Wiara a troska (P. Tillich) – dr hab. Piotr Lorek, prof. EWST
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Wiara a troska (P. Tillich) – dr hab. Piotr Lorek, prof. EWST
- pan profesor w 2015 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk
- pan profesor w 2015 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk
- teologicznych w zakresie teologii biblijnej na chrześcijańskiej Akademii
- teologicznej od 2007 roku jest dziekanem ewangelikalne Wyższej Szkoły
- teologicznej we Wrocławiu panie profesorze prosimy o wykład
- dziękuję Szanowni państwo Ja postanowiłem zmierzyć się z
- polem tiem związanym z Wrocławiem i temat mojego referatu brzmi wiara a
- troska zwykle dzielimy ludzi na wierzących i niewierzących A gdyby tak
- założyć że wszyscy Jakoś wierzą jeden z największych teologów protestanckich XX
- wieku poszedł właśnie tym tropem włączając ekumeniczne obchody
- lecia pamiątki reformacji we Wrocławiu przybliżę
- inkluzywizm wiary proponowane przez Paula Tila Paul tillich
- 1886 1965 to jeden z najwybitniejszych
- myślicieli luterańskich XX wieku w
- 190 roku uzyskał stopień doktora filozofii Śląskiego uniwersytetu imien
- właśnie tutaj we Wrocławiu jen z istotnych wątków refleksji teologiczno
- filozoficznej dotyczył pojęcia wiary chrześcijańskiej jako postępowy teolog
- akceptował wiele z ówczesnej krytyki kierowanej przeciwko religii
- chrześcijańskiej między innymi odrzucił tradycyjnie rozumianą wiarę jako
- zaufanie istocie Boskiej
- w świ i pomaga tym którzy w nią wierzą odrzucenie
- przez tradycyjnego rozumienia boga i jego działania automatycznie zmusiło go
- do reinterpretacji samego pojęcia wiary według Tila właściwe rozumienie wiary
- nie zależy od tego czy ktoś Uznaj istnienie Boga jako odrębnego bytu Czy
- też odrzuca rozumie wiarę jako coś właściwego
- każdemu człowiekowi bez względu na jego przekonania religijne z tego też względu
- Tychowska reinterpretacja wiary jest
- inkluzywizm
- dynamika wiary od następującego zdania Chyba żadne inne słowo należące
- do języka religijnego Zarówno teologicznego jak i potocznego nie
- prowadzi do tylu nieporozumień zniekształceń i budzących
- wątpliwości definicji co słowo wiara według Tila tradycyjnie rozumiana wiara
- powoduje różne błędne postawy od sceptycyzmu aż po fanatyzm obie te
- niewłaściwe i skrajne reakcje wypaczają właściwe
- z tegoż to powodu konkluduje odczuwa się wręcz pokusę by
- zaproponować całkowitą rezygnację z terminu wiara co Może i byłoby
- pożądane ale jest prawie niemożliwe koniec cytatu jest to
- zaskakujące stwierdzenie luterański te zastanawia się nad całkowitym
- zarzuceniem podstawowego pojęcia w teologii protestanckiej jakim jest
- właśnie wiara i to w imię obrony jej znaczenia wie jednak że nie jest to
- możliwe dlatego też podejmuje się reinterpretacji
- pojęcia wiary żywi nadzieję że jego propozycja pomoże odkryć i tu cytat
- ukrytą moc wiary koniec cytatu u swoich czytelników i to bez względu na osobiste
- przekonania
- religijne definiuje wiarę jako stan najwyższego
- zatroskania jako troskę ostateczną timate
- concern podobnie jak inne żywe istoty człowiek troszczy się o to co będzie
- jadł i gdzie będzie mieszka dodatkowo jako istota duchowa
- troszczy się o rzeczy dotykające sfery intelektualnej estetycznej społecznej
- politycznej religijnej i inny ostatecznie któraś z tych sfer
- zaczyna dominować i staje się tak istotna że wymaga od niego całkowitego
- poświęcenia przykładem takiej troski ostatecznej może być troska o naród czy
- też sukces zawodowy która podporządkowuje sobie
- zaniedbuje inne troski o rodzinę o dobrobyt o prawdę Innymi słowy
- według wiara dotyczy tego co nas ostatecznie obchodzi i czemu jesteśmy w
- stanie poświęcić wszystko każdy człowiek Czemuś się
- oddaje coś nadaje sens jego życiu każdy przejawia troskę o coś
- czemu Każdy wierzy bo ufa że to czemu się poświęcił obdarzy go zaspokojeniem i
- szczęściem Człowiek jest istotą skończoną istotą niedoskonały nie wie
- wszystkiego nie umie wszystkiemu sprostać nie potrafi kochać w sposób
- pełny wszystko to co myśli czuje chce robi ma charakter czasowy
- niedoskonale człowiek posiada Jednakże zdolność do abstrakcyjnego myślenia do
- myślenia w kategoriach nieskończoności wieczności
- że wiara jako wypadkowa jego myślenia i działania musi być w swej naturze także
- [Muzyka] nieograniczona skoro człowiek potrafi
- myśleć o rzeczach ostatecznych to także jego wiara winna
- być podobnej natury powinna być natury ostatecznej
- innymi
- rzy którym poświęca trochę czasu są sprawy którym oddaje się bez
- reszty to właśnie oddanie nazywa wiarą troską
- przewyższającą wszystkie inne troski i podporządkowując je
- sobie
- skoro wiary będzie musiał się ostatecznie czemuś oddać bez względu na
- to czy tego chce czy nie Skoro człowiek potrafi myśleć o
- nieskończoności to automatycznie oznacza że przedmiot jego troski także winien
- być nieskończony
- zatem zarówno subiektywny element wiary to
- mocą czego się wierzy jak i obiektywny element wiary A więc to w co się wierzy
- muszą być ostateczne nie uwarunkowana niczym
- troska więc wiara wykraczająca poza wszelkie doczesności i
- zmienności automatycznie domaga się by przedmiotem było coś co także jest
- nieuwarunkowane oznacza to że istnieje związek między
- wiarą a jej przedmiotem przedmiot wiary podobnie jak
- i podmiot wiary także musi być nieuwarunkowany
- ostateczne zatem chociaż troska o naród czy troska o sukces życiowy nieraz rości
- sobie prawo do bycia ostatecznym przedmiotem wiary człowieka to jednak
- jest to fałszywa ostateczność jedno i drugie bowiem jest zmien
- uwarunkowane a więc w SJ istocie nieostateczne nieprzystające do
- ostatecznego charakteru aktu wiary Prawdziwa wiara
- pisze czyni obiektem swej ostatecznej troski to co naprawdę jest
- ostateczne bałwochwalcza podnosi do rangi rzeczy
- ostatecznych rzeczywistości doczesne skończone niemożliwą do uniknięcia
- konsekwencją wiary bałwochwalcze jest jak pisze
- egzystencjalne rozczarowanie na jakiś czas przedm wiary
- człowieka może pozostawać nieostateczny
- ostatecznie Jednakże musi on zbudzić rozczarowanie bo otwarty na
- nieskończoność człowiek nie może zostać
- usatysfakcjonowany skończoności takie ujęcie podmiotu jak i
- przedmiotu wiary ma charakter inkluzywizm
- jednocześnie oddając się czemuś uwarunkowan narażony jest na
- rozczarowanie i
- kryzys jeśli powiemy w tradycyjnym znaczeniu że przedmiotem wiary ma być
- Bóg to automatycznie nie zgodzą się z tym
- ateiści Jednakże
- powieś przedmiotem jego wiary pozostaje jakiś Bóg przez małe b bóg oczywiście
- rozumiany jako nieskończona Ostateczna rzeczywistość której się bezwarunkowo
- oddaje Czy jest nią przywołany Już przeze mnie sukces zawodowy czy też
- jeszcze coś innego TYR utrzymuje że
- ateista negując istnienie Boga jednocześnie
- potwierdza że istnieje coś takiego jak pytanie o to co jest ostateczne a więc
- potwierdza pytanie o istnienie Boga jako takiego nie musi to być teoretycznie Bóg
- chrześcijański Istnieje wiele innych konkretnych wyobrażeń tego co
- ostateczne na przykład w przypadku biblijnego Izraela konkretnym
- wyobrażeniem Boga będzie Jahwe zaś w takim humanistycznym typie wiary będzie
- idea człowieka inkluzywizm
- i tutaj cytat ateizm może oznaczać jedynie
- usiłowanie usunięcia wszelkiej troski
- ostatecznej trwanie w stanie bez troski o sens własnej
- egzystencji obojętność względem ostatecznego pytania jest
- jedną jedyną Wyobraż postacią ateizmu koniec
- cytatu uważa że negacja przez człowieka istnienia i działania istot boskich nie
- oznacza że ten człowiek okazuje się bez wiary pisze Ludzie mówią często że są
- świeckimi że żyją Poza wrotami świątyni A zatem są pozbawieni
- wiary czy nie przejawiają jakieś ostatecznej
- troski czy pozbawieni są czegoś co uważają za bezwarunkowo ważne stanowczo
- temu zaprzecz zaprzeczając zaś jakoby
- pozbawieni byli pewnej troski ostatecznej potwierdzają iż znajdują się
- w stanie wiary reprezentuj humanistyczny wiary
- posi uważają się za świeckich nie wyklucza ich ze
- wspólnoty
- wyznawców człowiek wie że nigdy jako skończony byt nie złączy się w pełni z
- tym co nieskończone ponieważ człowiek swej
- skończoności wierzy w coś co jest nieskończone to automatycznie
- doaa pozostanie pełna
- niepewności owego elementu
- niepewności Nie da się z wiary usunąć trzeba go
- zaakceptować
- twierdzi nawet jeśli przedmiotem wiary będzie
- to wierzący człowiek przez swą skończoność
- będzie doświadczał
- zwątpienia nie ma więc wiary bez zwątpienia zawsze pozostaje ryzyko że to
- co uznajemy za ostateczne i to czemu oddajemy się
- ostatecznie może okazać się
- nieostateczny e dynamika wiary powstaje na początku
- drug połowy XX wieku to jest rok
- 1957 kontekst powstania tej książki stanowią zatem ideologie Narodowego
- socjalizmu oraz komunizmu skutkujące kultem przywódcy i
- totalitar władzą partii
- polityczny
- absolutyzm i ukierunkowuje na poszukiwania ostatecznego spełnienia w
- rzeczywistości przekraczającej doczesność
- odpowiedzią ma być światopogląd chrześcijański odpowiednio
- zinterpretowany przez Tila i tutaj w ostatnich minutach pozwę
- sobie na
- krytykę
- zaj się wąż myś na sposób absolutystyczny wprowadzając kategori
- wiary jako ostatecznej troski podmiotu wiary według Tila owa troska ostateczna
- ma występować u każdego człowieka Każdy ostatecznie czegoś się w
- swym zatroskani chwyta chodzi tylko o to żeby przedmiot
- tego zatroskania nie okazał się uwarunkowany a więc nie dający
- ostatecznego spełnienia czy to kult jednostki czy narodu czy jeszcze coś
- innego przy takim ujęciu tillich odrzuca ateizm rozumiany jako brak
- ostatecznego zatroskania pojawia się jednak w tym
- miejscu wątpliwość Otóż ponad 67 lat po książce Tila daje
- się dostrzec w mentalności Europejskiej tendencje polegające na odrzuceniu chęci
- uchwycenia się czegokolwiek czegokolwiek na sposób
- ostateczny można powiedzieć że ta tendencja nie jest udziałem jedynie
- ateistycznej czy agnostyczne części społeczności
- Europejskiej ale także środowisk odwołujących się do tradycji
- chrześcijańskiej nie tylko w osobach niewierzących ale i wierzących obecny
- jest sceptycyzm wobec unifikuje narracji
- światopoglądowej wśród większości chrześcijan wiara w Boga jako
- ostatecznego przedmiotu troski ostatecznej zdaje się przekształcać w
- jedną tylko ze sfer funkcjonowania człowieka niekoniecznie determinują
- wszystkie pozostałe wiara chrześcijańska w społeczeństwie
- zachodnim to obecnie jedna z dziedzin życia społecznego nie roszczą już sobie
- praw do nadrzędności straciła ona status
- ostateczności stąd może rodzić się pytanie o
- to Cichowska wiara rozumiana jako troska
- ostateczna musi być traktowana jako uniwersalna przypadłość ludzka
- nie powinno się chyba zakładać że jednostka ma potrzebę jednego
- ostatecznego spełnienia i dopuścić takie modele w których nie występuje jeden
- nieuwarunkowane zdefiniowany przedmiot zatroskania Czy
- przedmiot wiary poddaję to pod dyskusję dziękując państwu za
- [Aplauz]
- wysłuchanie