TRANSKRYPCJA: "Współczesne nurty medytacji chrześcijańskiej | EWST online" Data publikacji: 27.03.2024 Długość: 01:07:26 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 20 tym razem rozpoczynamy [0:22] online dzisiaj naszym gościem [0:28] jest chciałam powiedzieć nasz absolwent [0:34] absolwent Piotr Zawadzki za chwileczkę trochę więcej właśnie o Piotrze Piotr [0:39] jest również przyczyną dla której dzisiaj rozpoczynamy o godzinę później [0:44] ale mam nadzieję że będzie warto Mam nadzieję Mam pewność że będzie warto Kim [0:50] jest Piotr Zawadzki oprócz tego że jest absolwentem [0:56] ewst i tutaj Właśnie rozpoczynamy [1:01] jak czytam Piotrze twój opis twojej osoby [1:08] to te początkowe informacje które się [1:14] pojawiają zupełnie na przykład z teologią się nie [1:21] kojarzą pastorem trenerem uważności oraz nauczycielem [1:28] medytacji ci będę dalej przedstawiać ale powiedz mi tak na [1:35] szybko jak łączy się bycie pastorem z [1:41] trenerem uważności i nauczycielem medytacji tak Witam państwa serdecznie [1:48] No rzeczywiście Zdaję sobie sprawę z tego że ta ta mieszanka może wydawać się być [1:56] wybuchowa dlatego rzeczywiście dostaję to pytanie dosyć często jak to jesteś pastorem i [2:04] medytujesz dlatego bardzo się cieszę że dzisiaj właściwie będę mógł się podzielić takimi swoimi spostrzeżeniami [2:09] na temat medytacji chrześcijańskiej w XX wieku dlatego że tak jak [2:16] najbardziej pastorzy czy ogólnie osoby [2:22] idące ścieżką chrześcijańską jak najbardziej są [2:27] powołane do medytacji i przestrzeń medytacji jak najbardziej uważam powinna [2:33] być rozwinięta właśnie w kościołach w naszej duchowości No i ja [2:38] jako jako duchowny człowiek który którego obowiązkiem ale też powołaniem jest [2:45] wspierać innych w takiej duchowej podróży Odczuwam że jest to dla mnie [2:53] taka szczególna też kwestia tak szczególne narzędzie również właśnie medytacja szczególna [3:00] dyscyplina duchowa o której pisał Richard Foster w swojej książce dyscypliny życia [3:07] duchowego której o której tak dobitnie mówił że jest to jest to bardzo istotne do rozwoju ogólnie naszej duchowości [3:15] i i właśnie jako jako człowiek który za takie rzeczy jak wspieranie innych w [3:21] rozwoju duchowym odpowiada to propaguje medytację jestem też trenerem uważności [3:27] po kursach między innymi po kursie [3:32] mblc i wspieram osoby z którymi pracuje [3:38] właśnie w rozwijaniu tej postawy uważności w swojej codzienności w swoim [3:46] życiu No właśnie bo przecież spotykamy się o godzinę później właśnie dlatego że Pracowałeś wcześniej tak pracowałem [3:54] Dokładnie właśnie klientka wyszła ode mnie z gabinetu Jestem wolny [4:00] przełączyłem się i Pojawiam się tutaj dobrze przeczytajmy Co [4:06] dalej od ponad 20 lat pracuje indywidualnie i grupowo z osobami które [4:11] potrzebują wsparcia w przestrzeni odnalezienia życiowego rozwoju lub pomocy w kryzysie filozof teolog o czym [4:19] już wiemy bo jesteś absolwentem i nagradzany poet autor tomu wierszy [4:25] defenestracja twórca popularnego fanpage na Facebooku zatytułowanego myśl życiodajny Polecamy [4:32] Zresztą autor książki obudź uważność tu i teraz mieszka w Opolu prywatnie mąż [4:38] Joanny i tata Idy tyle twoja biografia taka skrócona bym powiedziała mocno i [4:46] Może zacznijmy w ogóle od tego że znalazłeś się w wst online w [4:54] ramach też takiej serii naszej przedstawiającej studentów a w zasadzie [4:59] absolwentów ewst i ich prace lub prezentacje [5:05] dyplomowe jest to debiut ponieważ Jesteś pierwszą osobą która będzie [5:10] przedstawiała swoją prezentację a nie dyplomową dlatego na początek w ogóle [5:18] zanim przejdziemy do innych rzeczy chciałam cię zapytać bo też jesteś [5:25] jednym z pierwszych roczników które u nas mogą prezentacje dyplomowe [5:32] właśnie wybrać jako coś zamiast pracy [5:39] dyplomowej wiele osób jak słyszę o prezentacji dyplomowej to wydaje im się że to chodzi o zrobienie czegoś nie wiem [5:46] w powerpoincie czy innym Prezi Powiedz mi na czym polegało zrobienie prezentacji dyplomowej i w ogóle co to [5:55] jest za cudo jeżeli chodzi o obronę o egzamin dyplomowy Jest to [6:01] bardzo fajna forma tak naprawdę podejścia do do [6:07] obrony dlatego że jest to forma w której możemy przede [6:12] wszystkim bezpośrednio właśnie w formie prezentacji więc zaprezentowania [6:19] tematu poprzez podzielenie się nim w formie w formie takiego mini wykładu i [6:27] mi ta forma bardzo odpowiadała dlatego że ja ogólnie funkcjonuje bardzo często w kontekście [6:32] szkoleniowym w kontekście publicznej wypowiedzi właściwie Wygląda to tak że piszemy takie streszczenie prezentacji [6:39] Przygotowujemy temat i potem na bazie tego streszczenia prezentujemy już nie [6:45] korzystając tego streszczenia Czyli jak gdyby już mając to w sercu wyryte [6:50] przedstawiamy przed całą komisją już podczas obr tak i temat dzisiejszego naszego [6:57] spotkania jest również tematem twojej prezentacji dyplomowej współczesne nurty [7:05] medytacji chrześcijańskiej ja powiem że moje zetknięcie się właśnie w środowiskach [7:13] ewangelikalny bo wodzę się powiedzmy z innych środowisk a w środowiskach [7:20] ewangelikalny kiedy zaistniała to też stykał się właśnie z tematem medytacji [7:26] chrześcijańskiej było właśnie takie dość dziwne dlatego że na jednym z takich spotkań dla [7:34] liderów pokazywano prezentację medytację chrześcijańską jako jakieś takie [7:40] absolutne Nowum przyjechał jakiś taki wykładowca właśnie ze Stanów i ogólnie [7:46] jaka to jest niesamowita nowość i tak dalej popatrzyliśmy na siebie z jeszcze jedną osobą z którą Brałam udział w tej [7:53] konferencji dla liderów i mówię no chwila moment ale [8:00] różnych to funkcjonuje od wieków Jeżeli nie od tysiącleci bo to o czym mówimy [8:06] prawda No to powiedzmy w tradycji [8:12] monastycznej No to funkcjonuje w zasadzie od momentu kiedy tradycja monastyczna powstała dlatego że mam [8:19] wrażenie że chyba na początku były właśnie mnisi właśnie zajmowali się [8:26] przede wszystkim różnymi różną formą medytacji a dopiero potem powstawały [8:33] zakony nie wiem kontemplacyjny czynne czy czynne Dla mnie to było takie właśnie [8:39] przedstawienie jako nowość to trochę było takie wyważenie otwartych drzwi Dlatego jak czytałam ten twój konspekt [8:47] prezentacji to bardzo ucieszyłam się że po pierwsze używasz zamiennie terminu [8:55] modlitwa kontemplacyjna c w ogóle kac [9:01] a po drugie właśnie nawiązujesz do tej ogromnej tradycji to znaczy czerpiesz po [9:08] prostu z tego ogromnego bogactwa chrześcijaństwa bez względu na [9:13] to z jakiego nurtu to pochodzi I dlatego między innymi ucieszyłam się [9:22] bardzo że będziesz naszym gościem bo myślę że nam za chwileczkę tutaj [9:27] opowiesz trochę o natomiast zanim do tego przejdziemy to chciałam cię [9:33] jeszcze poprosić jako fachowca o wyjaśnienie kilku terminów które osobom [9:40] które na co dzień na przykład nie mają do czynienia z właśnie takimi rzeczami jak medytacja [9:47] czy uważność c czy w ogóle różne takie aspekty duchowości czy jakiegoś takiego [9:54] refleksji wgłębienia się w siebie albo się nie kojarzą z niczym w ogóle albo [9:59] budują zupełnie takie no stereotypowe ciągi [10:05] skojarzeń czyli na przykład medytacja to jest jakiś gość z ogoloną głową który siedzi w pozycji lotosu koniecznie jakoś [10:11] tak trzymający ręce a uważność no to uważanie na to [10:19] żeby na przykład no nie wiem O coś się nie obić albo czegoś nie potrącić [10:25] Spróbuj wyjaśnić na początek te dwa terminy [10:30] uważność w ogóle jest takim terminem który jest aktualnie dosyć modny i co [10:36] pisz co autor to troszkę inna jakby definicja [10:42] uważności i ja lubię definiować uważność jako taką [10:48] otwartą postawę nie oceniającą względem rzeczywistości [10:54] czyli nie oceniająca obserwacja nieca [11:00] skierowana na siebie swoje wnętrze swoje ciało [11:05] otoczenie rzeczywistość taka postawa akceptacji [11:10] tego co co jest tutaj I teraz coś doświadczane bez oceny [11:19] bez bez budowania jakieś nadbudowy [11:24] związanej z tym czy ja to akceptuję czy tego Nie akceptuję lubię nie lubię bez sferę preferencji więc tak bym wiadomo [11:32] swoimi słowami zdefiniował tak jak ja postrzegam uważność i tak jak jej [11:37] uczę Natomiast jeśli chodzi o medytację to już jest konkretna [11:42] praktyka Która właśnie zakłada postawę [11:58] uważnego praktyki tak naprawdę formalne i nieformalne Jak to się mówi w środowisku [12:04] medytacyjnym a z jednej strony typowe siedzenie w ciszy z uwagą skierowaną na [12:13] to co aktualnie jest co się pojawia w ciele w umyśle w sferze emocji i z [12:20] otwartością zarazem na już w kontekście chrześcijańskim na przykład obecność [12:26] Boga ale także takie praktyki jak świadome uważne [12:31] chodzenie czy uważny taniec czy też tworzenie mandali na [12:39] przykład więc tego typu rzeczy ale także praktyki nieformalne [12:44] które mogą przybrać naprawdę różne tutaj przejawy spacer Może być taką [12:52] praktyką medytacyjny Gdzie idziemy i po prostu koncentrujemy się na chwili [12:58] obecnej nie Wybiegamy w przyszłość nie zanurzamy się w przeszłości ale jesteśmy tu i teraz dla siebie obecni no i w [13:05] kontekście chrześcijańskim dla Boga ja będę mówił tak w kontekście chrześcijańskim specjalnie dlatego że ja ogólnie Też uczę świeckiej medytacji to [13:12] to jest moja podstawowa jakby droga Chociaż tak naprawdę uważam że nie ma takiego podziału [13:19] ale bo postawa medytacyjna doprowadzi nas do jakiegoś [13:25] spotkania z prawdą z jakąś głębią życia jako człowiek wierzący uważam że tą [13:31] głębią ostateczną ostatecznym spotkaniem z tą głębią jest spotkanie z [13:37] bogiem Natomiast wiem że każdy tutaj ma prawo do swojej interpretacji tego co się wydarza [13:44] podczas podczas praktyki jasne ja tak się właśnie zastanawiałam [13:51] bo ta uważność to jest tak polski odpowiednik angielskiego [13:58] słowa przełożone jeden do jednego i być może Stąd wynika trochę [14:04] pewnego takiego powiedzmy [14:09] trochę rozmytych znaczeń w ten sposób bym powiedziała natomiast Wydaje mi się [14:15] że to słowo w języku polskim Bardzo dobrze oddaje właśnie uważność czyli No skierowanie [14:22] swojej uwagi na coś właśnie tak jak mówiłeś Nie nie oceniające [14:28] nie nier rozpraszające również sposób powiedz mi kto może [14:36] praktykować uważność i medytacji A kto wręcz [14:41] powinien No ja oczywiście powiem że każdy tak dla [14:46] mnie to jest taka wielka radość dzielić się tym i zachęcać do tej praktyki i [14:52] każdemu staram się gdzieś tam przekazać taką zachętę do tego żeby praktykował żeby spróbował dlatego że niewiele [14:59] trzeba żeby wejść w praktykę medytacyjny tak naprawdę my mamy jakieś skomplikowane rozbudowane czasami [15:05] koncepcje tego jak to może wyglądać A medytacją może być minuta bycia w [15:12] ciszy proste proste siadanie na fotelu na [15:18] przykład tak wystarczy usiąść na fotelu i i mieć taką minutę ciszy koncentracji [15:24] na oddechu na chwili obecnej na tym co jest aktualnie i to już jest medytacja już się dzieje A kto [15:30] może to zrobi No każdy Tak oczywiście gdzieś tam kto powinien szczególnie [15:36] osoby które czują że tego potrzebują na ten czas że to jest [15:42] gdzieś że to do nich woła że że ten temat gdzieś się u nich przewija [15:47] przejawia szczególnie osoby które biegną przez życie które mają dużo [15:53] rzeczy na głowie czują natłok spraw medytacja wtedy zadziała [15:59] terapeutycznie pozwoli im się zatrzymać zbudować pewną perspektywę złapać oddech wyciszyć się No a taka atmosfera [16:06] wewnętrzna jest świetną przestrzenią do tego żeby też nastąpił rozwój duchowy rozwój życiowy rozwój [16:13] emocjonalny więc osoby które potrzebują rozwoju które pragną pójść dalej tak bym [16:19] powiedział też wiesz ja się zastanawiam jeszcze nad taką jedną rzeczą ponieważ jak ty mówisz to się wydaje że to jest [16:25] takie łatwe proste i rzeczywiście nie trzeba siadać w pozycji lotosu czy w jakieś innej skomplikowanej pozycji nie [16:32] trzeba specjalnego otoczenia nie trzeba specjalnie nawet dużo czasu natomiast [16:38] kiedy przychodzi co do czego to dla wielu ludzi osiągnięcie takiego stanu w [16:44] którym można zacząć w ogóle myśleć o medytacji No okazuje się prawie że [16:51] niemożliwe i teraz takie pytanie Czy przy dochodzeniu [16:57] do tego stanu moż uzyskać jakiegoś rodzaju pomoc [17:02] wsparcie Tak jak najbardziej są różne takie techniczne wskazania które [17:08] pomagają w utrzymaniu czy czy stworzeniu takiej atmosfery [17:15] uważności jest kilka takich elementów które które są istotne oczywiście zależy [17:21] od typu ścieżki medytacyjnej którą się [17:27] obierze stosuje podp dla uważności ta ścieżka którą ja [17:34] praktykuj wspiera uważność poprzez wypowiadanie prostego słowa [17:40] wewnątrz swojego serca umysłu które koncentruje i jak gdyby [17:47] pozwala wynurzyć się poza sferę myśli i emocji i ponownie stać się takim nie [17:55] oceniającym obserwatorem więc używa się wewnętrznie sł później o tym będę mówić jak będę [18:00] przywoływać różne tutaj szkoły medytacyjne bo na nie się głównie będę koncentrować tam może to [18:08] historyczne wątek on jest mocno duży duży Więc wolałbym szczególnie mówić o [18:14] szkołach aktualnie które które funkcjonują więc podporą dla uważności może być [18:20] choćby wypowiedzenie wewnętrzne słowa i to już pomaga się skoncentrować i utrzymać ten umysł w ryzach który gdzieś [18:26] tam szaleje i czasami mówi w środowisku medytacyjnym [18:32] skacze jak małpa szalona małpa z drzewa na drzewo tak bo tak Czasami czujemy że nasz umysł [18:39] się zachowuje szczególnie Kiedy następuje ta chwila wyciszenia to nagle jest ten szum wewnętrzny i wewnętrzny [18:46] jakby przesyt myśli i ten cały kołowrotek ruminacje umysłu można też [18:51] użyć dla dla podporu ważności oddech A więc koncentracja na wdechu i na wydechu [18:58] i na przepływ to też bardzo pomaga inną formą podpory ważności jest [19:05] dźwięk a więc skupienie się na dźwiękach które mnie otaczają a więc o usłyszałem [19:11] przejeżdżający samochód tak o ptaki śpiewają tak jak gdyby każda z tych [19:16] każdy z tych dźwięków na nowo przywołuje nas do postawy uważności używamy tego do tego żeby [19:23] wrócić do tego co jest tu i teraz więc nie rozpraszam się ale jak gdyby włączam [19:30] doświadczenie tak naprawdę tutaj wymieniłem odrobinę ale jest wiele metod które [19:35] pomagają żeby technicznie przygotować umysł do do głębszej medytacji kontemplacji [19:45] oczywiście też ciało jest bardzo bardzo istotne tutaj a więc postawa ciała Ciało [19:50] zrelaksowane ale uważne godna pozycja czy to na fotelu na krześle na [19:57] poduszce pod medytacyjnej czy też w pozycji klęczącej [20:03] na jakimś stołeczku bo też takie taką [20:09] praktykę taką praktyką też się spotkałem w kręgach właśnie modlitwy [20:15] kontemplacyjnej modlitwy głębi w Polsce chociażby Tak się to nazywa różne sposoby Wróćmy może teraz [20:23] właśnie do tej medytacji już czysto chrześcijańskiej tematu [20:30] [Muzyka] odam na trochę dłużej gł żebyś zapoznał [20:35] jak dłuższymi rozwinął trochę ten temat nie [20:42] musisz tego robić w taki sam sposób jak na obronie pracy dyplomowej Tak właśnie Skupię się głównie na tych [20:48] nurtach Żeby było praktyczne natomiast bardzo ci będę wdzięczna za taki krótki rys historyczny [20:56] ju jest tak że g w tej chwili na fali nie [21:04] wiem in rzeczy ale że w chrześcijaństwie istnieje od zawsze [21:10] prawie więc oddaję ci w tej chwili głos i zapraszam Dziękuję Asiu No tak tak jak [21:20] tutaj już rozmawialiśmy rzeczywiście korzenie medytacji [21:25] chrześcijańskiej sięgają właściwie bardzo daleko [21:33] bo nawet niektórzy tutaj bibliści [21:39] i i badacze tematu wykazują że mają te [21:46] korzenie swoje osadzenie w tradycji judaistycznej gdzie już były pewne [21:52] praktyki kontemplacyjne pewne praktyki medytacyjne takie chociażby jak [21:58] zanurzenie się w słowie Bożym poprzez jakby rozmyślanie kontemplowanie [22:04] przeżuwanie można powiedzieć metaforycznie każdego słowa tory więc [22:11] Żydzi już praktykowali coś takiego parafrazując rozmyślając dniem i [22:16] nocą n nad słowem Boga i ta praktyka [22:23] medytacyjna też jakby ubogaca i i wspiera [22:29] rozwój także modlitwy kontemplacyjnej już w chrześcijaństwie [22:35] tak jak rozmawialiśmy medytacja chrześcijańska nie jest jakimś [22:41] współczesnym fenomenem jest czymś co się pojawiło teraz nie jest jakąś modą ale [22:47] jest czymś o antycznej tradycji o antycznych korzeniach i głównie można [22:53] tutaj wymienić że [22:59] korzenie medytacji chrześcijańskiej sięgają praktyk ojców pustyni W [23:05] miejscach takich jak Egipt jak Palestyna jak Syria wśród tych wybitnych postaci na [23:13] pewno znajdował się evagrius Pontu jego uczeń Jan Kasjan ale dalej też można [23:21] wymieniać kolejne postacie jak Święty Augustyn czy już dalej Grzegorz Wielki [23:26] na zachodzie pseudo Dionizy czy ogólnie całą tradycję hezychastyczna [23:37] hezychasta i dalej czasy antyczne miały już w sobie [23:45] bardzo solidne takie podstawy do tego żeby [23:51] potem też przenieść to na na tradycję [Muzyka] [23:56] monastycznej strony wątki kontemplacyjne ojc w Pustyni z drugiej strony potem już [24:02] nadbudówka monastyczna która która gdyby była taką solidną solidnym fundamentem tego co [24:09] mamy 2000 lat później w okresie średniowiecza tą [24:16] tradycję [24:25] [Muzyka] kontemplacyjnego kontynuowali święty [24:32] Bernard czy wielm też możemy mówić o mistykach [24:39] takich jak święta Hildegarda święta Mea Czy słynny mistrz [24:44] Ard którego dzieła szczególnie polecam oczywiście dalej takie postci [24:53] teres Jan od krzyż [24:59] Salezy to są też wybitne postacie mistyki [25:15] kontemplatywny nurtach o których szczególnie tutaj chciałbym [25:20] powiedzieć choćby w postaci i tutaj duży [25:27] przeskok dalej ale Tomasza mertona słynnego [25:32] tristy który w niesamowity sposób właściwie [25:39] nawiązał dialog z kulturami wschodu dialog z Azją i odnalazł Jakby [25:47] nowe możliwości do tego żeby rozwijać wątki modlitwy kontemplacyjnej już [25:53] wewnątrz wewnątrz kościoła jako zakonnik wchodząc w tą [25:59] sferę takiego dialogu międzyreligijnego i odkrywania zarazem w tym dialogu między [26:05] religijnym tej głębi ubogacanie się nawzajem [26:11] różnych tradycji No właśnie więc już już tak [26:19] współcześnie spadkobiercami tego co zrobił Merton i tego co zrobiła cała linia mistyków [26:27] i ludzi praktykujących [26:32] kontemplacje jakby spadkobiercami tego jest trzech głównych [26:38] takich twórców tych już współczesnych nurtów medytacji chrześcijańskiej Po pierwsze [26:45] jest to Thomas kitting po drugie jest to John m i po trzecie jest to Richard ROR i o tych [26:53] trzech postaciach które są wybitne szczególnie Chciałbym napomknąć w kontekście [27:00] praktyki którą przekazali kościołowi którą uczą [27:07] kościoła opisując Każdą z tych praktyk tak w szczególności i zachęcając razem do tego [27:14] żeby żeby to stało się też częścią naszej praktyki tak może któraś z tych praktyk O której dzisiaj to będę mówić [27:22] stanie się taką twoją codzienną praktyką pierwsza [27:28] pierwsza postać to Tomas K który stworzył [27:34] medytację Cer z angielskiego zostało to przetłumaczone modlitwą [27:41] głębi i modlitwa głębi jest praktyką która łączy w sobie [27:48] tradycję kontemplacyjnym podejściem do duchowości i modlitwy benedykty [27:57] właści z jednej strony czerpał z tradycji [28:02] monastycznej zwłaszcza z ojców pustyni z drugiej strony chciał jakby w nowy [28:09] sposób przedstawić modlitwę [28:27] kontemplacyjnego wice taki sposób Po pierwsze aby praktykować modlitwę głębi należy zająć [28:37] wygodną pozycję to może być pozycja siedząca na fotelu na krześle to może [28:42] być pozycja na poduszce medytacyjnej to może [28:48] być pozycja klęcząca której to mamy też jakąś [28:54] podpórkę pod sobą żeby móc na niej usiąść więc to pierwszy element siadamy w [29:01] wygodnej pozycji ciała drugi element to przywołujemy w swoim wnętrzu słowo [29:09] które będzie dla nas takim punktem skupienia i uważności podczas całej [29:15] praktyki to słowo nie ma żadnej magicznej mocy i w tym kontekście nie [29:21] jest też żadną formą mantry Jest to po prostu coś co będziemy przywoływać podc [29:28] medytacyjne aby utrzymać się w pozycji [29:33] bycia jakby ponad myślami i emocjami ogólnie stanami które pojawiają [29:39] się podczas praktyki Powiedzmy że może być to słowo miłość może być to słowo [29:45] pokój może być to słowo Bóg Staramy się wybrać takie słowo [29:52] które będzie dla nas naturalne do wypowiadania bez głośnego w naszym sercu [29:58] podczas tej praktyki i pozwalamy też aby ono w naturalny [30:04] sposób wyłoniło się na czas praktyki aby wyłoniła je nasza intuicja nasza mądrość [30:10] serca więc kiedy już usiądziemy wygodnie i pozwolimy aby to słowo się pojawiło w nas albo po prostu je świadomie sobie [30:16] wybierzemy będziemy go używać podczas trwania praktyki do tego [30:22] żeby żeby uzyskać pewien stan koncentracji [30:28] a więc rozpoczynając praktykę siedzimy [30:34] pół przymknięty oczami bądź zamkniętymi i przywołujemy słowo wybrane na czas [30:40] praktyki kiedy tylko pojawi się rozproszenie Kiedy pojawi [30:46] się jakaś forma takiej wewnętrznej dezorganizacji pojawi się jakaś potrzeba [30:53] podążania za myślami czy za wewnętrznymi Stanami zów [30:59] pozwalamy się pozwalamy sobie się na chwilę się na nim [31:05] skoncentrować a więc używamy tego słowa do tego żeby skoncentrować się [31:10] centrować i znów puszczamy je delikatnie w naszym wnętrzu będąc tutaj i teraz [31:18] Oczywiście naturalną pracą umysłu jest to że pojawia się rozproszenia więc znów przywołujemy to słowo i taki cykl [31:26] przywołania kast kilkudziesięcio 20 minut pod [31:35] koniec czy w trakcie praktyki w pewnym momencie powinno pojawić się albo może [31:42] pojawić się takie uczucie coraz mniejszego natłoku myśli i emocji i [31:48] wewnętrznych stanów któremu towarzyszy coraz głębsze poczucie pokoju ale także [31:55] taka świadomość już strict w kontekście chrześcijańskim Bożej obecności i ta [32:02] intencja otwartości na Bożą obecność ta intencja spotkania się z bogiem takim [32:08] jakim on jest bez żadnych naszych nakładek bez żadnych naszych pomysłów bez nas jakiś preferencji naszych jest [32:15] taką podstawą właściwie tej praktyki kontemplacyjnej używam słowa do tego [32:21] żeby wyjść poza moje wyobrażenia żeby wyjść poza moje myśli wyjść poza nurt który mnie pociąga za sobą [32:30] wyłonić się z niego i otworzyć się na Bożą obecność taka jaka ona jest w tej [32:37] chwili w tym momencie dla mnie i pozwalamy sobie w tej obecności [32:42] Boga na spoczynek na ciszę na [32:47] bycie pod koniec całego procesu modlitwy [32:53] wracamy do do tego co jest tu i teraz otwier [32:59] i zamykamy to może modlitwą dziękczynną może jakąś inną formą tutaj [33:08] modlitwy i tak wygląda mnie więcej cykl modlitwy [33:13] głębi właśnie w nauczaniu Tomasa WC to jest pierwsza taka [33:21] ścieżka ką [33:26] możemy jest to jednak 20 minut [33:32] ciszy jest to jednak taki czas w którym cyklicznie [33:38] przywołujemy to słowo w swoim wnętrzu Aha bardzo ważne nie wypowiadamy go na głos to słowo nie jest wypowiadane ale [33:45] ale cały czas je przywołujemy w sobie i No ta praktyka może być trud dla osób [33:52] które mają jakość ruchową może by [33:58] szczególne wyzwan jeśli chodzi o koncentrację natomiast ogólnie przynosi ona bardzo [34:04] dobre owoce Ja tą formę praktyki kontemplacyjnej uprawiam już od wielu [34:10] lat i jest ona dla mnie naprawdę takim skutecznym [34:16] narzędziem rozwoju duchowego druga forma medytacji chrześcijańskiej medytacja zaproponowana [34:26] PR również medytacją [34:31] serca John m pisał o tym tak medytacja to usuwanie się na plan dalszy i [34:41] przyzwalające takim kluczowym aspektem tej praktyki oprócz tak jak wcześniej w [34:49] praktyce kiting zajęcie jakiejś pozycji godnej i [34:54] czujne pozycji ciała jest przywoływanie słowa [35:00] marata i tutaj też ciekawy element że U Johna Main jest to jednak jakiś wymiar [35:07] mantry czny a więc przywoływanie tego słowa jest jakąś [35:13] formą można powiedzieć chrześcijańskiej mantry w takim sensie że słowo maran [35:19] czyli Przyjdź Panie Jezu no jest używane w [35:26] formie Głoś wypowiedzi można też to połączyć z [35:31] praktyką oddechową a więc podzielić sobie słowo Mar na caby i adekwatnie wykonywać wdech [35:39] i wydech natomiast ogólnie praktyka wygląda tak [35:46] że siedzimy i przywołujemy słowo [Muzyka] [35:52] marata tak i tak trwamy w tej praktyce No też [35:59] czas rekomendowany czas przez joh m to jest jakieś 20 30 minut w którym znów [36:04] koncentrujemy się na wypowiadaniu słowa i na dźwięku słowa Przyjdź Panie Jezu a [36:10] więc widzimy tutaj też troszkę jak gdyby znak taki taki szczególny szczególne [36:15] połączenie z tradycją hezychastyczna gdzie jest ta [36:22] praca z przywoływaniu [36:29] obec też w rytmie oddechu chociażby praktyka Johna [36:36] [Muzyka] m głównie koncentruje się na właśnie tym dźwięku wypowiadanego słowa i na [36:45] powracaniu ze swoich wewnętrznych stanów z koncentracji na swoich wewnętrznych Stanach do dźwięku słowa marata to cały [36:53] ten cykl powtarzamy słowo [36:58] i tak w kółko przez całą medytację W swoim tempie w swoim rytmie mając to świadomość [37:06] że otwieramy umysł i serce i ciało na Bożą [37:13] obecność trzecią propozycją jest propozycja Richarda rora [37:21] i tutaj jest bardzo szeroka propozycja na sny Francis [37:30] który No naprawdę niesamowite książki też pisze więc zachęcam do tego [37:37] aby zajrzeć do różnych pozycji które także są tłumaczone na język polski [37:43] Richarda rora jest J Richard ROR jest jednym z [37:50] najbardziej kontrowersyjnych pisarzy chrześcijańskich XX i XX [37:56] wieku wydaje się być on synkretyczny czerpie z tradycji mistycznej również bardzo mocno [38:03] bardzo mocno z tradycji kontemplacyjnej i ogólnie zakłada że aktem medytacji [38:09] modlitwy kontemplacyjnej Jest otwarcie się na nagie teraz na to co jest teraz i [38:15] tutaj wierząc że tak naprawdę spotkamy się w ten sposób z [38:21] Bogiem mówi o kontemplacji tak jest to natychmiastowy bezpośredni kontakt z chwilą obecną [38:28] to najbardziej oczywista droga do Boskiego Zjednoczenia naga nie broniona niczna obecność ma największe szanse by [38:34] spotkać prawdziwą obecność Tak czyli w swojej obecności spotykamy się z prawdziwą obecnością czy z Bogiem i mamy [38:42] tutaj taki szeroki wachlarz tak naprawdę praktyk które Richard oferuje dlatego że [38:51] ROR w tym nauczaniu medytacji jest bardzo [38:56] eklektyczny mię innymi zaleca właśnie [39:02] Medytacje czy Medytacje w formie kiting kiting [39:09] oferował więc można różne rzeczy różne drogi praktykować różne formy [39:14] praktykować byleby to spotkanie z bogiem niezależnie od formy było otwartością na [39:21] N teraz na kiedy obnażamy przed doświadczamy jego [39:30] bliskości oczywiście w tym wszystkim obserwujemy swoje myśli emocje reakcje w tym procesie medytacyjnym [39:38] niezależnie od tego czy to będzie spacer medytacyjny czy to będzie medytacja na [39:45] siedząco czy to będzie nawet jakiś jakieś sypanie mandali czy spacer w [39:52] labiryncie bo też Taka praktyka praktyka chodzenia w labiryncie [39:58] praktyk właśnie medytacyjnych mimo [40:04] iż to zjawisko medytacji ma [40:09] tak no tak szacowne korzenie tak 2000 lat co najmniej [40:18] tradycji Jest atakowany przez różne środowiska jednym z takich ataków jest [40:25] [Muzyka] propagatorów medytacji chrześcijańskiej o jakąś formę Sekrety zmu religijnego [40:32] Czy brak biblijnych podstaw tak chociażby atakowano Tomasza [40:42] mertona w jego książce Zen i ptaki rządzy gdzie Merton mocno inspirował się [40:50] filozofią Zen widać widać ten synkret [40:56] widać chęć łączenia i wskazywania więc tutaj przeciwnicy [41:03] pokazują chociażby mertona jako jako taki przykład tego synkretyzmu ale tak [41:11] naprawdę trzeba powiedzieć jasno że chrześcijaństwo jest synkretyzm tak to jest i tak można w jakimś sensie [41:20] odrzucić odrzucić te oskarżenia No bo [41:26] przecież chrześcijaństwo zbudowało się właściwie z jednej strony na [41:32] tym co przekazuje nam judaizm z drugiej strony mocno czerpał z Filozofii [41:39] greckiej ale także z różnych nurtów nauczenia rabin stycznego Chociażby [41:44] faryzejski tak więc z tego miksu powstało [41:51] chrześcijaństwo więc chrześcijaństwo w swojej naturze jest synkretyzm religijnym więc [42:01] Czy od swojego zarania od swojego powstania jest synkretyzm religijnym więc tutaj to oskarżenie o [42:06] synkretyzm No jest takim dziwnym oskarżeniem poza [42:13] tym to że chociażby u mertona widać fascynację zenem nie oznacza że on [42:18] przestaje być chrześcijaninem oznacza tylko że jest w nim szacunek dla innej kultury innej tradycji innego innej [42:25] formy postrzegania rzeczywistości jest to szacunek i miłość czy to czasem nie jest właśnie [42:33] głęboko chrześcijańska postawa gdzie używamy innych narzędzi do tego [42:41] żeby wzbogacić swoje życie duchowe i swoje oddanie Bogu Po drugie takim [42:48] argumentem przeciwko medytacji chrześcijańskiej jest to że medytacja chrześcijańska potencjał do dezorientacji duchowej mówi się [42:57] niektórzy przeciwnicy mówią o tym że yy można doświadczać poprzez medytację [43:03] niekontrolowanych stanów świadomości czy jakiś pseudo stycznych doznań wizji i tak dalej [43:08] yy No dla dla osób praktykujących medytację chrześcijańską chrześcijańską jest to takie dosyć [43:15] y dosyć dziwna argumentacja dlatego że [43:21] yyy wszystkie wrażenia które przychodzą do nas podczas medytacji podczas modlitwy kontemplacyjnej [43:28] są czymś do czego osoba praktykująca nie przylega Z czym się nie Stala i pozwala [43:34] temu odejść w praktyce Więc jakakolwiek tutaj wizja mistyczna czy inne pomysły [43:39] które mogłyby się pojawić są tak samo traktowane jak wszystkie inne treści świadomości pomijając już że nie Siadamy [43:47] do medytacji z założeniem że że będziemy produkować takie wizje siadamy z [43:55] założeniem aby aby zostać aby i teraz spocząć w Bożej [44:01] obecności tylko tyle nie ma w tym żadne jakieś wielkiej [44:07] tutaj Wielkiego zamysłu oczywiście jest takie [44:13] zaznaczenie i też mówi się w kręgach medytacyjnych o tym [44:18] że że są pew [Muzyka] szki [44:26] odrza odradza się praktykę medytacji chrześcijańskiej C ogólnie medytacji [44:33] chociażby w niektórych typach zaburzeń psychicznych kiedy osoby cierpią na niektóre formy zaburzeń psychicznych [44:39] odradza się praktykowanie medytacji bo może to się okazać [44:47] czynnikiem zmagającym chorobę ostatn [44:53] tak założeniem przeciwko medytacji chrześcijańskiej jest to że mówi się o [44:59] tym że jest to bezosobowa modlitwa No bo przecież jak można [45:05] siedzieć w ciszy nie rozmawiać z Bogiem nie mówić do niego Czy taka modlitwa bez słów nie [45:11] jest czasem pozbawieniem Boga osobowego wymiaru czy nie dąży do [45:17] pozbawienia tej relacji z Bogiem tego osobowego wymiaru i można powiedzieć [45:25] że że odpowiedzią na to byłoby taka taka metafora że przecież można się z kimś [45:32] przyjaźnić być z nim bez słów a jeśli spotykam się z moim przyjacielem mogę z [45:38] nim rozmawiać ale mogę z nim też wspólnie milczeć i nadal jest to bycie [45:45] razem oczywiście zarzut wobec tego że jest to [45:51] bezosobowa modlitwa jest chybiony dlatego że z Bogiem jest nie tylko osobowa ale [45:58] jest też transpersonalna przekracza jak gdyby zrozumienie osoby Bóg [46:05] też nie jest zamknięty w definicji osoby przekracza osobę jest transpersonalny go [46:11] też może może taki wymiar medytacyjny pozwala zrozumieć tą prawdę teologiczną Podsumowując można powiedzieć że [46:17] praktyka medytacji będąc czymś antycznym może wzbogacić [46:23] nasze nasze życie tutaj i teraz w [ __ ] wieku może sprawić że będziemy [46:30] chodzić w głębszym zrozumieniu naszej relacji z Bogiem ale także może sprawić że będziemy [46:37] doświadczać wewnętrznej ciszy wewnętrznej głębi pozwoli nam to [46:44] zupełnie inaczej postrzegać życie więc ja serdecznie zachęcam do takiej prostej praktyki tak jak tutaj chociażby [46:51] proponowałem k spróbować [46:57] to będzie w taki sposób być w modlitwie i zobaczyć jak to [47:04] działa tutaj i teraz dla nas Dziękuję bardzo Dzięki Piotrze bardzo serdecznie [47:11] rzeczywiście temat jest na tyle interesujący i na tyle rozległy że [47:16] trzeba by było kilkanaście takich spotkań żeby go w jakiś sposób ująć [47:24] myślę że to nie będzie nasze też naszym pierwszym spotkaniem na temat [47:30] zahaczając gdzieś o medytację o tę duchowość właśnie opartą o [47:37] kontemplację zajmuje się tym między innymi opiekun twojej prezentacji dyplomowej profesor Piotr Lorek także [47:45] państwa Zachęcam do spojrzenia nawet w naszej serii ewst online jego właśnie [47:54] wykłady natomiast ja Pozwoliłam sobie podpiąć pod już nasze spotkanie na Facebooku [48:02] link do wykładu dość długiego ale wartego ze [48:07] wszech Miar wysłuchania obejrzenia profesora Wojciecha szczerby między świątynią a [48:15] Akademią chrześcijaństwa pierwszych wieków nawiązującą do tego co ty mówiłeś w odpowiedzi na zarzuty o [48:23] synkretyzm związany z medytacją chrześcijańską i tego że właśnie chrześcijaństwo jest takim połączeniem [48:29] wpływów judaistycznych i właśnie greckich także bardzo bardzo [48:35] państwa zachęcam Zresztą Myślę że nawet nie potrzebuję jakoś specjalnie zachęcać bo jest to jeden z naszych [48:42] najpopularniejszych filmów na YouTubie ale niemniej pozwalam sobie go właśnie [48:48] przywołać w tym kontekście mamy trochę pytań także tak szybciutko [48:55] zanim [49:01] pierwsze pytanie czy w Biblii jest gdzieś mowa o [49:07] [śmiech] medytacji nigdy w biblii Nie [49:14] ma można powiedzieć takich [49:25] bezpośrednich do konkretnej praktyki medytacyjnej Biblii przede wszystkim bardzo dużo [49:31] wersetów związanych z modlitwą można powiedzieć że w Starym [49:37] Testamencie pojawiają się wątki właśnie związane z tym rozmyślaniem nad Słowem [49:44] Bożym Gdzie No w tradycji judaistycznej rozumiano to jako takie powolne wgz się [49:52] i jak gdyby rozmowy się w Tre słowa w treści tory [50:00] więc można by powiedzieć że pod słowem rozmyślam jest słowo medytuj bo w [50:07] różnych tłumaczeniach jest to różnie oddawane Natomiast w Nowym Testamencie [50:13] jak gdyby wymiar medytacyjny występuje w różnych metaforach [50:18] chociażby w metaforze wewnętrznej komnaty o której mówił Jezus [50:27] opowiadając o tym jak powinna wyglądać modlitwa Udaj się do swojej wewnętrznej izby tak i tam bądź w [50:36] ciszy przebywaj z ojcem w ciszy i on widzi w ciszy jak gdyby wynagrodzi tobie [50:42] to tą postawę takiego bycia bycia w takiej modlitwie [50:50] kontemplacji a nie w modlitwie wielu słów jez zachęcał do tego żeby modlitwa [50:58] była modlitwą pozbawioną wielomówność [51:04] Jak kontrastowa to wobec praktyk pogańskiej w których to ta wielomówność [51:10] czy czy używanie wielu słów Czy różne różne różnych [51:16] formuł modlitewnych była kontrastowa jakby tutaj z taką prostotą i ciszą modlitwy [51:24] Więc można powiedzieć no nie bezpośrednio nie znajdziemy [51:29] jakichś definicji czy konkretnych ujęć teraz medytuj usiąść ze swoją poduszką i medytuj tak czegoś takiego nie [51:36] znajdziemy w Biblii ale znajdziemy bardzo bardzo dużo tego wymiaru kontemplacyjnego [51:45] który który ewidentnie jest szczególnie właśnie w nauczaniu [51:52] Jezusa i można też powi [51:58] Im bardziej uprawiamy modlitwę [52:05] kontemplacyjnym i nagle okazuje się że ta interpretacja kontemplacyjna jest niesamowitym kluczem [52:14] egzegetyczny bo posiedzę sobie w ciszy te 20 minut w Bożej obecności i potem [52:21] czytam nagle wersety o tej wewnętrznej izbie o których mówi jez nagle zaczynam to [52:27] rozumieć nagle rozumiem Ten wymiar ciszy tak A to o to chodziło więc to jest też [52:35] troszkę praktyka tutaj pomaga wejść w ten nowy wymiar rozumienia Ewangelii [52:41] Zresztą wielu nauczycieli kontemplacji chrześcijańskiej zachęca do tego żeby [52:46] czytać Ewangeli pod kątem kontemplacyjnym wtedy nagle wiele [52:52] sformułowań zaczyna być jasnych na przykład to że królestwo jest w nas [52:57] nagle zaczynam rozumieć te te wszystkie takie nakierowanie na wnętrze albo to że [53:03] jesteśmy świątynią Boga tak bo bez wymiaru kontemplacyjnego to są po prostu jakieś puste hasła których które trudno [53:10] zrozumieć a potem nagle w doświadczeniu okazuje się że zyskujemy [53:16] nowy nowy wymiar egzegezy tutaj zrozumienia wiesz to jest w ogóle taki [53:23] szerszy temat dlatego że ja dość często styk się właśnie z takimi pytaniami Gdzie w Biblii jest [53:31] mowa my mamy taką tendencję że próbujemy na Zresztą dość często tłumaczenia [53:39] Biblii to jeszcze sprzed kilkuset lat Nawet bo przecież wśród wielu [53:45] współczesnych chrześcijan jest również w cudzysłowie moda na korzystanie z tych takich tradycyjnych tłumaczeń próbujemy [53:54] nałożyć nasz aparat poznawczy nasz aparat [54:00] językowy i próbujemy w związku z tym odnaleźć na przykład słowa które bardzo [54:06] często powstały wiele wiele wieków później albo zaczęły być używane w danym kontekście wiele wiele wieków później i [54:14] w związku z tym stwierdzamy że czegoś tam nie ma w Biblii No ja na to często odpowiadam No dobra na komputerów też [54:19] nie ma w Biblii dokład internetu nie Aczkolwiek jak [54:25] człowiek wczytał i poszukał to być może by znalazł może nie bezpośrednio może [54:31] nie bezpośrednio opisanych podróży kosmicznych w biblii Nie ma prawda całej masy rzeczy nie ma w [54:38] Biblii natomiast wracając jeszcze o tym czy w Biblii jest gdzieś [54:44] mowa o medytacji Ja myślę że też są takie przykłady w gruncie rzeczy [54:49] zachowań medytacyjnych tak zachowań bo to nie musi być właśnie tam [54:56] Weź swoją poduszeczkę prawda i usiądź ale ale tych przykładów zachowań [55:02] medytacyjnych No Chociażby to mówienie o trwaniu w modlitwie odnosi się do może się odnosić do bardzo [55:09] wielu różnych rzeczy ale ja nie bardzo sobie wyobrażam ludzi którzy na przykład przez całą noc trwają na [55:15] modlitwach powtarzając coś to znaczy mówiąc cały czas prawda [55:22] więc to jest też taka dość [55:27] warto się wczytać właśnie pod tym i myślę że tutaj znowu nie musimy [55:34] wyważać otwartych drzwi bo jakby o tych mówili już właśnie mówi się cnych [55:43] tradycjach monastycznych które nawiązują dokładnie do tego [55:50] tematu py jak medytacja do tego co powinien robić chrześcijanin C [55:56] czy nie jest to za bardzo zajmowanie się sobą samym Aha Bardzo fajne pytanie [56:04] Świetne to się ma bardzo do powołania [56:09] chrześcijańskiego do do dzielenia się tą radością ewangelii z [56:16] innymi dlatego że jeśli medytacja okaże się skutecznym [56:23] narzędziem rozwoju naszej duchowości tak jak właśnie o tym pisał Foster w [56:30] dyscyplinach życia duchowego zachęcając do do kilku kluczowych praktyk takich [56:37] jak post odosobnienie medytacja czytanie studiowanie słowa bożego czy ogólnie [56:42] szerzej studiowanie i tak dalej i tak dalej było kilka takich dyscyplin kluczowych [56:48] wymienionych praktyka takiej dyscypliny duchowej pogłębia życie duchowe człowiek [56:55] który ma to życie duchowe pogłębione ma większą tak [57:00] naprawdę pasję do tego żeby dzielić się tym swoim przeżywaniem Boga z [57:08] innymi poza tym osoba która praktykuje modlitwę [57:15] [Muzyka] [57:21] kontemplacyjnego bycia w Bożej obecności cały czas nie dzieli sobie życia [57:28] na tam byłem z Panem Bogiem a to już nie jestem ale chodzi w takiej codziennej [57:33] ciągłej świadomości Boga i i w tej codziennej ciągłej świadomości [57:40] Boga jest łatwo dostrzec ludzkie potrzeby jest łatwo na Nie reagować jest [57:46] łatwo dzielić się dobrą nowiną dawać to ludziom w normalny [57:51] zwykły sposób prosty autentyczny Bez jakiegoś nadęcia nie wiadomo czego [57:57] po prostu więc tak nie jest to koncentracja na sobie [58:03] medytacja nie jest w żadnym stopniu koncentracją na sobie [58:08] jest [58:25] dostrzeganiu teraz zatapia się w Wiecznym jestem tak moje jestem zatapia [58:31] się w tym który jest i w takim kontekście [58:38] odnajdujemy Chrystusa w sobie wiesz jak ty to jak ja [58:45] przeczytałam w ogóle to pytanie to mi się skojarzył dwa obrazy znaczy pierwszy obraz to jest taki jak startujemy [58:53] [Muzyka] samolotem mówi komu najpierw że najpierw należy sobie Nałożyć maskę a dopiero [59:00] potem dziecku i dlaczego mi się tak skojarzyło że w gruncie rzeczy medytacja jest [59:06] jednym z takich sposobów na to żeby też w tym chrześcijańskim naszym życiu [59:11] zachować zdrowie zaczy oczywiście nie każdy musi akurat ten sposób wybrać ale jest stosowany właśnie do tego żeby [59:19] wewnętrznie jakąś taką i integralność i spójność i właśnie takie pewnego rodzaju [59:26] zdrowie duchowe zachować No a jeżeli my nie jesteśmy zdrowi i nie jesteśmy silni [59:33] prawda No to dość trudno nam jest w tym sensie pomagać komuś innemu [59:40] stąd ten obraz maseczki a drugi który cały czas po mnie chodzi Chociaż nie [59:46] jest to taki typowy przykład medytacji nie wiem czy państwo [59:52] znacie na pewno Słyszeliście film ale też sporo musicali na ten na [1:00:00] tej Kane różny musicali powstało Skrzypek na dachu i główny bohater tewi [1:00:07] mleczarz Który z Bogiem Co prawda rozmawia Więc to nie jest taka typowa [1:00:12] medytacja ale nawet pomiędzy tymi rozmowami to szczególnie w książce widać [1:00:18] on też cały czas chodzi jak świadomy tej obecności [1:00:24] Boga właśnie literacki on wchodzi w tę rozmowę z [1:00:32] Bogiem właśnie w taki sposób w jaki wchodzi się w rozmowę z przyjacielem który siedzi gdzieś koło nas na kanapie [1:00:38] i na przykład no przesiedli tak pół wieczoru rozmawiając zajmując się każdy swoimi [1:00:45] kwestiami i jak wchodzimy w rozmowę z nim to nie musimy rozpoczynać od nie [1:00:51] wiem drogi ojcze drogi przyjacielu drogi mężu tylko Rzucamy prawda jakieś tam [1:00:58] pytanie wchodzimy jakby w to no bo jesteśmy cały czas świadomi jego obecności No i właśnie ten mleczarz [1:01:05] który rozpoczyna rozmowy z Bogiem właśnie on cały czas był świadomy jego [1:01:13] obecności w jego życiu w całym otoczeniu i swojej obecności w życiu Boga bo to [1:01:18] jest też wydaje mi się równie ważne że to nie tylko jest obecność Boga w moim [1:01:24] życiu ale też Jestem świadomy że ja nie muszę jakoś specjalnie Boga przywoływać prawda że to nie jest właśnie takie na [1:01:32] zasadzie jak się nie wiem pociera lampę i Gina się przywołuje żeby się z nim dogadać w [1:01:39] jakiejś sprawie tylko on jest właśnie też cały czas świadomy obecności swojej [1:01:46] w życiu Boga i to wydaje mi się że to też bardzo dobrze pokazuje to do czego [1:01:51] może medytacja czy kontemplacja modlitwa kontemplacyjna prowadzić [1:01:56] żyjemy z taką świadomością nie tylko że my jesteśmy że Bóg jest cały czas prawda w [1:02:03] naszym życiu cał cz jest obecny ale że też my jesteśmy obecni że my nie musimy [1:02:09] go w specjalny sposób nie wiem stosować jakichś specjalnych rytuałów żeby go [1:02:14] przywołać że on po prostu jest tak jak ten przyjaciel czy nie wiem współmałżonek prawda czy partner życiowy [1:02:21] siedzi obok nas na kanapie jak chcemy się do niego zwrócić to nie potrzeb [1:02:30] tyko po prostu z marszu prosimy go o coś dzielimy się [1:02:35] czymś zim dziękujemy i tak dalej Wydaje mi się że to jest też [1:02:41] jednak z takich korzyści medytacyjnych jest to niezbędne to [1:02:48] znaczy niekoniecznie medytacja ale takie właśnie zdrowie wewnętrz [1:02:54] tego jeszcze jedno pytanie czy są jakieś protestanckie szkoły [1:03:01] medytacyjne to jest zachęcam właśnie do tego żeby [1:03:07] poczytać sobie Richarda fostera właśnie te dyscypliny życia [1:03:14] duchowego są taką taką [1:03:19] próbą przedstawienia na nowo tradycji medytacyjnej [1:03:26] protestanckiego I ewangelikalne muszę przyznać że środowisko protestanckie czy [1:03:31] szczegółowej mówiąc ewangelikalne jest tutaj mało póki co mobilne w tym [1:03:39] temacie natomiast chociażby te grupy modlitwy [1:03:44] głębi powstają też przy parafiach luterańskich na przykład [1:03:51] czy czy powstają w innych protestanckich [1:03:58] kontekstach się teraz zastanawiam Jeszcze w jakich ale nie przypomnę sobie w każdym bd razie wiem że że że te grupy [1:04:05] modlitwy głębi one one funkcjonują sprawnie w kontekście między denominacyjna [1:04:13] by powiedzieć ostatnio jest dosyć popularny nurt Petera SK [1:04:20] zero dotyczący duchowości zdrowej emocjonalnie i w ramach tych kursów [1:04:28] duchowości zdrowej emocjonalnie i tej książki Też o tym samym [1:04:34] tytule zachęca się wspólnoty ewangelikalne do praktyki medytacji jest [1:04:40] to znów taka próba jak gdyby przedstawienia tej tradycji [1:04:45] medytacyjnej dla środowiska ewangelikalne i protestanckiego szerzej mówiąc więc Peters zer [1:04:53] chociażby duchowość emocjonalnie świetna książka i kurs który pozwala właśnie [1:05:02] wejść w medytację Piotrze bardzo bardzo ci dziękuję Ja zawsze się zawsze podkreślam [1:05:09] że rozmowy z naszymi absolwentami studentami to jest jedna z najfajniejszych odsłon ewst online [1:05:16] przynajmniej dla mnie Jestem bardzo z was dumna między innymi właśnie z tej [1:05:22] różnorodności którą prezentujecie jak [1:05:27] poszczególni Właśnie studenci absolwenci zajmujecie się taką masą różnych ciekawych rzeczy zawsze się zastanawiam [1:05:35] właśnie po co komuś teologia i nagle się okazuje się bardzo [1:05:41] przydaje w twoim przypadku to nawet nie zadawałam takiego pytania no bo jako Pastor i jako osoba [1:05:48] zaj nurtami chrześcijańskimi różnymi No to jakby studiowanie teologii jest [1:05:54] naturalne ale są takie osoby które mają zawody albo prowadzą w ogóle takie [1:06:02] badania tak przynajmniej pozornie oddalone od teologii Jak to możliwe [1:06:09] Także zapraszam państwa w ogóle do właśnie śledzenia tej naszej playlisty [1:06:15] poświęconej studentom i absolwentom mwst ponieważ można tam znaleźć naprawdę wiele ciekawych odpowiedzi do czego [1:06:22] przydaje się teologia to co w obecnej wczesnej dyskusji na temat tego czy [1:06:27] teologia to w ogóle studiowanie teologii ma sens czy w ogóle studiowanie nauk [1:06:33] humanistycznych ma sens Bo też się już w przestrzeni publicznej [1:06:38] pojawia Wydaje mi się że właśnie te różnorodne odpowiedzi których [1:06:44] Wy którzy albo studiujecie albo już skończyliście udzielcie No pokazują że [1:06:50] to jednak głęboki sens maże Piotrze raz jeszcze bardzo bardzo [1:06:56] ci dziękuję państwu Dziękuję Asiu też za piękne poprowadzenie i państwu Dziękuję [1:07:02] za wysłuchanie za obecność Ja też państwu bardzo dziękuję za ciekawe pytania życzę miłego wieczoru i do [1:07:10] zobaczenia za tydzień do [1:07:24] zobaczenia y --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl