Wiara a świeckość (D. Bonhoeffer) – dr Joel Burnell
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Wiara a świeckość (D. Bonhoeffer) – dr Joel Burnell
- doktor Joel barnel jest duchownym
- doktor Joel barnel jest duchownym
- kościoła Chrześcijan Baptystów w
- ewangelikalne Wyższej Szkole
- teologicznej prowadzi zajęcia z
- dogmatyki oraz teologii ewangelikalne
- jest członkiem zarządu polskiej sekcji
- towarzystwa imieniem
- bonera jest też kierownikiem zakładu
- teologii praktycznej wst a temat który
- który
- wygłosi znają tut chyba będzie powiązany
- ZEM właśnie i ten wykład zestawi pojęcie
- wiary ze świeckości bardzo proszę
- Dziękuję pozdrawiam wszystkich już cę
- tutaj jako Goś cę stały to już jest nasz
- drugi dom naukowy więc dziękuję bardzo
- za zaproszenie i udział w dzisiejszej
- konferencji świś najpierw krót GY dziś
- oświ myśli to co należy do tego świata
- co dotyczy tego świata oraz życia w tym
- świecie i stawiam C pytania co
- powiedział na temat wiara i świeckości
- jak rozumiał te pojęcia po drugie jak
- Polacy Chodzi tutaj o opozycję
- antykomunistyczną zrozumieli zastosowali
- my b o wier iści i c pojęcie śie
- chrześcijaństwo jest aktualne
- dziś sez reakcj religijne na nią
- kościoły i sam chrześcijanie d prepar do
- muru Nasz świat jest coraz w większym
- stopniowany sam wyraża to tak ten
- dochodzący do samoświadomości i
- świadomości swych praw świat jest pewny
- z siebie w sposób który dla nas bywa
- niesamowite przeciwko tej pewności
- siebie wstępuje
- terazja
- apety form Próbuj się dowieść światu
- który stał się dorosły że nie może żyć
- jakoby bez kuratora Boga najc reakcja na
- niepewność egzystencjalną oraz kryzys
- werze wartości jest konserwatyzm czy
- próba bronienia historycznych stanowisk
- i praktyk kościoła a jak napisał 80 lat
- temu kościoły zwykle mówią językiem
- który jester rozumiały dla społeczeństw
- a wiar i praktyki wspólnocie nie
- przekładają się na życie na wewnątrz
- wspólnoty niepewność nasch czasów może
- przerodzić strach i poczucie bezradności
- I to prowadzi albo do liberalizmu albo
- do fundamentalizmu obojętność
- Boga ludzi na Boga prowadzi Kos
- liberalizmu poczu słabości na kompromis
- światem
- cały świat zmien się
- wroga podział na on i my my mamy racj a
- on nie bibl teolog służą wtedy do
- potępienia niewierzących i innych
- wierzących a nie do głoszenia i miłości
- i łaski
- Boga wiar ioś wtedy
- baczności w Niemczech
- latm
- fundamentalizm na sekac bof wybrał inną
- proaktywną drogą poszedł za Jezusem
- który jest bogiem dla nas oraz
- człowiekiem dla innych za Jezusem który
- przyszedł do świata który sam stworzył
- za Jezusem który żyjąc pośród nas nie
- zachęca do Odnowy istniejących praktyk
- religijnych lecz do pełnego wiary życia
- dla innych w samym środku do cego
- świeckiego życia danego nam przez Boga
- jak
- drogę zara w hitlerowskim wiezieniu KP
- książki k nie zdąży napisać PR swą
- śmiercią nasów w nim czytamy wiara jest
- współudział w tym byciu
- Jezusa człowiekiem krzyż
- Zmartwychwstania n Stosunek do Boga nie
- jest stosunkiem religijnym jakie istoty
- najwyższej najbardziej wszechmocne i
- najlepszy jak sobie możemy wyobrazić To
- nie jest prawdziwa
- transcendencja Bog jest nowym życiem
- polegającym na byciu dla innych na
- współudziale w byciu
- Jezusa postul bezego chrześcijaństwa
- jest z jego oceną religii zanim
- rozważamy na ile jego projek Ediego
- chrześcijaństwa jest aktualny dziś warto
- krótko przypominać sobie na czym
- polegała Jego krytyka religii oraz
- pojęcie bezego
- chrześcijaństwa w Berlinie liście Bet
- zadaje pytanie Czym właściwie jest
- dzisiaj dla nas chrześcijaństwo Kim jest
- Chrystus ogłasz koniec czasu religii
- zastanawia się nad tym jak mówić o Bogu
- Po Świecku i bez religii i pytać dalej o
- miejsce kultu i modlitwy w bez
- religijnym świecie pisze tak minął już
- czas w którym można było wszystkim
- ludziom powiedzieć słowami te logicznymi
- czy pobożnym jak też czas życi WZ
- A to znaczy w ogóle czas religii idziemy
- naprzeciw czasom zupełnie bezr
- religijnym ludzie będąc takimi jak są
- teraz po prostu nie mogą być religijne
- tutaj jest ciekawy dialog z A to innego
- referatu pytanie na które należałoby
- powiedzieć to przecież czym ma być w
- świecie Bez kościół
- zbór litur życie chrześcijańskie jak
- mówić Bogu bez religii to znaczy właśnie
- bez uwarunkowanych historycznie założeń
- metafizyki życ wewnętrznego itp jak mamy
- mówić po scku o Bogu w jaki sposób mamy
- być powołanymi Nie uważając religia za
- uprzywilejowany lecz za przynależnych do
- świata Chrystus wtedy nie byłby już
- tylko przedmiotem religii lecz cm zły
- innym naprawdę panem świata w kolejnym
- liście b wyjaśniał Co to znaczy
- interpretować religijnie oznaczy to moim
- zdaniem wypowiadać się metafizycznie i
- indywidualistyczne jedno i drugi nie
- trafi ani posłannictwo biblijne ani do
- dzisiejszego człowieka w tych tekstach
- znajdziemy główne elementy krytyki lii
- bonera wewnętrzno indywidualizm czyli
- skupienie nad sobą i własnym życiem
- wewnętrznym metafizyka Bóg jako Dusina
- lub zura częściowo czyli podział na
- religijne
- owania w miejscu metafizycznego obrazu
- Boga który jest daleko od nas i wysoko
- ponad
- nami bliskość i obecność Boga w świecie
- wśród nas Chrystus spotkamy w tym co
- robimy a przede wszystkim W kim kogo
- spotkamy n stek zatem do Boga prowadzi
- nas do ludzi nas wę Chrystusem przez
- bycie dla innych w miejscu wewnętrzno
- indywidualizmu
- stawia się na życie z innymi zarówno
- wcie i społeczeństwie bo Kościół jest
- wtedy tylko kościołem gdy jest dla
- innych opaco Boga nie zwalni nas naszej
- odpowiedzialności za siebie za innych
- żyw Bóg Chrystus zaprasza nas do
- współpracy do wolności i do
- odpowiedzialności a bon zzy religijne
- owanie przez Trylogię Krzyża bycie w
- Chrystusie znaczy pokora a nie pcha
- posługą a nie przywileje pisze Kościół
- musi brać udział w śe zadaniach życia
- społecznego nie rządzą lecz pomagając i
- Służą potraf także pozytywnie mówić o
- religii nie
- Rozdziel na życie wwie i od wiar szuka
- właściwy wię między między
- nimi wymyśli na dzień
- [Muzyka]
- chrztu pisze chrześcijaństwo nasze teraz
- polegać na dwóch tylko rzeczach na
- modlitwie i na czynienie sprawiedliwości
- wśród ludzi chrześcijanie zatem mają
- chować oraz żyć odpowiedzialny w świecie
- a teraz wiar ioś wtedy opozycja Polska w
- latach 968 do 89 tylko Wybrane
- wypowiedzi an Morawska Świecka wiść tymi
- którzy cierpią morsk
- wyprowadził Intel biografii bofa
- chrześcijan w Rzeszy w roku
- 19
- pisze WID chrześcijaństwo jako bycie dla
- innych wymaga od nas że Podejmiemy Solar
- sam wina i niepewność ich i świat
- wspólnym humanistycznym usiłowaniu i
- stwierdziła że te krzyż odwi Po pierwsze
- pas Chrystusa także tragiczne sytu
- k w Niemczech któ przeciwstawi się
- Hitlerowi oni zostali wykluczeni ze
- wspólnoty Aby cierpieć za bramą
- świątyni wobec tego radowanie
- Chrystusa oznacza uznanie tego że
- Chrystus jest rzeczywiście obecny tam
- gdzie jest w świecie słabość krzywda
- bezsilność wobec tego stać z tym którzy
- są
- Jezus to
- że za konkret Odwiedź na powołanie
- Chrystusa przyjdź i naśladuj mnie rozmow
- przeprowadzone na
- początku
- PR wyjaś dlaczego tak waż dla niej i d
- wyznawców
- po przed widzieć myślowo nasz problem
- jak spotkać Chrystusa w świecie Bez
- religijnym kim jesteśmy my którzy
- otoczeni ateizmem czyli reżim
- Komunistyczny nie chcemy uznać siebie
- samów ale odczuwamy cięć cieść dla
- Chrystusa jak mamy interpretować naszą
- relacje z Jezusem wze widzimy kogoś kto
- mógłby nam pomóc gdy dostrzegamy że
- błędem jest ustawianie barier
- oddzielających tak zwanych wierzących O
- tak zwanych niewierzących czy te bariery
- nie przebiegają w poprz grupy wierzących
- i grupy niewierzących oddzielając tych
- którzy żyją dla innych od tych którzy
- tego nie robią Niezależnie od tego do
- której grupy należą tus Mazowiecki
- świeckie wiar oznacza że nie ma podziału
- na sakr profan B walczy z dualizmem w
- każdej postaci bą to sakr profan ciało
- duch wiara rozum dogmatyka praktyka być
- robić głoszenie słowo zaangażowanie
- społecz etyczne jak stwierdził Jezus
- Chrystus jest panem całego świata a nie
- tylko
- chrześcijańskiego tusz Mazowiecki który
- napisał w
- 1971 roku że bof doł do zrozumienia że
- można i warto ponie śmierć zawartości
- świeckie wybór SJ drogi życiowe uważa
- za coś co można jedynie pogodzić z wiarą
- chrześcijańską ale za sam akt wiary
- chrześcijańskiej jako teolog
- chrześcijanin i człowiek dorasta do
- rozumienia uczestnicząc w bezsenności i
- cierpieniu Boga na krzyżu to znaczy
- uczestniczyć w cierpieniu świata tak
- rozumiano rozumowania pociąga za sobą
- radykalną rewizję wartości
- świ chrześcijaństwo tak oznacza
- radykalnym przekroczeniu granic między
- tym co świeckie i tym co chrześcijańskie
- paradoksem Jednakże tego radykalizmu
- jest to że w tym samym stopniu
- chrześcijaństwo czyni bez religijnym czy
- świeckim s świeckość czyni
- chrześcijańską Mam dużą wiarę i
- świeckość dziś moje myś choć
- przeciągnięte są może myślami bofa mam
- dużo myśl cho D na jed z nich to dotyczy
- trudny kwestii rozdziału kościoła od
- państwa i te tutaj ś wiar nie kosz być
- kościołem w świecie świeckim graczem
- politycznym Chrystus powiedział moje
- królestwo nie jest tego świata popatrzmy
- jak radykalnie zmienił to Konstantyn
- Wielki widział krzyż na niebie i słyszał
- te słowa Pod tym znakiem zwyciężysz
- i
- muzyka skromnym zdaniem popełnia fatalny
- błąd gdy mówił innym o tym Jezus stał
- się symbolem o krzyż Jezusa stał się
- symbolem konfliktu i siły z broni
- zamiast znaku pokoju i pojednania a
- przecież krzyż Jezusa nie jest
- narzędziem militarnym nie jest
- narzędziem władzy państwowej nie jest
- bronią żadnej klasy społecznej żadnej
- rasy żadnej instytucje kościelne od tego
- czasu Konstantyn Przez długie wieki
- zapan w Europie tak zwane
- chrześcijaństwo stało się religią
- państwową i powstał Alians między
- kościołem i państwem rozumiecie mnie źle
- To był bardzo ciekawy eksperyment
- religijno społeczno polityczne Może
- trzeba było spróbować Może ta próba była
- nieodzowna Powiem tylko że z tego
- wynikało dużo dobrego ale także sporo
- złego Ja pochodzę z oranu nad
- specyfikiem to prawdziwy Dziki Zachód
- oregan ied stan Washington najbardziej
- zakowany stany w Ameryce w niedzielę
- zaledwie 3 PR ludności pojawia się w
- kościele i to włącz Z mormonami
- ubolewam n to aby Ale mimo tego że nasze
- społeczeństwo jest świeckie kościoły są
- silny i żywy nikt nie chodzi na
- nabożeństwo dlatego że in to robią
- wybierają aby być w kościele aby być
- Kościołem Bo wierzą i chcą naśladować
- Jezusa pewnie ię to nieco ale coś jest
- na rzeczy i powiem pochodzą z organu nie
- Boję się sekularyzacji bo dzieciństwo
- żyje w
- świeckim świeckim społeczeństwie Uczyłem
- się z jednej strony być aktywnym
- uczestnikiem codziennego życia
- świeckiego społeczeństwa a z drugiej
- strony jeszcze bardziej docenić Mój
- kościół moją chrześcijańską wspólnotą
- rodziną z mojego punktu
- widzenia mówi teraz o Europie i Ameryce
- jest od dawna martwym projektem może
- szkoda ale jego Czas minął i szybko nie
- wróci czymy straty czymy zagrożenia A to
- Budzi w nas lęk Nie bójmy się to nie
- tylko strata to także okazja to okazja
- aby uczyć się na nowo żyć w tym świecie
- żyć z Bogiem jak powiedział b jak Boga
- nie było Czyli co
- odpowiedzialnie żyć z innymi dla innych
- to okazj w być kościołem w świecie a
- zatem świeckim kościołem
- narzucanie wiara religii siłą innym
- nigdy nie było dobrym pomysłem a
- współczesnym świecie jest podobny do
- losu dinozaurów wiemy wszyscy jak
- skończyły się próby w chrześcijan
- dinozaurów w filmie Park jaski podobno
- mówiąc to mam na mie sytuacji w mojej
- pierwszej odni czyli w Stanach
- Zjednoczonych dziś mezalians między
- kościołem i polityką stał się wielką
- kompromitację dla kościoła to miał i nad
- ma na celu chronić wartości
- chrześcijańskie ale obawiam się że
- raczej Przyspieszy pogłębi radykalną
- sekularyzacji nie mówię teraz o
- chrześcijańskiej prawicy ani o
- chrześcijańskiej lewicy jednym i drugim
- a także o chrześcijańskim centrum ci na
- lewo i ci na prawo i ci centrum wybrali
- niektóry chrześcijańskie a przy tym nie
- zdjąc nie leżąc inne wartości i w końcu
- doprowadziło nas do ostra izacja każdy
- ze stron patrzy na tych z drugiej strony
- jako na wrogów i nawet jako ludzi
- opętanych i każdy ze stron wierzyła w to
- że da się wyprowadzić Królestwo Boże na
- ziemi n rzędami tego świata to co my
- jedną op polityczną z jednym ukm więc
- ubogim zestawem wartości
- chrześcijańskich pragnąć aby żeby
- społeczeństwo było bardziej
- chrześcijańskie uczyliśmy nasz kościół
- mnie chrześcijański rozcie staliśmy
- naszego głosu proroczego spaliśmy naszą
- partię polityczną bezkrytycznie w
- rezultacie jesteśmy obarczonym
- wszystkimi błędami tej naszej partii
- napisał b chrześcijaństwo polega tylko
- na dwie rzeczy modlitwa czy nictwo wśród
- ludzi to w tym cały arkan k religia
- sakramenty Słowo Boże sprawiedliwość to
- znaczy bycia kościołem dla innych
- słuchamy dzisiaj jeszcze te słowo moner
- jestem przekonany że poważnie n świat i
- nasz kosztó wyglą inaczej
- Dziękuję
- bardzo