Wiara a przyszłość (R. Guardini) – mgr Tomasz Trzeciak
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Wiara a przyszłość (R. Guardini) – mgr Tomasz Trzeciak
- zapraszam teraz pana magistra licencjusz Tomasza
- zapraszam teraz pana magistra licencjusz Tomasza
- trzeciaka który jest w szkole doktorskiej u nas na papieskim wydziale
- teologicznym we Wrocławiu tytuł jego wykładu jest
- następujący wiara a przyszłość w ujęci
- r swoje wystąpienie rozpocznę od krótkiego nakreślenia sylwetki naukowca
- o którym będę dziś mówił Romano guardini był niemieckojęzycznym teologiem i
- filozofem o włoskich korzeniach który żył w latach
- 1885 1968 był jednym z Pionierów ruchu
- liturgicznego i wpłynął na wielu myślicieli katolickich takie jak Hans
- uron Baltazar Karol Wojtyła czy o czym wypada wspomnieć w tej
- iner jego dzieła dotyczyły między innymi duchowości etyki estetyki kultury i
- religii był profesorem Uniwersytetu we Wrocławiu i w Berlinie a także co
- ciekawe kandydatem do Nagrody Nobla w dziedzinie literatury zmarł w Monachium
- w wieku 83 lat urodził się w Weronie w rodzinie
- włoskich emigrantów którzy Powrócili do Niemiec w
- 1886 studiował od 1904 wiele kierunków były to nauki
- przyrodnicze chemia medycyna ekonomia polityczna w końcu trafił również na
- teologię którą które to studia odbył W fryburgu święcenie kapłańskie w kościele
- rzymskokatolickim przyjął w roku 1910 5 lat później obronił pracę
- doktorską a po kolejnych pi latach został docentem na wydziale teologicznym
- Uniwersytetu w bon po habilitacji z dogmatyki katol
- katedrę na Uniwersytecie w Berlinie a była to katedra filozofii religii i
- katolickiego światopoglądu w roku
- 1939 władze nazistowskie odebrały mu tą katedrę a w
- 1943 zmusiły do opuszczenia Berlina po wojnie powołany został ponownie na
- uniwersytet w tybindze a
- 1948 Monachium
- watykański i jako ekspert od spraw liturgii co ciekawe w 2017 w Monachium
- rozpoczął się jego proces beatyfikacyjny tak jak inne wspomniane
- dziś postacie guardini był związany z Wrocławiem od
- 1923 roku był formalnie zatrudniony jako profesor w wydziale teologii katolickiej
- Uniwersytetu Wrocławskiego wiedząc już że mamy do czynienia z
- nietuzinkowym przejdziemy teraz Doo nietuzinkowej
- teologii wśród wielu tematów którymi zajmował się naukowo swoje miejsce
- znalazło również eschatologia w swoim głównym dziele z
- tego zakresu pod tytułem o rzeczach ostatecznych pisał o życiu człowieka
- które skierowane jest Ku Przyszłości która choć jest niepewna i tajemnicza
- może zostać oświetlona przez wiarę celem mojego wystąpienia jest zarysowanie
- kilku wątków eschatologii w ujęciu Romana
- pierwszy z tych wątków to wieczność termin wieczności może być rozumiany na
- wiele sposobów guardini przestrzega jednak że w ujęciu teologicznym nie jest
- to z pewnością czas rozciągnięty w nieskończoność
- jak sugeruje powszechne rozumienie tego terminu mówić się powinno raczej o
- rzeczywistości stanie w którym czasu w ogóle nie ma wieczność jest zupełnym
- zniesieniem czasu teolog ten zauważa że spekulowanie o wieczności przez istoty
- zanurzone w czasie jest w gruncie rzeczy abstrakcyjne abstrakcyjne nie znaczy
- jednak nieracjonalne porównanie jakie podaje
- profesor zestawia tą sytuację z matematykiem który posługuje się
- liczbami i konstruuje z nich równania i twierdzenia choć pozostają te liczby
- obiektami których często nie jest sobie w stanie wyobrazić o lic
- kretą reprezentacj w rzeczywistości o tyle już liczby ujemne rozumiemy jedynie
- przez analogi do liczb dodatnich podobnie ułamki czy liczby niewymierne
- choć są ideami matematycznymi to jesteśmy jeszcze w stanie choćby przez
- analogi odnieś je do rzeczywistości jednak liczby zespolone nadrzeczywiste
- lub kwaterniony pozostają daleko poza możliwościami takiej interpretacji
- podobnie według jest z pojęciem wieczności I choć nie jesteśmy w stanie
- pojąć wieczności to możemy w pewnych obrazach przybliżyć się
- do istoty tego pojęcia guardini podaje trzy przykłady zaczerpnięte z
- codziennego doświadczenia które mogą być pomocą w zrozumienie czym owa wieczność
- jest pierwsze porównanie związane jest z naszym postrzeganiem czasu są chwile
- kiedy przeżywając silne emocje odczuwamy że czas
- przyspiesza natomiast n czy bezczynność że wydaje się iż minuty stają się
- godzinami taka relatywność czasu występuje w trakcie jego teraźniejszego
- przeżywany w danej chwili kiedy spoglądamy
- na na wydarzenia które się dzieją albo właśnie ten czas wydaje nam się biec
- bardzo szybko albo Wprost przeciwnie rozciągać
- się natomiast gdy patrzymy na te wydarzenia z perspektywy przyszłości
- okazuje że chwi które były
- wze pami zwią tam ślad nawa chwi żywym czasem Natomiast te
- momenty które wydłużał się i jawił w cudzysłowie jako wieczność pozostawiają
- puste miejsce w naszej pamięci wydają się popadać w niebyt na tej podstawie
- wyciągany jest wniosek iż czas mierzy się nie tylko mechanicznym Przemem
- również wą tego co się dzieje w tym cie guardini przywołuje pewną bajkę o
- czarowniku i kalifie czarownik ten prosi Kalifa by Zanurzył twarz w misję z wodą
- ten robi to i przeżywa wtedy całe własne życie a potem również wiele innych żyć
- jest to mężczyzną to kobietą to wozi wodą to mędrcem i wieloma innymi
- postaciami w końcu któreś z oglądanych wydarze przeraża
- Ic WTK cie wrym zacząć oddechu przewa
- niezmierzone obszary życia zachęca aby wyobrazić sobie
- sytuację jeszcze dalej posunę gdzie cały możliwy czas
- skumulowany jest w jednej chwili a jednocześnie jego znaczenie intensywność
- wzrasta to byłaby według niego właśnie
- [Muzyka] wiec
- tyko czyste współistnienie tak duża treść życia
- skumulowana aż do wykluczenia czasu nie pozostawiały miejsca na na nic co my
- nazwaliśmy nudą treść wypełniona byłaby
- doskonale zaczy tak treść wypełniły doskonale całość dostępnego miejsca
- sytuacja jest podobna do opis współczesnej fizyki tego jak wyglądała
- początkowa osobliwość gdyby cofać się do początku naszego wszechświata okazałoby
- się że im bliżej go Jesteśmy tym mniejsza jest czasoprzestrzeń i tym
- bardziej skumulowana jest energia dochodząc do tej początkowej osobliwości
- wydaje się iż mamy do czynienia z nieskończenie małym wszechświatem w
- którym nie ma jeszcze czasu oraz temperaturą dążącą
- nieskończoności
- w ten spb jest to cytu rzeczywistość która nie powstaje ani nie przemija nie
- zmienia się tylko po prostu jest A mimo tego nie zastyga lecz pozostaje żywa i
- owocna drugim doświadczeniem do którego odwołuje się teolog jest ludzka
- skłonność do pośpiechu jakże bliska również ludziom
- nasch
- może cego cwiek
- pożąda powoduje to narastanie napięcia w człowieku mamy jednak również
- doświadczenie przeciwne kiedy odczuwane jest przez nas odprężenie beztroska
- odpoczynek błogość można mieć wtedy poczucie wzrastającego
- wewnętrznego pokoju kiedy to abstrakcyjne wydają nam się odczuwane
- wcześniej pożądanie czy strach wy ternie takie
- Ai
- już teraz ostatnim doświadczeniem przybliżający nas do zrozumienia
- wieczności które omawia profesor jest spełnianie obowiązku kiedy wykonujemy
- jakąś zwykłą pracę lub zadanie odczuwamy jego skutki
- które
- odem żeś sobie wykonywanie naszych obowiązków
- nawet jeżeli nie będzie przynosiło oczekiwanych skutków ma w sobie jakiś
- niezbywalny pierwiastek niematerialny który powoduje że również wtedy jest dla
- człowieka owocna z samego faktu robienia
- czegoś
- w Ost a udział w nim ma ten kto to dobro
- wykonał powiada że gdyby człowiek chciał wykonać wtedy coś nieskończenie dobrego
- zaangażował w to całą posiadaną przez siebie moc oraz szczere chęci
- w wieczności jaką formuje guardini wobec
- przedstawionych rozważań jest ta że wieczność jest czystą teraźniejszością
- doskonałego istnienia człowiek nie może jednak
- osiągnąć tego własnymi siłami może zrobić to jedynie przyjmując zbawienie
- które ofiarowane jest przez Boga człowiekowi przez śmierć Jezusa
- Chrystusa i choć człowiek może mieć udział w wieczności już w życiu
- doczesnym to dopiero śmierć jest definitywnym zanurzeniem
- drugim tematem do którego Chciałbym właśnie przejść jest śmierć oraz
- zmartwychwstanie człowieka a także Chrystusa bramą prowadzącą ku wieczności
- jest jak wspomniałem śmierć jej również poświęca miejsce w swojej
- [Muzyka] teologii właśnie chciałbym węc poruszyć
- wątek
- [Muzyka] wrym koniec przynależy do
- całości ten koniec nie jest tego rodzaju co krople wylewane z jakiegoś naczynia
- ich niezwykłość zasad się jedynie na tym że po nich już nic nie wyleci ten koniec
- określa
- koniec
- odem rozumienie końca właśnie jako bardziej podsumowania
- i tego wszystkiego co ku temu końcowi prowadzi w tym kontekście uzasadnia że
- możemy mówić o historii śmierci
- której
- stwor ła dobrą czystym faktem że nie ma nic po
- grzechu pierwszych ludzi pojawia się jednak nicość zła nicość grzechu
- zniszczenia śmierci bez sensu pustki odwróceniem tego stanu jest męczeński
- Jezusa na
- krzyż ukrzyżowan właśnie jako upadek wś pisze
- nikt nie doświadczył upadku w złom nicość tak jak on Chrystus aż do granic
- owej straszliwej rzeczywistości która kryje się za słowami Boże mój czemuś
- mnie opuścił to on Chrystus nieskończenie
- umiłowany syn odwiecznego ojca ą absn głębi
- zł z której miało się dokonać nowe
- stworzenie koniec cytatu wspomnianym nowym stworzeniem jest zmartwychwstanie
- Jezusa zmartwychwstanie bowiem jest ponownym wzbudzeniem zniszczonego przez
- śmierć życia oczywiście w nowym przemieniony stanie jest to możliwe
- tylko dzięki niewyczerpane mocy stwórcze Boga która działa nie tylko w pierwszym
- stworzeniu i nie tylko w kreacji continua czyli w podtrzymywaniu świata w
- istnieniu Bóg wciąż działa jako stworzyciel
- zapoczątkuje w Zmartwychwstaniu Jezusa nowe stworzenie które jest
- charakterystycznym rysem eschatologii Giniego eschatologia byłaby więc w tym w
- tej odsłonie nowym stworzeniem zainicjowany przez zmartwychwstanie
- Jezusa jak pisze Romano guardini Jezus Chrystus
- Zmartwychwstały oznacza że Bóg w swej miłości wszechmocy
- i powoje do życia stworzenie zmartwychwstanie nastało już
- w samym środku starego świata jako ostateczny znak jego końca i jego
- przyszłości i zarazem jako żywa rzeczywistość koniec cytatu w ten sposób
- okazuje się że wieczność o której
- była jest integralną częścią stworzenia nowego stworzenia w którym w
- przyszłości poprzez wiarę będziemy mieć uczestnictwo przyjmując owoce męki
- Chrystusa oraz jego chwalebnego zmartwychwstania Dziękuję
- serdecznie