Wiara a rozum (E. Stein) – dr hab. Leon Miodoński, prof. UWr

Rozwiń transkrypcję filmu

Wiara a rozum (E. Stein) – dr hab. Leon Miodoński, prof. UWr

  • za pana profesora Leona
  • za pana profesora Leona
  • miodońskiego pani doktor Joanna giel
  • Instytut filozofii
  • Uniwersytetu Szanowni państwo Dzień
  • dobry w imieniu pana profesora Leona
  • miodońskiego i w imieniu swoim
  • chciałabym serdecznie podziękować za
  • organizację tego przedsięwzięcia
  • i za
  • zaproszenie nas Instytutu filozofii
  • Uniwersytetu
  • Wrocławskiego pan profesor poprosił mnie
  • żebym zaprezentowała jego
  • wykład powiem też że jakby jest to dla
  • nas bardzo cenne że możemy tutaj jako
  • Instytut filozofii być obecni i
  • traktujemy to jako element szerszej
  • współpracy jaka łączy nas z papieskim
  • wydziałem teologicznym i z ewangelik
  • wyższą szkołą teologiczną i mamy
  • nadzieję że będą sprzyjające warunki
  • dalej ku temu żeby tą współpracę
  • rozwijać profesor miodoński przygotował
  • referat pod tytułem wiara a rozum na
  • przykładzie Edyty
  • Stein zazwyczaj w literaturze
  • specjalistycznej wyróżnia się trzy
  • okresy charakteryzujące myśl Edyty Stein
  • fenomenologiczny
  • wielu badaczy Stoi na stanowisku że w
  • pewnym momencie Stein zniechęciła się do
  • fenomenologii dostrzegła jej słabe
  • strony i to był ten moment Który
  • współgrał z szerszym procesem jej
  • przemiany duchowej odkrycie
  • chrześcijaństwa konwersja religijna i
  • droga do świętości niewykluczone że w
  • istocie tak było Niemniej jednak celem
  • niniejszego referatu nie będzie
  • rozważanie intencji jakie kow
  • tyko rozważanie pojęć jakich używała w
  • swoich pismach być może na tej drodze da
  • się coś więcej powiedzieć o tej
  • niezwykłej przemianie duchowej i jej
  • filozoficznych
  • uwarunkowaniach problem relacji wiary i
  • rozumu jest chyba tak stary jak stare są
  • dzieje debat uniwersyteckich w Europie
  • współcześnie nie odgrywają większej roli
  • antytetyczne stanowi skrajnego
  • racjonalizmu oraz
  • fizu
  • Jan pa
  • i skrzydła na kch duch ludz unos ku
  • kontemplacji prawdy jak ta kwestia
  • wyglądała u Stein początkowo stała ona
  • na stanowisku
  • ateistycznym Tak więc wiara nie miała
  • żadnego znaczenia w tym sensie do
  • jakiego
  • odnosili
  • Jany na Pok pozost zatem tylko rozum Jak
  • rozumiała to pojęcie Edyta
  • Stein pierwszym wielkim problemem z
  • jakim zmagała się Stein był problem
  • wczucia będący przedmiotem jej rozprawy
  • doktorskiej napisanej pod
  • kierunkiem
  • OBI świata w doświadczeniu
  • intersubiektywny identyfikował ten
  • problem ale nie wyjaśnił w jaki sposób
  • realizuje się doświadczenie wczucia
  • Stein zdecydowała się podjąć to wyzwanie
  • problem wczucia łączył dwie perspektywy
  • fenomenologiczny oraz psychologiczną
  • tworzącą wspólnie nową jakość
  • poznawczą rozwiązywanie czucia opan
  • mo zmierzyć z problematyką
  • psychiczną jednym z dominujących wówczas
  • prądów myślowych Otóż w skrócie
  • zastosowana przez Stein metoda opierała
  • się na trzech
  • regułach za punkt wyjścia należało
  • przyjąć same rzeczy czyli odrzucić
  • wszystko to co wydaje się wtórne wobec
  • rzeczy
  • brzmiała kierować spojrzenie na istotę
  • opierając się tylko na oglądzie
  • bezpośrednim pojęcie oglądu nie odnosiło
  • się tylko do wąskiego zmysłowego sensu
  • empirycznego lecz był to ogląd odnoszący
  • się zarówno do tu i teraz rzeczy oraz do
  • właściwości stanowiących istotę
  • rzeczy doca oglądu duchowego charakterze
  • intu
  • eladia edin
  • podnie koncentrowała Na akcie
  • intencjonalnym będącym warunkiem
  • interpersonalnego Poznania innych osób
  • jak i podstawą empatycznej wiedzy o
  • świecie już ta konceptualizacja rozmija
  • się znacznie z jakąkolwiek wykładnią
  • racjonalizmu
  • Wac powszech
  • owskiej którą doskonale znała jeszcze z
  • czasów studiów we Wrocławiu pod
  • kierunkiem Richarda
  • hwda zamiast tego używała najczęściej
  • terminu
  • fern albo
  • fern czyli prawa
  • rozumu
  • stan
  • ment o życiu cudzej duszy rozum w
  • klasycznej konceptualizacji nie odgrywał
  • u niej żadnej roli natomiast jednym z
  • kluczowych pojęć był Gaj czyli duch
  • czasami używała nawet sformułowania
  • einer czyli
  • C kcie jej wizji świata dotyczyła
  • odejścia od klasycznego i abstrakcyjnego
  • pojęcia podmiot czyli subiekt na rzecz
  • pojęcia osoba person w wykładach
  • antropologii filozoficznej poza kilkoma
  • sporadycznym przypadkami użycia pojęcia
  • subiekt terminem technicznym odnoszącym
  • się do podmiotowości człowieka jest
  • pojęcie osoby podobnie jak w
  • antropologii teologicznej oraz w zbiorze
  • prelekcji kobieta pytania i refleksje
  • w tym kontekście pojęcie osoba osoba
  • oznaczało już być wolną i duchową
  • istotą pojęcie osoba uzyskało zatem
  • szerokie wielowymiarowe określenie jako
  • istota żywa posiadająca duszę i ducha
  • jako indywiduum jako istota kulturowa
  • przede wszystkim zaś jako istota
  • poszukująca
  • Boga powracając do początkowego podziału
  • twórczości okes
  • fenomen
  • należałoby podsumować tę część rozważań
  • twierdzeniem że w okresie
  • fenologiczny fenomenologiczny kwestia
  • wiary i rozumu przynajmniej na poziomie
  • omawianej rozprawy nie stanowiła dla
  • niej problemu
  • filozoficznego inaczej sprawa
  • przedstawia się w pismach z początku lat
  • x xx wieku kiedy doszło do przemiany
  • duchowej i Edyta Stein odkryła wiarę
  • jako własną drogę
  • życiową istocie nie był to już problem
  • filozoficznej sublimacji pojęć lecz
  • rodzenia się głębokiej świadomości
  • religijnej przeżywania Chrystusa
  • refleksja nad własną wiarą stała się
  • kluczowym momentem intelektualnego
  • pytania o sens wiary w Boga w ogóle
  • Czyli jako postawa indywidualna i
  • zbiorowa w pewnym sensie był to dalszy
  • ciąg zastosowania metodologii
  • fenomenologicznej tym razem do fenomenu
  • wiary
  • w rozprawie fre gnade
  • 1921 spora część dotyczy bardzo
  • dokładnych rozważań na temat pojęcia
  • wiary w różnych możliwych kontekstach
  • pozar religijnych i religijnych jej
  • sensu oraz istoty z punktu widzenia
  • osoby podobnie przedstawiała się sprawa
  • z rozumem zestawienie nauki Świętego
  • Tomasza i husla pozwoliło Stein na
  • wysublimowane rozróżnianie
  • tego
  • od rozumu nadprzyrodzonego i tego co
  • rozumne racjo w żadnym z kolejnych pism
  • nie poświęciła tyle uwagi rozumowi co w
  • tej
  • rozprawie ostateczna konstatacja
  • dotycząca relacji wiary w stosunku do
  • rozumu wyznacza paradygmat jakim Edyta
  • Stein będzie się kierowała przez całe
  • swoje życie i tu cytuję zatem jeśli
  • wiara jest najwyższą pewnością jaką może
  • osiągnąć
  • LZ ferdzi że daje najwyższą osiągną
  • pewność to musi uczynić pewność wiary
  • swoją własną dokonuje się to poprzez
  • przyjęcie prawdy wiary do siebie i
  • oceniając wszystkie inne prawdy według
  • tych prawd jako ostateczne kryterium
  • skutkuje to również formalną zależnością
  • filozofii od wiary koniec
  • cytatu Tak więc KLM fenomenem wym
  • wyś Fila wiara a właściwie tajemnica
  • łaski wiary należało określić jej
  • charakter i oczywiście status ontyczny
  • dokładnie tak jak uczyniła to w
  • przypadku problemów
  • czucia Warto zaznaczyć że punktem
  • odniesienia dla wiary miała być musiała
  • być zawsze osoba byt osoby jest dany
  • jako tu cytuję byt osoby jest dany jako
  • jedność bytu i bytowania mamy osobę tam
  • gdzie rozumiany jest kontekst czynów
  • jako jedność
  • życia duchowego posiada indywidualność
  • która nie należy do żadnej rzeczy
  • jedynie jako przynależność do niej samej
  • pojęcie
  • osoba a nie abstrakcyjny podmiot subiekt
  • będzie osią wokół której rozważane będą
  • wszystkie problemy wiary cała sytuacja
  • problemowa wydaje się jeszcze bardziej
  • złożona mianowicie zainteresowanie
  • Świętym
  • Tomaszem komplementarnych działań
  • tłumaczenie pism kardynała New wykłady
  • publiczne w instytucjach
  • chrześcijańskich działalność naukowa w
  • której ważne miejsce zajmowała próba
  • konfrontacji husserla i nauki tomaszowe
  • a także odniesienia do myśli nowożytnej
  • Kartezjusz moment autentycznej wiary
  • rozumianej jako głębokie wewnętrzne oraz
  • indywidualne doznawanie obecności Boga
  • siłą siłą rzeczy musiał się łączyć ZEM
  • k w przypadku Stein nie miał charakteru
  • strik racjonalnego w klasycznym tego
  • słowa znaczeniu Czyli jako badanie
  • kompetencji rozumu ludzkiego lecz raczej
  • posiadał charakter w duchu
  • fenomenologiczny jako poszukiwanie
  • parytetu tego co subiektywne i
  • ogólne Mówiąc krótko moment racjo to nic
  • innego jak logiczno metodologiczna
  • analiza problemów budowanie jny
  • argumentacyjny odnoszących się nie tylko
  • do meritum sprawy ale także do
  • przesłanek naukowych aktualnego stanu
  • wiedzy to pozwala Stein wchodzić w
  • dialog i z Tomaszem i z huser i z
  • Kartezjusz i z innymi nota Ben ostatnia
  • jej praca z tak zwanego okresu
  • Mistycznego wiedza Krzyża studium o
  • Świętym Janie od Krzyża stano przykład
  • wzorow uporządkowania
  • materia
  • pod
  • fenomen nieco inne a właściwie
  • pogłębione podejście do wiary można
  • zaobserwować w pismach mistycznych
  • edin jedna uwaga słowo mistyczny zawiera
  • w sobie określony ładunek Stanów
  • supranaturalizm
  • w tym znaczeniu teres Renata poselt
  • dokonała wyjątkowo cennej
  • charakterystyki Edyty Stein cytat
  • obdarzona łaską mistyczną w prawdziwym
  • tego słowa znaczeniu nigdy nie stwarzała
  • pozorów osoby naznaczonej cierpieniem
  • ani nie miała poczucia wyższości była
  • prosta z prostymi ludźmi była eryt bez
  • udawania z eryt koniec cyat co w tym
  • kontekście zaczy
  • mistyczny
  • ś Jana od Krzyża czy Świętej Teresy
  • znajdowała tam jeszcze inny parytet
  • wiary i rozumu niż ten jaki dawało jej
  • studium
  • filozofii rozum czyli fern w ów
  • klasycznym tego słowa znaczeniu predykat
  • ludzkiego umysłu moc myślenia i
  • abstrakcji byłby tylko
  • pochodną porzu
  • miano zost dostępny dla rozumu ludzkiego
  • jest tajemnicą jest ponad wszelkim
  • rozumem wówczas hierarchia pojęć
  • przedstawiały się w ten sposób mądrość
  • Boża czyli rozum Logos prawda wiara z
  • nauki Dionizego areopagity wynika
  • fundamentalna dyrektywa którą zdaje się
  • kierować Edyta Stein cytat rozum Logos
  • wszelki Duch nous i cały byt
  • ous
  • nadprzyrodzoną wiedzę tak daleko
  • będziemy dążyć do niedostępnego światła
  • tak daleko promień boskich słów wstąpi w
  • nas jeśli będziemy się trzymać z rozwagą
  • i czcią należną
  • boskości zakończyć te krótkie rozważania
  • można stwierdzeniem że problem wiary i
  • rozumu Edyty Stein to jej indywidualne
  • doświadczenie w
  • znaczeniowa wica zoc
  • ZEM wiary poprzez fascynację wiarą aż do
  • próby odkrycia tajemnicy wiary jeśli
  • istnieje autentyczna i głęboka wiara
  • rozum nigdy nie stanie na przeszkodzie
  • jej urzeczywistnienia się w imieniu
  • profesora Mińskiego Dziękuję w imieniu
  • organizatorów też dziękujemy
Pobierz transkrypcję (TXT)