Wiara a ekologia (R. Rogowski) – ks. dr hab. Jarosław Lipniak

Rozwiń transkrypcję filmu

Wiara a ekologia (R. Rogowski) – ks. dr hab. Jarosław Lipniak

  • ksiądz doktor habilitowany Jarosław
  • ksiądz doktor habilitowany Jarosław
  • Lipniak tutaj wykłada teologię
  • dogmatyczno i
  • ekumenicznym Kierownik Katedry
  • ekumenizmu dialogu międzyreligijnego
  • chociaż są dwa źródła eklezji komunizm
  • czyli na osobistej stronie mamy świeższe
  • informacje niż na uczelnianej No i dodam
  • tylko że jest redaktorem naczelnym
  • międzynarodowego przeglądu teologicznego
  • comunio wygłosi wykład na temat no
  • Wrocławskiego teologa związanego z pwt
  • księdza profesora Rogowskiego wiara a
  • ekologia Bardzo proszę wiara a teologia
  • u księdza profesora
  • Rogowskiego dzisiejszy świat bez
  • wątpienia przeżywa nie tylko erę
  • inteligencji informacyjnej ale także
  • świadomości
  • i ta wizja rzeczywistości dla wielu
  • ludzi jest naprawdę
  • taką
  • tożsamą wizją ekologii do tego stopnia
  • że próbuje się przeciwstawić albo
  • oskarżyć kościół chrześcijaństwo o to że
  • jest przeciwko ekologii i na to zwrócił
  • uwagę już dawno temu taki prekursor
  • teologii albo ekologii ksiądz profesor
  • Rogowski 21 lat temy
  • w Krakowie taką książkę
  • teologia w której zwrócił
  • uwagę na fakty uwagę na fakty które
  • dzisiaj mają miejsce po pierwsze mówi że
  • dzisiejszy świat sposób krytyczny patrzy
  • na dialog pomiędzy chrześcijańską
  • teologią a ekologią i mówi o zarzutach
  • które kieruje świat pod kierunkiem
  • chrześcijan
  • chrześcijaństwa mówi o trzech tak
  • zarzutach Po pierwsze że
  • judeochrześcijaństwo już przez samo
  • pojęcie stworzenia i zdefiniowanie
  • miejsca człowieka ponosi
  • odpowiedzialność za
  • antropocentryzm oraz za
  • naukowo-techniczne podejście do przyrody
  • z wszystkimi konsekwencjami które z tego
  • wypływały i dalej wypływają drugi zarzut
  • to to że chrześcijanie na przestrzeni
  • wieków niewiele zrobili w sensie
  • teoretycznym i praktycznym aby wzmocni
  • ekologicznej
  • odpowiedzialności którą człowiek ponosi
  • trzeci zarzut istnieją konkretne zarzuty
  • pod adresem nakazów chrześcijańskiej
  • moralności na przykład często można
  • spotkać twierdzenie że chrześcijanie
  • przez odrzucenie aborcji czy sztucznej
  • antykoncepcji przyczyniają się do
  • przeludnienia naszej
  • planety i w niektórych kręgach
  • chrześcijańskich istnieje przez takie
  • zarzuty pewna nieufność do samej
  • ekologii ze względu na zarzuty które
  • stawia
  • chrześcijaństwu wielu chrześcijan
  • odrzuca samą ekologię choć wedle księdza
  • Rogowskiego przecież ona jest czymś
  • bardzo cennym bo mówi o tym że Teo jest
  • teologiczną nauką o nadprzyrodzonym
  • Bożym środowisku w którym człowiek żyje
  • a którego znakiem niejako Sakramentem
  • środowisko naturalne i dlatego ksiądz
  • Rogowski robi w swojej teologii
  • rozróżnienie mówi o teologii o ekologii
  • płytkiej i ekologii głębokiej i mówi że
  • niektóre radykalne pseudo religijne
  • prądy
  • ekologiczne można nazwać mianem herezji
  • ale od razu zaznacza że słowo herezja
  • nie oznacza w jego ustach żadnej Obel
  • wadu który powiedział tak herezje są
  • prawdami które zwariowały herezje są
  • częścią prawdy która
  • spuchła ką Rogowski poucza że
  • chrześcijanie
  • jeż chodzi o ekologię i wtedy ta wartość
  • Pęcznieje i obraca się dzisiaj przeciwko
  • chrześcijaństwu i tak już było w
  • historii kościoła niejednokrotnie
  • kiedyś w dobie rozkwitu średniowiecza
  • chrześcijanie zapomnieli o wartości
  • ubóstwa i powstawały wtedy ruchy katarów
  • albigensów ówczesny kościół odpowiedział
  • na to Ogniem i mieczem i wtedy pojawili
  • się tacy mężowie jak Franciszek z Asyżu
  • Dominik którzy zrozumieli że w tych
  • nurtach jest głęboko ukryta prawda którą
  • po prostu trzeba uczyć oczyścić i
  • umieścić w kontekście wiary
  • chrześcijańskiej Podobnie było z
  • kwestiami
  • socjalnymi Kiedy kościół przez długi
  • czas Nie dostrzegał problemów
  • robotniczych powstał marksizm i trzeba
  • było poprzez naukę społeczną kościoła
  • zapoznane problemy socjalne przywrócić
  • do naszej chrześcijańskiej wizji
  • świata i wedle księdza
  • Rogowskiego tak samo stało się z
  • ekologią bo gdy przejrzymy podręczniki
  • chrześcijańskiej teologii moralnej na
  • przykład sprzed 70 80 lat to znajdziemy
  • całe długie rozdziały
  • poś prawu
  • majątkowego
  • o że człowiek może popełnić jakieś
  • przewinienie przeciwko przyrodzie i
  • dlatego ksiądz Rogowski napisał tę
  • książkę Teo ekologia aby była ona
  • przebudzeniem ekologicznej
  • odpowiedzialności bo kościół nie zrobił
  • tego w odpowiednim momencie we właściwym
  • czasie co było jego
  • obowiązkiem weźmy na przykład do ręki
  • Biblię iamy poły Wiz z KSI rodzaju
  • bądźcie płodni rozmnażajcie się zapełnia
  • ziemię podporządkowując ją sobie i
  • panuj cytat wedle Biblii
  • ekumenicznej dzisiejsi egzegeci
  • podkreślają że zdanie to nie jest
  • nakazem ale
  • błogosławieństwem i że jest to
  • błogosławieństwo płodności i że w żadnym
  • przypadku nie jest to zachę do
  • plądrowania cienia ziemi a słowa
  • bierzcie
  • posiadanie mają konotacje małżeńskie i
  • oznaczają przekształcenie ziemi na obraz
  • nieba czyli kontynuowanie Bożego dzieła
  • w tym cudownym rytmie w którym ma swoje
  • olbrzymie znaczenie
  • szabat ekologia płytka to
  • antropocentryzm
  • teologia ekologia Głęboka to
  • teocentryczny obraz
  • świata i chodzi tutaj właśnie
  • Obra świata ksiądz Rogowski uprawia
  • ekologię
  • głęboką Bóg jest w centrum jako Pan
  • żywota
  • jest istotne że w owym centrum nie stoi
  • stworzenie i że nie jest ono
  • ubóstwie człowiek jest władcą ale jest
  • też
  • gospodarzem jeszcze zatrzymuje KSD
  • Rogowski na Krzyku
  • zi
  • szarza
  • Ziemia jest paradoksalnie ukazana jako
  • matka i ten szczególny krzyk ziemi
  • przedstawiony został w rozumieniu
  • ekologicznym w księdze choba w 31
  • rozdziale chob Zastanawiając się nad
  • swoją winą mówi tak Jeżeli przeciwko
  • mnie woła moja ziemia a z nią płakały
  • jej zagony jeśli Jej plony jadłem bez
  • zapłaty
  • przeciw tym którzy dopuszczają się na
  • niej nieprawości to samo mamy ozeasza
  • Jeremiasza a potem ci którzy dopuszczają
  • się społecznych nieprawości którzy
  • uciskają sieroty wdowy są za to karani
  • przez ekologiczne katastrofy ziemia
  • wysycha jest niepłodna
  • ponieważ
  • którzy
  • grzech to ważny motyw dlatego chciałby
  • ksiądz Rogowski ukazać połączenie
  • moralności społecznej z
  • ekologią wąskim tego słowa
  • znaczeniu ksiądz Rogowski był zakochany
  • w teologii Wschodniej w całej teologii
  • chrześcijańskiego wschodu a szczególnie
  • chyba w
  • prawosławiu a więc w wyznaniu gdzie
  • ziemia jest rozumiana jako świętość i
  • jako sakrament i w obu tych znaczeniach
  • Ziemia jako symbol Boga i jako
  • pośredniczka poprzez którą Bóg
  • komunikuje się z człowiekiem a człowiek
  • z Bogiem i to jest motyw który odegrał
  • istotną rolę we wczesnym okresie
  • patrystyczny jak i w całej tradycji
  • wschodniej i moglibyśmy tak przejść
  • przez całą historię duchowości
  • odnajdując szacunek do ziemi i stworzeń
  • w tradycji monastycznej i
  • pustelnicze rodowód
  • starożytny o czym przypomina ksiądz
  • Rogowski nie musimy patrzeć z zazdrością
  • na lewicowe filozofie nie jesteśmy
  • ograniczeni do powoływania się tylko na
  • jakieś dokumenty kościoł kościelne ale
  • już mamy u ojców pustyni Antoniego
  • Wielkiego makarego egipskiego którzy
  • żyli ascetycznie i asceza
  • chrześcijańska powszechnie kojarzona z
  • izolacją
  • charakter społeczny bo w konsekwencji
  • rygoryzm nastawiony na ograniczenie
  • używania dóbr jest
  • ekologiczny chodzi o to żeby unikać
  • Kultury nad
  • konsumpcji ksiądz Rogowski uczył że
  • nasza chrześcijańska ekologia jest
  • racjonalna spójna i niezbędna w walce o
  • dobrostan całego środowiska
  • naturalnego uczy
  • ek
  • chrześcijan problemem są poglądy wedł
  • których człowiek jest równy
  • zwierzętom apeluje o zwrot ku ekologii
  • który ma polegać na zmianie stosunku
  • człowieka do przyrody a nie pod ważeniu
  • jego miejsca w hierarchii stworzenia i
  • dana przez Boga człowiekowi władza nad
  • naturą nie polega na
  • mo
  • dlatego przestrzega przed
  • fundamentalizmem ekologicznym i przed
  • stałym narzekaniem na ten zepsuty
  • współczesny świat dlatego ten świat jest
  • naszym domem
  • rodzinnym a także częścią naszego
  • dziedzictwa i mówi że współczesny świat
  • nie jest tylko zły ale jest
  • skomplikowany dzisiejszemu światu
  • ostrzeg ksiądz Rogowski grozi ekia pły
  • myś że gdyby ekologia poszła dziś w
  • swoim rozwoju jedynie drogą akcentowania
  • materialnych aspektów środowiska
  • materialnego byłaby jednostronna i
  • powszechna ale powinna być złączona z
  • odradzającym
  • się religijnymi nurtami
  • ekologii przestrzega przed sekciarstwo
  • wielu swoim podejściem do Boga człowieka
  • świata i jego myślenie na temat
  • teologii jest Jak łyk świeżości mądre
  • wielowymiarowe dobrze osadzone w Piśmie
  • Świętym w duchowości tradycji całego
  • kościoła jest otwarte na filozofię i
  • czerpie z najnowszych nurtów
  • teologicznych i naukowych
  • dziękuję
  • i
Pobierz transkrypcję (TXT)