TRANSKRYPCJA: "Wiara a świeckość (D. Bonhoeffer) – dr Joel Burnell" Data publikacji: 09.11.2023 Długość: 18:16 --- [0:06] doktor Joel barnel jest duchownym [0:06] doktor Joel barnel jest duchownym [0:08] kościoła Chrześcijan Baptystów w [0:10] ewangelikalne Wyższej Szkole [0:12] teologicznej prowadzi zajęcia z [0:13] dogmatyki oraz teologii ewangelikalne [0:16] jest członkiem zarządu polskiej sekcji [0:18] towarzystwa imieniem [0:20] bonera jest też kierownikiem zakładu [0:22] teologii praktycznej wst a temat który [0:26] który [0:27] wygłosi znają tut chyba będzie powiązany [0:33] ZEM właśnie i ten wykład zestawi pojęcie [0:38] wiary ze świeckości bardzo proszę [0:40] Dziękuję pozdrawiam wszystkich już cę [0:43] tutaj jako Goś cę stały to już jest nasz [0:48] drugi dom naukowy więc dziękuję bardzo [0:50] za zaproszenie i udział w dzisiejszej [0:53] konferencji świś najpierw krót GY dziś [0:58] oświ myśli to co należy do tego świata [1:03] co dotyczy tego świata oraz życia w tym [1:06] świecie i stawiam C pytania co [1:10] powiedział na temat wiara i świeckości [1:13] jak rozumiał te pojęcia po drugie jak [1:16] Polacy Chodzi tutaj o opozycję [1:18] antykomunistyczną zrozumieli zastosowali [1:21] my b o wier iści i c pojęcie śie [1:26] chrześcijaństwo jest aktualne [1:28] dziś sez reakcj religijne na nią [1:32] kościoły i sam chrześcijanie d prepar do [1:36] muru Nasz świat jest coraz w większym [1:40] stopniowany sam wyraża to tak ten [1:44] dochodzący do samoświadomości i [1:46] świadomości swych praw świat jest pewny [1:49] z siebie w sposób który dla nas bywa [1:52] niesamowite przeciwko tej pewności [1:54] siebie wstępuje [1:56] terazja [1:58] apety form Próbuj się dowieść światu [2:02] który stał się dorosły że nie może żyć [2:05] jakoby bez kuratora Boga najc reakcja na [2:11] niepewność egzystencjalną oraz kryzys [2:14] werze wartości jest konserwatyzm czy [2:18] próba bronienia historycznych stanowisk [2:21] i praktyk kościoła a jak napisał 80 lat [2:25] temu kościoły zwykle mówią językiem [2:30] który jester rozumiały dla społeczeństw [2:33] a wiar i praktyki wspólnocie nie [2:36] przekładają się na życie na wewnątrz [2:38] wspólnoty niepewność nasch czasów może [2:41] przerodzić strach i poczucie bezradności [2:44] I to prowadzi albo do liberalizmu albo [2:47] do fundamentalizmu obojętność [2:50] Boga ludzi na Boga prowadzi Kos [2:53] liberalizmu poczu słabości na kompromis [2:58] światem [3:00] cały świat zmien się [3:02] wroga podział na on i my my mamy racj a [3:07] on nie bibl teolog służą wtedy do [3:10] potępienia niewierzących i innych [3:12] wierzących a nie do głoszenia i miłości [3:15] i łaski [3:16] Boga wiar ioś wtedy [3:20] baczności w Niemczech [3:26] latm [3:28] fundamentalizm na sekac bof wybrał inną [3:32] proaktywną drogą poszedł za Jezusem [3:36] który jest bogiem dla nas oraz [3:38] człowiekiem dla innych za Jezusem który [3:41] przyszedł do świata który sam stworzył [3:44] za Jezusem który żyjąc pośród nas nie [3:47] zachęca do Odnowy istniejących praktyk [3:49] religijnych lecz do pełnego wiary życia [3:52] dla innych w samym środku do cego [3:56] świeckiego życia danego nam przez Boga [3:58] jak [4:00] drogę zara w hitlerowskim wiezieniu KP [4:03] książki k nie zdąży napisać PR swą [4:06] śmiercią nasów w nim czytamy wiara jest [4:09] współudział w tym byciu [4:12] Jezusa człowiekiem krzyż [4:14] Zmartwychwstania n Stosunek do Boga nie [4:17] jest stosunkiem religijnym jakie istoty [4:20] najwyższej najbardziej wszechmocne i [4:23] najlepszy jak sobie możemy wyobrazić To [4:26] nie jest prawdziwa [4:28] transcendencja Bog jest nowym życiem [4:31] polegającym na byciu dla innych na [4:33] współudziale w byciu [4:36] Jezusa postul bezego chrześcijaństwa [4:39] jest z jego oceną religii zanim [4:42] rozważamy na ile jego projek Ediego [4:44] chrześcijaństwa jest aktualny dziś warto [4:47] krótko przypominać sobie na czym [4:49] polegała Jego krytyka religii oraz [4:52] pojęcie bezego [4:56] chrześcijaństwa w Berlinie liście Bet [5:00] zadaje pytanie Czym właściwie jest [5:03] dzisiaj dla nas chrześcijaństwo Kim jest [5:06] Chrystus ogłasz koniec czasu religii [5:09] zastanawia się nad tym jak mówić o Bogu [5:12] Po Świecku i bez religii i pytać dalej o [5:16] miejsce kultu i modlitwy w bez [5:18] religijnym świecie pisze tak minął już [5:21] czas w którym można było wszystkim [5:23] ludziom powiedzieć słowami te logicznymi [5:26] czy pobożnym jak też czas życi WZ [5:30] A to znaczy w ogóle czas religii idziemy [5:34] naprzeciw czasom zupełnie bezr [5:36] religijnym ludzie będąc takimi jak są [5:38] teraz po prostu nie mogą być religijne [5:42] tutaj jest ciekawy dialog z A to innego [5:46] referatu pytanie na które należałoby [5:48] powiedzieć to przecież czym ma być w [5:51] świecie Bez kościół [5:55] zbór litur życie chrześcijańskie jak [5:58] mówić Bogu bez religii to znaczy właśnie [6:02] bez uwarunkowanych historycznie założeń [6:05] metafizyki życ wewnętrznego itp jak mamy [6:09] mówić po scku o Bogu w jaki sposób mamy [6:13] być powołanymi Nie uważając religia za [6:16] uprzywilejowany lecz za przynależnych do [6:18] świata Chrystus wtedy nie byłby już [6:21] tylko przedmiotem religii lecz cm zły [6:23] innym naprawdę panem świata w kolejnym [6:27] liście b wyjaśniał Co to znaczy [6:30] interpretować religijnie oznaczy to moim [6:33] zdaniem wypowiadać się metafizycznie i [6:36] indywidualistyczne jedno i drugi nie [6:38] trafi ani posłannictwo biblijne ani do [6:41] dzisiejszego człowieka w tych tekstach [6:44] znajdziemy główne elementy krytyki lii [6:46] bonera wewnętrzno indywidualizm czyli [6:49] skupienie nad sobą i własnym życiem [6:51] wewnętrznym metafizyka Bóg jako Dusina [6:55] lub zura częściowo czyli podział na [7:00] religijne [7:02] owania w miejscu metafizycznego obrazu [7:05] Boga który jest daleko od nas i wysoko [7:07] ponad [7:08] nami bliskość i obecność Boga w świecie [7:12] wśród nas Chrystus spotkamy w tym co [7:15] robimy a przede wszystkim W kim kogo [7:17] spotkamy n stek zatem do Boga prowadzi [7:20] nas do ludzi nas wę Chrystusem przez [7:24] bycie dla innych w miejscu wewnętrzno [7:28] indywidualizmu [7:30] stawia się na życie z innymi zarówno [7:32] wcie i społeczeństwie bo Kościół jest [7:36] wtedy tylko kościołem gdy jest dla [7:38] innych opaco Boga nie zwalni nas naszej [7:42] odpowiedzialności za siebie za innych [7:44] żyw Bóg Chrystus zaprasza nas do [7:46] współpracy do wolności i do [7:49] odpowiedzialności a bon zzy religijne [7:53] owanie przez Trylogię Krzyża bycie w [7:56] Chrystusie znaczy pokora a nie pcha [7:58] posługą a nie przywileje pisze Kościół [8:02] musi brać udział w śe zadaniach życia [8:04] społecznego nie rządzą lecz pomagając i [8:08] Służą potraf także pozytywnie mówić o [8:11] religii nie [8:13] Rozdziel na życie wwie i od wiar szuka [8:17] właściwy wię między między [8:21] nimi wymyśli na dzień [8:24] [Muzyka] [8:26] chrztu pisze chrześcijaństwo nasze teraz [8:29] polegać na dwóch tylko rzeczach na [8:31] modlitwie i na czynienie sprawiedliwości [8:34] wśród ludzi chrześcijanie zatem mają [8:38] chować oraz żyć odpowiedzialny w świecie [8:42] a teraz wiar ioś wtedy opozycja Polska w [8:45] latach 968 do 89 tylko Wybrane [8:50] wypowiedzi an Morawska Świecka wiść tymi [8:54] którzy cierpią morsk [8:58] wyprowadził Intel biografii bofa [9:01] chrześcijan w Rzeszy w roku [9:06] 19 [9:08] pisze WID chrześcijaństwo jako bycie dla [9:10] innych wymaga od nas że Podejmiemy Solar [9:14] sam wina i niepewność ich i świat [9:17] wspólnym humanistycznym usiłowaniu i [9:21] stwierdziła że te krzyż odwi Po pierwsze [9:25] pas Chrystusa także tragiczne sytu [9:31] k w Niemczech któ przeciwstawi się [9:34] Hitlerowi oni zostali wykluczeni ze [9:37] wspólnoty Aby cierpieć za bramą [9:40] świątyni wobec tego radowanie [9:43] Chrystusa oznacza uznanie tego że [9:46] Chrystus jest rzeczywiście obecny tam [9:48] gdzie jest w świecie słabość krzywda [9:51] bezsilność wobec tego stać z tym którzy [9:58] są [10:03] Jezus to [10:06] że za konkret Odwiedź na powołanie [10:09] Chrystusa przyjdź i naśladuj mnie rozmow [10:12] przeprowadzone na [10:14] początku [10:16] PR wyjaś dlaczego tak waż dla niej i d [10:21] wyznawców [10:28] po przed widzieć myślowo nasz problem [10:32] jak spotkać Chrystusa w świecie Bez [10:34] religijnym kim jesteśmy my którzy [10:37] otoczeni ateizmem czyli reżim [10:39] Komunistyczny nie chcemy uznać siebie [10:42] samów ale odczuwamy cięć cieść dla [10:45] Chrystusa jak mamy interpretować naszą [10:49] relacje z Jezusem wze widzimy kogoś kto [10:52] mógłby nam pomóc gdy dostrzegamy że [10:55] błędem jest ustawianie barier [10:57] oddzielających tak zwanych wierzących O [11:00] tak zwanych niewierzących czy te bariery [11:03] nie przebiegają w poprz grupy wierzących [11:06] i grupy niewierzących oddzielając tych [11:09] którzy żyją dla innych od tych którzy [11:12] tego nie robią Niezależnie od tego do [11:15] której grupy należą tus Mazowiecki [11:19] świeckie wiar oznacza że nie ma podziału [11:22] na sakr profan B walczy z dualizmem w [11:26] każdej postaci bą to sakr profan ciało [11:29] duch wiara rozum dogmatyka praktyka być [11:33] robić głoszenie słowo zaangażowanie [11:36] społecz etyczne jak stwierdził Jezus [11:38] Chrystus jest panem całego świata a nie [11:41] tylko [11:43] chrześcijańskiego tusz Mazowiecki który [11:46] napisał w [11:47] 1971 roku że bof doł do zrozumienia że [11:51] można i warto ponie śmierć zawartości [11:55] świeckie wybór SJ drogi życiowe uważa [11:59] za coś co można jedynie pogodzić z wiarą [12:02] chrześcijańską ale za sam akt wiary [12:06] chrześcijańskiej jako teolog [12:08] chrześcijanin i człowiek dorasta do [12:11] rozumienia uczestnicząc w bezsenności i [12:14] cierpieniu Boga na krzyżu to znaczy [12:17] uczestniczyć w cierpieniu świata tak [12:20] rozumiano rozumowania pociąga za sobą [12:23] radykalną rewizję wartości [12:26] świ chrześcijaństwo tak oznacza [12:30] radykalnym przekroczeniu granic między [12:32] tym co świeckie i tym co chrześcijańskie [12:36] paradoksem Jednakże tego radykalizmu [12:38] jest to że w tym samym stopniu [12:40] chrześcijaństwo czyni bez religijnym czy [12:43] świeckim s świeckość czyni [12:49] chrześcijańską Mam dużą wiarę i [12:52] świeckość dziś moje myś choć [12:54] przeciągnięte są może myślami bofa mam [12:57] dużo myśl cho D na jed z nich to dotyczy [13:01] trudny kwestii rozdziału kościoła od [13:04] państwa i te tutaj ś wiar nie kosz być [13:08] kościołem w świecie świeckim graczem [13:10] politycznym Chrystus powiedział moje [13:13] królestwo nie jest tego świata popatrzmy [13:16] jak radykalnie zmienił to Konstantyn [13:18] Wielki widział krzyż na niebie i słyszał [13:21] te słowa Pod tym znakiem zwyciężysz [13:24] i [13:27] muzyka skromnym zdaniem popełnia fatalny [13:30] błąd gdy mówił innym o tym Jezus stał [13:34] się symbolem o krzyż Jezusa stał się [13:38] symbolem konfliktu i siły z broni [13:40] zamiast znaku pokoju i pojednania a [13:43] przecież krzyż Jezusa nie jest [13:44] narzędziem militarnym nie jest [13:46] narzędziem władzy państwowej nie jest [13:49] bronią żadnej klasy społecznej żadnej [13:51] rasy żadnej instytucje kościelne od tego [13:54] czasu Konstantyn Przez długie wieki [13:57] zapan w Europie tak zwane [14:00] chrześcijaństwo stało się religią [14:02] państwową i powstał Alians między [14:04] kościołem i państwem rozumiecie mnie źle [14:07] To był bardzo ciekawy eksperyment [14:10] religijno społeczno polityczne Może [14:13] trzeba było spróbować Może ta próba była [14:16] nieodzowna Powiem tylko że z tego [14:19] wynikało dużo dobrego ale także sporo [14:22] złego Ja pochodzę z oranu nad [14:25] specyfikiem to prawdziwy Dziki Zachód [14:28] oregan ied stan Washington najbardziej [14:31] zakowany stany w Ameryce w niedzielę [14:34] zaledwie 3 PR ludności pojawia się w [14:37] kościele i to włącz Z mormonami [14:40] ubolewam n to aby Ale mimo tego że nasze [14:44] społeczeństwo jest świeckie kościoły są [14:47] silny i żywy nikt nie chodzi na [14:49] nabożeństwo dlatego że in to robią [14:52] wybierają aby być w kościele aby być [14:54] Kościołem Bo wierzą i chcą naśladować [14:57] Jezusa pewnie ię to nieco ale coś jest [15:01] na rzeczy i powiem pochodzą z organu nie [15:05] Boję się sekularyzacji bo dzieciństwo [15:07] żyje w [15:09] świeckim świeckim społeczeństwie Uczyłem [15:12] się z jednej strony być aktywnym [15:14] uczestnikiem codziennego życia [15:17] świeckiego społeczeństwa a z drugiej [15:19] strony jeszcze bardziej docenić Mój [15:22] kościół moją chrześcijańską wspólnotą [15:24] rodziną z mojego punktu [15:27] widzenia mówi teraz o Europie i Ameryce [15:30] jest od dawna martwym projektem może [15:33] szkoda ale jego Czas minął i szybko nie [15:37] wróci czymy straty czymy zagrożenia A to [15:40] Budzi w nas lęk Nie bójmy się to nie [15:43] tylko strata to także okazja to okazja [15:46] aby uczyć się na nowo żyć w tym świecie [15:50] żyć z Bogiem jak powiedział b jak Boga [15:53] nie było Czyli co [15:56] odpowiedzialnie żyć z innymi dla innych [15:59] to okazj w być kościołem w świecie a [16:02] zatem świeckim kościołem [16:04] narzucanie wiara religii siłą innym [16:08] nigdy nie było dobrym pomysłem a [16:10] współczesnym świecie jest podobny do [16:12] losu dinozaurów wiemy wszyscy jak [16:15] skończyły się próby w chrześcijan [16:17] dinozaurów w filmie Park jaski podobno [16:21] mówiąc to mam na mie sytuacji w mojej [16:23] pierwszej odni czyli w Stanach [16:25] Zjednoczonych dziś mezalians między [16:27] kościołem i polityką stał się wielką [16:31] kompromitację dla kościoła to miał i nad [16:35] ma na celu chronić wartości [16:39] chrześcijańskie ale obawiam się że [16:42] raczej Przyspieszy pogłębi radykalną [16:44] sekularyzacji nie mówię teraz o [16:46] chrześcijańskiej prawicy ani o [16:48] chrześcijańskiej lewicy jednym i drugim [16:51] a także o chrześcijańskim centrum ci na [16:54] lewo i ci na prawo i ci centrum wybrali [16:57] niektóry chrześcijańskie a przy tym nie [17:01] zdjąc nie leżąc inne wartości i w końcu [17:05] doprowadziło nas do ostra izacja każdy [17:08] ze stron patrzy na tych z drugiej strony [17:10] jako na wrogów i nawet jako ludzi [17:12] opętanych i każdy ze stron wierzyła w to [17:16] że da się wyprowadzić Królestwo Boże na [17:18] ziemi n rzędami tego świata to co my [17:22] jedną op polityczną z jednym ukm więc [17:25] ubogim zestawem wartości [17:27] chrześcijańskich pragnąć aby żeby [17:30] społeczeństwo było bardziej [17:31] chrześcijańskie uczyliśmy nasz kościół [17:33] mnie chrześcijański rozcie staliśmy [17:36] naszego głosu proroczego spaliśmy naszą [17:39] partię polityczną bezkrytycznie w [17:41] rezultacie jesteśmy obarczonym [17:43] wszystkimi błędami tej naszej partii [17:47] napisał b chrześcijaństwo polega tylko [17:49] na dwie rzeczy modlitwa czy nictwo wśród [17:52] ludzi to w tym cały arkan k religia [17:55] sakramenty Słowo Boże sprawiedliwość to [17:59] znaczy bycia kościołem dla innych [18:00] słuchamy dzisiaj jeszcze te słowo moner [18:02] jestem przekonany że poważnie n świat i [18:06] nasz kosztó wyglą inaczej [18:10] Dziękuję [18:14] bardzo --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl