Teologiczne odczytanie płci Syna Bożego | „Płeć Boga”
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Teologiczne odczytanie płci Syna Bożego | "Płeć Boga"
- Witam serdecznie Cieszę się bardzo że
- Witam serdecznie Cieszę się bardzo że
- mogę wystąpić wam jako pierwszy referat
- więc postanowiłem wejść Może troszkę w
- nie swoje
- buty wykształcenie jestem biist będę
- dzisiaj dzis bę
- w ogó takiego który umarł 750 lat temu
- może kś z państwa już o kim mówię chodzi
- o Tomasza Zaku dokładnie 750 lat temu i
- postawiłem sobie za zadanie jak
- najbardziej ortodoksyjnie przedstawić
- obraz Boga i myślę że to będzie podstawa
- pod pod dalsze dyskusje także wchodzę w
- taką rolę i mam nadzieję że
- to o tyle Ciekawe że będzie Punktem
- wyjścia tak jak rektor wspomniał tutaj
- dość wiele w programie Mamy nowych
- koncepcji a ja spróbuję powiedzmy tej
- ortodoksji tutaj poronić i państwu ją
- przedłożyć zrobię to w taki szkolny
- sposób Toi a więc będę zwa poszczeg py
- tym pytaniami będę prowadził państwa do
- konkluzji moja konkluzja jest już mogę
- ją wyrazić jest taka że Bóg stał się
- mężczyzną I to jest zdanie teologicznie
- poprawne natomiast zdanie Bóg stał się
- kobietą jest zdaniem teologicznie
- niepoprawnym i w tym kierunku będą
- zmierzać moje pytania i logika całej tej
- wypowiedzi będę zadawał pytania
- zamknięte także jak ktoś z państwa
- chciałby sprawdzić sobie
- operuje klasycznymi pojęciami
- teologicznym to może sobie na kartce
- odpowiadać tak nie i zobaczyć na ile
- zbieżność odpowiedzi które ja będę tutaj
- serwował w imieniu Tomasza cytując i
- rozmyślając nad sumą
- teologiczną są
- zbieżne i tak przechodzę do pierwszego
- pytania to pytanie dotyczy Trójcy To
- jest bardzo trudne pytanie Mam kilka
- minut na każde zch pyta tylko ogólnie
- wście
- PZ czy
- pojęcie czy pocie os przysługuje tak s
- Bogu Co
- człowiekowi chwila na
- namysł nie o Bogu mówimy analogicznie do
- człowieka i
- człowiek złożem
- jednostką i jest osobno jako taki jest
- osobą to jest osobno człowiek może być
- osobno bo ma
- ciało Natomiast w Bogu osobę nie
- definiujemy w powiązaniu z ciałem bo Bóg
- ciała nie ma tylko definiujemy jako
- samoistność czy coś
- odrębnego A jak tak zdefiniujemy to
- wtedy trzy osoby mą by w jednej naturze
- Dla nas to jest nieintuicyjne ponieważ
- ja jestem osobno wobec pani wobec pana i
- akurat popatrzyłem na studentów
- psychologii w waszej przestrzeni coś
- takiego jak osobowość wielorak Tak jest
- jedno ciało i z jakichś
- powodów asocjacyjnych Czy innych
- następuje rozróżnienie Osów umyśle przy
- czym to jest zaburzenie Natomiast w
- teologii mogą być TR osoby
- samoistne będące tej samej natury
- człowieka to jest niemożliwe bo ja
- jestem odrębny wobec pana Mam swoje
- ciało pan ma swoje dlatego to jest
- nieintuicyjne dla nas ale jeśli tak jest
- to osoby boskie osoba ojca osoba syna i
- osoba Ducha Świętego nic nam nie mówią o
- płci to są tylko
- relacje w Bogu i równie dobrze tego
- Tomasz nie mówi wniosek jest taki
- spokojnie te osoby w Trójcy mogły się
- nazwać matką córką i zostawmy tego Ducha
- w spokoju i duchem nie ma problemu
- ponieważ samo istności mówią o relacjach
- a nie mówią o odrębnych byt a tym
- bardziej o byt które mają ciał
- toie py
- Bos inna osoba
- Boska Oprócz syna mogłaby
- przyjąć naturę
- ludzką mam
- odpowiedź idzie W takim kierunku że
- twierdzi Tak nie ma problemu inna osoba
- Boska mogłaby
- przyjąć Arum tak jak człowiek myśli w
- sobie i ma poczucie wolności że mógłby
- pomyśleć o tym a nie o innym i w
- aspekcie wolicjonalny mógłby zrobić coś
- a nie coś innego tak samo
- Bóg wybiera jest wolny i tu nie ma
- żadnego problemu żeby na przykład ojciec
- przyjął ciało my jak myślimy ojciec to
- myślimy no to bardziej syn powinien
- przyjąć Ciało ale ojciec syn i duch to
- nie są żadne doł
- sno które nie mają płci nam się to
- kojarzy syn pochodzi od ojca więc on
- powinien inkarnować
- nie ma takiej konieczności spokojnie
- mógłby Ojciec sam inkarnować ponieważ
- rozumiemy czym jest ojciec Czym jest syn
- i czym jest Duch
- Święty dobrze przechodzę do trzeciego
- pytania
- osoby
- boskie mogłyby przyjąć jedną i samą
- jednostk jednostkową naturę ludzką czy
- dwie osoby bo wiemy że jedna ortodoks
- tak to jest powiedziane że jedna z
- trzech No dobrze ale czy dwie
- mog i to tę samą jednostkową naturę
- ludzką konkretne jedno ciało dwie osoby
- boskie jedno ciało czy to jest
- możliwe Tomasz odpowiada Tak nie ma
- problemu dlaczego nie ma
- problemu po prostu Pomyślmy o Trójcy
- trzy osoby boskie trzy samoistność
- tej samej natury No to dwie osoby boskie
- nie mogły przyjąć jedną naturę ludzką
- jeżeli trzy są w stanie przyjąć jedną
- boską to dwie boskie nie są w stanie
- przyjąć jedną ludzką naturę odpowiedź
- jest mogą Jeżeli dobrze się rozumie Czym
- jest osoba Boska w kontraście do osoby
- ludzkiej No to nie ma problemu z tym aby
- dwie osoby boskie mogły przyjąć jedną i
- tę samą jednostkową naturę ludzką
- powolutku budujemy sobie nasze pojęcia
- koncepcje za jakiś czas dojdziemy do
- tego kluczowego pytania odnośnie do
- męskości męskości teraz czwarte
- pytanie czy Syn
- Boży powinien był przyjąć naturę
- ludzką
- oderwane No tutaj ż bardziej
- filozofic o co chodzi Czy syn boży
- powinien był przyjąć
- odan od wszystkich jednostek czyli tak
- stać się człowiekiem żeby nie być
- konkretną jednostką
- ludzką po
- platoński z
- ideą ludzkości
- człowieczeństwa bo idea jest bardziej
- kkr Material
- chrześcijaństwo może mówić o platońskiej
- inkarnacji albo czy może mówić o
- rodzajowej inkarnacji że Bóg staje się
- człowiekiem w sensie
- rodzajowym
- natomiast nie staje się konkretną
- jednostką macie swoją odpowiedź Tomasz
- mówi nie
- syn nie może stać
- ludzką naturą oderwany jednostek musi
- tak pewnie Arystoteles w tle się Jawi
- stać się jeżeli ma się stać człowiekiem
- To się musi stać
- konkretną
- jednostką pewną
- odrębnością która jest z krwi i kości
- wtedy jest w pełni człowiekiem jeśli to
- jest jednostkowo zrob do natury
- człowieka przynależy jednostkowe ciało
- ciał więc Syn Boży musiał przyjść
- przyjąć naturę człowieka nie oderwany od
- jednostek Jeżeli ma być taki jak ja bądź
- ty to on musi być konkretny
- jednostkowy inkarnacja jednostkowo i tam
- a nie na przy rodzajowo
- Czy syn boży powinien był przyjąć naturę
- ludzką wszystkich
- jednost ale wtedy jakby jedną
- wyróżni nie jest w każdej Czy mógł
- teoretycznie inkarnować osoba Boska W
- każdym człowieku
- wszystkich na przykład argument da taki
- że gdyby innowa we wszystkie jednostki
- No to nie miałby Za kogo
- umrzeć był tymi
- wszystkimi nie byłoby żadnej innej za
- którą mó umrzeć skoro jest pierworodnym
- No to muszą być też
- innymi typ
- czy naturze
- Boskiej Już się zaczyna powolutku
- komplikować naturze Boskiej można
- orzekać
- to co należy do natury ludzkiej czy o
- naturze
- Boskiej można orzekać
- to co mówimy naturze ludzk
- różnią natura Boska jest różna od natury
- ludzkiej to co przynależy do natury
- Boskiej nie przynależy do natury
- ludzkiej to jest ch zrozumiałe
- przestrzennie na przykład tak natura
- ludzka jest lokalnie gdzieś natura Boska
- no już tej lokalności w swojej naturze
- nie ma Jest
- wszechobecna także nie można orzekać o
- naturze ludzkiej to co można orzekać o
- Boskiej i odwrotnie
- można powić Że natura ludzka została
- zrodzona moos zosta zrodzona można po że
- syn pochodzi Zrodzony ale nie można
- powiedzieć osobach ale nie można samego
- powiedzieć już o
- naturze si
- pytanie py czy to co należy do natury
- ludzkiej może być
- orzekane to co przynależy naturze
- ludzkiej może być orzekane
- oog
- no Tomasz twierdzi że
- mo wzy
- osie bosie osoba Boska syna mając naturę
- boską przyjęła naturę
- ludzką jest podmiotem wobec tych dwóch
- Natur Czyli mogę jeżeli coś powiem o
- jednej naturze to to sam mogę powiedzieć
- o osobie Bos ale nie mogę powiedzieć o
- jednej naturze coś co przynależy drugiej
- naturze Czyli naturam mogę mówić o sobie
- ale nie mogę mówić w poprzek między
- naturam czy na przy mogę powiedzieć
- zdanie słowo boże
- cierpiało miał to rozwinąć w ten sposób
- że Boska osoba w swej ludzkiej
- naturze cierpiała to byłoby
- precyzyjniejsze wyrażenie tego
- rozumiemy o sobie można mówić z
- perspektywy na na przy mogę powiedzieć
- takie zdanie Bóg narodził się z
- Dziedzic nie chodzi o to że osoba Boska
- zaczęła istnieć Boska Zaca ale Boska
- osoba syna mając boską naturę inkarnować
- w ten sposób ze względu na osobę boską
- która ma ludzką naturę że Bóg został
- Zrodzony z dziewicy to już troszkę
- komplikuje ale to wciąż jest
- ortodoksyjne ortodoksyjne myślenie
- klasyczne które przez wieki
- funkcjonowało No i dalej
- funkcjonuje pytanie
- No i tutaj już zmierzamy powolutku
- do treści tego o
- czym chcemy mówić czy prawdziwe jest
- zdanie Bóg stał się człowiekiem
- o perspektywę Tomasza po tak wynika to z
- punktu SI tak to nie chodzi o to że
- boskość stała się ludzka albo ludzkość
- stała się Boska z perspektywy Natur ale
- chodzi o to że Boska osoba syna która
- była od zawsze i od zawsze miała boską
- naturę przyjęła ludzką
- naturę a ponieważ Boska osoba Boskiej
- natury jest
- podem powiedzieć że staje się
- człowiekiem W tym sensie że Boska osoba
- boską naturę przyjmuje ludzką naturę to
- zdanie Bóg stał się człowiekiem można
- rozumieć innych sposobów niż o którym ja
- tutaj mówię i można na to pytanie
- pozytywnie bądź negatywnie tutaj idziemy
- tropem
- Tomasza No dobrze jużem
- Ika klasycznej tei pojęcia
- wykorzystywane w tej tei prowadzą do
- zdania Bóg stał się
- człowiekiem i to zdanie jest
- poprawne Popraw ale to zdanie państwo
- może brzmieć troszkę
- rodzajowo bo człowiekiem ale ogólnie
- człowiekiem tak mwim
- ponieważ to ma być
- konkretna inkarnacja w konkretnej
- jednostce skwi kości No to trzeba zadać
- jeszcze
- jedno pytanie i w tym pytaniu się kryje
- odpowiedź Tomasza na dzisiejszy temat
- czy materię ciała
- chrystusowego należało wziąć od
- kobiety Poproszę o chwilę namysłu czy
- CIA
- chrystusowego należało wziąć
- od
- kobiety należało
- [Muzyka]
- sy Boży mó wprawdzie wziąć lkie ciało z
- każdej dowolnie przez sieb oban Mater z
- każdej
- wziąć najwłaściwsze jednak było to że
- wziął
- niewiak uszach całą naturę lą to też
- Augustyn mwi widzimy
- OB musiało się ujawnić wyzwolenie
- człowieka skoro został przyjęty do
- jedności
- mężczyzna przedstawiciel bardziej
- wyróżnionej to wypadało przez urodzenie
- kgo mężczyzny z niewiasty ujawnić
- wyzwolenie płci niewi
- Chrystus przyjął ludzką naturę
- zindywidualizowane
- mężczyźnie aby jednak niewiasty nie
- doznał
- upokorzenia słusznie wziął ciało od
- niewi to też mówi augusty
- zrywaj się
- mężc nie okryw się własnych oczach
- niewiasty Syn Boży z niewiasty się
- narodzi wyczuwamy tutaj pewne napięci
- tak co prawda Syn Boży mógł ludzkie
- swoje konkretne
- ciało obrać dowolnej
- materi
- WB ciało kobiet
- tu się
- dzieje Boska osoba syna mając boską
- naturę
- inkarnacji
- człowieka
- mężczyzny natomiast żeby kobiety nie
- czły się
- niedowartościowane Tomasz argumentuje
- ayem
- No to żeby takiego niedowartościowania
- nie było to chociaż nie musiał to
- przyjął
- ciało od
- kobiety stał się
- mężczyzną ale przyjął ciało
- kobiety stał się mężczyzną przyjął ciało
- kobiety
- Podsumowując osoby boskie nie mają płci
- natura Bos
- sama osoba Bos
- syna osobą boską córki z tym nie ma
- problem Syn Boży stał się
- człowiekiem i wreszcie Syn Boży stał się
- mężczyzną Konkludując idąc za Tomaszem
- powiemy
- że Boska osoba syna mając boską naturę
- in
- karnu przyjęła ludzką naturę i stała się
- mężczyzną natomiast nie stała się
- kobietą z perspektywy ortodoksi
- chrześcijańskiej inkarnacja prawdziwym
- wydarzeni to się naprawdę dzieje i w
- nieb wstąpienie utrzymuje ludzką naturę
- czyli zdanie teolog
- Popraw st się
- mężczyzną stał się kobietą z perspektywy
- tego wywodu No jest niewłaściwe
- teologicznie dziękuję bardzo