Rodzice swoich dzieci, dzieci swoich rodziców – żyć w rodzinie długo i szczęśliwie
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Rodzice swoich dzieci, dzieci swoich rodziców - żyć w rodzinie długo i szczęśliwie | EWST online
- ruchu i [Muzyka]
- ruchu i [Muzyka]
- Słuchaj Dzień dobry państwu jest korek 19:00
- rozpoczynamy WSP online Spotkałam się dzisiaj z Izabelą być polską która jest
- wykładowcą WSB organizatorką edukacyjne podróż do Ziemi Świętej
- między innymi języka hebrajskiego oraz Starego Testamentu
- będziemy dzisiaj Sprawdzać co mam mam do zaoferowania skarbnica żydowskiej
- mądrości w temacie rodzinnym spróbujemy z niej wydobyć kilka wskazówek które mogą okazać się aktualne również dzisiaj podstawą dla naszych rozważań będzie
- Dekalog wraz z jego rozwinięciem interpretacji rabiniczny zapowiada się
- więc bardzo ciekawa i taka mocna praktyczna lekcja
- z oparta na dekalogu zoo Witam cię serdecznie zapraszam
- państwa bardzo serdecznie wakacyjnie ciepło aczkolwiek nie gorąco
- ze świeżą morską bryzą w tle nas jest cudowne lato 24 stopnie słoneczko
- pięknie i cieszę się że część tego letniego wieczoru albo dnia jeszcze ciągle będziemy mogli spędzić razem
- zatytułowany to nasze spotkanie rodzice swoich dzieci dzieci swoich
- rodziców czyli żyć w rodzinie długo i szczęśliwie i tytuł ten nawiązuje do
- klasycznych już pozycji dziedzinie psychologii ze sobą
- żyć w rodzinie i przetrwać to jest książka autorstwa odrobina skinnera
- brytyjskiego psychiatry psychoterapeuty twórcy się nurtu terapii rodzin wraz z Johnem Chrisem
- twórcą latającego cyrku i dlaczego Zdecydowałam się
- nawiązać do tej książki po pierwsze dlatego że to jest bardzo dobra książka godna polecenia jest ktoś miał okazję przeczytać to bardzo zachęcam dużo
- takiej ugruntowanej sprawdzonej wiedzy psychologicznej podanej w bardzo ciekawej i zabawnej
- takiej dowcipnej ale na poziomie w takiej formie tutaj nazwisko żona Chrisa
- jest niższa najlepszą reklamą a po drugie dlatego że książka tam Skłania nas do tytuł tej
- książki tak nieco przewrotnie sformułowany przetrwać sugerował by że przetrwanie wśród naszych najbliższych No to już jest duży sukces to skłania
- mnie do zadania sobie pytania czy właśnie o przetrwanie to jest to co ma
- nam do zaoferowania nasza rodzina i nasi najbliżsi i kto się przyjrzeć tej kwestii maszyn właśnie na Dekalog i patrząc ze
- specyficznej interpretacji z perspektywy interpretacji ceramicznych taka Zdecydowałam się właśnie na taką
- perspektywę dlatego że jak nie mam Nie jest ona Powszechnie znana i może nam
- dostarczyć taką nadzieję kilku ciekawych inspiracji
- leciwa bo w 1963 się ukazała w Polsce 2005 ale
- ciągle warto nie nie jest przestarzała bynajmniej dobrze A my Podążamy do głównej części
- naszego spotkania mówicie będziemy chcieli przyjrzeć się dialogowi akurat nie jego śpią temu nakazowi ale najpierw
- popatrzmy na samą koncepcję dekalogu właśnie w jego tragicznej interpretacji
- jeśli chodzi o tłumaczenie słowa określenia Dekalog chodzi o No
- oczywiście z greki decalogo czyli oznacza dzisiaj słów I to
- jest właśnie dokładne tłumaczenie z języka hebrajskiego
- gdzie nazwa brzmi czyli 10 słów 10 wypowiedzi 10 twierdzeń
- moglibyśmy powiedzieć i w konsekwencji dziesięć przykazań w ten sposób mówi ale
- musimy pamiętać o podstawowym tle że bardziej to chodzi o wypowiedź również
- mogę iść sobie dalej Dlaczego dekalog dekalog traktowany jest jako
- fundament ten
- naszych tutaj rozważa Otóż bynajmniej dlatego t10 słów czy 10
- przykazań zawiera treści ważniejsze niż pozostałe przykazania obecne w Starym
- Testamencie ale z powodu pewnej koncepcji która przedstawia parę czyli
- nauczanie obecne w Starym Testamencie jako Drzewo życia
- czyli tym kontekście będziemy traktować to
- jako pewną organiczną całość i tutaj ten naszych 10 słów czy 10
- wypowiedzi stanowi taki 10 podstawowych kategorii z
- których wyrasta cała Tora rabini mówią że każde z kolejnych tradycyjnie
- ujmowanych 613 przykazań można wyprowadzić z któregoś z tych dziesięciu
- słów tak Czyli którejś z tych dziesięciu kategorii i rzeczywiście możemy sobie
- popatrzeć że wówczas te przykazania
- będą stanowiły korzenie których wyrasta całe drzewo
- możemy sobie podążać od korzeni poprzez poprzez pień poprzez większe gałęzie do
- pomniejsze gałązek uzupełnić w takich cieniutkich wszystkie te treści są ze sobą związane A można też pójść w drugą stronę od tych
- przykazań nich kolejnych każdy z tych
- 613 aktor będą gdzieś tutaj ten gałązkami można sprowadzić z powrotem
- do której kategorii Dekalogu i to jest koncepcja jako jako
- drzewa życia czyli żywego żyjącego i tutaj też widzimy że to tłumaczenie
- określenia Tora jako prawo nie oddaje w pełni
- znaczenia właśnie tutaj całej koncepcji toru tego w jaki sposób ona traktowana
- jest okej inną ciekawą
- sprawą jest to że mówi się o tym że Tora ma Dwa początki
- mamy początek początkowych czyli tak jak Widzimy tutaj
- w tytule nasze nagłówku beresheet oznacza na początku bez pierwsze słowo pierwszej księgi tory tak rozpoczyna się
- rozpoczyna się cała Biblia hebrajska na początku Bóg stworzył niebo i ziemię
- dalej i tak dalej rozpoczynamy całą historię Czyli możemy powiedzieć że tutaj na poziomie życia jesteśmy gdzieś właśnie w tych korzeniach A kiedy idą
- ten początek chronologiczny
- dodam tutaj oczy obrazek z literą hebrajską b i to jest pierwsza litera tory w ten sposób odbyt
- zaczyna się która tutaj się idziemy sobie trochę też do generacji o
- geometrii mówiła że ogarniasz poprzednich spotkań a jest to interpretacja która bierze pod uwagę wartość numeryczną z alfabetu
- hebrajskiego intrabet jest druga w kolejności mamy alfabet wartości 2
- dlatego też litera B symbolizuje stworzenie
- fakt że Bóg który zaczął stwarzać
- symbolizuje to mnożenie przejście od jedności Boga do całości
- stworzenia Tutaj mamy ten pierwszy taki chronologiczny początek tory
- i kolejny początek który wyznacza nam pierwsze z dziesięciu słów
- które brzmi Ano hi Fashion anokhi Adonai ja jestem pana Tak ja jestem jak tutaj
- mamy tetragram czyli imię własne Boga i od herbatkę jhwh najprawdopodobniej
- z można to wymawiać właśnie jako Jahwe tradycyjnie daliśmy imienia boga nie wymawia się zastępuje je się słowem Adonai lipa
- h&m tak tutaj to słowo anuchin Czyli ja zaczyna się od litery f g ale jest
- kolejnym początkiem tory początkiem prawa początkiem wszystkich przykazań wszystkich zasad
- przeprowadzanych z Toruń i odwołując się również do geometrii
- możemy patrzeć że podstawowa wartość liczbowa ale to jest
- 1/100 ale nawiązuje do jedności jedności Boga
- mówi się o ale to jest litera Boska która też wskazuje na nieskończoność
- ale też jest się bliżej przyjrzymy serce to okazuje się że to jest
- możemy się dopatrzyć tak mamy tutaj
- j.sz drugą stronę odwrócone i tutaj ta kreseczka to jest literka barf czyli
- litera ale faktycznie składa się z dwóch J oraz i tutaj wartość numeryczna Jeśli
- sobie wszystko pozbieramy podsumujemy wynosił 20 i jest też wartość właśnie imienia własnego Boga
- programu herbatkę i wskazuje to nam że to Bóg tam jest
- tutaj początkiem i sprawcą tor odczytujemy to w sposób prosty w tym
- stwierdzeniu jak ja jestem pan twój bóg który cię wyprowadziłem z domu nie
- polityki dół następują potem kolejne z dziesięciu
- słów ale też możemy tutaj sobie sięgnąć i popatrzeć na to też z tej perspektywy zastąpiony bardziej perspektywy
- komunistycznej elementy sposób się łączą
- to pierwsze możemy zadać pytanie czy przekazanie
- czy stwierdzenie czy wypowiedź Ja jestem pan
- jest źródłem dla wszystkich innych przykazań i wypełniając to przykazanie
- wypełniamy też inne przykazania i częstą tak idąc teraz kolei od wracając
- do obrazu drzewa od liści gałązek stronę pnia wypełniając każde
- inne przykazanie wypełniamy również to pierwsze dlatego
- że kiedy uznajemy że to aby Jahwe jest bogiem
- jesteśmy gotowi postępować zgodnie z instrukcją zgodnie
- z jego Thomson jego nauczaniem na kolejnych etapach kolejnych dziedzinach naszego życia i odwrotnie jeśli przestrzegamy tych poszczególnych zasad
- w ten sposób też uznajemy że w tym zakresie
- on Jahwe jest bogiem tutaj mam nadzieję
- wyjaśniliśmy sobie po trosze samą koncepcję dekalogu nie są szczególny
- szczegóły nieistotne fundamentalny z tego względu że stanowi takie podstawowe
- kategorie dla rozwoju całej reszty tory całej reszty
- przykazaniami oraz w jaki sposób możemy popatrzeć
- sobie na dare2b my o tym widać tutaj inaczej
- grafice o dwóch tablicach dekalogu mamy tutaj pierwszą tablice
- o którym której pierwszych pięć przykazań odnosi się do relacji pomiędzy człowiekiem a Bogiem mówi się o tym że
- to jest Adam czyli między człowiekiem lampa.com miejsce dosłownie
- pełen szacunku sposób odnoszenia się do Boga żeby nie wymieniać jego imienia a
- nawet później nie przyjął się zwyczaj żeby nawet unikać wymawiania go słowa
- abuna często mówisz o Bogu jako miejscu
- pomiędzy człowiekiem a Bogiem mamy pierwszych 5 słów przykazań i na drugiej tablicy mamy
- kolejny zestaw przykazań które dotyczą relacji pomiędzy człowiekiem a jego
- bliski bęben Adam zasugerował Apple dokładnie między
- człowiekiem i jego bliźnim czyli ten który razem z nim wędruje przez przez
- życie rzeczywiście sobie popatrzymy przekazania to większość z nich jest
- oczywista ja jestem Bogiem No ale następne nie będziesz
- nie będziesz miał mówi się tłumaczy bardzo dosłownym tłumaczeniu nie będzie dla ciebie
- innych bogów opinie tak do przekazania jest mocno rozbudowane ale tutaj mamy
- jego esender czyli najbardziej pierwsze drugie dotyczy Przepraszam
- tutaj przeskoczyło wracamy naszych tablic dotyczy tej relacji między człowiekiem a Bogiem a trzecie przykazanie
- dotyczące
- ubrania tak mi się w tłumaczeniu ubraniu czy o wznoszeniu imienia boga na próżno jak najbardziej dotyczy to przekazanie relacji między z
- bogiem a człowiekiem następne będziesz pamiętał o Dniu szabatu to również dotyczy tej relacji pomiędzy
- człowiekiem i Bogiem odniesieniu się do całego wzorca stworzenia tak to każda z tych wydaje się tematem na oddzielne spotkanie tutaj
- ogólną koncepcję tej chwili dwóch tablic między człowiekiem a Bogiem i
- człowiekiem No i mamy piąte przykazanie
- będziesz pił ojca i matkę która znajduje się tu widzimy w tych tej
- kategorii przykazań między człowiekiem a Bogiem wchodzimy sobie dalej
- a nie będziesz zabijał mordował jak nie będziesz
- to dołożył nie będziesz kradł i będziesz naszego świadectwa nie będziesz pożądał
- rzeczy i tak dalej i tak dalej własności
- szerzej można powiedzieć miejsce użyciu swojego bliźniego tutaj te wszystkie są oczywiste
- zostaje nam kwestia taka wprowadziłam to pytanie tutaj w kolejnym
- slajdzie do absurdu Czy rodzice są Bogiem czyli inaczej mówiąc faktycznie dlaczego to przykazanie
- oddawania czci ojcu matce znajduje się w tej pierwszej tablicy hu2 Wydawałoby się że powinno znajdować
- się już drugiej Tak według tego tradycyjnego podziału ale zdecydowanie
- znajduje się w tej części dotyczącej relacji między bogiem a człowiekiem
- z odrobiną czuszki z człowiekiem a Bogiem Dlaczego i dla małych dzieci
- często rodzice jawią się jako Bogowie zwłaszcza na bardzo wczesnym etapie
- życia na tyle na ile Możemy o tym powiedzieć przy okazji sporo ciekawych rzeczy można się dowiedzieć tej książki
- śmieją się słyszałam taki żart Muszę z kolei w tym okresie gdy dzieci wchodzą
- wówczas nastoletniej miłości przestają uważać swoich rodziców częstą za rodzaj ludzki tak myślę że tutaj nie
- nie o to chodzi tradycyjnej judaistycznej
- większość Wyjaśnij taką oczywiście jest ich sporo
- wokół tego funkcja produktami którzy sprzedawali swoje mędrcy właśnie
- dlaczego to skazani tutaj znalazło skupia się wokół kategorii początku
- rodzice to sposób oczywisty jest początek każdego człowieka
- Dzięki nim nasze rodzicom każdy z nas istnieje teraz wracając do początku
- wstać i naszych rodziców zdajemy sobie sprawę to dosyć dosyć wczesnym etapie
- życia odbywa że oni też mają swoich rodziców rodzice mają swoich rodziców
- dalej i tak dalej dochodzimy do pierwszych rodziców i ostatecznie do
- Boga i dzięki temu odwołaniu się do naszych
- rodziców jako początku naszego istnienia ostatecznie jesteśmy w stanie odwołać
- się tego nazywam do ostatecznego początku w czyli do Boga
- wtedy możemy sobie popatrzeć na to piąte przykazanie jako
- na taki łącznik pomiędzy tymi dwiema tablica stroną podsumowuje
- ten zestaw przy przykazań między człowiekiem a Bogiem I równocześnie
- przeprowadza nas ten kolejny zestaw przykazaniu między człowiekiem a
- człowiekiem Ciekawe że tutaj ujęcie
- tego przykazania to określenie czci tak
- oddawaj Cześć można zobaczyć jest tym samym też określeniem które odnoszą się do Boga wskazuje też na rangę tego nakazu
- OK teraz myśląc jeszcze w kategoriach czyli tutaj mamy takie wyjaśnienie które
- odwołuje się do początku i myślą w kategoriach Wielkiego kształtować z charakteru to
- wskazanie prowadzi nas do postawy wdzięczności
- cecha charakteru która która jest kształtowana wdzięczność i wdzięczność
- judaiźmie traktowana jest jako podstawa wszystkich innych przykazań
- istnieje taka opinia wyrażona w Talmudzie przez wielu rabinów że kiedy
- przyjmowali uczniów aby studiowali wraz z nimi to re gotowi byli przyjmować
- studentów z różnymi wadami Natomiast jeśli
- dana osoba nie była w stanie okazywać wdzięczność i to dyskwalifikować swojego
- studenta nie pozwalało mu uczyć się dalej raczej
- to uznanie tego początku faktu że nie pochodzę od siebie samego
- że to że tu jestem zawdzięczam komuś innemu
- jest to ustawą podstawową taką ukochaną rozumianą jako właśnie uznanie
- tego co rzeczywiście jest wydźwięk Też ma ten
- czas czasownik dziękuję dziękuję ale też uznaje
- OK czyli to była taka próba tutaj wyjaśnienia fakturze przykazanie piąte
- mówią co ci dla rodziców znajduje się w tej części dekalogu która dotyczy
- relacji pomiędzy człowiekiem a Bogiem wiemy jak zbudowany jest Dekalog wiem gdzie
- konkretnie znajdujesz to nasza przekazanie który nas interesuje możemy teraz przyjrzeć się konkretnie już
- samemu piątemu przykazaniu tradycyjnie weźmie
- formowany jest tak ścisłego ojca i twoją matkę czyli okazuj im Cześć
- i rozwijany jest w ten sposób bój się można wytłumaczyć Szanuj ale dosłowne
- tłumaczenie jest bój się twojej matki twojego ojca
- Zwróć uwagę że mamy tutaj do czynienia z przedstawieniem pozycji ojca i matki taką kolejność mamy tutaj w
- pierwszym stwierdzeń uczci twojego ojca i twoją matkę drugi mamy sytuację
- odwrotną bój się twojej matki twojego ojca czyli tata cześć
- ekstra są dwa aspekty tego nakazu za chwilkę sobie wyjaśnimy o
- co konkretnie chodzi w każdym z tych elementów tak jeszcze chwilę skąd to
- przedstawienie kolejności na której mamy ojca matkę
- ten kolejnym wyzwaniu matkę ojca mówi się o tym że
- dzieje się to dlatego w taki sposób to mędrcy temu drzwi
- zapisali aby podkreślić równość obojga rodziców
- obojgu rodzicom należy się równe szacunek
- należy się równa Cześć z tym że wydaje się że Cześć która obejmuje takie
- pozytywne działania na rzecz Legnica łatwiej przychodzi człowiekowi
- nazywać ją matce którą zazwyczaj zdarza się u tradycyjnych cieplejszym i
- uczuciami natomiast respekt szacunek W sposób naturalny bardziej dotyczy ojca stąd też to
- przedstawienie tej osobie naturalnej kolejności aby podkreślić że obojgu rodzicom należy się i Cześć i strach czyli ten respekt szacunek
- dobrze i Zastanówmy się na czym polega szczenię ojca i matki jeżeli tutaj
- dorzucę taką myśl że w Talmudzie to stwierdzenie pokrzywdzony
- jest taki wstępny twierdzeniem które nie pojawia się w żadnym innym przykazaniu
- jest powiedziane dołóż szczególnego wysiłku szczególnych starań
- aby uczcić ojca ułamka czyli i tradycyjnie interpretuje się to
- jest taki sposób że r&o przykazanie szacunku ci dla ojca i matki jest
- najtrudniejszym przykazaniem spośród tych wszystkich
- 613 przekazał jak mi jest z obowiązującym ze względu na
- pozycję też szóstych 10 tak taką podstawową kategorię w której wyprowadza
- się pozostałe przykazania dotyczące relacji
- rodzinnych okej I teraz musi często o tym że
- religią konkretów jest praktyczną także więcej do robienia
- i tutaj mamy tego przykład tak jesteśmy tutaj na poziomie chemicznym i tak Cześć
- dla ojca i matki ona wyraża się w konkretnych działaniach i one są
- wpadają nam te działania w takie podstawowe kategorie Po pierwsze nakarmić napoić niż drugie ubrać się ubrać tak nałożyć
- ubranie nałożyć buty tutaj kategorii zawieść rodziców pomóc im się
- dostać tam gdzie potrzebują się dostać zrobić w miarę możliwości o co proszę
- tutaj konkretnie wyszczególnione jest spędzanie czasu z rodzicami rodzice
- proszą o spędzenie z nimi czasu to jest to wymóg halachiczne czyli wymóg
- prawa zasad postępowania z żel należy
- spędzić z nimi ten czas mówimy tutaj oczywiście o sytuacji kiedy
- rodzice nie mogą tego zrobić sama większość tutaj tych elementów nakarmić
- napoić ubrać nałożyć buty zawieść rodziców ludzie potrzebują Dotyczy
- sytuacji kiedy rodzice nie są w stanie sam już zadbać o siebie czyli tutaj
- pozytywnej opieki nad rodzicami na Ostatnio cztery kategoria zrobić to o
- co rodzice proszą dotyczy żeby powiedzieć tutaj
- z wyszczególnione jest to spędzanie czasu tak Czyli możemy powiedzieć że dotyczy to podtrzymywania tej relacji z rodzicami
- qoo10
- justin222 i mnóstwo pytań pewnie już
- pojawiają się pytania i te pytania oczywiście do praktycznych szczegółów
- wypełniania nakazów oczywiście też pojawiały się w
- umysłach mędrców i one są bardzo szczegółowo rozwinięte dotyczące różnych
- sytuacji Czyli tych szczegółowych rafis Tutaj całe mnóstwo nie mamy czasu żeby
- tutaj za bardzo w szczegóły zgłębiać dlatego przedstawiamy tutaj to podstawowe kategorie należy tutaj dodać że zarówno Cześć i szacunek należy się
- rodzicom z faktu tego że są rodzicami tego że właśnie stanowią początek że to
- dzięki nim każdy z nas rodzicom znajduje się świecie Dlatego
- chcesz należy im wyrażać oddawać cześć i wyrażać szacunek
- niezależnie od tego czy są miłymi osobami
- mam dobrą relację lubimy nie lubimy
- mamy ten nakaz byliśmy obowiązujących archaiczne aby oddawać cześć i szacunek
- swoim rodzicom ale nie ma nie ma nakazu Lubienia swoich rodziców
- czy też jest kwestii praktycznej realizacji tych nakazów stwierdzenie że jeśli rodzice są
- osobami dniu dzisiejszym językiem i bardzo toksycznymi destrukcyjnie wpływającymi na swoje dziecko
- można tą opiekę z działać poprzez osoby
- trzecie a czy można zlecić opiekę nad rodzicami komuś innemu ale mimo wszystko należy oto zamknąć
- zdążysz idziemy dalej do kolejnej kategorii właśnie tego kategorii strachu
- czyli respektu szacunku i tutaj to jest kategoria która mówi nam o tym
- że nie możemy robić rzeczy które by w jakiś sposób uważały godności rodziców i
- też wymienione są specyficzne działania Pierwsza rzecz nie powinno zajmować się
- miejsca rodziców czy dziecko nie powinna zajmować miejsca które zwyczajowo należy
- do rodzica tak w domu stole miejsce rodzica czy jakiś ulubiony fotel miejsce
- na kanapie czy goście myślę tutaj też miejsce rodzica
- synagodze i To niezależnie uwierzyło się dzieje tak nie tylko że dzieci
- nieletni tak nie powinni tego robić ale w żadnym biegu dzieci zajmują miejsca
- rodziców swoje miejsce kwestia porządku podstawowego i
- jako rodzice ci którzy dzięki którym dziecko otometr jest na świecie dzięki
- którym żyje dzieci mają swoje miejsce tak kolejny wyraz szacunku wstajemy gdy widzimy rodziców
- dzieci wstawanie
- wpuścić ona jest to w tradycji aszkenazyjskie przynajmniej że co najmniej dwa razy rano pierwszy widzimy różnice i później to niepowtarzalne jest
- wieczorem Kolejna rzecz nie należy zwracać się do rodziców w porozumieniu to uznawane jest za
- przejaw braku szacunku Kiedy mówimy do rodziców albo o
- rodzicach wyłącznie używając ich Pierwszego dnia tak możemy znowu tutaj
- zrobić sobie tą analogię do traktowania Boga gdzie też się pojawia
- nakaz żeby nie traktować Bożego imienia
- sposób lekki czy nadaremno różne kolwiek będziemy tłumaczyć nie zagłębiam się w
- trzecie przykazanie Natomiast tutaj sygnalizuje
- radę istniejące okej no i oczywiście ostatnia kategoria
- nie obrażać ich nie poniżać co przejawia się na przykład w tym że nie zaprzeczamy
- nigdy temu Co mówią rodzice widzimy się z nimi nie możemy powiedzieć że nie ma
- racji ani też że ją ma tak bo to jest jak był
- ten ta sama postawa tak że wskazujące na to że dziecko może oceniać
- urządzać tutaj
- mamy cztery podstawowe kategorie okazywania szacunku
- idąc dalej jeszcze jedną ciekawą sprawą tutaj
- nawiązujemy do naszego spotkania jest fakt że to piąte przykazanie
- to jest przekazanie do którego od razu dorzucona jest przychodząc
- nagroda i ojca twojego i twoją matkę abyś długo
- żył na ziemi którą pan Bóg twój da ale abyś długo żył
- dwa takie przypadki nakazu z nagrodą drugi dotyczy
- wypuszczenia matki z gniazda gdyby ktoś chciał zabrać młode Czy zabrać
- jajka miał obowiązek najpierw upuścić matkę nie wolno było też tego ptaka
- samicy zebrać razem z tymi jajkami młodymi należałoby puścić po to abyś
- długo żył wypadnie samookreślenie sprzedanych i teraz Oczywiście pytanie
- dlaczego tak na przykład nakazy przekazania coś łączy
- b i tutaj rabini mówią że jest to najłatwiejsze
- przekazanie i najtrudniejsze przykazanie opatrzone właśnie tą nagrodą
- abyś żył długo i teraz patrząc tutaj w kategoriach biblijnych
- długie życie to jest również takie życie obfite byśmy
- chcieli się posługiwać dzisiejszymi terminami mogli powiedzieć o takim życiu dobrostanie
- czyli wychodząc z tego przykazaniom Tej kategorii jednej z dziesięciu
- osobowych w sobie ogłosiliśmy Dekalog widzimy że
- obietnica Przynajmniej jest taka że można pójść dalej poza samo przetrwaniu
- czyli wyglądałoby na to że można żyć w rodzinie z rodzicami dzieci mogą żyć z
- rodzicami rodzice z dziećmi pewnie też i żyć szczęśliwie
- żyć w dobrostanie i prowadzić właśnie takie długie
- spełnione życie co i nasz dzisiejszy temat tylko umowa całości tak żeby uzyskać pełen obraz
- musimy również przyjrzeć się temu w jaki sposób rodzice odnoszą się do dzieci i
- to będzie temat naszego kolejnego uwaga spotka kontynuacja tego wątku szczęśliwego długiego życia wrócili Dziękuję bardzo
- dziękujemy od razu państwu powiem że ten
- wątek pociągniemy mógł części takie zamówiła najprawdopodobniej na jesieni wrześniu lub październiku tak
- szach bardzo serdecznie zapraszam zanim przejdziemy do pytań
- powiedziała podziału tych przykazań
- Korzystałaś dlatego że jak wszyscy wiemy jest wiele w Polsce gdzie
- większość ludzi jest przyzwyczajona do katolickiego podziału do przykazanie
- czcij ojca swego i matkę swoją jest przykazaniem czwartym aczkolwiek według
- podziału w kościołach protestanckich też jest piątym życzymy wam ten podział jest też inny niż w przypadku
- właśnie tego z którego korzystałem więc jakbyś mogła troszeczkę więcej na ten temat powiedzieć ten podział właśnie na te dwie tablice
- tak to jest tradycyjny właśnie judaistyczny z punktu widzenia
- ortodoksyjnego judaizmu w ten sposób dzieli się czy łączy się Zależy jak na to spojrzeć właśnie te kategorie taki
- liczy się czego nie ma ani w katolickim sposoby liczenia Ani islamskim
- to pierwsze słowo tą pierwszą wypowiedź ja jestem Bogiem twoim Ja jestem pan
- twój Bóg tak i to traktowane jest i w katolickim podziale ich protestanckim
- jako Wstanę dopiero później liczymy te kolejne tak tutaj protestancki udziela
- rozdzielane jest oddawanie czci innym bogom i czynienie podobiznę to są
- sposób uzyskuję tutaj dwa przykazania i oczywiście to przekazania oddawania czci rodzicom jest piątek może być tylko przestańmy bo to jest
- temat myślę że też najdłuższe najdłuższe spotkanie i wydaje mi się że ktoś będzie
- bardzo interesujący dlatego że kontrowersje na temat podziału przykazań
- Pojawiają się bardzo często i w związku z tym no temat cały czas jest
- powiedziałabym gorący Ale wróćmy do pytań które otrzymaliśmy
- od naszych uczestników spotkania im pierwsze pytanie bardzo ciekawe takie
- powiedziałabym współczesne aczkolwiek trudno trudno powiedzieć jakby stosunki
- przebiegały właśnie parku czasie to przykazanie odnosi się wyłącznie do
- rodziców w sensie pokrewieństwa biologicznego czy rabin jakąś umieszczają w przekazaniu rodziców adopcyjnych bądź zastępczy
- tak od Ono ma zastosowanie do rodziców biologicznych
- i rabini ich zadaniem jest przemyślenie
- wszelkich możliwych sytuacji które Mogą zaistnieć w trakcie wypełniania danego
- przykazania także mnóstwo sytuacji przemyśleń i jeden problem jest taki że
- ja nie jestem świadoma wszystkim jest naprawdę duży zestaw w
- zasad natomiast zdecydowanie odnosi się do rodziców biologicznych nawet jeśli ci
- rodzice właśnie oddali dziecko do adopcji i gdzieś tam się pojawią w życiu dziecka w późniejszym czasie już na przykład
- kiedy owo dziecko jest dorosłe również ma dziecko obowiązek właśnie
- oddawania czci i szanowania tych rodziców Tyczy to
- rodziców adopcyjnych i Dotyczy to również rodziców aktualnie powiedzieć macochę i ojczyma nie wiem czy są ładniejsze
- określenia macocha zwłaszcza jest obciążona tak dopóki
- pozostają oni w związkach małżeńskich z rodzicami
- albo kiedy na przykład nastąpi rozwód Także ojciec rozwiedzie się z żoną
- wówczas dziecko traci to macochę i nie ma już klasycznego obowiązku okazywania litości aczkolwiek nie jest to zabronione
- Oczywiście wszystkie możliwości adopcyjni dostępny
- czy No właśnie nie wiem nie wiem szczerze powiedziawszy to trzeba by było poszukać Ale na pewno jest ten wątek rozwinięty ponieważ ukazuje się w
- tradycji granicznej coś co się nazywa responsa właśnie odniesienia do bieżącej
- sytuacji zastosowanie zasad obowiązujących w to że w Talmudzie do
- aktualnej sytuacji halo jeszcze jeszcze jedno pytanie rozszerzając Rozumiem że dziecko które jest oddane do adopcji ona nie ma
- obowiązku szukać tych rodziców adopcyjnych żeby pokazywać Cześć i szacunek nie ma takiego obowiązku Natomiast jeśli rodzice się pojawią
- e No właśnie bo dziecko jedno dziecko odnajdzie bo chcę znaleźć tak ma ten
- obowiązek jeszcze jedno odnośnie sposób rodziców
- czy teściów traktuje się tak samo jak rodziców
- tak jest taki żart
- znany że teściowe zwłaszcza tutaj traktuje się z wielką uwagą ponieważ odpowiednie
- traktowanie teściowej podlega pod zasadę jest taka zasada organizmie ratowania
- życia płatnerz więc tutaj zwłaszcza teściową
- Ale jak najbardziej z tym że jest określone jak w ten sposób że
- małżonek jest zobowiązany umożliwić właśnie
- na przykład mąż żona mężowi właściwe traktowanie rodziców także
- nie ma obowiązku wobec teściowej malachit go natomiast jest obowiązek
- żeby umożliwić swojemu mężowi nie przeszkadzać nie czynić mu wyrzutów
- i tak dalej żeby umożliwić mu wypełnienie tego przekazania
- a ja jeszcze od siebie zapytam czy są jakieś rozwinięcia tego przykazania w
- stosunku do dziadków i wnuków bo dziadkowie to rodzice rodziców prawda Tak jest I te same przekazania które dotyczą same zasady które dotyczą
- rodziców dotyczą też i dziadków dziadków pradziadków piór
- dziadkach Nie ma mowy Dziadkowie są wymienieni w dół czyli
- rodzice dziadkowie konkretnie ale też częściowo te zasady one też dotyczą
- rodzeństwa starszego która reguluje i kolejne zasady z niej mając lubią też szerzej te stosunki
- rodzinne ale to ścisłe właśnie czcij ojca i matkę dotyczy rodziców i dziadków
- i Tutaj [Muzyka] częściowo odpowiedziałaś Jak można wypełniać przykazanie
- takich praktycznych aspektach stosunku do rodziców toksycznych na przykład przymocować
- poruszył odpowiedziałaś częściowo jak rozumiem Są też takie przypadki Gdzie powiedzmy taki robić jest na przykład przymocować
- w stosunku do wszystkich nie tylko stosunku do swoich dzieci jest trudna narażać nawet osobę trzecią Jak rozumiem na coś takiego też robili
- mają jakieś swoje [Muzyka] odpowiedzi takiej sytuacji tak
- są takie rozpatrywane drastyczne sytuacje też w Talmudzie co Zresztą jest
- taka tendencja do tego żeby płatki rozpatrywane przykłady na których Właśnie rozpatruje się dane sytuację
- żeby one były tak zarysowane ostro a także
- nie trzeba określonych sytuacjach
- okazywać tej pozytywnej części czyli tej części No to trzeba by było bardziej rozwinąć natomiast nic Jakby nie zwalnia dziecka
- z okazywania tego szacunku tak Czyli mówienia w sposób lekceważący nie
- obrażania tego rodzica nawet jeśli on jest przemocowy właśnie używania przemocy w stosunku do niego
- jest obowiązek który już wynika z kolei z innego przykazania
- cedzaki czyli takiej właśnie troski jeśli rodzice nie są w stanie się utrzymać nie potrzebują też się wsparcia
- finansowego to nawet jeśli jest przymocowany takie wsparcie powinno być udzielone czyli na przykład myśląc o No to taka patologiczne sytuacje nam się
- rysowała tak na szybko do innych jakiś sposób zapewnić
- godne życie Czyli w jakimś ośrodku taki wtedy dzieci są zobowiązane Żeby ułożyć
- na tego dlatego rodzice jeśli istnieje taka konieczność
- odpowiedziałam to myślę myślę że tak myślę że tak I tutaj jeszcze
- jedno pytanie tym razem właśnie odnośnie tej drugiej części bo szacunku mamy a w
- przypadku rodziców którzy są ewidentnie mniej zorientowani w jakiejś sprawie też nie można mówić że nie mają ha
- tak właśnie tutaj też dubbing dyskusję bo często na przykład nie zgadzali się
- ze sobą ojciec rabin syn rap Ulub teraz jak to zrobić właśnie żeby
- ciągle okazać ten szacunek więc można to zrobić na przykład tak że jeśli był
- jakiś tam spór rabiniczny No i były dwie strony to syn żeby właśnie okazać
- Szacunek nie powie Nie zgadzam się to z ojcem albo wiek to ja zgadzam się z
- rabinem takimi takiem także jest możliwość wypowiedzenia swojego zdania tak ale sposób właśnie nie pozbawiający rodzica szacunku tak czy nie wchodzenie
- na przykład wspólnocie 2 w bezpośredni taki ją wchodzę i mówię No tak tata ma
- racji albo tata nie ma racji tak nie ja się zastanawiam że może też wchodzić
- będzie także taki sposób na przykład dyskutowania rodzinie byłby bardzo dobrą
- stałą do dyskusji później gdziekolwiek indziej bo to nie jest właśnie ta bezpośrednie jesteś głupi nie masz rację Ja się na tym lepiej znam tylko właśnie
- wrócił tak tak tak Tylko właśnie takie podejście bardziej dyplomatycznej no
- paradoksalnie takiego psychologicznego punktu widzenia wracamy do początku twojego wykładu książki tego typu przeprowadzenie dyskusji
- Wydaje mi się że łatwiej skłoni rodzica znaczy taką osobę która jest przekonany
- o tym że ma autorytet różnych kwestiach do zmiany zdania niż takie bezpośrednie powiedzenie słuchaj ja jestem specjalistą od się nawet nie znasz
- prawda Nawet jeżeli to na przykład nie wiem czy lekarz mówi do ojca który oczywiście z medycyną nie mają nic wspólnego
- więc na przykład też są to nie jest jako sugestia w kategorii bardziej zalecenia
- przyzwyczajają się mieści żeby lepiej jeśli jest taka możliwość syn nie leczą ojca tłum jest ten przypadek też ujęty chyba że
- rzeczywiście to jest wyraźne życzenie rodzica że on chce żeby to symbole czy tak no to wtedy tak albo Zagrożenie życia chociaż zdecydowanie
- zupełnie inne historie i za bardzo ci dziękuję to jak się
- okazuje bardzo ciekawy temat pełny różnych praktycznych rozwiązań państwa zapraszam na drugą część E która będzie na jesieni Możecie
- państwo przygotować sobie pytania ale Zanim to nastąpi to mamy jeszcze w dalszym ciągu wakacje związku z tym zapraszam państwa na spotkanie
- sierpniowe pierwsze które będzie się odbywało
- i zupełnie innym charakterze
- jest pan Facebook tak to nie jest błąd to nie jest panteizm to nie jest
- Facebook z panem penis będzie to wyjaśniał dr Łukasz ma skośny sufit
- który już odrobinę o piśmie mówił jednym z
- najciekawszych współczesnych koncepcji na temat relacji pomiędzy Bogiem a
- światem jest to też koncepcja jako jak większość takich stosunkowo nowych koncepcji
- jest przedmiotem bardzo żywej dyskusji sporów kontrowersji
- skrócie panteizm wywodzi się z kolekcji pan and o
- wszystko w Bogu jest taki poglądy religijne i filozoficzne łączący tej ZUS panteizm m przy czym weźmie Bóg Zachowuj osobową odrębność od
- świata natomiast span span pędzimy jest istnieje świecie
- paneliści Natomiast wskazują element łączący obie też Bóg zawiera w sobie
- cały świat ale świat bo nie wyczerpuje to jeszcze głosi paru telewizji dni czy
- może być uznawany za adekwatną artykulacji chrześcijańskim ateizmu i właśnie o tym rozważania na ten temat będzie
- podejmował doktor kosmos kosmos Peter Filozof etyk który zajmuje się między
- innymi właśnie takimi tematami takimi problemami także
- bardzo serdecznie państwa zapraszam Myślę że warto posłuchać a sama
- koncepcja jest na tyle ciekawa że na pewno jest warta namysłu
- No bo jeżeli chodzi o dzisiaj i zaraz jeszcze serdecznie Dziękuję państwu
- Rzecze ciągu dalszego pięknego lata może nie tak gorącego jakie zapowiadają
- najbliższym czasie ale jednego słonecznego korzystajmy z tego czasu i
- zapraszam za dwa tygodnie iż zobaczenia pa