Wiara a rozum (E. Stein) – dr hab. Leon Miodoński, prof. UWr
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Wiara a rozum (E. Stein) – dr hab. Leon Miodoński, prof. UWr
- za pana profesora Leona
- za pana profesora Leona
- miodońskiego pani doktor Joanna giel
- Instytut filozofii
- Uniwersytetu Szanowni państwo Dzień
- dobry w imieniu pana profesora Leona
- miodońskiego i w imieniu swoim
- chciałabym serdecznie podziękować za
- organizację tego przedsięwzięcia
- i za
- zaproszenie nas Instytutu filozofii
- Uniwersytetu
- Wrocławskiego pan profesor poprosił mnie
- żebym zaprezentowała jego
- wykład powiem też że jakby jest to dla
- nas bardzo cenne że możemy tutaj jako
- Instytut filozofii być obecni i
- traktujemy to jako element szerszej
- współpracy jaka łączy nas z papieskim
- wydziałem teologicznym i z ewangelik
- wyższą szkołą teologiczną i mamy
- nadzieję że będą sprzyjające warunki
- dalej ku temu żeby tą współpracę
- rozwijać profesor miodoński przygotował
- referat pod tytułem wiara a rozum na
- przykładzie Edyty
- Stein zazwyczaj w literaturze
- specjalistycznej wyróżnia się trzy
- okresy charakteryzujące myśl Edyty Stein
- fenomenologiczny
- wielu badaczy Stoi na stanowisku że w
- pewnym momencie Stein zniechęciła się do
- fenomenologii dostrzegła jej słabe
- strony i to był ten moment Który
- współgrał z szerszym procesem jej
- przemiany duchowej odkrycie
- chrześcijaństwa konwersja religijna i
- droga do świętości niewykluczone że w
- istocie tak było Niemniej jednak celem
- niniejszego referatu nie będzie
- rozważanie intencji jakie kow
- tyko rozważanie pojęć jakich używała w
- swoich pismach być może na tej drodze da
- się coś więcej powiedzieć o tej
- niezwykłej przemianie duchowej i jej
- filozoficznych
- uwarunkowaniach problem relacji wiary i
- rozumu jest chyba tak stary jak stare są
- dzieje debat uniwersyteckich w Europie
- współcześnie nie odgrywają większej roli
- antytetyczne stanowi skrajnego
- racjonalizmu oraz
- fizu
- Jan pa
- i skrzydła na kch duch ludz unos ku
- kontemplacji prawdy jak ta kwestia
- wyglądała u Stein początkowo stała ona
- na stanowisku
- ateistycznym Tak więc wiara nie miała
- żadnego znaczenia w tym sensie do
- jakiego
- odnosili
- Jany na Pok pozost zatem tylko rozum Jak
- rozumiała to pojęcie Edyta
- Stein pierwszym wielkim problemem z
- jakim zmagała się Stein był problem
- wczucia będący przedmiotem jej rozprawy
- doktorskiej napisanej pod
- kierunkiem
- OBI świata w doświadczeniu
- intersubiektywny identyfikował ten
- problem ale nie wyjaśnił w jaki sposób
- realizuje się doświadczenie wczucia
- Stein zdecydowała się podjąć to wyzwanie
- problem wczucia łączył dwie perspektywy
- fenomenologiczny oraz psychologiczną
- tworzącą wspólnie nową jakość
- poznawczą rozwiązywanie czucia opan
- mo zmierzyć z problematyką
- psychiczną jednym z dominujących wówczas
- prądów myślowych Otóż w skrócie
- zastosowana przez Stein metoda opierała
- się na trzech
- regułach za punkt wyjścia należało
- przyjąć same rzeczy czyli odrzucić
- wszystko to co wydaje się wtórne wobec
- rzeczy
- brzmiała kierować spojrzenie na istotę
- opierając się tylko na oglądzie
- bezpośrednim pojęcie oglądu nie odnosiło
- się tylko do wąskiego zmysłowego sensu
- empirycznego lecz był to ogląd odnoszący
- się zarówno do tu i teraz rzeczy oraz do
- właściwości stanowiących istotę
- rzeczy doca oglądu duchowego charakterze
- intu
- eladia edin
- podnie koncentrowała Na akcie
- intencjonalnym będącym warunkiem
- interpersonalnego Poznania innych osób
- jak i podstawą empatycznej wiedzy o
- świecie już ta konceptualizacja rozmija
- się znacznie z jakąkolwiek wykładnią
- racjonalizmu
- Wac powszech
- owskiej którą doskonale znała jeszcze z
- czasów studiów we Wrocławiu pod
- kierunkiem Richarda
- hwda zamiast tego używała najczęściej
- terminu
- fern albo
- fern czyli prawa
- rozumu
- stan
- ment o życiu cudzej duszy rozum w
- klasycznej konceptualizacji nie odgrywał
- u niej żadnej roli natomiast jednym z
- kluczowych pojęć był Gaj czyli duch
- czasami używała nawet sformułowania
- einer czyli
- C kcie jej wizji świata dotyczyła
- odejścia od klasycznego i abstrakcyjnego
- pojęcia podmiot czyli subiekt na rzecz
- pojęcia osoba person w wykładach
- antropologii filozoficznej poza kilkoma
- sporadycznym przypadkami użycia pojęcia
- subiekt terminem technicznym odnoszącym
- się do podmiotowości człowieka jest
- pojęcie osoby podobnie jak w
- antropologii teologicznej oraz w zbiorze
- prelekcji kobieta pytania i refleksje
- w tym kontekście pojęcie osoba osoba
- oznaczało już być wolną i duchową
- istotą pojęcie osoba uzyskało zatem
- szerokie wielowymiarowe określenie jako
- istota żywa posiadająca duszę i ducha
- jako indywiduum jako istota kulturowa
- przede wszystkim zaś jako istota
- poszukująca
- Boga powracając do początkowego podziału
- twórczości okes
- fenomen
- należałoby podsumować tę część rozważań
- twierdzeniem że w okresie
- fenologiczny fenomenologiczny kwestia
- wiary i rozumu przynajmniej na poziomie
- omawianej rozprawy nie stanowiła dla
- niej problemu
- filozoficznego inaczej sprawa
- przedstawia się w pismach z początku lat
- x xx wieku kiedy doszło do przemiany
- duchowej i Edyta Stein odkryła wiarę
- jako własną drogę
- życiową istocie nie był to już problem
- filozoficznej sublimacji pojęć lecz
- rodzenia się głębokiej świadomości
- religijnej przeżywania Chrystusa
- refleksja nad własną wiarą stała się
- kluczowym momentem intelektualnego
- pytania o sens wiary w Boga w ogóle
- Czyli jako postawa indywidualna i
- zbiorowa w pewnym sensie był to dalszy
- ciąg zastosowania metodologii
- fenomenologicznej tym razem do fenomenu
- wiary
- w rozprawie fre gnade
- 1921 spora część dotyczy bardzo
- dokładnych rozważań na temat pojęcia
- wiary w różnych możliwych kontekstach
- pozar religijnych i religijnych jej
- sensu oraz istoty z punktu widzenia
- osoby podobnie przedstawiała się sprawa
- z rozumem zestawienie nauki Świętego
- Tomasza i husla pozwoliło Stein na
- wysublimowane rozróżnianie
- tego
- od rozumu nadprzyrodzonego i tego co
- rozumne racjo w żadnym z kolejnych pism
- nie poświęciła tyle uwagi rozumowi co w
- tej
- rozprawie ostateczna konstatacja
- dotycząca relacji wiary w stosunku do
- rozumu wyznacza paradygmat jakim Edyta
- Stein będzie się kierowała przez całe
- swoje życie i tu cytuję zatem jeśli
- wiara jest najwyższą pewnością jaką może
- osiągnąć
- LZ ferdzi że daje najwyższą osiągną
- pewność to musi uczynić pewność wiary
- swoją własną dokonuje się to poprzez
- przyjęcie prawdy wiary do siebie i
- oceniając wszystkie inne prawdy według
- tych prawd jako ostateczne kryterium
- skutkuje to również formalną zależnością
- filozofii od wiary koniec
- cytatu Tak więc KLM fenomenem wym
- wyś Fila wiara a właściwie tajemnica
- łaski wiary należało określić jej
- charakter i oczywiście status ontyczny
- dokładnie tak jak uczyniła to w
- przypadku problemów
- czucia Warto zaznaczyć że punktem
- odniesienia dla wiary miała być musiała
- być zawsze osoba byt osoby jest dany
- jako tu cytuję byt osoby jest dany jako
- jedność bytu i bytowania mamy osobę tam
- gdzie rozumiany jest kontekst czynów
- jako jedność
- życia duchowego posiada indywidualność
- która nie należy do żadnej rzeczy
- jedynie jako przynależność do niej samej
- pojęcie
- osoba a nie abstrakcyjny podmiot subiekt
- będzie osią wokół której rozważane będą
- wszystkie problemy wiary cała sytuacja
- problemowa wydaje się jeszcze bardziej
- złożona mianowicie zainteresowanie
- Świętym
- Tomaszem komplementarnych działań
- tłumaczenie pism kardynała New wykłady
- publiczne w instytucjach
- chrześcijańskich działalność naukowa w
- której ważne miejsce zajmowała próba
- konfrontacji husserla i nauki tomaszowe
- a także odniesienia do myśli nowożytnej
- Kartezjusz moment autentycznej wiary
- rozumianej jako głębokie wewnętrzne oraz
- indywidualne doznawanie obecności Boga
- siłą siłą rzeczy musiał się łączyć ZEM
- k w przypadku Stein nie miał charakteru
- strik racjonalnego w klasycznym tego
- słowa znaczeniu Czyli jako badanie
- kompetencji rozumu ludzkiego lecz raczej
- posiadał charakter w duchu
- fenomenologiczny jako poszukiwanie
- parytetu tego co subiektywne i
- ogólne Mówiąc krótko moment racjo to nic
- innego jak logiczno metodologiczna
- analiza problemów budowanie jny
- argumentacyjny odnoszących się nie tylko
- do meritum sprawy ale także do
- przesłanek naukowych aktualnego stanu
- wiedzy to pozwala Stein wchodzić w
- dialog i z Tomaszem i z huser i z
- Kartezjusz i z innymi nota Ben ostatnia
- jej praca z tak zwanego okresu
- Mistycznego wiedza Krzyża studium o
- Świętym Janie od Krzyża stano przykład
- wzorow uporządkowania
- materia
- pod
- fenomen nieco inne a właściwie
- pogłębione podejście do wiary można
- zaobserwować w pismach mistycznych
- edin jedna uwaga słowo mistyczny zawiera
- w sobie określony ładunek Stanów
- supranaturalizm
- w tym znaczeniu teres Renata poselt
- dokonała wyjątkowo cennej
- charakterystyki Edyty Stein cytat
- obdarzona łaską mistyczną w prawdziwym
- tego słowa znaczeniu nigdy nie stwarzała
- pozorów osoby naznaczonej cierpieniem
- ani nie miała poczucia wyższości była
- prosta z prostymi ludźmi była eryt bez
- udawania z eryt koniec cyat co w tym
- kontekście zaczy
- mistyczny
- ś Jana od Krzyża czy Świętej Teresy
- znajdowała tam jeszcze inny parytet
- wiary i rozumu niż ten jaki dawało jej
- studium
- filozofii rozum czyli fern w ów
- klasycznym tego słowa znaczeniu predykat
- ludzkiego umysłu moc myślenia i
- abstrakcji byłby tylko
- pochodną porzu
- miano zost dostępny dla rozumu ludzkiego
- jest tajemnicą jest ponad wszelkim
- rozumem wówczas hierarchia pojęć
- przedstawiały się w ten sposób mądrość
- Boża czyli rozum Logos prawda wiara z
- nauki Dionizego areopagity wynika
- fundamentalna dyrektywa którą zdaje się
- kierować Edyta Stein cytat rozum Logos
- wszelki Duch nous i cały byt
- ous
- nadprzyrodzoną wiedzę tak daleko
- będziemy dążyć do niedostępnego światła
- tak daleko promień boskich słów wstąpi w
- nas jeśli będziemy się trzymać z rozwagą
- i czcią należną
- boskości zakończyć te krótkie rozważania
- można stwierdzeniem że problem wiary i
- rozumu Edyty Stein to jej indywidualne
- doświadczenie w
- znaczeniowa wica zoc
- ZEM wiary poprzez fascynację wiarą aż do
- próby odkrycia tajemnicy wiary jeśli
- istnieje autentyczna i głęboka wiara
- rozum nigdy nie stanie na przeszkodzie
- jej urzeczywistnienia się w imieniu
- profesora Mińskiego Dziękuję w imieniu
- organizatorów też dziękujemy