Wiara a troska (P. Tillich) – dr hab. Piotr Lorek, prof. EWST

Rozwiń transkrypcję filmu

Wiara a troska (P. Tillich) – dr hab. Piotr Lorek, prof. EWST

  • pan profesor w 2015 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk
  • pan profesor w 2015 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk
  • teologicznych w zakresie teologii biblijnej na chrześcijańskiej Akademii
  • teologicznej od 2007 roku jest dziekanem ewangelikalne Wyższej Szkoły
  • teologicznej we Wrocławiu panie profesorze prosimy o wykład
  • dziękuję Szanowni państwo Ja postanowiłem zmierzyć się z
  • polem tiem związanym z Wrocławiem i temat mojego referatu brzmi wiara a
  • troska zwykle dzielimy ludzi na wierzących i niewierzących A gdyby tak
  • założyć że wszyscy Jakoś wierzą jeden z największych teologów protestanckich XX
  • wieku poszedł właśnie tym tropem włączając ekumeniczne obchody
  • lecia pamiątki reformacji we Wrocławiu przybliżę
  • inkluzywizm wiary proponowane przez Paula Tila Paul tillich
  • 1886 1965 to jeden z najwybitniejszych
  • myślicieli luterańskich XX wieku w
  • 190 roku uzyskał stopień doktora filozofii Śląskiego uniwersytetu imien
  • właśnie tutaj we Wrocławiu jen z istotnych wątków refleksji teologiczno
  • filozoficznej dotyczył pojęcia wiary chrześcijańskiej jako postępowy teolog
  • akceptował wiele z ówczesnej krytyki kierowanej przeciwko religii
  • chrześcijańskiej między innymi odrzucił tradycyjnie rozumianą wiarę jako
  • zaufanie istocie Boskiej
  • w świ i pomaga tym którzy w nią wierzą odrzucenie
  • przez tradycyjnego rozumienia boga i jego działania automatycznie zmusiło go
  • do reinterpretacji samego pojęcia wiary według Tila właściwe rozumienie wiary
  • nie zależy od tego czy ktoś Uznaj istnienie Boga jako odrębnego bytu Czy
  • też odrzuca rozumie wiarę jako coś właściwego
  • każdemu człowiekowi bez względu na jego przekonania religijne z tego też względu
  • Tychowska reinterpretacja wiary jest
  • inkluzywizm
  • dynamika wiary od następującego zdania Chyba żadne inne słowo należące
  • do języka religijnego Zarówno teologicznego jak i potocznego nie
  • prowadzi do tylu nieporozumień zniekształceń i budzących
  • wątpliwości definicji co słowo wiara według Tila tradycyjnie rozumiana wiara
  • powoduje różne błędne postawy od sceptycyzmu aż po fanatyzm obie te
  • niewłaściwe i skrajne reakcje wypaczają właściwe
  • z tegoż to powodu konkluduje odczuwa się wręcz pokusę by
  • zaproponować całkowitą rezygnację z terminu wiara co Może i byłoby
  • pożądane ale jest prawie niemożliwe koniec cytatu jest to
  • zaskakujące stwierdzenie luterański te zastanawia się nad całkowitym
  • zarzuceniem podstawowego pojęcia w teologii protestanckiej jakim jest
  • właśnie wiara i to w imię obrony jej znaczenia wie jednak że nie jest to
  • możliwe dlatego też podejmuje się reinterpretacji
  • pojęcia wiary żywi nadzieję że jego propozycja pomoże odkryć i tu cytat
  • ukrytą moc wiary koniec cytatu u swoich czytelników i to bez względu na osobiste
  • przekonania
  • religijne definiuje wiarę jako stan najwyższego
  • zatroskania jako troskę ostateczną timate
  • concern podobnie jak inne żywe istoty człowiek troszczy się o to co będzie
  • jadł i gdzie będzie mieszka dodatkowo jako istota duchowa
  • troszczy się o rzeczy dotykające sfery intelektualnej estetycznej społecznej
  • politycznej religijnej i inny ostatecznie któraś z tych sfer
  • zaczyna dominować i staje się tak istotna że wymaga od niego całkowitego
  • poświęcenia przykładem takiej troski ostatecznej może być troska o naród czy
  • też sukces zawodowy która podporządkowuje sobie
  • zaniedbuje inne troski o rodzinę o dobrobyt o prawdę Innymi słowy
  • według wiara dotyczy tego co nas ostatecznie obchodzi i czemu jesteśmy w
  • stanie poświęcić wszystko każdy człowiek Czemuś się
  • oddaje coś nadaje sens jego życiu każdy przejawia troskę o coś
  • czemu Każdy wierzy bo ufa że to czemu się poświęcił obdarzy go zaspokojeniem i
  • szczęściem Człowiek jest istotą skończoną istotą niedoskonały nie wie
  • wszystkiego nie umie wszystkiemu sprostać nie potrafi kochać w sposób
  • pełny wszystko to co myśli czuje chce robi ma charakter czasowy
  • niedoskonale człowiek posiada Jednakże zdolność do abstrakcyjnego myślenia do
  • myślenia w kategoriach nieskończoności wieczności
  • że wiara jako wypadkowa jego myślenia i działania musi być w swej naturze także
  • [Muzyka] nieograniczona skoro człowiek potrafi
  • myśleć o rzeczach ostatecznych to także jego wiara winna
  • być podobnej natury powinna być natury ostatecznej
  • innymi
  • rzy którym poświęca trochę czasu są sprawy którym oddaje się bez
  • reszty to właśnie oddanie nazywa wiarą troską
  • przewyższającą wszystkie inne troski i podporządkowując je
  • sobie
  • skoro wiary będzie musiał się ostatecznie czemuś oddać bez względu na
  • to czy tego chce czy nie Skoro człowiek potrafi myśleć o
  • nieskończoności to automatycznie oznacza że przedmiot jego troski także winien
  • być nieskończony
  • zatem zarówno subiektywny element wiary to
  • mocą czego się wierzy jak i obiektywny element wiary A więc to w co się wierzy
  • muszą być ostateczne nie uwarunkowana niczym
  • troska więc wiara wykraczająca poza wszelkie doczesności i
  • zmienności automatycznie domaga się by przedmiotem było coś co także jest
  • nieuwarunkowane oznacza to że istnieje związek między
  • wiarą a jej przedmiotem przedmiot wiary podobnie jak
  • i podmiot wiary także musi być nieuwarunkowany
  • ostateczne zatem chociaż troska o naród czy troska o sukces życiowy nieraz rości
  • sobie prawo do bycia ostatecznym przedmiotem wiary człowieka to jednak
  • jest to fałszywa ostateczność jedno i drugie bowiem jest zmien
  • uwarunkowane a więc w SJ istocie nieostateczne nieprzystające do
  • ostatecznego charakteru aktu wiary Prawdziwa wiara
  • pisze czyni obiektem swej ostatecznej troski to co naprawdę jest
  • ostateczne bałwochwalcza podnosi do rangi rzeczy
  • ostatecznych rzeczywistości doczesne skończone niemożliwą do uniknięcia
  • konsekwencją wiary bałwochwalcze jest jak pisze
  • egzystencjalne rozczarowanie na jakiś czas przedm wiary
  • człowieka może pozostawać nieostateczny
  • ostatecznie Jednakże musi on zbudzić rozczarowanie bo otwarty na
  • nieskończoność człowiek nie może zostać
  • usatysfakcjonowany skończoności takie ujęcie podmiotu jak i
  • przedmiotu wiary ma charakter inkluzywizm
  • jednocześnie oddając się czemuś uwarunkowan narażony jest na
  • rozczarowanie i
  • kryzys jeśli powiemy w tradycyjnym znaczeniu że przedmiotem wiary ma być
  • Bóg to automatycznie nie zgodzą się z tym
  • ateiści Jednakże
  • powieś przedmiotem jego wiary pozostaje jakiś Bóg przez małe b bóg oczywiście
  • rozumiany jako nieskończona Ostateczna rzeczywistość której się bezwarunkowo
  • oddaje Czy jest nią przywołany Już przeze mnie sukces zawodowy czy też
  • jeszcze coś innego TYR utrzymuje że
  • ateista negując istnienie Boga jednocześnie
  • potwierdza że istnieje coś takiego jak pytanie o to co jest ostateczne a więc
  • potwierdza pytanie o istnienie Boga jako takiego nie musi to być teoretycznie Bóg
  • chrześcijański Istnieje wiele innych konkretnych wyobrażeń tego co
  • ostateczne na przykład w przypadku biblijnego Izraela konkretnym
  • wyobrażeniem Boga będzie Jahwe zaś w takim humanistycznym typie wiary będzie
  • idea człowieka inkluzywizm
  • i tutaj cytat ateizm może oznaczać jedynie
  • usiłowanie usunięcia wszelkiej troski
  • ostatecznej trwanie w stanie bez troski o sens własnej
  • egzystencji obojętność względem ostatecznego pytania jest
  • jedną jedyną Wyobraż postacią ateizmu koniec
  • cytatu uważa że negacja przez człowieka istnienia i działania istot boskich nie
  • oznacza że ten człowiek okazuje się bez wiary pisze Ludzie mówią często że są
  • świeckimi że żyją Poza wrotami świątyni A zatem są pozbawieni
  • wiary czy nie przejawiają jakieś ostatecznej
  • troski czy pozbawieni są czegoś co uważają za bezwarunkowo ważne stanowczo
  • temu zaprzecz zaprzeczając zaś jakoby
  • pozbawieni byli pewnej troski ostatecznej potwierdzają iż znajdują się
  • w stanie wiary reprezentuj humanistyczny wiary
  • posi uważają się za świeckich nie wyklucza ich ze
  • wspólnoty
  • wyznawców człowiek wie że nigdy jako skończony byt nie złączy się w pełni z
  • tym co nieskończone ponieważ człowiek swej
  • skończoności wierzy w coś co jest nieskończone to automatycznie
  • doaa pozostanie pełna
  • niepewności owego elementu
  • niepewności Nie da się z wiary usunąć trzeba go
  • zaakceptować
  • twierdzi nawet jeśli przedmiotem wiary będzie
  • to wierzący człowiek przez swą skończoność
  • będzie doświadczał
  • zwątpienia nie ma więc wiary bez zwątpienia zawsze pozostaje ryzyko że to
  • co uznajemy za ostateczne i to czemu oddajemy się
  • ostatecznie może okazać się
  • nieostateczny e dynamika wiary powstaje na początku
  • drug połowy XX wieku to jest rok
  • 1957 kontekst powstania tej książki stanowią zatem ideologie Narodowego
  • socjalizmu oraz komunizmu skutkujące kultem przywódcy i
  • totalitar władzą partii
  • polityczny
  • absolutyzm i ukierunkowuje na poszukiwania ostatecznego spełnienia w
  • rzeczywistości przekraczającej doczesność
  • odpowiedzią ma być światopogląd chrześcijański odpowiednio
  • zinterpretowany przez Tila i tutaj w ostatnich minutach pozwę
  • sobie na
  • krytykę
  • zaj się wąż myś na sposób absolutystyczny wprowadzając kategori
  • wiary jako ostatecznej troski podmiotu wiary według Tila owa troska ostateczna
  • ma występować u każdego człowieka Każdy ostatecznie czegoś się w
  • swym zatroskani chwyta chodzi tylko o to żeby przedmiot
  • tego zatroskania nie okazał się uwarunkowany a więc nie dający
  • ostatecznego spełnienia czy to kult jednostki czy narodu czy jeszcze coś
  • innego przy takim ujęciu tillich odrzuca ateizm rozumiany jako brak
  • ostatecznego zatroskania pojawia się jednak w tym
  • miejscu wątpliwość Otóż ponad 67 lat po książce Tila daje
  • się dostrzec w mentalności Europejskiej tendencje polegające na odrzuceniu chęci
  • uchwycenia się czegokolwiek czegokolwiek na sposób
  • ostateczny można powiedzieć że ta tendencja nie jest udziałem jedynie
  • ateistycznej czy agnostyczne części społeczności
  • Europejskiej ale także środowisk odwołujących się do tradycji
  • chrześcijańskiej nie tylko w osobach niewierzących ale i wierzących obecny
  • jest sceptycyzm wobec unifikuje narracji
  • światopoglądowej wśród większości chrześcijan wiara w Boga jako
  • ostatecznego przedmiotu troski ostatecznej zdaje się przekształcać w
  • jedną tylko ze sfer funkcjonowania człowieka niekoniecznie determinują
  • wszystkie pozostałe wiara chrześcijańska w społeczeństwie
  • zachodnim to obecnie jedna z dziedzin życia społecznego nie roszczą już sobie
  • praw do nadrzędności straciła ona status
  • ostateczności stąd może rodzić się pytanie o
  • to Cichowska wiara rozumiana jako troska
  • ostateczna musi być traktowana jako uniwersalna przypadłość ludzka
  • nie powinno się chyba zakładać że jednostka ma potrzebę jednego
  • ostatecznego spełnienia i dopuścić takie modele w których nie występuje jeden
  • nieuwarunkowane zdefiniowany przedmiot zatroskania Czy
  • przedmiot wiary poddaję to pod dyskusję dziękując państwu za
  • [Aplauz]
  • wysłuchanie
Pobierz transkrypcję (TXT)