Wiara a świeckość (D. Bonhoeffer) – dr Joel Burnell

Rozwiń transkrypcję filmu

Wiara a świeckość (D. Bonhoeffer) – dr Joel Burnell

  • doktor Joel barnel jest duchownym
  • doktor Joel barnel jest duchownym
  • kościoła Chrześcijan Baptystów w
  • ewangelikalne Wyższej Szkole
  • teologicznej prowadzi zajęcia z
  • dogmatyki oraz teologii ewangelikalne
  • jest członkiem zarządu polskiej sekcji
  • towarzystwa imieniem
  • bonera jest też kierownikiem zakładu
  • teologii praktycznej wst a temat który
  • który
  • wygłosi znają tut chyba będzie powiązany
  • ZEM właśnie i ten wykład zestawi pojęcie
  • wiary ze świeckości bardzo proszę
  • Dziękuję pozdrawiam wszystkich już cę
  • tutaj jako Goś cę stały to już jest nasz
  • drugi dom naukowy więc dziękuję bardzo
  • za zaproszenie i udział w dzisiejszej
  • konferencji świś najpierw krót GY dziś
  • oświ myśli to co należy do tego świata
  • co dotyczy tego świata oraz życia w tym
  • świecie i stawiam C pytania co
  • powiedział na temat wiara i świeckości
  • jak rozumiał te pojęcia po drugie jak
  • Polacy Chodzi tutaj o opozycję
  • antykomunistyczną zrozumieli zastosowali
  • my b o wier iści i c pojęcie śie
  • chrześcijaństwo jest aktualne
  • dziś sez reakcj religijne na nią
  • kościoły i sam chrześcijanie d prepar do
  • muru Nasz świat jest coraz w większym
  • stopniowany sam wyraża to tak ten
  • dochodzący do samoświadomości i
  • świadomości swych praw świat jest pewny
  • z siebie w sposób który dla nas bywa
  • niesamowite przeciwko tej pewności
  • siebie wstępuje
  • terazja
  • apety form Próbuj się dowieść światu
  • który stał się dorosły że nie może żyć
  • jakoby bez kuratora Boga najc reakcja na
  • niepewność egzystencjalną oraz kryzys
  • werze wartości jest konserwatyzm czy
  • próba bronienia historycznych stanowisk
  • i praktyk kościoła a jak napisał 80 lat
  • temu kościoły zwykle mówią językiem
  • który jester rozumiały dla społeczeństw
  • a wiar i praktyki wspólnocie nie
  • przekładają się na życie na wewnątrz
  • wspólnoty niepewność nasch czasów może
  • przerodzić strach i poczucie bezradności
  • I to prowadzi albo do liberalizmu albo
  • do fundamentalizmu obojętność
  • Boga ludzi na Boga prowadzi Kos
  • liberalizmu poczu słabości na kompromis
  • światem
  • cały świat zmien się
  • wroga podział na on i my my mamy racj a
  • on nie bibl teolog służą wtedy do
  • potępienia niewierzących i innych
  • wierzących a nie do głoszenia i miłości
  • i łaski
  • Boga wiar ioś wtedy
  • baczności w Niemczech
  • latm
  • fundamentalizm na sekac bof wybrał inną
  • proaktywną drogą poszedł za Jezusem
  • który jest bogiem dla nas oraz
  • człowiekiem dla innych za Jezusem który
  • przyszedł do świata który sam stworzył
  • za Jezusem który żyjąc pośród nas nie
  • zachęca do Odnowy istniejących praktyk
  • religijnych lecz do pełnego wiary życia
  • dla innych w samym środku do cego
  • świeckiego życia danego nam przez Boga
  • jak
  • drogę zara w hitlerowskim wiezieniu KP
  • książki k nie zdąży napisać PR swą
  • śmiercią nasów w nim czytamy wiara jest
  • współudział w tym byciu
  • Jezusa człowiekiem krzyż
  • Zmartwychwstania n Stosunek do Boga nie
  • jest stosunkiem religijnym jakie istoty
  • najwyższej najbardziej wszechmocne i
  • najlepszy jak sobie możemy wyobrazić To
  • nie jest prawdziwa
  • transcendencja Bog jest nowym życiem
  • polegającym na byciu dla innych na
  • współudziale w byciu
  • Jezusa postul bezego chrześcijaństwa
  • jest z jego oceną religii zanim
  • rozważamy na ile jego projek Ediego
  • chrześcijaństwa jest aktualny dziś warto
  • krótko przypominać sobie na czym
  • polegała Jego krytyka religii oraz
  • pojęcie bezego
  • chrześcijaństwa w Berlinie liście Bet
  • zadaje pytanie Czym właściwie jest
  • dzisiaj dla nas chrześcijaństwo Kim jest
  • Chrystus ogłasz koniec czasu religii
  • zastanawia się nad tym jak mówić o Bogu
  • Po Świecku i bez religii i pytać dalej o
  • miejsce kultu i modlitwy w bez
  • religijnym świecie pisze tak minął już
  • czas w którym można było wszystkim
  • ludziom powiedzieć słowami te logicznymi
  • czy pobożnym jak też czas życi WZ
  • A to znaczy w ogóle czas religii idziemy
  • naprzeciw czasom zupełnie bezr
  • religijnym ludzie będąc takimi jak są
  • teraz po prostu nie mogą być religijne
  • tutaj jest ciekawy dialog z A to innego
  • referatu pytanie na które należałoby
  • powiedzieć to przecież czym ma być w
  • świecie Bez kościół
  • zbór litur życie chrześcijańskie jak
  • mówić Bogu bez religii to znaczy właśnie
  • bez uwarunkowanych historycznie założeń
  • metafizyki życ wewnętrznego itp jak mamy
  • mówić po scku o Bogu w jaki sposób mamy
  • być powołanymi Nie uważając religia za
  • uprzywilejowany lecz za przynależnych do
  • świata Chrystus wtedy nie byłby już
  • tylko przedmiotem religii lecz cm zły
  • innym naprawdę panem świata w kolejnym
  • liście b wyjaśniał Co to znaczy
  • interpretować religijnie oznaczy to moim
  • zdaniem wypowiadać się metafizycznie i
  • indywidualistyczne jedno i drugi nie
  • trafi ani posłannictwo biblijne ani do
  • dzisiejszego człowieka w tych tekstach
  • znajdziemy główne elementy krytyki lii
  • bonera wewnętrzno indywidualizm czyli
  • skupienie nad sobą i własnym życiem
  • wewnętrznym metafizyka Bóg jako Dusina
  • lub zura częściowo czyli podział na
  • religijne
  • owania w miejscu metafizycznego obrazu
  • Boga który jest daleko od nas i wysoko
  • ponad
  • nami bliskość i obecność Boga w świecie
  • wśród nas Chrystus spotkamy w tym co
  • robimy a przede wszystkim W kim kogo
  • spotkamy n stek zatem do Boga prowadzi
  • nas do ludzi nas wę Chrystusem przez
  • bycie dla innych w miejscu wewnętrzno
  • indywidualizmu
  • stawia się na życie z innymi zarówno
  • wcie i społeczeństwie bo Kościół jest
  • wtedy tylko kościołem gdy jest dla
  • innych opaco Boga nie zwalni nas naszej
  • odpowiedzialności za siebie za innych
  • żyw Bóg Chrystus zaprasza nas do
  • współpracy do wolności i do
  • odpowiedzialności a bon zzy religijne
  • owanie przez Trylogię Krzyża bycie w
  • Chrystusie znaczy pokora a nie pcha
  • posługą a nie przywileje pisze Kościół
  • musi brać udział w śe zadaniach życia
  • społecznego nie rządzą lecz pomagając i
  • Służą potraf także pozytywnie mówić o
  • religii nie
  • Rozdziel na życie wwie i od wiar szuka
  • właściwy wię między między
  • nimi wymyśli na dzień
  • [Muzyka]
  • chrztu pisze chrześcijaństwo nasze teraz
  • polegać na dwóch tylko rzeczach na
  • modlitwie i na czynienie sprawiedliwości
  • wśród ludzi chrześcijanie zatem mają
  • chować oraz żyć odpowiedzialny w świecie
  • a teraz wiar ioś wtedy opozycja Polska w
  • latach 968 do 89 tylko Wybrane
  • wypowiedzi an Morawska Świecka wiść tymi
  • którzy cierpią morsk
  • wyprowadził Intel biografii bofa
  • chrześcijan w Rzeszy w roku
  • 19
  • pisze WID chrześcijaństwo jako bycie dla
  • innych wymaga od nas że Podejmiemy Solar
  • sam wina i niepewność ich i świat
  • wspólnym humanistycznym usiłowaniu i
  • stwierdziła że te krzyż odwi Po pierwsze
  • pas Chrystusa także tragiczne sytu
  • k w Niemczech któ przeciwstawi się
  • Hitlerowi oni zostali wykluczeni ze
  • wspólnoty Aby cierpieć za bramą
  • świątyni wobec tego radowanie
  • Chrystusa oznacza uznanie tego że
  • Chrystus jest rzeczywiście obecny tam
  • gdzie jest w świecie słabość krzywda
  • bezsilność wobec tego stać z tym którzy
  • Jezus to
  • że za konkret Odwiedź na powołanie
  • Chrystusa przyjdź i naśladuj mnie rozmow
  • przeprowadzone na
  • początku
  • PR wyjaś dlaczego tak waż dla niej i d
  • wyznawców
  • po przed widzieć myślowo nasz problem
  • jak spotkać Chrystusa w świecie Bez
  • religijnym kim jesteśmy my którzy
  • otoczeni ateizmem czyli reżim
  • Komunistyczny nie chcemy uznać siebie
  • samów ale odczuwamy cięć cieść dla
  • Chrystusa jak mamy interpretować naszą
  • relacje z Jezusem wze widzimy kogoś kto
  • mógłby nam pomóc gdy dostrzegamy że
  • błędem jest ustawianie barier
  • oddzielających tak zwanych wierzących O
  • tak zwanych niewierzących czy te bariery
  • nie przebiegają w poprz grupy wierzących
  • i grupy niewierzących oddzielając tych
  • którzy żyją dla innych od tych którzy
  • tego nie robią Niezależnie od tego do
  • której grupy należą tus Mazowiecki
  • świeckie wiar oznacza że nie ma podziału
  • na sakr profan B walczy z dualizmem w
  • każdej postaci bą to sakr profan ciało
  • duch wiara rozum dogmatyka praktyka być
  • robić głoszenie słowo zaangażowanie
  • społecz etyczne jak stwierdził Jezus
  • Chrystus jest panem całego świata a nie
  • tylko
  • chrześcijańskiego tusz Mazowiecki który
  • napisał w
  • 1971 roku że bof doł do zrozumienia że
  • można i warto ponie śmierć zawartości
  • świeckie wybór SJ drogi życiowe uważa
  • za coś co można jedynie pogodzić z wiarą
  • chrześcijańską ale za sam akt wiary
  • chrześcijańskiej jako teolog
  • chrześcijanin i człowiek dorasta do
  • rozumienia uczestnicząc w bezsenności i
  • cierpieniu Boga na krzyżu to znaczy
  • uczestniczyć w cierpieniu świata tak
  • rozumiano rozumowania pociąga za sobą
  • radykalną rewizję wartości
  • świ chrześcijaństwo tak oznacza
  • radykalnym przekroczeniu granic między
  • tym co świeckie i tym co chrześcijańskie
  • paradoksem Jednakże tego radykalizmu
  • jest to że w tym samym stopniu
  • chrześcijaństwo czyni bez religijnym czy
  • świeckim s świeckość czyni
  • chrześcijańską Mam dużą wiarę i
  • świeckość dziś moje myś choć
  • przeciągnięte są może myślami bofa mam
  • dużo myśl cho D na jed z nich to dotyczy
  • trudny kwestii rozdziału kościoła od
  • państwa i te tutaj ś wiar nie kosz być
  • kościołem w świecie świeckim graczem
  • politycznym Chrystus powiedział moje
  • królestwo nie jest tego świata popatrzmy
  • jak radykalnie zmienił to Konstantyn
  • Wielki widział krzyż na niebie i słyszał
  • te słowa Pod tym znakiem zwyciężysz
  • i
  • muzyka skromnym zdaniem popełnia fatalny
  • błąd gdy mówił innym o tym Jezus stał
  • się symbolem o krzyż Jezusa stał się
  • symbolem konfliktu i siły z broni
  • zamiast znaku pokoju i pojednania a
  • przecież krzyż Jezusa nie jest
  • narzędziem militarnym nie jest
  • narzędziem władzy państwowej nie jest
  • bronią żadnej klasy społecznej żadnej
  • rasy żadnej instytucje kościelne od tego
  • czasu Konstantyn Przez długie wieki
  • zapan w Europie tak zwane
  • chrześcijaństwo stało się religią
  • państwową i powstał Alians między
  • kościołem i państwem rozumiecie mnie źle
  • To był bardzo ciekawy eksperyment
  • religijno społeczno polityczne Może
  • trzeba było spróbować Może ta próba była
  • nieodzowna Powiem tylko że z tego
  • wynikało dużo dobrego ale także sporo
  • złego Ja pochodzę z oranu nad
  • specyfikiem to prawdziwy Dziki Zachód
  • oregan ied stan Washington najbardziej
  • zakowany stany w Ameryce w niedzielę
  • zaledwie 3 PR ludności pojawia się w
  • kościele i to włącz Z mormonami
  • ubolewam n to aby Ale mimo tego że nasze
  • społeczeństwo jest świeckie kościoły są
  • silny i żywy nikt nie chodzi na
  • nabożeństwo dlatego że in to robią
  • wybierają aby być w kościele aby być
  • Kościołem Bo wierzą i chcą naśladować
  • Jezusa pewnie ię to nieco ale coś jest
  • na rzeczy i powiem pochodzą z organu nie
  • Boję się sekularyzacji bo dzieciństwo
  • żyje w
  • świeckim świeckim społeczeństwie Uczyłem
  • się z jednej strony być aktywnym
  • uczestnikiem codziennego życia
  • świeckiego społeczeństwa a z drugiej
  • strony jeszcze bardziej docenić Mój
  • kościół moją chrześcijańską wspólnotą
  • rodziną z mojego punktu
  • widzenia mówi teraz o Europie i Ameryce
  • jest od dawna martwym projektem może
  • szkoda ale jego Czas minął i szybko nie
  • wróci czymy straty czymy zagrożenia A to
  • Budzi w nas lęk Nie bójmy się to nie
  • tylko strata to także okazja to okazja
  • aby uczyć się na nowo żyć w tym świecie
  • żyć z Bogiem jak powiedział b jak Boga
  • nie było Czyli co
  • odpowiedzialnie żyć z innymi dla innych
  • to okazj w być kościołem w świecie a
  • zatem świeckim kościołem
  • narzucanie wiara religii siłą innym
  • nigdy nie było dobrym pomysłem a
  • współczesnym świecie jest podobny do
  • losu dinozaurów wiemy wszyscy jak
  • skończyły się próby w chrześcijan
  • dinozaurów w filmie Park jaski podobno
  • mówiąc to mam na mie sytuacji w mojej
  • pierwszej odni czyli w Stanach
  • Zjednoczonych dziś mezalians między
  • kościołem i polityką stał się wielką
  • kompromitację dla kościoła to miał i nad
  • ma na celu chronić wartości
  • chrześcijańskie ale obawiam się że
  • raczej Przyspieszy pogłębi radykalną
  • sekularyzacji nie mówię teraz o
  • chrześcijańskiej prawicy ani o
  • chrześcijańskiej lewicy jednym i drugim
  • a także o chrześcijańskim centrum ci na
  • lewo i ci na prawo i ci centrum wybrali
  • niektóry chrześcijańskie a przy tym nie
  • zdjąc nie leżąc inne wartości i w końcu
  • doprowadziło nas do ostra izacja każdy
  • ze stron patrzy na tych z drugiej strony
  • jako na wrogów i nawet jako ludzi
  • opętanych i każdy ze stron wierzyła w to
  • że da się wyprowadzić Królestwo Boże na
  • ziemi n rzędami tego świata to co my
  • jedną op polityczną z jednym ukm więc
  • ubogim zestawem wartości
  • chrześcijańskich pragnąć aby żeby
  • społeczeństwo było bardziej
  • chrześcijańskie uczyliśmy nasz kościół
  • mnie chrześcijański rozcie staliśmy
  • naszego głosu proroczego spaliśmy naszą
  • partię polityczną bezkrytycznie w
  • rezultacie jesteśmy obarczonym
  • wszystkimi błędami tej naszej partii
  • napisał b chrześcijaństwo polega tylko
  • na dwie rzeczy modlitwa czy nictwo wśród
  • ludzi to w tym cały arkan k religia
  • sakramenty Słowo Boże sprawiedliwość to
  • znaczy bycia kościołem dla innych
  • słuchamy dzisiaj jeszcze te słowo moner
  • jestem przekonany że poważnie n świat i
  • nasz kosztó wyglą inaczej
  • Dziękuję
  • bardzo
Pobierz transkrypcję (TXT)