Wiara a egzystencja (R. Bultmann) – dr Dariusz Bruncz
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Wiara a egzystencja (R. Bultmann) – dr Dariusz Bruncz
- doktor bruncz jest redaktorem naczelnym serwisu ekumenizm.pl jest dziennikarzem
- doktor bruncz jest redaktorem naczelnym serwisu ekumenizm.pl jest dziennikarzem
- publicystą lektorem języka niemieckiego na Politechnice Warszawskiej stopień
- doktora uzyskał w Instytucie germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego
- zajmuje się heeger dzisiaj bulem w prowadzi zajęcia w tym roku
- prowadzi zajęcia z ekumenizmu dla studentów C roku z czego jako dziekan
- wst Bardzo się cieszę i Dariuszu Serdecznie cię zapraszam
- tutaj z mównic wiara a egzystencja u Rudolfa
- bulman Dzień dobry serdecznie witam bardzo dziękuję zaproszenie do
- wygłoszenia mała Przepraszam poprawka doktorat był nie o heidegger
- chociaż heidegger występował ale o benedykcie 16 natomiast przejdę ale do Ben 16 za
- chwilkę też wrócę Pod koniec naszego naszego mojego
- referatu do heideggera też tak to na pewno to na pewno Może nie tak bardzo
- jak do Benedykta W końcu trzeba uwzględnić z w sali w której jesteśmy w miejscu w którym jesteśmy
- więc wiara egzystencja Czyż można wymyślić bardziej bulman
- tytuł wystąpienia niż wiara i egzystencja i pewnie można uwzględniając choćby inne terminy kojarzone z Rudolfem
- banem jak choćby demitologizacja termin który zasadniczo wywołuje do dziś u jednych wręcz taki
- sakralny zachwyt a u innych No cóż psychosomatyczny odruch odrzucenia
- niemniej zanim o teologi to trochę właśnie o
- dolnośląskim bo Znajdujemy się właśnie we Wrocławiu miejscu bez przesady można
- powiedzieć Zaprawdę bult manowsk którego niemożliwe pominąć nie tylko w samej
- biografii bman ale również w jego twórczości jak wiemy W 1811 roku
- rozpoczął swoją działalność Wydział teologii ewangelickiej był też Wydział tei
- katolickiej ewang kat mimo różnic wpół istniały obok
- siebie w porównaniu do innych pruskich wydziałów teologicznych Wydział teologii
- ewangelickiej we Wrocławiu uchodził za młodą uczelni słyszeliśmy
- składał on się również z teologów którzy pochodzili między innymi gł wiad ką
- bardzo bardziej że uczelnia gdzie Studiowałem przez 5
- lat i Należy również podkreślić że Wrocław był tym miejscem w którym
- szlifował się właśnie talenty teologiczne i powstawały dzieła dzieła bez których rozumienie
- wiary i egzystencji byłoby dzisiaj o wiele uboższe jeśli
- niemożliwe Wrocławski Wydział Teologiczny uznawane był za dobry
- początek albo bardzo dobry początek dobrze Albo jeszcze lepiej zapowiada się
- Karier teologicznych stąd też nie dziwi fakt że to właśnie we Wrocławiu Rudolf bulman objął swoje pierwsze stanowisko
- Akademickie to było w październiku 1916 roku został profesorem nadzwyczajnym
- Nowego Testamentu ale Wśród ofert jakie zgłaszał co semestr były również wykłady
- z teologii systematycznej historii kościoła z Wrocławia konkretnie z dwóch miejsc we Wrocławiu gdzie mieszkał
- buman 33 Dziś jak udało mi się sprawdzić Mikulicza Radeckiego ulica
- i ufa 15 wybrzeże Ludwika pastera Pisał listy dzieła teologiczne ale też bardzo
- dużo bajek buman był również osobą która chętnie tworzyła bajki dla swoich
- najbliższych dla swoich studentów zachowało się bardzo wiele wpisów dla swoich
- dzieci do swojej narzeczonej bo właśnie okres Wrocławski to też okres zakochania
- i w tym czasie z Wrocławia również bulman Pisał
- listy miłosne do swojej przyszłej małżonki Heleny Feldman not jego byłej
- studentki którą poznał Na kursie języka greckiego ale ślubu nie wzięli we Wrocławiu ślub
- wzięli wen i później żę sprowadził tutaj
- Wrocławia we Wrocławiu i to bardzo konkretny urodziły się buman dwie córki
- Anti iz i tutaj też rodzina bulman doświadczyła trudów wojny i co ciekawe
- zachowały się też trzy kazania z okresu Wrocławskiego buman w
- sumie wygłosił 150 Kazań chociaż nie był ordynowany duchownym ale jak podkreśla
- luterańskie rozumienie urzędu w sposób oczywisty sankcjonuje każdego teologa do wygłaszania Kaz
- z tych trze zachowanych Kaza one są Właściwie poświęcone trudnym kwestiom
- jakże aktualnym kwestią wojny kazania te wygłaszał w
- nieistniejącym już kościele pamięci Maryi Luizy który został zburzony w czasie I Wojny Światowej we Wrocławiu
- przyjaźnił się z księżmi Wilhelmem
- [Muzyka] i angażował również politycznie choć sam
- formalnie do żadnej partii nie należał i tutaj znów pojawia się ciekawostka związana z bulem w kontekście
- ekumenicznym buman w partii która nazywa się de
- demokrat niemiecka partia Demokratyczna chociaż nie był jej członkiem był odpowiedzialny za grupę roboczą w której
- uczestniczyła pewna młoda studentka odpowiedzialna
- światopoglądu i buman wspomagał tą grupę i również tą studentkę ową studentką
- dobrze znaną buwi bo chodziła do niego na lekturę greckich tekstów była Edyta
- Stein i jeszcze inna okoliczność oddająca intelektualny klimat Wrocławia
- na początku XX wieku to właśnie niedaleko stąd na bulwarach Odrzańskich
- bulman spacerował wraz z innym teologiem bardziej znanym jako filoz religi
- teologiem ewangelickim
- przedstawicielem Rudolfem autorem klasycznego dzieła das świętość dzieła
- które także powstało we Wrocławiu zachowało się wspomnienie z jednego z
- takich spacerów gdy właśnie ot to w tajemniczy buman w treść nie opublikowanego jeszcze dzieła
- i może jeszcze na końcu chociaż bard
- ukazująca bulowski charakter Wrocławia to fakt że to właśnie we Wrocławiu
- powstało jedno z najważniejszych dzieł bman i zasadniczo klasyczna pozycja
- współczesnej biblistyki historia tradycji synoptycznej która wymagałaby
- osobnego referatu także także widzimy że bulman i Wrocław to nie tylko drobna
- przygoda czyny epizod biograficzny co prawda były to tylko lata
- 1916 do 19 roku kiedy później przyjął powołanie na profesora
- Nowego Testamentu W gissen Później wrócił do swojego ukochanego marburga natomiast bulman z Wrocławiem
- był związany egzystencjalnie teologicznie i rodzinnie Ale przejdźmy do wiary
- egzystencji wiara i egzystencja C też powołanie teologa są dla bman
- nierozerwalnie ze sobą związane i już w swoich najciezszy
- pismach widać że jego najwcześniejszych pismach widać że wiara nie jest dla
- niego jedynie czy w ogóle uznawani za prawdziwym i takich czy innych
- sformułowań On używa takiego sformułowania
- ale jest przekonaniem zetknięcia z ostateczną
- nieuwarunkowane się wymie kyg skonkretyzowane w Chrystusie
- ukrzyżowanym i zmartwychwstały owo doświadczenie wiary jest kluczowe dla
- egzegeta habilitacyjnej poświęconej egzegez Teodora z mopsuestii przekonuje
- że zadanie eget zadanie teologa polega na tym aby dać sobie powiedzieć
- pismu przemówić używa terminu Gdzie znajduje się środek pisma
- jego istota chodzi Nie o jakiś wydumany środek ale o środek z perspektywy
- którego widać żywą jedność całego pisma według bman zadaniem egy nie jest
- produkcja nowych dogmatów otw podążanie tym
- PiS zania i konstytutywna jest tutaj właśnie
- wiara Bo jeśli kto nie wierzy ten nie może zrozumieć
- wiary powołaniem teologa czy konkretnie
- egzegetyczne uchwycenie wydarzeń w piśmie zawartych i dziejących się w zetknięciu człowieka z wydarzeniem wiary
- czy zatem kościół można zapytać potrzebuje takich teologów i czy taki
- teolog w ogóle potrzebuje kościoła buman przekonuje i to jest napomnienie dla
- wszystkich kaznodziejów chyba obojętnie z jakiegokolwiek kościoła że
- intensywniej teolodzy będą zajmować się naukową teologią tym mniej będą
- wystawieni na niebezpieczeństwo uszczęśliwiania swoich wiernych z ambony swoimi teoriami teologicznym mylenie
- kazalnicy z uniwersy katedrą myślenie bulman jest na skroś
- eklezjologiczny i trzeba to z całą mocą podkreślić dobitnie luterańskie teolog zaznacza że człowiek
- może spotkać Chrystusa jako słowo Boga jedynie tam gdzie to słowo staje się
- wydarzeniem a ono nie dzieje się inaczej niż w kościele poprzez Zwiastowanie
- poprzez głoszenie słowa i przypominam że w ujęciu luterańskim Zwiastowanie słowa
- odbywa się zawsze dwojako poprzez głoszenie słowa Także w postaci
- sakramentu prawdziwego Ciała i Krwi Chrystusa człowiek może spotkać
- Chrystusa jako słowo jedynie tam gdzie to słowo staje się wydarzeniem i dzieje
- się tak zwiastowaniu Kościoła które przeszłą historię Jezusa uobecnia w
- sądzie i przebaczeniu śmierci i życiu po prostu czyni
- wydarzen te pokuj wnie luterański asek operowanie
- między przeciwieństwami odnalezienie w tejże dychotomii w tym
- można powiedzieć wzajemnym przenikaniu się jakieś egzystencjalnej równowagi albo właśnie celebrowanie wręcz tej
- nierównowagi że Bogiem terz właśnie
- przez że rzuca go w obszar oddalenia używa pojęcia goe Bożego oddalenia ale
- jednocześnie Bóg jest bogiem przyszłości ponieważ podtrzymuje swoje roszczenie swoją
- troskę swoją miłość do człowieka opowiadając się za grzesznikiem otwierając mu nową przyszłość poprzez
- przebaczenie Czym jest zatem wiara wiara jest
- zatem orędzia czyli kyg o Jezusie Chrystusie
- ale znów nie chodzi o bezkrytyczne autorytatywne przyjęcie
- jakiegoś historycznego założenia ale to o to że wiara zakłada rozumienie które
- pozwala wierzącemu na pewność wiary a wiara jest pewnością którą czyni sam
- Chrystus on sam Jest historią zbawienia a sformułowania teologiczne są na tyle
- prawdziwe ile Bogu spodoba się uczynić je prawdziwymi i tutaj bardzo mocno
- przebija to co łączy bumara razem z innymi teologi dialektyczny między
- innymi z bartem która łączyła go przyjaźń aczkolwiek nie we wszystkim się
- zgadzali bup podkreśla że słowo uobecnia
- się w konkretnym przeżywaniu wiary A ta nie podlega jedynie drobnym drganiom czy
- delikatnej redefinicji zy wiara skazana jest na walkę na
- rozkołys na zmaganie zwątpienie drżenie o własne zbawienie udrękę i pełne
- Niepokoju oczekiwanie a zatem wszystko to co Luter określał jako
- an dla buman biorąc pod uwagę jego biografię i trudny czas uwikłania
- kościoła ewangelickiego niemieckich chrześcijan w zbrodniczy system Rzeszy miało to
- oż chodzi egzystencj egzystencj teologicznego bycia u
- buman ją również pokazują pewne dramatyczne wydarzenia jakie miały miejsce niedługo będzie kolejna
- rocznica w nocy znane jako noc Kryształowa z 9
- nach list 1938 rman wówczas światowej sławy teolog w
- Marburgu przyszedł na zajęcia jak co ran kazał otworzyć okna sali wykładowej by
- studenci Poczuli swą dymu palących się synagog palące się synagogi w Marburgu
- żeby Poczuli duch panującą w powietrzu po spalonej synagodze po czym po
- dłuższej chwili bez modlitwy A każdy swój wykład zaczynał modlitwą oświadczył gdy synagogi się palą nie
- możemy odbywać wykładów Zresztą bulman o czym mało osób
- wie był mocno zaangażowany również w pomoc Żydom czy profes nie tylko student
- swoim studentom przyszłym również teologom i filozofom jednym z nich był
- jego wybitny uczeń Hans któremu pozwolił się wydostać z Niemiec także jego kolega Uniwersytecki
- filolog lender któremu pomógł również wydostać się z obozu koncentracyjnego wielu swoim studentom pomagał ale
- pomagał również poprzez swoją działalność naukową ponieważ już był wtedy bardzo znanym poza Europą
- teologiem ewangelickim stąd też nie wahał się publikować negatywnych opinii
- na temat niektórych na temat chociażby prób zawłaszczania teologii ewangelickiej
- przez zwolenników Hitlera przez niemieckich chrześcijan pisał bardzo ciekawe
- opinie nie tylko w kontekście bieżącej teologii wydarzeń bieżącej teologii
- ewangelickiej ale również odnosił się do bieżących wydarzeń ja chociażby jego
- znane wotum gdy sprzeciwiał się wyłączaniu czy dyskryminowani osób
- niewidomych które nie miały aryjskiego pochodzenia
- demitologizacja wiąże
- ZOL demitologizacja myślimy od razu o rudolfie jedak Należy podkreślić że
- termin ten podobnie jak wiele innych pojęć teologicznych po wielokroć
- zmieniał znaczenie i co ważne nie został sformułowany po raz pierwszy przez
- bman wydaje się że
- pojęcie w recenzji etyki wybitnego liberalnego teologa Wilhelma Hermana który był
- nauczycielem zarówno Barta jak i bulman pochowany jest na tym samym cmentarzu niedaleko Zresztą od Rudolfa bulman
- tutaj jeszcze mała dygresja a propos bulman na jego grobie
- na z żydowskim zwyczajem umieszczane są kamyki które umieszcza się dla tych na
- grobach któzy zasłużyli się do Żydów te kamyki są donoszone Właściwie w każdym
- podejrzewam tygodniu grób Może niezbyt zadbany ale te Kamiki wyglądają na jakby
- no nie wiem czy ktoś je zrzuca czy nie Nie sądzę ale jest ich naprawdę naprawdę dużo i w okolicy grobu nie zauważyłem
- żadnych innych kamyków tylko tylko na grobie na grobie Rudolfa buman i jego żony Heleny
- bman która go oczywiście w tym wszystkim wspiera oprócz wspomnianego
- strat inne znaczenie demitologizacji w sensie Racjonalizacji pojawia się w
- 1928 roku u teologa specjalist Starego Testamentu Wilhelma caspariego co
- ciekawe kolegi bman z Uniwersytetu Wrocławskiego udokumentowane Są również
- inne użycia terminów właśnie przez ucznia Hans joas czy wybitnego filozofa
- Teodora adorno jednak Jak już powiedziałem największy rozgłos pojęcie demitologizacji zdobyło właśnie w ujęciu
- bulman i związane jest z wykładem w aspir Bach w 1941 roku to był wykład otwarty
- wcześniej ten sam wykład Został wygłoszony dla zamkniętego grona teologów i cytat chyba najbardziej znany
- z tego wykładu nie można używać światła elektrycznego i odbiornika radiowego
- korzystać w przypadku choroby z nowoczesnych środków medycznych i klinicznych a jednocześnie wierzyć w świat duchów i
- cudów Nowego Testamentu to właśnie bodajże najbardziej znane zdanie z wykładu bman
- które stało się kamieniem obrazy i pretekstem do generalnego ataku na marburski teologa buman zaznacza że
- demitologizacja jest szczególnym przypadkiem egzystencjalnej interpretacji pisma a jej celem nie jest
- likwidacja nie jest relatywizacja czy unieważnienie Nowego Testamentu ale
- wręcz przeciwnie coś zupełnie innego demitologizacja nie oznacza usunięcie
- tego wszystkiego co wpisuje się w mityczny trójpoziomowy biblijny obraz świata nie oznacza również usunięcie
- mitu w jego rozlicznych manifestacjach ale takie uwolnienie się podkreślam nie
- pozbycie się ale uwolnienie od mitycznego obrazu świata aby umożliwić
- nowoczesnemu człowiekowi zrozumienie Zwiastowania
- kator wyrażających świadomość egzystencjalną epok minionych chodzi więc o egzystencjalne otwarcie na to Co
- może kryć się w zwiastowe A jeśli zatem mówimy o
- preegzystencja
- a zrozumienie Co Bóg chce nam powiedzieć poprzez historię i eschatologiczne
- wydarzenie Jezusa Chrystusa Co to znaczy eschatologiczne wydarzenie Chrystusa
- chodzi o zbawcę który dzieje się tu i teraz chodzi o Chrystusa obecnego w
- Zwiastowanie buman nie chce ani zacierać ani
- redukować to co mityczne wręcz przeciwnie UA nie oferuje obiektywnego
- obrazu świata a jest wyrazem określonego samo zrozumienia człowieka ukazując to
- co boskie jako ludzkie A to co transcendentne jako iman
- tutejsze mit znosi zasadniczo granice między tym co ludzkie i boskie a zatem
- mityczne ujęcie wiary jest etapem do zrozumienia głębi wiary jej ryzyka co w
- dramatyczny sposób widać w krzyżu w jaki sposób Bóg pozwalając na ukrzyżowanie Jezusa
- wzniósł krzyż dla nas wierzyć w krzyż nie Znaczy wpatrywać się w mityczny
- proces który dopełni się gdzieś poza nami gdzieś w historii czy poza naszym
- światem Nie chodzi też Na patrzenie na krzyż jako obiektywne wydarzenie które Bóg zalicza nam na naszą korzyść
- przypisuje jako naszą sprawiedliwość ale wierzyć w krzyż ozacza
- w swój własny dać ukrzyżować się z Chrystusem właśnie wiarę w tego
- ukrzyżowanego i zmartwychwstałego Chrystusa którą spotykamy nie inaczej jak w zjast nowu kościelnym bulman
- nazywa prawdziwą wiarą wielkanocną i Jak się można domyśleć
- program demitologizacji Nowego Testamentu wywołał skrajne reakcje w ewangelickim środku środowisku
- kościelnym od akceptacji do odrzucenia także
- wyznający z kórym się identyfikował nao korzyść pracowa w pierwszym gorącym okresie
- dyskusji wsparcie przyszło ze strony znanego wrocławianina
- Bona 1942 roku bon komentując wykład
- zbach stwierdził że cieszy się iż
- buman pod
- Bon oskarżył aranc i faryzeizm nazywając prawdziwym wstydem dla kościoła
- wyznającego cytat chętnie Porozmawiałbym z buman o tym i chciałbym się wystawić na przeciąg
- jaki od niego płynie ale okno należy później znowu zamknąć gdyż w przeciwnym
- razie ci bardziej podatni mogą się przeziębić jednak bon to jest też
- Ciekawe jakby miał jedno za złe co napisał już w jednym z
- więziennych listów stel bulman nie poszedł wystarczająco daleko
- nie tylko mitologiczne ale także religijne pojęcia należy poddać nier religijnej interpretacji i bulman
- zaznacza że egzystencjalnie rozumiana wiara chrześcijańska polega raczej na wierze w
- Chrystusa jako wyzwoliciela od prawa i śmierci niż na
- przemówieniu radiowym dla szwajcarów 1953 bulan stwierdził że nie jesteśmy
- tymi którymi wydaje się nam że jesteśmy i tu już cały czas widać także poprzednich etapach ogromne wpływy jego
- Przyjaźni Zresztą byli w pewnym okresie przeszli też na ty co w
- tamtych pod wykład heidera na odwrót i mówi w
- przemówieniu radiowym nie jesteśmy tymi którzy którymi wydaje się nam że jesteśmy
- jesteśmy tymi którzy są w świetle łaski bożej jesteśmy czym tu i teraz nigdy nie
- jesteśmy właśnie to jest naszym właściwym byciem To jest nasza wiara
- bożonarodzeniowa patz Przypominając sobie naszą rozmowę o
- teologii o kowbojach w sierpniu mieliśmy rozmowe
- jest to wywiad który jest do przeczytania na ekumenizm.pl ja z całą taką prowokacją dziennikarską że tak
- powiem zadałem panu rektorowi pytanie A po co w ogóle ta teologia tak Po co ludziom ta teologia jest tyle
- wspaniałych rzeczy których można robić po co ludzie w ogóle studiują teologię i
- pan rektor Bardzo zręcznie z z tego wybrnął
- wur zdradza natomiast dlaczego tywi mwi o tym dlatego że podobne pytanie zadano
- butowi na 7 lat przed śmiercią może nie o kowbojach ale Jaką radę ma dla
- młodszego pokolenia studentów teologii powiedział wtedy troszcie się o ogólne kształcenie o
- wiedzę ogólną uprawiajcie teologi jak naukę i nigdy nie pytajcie się podczas studiów
- co można z teologią zrobić Co można zrobić z teologią w praktyce ale po prostu pytajcie o prawdę
- To czego się w ten sposób można nauczyć i dowiedzieć samo się sprawdzi W
- praktyce ję czasu 3 minuty akurat akurat gdyż
- mówiłem o
- wrocławskim jesteśmy w sali Benedykta x Józefa ringera a ponieważ mam ogromną
- słabość do tego teologa nie tylko dlatego że na jego temat pisałem rozprawę
- doktorską ale też ze względu na to że Benedykt x czy Józef racinger był
- bardzo mocno związany z ewangelickim światem teologicznym zdania się różnią
- czy rzeczywiście był wielkim znawcą czy zupełnie nie zrozumiał intencji teologii ewangelickiej ale jak może Państwo
- wiedzą w testamencie duchowym duchowym Benedykta XV Zasadniczo nie pojawia się
- wielu teologów katolickich za to pojawia się cała plejada luterańskich teologów i pojawia się bulman ktoś kiedyś złośliwie
- stwierdził że przy okazji jego słynnych tekstów Benedykta XV trylogii o Jezusie
- Jezusie z Nazaretu częściej wspomina bulman niż Ducha Świętego jest to jakiś
- na pewno wskaźnik Tym bardziej że te wpływy bulman na Józefa ringera są dosyć
- są dosyć widoczne i widać to chociażby na przykładzie na
- przykładzie pojęcia nie tylko demitologizacji które też podejmuje w analizie krytycznej
- Benedykt x ale widać również to w kontekście słynnej przemowy frb burskiej
- którą Benedykt wygłosił podczas pielgrzymki do Niemiec mówiąc oświatowi kościoła oczywiście krytyka
- Benedykta to odnosiło się przede wszystkim odczytane
- tak to był jako krytyka do kościoła rzymskokatolickiego w Niemczech zbyt skostniałe w tych strukturach
- ramach państwowych który co prawda jest bardzo bogaty i dysponuje wieloma różnymi zasobami ale zasadniczo dopuścił
- do tego że Niemcy stały się na powrót krajem misyjnym
- natomiast natomiast stwierdzenie od bulman i tak samo
- również widać tutaj pewne podobieństwa między bulman i benedyktem XV jeżeli
- chodzi o krytykę współczesnego świata świata który bulman rozumie w
- sposób sposób podobny świata który przestaje zadawać pytanie o prawdę
- świata który relatywizuje samego siebie Jakie jest tym wszystkim kończąc miejsce kościoła są to wydaje mi się słowa które
- równie dobrze mógłby powiedzieć Benedykt XV i tym cytatem Rudolfa
- pochodzącego Zresztą z komentarza do Ewangelii Jana czyli późniejsze dzieło bulman zakończę swoje wystąpienie do
- istoty kościoła należy właśnie to być wewnątrz świata eschatologiczne
- światowi trzeba być zborem eschatologiczny światowi zbór Kościół
- nie może dać się uwieść przez nienawiść do świata stając się niewierny swojemu
- powołaniu ale zbór nie może dać się również zmonopolizować przez historię
- świata nie może rozumieć się jako czynnik kulturowy w syntezie ze światem
- to ukazanie napięcia między zwróceniem się ku światu ale też
- światowi między tymi dwoma można powiedzieć przeciwieństwami dzieje się
- właśnie wiara Wiara jak ją rozumiał bulman w kontekście kościelnym w
- kontekście przede wszystkim Krzyża i zmartwychwstania dziękuję
- bardzo