W teatrze nie ma Boga… | „Płeć Boga”
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
W teatrze nie ma Boga... | "Płeć Boga"
- zatytułował swoje wystąpienie w teatrze
- zatytułował swoje wystąpienie w teatrze
- Nie ma Boga ale
- tak kontynuacja może być bardzo różna
- czy nie ma Boga ani bogini albo jesteś
- film wszystko z cudowną Rol która zą
- aktorkę i ona tam mówi że te to
- wszystkie religie świata złączone w
- jedną a my jesteśmy bogami boginiami i
- proszę państwa tak naprawdę każde z tych
- twierdzeń jest prawdziwe bo dzisiaj te
- rozumiemy jako
- amorficzny wielofunkcyjny twór który nie
- ma początku nie wiemy jak powstaje nie
- wiemy Dokąd zmierza tak naprawdę nie ma
- defin ką możemy precyzyjnie te
- w szkole zazwyczaj uczymy się o
- religijnych początkach teatru Ale obecny
- stan wizy to podważa pozwalać
- stwierdzenie że pierwsze formy teatralne
- które nazywamy Prot teatrem świadczą o
- czym z goła innym to jest mniej więcej
- paleolit 30 lat wstecz w X wieku teatr
- zwłaszcza anglos coraz mniej byli
- skłonni ufać tej rytualnej teorii Gene
- teat aric Badan etnograficzne które
- znacznie rozszerzał i odsuwał w
- przeszłość początki teatru dziś już
- wiemy że teatr jest tak stary jak
- ludzkość obecnie przyjęte teorie wiążą
- powstanie prote atru czyli formy przed
- teatralnej performatywnej nie z
- elementami mistyki obrzędu czy religii
- ale z życiem codziennym i z biologią
- naszego mózgu Nikołaj jewreinow urodzony
- 1879 roku modernistyczny artysta totalny
- o takich ambicjach też badacza Twierdził
- że człowiek ma teatralności badał
- teatralną naturę ludzkich zachowań
- twierdzi że człowiek instynktownie
- zmienia rzeczywistość w kreację i że ta
- potrzeba teatralności jest wszechobecna
- przed estetyczna oraz jest źródłem
- wszelkich znanych nam działań
- kulturotwórczy jak podsumował jego
- badania profesor
- jfa początek cytatu najprostszy ale
- niezwykle istotny wniosek z
- rozważań gdyby je przyjąć kompleksowo
- byłby wic zaskakujący teatr nie narodził
- się kiedyś raz raz na zawsze teatr
- rodził się wielokrotnie A co więcej
- rodził się nieustannie na naszych oczach
- w niezliczonych naszych życiowych
- poczynaniach których matką jest
- przyrodzona nam i przemożnie nami
- władająca teatralność jein pisał 100 lat
- temu o instynkcie natomiast lata 80 XX
- wieku przyniosły badania amerykańskich
- neurofizjolog dotyczące między innymi
- roli pamięci w formowaniu się struktur
- ludzkiej świadomości pamięci definiowane
- jako zdolność do Powtórzonego zachowania
- określa się ją jako pamięć
- c nie ką SK nacz powtórzeniu ale
- przetworzenia jak PR
- prowo czy
- Jestm właśnie przetworzone
- powtórzenie profes trzeba Zac się
- przyzwyczaić strasznej myśli teatralne
- jestu teor
- uznawana jest za jed z głównych źródeł
- Kultury życia społecznego jest starsza
- niż wszelkie obrzędy czy rytuały
- zwierzęta się
- teu kulturach zabawa i rytuał łączą się
- jednym
- performatywny teatralny dział pierwszymi
- zdefiniowanymi formami Prot teatralnymi
- są maskowania się myśliwych i Panty myśl
- czyli rodzaje performansów które miały
- przygotować polowania był to rodzaj
- treningu fizycznego później Połącz z
- Marią sympatyczną
- Zlin szczęśliwego finu
- polowania zdobyciem dużej ilości
- pożywienia odbywały się wzi
- wzyw podchodzeniu
- zwierzyny
- zwierząt potek zwią zdobywaniem żywienia
- Jednym z pierwszych najważniejszy
- elac lzi do zwierząt późni także będąc
- łącznikiem człowieka z duchem zwierzęcia
- odkryte malowidła nalne pokazują
- pierwsze formy masek czyli człowieka z
- głową zwierzęcia i to są proszę państwa
- zarówno Znane nam malo z Lasko jak i z
- jaser gdzie mamy po prostu cały
- przepiękny przegląd
- ówczesnych No działań scenograficznych
- tak naprawdę bo są tam właśnie postaci
- ludzi ubranej w maski zwierzęce ale też
- fragmenty kostiumów antrop teatr
- podkreślają paradoks maski zasłania
- twarz ukrywa tożsamość noszącego a
- jednocześnie odsłania i wyzwala
- prawdziwą naturę człowieka lub pozwala
- mu bez wstydu i skrępowania zagrać
- innego odkrycia antropologów jak
- świadectwa podróżników dotyczące tadzyk
- tów Indian kalifornijskich czów i
- buszmenów pozwalają przyjąć że wszystkie
- pla masami teatralnych rytuałach
- stopniow pierwotne
- gł cel zapewnienie pożywienia maska
- przekształca się w artefakt wyposażony w
- duszę fetysz niezbędny do Magicznych
- szamańskich zabiegów rodzi się
- świadomość podwój maska a pod ludzka
- twarz maska zaczyna być traktowana jako
- pomost środek kontaktu z pierwotną
- częścią dzikiej natury s sł wywodzi się
- z języka arabskiego i oznacza błazna
- żart ale także coś zmienionego i
- przekształconego Grecy słowa prosopon co
- się tłumaczy jako twarz maska i osoba
- dramatu natomiast Rzymianie persona
- odwołują się do akustycznych cech maski
- bo ona po prostu pozwalała z wielokrotny
- dźwięk w czasach wczesnochrześcijańskich
- na maskę stosowano określenie larwa czy
- zły duch antropologia teatru traktuje
- maskę nie tylko jako rekwizyt
- przesłaniający twarz ale przede
- wszystkim jako niezbędny element do
- komunikacji zarówno ze światem
- mistycznym z bogami ze zmarłymi ale
- także z sobą samą
- maska jest na granicy życia i śmierci
- tego co żywe I co martwe tego co ludzkie
- i nieludzkie zawiesza rzeczywistość
- między nieżywi materią cm maska jest
- wykonana czyli to jest g skóra drewno
- mielone muszle a ludzkim ciałem jest
- jednocześnie czymś wzniosłym Czemu
- przypisujemy znaczenie symboliczne
- mistyczne religijne ale po użyciu staje
- się doskonale oka Dorota Sowa mokrą
- ścierką w spoconych dłoniach
- związana człowiekiem zarówno przez swój
- kształt to że wy użycia
- narzędzi musi być przez człowieka an
- zawsze Material przedmioty narzę
- Wyobraż będącego w najbliższym z nią
- kontakcie jest naszym wehikułem świata
- Mistycznego maska jest najstarszym
- elementem performatyw teatralny
- jeżeli w
- teatrze właś maska właśnie możemy
- dyskutować czy maska ma
- płeć maskę ze sobą w wielu kulturach
- maska jest podstawowym elementem
- teatralizacji oraz głównym niezbędnym
- rekwizytem mistycznej transmisji w świat
- bogów i duchów świadczą o tym chociażby
- nadawane mas określenia właśnie w
- różnych kulturach pojemnik
- rzeczywistości metafizycznej bateria
- Boskiej energii nieruchoma ekstaza
- piękno tajemniczej głębi mas stosuje się
- podz Rig od animizmu przez szamanizm
- buddyzm podczas odprawiania kultu
- przodków zmarłych przez szeroko pojęte
- inicjacje nauka zasad życia społecznego
- także rytuały związane z naturą z
- płodnością zmi z pogrzebami obrzędami
- wojennymi czy karnawałowymi teatrach
- wschodu maska służy przemianie
- tożsamości aktora maska to sakum to
- depozytariusz pamięci mitycznej
- mistycznej drzwi do innego wymiaru
- rzeczywistości maska ma też stworzyć
- postać zobrazować ist stan psy
- co ciekawe proszę państwa że w teatrach
- wschodu maski zarówno bóstw jak i ludzi
- mają ludzkie rysy natomiast fantastyczne
- są tylko maski
- demonów czasem coraz bardziej staje się
- działem sztuki ważna estetyka cho
- całkiem pozbawiona magii bo praktyka
- Teatralna nakazuje do określać postać w
- sposób zrozumiały dla
- [Muzyka]
- Widza Chciałam pokazać pież wskiej
- zą maska wyznacznikiem aktorskiej
- profesji jest bardzo trudna do ożywienia
- doan mistrzostwa
- trwa długo i jest niemal mistycznym
- rytuałem jest to czas na dokonanie
- przemiany aktora postać ponieważ aktor
- ma jakby stracić swą ludzką osobowość a
- zyskać No właśnie tą bosko
- teatralną jest to czas na dokonanie tej
- właśnie przy żeńskiej trwa to najdłużej
- tam właśnie mają państwo na tej czce są
- projekty makijażu ponieważ ta przemiana
- jest trójstopniowa Czyli mamy twarz
- potem jest makijaż a potem jest Doo
- nałożona
- maska maska w teatrach Wschodu jest
- szczególnie cenna i chroniona
- przekazywane są wodach aktorskich z
- pokolenia na pokolenie teat na konwencji
- długiej
- tradycją rzeczywistości ale mają
- stworzyć osobny świat tajemniczy
- nieznany fantastyczny maska właśnie
- pozwala od człowieczy aktora i wiary
- zagrać grei piw
- wschodu ale był jednorazowe
- proszę skończonym spektaklu Zan swo mas
- jak taką ofiarę i
- podziękowanie SPA
- wielkość i godność tych co odeszli prika
- zamaskowanego jest on sobą a
- jednocześnie innym został natchniony
- tajemnicą szalonego bóstwa duchem
- dwoistości istnienia który żyje w masce
- i którego ostatnim potomkiem jest aktor
- z czasem teatr antyczny wypracował
- podobnie wschodu Określ typek
- pozwalające widz na natychmiastową
- identyfikację osoby
- dramatu 76 natomiast zarówno w chińskim
- jak w japońskim
- poze przywołanie zmarły i zapy
- kie dekretami na początku dr
- Tysiąclecia TR Takie przykłady Tey chyba
- były Trę Mał skuteczne bo tak 1092 rok
- dekret ksawa cytowan wce Czechów władca
- zabrania urządzania
- ryczaj drogach spok
- wy
- natomiast Z7
- roku
- opisów
- potworów a odnosi się PR pa do obrzędów
- urządzanych diecezji Gnieźnieńskiej
- skecz
- dekretów cały cz pież
- kojny STK arcybiskupa
- janisława roku
- zawiera
- kę podstwa
- maski opisywane były jako duchów
- nieczystych ale jednocześnie powyższe
- dekrety są d n świadectwem jak silna
- była ich moc jak zakorzenione w życiu
- ówczesnych
- Słowian muzeum Opolu są maski k
- prawdopodobnie były to są jedyne które
- znamy czasów
- wczesnochrześcijańskich prawdopodobnie
- był
- używane tych obrzędach występy Europie
- na przełomie i
- staa
- podem z realizmem Atem kzc
- laborator ru
- [Muzyka]
- wż rosyjscy
- skz mas oba się marionetkowy asek
- rzywa tozan
- masa była dla nich symbolem świata bez
- Boga zastanawiałam się wyciągnąć te
- aspekty boskie i
- płciowe w teatrze oczy Trudno tutaj nie
- pochylić się nad oczywistym ogromnym
- potencjałem teatralnym zabijanym
- zmartwychwstają Bogu mamy Ozyrysa diosa
- i Chrystusa to trzy postaci które tak
- mocno wpłynęły na rozwój teatru bo
- początkiem nowożytnego teatru
- europejskiego
- c frag ś opisujący maru Zab
- pryczak greckiemu
- najstarszych alb najstarszy drat znamy
- powstał jak się ocenia między 3000 a00
- lat przed nasz erą to misterium
- cerem czci Ozyrysa odnajdujemy
- dramatyczne procesy ficzne ich bohaterem
- jest animowana przez kobietę lalka będąc
- wizerunkiem samego Boga iiz i ozys mocno
- podkreślą swoją seksualność ta
- seksualność jest imn częścią widowisk
- poświęcony kolejne wersje wyrosły na
- teatral wydarzeń Wielkanocnych drat
- misterium nie zajmują się kwestiami
- płciowymi ale Głównymi bohaterami
- historii i aktorami mężczyźni
- ale ponieważ tak masa jest Nazwijmy to
- bezpłciowa trzy wymion postaci
- zdecydowanie męskie to żeby tak pewną
- równowagę zachować to chciałam taki
- Akcent kobiecy na
- zakończenie lcz teorią teatru chciałam
- państwa zaprosić do Japonii I
- opowiedzieć państwu o bogini
- amaterasu to jest najważniejsze wstwo
- szne spokojna zrównoważona słońca
- twórczy rolnictwa PWA Budownictwa
- państwowości ponieważ jej wnuk był
- pierwszym cesarzem Japonii rodzice jako
- te najmądrzejsze z rodzeństwa powierzyli
- władzę nad światem bogów i ludzi bardzo
- źle to przyjął jej brat susano który był
- Bogiem wiatru i
- burzy bardzo jej dokuczał ona miała
- anielską cierpliwość znosiła różne
- głupie numery swojego brata ale w momen
- PR pań przesadził ona miała SW kochaną
- on OBD ze skóry
- i rozp Skrę
- już było za dużo obrażona postanowiła
- zniknąć schowała się w jaskini zawaliła
- wielkim kamieniem wejście do jaskini
- nastała ciemność wład złe moce No i
- przestało być zabawnie fajnie na ziemi
- wszystkie bóstwa Zjednoczone w tym
- przerażeniu zaczą błagać żeby odwaliła
- kamień wróciła na świata wraz z nią
- wszystko co dobre ale bezskutecznie i
- wtedy bogini
- przed że
- ponieważ
- najed
- zadzi duchów by widoczną odwróciła do gó
- nogami tańczyć stopujący
- ten spó
- jest proszę
- państwa tańczyła zają
- czam i od tego śmiechu proszę państwa
- ten taniec nazwano kagura czyli śmiech
- Bogus radosny hałas i pochwalne teksty
- które amen zum w czasie tego tańca
- wygłaszał pod adresem szefowej wybawił
- zaciekawiony amaterasu z jaskini w
- związku z tym powróciło na ziemię dobro
- słońce życie i radość a bóstwa uznały że
- powinno się je czcić tańcem śpiewem i
- muzyką uznano niebiański rodowód tańca i
- tak proszę państwa 5000 lat temu powstał
- wszystkich japońskich form teatralnych
- kagura jest tańczona przez dzieic
- kapłanki Media
- zwane one osiągają Trans czasie tego
- tańca uważane są za boskie wcielenia i
- Proszę państwa do dziś występują przy
- świty w
- każdym z obrzędów i przy wielu
- świątyniach są albo teatry albo sceny na
- których właśnie
- kapłanki tańczą a już na wą do Europy
- kiedyś dawno Rozmawiałam z profesorem
- deem czy naszym teologicznym papieżem że
- kto powinien być właśnie taką istotą
- boską w teatrze i pan profesor stwierdzi
- że teatru jeżeli w ogóle ktokolwiek
- miałby być to powinna być że jest
- boginią płodności wegetacji jest tą
- która przyniosła porządek prawa Boskiego
- i prawa rządzącego światem czyli
- porządek życia i umierania to ona ma moc
- rozdawania nadawania siły życiowej i
- porządkowania energii natury
- poso Mat przeżywa dramat szczęście
- ża d
- każdego że skoro każdy korzysta z darów
- przyrody to każdy ma też prawo korzystać
- z darów Kultury odprawiany w czasie
- misteriów
- [Muzyka]
- ambiwalentna archetyp wiecznej przemiany
- Boska moc uruchamiająca wegetację
- łącząca tajemnic cień śmierć wodzenie i
- płodzenie kobieta matka źródło życia tak
- naprawdę wszystko jest potrzebne żeby
- teat był cała istota teatru proszę
- państwa tak rozpocz taki Wach przed
- państwem bezpłciowa maska męskie
- ińskie ód
- teatralne mus sobie państwo wybrać na
- własny rachunek Bardzo dziękuję