Współczesne nurty medytacji chrześcijańskiej
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Współczesne nurty medytacji chrześcijańskiej | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 20 tym razem rozpoczynamy
- online dzisiaj naszym gościem
- jest chciałam powiedzieć nasz absolwent
- absolwent Piotr Zawadzki za chwileczkę trochę więcej właśnie o Piotrze Piotr
- jest również przyczyną dla której dzisiaj rozpoczynamy o godzinę później
- ale mam nadzieję że będzie warto Mam nadzieję Mam pewność że będzie warto Kim
- jest Piotr Zawadzki oprócz tego że jest absolwentem
- ewst i tutaj Właśnie rozpoczynamy
- jak czytam Piotrze twój opis twojej osoby
- to te początkowe informacje które się
- pojawiają zupełnie na przykład z teologią się nie
- kojarzą pastorem trenerem uważności oraz nauczycielem
- medytacji ci będę dalej przedstawiać ale powiedz mi tak na
- szybko jak łączy się bycie pastorem z
- trenerem uważności i nauczycielem medytacji tak Witam państwa serdecznie
- No rzeczywiście Zdaję sobie sprawę z tego że ta ta mieszanka może wydawać się być
- wybuchowa dlatego rzeczywiście dostaję to pytanie dosyć często jak to jesteś pastorem i
- medytujesz dlatego bardzo się cieszę że dzisiaj właściwie będę mógł się podzielić takimi swoimi spostrzeżeniami
- na temat medytacji chrześcijańskiej w XX wieku dlatego że tak jak
- najbardziej pastorzy czy ogólnie osoby
- idące ścieżką chrześcijańską jak najbardziej są
- powołane do medytacji i przestrzeń medytacji jak najbardziej uważam powinna
- być rozwinięta właśnie w kościołach w naszej duchowości No i ja
- jako jako duchowny człowiek który którego obowiązkiem ale też powołaniem jest
- wspierać innych w takiej duchowej podróży Odczuwam że jest to dla mnie
- taka szczególna też kwestia tak szczególne narzędzie również właśnie medytacja szczególna
- dyscyplina duchowa o której pisał Richard Foster w swojej książce dyscypliny życia
- duchowego której o której tak dobitnie mówił że jest to jest to bardzo istotne do rozwoju ogólnie naszej duchowości
- i i właśnie jako jako człowiek który za takie rzeczy jak wspieranie innych w
- rozwoju duchowym odpowiada to propaguje medytację jestem też trenerem uważności
- po kursach między innymi po kursie
- mblc i wspieram osoby z którymi pracuje
- właśnie w rozwijaniu tej postawy uważności w swojej codzienności w swoim
- życiu No właśnie bo przecież spotykamy się o godzinę później właśnie dlatego że Pracowałeś wcześniej tak pracowałem
- Dokładnie właśnie klientka wyszła ode mnie z gabinetu Jestem wolny
- przełączyłem się i Pojawiam się tutaj dobrze przeczytajmy Co
- dalej od ponad 20 lat pracuje indywidualnie i grupowo z osobami które
- potrzebują wsparcia w przestrzeni odnalezienia życiowego rozwoju lub pomocy w kryzysie filozof teolog o czym
- już wiemy bo jesteś absolwentem i nagradzany poet autor tomu wierszy
- defenestracja twórca popularnego fanpage na Facebooku zatytułowanego myśl życiodajny Polecamy
- Zresztą autor książki obudź uważność tu i teraz mieszka w Opolu prywatnie mąż
- Joanny i tata Idy tyle twoja biografia taka skrócona bym powiedziała mocno i
- Może zacznijmy w ogóle od tego że znalazłeś się w wst online w
- ramach też takiej serii naszej przedstawiającej studentów a w zasadzie
- absolwentów ewst i ich prace lub prezentacje
- dyplomowe jest to debiut ponieważ Jesteś pierwszą osobą która będzie
- przedstawiała swoją prezentację a nie dyplomową dlatego na początek w ogóle
- zanim przejdziemy do innych rzeczy chciałam cię zapytać bo też jesteś
- jednym z pierwszych roczników które u nas mogą prezentacje dyplomowe
- właśnie wybrać jako coś zamiast pracy
- dyplomowej wiele osób jak słyszę o prezentacji dyplomowej to wydaje im się że to chodzi o zrobienie czegoś nie wiem
- w powerpoincie czy innym Prezi Powiedz mi na czym polegało zrobienie prezentacji dyplomowej i w ogóle co to
- jest za cudo jeżeli chodzi o obronę o egzamin dyplomowy Jest to
- bardzo fajna forma tak naprawdę podejścia do do
- obrony dlatego że jest to forma w której możemy przede
- wszystkim bezpośrednio właśnie w formie prezentacji więc zaprezentowania
- tematu poprzez podzielenie się nim w formie w formie takiego mini wykładu i
- mi ta forma bardzo odpowiadała dlatego że ja ogólnie funkcjonuje bardzo często w kontekście
- szkoleniowym w kontekście publicznej wypowiedzi właściwie Wygląda to tak że piszemy takie streszczenie prezentacji
- Przygotowujemy temat i potem na bazie tego streszczenia prezentujemy już nie
- korzystając tego streszczenia Czyli jak gdyby już mając to w sercu wyryte
- przedstawiamy przed całą komisją już podczas obr tak i temat dzisiejszego naszego
- spotkania jest również tematem twojej prezentacji dyplomowej współczesne nurty
- medytacji chrześcijańskiej ja powiem że moje zetknięcie się właśnie w środowiskach
- ewangelikalny bo wodzę się powiedzmy z innych środowisk a w środowiskach
- ewangelikalny kiedy zaistniała to też stykał się właśnie z tematem medytacji
- chrześcijańskiej było właśnie takie dość dziwne dlatego że na jednym z takich spotkań dla
- liderów pokazywano prezentację medytację chrześcijańską jako jakieś takie
- absolutne Nowum przyjechał jakiś taki wykładowca właśnie ze Stanów i ogólnie
- jaka to jest niesamowita nowość i tak dalej popatrzyliśmy na siebie z jeszcze jedną osobą z którą Brałam udział w tej
- konferencji dla liderów i mówię no chwila moment ale
- różnych to funkcjonuje od wieków Jeżeli nie od tysiącleci bo to o czym mówimy
- prawda No to powiedzmy w tradycji
- monastycznej No to funkcjonuje w zasadzie od momentu kiedy tradycja monastyczna powstała dlatego że mam
- wrażenie że chyba na początku były właśnie mnisi właśnie zajmowali się
- przede wszystkim różnymi różną formą medytacji a dopiero potem powstawały
- zakony nie wiem kontemplacyjny czynne czy czynne Dla mnie to było takie właśnie
- przedstawienie jako nowość to trochę było takie wyważenie otwartych drzwi Dlatego jak czytałam ten twój konspekt
- prezentacji to bardzo ucieszyłam się że po pierwsze używasz zamiennie terminu
- modlitwa kontemplacyjna c w ogóle kac
- a po drugie właśnie nawiązujesz do tej ogromnej tradycji to znaczy czerpiesz po
- prostu z tego ogromnego bogactwa chrześcijaństwa bez względu na
- to z jakiego nurtu to pochodzi I dlatego między innymi ucieszyłam się
- bardzo że będziesz naszym gościem bo myślę że nam za chwileczkę tutaj
- opowiesz trochę o natomiast zanim do tego przejdziemy to chciałam cię
- jeszcze poprosić jako fachowca o wyjaśnienie kilku terminów które osobom
- które na co dzień na przykład nie mają do czynienia z właśnie takimi rzeczami jak medytacja
- czy uważność c czy w ogóle różne takie aspekty duchowości czy jakiegoś takiego
- refleksji wgłębienia się w siebie albo się nie kojarzą z niczym w ogóle albo
- budują zupełnie takie no stereotypowe ciągi
- skojarzeń czyli na przykład medytacja to jest jakiś gość z ogoloną głową który siedzi w pozycji lotosu koniecznie jakoś
- tak trzymający ręce a uważność no to uważanie na to
- żeby na przykład no nie wiem O coś się nie obić albo czegoś nie potrącić
- Spróbuj wyjaśnić na początek te dwa terminy
- uważność w ogóle jest takim terminem który jest aktualnie dosyć modny i co
- pisz co autor to troszkę inna jakby definicja
- uważności i ja lubię definiować uważność jako taką
- otwartą postawę nie oceniającą względem rzeczywistości
- czyli nie oceniająca obserwacja nieca
- skierowana na siebie swoje wnętrze swoje ciało
- otoczenie rzeczywistość taka postawa akceptacji
- tego co co jest tutaj I teraz coś doświadczane bez oceny
- bez bez budowania jakieś nadbudowy
- związanej z tym czy ja to akceptuję czy tego Nie akceptuję lubię nie lubię bez sferę preferencji więc tak bym wiadomo
- swoimi słowami zdefiniował tak jak ja postrzegam uważność i tak jak jej
- uczę Natomiast jeśli chodzi o medytację to już jest konkretna
- praktyka Która właśnie zakłada postawę
- uważnego praktyki tak naprawdę formalne i nieformalne Jak to się mówi w środowisku
- medytacyjnym a z jednej strony typowe siedzenie w ciszy z uwagą skierowaną na
- to co aktualnie jest co się pojawia w ciele w umyśle w sferze emocji i z
- otwartością zarazem na już w kontekście chrześcijańskim na przykład obecność
- Boga ale także takie praktyki jak świadome uważne
- chodzenie czy uważny taniec czy też tworzenie mandali na
- przykład więc tego typu rzeczy ale także praktyki nieformalne
- które mogą przybrać naprawdę różne tutaj przejawy spacer Może być taką
- praktyką medytacyjny Gdzie idziemy i po prostu koncentrujemy się na chwili
- obecnej nie Wybiegamy w przyszłość nie zanurzamy się w przeszłości ale jesteśmy tu i teraz dla siebie obecni no i w
- kontekście chrześcijańskim dla Boga ja będę mówił tak w kontekście chrześcijańskim specjalnie dlatego że ja ogólnie Też uczę świeckiej medytacji to
- to jest moja podstawowa jakby droga Chociaż tak naprawdę uważam że nie ma takiego podziału
- ale bo postawa medytacyjna doprowadzi nas do jakiegoś
- spotkania z prawdą z jakąś głębią życia jako człowiek wierzący uważam że tą
- głębią ostateczną ostatecznym spotkaniem z tą głębią jest spotkanie z
- bogiem Natomiast wiem że każdy tutaj ma prawo do swojej interpretacji tego co się wydarza
- podczas podczas praktyki jasne ja tak się właśnie zastanawiałam
- bo ta uważność to jest tak polski odpowiednik angielskiego
- słowa przełożone jeden do jednego i być może Stąd wynika trochę
- pewnego takiego powiedzmy
- trochę rozmytych znaczeń w ten sposób bym powiedziała natomiast Wydaje mi się
- że to słowo w języku polskim Bardzo dobrze oddaje właśnie uważność czyli No skierowanie
- swojej uwagi na coś właśnie tak jak mówiłeś Nie nie oceniające
- nie nier rozpraszające również sposób powiedz mi kto może
- praktykować uważność i medytacji A kto wręcz
- powinien No ja oczywiście powiem że każdy tak dla
- mnie to jest taka wielka radość dzielić się tym i zachęcać do tej praktyki i
- każdemu staram się gdzieś tam przekazać taką zachętę do tego żeby praktykował żeby spróbował dlatego że niewiele
- trzeba żeby wejść w praktykę medytacyjny tak naprawdę my mamy jakieś skomplikowane rozbudowane czasami
- koncepcje tego jak to może wyglądać A medytacją może być minuta bycia w
- ciszy proste proste siadanie na fotelu na
- przykład tak wystarczy usiąść na fotelu i i mieć taką minutę ciszy koncentracji
- na oddechu na chwili obecnej na tym co jest aktualnie i to już jest medytacja już się dzieje A kto
- może to zrobi No każdy Tak oczywiście gdzieś tam kto powinien szczególnie
- osoby które czują że tego potrzebują na ten czas że to jest
- gdzieś że to do nich woła że że ten temat gdzieś się u nich przewija
- przejawia szczególnie osoby które biegną przez życie które mają dużo
- rzeczy na głowie czują natłok spraw medytacja wtedy zadziała
- terapeutycznie pozwoli im się zatrzymać zbudować pewną perspektywę złapać oddech wyciszyć się No a taka atmosfera
- wewnętrzna jest świetną przestrzenią do tego żeby też nastąpił rozwój duchowy rozwój życiowy rozwój
- emocjonalny więc osoby które potrzebują rozwoju które pragną pójść dalej tak bym
- powiedział też wiesz ja się zastanawiam jeszcze nad taką jedną rzeczą ponieważ jak ty mówisz to się wydaje że to jest
- takie łatwe proste i rzeczywiście nie trzeba siadać w pozycji lotosu czy w jakieś innej skomplikowanej pozycji nie
- trzeba specjalnego otoczenia nie trzeba specjalnie nawet dużo czasu natomiast
- kiedy przychodzi co do czego to dla wielu ludzi osiągnięcie takiego stanu w
- którym można zacząć w ogóle myśleć o medytacji No okazuje się prawie że
- niemożliwe i teraz takie pytanie Czy przy dochodzeniu
- do tego stanu moż uzyskać jakiegoś rodzaju pomoc
- wsparcie Tak jak najbardziej są różne takie techniczne wskazania które
- pomagają w utrzymaniu czy czy stworzeniu takiej atmosfery
- uważności jest kilka takich elementów które które są istotne oczywiście zależy
- od typu ścieżki medytacyjnej którą się
- obierze stosuje podp dla uważności ta ścieżka którą ja
- praktykuj wspiera uważność poprzez wypowiadanie prostego słowa
- wewnątrz swojego serca umysłu które koncentruje i jak gdyby
- pozwala wynurzyć się poza sferę myśli i emocji i ponownie stać się takim nie
- oceniającym obserwatorem więc używa się wewnętrznie sł później o tym będę mówić jak będę
- przywoływać różne tutaj szkoły medytacyjne bo na nie się głównie będę koncentrować tam może to
- historyczne wątek on jest mocno duży duży Więc wolałbym szczególnie mówić o
- szkołach aktualnie które które funkcjonują więc podporą dla uważności może być
- choćby wypowiedzenie wewnętrzne słowa i to już pomaga się skoncentrować i utrzymać ten umysł w ryzach który gdzieś
- tam szaleje i czasami mówi w środowisku medytacyjnym
- skacze jak małpa szalona małpa z drzewa na drzewo tak bo tak Czasami czujemy że nasz umysł
- się zachowuje szczególnie Kiedy następuje ta chwila wyciszenia to nagle jest ten szum wewnętrzny i wewnętrzny
- jakby przesyt myśli i ten cały kołowrotek ruminacje umysłu można też
- użyć dla dla podporu ważności oddech A więc koncentracja na wdechu i na wydechu
- i na przepływ to też bardzo pomaga inną formą podpory ważności jest
- dźwięk a więc skupienie się na dźwiękach które mnie otaczają a więc o usłyszałem
- przejeżdżający samochód tak o ptaki śpiewają tak jak gdyby każda z tych
- każdy z tych dźwięków na nowo przywołuje nas do postawy uważności używamy tego do tego żeby
- wrócić do tego co jest tu i teraz więc nie rozpraszam się ale jak gdyby włączam
- doświadczenie tak naprawdę tutaj wymieniłem odrobinę ale jest wiele metod które
- pomagają żeby technicznie przygotować umysł do do głębszej medytacji kontemplacji
- oczywiście też ciało jest bardzo bardzo istotne tutaj a więc postawa ciała Ciało
- zrelaksowane ale uważne godna pozycja czy to na fotelu na krześle na
- poduszce pod medytacyjnej czy też w pozycji klęczącej
- na jakimś stołeczku bo też takie taką
- praktykę taką praktyką też się spotkałem w kręgach właśnie modlitwy
- kontemplacyjnej modlitwy głębi w Polsce chociażby Tak się to nazywa różne sposoby Wróćmy może teraz
- właśnie do tej medytacji już czysto chrześcijańskiej tematu
- [Muzyka] odam na trochę dłużej gł żebyś zapoznał
- jak dłuższymi rozwinął trochę ten temat nie
- musisz tego robić w taki sam sposób jak na obronie pracy dyplomowej Tak właśnie Skupię się głównie na tych
- nurtach Żeby było praktyczne natomiast bardzo ci będę wdzięczna za taki krótki rys historyczny
- ju jest tak że g w tej chwili na fali nie
- wiem in rzeczy ale że w chrześcijaństwie istnieje od zawsze
- prawie więc oddaję ci w tej chwili głos i zapraszam Dziękuję Asiu No tak tak jak
- tutaj już rozmawialiśmy rzeczywiście korzenie medytacji
- chrześcijańskiej sięgają właściwie bardzo daleko
- bo nawet niektórzy tutaj bibliści
- i i badacze tematu wykazują że mają te
- korzenie swoje osadzenie w tradycji judaistycznej gdzie już były pewne
- praktyki kontemplacyjne pewne praktyki medytacyjne takie chociażby jak
- zanurzenie się w słowie Bożym poprzez jakby rozmyślanie kontemplowanie
- przeżuwanie można powiedzieć metaforycznie każdego słowa tory więc
- Żydzi już praktykowali coś takiego parafrazując rozmyślając dniem i
- nocą n nad słowem Boga i ta praktyka
- medytacyjna też jakby ubogaca i i wspiera
- rozwój także modlitwy kontemplacyjnej już w chrześcijaństwie
- tak jak rozmawialiśmy medytacja chrześcijańska nie jest jakimś
- współczesnym fenomenem jest czymś co się pojawiło teraz nie jest jakąś modą ale
- jest czymś o antycznej tradycji o antycznych korzeniach i głównie można
- tutaj wymienić że
- korzenie medytacji chrześcijańskiej sięgają praktyk ojców pustyni W
- miejscach takich jak Egipt jak Palestyna jak Syria wśród tych wybitnych postaci na
- pewno znajdował się evagrius Pontu jego uczeń Jan Kasjan ale dalej też można
- wymieniać kolejne postacie jak Święty Augustyn czy już dalej Grzegorz Wielki
- na zachodzie pseudo Dionizy czy ogólnie całą tradycję hezychastyczna
- hezychasta i dalej czasy antyczne miały już w sobie
- bardzo solidne takie podstawy do tego żeby
- potem też przenieść to na na tradycję [Muzyka]
- monastycznej strony wątki kontemplacyjne ojc w Pustyni z drugiej strony potem już
- nadbudówka monastyczna która która gdyby była taką solidną solidnym fundamentem tego co
- mamy 2000 lat później w okresie średniowiecza tą
- tradycję
- [Muzyka] kontemplacyjnego kontynuowali święty
- Bernard czy wielm też możemy mówić o mistykach
- takich jak święta Hildegarda święta Mea Czy słynny mistrz
- Ard którego dzieła szczególnie polecam oczywiście dalej takie postci
- teres Jan od krzyż
- Salezy to są też wybitne postacie mistyki
- kontemplatywny nurtach o których szczególnie tutaj chciałbym
- powiedzieć choćby w postaci i tutaj duży
- przeskok dalej ale Tomasza mertona słynnego
- tristy który w niesamowity sposób właściwie
- nawiązał dialog z kulturami wschodu dialog z Azją i odnalazł Jakby
- nowe możliwości do tego żeby rozwijać wątki modlitwy kontemplacyjnej już
- wewnątrz wewnątrz kościoła jako zakonnik wchodząc w tą
- sferę takiego dialogu międzyreligijnego i odkrywania zarazem w tym dialogu między
- religijnym tej głębi ubogacanie się nawzajem
- różnych tradycji No właśnie więc już już tak
- współcześnie spadkobiercami tego co zrobił Merton i tego co zrobiła cała linia mistyków
- i ludzi praktykujących
- kontemplacje jakby spadkobiercami tego jest trzech głównych
- takich twórców tych już współczesnych nurtów medytacji chrześcijańskiej Po pierwsze
- jest to Thomas kitting po drugie jest to John m i po trzecie jest to Richard ROR i o tych
- trzech postaciach które są wybitne szczególnie Chciałbym napomknąć w kontekście
- praktyki którą przekazali kościołowi którą uczą
- kościoła opisując Każdą z tych praktyk tak w szczególności i zachęcając razem do tego
- żeby żeby to stało się też częścią naszej praktyki tak może któraś z tych praktyk O której dzisiaj to będę mówić
- stanie się taką twoją codzienną praktyką pierwsza
- pierwsza postać to Tomas K który stworzył
- medytację Cer z angielskiego zostało to przetłumaczone modlitwą
- głębi i modlitwa głębi jest praktyką która łączy w sobie
- tradycję kontemplacyjnym podejściem do duchowości i modlitwy benedykty
- właści z jednej strony czerpał z tradycji
- monastycznej zwłaszcza z ojców pustyni z drugiej strony chciał jakby w nowy
- sposób przedstawić modlitwę
- kontemplacyjnego wice taki sposób Po pierwsze aby praktykować modlitwę głębi należy zająć
- wygodną pozycję to może być pozycja siedząca na fotelu na krześle to może
- być pozycja na poduszce medytacyjnej to może
- być pozycja klęcząca której to mamy też jakąś
- podpórkę pod sobą żeby móc na niej usiąść więc to pierwszy element siadamy w
- wygodnej pozycji ciała drugi element to przywołujemy w swoim wnętrzu słowo
- które będzie dla nas takim punktem skupienia i uważności podczas całej
- praktyki to słowo nie ma żadnej magicznej mocy i w tym kontekście nie
- jest też żadną formą mantry Jest to po prostu coś co będziemy przywoływać podc
- medytacyjne aby utrzymać się w pozycji
- bycia jakby ponad myślami i emocjami ogólnie stanami które pojawiają
- się podczas praktyki Powiedzmy że może być to słowo miłość może być to słowo
- pokój może być to słowo Bóg Staramy się wybrać takie słowo
- które będzie dla nas naturalne do wypowiadania bez głośnego w naszym sercu
- podczas tej praktyki i pozwalamy też aby ono w naturalny
- sposób wyłoniło się na czas praktyki aby wyłoniła je nasza intuicja nasza mądrość
- serca więc kiedy już usiądziemy wygodnie i pozwolimy aby to słowo się pojawiło w nas albo po prostu je świadomie sobie
- wybierzemy będziemy go używać podczas trwania praktyki do tego
- żeby żeby uzyskać pewien stan koncentracji
- a więc rozpoczynając praktykę siedzimy
- pół przymknięty oczami bądź zamkniętymi i przywołujemy słowo wybrane na czas
- praktyki kiedy tylko pojawi się rozproszenie Kiedy pojawi
- się jakaś forma takiej wewnętrznej dezorganizacji pojawi się jakaś potrzeba
- podążania za myślami czy za wewnętrznymi Stanami zów
- pozwalamy się pozwalamy sobie się na chwilę się na nim
- skoncentrować a więc używamy tego słowa do tego żeby skoncentrować się
- centrować i znów puszczamy je delikatnie w naszym wnętrzu będąc tutaj i teraz
- Oczywiście naturalną pracą umysłu jest to że pojawia się rozproszenia więc znów przywołujemy to słowo i taki cykl
- przywołania kast kilkudziesięcio 20 minut pod
- koniec czy w trakcie praktyki w pewnym momencie powinno pojawić się albo może
- pojawić się takie uczucie coraz mniejszego natłoku myśli i emocji i
- wewnętrznych stanów któremu towarzyszy coraz głębsze poczucie pokoju ale także
- taka świadomość już strict w kontekście chrześcijańskim Bożej obecności i ta
- intencja otwartości na Bożą obecność ta intencja spotkania się z bogiem takim
- jakim on jest bez żadnych naszych nakładek bez żadnych naszych pomysłów bez nas jakiś preferencji naszych jest
- taką podstawą właściwie tej praktyki kontemplacyjnej używam słowa do tego
- żeby wyjść poza moje wyobrażenia żeby wyjść poza moje myśli wyjść poza nurt który mnie pociąga za sobą
- wyłonić się z niego i otworzyć się na Bożą obecność taka jaka ona jest w tej
- chwili w tym momencie dla mnie i pozwalamy sobie w tej obecności
- Boga na spoczynek na ciszę na
- bycie pod koniec całego procesu modlitwy
- wracamy do do tego co jest tu i teraz otwier
- i zamykamy to może modlitwą dziękczynną może jakąś inną formą tutaj
- modlitwy i tak wygląda mnie więcej cykl modlitwy
- głębi właśnie w nauczaniu Tomasa WC to jest pierwsza taka
- ścieżka ką
- możemy jest to jednak 20 minut
- ciszy jest to jednak taki czas w którym cyklicznie
- przywołujemy to słowo w swoim wnętrzu Aha bardzo ważne nie wypowiadamy go na głos to słowo nie jest wypowiadane ale
- ale cały czas je przywołujemy w sobie i No ta praktyka może być trud dla osób
- które mają jakość ruchową może by
- szczególne wyzwan jeśli chodzi o koncentrację natomiast ogólnie przynosi ona bardzo
- dobre owoce Ja tą formę praktyki kontemplacyjnej uprawiam już od wielu
- lat i jest ona dla mnie naprawdę takim skutecznym
- narzędziem rozwoju duchowego druga forma medytacji chrześcijańskiej medytacja zaproponowana
- PR również medytacją
- serca John m pisał o tym tak medytacja to usuwanie się na plan dalszy i
- przyzwalające takim kluczowym aspektem tej praktyki oprócz tak jak wcześniej w
- praktyce kiting zajęcie jakiejś pozycji godnej i
- czujne pozycji ciała jest przywoływanie słowa
- marata i tutaj też ciekawy element że U Johna Main jest to jednak jakiś wymiar
- mantry czny a więc przywoływanie tego słowa jest jakąś
- formą można powiedzieć chrześcijańskiej mantry w takim sensie że słowo maran
- czyli Przyjdź Panie Jezu no jest używane w
- formie Głoś wypowiedzi można też to połączyć z
- praktyką oddechową a więc podzielić sobie słowo Mar na caby i adekwatnie wykonywać wdech
- i wydech natomiast ogólnie praktyka wygląda tak
- że siedzimy i przywołujemy słowo [Muzyka]
- marata tak i tak trwamy w tej praktyce No też
- czas rekomendowany czas przez joh m to jest jakieś 20 30 minut w którym znów
- koncentrujemy się na wypowiadaniu słowa i na dźwięku słowa Przyjdź Panie Jezu a
- więc widzimy tutaj też troszkę jak gdyby znak taki taki szczególny szczególne
- połączenie z tradycją hezychastyczna gdzie jest ta
- praca z przywoływaniu
- obec też w rytmie oddechu chociażby praktyka Johna
- [Muzyka] m głównie koncentruje się na właśnie tym dźwięku wypowiadanego słowa i na
- powracaniu ze swoich wewnętrznych stanów z koncentracji na swoich wewnętrznych Stanach do dźwięku słowa marata to cały
- ten cykl powtarzamy słowo
- i tak w kółko przez całą medytację W swoim tempie w swoim rytmie mając to świadomość
- że otwieramy umysł i serce i ciało na Bożą
- obecność trzecią propozycją jest propozycja Richarda rora
- i tutaj jest bardzo szeroka propozycja na sny Francis
- który No naprawdę niesamowite książki też pisze więc zachęcam do tego
- aby zajrzeć do różnych pozycji które także są tłumaczone na język polski
- Richarda rora jest J Richard ROR jest jednym z
- najbardziej kontrowersyjnych pisarzy chrześcijańskich XX i XX
- wieku wydaje się być on synkretyczny czerpie z tradycji mistycznej również bardzo mocno
- bardzo mocno z tradycji kontemplacyjnej i ogólnie zakłada że aktem medytacji
- modlitwy kontemplacyjnej Jest otwarcie się na nagie teraz na to co jest teraz i
- tutaj wierząc że tak naprawdę spotkamy się w ten sposób z
- Bogiem mówi o kontemplacji tak jest to natychmiastowy bezpośredni kontakt z chwilą obecną
- to najbardziej oczywista droga do Boskiego Zjednoczenia naga nie broniona niczna obecność ma największe szanse by
- spotkać prawdziwą obecność Tak czyli w swojej obecności spotykamy się z prawdziwą obecnością czy z Bogiem i mamy
- tutaj taki szeroki wachlarz tak naprawdę praktyk które Richard oferuje dlatego że
- ROR w tym nauczaniu medytacji jest bardzo
- eklektyczny mię innymi zaleca właśnie
- Medytacje czy Medytacje w formie kiting kiting
- oferował więc można różne rzeczy różne drogi praktykować różne formy
- praktykować byleby to spotkanie z bogiem niezależnie od formy było otwartością na
- N teraz na kiedy obnażamy przed doświadczamy jego
- bliskości oczywiście w tym wszystkim obserwujemy swoje myśli emocje reakcje w tym procesie medytacyjnym
- niezależnie od tego czy to będzie spacer medytacyjny czy to będzie medytacja na
- siedząco czy to będzie nawet jakiś jakieś sypanie mandali czy spacer w
- labiryncie bo też Taka praktyka praktyka chodzenia w labiryncie
- praktyk właśnie medytacyjnych mimo
- iż to zjawisko medytacji ma
- tak no tak szacowne korzenie tak 2000 lat co najmniej
- tradycji Jest atakowany przez różne środowiska jednym z takich ataków jest
- [Muzyka] propagatorów medytacji chrześcijańskiej o jakąś formę Sekrety zmu religijnego
- Czy brak biblijnych podstaw tak chociażby atakowano Tomasza
- mertona w jego książce Zen i ptaki rządzy gdzie Merton mocno inspirował się
- filozofią Zen widać widać ten synkret
- widać chęć łączenia i wskazywania więc tutaj przeciwnicy
- pokazują chociażby mertona jako jako taki przykład tego synkretyzmu ale tak
- naprawdę trzeba powiedzieć jasno że chrześcijaństwo jest synkretyzm tak to jest i tak można w jakimś sensie
- odrzucić odrzucić te oskarżenia No bo
- przecież chrześcijaństwo zbudowało się właściwie z jednej strony na
- tym co przekazuje nam judaizm z drugiej strony mocno czerpał z Filozofii
- greckiej ale także z różnych nurtów nauczenia rabin stycznego Chociażby
- faryzejski tak więc z tego miksu powstało
- chrześcijaństwo więc chrześcijaństwo w swojej naturze jest synkretyzm religijnym więc
- Czy od swojego zarania od swojego powstania jest synkretyzm religijnym więc tutaj to oskarżenie o
- synkretyzm No jest takim dziwnym oskarżeniem poza
- tym to że chociażby u mertona widać fascynację zenem nie oznacza że on
- przestaje być chrześcijaninem oznacza tylko że jest w nim szacunek dla innej kultury innej tradycji innego innej
- formy postrzegania rzeczywistości jest to szacunek i miłość czy to czasem nie jest właśnie
- głęboko chrześcijańska postawa gdzie używamy innych narzędzi do tego
- żeby wzbogacić swoje życie duchowe i swoje oddanie Bogu Po drugie takim
- argumentem przeciwko medytacji chrześcijańskiej jest to że medytacja chrześcijańska potencjał do dezorientacji duchowej mówi się
- niektórzy przeciwnicy mówią o tym że yy można doświadczać poprzez medytację
- niekontrolowanych stanów świadomości czy jakiś pseudo stycznych doznań wizji i tak dalej
- yy No dla dla osób praktykujących medytację chrześcijańską chrześcijańską jest to takie dosyć
- y dosyć dziwna argumentacja dlatego że
- yyy wszystkie wrażenia które przychodzą do nas podczas medytacji podczas modlitwy kontemplacyjnej
- są czymś do czego osoba praktykująca nie przylega Z czym się nie Stala i pozwala
- temu odejść w praktyce Więc jakakolwiek tutaj wizja mistyczna czy inne pomysły
- które mogłyby się pojawić są tak samo traktowane jak wszystkie inne treści świadomości pomijając już że nie Siadamy
- do medytacji z założeniem że że będziemy produkować takie wizje siadamy z
- założeniem aby aby zostać aby i teraz spocząć w Bożej
- obecności tylko tyle nie ma w tym żadne jakieś wielkiej
- tutaj Wielkiego zamysłu oczywiście jest takie
- zaznaczenie i też mówi się w kręgach medytacyjnych o tym
- że że są pew [Muzyka] szki
- odrza odradza się praktykę medytacji chrześcijańskiej C ogólnie medytacji
- chociażby w niektórych typach zaburzeń psychicznych kiedy osoby cierpią na niektóre formy zaburzeń psychicznych
- odradza się praktykowanie medytacji bo może to się okazać
- czynnikiem zmagającym chorobę ostatn
- tak założeniem przeciwko medytacji chrześcijańskiej jest to że mówi się o
- tym że jest to bezosobowa modlitwa No bo przecież jak można
- siedzieć w ciszy nie rozmawiać z Bogiem nie mówić do niego Czy taka modlitwa bez słów nie
- jest czasem pozbawieniem Boga osobowego wymiaru czy nie dąży do
- pozbawienia tej relacji z Bogiem tego osobowego wymiaru i można powiedzieć
- że że odpowiedzią na to byłoby taka taka metafora że przecież można się z kimś
- przyjaźnić być z nim bez słów a jeśli spotykam się z moim przyjacielem mogę z
- nim rozmawiać ale mogę z nim też wspólnie milczeć i nadal jest to bycie
- razem oczywiście zarzut wobec tego że jest to
- bezosobowa modlitwa jest chybiony dlatego że z Bogiem jest nie tylko osobowa ale
- jest też transpersonalna przekracza jak gdyby zrozumienie osoby Bóg
- też nie jest zamknięty w definicji osoby przekracza osobę jest transpersonalny go
- też może może taki wymiar medytacyjny pozwala zrozumieć tą prawdę teologiczną Podsumowując można powiedzieć że
- praktyka medytacji będąc czymś antycznym może wzbogacić
- nasze nasze życie tutaj i teraz w [ __ ] wieku może sprawić że będziemy
- chodzić w głębszym zrozumieniu naszej relacji z Bogiem ale także może sprawić że będziemy
- doświadczać wewnętrznej ciszy wewnętrznej głębi pozwoli nam to
- zupełnie inaczej postrzegać życie więc ja serdecznie zachęcam do takiej prostej praktyki tak jak tutaj chociażby
- proponowałem k spróbować
- to będzie w taki sposób być w modlitwie i zobaczyć jak to
- działa tutaj i teraz dla nas Dziękuję bardzo Dzięki Piotrze bardzo serdecznie
- rzeczywiście temat jest na tyle interesujący i na tyle rozległy że
- trzeba by było kilkanaście takich spotkań żeby go w jakiś sposób ująć
- myślę że to nie będzie nasze też naszym pierwszym spotkaniem na temat
- zahaczając gdzieś o medytację o tę duchowość właśnie opartą o
- kontemplację zajmuje się tym między innymi opiekun twojej prezentacji dyplomowej profesor Piotr Lorek także
- państwa Zachęcam do spojrzenia nawet w naszej serii ewst online jego właśnie
- wykłady natomiast ja Pozwoliłam sobie podpiąć pod już nasze spotkanie na Facebooku
- link do wykładu dość długiego ale wartego ze
- wszech Miar wysłuchania obejrzenia profesora Wojciecha szczerby między świątynią a
- Akademią chrześcijaństwa pierwszych wieków nawiązującą do tego co ty mówiłeś w odpowiedzi na zarzuty o
- synkretyzm związany z medytacją chrześcijańską i tego że właśnie chrześcijaństwo jest takim połączeniem
- wpływów judaistycznych i właśnie greckich także bardzo bardzo
- państwa zachęcam Zresztą Myślę że nawet nie potrzebuję jakoś specjalnie zachęcać bo jest to jeden z naszych
- najpopularniejszych filmów na YouTubie ale niemniej pozwalam sobie go właśnie
- przywołać w tym kontekście mamy trochę pytań także tak szybciutko
- zanim
- pierwsze pytanie czy w Biblii jest gdzieś mowa o
- [śmiech] medytacji nigdy w biblii Nie
- ma można powiedzieć takich
- bezpośrednich do konkretnej praktyki medytacyjnej Biblii przede wszystkim bardzo dużo
- wersetów związanych z modlitwą można powiedzieć że w Starym
- Testamencie pojawiają się wątki właśnie związane z tym rozmyślaniem nad Słowem
- Bożym Gdzie No w tradycji judaistycznej rozumiano to jako takie powolne wgz się
- i jak gdyby rozmowy się w Tre słowa w treści tory
- więc można by powiedzieć że pod słowem rozmyślam jest słowo medytuj bo w
- różnych tłumaczeniach jest to różnie oddawane Natomiast w Nowym Testamencie
- jak gdyby wymiar medytacyjny występuje w różnych metaforach
- chociażby w metaforze wewnętrznej komnaty o której mówił Jezus
- opowiadając o tym jak powinna wyglądać modlitwa Udaj się do swojej wewnętrznej izby tak i tam bądź w
- ciszy przebywaj z ojcem w ciszy i on widzi w ciszy jak gdyby wynagrodzi tobie
- to tą postawę takiego bycia bycia w takiej modlitwie
- kontemplacji a nie w modlitwie wielu słów jez zachęcał do tego żeby modlitwa
- była modlitwą pozbawioną wielomówność
- Jak kontrastowa to wobec praktyk pogańskiej w których to ta wielomówność
- czy czy używanie wielu słów Czy różne różne różnych
- formuł modlitewnych była kontrastowa jakby tutaj z taką prostotą i ciszą modlitwy
- Więc można powiedzieć no nie bezpośrednio nie znajdziemy
- jakichś definicji czy konkretnych ujęć teraz medytuj usiąść ze swoją poduszką i medytuj tak czegoś takiego nie
- znajdziemy w Biblii ale znajdziemy bardzo bardzo dużo tego wymiaru kontemplacyjnego
- który który ewidentnie jest szczególnie właśnie w nauczaniu
- Jezusa i można też powi
- Im bardziej uprawiamy modlitwę
- kontemplacyjnym i nagle okazuje się że ta interpretacja kontemplacyjna jest niesamowitym kluczem
- egzegetyczny bo posiedzę sobie w ciszy te 20 minut w Bożej obecności i potem
- czytam nagle wersety o tej wewnętrznej izbie o których mówi jez nagle zaczynam to
- rozumieć nagle rozumiem Ten wymiar ciszy tak A to o to chodziło więc to jest też
- troszkę praktyka tutaj pomaga wejść w ten nowy wymiar rozumienia Ewangelii
- Zresztą wielu nauczycieli kontemplacji chrześcijańskiej zachęca do tego żeby
- czytać Ewangeli pod kątem kontemplacyjnym wtedy nagle wiele
- sformułowań zaczyna być jasnych na przykład to że królestwo jest w nas
- nagle zaczynam rozumieć te te wszystkie takie nakierowanie na wnętrze albo to że
- jesteśmy świątynią Boga tak bo bez wymiaru kontemplacyjnego to są po prostu jakieś puste hasła których które trudno
- zrozumieć a potem nagle w doświadczeniu okazuje się że zyskujemy
- nowy nowy wymiar egzegezy tutaj zrozumienia wiesz to jest w ogóle taki
- szerszy temat dlatego że ja dość często styk się właśnie z takimi pytaniami Gdzie w Biblii jest
- mowa my mamy taką tendencję że próbujemy na Zresztą dość często tłumaczenia
- Biblii to jeszcze sprzed kilkuset lat Nawet bo przecież wśród wielu
- współczesnych chrześcijan jest również w cudzysłowie moda na korzystanie z tych takich tradycyjnych tłumaczeń próbujemy
- nałożyć nasz aparat poznawczy nasz aparat
- językowy i próbujemy w związku z tym odnaleźć na przykład słowa które bardzo
- często powstały wiele wiele wieków później albo zaczęły być używane w danym kontekście wiele wiele wieków później i
- w związku z tym stwierdzamy że czegoś tam nie ma w Biblii No ja na to często odpowiadam No dobra na komputerów też
- nie ma w Biblii dokład internetu nie Aczkolwiek jak
- człowiek wczytał i poszukał to być może by znalazł może nie bezpośrednio może
- nie bezpośrednio opisanych podróży kosmicznych w biblii Nie ma prawda całej masy rzeczy nie ma w
- Biblii natomiast wracając jeszcze o tym czy w Biblii jest gdzieś
- mowa o medytacji Ja myślę że też są takie przykłady w gruncie rzeczy
- zachowań medytacyjnych tak zachowań bo to nie musi być właśnie tam
- Weź swoją poduszeczkę prawda i usiądź ale ale tych przykładów zachowań
- medytacyjnych No Chociażby to mówienie o trwaniu w modlitwie odnosi się do może się odnosić do bardzo
- wielu różnych rzeczy ale ja nie bardzo sobie wyobrażam ludzi którzy na przykład przez całą noc trwają na
- modlitwach powtarzając coś to znaczy mówiąc cały czas prawda
- więc to jest też taka dość
- warto się wczytać właśnie pod tym i myślę że tutaj znowu nie musimy
- wyważać otwartych drzwi bo jakby o tych mówili już właśnie mówi się cnych
- tradycjach monastycznych które nawiązują dokładnie do tego
- tematu py jak medytacja do tego co powinien robić chrześcijanin C
- czy nie jest to za bardzo zajmowanie się sobą samym Aha Bardzo fajne pytanie
- Świetne to się ma bardzo do powołania
- chrześcijańskiego do do dzielenia się tą radością ewangelii z
- innymi dlatego że jeśli medytacja okaże się skutecznym
- narzędziem rozwoju naszej duchowości tak jak właśnie o tym pisał Foster w
- dyscyplinach życia duchowego zachęcając do do kilku kluczowych praktyk takich
- jak post odosobnienie medytacja czytanie studiowanie słowa bożego czy ogólnie
- szerzej studiowanie i tak dalej i tak dalej było kilka takich dyscyplin kluczowych
- wymienionych praktyka takiej dyscypliny duchowej pogłębia życie duchowe człowiek
- który ma to życie duchowe pogłębione ma większą tak
- naprawdę pasję do tego żeby dzielić się tym swoim przeżywaniem Boga z
- innymi poza tym osoba która praktykuje modlitwę
- [Muzyka]
- kontemplacyjnego bycia w Bożej obecności cały czas nie dzieli sobie życia
- na tam byłem z Panem Bogiem a to już nie jestem ale chodzi w takiej codziennej
- ciągłej świadomości Boga i i w tej codziennej ciągłej świadomości
- Boga jest łatwo dostrzec ludzkie potrzeby jest łatwo na Nie reagować jest
- łatwo dzielić się dobrą nowiną dawać to ludziom w normalny
- zwykły sposób prosty autentyczny Bez jakiegoś nadęcia nie wiadomo czego
- po prostu więc tak nie jest to koncentracja na sobie
- medytacja nie jest w żadnym stopniu koncentracją na sobie
- jest
- dostrzeganiu teraz zatapia się w Wiecznym jestem tak moje jestem zatapia
- się w tym który jest i w takim kontekście
- odnajdujemy Chrystusa w sobie wiesz jak ty to jak ja
- przeczytałam w ogóle to pytanie to mi się skojarzył dwa obrazy znaczy pierwszy obraz to jest taki jak startujemy
- [Muzyka] samolotem mówi komu najpierw że najpierw należy sobie Nałożyć maskę a dopiero
- potem dziecku i dlaczego mi się tak skojarzyło że w gruncie rzeczy medytacja jest
- jednym z takich sposobów na to żeby też w tym chrześcijańskim naszym życiu
- zachować zdrowie zaczy oczywiście nie każdy musi akurat ten sposób wybrać ale jest stosowany właśnie do tego żeby
- wewnętrznie jakąś taką i integralność i spójność i właśnie takie pewnego rodzaju
- zdrowie duchowe zachować No a jeżeli my nie jesteśmy zdrowi i nie jesteśmy silni
- prawda No to dość trudno nam jest w tym sensie pomagać komuś innemu
- stąd ten obraz maseczki a drugi który cały czas po mnie chodzi Chociaż nie
- jest to taki typowy przykład medytacji nie wiem czy państwo
- znacie na pewno Słyszeliście film ale też sporo musicali na ten na