TRANSKRYPCJA: "Wiara a ekologia (R. Rogowski) – ks. dr hab. Jarosław Lipniak" Data publikacji: 09.11.2023 Długość: 13:05 --- [0:06] ksiądz doktor habilitowany Jarosław [0:06] ksiądz doktor habilitowany Jarosław [0:08] Lipniak tutaj wykłada teologię [0:10] dogmatyczno i [0:16] ekumenicznym Kierownik Katedry [0:19] ekumenizmu dialogu międzyreligijnego [0:21] chociaż są dwa źródła eklezji komunizm [0:25] czyli na osobistej stronie mamy świeższe [0:27] informacje niż na uczelnianej No i dodam [0:30] tylko że jest redaktorem naczelnym [0:32] międzynarodowego przeglądu teologicznego [0:34] comunio wygłosi wykład na temat no [0:38] Wrocławskiego teologa związanego z pwt [0:41] księdza profesora Rogowskiego wiara a [0:45] ekologia Bardzo proszę wiara a teologia [0:49] u księdza profesora [0:52] Rogowskiego dzisiejszy świat bez [0:54] wątpienia przeżywa nie tylko erę [0:56] inteligencji informacyjnej ale także [0:59] świadomości [1:01] i ta wizja rzeczywistości dla wielu [1:04] ludzi jest naprawdę [1:06] taką [1:07] tożsamą wizją ekologii do tego stopnia [1:11] że próbuje się przeciwstawić albo [1:14] oskarżyć kościół chrześcijaństwo o to że [1:18] jest przeciwko ekologii i na to zwrócił [1:21] uwagę już dawno temu taki prekursor [1:24] teologii albo ekologii ksiądz profesor [1:27] Rogowski 21 lat temy [1:30] w Krakowie taką książkę [1:32] teologia w której zwrócił [1:37] uwagę na fakty uwagę na fakty które [1:40] dzisiaj mają miejsce po pierwsze mówi że [1:43] dzisiejszy świat sposób krytyczny patrzy [1:46] na dialog pomiędzy chrześcijańską [1:49] teologią a ekologią i mówi o zarzutach [1:52] które kieruje świat pod kierunkiem [1:55] chrześcijan [1:57] chrześcijaństwa mówi o trzech tak [1:59] zarzutach Po pierwsze że [2:02] judeochrześcijaństwo już przez samo [2:04] pojęcie stworzenia i zdefiniowanie [2:07] miejsca człowieka ponosi [2:08] odpowiedzialność za [2:10] antropocentryzm oraz za [2:13] naukowo-techniczne podejście do przyrody [2:15] z wszystkimi konsekwencjami które z tego [2:18] wypływały i dalej wypływają drugi zarzut [2:22] to to że chrześcijanie na przestrzeni [2:24] wieków niewiele zrobili w sensie [2:26] teoretycznym i praktycznym aby wzmocni [2:31] ekologicznej [2:32] odpowiedzialności którą człowiek ponosi [2:35] trzeci zarzut istnieją konkretne zarzuty [2:39] pod adresem nakazów chrześcijańskiej [2:41] moralności na przykład często można [2:44] spotkać twierdzenie że chrześcijanie [2:47] przez odrzucenie aborcji czy sztucznej [2:49] antykoncepcji przyczyniają się do [2:51] przeludnienia naszej [2:54] planety i w niektórych kręgach [2:57] chrześcijańskich istnieje przez takie [3:00] zarzuty pewna nieufność do samej [3:04] ekologii ze względu na zarzuty które [3:08] stawia [3:09] chrześcijaństwu wielu chrześcijan [3:11] odrzuca samą ekologię choć wedle księdza [3:15] Rogowskiego przecież ona jest czymś [3:17] bardzo cennym bo mówi o tym że Teo jest [3:21] teologiczną nauką o nadprzyrodzonym [3:24] Bożym środowisku w którym człowiek żyje [3:27] a którego znakiem niejako Sakramentem [3:30] środowisko naturalne i dlatego ksiądz [3:33] Rogowski robi w swojej teologii [3:37] rozróżnienie mówi o teologii o ekologii [3:40] płytkiej i ekologii głębokiej i mówi że [3:45] niektóre radykalne pseudo religijne [3:47] prądy [3:49] ekologiczne można nazwać mianem herezji [3:53] ale od razu zaznacza że słowo herezja [3:57] nie oznacza w jego ustach żadnej Obel [4:07] wadu który powiedział tak herezje są [4:11] prawdami które zwariowały herezje są [4:14] częścią prawdy która [4:19] spuchła ką Rogowski poucza że [4:28] chrześcijanie [4:30] jeż chodzi o ekologię i wtedy ta wartość [4:34] Pęcznieje i obraca się dzisiaj przeciwko [4:37] chrześcijaństwu i tak już było w [4:40] historii kościoła niejednokrotnie [4:43] kiedyś w dobie rozkwitu średniowiecza [4:47] chrześcijanie zapomnieli o wartości [4:50] ubóstwa i powstawały wtedy ruchy katarów [4:54] albigensów ówczesny kościół odpowiedział [4:57] na to Ogniem i mieczem i wtedy pojawili [5:01] się tacy mężowie jak Franciszek z Asyżu [5:04] Dominik którzy zrozumieli że w tych [5:06] nurtach jest głęboko ukryta prawda którą [5:10] po prostu trzeba uczyć oczyścić i [5:13] umieścić w kontekście wiary [5:16] chrześcijańskiej Podobnie było z [5:18] kwestiami [5:19] socjalnymi Kiedy kościół przez długi [5:21] czas Nie dostrzegał problemów [5:23] robotniczych powstał marksizm i trzeba [5:27] było poprzez naukę społeczną kościoła [5:31] zapoznane problemy socjalne przywrócić [5:34] do naszej chrześcijańskiej wizji [5:36] świata i wedle księdza [5:39] Rogowskiego tak samo stało się z [5:42] ekologią bo gdy przejrzymy podręczniki [5:46] chrześcijańskiej teologii moralnej na [5:48] przykład sprzed 70 80 lat to znajdziemy [5:52] całe długie rozdziały [5:55] poś prawu [5:58] majątkowego [6:00] o że człowiek może popełnić jakieś [6:03] przewinienie przeciwko przyrodzie i [6:07] dlatego ksiądz Rogowski napisał tę [6:09] książkę Teo ekologia aby była ona [6:13] przebudzeniem ekologicznej [6:15] odpowiedzialności bo kościół nie zrobił [6:17] tego w odpowiednim momencie we właściwym [6:20] czasie co było jego [6:23] obowiązkiem weźmy na przykład do ręki [6:26] Biblię iamy poły Wiz z KSI rodzaju [6:31] bądźcie płodni rozmnażajcie się zapełnia [6:35] ziemię podporządkowując ją sobie i [6:39] panuj cytat wedle Biblii [6:42] ekumenicznej dzisiejsi egzegeci [6:44] podkreślają że zdanie to nie jest [6:46] nakazem ale [6:48] błogosławieństwem i że jest to [6:50] błogosławieństwo płodności i że w żadnym [6:53] przypadku nie jest to zachę do [6:55] plądrowania cienia ziemi a słowa [6:58] bierzcie [6:59] posiadanie mają konotacje małżeńskie i [7:03] oznaczają przekształcenie ziemi na obraz [7:05] nieba czyli kontynuowanie Bożego dzieła [7:09] w tym cudownym rytmie w którym ma swoje [7:12] olbrzymie znaczenie [7:15] szabat ekologia płytka to [7:18] antropocentryzm [7:20] teologia ekologia Głęboka to [7:24] teocentryczny obraz [7:26] świata i chodzi tutaj właśnie [7:29] Obra świata ksiądz Rogowski uprawia [7:33] ekologię [7:34] głęboką Bóg jest w centrum jako Pan [7:38] żywota [7:40] jest istotne że w owym centrum nie stoi [7:44] stworzenie i że nie jest ono [7:47] ubóstwie człowiek jest władcą ale jest [7:50] też [7:51] gospodarzem jeszcze zatrzymuje KSD [7:54] Rogowski na Krzyku [7:56] zi [7:58] szarza [8:01] Ziemia jest paradoksalnie ukazana jako [8:03] matka i ten szczególny krzyk ziemi [8:07] przedstawiony został w rozumieniu [8:09] ekologicznym w księdze choba w 31 [8:12] rozdziale chob Zastanawiając się nad [8:16] swoją winą mówi tak Jeżeli przeciwko [8:19] mnie woła moja ziemia a z nią płakały [8:23] jej zagony jeśli Jej plony jadłem bez [8:28] zapłaty [8:29] przeciw tym którzy dopuszczają się na [8:32] niej nieprawości to samo mamy ozeasza [8:38] Jeremiasza a potem ci którzy dopuszczają [8:41] się społecznych nieprawości którzy [8:43] uciskają sieroty wdowy są za to karani [8:47] przez ekologiczne katastrofy ziemia [8:50] wysycha jest niepłodna [8:54] ponieważ [8:56] którzy [8:58] grzech to ważny motyw dlatego chciałby [9:01] ksiądz Rogowski ukazać połączenie [9:03] moralności społecznej z [9:06] ekologią wąskim tego słowa [9:09] znaczeniu ksiądz Rogowski był zakochany [9:12] w teologii Wschodniej w całej teologii [9:15] chrześcijańskiego wschodu a szczególnie [9:17] chyba w [9:19] prawosławiu a więc w wyznaniu gdzie [9:22] ziemia jest rozumiana jako świętość i [9:25] jako sakrament i w obu tych znaczeniach [9:29] Ziemia jako symbol Boga i jako [9:32] pośredniczka poprzez którą Bóg [9:34] komunikuje się z człowiekiem a człowiek [9:37] z Bogiem i to jest motyw który odegrał [9:40] istotną rolę we wczesnym okresie [9:43] patrystyczny jak i w całej tradycji [9:45] wschodniej i moglibyśmy tak przejść [9:48] przez całą historię duchowości [9:50] odnajdując szacunek do ziemi i stworzeń [9:53] w tradycji monastycznej i [9:57] pustelnicze rodowód [10:00] starożytny o czym przypomina ksiądz [10:03] Rogowski nie musimy patrzeć z zazdrością [10:05] na lewicowe filozofie nie jesteśmy [10:09] ograniczeni do powoływania się tylko na [10:12] jakieś dokumenty kościoł kościelne ale [10:15] już mamy u ojców pustyni Antoniego [10:18] Wielkiego makarego egipskiego którzy [10:21] żyli ascetycznie i asceza [10:25] chrześcijańska powszechnie kojarzona z [10:28] izolacją [10:29] charakter społeczny bo w konsekwencji [10:32] rygoryzm nastawiony na ograniczenie [10:35] używania dóbr jest [10:37] ekologiczny chodzi o to żeby unikać [10:40] Kultury nad [10:42] konsumpcji ksiądz Rogowski uczył że [10:45] nasza chrześcijańska ekologia jest [10:47] racjonalna spójna i niezbędna w walce o [10:52] dobrostan całego środowiska [10:57] naturalnego uczy [11:00] ek [11:02] chrześcijan problemem są poglądy wedł [11:05] których człowiek jest równy [11:07] zwierzętom apeluje o zwrot ku ekologii [11:11] który ma polegać na zmianie stosunku [11:13] człowieka do przyrody a nie pod ważeniu [11:16] jego miejsca w hierarchii stworzenia i [11:19] dana przez Boga człowiekowi władza nad [11:21] naturą nie polega na [11:27] mo [11:31] dlatego przestrzega przed [11:32] fundamentalizmem ekologicznym i przed [11:35] stałym narzekaniem na ten zepsuty [11:37] współczesny świat dlatego ten świat jest [11:41] naszym domem [11:42] rodzinnym a także częścią naszego [11:45] dziedzictwa i mówi że współczesny świat [11:49] nie jest tylko zły ale jest [11:52] skomplikowany dzisiejszemu światu [11:55] ostrzeg ksiądz Rogowski grozi ekia pły [12:00] myś że gdyby ekologia poszła dziś w [12:03] swoim rozwoju jedynie drogą akcentowania [12:06] materialnych aspektów środowiska [12:09] materialnego byłaby jednostronna i [12:12] powszechna ale powinna być złączona z [12:15] odradzającym [12:17] się religijnymi nurtami [12:20] ekologii przestrzega przed sekciarstwo [12:29] wielu swoim podejściem do Boga człowieka [12:32] świata i jego myślenie na temat [12:36] teologii jest Jak łyk świeżości mądre [12:41] wielowymiarowe dobrze osadzone w Piśmie [12:43] Świętym w duchowości tradycji całego [12:47] kościoła jest otwarte na filozofię i [12:50] czerpie z najnowszych nurtów [12:52] teologicznych i naukowych [12:57] dziękuję [13:02] i --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl