Wiara a uczynki (List do Rzymian) – ks. prof. dr hab. Sławomir Stasiak
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Wiara a uczynki (List do Rzymian) – ks. prof. dr hab. Sławomir Stasiak
- pierwszy wykład będzie dotyczył Listu do Rzymian to w tym liście w 17 wierszu
- pierwszy wykład będzie dotyczył Listu do Rzymian to w tym liście w 17 wierszu
- znajdują się kluczowe słowa które zainspirowały Marcina Lutra do
- reformacji sprawiedliwy z wiary żyć będzie Czasami niektórzy myśleli
- że katolicy boją się Listu do Rzymian zawsze był czytany w liturgii zawsze był
- komentowany i dobrze się składa że to katolicki biblista będzie mówił o Liście
- do Rzymian Mało tego o takim Nazwijmy to ekumenicznym problemie upra wiara z
- usprawiedliwienia i uczynki bardzo Zatem proszę
- kt profesora doktora habilitowanego Sławomira staka o wygłoszenie pierwszego
- [Muzyka] wykładu
- PR i Pozwólcie że zacznę moje wystąpienie
- od takiej uwagi właśnie na temat Listu do Rzymian że
- kiedy No niemal 8 lat temu otrzymałem propozycję przygotowania komentarza do
- listu do Rzymian w ramach serii
- nowa No właśnie są momenty kiedy uciekają słowa nowy komentarz
- biblijny to Podjąłem się tego zadania z wielkim entuzjazmem ale z każdym dniem
- kiedy pochylał się nad listem do Rzymian nabierał coraz więcej pokory i kiedy kończyłem ten komentarz to wiedziałem że trzeba będzie na nowo się za to zabierać
- bo List do Rzymian jest tak niezgłębiony źródłem doktryny i nie tylko doktryny bo niemal 1/3 jest tak naprawdę poświęcona
- Zachęcie do życia chrześcijańskiego życia w Chrystusie że sposób tego
- zamknąć nawet w niemal tysiącu stronach które mi wyszły Z tego komentarza a
- drugi druga rzecz Od której chcę zacząć to taki żart sytuacyjny Znajdujemy się w auli Benedykta
- 16 papieża tak jak wspomniałem jednego z najwybitniejszych teologów katolickich przełomu XX i [ __ ] wieku opowiada się taki żart że
- kiedy odszedł do pana Święty Jan Paweł II i za chwilę Benedykt x obaj lądują
- przed trybunałem w którym zasiadają Święty Piotr i święty Paweł i kiedy Święty Jan Paweł II wchodzi po pół godzinie wychodzi Cały spocony i pyta
- się pyta się go benedyk i co mówi no redemptor hominis do poprawki To jest jedna z kluczowych encyklik Jana Pawła II za chwilę wchodzi
- Benedykt x mija pół godziny mija godzina Święty Paweł wychodzi Cały spocony i
- mówi do Rzymian do poprawki to tak w formie swoistego żartu
- ale pokazującego jak bardzo ci najwięksi teolodzy rzeczywiście pochyl się nad tym
- listem i proszę państwa zastanawiałem się czy przygotować prezentację ale
- myślę że raczej pójdę po linii właśnie Świętego Pawła który odwoływał się
- bardzo często do żywego słowa i chciałbym mówiąc wypowiadając te sow niekonwencjonalny sposób podejść do
- kwestii dotyczącej wiary i uczynku bo zdaje się że na ten temat mam takie wrażenie powiedziano ogromnie dużo wylano morze atramentu
- ocean atramentu i odgrzewanie pewnych tematów chyba nie jest w tym momencie
- potrzebne a raczej chciałbym spojrzeć najpierw na rozumienie wiary przez
- świętego Pawła ale też nie w formie absolutnie doktrynalnej tylko
- duszpastersk ewangelizacyjnej którą podjął się święty Paweł a potem spojrzeć
- na kwestię dotyczącą uczynków wynikających z wiary i
- wymaganych przez prawo ale w kontekście ogromnej dyskusji która była wszczęta
- gdzieś w latach chyba 80 90 ubiegłego wieku na temat ID czyli tych znaków rozpoznawczych chrześcijanina do tego chciałbym
- nawiązać sądzimy bowiem że człowiek osiąga usprawiedliwienie przez wiarę
- niezależnie od pełnienia nakazów prawa napisał Paweł w trzecim rozdziale werset
- 28 jak Paweł rozumiał wiarę wydaje się że w trzecim
- rozdziale sięgając tylko do trzech wersetów 22 26 i 30 widzimy
- może nawet oblicza wiary o której mówi pawe z pewnością jest to niezwykle ważny
- temat Wystarczy wspomnieć że apostoł posłużył się terminem
- hetis i pisto w rozdziałach pierwszym trzecim s 9 10 11 12 1 14 15 i a więc
- wiara można powiedzieć to
- do a zatem zalewie w trzech rozdziałach nie spotykamy tych terminów na 16
- przyznacie państwo że to jest proporcja wystarczająca do zajęcia się zagadnieniem można więc wnioskować że materiału dotyczącego wiary w Liście
- do Rzymian wystarczyłoby na kilka solidny Mon
- habor spb pretenduje do tego zamknąć temat wiary w Liście do Rzymian wyczerpać jego
- brzmienie raczej skupiłem się na trzech tekstach
- wspomnianych przeze mnie wcześniej których odnajdujemy trzy
- oblicza wiary do których Paweł nawiązuje Posługując się terminem Pistis czy
- piste we wszystkich przypadkach obecnych w trzecim rozdziale wersety 22
- 26 20 i 30
- spotykamy takie zestawienie terminów ekos i
- Dios oczywiści
- C też zło omówi przez różnorodnych autorów polskich zagraniczny generalnie rzecz ujmując egzegeci dzielą się na dwie grupy Jedni
- twierdzą że jest to geneus obiek czyli dotyczy
- wiary Jezusa Chrystusa AZ czyli dotyczy wiary w Jezusa Przepraszam jedno jest wiary w Jezusa
- Chrystusa drugie jest wiary samego Jezusa Chrystusa obiek wiara Jezusa Chrystusa subiekt wiara w Jezusa
- Chrystusa No i rzeczywiście wytaczanie działa najcięższe argumenty sięgnijmy do tego pierwszego zagadnienia
- wiara Jezusa Chrystusa w trzecim rozdziale wersety 21 26 Paweł skupia się na zagadnieniu
- sprawiedliwości Bożej a cała struktura perykopy jest podporządkowana właśnie
- temu tematowi najpierw więc apostoł podaje temat wykazuje na relacje
- sprawiedliwości Bożej do prawa jest uniwersalne jego uniwersalne znaczenie
- konieczność
- charakteryzując sprawiedliwość Bożą Paweł na początku i na końcu perykopy pisze co następuje sprawiedliwość Boża przez
- wiarę Jezusa Chrystusa diap Jezu christu dla wszystkich
- wierzących a i
- dalej
- No i właśnie od X wieku trwa Dyskusja na temat zwrotów diu Jezu
- i czy oba należy potraktować jako geneus subus czy też oba
- należy wierność Jezusa Chrystusa analogiczną do
- wierności Boga o której Paweł pisze w pierwszym Liście do Koryntian w drugim
- zaś przypadku chodziłoby o wiarę w Jezusa Chrystusa która ma być znakiem
- rozpoznawczym chrześcijanina w przeciwieństwie do uczynków wymaganych
- przez prawo jako znak rozpoznawczy dla wyznawcy
- judaizm zdania że
- jez rzeczywiście w tym sensie Chrystus jest przedmiotem naszej osobistej wiary
- O której tu mowa jednak wciąż znacząca grupa egzegetów wyciąga odmienne wnioski
- zwłaszcza egzegetów anglojęzycznych którzy są przekonani o tym
- że wyżej chodziłoby o osobistą wiarę Jezusa Chrystusa w ten
- sposób fundamentem tożsamości chrześcijańskiej byłoby postępowanie zgodne ze wzorcem jakim jest Jezus Chrystus w opozycji do pełnienia
- uczynków wymaganych przez prawo albo historyczne postępowanie Jezusa
- Chrystusa który pozostał wierny Bogu aż do przelania ofiary z własnej krwi
- na potrzeby naszych badań możemy wysunąć wniosek przychylając się do pierwszej
- opinii niech będzie geneus obiek zastanawia jednak
- fakt że Paweł w tak niejednoznaczny sposób pisze na temat wiary
- chrześcijan której fundamentem jest głoszona im Ewangelia Czyli Jezus
- Chrystus czy przypadkiem apostoł celowa nie pozostawił dwuznaczności w zwrotach
- di piste Jezu christu i ek piste
- Jezu Wcale zatem nie chodziłoby o określenie za wszelką cenę czy jest to
- genetivus obiek ius subiekty mogło Pawłowi chodzić o to by
- pokazać mocny związek pomiędzy niezmienności Chrystusa który pozostał
- Bogu wierny aż do przelania krwi i niezmienności
- Boga który pozostał wierny złożonym przez sobie obietnicą a wiarą Ojca i
- Syna i Syna w ojca i syna chrześcijanina który nie tyle winien zachowywać uczynki
- Wymagane przez prawo ile pozostawać wiernym Ewangelii która była mu
- głoszona zamykając wywód na temat sprawiedliwości Bożej Paweł ponownie pisze na temat wiary Tym razem jednak używając
- przyimka piste Jezu właśnie dzięki wierze w Chrystusa Bóg pozwala ludziom
- ludzkości mieć udział w sprawiedliwości ukazanej przez śmierć Jezusa Chrystusa Paweł w bardzo zwięzłych słowach opisuje stan usprawiedliwionego
- chrześcijanina tonos jez dosłownie tego który przez
- czy przez wiarę w Chrystusa on właśnie staje się członkiem Chrystusa i żyje
- nowym życiem w nim sprawiedliwość ta nie jest już prawości
- osiągnięć dokonuje się ek piste przez wiarę to
- znaczy za pośrednictwem wiary w Jezusa Chrystusa tutaj odwołuje się do
- opinii komentarza do listu do Rzymian z tych dociekań wynikałoby że
- geneus Jezu nie ma charakteru podmiotowego przez wiarę Jezusa jako
- jego osobistą cnotę ale przez wiarę w Jezusa Chrystusa to też to też jest
- opinia Fera równie dobrze jednak możemy przyjąć
- opinię na przykład Williamsa który twierdzi że kiedy Paweł mówi o wierze Chrystusa ma na myśli tę Wiarę która swój szczególny charakter
- zawdzięcza absolutn zaufaniu i niezachwiany posłuszeństwu Jezusa który
- przez swoje życie i dzieło stworzył nowy sposób egzystencji człowieka w świecie
- wiara chrześcijańska jest wiarą w Chrystusa tą relacją do Boga której
- przykładem był Chrystus tą postawą ży którą on urzeczywistni i która przez to
- że żył i umarł charakteryzuje obecnie osobową egzystencję każdego Kto żyje w
- nim Chrystus nie jest jednak przedmiotem takiej wiary ale raczej jej najwyższym
- wzorem a nawet jej twórcą co więcej ponieważ Chrystus jest jedynym nasieniem
- Abrahama któremu zostały dane obietnice jego wiara odgrywa decydującą rolę a
- nawet wyjątkową rolę wypełnieniu zamierzenia Bożego wobec świata jednak chociaż wiara chrześcijanina różni się z natury rzeczy
- od wiary Chrystusa w tym sensie w jakim wierzą obecnie inne osoby a nie sam
- Chrystus jest to ta sama wiara jeśli chodzi o jej charakter i
- konsekwencje zarówno dla Chrystusa jak i dla wierzących wiara jest całkowitym posłuszeństwem opartym na całkowitym poleganiu na Bogu Zarówno bowiem
- dla wierzącego wiara prowadzi do śmierci a przez śmierć do nowego stworzenia
- Dzięki życiodajnej mocy Boga można by było tak jeszcze długo
- dywagować i dyskutować na temat znaczenia tych
- zwrotów i pewnie nigdy nie doszliśmy do pełnego
- konsensusu powrócę więc do tego zagad Kos pred
- analizując pierwszą część wersetu 22 TR rozdziału że być może nie chodzi o
- to żebyśmy się spierali o gramatykę spierali się
- o składnie którą posłużył się Paweł ale raczej byśmy
- przyjęli tą różnorodność którą Paweł nam proponuje w rozumienie tego pojęcia i
- raczej nie mówili o separatyzmu tego geneu ale raczej
- uzupełniającym się uzupełniającym się sformułowaniu
- Pawła Kiedy używa raz jednego przyimka raz drugiego przyimka i za każdym razem
- Posługując się genem który ma nam podpowiedzieć zastanów się człowieku nad tym że wiara to nie jest prosty proces w którym ty raz ją wyznał i do końca
- pozostajesz wierny Raczej musisz ją ciągle budować żyjąc w Chrystusie jeśli
- tego zabraknie to ta wiara po prostu przestanie funkcjonować przestanie
- działać proszę państwa ponieważ czasu mam wprawdzie dość dużo ale nie chciałbym zamęczyć nie chciałbym zamęczyć
- słuchaczy swoim dyskursem jednak chciałbym J odwołać się do tego drugiego
- i trzeciego aspektu już mam nadzieję pokrótce aspektu wiary który Paweł mówił tutaj była wiara mówiliśmy na temat wiary
- która zarówno może być wiarą w Jezusa Chrystusa jak i wiarą Jezusa Chrystusa
- która kształtuje wiarę chrześcijanina ale chciałbym jeszcze
- sięgnąć do tego co No jest jednym z takich swego czas
- wiary kum obietnic w 30 wersecie TR rozdziału
- Paweł pisze na temat Boga który usprawiedliwia obrzezanych z
- wiary perit Rzecz dotyczy oczywiście wyznawców JM Żydów dla których wiara jest
- swoistym kontinuum obietnic złożonych patriarch KR interpret w tym tekście
- jest posłużenie się przez Pawła po raz kolejny dwoma zaimkami w odniesieniu do rzeczownika Pistis Żydzi dostąpią usprawiedliwienia z wiary ek iseos a
- poganie przez wiarę di
- piste oczywiście oba przy możemy potraktować synonimiczne co Zresztą Paweł w liście na przykład w czwartym rozdziale w
- piątym pierwszym Liście do Koryntian w drugim Liście do Koryntian robi używa synonimicznie przyimka i Dia zastanawia jednak fakt że Paweł użył dwóch różnych
- przyimków w odniesieniu do wiary chcąc wyrazić tę samą relację gdyby chciał
- wyrazić t samą relację No to po co miałby używać dwa razy różnego przyimka no nie jest to jakaś emfaza chodziło Pawłowi jedak o rozróżnienie że
- inaczej należy rozumieć wiarę wyznawców chrześcijan którzy wcześniej
- byli wyznawcami judaizmu chrześcijan którzy wcześniej byli wyznawcami pogaństwa jest różnica jaka
- istnieje w ich postawie w ich
- wierze
- zwrócił na to uwagę to posługiwanie się tymi dwoma różnymi przyimkami już
- origenes Teodor z mesti jak słusznie zauważył
- stowers romans jego artykuł był taki
- dość mocną dyskusją na temat sposobu interpretacji ty pojęć i zwrócił uwagę
- na to że być może orygenes i Teodor z mses mieli dużo większe wyczucie greczyn
- niż my dzisiaj mamy stąd potrafili zrozumieć lepiej to co Paweł miał na
- myśli Posługując się już to sformułowaniem ekos już to di piste
- jednak jego opinia Nie skupia się wyłącznie na formach przy
- lecz na temacie wiary jest przekonany o tym że wyczucie
- interpretacyjne tak orygenesa jak i Teodora w odniesieniu do języka greckiego Rzymian 330 w zasadzie było prawidłowe jednak to nie dotyczy już
- znaczenia terminu hetis i sensu argumentacji Pawła w całym bloku
- 3216 że analizowanym przez nas 30 wersecie
- dotyczy zbawczej wiary w Chrystusa według sta natomiast Badania
- niezbicie wykazały że hetis Jezu użyte w 320 i 326 mówiliśmy o tym wcześniej
- oznacza wiarę lubus Chrystus nie wię
- wst 2 mowa jest o
- przebłaganie jego krwi dalej zakłada że główny nurt
- argumentacji Pawła w całym bloku trzeciego i czwartego rozdziału jest odmienny niż dotychczas sądzono Paweł mianowicie nie chce stwierdzić że
- grzesznik zostaje zbawiony przez wiarę a nie przez uczynki ale że Bóg objawił
- swoją sprawiedliwość i prawdziwość obietnicy danej Abrahamowi
- że zapewnił narodom pogańskim drogę do usprawiedliwienia do tego
- zagadnienia będziemy mieli jeszcze okazję wrócić za chwilę Teraz jednak warto zwrócić uwagę na fakt że Paweł Posługując się znów przyimkami ek i Dia
- odpowiednio do żydów i pogan rzeczywiście rozróżnia relacje do wiary jednych i drugich dla Żydów którzy zyskują
- usprawiedliwienie ekp iseos wiara jest swoistym
- kontinuum nie tylko ze względu na ten sam monoteizm religijny lecz także ze
- względu na udział w błogosławieństwie Bożym i jego obietnicach których ni które nigdy nie zostały odwołane przyimek ek miałby to więc znaczenie
- pochodzenia czy to początków wiary w obietnice dane Abrahamowi które wciąż
- obowiązują są powodem dla którego chrześcijanie pochodzenia żydowskiego zostali usprawiedliwieni No ale co z poganami
- chrześcijanami pochodzenia pogańskiego tutaj wiara jest efektem zbawczym dzieła
- boga bowiem także w tym 30 wersecie rozdziału Paweł pisze o
- usprawiedliwieniu poan przez wiarę
- dla chrześcijan pochodzenia pogańskiego wiara jest owocem udziału w zbawczej
- śmierci Jezusa Chrystusa i na tym bym chciał skończyć
- prezentacj kwestii dotyczącej wiary jak widzicie państwo sięgnąłem tylko do trzech wersetów aem się prawie z pół godziny i myślę że
- to świadczy tym zagadnieniem dla Pawła jest temat
- wiary i jak należy dogłębnie ten temat analizować by nie wykrzywić orędzia
- Apostoła na temat również usprawiedliwienia które
- wynika z wiary a nie z uczynków wymaganych przez prawo i teraz
- przechodzę do drugiego tematu w którym który jest w zasadzie
- odpowiedzią na pytanie postawione temacie wiara wynikająca Przepraszam wiara i uczynki W
- liście do ży proszę państwa tradycyjna interpretacja kilkakrotnie użytego z
- formułowania przez świętego Pawła człowiek dostępu usprawiedliwienia przez wiarę a nie Dzięki uczynkow była taka że no albo będziesz
- wierzył w Jezusa Chrystus zostan usprawiedliwiony koniec kropka Prawo
- jest niewystarczające mówiąc delikatnie Paweł nigdy nie użył użył sformułowania
- daremne jest niewystarczające do tego żeby chrześcijanin był
- usprawiedliwiony trzeba powiedzieć że w
- latach pojawiło się takie nowe spojrzenie na to zagadnienie zwana zwana zwane interpretacji w teologii nową
- perspektywą które pokazuje nieco inne spojrzenie na kwestię dotyczącą prawa
- rozumienie prz przede wszystkim przez Pawła prawa a drugie rozumienia uczynków
- wynikających z prawa i uczynków wynikających z wiary Otóż najogólniej
- rzecz biorąc Paweł przynajmniej w trojaki sposób rozumie prawo Pierwszy
- sposób rozumienia prawa to które nam by się narzucał najbardziej Kiedy mówimy o uczynkach wynikających czy wymaganych przez prawo to jest prawo pisane dużą
- literą Prawo które oznacza tę Prawo które oznacza prawo Starego Testamentu
- według którego żyją wyznawcy judaizmu i pewna grupa w
- czasach Pawła chrześcijan która wcześniej wyznawał Juda Drugi sposób rozumienia prawa to jest prawo naturalne prawo które o którym Paweł powie
- że chrześcijanie pochodzenia pogańskiego w żaden sposób nie są usprawiedliwieni
- bo mogli poznać to wszystko co dotyczy obietnicy danej Abrahamowi z prawa
- naturalnego tylko musieli chcieć to zrobić a trzeci
- Trzeci sposób rozumienia prawa to jest to prawo które jest na stosow No można
- powiedzieć to prawo które jest w użyciu codziennym prawo pozytywne stanowione
- Prawo które również w czasach Świętego Pawła obowiązywało Oczywiście możemy się doszukiwać również innych odcieni niuansów rozumienia przez Pawła prawa
- ale przechodząc teraz do tego zagadnienia które było bardzo szeroko dyskutowane w latach 70 80 Zresztą jeden z naszych
- egzegetów artykuł na
- temat przedstawił te dyskusje pomiędzy teami chrześcijańskimi na temat właśnie
- rozumienia uczynków prawa w skrócie
- mówiąc dla wyznawcy judaizmu znakiem rozpoznawczym było zachowanie prawa
- obrzezanie i inne elementy Wymagane przez prawo które
- prezentuje Paweł również w Liście do Rzymian i to był znak rozpoznawczy po którym można było rozpoznać wyznawcy
- judaizmu Paweł zadaje pytanie czy to jest również wystarczające dla chrześcijanina aby uzyskał usprawiedliwienie i odpowiada
- Nie bowiem dla chrześcijanina nie ma już znaczenia ani obrzezania ani nie obrzezanie Ani to czy jest grekiem ani to czy jest Żydem Ani
- to czy jest cyt barbarzyńcom czy kimkolwiek
- innym Ważne jest to by wierzył w Jezusa Chrystusa I przyjął jego
- ewangelię to jest znak rozpoznawczy czyli identity marker dla chrześcijanina
- wyznawcy Jezusa Chrystusa i na tym chciałbym zakończyć bo to zagadnienie
- również bardzo długo możemy zgłębiać proszę państwa gdyby państwo
- chcieli szerzej na na temat tego zagadnienia przeczytać odsyłam do mojego
- komentarza do listu do Rzymian Dziękuję państwu [Aplauz]
- bardzo