Wiara a wiedza (1 List do Koryntian) – dr Sławomir Torbus
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Wiara a wiedza (1 List do Koryntian) – dr Sławomir Torbus
- proszę o kolejny wykład pana doktora
- proszę o kolejny wykład pana doktora
- Sławomira torusa z ewangelikalne Wyższej
- Szkoły
- teologicznej pan doktor zajmie się wiarą
- a wiedzą na podstawie pierwszego listu
- do Koryntian Dziękuję bardzo jestem
- zaszczycony że mogę podzielić się tak mo
- kilkoma
- intuicji na ten temat 15 minut to mało
- czasu jaka jest relacja między wiarą i
- wiedzą w myśli Pawła to będzie ten taki
- główny temat którym chcę się zająć
- natomiast Punktem wyjścia Będzie właśnie
- Pierwszy list do
- Koryntian zanim tam dojdę to dwa takie
- małe założenia metodologiczne pierwsze
- to jest takie no ja będę się
- koncentrował na pojęciu gnosis które się
- w pierwszym liście
- poa i zdaj sobie sprawę z takiej pokusy
- i ryzyka analizy semantycznej opartej na
- słowniku tylko i wyłącznie tak czy
- czasami mamy wrażenie że jak otworzymy
- słownik znajdziemy pola semantyczne słów
- zaczniemy je rozróżniać to co za tym
- pójdzie
- to zmiana słowa powinna determinować
- zmianę koncepcji czy zmianę
- znaczenia czy c się pojawia u Pawła
- moglibyśmy analizować czy czasowniki
- ginosa moglibyśmy analizować i wyciągać
- wnioski takie słownikowe to jest bardzo
- ryzykowne i zdaję sobie z tego sprawę ze
- względu na wieloznaczność
- greckich słów ze względu na przykład na
- zjawisko tak zwanej
- neutralizacji semantycznej które często
- jest spotykane w tekstach czy polegające
- na tym że synonimy które normalnie w
- różnych kontekstach są w różnych
- znaczeniach wtedy kiedy użyte są w
- jednym kontekście nagle
- upodobnić za daleko idące jeśli
- zaczniemy używać słownika i poprzez
- słownik interpretować tylko poprzez
- słownik tekst wybory stylistyczne
- autorów są ograniczone gramatyczne
- czasem estetyczne także zdaję so sprawę
- że Sprawa jest
- skomplikowana i że tak naprawdę tym
- takim czynnikiem najważniejszym który
- jest do wzięcia
- kontekst i ten kontekst jest istotny
- Również tutaj zwłaszcza w interpretacji
- tekstów
- starożytnych tutaj dla mnie to co jest
- ważne to jest to
- że Pierwszy list do Koryntian tak jak
- inne teksty literackie powstające w
- tamtych czasach one powstają z myślą o
- słuchaczu a nie o czytelniku mało kto
- jest w stanie je
- przeczytać wszycy
- słuchają tych tekstów co się przekłada
- na taką potrzebę ze strony autora
- komponujące Goo tekst ułatwienia
- percepcji słuchaczowi właśnie i to się
- dzieje na poziomie tekstu na poziomie
- samego tekstu bo wyznaczniki wizualne są
- mało istotne w tym kontekście
- i w związku jak idąc tym tropem Zakładam
- że Paweł pisząc pierw do Koryntian
- właśnie pomaga słuchaczom w zrozumieniu
- pewnych koncepcji
- struktury tekstu jestem zwolennikiem
- takiej koncepcji kenet który uważa że
- Pierwszy list do Koryntian stanowi
- jedność
- kompozycyjną jest zaplanowany
- skomponowany w bardzo przemyślany sposób
- i składa się z pięciu dyskursów
- zrobionych co charakterystyczne dla
- kultury właśnie gdzie dominuje oralność
- ść sposób
- koncentryczny czy ma oś wokół której
- wszystko się dzieje Tak znajduje się
- wiadomo w środku oś poprzedza i po niej
- następuje odwołanie do problemu
- dyskutowane Zawsze jest wstęp który
- odnosi się do tradycyjnego nauczania i
- zawsze jest finał który odnosi się do
- autorytetu w inny sposób do autorytetu
- Pawła bądźcie moimi naśladowcami ja mam
- ducha Bożego prawda Takie frazy tam się
- pojawiają czyli taka taka struktura
- koncentryczna i ona pozwala nam jakby
- jej ujęcie pozwala nam na czytanie
- głębiej pewnych treści które tworzą
- całość No i tak właśnie skonstruowany
- jest są rozdziały od 8 do 10 pierwszego
- listu do Koryntian od których chciałbym
- zacząć po to żeby na początku pokazać
- pewne ograniczenia gnosis ograniczenia
- wiedzy o których Paweł pisze Potem
- przejdę na chwilę do innego listu żeby
- wrócić jeszcze raz do listu do
- skowa Mam nadzieję że to się uda
- zrealizować Jakby coś to proszę walnąć
- czymś ja będę
- kończył więc tak to pojęcie gno
- zrozumiane jest w pierwszym Liście do
- Koryntian jako pewnego rodzaju poznanie
- rzeczywistości poznanie w aspekcie
- religijnym ujęcie takie
- roz
- umożliwi tylko poprzez objawienie tak
- często mówi o mysteria tak czy takich
- rzeczywistościach które nie są do
- ogarnięcia tylko i wyłącznie ludzkim
- sposobem dochodzenia do tej
- rzeczywistości i już od samego początku
- taka wiedza takie poznanie się pojawia w
- Liście do Koryntian już w pierwzy
- rozdziale w piątym wersecie
- gdzie Paweł sygnalizuje ważne tematy kt
- będą się działy w pierwzy Liście do
- Koryntian nawiązuje
- również
- ia pojawia w różnych kontekstach zawsze
- polemicznie pamiętajmy o tym że w
- koryncie mamy do czynienia określającymi
- siebie jako duchowych oponentami
- Pawła i oni do czego Paweł w rozdziale
- nawiązuje uważają że mają pewne poznanie
- mają pewną wiedzę i ta wiedza w tym
- przypadku o którym mówimy upraw ich do
- tego że pewną konkretną praktykę uprać
- mian
- o jedzenie pokarmów ofiarowanych bożkom
- pogańskim czyli
- oni wychodząc ze sloganu wszyscy mamy
- wiedzę wszyscy mamy gnosis uważają że
- można jeść te pokarmy ponieważ Bóg jest
- tylko jeden więc logicznie rzecz ujmując
- bożki pogańskie nie funkcjonują są
- fikcją a zatem cały ten proces
- ofiarowania tak dalej
- wi właściwie nie ma się czym przejmować
- czyli oni nie mają z tym
- problemu jeśli Oni nie mają z tym
- problemu ktoś ma z tym problem to
- powinien go jakoś rozwiązać natomiast
- wiedza poznanie gnosis gwarantuje to że
- oni postępują właściwie No jak pamiętamy
- Paweł mówi odnosi się krytycznie do
- takiej postawy mówi owszem tak jest Tak
- jak mówicie ale nie wynika z
- tego
- u w swoim zachowaniu sumienia tych
- którzy nie są
- przekonani co do tego i tam Paweł mówi
- te takie słowa znamienne wiedza nadyma
- natomiast agape Miłość to jest to co
- buduje i to powinna być ta perspektywa
- właściwa użycia wiedzy
- teologicznej w ujęciu Pawła więc czasami
- tak jakby trzeba ją
- schować i zobaczmy co się dzieje dalej
- bo o tej koncepcji struktury dziewiąty
- rozdział on się wiąże jest osią dla tego
- ósmego rozdziału i tam Paweł mówi o tym
- że pokazuje różne konteksty w których on
- rezygnuje z pewnych praw wynikających z
- jego bycia wolnym chrześcijaninem tak
- mówi mam prawo do robienia różnych
- rzeczy Ale zobaczcie na moim przykładzie
- z tego Rezygnuję nie muszę tego
- egzekwować to tak jakby wy macie prawo
- do jedzenia tego mięsa owszem to mogłoby
- wynikać z ierze teologicznych ale nie
- musicie tego robić bo co jest
- najważniejsze najważniejsze jest
- Ewangelia bycie jak to Paweł mówi
- wszystkim dla wszystkich Żydem dla Żydów
- grekiem dla Greków słabym dla słabych
- także Paweł tutaj uważa należy
- dostosować użycie mądrości użycie wiedzy
- użycie gnosis do sytuacji w której w
- której
- się znajdujemy
- ogranicz właściwie jedyną granicą tak z
- tym w tym
- utożsamienie stwo idolatrii początek 10
- rozdziału i tam się kończy oś Centralna
- między 8 i 10 i potem pod koniec 10
- rozdziału Paweł znowu wraca do kwestii
- jedzenia mięsa tylko tym razem już czy
- pokarmów ofiarowanych bożkom Tylko tym
- razem już w kontekście prywatnym i tam
- pamiętamy że on mówi
- tak jak ktoś ci daje coś jeść to nie
- pytaj tak Chociaż i tak przecież wiesz
- że każde mięso praktycznie które jest na
- rynku pochodzi z ofiar pogańskich
- dopiero wtedy kiedy ktoś Ci powie albo
- ktoś o coś zapyta to ze względu na niego
- ze względu na jego sumienie zmień zmień
- postawę niektórzy zarzucają Pawłowi taki
- relatywizm tutaj są takie są takie
- głosy No ale ewidentnie widzimy Paweł
- tutaj chce pokazać że wiedza poznanie
- teologiczne doktrynalne tak powinno być
- używane w odpowiedni sposób w zależności
- od sytuacji od pewnej percepcji ludzi z
- którymi mamy do czynienia i zawsze
- kwestią nadrzędną jest Ewangelia
- doprowadzenie ludzi do zbawienia To
- przypomina Chryzostom koncepcję syn
- katabasis tak Chryzostom uważa że Bóg
- sam robi właśnie w ten sposób
- dostosowuje przekaz do percepcji do
- percepcji
- GIS ma
- pewne tutaj można był ograniczenia i
- niewłaściwe użycie gnosis wiedzy jest
- krytykowane przez Pawła czy jakoś do
- Pistis jesteśmy w stanie tutaj
- przejść Wydaje mi się że naturalny
- przejście stanowi 14 rozdział listu
- Pawłow Listu do Rzymian gdzie pojawia
- się Pistis i pojawia się kwestia
- słabnący w wier mo było
- doład traktować i tam również Jak
- pamiętamy Rzecz dotyczy jedzenia tak czy
- mo trzeba się ograniczać czy trzeba
- odrzucać tych którzy no mają pewne
- przekonanie wiary o tym
- że należałoby ograniczyć spożywanie
- pewnych posiłków i Paweł tam znowu
- stosuje taką takie takie daje takie
- zalecenie
- że funkcjonuj w tej jedności mimo
- różnorodności praktyk nie ma problemu i
- tam Pistis wiemy że Pistis może być
- konceptualizowana u Pawła w bardzo różny
- sposób tak od
- wierności
- zaufania przez wiarę zbawczą do
- powiedzmy właśnie również takiego
- zestawu twierdzeń doktrynalnych ci
- którzy słabną wierzę w 14 rozdziale mogą
- mieć pewien problem z zaakceptowaniem
- pewnych twierdzeń doktrynalnych ale
- Paweł mówi to jest takie drugorzędne nie
- przejmujcie się tym
- najsze tycie widzę pew podobieństwa międ
- tak skonceptualizować
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- nigdy nie jest
- zbawcza czyli to jaki ja zestaw
- twierdzeń mam w głowie nie przekłada się
- na kwestię związaną z
- soi ze
- zbawieniem dlaczego tak dlaczego tak
- jest i skąd taki dystans Można byłoby
- powiedzieć taki rodzaj
- relatywizmu u Pawła i tu wrócę szybko
- doist do Koryntian do 1
- rozdz gzie
- słynny pojawia się tam również kwestia
- wiedzy tak kwestia gnosis i w
- 12 wersecie Czytamy że ta wiedza Jaką
- mamy dzisiaj jest
- diop ona jest jak przez zwierciadło
- tak jakaś
- taka
- zamazana pawe tutaj ma na myśli dla mnie
- wybrzmiewa bardzo mocno platonizm
- tutaj ja widzę Platona tak ja widzę
- Platona który gdzie gdzie gdzie gdzie są
- odbicia w ogóle teoria odbić lustrzanych
- u Platona i nawet jaskinię platońska
- Można by zobaczyć to co my jesteśmy w
- stanie naszą percepcją
- intelektualną uchwycić No to są to są
- odbicia tak w ogóle jest bardzo ciekawa
- metafora bo w literaturze antycznej
- metafora zwierciadła w bardzo różny
- sposób funkcjonuje czasami właśnie ona
- obrazuje jasność widzenia tak tutaj
- tutaj Wprost przeciwnie czasami obrazuje
- na przykład u Filona można takie miejsce
- znaleźć gdzie jest mowa o tym że ona
- daje nam samopoznanie tak czy widzenie w
- lustrze jest jakby
- poznawaniem samego samego siebie
- Natomiast tutaj wydaje się że właśnie
- Paweł chce pokazać widzicie ta wasza gno
- którą Wy się tak szczycie wy duchowi
- koryntianie którzy macie ze mną
- toa tak naprawdę ma swoje poważne
- ograniczenia Wydaje mi się że gdzieś
- tutaj można Oczywiście to nie jest jakaś
- teoria poznania u Pawła ale jakieś takie
- intuicje które on ma k mogłoby prowadzić
- nas do takiego wniosku że czymś co
- definiuje dla Pawła jakąś tożsamość
- chrześcijańską jest właśnie nie tyle
- system twierdzeń doktrynalnych który się
- gnosis
- wiara ta zbawcza która jest podstawą do
- tego żeby gdzieś iść w stronę raczej
- agape tak którą w ó rozdziale pierwszego
- Koryntian Paweł podkreśla miłości która
- reguluje Te relacje tak gdzie między
- tymi ludźmi którzy są różni jednak
- jesteśmy w stanie dostrzegać jakąś
- jedność a nie do gnosis wiedzy w
- pierwszym
- rzędzie
- dziękuję bardzo dziękuję
- [Aplauz]
- bardzo