TRANSKRYPCJA: "Wiara a odkupienie (J. Wittig) – ks. prof. dr hab. Bogdan Ferdek" Data publikacji: 09.11.2023 Długość: 16:38 --- [0:06] ksiądz profesor jest kierownikiem drugiej katedry [0:06] ksiądz profesor jest kierownikiem drugiej katedry [0:09] teologicznej dogmatycznej członkiem Polskiego Towarzystwa [0:15] mariologiczne członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa dogmatyków oraz [0:19] członkiem sekcji Polskiej towarzystwa ponski prosimy o wykład księż [0:26] profesorze proszę państwa najpierw kilka szczegółów [0:32] biograficznych dotyczących Józefa Wittiga żył w latach [0:41] 1879 [Muzyka] [0:44] 1949 związany był z wydziałem teologicznym Śląskiego Uniwersytetu [0:50] Fryderyka Wilhelma w ówczesnym Breslau w [0:57] 1926 roku [1:02] opadanie czyli odkupieni został [1:07] ekskomunikowany i zyskał przydomek nowego Lutra [1:12] ekskomunika została z niego zdjęta w 1946 roku za wstawiennictwem polskiego [1:21] kardynała Augusta Hlonda od [1:27] 1927 roku mieszkał w Słupcu Dolinie w [1:32] Kotlinie Kłodzkiej i stał się popularnym pisarzem [1:37] opiewający piękno krainy Pana Boga już w [1:44] 1942 roku powstała na wydziale filozoficznym Uniwersytetu Wrocławskiego [1:51] rozprawa doktorska analizująca twórczość Wittiga [1:57] od strony semantycznej w Polsce wittig znany jest [2:02] przede wszystkim dzięki Józefowi kosianowicz [2:11] [Muzyka] [2:14] profesorowi alemu marcol lowi z Uniwersytetu [2:22] Opolskiego postawie problem [2:26] odkupienie jest przedmiotem wiary a dla Wittiga [2:33] odkupienie rodzi problemy dla wiary powiem trochę więcej jest takim [2:42] podstawowym problemem wiary i o tym podstawowym problemie wiary pisze wi w [2:51] opowiadaniu Erem odkupienie proszę państwa To może [2:56] za chwilę wyjdzie [3:01] wprost nie cierpiał traktatów teologicznych swoją [3:07] teologię zawierał właśnie W opowiadaniach i dzięki temu w [3:14] literaturze niemieckiej wi znany jest jako bardzo [3:21] ceniony pisarz Otóż wiarę możemy [3:27] ujmować jako fides i jako [3:32] fwa Czyli jako wiedzę i jako zaufanie wiarą jako wiedzą zajmuje się [3:41] przede wszystkim teologia dążąc do [3:45] Racjonalizacji wiary w myśl zasady fides keren [3:52] intelekt owocem teologii racjonalizujące [3:57] wiarę są traktaty teologiczne wich żywił zadeklarowaną awersję do [4:08] traktatów teologicznych zarzuca teologii że stała [4:13] się zajęciem elitarnej grupy której nie interesuje ogół wiernych teologowie [4:21] bowiem zajmują się abstrakcyjnymi problemami [4:26] zamiast podejmować problemy [4:34] które miał na myśli rodzi się na poziomie wiary [4:41] rozumianej jako zaufanie wiara zaś jako [4:48] zaufanie wymyka się teologicznym spekulacjom możemy w traktacie [4:55] teologicznym zamknąć wiarę jako wiedzę ale trudno w traktacie [5:02] teologicznym zamknąć wiarę jako zaufanie i dlatego też [5:08] Wit o problemach związanych z wiarą jako zaufaniem wypowiada się W [5:17] opowiadaniach uważa że literackie opowiadanie może wyrazić problemy z [5:26] zakresu wiary nie jako wied [5:34] ż jak wspomniałem dla [5:38] wia pojęcie [5:42] odkupienie rodzi taki podstawowy problem dla wiary choć odkupienie jest dobrze [5:50] wyjaśnione w [5:54] teologii pred [5:58] wierzący [Muzyka] [6:01] w tym [6:04] opowiadaniu odkupieni bohaterami tego opowiadania [6:09] podkreślam opowiadania są po pierwsze uczeń na lekcji religii po drugie co [6:18] jest ciekawe demon po trzecie co powinno być tutaj niektórym bliskie Student [6:26] teologii na uniwersytecie Wocław i po [6:32] czwarte jak to pisze wi światły Probosz uczeń na lekcji religii słysząc od [6:41] nauczyciela że Jezus odkupił ludzi z grzechów komentuje to słowami [6:48] lepiej byłoby gdyby nas odkupił od [6:55] spowiedzi Demon przekonuje młodzie e Ludzie chętnie grzeszą lecz nie [7:04] chętnie się spowiadają A dlatego niechętnie się [7:10] spowiadają ponieważ nie chcą być odkupieni a zatem konkluduje Demon Jezus [7:19] im nie odkupił tylko zamiast odkupienia dał im [7:26] spowiedź kolejny bater [7:30] owca dogmatyki przez cały semestr ma wykłady [7:35] o odkupieniu chociaż studenci dowiedzieli [7:39] się wszystkiego o odkupieniu to jednak jeden z nich jest [7:45] zawiedziony wykładami nie doświadcza bowiem [7:50] odkupienia pomimo regularnej spowiedzi dzięki której wyrzeka się [8:02] złości te wyrzeczenia przyjemności nie są jednak dla studenta [8:10] odkupienie odpowiedzią na Rozterki owego anonimowego [8:16] studenta jest Zachęta do częstej spowiedzi profesor powiada że ma się [8:23] stać jak Jan apostoł którego pan Jezus umiłował [8:30] studenta wprost rozgniewał taka rada i powiada skoro mam stać się takim jak Jan [8:40] Apostoł to znaczy że jest to zależne od mnie a zatem nie ma odkupienia jak [8:49] odkupienie ma być zależne ode mnie to po prostu tego odkupienia nie ma studenta [8:59] nie przekonuje więc droga od spowiedzi do grzechu i od grzechu do spowiedzi [9:09] uważa student że konfesjonał wcale nie jest skarbcem lecz [9:16] jest Izbą tortur i wreszcie kolejny bohater czyli ów światły Probosz zdaje [9:26] się rozwiązywać problemy [9:33] w jaki spb światły proboszcz rozumie przeciętnego [9:41] parafianina który mu oświadcza nie chce być [9:46] pobożny na każdym bowiem kroku przy każdym ruchu [9:58] ręki [10:02] Probosz zdaje sobie sprawę z tego że więcej przykazań tym więcej okazji do [10:11] grzechu dlatego też proboszcz przypomina swoim [10:16] parafianom słowa świętego Augustyna Kochaj i czyń co [10:28] chcesz [Muzyka] [10:32] podkreślam katolickim parafianom słowa Marcina Lutra grzesz [10:39] mocno bylebyś mocniej [10:45] wierzył i wyciąga proboszcz z tych słów wniosek mianowicie [10:54] powiada parafianom wiesz tylko troszcie tylko o [11:01] wiarę nie myśl o spowiedzi która cię przeraża myśl tylko o [11:10] wierze Demon który w opowiadaniu towarzyszy [11:15] proboszczowi No komentuje Przecież to jest [11:22] Marcin Luter jednak proboszcz swoje [11:27] kazanie kończy inwokacją do Maryi o Maryjo o [11:34] Niepokalana moje kazanie składam u twoich stóp o tobie uczy święty kościół [11:42] że dzięki szczególnemu przywilejow zawsze byłaś wolna od [11:48] Grzechu immakulata teraz poznaje że i my mamy Podobny [11:55] przywilej Jest nim wiara w twojego ona czyni nas czystymi i świętymi jak ty [12:04] teraz na zakończenie kazanie znajduje właściwe słowa jak ty Maryjo chcemy [12:12] wierzyć chcemy być czystym od Grzechu jak ty Maryjo chcemy się cieszyć że [12:21] odkupienie prawdziwie przyszło ów światły Probosz z opowiadania [12:31] rozwiązuje problem doświadczenia odkupienia nie na poziomie wiary jako [12:39] wiedzy lecz na poziomie wiary jako zaufania wiara będąca [12:48] zaufaniem daje doświadczenie odkupienia a miarą tego [12:56] zaufania jest [13:00] jea Jezus zaufał Bogu że go ocali ale [13:08] inaczej niż chcieli tego świadkowie jego ukrzyżowania oni chcieli aby Jezus na [13:16] ich oczach zszedł z krzyża Jezus jednak ufa że Bóg ocali go [13:26] nie przez Zdjęcie z krzyża lecz przez [13:31] wyjście samej śmierci wiara [13:36] chrześcijanina ma być zaufaniem Bogu na miarę zaufania Jezusa tylko taka Wiara [13:46] Daje doświadczenie odkupienia i krótkie [13:52] krótkie podsumowanie rozwiązanie problemu [13:58] teologicznego w formie literackiego opowiadania a nie w formie traktatu [14:06] teologicznego nie powinno na Wittiga ściągać [14:12] ekskomuniki witi zdawał sobie sprawę że zbliża się [14:18] do pozycji Marcina Lutra jednak miał odwagę upomnieć się o [14:26] wiarę jako zaufanie ponieważ Marcin Luter wy [14:33] akcentował wiarę jako zaufanie i tym samym pomniejszy wiarę [14:40] jako wiedzę dlatego Kościół pocki zrobił dokładnie [14:47] odwrotnie wy akcentował wiarę jako wiedzę kosztem wiary jako [14:55] zaufania w takim kontekście akcentowanie wiary jako [15:01] zaufania mogło rodzić podejrzenie o luteranizm [15:08] tymczasem wiara musi być traktowana integralnie jako [15:15] zaufanie fides kwa ufam tobie i też jako wiedza [15:25] fides wierzę że oba elementy są nierozerwalne i są niezbędne gdy chodzi [15:35] o wiarę i proszę wybaczyć takie nota wi profesor jf [15:43] wi był 26 lat starszy od siostry Faustyny [15:51] Kowalskiej i przeżył ją o 11 lat Ze względu [15:57] na nie poznał [16:02] dzienniczka Siostry Faustyny można tylko [16:08] spekulować Jak profesor wittich oceniłbym Siostry [16:16] Faustyny Jezu ufam Tobie przecież ta modlitwa krótka modlitwa jest aktem [16:26] wiary jako zaufania [Aplauz] [16:36] dziękuję --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl