza osobową one zazwyczaj idą w parze ze tacy stoicy którzy mówią że świat się powtarza w swojej makroskali [9:23] równocześnie będą pokazywali że człowiek też się powtarza bo częścią tego kosmosu [9:28] drugiej strony że to dusza zostanie zbawiona pokazują że świat również musi zostać odnowiony [9:35] jak scena na której odbywa się dramat ludzkości ale są takie momenty są [9:41] takie nurty które pokazują k rozrywają powiedzmy tą Solidarność między apok [9:48] kosmiczną i osobową i pokazują że właściwie istnieje tylko jeden poziom apok c na przyw filozofowie nie [9:56] interesują się człowiekiem aksym mówi Czym różni się człowiek od zwierzęcia No niczym [10:02] właściwie tylko tym że samica dłużej wychowuje swoje małe młode prawda i to będzie jego definicja człowieka czyli [10:08] oni pokazują że liczy się właściwie tylko apokatastaza Kosmiczna a z drugiej strony myśliciele wczesnochrześcijańscy [10:15] którzy łączą koncepcje semickie które są bardziej linearne jeśli chodzi o czas z [10:20] koncepcjami greckimi mówią właściwie wskazują że liczy się przede wszystkim zbawienie człowieka a więc apokatastaza [10:28] osobowa które w przekonaniu po przekonaniu [10:34] chrześcijańskim której epilogiem będzie stan jak czytamy w liście do pierwszym do Koryntian 15 rozdziale że Bóg będzie [10:40] wszystkim we wszystkim i teraz podstaw tej koncepcji apy przynie filozofic kryje się kilka [10:47] podstawowych założeń na które chciałbym teraz zwrócić uwagę i w takowy sposób [10:53] posłużę się tutaj tablicą Szanowni państwo A więc tak pierwsze takie założenie toa [11:01] pierwotny kulturach starożytny wł wszędzie znajdujemy tą koncepcję początek był doskona czyy pi mitów o [11:11] stworzeniu ludzkości pierwsze były najlepsze czytamy Bibli No i widzimy pierws tam tys [11:17] lat powiedzą żyli a potem coraz krócej coraz gorzej [11:28] mamy że stare wino jest lepsze niż nowe wino prawda stare pieniądze są lepsze niż nowe pieniądze stare [11:37] lody stare lody są lepsze niż nowe lody No w jakim sensie Ta koncepcja pozosta [11:42] to druga RC kiedy czytamy starożytne C [11:47] rekonstruuje kultury i tak dale szczególnie świata w cudzysłowiu Zachodniego mamy do czynienia właściwie [11:54] z tym cyrkularny kołowym rozumieniem czasu czas nie jest rozumiany [12:00] dzis rozumiemy ale zrozumiany w sposób kołowy i jak na to zwracają nam [12:05] antropologowie który na przykład nie wiem [12:12] klasycz że jeżeli w kulturach kiedy czas interpretowany jest kosmologiczny [12:19] kosmicz kosmicznym c Więc opiera się na naszym rozumieniu rzeczywistości tutaj zawsze jest właśnie cyrkularny ponieważ [12:26] opiera się na naszych obserwacjach obserwacjach astrologicznych Zodiak [12:32] słońce księżyc gwiazdy i tak dalej na naszych obserwacjach agrarnych a więc [12:37] Również tutaj mamy do czynienia z pewną [12:55] cyrkularność w nieskończoność No bo świat jest świat c jest cyrkularny a [13:01] więc ten doskonały początek który oczywiście się deprecjonuje tak osiąga jakiś Punk [13:09] kulminacyjny ale ponieważ czas jest cyrkularny to musi znowu w pewnym momencie powrócić do tego pierwotnego [13:16] stanu i to starożytni niejednokrotnie będą nazywali taką zasadą [13:21] sprawiedliwości kosmiczny prawda zasadą odpłaty która istnieje k [13:33] [Muzyka] kosmie starą koncepcji [13:39] nieskończoności rzeczywistość jest skończona to co jest doskonałe jest skończone Bo jest [13:50] uporządkowane czyli to oznacza że [13:58] właści raz Koją matematycznie prawdę powiedziawszy [14:03] prawda A więc musimy musimy mieć do czynienia właściwie z tymi samymi stanami i teraz kiedy mówimy oat [14:11] kosmicznej o kosmosie który powraca zazwyczaj mówimy o Bogu który immanentnie albo źródle rzeczywistości [14:17] która immanentnie zawarta w kosmosie natomiast kiedy mówimy o zbawieniu człowieka o tej [14:26] apokatastaza rzeczywistości o Bogu który całej rzeczywistości który sprawia [14:31] właściwie że ten człowiek zostaje zbawiony że wszyscy ludzie zostają zbawieni i No i z tego wynikają różne [14:38] modele różne możliwe modele koncepcji uniwersalnego zbawienia z jednej strony [14:44] może być praw nieskończonej cykliczności z drugiej strony powi bardziej oparty na [14:52] koncepcjach Arystoteles który mówi o spirali która prowadzi powiedzmy do [14:57] aktualizacji pewnego [15:14] no i dobrze no i [15:19] terazja zostaną zbawieni a bó będzie wszystkim we [15:27] wszy Powiedziałbym kolokwialnie hardkorowe wszystkie stworzenia rozumne [15:33] zostaną zbawione łącznie z szatanem i z siłami ciemności No i nastąpi taki przynajmniej symboliczny powrót do [15:39] pierwotnego stanu Bez zła bez cierpień bez śmierci a Bóg będzie wszystkim we [15:44] wszystkich i ta apokatastaza chrześcijańska ona może znowu różne [15:49] przybierać różne formy czyli może znowu odbywać na zasadzie pojedynczego koła [15:56] może odbywać się na zasadzie spirali może odbywać może oznaczać powrót do pierwotnego [16:01] stanu albo tak jak będą mówili późniejsi myśliciele chrześcijańscy może oznaczać zaniknięcie Bog Powrót człowieka do [16:09] myśli Boga niejako do idei i tu będziemy mieli do czynienia z takim pl platońskim [16:14] K plońsk post plońsk koncepcją na gruncie myśli chrześcijańskiej która mówi o tym że człowiek ze swojego [16:21] fizycznego odrębnego budowania po prostu powraca do myśli Boga to będą pseudo [16:28] opid wyzw wyznawca i tak dalej I teraz większość tych myślicieli będzie mówiła [16:34] o koncepcji uniwersalnego zbawienia na zasadzie nadziei czyli możemy budować [16:40] różnego rodzaju systemy one mogą być bardzo spójne ale ostatecznie Szanowni państwo Deer Major Bóg jest zawsze [16:47] większy i nie wiemy co Pan Bóg sobie wymyśli także Bądźmy ostrożni Powiedzmy [16:53] że to nadzieja Ale są tacy są tacy rzeczywiście na przykład uczniowie orygenesa którzy No w takim [16:59] filozoficznym bardzo spójnym logicznym postępowaniu mówią nie zbawienie musi być faktem ponieważ właśnie człowiek [17:08] jest pokrewny Bogu to znaczy że nie jest Tabula raza nie jest czystą tablicą jest [17:13] kompatybilny z Bogiem i chce ryć z Bog po drugie zło jest nieobecnością dobra a [17:19] więc nie ma symetrii między dobrem a złem zło tak naprawdę nie jest w stanie zniszczyć Dobra może go co najwyżej [17:25] przykryć swoim brudem ale to dobro zawsze tam będzie no i po trzecie bóg jako ten doskonały pagos [17:33] opiekun wie jak zbawić człowieka bo jest wszech mądry ch prawda bo jest dobry i ma tę [17:44] moc ponieważ jest wszechmocny a więc jeżeli weźmiemy pod uwagę te wszystkie argumenty No to taki dydym ślepy czy [17:50] wagus z fontu będzie mówił znaczy że wszyscy muszą być zbawieni i tyle no i [17:56] teraz mamy różne różne powi zwroty tej koncepcji czyli te pierwsze nurty te [18:02] wczesne nurty chrześcijańskie będą ujmował koncepcję uniwersalnego zbawienia na zasadzie amnestii prawda [18:09] Czyli Bóg po prostu wszystkim przebacza jest jak ojciec wobec dziecka Albo Pater [18:15] familias prawda W starożytnym świecie który jest władcą tej rzeczywistości swo [18:20] swojej oikumene i on może po prostu przebaczyć i tak robi taki Grzegorz Nysy mówi że Bóg jest właścicielem [18:27] wszystkiego jako dobry doskonały nie może pozwolić żeby cokolwiek mu umknęło [18:32] skoro nie może pozwolić to znaczy że wszystko przyprowadzi do siebie z powrotem przebaczy oczyści i sprawi że [18:39] to wszystko będzie jego tak jak było na początku co oczywiście idzie kontra [18:46] takiemu przekonaniu świętego anzelma który mówi o odkupieniu czy zadość uczynieniu w kategoriach bardziej [18:52] feudalnych pamiętamy kurus Homo i tak dalej prawda ale jednak ci wcześni [18:57] teologowie filozofowie chrześcijańscy Za bardzo anzelmem się nie przejmują nie znają go zresztą jeszcze no i znajdują [19:03] podstawy biblijne w takich koncepcjach jak chociażby Przypowieść o pasterzu prawda który bierze zagubioną owcę [19:10] któremu znika owca On idzie za tą Owcą i nie nawiązuje z nią dialogu Dzień [19:16] dobry nie nawiązuje z nią dialogu ale co no bierze ją na swoje [19:26] ramiona bierze ją na swoje ramiona i przyprowadza do stada albo na przykład [19:32] Miłosierny samarytanin który znajduje nieprzytomnego nieprzytomnego poturbowane człowieka i również Nie [19:39] negocjuje z nim czy go uzdrowić czy go nie uzdrowić ale po prostu oddaje jest w stanie oddać wszystkie swoje pieniądze [19:45] żeby swojego najgorszego wroga uleczyć albo koncepcja drugiego Adama Chrystus jako drugi Adam i tak jak [19:51] pierwszy Adam powoduje po swoim upadkiem deprawacje całej ludzkości tak powiedzmy [19:56] w Liście do Rzymian czy że no Chrystus jako drugi Adam powoduje odwrócenie tego [20:02] stanu człowieka na zasadzie symetrii należałoby uważać że No właściwie tak [20:07] jak tamten powoduje deprawacje wszystkich tak jak ten powoduje ten powoduje zbawienie wszystkich albo [20:13] zakwaszenie ciasta prawda Szanowni państwo to niektórzy z was zajmują się wypieciem chleba Marek zajm się tak [20:19] dokładnie troszeczkę i dodajesz zakwas prawda ja nie wiem co to jest Zak muszę [20:25] powiedzieć moja żona próbowała mi tłumaczyć parę razy Ale wiesz co zakwas Nie ja nie wiem no i tego zakwasu się [20:31] troszeczkę daje i on i on co i on ogarnia to całe ciasto nie jakiś magiczny sposób no [20:38] właśnie no i właśnie taki tacy ojcowie kadoc będą mówić Tak jest ze zbawieniem że ten Chrystus to jest ten taki zakwas [20:45] który ogarnia całą ludzkość cała ludzkość zostaje zbawiona Czyli mamy do czynienia z amnestię ale pytanie jest co [20:51] z wolnością człowieka ale wolność rozumiana jest niekoniecznie tak jak my ją dzisiaj rozumiemy na zasadzie [20:57] samostanowienia Grecy powiedzieli Aion ale rozumiana jest na zasadzie bytowania [21:04] zgodnie ze swoją naturą i na przykład tak jak stoicy czy powiedzmy nie wiem Arystoteles będą mówili No że [21:10] najbardziej wolny jest pierwszy poruszyciel na którego nie mają wpływu żadne aspekty spoza jego natury pierwszy [21:17] poruszyciel w rzeczywistości myśli sam siebie i nie jest świadom nawet tej rzeczywistości która jest poza [21:26] nim okej czyli wolność człowieka może [21:31] oznaczać człowiek cały czas myśli że jest w klasie nie Czyli [21:38] tak No właśnie czyli czyli czyli taka w [21:43] czyli ta wolność niekoniecznie musi oznaczać podejmowania różnych decyzji samowolny decyzji ale może oznaczać [21:51] bycie życie zgodnie ze swoją naturą Jeżeli tak jest to ci te filozofowie [21:57] powiedzieliby że odtwarza tą pierwotną naturę człowieka no ale późniejsi [22:02] teologowie filozofowie powiedzieliby No nie do końca tak jest Człowiek jest istotą wolną szczególnie w takim [22:07] kantowskie ujęciu nikt nie może ingerować wolność człowieka Nawet bóg to [22:13] oznacza że jeśli mówimy o uniwersalnym zbawieniu to możemy mówić na zasadzie nawrócenia że to nie Bóg zmusza [22:19] człowieka do zbawienia ale ale Człowiek zostaje człowiek [22:27] nawraca tak ale człowiek się ale człowiek się [22:34] nawraca to znaczy że Pan Bóg znowuż jest tym pedagog posem który prowadzi [22:40] człowieka nie zmusza go do niczego ale przekonuje go żeby ten odpowiedział nawróceniem na jego wołanie No i właśnie [22:46] taki powiedzmy Wacław Hryniewicz wierzy że Pan Bóg w swojej doskonałej pedagogi jest w stanie [22:54] każdego człowieka przekonać do tego żeby mu odpowiedział pozytywnie albo w czasie tego życia w czasie naszej [23:01] doczesnej egzystencji albo po śmierci i teraz pamiętajmy że niektórzy Ojcowie Kościoła Tac jako orygenes wierzyli w [23:08] reinkarnację i wierzyli że ta że dus że dusza się wciela wiel po wielokroć aż [23:13] zostanie oczyszczona natomiast inni właśnie tak jak ojcowie kapadoccy na przykład będą mówili o oczyszczeniu w [23:21] ogniu po śmierci czyli tak jak czytamy w pierwszym Liście do Koryntian trzecim rozdziale prawda że człowiek buduje [23:27] różne różne budowle buduje i teraz one zostaną sprawdzone w ogniu niektóre z nich przetrwają inne zostaną spalone ale [23:33] sam człowiek zostanie zbawiony prawda Czyli powiedzmy będą mówili że Pan Bóg dotrze do człowieka w taki czy inny [23:40] sposób znow pamiętajmy o tym że człowiek jest stworzony na obraz i podobieństwo Boga więc jest kompatybilny z [23:46] Bogiem jest istotą czy jest istotą dobrą zło nie posiada statusu antycznego a [23:52] więc nie jest w stanie zniszczyć Dobra no i po trzecie Pan Bóg jest czystą [23:57] miłością chce wie jak i może to zrobić i teraz kiedy patrzymy w jaki sposób mam [24:03] jeszcze czasu 10 minut [24:08] Zdążę Zdążę ale już czuję tutaj normalnie karku Okej czyli czyli po [24:15] kiedy patrzymy na jak ta koncepcja rozwija się w historii No cóż znajdujemy pewne podstawy zjemy mówi znajdujemy [24:21] znaczące podstawy oczywiste nauczanie w Biblii ale kiedy [24:27] Pat o Apostolskich ojc kościoła i tak dalej widzimy w jaki sposób Ta koncepcja [24:32] rozwija się na przykład w takiej Ewangelii Nikodema znajdujemy odniesienie do tego [24:40] momentu kiedy Chrystus schodzi dool prawda z listu Piotra i właściwie wielu [24:47] ty Ewangeliach apokryficznych znajdujemy te odniesienia w Ewangelii Nikodema jest [24:52] to wskazanie że przed Chrystusem dool schodzi Jan Chrzciciel który przygotowuje jego służbę schodzi [24:58] Chrystus a potem idą apostołowie którzy kontynuują jego służbę No i cool z czy [25:04] Hades jest pusty nie ma prawda już właściwie służba Chrystusa zostaje [25:09] dokonana później mamy do czynienia z Justyn męczennikiem w II wieku który [25:15] mówi o zapożyczeniach i pokazuje o tym że Bóg który nie ma względu na osoby równocześnie z przymierzem wobec Żydów [25:22] nawiązuje Przymierze z Grekami i teraz tych Greków również zaprasza do siebie może w inny sposób powiedzmy nie jest to [25:29] semicki Biblijny sposób narracji ale poprzez objawienie naturalne innego [25:35] innego rodzaju kwestie Justyn męczennik nie jest zwolennikiem apokatastaza się do tego podobnie [25:41] Ireneusz z lonu który mówi który rozwija piękną antropologię Szanowni państwo [25:47] pokazuje że upadek człowieka niekoniecznie musi oznaczać niekoniecznie mus rozumiany w kategoria [25:52] tego kosmicznego strasznego upadku Ale mówi o człowieku jako o dziecku i mówi o tym że dziecko uczy się w różny sposób [26:00] uczy się poprzez dobre decyzje ale również poprzez upadki i czasami upadek jest ważniejszym Tym sposobem nauki niż [26:07] dobra rzecz i mówi tak się stało z ludźmi oczywiście straszna rzecz upadek pierwszych ludzi ale mówi właści to [26:14] trochę wczytuje nie przesadzajmy prawda ten upadek upadek był ważny Pan Bóg prowadzi [26:21] człowieka poprzez upadki nie Skreśla człowieka No i [26:27] mówi nie powiem czy to telefon i mówi że no że Chrystus jest [26:35] tym Najważniejszym elementem bo Chrystus właśnie jest tym który odwraca upadek i [26:41] Grzech i skutki Adama czyli jest drugim Adam tworzy tą koncepcję rekapitulacji [26:47] po grecku anfal iosis że właściwie to wszystko co spowodował Adam to wszystko [26:53] odwraca Chrystus potem mamy do czynienia z klemensem aleksandryjski który mówi wost pedagogi że Bóg przygotował [27:00] wszystko w ogóle i szczególe w siódmym kobiercu dla zbawienia [27:06] wszechczas który właściwie już prowadzi swój cały system myślowy w kierunku apokatastaza jakkolwiek Niektórzy mówią [27:13] że jej nie wypowiada do końca No i jego uczniowie dym ślepy wusu którzy są [27:18] jednoznacznie w tym wszystkim no i ojcowie kapadoccy No i średniowiecze pseudo Dionizy Maksym wyznawca Jan [27:25] szena Juliana z Norwich prawda znana wielokrotnie z platonicy z Cambridge [27:30] scher tutaj urodzony w naszym mieście wielcy Filozofowie i myśliciele i [27:37] teologowie No i teraz byłoby nieprawd gdybym powiedział że ta koncepcja nie była potępi wielokrotnie była potępi [27:43] właściwie od samego początku widzimy te dwa nurty prawda z jednej strony koncepcje uniwersalne z drugiej strony [27:50] powiedzmy tam ten dualizm zologiczny No taki Tertulian prawda [27:56] znamy jego Traktat o igrzyska można po satysfakcją będzie mówi że Pan Bóg nieskończony będzie się pasł nad [28:02] tymi Rzymianami którzy teraz prześladują chrześcijan nie wiem w [28:08] Koloseum a potem Augustyn mówi w swoich w państwie Bożym w 21 rozdziale [28:14] przeciwko miłosiernym a potem Hieronim ze strydonu najpierw jest wielkim zwolennikiem orygenes ale później się [28:22] zwraca przeciwko niem też mwi [28:27] że jest zła no i ostatecznie właśnie w 553 roku na drugim soborze w [28:32] Konstantynopolu czytamy jeśli ktoś wyznaje mityczną preegzystencja dusz oraz łączącą się z nią [28:46] potwornego zmyślonego zdarzenia będzie natura niematerialna i w przyszłości nie będzie niczego materialnego niech będzie [28:53] wyklęty jeśli ktoś twierdzi że potęgi niebieskie wszyscy ludzie diabeł i duchowe pierwiastki zła zjednoczą się z [29:00] Bogiem słowem i tak dalej Niech będzie wyklęty jeśli ktoś twierdzi że istnienie umysłu będzie takie samo jak poprzednio [29:06] gdy jeszcze spadły nie spadły w dół niech będzie wyklęty no i następne trzy [29:12] sobory powtarzają właściwie tą sama te same formuły jednoznacznie pokazują jakie [29:20] jakie było też stanowisko z drugiej strony i teraz Kiedy myślimy o obecnie o [29:27] kości OK przepraszam bardzo Mam nadzieję że [29:33] nikt nie jesty na te ruchy czyli Kiedy myślimy o obecnych kościołach No wydaje się eklezjalny wydaje się że dominuje ta [29:41] dualistyczna soteriologia przynajmniej w ortodoksyjnym nauczaniu kościołów widzę teologów którzy kiwają głowami to znaczy [29:48] że tak jest czyli zbawienie wiernych prawda świętych którzy umarli łas uświęcającej [29:55] i potępienie grzesznych grze piekło traktowane w różny sposób właściwie te [30:01] obrazy broj Boza C ten potępieniec kaplicy sykstyńskie One właściwie odchodzą do lamusa bardziej mówi się [30:07] współcześnie o piekle które jest stanem praw bytowania bez Boga niż powiedzmy [30:13] miejsce jeszcze mam 5 minut TR minuty [30:19] okej bytowem Bez Boga No i często wręcz często wręcz dokonuje się takiego takiej [30:26] humanizacji piekła czy na przy taki csis będzie mówił że piekło jest wyrazem [30:31] szacunku Boga wobec człowieka czyli człowiek który odrzuca Boga permanentnie odwrócę Boga Bóg w końcu mówi No dobrze [30:39] niech tak będzie ponoś swoje konsekwencje swojej decyzji prawda Czyli jest Wy razem powiedzmy jakiegoś [30:45] szacunku i większość kościołów nie wypowiada się dzisiaj kto będzie potępiony [30:50] prawda nie mówi o czymś takim chociaż niewiele kościołów modli się za Judasza powiedzieć to zauważyłem w takie [30:58] praktyce takiej eklezjalne Boza kościołem prawosławny tam z tymi modlitwami się spotkałem okej [31:05] I teraz taką powiedzmy bardziej znowuż [31:28] nie traci swojego statusu dobra ale takie koncepcje są No i teraz wielokrotnie wypowiadane są koncepcje [31:36] przeciwko przeciwko koncepcji uniwersalnego zbawienia A więc to że ona sprzeciwia się powszechnemu poczuciu [31:43] sprawiedliwości jak myślimy o takim Judaszu Stalinie Hitlerze polcie czy innych powiedzmy oprawcach to myśl czy [31:50] oni mogą zostać zbawieni tak jak ja zostanę zbawiony nie albo skoro przeci [31:56] się naszemu pojmowaniu SPR dopo pojm sprawiedliwości Boga który jest doskonały albo następny argument [32:04] taka koncepcja może prowadzić do bezczynności ostatecznie wszyscy będą zbawieni nic nie muszę robić no i [32:11] ostatni argument No często właści trudna do pogodzenia z niektórymi koncepcjami czy formułami biblijnymi ciemności [32:18] zewnętrzne zgrzytanie zębów robak nie umiera tego typu rzeczy Szanowni państwo [32:23] bez względu co sobie myślimy o tej koncepcji jest ważna trwa nie przerwanie [32:30] Powiedziałbym ma się bardzo dobrze czyli Jeżeli weźmiemy popatrzmy na różnego rodzaju nurty [32:37] eklezjalne jeśli weźmiemy pod uwagę teologów prawosławnych właściwie wszyscy wó albo olbrzymia Większość [32:44] współczesnych teologów prawosławnych takie od XX wieku po traktuje opowiadają się za koncepcję uniwersalnego zbawienia [32:51] a więc Siergiej bułgakow włoski florencki Mejor właściwie pokazują że [32:58] piekło jeśli jest jest porażką Boga po prostu plan Boga się nie udał A jeśli [33:03] się nie udał plan Boga to czy można o Bogu mówić jako o Bogu no i też pokazują [33:08] że jeżeli jest piekło wieczne to właściwie dokonujemy deifikacja piekła mamy do czynienia Nie tylko z Bogiem [33:15] który jest właśnie Deus ale mamy do czynienia z innym stanem z inną rzeczywistością która również może być w [33:21] kategoriach boskich pojmowana bo jest wieczna no i po trzecie zadają takie pytanie czy jest symetria między który [33:28] dokonujemy w czasie naszej krótkiej niedoskonałej doczesnej egzystencji a wiecznym potępieniem No i sprzeciwiają [33:36] się temu teologowie katoliccy to Szanowni państwo to myślę że wy mi pomożecie tutaj prawda No niesławny Hans [33:42] King Który rok temu zmarł niestety praw jego słynna książka piekło gdzie jednoznacznie mówi że No właściwie [33:49] potępienie należy traktować w kategoriach egzystencjalnych a nie eschatologicznych czy soteriologiczny [33:55] podobnie k jeden z tych najważniejszych autorów traktatów drugiego soboru [34:01] watykańskiego mówi znowu o egzystencjalnym wymiarze potępienia i anonimowym chrześcijaństwie które [34:07] istnieje wszędzie bez względu na to jaki ma dostęp do do danych No i wat w [34:13] Hryniewicz No a po stronie protestanckiej Szanowni państwo ewangelicy piety szczególnie z nurtu [34:19] melona prawda Engel ettinger nie wiem tutaj związany z [34:24] Dolnym Śląskiem o którym wspominałem to piękna wspaniała postać która właściwie mówi o [34:30] tym zbawieniu które zostaje rozlewa się na całą ludzkość zmienia całą ludzkość paich tutaj we Wrocławiu obronił swój [34:38] doktorat którym w 21 roku chyba 11 tak człowiek zawsze idealizuje [34:45] przeszłość prawda który mówi że Chrystus został potępiony po to żeby nie został [34:51] potępiony nikt inny który w więzieniu niedługo Przed swoją śmiercią mówi że apokatastaza powinna być te niej [34:58] początkiem mol który ciągle żyje który mówi o tym Bogu który kroczy wraz z człowiekiem i cierpi wraz z człowiekiem [35:05] albo tenis o którym wspominałem który swojej powiastki rozwód mówi o tym że do [35:11] tego miasta potępionych ciągle będzie przyjeżdżał autobus i będzie krążył po wszystkich ulicach tego miasta i patrzył [35:18] czy ktoś jednak nie chciałby wsiąść do niego i wrócić no i cóż muszę powić że [35:25] ta koncepcja uniwersal zbawienia Szanowni państwo No cóż no jest piękna Co mogę [35:31] powiedzieć ma olbrzymie znaczenie psychologiczne No mówi o o nieograniczonym miłosierdziu Boga o tym [35:37] że nie ma takiego upadku takiej zdrady takiego upodlenia które by dyskwalifikować [35:43] mogę więcej dodać No ona odzwierciedla nasze pragnienia nasze lęki nasze [35:49] pytania o przyszłość ona jest zbieżna Myślę też ze współczesną pedagogi tak myślę o tym jak Wychowuj swoje dzieci No [35:56] to jest wymiar apata statyczny który mówi o tym że No chciałbym żeby One wiedziały że ja jej nigdy nie opuszczę i [36:03] że ta moja miłość do nich nie dokonała Oczywiście jakby była tutaj moja córka [36:09] 18 lat to pewnie powiedziałaby co innego ale mam nadzieję że wiedzą to że że jest [36:14] powiedzmy to ta akceptacja z drugiej strony no i cóż no i pokazuje to że ten [36:20] pierwotny plan Boga się spełni i to co O czym mówi bardzo mocno ta apokatastaza [36:27] ludzi eschatologiczne ono powinno przekładać się na to jak dzisiaj traktujemy drugiego człowieka a więc że [36:33] Jesteśmy równi jest to inkluzja i powinniśmy zawsze z szacunkiem do drugiego człowieka podchodzić przez [36:39] pryzmat właśnie naszej nadziei es katolog tyle z mojej strony [36:45] bardzo dziękuję --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl