Rodzice swoich dzieci, dzieci swoich rodziców – żyć w rodzinie długo i szczęśliwie

Rozwiń transkrypcję filmu

Rodzice swoich dzieci, dzieci swoich rodziców - żyć w rodzinie długo i szczęśliwie | EWST online

  • ruchu i [Muzyka]
  • ruchu i [Muzyka]
  • Słuchaj Dzień dobry państwu jest korek 19:00
  • rozpoczynamy WSP online Spotkałam się dzisiaj z Izabelą być polską która jest
  • wykładowcą WSB organizatorką edukacyjne podróż do Ziemi Świętej
  • między innymi języka hebrajskiego oraz Starego Testamentu
  • będziemy dzisiaj Sprawdzać co mam mam do zaoferowania skarbnica żydowskiej
  • mądrości w temacie rodzinnym spróbujemy z niej wydobyć kilka wskazówek które mogą okazać się aktualne również dzisiaj podstawą dla naszych rozważań będzie
  • Dekalog wraz z jego rozwinięciem interpretacji rabiniczny zapowiada się
  • więc bardzo ciekawa i taka mocna praktyczna lekcja
  • z oparta na dekalogu zoo Witam cię serdecznie zapraszam
  • państwa bardzo serdecznie wakacyjnie ciepło aczkolwiek nie gorąco
  • ze świeżą morską bryzą w tle nas jest cudowne lato 24 stopnie słoneczko
  • pięknie i cieszę się że część tego letniego wieczoru albo dnia jeszcze ciągle będziemy mogli spędzić razem
  • zatytułowany to nasze spotkanie rodzice swoich dzieci dzieci swoich
  • rodziców czyli żyć w rodzinie długo i szczęśliwie i tytuł ten nawiązuje do
  • klasycznych już pozycji dziedzinie psychologii ze sobą
  • żyć w rodzinie i przetrwać to jest książka autorstwa odrobina skinnera
  • brytyjskiego psychiatry psychoterapeuty twórcy się nurtu terapii rodzin wraz z Johnem Chrisem
  • twórcą latającego cyrku i dlaczego Zdecydowałam się
  • nawiązać do tej książki po pierwsze dlatego że to jest bardzo dobra książka godna polecenia jest ktoś miał okazję przeczytać to bardzo zachęcam dużo
  • takiej ugruntowanej sprawdzonej wiedzy psychologicznej podanej w bardzo ciekawej i zabawnej
  • takiej dowcipnej ale na poziomie w takiej formie tutaj nazwisko żona Chrisa
  • jest niższa najlepszą reklamą a po drugie dlatego że książka tam Skłania nas do tytuł tej
  • książki tak nieco przewrotnie sformułowany przetrwać sugerował by że przetrwanie wśród naszych najbliższych No to już jest duży sukces to skłania
  • mnie do zadania sobie pytania czy właśnie o przetrwanie to jest to co ma
  • nam do zaoferowania nasza rodzina i nasi najbliżsi i kto się przyjrzeć tej kwestii maszyn właśnie na Dekalog i patrząc ze
  • specyficznej interpretacji z perspektywy interpretacji ceramicznych taka Zdecydowałam się właśnie na taką
  • perspektywę dlatego że jak nie mam Nie jest ona Powszechnie znana i może nam
  • dostarczyć taką nadzieję kilku ciekawych inspiracji
  • leciwa bo w 1963 się ukazała w Polsce 2005 ale
  • ciągle warto nie nie jest przestarzała bynajmniej dobrze A my Podążamy do głównej części
  • naszego spotkania mówicie będziemy chcieli przyjrzeć się dialogowi akurat nie jego śpią temu nakazowi ale najpierw
  • popatrzmy na samą koncepcję dekalogu właśnie w jego tragicznej interpretacji
  • jeśli chodzi o tłumaczenie słowa określenia Dekalog chodzi o No
  • oczywiście z greki decalogo czyli oznacza dzisiaj słów I to
  • jest właśnie dokładne tłumaczenie z języka hebrajskiego
  • gdzie nazwa brzmi czyli 10 słów 10 wypowiedzi 10 twierdzeń
  • moglibyśmy powiedzieć i w konsekwencji dziesięć przykazań w ten sposób mówi ale
  • musimy pamiętać o podstawowym tle że bardziej to chodzi o wypowiedź również
  • mogę iść sobie dalej Dlaczego dekalog dekalog traktowany jest jako
  • fundament ten
  • naszych tutaj rozważa Otóż bynajmniej dlatego t10 słów czy 10
  • przykazań zawiera treści ważniejsze niż pozostałe przykazania obecne w Starym
  • Testamencie ale z powodu pewnej koncepcji która przedstawia parę czyli
  • nauczanie obecne w Starym Testamencie jako Drzewo życia
  • czyli tym kontekście będziemy traktować to
  • jako pewną organiczną całość i tutaj ten naszych 10 słów czy 10
  • wypowiedzi stanowi taki 10 podstawowych kategorii z
  • których wyrasta cała Tora rabini mówią że każde z kolejnych tradycyjnie
  • ujmowanych 613 przykazań można wyprowadzić z któregoś z tych dziesięciu
  • słów tak Czyli którejś z tych dziesięciu kategorii i rzeczywiście możemy sobie
  • popatrzeć że wówczas te przykazania
  • będą stanowiły korzenie których wyrasta całe drzewo
  • możemy sobie podążać od korzeni poprzez poprzez pień poprzez większe gałęzie do
  • pomniejsze gałązek uzupełnić w takich cieniutkich wszystkie te treści są ze sobą związane A można też pójść w drugą stronę od tych
  • przykazań nich kolejnych każdy z tych
  • 613 aktor będą gdzieś tutaj ten gałązkami można sprowadzić z powrotem
  • do której kategorii Dekalogu i to jest koncepcja jako jako
  • drzewa życia czyli żywego żyjącego i tutaj też widzimy że to tłumaczenie
  • określenia Tora jako prawo nie oddaje w pełni
  • znaczenia właśnie tutaj całej koncepcji toru tego w jaki sposób ona traktowana
  • jest okej inną ciekawą
  • sprawą jest to że mówi się o tym że Tora ma Dwa początki
  • mamy początek początkowych czyli tak jak Widzimy tutaj
  • w tytule nasze nagłówku beresheet oznacza na początku bez pierwsze słowo pierwszej księgi tory tak rozpoczyna się
  • rozpoczyna się cała Biblia hebrajska na początku Bóg stworzył niebo i ziemię
  • dalej i tak dalej rozpoczynamy całą historię Czyli możemy powiedzieć że tutaj na poziomie życia jesteśmy gdzieś właśnie w tych korzeniach A kiedy idą
  • ten początek chronologiczny
  • dodam tutaj oczy obrazek z literą hebrajską b i to jest pierwsza litera tory w ten sposób odbyt
  • zaczyna się która tutaj się idziemy sobie trochę też do generacji o
  • geometrii mówiła że ogarniasz poprzednich spotkań a jest to interpretacja która bierze pod uwagę wartość numeryczną z alfabetu
  • hebrajskiego intrabet jest druga w kolejności mamy alfabet wartości 2
  • dlatego też litera B symbolizuje stworzenie
  • fakt że Bóg który zaczął stwarzać
  • symbolizuje to mnożenie przejście od jedności Boga do całości
  • stworzenia Tutaj mamy ten pierwszy taki chronologiczny początek tory
  • i kolejny początek który wyznacza nam pierwsze z dziesięciu słów
  • które brzmi Ano hi Fashion anokhi Adonai ja jestem pana Tak ja jestem jak tutaj
  • mamy tetragram czyli imię własne Boga i od herbatkę jhwh najprawdopodobniej
  • z można to wymawiać właśnie jako Jahwe tradycyjnie daliśmy imienia boga nie wymawia się zastępuje je się słowem Adonai lipa
  • h&m tak tutaj to słowo anuchin Czyli ja zaczyna się od litery f g ale jest
  • kolejnym początkiem tory początkiem prawa początkiem wszystkich przykazań wszystkich zasad
  • przeprowadzanych z Toruń i odwołując się również do geometrii
  • możemy patrzeć że podstawowa wartość liczbowa ale to jest
  • 1/100 ale nawiązuje do jedności jedności Boga
  • mówi się o ale to jest litera Boska która też wskazuje na nieskończoność
  • ale też jest się bliżej przyjrzymy serce to okazuje się że to jest
  • możemy się dopatrzyć tak mamy tutaj
  • j.sz drugą stronę odwrócone i tutaj ta kreseczka to jest literka barf czyli
  • litera ale faktycznie składa się z dwóch J oraz i tutaj wartość numeryczna Jeśli
  • sobie wszystko pozbieramy podsumujemy wynosił 20 i jest też wartość właśnie imienia własnego Boga
  • programu herbatkę i wskazuje to nam że to Bóg tam jest
  • tutaj początkiem i sprawcą tor odczytujemy to w sposób prosty w tym
  • stwierdzeniu jak ja jestem pan twój bóg który cię wyprowadziłem z domu nie
  • polityki dół następują potem kolejne z dziesięciu
  • słów ale też możemy tutaj sobie sięgnąć i popatrzeć na to też z tej perspektywy zastąpiony bardziej perspektywy
  • komunistycznej elementy sposób się łączą
  • to pierwsze możemy zadać pytanie czy przekazanie
  • czy stwierdzenie czy wypowiedź Ja jestem pan
  • jest źródłem dla wszystkich innych przykazań i wypełniając to przykazanie
  • wypełniamy też inne przykazania i częstą tak idąc teraz kolei od wracając
  • do obrazu drzewa od liści gałązek stronę pnia wypełniając każde
  • inne przykazanie wypełniamy również to pierwsze dlatego
  • że kiedy uznajemy że to aby Jahwe jest bogiem
  • jesteśmy gotowi postępować zgodnie z instrukcją zgodnie
  • z jego Thomson jego nauczaniem na kolejnych etapach kolejnych dziedzinach naszego życia i odwrotnie jeśli przestrzegamy tych poszczególnych zasad
  • w ten sposób też uznajemy że w tym zakresie
  • on Jahwe jest bogiem tutaj mam nadzieję
  • wyjaśniliśmy sobie po trosze samą koncepcję dekalogu nie są szczególny
  • szczegóły nieistotne fundamentalny z tego względu że stanowi takie podstawowe
  • kategorie dla rozwoju całej reszty tory całej reszty
  • przykazaniami oraz w jaki sposób możemy popatrzeć
  • sobie na dare2b my o tym widać tutaj inaczej
  • grafice o dwóch tablicach dekalogu mamy tutaj pierwszą tablice
  • o którym której pierwszych pięć przykazań odnosi się do relacji pomiędzy człowiekiem a Bogiem mówi się o tym że
  • to jest Adam czyli między człowiekiem lampa.com miejsce dosłownie
  • pełen szacunku sposób odnoszenia się do Boga żeby nie wymieniać jego imienia a
  • nawet później nie przyjął się zwyczaj żeby nawet unikać wymawiania go słowa
  • abuna często mówisz o Bogu jako miejscu
  • pomiędzy człowiekiem a Bogiem mamy pierwszych 5 słów przykazań i na drugiej tablicy mamy
  • kolejny zestaw przykazań które dotyczą relacji pomiędzy człowiekiem a jego
  • bliski bęben Adam zasugerował Apple dokładnie między
  • człowiekiem i jego bliźnim czyli ten który razem z nim wędruje przez przez
  • życie rzeczywiście sobie popatrzymy przekazania to większość z nich jest
  • oczywista ja jestem Bogiem No ale następne nie będziesz
  • nie będziesz miał mówi się tłumaczy bardzo dosłownym tłumaczeniu nie będzie dla ciebie
  • innych bogów opinie tak do przekazania jest mocno rozbudowane ale tutaj mamy
  • jego esender czyli najbardziej pierwsze drugie dotyczy Przepraszam
  • tutaj przeskoczyło wracamy naszych tablic dotyczy tej relacji między człowiekiem a Bogiem a trzecie przykazanie
  • dotyczące
  • ubrania tak mi się w tłumaczeniu ubraniu czy o wznoszeniu imienia boga na próżno jak najbardziej dotyczy to przekazanie relacji między z
  • bogiem a człowiekiem następne będziesz pamiętał o Dniu szabatu to również dotyczy tej relacji pomiędzy
  • człowiekiem i Bogiem odniesieniu się do całego wzorca stworzenia tak to każda z tych wydaje się tematem na oddzielne spotkanie tutaj
  • ogólną koncepcję tej chwili dwóch tablic między człowiekiem a Bogiem i
  • człowiekiem No i mamy piąte przykazanie
  • będziesz pił ojca i matkę która znajduje się tu widzimy w tych tej
  • kategorii przykazań między człowiekiem a Bogiem wchodzimy sobie dalej
  • a nie będziesz zabijał mordował jak nie będziesz
  • to dołożył nie będziesz kradł i będziesz naszego świadectwa nie będziesz pożądał
  • rzeczy i tak dalej i tak dalej własności
  • szerzej można powiedzieć miejsce użyciu swojego bliźniego tutaj te wszystkie są oczywiste
  • zostaje nam kwestia taka wprowadziłam to pytanie tutaj w kolejnym
  • slajdzie do absurdu Czy rodzice są Bogiem czyli inaczej mówiąc faktycznie dlaczego to przykazanie
  • oddawania czci ojcu matce znajduje się w tej pierwszej tablicy hu2 Wydawałoby się że powinno znajdować
  • się już drugiej Tak według tego tradycyjnego podziału ale zdecydowanie
  • znajduje się w tej części dotyczącej relacji między bogiem a człowiekiem
  • z odrobiną czuszki z człowiekiem a Bogiem Dlaczego i dla małych dzieci
  • często rodzice jawią się jako Bogowie zwłaszcza na bardzo wczesnym etapie
  • życia na tyle na ile Możemy o tym powiedzieć przy okazji sporo ciekawych rzeczy można się dowiedzieć tej książki
  • śmieją się słyszałam taki żart Muszę z kolei w tym okresie gdy dzieci wchodzą
  • wówczas nastoletniej miłości przestają uważać swoich rodziców częstą za rodzaj ludzki tak myślę że tutaj nie
  • nie o to chodzi tradycyjnej judaistycznej
  • większość Wyjaśnij taką oczywiście jest ich sporo
  • wokół tego funkcja produktami którzy sprzedawali swoje mędrcy właśnie
  • dlaczego to skazani tutaj znalazło skupia się wokół kategorii początku
  • rodzice to sposób oczywisty jest początek każdego człowieka
  • Dzięki nim nasze rodzicom każdy z nas istnieje teraz wracając do początku
  • wstać i naszych rodziców zdajemy sobie sprawę to dosyć dosyć wczesnym etapie
  • życia odbywa że oni też mają swoich rodziców rodzice mają swoich rodziców
  • dalej i tak dalej dochodzimy do pierwszych rodziców i ostatecznie do
  • Boga i dzięki temu odwołaniu się do naszych
  • rodziców jako początku naszego istnienia ostatecznie jesteśmy w stanie odwołać
  • się tego nazywam do ostatecznego początku w czyli do Boga
  • wtedy możemy sobie popatrzeć na to piąte przykazanie jako
  • na taki łącznik pomiędzy tymi dwiema tablica stroną podsumowuje
  • ten zestaw przy przykazań między człowiekiem a Bogiem I równocześnie
  • przeprowadza nas ten kolejny zestaw przykazaniu między człowiekiem a
  • człowiekiem Ciekawe że tutaj ujęcie
  • tego przykazania to określenie czci tak
  • oddawaj Cześć można zobaczyć jest tym samym też określeniem które odnoszą się do Boga wskazuje też na rangę tego nakazu
  • OK teraz myśląc jeszcze w kategoriach czyli tutaj mamy takie wyjaśnienie które
  • odwołuje się do początku i myślą w kategoriach Wielkiego kształtować z charakteru to
  • wskazanie prowadzi nas do postawy wdzięczności
  • cecha charakteru która która jest kształtowana wdzięczność i wdzięczność
  • judaiźmie traktowana jest jako podstawa wszystkich innych przykazań
  • istnieje taka opinia wyrażona w Talmudzie przez wielu rabinów że kiedy
  • przyjmowali uczniów aby studiowali wraz z nimi to re gotowi byli przyjmować
  • studentów z różnymi wadami Natomiast jeśli
  • dana osoba nie była w stanie okazywać wdzięczność i to dyskwalifikować swojego
  • studenta nie pozwalało mu uczyć się dalej raczej
  • to uznanie tego początku faktu że nie pochodzę od siebie samego
  • że to że tu jestem zawdzięczam komuś innemu
  • jest to ustawą podstawową taką ukochaną rozumianą jako właśnie uznanie
  • tego co rzeczywiście jest wydźwięk Też ma ten
  • czas czasownik dziękuję dziękuję ale też uznaje
  • OK czyli to była taka próba tutaj wyjaśnienia fakturze przykazanie piąte
  • mówią co ci dla rodziców znajduje się w tej części dekalogu która dotyczy
  • relacji pomiędzy człowiekiem a Bogiem wiemy jak zbudowany jest Dekalog wiem gdzie
  • konkretnie znajdujesz to nasza przekazanie który nas interesuje możemy teraz przyjrzeć się konkretnie już
  • samemu piątemu przykazaniu tradycyjnie weźmie
  • formowany jest tak ścisłego ojca i twoją matkę czyli okazuj im Cześć
  • i rozwijany jest w ten sposób bój się można wytłumaczyć Szanuj ale dosłowne
  • tłumaczenie jest bój się twojej matki twojego ojca
  • Zwróć uwagę że mamy tutaj do czynienia z przedstawieniem pozycji ojca i matki taką kolejność mamy tutaj w
  • pierwszym stwierdzeń uczci twojego ojca i twoją matkę drugi mamy sytuację
  • odwrotną bój się twojej matki twojego ojca czyli tata cześć
  • ekstra są dwa aspekty tego nakazu za chwilkę sobie wyjaśnimy o
  • co konkretnie chodzi w każdym z tych elementów tak jeszcze chwilę skąd to
  • przedstawienie kolejności na której mamy ojca matkę
  • ten kolejnym wyzwaniu matkę ojca mówi się o tym że
  • dzieje się to dlatego w taki sposób to mędrcy temu drzwi
  • zapisali aby podkreślić równość obojga rodziców
  • obojgu rodzicom należy się równe szacunek
  • należy się równa Cześć z tym że wydaje się że Cześć która obejmuje takie
  • pozytywne działania na rzecz Legnica łatwiej przychodzi człowiekowi
  • nazywać ją matce którą zazwyczaj zdarza się u tradycyjnych cieplejszym i
  • uczuciami natomiast respekt szacunek W sposób naturalny bardziej dotyczy ojca stąd też to
  • przedstawienie tej osobie naturalnej kolejności aby podkreślić że obojgu rodzicom należy się i Cześć i strach czyli ten respekt szacunek
  • dobrze i Zastanówmy się na czym polega szczenię ojca i matki jeżeli tutaj
  • dorzucę taką myśl że w Talmudzie to stwierdzenie pokrzywdzony
  • jest taki wstępny twierdzeniem które nie pojawia się w żadnym innym przykazaniu
  • jest powiedziane dołóż szczególnego wysiłku szczególnych starań
  • aby uczcić ojca ułamka czyli i tradycyjnie interpretuje się to
  • jest taki sposób że r&o przykazanie szacunku ci dla ojca i matki jest
  • najtrudniejszym przykazaniem spośród tych wszystkich
  • 613 przekazał jak mi jest z obowiązującym ze względu na
  • pozycję też szóstych 10 tak taką podstawową kategorię w której wyprowadza
  • się pozostałe przykazania dotyczące relacji
  • rodzinnych okej I teraz musi często o tym że
  • religią konkretów jest praktyczną także więcej do robienia
  • i tutaj mamy tego przykład tak jesteśmy tutaj na poziomie chemicznym i tak Cześć
  • dla ojca i matki ona wyraża się w konkretnych działaniach i one są
  • wpadają nam te działania w takie podstawowe kategorie Po pierwsze nakarmić napoić niż drugie ubrać się ubrać tak nałożyć
  • ubranie nałożyć buty tutaj kategorii zawieść rodziców pomóc im się
  • dostać tam gdzie potrzebują się dostać zrobić w miarę możliwości o co proszę
  • tutaj konkretnie wyszczególnione jest spędzanie czasu z rodzicami rodzice
  • proszą o spędzenie z nimi czasu to jest to wymóg halachiczne czyli wymóg
  • prawa zasad postępowania z żel należy
  • spędzić z nimi ten czas mówimy tutaj oczywiście o sytuacji kiedy
  • rodzice nie mogą tego zrobić sama większość tutaj tych elementów nakarmić
  • napoić ubrać nałożyć buty zawieść rodziców ludzie potrzebują Dotyczy
  • sytuacji kiedy rodzice nie są w stanie sam już zadbać o siebie czyli tutaj
  • pozytywnej opieki nad rodzicami na Ostatnio cztery kategoria zrobić to o
  • co rodzice proszą dotyczy żeby powiedzieć tutaj
  • z wyszczególnione jest to spędzanie czasu tak Czyli możemy powiedzieć że dotyczy to podtrzymywania tej relacji z rodzicami
  • qoo10
  • justin222 i mnóstwo pytań pewnie już
  • pojawiają się pytania i te pytania oczywiście do praktycznych szczegółów
  • wypełniania nakazów oczywiście też pojawiały się w
  • umysłach mędrców i one są bardzo szczegółowo rozwinięte dotyczące różnych
  • sytuacji Czyli tych szczegółowych rafis Tutaj całe mnóstwo nie mamy czasu żeby
  • tutaj za bardzo w szczegóły zgłębiać dlatego przedstawiamy tutaj to podstawowe kategorie należy tutaj dodać że zarówno Cześć i szacunek należy się
  • rodzicom z faktu tego że są rodzicami tego że właśnie stanowią początek że to
  • dzięki nim każdy z nas rodzicom znajduje się świecie Dlatego
  • chcesz należy im wyrażać oddawać cześć i wyrażać szacunek
  • niezależnie od tego czy są miłymi osobami
  • mam dobrą relację lubimy nie lubimy
  • mamy ten nakaz byliśmy obowiązujących archaiczne aby oddawać cześć i szacunek
  • swoim rodzicom ale nie ma nie ma nakazu Lubienia swoich rodziców
  • czy też jest kwestii praktycznej realizacji tych nakazów stwierdzenie że jeśli rodzice są
  • osobami dniu dzisiejszym językiem i bardzo toksycznymi destrukcyjnie wpływającymi na swoje dziecko
  • można tą opiekę z działać poprzez osoby
  • trzecie a czy można zlecić opiekę nad rodzicami komuś innemu ale mimo wszystko należy oto zamknąć
  • zdążysz idziemy dalej do kolejnej kategorii właśnie tego kategorii strachu
  • czyli respektu szacunku i tutaj to jest kategoria która mówi nam o tym
  • że nie możemy robić rzeczy które by w jakiś sposób uważały godności rodziców i
  • też wymienione są specyficzne działania Pierwsza rzecz nie powinno zajmować się
  • miejsca rodziców czy dziecko nie powinna zajmować miejsca które zwyczajowo należy
  • do rodzica tak w domu stole miejsce rodzica czy jakiś ulubiony fotel miejsce
  • na kanapie czy goście myślę tutaj też miejsce rodzica
  • synagodze i To niezależnie uwierzyło się dzieje tak nie tylko że dzieci
  • nieletni tak nie powinni tego robić ale w żadnym biegu dzieci zajmują miejsca
  • rodziców swoje miejsce kwestia porządku podstawowego i
  • jako rodzice ci którzy dzięki którym dziecko otometr jest na świecie dzięki
  • którym żyje dzieci mają swoje miejsce tak kolejny wyraz szacunku wstajemy gdy widzimy rodziców
  • dzieci wstawanie
  • wpuścić ona jest to w tradycji aszkenazyjskie przynajmniej że co najmniej dwa razy rano pierwszy widzimy różnice i później to niepowtarzalne jest
  • wieczorem Kolejna rzecz nie należy zwracać się do rodziców w porozumieniu to uznawane jest za
  • przejaw braku szacunku Kiedy mówimy do rodziców albo o
  • rodzicach wyłącznie używając ich Pierwszego dnia tak możemy znowu tutaj
  • zrobić sobie tą analogię do traktowania Boga gdzie też się pojawia
  • nakaz żeby nie traktować Bożego imienia
  • sposób lekki czy nadaremno różne kolwiek będziemy tłumaczyć nie zagłębiam się w
  • trzecie przykazanie Natomiast tutaj sygnalizuje
  • radę istniejące okej no i oczywiście ostatnia kategoria
  • nie obrażać ich nie poniżać co przejawia się na przykład w tym że nie zaprzeczamy
  • nigdy temu Co mówią rodzice widzimy się z nimi nie możemy powiedzieć że nie ma
  • racji ani też że ją ma tak bo to jest jak był
  • ten ta sama postawa tak że wskazujące na to że dziecko może oceniać
  • urządzać tutaj
  • mamy cztery podstawowe kategorie okazywania szacunku
  • idąc dalej jeszcze jedną ciekawą sprawą tutaj
  • nawiązujemy do naszego spotkania jest fakt że to piąte przykazanie
  • to jest przekazanie do którego od razu dorzucona jest przychodząc
  • nagroda i ojca twojego i twoją matkę abyś długo
  • żył na ziemi którą pan Bóg twój da ale abyś długo żył
  • dwa takie przypadki nakazu z nagrodą drugi dotyczy
  • wypuszczenia matki z gniazda gdyby ktoś chciał zabrać młode Czy zabrać
  • jajka miał obowiązek najpierw upuścić matkę nie wolno było też tego ptaka
  • samicy zebrać razem z tymi jajkami młodymi należałoby puścić po to abyś
  • długo żył wypadnie samookreślenie sprzedanych i teraz Oczywiście pytanie
  • dlaczego tak na przykład nakazy przekazania coś łączy
  • b i tutaj rabini mówią że jest to najłatwiejsze
  • przekazanie i najtrudniejsze przykazanie opatrzone właśnie tą nagrodą
  • abyś żył długo i teraz patrząc tutaj w kategoriach biblijnych
  • długie życie to jest również takie życie obfite byśmy
  • chcieli się posługiwać dzisiejszymi terminami mogli powiedzieć o takim życiu dobrostanie
  • czyli wychodząc z tego przykazaniom Tej kategorii jednej z dziesięciu
  • osobowych w sobie ogłosiliśmy Dekalog widzimy że
  • obietnica Przynajmniej jest taka że można pójść dalej poza samo przetrwaniu
  • czyli wyglądałoby na to że można żyć w rodzinie z rodzicami dzieci mogą żyć z
  • rodzicami rodzice z dziećmi pewnie też i żyć szczęśliwie
  • żyć w dobrostanie i prowadzić właśnie takie długie
  • spełnione życie co i nasz dzisiejszy temat tylko umowa całości tak żeby uzyskać pełen obraz
  • musimy również przyjrzeć się temu w jaki sposób rodzice odnoszą się do dzieci i
  • to będzie temat naszego kolejnego uwaga spotka kontynuacja tego wątku szczęśliwego długiego życia wrócili Dziękuję bardzo
  • dziękujemy od razu państwu powiem że ten
  • wątek pociągniemy mógł części takie zamówiła najprawdopodobniej na jesieni wrześniu lub październiku tak
  • szach bardzo serdecznie zapraszam zanim przejdziemy do pytań
  • powiedziała podziału tych przykazań
  • Korzystałaś dlatego że jak wszyscy wiemy jest wiele w Polsce gdzie
  • większość ludzi jest przyzwyczajona do katolickiego podziału do przykazanie
  • czcij ojca swego i matkę swoją jest przykazaniem czwartym aczkolwiek według
  • podziału w kościołach protestanckich też jest piątym życzymy wam ten podział jest też inny niż w przypadku
  • właśnie tego z którego korzystałem więc jakbyś mogła troszeczkę więcej na ten temat powiedzieć ten podział właśnie na te dwie tablice
  • tak to jest tradycyjny właśnie judaistyczny z punktu widzenia
  • ortodoksyjnego judaizmu w ten sposób dzieli się czy łączy się Zależy jak na to spojrzeć właśnie te kategorie taki
  • liczy się czego nie ma ani w katolickim sposoby liczenia Ani islamskim
  • to pierwsze słowo tą pierwszą wypowiedź ja jestem Bogiem twoim Ja jestem pan
  • twój Bóg tak i to traktowane jest i w katolickim podziale ich protestanckim
  • jako Wstanę dopiero później liczymy te kolejne tak tutaj protestancki udziela
  • rozdzielane jest oddawanie czci innym bogom i czynienie podobiznę to są
  • sposób uzyskuję tutaj dwa przykazania i oczywiście to przekazania oddawania czci rodzicom jest piątek może być tylko przestańmy bo to jest
  • temat myślę że też najdłuższe najdłuższe spotkanie i wydaje mi się że ktoś będzie
  • bardzo interesujący dlatego że kontrowersje na temat podziału przykazań
  • Pojawiają się bardzo często i w związku z tym no temat cały czas jest
  • powiedziałabym gorący Ale wróćmy do pytań które otrzymaliśmy
  • od naszych uczestników spotkania im pierwsze pytanie bardzo ciekawe takie
  • powiedziałabym współczesne aczkolwiek trudno trudno powiedzieć jakby stosunki
  • przebiegały właśnie parku czasie to przykazanie odnosi się wyłącznie do
  • rodziców w sensie pokrewieństwa biologicznego czy rabin jakąś umieszczają w przekazaniu rodziców adopcyjnych bądź zastępczy
  • tak od Ono ma zastosowanie do rodziców biologicznych
  • i rabini ich zadaniem jest przemyślenie
  • wszelkich możliwych sytuacji które Mogą zaistnieć w trakcie wypełniania danego
  • przykazania także mnóstwo sytuacji przemyśleń i jeden problem jest taki że
  • ja nie jestem świadoma wszystkim jest naprawdę duży zestaw w
  • zasad natomiast zdecydowanie odnosi się do rodziców biologicznych nawet jeśli ci
  • rodzice właśnie oddali dziecko do adopcji i gdzieś tam się pojawią w życiu dziecka w późniejszym czasie już na przykład
  • kiedy owo dziecko jest dorosłe również ma dziecko obowiązek właśnie
  • oddawania czci i szanowania tych rodziców Tyczy to
  • rodziców adopcyjnych i Dotyczy to również rodziców aktualnie powiedzieć macochę i ojczyma nie wiem czy są ładniejsze
  • określenia macocha zwłaszcza jest obciążona tak dopóki
  • pozostają oni w związkach małżeńskich z rodzicami
  • albo kiedy na przykład nastąpi rozwód Także ojciec rozwiedzie się z żoną
  • wówczas dziecko traci to macochę i nie ma już klasycznego obowiązku okazywania litości aczkolwiek nie jest to zabronione
  • Oczywiście wszystkie możliwości adopcyjni dostępny
  • czy No właśnie nie wiem nie wiem szczerze powiedziawszy to trzeba by było poszukać Ale na pewno jest ten wątek rozwinięty ponieważ ukazuje się w
  • tradycji granicznej coś co się nazywa responsa właśnie odniesienia do bieżącej
  • sytuacji zastosowanie zasad obowiązujących w to że w Talmudzie do
  • aktualnej sytuacji halo jeszcze jeszcze jedno pytanie rozszerzając Rozumiem że dziecko które jest oddane do adopcji ona nie ma
  • obowiązku szukać tych rodziców adopcyjnych żeby pokazywać Cześć i szacunek nie ma takiego obowiązku Natomiast jeśli rodzice się pojawią
  • e No właśnie bo dziecko jedno dziecko odnajdzie bo chcę znaleźć tak ma ten
  • obowiązek jeszcze jedno odnośnie sposób rodziców
  • czy teściów traktuje się tak samo jak rodziców
  • tak jest taki żart
  • znany że teściowe zwłaszcza tutaj traktuje się z wielką uwagą ponieważ odpowiednie
  • traktowanie teściowej podlega pod zasadę jest taka zasada organizmie ratowania
  • życia płatnerz więc tutaj zwłaszcza teściową
  • Ale jak najbardziej z tym że jest określone jak w ten sposób że
  • małżonek jest zobowiązany umożliwić właśnie
  • na przykład mąż żona mężowi właściwe traktowanie rodziców także
  • nie ma obowiązku wobec teściowej malachit go natomiast jest obowiązek
  • żeby umożliwić swojemu mężowi nie przeszkadzać nie czynić mu wyrzutów
  • i tak dalej żeby umożliwić mu wypełnienie tego przekazania
  • a ja jeszcze od siebie zapytam czy są jakieś rozwinięcia tego przykazania w
  • stosunku do dziadków i wnuków bo dziadkowie to rodzice rodziców prawda Tak jest I te same przekazania które dotyczą same zasady które dotyczą
  • rodziców dotyczą też i dziadków dziadków pradziadków piór
  • dziadkach Nie ma mowy Dziadkowie są wymienieni w dół czyli
  • rodzice dziadkowie konkretnie ale też częściowo te zasady one też dotyczą
  • rodzeństwa starszego która reguluje i kolejne zasady z niej mając lubią też szerzej te stosunki
  • rodzinne ale to ścisłe właśnie czcij ojca i matkę dotyczy rodziców i dziadków
  • i Tutaj [Muzyka] częściowo odpowiedziałaś Jak można wypełniać przykazanie
  • takich praktycznych aspektach stosunku do rodziców toksycznych na przykład przymocować
  • poruszył odpowiedziałaś częściowo jak rozumiem Są też takie przypadki Gdzie powiedzmy taki robić jest na przykład przymocować
  • w stosunku do wszystkich nie tylko stosunku do swoich dzieci jest trudna narażać nawet osobę trzecią Jak rozumiem na coś takiego też robili
  • mają jakieś swoje [Muzyka] odpowiedzi takiej sytuacji tak
  • są takie rozpatrywane drastyczne sytuacje też w Talmudzie co Zresztą jest
  • taka tendencja do tego żeby płatki rozpatrywane przykłady na których Właśnie rozpatruje się dane sytuację
  • żeby one były tak zarysowane ostro a także
  • nie trzeba określonych sytuacjach
  • okazywać tej pozytywnej części czyli tej części No to trzeba by było bardziej rozwinąć natomiast nic Jakby nie zwalnia dziecka
  • z okazywania tego szacunku tak Czyli mówienia w sposób lekceważący nie
  • obrażania tego rodzica nawet jeśli on jest przemocowy właśnie używania przemocy w stosunku do niego
  • jest obowiązek który już wynika z kolei z innego przykazania
  • cedzaki czyli takiej właśnie troski jeśli rodzice nie są w stanie się utrzymać nie potrzebują też się wsparcia
  • finansowego to nawet jeśli jest przymocowany takie wsparcie powinno być udzielone czyli na przykład myśląc o No to taka patologiczne sytuacje nam się
  • rysowała tak na szybko do innych jakiś sposób zapewnić
  • godne życie Czyli w jakimś ośrodku taki wtedy dzieci są zobowiązane Żeby ułożyć
  • na tego dlatego rodzice jeśli istnieje taka konieczność
  • odpowiedziałam to myślę myślę że tak myślę że tak I tutaj jeszcze
  • jedno pytanie tym razem właśnie odnośnie tej drugiej części bo szacunku mamy a w
  • przypadku rodziców którzy są ewidentnie mniej zorientowani w jakiejś sprawie też nie można mówić że nie mają ha
  • tak właśnie tutaj też dubbing dyskusję bo często na przykład nie zgadzali się
  • ze sobą ojciec rabin syn rap Ulub teraz jak to zrobić właśnie żeby
  • ciągle okazać ten szacunek więc można to zrobić na przykład tak że jeśli był
  • jakiś tam spór rabiniczny No i były dwie strony to syn żeby właśnie okazać
  • Szacunek nie powie Nie zgadzam się to z ojcem albo wiek to ja zgadzam się z
  • rabinem takimi takiem także jest możliwość wypowiedzenia swojego zdania tak ale sposób właśnie nie pozbawiający rodzica szacunku tak czy nie wchodzenie
  • na przykład wspólnocie 2 w bezpośredni taki ją wchodzę i mówię No tak tata ma
  • racji albo tata nie ma racji tak nie ja się zastanawiam że może też wchodzić
  • będzie także taki sposób na przykład dyskutowania rodzinie byłby bardzo dobrą
  • stałą do dyskusji później gdziekolwiek indziej bo to nie jest właśnie ta bezpośrednie jesteś głupi nie masz rację Ja się na tym lepiej znam tylko właśnie
  • wrócił tak tak tak Tylko właśnie takie podejście bardziej dyplomatycznej no
  • paradoksalnie takiego psychologicznego punktu widzenia wracamy do początku twojego wykładu książki tego typu przeprowadzenie dyskusji
  • Wydaje mi się że łatwiej skłoni rodzica znaczy taką osobę która jest przekonany
  • o tym że ma autorytet różnych kwestiach do zmiany zdania niż takie bezpośrednie powiedzenie słuchaj ja jestem specjalistą od się nawet nie znasz
  • prawda Nawet jeżeli to na przykład nie wiem czy lekarz mówi do ojca który oczywiście z medycyną nie mają nic wspólnego
  • więc na przykład też są to nie jest jako sugestia w kategorii bardziej zalecenia
  • przyzwyczajają się mieści żeby lepiej jeśli jest taka możliwość syn nie leczą ojca tłum jest ten przypadek też ujęty chyba że
  • rzeczywiście to jest wyraźne życzenie rodzica że on chce żeby to symbole czy tak no to wtedy tak albo Zagrożenie życia chociaż zdecydowanie
  • zupełnie inne historie i za bardzo ci dziękuję to jak się
  • okazuje bardzo ciekawy temat pełny różnych praktycznych rozwiązań państwa zapraszam na drugą część E która będzie na jesieni Możecie
  • państwo przygotować sobie pytania ale Zanim to nastąpi to mamy jeszcze w dalszym ciągu wakacje związku z tym zapraszam państwa na spotkanie
  • sierpniowe pierwsze które będzie się odbywało
  • i zupełnie innym charakterze
  • jest pan Facebook tak to nie jest błąd to nie jest panteizm to nie jest
  • Facebook z panem penis będzie to wyjaśniał dr Łukasz ma skośny sufit
  • który już odrobinę o piśmie mówił jednym z
  • najciekawszych współczesnych koncepcji na temat relacji pomiędzy Bogiem a
  • światem jest to też koncepcja jako jak większość takich stosunkowo nowych koncepcji
  • jest przedmiotem bardzo żywej dyskusji sporów kontrowersji
  • skrócie panteizm wywodzi się z kolekcji pan and o
  • wszystko w Bogu jest taki poglądy religijne i filozoficzne łączący tej ZUS panteizm m przy czym weźmie Bóg Zachowuj osobową odrębność od
  • świata natomiast span span pędzimy jest istnieje świecie
  • paneliści Natomiast wskazują element łączący obie też Bóg zawiera w sobie
  • cały świat ale świat bo nie wyczerpuje to jeszcze głosi paru telewizji dni czy
  • może być uznawany za adekwatną artykulacji chrześcijańskim ateizmu i właśnie o tym rozważania na ten temat będzie
  • podejmował doktor kosmos kosmos Peter Filozof etyk który zajmuje się między
  • innymi właśnie takimi tematami takimi problemami także
  • bardzo serdecznie państwa zapraszam Myślę że warto posłuchać a sama
  • koncepcja jest na tyle ciekawa że na pewno jest warta namysłu
  • No bo jeżeli chodzi o dzisiaj i zaraz jeszcze serdecznie Dziękuję państwu
  • Rzecze ciągu dalszego pięknego lata może nie tak gorącego jakie zapowiadają
  • najbliższym czasie ale jednego słonecznego korzystajmy z tego czasu i
  • zapraszam za dwa tygodnie iż zobaczenia pa
Pobierz transkrypcję (TXT)