TRANSKRYPCJA: "Teologia, dziennikarstwo, dialog. Rozmowa z Dawidem Gospodarkiem | EWST online" Data publikacji: 18.11.2024 Długość: 58:31 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy online a dzisiaj [0:22] wyjątkowy gość zawsze mówię o wyjątkowych gościach wtedy kiedy gościmy naszych studentów [0:30] Dawid jest wyjątkowym gościem z różnych względów Po pierwsze rzadko gościmy tutaj studentów takich pomiędzy pierwszym a drugim rokiem po drugie z [0:39] Dawidem będziemy rozmawiać niekoniecznie wcale nie tylko teologii czy o studiach [0:46] teologicznych bo Dawid oprócz tego że studiuje teologię wst jest przede [0:54] wszystkim dziennikarzem i jest kimś kogo można określić mianem dziennikarza [0:59] mediów chrześcijańskich można tak o tobie powiedzieć [1:06] prawda jest też autorem różnych publikacji od książek począwszy poprzez [1:12] różnego rodzaju artykuły publicystyczne niektórzy z państwa mogli go pewnie zobaczyć w różnych telewizjach gdzie grywa nawet czasami rolę [1:23] eksperta właśnie jako jako dziennikarz chrześcijański i wtedy kiedy pojawią się [1:29] jakieś kers na przykład związane z różnymi kwestiami Właśnie takich na styku państwo kościół czy chcemy się [1:39] dowiedzieć czegoś więcej o kwestiach związanych z kulturą czy z [1:46] obrzędami i tak dalej no to Dawid od czasu do czasu się wypowiada Witam cię [1:51] bardzo serdecznie od razu powiem że będziemy dzisiaj rozma właśnie przede wszystkim o tych kwestiach styku Med teologia media i [2:04] dziennikarstwo teologia Może zacznijmy od tego właśnie Dawidzie tak Jak wspomniałam jesteś [2:15] dziennikarzem jak w ogóle oceniasz merytoryczne przygotowanie polskich [2:20] mediów do rozmowy o kwestiach związanych z wiarą z teologią z [2:28] kościołem Bardzo dziękuję za zaproszenie Jak oceniam jest bardzo różnie to co na szczęście już coraz częściej [2:36] widać jak sobie obserwuje te medialną rzeczywistość to to [2:41] że do tych tematów zaprasza się ekspertów rzeczywiście [2:47] i jakby jest to wyczucie że łatwo się na tematach powiedzmy około religijny [2:56] skompromitować nie wiedzą jakąś albo tym że się Zap zapomniało pewne nawet podstawowe rzeczy gdzieś tam z edukacji katechetycznej [3:05] sprzed lat i tak zaprasza się ekspertów i [3:11] rzeczywiście jest dużo lepiej a bywało różnie A łatwo żeby było różnie bo rzeczywiście ta tematyka religijna Jest niełatwa już na samym takim na [3:23] samej takiej płaszczyźnie pojęć Chociażby to widzimy nie wiem no na [3:30] przykład nie to to najczęstsze chyba niepokalane poczęcie o co chodzi [3:35] jakby to jest tak często mylone o co chodzi o jakiej o jakiej sferze mówimy i [3:41] tak dalej nawet mylone Zresztą wśród wśród gdzieś relig zaangażowanych osób z [3:47] jakąś wiedzą więc więc rzeczywiście to jest taka dziedzina bardzo gdzie bardzo łatwo pewne wtopy i tak dobrze cieszy mnie to bardzo [3:58] że rzeczywiście Sięga się po jakąś jakąś opinię czy jakiś komentarz eksperta i też dlatego się to robi co [4:07] też mnie cieszy że redakcje dziennikarzy dostały informacje zwrotne od [4:12] społeczności chrześcijańskiej że o tutaj była wpadka merytoryczna mówiąc [4:17] delikatnie w innej formie najczęściej to jest podane interaktywność to jest fajna rzecz tak tak tak już żyjemy w tych [4:27] czasach rzeczywiście łatwiej łatwiej zareagować trzeba pisać listu ręcznego do do redakcji Wiesz ty mówisz o takich błędach dotyczących kwestii typu dogmaty [4:38] których rzeczywiście nawet czasami osoby no znające się w cudzysłowie [4:44] na danej konkretnej religii popełniają różnego rodzaju błędy ale tak naprawdę [4:51] no nie dalej jak Kilka tygodni temu przy okazji jakichś protestów No znowu [4:56] znalazłam w kilku w kilku miejscach stwierdzenie że [5:01] protestanci zrobili coś tam załóżmy parę razy udało mi się [5:09] nawet znaleźć pomylenie się pomylenie Baptystów z buddysta więc to [5:15] też już nie mówiąc o pisani Baptystów przez b na przykład oczywiście trochę lepiej jest jeżeli chodzi o kościół rzymskokatolicki [5:25] dlatego że tutaj Po pierwsze mamy w cudzysłowie pod zaws jakiegoś eksperta [5:31] No bo jeżeli nie jakiś dziennikarz to zawsze jakiegoś księdza można znaleźć i [5:37] zapytać No a poza tym no każdy z nas w sensie nawet Osoby które nie są w tej [5:43] chwili czy w ogóle nie były nigdy w kościele rzymskokatolickim gdzieś żyją też w tym zanurzeniu kulturowym związanym na przykład ze świętami [5:52] z różnymi takimi rzeczami Problem zaczyna się wtedy kiedy mówimy o rzeczach bardziej niszowych dotyczących Nie tyko [6:00] nie katolicko ale też również wydarzeń katolickich które na przykład nie należą do największych świąt chociażby ty wspomniałeś właśnie o dogmatach ale no [6:09] na przykład kwestie różnego rodzaju świętych nie takich bardzo popularnych [6:14] gdzieś tam czasami komuś się wydaje że teraz fajnie będzie [6:19] z okazji jakiś tam czyichś imienin opowiedzieć o danym Świętym No oczywiście czerpią wiedzę z Wikipedii z wikipedi jest różnie przy czym czerpią [6:28] wiedzę z Wikipedii nie sięgając do źródeł ale tak naprawdę współcześnie [6:36] dziennikarstwo w tym dziennikarstwo chrześcijańskie to nie jest tylko kwestia mediów tych takich powiedzmy mniej lub bardziej tradycyjnych mniej [6:45] lub bardziej Zelek tronowa radio telewizja Obojętnie czy tą prasę czytamy drukowaną czy na czytnikach czy gdzieś na stronie [6:54] internetowej coraz więcej mamy takich serwisów które No są pewnego [7:00] rodzaju serwisami dziennikarstwa obywatelskiego No i coraz więcej dzieje się w mediach społecznościowych No i teraz ty jesteś [7:11] również aktywnym uczestnikiem mediów społecznościowych może nie na skalę taką jak niektóre osoby które powiedzmy [7:20] regularnie codziennie coś tam publikują natomiast udzielasz się bierzesz udział w dyskusjach bierzesz udział Jesteś Jesteś akw [7:31] Tak właśnie dyskusji których No coś się dzieje i powiedz mi myśmy w zeszłym roku [7:39] przy okazji Dolnośląskiego festiwalu nauki Rozmawiali między innymi o chrześcijańskich fake newsach powiedz mi jak to wygląda właśnie od strony twojej [7:49] jako dziennikarza który Zbiera informacje też z różnych źródeł Jak wygląda w ogóle w tej chwili kwestia fake New właśnie powiązanych z [7:58] religią wiarą z obrzędami religijnymi z kwestiami na przykład takimi około [8:05] religijnymi w tej chwili od początku olimpiady to co to co się dzieje no to w [8:10] gruncie rzeczy zupełnie niespodziewanie dla mnie ma wydźwięk religijny bardzo mocno ale wcześniej również takie rzeczy były Także gdybyś mógł trochę coś na ten [8:19] temat powiedzieć tak media społecznościowe mają swoją specyfikę ja [8:24] też ja też całkiem całkiem intencjonalnie nie tym [8:29] większego udziału i też nie prowadzę swoich mediów jakoś w sposób bardziej rozbudowany nie tylko ze względu na brak [8:38] czasu bo bo jestem dość mocno zaangażowany i zawodowo i i [8:44] pozazawodowa ale po prostu nie mam siły na to co tu się dzieje Często a [8:54] niestety też media społecznościowe bardzo sprzyjają pewnemu [9:00] ludzi odbiorców i też temu że się jakoś w dziwny sposób podchodzi [9:11] do czytanych informacji z dużymi emocjami bez chęci [9:18] jakieś jakiegoś życzliwego spojrzenia na nadawc nawet przypisując po prostu [9:24] jakieś dziw dziwne pomysły icj to jest po prostu jakiś [9:31] dziwny niepokojący i przykry hejt często No i mi się w to nie chce bawić [9:37] po prostu szkoda mi szkoda mi na to moich emocji właśnie mojej energii i też [9:44] i też kiedyś próbowałem ale niestety jak poddaje się ciężko ciężko [9:51] pracować z takimi osobami na tym poziomie emocji [9:56] więc te prace zostawię profesjonalistą a ja ja w to coraz rzadziej coraz rzadziej [10:02] wchodzę z przykrości z przykrością obserwuję to ale niestety niestety to się dzieje też to co mnie bardzo cieszy to [10:10] to że ja gdzieś u siebie mam dość różnych odbiorc to znaczy nie [10:16] mam nie mam takich baniek tematycznych ciężko mnie wrzucić pewnie w jakąś [10:22] szufladkę co dla wielu ludzi też jest problemem i to też dużo mówi że to [10:29] że to jest problemem że ktoś się wymyka temu jak łatwo gdzieś byłoby z szatkować [10:35] to jest też ciekawe że to może być problem dla mnie to jest totalnie naturalne ale ale tak ludzie mają lud dla ludzi to jest [10:45] problematyczne nie wiedzą się jak w tej sytuacji się zachować typu No typu nie wiem że na przykład ja się odnajduję w rzeczywistości liturgicznej tradycyjnej [10:55] powiedzmy i ludzie cheli to łączyć czy też z jakąś estetyką koniecznie u [11:01] mnie czy konkretną wizją światopoglądowo jakiegoś takiego właśnie f [11:08] fundamentalizmu katolickiego Czyli też nie wiem antykomunizm stronienie od dialogu międzyreligijnego i politycznie też [11:16] oczywiście konkretnie gdzieś zanurzonego [śmiech] [11:23] więc to jest problematyczne i też nie wiedzą co z tym robić i też doszukują się jakieś albo piąte kolumny to jeszcze najdelikatniejsze albo coś A mi to się [11:33] bardzo po katolicku łączy po prostu wszystko więc tak więc to jest to jest pewien problem z odbiorcami A wracając do tych fake newsów to też media [11:43] społecznościowe bardzo sprzyjają temu żeby po pierwsze one się pojawiły w tej przestrzeni medialnej żeby rozeszły się bardzo szybko i też na bardziej i mniej [11:55] poważne tematy i dziedziny od kwesti to jak wszędzie u celebrytów i tak dalej [12:01] typu śmierć kogoś Łatwo kogoś uśmiercić też z działki kościelnej to się z [12:07] papieżami też działo i to w dużych mediach nie tylko nie tylko social media nie jakby też duże serwisy się myliły w tym myliły się No [12:16] tak po właśnie te kwestie w tematach które [12:22] [Muzyka] polaryzujący opowiadać nie typu właśnie [12:28] przepisywanie Franciszka róż masońskich symboli doszukiwanie się [12:33] dziwnych rzeczy tam spisku te teorie spiskowe też tego widzieliśmy dużo przy [12:39] przy tej dyskusji i dramacie pandemii nie to jakby tego było bardzo dużo Duży [12:44] wysyp i tak samo Wojna w Ukrainie nie to też się dzieje jeśli chodzi właśnie o [12:50] fake News te rzeczywistość z różnych stron i różnie to sterowane często ale [12:55] to jest i też pewne środowiska łatwiej ują to wchodzą nie też wczoraj mieliśmy [13:03] już poza katolicką też taką sytuację że [13:10] rzeczywiście pokazano że no na Kan kanale zer nie że bardzo łatwo rzucić [13:17] fake newsa i nie trudno o to żeby nawet No to że poważni politycy się to [13:26] wiadomo ale że nawet wytrawni dziennikarze złapali na to nie więc to jest dramat to jest dramat jeśli chodzi o Media jeśli chodzi o prawdę jeśli [13:35] chodzi o szacunek do odbiorców samych odbiorców też No właśnie a teraz tak z twojej perspektywy powiedzmy takiego warsztatu [13:45] dziennikarskiego no bo wiadomo że w tej chwili rzadko kiedy już się robi poza [13:52] tymi największymi mediami które na to stać korespondencje wszelkiego rodzaju ze świata w ten sposób że się jedzie na miejscu Nie wiem z kamerą czy z [14:01] komputerem i się spisuje i się wysyła tylko korzystamy z dziennikarza również [14:07] z dostępnych informacji prawda z agencji prasowych z jakichś [14:12] lokalnych mediów i teraz jak bardzo te właśnie lokalne Media czy agencje są [14:21] również w cudzysłowie zarażone jak bardzo to przeszkadza w tej chwili na przykład w tworzeniu czegokolwiek [14:32] No też pracuję w agencji więc jakieś zaświadczenie my Na [14:37] szczęście mamy No mamy po prostu korespondentów jeśli chodzi o Polskę w każdej diecezji przynajmniej jednego mamy dł zagraniczny [14:45] który i też mamy korespondentów zagranicznych ale oczywiście bazuje się na tym co wiemy z agencji bo ciężko ciężko być wszędzie ciężko Ogar wszystko [14:55] i też pojedynczy korespondent tego zrobi też Nawet widzę na terenie prostu lokalnym to tym co ja na przykład robię z Warszawy też często bazuje na [15:06] współpracy z kolegami po prostu bo się nie pozwy dzieje się bardzo dużo i to [15:12] jest to jest jakoś zrozumiałe i jeśli chodzi o agencję to poza powiedzmy [15:22] takimi zaangażowanymi politycznie mocniej typu No konkretnie typu te rosyjskie na przykład to nie mam tak że mam duży niepokój Co do [15:33] treści jak czuję to też jest tak że na przykład jeśli chodzi Watykańskie to też wiadomo [15:44] które którym łatwiej zaufać Którym któ Którym się zdarzały wpadki i tak dalej [15:51] to są rzeczy które są jakoś jakoś wypróbowane tak samo z markami większych mediów dziennikami tak dalej osy dziennikarzy nie Watykan w ogóle tak [16:02] to są to są rzeczy które tutaj z już branżowo u nas na przykład po [16:09] prostu trzeba się trzeba się orientować trzeba wiedzieć komu można zaufać trzeba pamiętać o wpadkach widzieć kto się na swoich wpadkach nauczył na swoich [16:18] błędach i tak to się dzieje Nie więc jakby Da się Da się Prowadzić [16:26] Prowadzić Media tak żeby żeby za mocno nie zawieść czytelnika [16:32] jeśli chodzi o wprowadzanie w błąd o fake News i też samemu nie wpaść i też da się cały czas pracować dziennikarsko tak [16:43] żeby żeby móc mieć to przekonanie t pewność że i realizować to że za każdym [16:51] podanym faktem sta przynajmniej dwa źródła to da się zrobić tak się zrobić [16:57] to jest klasyczne to nie jest niestety już częste i oczywiste ale ale to jest do zrobienia wszystko zależy od tego jakie [17:07] są powiedzmy wymogi na przykład redakcji No bo jeżeli jest wymóg tak jak w przypadku klasycznych portali że na w cudzysłowie zmianie ma być tyle i tyle [17:17] newsów No to czasami po prostu nie ma czasu sprawdzać i wyszukuje się tylko po [17:23] tym truje że tak powiem i leci dalej a drugim takim Wymogiem który bardzo psuje [17:31] media i to co się dzieje w tej medialnej rzeczywistości to jest po prostu klikalność i też z tego względu czasem to to też [17:40] jest perfidia ale dzieje się czasem też się podaje po prostu nie bo wiadomo że się kliknie potem się przeprosi okej ZAP [17:49] inni też jakby wrzucili coś ale po prostu to się to też się dzieje niestety i to jest dramat też dramat dlatego że to blokuje często [18:00] przed robieniem materiałów wartościowych bo redakcyjny to jest nieopłacalne na [18:06] przykład dla portalu nie bo nie kliknie się tak bardzo jakiś wartościowy materiał społecznie zaangażowany i tak dalej jak [18:15] inny mniej wartościowy i to jest przykryto bardzo no mówiąc brzydko psuje [18:20] rynek psuje jak też te wagę mediów psuje zapał dziennikarzy i pasje Niestety w to [18:27] też Uderza tak to też się niestety dzieje w tym dziennikarskim świecie no pod tym kątem bycie [18:36] dziennikarzem z przymiotnikiem czyli w jakimś bardziej specjalistycznym miejscu [18:41] akurat robi dużo lepiej niż właśnie Praca w takich w takim ogólnym News [18:47] roomie gdzie właśnie w tej chwili najbardziej się liczy klikalność A często słyszy się nawet właśnie tego typu stwierdzenie więc bez sensu Nieć na [18:56] tym bo jutro i tak już nikt tego nie będzie czy więc więc rzeczywiście jest to jest to bardzo duży problem i tak się [19:07] zastanawiam dlatego że w gruncie rzeczy w Polsce bardzo wielu dziennikarzy zarówno tych z najwyższej [19:17] półki jak i no takich powiedzmy gdzieś tam pracujących w różnych miejscach wło przyznaje się do wartości chrześcijańskich mówimy tutaj nie też o [19:27] tych podstawowych właśnie piszących tym którym się zleca tę liczbę newsów prawda [19:32] na zmianę ale na przykład o wydawca o redaktor naczelnych o tych którzy [19:38] kierują działami oni bardzo często w momencie wywiadów jakichś czy jakiś innych takich rzeczach Przyznają się do do do do wartości chrześcijańskich jest [19:46] to jest to jakiś taki trend no oprócz no powiedzmy mamy też spolaryzowany świat [19:52] dziennikarski pod tym względem No ale zastanawiam się jak to w ogóle idzie pogodzić dlatego że w gruncie rzeczy no to wygląda czasami [20:02] tak że mówimy jedno robimy drugie i w gruncie rzeczy nie zwracamy uwagi na to [20:08] że ja mówię my gdzieś tam mój dziennikarz wewnętrzny przez ileś tam [20:14] lat pracujący w tym zawodzie odzywa nie zwracamy uwagi na to [20:21] że czytelnicy to widzą że ludzie to widzą [20:28] albo zwracamy uwagę ale nas to nie obchodzi w ten sposób to jest trudne jakby mnie nie dziwi to na tym poziomie że no że jestem [20:39] grzecznym człowiekiem to po prostu się przejawia tak tyle dziwi mnie też nie dziwi mnie na [20:49] tym poziomie że widzę i znam takie przypadki że ludzie naprawdę mimo tego że gdzieś religijnie [20:59] się utożsamiają i że to jakby jest jakoś zaangażowane Mają życie chrześcijańskie [21:07] we wspólnocie nawet nie tylko gdzieś tam na takim kulturowym poziomie mogą mimo tego naprawdę szczerze nie widzieć tych sprzeczności w [21:18] sensie że ciężko wtedy nawet mówić o jakiejś takiej hipokryzji Nie po prostu [21:24] też tak bywa i to też jest dla mnie i do pomyślenia jakby Wiem że tak jest bo też [21:30] trochę takich rozmów odbyłem więc jest bardzo różnie i też dlatego jakby mi ciężko ocenianie i tak dalej życie bywa [21:41] bardzo jesteśmy różni jesteśmy słabi to też to też dotyczy akurat innych branż [21:47] ja kiedyś się zastanawiałam właśnie nad kwestią chociażby branż finansowych w [21:52] tym kontekście To u nas jest może mniej widoczne na przykład Stanach Zjednoczonych były takie sytuacje podczas powiedzmy [22:00] tego dużego kryzysu finansowego gdzie No ludzie którzy pracowali właśnie [22:09] w bankach jako agenci ubezpieczeniowy i tak dalej jeszcze do ostatniej chwili [22:15] wykorzystywali również swoje znajomości kościelne i fakt bycia nie liderami starszymi w radzie parafialnej czy gdziekolwiek bo to bez względu na to [22:23] jaki to był kościół żeby zarobić jeszcze więcej pieniędzy oczy współbraci prawda w wier i później w [22:34] zasadzie było na ten temat cichutko więc tak zą wielokrotnie tutaj właśnie [22:42] Gościliśmy pastorów liderów którzy bardzo często mówili [22:49] że jako chrześcijaństwo jesteśmy często zafiksowani na jak konkretnych tematach [22:54] i wystarczy tak troszeczkę potrząsnąć już jest ogromny odzew listy biskupów [23:02] listy pastorów odezwy liderów płomienne kazania i tak dalej Natomiast wiele [23:10] właśnie grzechów które są dużo bardziej powszechne i dużo bardziej no i dużo [23:16] bardziej w pewien sposób nie podlegające nawet zastanowieniu czy [23:23] to jest grzech czy nie one są jakby tak nie bywają na kazaniach [23:31] Dawno nie słyszałam kazania na temat właśnie chociażby różnych problemów związanych z oszukiwaniem bliźniego swego W kwestiach [23:38] finansowych Tak to prawda to prawda No też no jest cała dziedzina nie katolicka [23:46] nauka społeczna tutaj na przykład tu już denominacyjna [23:52] [Muzyka] ogromnego Spektrum życia tam od i [24:01] ekologii po wiadomo polityka konkretną metę politykę i tak [24:07] dalej A jak się popatrzy na kazania prostu czy to biskupie czy nie to jest [24:16] ułamek tego a najwięcej rzeczywiście dotyczy jakby troski powiedzmy [24:24] kwestia r życia aborcja i [24:30] okoliczności a d to już bardziej kazania No okoliczności sz przykazania i tyle jakby więcej nie ma tutaj [24:41] moralności moralność się kojarzy jednoznacznie o co [24:47] chodzi gzie jest jakś równowaga i tak dalej Czemu jest to dziwne wrażenie że s [24:54] przykazanie jest najważniejsze Po co pan dopo na mie [25:01] [Muzyka] jest to jest może nie tyle problem to [25:06] czasami jest nawet zabawne jak to jeden z naszych wykładowców zawsze mówi że jak się weźmie Biblię do ręki to tak naprawdę te proporcje są odwrócone bo z [25:16] Biblii wcale nie wynika że Pana Boga akurat najbardziej interesuje to kto z kim i w jaki sposób ale w jaki sposób się na przykład nie wiem troszczymy o [25:26] biednego uchodźcę wdowę sierotę osoby potrzebujące prawda [25:32] i tak samo Ta scena której Jezus przedstawia Sąd Ostateczny też jakoś tak [25:39] akurat nie z tego rozlicza jakoś tak dziwnie No ale dobra Wróćmy Wróćmy do tematu jako dziennikarz chrześcijański [25:49] jesteś zapraszany właśnie jako ekspert do różnych mediów ale też prawdopodobnie rozmawiasz tak normalnie [25:59] dziennikarzami przy jakieś tam okazji łapią za telefon Dawid weź mi powiedz jak to jest i właśnie jak to jest w ogóle być dziennikarzem [26:10] chrześcijańskim w takim zlaicyzowany świecie dlatego że no coraz więcej osób [26:17] nawet jeżeli przechodziło tę 12 letnią formację w szkołach nie będziemy na ten [26:23] temat rozmawiać Jeżeli pozwolisz to oni mają [26:28] o tym co się odbywa nawet o Kościele katolickim w którym się wychowali nawet o obrzędowości tej pozak turowej bardzo niewielkie pojęcie bardzo często fajnie [26:40] że zapraszają bądź też pytają kogoś kto wie więcej ale jak w ogóle się z tym czujesz to znaczy czy czasami to nie jest tak że ty się czujesz Trochę jak [26:49] dziwak na przykład podczas takich spotkań kiedy padają pytania które No teoretycznie przynajmniej z powodu no tego W jakim miejscu Jesteśmy tutaj [26:59] jaką Mamy tradycję Jaką mamy historię No powinny być odpowiedzi na [27:04] nieoczywiste to jest ciekawe bo też miejsce w którym żyje Warszawa i też [27:10] różne takie moje zaangażowanie nie tylko dziennikarskie też siedzę trochę w [27:15] świecie sztuki na przykład i też Sztuki Współczesnej A to często jest bardzo też [27:23] powiedzmy nieko środowisko i a czasem nawet agresywnie [27:29] do tej kościelnej chrześcijańskiej rzeczywistości nastawione ze ZZ Ze zrozumiałych względów [27:37] czasem i zdarza mi się wpadać na takie spotkania spotykać z takimi osobami [27:44] które po pierwsze są bardzo zaskoczone że w ogóle takie osoby gdzieś sobie [27:49] chodzą po świecie w sensie takie osoby które raz po prostu wierzą dwa są w [27:56] kościelnej instytucji i jakby są po prostu i gdzieś się tego nie wstydzą a [28:03] trzy mają też pasję w zgłębianiu tego i jakąś wiedzę i tak dalej nie I jakby [28:11] jest tak że to bywa dziwne i że bywam dziwakiem w odbiorze gdzieś tak już [28:17] żyjemy w tych czasach że że to się dzieje są takie [28:22] miejsca to co dla mnie jest fajne to to że rzeczywiście po nawet jak się gdzieś [28:28] tam włączy taki na spotkaniu taki agresor ze względu na niechęć do [28:34] kościoła rzymskiego akurat i tego że jakoś w nim jestem to [28:39] że przy tym spotkaniu często jeszcze udaje się gdzieś spotkać na Takiej [28:45] ludzkiej płaszczyźnie i dogadać przynajmniej na tyle [28:51] żeby zanikła ta agresja gniew i tak dalej niestety to biorę na siebie przez [28:57] jakiś czas ale ale tak ale to jest to jest do zrobienia i też to jest dla mnie ważne doświadczenie że bo już mówiliśmy [29:05] jesteśmy bardzo spolaryzowania ale też realnie czasem za [29:11] rodzinnym stołem i dla mnie to jest bardzo ważne doświadczenie że widzę że to jest realne w sensie to że mimo jakby bycia w różnych miejscach i powiedzmy [29:22] różnych umiejętności komunikacyjnych delikatny powiedzmy i różnego różne [29:28] sobie ze swoimi emocjami to dojście do momentu że spotykamy się [29:35] na Takiej ludzkiej płaszczyźnie i potrafimy trochę z większą otwartością na siebie spojrzeć się wys słuchać i próbować [29:43] zrozumieć to to jest realne i dla mnie to jest bardzo ważne doświadczenie też dlatego że no też dlatego że po prostu [29:51] doświadczam nie dialogic jest zaangażowany międzyreligijnego i w ogóle jakość dialogu bo jesteśmy różni żyjemy w bardzo zróżnicowanym społeczeństwie [30:00] więc cieszę się z tego że zwłaszcza tu w Warszawie mocno tego takie doświadczenie [30:07] mam i to też daje mi nadzieję jeśli chodzi o patrzenie na nasze społeczeństwo nie [30:15] że że możemy się spotkać że to jest realne i nawet jeśli chodzi o te polaryzacje polityczną i Iną to gdzieś jest realne [30:25] tylko No trzeba pozwolić dać sobie szansę samemu gdzieś tam [30:32] sprowokować wyjście z tego to znaczy bo ta polaryzacja też jest niestety [30:38] nakręcana przez media i przez politykę Nie bo to to jest najwygodniejsze i dla klików i dla głosów i w ogóle to jakby stare banalne [30:48] mechanizmy i Jesteśmy bezbronni cz wobec tego po [30:54] prostu bo też szkolenie nie ma na przykład nie wynosimy te porządnej [31:00] edukacji jaką wynosimy edukację medialną nie ma tego dalej nie ma tego mimo tego [31:06] że wiemy doskonale jak bardzo też media są niebezpieczne dzisiaj i soal media [31:11] tego doświadczymy cie pandemii wojna jest obok nie też widzimy to że media są [31:17] po prostu niebezpieczne i dalej nie ma tego na poziomie nawet edukacji Jesteśmy bezbronni wobec tego co może się d w mediach Więc też [31:26] ciężko Ja też mam mam tak [31:31] że nie mam takiej oceny i osądzanie tych ludzi którzy z własnej nie z własnej [31:39] woli się Wkręcili też w te no dramatyczne przykre motywy polaryzacyjne [31:44] i gdzieś są i też są często No niestety jakoś agresywni mało otwarci czy coś to to są też zrozumiałeś tam rzeczy dla [31:55] mnie tak się troszkę zamierzałem tutaj i wszedłem wszedłem [32:02] wątek i nie pamiętam od czego wyszedłem to ci zaraz przypomnę mówiliśmy o takim [32:09] czuciu się właśnie trochę dziwakiem tak tak więc więc jest tak [32:14] Doświadczam tego trochę ale też ale też z drugiej strony mocno Doświadczam tego [32:20] że [Muzyka] właśnie to jest plus D ludzi też wiedzą że na przykładnie znają i że mogą [32:30] sobie zapytać jakąś tam kwestię kościelną chrześcijańską [32:36] religijną po prostu bo też siedzę gdzieś w dialogu chrześcijańsko żydowskim i tak [32:41] dalej żeby nie wiem nie mieć wpadki z pojęciami żeby wiedzieć z kim może warto tutaj jak pogadać albo żeby zrozumieć po prostu konkretne rzeczy [32:51] nie czy pożyczyć jakąś [śmiech] książkę i to jest fajnie to jest i to jest dla mnie też ważne że widzę [33:01] że że Ludzie widzą w tym wartość i też się sami rozwijać tej po prostu nawet [33:08] jeśli trą czysto jako taką taką wiedzę kulturową nie nie [33:14] gdzieś tam związaną z jakąś duchowością czy coś No a powiedz mi jak w tym kontekście czujesz się we wst czy ona spełnia twoje oczekiwania w tym [33:23] kontekście właśnie też takiego dialogu tak No to co dla mnie było ważne to to [33:32] że to jest rzeczywistość ekumeniczna z natury i No jakby katolicką g teologię [33:42] katolickie podejście znam bo jestem w tym formowany też sporo [Muzyka] czytałem powiedziałem masę rozmów też [33:51] jakieś wykłady i tak dalej więc więc to jest coś z też zależało mi bardzo [34:00] na No jak że jestem gdzieś i staram się angażować ten dialog komiczny to jest [34:06] bliskie mojemu sercu i też wzywa do tego kościół i Pan Jezus to chciałem sobie [34:12] poszerzyć te Horyzonty mocno i na poziomie biblistyki co jest super właśnie i na poziomie relacji co jest jeszcze bardziej [34:21] fajne i też to doświadczenie bo w Polsce mamy [34:27] te sytuacje że jest kościół większościowy nie Więc ciężko ciężko gdzieś czasem nawet doświadczyć po prostu [34:35] ekumenizmu więc tutaj wejście w taki świat gdzie to jest tak naturalne gdzie [34:41] to po prostu się dzieje że sobie w tej różnorodności żyjemy i i [34:46] czytamy pisma i staramy się robić dobre rzeczy i być dla siebie życzliwi myśleć [34:54] jak budować świat który będzie lepszy rozwija też sami się w tym wszystkim [34:59] rozwijać wspierać się w rozwoju to jest super To jest bardzo fajne i bardzo sobie ceni to doświadczenie właśnie bycia w różnorodności poznawania się bo [35:08] to jest totalnie rozwojowe po prostu i tego i tego i tego [35:14] doświadczam proszę państwa myśmy nie [35:20] uzgadnianie że jestem właśnie najbardziej dumna z tego że właśnie to [35:26] co zostaje w naszych studentach Kiedy stają się już absolwentami to są również relacje nie tylko wiedza nie tylko narzędzia które dostają ale właśnie [35:35] relacje właśnie to że poznają ludzi którzy są od nich bardzo często krańcowo różni i nie wychodzą na końcu tak sami jak w pewnym starym radzieckim jeszcze [35:46] dowcipie tylko każdy wychodzi inny ale potrafią być ze sobą bardziej [35:52] kompatybilni i potrafią też ze sobą rozmawiać co było bardzo do widoczne [35:58] podcz spotkania integracyjnego gdzie ludzie rzeczywiście z bardzo różnych środowisk kościołów nurtów siedzieli razem przy różnych napojach i rozmawiali [36:10] końca nie było dobrze Ale wróćmy właśnie do kwestii ekumenizmu i dialogu międzyreligijnego ty już kilkakrotnie [36:19] wspomniałeś że jesteś zaangażowany w to wiem że no oficjalnie tak jesteś [36:25] zaangażowany w dialog chrze jesteś członkiem polskiej rady chrześcijan i żydów Na czym polega praca w takiej [36:35] radzie praca to jest to jest ekumeniczna [36:42] rzeczywistość też bo mam wadzie nie tylko katolików chrześcijan jak nazwa wskazuje więc więc to jest też fajne środowisko dla mnie dlatego że jest [36:52] różnorodne i katolicko różnorodne chrześcijańsk różnorodne i też oczywiście więc więc to jest też ta przestrzeń [37:02] gdzie da się doświadczyć tej różnorodności której towarzyszy właśnie wzajemna piękna wrażliwość na siebie [37:13] nawzajem szacunek dla inności dla innej właśnie też wrażliwości dla innych horyzontów i [37:21] umiejętność uczenia się też od drugiego innego po prostu I to jest to jest super [37:28] to jest Ja sobie bardzo cenię te środowiska więc też polsk ur chrześcijan [37:33] sobie cenię też z tego względu To co robimy razem i to co chcemy jakoś razem robić to no po pierwsze jakby jest niestety [37:42] tak i patrząc na historię widzimy to że kościół i kościoły jeśli chodzi o [37:48] relacje z Żydami nie mają czystego sumienia po prostu że [37:55] nie zawsze tutaj histori w [38:01] dziejach było to czego po prostu uczy i wymaga od nas Ewangelia nie i to jest [38:07] dramat i to jest straszne i za to za to gdzieś trzeba pokutować i trzeba robić wszystko żeby do takiego podejścia do drugiego człowieka zwłaszcza tak nam [38:18] bliskiego jak chrześcijanom jak Żydzi nigdy nie doszło na żadnym poziomie też [38:24] na poziomie tym ludzkim awa też na teologicznym więc też cieszę się że [38:30] tutaj jest ta przestrzeń do takiej edukacji mocnej głębokiej [38:37] teologicznej też polecam naszą stronę w ogóle polskiej rady chrześcijan i żydów tam jest bardzo dużo materiałów Jeśli chodzi też też ekumenicznych jeśli [38:44] chodzi o o te relacje o zmiany w teologii o to co się działo w ostatnim [38:50] stuleciu Jeśli chodzi właśnie o te o podejście do No właśnie do relacji z [38:56] Żydami nie i do tego jak jak na poziomie teologii praktyki misji [39:01] podchodzić do do Żydów to jest ważne to co dla mnie też jest bardzo ważne tutaj [39:07] w tej rzeczywistości dialogu międzyreligijnego z Żydami to wspólna [39:13] modlitwa i wspólne świętowanie to jest naprawdę super to [39:18] że naprawdę możemy jako Bracia i dzieci tego samego Stwórcy i ojca modlić się [39:26] razem i Uwielbiać go razem i świętować razem święta biblijne które Pan Jezus [39:31] też świętował to jest to jest piękne to są piękne święta które też pozwalają lepiej zrozumieć [39:45] nowotestamentowe apostołowie i tak dalej I to jest skandal że chrześcijanie często tego nie znają nie wynoszą tego z katechezy albo z Kazań więc to jest dla [39:56] mnie bardzo ważne też to odkrywanie wspólnego świętowania i też przez to poznawanie lepiej Nowego Testamentu nawet [40:04] nie plus właśnie ten wymiar modlitwy to jest bardzo ważne to jest piękne [40:10] poruszające też Szczególnie w tych sytuacjach trudnych w których żyjemy teraz Czyli gdzie konkretnie leje się krew gdzie gdzie jest wojna nie to to [40:20] wspólne stanięcie przed panem No i błaganie o pokój bezradności co my [40:25] możemy nie to naprawdę jest bardzo bardzo poruszające doświadczenie no właśnie jak w kontekście tej trudnej sytuacji No bo [40:35] powiedzmy to nie jest takie bardzo jednoznaczne to co się dzieje w tej chwili na na na Bliskim Wschodzie bardzo mi się kiedyś podobało [40:43] to co ktoś napisał że on jest po prostu po stronie ofiar bez względu nie nie [40:49] dzieląc na takie czy takie to ta cała sytuacja w pomijając [40:56] kwestie najbardziej oczywiste i najbardziej tragiczne No rozdziera w [41:01] tamtym miejscu społeczności No ja mam do czynienia z ludźmi którzy są w społecznościach uniwersyteckich w Izraelu i to są [41:11] uczelnie świeckie zupełnie do których czasami na niektórych kierunkach [41:17] mamy pół na pół osoby właśnie pochodzenia arabskiego osoby pochodzenia żydowskiego i one mają w współdziałać na przykład razem pracować w laborat [41:27] mają razem robić jakieś projekty a Sytuacja jest taka że w każdej z rodzin [41:33] tych osób już są jakieś ofiary czy wśród bliskich już są jakieś ofiary i tutaj na [41:40] Dzień dobry Należy doprowadzić do sytuacji której oni po prostu nie będą sobie skakać do oczu w pomijając to że sytuacja jest podwójnie trudna bo nie [41:49] zawsze da się w ogóle prowadzić zajęcia No bo akurat teren kampusu jest [41:54] zagrożony różnego rodzaju działaniami wojennym także no my sobie z tej [42:02] perspektywy naszej tutaj nie do końca zdajemy też nawet sprawę z tego jak bardzo skomplikowana jest tam [42:11] sytuacja jak bardzo Ci ludzie którzy żyją obok siebie [42:17] którzy żyją Razem przecież bardzo często przez te wszystkie lata przez [42:23] przez ten czas nawiązały się różnego rodzaju znajomości Przyjaźni tworzyły się i tak dalej jak [42:29] bardzo ta cała sytuacja też rozdziera właśnie Izrael Palestyny jako [42:37] społeczeństwa tak na dobrą sprawę jak dużo w tym jest też polityki która nie [42:42] ma nic wspólnego z tym że ktoś chce jakiejś [42:47] sprawiedliwości jakakolwiek ona by nie była No i jak bardzo też używana jest ta [42:54] cała sytuacja do dołożenia jednym albo drugim jak w takim kontekście w ogóle [43:01] rozmawiać na przykład o o Izraelu o polityce jak jak odnoszą się do tego [43:09] właśnie tutaj w Polsce członkowie chociażby polskiej rady chrześcijan [43:15] Żydów Jak to jak to wygląda To jest dramat też no zwłaszcza że ja [43:21] też No jeździłem do iela już razy i tam mam znajomych i w Palestynie palestyńczyków Żydów i jakby [43:33] to są też bliskie mojemu sercu bardzo miejsca i mocno [43:39] czuję ten konflikt to jest mało powiedziane w sensie klik [43:45] mi jak za małe słowo jest tak no po po [43:51] wydarzeniu z października moją reakcją było prostu [43:57] w Warszawie też łem jakby co co zrobić no i no politycznie nie [44:05] wpłynęły czas jest to poczucie No bezradności i to to boli [44:11] zawsze bezradności jakby jak tutaj w tym się pytam co co [44:17] robić no to pierwsze co rzeczywiście przyszł głowy to no zaprosić do modlitwy No i udało się zaprosić do modlitwy właśnie [44:25] [Muzyka] chrześcijan Żydów i muzułmanów też [44:31] Warszawie tutaj się razem razem Modliliśmy modlitwami z tradycji co było pięknym spotkaniem co było naprawdę pięknym [44:39] spotkaniem modlitewnym też jakoś budującym i dającym [44:45] nadzieję i też mocno pokazującym na to [44:52] że jakby Gdzie szukać ła tego poju ód pokoju to było też bardzo takie no [44:59] teologiczne się życzy każ modlitwa więc dla mnie No jak tutaj się pytz co robi [45:05] to ja umiem tylko tak jakby umieć razem się spotkać i modlić [45:11] nie wkręcać się w te no dramatyczne smutne podziały ale też być bardzo [45:16] wrażliwym na kwestie informacji i tego co się dzieje umieć [45:22] Czytać też zł czem [45:27] realizowaną No komunikacji z różnych stron po prostu tam jest tyle tyle manipulacji nawet na poziomie obrazków to znamy też dzisiaj mocno nie [45:37] na poziomie zdjęć i filmików co coraz łatwiej też po prostu robić i coraz łatwiej się na to nabrać też przez szą inteligencję i tak dalej I tego się [45:46] używa po prostu nie perfidnie i to też jakby tego też się używa nie przypadkowo [45:53] nie więc być wrażliwym też na na te informacje i czujnym To jest to jest też bardzo ważne zaczy Ja paradoksalnie [46:02] twierdzę że od kiedy wprowadzono dostępną sztuczną inteligencję to z [46:08] czasem będzie nam łatwiej ostrożnie podchodzić właśnie do tego typu materiałów bo to nie jest tak że od początku zeszłego roku jest to możliwe [46:19] bo przerabianie filmów przerabianie zdjęć i tak dalej jest możliwa od dawna tylko ono jest w tej chwili dostępne dla każdego więc jeżeli sobie zrobię na [46:27] przykład kilka filmików w których wkładam w swoje usta coś czego nigdy w życiu nie powiedziałam tak na żywo prawda Tylko sobie Pisz tekst i zdjęcie [46:37] moimi ustami sobie gada albo bardzo łatwo przerobić mi zdjęcie w taki sposób że przynajmniej w mediach społecznościowych nie widać różnicy i [46:44] postawić siebie nie wiem na szczycie piramidy w Gizie to w tym momencie gdzieś się z tyłu głowy [46:53] rodzi taka ostrożność że jeżeli mi zwykłem użytkownikowi internetu potrafi [47:00] potrafi to zrobić kilkoma kliknięciami No to znaczy że nie każda rzecz którą widzę w sieci jest taka łatwa [47:11] do jest taka taka jasna do uwierzenia Prawda Prawda też w tym wspomnianym [47:17] przypadku wczorajszym właśnie kanał zer to też mnie nawet jakoś ucieszyło [47:25] ię j z reakcji nie powszechną ale jedną z reakcji to że już taka reakcja była to [47:32] to super No właśnie bo pytanie wątpliwość to nie jest dzieło [47:38] szcz inteligencji ogólnie więc to to już dużo dużo mówi też że jest jakaś taka wrażliwość gdzieś że to się dzieje i [47:49] bardzo dobrze nie Ale z drugiej strony jest też ten ból że sensie ból nie ból [47:54] dobrze że krytycznego podejścia do informacji i jakiegoś dystansu ale też dużo trudniej [48:08] zaufać No sprawdzonym też źródłom nawet nie ale może to może tut Już wracamy do [48:13] tego co mówiłeś o marce o marce firmy o marce osobistej prawda No właśnie wracając jeszcze do różnego rodzaju multimediów od czasu do [48:23] czasu wrz przeglądałam żeby znaleź jakieś zdjęcie więc Przejrzałam sobie Twoją galerię i od czasu do czasu wrzucasz różne zdjęcia [48:32] z różnych podróży No i z tych zdjęć wynika że zwiedziłeś kawał świata ale bardzo lubisz zwiedzać też Polskę powiedz gdzie ostatnio [48:40] byłeś w Polsce tak ostatnio gdzie byłem byłem w tym roku w tym sezonie [48:48] powiedzmy wakacyjnym w Rzymie Uwielbiam Rzym Rzym [48:53] jest wspaniały to jest bardzo moje miejsce bardzo tam [49:01] wypoczywam mimo temperatur i tłumów to da się zrobić więc udało mi się spędzić bardzo fajny czas w Rzymie byłem Hiszpanii i [49:14] Francji taka pobożna wyprawa taka pielgrzymkowa po chrześcijańskich [49:20] miejscach bardziej No nie zabrakło oczywiście jakś plażowania te jest bardzo moje to zwiedzanie mu galerii tak to tego tego [49:31] nie zabrakło z czego się cieszę i najbardziej Ostatnio byłem na moich [49:37] rodzinnych Kaszubach które polecam są wspaniałe to jest najpiękniejsze miejsce [49:43] na Ziemi zdecydowanie bo ty pochodzisz z Kaszub prawda kas jeszcze Wróćmy na [49:49] chwilę do podróży bo pamiętam twój wpis jeden w którym brałeś udział w akcji [49:59] ratował pewnego czworonoga powied w ogó dlatego że też taki ciąg skojarzeń [50:07] ostatnio też przez Media PR waliło się kolokwialnie mówiąc takie [50:16] rozważanie Dyskusja bardzo potężna na temat w gruncie rzy statusu zwierząt [50:23] współczesnym świecie w oparciu kwestie językowe ludzie się [50:29] wypowiadali prawda za przeciw po stronie jednego bądź też [50:34] drugiego językoznawcy i tak dalej i tak dalej Ty masz zwierzątka raczej jesteś [50:40] opiekunem zwierzęcia na zdjęci Pojawiasz się z kotem Ale masz psa tak tak jest n [50:51] Kundelek piękny czarny tutaj czuwa I zerka tak [50:57] jak w ogóle od stron czy czy c czy czy zauważyłeś jakieś takie zmiany od strony Właśnie takich kwestii [51:05] teologicznych w podejściu właśnie do zwierząt w świetle No najnowszych odkryć [51:12] które pokazują że chociażby mamy takie gatunki zwierząt które No w zasadzie bez [51:21] specjalnego jakiegoś wysiłku można nazwać osobami nieludzkim No bo one mają [51:27] J funkcjonują być może naw niezrozumiałym [51:33] dla nas poziomie ale są w taki sposób rozwinięte że [51:39] należałoby rozważać pewnego rodzaju zmiany czy teologia jakoś za tym [51:44] podąża No skoro już robią to prawnicy co też są ciekawe jest ciekawą dyskusją to [51:51] też są teoe którzy gdzieś [51:57] zagłębiałem poza tam badaniem powiedzmy zielonej [52:02] teologii Ekologia i tak dalej bo to mnie aż tak nie interesuje poza takimi [52:08] ogólnymi kwestiami typu czy zwierzęta też będą zbawiony odkupiony i tak dalej [52:15] Czy spotkamy się w niebie to to zupełnie interesowałem jeszcze tym tematem po polsku nie kojarzę ani osoby [52:25] Ani literatury więc to jest to nie jest chyba jeszcze temat który bardziej gdzieś tutaj porusza teologów polecam [52:35] Tygodnik Powszechny bo tam jest fajna dyskusja właśnie też między innymi z teologiem Piotrek Popiołek trochę z teologicznej perspektywy opowiada o tym [52:44] właśnie o tym zwierzęcym umieraniu nie umieraniu i tak dalej i podejściu i podejściu do zwierząt więc jakby te dyskusja jest i [52:53] super też że różne okoliczności te dyskusje prowokują To jest bardzo fajne też dla teologów którzy to też jest ciekawe bo też [53:03] czasem i nawet w tym kontekście jak pytałem znajomych teologów akademickich o opinię czy w ogóle jakoś [53:13] się interesują czy nie To spotkałem się z takim Z taką też odpowiedzią że [53:19] ogólnie to jest interesujący temat ale mają opory przed zajęciem się nim żeby [53:25] nie byli wrzuc do takiej jakiejś szatki z ludźmi zajmującymi się rzeczami [53:34] niepoważnym emocja coś takiego tutaj może może powodować to że się nie [53:41] zajmujemy też na poziomie naukowo teologicznym gdzieś przynajmniej po polsku wiesz co jest ciekawe ta cała [53:51] dyskusja języku jest całkowicie na przykład [53:56] nie ma rozróżnienia śmiercią zwierzęcia a człowieka też tutaj fajne dla mnie było [54:04] to że się okazało że też nagle wiele ludzi do Biblii Gdzie jest pisane o [54:10] umieraniu zwierząt właśnie w różnych tłumaczeniach i to niedalekim od [54:16] umierania ludzi profesorów [54:26] d że przy Właśnie takich różnych okazjach nagle Biblia się staje [54:31] niezwykle popularna dlatego że kiedy jest potrzeba No to sięgamy żeby znaleźć [54:37] przynajmniej jakiś cytat przy okazji olimpiady też było wyszukiwane ilu tam Apo było opisanych niektórzy to wyszukiwali Bibli [54:48] niektórzy pona [54:56] dicha anioł nie namalował ostatniej wieczerzy bardzo bardzo [55:02] polecam Daj taki dystans do do sprawy i pokazuje że to nie od [55:08] dzisiaj jest kwestia Słuchaj my byśmy mogli tak gadać jeszcze pewnie za TR godziny ale po pierwsze nasi widzowie nie wytrzymają a po drugie no [55:18] umawialiśmy się tak mniej więcej maksymalnie na godzinę bardzo bardzo serdecznie ci dziękuję Myślę że [55:26] poruszyliśmy trochę takich ważnych tematów które warto o których warto pamiętać nawet w wakacje prawda bo a zwłaszcza [55:36] wtedy kiedy właśnie gdzieś jedziemy bo to jest i kwestie właśnie [55:41] międzykulturowości i rozmawiania bardzo często natykamy się właśnie podczas naszych wyjazdów na ludzi którzy w różnych kwestiach czasami realnych ale [55:51] takich zupełnie zwyczajnych myślą zupełnie jak inaczej niż alb [55:58] in nie mówię tutaj bynajmniej o narzekaniu na brak schabowego w Egipcie [56:04] tylko prostu bardzo często wyjeżdżamy do innej części Polski i tam na przykład w [56:10] inny sposób podaje się chociażby pewnego rodzaju posiłki wawo i wielki szok Jaki [56:23] dudzi trzeba Hiszpani C gdzieś więc Tak to prawda ale też bywamy też na przykład w różnych kościołach w tym czasie w [56:32] niektórych po prostu tak turystycznie No bo to są zabytki A w niektórych bywamy No właśnie żeby wziąć udział w nabożeństwie [56:41] niekoniecznie nawet własnej denominacji tylko tak po prostu żeby zobaczyć mamy wtedy więcej czasu też warto z pewnego rodzaju właśnie wrażliwością spoglądać i [56:50] dotyczy to wszystkich stron bo bez względu na to [56:56] co my na co dzień wyznajemy kościele w zboże w budynku takim czy innym czy pod gołym niebem na [57:07] różnego rodzaju obrzędach religijnych spotykają się ludzie no którzy w ten sposób oddają Cześć Bogu możemy go czasami nie rozumieć Może nam się [57:16] wydawać dziwaczny Ale w gruncie rzeczy to jest [57:21] dobre bo to nas trochę wybija z kolein my się wtedy zastanawiamy też ą wiarą [57:27] poruszaliśmy też temat fake newsów które są nieustannie bardzo istotne i tutaj [57:34] będę zawsze przy takiej okazji apelować że jeżeli nie chce Przynajmniej jeżeli nie chce nam się sprawdzać to przynajmniej nie puszczaj dalej [57:42] Zwłaszcza jeżeli coś Budzi w nas bardzo duże emocje bo to wtedy podejrzenie o bycie tego czegoś fake newsem jest powinno się nam od razu włączać Więc jak [57:52] nie sprawdziliśmy nie puszczaj dalej inny kwestii Mam nadzieję że to nie [57:58] będzie nasze ostatnie spotkanie w wst online no i nie ostatnie spotkanie [58:04] również na uczelni Cieszę się bardzo że mogliśmy dzisiaj porozmawiać raz jeszcze Dawid serdecznie ci dziękuję Dziękuję państwu [58:14] i miłego wieczoru [58:25] Dzięki i --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl