Wiara a odkupienie (J. Wittig) – ks. prof. dr hab. Bogdan Ferdek

Rozwiń transkrypcję filmu

Wiara a odkupienie (J. Wittig) – ks. prof. dr hab. Bogdan Ferdek

  • ksiądz profesor jest kierownikiem drugiej katedry
  • ksiądz profesor jest kierownikiem drugiej katedry
  • teologicznej dogmatycznej członkiem Polskiego Towarzystwa
  • mariologiczne członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa dogmatyków oraz
  • członkiem sekcji Polskiej towarzystwa ponski prosimy o wykład księż
  • profesorze proszę państwa najpierw kilka szczegółów
  • biograficznych dotyczących Józefa Wittiga żył w latach
  • 1879 [Muzyka]
  • 1949 związany był z wydziałem teologicznym Śląskiego Uniwersytetu
  • Fryderyka Wilhelma w ówczesnym Breslau w
  • 1926 roku
  • opadanie czyli odkupieni został
  • ekskomunikowany i zyskał przydomek nowego Lutra
  • ekskomunika została z niego zdjęta w 1946 roku za wstawiennictwem polskiego
  • kardynała Augusta Hlonda od
  • 1927 roku mieszkał w Słupcu Dolinie w
  • Kotlinie Kłodzkiej i stał się popularnym pisarzem
  • opiewający piękno krainy Pana Boga już w
  • 1942 roku powstała na wydziale filozoficznym Uniwersytetu Wrocławskiego
  • rozprawa doktorska analizująca twórczość Wittiga
  • od strony semantycznej w Polsce wittig znany jest
  • przede wszystkim dzięki Józefowi kosianowicz
  • [Muzyka]
  • profesorowi alemu marcol lowi z Uniwersytetu
  • Opolskiego postawie problem
  • odkupienie jest przedmiotem wiary a dla Wittiga
  • odkupienie rodzi problemy dla wiary powiem trochę więcej jest takim
  • podstawowym problemem wiary i o tym podstawowym problemie wiary pisze wi w
  • opowiadaniu Erem odkupienie proszę państwa To może
  • za chwilę wyjdzie
  • wprost nie cierpiał traktatów teologicznych swoją
  • teologię zawierał właśnie W opowiadaniach i dzięki temu w
  • literaturze niemieckiej wi znany jest jako bardzo
  • ceniony pisarz Otóż wiarę możemy
  • ujmować jako fides i jako
  • fwa Czyli jako wiedzę i jako zaufanie wiarą jako wiedzą zajmuje się
  • przede wszystkim teologia dążąc do
  • Racjonalizacji wiary w myśl zasady fides keren
  • intelekt owocem teologii racjonalizujące
  • wiarę są traktaty teologiczne wich żywił zadeklarowaną awersję do
  • traktatów teologicznych zarzuca teologii że stała
  • się zajęciem elitarnej grupy której nie interesuje ogół wiernych teologowie
  • bowiem zajmują się abstrakcyjnymi problemami
  • zamiast podejmować problemy
  • które miał na myśli rodzi się na poziomie wiary
  • rozumianej jako zaufanie wiara zaś jako
  • zaufanie wymyka się teologicznym spekulacjom możemy w traktacie
  • teologicznym zamknąć wiarę jako wiedzę ale trudno w traktacie
  • teologicznym zamknąć wiarę jako zaufanie i dlatego też
  • Wit o problemach związanych z wiarą jako zaufaniem wypowiada się W
  • opowiadaniach uważa że literackie opowiadanie może wyrazić problemy z
  • zakresu wiary nie jako wied
  • ż jak wspomniałem dla
  • wia pojęcie
  • odkupienie rodzi taki podstawowy problem dla wiary choć odkupienie jest dobrze
  • wyjaśnione w
  • teologii pred
  • wierzący [Muzyka]
  • w tym
  • opowiadaniu odkupieni bohaterami tego opowiadania
  • podkreślam opowiadania są po pierwsze uczeń na lekcji religii po drugie co
  • jest ciekawe demon po trzecie co powinno być tutaj niektórym bliskie Student
  • teologii na uniwersytecie Wocław i po
  • czwarte jak to pisze wi światły Probosz uczeń na lekcji religii słysząc od
  • nauczyciela że Jezus odkupił ludzi z grzechów komentuje to słowami
  • lepiej byłoby gdyby nas odkupił od
  • spowiedzi Demon przekonuje młodzie e Ludzie chętnie grzeszą lecz nie
  • chętnie się spowiadają A dlatego niechętnie się
  • spowiadają ponieważ nie chcą być odkupieni a zatem konkluduje Demon Jezus
  • im nie odkupił tylko zamiast odkupienia dał im
  • spowiedź kolejny bater
  • owca dogmatyki przez cały semestr ma wykłady
  • o odkupieniu chociaż studenci dowiedzieli
  • się wszystkiego o odkupieniu to jednak jeden z nich jest
  • zawiedziony wykładami nie doświadcza bowiem
  • odkupienia pomimo regularnej spowiedzi dzięki której wyrzeka się
  • złości te wyrzeczenia przyjemności nie są jednak dla studenta
  • odkupienie odpowiedzią na Rozterki owego anonimowego
  • studenta jest Zachęta do częstej spowiedzi profesor powiada że ma się
  • stać jak Jan apostoł którego pan Jezus umiłował
  • studenta wprost rozgniewał taka rada i powiada skoro mam stać się takim jak Jan
  • Apostoł to znaczy że jest to zależne od mnie a zatem nie ma odkupienia jak
  • odkupienie ma być zależne ode mnie to po prostu tego odkupienia nie ma studenta
  • nie przekonuje więc droga od spowiedzi do grzechu i od grzechu do spowiedzi
  • uważa student że konfesjonał wcale nie jest skarbcem lecz
  • jest Izbą tortur i wreszcie kolejny bohater czyli ów światły Probosz zdaje
  • się rozwiązywać problemy
  • w jaki spb światły proboszcz rozumie przeciętnego
  • parafianina który mu oświadcza nie chce być
  • pobożny na każdym bowiem kroku przy każdym ruchu
  • ręki
  • Probosz zdaje sobie sprawę z tego że więcej przykazań tym więcej okazji do
  • grzechu dlatego też proboszcz przypomina swoim
  • parafianom słowa świętego Augustyna Kochaj i czyń co
  • chcesz [Muzyka]
  • podkreślam katolickim parafianom słowa Marcina Lutra grzesz
  • mocno bylebyś mocniej
  • wierzył i wyciąga proboszcz z tych słów wniosek mianowicie
  • powiada parafianom wiesz tylko troszcie tylko o
  • wiarę nie myśl o spowiedzi która cię przeraża myśl tylko o
  • wierze Demon który w opowiadaniu towarzyszy
  • proboszczowi No komentuje Przecież to jest
  • Marcin Luter jednak proboszcz swoje
  • kazanie kończy inwokacją do Maryi o Maryjo o
  • Niepokalana moje kazanie składam u twoich stóp o tobie uczy święty kościół
  • że dzięki szczególnemu przywilejow zawsze byłaś wolna od
  • Grzechu immakulata teraz poznaje że i my mamy Podobny
  • przywilej Jest nim wiara w twojego ona czyni nas czystymi i świętymi jak ty
  • teraz na zakończenie kazanie znajduje właściwe słowa jak ty Maryjo chcemy
  • wierzyć chcemy być czystym od Grzechu jak ty Maryjo chcemy się cieszyć że
  • odkupienie prawdziwie przyszło ów światły Probosz z opowiadania
  • rozwiązuje problem doświadczenia odkupienia nie na poziomie wiary jako
  • wiedzy lecz na poziomie wiary jako zaufania wiara będąca
  • zaufaniem daje doświadczenie odkupienia a miarą tego
  • zaufania jest
  • jea Jezus zaufał Bogu że go ocali ale
  • inaczej niż chcieli tego świadkowie jego ukrzyżowania oni chcieli aby Jezus na
  • ich oczach zszedł z krzyża Jezus jednak ufa że Bóg ocali go
  • nie przez Zdjęcie z krzyża lecz przez
  • wyjście samej śmierci wiara
  • chrześcijanina ma być zaufaniem Bogu na miarę zaufania Jezusa tylko taka Wiara
  • Daje doświadczenie odkupienia i krótkie
  • krótkie podsumowanie rozwiązanie problemu
  • teologicznego w formie literackiego opowiadania a nie w formie traktatu
  • teologicznego nie powinno na Wittiga ściągać
  • ekskomuniki witi zdawał sobie sprawę że zbliża się
  • do pozycji Marcina Lutra jednak miał odwagę upomnieć się o
  • wiarę jako zaufanie ponieważ Marcin Luter wy
  • akcentował wiarę jako zaufanie i tym samym pomniejszy wiarę
  • jako wiedzę dlatego Kościół pocki zrobił dokładnie
  • odwrotnie wy akcentował wiarę jako wiedzę kosztem wiary jako
  • zaufania w takim kontekście akcentowanie wiary jako
  • zaufania mogło rodzić podejrzenie o luteranizm
  • tymczasem wiara musi być traktowana integralnie jako
  • zaufanie fides kwa ufam tobie i też jako wiedza
  • fides wierzę że oba elementy są nierozerwalne i są niezbędne gdy chodzi
  • o wiarę i proszę wybaczyć takie nota wi profesor jf
  • wi był 26 lat starszy od siostry Faustyny
  • Kowalskiej i przeżył ją o 11 lat Ze względu
  • na nie poznał
  • dzienniczka Siostry Faustyny można tylko
  • spekulować Jak profesor wittich oceniłbym Siostry
  • Faustyny Jezu ufam Tobie przecież ta modlitwa krótka modlitwa jest aktem
  • wiary jako zaufania [Aplauz]
  • dziękuję
Pobierz transkrypcję (TXT)