Transcendencja płciowa i przeżycie mistyczne – poszukiwanie niebinarnej koncepcji Boga | „Płeć Boga”

Rozwiń transkrypcję filmu

Transcendencja płciowa i przeżycie mistyczne - poszukiwanie niebinarnej koncepcji Boga | "Płeć Boga"

  • Drodzy państwo Kiedy usłyszałem jaki
  • Drodzy państwo Kiedy usłyszałem jaki
  • jest temat tej konferencji to poczułem
  • pokusę Mam nadzieję że nie była Pokusa
  • Grzeszna
  • [Muzyka]
  • postanowiłem przyjrzeć się tematowi od
  • strony doświadczeń
  • mistycznych i kontemplacyjnych
  • konkretnie w
  • przestrzeni mistyki średniowiecznej
  • mistyki
  • kobiet to jest taka przestrzeń która
  • osobiście dla mnie
  • jest istotna jeśli chodzi o jakieś moje
  • dociekania
  • teologiczne fascynuje się
  • i różnymi formami kontemplacyjnym ale
  • także właśnie tym prądem nauczania
  • życia przeżywania
  • Mistycznego No i
  • [Muzyka]
  • Pokusa poprowadziła mi też w kierunku
  • zastanowienia się nad tym co dzieje się
  • z płcią mistyka w momencie kiedy
  • doświadcza
  • przeżycia ale także Co dzieje się z
  • odbiorem obrazu
  • Boga Kiedy to
  • mistyk czy mistyczka jed
  • zą właśnie
  • MCI co się dzieje w z obrazem Boga w tej
  • przestrzeni doświadczania
  • połączenia bardzo wzię tutaj
  • przestrzenią ukazały się właśnie
  • przeżycia mistyczne
  • przestrzenią w
  • której panuje
  • narracja
  • głęboko bardzo często głęboko
  • seksual
  • dlatego jakby przemieszczając się w tej
  • czy
  • narracji mistyki i seksualności możemy
  • n tym też co dzieje
  • się płcią człowieka który wkracza na tę
  • połączenia z
  • Bogiem może
  • taki takie takie spojrzenie może z
  • perspektywy jeśli chodzi o mistyk kie
  • świa
  • wątek
  • związany takim
  • podziałem kobiece i męskie w
  • przestrzeni rozumienia
  • tego jak doświadczamy rzeczywistości
  • kobiece to chaotyczne emocjonalne
  • cielesne sensualne
  • zmysłow
  • pierwotne męskie
  • przejawiają autorytet
  • duchow z tą łatką kobiety mistyczki
  • musiały się zmagać właśnie w
  • średniowieczu gdzie ich
  • przeżywanie przeżywanie Boga było jakby
  • naznaczone takim pojmowaniem że jest
  • to głęboko sensualne ale także podatne
  • na zwiedzenie podatne na
  • przestrzeń
  • Hery i tu ciekawa kwestia że to
  • przeżywanie
  • mistyczne
  • kobiet te przeżycia mistyczne kobiet
  • właśnie w tej
  • przestrzeni zaczęły czerpać siłę z tego
  • co było uznawane za czynnik negujący to
  • przeżycie a więc właśnie ta seksualność
  • któ w jakieś przestrzeni
  • zaczęło pokazywać siłę tych
  • przeżyć a
  • więc
  • chociażby pismach
  • Teresy
  • kół sowa
  • ekstatyczna słodycz w doświadczeni z
  • Chrystusem
  • lub uczucie bycia w jakimś sensie
  • penetrowany czy przewijany
  • miłością ale także pozostawioną jęcząc
  • po spotkaniu z Bogiem to jest bardzo
  • taki mocny język rzeczywiście język
  • który
  • przypomina język sensualny erotyczny ale
  • także
  • [Muzyka]
  • świetnie poradził
  • sobie do tego aby móc mówić oog bo to
  • już
  • nie mistyczka mwi ale Chrystus mówi
  • przez a więc ma a
  • więc przestr
  • jak wiemy tym czasie kobiety takich
  • praw nie
  • miały w tej przestrzeni
  • religijnej ale dzieje się coś jeszcze
  • ciekawego A mianowicie oprócz tego że
  • ten
  • sensualizm ta zmysłowość jest takim
  • punktem w którym taac rozkwita i
  • Chrystus przychodzi jako kochany
  • Chrystus przychodzi
  • dzie coś jeszcze
  • dochodzi pewnego typu płynności
  • płciowej przekraczania płci albo zmiany
  • PCI podczas przeżycia Mistycznego kob
  • tak chociażby określa Chrystusa jako
  • [Muzyka]
  • stawia się w takiej
  • narracji kontemplacyjnej
  • mówiąc opisując
  • Chrystusa który jest
  • kochanką
  • kochanką która
  • jest jak gdyby za krą za którą
  • podąża
  • Hildegarda na koniu niczym rycerz więc
  • jak gdyby dochodzi do zupełnego
  • odwrócenia płci Chrystus jest kobietą
  • kochanką natomiast mistyczka jest
  • rycerzem
  • podążający za Chrystusem aby go zdobyć
  • mamy też do czynienia tutaj
  • z nie tylko
  • przejściem z żeńskiego w męskie u kobiet
  • mistyczek ale także u
  • mistyków widzimy przejście z męskiego
  • chociażby
  • chociaż tutaj
  • można polemikę rozbudowywać
  • temacie mówi o tym że dusza rodzi Boga a
  • więc jest stosowana narracja typowo
  • macierzyńska kobiec
  • gzie dusza
  • jako
  • jakby człowiek staje się rodzącym Boga
  • y w swojej w swojej duszy Oczywiście ta
  • cała tradycja
  • yyy związana z opowiadaniem o Bogu w ten
  • sposób o spotkaniu z Bogiem w ten sposób
  • między innymi ma swoje zapośredniczenie
  • w Pieśni nad pieśniami
  • która jak gdyby
  • w
  • opisuje
  • opisuje może odczytać możemy
  • alegorycznie gdzieś nad pieśniami
  • właśnie w taki sposób tak szczególnie ta
  • szkoła
  • pomaga Tak czytać Tak czytać ten
  • utwór i też odsyła nas to znów do
  • takiego
  • doświadczenia relacji z Bogiem
  • jako jakieś formy kontaktu
  • Też dochodzi też do takich skrajnych
  • wątków
  • Narcyz na przykład
  • krew
  • menstruacyjna jest krwią Chrystusa na
  • krzyżu to jest już takie bardzo mocne
  • bardzo mocny
  • obraz a więc Jezus jest niczym matka ale
  • także
  • rodzi zbawienie dla
  • ludzkości więc to są takie bardzo mocne
  • obrazy Gdzie znów dochodzi do
  • perci Chrystusa ale także
  • jakor obrazu Boga płciowości
  • ciekawostka w tamtym czasie
  • wśród mistyczek popularna
  • była było to
  • d
  • że objawiało się
  • to w następujący sposób kobieta nie
  • przyjmowała pokarmów J Pok jak
  • przyjmowała to była eucharysti więc
  • żywiła się eucharystią Co oczywiście
  • doprowadzało do zaburzeń fizjologicznych
  • i prowadziło do choćby wygasania cyklu
  • menstruacyjnego
  • a więc kobieta niejako
  • traciła Cece
  • stawała się jak gdyby
  • bardziej Poza swoją płcią transcendować
  • właśnie w poprzez takie Stany
  • ekstatyczne czy przeżycia mistyczne w
  • tej
  • przestrzeni a więc w przeżyciu
  • mistycznym nie tylko dochodzi do
  • przekroczenia płci mistyka który
  • przeżywa kontakt z Bogiem
  • mistyka
  • mistyczki ale
  • także dochodzi do takiego bardzo
  • płynnego
  • przechodzenia odczuwania tego jaką płeć
  • ma
  • w Oczywiście tutaj Ja wiem że poruszam
  • się w bardzo
  • grząskim tutaj temacie i każde słowo
  • właściwie może narazić
  • na krytykę czy
  • dyskusji jest trudno dobrać przestrzeni
  • ale ale
  • ostatecznie czy takie przeżycie
  • mistyczne Nie jest dowodem na to patrz
  • fomicz
  • patrzą
  • przeżycia
  • że jest jakaś
  • w Bogu niebinarność tak że ta przestrzeń
  • przeżywania Boga jest przestrzenią
  • transcendować
  • w
  • której jesteśmy już poza
  • płci co jest oczywiście też O tyle
  • Ciekawe że funkcjonujemy prz łączymy
  • naszą
  • tożsamości a
  • jednak przeżyciu mistycznym możemy
  • zaobserwować To zawieszenie płci Czy
  • przekroczenie płci
  • a i przejście w taką przestrzeń niewinną
  • właśnie i z taką z taką może z takim
  • pytaniem na koniec państwa zostawi
  • Dziękuję bardzo
Pobierz transkrypcję (TXT)