TRANSKRYPCJA: "Transcendencja płciowa i przeżycie mistyczne - poszukiwanie niebinarnej koncepcji Boga | "Płeć Boga"" Data publikacji: 01.08.2024 Długość: 13:19 --- [0:10] Drodzy państwo Kiedy usłyszałem jaki [0:10] Drodzy państwo Kiedy usłyszałem jaki [0:14] jest temat tej konferencji to poczułem [0:17] pokusę Mam nadzieję że nie była Pokusa [0:22] Grzeszna [0:23] [Muzyka] [0:25] postanowiłem przyjrzeć się tematowi od [0:28] strony doświadczeń [0:31] mistycznych i kontemplacyjnych [0:33] konkretnie w [0:35] przestrzeni mistyki średniowiecznej [0:37] mistyki [0:39] kobiet to jest taka przestrzeń która [0:42] osobiście dla mnie [0:45] jest istotna jeśli chodzi o jakieś moje [0:48] dociekania [0:49] teologiczne fascynuje się [0:52] i różnymi formami kontemplacyjnym ale [0:55] także właśnie tym prądem nauczania [1:00] życia przeżywania [1:02] Mistycznego No i [1:04] [Muzyka] [1:06] Pokusa poprowadziła mi też w kierunku [1:10] zastanowienia się nad tym co dzieje się [1:13] z płcią mistyka w momencie kiedy [1:17] doświadcza [1:19] przeżycia ale także Co dzieje się z [1:23] odbiorem obrazu [1:25] Boga Kiedy to [1:28] mistyk czy mistyczka jed [1:34] zą właśnie [1:40] MCI co się dzieje w z obrazem Boga w tej [1:45] przestrzeni doświadczania [1:49] połączenia bardzo wzię tutaj [1:51] przestrzenią ukazały się właśnie [1:53] przeżycia mistyczne [2:01] przestrzenią w [2:03] której panuje [2:06] narracja [2:08] głęboko bardzo często głęboko [2:11] seksual [2:13] dlatego jakby przemieszczając się w tej [2:16] czy [2:18] narracji mistyki i seksualności możemy [2:30] n tym też co dzieje [2:34] się płcią człowieka który wkracza na tę [2:39] połączenia z [2:41] Bogiem może [2:45] taki takie takie spojrzenie może z [2:51] perspektywy jeśli chodzi o mistyk kie [2:55] świa [3:06] wątek [3:07] związany takim [3:09] podziałem kobiece i męskie w [3:13] przestrzeni rozumienia [3:16] tego jak doświadczamy rzeczywistości [3:19] kobiece to chaotyczne emocjonalne [3:21] cielesne sensualne [3:25] zmysłow [3:27] pierwotne męskie [3:33] przejawiają autorytet [3:35] duchow z tą łatką kobiety mistyczki [3:39] musiały się zmagać właśnie w [3:40] średniowieczu gdzie ich [3:43] przeżywanie przeżywanie Boga było jakby [3:46] naznaczone takim pojmowaniem że jest [3:51] to głęboko sensualne ale także podatne [3:56] na zwiedzenie podatne na [4:00] przestrzeń [4:05] Hery i tu ciekawa kwestia że to [4:09] przeżywanie [4:11] mistyczne [4:13] kobiet te przeżycia mistyczne kobiet [4:15] właśnie w tej [4:17] przestrzeni zaczęły czerpać siłę z tego [4:20] co było uznawane za czynnik negujący to [4:24] przeżycie a więc właśnie ta seksualność [4:37] któ w jakieś przestrzeni [4:40] zaczęło pokazywać siłę tych [4:45] przeżyć a [4:47] więc [4:49] chociażby pismach [4:53] Teresy [4:57] kół sowa [5:02] ekstatyczna słodycz w doświadczeni z [5:04] Chrystusem [5:06] lub uczucie bycia w jakimś sensie [5:09] penetrowany czy przewijany [5:12] miłością ale także pozostawioną jęcząc [5:16] po spotkaniu z Bogiem to jest bardzo [5:19] taki mocny język rzeczywiście język [5:23] który [5:25] przypomina język sensualny erotyczny ale [5:29] także [5:31] [Muzyka] [5:34] świetnie poradził [5:38] sobie do tego aby móc mówić oog bo to [5:43] już [5:44] nie mistyczka mwi ale Chrystus mówi [5:50] przez a więc ma a [5:54] więc przestr [5:59] jak wiemy tym czasie kobiety takich [6:03] praw nie [6:06] miały w tej przestrzeni [6:12] religijnej ale dzieje się coś jeszcze [6:16] ciekawego A mianowicie oprócz tego że [6:18] ten [6:19] sensualizm ta zmysłowość jest takim [6:22] punktem w którym taac rozkwita i [6:26] Chrystus przychodzi jako kochany [6:28] Chrystus przychodzi [6:32] dzie coś jeszcze [6:35] dochodzi pewnego typu płynności [6:39] płciowej przekraczania płci albo zmiany [6:42] PCI podczas przeżycia Mistycznego kob [6:48] tak chociażby określa Chrystusa jako [6:53] [Muzyka] [6:59] stawia się w takiej [7:01] narracji kontemplacyjnej [7:05] mówiąc opisując [7:07] Chrystusa który jest [7:11] kochanką [7:12] kochanką która [7:15] jest jak gdyby za krą za którą [7:18] podąża [7:20] Hildegarda na koniu niczym rycerz więc [7:23] jak gdyby dochodzi do zupełnego [7:27] odwrócenia płci Chrystus jest kobietą [7:30] kochanką natomiast mistyczka jest [7:33] rycerzem [7:35] podążający za Chrystusem aby go zdobyć [7:38] mamy też do czynienia tutaj [7:40] z nie tylko [7:42] przejściem z żeńskiego w męskie u kobiet [7:46] mistyczek ale także u [7:49] mistyków widzimy przejście z męskiego [7:54] chociażby [7:56] chociaż tutaj [7:59] można polemikę rozbudowywać [8:02] temacie mówi o tym że dusza rodzi Boga a [8:09] więc jest stosowana narracja typowo [8:14] macierzyńska kobiec [8:18] gzie dusza [8:21] jako [8:26] jakby człowiek staje się rodzącym Boga [8:31] y w swojej w swojej duszy Oczywiście ta [8:35] cała tradycja [8:36] yyy związana z opowiadaniem o Bogu w ten [8:40] sposób o spotkaniu z Bogiem w ten sposób [8:42] między innymi ma swoje zapośredniczenie [8:44] w Pieśni nad pieśniami [8:46] która jak gdyby [8:49] w [8:51] opisuje [8:53] opisuje może odczytać możemy [8:55] alegorycznie gdzieś nad pieśniami [8:56] właśnie w taki sposób tak szczególnie ta [8:59] szkoła [9:00] pomaga Tak czytać Tak czytać ten [9:05] utwór i też odsyła nas to znów do [9:09] takiego [9:11] doświadczenia relacji z Bogiem [9:14] jako jakieś formy kontaktu [9:18] Też dochodzi też do takich skrajnych [9:22] wątków [9:23] Narcyz na przykład [9:32] krew [9:37] menstruacyjna jest krwią Chrystusa na [9:40] krzyżu to jest już takie bardzo mocne [9:43] bardzo mocny [9:44] obraz a więc Jezus jest niczym matka ale [9:49] także [9:50] rodzi zbawienie dla [9:53] ludzkości więc to są takie bardzo mocne [9:57] obrazy Gdzie znów dochodzi do [10:01] perci Chrystusa ale także [10:06] jakor obrazu Boga płciowości [10:11] ciekawostka w tamtym czasie [10:15] wśród mistyczek popularna [10:21] była było to [10:30] d [10:31] że objawiało się [10:34] to w następujący sposób kobieta nie [10:37] przyjmowała pokarmów J Pok jak [10:39] przyjmowała to była eucharysti więc [10:42] żywiła się eucharystią Co oczywiście [10:45] doprowadzało do zaburzeń fizjologicznych [10:47] i prowadziło do choćby wygasania cyklu [10:51] menstruacyjnego [10:52] a więc kobieta niejako [10:57] traciła Cece [11:00] stawała się jak gdyby [11:03] bardziej Poza swoją płcią transcendować [11:07] właśnie w poprzez takie Stany [11:11] ekstatyczne czy przeżycia mistyczne w [11:13] tej [11:15] przestrzeni a więc w przeżyciu [11:21] mistycznym nie tylko dochodzi do [11:25] przekroczenia płci mistyka który [11:27] przeżywa kontakt z Bogiem [11:30] mistyka [11:32] mistyczki ale [11:35] także dochodzi do takiego bardzo [11:38] płynnego [11:40] przechodzenia odczuwania tego jaką płeć [11:44] ma [11:45] w Oczywiście tutaj Ja wiem że poruszam [11:47] się w bardzo [11:48] grząskim tutaj temacie i każde słowo [11:53] właściwie może narazić [11:56] na krytykę czy [12:04] dyskusji jest trudno dobrać przestrzeni [12:10] ale ale [12:13] ostatecznie czy takie przeżycie [12:16] mistyczne Nie jest dowodem na to patrz [12:20] fomicz [12:22] patrzą [12:24] przeżycia [12:26] że jest jakaś [12:29] w Bogu niebinarność tak że ta przestrzeń [12:34] przeżywania Boga jest przestrzenią [12:39] transcendować [12:41] w [12:42] której jesteśmy już poza [12:46] płci co jest oczywiście też O tyle [12:50] Ciekawe że funkcjonujemy prz łączymy [12:52] naszą [12:54] tożsamości a [12:56] jednak przeżyciu mistycznym możemy [12:59] zaobserwować To zawieszenie płci Czy [13:01] przekroczenie płci [13:03] a i przejście w taką przestrzeń niewinną [13:08] właśnie i z taką z taką może z takim [13:13] pytaniem na koniec państwa zostawi [13:15] Dziękuję bardzo --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl