Rodzice swoich dzieci, dzieci swoich rodziców – żyć w rodzinie długo i szczęśliwie – 2

Rozwiń transkrypcję filmu

Rodzice swoich dzieci, dzieci swoich rodziców - żyć w rodzinie długo i szczęśliwie - 2 | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19 można powiedzieć że już jest
  • wieczór przynajmniej tutaj u nas rozpoczynamy WSP online i zgodnie z
  • obietnicą kolejna druga część wykładów jeszcze wakacyjnych jest już z nami Iza
  • bućkowska która opowie o tym jak żyć w rodzinie długo i
  • szczęśliwie według żydowskich mądrości
  • z takich skarbnic jak Dekalog oraz jego rozwinięcie w interpretacji rabinicznej
  • tak jak już mówiliśmy w pierwszej części skupiliśmy się na stosunku dzieci do
  • rodziców jak rozumiem druga część będzie poświęcona tym odwrotnym relacjom czyli
  • rodziców i w stosunku rodziców do dzieci nie przedłużając już Iza zapraszam
  • Dziękuję arciu Witam Powiem przekornie może trochę chce zawsze tą cenę wierzyć że jeszcze ciągle trwa lato
  • ciągle jeszcze trwa latał u nas na północy jest jeszcze zupełnie jasno
  • zatem Dzień dobry państwu dzisiaj porozmawiamy sobie o tym dalej o tym jak żyć w rodzinie długo i szczęśliwie
  • ostatnio właśnie mówiliśmy sobie o życiu w rodzinie o relacjach rodzice
  • dzieci z perspektywy 5 przykazania czyli czci ojca twego i matkę z twoją abyś
  • długo żył w ziemi którą pan Bóg twój ci daje a dzisiaj właśnie opowiemy sobie o
  • zobowiązaniach rodziców wobec dzieci i dzisiaj sięgniemy tutaj do skarbnicy
  • mądrości żydowskiej konkretnie do Talmudu
  • zatem sięgamy do do Talmudu do traktatu Sota i podstawowa zasada
  • wychowania które ma doprowadzić do tego aby dzieci
  • z sukcesem pomyśli przychodziły przez życie brzmi niech twoja lewa ręka zawsze
  • odpycha A twoja prawa ręka zawsze przyciąga i prawdopodobnie dla większości z nas brzmi to dosyć enigmatycznie dlatego
  • będziemy chcieli przyjrzeć się poszczególnym elementom tego twierdzenia
  • i ich wzajemnej relacji Czyli co musimy sobie tutaj wyjaśnić aby
  • tą tę głęboką mądrość lepiej zrozumieć Otóż musimy powiedzieć Czyli jest ta
  • lewa ręka prawa ręka oraz też zastanowimy się nad tym dlaczego taka
  • kolejność tak dlaczego najpierw lewa ręka odpycha a następnie prawa ręka
  • przyciąga tak czy Lewa jest ważniejsza czy prawa jest ważniejsza czy są równie
  • ważne jakie znaczenie ma ta kolejność na te pytania Postaramy się sobie odpowiedzieć zatem lewa ręka
  • lewa ręka inaczej mówi się
  • o tej rzeczywistości o tym aspekcie
  • funkcjonowania szerzej też patrząc całego świata
  • mówi się o tym że jest to win albo Góra win oznacza sąd gbura
  • oznacza siłę inaczej możemy powiedzieć że jest to
  • pewne ograniczenie tak czyli mamy są sprawiedliwość zasady
  • pewną siłę obecną tutaj przynosząc to na język wychowania do
  • tego odnosimy to stwierdzenie dzisiaj możemy mówić o dyscyplinie
  • albo o budowaniu pewnej takiej struktury rzeczywistości tak dyscyplina w sensie
  • budowania pewnej struktury budowanie pewnych ograniczeń w których
  • dziecko człowiek może funkcjonować tak bo ten zasadę jak najbardziej odnosimy
  • do wychowania dzieci do funkcjonowania w rodzinie ale też do relacji uczeń nauczyciel
  • tak do relacji być może też
  • pracodawca zatrudniona tak ale my skupiamy się na tym kontekście rodziny dzisiaj czyli mamy tutaj lewą rękę
  • która odnosi się do dyscypliny prawa ręka
  • to Hessen i haset oznacza Miłość i tak jak to
  • tutaj rozwinęłam jest to miłość niczym niezasłużona bezwarunkowa
  • czyli to jest dokładnie taka miłość jaką Bóg okazuje człowiekowi
  • tak czyli mamy tutaj lewą rękę która jest właśnie tą sprawiedliwością
  • sądem pewnym ograniczeniem i mamy prawą rękę która jest całkowitą pełną
  • totalną niczym nie zasłużoną bezwarunkową miłością tak wydaje się że
  • te dwie rzeczywistości są bardzo trudne do połączenia
  • a jednak nasze twierdzenie mówi o prawej o lewej ręce która odpycha i o prawej
  • ręce która przyciąga tak czyli mamy tutaj do czynienia z
  • pewnym paradoksem taki jak też mawiał pewien rabin że każda prawda jest
  • paradoksem tak jeśli w jakimś twierdzeniu w jakiejś właśnie prawdzie
  • nie kryje się ten paradoks to nie jest to prawda tak zostawiam to twierdzenie żeby się państwo nad tym trochę postanawiali czy
  • rzeczywiście tak jest Idziemy dalej
  • wspominana jest najpierw lewarek później prawa ale odwołując się tutaj do pewnego
  • zdania które Dawno dawno temu wyśpiewywali czterej młodzieńcy All you
  • need is love i jest to twierdzenie też prawdą odnośnie tej talmudetycznej zasady Otóż miłość jest tutaj
  • tym Najważniejszym elementem tak Czyli ta prawa ręka jest tutaj
  • najważniejsza tak miłość jest wszystkim
  • nie miłość jestem podstawową zasadą dzięki której został zbudowany świat jak
  • też to odnoszą i przedstawiają menedrcy świat został zbudowany na miłości świat
  • został zbudowany i stworzony Dzięki właśnie heset czyli Dzięki tej miłości którą Bóg zdecydował się nie wiadomo dlaczego
  • okazywać człowiekowi tak wody zmienia światło wobec niej człowieka zdecydował się okazywać tą miłość i podtrzymywać relacje z człowiekiem
  • zdecydował się na to aby stworzyć sobie naród i też podtrzymywać z tym swoim
  • narodem relacja tak i przez analogię
  • możemy powiedzieć że tutaj tak samo jedynym powodem posiadania dzieci jest
  • miłość tak Czyli przyczyną i ostatecznym celem
  • posiadania dzieci posiadania pod kwotomstwa jest miłość teraz możliwość
  • okazywania dzieciom miłości tak i Widzimy tutaj już
  • zdecydowanie że ta relacja rodzice dzieci absolutnie nie jest równoważna
  • tak mówiliśmy sobie w pierwszym spotkaniu o pewnych zobowiązaniach dzieci wobec rodziców ale teraz kiedy przychodzimy do zobowiązań rodziców
  • wobec dzieci to widzimy że tutaj ten ciężar jest rzeczywiście całkowicie
  • po stronie rodziców tak ten ciężar i odpowiedzialność za dzieci i wobec dzieci należy tutaj do rodziców tak mówimy tutaj w kontekście
  • rodziny w kontekście wychowania kiedy jeszcze dzieci są na etapie zależności od rodziców tak to oczywiście będzie się zmieniać wraz z tym kiedy dziecko
  • dojrzewa i kiedy ostatecznie staje się dorosła to jest tutaj na początku Asia
  • nawiązywała czyli można przeprowadzić taką analogię też wychodząc od tego piątego przykazania o
  • którym mówiliśmy ostatnio i powiedzieliśmy sobie że ono należy do tej pierwszej tablicy przykazań które regulują
  • Relacje pomiędzy Bogiem a człowiekiem tak to przykazania odnosi się do
  • rodziców i Zastanawialiśmy się czy oznacza to że rodzice są Bogiem
  • i można sobie to odpowiedzieć w taki sposób że w pewnym sensie tak gdyż
  • stanowią można powiedzieć taki obraz Boga czy pewne odzwierciedlenie boga dla
  • dzieci takie podobnie jak Bóg obdarza człowieka konkretnie
  • swój lud Izrael tą bezwarunkową miłością na której wszystko jest zbudowane tak
  • też rodzice w taki sam sposób zachowują się wobec dzieci i modelują miłość wobec
  • dzieci tak Czyli ostatecznym celem jest tutaj okazywanie
  • miłości możemy tutaj też sobie patrzeć na tą analogię prawej i lewej ręki
  • człowiek jak wiemy nie jest zbudowany symetrycznie zawsze któraś strona najczęściej prawa właśnie jestem stroną dominującą
  • astronalewa jest stroną podporządkowaną tak Czyli ta tą dominującą siłą sięgając
  • te geologii ludzkiego ciała jest właśnie ta ręka prawa czyli miłość
  • a ręka lewa i jest tą ręką stroną podporządkowaną towarzyszącą Ta która tylko
  • istnieje tylko i wyłącznie ze względu na tą dominującą stronę tak czyli jakby
  • tutaj sprawiedliwość Czy sąd czy to ograniczenie jest ujęte w kontekście miłości tak takiej to
  • stwierdzenie brzmi że świat został zbudowany na miłości tak tylko i wyłącznie a nie na miłości i Sprawiedliwości
  • chociaż sposobem w jaki Bóg kieruje światem jest również używanie tej prawej
  • i lewej ręki tak ale lewa Posiada swoje znaczenie tylko w
  • kontekście tej dominującej Posługując się terminologią naszego
  • muzycznego twierdzenia także Idźmy sobie dalej Dlaczego zatem ta lewa ręka wymieniona jest jako pierwsza
  • także lewa odpycha prawa przyciąga i jest możemy tutaj posłużyć się taką
  • klasyczną metaforą jaką posługiwali się też rabini porównując
  • miłość do wody tak Jeśli chcemy napić wody to woda jest
  • tym czego czego potrzebujemy tak czego chcemy w danym momencie ale żeby móc
  • napić się wody potrzebujemy też naczynia tak naczynie
  • pełni tutaj rolę służebną względem wody tak która je napełni ale jest
  • niezbędne aby można było się napić tak aby rzeczywiście tą wodę o którą nam
  • chodzi móc przyjąć tak Czyli tutaj mamy tą kolejność najpierw naczynie
  • później ten element który naczynie napełnia tak
  • Czyli Stąd mamy taką kolejność najpierw lewa ręka czyli najpierw wymieniana jest
  • ta dyscyplina a później wymieniana jest miłość chociaż tą miłość jest tutaj
  • cennym tak jest tym do czego dążymy i jest tą jakością
  • którą myśląc w kategoriach rodziny chcemy otaczać nasze dzieci i w której
  • chcemy nasze dzieci wychowywać zatem Podsumowując sobie tutaj ową kolejność
  • Ta która pamiętamy o tym że lewa jest służebna tak gdybyśmy mieli sobie
  • wyobrazić lewą rękę tylko i wyłącznie czyli tą
  • dyscyplinę siłę bez miłości dochodzimy tutaj do okrucieństwa
  • tak dyscyplina twarda wymagająca bez tego elementu miłości
  • w kraju przypadkach przeistacza się okrucieństwo tak
  • Natomiast jeśli będziemy mieć prawą rękę bez lewej czyli miłość bez dyscypliny
  • dochodzimy do chaosu tak stąd też mamy połączenie tych obu
  • jakości miłości wraz z dyscypliną
  • i to jest ta podstawowa zasada do której się tutaj odwołujemy czyli potrzebujemy
  • tych dwóch jakości nadrzędnej jakości jaką jest miłość i w tej takiej
  • formującej towarzyszącej którą jest dyscyplina i to jest dosyć wydaje się
  • prosta koncepcja natomiast oczywiście najbardziej
  • problematyczne będzie tutaj wprowadzanie tej koncepcji w życie tak jak nieładnie
  • mówiąc Diabeł tkwi w szczegółach tak Czyli tutaj pojawiają się pytania dość
  • oczywiste jak wprowadzać dyscyplinę jak okazywać miłość
  • i może to jest też najtrudniejsza kwestia Jak zachować równowagę między
  • nimi tak Czyli jak zachować tą równowagę między lewą ręką a prawą ręką tak na ile
  • odpychać mówiąc metaforycznie tą lewą ręką na ile
  • tą prawą ręką przyciągać
  • i wracając tutaj do metafory wody mamy kolejną klasyczną metaforę która
  • ilustruje tutaj ten zasadę a jest nią woda w postaci deszczu tak
  • kiedy wyobrażamy sobie mówiąc tutaj próbuje tutaj sfrustrować
  • Tę potrzebę równowagi tak pomiędzy właśnie miłością a dyscypliną pomiędzy
  • tą prawą a lewą ręką tak Kiedy myślimy o miłości w kategoriach wody w postaci
  • deszczu tak to deszcz który spada na ziemię powoduje że rośliny wzrastają jest wyrazem miłości jest wyrazem Bóg
  • błogosławieństwa kiedy tego deszczu jest za mało tak
  • ziemia pozostaje nie nawodniona pozostaje sukka mamy wtedy do czynienia z pustynią
  • kiedy tego deszczu jest za dużo kiedy ta miłość jest absolutnie
  • wylewana bardzo obficie bez żadnych ograniczeń
  • mamy do czynienia z powodzią dlatego potrzebujemy
  • deszczu tak który pada odpowiednie długo aby ziemie nawodnić ale ma swoją
  • ograniczenia w którymś momencie kończy się aby nie doszło do powodzi tak aby rośliny mogły wzrastać takiej równowagi
  • potrzebujemy w rodzinie w postępowaniu z dziećmi
  • i teraz tak myślę że potrzebne byłoby
  • kolejne albo cykl być może byśmy przychodzą tutaj w trakcie naszych
  • spotkań pomysły na kolejne cykle spotkań i myślę że
  • mogło być to spotkania ze specjalistami z zakresu wychowania dzieci z
  • psychologii może Osoby które zajmują się relacjami na przykład Asia żytkowie
  • tutaj Asiu podpowiadam aby pokazać nam w jaki
  • sposób zastosować te zasady to do czego ja się
  • odwołam to pewne takie ogólne wytyczne
  • tak zaraz będziemy mówić o celu Natomiast odpowiedź na pytanie Może wrócimy sobie
  • tutaj do właśnie na pytanie jak wprowadzać dyscyplinę
  • tak jeśli jak rozumiem już wiemy że jest to jakość
  • której której potrzebujemy Rodzinie w wychowaniu dzieci
  • Zastanawiamy się teraz jak to zrobić to podstawową
  • taką wskazówką może tutaj być to aby zasady były
  • realistyczne realistyczne w kontekście funkcjonowania rodziny
  • i też odpowiednie do wieku dziecka Tak tutaj też ten
  • realizm jest nam potrzebny nie Powinno ich być też za dużo pamiętamy że
  • jeśli mówimy o tej lewej ręce czyli sąd sprawiedliwość pewne ograniczenia albo
  • też Góra czyli siła tak Zastanawiamy się myśląc wprowadzając zasady ile mamy siły
  • Ile mamy energii żeby te zasady egzekwować
  • kolejna istotna wskazówka jest taka że jeśli już te zasady zostaną wprowadzone
  • to powinny być one nienaruszalne tak nie ma sensu
  • wprowadzać zasad które później będziemy łamać
  • i tutaj mądrość rabiniczna mówi o tym w ten sposób
  • jest taka kategoria
  • w Talmudzie niewłaściwego postępowania o którym mówi się że jest to ustawianie przeszkód
  • przed osobą niewidomą czyli to jest właśnie takie ustawianie reguł że nie
  • będą one wykonywane Tak więc lepiej jest tutaj mądrości nie
  • ustanawiać zasad niż ustanowić jakąś zasadę I później ją łamać
  • tak Czyli wybieramy zasady decydujemy się na to żeby były one właśnie
  • realistyczne odpowiednie do wieku dziecka odpowiednie do naszego stylu życia funkcjonowania rodziny i tak dalej i tak dalej To musimy je bardzo
  • dokładnie przemyśleć i kiedy już się decydujemy na zasady powinny być one nienaruszalne tak tutaj potem taki przykład
  • jak najbardziej żydowski z kategorii kosztowności tak jak wiemy dla
  • ortodoksyjnych Żydów jest to bardzo ważna kategoria aby przestrzegać
  • nakazów i zakazów dotyczących spożywania określonych rodzajów żywności tak Czyli
  • generalnie wskazany jest jedzenie żywności zaaprobowanej rabinicznie
  • koszernej i wydarzyła się pewna historia którą opowiadał pewien psychiatra żydowski
  • żeby u świadkiem takiej sceny w sklepie spożywczym Kiedy weszła ortodoksyjna
  • Żydówka z siedmioletnim chłopcem do sklepu i chłopiec poszedł do półki ze słodyczami przyniósł paczkę cukierków
  • i mówi mamo Czy możesz mi to kupić Mama mówi nie niestety jest niepotrzebna OK
  • chłopiec poszedł na miejsce tą paczkę cukierków przyniósł jakieś tam żelki
  • możesz mi to kupić nie jest niczego to przyniósł jakieś tam chipsy mam możesz
  • mi kupić chipsy nie jest niekoszerne odłożone miejsce Nie było żadnego problemu W tym momencie do sklepu wszedł ortodoksyjny Żyd podszedł do
  • półki z koszernymi słodyczami wybrał sobie ileś rzeczy zapłacił i wyszedł Powiedz popatrzył podszedł do tej samej półki wziął rzeki
  • lizaki cukierki kilkanaście w sumie rzeczy na które
  • bardzo miał ochotę przyszedł do mamy i mówi mamo Czy możesz mi to kupić
  • mama mówi tak to jedzenie jest koszerne rzeczywiście ale nie będę ci kupować bo
  • teraz jesteśmy przed lunchem A nie jemy słodyczy przed lantem I w tym momencie chłopiec wpadł w histerię tak rzucił się na ziemi zaczął kopać wrzeszczeć
  • krzyczeć zrobił się czerwony potem siny i Zajęło to
  • 50 sekund mama była gotowa kupić te wszystkie słodycze i
  • rzeczywiście kupiła słodycze i czym prędzej wyszli ze sklepu tak to jest
  • ilustracja zasad nienaruszalnych tak chłopiec wiedział że zasady koszerności są nienaruszalne więc nawet nie próbował
  • tutaj w jakiś sposób interweniować próbować osiągnąć swojego celu którym było otrzymanie słodyczy bo wiedział że te
  • zasady są nienaruszone tak natomiast zasada Ewidentnie nie jemy słodyczy przed lunchem była jak najbardziej naruszalna
  • taki tutaj mądrość Graniczna jest taka lepiej takich zasad które będą łamane
  • nie ustalać tak gdyż to po prostu psuje
  • morale tak podkopuje autorytet i samą ideę też zasady tak także to słów kilka
  • na temat wprowadzania dyscypliny takie Oczywiście wiadomo że tutaj przychodząc dalej myśląc o życiu tak no
  • to oczywiście będą się pojawiać kolejne pytania i na Tym też polega mądrość to z kolei z Księgi Przysłów że właśnie człowiek
  • który jest mądry będzie wiedział kiedy i w jaki sposób
  • stosować ustalać zasady i będzie w stanie przewidzieć ich konsekwencje tak
  • także jest tutaj oczywiście olbrzymie pole do przemyśleń do ustalania konkretnych sposobów działania i
  • postępowania tak w ramach tej kategorii dyscypliny czyli lewej ręki
  • teraz przechodzimy do ręki prawej tak Czyli do miłości tak do tej
  • najważniejszej jakości która powinna być źródłem i
  • to powinna towarzyszyć całemu procesowi wychowania dzieci i oczywiście również
  • funkcjonowania w rodzinie wraz z dziećmi dorosłymi również
  • Czyli jak okazywać miłość i tutaj podobnie jak w przypadku dyscypliny
  • powinno to być odpowiednie do wieku i
  • osobowości dziecka tak zdecydowanie czynnikiem takim jak być może w
  • większości przypadków tutaj jakoś twórczym jest czas tak mówi się teraz też dużo o na przykład rodzicielstwie bliskości tak
  • Gdzie tą podstawą jest budowanie więzi z dzieckiem spędzanie czasu z dzieckiem
  • okazywanie uwagi niepodzielnej uwagi Tak wiadomo że inaczej będzie to wyglądało
  • na każdym etapie rozwoju dziecka tak ale czas Uwaga to są te dwa elementy
  • które są niezbędne Jeśli chcemy okazywać i komunikować
  • miłość naszym dzieciom i tutaj Ostatnie pytanie Jak zachować
  • równowagę między nimi tak musimy tutaj myślę pamiętać o tej
  • podstawowej w zasadzie że miłość jest wszystkim tak że świat jest zbudowany na miłości
  • dyscyplina jest tym elementem towarzyszącym i umiejętnie
  • ową dyscyplinę czy owe zasady tutaj dozować tak tutaj wracając jeszcze do kwestii spędzania czasu
  • budując tą relację miłości i okazując myślejąc czas Poznajemy też Jak
  • najbardziej nasze dzieci co też ułatwia nam
  • decyzję odnośnie tego właśnie ile miłości ile tej dyscypliny w
  • którym momencie w jaki sposób okazywanej
  • Tutaj przychodzimy sobie dalej do celu Tak zakładamy że idzie nam świetnie
  • jesteśmy w stanie wcielić w życie dwie jakości miłość i dyscyplinę tak tą
  • prawą i lewą rękę i jaki cel osiągnięty tak myśląc o
  • wychowaniu dzieci czego Oczekujemy czego byśmy chcieli dla
  • naszych dzieci chcemy aby dzieci wyrosły na dorosłych którzy
  • będą posiadali lewą i prawą rękę czyli będą w stanie
  • funkcjonować w dyscyplinie tak I tu możemy mówić w
  • wypadku już większych starszych dzieci i dorosłych osób O samodyscyplinie i okazywaniu
  • względów na innych Tak na osoby funkcjonujące
  • wokół nas i prawa ręka czyli miłość tak Czyli
  • chcemy wychować osoby które będą w stanie okazywać miłość które będą w
  • stanie Zaangażować się tak odpowiedni sposób na danym etapie tak znaczy to
  • będzie wyglądało nie wiem u dwulatka inaczej to będzie wyglądało u dziecka 10-letniego u nastolatka czy u osoby ostatecznie dorosłej tak będą to inne
  • kategorie inny ciężar będzie tych działań ale chcemy aby tutaj
  • na każdym etapie nasze dzieci wykazywały się właśnie
  • samodyscypliną wykazywały wzgląd na innych był wpływ w stanie okazywać
  • miłość angażować się w życie też innych taki to jest taki człowiek który
  • wracając do 5 przykazania będzie mógł żyć i długo
  • w ziemi którą Bóg daje tak Czyli będzie miał to życie tak jak sobie to ostatnio
  • powiedzieliśmy w takim dobrostanie A taki To jest marzenie myślę każdego rodzica tak aby widzieć że jego dzieci
  • żyją dobrym życiem spełnionym
  • ważnym element chcę to podkreślić bo być może gdzieś
  • tam państwo byli w stanie to wysuszyć ta zasada wybrzmiewała też
  • to brzydko nazwałam indywidualizacja albo taki modny
  • marketingowy Term termin personalizacja że zasady powinny być
  • stosowane odpowiednią dla każdego dziecka
  • pojawia się ta sentencja w księdze przysłów Gdzie jest powiedziane Wychowuj chłopca zgodnie z jego drogą Kiedy będzie stary
  • nie zejdzie w niej tak wychodzi chłopce zgodnie z jego drogą albo inne
  • tłumaczenie mówisz zgodnie z jego darami zgodnie z jego talentami tak
  • zgodnie z jego predyspozycjami i wtedy kiedy będzie w taki sposób formowane
  • kształtowany jako osoba dorosła będzie tą osobą spełnioną tak odnajdziesz w
  • swoim życiu i będzie szedł spokojnie pewnie swoją drogą
  • Tak i to jest znowu myślę taki cel który przyświeca
  • nam jako rodzicom idąc dalej
  • do podsumowania naszych dzisiejszych rozważań tak tak nazwałam że jest to podsumowanie według hrabiego shaula
  • a Brzmi ono tak dzieci bądźcie posłuszny swoim rodzicom w Panu
  • bo to jest rzecz właściwa Szanuj swego ojca i matkę tak brzmi pierwsze
  • przykazanie z obietnicą aby ci się dobrze działo i abyś długo żył na ziemi
  • natomiast wy ojcowie nie pobudzajcie swoich dzieci do gniewu
  • wychowujcie je według wyraźnych reguł oraz wskazań pana
  • także tutaj zauważyć kolejność Najpierw to jest cytat listu do Efezjan najpierw
  • tutaj Paweł odwołuje się do tej relacji rodzice
  • dzieci dzieci Rodzice właśnie z perspektywy 5 przykazania Szanuj ojca
  • matkę zwraca uwagę na to że to jest przykazanie z obietnicą tak Czyli widzimy tutaj jego zanurzenie tej tradycji
  • formującej się tradycji rabinicznej
  • natomiast dodaję dalej wy ojcowie nie pobudzajcie spędzić do gniewu tak tutaj
  • możemy odnaleźć pewne echa właśnie tej zasady lewej i prawej ręki tak kiedy
  • mówiliśmy sobie o tym że ta nadmierna taka dyscyplina pozbawiona miłości może
  • być okrucieństwa Tak jest tutaj ostrzeżenie przed właśnie takim twardym egzekwowaniem dyscypliny pozbawionej
  • miłości ale równocześnie podkreślone jest że owad dyscyplina rozumiana właśnie jako
  • ograniczenie jako inna struktura jest potrzebna Tak to jest wyrażone wychowujcie je według wyraźnych reguł oraz wskazań pana
  • i w zamyśle ma to doprowadzić do harmonijnego życia w rodzinie i do wychowania dorosłych którzy w sposób harmonijny i z
  • sukcesem będą mieli swoje już samodzielne życie
  • i to myślę że tak krótko domyka nam temat życia w rodzinie
  • to ja Dziękuję państwu za uwagę
  • domknięcie było powiedziałabym rabiniczne Ale takiego dość specyficznego rabina i myślę że to odpowiada też na pytania które wpadały
  • po pierwszej części a cóż ma wspólnego judaizm chrześcijańską wychowanie
  • judaistyczne Dzięki prawda z chrześcijaństwem i tak dalej w tym w tym kontekście No okazuje się że jednak trochę ma
  • pierwsze pytanie moje tak z ciekawości jak w judaizmie
  • Izraelu kiedyś teraz tym wszystkim religijnym Izraelu traktuje się osoby
  • leworęczne oczywiście to są osoby inne Tak więc z
  • pewną rezerwą tak stanowią mniejszość statystycznie W
  • populacji Tak więc z rezerwą ale są to osoby o których myśli się
  • w takich kategoriach siły właśnie
  • i ta leworęczność kojarzona jest z pewną właśnie taką siłą charakteru i
  • samodyscypliną że to właśnie myśląc tej prawej lewej stronie o tych jakościach
  • że to są osoby które są w stanie tą samodyscyplinę wykazywać tak i Że w
  • pewien sposób myśli się o nich że jest to ich taką bardziej naturalną cechą tak
  • ta skłonność do dyscypliny tak czy rzeczywiście tak jest no to można sobie pomóc w rzeczywistość trzeba by było popatrzeć na takie
  • psychologiczne aspekty to znaczy połączenia właśnie konkretnie z konkretnymi półkulami mózgu dlatego że to jest właśnie kwestia tej aktywności
  • nie pamiętam jak to w tej jak to dokładnie wygląda natomiast no tutaj
  • w naszych zachodnich ogólnie [Muzyka]
  • w zasadzie traktuje się takie osoby zupełnie normalnie no bo powstaje mnóstwo też rzeczy które są dostosowania i dla prawo
  • i dla leworęcznych jednocześnie albo wyspecjalizowane dla
  • osób leworęcznych chociażby myszki komputerowe
  • akurat mam leworęczną mamę więc jest mama była sobie o tej leworęczności
  • rozmawiamy moja mama akurat była właśnie w tym czasie prawda że była przestawiana także przestawiono ją na tyle że pisała że pisze obecnie prawą ręką ale na
  • przykład wszystkie takie czynności które wymagają nie wiem precyzyjnego na
  • przykład cięcia krojenia Lubisz żyć więc wszystko wycina lewą ręką na przykład więc gdzieś tu ten element został mam też leworęcznego męża którego próbowano
  • przestawić ale się nie dał całkowicie lewo z wielką krzywdą dla osób przedstawionych wtedy kiedy było dlatego
  • że no chociażby różnego rodzaju problemy logopedyczne się pojawiały w momencie
  • przedstawienia oraz inne tego typu to stąd moje pytanie dla dlatego że wiem że
  • w wielu kulturach osoby leworęczne czy oburęczne są traktowane
  • inaczej w niektórych lepiej w niektórych gorzej różnie to wynika A tutaj akurat
  • ta kwestia lewej i prawej ręki była dość istotna i zdaje się to nie jest jedyna
  • taka sytuacja w której gdzieś w tych rabinicznych rozważaniach się ta lewa i
  • prawa ręka pojawia tak to jest taka dosyć podstawowa
  • koncepcja i też podrzucę tak nie rozwijając już może tego wątku bardziej
  • że lewa strona to jest strona żeńska A
  • prawa to jest strona męska tak ciekawe prawda bo
  • teoretycznie lewa ręka która reprezentuje tą siłę i dyscyplinę jest powiązana z żeństwością a nie z męskością
  • w naszym kręgu kulturowym właśnie No to kobieta reprezentuje te wszystkie cechy
  • typu miłość i tak dalej Zresztą mówi się że matka to pobłaża wszystkim dzieciom i tak dalej i czekajcie Niech tata przyjdzie
  • Natomiast tutaj właśnie to też bardzo ciekawa koncepcja w gruncie rzeczy to
  • też jest temat na jakiś właśnie taki wykład dotyczący tych relacji prawej i
  • lewej strony i co one oznaczają nawet w alfabecie są męskie litery i żeńskie litery to też jest ciekawe
  • Ale wróćmy do pytań Może już teraz do pytań Które zostały nam przesłane
  • jak wygląda stosunek do stosowania różnego typu kar w ujęciu nauk
  • rabinicznych no więc właśnie tutaj Myślę że kwestia tej miłości jako te jakości nadrzędnej tak a dyscypliny jako
  • towarzyszące jej Myślę że tu wiele wyjaśnia ważnym takim aspektem też
  • karania czy no właśnie no powiedzmy sobie karania czy wychowywania czy okazywanie dyscypliny jest element zawstydzania
  • albo właśnie nie zawstydzania tak jest bardzo mocno podkreślane aby nie zawstydzać ludzi w ogóle I to też się odnosi do dzieci tak to
  • No widzi w dzieciach ludzi tak to niekoniecznie było takie oczywiste na
  • przestrzeni w historii dlatego te zasady jeśli jeśli karać to
  • w ostateczności tak i na pewno niepublicznie i na pewno nie to jest
  • zasada i do tego też gdzieś to już musiało być obecne w tej ustnej tradycji
  • tak do czego się Paweł odnosi żeby nie robić też tego w Gniewie także
  • ostrzeżenie dla ojców żeby nie nie pobudzali pobudzali do gniewu swoich
  • dzieci czyli żeby właśnie ta surowość nie była taka ta dyscyplina nie była nadmierna i też żeby nie egzekwować jej w Gniewie tak żeby mieć cały czas na
  • względzie to dobrodziecka kierować się tą zasadą miłości i jeśli konieczne jest dyscyplinowa nie to robić to ze względu na dobro dziecka tak czy na Gniewie na
  • pewno niepublicznie na pewno nie upokarzać pewnie gdzieś tam jest też w tle pytanie o Kary cielesne tak że judaizm nie
  • zaleca kar cielesnych ale też ich nie zabrania Czyli jeśli zakładamy że potrzebna jest kara
  • cielesna to z kolei też robi właśnie przede wszystkim nie wie i jest napisane że jeśli musisz uderzyć to Uderz sznurowadłem tak czyli jakby ta
  • najmniejsza możliwa to jest też zasada karania najmniejsza możliwa kara czy
  • najmniejsze możliwe takie Ograniczenia które zadziałają
  • tak ciekawe jest dlatego że u nas w naszych środowiskach kilka lat
  • temu przetoczyła się dyskusja wokół książki właśnie dotyczącej karania dzieci tutaj byli też za i przeciw właśnie
  • głównie o kary fizyczne chodziło no i dużo osób powoływało się właśnie na
  • Biblię na księgi mądrościowe że tam przecież jest cała masa takich odniesień do nie żałowania rózgi i różnych innych tego typu rzeczy i że w związku z
  • powyższym jest to jak najbardziej wskazane natomiast
  • No z tego co mówisz że okazuje się że judaizm jakby odszedł od takiej formy
  • karania i i powiedzmy takiego upodobania w tego typu karach
  • zdecydowanie upodobania jest brak myślę tak jest No właśnie ta koncepcja taka że
  • dyscyplina jest potrzebna jako ten element towarzyszący konieczny okazywaniu miłości tak ale to nie jest cel na pewno sam w sobie i ten element
  • rózgi tak to z 13 rozdziału księgi przypowieści
  • jest Taka formuła w judaizmiernicznym niż stanu hativing
  • czyli Że natura się zmienia czy rzeczy się zmieniają tak że pewne konkretne sposoby które były odpowiednie w danym czasie
  • przestają być odpowiednie w innym tak Czyli mówiąc językiem bardziej współczesnym mówimy o tych uwarunkowaniach kulturowych tych
  • czynnikach zmiennych tak które należy brać pod uwagę no i ten element był już
  • obecny także myślę że to jak no z różnymi innymi
  • zagadnieniami Należy się zastanowić tak w jaki sposób tą mądrość obecną w Biblii
  • powiedzmy Tak stosować odpowiednią dzisiaj prawda to No i to są
  • trudne pytania i dlatego mamy dyskusję Prawda gdyby to było takie super oczywiste to nigdy o tym nie dyskutował oczywiście o tych pytań też to jest
  • ogólnie dotyczy modelu rodziny modelu relacji właśnie rodzice dzieci i tak
  • dalej I do tego nawiązuje też takie pytanie które tutaj zostało przesłane jak te zasady mają się do
  • współczesnych zasad pedagogicznych dotyczących chociażby szkodliwości wymagania bezwzględnego posłuszeństwa od dzieci
  • ale wydaje mi się że tutaj właśnie nie mówimy o tym bezwzględnym posłuszeństwie tak wydaje mi się że to właśnie że to posłuszeństwo
  • można powiedzieć jest względne tą bezwzględną naczelną zasadą jest właśnie
  • zasada zasada miłości tak a Posłuszeństwo jest tylko
  • funkcją pomocniczą prawda
  • współcześnie coraz częściej mówi się że właśnie wychowywanie dzieci w takim dylu
  • czy nawet no coraz częściej mówi się też o szkole w tym kontekście że model
  • szkolny w którym te dzieci funkcjonują właśnie musząc siedzieć w ławkach będąc się słuchać no bo to też powiedzmy sposób
  • organizacji szkoły to wymusza musząc wykonywać w określony sposób
  • różnego rodzaju zadania i ćwiczenia w gruncie rzeczy w
  • wielu przypadkach przynosi więcej szkody niż pożytku i jest modelem który
  • należałoby zmienić zresztą takie działania są podane chociażby w
  • krajach skandynawskich z dużym powodzeniem i tutaj przekładając to na
  • rodzinę oczywiście z jednej strony mam ten stereotyp bezstresowego wychowania dzieci który
  • pokutuje to znaczy nie polega w rzeczywistości na tym żeby
  • to było wychowanie w ogóle bez żadnych zasad i bez i bez niczego natomiast pokutuje taki stereotyp że pan te pokolenia wychowane bezstresowo teraz
  • wchodzą w życie i w ogóle a z drugiej strony mam coraz więcej
  • takich [Muzyka] badań z zakresu właśnie pedagogiki które wskazują że wychowywanie tak zwanej
  • grzecznych dzieci wcale nie jest dobry ani dla tych dzieci ani dla ich rodziców dlatego że jest to w zasadzie Funkcjonowanie rodziny w
  • ciągłym stresie bo rodzice cały czas się obawiają że dziecko Gdzieś będzie
  • niegrzeczne dziecko chce naturalny sposób spełniać życzenia rodziców No bo to są najbliższe mu osoby
  • i chcę Zasłużyć w jakiś sposób a to znowu to jest to przeświadczenie że musi
  • sobie zasłużyć na ich miłość i to wszystko razem właśnie wprowadza pewnego
  • rodzaju mury w rodzinie i dlatego z taką siłą na przykład w okresie dojrzewania odbywają się bunty nastolatków bo właśnie
  • to jest ten moment w którym gdzieś te wszystkie granice te wszystkie
  • te wszystkie mury zaczynają naprawdę dziecku bardzo bardzo przeszkadzać no i
  • tutaj w tym kontekście właśnie to o czym ty mówiłaś ta nadrzędność Miłości nad
  • dyscypliną to że dyscyplina jest naczyniem a naczynie też może być różnie bo naczyniem może być też własna dłoń tak na dobrą sprawę odnośnie tej wody
  • jest wydaje mi się taką bardzo rozsądną bardzo rozsądnym sposobem na życie
  • kwestia tej równowagi prawda to też pamiętamy o tej takiej indywidualizacji
  • z podejścia tak każde dziecko będzie wymagało tutaj innych proporcji tak ale
  • co do zasady Miłość powinna być bezwarunkowa tak a dyscyplina
  • powinna być czy te zasady które w ramach tej dyscypliny wprowadzamy powinny być
  • jasne i zrozumiałe tak można to też skrócić w ten sposób że miłość powinna
  • być warunkowa A właśnie dyscyplina obwarowana warunkami a nie odwrotnie jak to czasami właśnie co poniektóre osoby odczytują Chociażby z Biblii że właśnie
  • na miłość to trzeba sobie zasłużyć a dyscyplinę to się ma przez sam fakt
  • bycia dzieckiem jest to bardzo ciekawy temat tak naprawdę i myślę że rzeczywiście
  • czy kwestia poradnictwa chrześcijańskiego czy kwestia w ogóle
  • pedagogiki W tym ujęciu wielkich religii świata mogłaby być interesującym tematem do pociągnięcia
  • dalej i za bardzo serdecznie ci dziękuję niespodziewanie okazało się to bardzo
  • praktyczne również i takie współczesne powiedziałabym problemy które podnoszą
  • po raz kolejny pokazujesz że Zresztą podobnie jak inne nasza
  • wykładowczyni która zajmuje się judaizmem pokazujesz nam właśnie w jaki
  • sposób na praktyczne życie się te zasady przekłada i bardzo mi się podobało to że właśnie
  • dostosowujemy do swoich własnych możliwości te zasady i lepiej nikt nie
  • tworzyć niż je łamać to jest bardzo bardzo dobra rada mam trójkę dzieci tak To wiem o czym mówię trochę chociaż
  • no trochę jak z Małego Księcia prawda rozmowa z królem że nie może się w
  • słońcu nakazać zachodzić w związku z powyższym tego nie robi prosta sprawa państwu również bardzo serdecznie
  • dziękuję i zapraszam państwa za tydzień online
  • fake newsy chrześcijańskie fake newsy również w ramach Dolnośląskiego
  • festiwalu nauki i dni seniora jak wiadomo
  • kwestia zjawisko fake newsów obejmuje wszystko nie są od niego wolne również
  • religie w tym chrześcijaństwo przy czym taki rozpowszechnianie nieprawdziwych
  • informacji na temat własnej religii lub konkurencyjnych rodzajów duchowości jest zjawiskiem zwanym od tysiącleci to był internetu te działania zyskały swoje
  • nowe skuteczne Bardzo skuteczne nawet niekiedy narzędzia i niestety również w
  • chrześcijańskich serwisach oraz mediach społecznościowych możemy natknąć się na nieprawdziwe niesprawdzone i bezrefleksyjnie upowszechnionej
  • informacji podobnie jak w przypadku fake newsów związanych ze zdrowiem także te
  • na tematy religijne mogą wyrządzić bardzo wiele szkód i to wschód takich
  • bardzo realnych dlatego że osoby które rozpowszechniają różnego rodzaju fake
  • newsy właśnie dotyczące kwestii religijnych mogą zarazić nas na straty
  • zarówno finansowe i to bynajmniej nie tylko przez takie typowe kwestie jak
  • Fishing czy inne oszustwo internetowe ale po prostu na przykład na to że będziemy wpłacać na zbiórkę na coś co nie miało miejsca chociażby
  • o tym skąd w ogóle biorą się fake newsy o tematyce religijnej jaką jakie
  • promocyjną funkcję i jakie cele przyświecają ich twórcom będziemy właśnie rozmawiać Podczas kolejnego spotkania w ramach awst online i
  • będziemy właśnie rozmawiać dokładnie dlatego że będzie nas trójka albo czwórka jeszcze w tej chwili czekam na
  • potwierdzenie spróbujemy pokazać to zjawisko od różnych stron No i oczywiście poradzić państwo Gdzie szukać rzetelnych
  • informacji na temat kościołów w związku wyznaniowych i tego co się w ogóle w świecie chrześcijańskim dzieje także bardzo serdecznie państwa zapraszam No a
  • jeżeli chodzi o dzisiaj Raz jeszcze dziękuję tobie i za Raz jeszcze dziękuję państwu i do zobaczenia za tydzień
Pobierz transkrypcję (TXT)