Wiara a odkupienie (J. Wittig) – ks. prof. dr hab. Bogdan Ferdek
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Wiara a odkupienie (J. Wittig) – ks. prof. dr hab. Bogdan Ferdek
- ksiądz profesor jest kierownikiem drugiej katedry
- ksiądz profesor jest kierownikiem drugiej katedry
- teologicznej dogmatycznej członkiem Polskiego Towarzystwa
- mariologiczne członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa dogmatyków oraz
- członkiem sekcji Polskiej towarzystwa ponski prosimy o wykład księż
- profesorze proszę państwa najpierw kilka szczegółów
- biograficznych dotyczących Józefa Wittiga żył w latach
- 1879 [Muzyka]
- 1949 związany był z wydziałem teologicznym Śląskiego Uniwersytetu
- Fryderyka Wilhelma w ówczesnym Breslau w
- 1926 roku
- opadanie czyli odkupieni został
- ekskomunikowany i zyskał przydomek nowego Lutra
- ekskomunika została z niego zdjęta w 1946 roku za wstawiennictwem polskiego
- kardynała Augusta Hlonda od
- 1927 roku mieszkał w Słupcu Dolinie w
- Kotlinie Kłodzkiej i stał się popularnym pisarzem
- opiewający piękno krainy Pana Boga już w
- 1942 roku powstała na wydziale filozoficznym Uniwersytetu Wrocławskiego
- rozprawa doktorska analizująca twórczość Wittiga
- od strony semantycznej w Polsce wittig znany jest
- przede wszystkim dzięki Józefowi kosianowicz
- [Muzyka]
- profesorowi alemu marcol lowi z Uniwersytetu
- Opolskiego postawie problem
- odkupienie jest przedmiotem wiary a dla Wittiga
- odkupienie rodzi problemy dla wiary powiem trochę więcej jest takim
- podstawowym problemem wiary i o tym podstawowym problemie wiary pisze wi w
- opowiadaniu Erem odkupienie proszę państwa To może
- za chwilę wyjdzie
- wprost nie cierpiał traktatów teologicznych swoją
- teologię zawierał właśnie W opowiadaniach i dzięki temu w
- literaturze niemieckiej wi znany jest jako bardzo
- ceniony pisarz Otóż wiarę możemy
- ujmować jako fides i jako
- fwa Czyli jako wiedzę i jako zaufanie wiarą jako wiedzą zajmuje się
- przede wszystkim teologia dążąc do
- Racjonalizacji wiary w myśl zasady fides keren
- intelekt owocem teologii racjonalizujące
- wiarę są traktaty teologiczne wich żywił zadeklarowaną awersję do
- traktatów teologicznych zarzuca teologii że stała
- się zajęciem elitarnej grupy której nie interesuje ogół wiernych teologowie
- bowiem zajmują się abstrakcyjnymi problemami
- zamiast podejmować problemy
- które miał na myśli rodzi się na poziomie wiary
- rozumianej jako zaufanie wiara zaś jako
- zaufanie wymyka się teologicznym spekulacjom możemy w traktacie
- teologicznym zamknąć wiarę jako wiedzę ale trudno w traktacie
- teologicznym zamknąć wiarę jako zaufanie i dlatego też
- Wit o problemach związanych z wiarą jako zaufaniem wypowiada się W
- opowiadaniach uważa że literackie opowiadanie może wyrazić problemy z
- zakresu wiary nie jako wied
- ż jak wspomniałem dla
- wia pojęcie
- odkupienie rodzi taki podstawowy problem dla wiary choć odkupienie jest dobrze
- wyjaśnione w
- teologii pred
- wierzący [Muzyka]
- w tym
- opowiadaniu odkupieni bohaterami tego opowiadania
- podkreślam opowiadania są po pierwsze uczeń na lekcji religii po drugie co
- jest ciekawe demon po trzecie co powinno być tutaj niektórym bliskie Student
- teologii na uniwersytecie Wocław i po
- czwarte jak to pisze wi światły Probosz uczeń na lekcji religii słysząc od
- nauczyciela że Jezus odkupił ludzi z grzechów komentuje to słowami
- lepiej byłoby gdyby nas odkupił od
- spowiedzi Demon przekonuje młodzie e Ludzie chętnie grzeszą lecz nie
- chętnie się spowiadają A dlatego niechętnie się
- spowiadają ponieważ nie chcą być odkupieni a zatem konkluduje Demon Jezus
- im nie odkupił tylko zamiast odkupienia dał im
- spowiedź kolejny bater
- owca dogmatyki przez cały semestr ma wykłady
- o odkupieniu chociaż studenci dowiedzieli
- się wszystkiego o odkupieniu to jednak jeden z nich jest
- zawiedziony wykładami nie doświadcza bowiem
- odkupienia pomimo regularnej spowiedzi dzięki której wyrzeka się
- złości te wyrzeczenia przyjemności nie są jednak dla studenta
- odkupienie odpowiedzią na Rozterki owego anonimowego
- studenta jest Zachęta do częstej spowiedzi profesor powiada że ma się
- stać jak Jan apostoł którego pan Jezus umiłował
- studenta wprost rozgniewał taka rada i powiada skoro mam stać się takim jak Jan
- Apostoł to znaczy że jest to zależne od mnie a zatem nie ma odkupienia jak
- odkupienie ma być zależne ode mnie to po prostu tego odkupienia nie ma studenta
- nie przekonuje więc droga od spowiedzi do grzechu i od grzechu do spowiedzi
- uważa student że konfesjonał wcale nie jest skarbcem lecz
- jest Izbą tortur i wreszcie kolejny bohater czyli ów światły Probosz zdaje
- się rozwiązywać problemy
- w jaki spb światły proboszcz rozumie przeciętnego
- parafianina który mu oświadcza nie chce być
- pobożny na każdym bowiem kroku przy każdym ruchu
- ręki
- Probosz zdaje sobie sprawę z tego że więcej przykazań tym więcej okazji do
- grzechu dlatego też proboszcz przypomina swoim
- parafianom słowa świętego Augustyna Kochaj i czyń co
- chcesz [Muzyka]
- podkreślam katolickim parafianom słowa Marcina Lutra grzesz
- mocno bylebyś mocniej
- wierzył i wyciąga proboszcz z tych słów wniosek mianowicie
- powiada parafianom wiesz tylko troszcie tylko o
- wiarę nie myśl o spowiedzi która cię przeraża myśl tylko o
- wierze Demon który w opowiadaniu towarzyszy
- proboszczowi No komentuje Przecież to jest
- Marcin Luter jednak proboszcz swoje
- kazanie kończy inwokacją do Maryi o Maryjo o
- Niepokalana moje kazanie składam u twoich stóp o tobie uczy święty kościół
- że dzięki szczególnemu przywilejow zawsze byłaś wolna od
- Grzechu immakulata teraz poznaje że i my mamy Podobny
- przywilej Jest nim wiara w twojego ona czyni nas czystymi i świętymi jak ty
- teraz na zakończenie kazanie znajduje właściwe słowa jak ty Maryjo chcemy
- wierzyć chcemy być czystym od Grzechu jak ty Maryjo chcemy się cieszyć że
- odkupienie prawdziwie przyszło ów światły Probosz z opowiadania
- rozwiązuje problem doświadczenia odkupienia nie na poziomie wiary jako
- wiedzy lecz na poziomie wiary jako zaufania wiara będąca
- zaufaniem daje doświadczenie odkupienia a miarą tego
- zaufania jest
- jea Jezus zaufał Bogu że go ocali ale
- inaczej niż chcieli tego świadkowie jego ukrzyżowania oni chcieli aby Jezus na
- ich oczach zszedł z krzyża Jezus jednak ufa że Bóg ocali go
- nie przez Zdjęcie z krzyża lecz przez
- wyjście samej śmierci wiara
- chrześcijanina ma być zaufaniem Bogu na miarę zaufania Jezusa tylko taka Wiara
- Daje doświadczenie odkupienia i krótkie
- krótkie podsumowanie rozwiązanie problemu
- teologicznego w formie literackiego opowiadania a nie w formie traktatu
- teologicznego nie powinno na Wittiga ściągać
- ekskomuniki witi zdawał sobie sprawę że zbliża się
- do pozycji Marcina Lutra jednak miał odwagę upomnieć się o
- wiarę jako zaufanie ponieważ Marcin Luter wy
- akcentował wiarę jako zaufanie i tym samym pomniejszy wiarę
- jako wiedzę dlatego Kościół pocki zrobił dokładnie
- odwrotnie wy akcentował wiarę jako wiedzę kosztem wiary jako
- zaufania w takim kontekście akcentowanie wiary jako
- zaufania mogło rodzić podejrzenie o luteranizm
- tymczasem wiara musi być traktowana integralnie jako
- zaufanie fides kwa ufam tobie i też jako wiedza
- fides wierzę że oba elementy są nierozerwalne i są niezbędne gdy chodzi
- o wiarę i proszę wybaczyć takie nota wi profesor jf
- wi był 26 lat starszy od siostry Faustyny
- Kowalskiej i przeżył ją o 11 lat Ze względu
- na nie poznał
- dzienniczka Siostry Faustyny można tylko
- spekulować Jak profesor wittich oceniłbym Siostry
- Faustyny Jezu ufam Tobie przecież ta modlitwa krótka modlitwa jest aktem
- wiary jako zaufania [Aplauz]
- dziękuję