Tajemnice Biblii: Lilith – kobieta wyzwolona czy krwiożerczy demon? Cz. II

Rozwiń transkrypcję filmu

Tajemnice Biblii: Lilith - kobieta wyzwolona czy krwiożerczy demon? Cz. II | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 1900 zaczynamy wst online dzisiaj druga
  • część spotkania poświęconego jest z
  • Wojciechowska która Opowie nam co dalej co dalej i spróbuję też
  • odpowiedzieć na to pytanie czy czym czy kim w rzeczywistości lilit jest była czy
  • krwiożerczy demonem czy właśnie symbolem feminizmu symbolem kobiety
  • wyzwolonej a może jednym i drugim Kalina Witam C bardzo serdecznie i już nie
  • przedłużając zapraszam Ja również bardzo serdecznie witam i zapraszam na tę drugą część która
  • rzeczywiście będzie poświęcona teraz już mniej może temu demonicznego
  • zająć to nas będzie też prowadzić właśnie do takiego
  • feministycznego spojrzenia na Lil No właśnie skończyliśmy na takich
  • wizerunkach pochodzących z mitologii babilońskiej A dzisiaj przejdziemy do
  • tekstów
  • rabinicznych które oparte są przede wszystkim na księdze Izajasza i też z
  • jednej strony utożsamiają lilit z demonem działającym w nocy bo pamiętamy że nasze poprzednie
  • spotkanie rozpoczęliśmy od cytatu z Księgi Izajasza właśnie na temat na temat lilit z
  • drugiej strony Zobaczymy że w średniowieczu idą troszkę troszkę dalej
  • a więc mamy dwa takie charakterystyczne teksty które nawiązują do
  • w traktacie szabat jest mowa o tym że żaden mężczyzna nie może spać samotnie w domu ktokolwiek śpi w domu sam ten
  • niechybnie dostanie się w sidła Lil Czyli widać że nie tylko kobiety
  • narażone są na szkodliwe działanie lilit pamiętamy właśnie że lilit zagrażała
  • młodym kobietom zwłaszcza matką matką ciężarnym kobiet cie porodu C kobietą
  • tuż po porodzie ale też i mężczyźni są zagrożeni działalnością lilit tylko
  • oczywiście w inny sposób warto więc się ożenić żeby nie wracać i nie spędzać
  • samotnej nocy w pustym domu Tutaj też warto dodać jedną taką uwagę że
  • to spisanie Talmudu babilońskiego z którego pochodzą właśnie
  • cytaty ono się zbiega w czasie z tłumaczeniem Hieronima czyli to jest tak
  • czwarty wieku i zapewne te opisy działania lilit na
  • mężczyzn miały wpływ na to że Hieronim wybrał to tłumaczenie o którym mówiliśmy
  • nawiązujące do uwodzicielskich działań Lami bo pamiętamy że w wulga tam występuje Lamia
  • czyli na w ten sposób do tłumaczenia symcha a nie do tłumaczenia septuaginty
  • gdzie lilit funkcjonowała jako hybryda kobiety i osób No dobra ale
  • wracamy wracamy do do Talmudu tutaj mamy
  • kolejny traktat który opisuje lilit jako istotę z długimi włosami a więc takim
  • atrybutem kobiety uwodzicielskie i ten sam
  • traktat ten traktat erm mówi też nie tylko o lilit Ale mówi też o
  • lilin tak Czyli używa liczby mnogiej ta liczba mnoga oznacza tutaj nocne
  • demony których ojcem miałby być sam Adam oczywiście pytanie skąd to się
  • wzięło interpretacji tekstu biblijnego z pierwszej księgi
  • mojżeszowej z pi rozdziału i trzeci wiersza Gdzie
  • jest mowa o tym że po 130 latach Adam doczekał się syna podobnego do siebie
  • czyli seta czytamy takie słowa Tutaj zapisałam
  • sobie nawet ten cytat gdy Adam miał 100 lat urodził mu się syn podobny do
  • niego jak jego obraz wywnioskować że no do tego
  • momentu Adam nie płodzi synów którzy byliby do niego
  • podobni tak przez te 130 lat płodzi tutaj też traktat mówi o tym że
  • płodzi duchy demony i diabły nocne zasadnicze pytanie nasze brzmi no
  • to w takim razie z kim płodzi
  • istoty i do tego oczywiście wrócimy te te nocne demony
  • lilin są też wymieniane w traktacie sanhedryn tam budowniczowie wieży Babel
  • zostali Przemienieni właśnie w takie żeńskie nocne demony lilin tutaj
  • już pokazuję tak pram tutaj mamy
  • właśnie ten tekst mówiący oin jako tych nocnych demonach żeńskich
  • ponieważ po powstaniu wie Wiery Babel jej
  • budowniczowie zostali podzieleni właśnie na TR na trzy grupy jedna z tych grup To
  • są właśnie takie takie demony
  • Ponadto tak w kolejnym traktacie talmudyczny traktacie
  • nda pojawia się wzmianka że lilit podobna jest do
  • poronionego płodu co ma znowu niewątpliwie jakiś
  • związek zj taką zbrodniczą działalnością znaną z mitologii mezopotamskich czyli
  • powodowania ale bardziej chodzi właśnie o takie
  • wspólne wyobrażenie płodu i demona oba te twory oba obie te istoty
  • mają skrzydła Tak proszę też zauważyć właśnie że w tej mitologii Czy w
  • tradycji mezopotamskiej skrzydła są w ogóle takim atrybutem demonów no i tutaj
  • mamy oczywiście odnośny cytat tak że który ma
  • formę lilit żeńskiego demona ze skrzydłami i ludzką i ludzką
  • twarzą ponadto są jeszcze wzmianki w midrasz który mówi o tym że lilit pożera
  • własne dzieci inne wzmianki talmudyczne to są już tutaj nie nie nie wypisywał
  • pisałam sobie na karteczce także to są takie wzmianki
  • Lil to jest był Prawdopodobnie jakiś środek należący do Ludowej medycyny albo
  • nawet do Ludowej magii dlatego że jest tam mowa o tym że jeśli chodzi o
  • lekarstwo nak kłujący ból niech przyniesie tak ten kto jest chory niech
  • przyniesie kamień zwany strzałą lilit I niech go odwróci do góry nogami i niech naleje do niego wody i
  • wypije są też wzmianki
  • horie hor to był syn z kolei lilit i tutaj cytat widziałem tego
  • zwanego horem syna lilit gdy biegał po szczytach murów miasta mecho a jeździ a
  • jeździec jechał pod nim na zwierzęciu ale nie mógł go złapać
  • Bzie interesował taki tekst no bardzo brzemienny w skutki z midrasz beres bar
  • który dwa razy wspomina tak zwaną pierwszą Ewę jest mowa
  • oona tak pierwsza Ewa ale jeszcze nie wymienia jej
  • imienia i tutaj mamy właśnie cytat bardzo ważne jest to pogrubienie wtedy
  • Adam razem jest to kość z mojej kości i ciało z mojego ciała Co rabi je huda
  • tłumaczy że na początku gdy Bóg stworzył mu kobietę Adam spojrzał na nią i
  • zobaczył że jest pełna śluzu i krwi więc Bóg odprowadził ją sprzed niego po czym
  • stworzył ją drugi raz więc mamy do czynienia już z takim podwójnym
  • stworzeniem kobiety pierwsza kobieta odpowiadała Adamo ki tym razem Właśnie
  • została nazwana przez Adama krwią kością kości i ciałem ciał a więc też
  • pośrednio wracamy do tego od czego zaczęliśmy nasze rozważania mianowicie
  • do takiej kanonicznej kolejności opisów stworzenia i prób ich harmonizacji tak
  • mamy dwa opisy stworzenia w Księdze Rodzaju pierwszy Kapłański mówi
  • stworzeniu kobiety i mężczyzny No i zwłaszcza współcześnie tak przytaczany
  • jest jako dowód na równość mężczyzny i kobiety ale on stoi w jawnej
  • sprzeczności z tym co mówi drugi opis stworzenia w którym najpierw stworzony jest Adam a potem dopiero jego
  • towarzyszka pomoc partnerka której nadano imię Ewa No i ta
  • kobieta została stworzona właśnie z żebra a nie tak jak mówi albo jak nie
  • mówi pierwszy opis tworzenia tam nie mamy nie mamy szczegółów dotyczących ani materiału
  • ani innych tego typu elementów jak właśnie w drugim
  • opisie
  • stworzenia teksty rabiniczne też tak Czyli tutaj mamy już takie wprowadzenie
  • do do T że być może na początku
  • rzeczywiście istniały jakieś dwie małżonki zaczy na początku przed Ewą
  • istniała jakaś jeszcze inna małżonka małżonka Adama czy towarzyszka
  • Adama No i pytanie oczywiście brzmi Kim była ta pierwsza małżonka Adama i co się
  • z nią stało na to odpowiadają trochę późniejsze teksty rabiniczne trochę
  • późniejsze niż niż Talmud widać że Talmud prawda nie nazywa
  • jeszcze tej pierwszej małżonki Adama imieniem lilit to imię pojawia się
  • później w takim średniowiecznym piśmiennictwie między innymi w tekście
  • sztandarowym dla naszych rozważań czyli w pochodzącym z 9 x wieku alfabecie Bens
  • Syracha który napisany był w języku hebrajskim i
  • aramejskim tytuł oczywiście nawiązuje tutaj do deuteronomiczne literatury mądrościowe do Księgi Mądrości Jezusa
  • syna Syracha który też miałby być właśnie autorem tego
  • alfabetu ten Jezus syn Syracha czyli Ben syrach był lekarzem na dworze króla
  • babilońskiego nebukadnesar Czy według tej greckiej terminologii
  • i Czyli widać że znowu wracamy do tej tradycji babilońskiej i kiedy syn króla
  • zachorował Jezus bch sporządził dla niego amulet na którym wypisał imię
  • Boga tak tutaj mamy właśnie też cytat że
  • sporządził w nim również spisała anów oded
  • oraz narysował ich podobizn nie będę wszystkiego państwu
  • państwu czytać tak to to jest wszystko do jeszcze do obejrzenia czy do do
  • odczytania każdym razie pojawiają się właśnie imiona aniołów odpowiedzialnych
  • za to uleczenie czyli senja sja
  • i geldofa a potem następuje wyjaśnienie Kim są ci aniołowie i właśnie w tym
  • wyjaśnieniu pojawia się także historia lilit przedstawionej od razu jako taka bardzo
  • samodzielna kobieta która nie chce podporządkować się mężczyźnie tak jest
  • jakby zupełnym kontrastem do jej Następczyni czyli Ewy no i tutaj mamy
  • taki taki cytat tak tak że Adam i lilit od razu
  • zaczęli się ze sobą kłócić lilit powiedziała nie będę leżeć na dole to
  • jest tak to leżenie na dole jest oczywiście nawiązaniem do pewnej pozycji
  • seksualnej ale też jest wyrazem takiego poddania się zwykle aktywną stroną jest
  • ta strona która jest na górze i lilit mówi że ona absolutnie nie chce pełnić
  • takiej takiej funkcji czyli tutaj Rywalizacja o Prymat i znaczenie ukazana
  • jest właśnie za pomocą nawiązania do pozycji
  • seksualnej potem mamy gdy więc Lil poj co się dzieje wypowiedziała sekretne
  • imię boskie Uniosła się w powietrze
  • iła ten fragment Wydaje mi
  • szczególnie znaczący zwłaszcza z perspektywy emancypacji i równości
  • kobiet i mężczyzn tak czyli lilit tak jak mężczyzna zna Imię Boże co
  • więcej wypowiada to Imię Boże zupełnie tak jak później arcykapłan wiom kipur A
  • wiemy tak przypominam to jest tekst który powstaje w średniowieczu więc już dawno dawno po zniszczeniu świątyni i po
  • zaniknięcie kultu świątynnego
  • więc takie kiedy jakoś tam tylko kultywowanie właśnie tego święta J kipur
  • kiedy arcykapłan mógł wypowiedzieć to święte imię Boga tutaj tekst wskazuje na
  • to że to święte imię Boga znane było od początku mężczyźnie i kobiecie i kobieta
  • zupełnie tak jak potem arcykapłan mogła je wypowiadać
  • tak ale właśnie przez to że lilit zna i i wypowiada to Imię Boże wydaje mi się
  • akcentowana jest też ta równość pomiędzy mężczyzną i i kobietą tak że lilit jest
  • we wszystkim równa Adamowi również w tym hipotetycznym późniejszym sprawowaniu
  • kultu No i jeszcze zwraca uwagę tutaj wzmianka o odfrunę oczywiście nie ma tu szczegółów
  • jak ale jak już sobie powiedzieliśmy Jeśli na skrzydłach No to od razu
  • odbiorca alfabetu Bens Syracha powinien skojarzyć ją z
  • demonem demony to są te istoty ze skrzydłami w mitologii w mitologii
  • babilońskiej z drugiej strony też z Ewangelii i z listu Jakuba wynika że
  • demony też doskonale orientują się w kwestiach boskich więc znajomość imienia
  • Bożego może mieć też pod takie podłoże demoniczne dwa
  • takie nurty które być może rzucają nam światło na to
  • jak traktowana była lit No i co dalej nam mówi alfabet Ben Syracha tak że Adam
  • stanął do modlitwy przed swoim stwórcą i rzekł władco świata kobieta którą mi
  • podarowałeś uciekła ode mnie tak każe wysłać za nią tych trzech trzech aniołów
  • właśnie tych których imiona były spisane na amulecie i chcę żeby ta kobieta
  • została z powrotem sprowadzona Czyli znowu chcę narzucić jej jakąś swoją
  • swoją wolę prawda No i pojawia się nawet groźba dodał też lepiej żeby zechciała
  • wrócić Jeśli nie będzie musiała wziąć na siebie jarzmo śmierci swoich synów każdego dnia 100 z nich zginie No
  • oczywiście Mamy pytanie skąd ci synowie i też nie wiemy tak naprawdę
  • Dlaczego Adam chce żeby lilit do niego wróciła oczywiście może tęsknił może
  • czuł się samotny tak do tego nawiązuje ten drugi opis
  • stworzenia niedobrze aby człowiek był sam i że ten Adam szukał dla siebie
  • partnerki wśród zwierząt nie znalazł i tak dalej i tak dalej Wszyscy wiemy jak ta historia się się
  • potoczyła ale może też właśnie ta równość i partnerstwo z
  • lilit były dla niego tak fascynujące były dla niego
  • pewnym wyzwaniem No już pominę kwesti jakiegoś
  • perwersyjne czy wyuzdane seksu bo jesteśmy przed godziną 22 więc nie
  • będziemy aż tak bardzo poruszać tych tych kwestii Chociaż będziemy się o nie
  • o nie ocierać oczywiście tak
  • aniołowie dogonili dogonili l spotkali
  • ją na morzu na tam gdzie później mieli zginąć
  • Egipcjanie zalani przez wody Morza Czerwonego jak państwo pewnie pamiętają
  • też ze Starego Testamentu właśnie to miejsce gdzie przechodzili Izraelici przez Morze
  • Czerwone uciekając przed Egipcjanami jest nazywane Jom czyli morzem
  • sitowia tak ale być może też państwo pamiętają że
  • Przy omawianiu tej mitologii czy demonologii mezopotamskiej
  • też wspominaliśmy o sitowiak że to są te miejsca gdzie ukrywają się demony więc
  • jest tutaj taka sugestia demonologiczne Tak ona nie pojawia się wprost ale
  • właśnie poprzez te skrzydła Poprzez tę mądrość demonicznego
  • już w tym 10 wieku zdecydowanie lilit uważana była za demona ale innego demona
  • niż ten demon z mitologii mezopotamskiej oczywiście aniołowie
  • powtórzyli jej boskie boskie słowa ale na lilit nie zrobiło to wielkiego
  • wrażenia i nie chciała wrócić nawet wtedy kiedy zagrozili jej że utopią ją w
  • morzu postawiła na swoim odparła im Zostawcie mnie w spokoju Czyż nie
  • zostałam stworzona właśnie po to by dręczyć noworodki chorobą i
  • słabością Od narodzin do ó dnia Będę mieć nad nimi władzę nad nim władzę
  • Jeśli to chłopiec i Od narodzin do 20 dnia Jeśli to dziewczynka więc tutaj
  • Mamy też takie właśnie znowu nawiązanie trochę do tych wyobrażeń z mitologii
  • mezopotamskiej odnośnie do lilit czy lamasztu czy do mitologii
  • greckiej i wyobrażeń związanych z
  • lamą tutaj pojawia się właśnie ten dosyć istotny też motyw a mianowicie po co
  • została stworzona lilit tak alfabet Bens Syracha sugeruje że lilit od razu
  • została stworzona jako ktoś w rodzaju demona
  • dręczące dzieci tak Więc te wszystkie teraz te demoniczne
  • skojarzenia absolutnie nie powinny nie powinny być
  • niespodzianką No i to też by tłumaczyło poniekąd
  • Dlaczego niedobrze czuła się w raju I dlaczego z tego raju chciała chciała
  • uciec tak No oczywiście trwa cały czas taka przekomarzanki
  • aniołami A
  • lilit tak Lil zapiera się że Absolutnie
  • Absolutnie nie wróci ale jej władza nad noworodkami zostaje ograniczona tak że
  • jeśli właśnie lilit zobaczy ten amulet z
  • imieniem Boga z imionami tych aniołów
  • lub ich figurami wtedy odstąpi od swojej
  • powinności tak nie zapanuje nie nie zawładnie tym dzieckiem no i zgodnie z
  • tym co było powiedziane wcześniej bierze na siebie
  • konsekwencje postawienia na swoim i zostania poza rajem tak wzięła też na
  • siebie jarzmo śmierci swoich synów st spośród nich zginie każdego dnia Dlatego
  • też Codziennie umiera 100 spośród demonów i dlatego też pisze się imiona aniołów na amulecie należącym do małych
  • dzieci Tak więc widać że ten alfabet Bens Syracha jest też takim tekstem
  • nieco etiologicznym pokazującym skąd brała się
  • konieczność tworzenia i władania do dziecięcych łóżeczek
  • amuletów z jednej strony jest też widoczna że widoczne że odpowiedzialność
  • Lil za chorobę i śmierć dzieci znowu jest tutaj dosyć dosyć jasna ale pojawia
  • się też motyw śmierci własnych dzieci śmierci dzieci które zostały nazwane
  • demonami no i tutaj ZN wracamy do
  • zadaliśmy sobie wcześniej właśnie z kim Adam miał dzieci
  • zanim doczekał się seta i kim te dzieci były teraz wszystko jest jasne tak
  • okazuje się że te dzieci miał z lilit No ale po matce były
  • one demonami podob
  • dopiero z Ewą Adam doczekał się syna podobnego do siebie wcześniej z lilit
  • miał właśnie te dzieci które były demonami
  • tutaj przy okazji warto też wspomnieć o jeszcze jednym takim średniowiecznym
  • tekście zbior o takim zbiorze midraszy
  • jut który zawiera opis potomstwa Adama Lil
  • na naama to też jest taka demonica Niektórzy nawet twierdzą że to jest
  • takie Alego samej lilit i z tego związku Adama z lilit miałby pochodzić na
  • przykład słynny asmodeusz warto to zapamiętać bo potem w kulturze popularnej ten wątek również
  • się pojawi a skoro też odpowiedzialna za
  • śmierć dzie to w tej tradycji rabiniczne
  • obarczam historię oie o próbie na jaką był wystawiony i
  • między innymi właśnie przeżył bardzo śmierć swoich
  • dzieci więc za śmierć dzie miała by odpowiedzialna
  • mit także ten tekst z alfabetu bcha doczekał się bardzo wielu wariantów
  • bardzo wielu interpretacji które skupiały się na tym co akurat aktualnie interesowało czy
  • niepokoiło odbiorców czasami więc rozbudowywanie pikantne szczegóły tak
  • jak to aniołowie zostali lilit w okolicach morza sitowia gdzie oddawała
  • się czynom lubieżnym z demonami innym razem z kolei podejmowano motyw
  • poddaństwa nieposłuszeństwa lilit albo fakt że została stworzona nie
  • tyle z prochu ziemi tak jak tak jak Adam ale z błota i brudu Czyli nigdy w
  • istocie nie była równa Adamowi tak I tutaj znowu trzeba pamiętać też że to
  • brud i i błoto to też jest jakieś nawiązanie do mitologii babilońskiej bo
  • tam jak wskazywały teksty mitologiczne i i
  • zaklęcia demony kojarzone były z kurzem i brudem także te ten ten brud
  • przylepiony do do lilit też ma takie podłoże podłoże
  • demoniczne jest też taki jeden z wariantów właśnie później
  • gdzie został wpleciony motyw który jeszcze bardziej demonizuje lilit i
  • łączy ją z demonem lub nawet z szatanem
  • tutaj mam taki taki cytat lit odrzekła jednak aniołom tak
  • tutaj właśnie
  • nie mogę wrócić ponieważ napisano w toze jej pierwszy mąż który
  • ją odesłał nie będzie mógł jej wziąć z powrotem by była jego żoną po tym gdy
  • już Gdy już się zanieczyścił No i teraz co to znaczy gdy
  • już się zanieczyścił a więc prawdopodobnie Gdy nawiązała stosun seks
  • czyli pytanie jest oczywiście z kim nawiązała te
  • stosunki seksualne i ten wariant alfabetu benera
  • odpowiada a spał z nią już wielki demon
  • tak widać taką niezależną też poniekąd naturę lilit która manifestuje się w
  • pewnym wyzwoleniu seksualnym To lilit wybiera sobie partnerów tak z którymi z
  • którymi sypia No i teraz właśnie wracamy do tego o czym mówiliśmy na początku a
  • mianowicie do alfabetu Bens Syracha który
  • takiej jednak niechęci do do lilit jest jednak jakimś wielkim manifestem
  • emancypacji tej tej postaci No ale równocześnie właśnie w
  • tym porządku patriarchalnym ta emancypacja szybko musiała zostać zduszony przez demonizacja kobiety
  • wyzwolonej No i właśnie tak tak stało się w przypadku lilit
  • tak a demonizacja tutaj Jak widzimy przebieg
  • na róż płaszczyznach przede wszystkim Właśnie na płaszczyźnie
  • tego związania się lilit z wielkim demonem pytanie oczywiście Kim jest
  • wielki Demon takim jest tutaj ten ten wielki Demon interpretacji jest
  • oczywiście wiele najpowszechniejsza C najbardziej
  • znana w Samael Samael to wedle jednego z
  • midraszy wedle midrasz szemot rabba to
  • niebieski oskarżyciel Izraela a więc pełni funkcję
  • taką analogiczną jak szatan w księdze
  • Zachariasza Szatan szan pamiętamy że to jest pierwotnie nie imię własne tylko to
  • jest funkcja oznacza oskarżyciela i tutaj Samael pełni właśnie taką funkcję
  • funkcję Szatana z kolei według tego midrasz o którym już mówiliśmy bereszit
  • rabba Samael To ten który powstrzymuje Abrahama aby nie składał w
  • ofierze Izaaka inna jeszcze tradycja rabiniczna
  • z kolei nawiązująca do zaru mówi że Samael to jest
  • taki no zepsuty odpowiednik
  • Adama i to z nim właśnie lilit płodzi te te dzieci które jak czytaliśmy
  • alfabecie bcha też codziennie codziennie umierały ale skoro właśnie nawiązałam
  • Adama że właśnie to ta tradycja z Samael jako
  • partnerem lilit jest taką próbą oczyszczenia Adama mianowicie chodziło o to
  • żeby potomstwa Adama nie kojarzyć z demonami Tak widzieliśmy w tradycji rabiniczne
  • właśnie to to to pytanie że dlaczego dopiero po 130 latach urodził
  • się potomek podobny do Adama i odpowiedź odpowiedź rabiniczna dlatego
  • że inne dzieci spłodzone z lilit właśnie miały taki charakter demoniczny tutaj
  • jakby Adam też jest oczyszczany że to nie z nim lilit miała te te dzieci tylko
  • właśnie z samuelem
  • natomiast ten sam motyw amuletu na którym wypisano imię
  • lilit pochodzący z alfabetu Bens Syracha i ten amulet miał właśnie chronić
  • dziecko przed działaniem lilit też doczekał się bardzo wielu derywacji
  • bardzo wielu interpretacji i jakieś rozsze żeń okazuje się że właśnie że
  • takie artefakty takie amulety popularne były
  • jeszcze długo długo w czasach w czasach nowożytnych kobiety nosiły je w czasie
  • ciąży miały gdzieś tam w pobliżu przy przy porodzie kładły właśnie przy chłopcach
  • do momentu obrzezania dziewczy przy dziewczynkach taki
  • amulet był kładziony aż do tak 20 dnia
  • życia takiej dziewczynki a więc wszystko to jest nawiązaniem właśnie do tej do tej tradycji do tej tradycji
  • średniowiecznej Jeszcze nie kabalistyczne bo No właśnie do
  • kabalistyczne chwileczkę przejdziemy jeszcze Pozostał jeden taki
  • motyw dosyć ciekawy właśnie związany z demoniczna lilit a mianowicie
  • utożsamienie lilit z rajskim wężem tutaj mamy przedstawienie Michała Anioła z
  • Kaplicy Sykstyńskiej gdzie wyraźnie widać że ten wąż który kusi Adama i Ewę
  • ma postać k taka identyfikacja ona
  • jest obecna między innymi w Zarze czyli w takim jednym z bardziej
  • fundamentalnych dzieł związanych z żydowską mistyk z żydowską
  • kabał zohar powstał w 1 wieku w
  • Hiszpanii ale tradycja przypisuje rabiu szymono
  • jwi który żył mniej więcej w drugim w dr
  • wieku zatem ta tradycja spisana Zarze jest no
  • przynajmniej 10 wieków starsza niż sam moment sam moment
  • spisania i wydaje się też że poza ty
  • głośno dosyć pobrzmiewają echa wierzeń mezopotamskich właśnie związanych z
  • lilit lamasztu i częściowo też z grecką
  • lamą bo powiedzieliśmy sobie że w mitologii mezopotamski Demon lamasztu
  • mógł przybierać dowolną postać mógł być piękną kobietą ale nic nie stało na
  • przeszkodzi abas przybierała też postać węża No Wła zostaje to jeszcze bardziej
  • rozbudowane ten wąż nazwany jest tajemnicą
  • księżyca lilit partnerki samaela węc mamy już tutaj prawda nawiązanie z kolei
  • do tego tych derywatów alfabetu Ben
  • Syracha widać też tutaj połączenie nocy czyli księżyca
  • lilit sama i węża sam wąż diabolos to utożsamienie
  • węża i diabolos to oczywiście jest tradycja mądrościowa która doczekała się
  • mnóstwa reinterpretacji to nie jest ta pierwotna tradycja biblijna To jest właśnie ta
  • tradycja dosyć dosyć młoda Natomiast w
  • średniowiecznym midrasz abir wprost jest powiedziany że wąż który jest duszą
  • lilit przyszedł do Ewy z podstępem tak Czyli Innymi słowy
  • to lilit przybrała postać węża aby kusić
  • Ewę w księdze mądrości tam mamy tylko taką wzmiankę dosyć enigmatycznosc
  • to lilit A więc demonica tak przybrała postać węża aby
  • kusić EW No i to jest oczywiście znowu to nawiązanie o którym mówiliśmy do
  • mitologii mezopotamskiej i mitologii
  • greckiej skoro już właśnie takich
  • KSK pryw mówić to już jeden z tych ostatnich
  • motywów związanych z lilit a mianowicie właśnie kuszenie kuszenie
  • mężczyzn widzieliśmy w traktacie talmudyczny Sabat wspomniano że
  • mężczyźnie który śpi sam że mężczyzna który śpi samotnie jest narażony na
  • działanie demonicznej Lil i niedobrze aby mężna spał spał
  • sam czyli lilit w nocy nawiedza mężczyzn
  • tak wywołuje sny erotyczne fantazje doprowadza do wzwodu do polucji być może
  • nawet właśnie współżyje z nimi jako sukub czyli taka
  • przepiękna kobieta mająca jednak jakiś demoniczny atrybut czy to będą rogi czy
  • to będą kopyta już nie pamiętam ale te te właśnie te te
  • ośle nóżki które pojawiają się przy opisach lilit
  • są też takim znakiem po którym Salomon poznał
  • że ma do czynienia Nie z królową Saby ale właśnie z lilit która przybrała
  • postać królowej kowej SA Chociaż mnie osobiście
  • takie utożsamianie Lil sukub jest trochę naciągane bo
  • jeżeli weźmiemy pod uwagę etymologię łacińską tego tego
  • słowa tak
  • suare który oznacza leżeć pod to wye mał
  • przed chwilą w alfabecie bcha czytaliśmy że lilit za nic na świecie nie chciała
  • leżeć pod pod Adamem i właśnie dlatego się zbuntowała i odeszła czy czy
  • właściwie odleciała gdyby chcieć tak dosłownie To może trzeba by było ją nazwać inkub Ale
  • tutaj ta rola jest raczej zarezerwowana dla męskich demonów nawiedzający kobiety podczas
  • snów erotycznych chociaż chociaż jak właśnie chyba kilka razy sobie na
  • poprzednim spotkaniu mówiliśmy o tym że demony generalnie binarne nie są więc
  • takie tak cechy i męskie i żeńskie spokojnie
  • mogą wykazywać Zresztą ZAR naucza nawet że Lil też mogła być androgeniczna że że
  • mogła mieć cechy zarówno męskie jak i żeńskie No i właśnie zohar jak tutaj
  • widzimy przedstawia lilit jako takiego demona który przychodzi do mężczyzn w
  • nocy aby ich podniecać i zyskać ich nasienie i z nasienia tego ma się
  • narodzić to demoniczne demoniczne potomstwo
  • ze względu na to że nie chciała Nigdy lilit odgrywać takie czy być taką
  • stroną pasywną tego tego współżycia No to Można przypuszczać że w tych nocnych
  • fantazjach też odgrywała rolę aktywną no i tutaj musimy musimy
  • zamilknąć tak bo znowu jest przed 22 ale zwracam też na to uwagę na te elementy
  • które będą we współczesnej z kolei popkulturze bardzo mocno eksponowane
  • właśnie ta erotyzacja lilit jest No jest czymś co wysuwa się
  • właściwie na pierwszy plan przy charakterystyce tej tej postaci a skoro
  • jesteśmy przy Zarze No to jeszcze tylko tak wspomnę że Lil w ogó Zarze w kabale
  • całej to oczywiście Temat Rzeka ktoś wyliczył że wymieniana z
  • imienia jest aż 27 razy w takich oddzielnych fragmentach bez
  • imienia ale w takich opisach które sugerują że to właśnie o niej jest mowa
  • jest jeszcze więcej takich takich pasów tak Obliczono że tych pasów jest jakieś
  • 50 56 No i właściwie zohar potwierdza
  • czasami też rozwija wszystkie takie podstawowe elementy legendy lilit tak
  • twierdzi że została stworzona w tym samym czasie co Adam z prochu
  • ziemi ale podczas gdy tak tutaj już nie mamy tego tego elementu brudu tak który
  • jest tam w innych w innych interpretacjach tylko że jest proch ziemi ale jest znowu nie do końca równa
  • Adamowi dlatego że Adam został
  • cni Boga zła ożywiona tchnieniem
  • samaela tutaj z kolei właśnie jeszcze inaczej pokazana jest relacja pomiędzy
  • lilit sama
  • Elen jescze
  • mówi o tym że gdy Adam został stworzony gdy tylko jego ciało zostało stworzone uformowane
  • właśnie z z prochu ziemi te 1000 zhańbiony duchów czyli
  • można się domyślać że demonów próbowało ożywić to ciało ale tutaj Bóg zdążył
  • zstąpić i wypełnić je swoim tchnieniem tak w ten sposób właśnie Adam stał się
  • istotą żywą trochę inaczej było z lilit dlatego że gdy lilit została uformowana
  • to Bóg już nie zdążył czyli to tchnienie może pochodzić od właśnie od
  • tysiąca demonów tych sabion Zych duchów a nie tylko od jednego samala więc widać
  • tutaj prawda jak podobny motyw jak na wiele sposobów
  • bywa rozpracowywane i rozszerzany ale w Zarze też jest jeszcze
  • jeden taki ciekawy ustęp Który inaczej interpretuje to stworzenie
  • człowieka z pierwszej księgi mojżeszowej to pierwsze stworzenie człowieka Gdzie
  • jest mowa o tym że Bóg stworzył człowieka równocześnie jako mężczyznę i kobietę a mianowicie
  • tym pierwszym tworem stworzonym przez Boga
  • jest człowiek jako androgen czyli w połowie mężczyzna i w połowie
  • kobieta następnie Bóg po stworzeniu właśnie takiego androgenna uśpił go i odciął żeńską
  • część i ta oddzielona część to była właśnie lilit tak to była ta
  • pierwotna pierwsza żona pierwsza druga połówka Adama tak tutaj
  • już bardzo wyraźnie Jest jest o tym mowa No
  • i historia oczywiście jest opowiedziana dalej kiedy
  • lilit patrzy że tak Bóg stwarza jeszcze dodatkowo Ewę
  • widzi swoją rywalkę i wtedy dopiero
  • odlatuje tak jak mówię że tak tych tych wersji dotyczących lilit jest Jest sporo
  • tak i i tego w jaki sposób ona funkcjonowała w raju i w jaki sposób
  • z tego raju się wydostała w jaki sposób funkcjonowała też Poza rajem
  • warto na to zwrócić uwagę bo potem też ma to odniesienie we współczesnej teologii feministycznej zwłaszcza w
  • takiej feministycznej feministycznej żydowskiej
  • żydowskiej teologii też wiadomo że ZAR łączy lilit zelem tak Czyli z tym
  • męskim usposobieniem zła
  • teraz za to oczywiście samaa spotyka kara za to
  • że dzieci Bóg każe Samuela kastrują
  • go ale to nam tłumaczy dlaczego lilit
  • musi
  • z zapłodnić się i wydawać na świat kolejne demony tak nie może tego zrobić
  • już ze swoim wykastrowanym partnerem sama Elem musi właśnie zdobywać nasienie
  • od od innych mężczyzn tutaj jeszcze tak na marginesie
  • to też jest taki wątek który ja osobiście
  • chciałabym jakoś pogłębić ale nie starczyło teraz teraz czasu być może
  • kiedyś będzie jeszcze okazja A mianowicie zohar często
  • wspomina szin tak szekina to jest ta żeńska strona Boga Natomiast lilit w
  • Zarze staje się antytez szekina antytez tej żeńskiej strony strony Boga i podczas
  • gdy szekina jest jest nazywana matką Izraela lilit jest nazywana niszczyciel
  • Izraela ale to pokazuje też ogromny wzrost znaczenia lilit Tak od właśnie od
  • takiego mezopotamski jakiegoś demona poprzez tą pierwszą kobietę aż do
  • partnerki jednego z głównych demonów czyli tego samaela a nawet do
  • Właśnie takiej opozycji wobec kobiecego aspektu
  • Boga z tym że absolutnie pozwa swojej kobiecej żeńskiej natury tutaj tak więc
  • jest opozycją ale tej żeńskiej natury żeńskiej natury Boga to jak jak mówiłam
  • ma znaczenie też dla dla teologii feministyczne No i tak już na koniec bo
  • tam się czas właśnie kończy to powiem jeszcze że z tych tekstów gdzie lilit przedstawiana jest
  • jako uwodzicielka No wynika że musiała być ona istotą piękną seksowną No i jako
  • taka pojawia się właśnie w popkulturze tak jednym z takich modnych
  • gatunków literackich jest tak zwany romans paranormalny zwany czasami albo romansem
  • fantastycznym albo nawet romansem meta fizycznym tam gdzie ten świat realny
  • miesza się ze światem fantazy a przynajmniej z jakimiś takimi nadprzyrodzonymi
  • elementami i te elementy fantastyczne mogą właśnie albo stanowić taką alternatywną wersję świata realnego
  • i tam przenosi się cała akcja albo też istoty ze świata nadprzyrodzonego jak
  • wampiry demony czarownice i tak dalej przenikają właśnie do świata realnego i
  • mają też niebagatelny wpływ na losy realnych ludzkich bohater z kolei ci
  • ludzcy bohaterowie mogą się chwalić paranormalnymi
  • zą dzięki których kontaktują się komunikują z istotami
  • nadprzyrodzonymi No oczywiście nie trudno zgadnąć właśnie że że że Lil ze
  • swoją urodą ze swoim uwodzicielskim urokiem ze swoją
  • demonicznego żeby właśnie uczynić ze taką bohaterkę tego typu romansów cho
  • trzeba też przyznać że rzadko jest to taka bohaterka
  • Planowa zainteresowanie takimi bytami nadprzyrodzonymi jak wampiry demony
  • upiory No można zauważyć już oczywiście na przełomie x i XIX wieku na przykład w
  • powietrzy w powieściach gotyckich tak do do postaci lilit sięga get w fauście
  • przedstawia ją zgodnie z tradycją żydowską jako pierwszą żonę Adama taka właśnie uwodzicielska
  • Lil to też jest motyw po który
  • sięgają malarze tak x wieczni malarze tutaj mamy
  • taki właśnie słynny obraz zwany Lady
  • lilit i jeszcze raz DL
  • że słowa właśnie o tej książce z której której okładkę państwo państwo
  • widzą na tym na tym slajdzie to jest jedna z książek takich niewielu gdzie
  • jak powiedziałam lilit Jest pierwszoplanową bohaterką ona ma tu taki
  • genialny plan aby doprowadzić do narodzin antychrysta tylko że najpierw
  • musi zdobyć nasienie samego diabła tak a więc zdobyć to nasienie diabła następnie
  • zmienić się w mężczyznę i znaleźć najbardziej niewinną na ziemi kobietę z
  • którą będzie mogła się podzielić tym tym nasieniem więc proszę zauważyć tutaj właśnie ten element niebinarność
  • No i pierwsza część planu wydaje się dosyć prosta tak że no
  • uwie władc Piekieł to dla pięknej seksownej Lil taka bułka bułka z
  • masłem No w końcu ma też doświadczenie właśnie w uwodzeniu mężczyzn jako jako
  • sukub ale okazuje się że jednak nie wszystko idzie po jej myśli władca
  • Piekieł Nie daje się uwieść bo nie może pozwolić na toś
  • nim manipulował tak i postanawia ukarać lilit i wykorzystać ten jej seksualny
  • temperament pomysłowość
  • uwodzicielsko No i nie trudno się domyślić właśnie że gro
  • literatury wykorzystującej postać lilit to jest takich trochę tak jak to
  • jest ś tam
  • że jest to literatura jednak erotyczna więc te te te wszystkie działania lilit
  • albo to w jaki sposób ona prowokuje mężczyzn albo w jaki sposób ona tak jak
  • tutaj jest jest prowokowana tak opiera się
  • na na właśnie na takim na takim erotyzmie nie chcę opowiadać o wszystkim
  • oczywiście nie mamy na to na to czasu ale to jest też taka seria właśnie
  • książek
  • powieści Kubie ginie
  • k w pierwszej części jest wspomniana Lil dlatego że Georgina jest suub który
  • obecnie współcześnie to
  • paranormalny Georgina pracuje w
  • księgarni jest sukkubem który oczywiście uwodzi
  • mężczyzn od dawna uwodzi mężczyzn od starożytności właściwie uwodzi tych mężczyzn więc Jest Jest Jest
  • nieśmiertelna i swoje
  • uwodzicielskie swoje jak to powiedzieć
  • nauki uwodzenia pobierała u Lil
  • tak dostała się pod opiekę lilit i
  • pobierała właśnie nauki nauki uwodzenia i lilit
  • tak jak powiedziałam Ona nie jest główną postacią tej serii ale pojawia się w tej
  • pierwszej pierwszej części czy W opowiadaniach może
  • Przepraszam W opowiadaniach Mai Lidii kossakowskiej
  • tak w tych opowiadaniach żarna Niebios jest to jest tytuł znowu
  • jednego ze zbioru opowiadań ale też jednego z opowiadań żarn nieb i tam
  • lilit jest no może nie jest główną znowu bohaterką ale jest
  • bohaterką bardzo bardzo znaczącą dlatego że prowadzi wojnę ze swoim synem
  • asmodeusz tak już Widzieliśmy że to jest tradycja zaczerpnięta z od rabinów że
  • asmodeusz jest jest synem synem lilit
  • tak to jest ten motyw z midrasz jut Reni natomiast
  • z mitologii mezopotamskiej prawdopodobnie pochodzi takim motyw
  • uśmiercenia ukochanej asmodeusza jaśminy
  • tak tutaj pamiętamy że lam masti czy czy lilit jako Demon właśnie zabijał te
  • młode młode kobiety No i oczywiście asmodeusz postanawia zemścić się na na
  • matce i pierwszym takim etapem zemsty jest pokazanie jej prawdziwej twarzy
  • wynajmuje do tego takiego piekielnego malarza któremu rzeczywiście udaje się uchwycić z jednej
  • strony takie zewnętrzne tak piękno lilit A z drugiej strony jej taką
  • demonicznego że akurat to jest opowiadanie którego ja słuchałam na
  • story starałam się potem spisać ale mniej tak tutaj
  • właśnie mają państwo mają państwo wyszczególnione te te elementy
Pobierz transkrypcję (TXT)