Teologia, dziennikarstwo, dialog. Rozmowa z Dawidem Gospodarkiem

Rozwiń transkrypcję filmu

Teologia, dziennikarstwo, dialog. Rozmowa z Dawidem Gospodarkiem | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy online a dzisiaj
  • wyjątkowy gość zawsze mówię o wyjątkowych gościach wtedy kiedy gościmy naszych studentów
  • Dawid jest wyjątkowym gościem z różnych względów Po pierwsze rzadko gościmy tutaj studentów takich pomiędzy pierwszym a drugim rokiem po drugie z
  • Dawidem będziemy rozmawiać niekoniecznie wcale nie tylko teologii czy o studiach
  • teologicznych bo Dawid oprócz tego że studiuje teologię wst jest przede
  • wszystkim dziennikarzem i jest kimś kogo można określić mianem dziennikarza
  • mediów chrześcijańskich można tak o tobie powiedzieć
  • prawda jest też autorem różnych publikacji od książek począwszy poprzez
  • różnego rodzaju artykuły publicystyczne niektórzy z państwa mogli go pewnie zobaczyć w różnych telewizjach gdzie grywa nawet czasami rolę
  • eksperta właśnie jako jako dziennikarz chrześcijański i wtedy kiedy pojawią się
  • jakieś kers na przykład związane z różnymi kwestiami Właśnie takich na styku państwo kościół czy chcemy się
  • dowiedzieć czegoś więcej o kwestiach związanych z kulturą czy z
  • obrzędami i tak dalej no to Dawid od czasu do czasu się wypowiada Witam cię
  • bardzo serdecznie od razu powiem że będziemy dzisiaj rozma właśnie przede wszystkim o tych kwestiach styku Med teologia media i
  • dziennikarstwo teologia Może zacznijmy od tego właśnie Dawidzie tak Jak wspomniałam jesteś
  • dziennikarzem jak w ogóle oceniasz merytoryczne przygotowanie polskich
  • mediów do rozmowy o kwestiach związanych z wiarą z teologią z
  • kościołem Bardzo dziękuję za zaproszenie Jak oceniam jest bardzo różnie to co na szczęście już coraz częściej
  • widać jak sobie obserwuje te medialną rzeczywistość to to
  • że do tych tematów zaprasza się ekspertów rzeczywiście
  • i jakby jest to wyczucie że łatwo się na tematach powiedzmy około religijny
  • skompromitować nie wiedzą jakąś albo tym że się Zap zapomniało pewne nawet podstawowe rzeczy gdzieś tam z edukacji katechetycznej
  • sprzed lat i tak zaprasza się ekspertów i
  • rzeczywiście jest dużo lepiej a bywało różnie A łatwo żeby było różnie bo rzeczywiście ta tematyka religijna Jest niełatwa już na samym takim na
  • samej takiej płaszczyźnie pojęć Chociażby to widzimy nie wiem no na
  • przykład nie to to najczęstsze chyba niepokalane poczęcie o co chodzi
  • jakby to jest tak często mylone o co chodzi o jakiej o jakiej sferze mówimy i
  • tak dalej nawet mylone Zresztą wśród wśród gdzieś relig zaangażowanych osób z
  • jakąś wiedzą więc więc rzeczywiście to jest taka dziedzina bardzo gdzie bardzo łatwo pewne wtopy i tak dobrze cieszy mnie to bardzo
  • że rzeczywiście Sięga się po jakąś jakąś opinię czy jakiś komentarz eksperta i też dlatego się to robi co
  • też mnie cieszy że redakcje dziennikarzy dostały informacje zwrotne od
  • społeczności chrześcijańskiej że o tutaj była wpadka merytoryczna mówiąc
  • delikatnie w innej formie najczęściej to jest podane interaktywność to jest fajna rzecz tak tak tak już żyjemy w tych
  • czasach rzeczywiście łatwiej łatwiej zareagować trzeba pisać listu ręcznego do do redakcji Wiesz ty mówisz o takich błędach dotyczących kwestii typu dogmaty
  • których rzeczywiście nawet czasami osoby no znające się w cudzysłowie
  • na danej konkretnej religii popełniają różnego rodzaju błędy ale tak naprawdę
  • no nie dalej jak Kilka tygodni temu przy okazji jakichś protestów No znowu
  • znalazłam w kilku w kilku miejscach stwierdzenie że
  • protestanci zrobili coś tam załóżmy parę razy udało mi się
  • nawet znaleźć pomylenie się pomylenie Baptystów z buddysta więc to
  • też już nie mówiąc o pisani Baptystów przez b na przykład oczywiście trochę lepiej jest jeżeli chodzi o kościół rzymskokatolicki
  • dlatego że tutaj Po pierwsze mamy w cudzysłowie pod zaws jakiegoś eksperta
  • No bo jeżeli nie jakiś dziennikarz to zawsze jakiegoś księdza można znaleźć i
  • zapytać No a poza tym no każdy z nas w sensie nawet Osoby które nie są w tej
  • chwili czy w ogóle nie były nigdy w kościele rzymskokatolickim gdzieś żyją też w tym zanurzeniu kulturowym związanym na przykład ze świętami
  • z różnymi takimi rzeczami Problem zaczyna się wtedy kiedy mówimy o rzeczach bardziej niszowych dotyczących Nie tyko
  • nie katolicko ale też również wydarzeń katolickich które na przykład nie należą do największych świąt chociażby ty wspomniałeś właśnie o dogmatach ale no
  • na przykład kwestie różnego rodzaju świętych nie takich bardzo popularnych
  • gdzieś tam czasami komuś się wydaje że teraz fajnie będzie
  • z okazji jakiś tam czyichś imienin opowiedzieć o danym Świętym No oczywiście czerpią wiedzę z Wikipedii z wikipedi jest różnie przy czym czerpią
  • wiedzę z Wikipedii nie sięgając do źródeł ale tak naprawdę współcześnie
  • dziennikarstwo w tym dziennikarstwo chrześcijańskie to nie jest tylko kwestia mediów tych takich powiedzmy mniej lub bardziej tradycyjnych mniej
  • lub bardziej Zelek tronowa radio telewizja Obojętnie czy tą prasę czytamy drukowaną czy na czytnikach czy gdzieś na stronie
  • internetowej coraz więcej mamy takich serwisów które No są pewnego
  • rodzaju serwisami dziennikarstwa obywatelskiego No i coraz więcej dzieje się w mediach społecznościowych No i teraz ty jesteś
  • również aktywnym uczestnikiem mediów społecznościowych może nie na skalę taką jak niektóre osoby które powiedzmy
  • regularnie codziennie coś tam publikują natomiast udzielasz się bierzesz udział w dyskusjach bierzesz udział Jesteś Jesteś akw
  • Tak właśnie dyskusji których No coś się dzieje i powiedz mi myśmy w zeszłym roku
  • przy okazji Dolnośląskiego festiwalu nauki Rozmawiali między innymi o chrześcijańskich fake newsach powiedz mi jak to wygląda właśnie od strony twojej
  • jako dziennikarza który Zbiera informacje też z różnych źródeł Jak wygląda w ogóle w tej chwili kwestia fake New właśnie powiązanych z
  • religią wiarą z obrzędami religijnymi z kwestiami na przykład takimi około
  • religijnymi w tej chwili od początku olimpiady to co to co się dzieje no to w
  • gruncie rzeczy zupełnie niespodziewanie dla mnie ma wydźwięk religijny bardzo mocno ale wcześniej również takie rzeczy były Także gdybyś mógł trochę coś na ten
  • temat powiedzieć tak media społecznościowe mają swoją specyfikę ja
  • też ja też całkiem całkiem intencjonalnie nie tym
  • większego udziału i też nie prowadzę swoich mediów jakoś w sposób bardziej rozbudowany nie tylko ze względu na brak
  • czasu bo bo jestem dość mocno zaangażowany i zawodowo i i
  • pozazawodowa ale po prostu nie mam siły na to co tu się dzieje Często a
  • niestety też media społecznościowe bardzo sprzyjają pewnemu
  • ludzi odbiorców i też temu że się jakoś w dziwny sposób podchodzi
  • do czytanych informacji z dużymi emocjami bez chęci
  • jakieś jakiegoś życzliwego spojrzenia na nadawc nawet przypisując po prostu
  • jakieś dziw dziwne pomysły icj to jest po prostu jakiś
  • dziwny niepokojący i przykry hejt często No i mi się w to nie chce bawić
  • po prostu szkoda mi szkoda mi na to moich emocji właśnie mojej energii i też
  • i też kiedyś próbowałem ale niestety jak poddaje się ciężko ciężko
  • pracować z takimi osobami na tym poziomie emocji
  • więc te prace zostawię profesjonalistą a ja ja w to coraz rzadziej coraz rzadziej
  • wchodzę z przykrości z przykrością obserwuję to ale niestety niestety to się dzieje też to co mnie bardzo cieszy to
  • to że ja gdzieś u siebie mam dość różnych odbiorc to znaczy nie
  • mam nie mam takich baniek tematycznych ciężko mnie wrzucić pewnie w jakąś
  • szufladkę co dla wielu ludzi też jest problemem i to też dużo mówi że to
  • że to jest problemem że ktoś się wymyka temu jak łatwo gdzieś byłoby z szatkować
  • to jest też ciekawe że to może być problem dla mnie to jest totalnie naturalne ale ale tak ludzie mają lud dla ludzi to jest
  • problematyczne nie wiedzą się jak w tej sytuacji się zachować typu No typu nie wiem że na przykład ja się odnajduję w rzeczywistości liturgicznej tradycyjnej
  • powiedzmy i ludzie cheli to łączyć czy też z jakąś estetyką koniecznie u
  • mnie czy konkretną wizją światopoglądowo jakiegoś takiego właśnie f
  • fundamentalizmu katolickiego Czyli też nie wiem antykomunizm stronienie od dialogu międzyreligijnego i politycznie też
  • oczywiście konkretnie gdzieś zanurzonego [śmiech]
  • więc to jest problematyczne i też nie wiedzą co z tym robić i też doszukują się jakieś albo piąte kolumny to jeszcze najdelikatniejsze albo coś A mi to się
  • bardzo po katolicku łączy po prostu wszystko więc tak więc to jest to jest pewien problem z odbiorcami A wracając do tych fake newsów to też media
  • społecznościowe bardzo sprzyjają temu żeby po pierwsze one się pojawiły w tej przestrzeni medialnej żeby rozeszły się bardzo szybko i też na bardziej i mniej
  • poważne tematy i dziedziny od kwesti to jak wszędzie u celebrytów i tak dalej
  • typu śmierć kogoś Łatwo kogoś uśmiercić też z działki kościelnej to się z
  • papieżami też działo i to w dużych mediach nie tylko nie tylko social media nie jakby też duże serwisy się myliły w tym myliły się No
  • tak po właśnie te kwestie w tematach które
  • [Muzyka] polaryzujący opowiadać nie typu właśnie
  • przepisywanie Franciszka róż masońskich symboli doszukiwanie się
  • dziwnych rzeczy tam spisku te teorie spiskowe też tego widzieliśmy dużo przy
  • przy tej dyskusji i dramacie pandemii nie to jakby tego było bardzo dużo Duży
  • wysyp i tak samo Wojna w Ukrainie nie to też się dzieje jeśli chodzi właśnie o
  • fake News te rzeczywistość z różnych stron i różnie to sterowane często ale
  • to jest i też pewne środowiska łatwiej ują to wchodzą nie też wczoraj mieliśmy
  • już poza katolicką też taką sytuację że
  • rzeczywiście pokazano że no na Kan kanale zer nie że bardzo łatwo rzucić
  • fake newsa i nie trudno o to żeby nawet No to że poważni politycy się to
  • wiadomo ale że nawet wytrawni dziennikarze złapali na to nie więc to jest dramat to jest dramat jeśli chodzi o Media jeśli chodzi o prawdę jeśli
  • chodzi o szacunek do odbiorców samych odbiorców też No właśnie a teraz tak z twojej perspektywy powiedzmy takiego warsztatu
  • dziennikarskiego no bo wiadomo że w tej chwili rzadko kiedy już się robi poza
  • tymi największymi mediami które na to stać korespondencje wszelkiego rodzaju ze świata w ten sposób że się jedzie na miejscu Nie wiem z kamerą czy z
  • komputerem i się spisuje i się wysyła tylko korzystamy z dziennikarza również
  • z dostępnych informacji prawda z agencji prasowych z jakichś
  • lokalnych mediów i teraz jak bardzo te właśnie lokalne Media czy agencje są
  • również w cudzysłowie zarażone jak bardzo to przeszkadza w tej chwili na przykład w tworzeniu czegokolwiek
  • No też pracuję w agencji więc jakieś zaświadczenie my Na
  • szczęście mamy No mamy po prostu korespondentów jeśli chodzi o Polskę w każdej diecezji przynajmniej jednego mamy dł zagraniczny
  • który i też mamy korespondentów zagranicznych ale oczywiście bazuje się na tym co wiemy z agencji bo ciężko ciężko być wszędzie ciężko Ogar wszystko
  • i też pojedynczy korespondent tego zrobi też Nawet widzę na terenie prostu lokalnym to tym co ja na przykład robię z Warszawy też często bazuje na
  • współpracy z kolegami po prostu bo się nie pozwy dzieje się bardzo dużo i to
  • jest to jest jakoś zrozumiałe i jeśli chodzi o agencję to poza powiedzmy
  • takimi zaangażowanymi politycznie mocniej typu No konkretnie typu te rosyjskie na przykład to nie mam tak że mam duży niepokój Co do
  • treści jak czuję to też jest tak że na przykład jeśli chodzi Watykańskie to też wiadomo
  • które którym łatwiej zaufać Którym któ Którym się zdarzały wpadki i tak dalej
  • to są rzeczy które są jakoś jakoś wypróbowane tak samo z markami większych mediów dziennikami tak dalej osy dziennikarzy nie Watykan w ogóle tak
  • to są to są rzeczy które tutaj z już branżowo u nas na przykład po
  • prostu trzeba się trzeba się orientować trzeba wiedzieć komu można zaufać trzeba pamiętać o wpadkach widzieć kto się na swoich wpadkach nauczył na swoich
  • błędach i tak to się dzieje Nie więc jakby Da się Da się Prowadzić
  • Prowadzić Media tak żeby żeby za mocno nie zawieść czytelnika
  • jeśli chodzi o wprowadzanie w błąd o fake News i też samemu nie wpaść i też da się cały czas pracować dziennikarsko tak
  • żeby żeby móc mieć to przekonanie t pewność że i realizować to że za każdym
  • podanym faktem sta przynajmniej dwa źródła to da się zrobić tak się zrobić
  • to jest klasyczne to nie jest niestety już częste i oczywiste ale ale to jest do zrobienia wszystko zależy od tego jakie
  • są powiedzmy wymogi na przykład redakcji No bo jeżeli jest wymóg tak jak w przypadku klasycznych portali że na w cudzysłowie zmianie ma być tyle i tyle
  • newsów No to czasami po prostu nie ma czasu sprawdzać i wyszukuje się tylko po
  • tym truje że tak powiem i leci dalej a drugim takim Wymogiem który bardzo psuje
  • media i to co się dzieje w tej medialnej rzeczywistości to jest po prostu klikalność i też z tego względu czasem to to też
  • jest perfidia ale dzieje się czasem też się podaje po prostu nie bo wiadomo że się kliknie potem się przeprosi okej ZAP
  • inni też jakby wrzucili coś ale po prostu to się to też się dzieje niestety i to jest dramat też dramat dlatego że to blokuje często
  • przed robieniem materiałów wartościowych bo redakcyjny to jest nieopłacalne na
  • przykład dla portalu nie bo nie kliknie się tak bardzo jakiś wartościowy materiał społecznie zaangażowany i tak dalej jak
  • inny mniej wartościowy i to jest przykryto bardzo no mówiąc brzydko psuje
  • rynek psuje jak też te wagę mediów psuje zapał dziennikarzy i pasje Niestety w to
  • też Uderza tak to też się niestety dzieje w tym dziennikarskim świecie no pod tym kątem bycie
  • dziennikarzem z przymiotnikiem czyli w jakimś bardziej specjalistycznym miejscu
  • akurat robi dużo lepiej niż właśnie Praca w takich w takim ogólnym News
  • roomie gdzie właśnie w tej chwili najbardziej się liczy klikalność A często słyszy się nawet właśnie tego typu stwierdzenie więc bez sensu Nieć na
  • tym bo jutro i tak już nikt tego nie będzie czy więc więc rzeczywiście jest to jest to bardzo duży problem i tak się
  • zastanawiam dlatego że w gruncie rzeczy w Polsce bardzo wielu dziennikarzy zarówno tych z najwyższej
  • półki jak i no takich powiedzmy gdzieś tam pracujących w różnych miejscach wło przyznaje się do wartości chrześcijańskich mówimy tutaj nie też o
  • tych podstawowych właśnie piszących tym którym się zleca tę liczbę newsów prawda
  • na zmianę ale na przykład o wydawca o redaktor naczelnych o tych którzy
  • kierują działami oni bardzo często w momencie wywiadów jakichś czy jakiś innych takich rzeczach Przyznają się do do do do wartości chrześcijańskich jest
  • to jest to jakiś taki trend no oprócz no powiedzmy mamy też spolaryzowany świat
  • dziennikarski pod tym względem No ale zastanawiam się jak to w ogóle idzie pogodzić dlatego że w gruncie rzeczy no to wygląda czasami
  • tak że mówimy jedno robimy drugie i w gruncie rzeczy nie zwracamy uwagi na to
  • że ja mówię my gdzieś tam mój dziennikarz wewnętrzny przez ileś tam
  • lat pracujący w tym zawodzie odzywa nie zwracamy uwagi na to
  • że czytelnicy to widzą że ludzie to widzą
  • albo zwracamy uwagę ale nas to nie obchodzi w ten sposób to jest trudne jakby mnie nie dziwi to na tym poziomie że no że jestem
  • grzecznym człowiekiem to po prostu się przejawia tak tyle dziwi mnie też nie dziwi mnie na
  • tym poziomie że widzę i znam takie przypadki że ludzie naprawdę mimo tego że gdzieś religijnie
  • się utożsamiają i że to jakby jest jakoś zaangażowane Mają życie chrześcijańskie
  • we wspólnocie nawet nie tylko gdzieś tam na takim kulturowym poziomie mogą mimo tego naprawdę szczerze nie widzieć tych sprzeczności w
  • sensie że ciężko wtedy nawet mówić o jakiejś takiej hipokryzji Nie po prostu
  • też tak bywa i to też jest dla mnie i do pomyślenia jakby Wiem że tak jest bo też
  • trochę takich rozmów odbyłem więc jest bardzo różnie i też dlatego jakby mi ciężko ocenianie i tak dalej życie bywa
  • bardzo jesteśmy różni jesteśmy słabi to też to też dotyczy akurat innych branż
  • ja kiedyś się zastanawiałam właśnie nad kwestią chociażby branż finansowych w
  • tym kontekście To u nas jest może mniej widoczne na przykład Stanach Zjednoczonych były takie sytuacje podczas powiedzmy
  • tego dużego kryzysu finansowego gdzie No ludzie którzy pracowali właśnie
  • w bankach jako agenci ubezpieczeniowy i tak dalej jeszcze do ostatniej chwili
  • wykorzystywali również swoje znajomości kościelne i fakt bycia nie liderami starszymi w radzie parafialnej czy gdziekolwiek bo to bez względu na to
  • jaki to był kościół żeby zarobić jeszcze więcej pieniędzy oczy współbraci prawda w wier i później w
  • zasadzie było na ten temat cichutko więc tak zą wielokrotnie tutaj właśnie
  • Gościliśmy pastorów liderów którzy bardzo często mówili
  • że jako chrześcijaństwo jesteśmy często zafiksowani na jak konkretnych tematach
  • i wystarczy tak troszeczkę potrząsnąć już jest ogromny odzew listy biskupów
  • listy pastorów odezwy liderów płomienne kazania i tak dalej Natomiast wiele
  • właśnie grzechów które są dużo bardziej powszechne i dużo bardziej no i dużo
  • bardziej w pewien sposób nie podlegające nawet zastanowieniu czy
  • to jest grzech czy nie one są jakby tak nie bywają na kazaniach
  • Dawno nie słyszałam kazania na temat właśnie chociażby różnych problemów związanych z oszukiwaniem bliźniego swego W kwestiach
  • finansowych Tak to prawda to prawda No też no jest cała dziedzina nie katolicka
  • nauka społeczna tutaj na przykład tu już denominacyjna
  • [Muzyka] ogromnego Spektrum życia tam od i
  • ekologii po wiadomo polityka konkretną metę politykę i tak
  • dalej A jak się popatrzy na kazania prostu czy to biskupie czy nie to jest
  • ułamek tego a najwięcej rzeczywiście dotyczy jakby troski powiedzmy
  • kwestia r życia aborcja i
  • okoliczności a d to już bardziej kazania No okoliczności sz przykazania i tyle jakby więcej nie ma tutaj
  • moralności moralność się kojarzy jednoznacznie o co
  • chodzi gzie jest jakś równowaga i tak dalej Czemu jest to dziwne wrażenie że s
  • przykazanie jest najważniejsze Po co pan dopo na mie
  • [Muzyka] jest to jest może nie tyle problem to
  • czasami jest nawet zabawne jak to jeden z naszych wykładowców zawsze mówi że jak się weźmie Biblię do ręki to tak naprawdę te proporcje są odwrócone bo z
  • Biblii wcale nie wynika że Pana Boga akurat najbardziej interesuje to kto z kim i w jaki sposób ale w jaki sposób się na przykład nie wiem troszczymy o
  • biednego uchodźcę wdowę sierotę osoby potrzebujące prawda
  • i tak samo Ta scena której Jezus przedstawia Sąd Ostateczny też jakoś tak
  • akurat nie z tego rozlicza jakoś tak dziwnie No ale dobra Wróćmy Wróćmy do tematu jako dziennikarz chrześcijański
  • jesteś zapraszany właśnie jako ekspert do różnych mediów ale też prawdopodobnie rozmawiasz tak normalnie
  • dziennikarzami przy jakieś tam okazji łapią za telefon Dawid weź mi powiedz jak to jest i właśnie jak to jest w ogóle być dziennikarzem
  • chrześcijańskim w takim zlaicyzowany świecie dlatego że no coraz więcej osób
  • nawet jeżeli przechodziło tę 12 letnią formację w szkołach nie będziemy na ten
  • temat rozmawiać Jeżeli pozwolisz to oni mają
  • o tym co się odbywa nawet o Kościele katolickim w którym się wychowali nawet o obrzędowości tej pozak turowej bardzo niewielkie pojęcie bardzo często fajnie
  • że zapraszają bądź też pytają kogoś kto wie więcej ale jak w ogóle się z tym czujesz to znaczy czy czasami to nie jest tak że ty się czujesz Trochę jak
  • dziwak na przykład podczas takich spotkań kiedy padają pytania które No teoretycznie przynajmniej z powodu no tego W jakim miejscu Jesteśmy tutaj
  • jaką Mamy tradycję Jaką mamy historię No powinny być odpowiedzi na
  • nieoczywiste to jest ciekawe bo też miejsce w którym żyje Warszawa i też
  • różne takie moje zaangażowanie nie tylko dziennikarskie też siedzę trochę w
  • świecie sztuki na przykład i też Sztuki Współczesnej A to często jest bardzo też
  • powiedzmy nieko środowisko i a czasem nawet agresywnie
  • do tej kościelnej chrześcijańskiej rzeczywistości nastawione ze ZZ Ze zrozumiałych względów
  • czasem i zdarza mi się wpadać na takie spotkania spotykać z takimi osobami
  • które po pierwsze są bardzo zaskoczone że w ogóle takie osoby gdzieś sobie
  • chodzą po świecie w sensie takie osoby które raz po prostu wierzą dwa są w
  • kościelnej instytucji i jakby są po prostu i gdzieś się tego nie wstydzą a
  • trzy mają też pasję w zgłębianiu tego i jakąś wiedzę i tak dalej nie I jakby
  • jest tak że to bywa dziwne i że bywam dziwakiem w odbiorze gdzieś tak już
  • żyjemy w tych czasach że że to się dzieje są takie
  • miejsca to co dla mnie jest fajne to to że rzeczywiście po nawet jak się gdzieś
  • tam włączy taki na spotkaniu taki agresor ze względu na niechęć do
  • kościoła rzymskiego akurat i tego że jakoś w nim jestem to
  • że przy tym spotkaniu często jeszcze udaje się gdzieś spotkać na Takiej
  • ludzkiej płaszczyźnie i dogadać przynajmniej na tyle
  • żeby zanikła ta agresja gniew i tak dalej niestety to biorę na siebie przez
  • jakiś czas ale ale tak ale to jest to jest do zrobienia i też to jest dla mnie ważne doświadczenie że bo już mówiliśmy
  • jesteśmy bardzo spolaryzowania ale też realnie czasem za
  • rodzinnym stołem i dla mnie to jest bardzo ważne doświadczenie że widzę że to jest realne w sensie to że mimo jakby bycia w różnych miejscach i powiedzmy
  • różnych umiejętności komunikacyjnych delikatny powiedzmy i różnego różne
  • sobie ze swoimi emocjami to dojście do momentu że spotykamy się
  • na Takiej ludzkiej płaszczyźnie i potrafimy trochę z większą otwartością na siebie spojrzeć się wys słuchać i próbować
  • zrozumieć to to jest realne i dla mnie to jest bardzo ważne doświadczenie też dlatego że no też dlatego że po prostu
  • doświadczam nie dialogic jest zaangażowany międzyreligijnego i w ogóle jakość dialogu bo jesteśmy różni żyjemy w bardzo zróżnicowanym społeczeństwie
  • więc cieszę się z tego że zwłaszcza tu w Warszawie mocno tego takie doświadczenie
  • mam i to też daje mi nadzieję jeśli chodzi o patrzenie na nasze społeczeństwo nie
  • że że możemy się spotkać że to jest realne i nawet jeśli chodzi o te polaryzacje polityczną i Iną to gdzieś jest realne
  • tylko No trzeba pozwolić dać sobie szansę samemu gdzieś tam
  • sprowokować wyjście z tego to znaczy bo ta polaryzacja też jest niestety
  • nakręcana przez media i przez politykę Nie bo to to jest najwygodniejsze i dla klików i dla głosów i w ogóle to jakby stare banalne
  • mechanizmy i Jesteśmy bezbronni cz wobec tego po
  • prostu bo też szkolenie nie ma na przykład nie wynosimy te porządnej
  • edukacji jaką wynosimy edukację medialną nie ma tego dalej nie ma tego mimo tego
  • że wiemy doskonale jak bardzo też media są niebezpieczne dzisiaj i soal media
  • tego doświadczymy cie pandemii wojna jest obok nie też widzimy to że media są
  • po prostu niebezpieczne i dalej nie ma tego na poziomie nawet edukacji Jesteśmy bezbronni wobec tego co może się d w mediach Więc też
  • ciężko Ja też mam mam tak
  • że nie mam takiej oceny i osądzanie tych ludzi którzy z własnej nie z własnej
  • woli się Wkręcili też w te no dramatyczne przykre motywy polaryzacyjne
  • i gdzieś są i też są często No niestety jakoś agresywni mało otwarci czy coś to to są też zrozumiałeś tam rzeczy dla
  • mnie tak się troszkę zamierzałem tutaj i wszedłem wszedłem
  • wątek i nie pamiętam od czego wyszedłem to ci zaraz przypomnę mówiliśmy o takim
  • czuciu się właśnie trochę dziwakiem tak tak więc więc jest tak
  • Doświadczam tego trochę ale też ale też z drugiej strony mocno Doświadczam tego
  • że [Muzyka] właśnie to jest plus D ludzi też wiedzą że na przykładnie znają i że mogą
  • sobie zapytać jakąś tam kwestię kościelną chrześcijańską
  • religijną po prostu bo też siedzę gdzieś w dialogu chrześcijańsko żydowskim i tak
  • dalej żeby nie wiem nie mieć wpadki z pojęciami żeby wiedzieć z kim może warto tutaj jak pogadać albo żeby zrozumieć po prostu konkretne rzeczy
  • nie czy pożyczyć jakąś [śmiech] książkę i to jest fajnie to jest i to jest dla mnie też ważne że widzę
  • że że Ludzie widzą w tym wartość i też się sami rozwijać tej po prostu nawet
  • jeśli trą czysto jako taką taką wiedzę kulturową nie nie
  • gdzieś tam związaną z jakąś duchowością czy coś No a powiedz mi jak w tym kontekście czujesz się we wst czy ona spełnia twoje oczekiwania w tym
  • kontekście właśnie też takiego dialogu tak No to co dla mnie było ważne to to
  • że to jest rzeczywistość ekumeniczna z natury i No jakby katolicką g teologię
  • katolickie podejście znam bo jestem w tym formowany też sporo [Muzyka] czytałem powiedziałem masę rozmów też
  • jakieś wykłady i tak dalej więc więc to jest coś z też zależało mi bardzo
  • na No jak że jestem gdzieś i staram się angażować ten dialog komiczny to jest
  • bliskie mojemu sercu i też wzywa do tego kościół i Pan Jezus to chciałem sobie
  • poszerzyć te Horyzonty mocno i na poziomie biblistyki co jest super właśnie i na poziomie relacji co jest jeszcze bardziej
  • fajne i też to doświadczenie bo w Polsce mamy
  • te sytuacje że jest kościół większościowy nie Więc ciężko ciężko gdzieś czasem nawet doświadczyć po prostu
  • ekumenizmu więc tutaj wejście w taki świat gdzie to jest tak naturalne gdzie
  • to po prostu się dzieje że sobie w tej różnorodności żyjemy i i
  • czytamy pisma i staramy się robić dobre rzeczy i być dla siebie życzliwi myśleć
  • jak budować świat który będzie lepszy rozwija też sami się w tym wszystkim
  • rozwijać wspierać się w rozwoju to jest super To jest bardzo fajne i bardzo sobie ceni to doświadczenie właśnie bycia w różnorodności poznawania się bo
  • to jest totalnie rozwojowe po prostu i tego i tego i tego
  • doświadczam proszę państwa myśmy nie
  • uzgadnianie że jestem właśnie najbardziej dumna z tego że właśnie to
  • co zostaje w naszych studentach Kiedy stają się już absolwentami to są również relacje nie tylko wiedza nie tylko narzędzia które dostają ale właśnie
  • relacje właśnie to że poznają ludzi którzy są od nich bardzo często krańcowo różni i nie wychodzą na końcu tak sami jak w pewnym starym radzieckim jeszcze
  • dowcipie tylko każdy wychodzi inny ale potrafią być ze sobą bardziej
  • kompatybilni i potrafią też ze sobą rozmawiać co było bardzo do widoczne
  • podcz spotkania integracyjnego gdzie ludzie rzeczywiście z bardzo różnych środowisk kościołów nurtów siedzieli razem przy różnych napojach i rozmawiali
  • końca nie było dobrze Ale wróćmy właśnie do kwestii ekumenizmu i dialogu międzyreligijnego ty już kilkakrotnie
  • wspomniałeś że jesteś zaangażowany w to wiem że no oficjalnie tak jesteś
  • zaangażowany w dialog chrze jesteś członkiem polskiej rady chrześcijan i żydów Na czym polega praca w takiej
  • radzie praca to jest to jest ekumeniczna
  • rzeczywistość też bo mam wadzie nie tylko katolików chrześcijan jak nazwa wskazuje więc więc to jest też fajne środowisko dla mnie dlatego że jest
  • różnorodne i katolicko różnorodne chrześcijańsk różnorodne i też oczywiście więc więc to jest też ta przestrzeń
  • gdzie da się doświadczyć tej różnorodności której towarzyszy właśnie wzajemna piękna wrażliwość na siebie
  • nawzajem szacunek dla inności dla innej właśnie też wrażliwości dla innych horyzontów i
  • umiejętność uczenia się też od drugiego innego po prostu I to jest to jest super
  • to jest Ja sobie bardzo cenię te środowiska więc też polsk ur chrześcijan
  • sobie cenię też z tego względu To co robimy razem i to co chcemy jakoś razem robić to no po pierwsze jakby jest niestety
  • tak i patrząc na historię widzimy to że kościół i kościoły jeśli chodzi o
  • relacje z Żydami nie mają czystego sumienia po prostu że
  • nie zawsze tutaj histori w
  • dziejach było to czego po prostu uczy i wymaga od nas Ewangelia nie i to jest
  • dramat i to jest straszne i za to za to gdzieś trzeba pokutować i trzeba robić wszystko żeby do takiego podejścia do drugiego człowieka zwłaszcza tak nam
  • bliskiego jak chrześcijanom jak Żydzi nigdy nie doszło na żadnym poziomie też
  • na poziomie tym ludzkim awa też na teologicznym więc też cieszę się że
  • tutaj jest ta przestrzeń do takiej edukacji mocnej głębokiej
  • teologicznej też polecam naszą stronę w ogóle polskiej rady chrześcijan i żydów tam jest bardzo dużo materiałów Jeśli chodzi też też ekumenicznych jeśli
  • chodzi o o te relacje o zmiany w teologii o to co się działo w ostatnim
  • stuleciu Jeśli chodzi właśnie o te o podejście do No właśnie do relacji z
  • Żydami nie i do tego jak jak na poziomie teologii praktyki misji
  • podchodzić do do Żydów to jest ważne to co dla mnie też jest bardzo ważne tutaj
  • w tej rzeczywistości dialogu międzyreligijnego z Żydami to wspólna
  • modlitwa i wspólne świętowanie to jest naprawdę super to
  • że naprawdę możemy jako Bracia i dzieci tego samego Stwórcy i ojca modlić się
  • razem i Uwielbiać go razem i świętować razem święta biblijne które Pan Jezus
  • też świętował to jest to jest piękne to są piękne święta które też pozwalają lepiej zrozumieć
  • nowotestamentowe apostołowie i tak dalej I to jest skandal że chrześcijanie często tego nie znają nie wynoszą tego z katechezy albo z Kazań więc to jest dla
  • mnie bardzo ważne też to odkrywanie wspólnego świętowania i też przez to poznawanie lepiej Nowego Testamentu nawet
  • nie plus właśnie ten wymiar modlitwy to jest bardzo ważne to jest piękne
  • poruszające też Szczególnie w tych sytuacjach trudnych w których żyjemy teraz Czyli gdzie konkretnie leje się krew gdzie gdzie jest wojna nie to to
  • wspólne stanięcie przed panem No i błaganie o pokój bezradności co my
  • możemy nie to naprawdę jest bardzo bardzo poruszające doświadczenie no właśnie jak w kontekście tej trudnej sytuacji No bo
  • powiedzmy to nie jest takie bardzo jednoznaczne to co się dzieje w tej chwili na na na Bliskim Wschodzie bardzo mi się kiedyś podobało
  • to co ktoś napisał że on jest po prostu po stronie ofiar bez względu nie nie
  • dzieląc na takie czy takie to ta cała sytuacja w pomijając
  • kwestie najbardziej oczywiste i najbardziej tragiczne No rozdziera w
  • tamtym miejscu społeczności No ja mam do czynienia z ludźmi którzy są w społecznościach uniwersyteckich w Izraelu i to są
  • uczelnie świeckie zupełnie do których czasami na niektórych kierunkach
  • mamy pół na pół osoby właśnie pochodzenia arabskiego osoby pochodzenia żydowskiego i one mają w współdziałać na przykład razem pracować w laborat
  • mają razem robić jakieś projekty a Sytuacja jest taka że w każdej z rodzin
  • tych osób już są jakieś ofiary czy wśród bliskich już są jakieś ofiary i tutaj na
  • Dzień dobry Należy doprowadzić do sytuacji której oni po prostu nie będą sobie skakać do oczu w pomijając to że sytuacja jest podwójnie trudna bo nie
  • zawsze da się w ogóle prowadzić zajęcia No bo akurat teren kampusu jest
  • zagrożony różnego rodzaju działaniami wojennym także no my sobie z tej
  • perspektywy naszej tutaj nie do końca zdajemy też nawet sprawę z tego jak bardzo skomplikowana jest tam
  • sytuacja jak bardzo Ci ludzie którzy żyją obok siebie
  • którzy żyją Razem przecież bardzo często przez te wszystkie lata przez
  • przez ten czas nawiązały się różnego rodzaju znajomości Przyjaźni tworzyły się i tak dalej jak
  • bardzo ta cała sytuacja też rozdziera właśnie Izrael Palestyny jako
  • społeczeństwa tak na dobrą sprawę jak dużo w tym jest też polityki która nie
  • ma nic wspólnego z tym że ktoś chce jakiejś
  • sprawiedliwości jakakolwiek ona by nie była No i jak bardzo też używana jest ta
  • cała sytuacja do dołożenia jednym albo drugim jak w takim kontekście w ogóle
  • rozmawiać na przykład o o Izraelu o polityce jak jak odnoszą się do tego
  • właśnie tutaj w Polsce członkowie chociażby polskiej rady chrześcijan
  • Żydów Jak to jak to wygląda To jest dramat też no zwłaszcza że ja
  • też No jeździłem do iela już razy i tam mam znajomych i w Palestynie palestyńczyków Żydów i jakby
  • to są też bliskie mojemu sercu bardzo miejsca i mocno
  • czuję ten konflikt to jest mało powiedziane w sensie klik
  • mi jak za małe słowo jest tak no po po
  • wydarzeniu z października moją reakcją było prostu
  • w Warszawie też łem jakby co co zrobić no i no politycznie nie
  • wpłynęły czas jest to poczucie No bezradności i to to boli
  • zawsze bezradności jakby jak tutaj w tym się pytam co co
  • robić no to pierwsze co rzeczywiście przyszł głowy to no zaprosić do modlitwy No i udało się zaprosić do modlitwy właśnie
  • [Muzyka] chrześcijan Żydów i muzułmanów też
  • Warszawie tutaj się razem razem Modliliśmy modlitwami z tradycji co było pięknym spotkaniem co było naprawdę pięknym
  • spotkaniem modlitewnym też jakoś budującym i dającym
  • nadzieję i też mocno pokazującym na to
  • że jakby Gdzie szukać ła tego poju ód pokoju to było też bardzo takie no
  • teologiczne się życzy każ modlitwa więc dla mnie No jak tutaj się pytz co robi
  • to ja umiem tylko tak jakby umieć razem się spotkać i modlić
  • nie wkręcać się w te no dramatyczne smutne podziały ale też być bardzo
  • wrażliwym na kwestie informacji i tego co się dzieje umieć
  • Czytać też zł czem
  • realizowaną No komunikacji z różnych stron po prostu tam jest tyle tyle manipulacji nawet na poziomie obrazków to znamy też dzisiaj mocno nie
  • na poziomie zdjęć i filmików co coraz łatwiej też po prostu robić i coraz łatwiej się na to nabrać też przez szą inteligencję i tak dalej I tego się
  • używa po prostu nie perfidnie i to też jakby tego też się używa nie przypadkowo
  • nie więc być wrażliwym też na na te informacje i czujnym To jest to jest też bardzo ważne zaczy Ja paradoksalnie
  • twierdzę że od kiedy wprowadzono dostępną sztuczną inteligencję to z
  • czasem będzie nam łatwiej ostrożnie podchodzić właśnie do tego typu materiałów bo to nie jest tak że od początku zeszłego roku jest to możliwe
  • bo przerabianie filmów przerabianie zdjęć i tak dalej jest możliwa od dawna tylko ono jest w tej chwili dostępne dla każdego więc jeżeli sobie zrobię na
  • przykład kilka filmików w których wkładam w swoje usta coś czego nigdy w życiu nie powiedziałam tak na żywo prawda Tylko sobie Pisz tekst i zdjęcie
  • moimi ustami sobie gada albo bardzo łatwo przerobić mi zdjęcie w taki sposób że przynajmniej w mediach społecznościowych nie widać różnicy i
  • postawić siebie nie wiem na szczycie piramidy w Gizie to w tym momencie gdzieś się z tyłu głowy
  • rodzi taka ostrożność że jeżeli mi zwykłem użytkownikowi internetu potrafi
  • potrafi to zrobić kilkoma kliknięciami No to znaczy że nie każda rzecz którą widzę w sieci jest taka łatwa
  • do jest taka taka jasna do uwierzenia Prawda Prawda też w tym wspomnianym
  • przypadku wczorajszym właśnie kanał zer to też mnie nawet jakoś ucieszyło
  • ię j z reakcji nie powszechną ale jedną z reakcji to że już taka reakcja była to
  • to super No właśnie bo pytanie wątpliwość to nie jest dzieło
  • szcz inteligencji ogólnie więc to to już dużo dużo mówi też że jest jakaś taka wrażliwość gdzieś że to się dzieje i
  • bardzo dobrze nie Ale z drugiej strony jest też ten ból że sensie ból nie ból
  • dobrze że krytycznego podejścia do informacji i jakiegoś dystansu ale też dużo trudniej
  • zaufać No sprawdzonym też źródłom nawet nie ale może to może tut Już wracamy do
  • tego co mówiłeś o marce o marce firmy o marce osobistej prawda No właśnie wracając jeszcze do różnego rodzaju multimediów od czasu do
  • czasu wrz przeglądałam żeby znaleź jakieś zdjęcie więc Przejrzałam sobie Twoją galerię i od czasu do czasu wrzucasz różne zdjęcia
  • z różnych podróży No i z tych zdjęć wynika że zwiedziłeś kawał świata ale bardzo lubisz zwiedzać też Polskę powiedz gdzie ostatnio
  • byłeś w Polsce tak ostatnio gdzie byłem byłem w tym roku w tym sezonie
  • powiedzmy wakacyjnym w Rzymie Uwielbiam Rzym Rzym
  • jest wspaniały to jest bardzo moje miejsce bardzo tam
  • wypoczywam mimo temperatur i tłumów to da się zrobić więc udało mi się spędzić bardzo fajny czas w Rzymie byłem Hiszpanii i
  • Francji taka pobożna wyprawa taka pielgrzymkowa po chrześcijańskich
  • miejscach bardziej No nie zabrakło oczywiście jakś plażowania te jest bardzo moje to zwiedzanie mu galerii tak to tego tego
  • nie zabrakło z czego się cieszę i najbardziej Ostatnio byłem na moich
  • rodzinnych Kaszubach które polecam są wspaniałe to jest najpiękniejsze miejsce
  • na Ziemi zdecydowanie bo ty pochodzisz z Kaszub prawda kas jeszcze Wróćmy na
  • chwilę do podróży bo pamiętam twój wpis jeden w którym brałeś udział w akcji
  • ratował pewnego czworonoga powied w ogó dlatego że też taki ciąg skojarzeń
  • ostatnio też przez Media PR waliło się kolokwialnie mówiąc takie
  • rozważanie Dyskusja bardzo potężna na temat w gruncie rzy statusu zwierząt
  • współczesnym świecie w oparciu kwestie językowe ludzie się
  • wypowiadali prawda za przeciw po stronie jednego bądź też
  • drugiego językoznawcy i tak dalej i tak dalej Ty masz zwierzątka raczej jesteś
  • opiekunem zwierzęcia na zdjęci Pojawiasz się z kotem Ale masz psa tak tak jest n
  • Kundelek piękny czarny tutaj czuwa I zerka tak
  • jak w ogóle od stron czy czy c czy czy zauważyłeś jakieś takie zmiany od strony Właśnie takich kwestii
  • teologicznych w podejściu właśnie do zwierząt w świetle No najnowszych odkryć
  • które pokazują że chociażby mamy takie gatunki zwierząt które No w zasadzie bez
  • specjalnego jakiegoś wysiłku można nazwać osobami nieludzkim No bo one mają
  • J funkcjonują być może naw niezrozumiałym
  • dla nas poziomie ale są w taki sposób rozwinięte że
  • należałoby rozważać pewnego rodzaju zmiany czy teologia jakoś za tym
  • podąża No skoro już robią to prawnicy co też są ciekawe jest ciekawą dyskusją to
  • też są teoe którzy gdzieś
  • zagłębiałem poza tam badaniem powiedzmy zielonej
  • teologii Ekologia i tak dalej bo to mnie aż tak nie interesuje poza takimi
  • ogólnymi kwestiami typu czy zwierzęta też będą zbawiony odkupiony i tak dalej
  • Czy spotkamy się w niebie to to zupełnie interesowałem jeszcze tym tematem po polsku nie kojarzę ani osoby
  • Ani literatury więc to jest to nie jest chyba jeszcze temat który bardziej gdzieś tutaj porusza teologów polecam
  • Tygodnik Powszechny bo tam jest fajna dyskusja właśnie też między innymi z teologiem Piotrek Popiołek trochę z teologicznej perspektywy opowiada o tym
  • właśnie o tym zwierzęcym umieraniu nie umieraniu i tak dalej i podejściu i podejściu do zwierząt więc jakby te dyskusja jest i
  • super też że różne okoliczności te dyskusje prowokują To jest bardzo fajne też dla teologów którzy to też jest ciekawe bo też
  • czasem i nawet w tym kontekście jak pytałem znajomych teologów akademickich o opinię czy w ogóle jakoś
  • się interesują czy nie To spotkałem się z takim Z taką też odpowiedzią że
  • ogólnie to jest interesujący temat ale mają opory przed zajęciem się nim żeby
  • nie byli wrzuc do takiej jakiejś szatki z ludźmi zajmującymi się rzeczami
  • niepoważnym emocja coś takiego tutaj może może powodować to że się nie
  • zajmujemy też na poziomie naukowo teologicznym gdzieś przynajmniej po polsku wiesz co jest ciekawe ta cała
  • dyskusja języku jest całkowicie na przykład
  • nie ma rozróżnienia śmiercią zwierzęcia a człowieka też tutaj fajne dla mnie było
  • to że się okazało że też nagle wiele ludzi do Biblii Gdzie jest pisane o
  • umieraniu zwierząt właśnie w różnych tłumaczeniach i to niedalekim od
  • umierania ludzi profesorów
  • d że przy Właśnie takich różnych okazjach nagle Biblia się staje
  • niezwykle popularna dlatego że kiedy jest potrzeba No to sięgamy żeby znaleźć
  • przynajmniej jakiś cytat przy okazji olimpiady też było wyszukiwane ilu tam Apo było opisanych niektórzy to wyszukiwali Bibli
  • niektórzy pona
  • dicha anioł nie namalował ostatniej wieczerzy bardzo bardzo
  • polecam Daj taki dystans do do sprawy i pokazuje że to nie od
  • dzisiaj jest kwestia Słuchaj my byśmy mogli tak gadać jeszcze pewnie za TR godziny ale po pierwsze nasi widzowie nie wytrzymają a po drugie no
  • umawialiśmy się tak mniej więcej maksymalnie na godzinę bardzo bardzo serdecznie ci dziękuję Myślę że
  • poruszyliśmy trochę takich ważnych tematów które warto o których warto pamiętać nawet w wakacje prawda bo a zwłaszcza
  • wtedy kiedy właśnie gdzieś jedziemy bo to jest i kwestie właśnie
  • międzykulturowości i rozmawiania bardzo często natykamy się właśnie podczas naszych wyjazdów na ludzi którzy w różnych kwestiach czasami realnych ale
  • takich zupełnie zwyczajnych myślą zupełnie jak inaczej niż alb
  • in nie mówię tutaj bynajmniej o narzekaniu na brak schabowego w Egipcie
  • tylko prostu bardzo często wyjeżdżamy do innej części Polski i tam na przykład w
  • inny sposób podaje się chociażby pewnego rodzaju posiłki wawo i wielki szok Jaki
  • dudzi trzeba Hiszpani C gdzieś więc Tak to prawda ale też bywamy też na przykład w różnych kościołach w tym czasie w
  • niektórych po prostu tak turystycznie No bo to są zabytki A w niektórych bywamy No właśnie żeby wziąć udział w nabożeństwie
  • niekoniecznie nawet własnej denominacji tylko tak po prostu żeby zobaczyć mamy wtedy więcej czasu też warto z pewnego rodzaju właśnie wrażliwością spoglądać i
  • dotyczy to wszystkich stron bo bez względu na to
  • co my na co dzień wyznajemy kościele w zboże w budynku takim czy innym czy pod gołym niebem na
  • różnego rodzaju obrzędach religijnych spotykają się ludzie no którzy w ten sposób oddają Cześć Bogu możemy go czasami nie rozumieć Może nam się
  • wydawać dziwaczny Ale w gruncie rzeczy to jest
  • dobre bo to nas trochę wybija z kolein my się wtedy zastanawiamy też ą wiarą
  • poruszaliśmy też temat fake newsów które są nieustannie bardzo istotne i tutaj
  • będę zawsze przy takiej okazji apelować że jeżeli nie chce Przynajmniej jeżeli nie chce nam się sprawdzać to przynajmniej nie puszczaj dalej
  • Zwłaszcza jeżeli coś Budzi w nas bardzo duże emocje bo to wtedy podejrzenie o bycie tego czegoś fake newsem jest powinno się nam od razu włączać Więc jak
  • nie sprawdziliśmy nie puszczaj dalej inny kwestii Mam nadzieję że to nie
  • będzie nasze ostatnie spotkanie w wst online no i nie ostatnie spotkanie
  • również na uczelni Cieszę się bardzo że mogliśmy dzisiaj porozmawiać raz jeszcze Dawid serdecznie ci dziękuję Dziękuję państwu
  • i miłego wieczoru
  • Dzięki i
Pobierz transkrypcję (TXT)