Teologiczne odczytanie płci Syna Bożego | „Płeć Boga”

Rozwiń transkrypcję filmu

Teologiczne odczytanie płci Syna Bożego | "Płeć Boga"

  • Witam serdecznie Cieszę się bardzo że
  • Witam serdecznie Cieszę się bardzo że
  • mogę wystąpić wam jako pierwszy referat
  • więc postanowiłem wejść Może troszkę w
  • nie swoje
  • buty wykształcenie jestem biist będę
  • dzisiaj dzis bę
  • w ogó takiego który umarł 750 lat temu
  • może kś z państwa już o kim mówię chodzi
  • o Tomasza Zaku dokładnie 750 lat temu i
  • postawiłem sobie za zadanie jak
  • najbardziej ortodoksyjnie przedstawić
  • obraz Boga i myślę że to będzie podstawa
  • pod pod dalsze dyskusje także wchodzę w
  • taką rolę i mam nadzieję że
  • to o tyle Ciekawe że będzie Punktem
  • wyjścia tak jak rektor wspomniał tutaj
  • dość wiele w programie Mamy nowych
  • koncepcji a ja spróbuję powiedzmy tej
  • ortodoksji tutaj poronić i państwu ją
  • przedłożyć zrobię to w taki szkolny
  • sposób Toi a więc będę zwa poszczeg py
  • tym pytaniami będę prowadził państwa do
  • konkluzji moja konkluzja jest już mogę
  • ją wyrazić jest taka że Bóg stał się
  • mężczyzną I to jest zdanie teologicznie
  • poprawne natomiast zdanie Bóg stał się
  • kobietą jest zdaniem teologicznie
  • niepoprawnym i w tym kierunku będą
  • zmierzać moje pytania i logika całej tej
  • wypowiedzi będę zadawał pytania
  • zamknięte także jak ktoś z państwa
  • chciałby sprawdzić sobie
  • operuje klasycznymi pojęciami
  • teologicznym to może sobie na kartce
  • odpowiadać tak nie i zobaczyć na ile
  • zbieżność odpowiedzi które ja będę tutaj
  • serwował w imieniu Tomasza cytując i
  • rozmyślając nad sumą
  • teologiczną są
  • zbieżne i tak przechodzę do pierwszego
  • pytania to pytanie dotyczy Trójcy To
  • jest bardzo trudne pytanie Mam kilka
  • minut na każde zch pyta tylko ogólnie
  • wście
  • PZ czy
  • pojęcie czy pocie os przysługuje tak s
  • Bogu Co
  • człowiekowi chwila na
  • namysł nie o Bogu mówimy analogicznie do
  • człowieka i
  • człowiek złożem
  • jednostką i jest osobno jako taki jest
  • osobą to jest osobno człowiek może być
  • osobno bo ma
  • ciało Natomiast w Bogu osobę nie
  • definiujemy w powiązaniu z ciałem bo Bóg
  • ciała nie ma tylko definiujemy jako
  • samoistność czy coś
  • odrębnego A jak tak zdefiniujemy to
  • wtedy trzy osoby mą by w jednej naturze
  • Dla nas to jest nieintuicyjne ponieważ
  • ja jestem osobno wobec pani wobec pana i
  • akurat popatrzyłem na studentów
  • psychologii w waszej przestrzeni coś
  • takiego jak osobowość wielorak Tak jest
  • jedno ciało i z jakichś
  • powodów asocjacyjnych Czy innych
  • następuje rozróżnienie Osów umyśle przy
  • czym to jest zaburzenie Natomiast w
  • teologii mogą być TR osoby
  • samoistne będące tej samej natury
  • człowieka to jest niemożliwe bo ja
  • jestem odrębny wobec pana Mam swoje
  • ciało pan ma swoje dlatego to jest
  • nieintuicyjne dla nas ale jeśli tak jest
  • to osoby boskie osoba ojca osoba syna i
  • osoba Ducha Świętego nic nam nie mówią o
  • płci to są tylko
  • relacje w Bogu i równie dobrze tego
  • Tomasz nie mówi wniosek jest taki
  • spokojnie te osoby w Trójcy mogły się
  • nazwać matką córką i zostawmy tego Ducha
  • w spokoju i duchem nie ma problemu
  • ponieważ samo istności mówią o relacjach
  • a nie mówią o odrębnych byt a tym
  • bardziej o byt które mają ciał
  • toie py
  • Bos inna osoba
  • Boska Oprócz syna mogłaby
  • przyjąć naturę
  • ludzką mam
  • odpowiedź idzie W takim kierunku że
  • twierdzi Tak nie ma problemu inna osoba
  • Boska mogłaby
  • przyjąć Arum tak jak człowiek myśli w
  • sobie i ma poczucie wolności że mógłby
  • pomyśleć o tym a nie o innym i w
  • aspekcie wolicjonalny mógłby zrobić coś
  • a nie coś innego tak samo
  • Bóg wybiera jest wolny i tu nie ma
  • żadnego problemu żeby na przykład ojciec
  • przyjął ciało my jak myślimy ojciec to
  • myślimy no to bardziej syn powinien
  • przyjąć Ciało ale ojciec syn i duch to
  • nie są żadne doł
  • sno które nie mają płci nam się to
  • kojarzy syn pochodzi od ojca więc on
  • powinien inkarnować
  • nie ma takiej konieczności spokojnie
  • mógłby Ojciec sam inkarnować ponieważ
  • rozumiemy czym jest ojciec Czym jest syn
  • i czym jest Duch
  • Święty dobrze przechodzę do trzeciego
  • pytania
  • osoby
  • boskie mogłyby przyjąć jedną i samą
  • jednostk jednostkową naturę ludzką czy
  • dwie osoby bo wiemy że jedna ortodoks
  • tak to jest powiedziane że jedna z
  • trzech No dobrze ale czy dwie
  • mog i to tę samą jednostkową naturę
  • ludzką konkretne jedno ciało dwie osoby
  • boskie jedno ciało czy to jest
  • możliwe Tomasz odpowiada Tak nie ma
  • problemu dlaczego nie ma
  • problemu po prostu Pomyślmy o Trójcy
  • trzy osoby boskie trzy samoistność
  • tej samej natury No to dwie osoby boskie
  • nie mogły przyjąć jedną naturę ludzką
  • jeżeli trzy są w stanie przyjąć jedną
  • boską to dwie boskie nie są w stanie
  • przyjąć jedną ludzką naturę odpowiedź
  • jest mogą Jeżeli dobrze się rozumie Czym
  • jest osoba Boska w kontraście do osoby
  • ludzkiej No to nie ma problemu z tym aby
  • dwie osoby boskie mogły przyjąć jedną i
  • tę samą jednostkową naturę ludzką
  • powolutku budujemy sobie nasze pojęcia
  • koncepcje za jakiś czas dojdziemy do
  • tego kluczowego pytania odnośnie do
  • męskości męskości teraz czwarte
  • pytanie czy Syn
  • Boży powinien był przyjąć naturę
  • ludzką
  • oderwane No tutaj ż bardziej
  • filozofic o co chodzi Czy syn boży
  • powinien był przyjąć
  • odan od wszystkich jednostek czyli tak
  • stać się człowiekiem żeby nie być
  • konkretną jednostką
  • ludzką po
  • platoński z
  • ideą ludzkości
  • człowieczeństwa bo idea jest bardziej
  • kkr Material
  • chrześcijaństwo może mówić o platońskiej
  • inkarnacji albo czy może mówić o
  • rodzajowej inkarnacji że Bóg staje się
  • człowiekiem w sensie
  • rodzajowym
  • natomiast nie staje się konkretną
  • jednostką macie swoją odpowiedź Tomasz
  • mówi nie
  • syn nie może stać
  • ludzką naturą oderwany jednostek musi
  • tak pewnie Arystoteles w tle się Jawi
  • stać się jeżeli ma się stać człowiekiem
  • To się musi stać
  • konkretną
  • jednostką pewną
  • odrębnością która jest z krwi i kości
  • wtedy jest w pełni człowiekiem jeśli to
  • jest jednostkowo zrob do natury
  • człowieka przynależy jednostkowe ciało
  • ciał więc Syn Boży musiał przyjść
  • przyjąć naturę człowieka nie oderwany od
  • jednostek Jeżeli ma być taki jak ja bądź
  • ty to on musi być konkretny
  • jednostkowy inkarnacja jednostkowo i tam
  • a nie na przy rodzajowo
  • Czy syn boży powinien był przyjąć naturę
  • ludzką wszystkich
  • jednost ale wtedy jakby jedną
  • wyróżni nie jest w każdej Czy mógł
  • teoretycznie inkarnować osoba Boska W
  • każdym człowieku
  • wszystkich na przykład argument da taki
  • że gdyby innowa we wszystkie jednostki
  • No to nie miałby Za kogo
  • umrzeć był tymi
  • wszystkimi nie byłoby żadnej innej za
  • którą mó umrzeć skoro jest pierworodnym
  • No to muszą być też
  • innymi typ
  • czy naturze
  • Boskiej Już się zaczyna powolutku
  • komplikować naturze Boskiej można
  • orzekać
  • to co należy do natury ludzkiej czy o
  • naturze
  • Boskiej można orzekać
  • to co mówimy naturze ludzk
  • różnią natura Boska jest różna od natury
  • ludzkiej to co przynależy do natury
  • Boskiej nie przynależy do natury
  • ludzkiej to jest ch zrozumiałe
  • przestrzennie na przykład tak natura
  • ludzka jest lokalnie gdzieś natura Boska
  • no już tej lokalności w swojej naturze
  • nie ma Jest
  • wszechobecna także nie można orzekać o
  • naturze ludzkiej to co można orzekać o
  • Boskiej i odwrotnie
  • można powić Że natura ludzka została
  • zrodzona moos zosta zrodzona można po że
  • syn pochodzi Zrodzony ale nie można
  • powiedzieć osobach ale nie można samego
  • powiedzieć już o
  • naturze si
  • pytanie py czy to co należy do natury
  • ludzkiej może być
  • orzekane to co przynależy naturze
  • ludzkiej może być orzekane
  • oog
  • no Tomasz twierdzi że
  • mo wzy
  • osie bosie osoba Boska syna mając naturę
  • boską przyjęła naturę
  • ludzką jest podmiotem wobec tych dwóch
  • Natur Czyli mogę jeżeli coś powiem o
  • jednej naturze to to sam mogę powiedzieć
  • o osobie Bos ale nie mogę powiedzieć o
  • jednej naturze coś co przynależy drugiej
  • naturze Czyli naturam mogę mówić o sobie
  • ale nie mogę mówić w poprzek między
  • naturam czy na przy mogę powiedzieć
  • zdanie słowo boże
  • cierpiało miał to rozwinąć w ten sposób
  • że Boska osoba w swej ludzkiej
  • naturze cierpiała to byłoby
  • precyzyjniejsze wyrażenie tego
  • rozumiemy o sobie można mówić z
  • perspektywy na na przy mogę powiedzieć
  • takie zdanie Bóg narodził się z
  • Dziedzic nie chodzi o to że osoba Boska
  • zaczęła istnieć Boska Zaca ale Boska
  • osoba syna mając boską naturę inkarnować
  • w ten sposób ze względu na osobę boską
  • która ma ludzką naturę że Bóg został
  • Zrodzony z dziewicy to już troszkę
  • komplikuje ale to wciąż jest
  • ortodoksyjne ortodoksyjne myślenie
  • klasyczne które przez wieki
  • funkcjonowało No i dalej
  • funkcjonuje pytanie
  • No i tutaj już zmierzamy powolutku
  • do treści tego o
  • czym chcemy mówić czy prawdziwe jest
  • zdanie Bóg stał się człowiekiem
  • o perspektywę Tomasza po tak wynika to z
  • punktu SI tak to nie chodzi o to że
  • boskość stała się ludzka albo ludzkość
  • stała się Boska z perspektywy Natur ale
  • chodzi o to że Boska osoba syna która
  • była od zawsze i od zawsze miała boską
  • naturę przyjęła ludzką
  • naturę a ponieważ Boska osoba Boskiej
  • natury jest
  • podem powiedzieć że staje się
  • człowiekiem W tym sensie że Boska osoba
  • boską naturę przyjmuje ludzką naturę to
  • zdanie Bóg stał się człowiekiem można
  • rozumieć innych sposobów niż o którym ja
  • tutaj mówię i można na to pytanie
  • pozytywnie bądź negatywnie tutaj idziemy
  • tropem
  • Tomasza No dobrze jużem
  • Ika klasycznej tei pojęcia
  • wykorzystywane w tej tei prowadzą do
  • zdania Bóg stał się
  • człowiekiem i to zdanie jest
  • poprawne Popraw ale to zdanie państwo
  • może brzmieć troszkę
  • rodzajowo bo człowiekiem ale ogólnie
  • człowiekiem tak mwim
  • ponieważ to ma być
  • konkretna inkarnacja w konkretnej
  • jednostce skwi kości No to trzeba zadać
  • jeszcze
  • jedno pytanie i w tym pytaniu się kryje
  • odpowiedź Tomasza na dzisiejszy temat
  • czy materię ciała
  • chrystusowego należało wziąć od
  • kobiety Poproszę o chwilę namysłu czy
  • CIA
  • chrystusowego należało wziąć
  • od
  • kobiety należało
  • [Muzyka]
  • sy Boży mó wprawdzie wziąć lkie ciało z
  • każdej dowolnie przez sieb oban Mater z
  • każdej
  • wziąć najwłaściwsze jednak było to że
  • wziął
  • niewiak uszach całą naturę lą to też
  • Augustyn mwi widzimy
  • OB musiało się ujawnić wyzwolenie
  • człowieka skoro został przyjęty do
  • jedności
  • mężczyzna przedstawiciel bardziej
  • wyróżnionej to wypadało przez urodzenie
  • kgo mężczyzny z niewiasty ujawnić
  • wyzwolenie płci niewi
  • Chrystus przyjął ludzką naturę
  • zindywidualizowane
  • mężczyźnie aby jednak niewiasty nie
  • doznał
  • upokorzenia słusznie wziął ciało od
  • niewi to też mówi augusty
  • zrywaj się
  • mężc nie okryw się własnych oczach
  • niewiasty Syn Boży z niewiasty się
  • narodzi wyczuwamy tutaj pewne napięci
  • tak co prawda Syn Boży mógł ludzkie
  • swoje konkretne
  • ciało obrać dowolnej
  • materi
  • WB ciało kobiet
  • tu się
  • dzieje Boska osoba syna mając boską
  • naturę
  • inkarnacji
  • człowieka
  • mężczyzny natomiast żeby kobiety nie
  • czły się
  • niedowartościowane Tomasz argumentuje
  • ayem
  • No to żeby takiego niedowartościowania
  • nie było to chociaż nie musiał to
  • przyjął
  • ciało od
  • kobiety stał się
  • mężczyzną ale przyjął ciało
  • kobiety stał się mężczyzną przyjął ciało
  • kobiety
  • Podsumowując osoby boskie nie mają płci
  • natura Bos
  • sama osoba Bos
  • syna osobą boską córki z tym nie ma
  • problem Syn Boży stał się
  • człowiekiem i wreszcie Syn Boży stał się
  • mężczyzną Konkludując idąc za Tomaszem
  • powiemy
  • że Boska osoba syna mając boską naturę
  • in
  • karnu przyjęła ludzką naturę i stała się
  • mężczyzną natomiast nie stała się
  • kobietą z perspektywy ortodoksi
  • chrześcijańskiej inkarnacja prawdziwym
  • wydarzeni to się naprawdę dzieje i w
  • nieb wstąpienie utrzymuje ludzką naturę
  • czyli zdanie teolog
  • Popraw st się
  • mężczyzną stał się kobietą z perspektywy
  • tego wywodu No jest niewłaściwe
  • teologicznie dziękuję bardzo
Pobierz transkrypcję (TXT)