Teologia, religia, medycyna

Rozwiń transkrypcję filmu

Teologia, religia, medycyna | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19:00 Witam państwa po dłuższej
  • przerwie rozpoczynamy wst online i rozpoczynamy od razu bardzo mocnym
  • akcentem Witam pana doktora
  • naszego absolwenta również aczkolwiek doktora z nieco innej dziedziny ale
  • Grzegorz jest z nami właśnie z powodu swojego doktoratu a konkretnie
  • tematu i treści swojej rozprawy dysertacji
  • doktorskiej poświęconego temu O czym to dzisiejsze spotkanie jest a więc związkom medycyny
  • lezen chb z teologią religią zwyczajami właśnie związanymi z
  • wiarą duchowością Grzegorz Witam cię bardzo bardzo
  • serdecznie i na początek przypomnę że Grzegorz nie jest z nami pierwszy raz tutaj w
  • online jakiś czz
  • tem również w kontekście twoich
  • zainteresowań naukowych było to bardzo ciekawe spotkanie i od razu powiem uchylając rka tajemnic że troszkę ono
  • nawiązuje swoją tematyką do tematyki dzisiejszej No bo również osoby które
  • nazywano kiedyś wiedźmami czarownicami czy czarownikami czy czarnoksiężnik
  • zajmowały się leczeniem i bardzo często
  • z takimi osobami było właśnie po to żeby kogoś wyleczyć uzdrowić i tak dalej więc
  • będzie trochę o będzie dużo o medycynie będzie dużo o stosunku różnych kościołów
  • do medycyny Myślę że na na tej kanwie porozmawiamy również No ogólnie
  • relacjach i napięciach pomiędzy światem medycyny a światem wiary światem
  • religii Grzegorz przede wszystkim tytuł twojej pracy konceptualizacja zdrowia i
  • choroby w amerykańskim protestantyzmie XIX i XX wieku na
  • przykładzie adwentyzm i pentekostalizm w odniesieniu do standardu medycyny klinicznej długi
  • tytuł jak to zwykle w rozprawach doktorskich Powiedz mi dlaczego wybrałeś
  • amerykańskie społeczeństwo amerykański protestantyzm i Dlaczego akurat te
  • dwie grupy religijne tu jest kilka wątków zajęcia
  • się w doktoracie takim tematem jednym z nich jest kontynuacja moich badań moich moich
  • zainteresowań amerykańskim kontekstem kulturowym i społecznym Chociażby z magisterium obroniony w katedrze
  • etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego zajmowałem się mormonizm
  • zainspirowany wskazówkami mojego promotora profesora Marka górnego który zajmuje się genealogią i takimi
  • kwestiami przyległymi w związku z tym gdzieś ten amerykański kontekst się tutaj
  • pojawił jeżeli chodzi o zainteresowanie koncepcjami na temat
  • zdrowia choroby kwestii takich medycznych i około medyczny to był to
  • wpływ promotory mojego doktoratu i też wykładowczyni w katedrze etnologii i
  • antropologii kulturowej profesor Bożeny Płonki sroki która jest historyczną medycyny i której metodologia oraz taka
  • perspektywa badawcza pewna taka wrażliwość Naukowa bardzo mnie zainspirowała i pociągnęła
  • właśnie do prowadzenia badań w tym zakresie problemowym a adwentyzm i pentekostalizm
  • czyli ruch Zielątkowo nazwą bardziej znaną w kontekście
  • polskim wpływa czy wynika z tego że są to dwa ruchy religijne wyrosłe na
  • gruncie protestantyzmu amerykańskiego które mocno włączyły
  • kwestie zdrowia choroby chorowania leczenia czy raczej uzdrawiania ale i
  • leczenia w przypadku adwentyzm oraz szeroko pojętej medycyny i stosunku do niej w strukturę poznawczą swoich SW
  • swoich wyznań swojej teologii swojego nauczania swojej doktryny kościelnej w
  • związku z tym były to takie przykłady właśnie aby pokazać
  • na to jak w kontekście religijnym funkcjonują uniwersa poznawcze odnoszące się właśnie do
  • zagadnień zdrowotnych i medycznych i te dwa przykłady adwentyzm
  • pentekostalizm pokazały też jak można
  • fideizm czyli od wiary religijnej tak od takiego podejścia supranaturalizm
  • [Muzyka]
  • wniosków No to jest bardzo ciekawe zwłaszcza że skupiasz się w gruncie rzeczy na czasach
  • bardzo mocno współczesnych No bo XIX XX wiek to z perspektywy szczególnie badań
  • historycznych a Dodajmy że ty masz taką dość skomplikowaną drogę jeżeli chodzi o
  • swoje wykształcenie to znaczy tak na początku to był było magisterium
  • prawda Najpierw było magisterium właśnie w jeżeli chodzi o jeszcze wcześniej
  • jeszcze wcześniej na etnologii był licencjat którym zajmowałem się zielonoświątkowcami na przykładzie
  • bardzo lokalnym Wrocławskiej wspólnoty to było takie etnologiczne terenowe badania i to było gdzieś gdzieś ten
  • pierwszy etap Później przyszedł mormonizm No a później jeszcze no i tutaj właśnie też zajmowały
  • się kościołami później przyszedł przyszło ewst i licencjat z teologii d
  • odmiany kórym też Dodajmy zajmował się protestantami
  • w odniesieniu do takich zagadnień związanych z medycyną bo
  • homoseksualności No i teraz doktorat w z historii w istocie No i historia
  • najnowsza bardzo nowa jednak mimo wszystko Jeżeli chodzi o materiał
  • badawczy Powiedz skupił się na amerykańskich kości
  • kościołach wspólnotach religijnych dwóch nurtów już wiemy że
  • one bardzo różnią się w podejściu właśnie do pewnych kwestii związanych z medycyną
  • Czy w swoich badaniach swoich poszukiwaniach dotyczących
  • właśnie tego tematu udało ci się ogarnąć Stany Zjednoczone jako całość czy jednak
  • gdzieś w posc poszczeg poszczególnych miejscach na
  • poszczególnych regionach stanów się jakoś bardziej skupił to znaczy każdy temat W ogóle przy przy pisaniu
  • dysertacji wymaga pewnych uszczegółowić tak 19 i x wiek no to jest przede
  • wszystkim czas powstania tych ruchów religijnych adwentyzm połowie X wieku i pentekostalizm na
  • przełomie x i XX wieku kontekście właśnie amerykańskim
  • ograniczyłem z definicji się do Stanów Zjednoczonych żeby nie dotykać terenów albo
  • misyjnych oczywiście prowadzonych albo jakiś wpływów kulturowo politycznych tych tego kraju tak no bo to by nam się
  • dosyć mocno rozjechało w sensie takim teoretycznym tak i nie wiem czy dałoby się to spiąć
  • wszystko sensownie w jedną pracę prawda w związku
  • z tym to jako Stany Zjednoczone Ale to nie chodzi o to że to jest cały obszar
  • tak Stanów Zjednoczonych ponieważ moje analizy przeprowadzam Na
  • wybranych przykładach zarówno z kontekstu adwentystycznego jak i pentekostalne także to są wybrane
  • kaznodziej kaznodzieje twórczynie twórcy osoby które miały wpływ na
  • powstawanie i kształtowanie się tych ruchów także jego myśli jego doktryny jego teologii więc to są osoby wybrane z
  • różnych miejsc Stanów Zjednoczonych ale też nie schodzę tutaj na poziom lokalny żeby na przykład gdzieś to w jakiś taki
  • lokalny sposób starać się ukazać Nie to nie jest celem mojej mojej pracy jasne
  • No i właśnie bo mówiłeś o tych różnicach jak w ogóle kształtuje się czy c czy czy
  • czy jest jakaś Taka formuła
  • system Czy można znaleźć jakiś sposób w jaki kształtuje się i zmienia to religijne
  • podejście do zdrowia i choroby czy czy jest jak Czy są jakieś prawidłowości które być może prowadzą do
  • różnych wniosków na przykład czy czy c czy różnych praktyk natomiast czy jest jakaś taka prawidłowość którą można
  • wychwycić w takim kształtowaniu się podejścia na przykład do jakichś nowych
  • rzeczy które pojawiają się w medycynie No bo przypomnijmy że ten okres 19 wiek to jest też okres ogromnego rozwoju
  • medycyny nowych rzeczy które się w medycynie pojawiają począwszy od szczepionek poprzez różnego
  • rodzaju zabiegi nowe leki nowe sposoby leczenia czy wręcz Czy wreszcie rozkwit
  • chociażby medycyny zajmującej się nie tylko ciałem ale też umysłem zmiana
  • podejścia na przykład do osób yyy które chorują na różnego rodzaju choroby yyy
  • No w kościołach nazywane chorobami duszy prawda yyy tutaj widać już to pierwsze
  • napięcie na przykład chociażby kwestie związane z diagnozowaniem prawda czy
  • jest jakaś prawidłowość w jaki sposób na przykład do pojawiającej się nowej
  • właśnie jakiejś rzeczy czy to właśnie odkrycia medycznego Czy praktyki medycznej
  • w jaki sposób ją się integruje bądź też nie w kościołach Oj jest to bardzo
  • szeroko zarysowany wątek który tutaj poczyniła składa się tutaj on z aspektów
  • samej Historii Religii historii procesów poznawczych i wiedz
  • trwóż ZS syntetyzować tutaj należy pamiętać
  • że dawniej to znaczy od początku jakim możemy mówić o gatunku
  • homo sapiens tak jakim jesteśmy do tak zwanego przełomu modernistycznego w
  • medycynie Europejskiej który przypada na połowę X wieku możemy ogólnie mówić czy
  • musimy pamiętać że wszelkie zabiegi o charakterze leczniczym wszelkie
  • procedury związane z medycyną z leczeniem z rozpoznawaniem czyli diagnozowaniem chorób z jej jakimś
  • ujęciem konceptualny tak jest częstokroć związane z kontekstami religijnymi bądź
  • też rytualnym tak od od górnego paleolitu to jest 40 000 do 15000 lat
  • przed naszą erą gdzie duża część
  • badaczy wskazuje że tymi najbardziej popularnymi formami
  • ekspresji religijnej były różnego rodzaju szamanizm tak już w tym momencie
  • i to jest do dzisiaj kraj pozaeuropejskich tam gdzie szamanizm jeszcze jest tym kompleksem religijno
  • mistycznym który funkcjonuje jest to aktywność związana z leczeniem tak
  • jest to aktywność związana z właśnie zagadnieniem uzdrawiania
  • Chociażby tak musimy pamiętać że później przez we wszystkich religiach ZN
  • różnego rodzaju treści teoretyczne różnego rodzaju
  • praktyki różnego rodzaju aktywności które do zagadnień zdrowia czy choroby
  • czy czy leczenia się odnoszą ponieważ chorowanie i choroba jest no
  • wspólna dla kondycji ludzkiej Tak wszystkie ludzie wszystkich kultur i wszystkich czasów historycznych czy
  • okresów historycznych No doświadczają choroby i gdzieś ona
  • była konceptualizowana przez na przełomie wszystkich dziejów przez wszystkie kultury a także właśnie w
  • ramach tych kultur także ich religie Tak więc jest to zagadnienie mocno
  • związane czyli ta czyli religia i medycyna do jego rozbratu dochodzi w
  • Europie na kontynencie europejskim niegdzie indziej tylko tutaj właśnie w No w kontekście tak zwane
  • modernizacji nauki nowożytnej to jest okres między x a x wiekiem tak gdzie mamy też oświecenie tak gdzie mamy
  • też pewne prądy i nurty filozoficzne teoretyczne które nam przebudowuje
  • troszeczkę sposób myślenia widzenia rozumienia świata zadawania pytań w stosunku do
  • świata pojawia się na przykład kartezjanizm tak który podkreśla No rolę podmiotu
  • procesach poznawczych to słynne kogito ergosum Myślę więc jestem mamy tu już pojawienie się podmiotu czyli ja jako
  • osoba która stoi wobec świata zewnętrznego mogę zadawać pytania i dochodzić do jakieś
  • odpowiedzi tak mam pokazuje to też ten przełom modernistyczny No troszkę
  • rozluźnienie na początku a później zerwanie więzi z tymi kontekstami religijnymi w kontekście europejskim
  • kościelnymi tak chodzi tu szczególnie o kościoły największy kościół łaciński rzymskokatolicki No i różne kościoły
  • proweniencji protestanckiej także kościoły prawosławne wschodnie następuje jak
  • gdyby rozerwanie tej że tak to określę hegemonii
  • interpretacyjnej eksplanacyjne wyjaśniającej tak no
  • i pewne procedury dochodzenia do wiedzy zostają wy gruncie nauki
  • Akademickiej No i można powiedzieć że od tego
  • momentu perspektywy religijne i perspektywy naukowe w odniesieniu do zagadnień zdrowia i choroby czy medycyny
  • zaczynają ze sobą konkurować tak a nawet wchodzić w No konflikt tak pewien spór
  • Niektórzy badacze szczególnie ci uczeni będący także wyznawcami jakieś
  • religii wskazują że jest to konflikt pozorny i w
  • rzeczywistości w kontekście tej teorii dwóch ksiąg tak Czyli objawienie jakim
  • jakim jakie znajdujemy w Piśmie Świętym Czy w tekstach świętych tak I Księga przyrody są w zasadzie dwoma sposobami
  • objawiania się Boga w świecie i one nie są sprzeczne ze sobą jest to jest to
  • podejście No nie do końca uprawnione
  • No mamy tutaj wiele argumentów i
  • wiele w ramach debaty i wiele faktów które No takiemu stanowisku przeczą
  • ale ten konflikt występuje i chociażby możemy go widzieć w kontekście
  • co i współcześnie także w Europie w Polsce
  • chociażby na przykład zagadnieniach zdrowia reprodukcyjnego czy do kwestii
  • bioetycznych prawda gdzie na przykład środowiska
  • konserwatywne czy kościelne występują prawda przeciwko czy starając się blokować legislacje czy starając się
  • krytykować postępowanie badaczy badacz
  • uczonych czy starają się budować na przykład jakieś ruchy społeczne czy
  • polityczne przeciwstawiają się tym kwestią jak gdyby niepozwalające na na
  • na dociekania bez jak gdyby kontekstów etycznych tak
  • także widać że to jest cały czas sytuacja dosyć żywa
  • żywotna No i wpisana niejako w w istotę w naturę obu tych zjawisk kulturowych
  • jakim jest religia i medycyna także te te te No bo zarówno i medycyna a szerzej
  • nauka i religia odnoszą się do tej samej rzeczywistości do rzeczywistości obiektywnej będącej wokół nas prawda do
  • świata zewnętrznego do świata przyrody do naszych ciał prawda W związku z tym
  • oba obie te perspektywy chcą nam coś o tym powiedzieć tak i wchodzą wzajemnie w
  • swoje kompetencje wzajemnie w swoje twierdzenia tak w związku z tym no jest
  • to spór realny istniejący i zdaje się
  • że nie do przezwyciężenia tak w związku z tym no tak bym odpowiedział na to
  • pytanie Chyba że tam są jeszcze jakieś wątki które mi uleciały teraz i możesz je przywołać to przede wszystkim
  • chciałam się odnieść też do twojej perspektywy jako takiego właśnie badacza kulturowego bo ten spór On występuje też
  • bardzo często na płaszczy Zresztą sam powiedziałeś że to są zjawiska również kulturowe prawda wstępuje na bazie
  • Kultury echa tego sporu oprócz tych rzeczy o których ty powiedziałeś na
  • przykład w próbach ingerowania w legislacje z jednej strony ale też z
  • drugiej strony na przykład w próbach też ze strony świata medycyny prawda
  • oddzielenia całkowitego pewnych pewnych rzeczy które też przecież miały i i mają
  • miejsce On występuje to napięcie generalnie widać w różnych na przykład
  • też tekstach kultury jakimi są książki ale też filmy często spotykamy się
  • właśnie na przykład w różnego rodzaju opowieściach z konfliktem między światem
  • wiary a a światem religii przywołuje je tutaj dlatego że
  • dość często no z przyczyn oczywistych No amerykańska
  • kinematografia chociażby jest chyba najbardziej płodna no może w
  • świecie zachodnim powiedzmy i i w wielu
  • przypadkach właśnie w filmach czy w serialach Pojawia się ten właśnie
  • konflikt pomiędzy wiarą i wynikającą z niej na przykład
  • wynikającym z niej stosunkiem do pewnych praktyk medycznych czy w ogóle do chorowania a medycyną która chodzi w
  • inny sposób i gdzieś te drogi się krzyżują myślę że to jest też taka dość
  • interesująca kwestia z punktu widzenia właśnie badacza Kultury obserwowanie chociażby jak do popkultury gdzieś to
  • napięcie między tymi dwoma wielkimi ścieżkami przenika ja mam jeszcze taką refleksję bo ty mówiłeś właśnie o
  • kwestiach związanych z bioetyk chociażby No i powiedzmy Tak przed
  • pandemią to było proste No bo jak się mówiło bioetyka ogólnie to od razu były
  • właśnie kwestie głównie związane ze zdrowiem reprodukcyjnym no i ewentualnie jakimiś
  • eksperymentami ale też w zasadzie z wykorzystaniem embrionów załóżmy czy czy czy czy czy czy czy tego typu podobnymi
  • kwestiami natomiast już w momencie pandemii
  • wróciły bo tak naprawdę to nie jest tak że to one się pojawiły nagle wróciły
  • pewnego rodzaju kwestie przynajmniej w niektórych środowiskach religijnych myśmy obserwowali dość mocno w Polsce w
  • niektórych środowiskach szczególnie właśnie charyzmatycznych czy czy czy czy czy części ewangelikalny czy również
  • części tradycyjnych katolików kwestie związane właśnie na przykład ze ze szczepieniami i to jest też bardzo
  • bardzo ciekawy temat Myślę że będziemy do tego nawiązywać w późniejszej części
  • naszego dzisiejszego spotkania Natomiast teraz chciałam się zapytać dlatego że mówiąc o tym wymieniłeś
  • dwie dwie takie czynności bądź też procesy procedury uzdrawianie i
  • leczenie Może wyjaśnijmy właśnie tak na początek Czym się różni z perspektywy
  • badacza kulturowego leczenie od uzdrawiania No to znowu ja bym to znowu
  • w tej perspektywie takiej historycznej tych związków między medycyną czy
  • leczeniem czy lecznictwo może tak a religią No to mówiliśmy w tym momencie o
  • w kontekście religijnym rytualnym o uzdrawianiu tak o przywracaniu zdrowia ale z
  • udziałem No tej sfery supranaturalizm
  • działający bądź to przez Chrystusa bądź przez Ducha Świętego bądź w bardziej
  • tradycyjnych nurtach chrześcijaństwa czyli w katolicyzmie Czy w kościołach wschodnich przez także przez świętych czy przez Maryję prawda a albo na
  • przykład w innych religiach przez inne istoty wyższe duchy aniołów demony bohaterów różne też
  • istoty pół hybrydyczny pomiędzy światami tak No jest tutaj cała masa tych wątków
  • i różnych teoretycznych rozwiązań tak a ja bym powiedział że w tym
  • momencie problem z rozróżnieniem między uzdrawianiem a leczeniem zaczyna się
  • wraz z tym Rozbrat pomiędzy medycyną Europejską tak a religią kiedy która kiedy
  • medycyna Kliniczna osadza się całkowicie na naturalistycznych podstawach tak I
  • szuka wyjaśnień a nie tak jak w religii teleologiczny czyli poszukujących celu prawda od telos
  • greckiego czyli cel nie teologicznych tak więc Tutaj mówimy o tym o tym
  • rozejściu się tych perspektyw i w tym momencie mówiłbym o leczeniu jako praktyce klinicznej który odnosi się do
  • medycyny klinicznej już zupełnie opartej na naturalistycznych materialistyczny Często też redukcjonistyczny podstawach
  • tak redukujących ciało człowieka istotę ludzką tak do jego wymiaru somatycznego
  • czyli do naszego Po prostu organizmu jego czynności funkcji i tak dalej jak gdyby nie mogące tego nic powiedzieć o
  • jakimś jego pierwiastku duchowym ponieważ nie ma do tego narzędzi w zakresie biomedycyny tak A mówiłbym o
  • uzdrawianiu czy zarezerwował to pojęcie do tej sfery religijnej czy szerzej
  • religijno rytualnej tak gdzie odwołujemy się do UZ
  • No niepr przyczynowych nie podajemy przyczyny organicznej tak materialistyczne naturalnej tylko no tą
  • supranaturalizm [Muzyka]
  • i tak jak powiedziałaś też no kultura popularna bardzo dosyć mocno mówi szczególnie ta amerykańska dużo o tych wątkach No bo to jest częścią ich
  • Kultury częścią społeczeństwa ich doświadczenia prawda ze względu także na to że znaczna część społeczeństwa
  • ma związki z protestantyzmem czyli z religią prawda i tym tradycyjnym
  • historycznym i tym ewangelikalny ale duża
  • też kultura amerykańska jeżeli chodzi w odniesieniu do zagadnień zdrowia i choroby jest też specyficzna nazywana
  • jest przez badaczy czy historyków medycyny czy socjologów zdrowia kulturą terapeutyczną tak Gdzie jest pewien taki
  • wewnętrzny imperatyw kulturowy aby poszukiwać czy dążyć do
  • do tej tej zdrowej kondycji ciała i organizmu on jest oczywiście wyobrażony
  • prawda ale ale gdzieś jest ten imperatyw obecny on tutaj się składa na to wiele czynników bo też też
  • jest pochodzi także z kontekstu protestancki tak gdzie gdzie ta ta ten amalgamat W
  • zdrowym ciele zdrowy duch prawda ma tutaj też swoje znaczenie to znaczy nasze odrodzenie wewnętrzne duchowe
  • prawda czy nawrócenie w ewangelikalizm No silnie koresponduje i ciąży ku ku
  • także temu pewnej pozytywnej dobrej zdrowej kondycji naszego ciała tak to to
  • są to są jak gdyby dwie strony tego samego medalu one zostały odjęte silnie
  • przez adwentyzm na przykład i pentekostalizm do tego dochodzi jeszcze kontekst Czy wątek społeczny tak zdrowy
  • duch odrodzony duch musi funkcjonować W zdrowym ciele w odrodzonym ciele tak
  • które także musi funkcjonować czy powinno funkcjonować w zdrowej i odrodzonej społeczności wspólnocie
  • prawda i społeczeństwie stąd też ten nieustanny płynący z wnętrza ewangelikalizm imperatyw misjologiczne
  • tak rechrystianizacja cały czas nam społeczeństwo instytucje państwa
  • Republikę i tak dalej i tak dalej no to Proszę zobaczyć tutaj się pojawia to chociażby w powstaniu
  • fundamentalizmu protestanckiego na początku XX wieku czy później nowej chrześcijańskiej prawicy w 70 latach
  • prawda która dość mocno weszła w pewne związki z takimi środowiskami
  • konserwatywnym katolickimi i od nich przejęła pewne podejścia jeżeli chodzi o myśl społeczną czy stosunek właśnie do
  • takich kwestii bioetycznych Czy związanych ze zdrowiem reprodukcyjnym jak aborcja czy czy czy chociażby
  • antykoncepcja gdzie wcześniej ewangelikalizm zupełnie inaczej na te kwestie spoglądał w sposób bardziej taki
  • byśmy powiedzieli w cudzysłowie Oczywiście tutaj taki liberalny prawda wolnościowy Uznając że sumienie danego
  • wierzącego czy wierzącej jest tą instancją ostateczną która która która ma tutaj kompetencje tak do
  • rozstrzygania tego typu kwestii a jednak podjęto później poprzez poprzez ten sojusz z katolickim konserwatyzmem od
  • lat 70 właśnie tą perspektywę katolickiej nauki społecznej
  • tak później mamy też Kolejne kolejne na przykład ruchy
  • antymycyna nowe czy antyszczepionkowe które są mocno obecnie w Stanach
  • Zjednoczonych zasilane przez No wiernych i wierne z kontekstów ewangelikalny
  • szczególnie zi piątkowych tak możemy to później dalej rozwinąć ale
  • to są właśnie te wątki gdzie które nam pokazują no te wzajemne tutaj powiązania
  • i i tak bym to to powiedział nazwałeś w
  • swoim swojej pracy adwentyzm religią zdrowego stylu życia a pent castal ZM
  • religią uzdrawiania gdybyś mógł trochę rozwinąć obie
  • te obie te kwestie pokazując właśnie to o czym mówiłeś na początku jak z
  • podobnych z bazowania na podobnych źródłach prawda jak różne Wnioski są
  • wyciągane i z czego to wynika No oba ruchy wyrastają z XIX wiecznego
  • ewangelikalizm amerykańskiego z jego całego tego miazmat tych różnych nurtów i kierunków
  • które są tam obecne i oba ruchy przyjmują pewne podejście odnośnie do
  • uzdrawiania do możliwości Bożego działania w tej sferze tak czy rozumienia etiologii czy czy
  • szerzej etiopatogenezy prawda chorób czyli powstawania rozwoju jest to zazwyczaj kontekst Hamar teologiczny
  • czyli związany z grzechem prawda i też wątek który odpowiedzią jest na grzech czyli ofiara Chrystusa prawda Zarówno
  • adwentyzm jak i pentekostalizm podejmują te wątki ewangelikalne i rozwijają je już we własnym zakresie tutaj jest też
  • bardzo ważny ten mechanizm gdzieś pojawił się w pytaniu twoim albo drugim
  • on tu pokazuje jak mocno kultura otaczająca w której funkcjonuje
  • dana grupa religijna my to w w historii medycyny czy historii nauki nazywamy
  • czynnikami zewnętrznymi tak jak te czynniki zewnętrzne w No silnie
  • deterministyczny sposób oddziałują na Wspólnoty religijne także żadna ich idea
  • Czy koncepcja która się w ich łonie pojawia nie jest w zasadzie oryginalna
  • tak Ma ona w większym lub mniejszym stopniu jest właśnie tym odwołaniem się
  • do tej do tego kontekstu kulturowego społecznego który zawiera te sfery
  • poznawcze mentalne tak światopoglądowe one tam już są tak Co oczywiście ale to już jest inny
  • wątek ja tylko go zaznaczę tutaj ma ważne konsekwencje teoretyczno religijne
  • tak Czyli nam mówi dużo Jak powstają funkcjonują religie i skąd się bierze
  • cały ten ich materiał teoretyczny ale to już jest inny wątek Jak będziesz chciała to możemy do niego wrócić i teraz
  • wracamy do naszych Adwentystów i zkow zarówno jeden jak i drugi ruch
  • powstały w zupełnie odmiennych okolicznościach i warunkach
  • historycznych społecznych politycznych i ekonomicznych tak w adwentyzm powstaje w
  • połowie XIX wieku jeszcze przed wojną amerykańską wojną domową tak wojną
  • secesyjną gdzie Ameryka jest w momencie bardzo silnego rozwoju tak jeszcze jej
  • terytorium nie jest ukształtowane określone cały czas kolonizuje nowe tereny to znaczy wydziera rdzennej
  • ludności tak i włącza w swoją swoją własną strukturę Gdzie jest silna
  • industrializacja która pociąga takie procesy spz jak chociażby migracja
  • ludności tak ze wsi do miast czy czy czy z z obszarów z prowincji do tak zwanego
  • centrum prawda Gdzie jest takie silne jako że jest to konstytuujące się państwo społeczeństwo
  • jest takie silny imperatyw reformistyczny tak powstaje masa ruchów
  • które Oczywiście są często zakorzenione religijnie tak w różnego rodzaju denominacji ewangelikalny No bo to jest
  • jest nie Takie środowisko życia prawda ówczesnego społeczeństwa amerykańskiego
  • ale też i SP poza religijnych
  • środowisk ruchy które postulują reformę życia społecznego reformę edukacji
  • reformę stroju czy ubioru tak reformy diety ponieważ dieta amerykańska w XIX
  • wieku jest No bardzo odmienna od Europejskiej i bardzo niezdrowa w zasadzie ogranicza
  • się do mięsa i zbóż wyklucza warzywa i owoce wyklucza warzywa i owoce z tego
  • względu że najprawdopodobniej były one myte często w zanieczyszczonej wodzie która
  • wywoływała chociażby biegunki gorączki prawda i ówcześnie obserwowali to i
  • bardzo się bali nawet jeść uważali że jedzenie spożywanie warzyw i owoców jest niezdrowe wręcz prawda w Europie było to
  • zupełnie odmiennie inne warunki na historia także ekonomiczna Sprawia to że
  • większość społeczeństwa nie mówimy o tych klasach najwyższych arystokracji czy bogatym mieszczaństwie je samą same
  • sam pokarm roślinny tak ze względów ekonomicznych tak mięso w diecie występuje zarwie kilka razy w roku
  • Szczególnie przy jakich świętach prawda w tym kalendarzu liturgicznym tak w
  • związku z tym no ta sytuacja wygląda odmiennie sytuacja zdrowotna lud też
  • wygląda odmiennie stąd też tych wiele ruchów reformistyczny amerykańskich No
  • wysuwa takie postulaty są też ruchy które wysuwają postulaty
  • antyucieczkowe i TR XX wieku prawda W związku z tym
  • no ten kontekst bardzo mocno wpływa na adwentyzm który Początkowo był ruchem
  • religijnym o takim silnym milenarysta olicz tym napięciu tak oni uważali że
  • Paruzja Chrystusa nastąpi w bardzo szybko nawet wyliczyli różnego rodzaju
  • daty i tak dalej i wraz z takim potężnym
  • zawodem eschatologiczny że to ja to tak określam tak Czyli kiedy ta Paruzja nie nastąpiła i Wspólnota No rozpadła się
  • część ludzi wróciło do swoich wcześniejszych kościołów z których wyszli tak przyłączając się do do ruchu
  • Miler ycki wówczas część ludzi odeszła zupełnie na jakieś takie w cudzysłowie bezdroża wiary tak a część ludzi jednak
  • została w tej młodej w tym młodym ruchu i postanowiła No przepracować ten zawód
  • eschatologiczny tak w związku z tym zaczęła się koncentrować
  • na innych kwestiach które mogłyby być by stanowić No takie spoiwo dla tej
  • wspólnoty religijnej i bardzo szybko ten komponent reformistyczny Pojawił się właśnie w pismach
  • założycielki Adwentystów Dnia Siódmego Ellen G White tak która sama była bardzo schorowaną osobą przeżyła w dzieciństwie
  • bardzo poważny wypadek który przez późniejszych badaczy i badaczki był
  • analizowany w różnych kontekstach Bo jeszcze wtedy standard taki nie był medycyny aby można było te dolegliwości
  • zdiagnozować jej uraz głowy Ona miała później w związku z tym różnego
  • rodzaju stany przypominające stany epileptyczne tak w
  • zku z tym uważa się że że cierpiała na jakiś rodzaj epilepsji
  • i to doświadczenie biograficzne mocno ją
  • jak gdyby popchnęło do zainteresowania się zagadnieniami zdrowotnymi A jako
  • działająca też w kontekście religijnym połączyła te oba elementy tak i niejako
  • ten ten zawód eschatologiczny w to miejsce wlało się to ta teologia
  • odnosząca się do zdrowia i do choroby prawda zaczęto eksploatować kolejne wątki tematy LNG White wbrew samym
  • adwentysta No podjęła wiele postulatów reformistyczny już obecnych w społeczeństwie o czym już mówiłem czy
  • chociażby postulaty tak zwanych fizjolog chrześcijańskich z trze czwartej dekady XIX wieku tam był między innymi
  • Sylwester Sylwester grame czyli twórca tej mąki wieloziarnistej Graham prawda i
  • bułek typu graham i to jest wszystko znane prawda połączyła ich postulaty z z ze
  • swoim pewnym takim religijnym religijną interpretacją No i
  • wytworzyła coś co nazywamy teologią czy czy czy ewangelią
  • zdrowego stylu życia Tak to jest taka adwentystyczna propozycja pakostal
  • natomiast powstawał na przełomie XIX i XX wieku a zatem w zaledwie cy Pi 6
  • dekad później ale już w bardzo odmiennej rzeczywistości społecznej politycznej
  • ekonomicznej kiedy Stany Zjednoczone ukończyły już swoją ekspansję terytorialną kiedy Społeczeństwo
  • amerykańskie jest już w jakiś sposób przez wojnę secesyjną zdefiniowane
  • tak kiedy Doszło także do Wyzwolenia No
  • dość znacznej części społeczeństwa jakim są afrykaner Kanie tak Czyli Czarni
  • Afrykańczycy sprowadzeni na tereny obecnych Stanów Zjednoczonych właśnie w celach tych
  • ekonomicznych pozbawieni Wolności prawda wykorzystywano ich pracę ta część
  • populacji niewolników została
  • wyswobodzenie
  • pionierzy ruchu zkow w Stanach Zjednoczonych którym chociażby był
  • potomek niewolników czarnoskóry kaznodzieja prawda jego doświadczenie
  • było zupełnie odmienne dlatego też tutaj pojawiła się u wczesnych owców No taka silne
  • odwrócenie od jak gdyby zewnętrznego świata w przeciwieństwie do Adwentystów
  • którzy podjęli te postulaty reformy i chcieli się mocno włączyć w ten ogólny
  • nurt społecznego rozwoju tak społeczeństwa amerykańskiego to owcy w
  • tej najwcześniejszym etapie swojego rozwoju historii bardzo mocno się w stosunku do
  • otoczenia zdefiniowani tak odizolowani postrzegali Świat wokół
  • siebie jako bardzo zły niesprawiedliwy społecznie tak William
  • sore w ciągu jego młodości był doświadczał Linów na na swoich
  • współziomek tak kilku do kilku tygodniowo mówię to statystycznie prawda
  • więc jego doświadczenie jego wizja tego świata zewnętrznego była zupełnie odmienna on zapostowałeś
  • ponad podziałami rasowymi etnicznymi klasowymi
  • ekonomicznymi płciowymi prawda i niejako to
  • wszystko połączyć tak no społeczeństwo otaczające nie pozwoliło na to bo to
  • bardzo krótko takie taki egalitaryzm trwał bardzo szybko wystąpiono przeciwko
  • przeciwko temu No i ci owcy wcześniej no się definiowali właśnie w jak gdyby w
  • opozycji do zewnętrznego świata co też doprowadziło ich do przekonania że ze światem się nie można w żaden sposób
  • układać tak bo jest on areały czy przestrzenią działania diabła szatana tak no i w
  • związku z tym trzeba z nim w zasadzie walczyć Tak choroba także była rozumiana
  • jako następstwo czy skutek grzechu ale nie możemy korzystać z tego co proponuje
  • świat zewnętrzny czyli medycyna Kliniczna tak musimy wypracowywać coś swojego skoro choroba jest efektem
  • grzechu No to należy z nią walczyć narzędziami duchowymi tak jakimi jest nawrócenie jakimi jest egzorcyzm w
  • zasadzie do lat 40 czyli do pojawienia się takiego tak zwanego ruchu uzd
  • kaznodziejów uzdrowieńcze tak Zielątkowo
  • Zumi ma taki charakter silnie demonologiczne Satan olicz tak związany z siłami
  • zła oczywiście to się będzie zmieniało do tego możemy wątku powrócić tak w związku z tym jak się z otoczenie tej
  • grupy religijnej co znowu przypominam ma bardzo ważne konsekwencje teoretyczno religijne tak bo znowu pokazuje jak to
  • otoczenie wpływa na to jak Wspólnota religijna się konstruuje jak redefiniuje
  • czy przedefiniowanie
  • nawróconych osób już spoza kontekstu uświęceni który był naturalny to jest ńska odnowa metodyzm tak ruch uświęceni
  • hol Movement spoza tego kontekstu na przykład z kontekstów baptystyczny czy
  • innych tak ci ludzie mają zupełnie inną inne widzenie pewnych kwestii tak
  • dla nich choroba nie ogranicza się tylko do działania złego ducha prawda
  • ale jest tam jescze wiele różnych wątków tak nie chciałbym tutaj zapętlić w związku z tym no już w tym pierwszym
  • drugim pokoleniu Zielątkowo ludzi spoza tego oryginalnego kontekstu powstania
  • ruchu tak ci ludzie też no zaczynają się kształcić i wykonują zawody także
  • lekarskie w związku z tym w pewnym momencie pojawia się w ruchu refleksja No że
  • jeżeli nasi bracia i nasze siostry są lekarkami pielęgniarkami tak czy jakimiś
  • innymi specjalistami związanymi z zawodami medycznymi No to jak można
  • potępiać To co oni robią prawda więc to to silne
  • antymedia anty lekowe nastawienie początków tak ono ulega zmianie ten
  • rdzeń zostaje taki sam ale te wszystko to co obok zmienia się przez całą
  • historię ruchu zkow aż do XX wieku O tym też mogę później powiedzieć wiedzieć
  • także widać tutaj na tym przykładzie jak jak ten kontekst historyczny
  • społeczny bardzo ma duże znaczenie czy wpływ na to w jaki sposób
  • te te ruchy te Wspólnoty religijne definiują swój stosunek do medycyny klinicznej swój stosunek do
  • zdrowia Do do choroby jak Jedni idą w kierunku leczenia chorób i
  • ewentualnie towarzyszenia te perspektywie religijnym w leczeniu a inni idą zupełnie tylko i wyłącznie w
  • uzdrawianie tak Czyli w odwoływanie się do zdarzeń mirakul czyli związanych z
  • cudem prawda i czyli bezpośrednią interwencją
  • Boga w życie wiernego wiernej prawda i to jest w ogóle bardzo ciekawa
  • rzecz dlatego że dzisiaj obserwując nawet właśnie
  • te ruchy widzimy w przypadku na przykład ruchów charyzmatycznych dość częste sytuacje w
  • których No mimo tego że jako całość ani Kościół
  • Zielonoświątkowy w polsc to na pewno nie ani nawet te inne mniejsze kościoły o tej proweniencji charyzmatycznej nie są
  • absolutnie antymedia w jakiś sposób negatywnie
  • ustosunkowany do leczenia Ale pojawia się cały czas Zresztą nie tylko w takich typowo charyzmatycznych ale również w
  • ewangelikalny kościołach pojawia się cały czas gdzieś to napięcie takie że jeżeli ktoś choruje Jeżeli ktoś choruje
  • i jemu się nie poprawia to być może to nie jest kwestia No tylko powiedzmy o
  • takiej sytuacji no gdzie jest ciężka choroba gdzie gdzie no nic się nie da zrobić ale na przykład tego że się
  • trochę za mało albo źle modlimy albo mamy za mało wiary rozumiem o co ci chodzi albo ta osoba miała jakieś duchowe
  • zaburzenia to są często powtarzające się rzeczy z drugiej strony w przypadku na
  • przykład ruchu adwentystycznego No również współcześnie gdzieś stykamy się
  • właśnie z tymi stwierdzeniami że na przykład wszystkie choroby się biorą z
  • jedzenia mięsa na przykład albo z tego że ktoś pije alkohol
  • mamy sporo takich osób które gdzieś gdzieś bardzo mocno podkreślają
  • że być może oczywiście kwestia związana z jakąś
  • konkretną chorobą bezpośrednio do tego nie prowadzi ale tak naprawdę ten styl życia ma przeogromny wpływ no i ten
  • wpływ jest wykony no dużo bardziej niż w przypadku takiej tradycyjnej chociażby
  • medycyny znaczy klasycznej medycyny gdzie wiemy że pewne choroby No są na
  • przykład wywoływane przez inne zupełnie czynniki niezależne
  • wyłącznie od stylu życia No właśnie i ty mówiłeś o tym o tym
  • różnicowaniu i o tych czynnikach zewnętrznych które miały wpływ i to jest
  • bardzo ciekawe dlatego że fascynujące jest to jak niektóre
  • elementy właśnie ze świata zewnętrznego w tym momencie ze świata medycyny czy
  • świata powiedzmy szerzej pojmowanego zdrowia i choroby takich rzeczy które gdzieś tam na
  • obrzeżach medycyny ty wspominasz swojej pracy No rzeczy od właśnie medycyny
  • klinicznej a skończywszy na homeopatii chiro praktyce i różnych
  • innych jak niektóre z nich gdzieś trafiają i stają się elementem jakichś
  • takich spójnych teorii związanych właśnie z religią UZ leczenia zdrowia choroby z filozofią
  • właśnie wewnętrzną a inne są wręcz całkowicie odrzucane
  • i oczywiście jednym i drugim daje się pewnego rodzaju religijne podstawy
  • chrześcijaństwo jako religia księgi religia pisma bardzo często te podstawy
  • właśnie wyszukuje w piśmie jest to jest to niezwykle niezwykle Ciekawe czy są
  • jakieś takie rzeczy jak my myślimy o pewnych rzeczach związanych z odmową na przykład pewnych zabiegów
  • medycznych nam od razu narzucają się Świadkowie Jehowy prawda i odmowa transfuzji czy w tych dwóch nurtach są
  • bądź też były jakieś tego typu sytuacje w których ze względów
  • religijnych pewne praktyki były na przykład odrzucane tak Jeszcze wrócę do tego
  • wątku co powiedziałeś że wśród polskich owców niekoniecznie wstęp i tak dalej To właśnie są te wpływy czynników
  • zewnętrznych to otaczająca kultura Czy Polska czy ogólnie Europejska Tak ona jest zupełnie odmienna od amerykańskie
  • to należy pamiętać mimo tego że jest wspólny korzeń tak pochodzenia
  • społeczeństwa amerykańskiego oczywiście przez przez Kolonistów czy osadników z
  • Europy się wywodzących w tej wczesnej fazie rozwoju Tak i tego okresu
  • kolonialnego czy później Stanów Zjednoczonych to należy pamiętać że jednak No tutaj stosunek do różnego
  • rodzaju kwestii także tych etycznych społecznych ma wpływ ten nasz
  • otaczający kontekst katolicki realizm jest zupełnie odmienny od protestanckiego podejścia więc w te
  • europejskie denominacje protestanckie zupełnie inaczej Do tych wątków podchodzą to możemy później też
  • rozwinąć jeśli chodzi o twoje
  • pytanie
  • czy mogłabyś powtórzyć tak ogólnie chodzi o tego typu praktyki które na przykład są odrzucane bądź też były
  • na OKE tak w adwentyzm było to w
  • najwcześniejszej historii ruchu milleri tak od Williama Millera czyli jego
  • założyciela i ta wczesna historia też adwentystów dnia si prezentowała silne nastawienie
  • antymedia się realizował w ten sposób że adwentyści zakładali swoje sanatoria
  • swoje takie kliniki czy jakieś punkty Opieki Zdrowotnej tak w której
  • świadczyli No pewne usługi w standardzie tym reformistyczny
  • I takim naturopaty to jest jeszcze nawiązanie do harmoni realizmu XIX
  • wiecznego amerykańskiego ale nie będę tych wątków rozwijał bo to jest za dużo tego Jednakże No prowadząc tego typu
  • działalność aktywność Tak chcemy się otwierać na ludzi z zewnątrz chcemy żeby oni do naszych ośrodków do naszych
  • sanatoriów tak przybywali żeby korzystali z naszych usług tak
  • gdzie też będziemy mogli No przekazywać swoją wiarę tak i
  • starać się dotrzeć do tych ludzi z treściami własnej wiary i pozyskać ich czyli uprawiamy też prozelityzm w ramach
  • tej działalności tak w związku z tym żeby taka działalność mogła się odbywać
  • No trzeba było też mieć personel który do tego no to będzie wykonywał żeby
  • ludzie z zewnątrz chcieli korzystać z naszej oferty No to standardy tej oferty
  • No muszą być no określonej jakości i też muszą
  • reprezentować pewną skuteczność a skuteczna zaczęła być medycyna Kliniczna tak z przełomu XIX XX wieku to też jest
  • jeden wątek o którym nie powiedziałem dlaczego te wcześniejsze Takie postawy
  • antymedia miało to też związek ze standardem Jaki jaki dotyczył medycyny
  • klinicznej należy pamiętać że dopiero w 70 latach XIX wieku owsze czy
  • czy czy do końca od 70 lat do końca XIX wieku
  • upowszechnianie w medycynie za standardem na początku 20 dołączyła jeszcze wirusologia
  • wcześniej zupełnie inne teorie choroby nam tłumaczyły czym choroba jest w
  • Stanach Zjednoczonych bardzo dosyć popularna była patologia humoralna tak też nie będziemy wchodzić w To czym to
  • jest w związku z tym no leczenie upustami krwi związkami rtęci arsenu i
  • antymonu nie byłoby zbytnio ani skuteczne ani też łatwe do przeżycia dla
  • osób nie pochodzących z najwyższych warstw społecznych które były najsilniejsze bo najlepiej odżywione tak
  • i najmniej eksponowane na czynniki szkodliwe czy na wypadki przy pracy tak reszta społeczeństwa po pierwsze
  • była słabsza fizycznie po drugie no nie miała też takich zasobów ekonomicznych by korzystać ze standardu Klinicznego w
  • związku z tym z perspektyw religijnych łatwo było prowadzić krytykę medycyny
  • klinicznej No bo ona była w zasadzie z jednej strony nieskuteczna z drugiej strony też bardzo droga a za tym
  • nie egalitarna prawda przeznaczona tylko dla wybranej klasy co też
  • tutaj może rezonować w tych w tych jakichś postulatach antyestablishmentowy
  • prawda
  • antyklasycyzm Już jest bakteriologiczny wirusologiczny wszystkie odkrycia w
  • zakresie farmacji tak idą za tym standardem
  • mamy produkowane już skuteczne leki ponieważ leczą one konkretny już
  • określony i znany czynnik jakim są patogeny prawda w związku z
  • tym w czasie II Wojny Światowej i po II wojnie światowej upowszechniają
  • się antybiotyki i szczepienia ochronne trudno jest prowadzić krytykę zarzucając
  • nieskuteczność terapiii medycyny klinicznej prawda W związku z
  • tym te podejście
  • antymycyna i ustąpić też temu No czego krytykować już się nie da że medycyna jest
  • nieskuteczna prawda bo medycyna w tym momencie już skuteczna jest w szerokim spektrum w związku z tym a z drugiej
  • strony Działania te naturopaty propagowane między innymi przez Adwentystów czy też do których się w
  • jakimś stopniu odwołują wcześni zkowy tak czyli takie działanie korzystanie z sił natury
  • przyrody może ewentualnie pewnych substancji ziołowych i tak dalej ono cały czas no
  • pozostaje w takim samym stopniu skuteczności jakim było kilkadziesiąt lat wcześniej w XIX wieku
  • Prawda też nie jest do końca skuteczne więc A tu już mamy medycynę kliniczną która jest skuteczna już są skuteczne
  • terapie i skuteczne lekarstwa i skuteczne procedury medyczne więc tego kwestionować się nie da w związku z tym
  • te wspólnoty zmieniają zmieniają swoje podejście adent ze względu na to co
  • powiedziałem że organizowali oni swoje Ośrodki Zdrowia i w związku z tym personel w nich który zaczął się
  • kształcić w standardach klinicznych i ten standard Kliniczny medycyny klinicznej
  • upowszechniała aktywności adwentystyczne w tych sanatoriach No to
  • adwentyści podążyli tym tą drogą że ostatecznie zaakceptowali standard
  • medycyny klinicznej później No bo teraz działacze i
  • działaczki adwentystyczne stwierdziły że dużo lekarzy pielęgniarek
  • innych osób związanymi z zawodami medycznymi szkoląc się na tak zwanych
  • świeckich w cudzysłowie uczelniach przynosi nie tylko standard medycyny klinicznej ale także inne w cudzysłowie
  • filozofie tak które się przywództwo religijnemu kościelnemu nie podobało
  • więc postanowiono utworzyć własne uczelnie które będą profesjonalistów medycznych szkolić w związku z tym
  • Zobacz jeżeli tworzymy teraz uczelnie z których później wyrosną uniwersytety No to mamy konkretnie jednostki już później
  • naukowe które podejmują standard medycyny klinicznej i nauk przyrodniczych i prowadzą w tym
  • standardzie także swoje własne badania to Adwentystów zawdzięczamy
  • Słuchaj uznanie środowisk naukowych chociażby w stosunku do diety wegetariańskiej to co my dzisiaj
  • obserwujemy także w tych i trendach kulturowych jest zasługą badacz i badacz
  • i badaczy adwentystyczny w dużej mierze nazwisko jedno
  • prawda od gramek ale twojej pracy pojawia się przynajmniej jeszcze jedno
  • Koga wynalazcy płatków kukurydzianych i masła
  • orzechow któ firma do dzisiaj funkcjonuje
  • Zresztą szczególnie w Stanach jest bardzo popularna w dalszym ciągu ale w Europie
  • również w każdym razie Mówisz teraz jeszcze o uczelniach medycznych adwentystyczny czy są w tej
  • chwili takie które funkcjonują w dalszym ciągu które
  • pochodzą które to są już powiem tylko dozę wątek poprzedni taka była droga w tym
  • podejściu do medycyny Adwentystów Zielątkowo
  • nastawienie antymedia Antyle kowe było bardzo silne
  • i do dzisiaj w takich fundamentalistyczny czy bardziej konserwatywnych
  • denominacją jest wciąż obecne amerykańskie ruchy antyszczepionkowe
  • rekrutują bardzo dużą część swojej populacji właśnie z tych ugrupowań tak
Pobierz transkrypcję (TXT)