Wiara a wiedza (1 List do Koryntian) – dr Sławomir Torbus

Rozwiń transkrypcję filmu

Wiara a wiedza (1 List do Koryntian) – dr Sławomir Torbus

  • proszę o kolejny wykład pana doktora
  • proszę o kolejny wykład pana doktora
  • Sławomira torusa z ewangelikalne Wyższej
  • Szkoły
  • teologicznej pan doktor zajmie się wiarą
  • a wiedzą na podstawie pierwszego listu
  • do Koryntian Dziękuję bardzo jestem
  • zaszczycony że mogę podzielić się tak mo
  • kilkoma
  • intuicji na ten temat 15 minut to mało
  • czasu jaka jest relacja między wiarą i
  • wiedzą w myśli Pawła to będzie ten taki
  • główny temat którym chcę się zająć
  • natomiast Punktem wyjścia Będzie właśnie
  • Pierwszy list do
  • Koryntian zanim tam dojdę to dwa takie
  • małe założenia metodologiczne pierwsze
  • to jest takie no ja będę się
  • koncentrował na pojęciu gnosis które się
  • w pierwszym liście
  • poa i zdaj sobie sprawę z takiej pokusy
  • i ryzyka analizy semantycznej opartej na
  • słowniku tylko i wyłącznie tak czy
  • czasami mamy wrażenie że jak otworzymy
  • słownik znajdziemy pola semantyczne słów
  • zaczniemy je rozróżniać to co za tym
  • pójdzie
  • to zmiana słowa powinna determinować
  • zmianę koncepcji czy zmianę
  • znaczenia czy c się pojawia u Pawła
  • moglibyśmy analizować czy czasowniki
  • ginosa moglibyśmy analizować i wyciągać
  • wnioski takie słownikowe to jest bardzo
  • ryzykowne i zdaję sobie z tego sprawę ze
  • względu na wieloznaczność
  • greckich słów ze względu na przykład na
  • zjawisko tak zwanej
  • neutralizacji semantycznej które często
  • jest spotykane w tekstach czy polegające
  • na tym że synonimy które normalnie w
  • różnych kontekstach są w różnych
  • znaczeniach wtedy kiedy użyte są w
  • jednym kontekście nagle
  • upodobnić za daleko idące jeśli
  • zaczniemy używać słownika i poprzez
  • słownik interpretować tylko poprzez
  • słownik tekst wybory stylistyczne
  • autorów są ograniczone gramatyczne
  • czasem estetyczne także zdaję so sprawę
  • że Sprawa jest
  • skomplikowana i że tak naprawdę tym
  • takim czynnikiem najważniejszym który
  • jest do wzięcia
  • kontekst i ten kontekst jest istotny
  • Również tutaj zwłaszcza w interpretacji
  • tekstów
  • starożytnych tutaj dla mnie to co jest
  • ważne to jest to
  • że Pierwszy list do Koryntian tak jak
  • inne teksty literackie powstające w
  • tamtych czasach one powstają z myślą o
  • słuchaczu a nie o czytelniku mało kto
  • jest w stanie je
  • przeczytać wszycy
  • słuchają tych tekstów co się przekłada
  • na taką potrzebę ze strony autora
  • komponujące Goo tekst ułatwienia
  • percepcji słuchaczowi właśnie i to się
  • dzieje na poziomie tekstu na poziomie
  • samego tekstu bo wyznaczniki wizualne są
  • mało istotne w tym kontekście
  • i w związku jak idąc tym tropem Zakładam
  • że Paweł pisząc pierw do Koryntian
  • właśnie pomaga słuchaczom w zrozumieniu
  • pewnych koncepcji
  • struktury tekstu jestem zwolennikiem
  • takiej koncepcji kenet który uważa że
  • Pierwszy list do Koryntian stanowi
  • jedność
  • kompozycyjną jest zaplanowany
  • skomponowany w bardzo przemyślany sposób
  • i składa się z pięciu dyskursów
  • zrobionych co charakterystyczne dla
  • kultury właśnie gdzie dominuje oralność
  • ść sposób
  • koncentryczny czy ma oś wokół której
  • wszystko się dzieje Tak znajduje się
  • wiadomo w środku oś poprzedza i po niej
  • następuje odwołanie do problemu
  • dyskutowane Zawsze jest wstęp który
  • odnosi się do tradycyjnego nauczania i
  • zawsze jest finał który odnosi się do
  • autorytetu w inny sposób do autorytetu
  • Pawła bądźcie moimi naśladowcami ja mam
  • ducha Bożego prawda Takie frazy tam się
  • pojawiają czyli taka taka struktura
  • koncentryczna i ona pozwala nam jakby
  • jej ujęcie pozwala nam na czytanie
  • głębiej pewnych treści które tworzą
  • całość No i tak właśnie skonstruowany
  • jest są rozdziały od 8 do 10 pierwszego
  • listu do Koryntian od których chciałbym
  • zacząć po to żeby na początku pokazać
  • pewne ograniczenia gnosis ograniczenia
  • wiedzy o których Paweł pisze Potem
  • przejdę na chwilę do innego listu żeby
  • wrócić jeszcze raz do listu do
  • skowa Mam nadzieję że to się uda
  • zrealizować Jakby coś to proszę walnąć
  • czymś ja będę
  • kończył więc tak to pojęcie gno
  • zrozumiane jest w pierwszym Liście do
  • Koryntian jako pewnego rodzaju poznanie
  • rzeczywistości poznanie w aspekcie
  • religijnym ujęcie takie
  • roz
  • umożliwi tylko poprzez objawienie tak
  • często mówi o mysteria tak czy takich
  • rzeczywistościach które nie są do
  • ogarnięcia tylko i wyłącznie ludzkim
  • sposobem dochodzenia do tej
  • rzeczywistości i już od samego początku
  • taka wiedza takie poznanie się pojawia w
  • Liście do Koryntian już w pierwzy
  • rozdziale w piątym wersecie
  • gdzie Paweł sygnalizuje ważne tematy kt
  • będą się działy w pierwzy Liście do
  • Koryntian nawiązuje
  • również
  • ia pojawia w różnych kontekstach zawsze
  • polemicznie pamiętajmy o tym że w
  • koryncie mamy do czynienia określającymi
  • siebie jako duchowych oponentami
  • Pawła i oni do czego Paweł w rozdziale
  • nawiązuje uważają że mają pewne poznanie
  • mają pewną wiedzę i ta wiedza w tym
  • przypadku o którym mówimy upraw ich do
  • tego że pewną konkretną praktykę uprać
  • mian
  • o jedzenie pokarmów ofiarowanych bożkom
  • pogańskim czyli
  • oni wychodząc ze sloganu wszyscy mamy
  • wiedzę wszyscy mamy gnosis uważają że
  • można jeść te pokarmy ponieważ Bóg jest
  • tylko jeden więc logicznie rzecz ujmując
  • bożki pogańskie nie funkcjonują są
  • fikcją a zatem cały ten proces
  • ofiarowania tak dalej
  • wi właściwie nie ma się czym przejmować
  • czyli oni nie mają z tym
  • problemu jeśli Oni nie mają z tym
  • problemu ktoś ma z tym problem to
  • powinien go jakoś rozwiązać natomiast
  • wiedza poznanie gnosis gwarantuje to że
  • oni postępują właściwie No jak pamiętamy
  • Paweł mówi odnosi się krytycznie do
  • takiej postawy mówi owszem tak jest Tak
  • jak mówicie ale nie wynika z
  • tego
  • u w swoim zachowaniu sumienia tych
  • którzy nie są
  • przekonani co do tego i tam Paweł mówi
  • te takie słowa znamienne wiedza nadyma
  • natomiast agape Miłość to jest to co
  • buduje i to powinna być ta perspektywa
  • właściwa użycia wiedzy
  • teologicznej w ujęciu Pawła więc czasami
  • tak jakby trzeba ją
  • schować i zobaczmy co się dzieje dalej
  • bo o tej koncepcji struktury dziewiąty
  • rozdział on się wiąże jest osią dla tego
  • ósmego rozdziału i tam Paweł mówi o tym
  • że pokazuje różne konteksty w których on
  • rezygnuje z pewnych praw wynikających z
  • jego bycia wolnym chrześcijaninem tak
  • mówi mam prawo do robienia różnych
  • rzeczy Ale zobaczcie na moim przykładzie
  • z tego Rezygnuję nie muszę tego
  • egzekwować to tak jakby wy macie prawo
  • do jedzenia tego mięsa owszem to mogłoby
  • wynikać z ierze teologicznych ale nie
  • musicie tego robić bo co jest
  • najważniejsze najważniejsze jest
  • Ewangelia bycie jak to Paweł mówi
  • wszystkim dla wszystkich Żydem dla Żydów
  • grekiem dla Greków słabym dla słabych
  • także Paweł tutaj uważa należy
  • dostosować użycie mądrości użycie wiedzy
  • użycie gnosis do sytuacji w której w
  • której
  • się znajdujemy
  • ogranicz właściwie jedyną granicą tak z
  • tym w tym
  • utożsamienie stwo idolatrii początek 10
  • rozdziału i tam się kończy oś Centralna
  • między 8 i 10 i potem pod koniec 10
  • rozdziału Paweł znowu wraca do kwestii
  • jedzenia mięsa tylko tym razem już czy
  • pokarmów ofiarowanych bożkom Tylko tym
  • razem już w kontekście prywatnym i tam
  • pamiętamy że on mówi
  • tak jak ktoś ci daje coś jeść to nie
  • pytaj tak Chociaż i tak przecież wiesz
  • że każde mięso praktycznie które jest na
  • rynku pochodzi z ofiar pogańskich
  • dopiero wtedy kiedy ktoś Ci powie albo
  • ktoś o coś zapyta to ze względu na niego
  • ze względu na jego sumienie zmień zmień
  • postawę niektórzy zarzucają Pawłowi taki
  • relatywizm tutaj są takie są takie
  • głosy No ale ewidentnie widzimy Paweł
  • tutaj chce pokazać że wiedza poznanie
  • teologiczne doktrynalne tak powinno być
  • używane w odpowiedni sposób w zależności
  • od sytuacji od pewnej percepcji ludzi z
  • którymi mamy do czynienia i zawsze
  • kwestią nadrzędną jest Ewangelia
  • doprowadzenie ludzi do zbawienia To
  • przypomina Chryzostom koncepcję syn
  • katabasis tak Chryzostom uważa że Bóg
  • sam robi właśnie w ten sposób
  • dostosowuje przekaz do percepcji do
  • percepcji
  • GIS ma
  • pewne tutaj można był ograniczenia i
  • niewłaściwe użycie gnosis wiedzy jest
  • krytykowane przez Pawła czy jakoś do
  • Pistis jesteśmy w stanie tutaj
  • przejść Wydaje mi się że naturalny
  • przejście stanowi 14 rozdział listu
  • Pawłow Listu do Rzymian gdzie pojawia
  • się Pistis i pojawia się kwestia
  • słabnący w wier mo było
  • doład traktować i tam również Jak
  • pamiętamy Rzecz dotyczy jedzenia tak czy
  • mo trzeba się ograniczać czy trzeba
  • odrzucać tych którzy no mają pewne
  • przekonanie wiary o tym
  • że należałoby ograniczyć spożywanie
  • pewnych posiłków i Paweł tam znowu
  • stosuje taką takie takie daje takie
  • zalecenie
  • że funkcjonuj w tej jedności mimo
  • różnorodności praktyk nie ma problemu i
  • tam Pistis wiemy że Pistis może być
  • konceptualizowana u Pawła w bardzo różny
  • sposób tak od
  • wierności
  • zaufania przez wiarę zbawczą do
  • powiedzmy właśnie również takiego
  • zestawu twierdzeń doktrynalnych ci
  • którzy słabną wierzę w 14 rozdziale mogą
  • mieć pewien problem z zaakceptowaniem
  • pewnych twierdzeń doktrynalnych ale
  • Paweł mówi to jest takie drugorzędne nie
  • przejmujcie się tym
  • najsze tycie widzę pew podobieństwa międ
  • tak skonceptualizować
  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • nigdy nie jest
  • zbawcza czyli to jaki ja zestaw
  • twierdzeń mam w głowie nie przekłada się
  • na kwestię związaną z
  • soi ze
  • zbawieniem dlaczego tak dlaczego tak
  • jest i skąd taki dystans Można byłoby
  • powiedzieć taki rodzaj
  • relatywizmu u Pawła i tu wrócę szybko
  • doist do Koryntian do 1
  • rozdz gzie
  • słynny pojawia się tam również kwestia
  • wiedzy tak kwestia gnosis i w
  • 12 wersecie Czytamy że ta wiedza Jaką
  • mamy dzisiaj jest
  • diop ona jest jak przez zwierciadło
  • tak jakaś
  • taka
  • zamazana pawe tutaj ma na myśli dla mnie
  • wybrzmiewa bardzo mocno platonizm
  • tutaj ja widzę Platona tak ja widzę
  • Platona który gdzie gdzie gdzie gdzie są
  • odbicia w ogóle teoria odbić lustrzanych
  • u Platona i nawet jaskinię platońska
  • Można by zobaczyć to co my jesteśmy w
  • stanie naszą percepcją
  • intelektualną uchwycić No to są to są
  • odbicia tak w ogóle jest bardzo ciekawa
  • metafora bo w literaturze antycznej
  • metafora zwierciadła w bardzo różny
  • sposób funkcjonuje czasami właśnie ona
  • obrazuje jasność widzenia tak tutaj
  • tutaj Wprost przeciwnie czasami obrazuje
  • na przykład u Filona można takie miejsce
  • znaleźć gdzie jest mowa o tym że ona
  • daje nam samopoznanie tak czy widzenie w
  • lustrze jest jakby
  • poznawaniem samego samego siebie
  • Natomiast tutaj wydaje się że właśnie
  • Paweł chce pokazać widzicie ta wasza gno
  • którą Wy się tak szczycie wy duchowi
  • koryntianie którzy macie ze mną
  • toa tak naprawdę ma swoje poważne
  • ograniczenia Wydaje mi się że gdzieś
  • tutaj można Oczywiście to nie jest jakaś
  • teoria poznania u Pawła ale jakieś takie
  • intuicje które on ma k mogłoby prowadzić
  • nas do takiego wniosku że czymś co
  • definiuje dla Pawła jakąś tożsamość
  • chrześcijańską jest właśnie nie tyle
  • system twierdzeń doktrynalnych który się
  • gnosis
  • wiara ta zbawcza która jest podstawą do
  • tego żeby gdzieś iść w stronę raczej
  • agape tak którą w ó rozdziale pierwszego
  • Koryntian Paweł podkreśla miłości która
  • reguluje Te relacje tak gdzie między
  • tymi ludźmi którzy są różni jednak
  • jesteśmy w stanie dostrzegać jakąś
  • jedność a nie do gnosis wiedzy w
  • pierwszym
  • rzędzie
  • dziękuję bardzo dziękuję
  • [Aplauz]
  • bardzo
Pobierz transkrypcję (TXT)