Współczesne nurty medytacji chrześcijańskiej

Rozwiń transkrypcję filmu

Współczesne nurty medytacji chrześcijańskiej | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 20 tym razem rozpoczynamy
  • online dzisiaj naszym gościem
  • jest chciałam powiedzieć nasz absolwent
  • absolwent Piotr Zawadzki za chwileczkę trochę więcej właśnie o Piotrze Piotr
  • jest również przyczyną dla której dzisiaj rozpoczynamy o godzinę później
  • ale mam nadzieję że będzie warto Mam nadzieję Mam pewność że będzie warto Kim
  • jest Piotr Zawadzki oprócz tego że jest absolwentem
  • ewst i tutaj Właśnie rozpoczynamy
  • jak czytam Piotrze twój opis twojej osoby
  • to te początkowe informacje które się
  • pojawiają zupełnie na przykład z teologią się nie
  • kojarzą pastorem trenerem uważności oraz nauczycielem
  • medytacji ci będę dalej przedstawiać ale powiedz mi tak na
  • szybko jak łączy się bycie pastorem z
  • trenerem uważności i nauczycielem medytacji tak Witam państwa serdecznie
  • No rzeczywiście Zdaję sobie sprawę z tego że ta ta mieszanka może wydawać się być
  • wybuchowa dlatego rzeczywiście dostaję to pytanie dosyć często jak to jesteś pastorem i
  • medytujesz dlatego bardzo się cieszę że dzisiaj właściwie będę mógł się podzielić takimi swoimi spostrzeżeniami
  • na temat medytacji chrześcijańskiej w XX wieku dlatego że tak jak
  • najbardziej pastorzy czy ogólnie osoby
  • idące ścieżką chrześcijańską jak najbardziej są
  • powołane do medytacji i przestrzeń medytacji jak najbardziej uważam powinna
  • być rozwinięta właśnie w kościołach w naszej duchowości No i ja
  • jako jako duchowny człowiek który którego obowiązkiem ale też powołaniem jest
  • wspierać innych w takiej duchowej podróży Odczuwam że jest to dla mnie
  • taka szczególna też kwestia tak szczególne narzędzie również właśnie medytacja szczególna
  • dyscyplina duchowa o której pisał Richard Foster w swojej książce dyscypliny życia
  • duchowego której o której tak dobitnie mówił że jest to jest to bardzo istotne do rozwoju ogólnie naszej duchowości
  • i i właśnie jako jako człowiek który za takie rzeczy jak wspieranie innych w
  • rozwoju duchowym odpowiada to propaguje medytację jestem też trenerem uważności
  • po kursach między innymi po kursie
  • mblc i wspieram osoby z którymi pracuje
  • właśnie w rozwijaniu tej postawy uważności w swojej codzienności w swoim
  • życiu No właśnie bo przecież spotykamy się o godzinę później właśnie dlatego że Pracowałeś wcześniej tak pracowałem
  • Dokładnie właśnie klientka wyszła ode mnie z gabinetu Jestem wolny
  • przełączyłem się i Pojawiam się tutaj dobrze przeczytajmy Co
  • dalej od ponad 20 lat pracuje indywidualnie i grupowo z osobami które
  • potrzebują wsparcia w przestrzeni odnalezienia życiowego rozwoju lub pomocy w kryzysie filozof teolog o czym
  • już wiemy bo jesteś absolwentem i nagradzany poet autor tomu wierszy
  • defenestracja twórca popularnego fanpage na Facebooku zatytułowanego myśl życiodajny Polecamy
  • Zresztą autor książki obudź uważność tu i teraz mieszka w Opolu prywatnie mąż
  • Joanny i tata Idy tyle twoja biografia taka skrócona bym powiedziała mocno i
  • Może zacznijmy w ogóle od tego że znalazłeś się w wst online w
  • ramach też takiej serii naszej przedstawiającej studentów a w zasadzie
  • absolwentów ewst i ich prace lub prezentacje
  • dyplomowe jest to debiut ponieważ Jesteś pierwszą osobą która będzie
  • przedstawiała swoją prezentację a nie dyplomową dlatego na początek w ogóle
  • zanim przejdziemy do innych rzeczy chciałam cię zapytać bo też jesteś
  • jednym z pierwszych roczników które u nas mogą prezentacje dyplomowe
  • właśnie wybrać jako coś zamiast pracy
  • dyplomowej wiele osób jak słyszę o prezentacji dyplomowej to wydaje im się że to chodzi o zrobienie czegoś nie wiem
  • w powerpoincie czy innym Prezi Powiedz mi na czym polegało zrobienie prezentacji dyplomowej i w ogóle co to
  • jest za cudo jeżeli chodzi o obronę o egzamin dyplomowy Jest to
  • bardzo fajna forma tak naprawdę podejścia do do
  • obrony dlatego że jest to forma w której możemy przede
  • wszystkim bezpośrednio właśnie w formie prezentacji więc zaprezentowania
  • tematu poprzez podzielenie się nim w formie w formie takiego mini wykładu i
  • mi ta forma bardzo odpowiadała dlatego że ja ogólnie funkcjonuje bardzo często w kontekście
  • szkoleniowym w kontekście publicznej wypowiedzi właściwie Wygląda to tak że piszemy takie streszczenie prezentacji
  • Przygotowujemy temat i potem na bazie tego streszczenia prezentujemy już nie
  • korzystając tego streszczenia Czyli jak gdyby już mając to w sercu wyryte
  • przedstawiamy przed całą komisją już podczas obr tak i temat dzisiejszego naszego
  • spotkania jest również tematem twojej prezentacji dyplomowej współczesne nurty
  • medytacji chrześcijańskiej ja powiem że moje zetknięcie się właśnie w środowiskach
  • ewangelikalny bo wodzę się powiedzmy z innych środowisk a w środowiskach
  • ewangelikalny kiedy zaistniała to też stykał się właśnie z tematem medytacji
  • chrześcijańskiej było właśnie takie dość dziwne dlatego że na jednym z takich spotkań dla
  • liderów pokazywano prezentację medytację chrześcijańską jako jakieś takie
  • absolutne Nowum przyjechał jakiś taki wykładowca właśnie ze Stanów i ogólnie
  • jaka to jest niesamowita nowość i tak dalej popatrzyliśmy na siebie z jeszcze jedną osobą z którą Brałam udział w tej
  • konferencji dla liderów i mówię no chwila moment ale
  • różnych to funkcjonuje od wieków Jeżeli nie od tysiącleci bo to o czym mówimy
  • prawda No to powiedzmy w tradycji
  • monastycznej No to funkcjonuje w zasadzie od momentu kiedy tradycja monastyczna powstała dlatego że mam
  • wrażenie że chyba na początku były właśnie mnisi właśnie zajmowali się
  • przede wszystkim różnymi różną formą medytacji a dopiero potem powstawały
  • zakony nie wiem kontemplacyjny czynne czy czynne Dla mnie to było takie właśnie
  • przedstawienie jako nowość to trochę było takie wyważenie otwartych drzwi Dlatego jak czytałam ten twój konspekt
  • prezentacji to bardzo ucieszyłam się że po pierwsze używasz zamiennie terminu
  • modlitwa kontemplacyjna c w ogóle kac
  • a po drugie właśnie nawiązujesz do tej ogromnej tradycji to znaczy czerpiesz po
  • prostu z tego ogromnego bogactwa chrześcijaństwa bez względu na
  • to z jakiego nurtu to pochodzi I dlatego między innymi ucieszyłam się
  • bardzo że będziesz naszym gościem bo myślę że nam za chwileczkę tutaj
  • opowiesz trochę o natomiast zanim do tego przejdziemy to chciałam cię
  • jeszcze poprosić jako fachowca o wyjaśnienie kilku terminów które osobom
  • które na co dzień na przykład nie mają do czynienia z właśnie takimi rzeczami jak medytacja
  • czy uważność c czy w ogóle różne takie aspekty duchowości czy jakiegoś takiego
  • refleksji wgłębienia się w siebie albo się nie kojarzą z niczym w ogóle albo
  • budują zupełnie takie no stereotypowe ciągi
  • skojarzeń czyli na przykład medytacja to jest jakiś gość z ogoloną głową który siedzi w pozycji lotosu koniecznie jakoś
  • tak trzymający ręce a uważność no to uważanie na to
  • żeby na przykład no nie wiem O coś się nie obić albo czegoś nie potrącić
  • Spróbuj wyjaśnić na początek te dwa terminy
  • uważność w ogóle jest takim terminem który jest aktualnie dosyć modny i co
  • pisz co autor to troszkę inna jakby definicja
  • uważności i ja lubię definiować uważność jako taką
  • otwartą postawę nie oceniającą względem rzeczywistości
  • czyli nie oceniająca obserwacja nieca
  • skierowana na siebie swoje wnętrze swoje ciało
  • otoczenie rzeczywistość taka postawa akceptacji
  • tego co co jest tutaj I teraz coś doświadczane bez oceny
  • bez bez budowania jakieś nadbudowy
  • związanej z tym czy ja to akceptuję czy tego Nie akceptuję lubię nie lubię bez sferę preferencji więc tak bym wiadomo
  • swoimi słowami zdefiniował tak jak ja postrzegam uważność i tak jak jej
  • uczę Natomiast jeśli chodzi o medytację to już jest konkretna
  • praktyka Która właśnie zakłada postawę
  • uważnego praktyki tak naprawdę formalne i nieformalne Jak to się mówi w środowisku
  • medytacyjnym a z jednej strony typowe siedzenie w ciszy z uwagą skierowaną na
  • to co aktualnie jest co się pojawia w ciele w umyśle w sferze emocji i z
  • otwartością zarazem na już w kontekście chrześcijańskim na przykład obecność
  • Boga ale także takie praktyki jak świadome uważne
  • chodzenie czy uważny taniec czy też tworzenie mandali na
  • przykład więc tego typu rzeczy ale także praktyki nieformalne
  • które mogą przybrać naprawdę różne tutaj przejawy spacer Może być taką
  • praktyką medytacyjny Gdzie idziemy i po prostu koncentrujemy się na chwili
  • obecnej nie Wybiegamy w przyszłość nie zanurzamy się w przeszłości ale jesteśmy tu i teraz dla siebie obecni no i w
  • kontekście chrześcijańskim dla Boga ja będę mówił tak w kontekście chrześcijańskim specjalnie dlatego że ja ogólnie Też uczę świeckiej medytacji to
  • to jest moja podstawowa jakby droga Chociaż tak naprawdę uważam że nie ma takiego podziału
  • ale bo postawa medytacyjna doprowadzi nas do jakiegoś
  • spotkania z prawdą z jakąś głębią życia jako człowiek wierzący uważam że tą
  • głębią ostateczną ostatecznym spotkaniem z tą głębią jest spotkanie z
  • bogiem Natomiast wiem że każdy tutaj ma prawo do swojej interpretacji tego co się wydarza
  • podczas podczas praktyki jasne ja tak się właśnie zastanawiałam
  • bo ta uważność to jest tak polski odpowiednik angielskiego
  • słowa przełożone jeden do jednego i być może Stąd wynika trochę
  • pewnego takiego powiedzmy
  • trochę rozmytych znaczeń w ten sposób bym powiedziała natomiast Wydaje mi się
  • że to słowo w języku polskim Bardzo dobrze oddaje właśnie uważność czyli No skierowanie
  • swojej uwagi na coś właśnie tak jak mówiłeś Nie nie oceniające
  • nie nier rozpraszające również sposób powiedz mi kto może
  • praktykować uważność i medytacji A kto wręcz
  • powinien No ja oczywiście powiem że każdy tak dla
  • mnie to jest taka wielka radość dzielić się tym i zachęcać do tej praktyki i
  • każdemu staram się gdzieś tam przekazać taką zachętę do tego żeby praktykował żeby spróbował dlatego że niewiele
  • trzeba żeby wejść w praktykę medytacyjny tak naprawdę my mamy jakieś skomplikowane rozbudowane czasami
  • koncepcje tego jak to może wyglądać A medytacją może być minuta bycia w
  • ciszy proste proste siadanie na fotelu na
  • przykład tak wystarczy usiąść na fotelu i i mieć taką minutę ciszy koncentracji
  • na oddechu na chwili obecnej na tym co jest aktualnie i to już jest medytacja już się dzieje A kto
  • może to zrobi No każdy Tak oczywiście gdzieś tam kto powinien szczególnie
  • osoby które czują że tego potrzebują na ten czas że to jest
  • gdzieś że to do nich woła że że ten temat gdzieś się u nich przewija
  • przejawia szczególnie osoby które biegną przez życie które mają dużo
  • rzeczy na głowie czują natłok spraw medytacja wtedy zadziała
  • terapeutycznie pozwoli im się zatrzymać zbudować pewną perspektywę złapać oddech wyciszyć się No a taka atmosfera
  • wewnętrzna jest świetną przestrzenią do tego żeby też nastąpił rozwój duchowy rozwój życiowy rozwój
  • emocjonalny więc osoby które potrzebują rozwoju które pragną pójść dalej tak bym
  • powiedział też wiesz ja się zastanawiam jeszcze nad taką jedną rzeczą ponieważ jak ty mówisz to się wydaje że to jest
  • takie łatwe proste i rzeczywiście nie trzeba siadać w pozycji lotosu czy w jakieś innej skomplikowanej pozycji nie
  • trzeba specjalnego otoczenia nie trzeba specjalnie nawet dużo czasu natomiast
  • kiedy przychodzi co do czego to dla wielu ludzi osiągnięcie takiego stanu w
  • którym można zacząć w ogóle myśleć o medytacji No okazuje się prawie że
  • niemożliwe i teraz takie pytanie Czy przy dochodzeniu
  • do tego stanu moż uzyskać jakiegoś rodzaju pomoc
  • wsparcie Tak jak najbardziej są różne takie techniczne wskazania które
  • pomagają w utrzymaniu czy czy stworzeniu takiej atmosfery
  • uważności jest kilka takich elementów które które są istotne oczywiście zależy
  • od typu ścieżki medytacyjnej którą się
  • obierze stosuje podp dla uważności ta ścieżka którą ja
  • praktykuj wspiera uważność poprzez wypowiadanie prostego słowa
  • wewnątrz swojego serca umysłu które koncentruje i jak gdyby
  • pozwala wynurzyć się poza sferę myśli i emocji i ponownie stać się takim nie
  • oceniającym obserwatorem więc używa się wewnętrznie sł później o tym będę mówić jak będę
  • przywoływać różne tutaj szkoły medytacyjne bo na nie się głównie będę koncentrować tam może to
  • historyczne wątek on jest mocno duży duży Więc wolałbym szczególnie mówić o
  • szkołach aktualnie które które funkcjonują więc podporą dla uważności może być
  • choćby wypowiedzenie wewnętrzne słowa i to już pomaga się skoncentrować i utrzymać ten umysł w ryzach który gdzieś
  • tam szaleje i czasami mówi w środowisku medytacyjnym
  • skacze jak małpa szalona małpa z drzewa na drzewo tak bo tak Czasami czujemy że nasz umysł
  • się zachowuje szczególnie Kiedy następuje ta chwila wyciszenia to nagle jest ten szum wewnętrzny i wewnętrzny
  • jakby przesyt myśli i ten cały kołowrotek ruminacje umysłu można też
  • użyć dla dla podporu ważności oddech A więc koncentracja na wdechu i na wydechu
  • i na przepływ to też bardzo pomaga inną formą podpory ważności jest
  • dźwięk a więc skupienie się na dźwiękach które mnie otaczają a więc o usłyszałem
  • przejeżdżający samochód tak o ptaki śpiewają tak jak gdyby każda z tych
  • każdy z tych dźwięków na nowo przywołuje nas do postawy uważności używamy tego do tego żeby
  • wrócić do tego co jest tu i teraz więc nie rozpraszam się ale jak gdyby włączam
  • doświadczenie tak naprawdę tutaj wymieniłem odrobinę ale jest wiele metod które
  • pomagają żeby technicznie przygotować umysł do do głębszej medytacji kontemplacji
  • oczywiście też ciało jest bardzo bardzo istotne tutaj a więc postawa ciała Ciało
  • zrelaksowane ale uważne godna pozycja czy to na fotelu na krześle na
  • poduszce pod medytacyjnej czy też w pozycji klęczącej
  • na jakimś stołeczku bo też takie taką
  • praktykę taką praktyką też się spotkałem w kręgach właśnie modlitwy
  • kontemplacyjnej modlitwy głębi w Polsce chociażby Tak się to nazywa różne sposoby Wróćmy może teraz
  • właśnie do tej medytacji już czysto chrześcijańskiej tematu
  • [Muzyka] odam na trochę dłużej gł żebyś zapoznał
  • jak dłuższymi rozwinął trochę ten temat nie
  • musisz tego robić w taki sam sposób jak na obronie pracy dyplomowej Tak właśnie Skupię się głównie na tych
  • nurtach Żeby było praktyczne natomiast bardzo ci będę wdzięczna za taki krótki rys historyczny
  • ju jest tak że g w tej chwili na fali nie
  • wiem in rzeczy ale że w chrześcijaństwie istnieje od zawsze
  • prawie więc oddaję ci w tej chwili głos i zapraszam Dziękuję Asiu No tak tak jak
  • tutaj już rozmawialiśmy rzeczywiście korzenie medytacji
  • chrześcijańskiej sięgają właściwie bardzo daleko
  • bo nawet niektórzy tutaj bibliści
  • i i badacze tematu wykazują że mają te
  • korzenie swoje osadzenie w tradycji judaistycznej gdzie już były pewne
  • praktyki kontemplacyjne pewne praktyki medytacyjne takie chociażby jak
  • zanurzenie się w słowie Bożym poprzez jakby rozmyślanie kontemplowanie
  • przeżuwanie można powiedzieć metaforycznie każdego słowa tory więc
  • Żydzi już praktykowali coś takiego parafrazując rozmyślając dniem i
  • nocą n nad słowem Boga i ta praktyka
  • medytacyjna też jakby ubogaca i i wspiera
  • rozwój także modlitwy kontemplacyjnej już w chrześcijaństwie
  • tak jak rozmawialiśmy medytacja chrześcijańska nie jest jakimś
  • współczesnym fenomenem jest czymś co się pojawiło teraz nie jest jakąś modą ale
  • jest czymś o antycznej tradycji o antycznych korzeniach i głównie można
  • tutaj wymienić że
  • korzenie medytacji chrześcijańskiej sięgają praktyk ojców pustyni W
  • miejscach takich jak Egipt jak Palestyna jak Syria wśród tych wybitnych postaci na
  • pewno znajdował się evagrius Pontu jego uczeń Jan Kasjan ale dalej też można
  • wymieniać kolejne postacie jak Święty Augustyn czy już dalej Grzegorz Wielki
  • na zachodzie pseudo Dionizy czy ogólnie całą tradycję hezychastyczna
  • hezychasta i dalej czasy antyczne miały już w sobie
  • bardzo solidne takie podstawy do tego żeby
  • potem też przenieść to na na tradycję [Muzyka]
  • monastycznej strony wątki kontemplacyjne ojc w Pustyni z drugiej strony potem już
  • nadbudówka monastyczna która która gdyby była taką solidną solidnym fundamentem tego co
  • mamy 2000 lat później w okresie średniowiecza tą
  • tradycję
  • [Muzyka] kontemplacyjnego kontynuowali święty
  • Bernard czy wielm też możemy mówić o mistykach
  • takich jak święta Hildegarda święta Mea Czy słynny mistrz
  • Ard którego dzieła szczególnie polecam oczywiście dalej takie postci
  • teres Jan od krzyż
  • Salezy to są też wybitne postacie mistyki
  • kontemplatywny nurtach o których szczególnie tutaj chciałbym
  • powiedzieć choćby w postaci i tutaj duży
  • przeskok dalej ale Tomasza mertona słynnego
  • tristy który w niesamowity sposób właściwie
  • nawiązał dialog z kulturami wschodu dialog z Azją i odnalazł Jakby
  • nowe możliwości do tego żeby rozwijać wątki modlitwy kontemplacyjnej już
  • wewnątrz wewnątrz kościoła jako zakonnik wchodząc w tą
  • sferę takiego dialogu międzyreligijnego i odkrywania zarazem w tym dialogu między
  • religijnym tej głębi ubogacanie się nawzajem
  • różnych tradycji No właśnie więc już już tak
  • współcześnie spadkobiercami tego co zrobił Merton i tego co zrobiła cała linia mistyków
  • i ludzi praktykujących
  • kontemplacje jakby spadkobiercami tego jest trzech głównych
  • takich twórców tych już współczesnych nurtów medytacji chrześcijańskiej Po pierwsze
  • jest to Thomas kitting po drugie jest to John m i po trzecie jest to Richard ROR i o tych
  • trzech postaciach które są wybitne szczególnie Chciałbym napomknąć w kontekście
  • praktyki którą przekazali kościołowi którą uczą
  • kościoła opisując Każdą z tych praktyk tak w szczególności i zachęcając razem do tego
  • żeby żeby to stało się też częścią naszej praktyki tak może któraś z tych praktyk O której dzisiaj to będę mówić
  • stanie się taką twoją codzienną praktyką pierwsza
  • pierwsza postać to Tomas K który stworzył
  • medytację Cer z angielskiego zostało to przetłumaczone modlitwą
  • głębi i modlitwa głębi jest praktyką która łączy w sobie
  • tradycję kontemplacyjnym podejściem do duchowości i modlitwy benedykty
  • właści z jednej strony czerpał z tradycji
  • monastycznej zwłaszcza z ojców pustyni z drugiej strony chciał jakby w nowy
  • sposób przedstawić modlitwę
  • kontemplacyjnego wice taki sposób Po pierwsze aby praktykować modlitwę głębi należy zająć
  • wygodną pozycję to może być pozycja siedząca na fotelu na krześle to może
  • być pozycja na poduszce medytacyjnej to może
  • być pozycja klęcząca której to mamy też jakąś
  • podpórkę pod sobą żeby móc na niej usiąść więc to pierwszy element siadamy w
  • wygodnej pozycji ciała drugi element to przywołujemy w swoim wnętrzu słowo
  • które będzie dla nas takim punktem skupienia i uważności podczas całej
  • praktyki to słowo nie ma żadnej magicznej mocy i w tym kontekście nie
  • jest też żadną formą mantry Jest to po prostu coś co będziemy przywoływać podc
  • medytacyjne aby utrzymać się w pozycji
  • bycia jakby ponad myślami i emocjami ogólnie stanami które pojawiają
  • się podczas praktyki Powiedzmy że może być to słowo miłość może być to słowo
  • pokój może być to słowo Bóg Staramy się wybrać takie słowo
  • które będzie dla nas naturalne do wypowiadania bez głośnego w naszym sercu
  • podczas tej praktyki i pozwalamy też aby ono w naturalny
  • sposób wyłoniło się na czas praktyki aby wyłoniła je nasza intuicja nasza mądrość
  • serca więc kiedy już usiądziemy wygodnie i pozwolimy aby to słowo się pojawiło w nas albo po prostu je świadomie sobie
  • wybierzemy będziemy go używać podczas trwania praktyki do tego
  • żeby żeby uzyskać pewien stan koncentracji
  • a więc rozpoczynając praktykę siedzimy
  • pół przymknięty oczami bądź zamkniętymi i przywołujemy słowo wybrane na czas
  • praktyki kiedy tylko pojawi się rozproszenie Kiedy pojawi
  • się jakaś forma takiej wewnętrznej dezorganizacji pojawi się jakaś potrzeba
  • podążania za myślami czy za wewnętrznymi Stanami zów
  • pozwalamy się pozwalamy sobie się na chwilę się na nim
  • skoncentrować a więc używamy tego słowa do tego żeby skoncentrować się
  • centrować i znów puszczamy je delikatnie w naszym wnętrzu będąc tutaj i teraz
  • Oczywiście naturalną pracą umysłu jest to że pojawia się rozproszenia więc znów przywołujemy to słowo i taki cykl
  • przywołania kast kilkudziesięcio 20 minut pod
  • koniec czy w trakcie praktyki w pewnym momencie powinno pojawić się albo może
  • pojawić się takie uczucie coraz mniejszego natłoku myśli i emocji i
  • wewnętrznych stanów któremu towarzyszy coraz głębsze poczucie pokoju ale także
  • taka świadomość już strict w kontekście chrześcijańskim Bożej obecności i ta
  • intencja otwartości na Bożą obecność ta intencja spotkania się z bogiem takim
  • jakim on jest bez żadnych naszych nakładek bez żadnych naszych pomysłów bez nas jakiś preferencji naszych jest
  • taką podstawą właściwie tej praktyki kontemplacyjnej używam słowa do tego
  • żeby wyjść poza moje wyobrażenia żeby wyjść poza moje myśli wyjść poza nurt który mnie pociąga za sobą
  • wyłonić się z niego i otworzyć się na Bożą obecność taka jaka ona jest w tej
  • chwili w tym momencie dla mnie i pozwalamy sobie w tej obecności
  • Boga na spoczynek na ciszę na
  • bycie pod koniec całego procesu modlitwy
  • wracamy do do tego co jest tu i teraz otwier
  • i zamykamy to może modlitwą dziękczynną może jakąś inną formą tutaj
  • modlitwy i tak wygląda mnie więcej cykl modlitwy
  • głębi właśnie w nauczaniu Tomasa WC to jest pierwsza taka
  • ścieżka ką
  • możemy jest to jednak 20 minut
  • ciszy jest to jednak taki czas w którym cyklicznie
  • przywołujemy to słowo w swoim wnętrzu Aha bardzo ważne nie wypowiadamy go na głos to słowo nie jest wypowiadane ale
  • ale cały czas je przywołujemy w sobie i No ta praktyka może być trud dla osób
  • które mają jakość ruchową może by
  • szczególne wyzwan jeśli chodzi o koncentrację natomiast ogólnie przynosi ona bardzo
  • dobre owoce Ja tą formę praktyki kontemplacyjnej uprawiam już od wielu
  • lat i jest ona dla mnie naprawdę takim skutecznym
  • narzędziem rozwoju duchowego druga forma medytacji chrześcijańskiej medytacja zaproponowana
  • PR również medytacją
  • serca John m pisał o tym tak medytacja to usuwanie się na plan dalszy i
  • przyzwalające takim kluczowym aspektem tej praktyki oprócz tak jak wcześniej w
  • praktyce kiting zajęcie jakiejś pozycji godnej i
  • czujne pozycji ciała jest przywoływanie słowa
  • marata i tutaj też ciekawy element że U Johna Main jest to jednak jakiś wymiar
  • mantry czny a więc przywoływanie tego słowa jest jakąś
  • formą można powiedzieć chrześcijańskiej mantry w takim sensie że słowo maran
  • czyli Przyjdź Panie Jezu no jest używane w
  • formie Głoś wypowiedzi można też to połączyć z
  • praktyką oddechową a więc podzielić sobie słowo Mar na caby i adekwatnie wykonywać wdech
  • i wydech natomiast ogólnie praktyka wygląda tak
  • że siedzimy i przywołujemy słowo [Muzyka]
  • marata tak i tak trwamy w tej praktyce No też
  • czas rekomendowany czas przez joh m to jest jakieś 20 30 minut w którym znów
  • koncentrujemy się na wypowiadaniu słowa i na dźwięku słowa Przyjdź Panie Jezu a
  • więc widzimy tutaj też troszkę jak gdyby znak taki taki szczególny szczególne
  • połączenie z tradycją hezychastyczna gdzie jest ta
  • praca z przywoływaniu
  • obec też w rytmie oddechu chociażby praktyka Johna
  • [Muzyka] m głównie koncentruje się na właśnie tym dźwięku wypowiadanego słowa i na
  • powracaniu ze swoich wewnętrznych stanów z koncentracji na swoich wewnętrznych Stanach do dźwięku słowa marata to cały
  • ten cykl powtarzamy słowo
  • i tak w kółko przez całą medytację W swoim tempie w swoim rytmie mając to świadomość
  • że otwieramy umysł i serce i ciało na Bożą
  • obecność trzecią propozycją jest propozycja Richarda rora
  • i tutaj jest bardzo szeroka propozycja na sny Francis
  • który No naprawdę niesamowite książki też pisze więc zachęcam do tego
  • aby zajrzeć do różnych pozycji które także są tłumaczone na język polski
  • Richarda rora jest J Richard ROR jest jednym z
  • najbardziej kontrowersyjnych pisarzy chrześcijańskich XX i XX
  • wieku wydaje się być on synkretyczny czerpie z tradycji mistycznej również bardzo mocno
  • bardzo mocno z tradycji kontemplacyjnej i ogólnie zakłada że aktem medytacji
  • modlitwy kontemplacyjnej Jest otwarcie się na nagie teraz na to co jest teraz i
  • tutaj wierząc że tak naprawdę spotkamy się w ten sposób z
  • Bogiem mówi o kontemplacji tak jest to natychmiastowy bezpośredni kontakt z chwilą obecną
  • to najbardziej oczywista droga do Boskiego Zjednoczenia naga nie broniona niczna obecność ma największe szanse by
  • spotkać prawdziwą obecność Tak czyli w swojej obecności spotykamy się z prawdziwą obecnością czy z Bogiem i mamy
  • tutaj taki szeroki wachlarz tak naprawdę praktyk które Richard oferuje dlatego że
  • ROR w tym nauczaniu medytacji jest bardzo
  • eklektyczny mię innymi zaleca właśnie
  • Medytacje czy Medytacje w formie kiting kiting
  • oferował więc można różne rzeczy różne drogi praktykować różne formy
  • praktykować byleby to spotkanie z bogiem niezależnie od formy było otwartością na
  • N teraz na kiedy obnażamy przed doświadczamy jego
  • bliskości oczywiście w tym wszystkim obserwujemy swoje myśli emocje reakcje w tym procesie medytacyjnym
  • niezależnie od tego czy to będzie spacer medytacyjny czy to będzie medytacja na
  • siedząco czy to będzie nawet jakiś jakieś sypanie mandali czy spacer w
  • labiryncie bo też Taka praktyka praktyka chodzenia w labiryncie
  • praktyk właśnie medytacyjnych mimo
  • iż to zjawisko medytacji ma
  • tak no tak szacowne korzenie tak 2000 lat co najmniej
  • tradycji Jest atakowany przez różne środowiska jednym z takich ataków jest
  • [Muzyka] propagatorów medytacji chrześcijańskiej o jakąś formę Sekrety zmu religijnego
  • Czy brak biblijnych podstaw tak chociażby atakowano Tomasza
  • mertona w jego książce Zen i ptaki rządzy gdzie Merton mocno inspirował się
  • filozofią Zen widać widać ten synkret
  • widać chęć łączenia i wskazywania więc tutaj przeciwnicy
  • pokazują chociażby mertona jako jako taki przykład tego synkretyzmu ale tak
  • naprawdę trzeba powiedzieć jasno że chrześcijaństwo jest synkretyzm tak to jest i tak można w jakimś sensie
  • odrzucić odrzucić te oskarżenia No bo
  • przecież chrześcijaństwo zbudowało się właściwie z jednej strony na
  • tym co przekazuje nam judaizm z drugiej strony mocno czerpał z Filozofii
  • greckiej ale także z różnych nurtów nauczenia rabin stycznego Chociażby
  • faryzejski tak więc z tego miksu powstało
  • chrześcijaństwo więc chrześcijaństwo w swojej naturze jest synkretyzm religijnym więc
  • Czy od swojego zarania od swojego powstania jest synkretyzm religijnym więc tutaj to oskarżenie o
  • synkretyzm No jest takim dziwnym oskarżeniem poza
  • tym to że chociażby u mertona widać fascynację zenem nie oznacza że on
  • przestaje być chrześcijaninem oznacza tylko że jest w nim szacunek dla innej kultury innej tradycji innego innej
  • formy postrzegania rzeczywistości jest to szacunek i miłość czy to czasem nie jest właśnie
  • głęboko chrześcijańska postawa gdzie używamy innych narzędzi do tego
  • żeby wzbogacić swoje życie duchowe i swoje oddanie Bogu Po drugie takim
  • argumentem przeciwko medytacji chrześcijańskiej jest to że medytacja chrześcijańska potencjał do dezorientacji duchowej mówi się
  • niektórzy przeciwnicy mówią o tym że yy można doświadczać poprzez medytację
  • niekontrolowanych stanów świadomości czy jakiś pseudo stycznych doznań wizji i tak dalej
  • yy No dla dla osób praktykujących medytację chrześcijańską chrześcijańską jest to takie dosyć
  • y dosyć dziwna argumentacja dlatego że
  • yyy wszystkie wrażenia które przychodzą do nas podczas medytacji podczas modlitwy kontemplacyjnej
  • są czymś do czego osoba praktykująca nie przylega Z czym się nie Stala i pozwala
  • temu odejść w praktyce Więc jakakolwiek tutaj wizja mistyczna czy inne pomysły
  • które mogłyby się pojawić są tak samo traktowane jak wszystkie inne treści świadomości pomijając już że nie Siadamy
  • do medytacji z założeniem że że będziemy produkować takie wizje siadamy z
  • założeniem aby aby zostać aby i teraz spocząć w Bożej
  • obecności tylko tyle nie ma w tym żadne jakieś wielkiej
  • tutaj Wielkiego zamysłu oczywiście jest takie
  • zaznaczenie i też mówi się w kręgach medytacyjnych o tym
  • że że są pew [Muzyka] szki
  • odrza odradza się praktykę medytacji chrześcijańskiej C ogólnie medytacji
  • chociażby w niektórych typach zaburzeń psychicznych kiedy osoby cierpią na niektóre formy zaburzeń psychicznych
  • odradza się praktykowanie medytacji bo może to się okazać
  • czynnikiem zmagającym chorobę ostatn
  • tak założeniem przeciwko medytacji chrześcijańskiej jest to że mówi się o
  • tym że jest to bezosobowa modlitwa No bo przecież jak można
  • siedzieć w ciszy nie rozmawiać z Bogiem nie mówić do niego Czy taka modlitwa bez słów nie
  • jest czasem pozbawieniem Boga osobowego wymiaru czy nie dąży do
  • pozbawienia tej relacji z Bogiem tego osobowego wymiaru i można powiedzieć
  • że że odpowiedzią na to byłoby taka taka metafora że przecież można się z kimś
  • przyjaźnić być z nim bez słów a jeśli spotykam się z moim przyjacielem mogę z
  • nim rozmawiać ale mogę z nim też wspólnie milczeć i nadal jest to bycie
  • razem oczywiście zarzut wobec tego że jest to
  • bezosobowa modlitwa jest chybiony dlatego że z Bogiem jest nie tylko osobowa ale
  • jest też transpersonalna przekracza jak gdyby zrozumienie osoby Bóg
  • też nie jest zamknięty w definicji osoby przekracza osobę jest transpersonalny go
  • też może może taki wymiar medytacyjny pozwala zrozumieć tą prawdę teologiczną Podsumowując można powiedzieć że
  • praktyka medytacji będąc czymś antycznym może wzbogacić
  • nasze nasze życie tutaj i teraz w [ __ ] wieku może sprawić że będziemy
  • chodzić w głębszym zrozumieniu naszej relacji z Bogiem ale także może sprawić że będziemy
  • doświadczać wewnętrznej ciszy wewnętrznej głębi pozwoli nam to
  • zupełnie inaczej postrzegać życie więc ja serdecznie zachęcam do takiej prostej praktyki tak jak tutaj chociażby
  • proponowałem k spróbować
  • to będzie w taki sposób być w modlitwie i zobaczyć jak to
  • działa tutaj i teraz dla nas Dziękuję bardzo Dzięki Piotrze bardzo serdecznie
  • rzeczywiście temat jest na tyle interesujący i na tyle rozległy że
  • trzeba by było kilkanaście takich spotkań żeby go w jakiś sposób ująć
  • myślę że to nie będzie nasze też naszym pierwszym spotkaniem na temat
  • zahaczając gdzieś o medytację o tę duchowość właśnie opartą o
  • kontemplację zajmuje się tym między innymi opiekun twojej prezentacji dyplomowej profesor Piotr Lorek także
  • państwa Zachęcam do spojrzenia nawet w naszej serii ewst online jego właśnie
  • wykłady natomiast ja Pozwoliłam sobie podpiąć pod już nasze spotkanie na Facebooku
  • link do wykładu dość długiego ale wartego ze
  • wszech Miar wysłuchania obejrzenia profesora Wojciecha szczerby między świątynią a
  • Akademią chrześcijaństwa pierwszych wieków nawiązującą do tego co ty mówiłeś w odpowiedzi na zarzuty o
  • synkretyzm związany z medytacją chrześcijańską i tego że właśnie chrześcijaństwo jest takim połączeniem
  • wpływów judaistycznych i właśnie greckich także bardzo bardzo
  • państwa zachęcam Zresztą Myślę że nawet nie potrzebuję jakoś specjalnie zachęcać bo jest to jeden z naszych
  • najpopularniejszych filmów na YouTubie ale niemniej pozwalam sobie go właśnie
  • przywołać w tym kontekście mamy trochę pytań także tak szybciutko
  • zanim
  • pierwsze pytanie czy w Biblii jest gdzieś mowa o
  • [śmiech] medytacji nigdy w biblii Nie
  • ma można powiedzieć takich
  • bezpośrednich do konkretnej praktyki medytacyjnej Biblii przede wszystkim bardzo dużo
  • wersetów związanych z modlitwą można powiedzieć że w Starym
  • Testamencie pojawiają się wątki właśnie związane z tym rozmyślaniem nad Słowem
  • Bożym Gdzie No w tradycji judaistycznej rozumiano to jako takie powolne wgz się
  • i jak gdyby rozmowy się w Tre słowa w treści tory
  • więc można by powiedzieć że pod słowem rozmyślam jest słowo medytuj bo w
  • różnych tłumaczeniach jest to różnie oddawane Natomiast w Nowym Testamencie
  • jak gdyby wymiar medytacyjny występuje w różnych metaforach
  • chociażby w metaforze wewnętrznej komnaty o której mówił Jezus
  • opowiadając o tym jak powinna wyglądać modlitwa Udaj się do swojej wewnętrznej izby tak i tam bądź w
  • ciszy przebywaj z ojcem w ciszy i on widzi w ciszy jak gdyby wynagrodzi tobie
  • to tą postawę takiego bycia bycia w takiej modlitwie
  • kontemplacji a nie w modlitwie wielu słów jez zachęcał do tego żeby modlitwa
  • była modlitwą pozbawioną wielomówność
  • Jak kontrastowa to wobec praktyk pogańskiej w których to ta wielomówność
  • czy czy używanie wielu słów Czy różne różne różnych
  • formuł modlitewnych była kontrastowa jakby tutaj z taką prostotą i ciszą modlitwy
  • Więc można powiedzieć no nie bezpośrednio nie znajdziemy
  • jakichś definicji czy konkretnych ujęć teraz medytuj usiąść ze swoją poduszką i medytuj tak czegoś takiego nie
  • znajdziemy w Biblii ale znajdziemy bardzo bardzo dużo tego wymiaru kontemplacyjnego
  • który który ewidentnie jest szczególnie właśnie w nauczaniu
  • Jezusa i można też powi
  • Im bardziej uprawiamy modlitwę
  • kontemplacyjnym i nagle okazuje się że ta interpretacja kontemplacyjna jest niesamowitym kluczem
  • egzegetyczny bo posiedzę sobie w ciszy te 20 minut w Bożej obecności i potem
  • czytam nagle wersety o tej wewnętrznej izbie o których mówi jez nagle zaczynam to
  • rozumieć nagle rozumiem Ten wymiar ciszy tak A to o to chodziło więc to jest też
  • troszkę praktyka tutaj pomaga wejść w ten nowy wymiar rozumienia Ewangelii
  • Zresztą wielu nauczycieli kontemplacji chrześcijańskiej zachęca do tego żeby
  • czytać Ewangeli pod kątem kontemplacyjnym wtedy nagle wiele
  • sformułowań zaczyna być jasnych na przykład to że królestwo jest w nas
  • nagle zaczynam rozumieć te te wszystkie takie nakierowanie na wnętrze albo to że
  • jesteśmy świątynią Boga tak bo bez wymiaru kontemplacyjnego to są po prostu jakieś puste hasła których które trudno
  • zrozumieć a potem nagle w doświadczeniu okazuje się że zyskujemy
  • nowy nowy wymiar egzegezy tutaj zrozumienia wiesz to jest w ogóle taki
  • szerszy temat dlatego że ja dość często styk się właśnie z takimi pytaniami Gdzie w Biblii jest
  • mowa my mamy taką tendencję że próbujemy na Zresztą dość często tłumaczenia
  • Biblii to jeszcze sprzed kilkuset lat Nawet bo przecież wśród wielu
  • współczesnych chrześcijan jest również w cudzysłowie moda na korzystanie z tych takich tradycyjnych tłumaczeń próbujemy
  • nałożyć nasz aparat poznawczy nasz aparat
  • językowy i próbujemy w związku z tym odnaleźć na przykład słowa które bardzo
  • często powstały wiele wiele wieków później albo zaczęły być używane w danym kontekście wiele wiele wieków później i
  • w związku z tym stwierdzamy że czegoś tam nie ma w Biblii No ja na to często odpowiadam No dobra na komputerów też
  • nie ma w Biblii dokład internetu nie Aczkolwiek jak
  • człowiek wczytał i poszukał to być może by znalazł może nie bezpośrednio może
  • nie bezpośrednio opisanych podróży kosmicznych w biblii Nie ma prawda całej masy rzeczy nie ma w
  • Biblii natomiast wracając jeszcze o tym czy w Biblii jest gdzieś
  • mowa o medytacji Ja myślę że też są takie przykłady w gruncie rzeczy
  • zachowań medytacyjnych tak zachowań bo to nie musi być właśnie tam
  • Weź swoją poduszeczkę prawda i usiądź ale ale tych przykładów zachowań
  • medytacyjnych No Chociażby to mówienie o trwaniu w modlitwie odnosi się do może się odnosić do bardzo
  • wielu różnych rzeczy ale ja nie bardzo sobie wyobrażam ludzi którzy na przykład przez całą noc trwają na
  • modlitwach powtarzając coś to znaczy mówiąc cały czas prawda
  • więc to jest też taka dość
  • warto się wczytać właśnie pod tym i myślę że tutaj znowu nie musimy
  • wyważać otwartych drzwi bo jakby o tych mówili już właśnie mówi się cnych
  • tradycjach monastycznych które nawiązują dokładnie do tego
  • tematu py jak medytacja do tego co powinien robić chrześcijanin C
  • czy nie jest to za bardzo zajmowanie się sobą samym Aha Bardzo fajne pytanie
  • Świetne to się ma bardzo do powołania
  • chrześcijańskiego do do dzielenia się tą radością ewangelii z
  • innymi dlatego że jeśli medytacja okaże się skutecznym
  • narzędziem rozwoju naszej duchowości tak jak właśnie o tym pisał Foster w
  • dyscyplinach życia duchowego zachęcając do do kilku kluczowych praktyk takich
  • jak post odosobnienie medytacja czytanie studiowanie słowa bożego czy ogólnie
  • szerzej studiowanie i tak dalej i tak dalej było kilka takich dyscyplin kluczowych
  • wymienionych praktyka takiej dyscypliny duchowej pogłębia życie duchowe człowiek
  • który ma to życie duchowe pogłębione ma większą tak
  • naprawdę pasję do tego żeby dzielić się tym swoim przeżywaniem Boga z
  • innymi poza tym osoba która praktykuje modlitwę
  • [Muzyka]
  • kontemplacyjnego bycia w Bożej obecności cały czas nie dzieli sobie życia
  • na tam byłem z Panem Bogiem a to już nie jestem ale chodzi w takiej codziennej
  • ciągłej świadomości Boga i i w tej codziennej ciągłej świadomości
  • Boga jest łatwo dostrzec ludzkie potrzeby jest łatwo na Nie reagować jest
  • łatwo dzielić się dobrą nowiną dawać to ludziom w normalny
  • zwykły sposób prosty autentyczny Bez jakiegoś nadęcia nie wiadomo czego
  • po prostu więc tak nie jest to koncentracja na sobie
  • medytacja nie jest w żadnym stopniu koncentracją na sobie
  • jest
  • dostrzeganiu teraz zatapia się w Wiecznym jestem tak moje jestem zatapia
  • się w tym który jest i w takim kontekście
  • odnajdujemy Chrystusa w sobie wiesz jak ty to jak ja
  • przeczytałam w ogóle to pytanie to mi się skojarzył dwa obrazy znaczy pierwszy obraz to jest taki jak startujemy
  • [Muzyka] samolotem mówi komu najpierw że najpierw należy sobie Nałożyć maskę a dopiero
  • potem dziecku i dlaczego mi się tak skojarzyło że w gruncie rzeczy medytacja jest
  • jednym z takich sposobów na to żeby też w tym chrześcijańskim naszym życiu
  • zachować zdrowie zaczy oczywiście nie każdy musi akurat ten sposób wybrać ale jest stosowany właśnie do tego żeby
  • wewnętrznie jakąś taką i integralność i spójność i właśnie takie pewnego rodzaju
  • zdrowie duchowe zachować No a jeżeli my nie jesteśmy zdrowi i nie jesteśmy silni
  • prawda No to dość trudno nam jest w tym sensie pomagać komuś innemu
  • stąd ten obraz maseczki a drugi który cały czas po mnie chodzi Chociaż nie
  • jest to taki typowy przykład medytacji nie wiem czy państwo
  • znacie na pewno Słyszeliście film ale też sporo musicali na ten na
Pobierz transkrypcję (TXT)