TRANSKRYPCJA: "W teatrze nie ma Boga... | "Płeć Boga"" Data publikacji: 20.06.2024 Długość: 21:04 --- [0:10] zatytułował swoje wystąpienie w teatrze [0:10] zatytułował swoje wystąpienie w teatrze [0:13] Nie ma Boga ale [0:15] tak kontynuacja może być bardzo różna [0:18] czy nie ma Boga ani bogini albo jesteś [0:30] film wszystko z cudowną Rol która zą [0:35] aktorkę i ona tam mówi że te to [0:37] wszystkie religie świata złączone w [0:39] jedną a my jesteśmy bogami boginiami i [0:43] proszę państwa tak naprawdę każde z tych [0:44] twierdzeń jest prawdziwe bo dzisiaj te [0:48] rozumiemy jako [0:49] amorficzny wielofunkcyjny twór który nie [0:52] ma początku nie wiemy jak powstaje nie [0:55] wiemy Dokąd zmierza tak naprawdę nie ma [0:57] defin ką możemy precyzyjnie te [1:01] w szkole zazwyczaj uczymy się o [1:02] religijnych początkach teatru Ale obecny [1:05] stan wizy to podważa pozwalać [1:08] stwierdzenie że pierwsze formy teatralne [1:10] które nazywamy Prot teatrem świadczą o [1:13] czym z goła innym to jest mniej więcej [1:15] paleolit 30 lat wstecz w X wieku teatr [1:21] zwłaszcza anglos coraz mniej byli [1:23] skłonni ufać tej rytualnej teorii Gene [1:26] teat aric Badan etnograficzne które [1:30] znacznie rozszerzał i odsuwał w [1:32] przeszłość początki teatru dziś już [1:34] wiemy że teatr jest tak stary jak [1:36] ludzkość obecnie przyjęte teorie wiążą [1:39] powstanie prote atru czyli formy przed [1:41] teatralnej performatywnej nie z [1:43] elementami mistyki obrzędu czy religii [1:46] ale z życiem codziennym i z biologią [1:48] naszego mózgu Nikołaj jewreinow urodzony [1:53] 1879 roku modernistyczny artysta totalny [1:56] o takich ambicjach też badacza Twierdził [1:58] że człowiek ma teatralności badał [2:01] teatralną naturę ludzkich zachowań [2:03] twierdzi że człowiek instynktownie [2:05] zmienia rzeczywistość w kreację i że ta [2:08] potrzeba teatralności jest wszechobecna [2:10] przed estetyczna oraz jest źródłem [2:12] wszelkich znanych nam działań [2:14] kulturotwórczy jak podsumował jego [2:17] badania profesor [2:18] jfa początek cytatu najprostszy ale [2:21] niezwykle istotny wniosek z [2:23] rozważań gdyby je przyjąć kompleksowo [2:26] byłby wic zaskakujący teatr nie narodził [2:28] się kiedyś raz raz na zawsze teatr [2:31] rodził się wielokrotnie A co więcej [2:33] rodził się nieustannie na naszych oczach [2:35] w niezliczonych naszych życiowych [2:37] poczynaniach których matką jest [2:39] przyrodzona nam i przemożnie nami [2:41] władająca teatralność jein pisał 100 lat [2:44] temu o instynkcie natomiast lata 80 XX [2:46] wieku przyniosły badania amerykańskich [2:48] neurofizjolog dotyczące między innymi [2:51] roli pamięci w formowaniu się struktur [2:52] ludzkiej świadomości pamięci definiowane [2:55] jako zdolność do Powtórzonego zachowania [2:58] określa się ją jako pamięć [3:01] c nie ką SK nacz powtórzeniu ale [3:05] przetworzenia jak PR [3:08] prowo czy [3:12] Jestm właśnie przetworzone [3:15] powtórzenie profes trzeba Zac się [3:17] przyzwyczaić strasznej myśli teatralne [3:25] jestu teor [3:30] uznawana jest za jed z głównych źródeł [3:32] Kultury życia społecznego jest starsza [3:34] niż wszelkie obrzędy czy rytuały [3:36] zwierzęta się [3:38] teu kulturach zabawa i rytuał łączą się [3:41] jednym [3:42] performatywny teatralny dział pierwszymi [3:46] zdefiniowanymi formami Prot teatralnymi [3:48] są maskowania się myśliwych i Panty myśl [3:51] czyli rodzaje performansów które miały [3:53] przygotować polowania był to rodzaj [3:56] treningu fizycznego później Połącz z [3:58] Marią sympatyczną [4:00] Zlin szczęśliwego finu [4:02] polowania zdobyciem dużej ilości [4:05] pożywienia odbywały się wzi [4:11] wzyw podchodzeniu [4:15] zwierzyny [4:19] zwierząt potek zwią zdobywaniem żywienia [4:24] Jednym z pierwszych najważniejszy [4:28] elac lzi do zwierząt późni także będąc [4:31] łącznikiem człowieka z duchem zwierzęcia [4:34] odkryte malowidła nalne pokazują [4:37] pierwsze formy masek czyli człowieka z [4:38] głową zwierzęcia i to są proszę państwa [4:40] zarówno Znane nam malo z Lasko jak i z [4:45] jaser gdzie mamy po prostu cały [4:47] przepiękny przegląd [4:49] ówczesnych No działań scenograficznych [4:52] tak naprawdę bo są tam właśnie postaci [4:55] ludzi ubranej w maski zwierzęce ale też [4:57] fragmenty kostiumów antrop teatr [5:00] podkreślają paradoks maski zasłania [5:03] twarz ukrywa tożsamość noszącego a [5:05] jednocześnie odsłania i wyzwala [5:07] prawdziwą naturę człowieka lub pozwala [5:09] mu bez wstydu i skrępowania zagrać [5:11] innego odkrycia antropologów jak [5:14] świadectwa podróżników dotyczące tadzyk [5:18] tów Indian kalifornijskich czów i [5:21] buszmenów pozwalają przyjąć że wszystkie [5:24] pla masami teatralnych rytuałach [5:28] stopniow pierwotne [5:30] gł cel zapewnienie pożywienia maska [5:33] przekształca się w artefakt wyposażony w [5:36] duszę fetysz niezbędny do Magicznych [5:39] szamańskich zabiegów rodzi się [5:41] świadomość podwój maska a pod ludzka [5:43] twarz maska zaczyna być traktowana jako [5:46] pomost środek kontaktu z pierwotną [5:48] częścią dzikiej natury s sł wywodzi się [5:52] z języka arabskiego i oznacza błazna [5:54] żart ale także coś zmienionego i [5:57] przekształconego Grecy słowa prosopon co [6:01] się tłumaczy jako twarz maska i osoba [6:03] dramatu natomiast Rzymianie persona [6:05] odwołują się do akustycznych cech maski [6:07] bo ona po prostu pozwalała z wielokrotny [6:10] dźwięk w czasach wczesnochrześcijańskich [6:12] na maskę stosowano określenie larwa czy [6:15] zły duch antropologia teatru traktuje [6:18] maskę nie tylko jako rekwizyt [6:20] przesłaniający twarz ale przede [6:21] wszystkim jako niezbędny element do [6:23] komunikacji zarówno ze światem [6:25] mistycznym z bogami ze zmarłymi ale [6:27] także z sobą samą [6:30] maska jest na granicy życia i śmierci [6:33] tego co żywe I co martwe tego co ludzkie [6:35] i nieludzkie zawiesza rzeczywistość [6:37] między nieżywi materią cm maska jest [6:40] wykonana czyli to jest g skóra drewno [6:43] mielone muszle a ludzkim ciałem jest [6:47] jednocześnie czymś wzniosłym Czemu [6:49] przypisujemy znaczenie symboliczne [6:51] mistyczne religijne ale po użyciu staje [6:54] się doskonale oka Dorota Sowa mokrą [6:56] ścierką w spoconych dłoniach [7:01] związana człowiekiem zarówno przez swój [7:03] kształt to że wy użycia [7:06] narzędzi musi być przez człowieka an [7:10] zawsze Material przedmioty narzę [7:14] Wyobraż będącego w najbliższym z nią [7:17] kontakcie jest naszym wehikułem świata [7:19] Mistycznego maska jest najstarszym [7:22] elementem performatyw teatralny [7:25] jeżeli w [7:27] teatrze właś maska właśnie możemy [7:31] dyskutować czy maska ma [7:33] płeć maskę ze sobą w wielu kulturach [7:37] maska jest podstawowym elementem [7:39] teatralizacji oraz głównym niezbędnym [7:41] rekwizytem mistycznej transmisji w świat [7:44] bogów i duchów świadczą o tym chociażby [7:47] nadawane mas określenia właśnie w [7:49] różnych kulturach pojemnik [7:50] rzeczywistości metafizycznej bateria [7:53] Boskiej energii nieruchoma ekstaza [7:56] piękno tajemniczej głębi mas stosuje się [7:59] podz Rig od animizmu przez szamanizm [8:02] buddyzm podczas odprawiania kultu [8:04] przodków zmarłych przez szeroko pojęte [8:06] inicjacje nauka zasad życia społecznego [8:08] także rytuały związane z naturą z [8:10] płodnością zmi z pogrzebami obrzędami [8:13] wojennymi czy karnawałowymi teatrach [8:15] wschodu maska służy przemianie [8:17] tożsamości aktora maska to sakum to [8:19] depozytariusz pamięci mitycznej [8:22] mistycznej drzwi do innego wymiaru [8:24] rzeczywistości maska ma też stworzyć [8:26] postać zobrazować ist stan psy [8:30] co ciekawe proszę państwa że w teatrach [8:32] wschodu maski zarówno bóstw jak i ludzi [8:34] mają ludzkie rysy natomiast fantastyczne [8:36] są tylko maski [8:38] demonów czasem coraz bardziej staje się [8:43] działem sztuki ważna estetyka cho [8:45] całkiem pozbawiona magii bo praktyka [8:47] Teatralna nakazuje do określać postać w [8:49] sposób zrozumiały dla [8:51] [Muzyka] [8:53] Widza Chciałam pokazać pież wskiej [9:15] zą maska wyznacznikiem aktorskiej [9:19] profesji jest bardzo trudna do ożywienia [9:22] doan mistrzostwa [9:29] trwa długo i jest niemal mistycznym [9:31] rytuałem jest to czas na dokonanie [9:33] przemiany aktora postać ponieważ aktor [9:36] ma jakby stracić swą ludzką osobowość a [9:40] zyskać No właśnie tą bosko [9:43] teatralną jest to czas na dokonanie tej [9:46] właśnie przy żeńskiej trwa to najdłużej [9:48] tam właśnie mają państwo na tej czce są [9:52] projekty makijażu ponieważ ta przemiana [9:54] jest trójstopniowa Czyli mamy twarz [9:56] potem jest makijaż a potem jest Doo [9:58] nałożona [10:01] maska maska w teatrach Wschodu jest [10:04] szczególnie cenna i chroniona [10:06] przekazywane są wodach aktorskich z [10:08] pokolenia na pokolenie teat na konwencji [10:11] długiej [10:12] tradycją rzeczywistości ale mają [10:14] stworzyć osobny świat tajemniczy [10:16] nieznany fantastyczny maska właśnie [10:19] pozwala od człowieczy aktora i wiary [10:24] zagrać grei piw [10:37] wschodu ale był jednorazowe [10:40] proszę skończonym spektaklu Zan swo mas [10:44] jak taką ofiarę i [10:46] podziękowanie SPA [10:59] wielkość i godność tych co odeszli prika [11:01] zamaskowanego jest on sobą a [11:03] jednocześnie innym został natchniony [11:05] tajemnicą szalonego bóstwa duchem [11:07] dwoistości istnienia który żyje w masce [11:10] i którego ostatnim potomkiem jest aktor [11:13] z czasem teatr antyczny wypracował [11:15] podobnie wschodu Określ typek [11:17] pozwalające widz na natychmiastową [11:20] identyfikację osoby [11:22] dramatu 76 natomiast zarówno w chińskim [11:26] jak w japońskim [11:32] poze przywołanie zmarły i zapy [11:37] kie dekretami na początku dr [11:40] Tysiąclecia TR Takie przykłady Tey chyba [11:43] były Trę Mał skuteczne bo tak 1092 rok [11:48] dekret ksawa cytowan wce Czechów władca [11:52] zabrania urządzania [11:56] ryczaj drogach spok [12:06] wy [12:09] natomiast Z7 [12:12] roku [12:15] opisów [12:17] potworów a odnosi się PR pa do obrzędów [12:20] urządzanych diecezji Gnieźnieńskiej [12:30] skecz [12:32] dekretów cały cz pież [12:35] kojny STK arcybiskupa [12:40] janisława roku [12:43] zawiera [12:48] kę podstwa [13:00] maski opisywane były jako duchów [13:02] nieczystych ale jednocześnie powyższe [13:05] dekrety są d n świadectwem jak silna [13:07] była ich moc jak zakorzenione w życiu [13:10] ówczesnych [13:11] Słowian muzeum Opolu są maski k [13:15] prawdopodobnie były to są jedyne które [13:17] znamy czasów [13:19] wczesnochrześcijańskich prawdopodobnie [13:20] był [13:22] używane tych obrzędach występy Europie [13:26] na przełomie i [13:38] staa [13:40] podem z realizmem Atem kzc [13:45] laborator ru [13:54] [Muzyka] [14:10] wż rosyjscy [14:15] skz mas oba się marionetkowy asek [14:20] rzywa tozan [14:29] masa była dla nich symbolem świata bez [14:33] Boga zastanawiałam się wyciągnąć te [14:37] aspekty boskie i [14:39] płciowe w teatrze oczy Trudno tutaj nie [14:43] pochylić się nad oczywistym ogromnym [14:45] potencjałem teatralnym zabijanym [14:47] zmartwychwstają Bogu mamy Ozyrysa diosa [14:50] i Chrystusa to trzy postaci które tak [14:53] mocno wpłynęły na rozwój teatru bo [14:55] początkiem nowożytnego teatru [14:57] europejskiego [15:00] c frag ś opisujący maru Zab [15:10] pryczak greckiemu [15:12] najstarszych alb najstarszy drat znamy [15:16] powstał jak się ocenia między 3000 a00 [15:20] lat przed nasz erą to misterium [15:29] cerem czci Ozyrysa odnajdujemy [15:31] dramatyczne procesy ficzne ich bohaterem [15:34] jest animowana przez kobietę lalka będąc [15:37] wizerunkiem samego Boga iiz i ozys mocno [15:40] podkreślą swoją seksualność ta [15:43] seksualność jest imn częścią widowisk [15:46] poświęcony kolejne wersje wyrosły na [15:48] teatral wydarzeń Wielkanocnych drat [15:52] misterium nie zajmują się kwestiami [15:54] płciowymi ale Głównymi bohaterami [15:56] historii i aktorami mężczyźni [15:59] ale ponieważ tak masa jest Nazwijmy to [16:02] bezpłciowa trzy wymion postaci [16:04] zdecydowanie męskie to żeby tak pewną [16:06] równowagę zachować to chciałam taki [16:10] Akcent kobiecy na [16:13] zakończenie lcz teorią teatru chciałam [16:15] państwa zaprosić do Japonii I [16:18] opowiedzieć państwu o bogini [16:20] amaterasu to jest najważniejsze wstwo [16:23] szne spokojna zrównoważona słońca [16:27] twórczy rolnictwa PWA Budownictwa [16:30] państwowości ponieważ jej wnuk był [16:32] pierwszym cesarzem Japonii rodzice jako [16:35] te najmądrzejsze z rodzeństwa powierzyli [16:37] władzę nad światem bogów i ludzi bardzo [16:39] źle to przyjął jej brat susano który był [16:42] Bogiem wiatru i [16:44] burzy bardzo jej dokuczał ona miała [16:46] anielską cierpliwość znosiła różne [16:48] głupie numery swojego brata ale w momen [16:51] PR pań przesadził ona miała SW kochaną [16:53] on OBD ze skóry [16:55] i rozp Skrę [16:59] już było za dużo obrażona postanowiła [17:03] zniknąć schowała się w jaskini zawaliła [17:06] wielkim kamieniem wejście do jaskini [17:08] nastała ciemność wład złe moce No i [17:12] przestało być zabawnie fajnie na ziemi [17:14] wszystkie bóstwa Zjednoczone w tym [17:17] przerażeniu zaczą błagać żeby odwaliła [17:19] kamień wróciła na świata wraz z nią [17:22] wszystko co dobre ale bezskutecznie i [17:25] wtedy bogini [17:33] przed że [17:36] ponieważ [17:37] najed [17:41] zadzi duchów by widoczną odwróciła do gó [17:46] nogami tańczyć stopujący [17:51] ten spó [18:08] jest proszę [18:12] państwa tańczyła zają [18:27] czam i od tego śmiechu proszę państwa [18:30] ten taniec nazwano kagura czyli śmiech [18:32] Bogus radosny hałas i pochwalne teksty [18:35] które amen zum w czasie tego tańca [18:37] wygłaszał pod adresem szefowej wybawił [18:43] zaciekawiony amaterasu z jaskini w [18:45] związku z tym powróciło na ziemię dobro [18:47] słońce życie i radość a bóstwa uznały że [18:51] powinno się je czcić tańcem śpiewem i [18:53] muzyką uznano niebiański rodowód tańca i [18:56] tak proszę państwa 5000 lat temu powstał [18:59] wszystkich japońskich form teatralnych [19:02] kagura jest tańczona przez dzieic [19:04] kapłanki Media [19:06] zwane one osiągają Trans czasie tego [19:09] tańca uważane są za boskie wcielenia i [19:12] Proszę państwa do dziś występują przy [19:15] świty w [19:16] każdym z obrzędów i przy wielu [19:19] świątyniach są albo teatry albo sceny na [19:23] których właśnie [19:24] kapłanki tańczą a już na wą do Europy [19:29] kiedyś dawno Rozmawiałam z profesorem [19:31] deem czy naszym teologicznym papieżem że [19:34] kto powinien być właśnie taką istotą [19:35] boską w teatrze i pan profesor stwierdzi [19:38] że teatru jeżeli w ogóle ktokolwiek [19:40] miałby być to powinna być że jest [19:43] boginią płodności wegetacji jest tą [19:46] która przyniosła porządek prawa Boskiego [19:48] i prawa rządzącego światem czyli [19:50] porządek życia i umierania to ona ma moc [19:53] rozdawania nadawania siły życiowej i [19:56] porządkowania energii natury [20:05] poso Mat przeżywa dramat szczęście [20:11] ża d [20:13] każdego że skoro każdy korzysta z darów [20:16] przyrody to każdy ma też prawo korzystać [20:18] z darów Kultury odprawiany w czasie [20:21] misteriów [20:25] [Muzyka] [20:30] ambiwalentna archetyp wiecznej przemiany [20:33] Boska moc uruchamiająca wegetację [20:36] łącząca tajemnic cień śmierć wodzenie i [20:38] płodzenie kobieta matka źródło życia tak [20:41] naprawdę wszystko jest potrzebne żeby [20:43] teat był cała istota teatru proszę [20:46] państwa tak rozpocz taki Wach przed [20:48] państwem bezpłciowa maska męskie [20:53] ińskie ód [20:58] teatralne mus sobie państwo wybrać na [21:00] własny rachunek Bardzo dziękuję --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl