Rodzice swoich dzieci, dzieci swoich rodziców – żyć w rodzinie długo i szczęśliwie – 2
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Rodzice swoich dzieci, dzieci swoich rodziców - żyć w rodzinie długo i szczęśliwie - 2 | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19 można powiedzieć że już jest
- wieczór przynajmniej tutaj u nas rozpoczynamy WSP online i zgodnie z
- obietnicą kolejna druga część wykładów jeszcze wakacyjnych jest już z nami Iza
- bućkowska która opowie o tym jak żyć w rodzinie długo i
- szczęśliwie według żydowskich mądrości
- z takich skarbnic jak Dekalog oraz jego rozwinięcie w interpretacji rabinicznej
- tak jak już mówiliśmy w pierwszej części skupiliśmy się na stosunku dzieci do
- rodziców jak rozumiem druga część będzie poświęcona tym odwrotnym relacjom czyli
- rodziców i w stosunku rodziców do dzieci nie przedłużając już Iza zapraszam
- Dziękuję arciu Witam Powiem przekornie może trochę chce zawsze tą cenę wierzyć że jeszcze ciągle trwa lato
- ciągle jeszcze trwa latał u nas na północy jest jeszcze zupełnie jasno
- zatem Dzień dobry państwu dzisiaj porozmawiamy sobie o tym dalej o tym jak żyć w rodzinie długo i szczęśliwie
- ostatnio właśnie mówiliśmy sobie o życiu w rodzinie o relacjach rodzice
- dzieci z perspektywy 5 przykazania czyli czci ojca twego i matkę z twoją abyś
- długo żył w ziemi którą pan Bóg twój ci daje a dzisiaj właśnie opowiemy sobie o
- zobowiązaniach rodziców wobec dzieci i dzisiaj sięgniemy tutaj do skarbnicy
- mądrości żydowskiej konkretnie do Talmudu
- zatem sięgamy do do Talmudu do traktatu Sota i podstawowa zasada
- wychowania które ma doprowadzić do tego aby dzieci
- z sukcesem pomyśli przychodziły przez życie brzmi niech twoja lewa ręka zawsze
- odpycha A twoja prawa ręka zawsze przyciąga i prawdopodobnie dla większości z nas brzmi to dosyć enigmatycznie dlatego
- będziemy chcieli przyjrzeć się poszczególnym elementom tego twierdzenia
- i ich wzajemnej relacji Czyli co musimy sobie tutaj wyjaśnić aby
- tą tę głęboką mądrość lepiej zrozumieć Otóż musimy powiedzieć Czyli jest ta
- lewa ręka prawa ręka oraz też zastanowimy się nad tym dlaczego taka
- kolejność tak dlaczego najpierw lewa ręka odpycha a następnie prawa ręka
- przyciąga tak czy Lewa jest ważniejsza czy prawa jest ważniejsza czy są równie
- ważne jakie znaczenie ma ta kolejność na te pytania Postaramy się sobie odpowiedzieć zatem lewa ręka
- lewa ręka inaczej mówi się
- o tej rzeczywistości o tym aspekcie
- funkcjonowania szerzej też patrząc całego świata
- mówi się o tym że jest to win albo Góra win oznacza sąd gbura
- oznacza siłę inaczej możemy powiedzieć że jest to
- pewne ograniczenie tak czyli mamy są sprawiedliwość zasady
- pewną siłę obecną tutaj przynosząc to na język wychowania do
- tego odnosimy to stwierdzenie dzisiaj możemy mówić o dyscyplinie
- albo o budowaniu pewnej takiej struktury rzeczywistości tak dyscyplina w sensie
- budowania pewnej struktury budowanie pewnych ograniczeń w których
- dziecko człowiek może funkcjonować tak bo ten zasadę jak najbardziej odnosimy
- do wychowania dzieci do funkcjonowania w rodzinie ale też do relacji uczeń nauczyciel
- tak do relacji być może też
- pracodawca zatrudniona tak ale my skupiamy się na tym kontekście rodziny dzisiaj czyli mamy tutaj lewą rękę
- która odnosi się do dyscypliny prawa ręka
- to Hessen i haset oznacza Miłość i tak jak to
- tutaj rozwinęłam jest to miłość niczym niezasłużona bezwarunkowa
- czyli to jest dokładnie taka miłość jaką Bóg okazuje człowiekowi
- tak czyli mamy tutaj lewą rękę która jest właśnie tą sprawiedliwością
- sądem pewnym ograniczeniem i mamy prawą rękę która jest całkowitą pełną
- totalną niczym nie zasłużoną bezwarunkową miłością tak wydaje się że
- te dwie rzeczywistości są bardzo trudne do połączenia
- a jednak nasze twierdzenie mówi o prawej o lewej ręce która odpycha i o prawej
- ręce która przyciąga tak czyli mamy tutaj do czynienia z
- pewnym paradoksem taki jak też mawiał pewien rabin że każda prawda jest
- paradoksem tak jeśli w jakimś twierdzeniu w jakiejś właśnie prawdzie
- nie kryje się ten paradoks to nie jest to prawda tak zostawiam to twierdzenie żeby się państwo nad tym trochę postanawiali czy
- rzeczywiście tak jest Idziemy dalej
- wspominana jest najpierw lewarek później prawa ale odwołując się tutaj do pewnego
- zdania które Dawno dawno temu wyśpiewywali czterej młodzieńcy All you
- need is love i jest to twierdzenie też prawdą odnośnie tej talmudetycznej zasady Otóż miłość jest tutaj
- tym Najważniejszym elementem tak Czyli ta prawa ręka jest tutaj
- najważniejsza tak miłość jest wszystkim
- nie miłość jestem podstawową zasadą dzięki której został zbudowany świat jak
- też to odnoszą i przedstawiają menedrcy świat został zbudowany na miłości świat
- został zbudowany i stworzony Dzięki właśnie heset czyli Dzięki tej miłości którą Bóg zdecydował się nie wiadomo dlaczego
- okazywać człowiekowi tak wody zmienia światło wobec niej człowieka zdecydował się okazywać tą miłość i podtrzymywać relacje z człowiekiem
- zdecydował się na to aby stworzyć sobie naród i też podtrzymywać z tym swoim
- narodem relacja tak i przez analogię
- możemy powiedzieć że tutaj tak samo jedynym powodem posiadania dzieci jest
- miłość tak Czyli przyczyną i ostatecznym celem
- posiadania dzieci posiadania pod kwotomstwa jest miłość teraz możliwość
- okazywania dzieciom miłości tak i Widzimy tutaj już
- zdecydowanie że ta relacja rodzice dzieci absolutnie nie jest równoważna
- tak mówiliśmy sobie w pierwszym spotkaniu o pewnych zobowiązaniach dzieci wobec rodziców ale teraz kiedy przychodzimy do zobowiązań rodziców
- wobec dzieci to widzimy że tutaj ten ciężar jest rzeczywiście całkowicie
- po stronie rodziców tak ten ciężar i odpowiedzialność za dzieci i wobec dzieci należy tutaj do rodziców tak mówimy tutaj w kontekście
- rodziny w kontekście wychowania kiedy jeszcze dzieci są na etapie zależności od rodziców tak to oczywiście będzie się zmieniać wraz z tym kiedy dziecko
- dojrzewa i kiedy ostatecznie staje się dorosła to jest tutaj na początku Asia
- nawiązywała czyli można przeprowadzić taką analogię też wychodząc od tego piątego przykazania o
- którym mówiliśmy ostatnio i powiedzieliśmy sobie że ono należy do tej pierwszej tablicy przykazań które regulują
- Relacje pomiędzy Bogiem a człowiekiem tak to przykazania odnosi się do
- rodziców i Zastanawialiśmy się czy oznacza to że rodzice są Bogiem
- i można sobie to odpowiedzieć w taki sposób że w pewnym sensie tak gdyż
- stanowią można powiedzieć taki obraz Boga czy pewne odzwierciedlenie boga dla
- dzieci takie podobnie jak Bóg obdarza człowieka konkretnie
- swój lud Izrael tą bezwarunkową miłością na której wszystko jest zbudowane tak
- też rodzice w taki sam sposób zachowują się wobec dzieci i modelują miłość wobec
- dzieci tak Czyli ostatecznym celem jest tutaj okazywanie
- miłości możemy tutaj też sobie patrzeć na tą analogię prawej i lewej ręki
- człowiek jak wiemy nie jest zbudowany symetrycznie zawsze któraś strona najczęściej prawa właśnie jestem stroną dominującą
- astronalewa jest stroną podporządkowaną tak Czyli ta tą dominującą siłą sięgając
- te geologii ludzkiego ciała jest właśnie ta ręka prawa czyli miłość
- a ręka lewa i jest tą ręką stroną podporządkowaną towarzyszącą Ta która tylko
- istnieje tylko i wyłącznie ze względu na tą dominującą stronę tak czyli jakby
- tutaj sprawiedliwość Czy sąd czy to ograniczenie jest ujęte w kontekście miłości tak takiej to
- stwierdzenie brzmi że świat został zbudowany na miłości tak tylko i wyłącznie a nie na miłości i Sprawiedliwości
- chociaż sposobem w jaki Bóg kieruje światem jest również używanie tej prawej
- i lewej ręki tak ale lewa Posiada swoje znaczenie tylko w
- kontekście tej dominującej Posługując się terminologią naszego
- muzycznego twierdzenia także Idźmy sobie dalej Dlaczego zatem ta lewa ręka wymieniona jest jako pierwsza
- także lewa odpycha prawa przyciąga i jest możemy tutaj posłużyć się taką
- klasyczną metaforą jaką posługiwali się też rabini porównując
- miłość do wody tak Jeśli chcemy napić wody to woda jest
- tym czego czego potrzebujemy tak czego chcemy w danym momencie ale żeby móc
- napić się wody potrzebujemy też naczynia tak naczynie
- pełni tutaj rolę służebną względem wody tak która je napełni ale jest
- niezbędne aby można było się napić tak aby rzeczywiście tą wodę o którą nam
- chodzi móc przyjąć tak Czyli tutaj mamy tą kolejność najpierw naczynie
- później ten element który naczynie napełnia tak
- Czyli Stąd mamy taką kolejność najpierw lewa ręka czyli najpierw wymieniana jest
- ta dyscyplina a później wymieniana jest miłość chociaż tą miłość jest tutaj
- cennym tak jest tym do czego dążymy i jest tą jakością
- którą myśląc w kategoriach rodziny chcemy otaczać nasze dzieci i w której
- chcemy nasze dzieci wychowywać zatem Podsumowując sobie tutaj ową kolejność
- Ta która pamiętamy o tym że lewa jest służebna tak gdybyśmy mieli sobie
- wyobrazić lewą rękę tylko i wyłącznie czyli tą
- dyscyplinę siłę bez miłości dochodzimy tutaj do okrucieństwa
- tak dyscyplina twarda wymagająca bez tego elementu miłości
- w kraju przypadkach przeistacza się okrucieństwo tak
- Natomiast jeśli będziemy mieć prawą rękę bez lewej czyli miłość bez dyscypliny
- dochodzimy do chaosu tak stąd też mamy połączenie tych obu
- jakości miłości wraz z dyscypliną
- i to jest ta podstawowa zasada do której się tutaj odwołujemy czyli potrzebujemy
- tych dwóch jakości nadrzędnej jakości jaką jest miłość i w tej takiej
- formującej towarzyszącej którą jest dyscyplina i to jest dosyć wydaje się
- prosta koncepcja natomiast oczywiście najbardziej
- problematyczne będzie tutaj wprowadzanie tej koncepcji w życie tak jak nieładnie
- mówiąc Diabeł tkwi w szczegółach tak Czyli tutaj pojawiają się pytania dość
- oczywiste jak wprowadzać dyscyplinę jak okazywać miłość
- i może to jest też najtrudniejsza kwestia Jak zachować równowagę między
- nimi tak Czyli jak zachować tą równowagę między lewą ręką a prawą ręką tak na ile
- odpychać mówiąc metaforycznie tą lewą ręką na ile
- tą prawą ręką przyciągać
- i wracając tutaj do metafory wody mamy kolejną klasyczną metaforę która
- ilustruje tutaj ten zasadę a jest nią woda w postaci deszczu tak
- kiedy wyobrażamy sobie mówiąc tutaj próbuje tutaj sfrustrować
- Tę potrzebę równowagi tak pomiędzy właśnie miłością a dyscypliną pomiędzy
- tą prawą a lewą ręką tak Kiedy myślimy o miłości w kategoriach wody w postaci
- deszczu tak to deszcz który spada na ziemię powoduje że rośliny wzrastają jest wyrazem miłości jest wyrazem Bóg
- błogosławieństwa kiedy tego deszczu jest za mało tak
- ziemia pozostaje nie nawodniona pozostaje sukka mamy wtedy do czynienia z pustynią
- kiedy tego deszczu jest za dużo kiedy ta miłość jest absolutnie
- wylewana bardzo obficie bez żadnych ograniczeń
- mamy do czynienia z powodzią dlatego potrzebujemy
- deszczu tak który pada odpowiednie długo aby ziemie nawodnić ale ma swoją
- ograniczenia w którymś momencie kończy się aby nie doszło do powodzi tak aby rośliny mogły wzrastać takiej równowagi
- potrzebujemy w rodzinie w postępowaniu z dziećmi
- i teraz tak myślę że potrzebne byłoby
- kolejne albo cykl być może byśmy przychodzą tutaj w trakcie naszych
- spotkań pomysły na kolejne cykle spotkań i myślę że
- mogło być to spotkania ze specjalistami z zakresu wychowania dzieci z
- psychologii może Osoby które zajmują się relacjami na przykład Asia żytkowie
- tutaj Asiu podpowiadam aby pokazać nam w jaki
- sposób zastosować te zasady to do czego ja się
- odwołam to pewne takie ogólne wytyczne
- tak zaraz będziemy mówić o celu Natomiast odpowiedź na pytanie Może wrócimy sobie
- tutaj do właśnie na pytanie jak wprowadzać dyscyplinę
- tak jeśli jak rozumiem już wiemy że jest to jakość
- której której potrzebujemy Rodzinie w wychowaniu dzieci
- Zastanawiamy się teraz jak to zrobić to podstawową
- taką wskazówką może tutaj być to aby zasady były
- realistyczne realistyczne w kontekście funkcjonowania rodziny
- i też odpowiednie do wieku dziecka Tak tutaj też ten
- realizm jest nam potrzebny nie Powinno ich być też za dużo pamiętamy że
- jeśli mówimy o tej lewej ręce czyli sąd sprawiedliwość pewne ograniczenia albo
- też Góra czyli siła tak Zastanawiamy się myśląc wprowadzając zasady ile mamy siły
- Ile mamy energii żeby te zasady egzekwować
- kolejna istotna wskazówka jest taka że jeśli już te zasady zostaną wprowadzone
- to powinny być one nienaruszalne tak nie ma sensu
- wprowadzać zasad które później będziemy łamać
- i tutaj mądrość rabiniczna mówi o tym w ten sposób
- jest taka kategoria
- w Talmudzie niewłaściwego postępowania o którym mówi się że jest to ustawianie przeszkód
- przed osobą niewidomą czyli to jest właśnie takie ustawianie reguł że nie
- będą one wykonywane Tak więc lepiej jest tutaj mądrości nie
- ustanawiać zasad niż ustanowić jakąś zasadę I później ją łamać
- tak Czyli wybieramy zasady decydujemy się na to żeby były one właśnie
- realistyczne odpowiednie do wieku dziecka odpowiednie do naszego stylu życia funkcjonowania rodziny i tak dalej i tak dalej To musimy je bardzo
- dokładnie przemyśleć i kiedy już się decydujemy na zasady powinny być one nienaruszalne tak tutaj potem taki przykład
- jak najbardziej żydowski z kategorii kosztowności tak jak wiemy dla
- ortodoksyjnych Żydów jest to bardzo ważna kategoria aby przestrzegać
- nakazów i zakazów dotyczących spożywania określonych rodzajów żywności tak Czyli
- generalnie wskazany jest jedzenie żywności zaaprobowanej rabinicznie
- koszernej i wydarzyła się pewna historia którą opowiadał pewien psychiatra żydowski
- żeby u świadkiem takiej sceny w sklepie spożywczym Kiedy weszła ortodoksyjna
- Żydówka z siedmioletnim chłopcem do sklepu i chłopiec poszedł do półki ze słodyczami przyniósł paczkę cukierków
- i mówi mamo Czy możesz mi to kupić Mama mówi nie niestety jest niepotrzebna OK
- chłopiec poszedł na miejsce tą paczkę cukierków przyniósł jakieś tam żelki
- możesz mi to kupić nie jest niczego to przyniósł jakieś tam chipsy mam możesz
- mi kupić chipsy nie jest niekoszerne odłożone miejsce Nie było żadnego problemu W tym momencie do sklepu wszedł ortodoksyjny Żyd podszedł do
- półki z koszernymi słodyczami wybrał sobie ileś rzeczy zapłacił i wyszedł Powiedz popatrzył podszedł do tej samej półki wziął rzeki
- lizaki cukierki kilkanaście w sumie rzeczy na które
- bardzo miał ochotę przyszedł do mamy i mówi mamo Czy możesz mi to kupić
- mama mówi tak to jedzenie jest koszerne rzeczywiście ale nie będę ci kupować bo
- teraz jesteśmy przed lunchem A nie jemy słodyczy przed lantem I w tym momencie chłopiec wpadł w histerię tak rzucił się na ziemi zaczął kopać wrzeszczeć
- krzyczeć zrobił się czerwony potem siny i Zajęło to
- 50 sekund mama była gotowa kupić te wszystkie słodycze i
- rzeczywiście kupiła słodycze i czym prędzej wyszli ze sklepu tak to jest
- ilustracja zasad nienaruszalnych tak chłopiec wiedział że zasady koszerności są nienaruszalne więc nawet nie próbował
- tutaj w jakiś sposób interweniować próbować osiągnąć swojego celu którym było otrzymanie słodyczy bo wiedział że te
- zasady są nienaruszone tak natomiast zasada Ewidentnie nie jemy słodyczy przed lunchem była jak najbardziej naruszalna
- taki tutaj mądrość Graniczna jest taka lepiej takich zasad które będą łamane
- nie ustalać tak gdyż to po prostu psuje
- morale tak podkopuje autorytet i samą ideę też zasady tak także to słów kilka
- na temat wprowadzania dyscypliny takie Oczywiście wiadomo że tutaj przychodząc dalej myśląc o życiu tak no
- to oczywiście będą się pojawiać kolejne pytania i na Tym też polega mądrość to z kolei z Księgi Przysłów że właśnie człowiek
- który jest mądry będzie wiedział kiedy i w jaki sposób
- stosować ustalać zasady i będzie w stanie przewidzieć ich konsekwencje tak
- także jest tutaj oczywiście olbrzymie pole do przemyśleń do ustalania konkretnych sposobów działania i
- postępowania tak w ramach tej kategorii dyscypliny czyli lewej ręki
- teraz przechodzimy do ręki prawej tak Czyli do miłości tak do tej
- najważniejszej jakości która powinna być źródłem i
- to powinna towarzyszyć całemu procesowi wychowania dzieci i oczywiście również
- funkcjonowania w rodzinie wraz z dziećmi dorosłymi również
- Czyli jak okazywać miłość i tutaj podobnie jak w przypadku dyscypliny
- powinno to być odpowiednie do wieku i
- osobowości dziecka tak zdecydowanie czynnikiem takim jak być może w
- większości przypadków tutaj jakoś twórczym jest czas tak mówi się teraz też dużo o na przykład rodzicielstwie bliskości tak
- Gdzie tą podstawą jest budowanie więzi z dzieckiem spędzanie czasu z dzieckiem
- okazywanie uwagi niepodzielnej uwagi Tak wiadomo że inaczej będzie to wyglądało
- na każdym etapie rozwoju dziecka tak ale czas Uwaga to są te dwa elementy
- które są niezbędne Jeśli chcemy okazywać i komunikować
- miłość naszym dzieciom i tutaj Ostatnie pytanie Jak zachować
- równowagę między nimi tak musimy tutaj myślę pamiętać o tej
- podstawowej w zasadzie że miłość jest wszystkim tak że świat jest zbudowany na miłości
- dyscyplina jest tym elementem towarzyszącym i umiejętnie
- ową dyscyplinę czy owe zasady tutaj dozować tak tutaj wracając jeszcze do kwestii spędzania czasu
- budując tą relację miłości i okazując myślejąc czas Poznajemy też Jak
- najbardziej nasze dzieci co też ułatwia nam
- decyzję odnośnie tego właśnie ile miłości ile tej dyscypliny w
- którym momencie w jaki sposób okazywanej
- Tutaj przychodzimy sobie dalej do celu Tak zakładamy że idzie nam świetnie
- jesteśmy w stanie wcielić w życie dwie jakości miłość i dyscyplinę tak tą
- prawą i lewą rękę i jaki cel osiągnięty tak myśląc o
- wychowaniu dzieci czego Oczekujemy czego byśmy chcieli dla
- naszych dzieci chcemy aby dzieci wyrosły na dorosłych którzy
- będą posiadali lewą i prawą rękę czyli będą w stanie
- funkcjonować w dyscyplinie tak I tu możemy mówić w
- wypadku już większych starszych dzieci i dorosłych osób O samodyscyplinie i okazywaniu
- względów na innych Tak na osoby funkcjonujące
- wokół nas i prawa ręka czyli miłość tak Czyli
- chcemy wychować osoby które będą w stanie okazywać miłość które będą w
- stanie Zaangażować się tak odpowiedni sposób na danym etapie tak znaczy to
- będzie wyglądało nie wiem u dwulatka inaczej to będzie wyglądało u dziecka 10-letniego u nastolatka czy u osoby ostatecznie dorosłej tak będą to inne
- kategorie inny ciężar będzie tych działań ale chcemy aby tutaj
- na każdym etapie nasze dzieci wykazywały się właśnie
- samodyscypliną wykazywały wzgląd na innych był wpływ w stanie okazywać
- miłość angażować się w życie też innych taki to jest taki człowiek który
- wracając do 5 przykazania będzie mógł żyć i długo
- w ziemi którą Bóg daje tak Czyli będzie miał to życie tak jak sobie to ostatnio
- powiedzieliśmy w takim dobrostanie A taki To jest marzenie myślę każdego rodzica tak aby widzieć że jego dzieci
- żyją dobrym życiem spełnionym
- ważnym element chcę to podkreślić bo być może gdzieś
- tam państwo byli w stanie to wysuszyć ta zasada wybrzmiewała też
- to brzydko nazwałam indywidualizacja albo taki modny
- marketingowy Term termin personalizacja że zasady powinny być
- stosowane odpowiednią dla każdego dziecka
- pojawia się ta sentencja w księdze przysłów Gdzie jest powiedziane Wychowuj chłopca zgodnie z jego drogą Kiedy będzie stary
- nie zejdzie w niej tak wychodzi chłopce zgodnie z jego drogą albo inne
- tłumaczenie mówisz zgodnie z jego darami zgodnie z jego talentami tak
- zgodnie z jego predyspozycjami i wtedy kiedy będzie w taki sposób formowane
- kształtowany jako osoba dorosła będzie tą osobą spełnioną tak odnajdziesz w
- swoim życiu i będzie szedł spokojnie pewnie swoją drogą
- Tak i to jest znowu myślę taki cel który przyświeca
- nam jako rodzicom idąc dalej
- do podsumowania naszych dzisiejszych rozważań tak tak nazwałam że jest to podsumowanie według hrabiego shaula
- a Brzmi ono tak dzieci bądźcie posłuszny swoim rodzicom w Panu
- bo to jest rzecz właściwa Szanuj swego ojca i matkę tak brzmi pierwsze
- przykazanie z obietnicą aby ci się dobrze działo i abyś długo żył na ziemi
- natomiast wy ojcowie nie pobudzajcie swoich dzieci do gniewu
- wychowujcie je według wyraźnych reguł oraz wskazań pana
- także tutaj zauważyć kolejność Najpierw to jest cytat listu do Efezjan najpierw
- tutaj Paweł odwołuje się do tej relacji rodzice
- dzieci dzieci Rodzice właśnie z perspektywy 5 przykazania Szanuj ojca
- matkę zwraca uwagę na to że to jest przykazanie z obietnicą tak Czyli widzimy tutaj jego zanurzenie tej tradycji
- formującej się tradycji rabinicznej
- natomiast dodaję dalej wy ojcowie nie pobudzajcie spędzić do gniewu tak tutaj
- możemy odnaleźć pewne echa właśnie tej zasady lewej i prawej ręki tak kiedy
- mówiliśmy sobie o tym że ta nadmierna taka dyscyplina pozbawiona miłości może
- być okrucieństwa Tak jest tutaj ostrzeżenie przed właśnie takim twardym egzekwowaniem dyscypliny pozbawionej
- miłości ale równocześnie podkreślone jest że owad dyscyplina rozumiana właśnie jako
- ograniczenie jako inna struktura jest potrzebna Tak to jest wyrażone wychowujcie je według wyraźnych reguł oraz wskazań pana
- i w zamyśle ma to doprowadzić do harmonijnego życia w rodzinie i do wychowania dorosłych którzy w sposób harmonijny i z
- sukcesem będą mieli swoje już samodzielne życie
- i to myślę że tak krótko domyka nam temat życia w rodzinie
- to ja Dziękuję państwu za uwagę
- domknięcie było powiedziałabym rabiniczne Ale takiego dość specyficznego rabina i myślę że to odpowiada też na pytania które wpadały
- po pierwszej części a cóż ma wspólnego judaizm chrześcijańską wychowanie
- judaistyczne Dzięki prawda z chrześcijaństwem i tak dalej w tym w tym kontekście No okazuje się że jednak trochę ma
- pierwsze pytanie moje tak z ciekawości jak w judaizmie
- Izraelu kiedyś teraz tym wszystkim religijnym Izraelu traktuje się osoby
- leworęczne oczywiście to są osoby inne Tak więc z
- pewną rezerwą tak stanowią mniejszość statystycznie W
- populacji Tak więc z rezerwą ale są to osoby o których myśli się
- w takich kategoriach siły właśnie
- i ta leworęczność kojarzona jest z pewną właśnie taką siłą charakteru i
- samodyscypliną że to właśnie myśląc tej prawej lewej stronie o tych jakościach
- że to są osoby które są w stanie tą samodyscyplinę wykazywać tak i Że w
- pewien sposób myśli się o nich że jest to ich taką bardziej naturalną cechą tak
- ta skłonność do dyscypliny tak czy rzeczywiście tak jest no to można sobie pomóc w rzeczywistość trzeba by było popatrzeć na takie
- psychologiczne aspekty to znaczy połączenia właśnie konkretnie z konkretnymi półkulami mózgu dlatego że to jest właśnie kwestia tej aktywności
- nie pamiętam jak to w tej jak to dokładnie wygląda natomiast no tutaj
- w naszych zachodnich ogólnie [Muzyka]
- w zasadzie traktuje się takie osoby zupełnie normalnie no bo powstaje mnóstwo też rzeczy które są dostosowania i dla prawo
- i dla leworęcznych jednocześnie albo wyspecjalizowane dla
- osób leworęcznych chociażby myszki komputerowe
- akurat mam leworęczną mamę więc jest mama była sobie o tej leworęczności
- rozmawiamy moja mama akurat była właśnie w tym czasie prawda że była przestawiana także przestawiono ją na tyle że pisała że pisze obecnie prawą ręką ale na
- przykład wszystkie takie czynności które wymagają nie wiem precyzyjnego na
- przykład cięcia krojenia Lubisz żyć więc wszystko wycina lewą ręką na przykład więc gdzieś tu ten element został mam też leworęcznego męża którego próbowano
- przestawić ale się nie dał całkowicie lewo z wielką krzywdą dla osób przedstawionych wtedy kiedy było dlatego
- że no chociażby różnego rodzaju problemy logopedyczne się pojawiały w momencie
- przedstawienia oraz inne tego typu to stąd moje pytanie dla dlatego że wiem że
- w wielu kulturach osoby leworęczne czy oburęczne są traktowane
- inaczej w niektórych lepiej w niektórych gorzej różnie to wynika A tutaj akurat
- ta kwestia lewej i prawej ręki była dość istotna i zdaje się to nie jest jedyna
- taka sytuacja w której gdzieś w tych rabinicznych rozważaniach się ta lewa i
- prawa ręka pojawia tak to jest taka dosyć podstawowa
- koncepcja i też podrzucę tak nie rozwijając już może tego wątku bardziej
- że lewa strona to jest strona żeńska A
- prawa to jest strona męska tak ciekawe prawda bo
- teoretycznie lewa ręka która reprezentuje tą siłę i dyscyplinę jest powiązana z żeństwością a nie z męskością
- w naszym kręgu kulturowym właśnie No to kobieta reprezentuje te wszystkie cechy
- typu miłość i tak dalej Zresztą mówi się że matka to pobłaża wszystkim dzieciom i tak dalej i czekajcie Niech tata przyjdzie
- Natomiast tutaj właśnie to też bardzo ciekawa koncepcja w gruncie rzeczy to
- też jest temat na jakiś właśnie taki wykład dotyczący tych relacji prawej i
- lewej strony i co one oznaczają nawet w alfabecie są męskie litery i żeńskie litery to też jest ciekawe
- Ale wróćmy do pytań Może już teraz do pytań Które zostały nam przesłane
- jak wygląda stosunek do stosowania różnego typu kar w ujęciu nauk
- rabinicznych no więc właśnie tutaj Myślę że kwestia tej miłości jako te jakości nadrzędnej tak a dyscypliny jako
- towarzyszące jej Myślę że tu wiele wyjaśnia ważnym takim aspektem też
- karania czy no właśnie no powiedzmy sobie karania czy wychowywania czy okazywanie dyscypliny jest element zawstydzania
- albo właśnie nie zawstydzania tak jest bardzo mocno podkreślane aby nie zawstydzać ludzi w ogóle I to też się odnosi do dzieci tak to
- No widzi w dzieciach ludzi tak to niekoniecznie było takie oczywiste na
- przestrzeni w historii dlatego te zasady jeśli jeśli karać to
- w ostateczności tak i na pewno niepublicznie i na pewno nie to jest
- zasada i do tego też gdzieś to już musiało być obecne w tej ustnej tradycji
- tak do czego się Paweł odnosi żeby nie robić też tego w Gniewie także
- ostrzeżenie dla ojców żeby nie nie pobudzali pobudzali do gniewu swoich
- dzieci czyli żeby właśnie ta surowość nie była taka ta dyscyplina nie była nadmierna i też żeby nie egzekwować jej w Gniewie tak żeby mieć cały czas na
- względzie to dobrodziecka kierować się tą zasadą miłości i jeśli konieczne jest dyscyplinowa nie to robić to ze względu na dobro dziecka tak czy na Gniewie na
- pewno niepublicznie na pewno nie upokarzać pewnie gdzieś tam jest też w tle pytanie o Kary cielesne tak że judaizm nie
- zaleca kar cielesnych ale też ich nie zabrania Czyli jeśli zakładamy że potrzebna jest kara
- cielesna to z kolei też robi właśnie przede wszystkim nie wie i jest napisane że jeśli musisz uderzyć to Uderz sznurowadłem tak czyli jakby ta
- najmniejsza możliwa to jest też zasada karania najmniejsza możliwa kara czy
- najmniejsze możliwe takie Ograniczenia które zadziałają
- tak ciekawe jest dlatego że u nas w naszych środowiskach kilka lat
- temu przetoczyła się dyskusja wokół książki właśnie dotyczącej karania dzieci tutaj byli też za i przeciw właśnie
- głównie o kary fizyczne chodziło no i dużo osób powoływało się właśnie na
- Biblię na księgi mądrościowe że tam przecież jest cała masa takich odniesień do nie żałowania rózgi i różnych innych tego typu rzeczy i że w związku z
- powyższym jest to jak najbardziej wskazane natomiast
- No z tego co mówisz że okazuje się że judaizm jakby odszedł od takiej formy
- karania i i powiedzmy takiego upodobania w tego typu karach
- zdecydowanie upodobania jest brak myślę tak jest No właśnie ta koncepcja taka że
- dyscyplina jest potrzebna jako ten element towarzyszący konieczny okazywaniu miłości tak ale to nie jest cel na pewno sam w sobie i ten element
- rózgi tak to z 13 rozdziału księgi przypowieści
- jest Taka formuła w judaizmiernicznym niż stanu hativing
- czyli Że natura się zmienia czy rzeczy się zmieniają tak że pewne konkretne sposoby które były odpowiednie w danym czasie
- przestają być odpowiednie w innym tak Czyli mówiąc językiem bardziej współczesnym mówimy o tych uwarunkowaniach kulturowych tych
- czynnikach zmiennych tak które należy brać pod uwagę no i ten element był już
- obecny także myślę że to jak no z różnymi innymi
- zagadnieniami Należy się zastanowić tak w jaki sposób tą mądrość obecną w Biblii
- powiedzmy Tak stosować odpowiednią dzisiaj prawda to No i to są
- trudne pytania i dlatego mamy dyskusję Prawda gdyby to było takie super oczywiste to nigdy o tym nie dyskutował oczywiście o tych pytań też to jest
- ogólnie dotyczy modelu rodziny modelu relacji właśnie rodzice dzieci i tak
- dalej I do tego nawiązuje też takie pytanie które tutaj zostało przesłane jak te zasady mają się do
- współczesnych zasad pedagogicznych dotyczących chociażby szkodliwości wymagania bezwzględnego posłuszeństwa od dzieci
- ale wydaje mi się że tutaj właśnie nie mówimy o tym bezwzględnym posłuszeństwie tak wydaje mi się że to właśnie że to posłuszeństwo
- można powiedzieć jest względne tą bezwzględną naczelną zasadą jest właśnie
- zasada zasada miłości tak a Posłuszeństwo jest tylko
- funkcją pomocniczą prawda
- współcześnie coraz częściej mówi się że właśnie wychowywanie dzieci w takim dylu
- czy nawet no coraz częściej mówi się też o szkole w tym kontekście że model
- szkolny w którym te dzieci funkcjonują właśnie musząc siedzieć w ławkach będąc się słuchać no bo to też powiedzmy sposób
- organizacji szkoły to wymusza musząc wykonywać w określony sposób
- różnego rodzaju zadania i ćwiczenia w gruncie rzeczy w
- wielu przypadkach przynosi więcej szkody niż pożytku i jest modelem który
- należałoby zmienić zresztą takie działania są podane chociażby w
- krajach skandynawskich z dużym powodzeniem i tutaj przekładając to na
- rodzinę oczywiście z jednej strony mam ten stereotyp bezstresowego wychowania dzieci który
- pokutuje to znaczy nie polega w rzeczywistości na tym żeby
- to było wychowanie w ogóle bez żadnych zasad i bez i bez niczego natomiast pokutuje taki stereotyp że pan te pokolenia wychowane bezstresowo teraz
- wchodzą w życie i w ogóle a z drugiej strony mam coraz więcej
- takich [Muzyka] badań z zakresu właśnie pedagogiki które wskazują że wychowywanie tak zwanej
- grzecznych dzieci wcale nie jest dobry ani dla tych dzieci ani dla ich rodziców dlatego że jest to w zasadzie Funkcjonowanie rodziny w
- ciągłym stresie bo rodzice cały czas się obawiają że dziecko Gdzieś będzie
- niegrzeczne dziecko chce naturalny sposób spełniać życzenia rodziców No bo to są najbliższe mu osoby
- i chcę Zasłużyć w jakiś sposób a to znowu to jest to przeświadczenie że musi
- sobie zasłużyć na ich miłość i to wszystko razem właśnie wprowadza pewnego
- rodzaju mury w rodzinie i dlatego z taką siłą na przykład w okresie dojrzewania odbywają się bunty nastolatków bo właśnie
- to jest ten moment w którym gdzieś te wszystkie granice te wszystkie
- te wszystkie mury zaczynają naprawdę dziecku bardzo bardzo przeszkadzać no i
- tutaj w tym kontekście właśnie to o czym ty mówiłaś ta nadrzędność Miłości nad
- dyscypliną to że dyscyplina jest naczyniem a naczynie też może być różnie bo naczyniem może być też własna dłoń tak na dobrą sprawę odnośnie tej wody
- jest wydaje mi się taką bardzo rozsądną bardzo rozsądnym sposobem na życie
- kwestia tej równowagi prawda to też pamiętamy o tej takiej indywidualizacji
- z podejścia tak każde dziecko będzie wymagało tutaj innych proporcji tak ale
- co do zasady Miłość powinna być bezwarunkowa tak a dyscyplina
- powinna być czy te zasady które w ramach tej dyscypliny wprowadzamy powinny być
- jasne i zrozumiałe tak można to też skrócić w ten sposób że miłość powinna
- być warunkowa A właśnie dyscyplina obwarowana warunkami a nie odwrotnie jak to czasami właśnie co poniektóre osoby odczytują Chociażby z Biblii że właśnie
- na miłość to trzeba sobie zasłużyć a dyscyplinę to się ma przez sam fakt
- bycia dzieckiem jest to bardzo ciekawy temat tak naprawdę i myślę że rzeczywiście
- czy kwestia poradnictwa chrześcijańskiego czy kwestia w ogóle
- pedagogiki W tym ujęciu wielkich religii świata mogłaby być interesującym tematem do pociągnięcia
- dalej i za bardzo serdecznie ci dziękuję niespodziewanie okazało się to bardzo
- praktyczne również i takie współczesne powiedziałabym problemy które podnoszą
- po raz kolejny pokazujesz że Zresztą podobnie jak inne nasza
- wykładowczyni która zajmuje się judaizmem pokazujesz nam właśnie w jaki
- sposób na praktyczne życie się te zasady przekłada i bardzo mi się podobało to że właśnie
- dostosowujemy do swoich własnych możliwości te zasady i lepiej nikt nie
- tworzyć niż je łamać to jest bardzo bardzo dobra rada mam trójkę dzieci tak To wiem o czym mówię trochę chociaż
- no trochę jak z Małego Księcia prawda rozmowa z królem że nie może się w
- słońcu nakazać zachodzić w związku z powyższym tego nie robi prosta sprawa państwu również bardzo serdecznie
- dziękuję i zapraszam państwa za tydzień online
- fake newsy chrześcijańskie fake newsy również w ramach Dolnośląskiego
- festiwalu nauki i dni seniora jak wiadomo
- kwestia zjawisko fake newsów obejmuje wszystko nie są od niego wolne również
- religie w tym chrześcijaństwo przy czym taki rozpowszechnianie nieprawdziwych
- informacji na temat własnej religii lub konkurencyjnych rodzajów duchowości jest zjawiskiem zwanym od tysiącleci to był internetu te działania zyskały swoje
- nowe skuteczne Bardzo skuteczne nawet niekiedy narzędzia i niestety również w
- chrześcijańskich serwisach oraz mediach społecznościowych możemy natknąć się na nieprawdziwe niesprawdzone i bezrefleksyjnie upowszechnionej
- informacji podobnie jak w przypadku fake newsów związanych ze zdrowiem także te
- na tematy religijne mogą wyrządzić bardzo wiele szkód i to wschód takich
- bardzo realnych dlatego że osoby które rozpowszechniają różnego rodzaju fake
- newsy właśnie dotyczące kwestii religijnych mogą zarazić nas na straty
- zarówno finansowe i to bynajmniej nie tylko przez takie typowe kwestie jak
- Fishing czy inne oszustwo internetowe ale po prostu na przykład na to że będziemy wpłacać na zbiórkę na coś co nie miało miejsca chociażby
- o tym skąd w ogóle biorą się fake newsy o tematyce religijnej jaką jakie
- promocyjną funkcję i jakie cele przyświecają ich twórcom będziemy właśnie rozmawiać Podczas kolejnego spotkania w ramach awst online i
- będziemy właśnie rozmawiać dokładnie dlatego że będzie nas trójka albo czwórka jeszcze w tej chwili czekam na
- potwierdzenie spróbujemy pokazać to zjawisko od różnych stron No i oczywiście poradzić państwo Gdzie szukać rzetelnych
- informacji na temat kościołów w związku wyznaniowych i tego co się w ogóle w świecie chrześcijańskim dzieje także bardzo serdecznie państwa zapraszam No a
- jeżeli chodzi o dzisiaj Raz jeszcze dziękuję tobie i za Raz jeszcze dziękuję państwu i do zobaczenia za tydzień