Wiara a ekologia (R. Rogowski) – ks. dr hab. Jarosław Lipniak
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Wiara a ekologia (R. Rogowski) – ks. dr hab. Jarosław Lipniak
- ksiądz doktor habilitowany Jarosław
- ksiądz doktor habilitowany Jarosław
- Lipniak tutaj wykłada teologię
- dogmatyczno i
- ekumenicznym Kierownik Katedry
- ekumenizmu dialogu międzyreligijnego
- chociaż są dwa źródła eklezji komunizm
- czyli na osobistej stronie mamy świeższe
- informacje niż na uczelnianej No i dodam
- tylko że jest redaktorem naczelnym
- międzynarodowego przeglądu teologicznego
- comunio wygłosi wykład na temat no
- Wrocławskiego teologa związanego z pwt
- księdza profesora Rogowskiego wiara a
- ekologia Bardzo proszę wiara a teologia
- u księdza profesora
- Rogowskiego dzisiejszy świat bez
- wątpienia przeżywa nie tylko erę
- inteligencji informacyjnej ale także
- świadomości
- i ta wizja rzeczywistości dla wielu
- ludzi jest naprawdę
- taką
- tożsamą wizją ekologii do tego stopnia
- że próbuje się przeciwstawić albo
- oskarżyć kościół chrześcijaństwo o to że
- jest przeciwko ekologii i na to zwrócił
- uwagę już dawno temu taki prekursor
- teologii albo ekologii ksiądz profesor
- Rogowski 21 lat temy
- w Krakowie taką książkę
- teologia w której zwrócił
- uwagę na fakty uwagę na fakty które
- dzisiaj mają miejsce po pierwsze mówi że
- dzisiejszy świat sposób krytyczny patrzy
- na dialog pomiędzy chrześcijańską
- teologią a ekologią i mówi o zarzutach
- które kieruje świat pod kierunkiem
- chrześcijan
- chrześcijaństwa mówi o trzech tak
- zarzutach Po pierwsze że
- judeochrześcijaństwo już przez samo
- pojęcie stworzenia i zdefiniowanie
- miejsca człowieka ponosi
- odpowiedzialność za
- antropocentryzm oraz za
- naukowo-techniczne podejście do przyrody
- z wszystkimi konsekwencjami które z tego
- wypływały i dalej wypływają drugi zarzut
- to to że chrześcijanie na przestrzeni
- wieków niewiele zrobili w sensie
- teoretycznym i praktycznym aby wzmocni
- ekologicznej
- odpowiedzialności którą człowiek ponosi
- trzeci zarzut istnieją konkretne zarzuty
- pod adresem nakazów chrześcijańskiej
- moralności na przykład często można
- spotkać twierdzenie że chrześcijanie
- przez odrzucenie aborcji czy sztucznej
- antykoncepcji przyczyniają się do
- przeludnienia naszej
- planety i w niektórych kręgach
- chrześcijańskich istnieje przez takie
- zarzuty pewna nieufność do samej
- ekologii ze względu na zarzuty które
- stawia
- chrześcijaństwu wielu chrześcijan
- odrzuca samą ekologię choć wedle księdza
- Rogowskiego przecież ona jest czymś
- bardzo cennym bo mówi o tym że Teo jest
- teologiczną nauką o nadprzyrodzonym
- Bożym środowisku w którym człowiek żyje
- a którego znakiem niejako Sakramentem
- środowisko naturalne i dlatego ksiądz
- Rogowski robi w swojej teologii
- rozróżnienie mówi o teologii o ekologii
- płytkiej i ekologii głębokiej i mówi że
- niektóre radykalne pseudo religijne
- prądy
- ekologiczne można nazwać mianem herezji
- ale od razu zaznacza że słowo herezja
- nie oznacza w jego ustach żadnej Obel
- wadu który powiedział tak herezje są
- prawdami które zwariowały herezje są
- częścią prawdy która
- spuchła ką Rogowski poucza że
- chrześcijanie
- jeż chodzi o ekologię i wtedy ta wartość
- Pęcznieje i obraca się dzisiaj przeciwko
- chrześcijaństwu i tak już było w
- historii kościoła niejednokrotnie
- kiedyś w dobie rozkwitu średniowiecza
- chrześcijanie zapomnieli o wartości
- ubóstwa i powstawały wtedy ruchy katarów
- albigensów ówczesny kościół odpowiedział
- na to Ogniem i mieczem i wtedy pojawili
- się tacy mężowie jak Franciszek z Asyżu
- Dominik którzy zrozumieli że w tych
- nurtach jest głęboko ukryta prawda którą
- po prostu trzeba uczyć oczyścić i
- umieścić w kontekście wiary
- chrześcijańskiej Podobnie było z
- kwestiami
- socjalnymi Kiedy kościół przez długi
- czas Nie dostrzegał problemów
- robotniczych powstał marksizm i trzeba
- było poprzez naukę społeczną kościoła
- zapoznane problemy socjalne przywrócić
- do naszej chrześcijańskiej wizji
- świata i wedle księdza
- Rogowskiego tak samo stało się z
- ekologią bo gdy przejrzymy podręczniki
- chrześcijańskiej teologii moralnej na
- przykład sprzed 70 80 lat to znajdziemy
- całe długie rozdziały
- poś prawu
- majątkowego
- o że człowiek może popełnić jakieś
- przewinienie przeciwko przyrodzie i
- dlatego ksiądz Rogowski napisał tę
- książkę Teo ekologia aby była ona
- przebudzeniem ekologicznej
- odpowiedzialności bo kościół nie zrobił
- tego w odpowiednim momencie we właściwym
- czasie co było jego
- obowiązkiem weźmy na przykład do ręki
- Biblię iamy poły Wiz z KSI rodzaju
- bądźcie płodni rozmnażajcie się zapełnia
- ziemię podporządkowując ją sobie i
- panuj cytat wedle Biblii
- ekumenicznej dzisiejsi egzegeci
- podkreślają że zdanie to nie jest
- nakazem ale
- błogosławieństwem i że jest to
- błogosławieństwo płodności i że w żadnym
- przypadku nie jest to zachę do
- plądrowania cienia ziemi a słowa
- bierzcie
- posiadanie mają konotacje małżeńskie i
- oznaczają przekształcenie ziemi na obraz
- nieba czyli kontynuowanie Bożego dzieła
- w tym cudownym rytmie w którym ma swoje
- olbrzymie znaczenie
- szabat ekologia płytka to
- antropocentryzm
- teologia ekologia Głęboka to
- teocentryczny obraz
- świata i chodzi tutaj właśnie
- Obra świata ksiądz Rogowski uprawia
- ekologię
- głęboką Bóg jest w centrum jako Pan
- żywota
- jest istotne że w owym centrum nie stoi
- stworzenie i że nie jest ono
- ubóstwie człowiek jest władcą ale jest
- też
- gospodarzem jeszcze zatrzymuje KSD
- Rogowski na Krzyku
- zi
- szarza
- Ziemia jest paradoksalnie ukazana jako
- matka i ten szczególny krzyk ziemi
- przedstawiony został w rozumieniu
- ekologicznym w księdze choba w 31
- rozdziale chob Zastanawiając się nad
- swoją winą mówi tak Jeżeli przeciwko
- mnie woła moja ziemia a z nią płakały
- jej zagony jeśli Jej plony jadłem bez
- zapłaty
- przeciw tym którzy dopuszczają się na
- niej nieprawości to samo mamy ozeasza
- Jeremiasza a potem ci którzy dopuszczają
- się społecznych nieprawości którzy
- uciskają sieroty wdowy są za to karani
- przez ekologiczne katastrofy ziemia
- wysycha jest niepłodna
- ponieważ
- którzy
- grzech to ważny motyw dlatego chciałby
- ksiądz Rogowski ukazać połączenie
- moralności społecznej z
- ekologią wąskim tego słowa
- znaczeniu ksiądz Rogowski był zakochany
- w teologii Wschodniej w całej teologii
- chrześcijańskiego wschodu a szczególnie
- chyba w
- prawosławiu a więc w wyznaniu gdzie
- ziemia jest rozumiana jako świętość i
- jako sakrament i w obu tych znaczeniach
- Ziemia jako symbol Boga i jako
- pośredniczka poprzez którą Bóg
- komunikuje się z człowiekiem a człowiek
- z Bogiem i to jest motyw który odegrał
- istotną rolę we wczesnym okresie
- patrystyczny jak i w całej tradycji
- wschodniej i moglibyśmy tak przejść
- przez całą historię duchowości
- odnajdując szacunek do ziemi i stworzeń
- w tradycji monastycznej i
- pustelnicze rodowód
- starożytny o czym przypomina ksiądz
- Rogowski nie musimy patrzeć z zazdrością
- na lewicowe filozofie nie jesteśmy
- ograniczeni do powoływania się tylko na
- jakieś dokumenty kościoł kościelne ale
- już mamy u ojców pustyni Antoniego
- Wielkiego makarego egipskiego którzy
- żyli ascetycznie i asceza
- chrześcijańska powszechnie kojarzona z
- izolacją
- charakter społeczny bo w konsekwencji
- rygoryzm nastawiony na ograniczenie
- używania dóbr jest
- ekologiczny chodzi o to żeby unikać
- Kultury nad
- konsumpcji ksiądz Rogowski uczył że
- nasza chrześcijańska ekologia jest
- racjonalna spójna i niezbędna w walce o
- dobrostan całego środowiska
- naturalnego uczy
- ek
- chrześcijan problemem są poglądy wedł
- których człowiek jest równy
- zwierzętom apeluje o zwrot ku ekologii
- który ma polegać na zmianie stosunku
- człowieka do przyrody a nie pod ważeniu
- jego miejsca w hierarchii stworzenia i
- dana przez Boga człowiekowi władza nad
- naturą nie polega na
- mo
- dlatego przestrzega przed
- fundamentalizmem ekologicznym i przed
- stałym narzekaniem na ten zepsuty
- współczesny świat dlatego ten świat jest
- naszym domem
- rodzinnym a także częścią naszego
- dziedzictwa i mówi że współczesny świat
- nie jest tylko zły ale jest
- skomplikowany dzisiejszemu światu
- ostrzeg ksiądz Rogowski grozi ekia pły
- myś że gdyby ekologia poszła dziś w
- swoim rozwoju jedynie drogą akcentowania
- materialnych aspektów środowiska
- materialnego byłaby jednostronna i
- powszechna ale powinna być złączona z
- odradzającym
- się religijnymi nurtami
- ekologii przestrzega przed sekciarstwo
- wielu swoim podejściem do Boga człowieka
- świata i jego myślenie na temat
- teologii jest Jak łyk świeżości mądre
- wielowymiarowe dobrze osadzone w Piśmie
- Świętym w duchowości tradycji całego
- kościoła jest otwarte na filozofię i
- czerpie z najnowszych nurtów
- teologicznych i naukowych
- dziękuję
- i