Przypowieść o druhnach (Mt 25,1-13) w interpretacji sofiologicznej | „Płeć Boga”

Rozwiń transkrypcję filmu

Przypowieść o druhnach (Mt 25,1-13) w interpretacji sofiologicznej | "Płeć Boga"

  • konferencja tematyka zła się z tym co mnie zaczęło
  • konferencja tematyka zła się z tym co mnie zaczęło
  • wowa propc przygania rozważa adw jak to zwykle przy takich
  • rozważaniach jest ciężko wybrać tekst to skorzystałam oczywiście z funkcjonującej
  • w kościele ewangelicko-augsburskim książeczki z Biblią na co dzień i tam
  • właśnie jednym z tekstów adwentowych jest Przypowieść o
  • druch więc ta Przypowieść o druch już w takim aspekcie adwentowym aspekcie
  • eschatologiczny tam kłowa druga rzecz to też dziwny z
  • okoliczności kolejny mianowicie [Aplauz] parę dni temu miałam okazję być
  • w Rzeszowie gdzie u dominikanów prowadzę takie taki cykl wykładów na temat
  • teologii kowej w związku z tym te dwa aspekty
  • właśnie i ta przypowieść i teologia kwestia tego czy można je połączyć Czy
  • można jescze to połączyć z elementami teologii feministycznej która też jest
  • mi bliska gdzieś tam gdzieś tam wykiełkowały i mam nadzieję że uda mi się teraz państwu zaprezentować może
  • pewne takie impulsy Pewne myśli które z tym się z tym się wiążą bo tutaj
  • powiedział rektor widzenia jak powiedział rektor też może
  • mniej nawet ważne są odpowiedzi na pewne pytania a ważne jest stawianie pytań i
  • nakreślenie pewnych obszarów problematyki które rodzą się przy
  • czytaniu przy czytaniu jestem bardzo wdzięczna tutaj przed mówcą też za
  • wprowadzenie takie bardzo bardzo filozoficzne my będziemy się skupiać na tekście na takim tekście tekście bardzo
  • konkretnym ale też dziękuję panu dokt pawski za wprowadzenie też w
  • rosyjską prawosławną w ogóle teologi okazje socjologia też będzie z tym miała
  • SP spólnego ja się będę więc chciałabym
  • żebyśmy Właśnie przyjrzeli się temu tekstowi zwracają ę na takie dwa aspekty
  • a mianowicie Najpierw zobaczymy jak bardzo ta Przypowieść o drutach jest przypowieścią
  • niespójny Jeżeli ją czytamy No to wyczuwamy takie napięcia w tekście
  • wyczuwamy przynajmniej kilku poziomow tego tego tekstu w tradycyjnej teologii
  • tradycyjnej interpretacji zwł takiej interpretacji alegorycznej czasami jest
  • trudno zniwelować napięcia zniwelować te nieścisłości zniwelować te nielogiczności które się w
  • tekście pojawiają i być może jakąś odpowiedź na to daje nam
  • socjologia która która jest No takim
  • obszarem oczywiście kojarzącym się właśnie z tą rosyjską przede
  • wszystkim filozofią dosyć dosyć kontrowersyjną ale jest też
  • obszarem badań uprawianym w kościele katolickim troszeczkę później w latach
  • 60 No i oczywiście obszarem zainteresowań teologii teologii
  • feministycznej jeszcze oczywiście o tym o tym powiem więc najpierw będziemy mieć
  • takie nieścisłości i napięcia w tekście a potem posłużymy się może do
  • zniwelowania tych napięć za pomocą za pomocą egzegezy i hermeneutyki
  • kicz zarówno egzegeci zajmujący się taką analizą diachronic jak
  • właśnie oraz teologi nie zajmującej się teologią feministyczną jak na
  • przykład r tej Mateusz przypowieści z
  • 25 rozdziału widzą połączenie dwóch funkcjonujących prawdopodobnie kiedyś
  • osobno przypowieści mianowicie pierwsza to jest Przypowieść o radości z nadejścia Królestwa
  • Bożego i druga przypowieść to jest taka przypowieść już stri eschatologiczna
  • mówiąca z kolei o wykluczeniu z królestwa Bożego więc tutaj już nam się
  • pojawia pierwsze takie napięcie tak że pierwsza część tej przypowieści jest przypowieścią radosną Super cieszymy się
  • że będzie przychodził przychodził oblubieniec No
  • potem kiedy Czytamy że no ale to nie wszystkie te Panny doczekają tak będzie
  • wykluczona już się pojawia pierwsze takie takie napięcie ta druga przypo
  • jeżeli byśmy chcieli użyć takiej bardzo klasycznej definicji też
  • czst nazywana jest czasami przypowieścią o kryzysie
  • przypowieści wykluczenia do tego że będzie Pie
  • zębów na zewnątrz k tam wejdzie nazie na
  • nazywają się przypowieściami o kryzy i być może właśnie dlatego
  • taka amalgamaty powiedziała Nawet budowa przye
  • Od wieków sprawia kłopoty z całościową interpretacją łatwiej jest interpretować
  • poszczególne jej fragmenty niż spróbować właśnie taki całościowy holistyczny
  • sposób przedstawić jej interpretacj Tak jak powiedziałam że nie
  • trzeba nawet jakoś bardzo wnikliwie czytać tego tekstu żeby zauważyć dwie części tej
  • przypomnę dla porządku że pierwsze opowiadanie to opowiadanie o 10 drn
  • czekających na Oblubieńca które jednak
  • kę ale dosyć szybko się obudziły kiedy usłyszały wieść o zbliżającym się stanu
  • młodym Zapaliły swoje pochodnie przyłączyły się do tego wesołego
  • weselnego orsz przypowieść to jest opowiadanie o
  • tutaj Uwaga pięciu pannach mądrych i pięciu pann głup Czy dr tak
  • mądre miały zapas oliwy mogły spokojnie czekać na pana młodego Nie martwiąc się
  • że te pochodnie im zasną jest Panny czy druch głupie
  • moraj nie miały takiego zapachu istniała całem taka realna obawa że po
  • kwadr te pochodnie zas tutaj taka uwaga właśnie że
  • użyty rzeczownika
  • występuje może oznaczać takie albo takie lampki oliwne
  • czam przedstawia właśnie że p z takimi małymi lampkami
  • oliwnymi tam chodzą ale to jest błędne przedstawienie Ao właśnie taką pochodnię
  • czyli taki długi kawałek drewna na końcu owinięty szmatami te szmaty najpierw
  • maczano w oliwy następnie pod podpalono i taka pochodnia mogła się palić około
  • 15 minut to rzeczywiście dużo lepiej pasuje do tej przypowieści No bo
  • dlaczego miałyby jeżeli weem pod takie
  • malą drast właśnie takie pochodnie o wiele lepiej się do
  • tego do tego nadają głupie
  • proszą dr zapobiegli żeby
  • pochodnie jeszcze raz pojawia się wielkie napięcie dlatego
  • że
  • mądre nie okazały kobiecej Solidarności one się
  • okazały powiedział bez względ
  • uwaga kolejne napięcie nielogiczność w nocy odesłał do
  • kupców No halo tutaj znowu coś coś nam
  • przestaja noo towarzyszki żeby one
  • kupiły oliwę gie dr odeszły Przybył obł
  • weseln weszły do do tego domu weselnego a potem drzwi
  • się zamknęły drzwi zamknięte i Kiedy panny nie zapobiegli
  • Panny głupie Wróciły z zapasem oliwy zostały nie tylko zamknięte drzwi no
  • dobrze Drzwi mogły zostać zamknięte Ale jak się tam zapukało to mł się otworzyć
  • iść tego domu wesel tymem tak nie stało
  • bo choć wołały do pana młodego panie panie No to
  • on bezwzględnie Odciął się od znajomości z nim też nas dziwi dlaczego dlaczego
  • taka bezwzględność temu towarzyszy i jeszcze jedno takie zdziwienie
  • perspektywy właśnie kobiecej z perspektywy feministycznej dlaczego
  • koie się przywi tak jak powiedziałam tłumaczyć łącznie tłumaczyć alegorycznie
  • samym tekście nowotestamentowy który sugeruje oczywiście eschatologiczny i w Panu
  • młody WID Chrystusa w oczekiwaniu tych Panien przedłużające
  • się oczekiwanie na powtórne przyjście Chrystusa na paruzję wesele to
  • oczywiście eschatologiczna uczta mesjańska Panny miały
  • symbolizować wspólnotę kościelną albo w niektórych interpretacjach tylko duchowieństwo
  • tak albo osoby konsekrowane jeżeli odnoszono to właśnie do zadze zadze
  • zakonnych C jescze do tego dodaje się jako taką metaforę metaforę śmierci
  • co jeszcze bardziej wzmaga Ten wymiar eschatologiczny przypowieści takim alegorycznym duchu na
  • przykład przypowieści analizuje
  • doła się sama Oliwa
  • symbolizować dobre uczynki które właśnie otwierają drzwi Królestwa
  • Bożego się przed mądrymi p drwi weselnej
  • [Muzyka]
  • mogła też wskazywać na wiarę wzbudz przez Ducha Świętego tak wyjaśnia to też
  • Luter w jednym ze swoich Kazań z 1522 roku Panny
  • głupie z kolei reprezentowały chrześcijan którzy są
  • nimi tylko w taki deklaratywny sposób zewnętrznie tych którzy ciągle wołają
  • panie panie ale właściwie za tymi słowami panie nic się konkretnego
  • nie nie kryje tutaj jak mówi Apostoł Paweł nie w
  • słowie lecz w mocy przejawia się królestwo boże wię nie
  • wołanie nie deklaracje tylko jakieś konkretne konkretne czy a więc Panny
  • Mądre to te których prawdziwie przemieniła wiara manifestow całym życiem współcześnie też spotyka się tego
  • rodzaju wyjaśnienia przy czym tutaj pewnie państwo zauważyli że taki cały
  • ciężar interpretacyjny spoczywa na tej drugiej
  • części właśnie zajmujemy się tymi pięcioma pannami mądrymi pięcioma pannami głupimi natomiast gdzieś nam
  • wnika ta pierwsza część całej przypowieści ta część Radosna mówiąca o
  • radosnym oczekiwaniu na pana młodego i przygotowań przygotowań do do
  • Wes trochę ten to napięcie stara się przezwyciężyć takie nawiązanie do żydowskiej obyczajowości weselnej
  • większość właśnie współczesnych komentatorów Kiedy rozpoczyna interpretację tej
  • przypowieści to rozpoczyna ją od wyjaśnień Na czym polega tak zwane małżeństwo informatywne Tak czyli to
  • małżeństwo które jest zawierane dwó etapach Pierwszy pierwszy etap No
  • Nazwijmy to takim narzeczeństwem k kiedy ojcowie czy w
  • ogóle rodzice młodych doprowadz do zawarcia umowy takiego traktatu ślubnego i
  • wypłacenia moar i ta druga część czyli isin
  • albo kupa który miał zazwyczaj miejsce po upływie r i właśnie wiązał się z tym
  • wyprawianiem dosyć hucznego wesela kiedy świętowano kilka dni
  • czasami nawet tydzień i tutaj Uwaga w
  • czasie właśnie tego wesela panny młode pannie młodej towarzyszyły druch które
  • odprowadzał pannę młodą do domu Tak do domu pana pana młodego to
  • pan młody wchodził domu tylko panna młoda wchodziła do domu
  • pana odwołanie się do zwyczajów weselnych pozwala zrekonstruować może
  • lepiej pierwszą część przypowieści pierwszą przypowieść źródłą
  • ale właśnie tutaj zaczynają się te trudności nieścisłości narracyjne
  • które na pew nieze żadnej
  • kie wio że przy planowaniu
  • zaangażowane wice wicej tak było starożytności tak
  • zostało wizą mają
  • że uroczystość się udała panna mła zła
  • odpowiedni zacu
  • przypada uroczystość No właśnie żeby panna młoda
  • została uhonorowana No i tutaj
  • kolejne DL że
  • nie mamy nie mamy pan mł to jest taka DKA nieobecna tej
  • przypowieści obyczaj zaczyna coś tutaj
  • z wnie towarzyszyły orszakowi pny młodej a nie pana młodego dbały o
  • jej dobre samopoczucie współpracowały ze sobą współprac pręż Bardo dobrze wić
  • części przypowieści
  • pochodniami wszystkie są tak Sone kiedy okazuje się że ten orsz
  • ślubny się spóźnia wszystkie zasypiają tutaj
  • współpraca to wspólne doświadczenie drem jest bardzo mocno
  • wyeksponowane wić że wszystkie budzą się wszystkie przygotowują swo WZ z panną
  • młodą i jej mężem ewentualnie wejść do domu weselnego albo taki bardziej
  • ortodoks tłumaczeniu wraz z panną młodą weś do domu pana młodego pan młody
  • będzie jej oczeki zgodność i ta wspólnota
  • doświadczeń oczywiście bardzo dobrze koresponduje z początkiem przypowieści królestwo Niebios podobne będzie do 10 p
  • tylko do 10 początkowa formuła to jest też taki jeden z wyznaczników wykładników
  • pozwalających właśnie przypuszczać że mamy do czynienia z dwiema
  • przypowieściami pewnie nie mam teraz czasu na to żeby pokazywać jak w jaki
  • sposób też Mateusz używa dziesiątki czy jej wielokrotności do opisywania rż
  • różnych stanów
  • tylko tutaj tytułem podsumowania że stanie
  • przypowieść to wskazywał
  • stanie jaka towarzyszy orsz do domu weselnego podob będzie do
  • ciemnej nocy ką rozetą Zapal prze pochod
  • Izia interpretacja tej pierwszej przypowieści przypowieści Ależ odpowiedzieliśmy sobie
  • na to kluczowe pytanie Gdzie jest panna młoda być może właśnie
  • tutaj nie chodzi o to że pierwotnym bohaterem tej przypowieści jest mężczyna
  • może właś pierwotną bohaterką tej przypowieści kieta i wtedy interpretujemy tę część
  • tak królestwo Niebios Będzie podobne do radości jaka towarzyszy drą prowadzącym
  • pannę młodą do domu weselnego gdzie już czeka na nią małżonek być może w tym
  • patriarchalnym środowisku pierwszych odbiorców Ewangelii taka taka narracja
  • byłaby trudna do pręcia stąd
  • tak zamienianie panny młodej pierwotnej bohaterki na pana pana
  • młodego No dobrze ale nawet Przyjmijmy że w wersji pierwotnej to przypowieść o
  • pannie młodej i jej towarzyszach i to wcale nie oznacza że musimy Eliminować z
  • niej z tej przypowieści Jezusa bo oczywiście tego Oblubieńca interpretujemy
  • jako jez kiedy się tak dzie właśnie wtedy kiedy zastosujemy do interpretacji tej
  • przypowieści elementy Sofii i tak jak już powiedziałam oczywiście nam będzie się ta sofiologia kojarzyła w pierwszej
  • kolejności z tak filozofią rosyjską przełomu XIX i XX
  • wieku z takimi nazwiskami jak sołowiow floreński
  • czy może się też kojarzyć z takim nurtem obecnym teologii katolickiej związany
  • między innymi z Tomaszem meronem z lat 60 ale może się właśnie kojarzyć też
  • tutaj tak powinno nam się kojarzyć z teologią feministyczną
  • [Muzyka]
  • Zen ostatnia jest autorką takiej naw
  • Sandow esej któ że nie jest dla mnie inspiracją Jezus jako mądrość
  • feministyczna odczytanie Mateusz chrystologii
  • mądrościowe Tutaj we wszystkich tych wariantach we wszystkich tych nurtach
  • oczywiście korzenie tej refleksji
  • sofiologia osoba Trójcy zosta utożsamiony z Bożą mądrością nasz Pan
  • Jezus Chrystus nasz prawdziwy Bóg jest samoistną mądrością Boga Ojca która
  • objawiła się w ciele oczywiście Orzeczenie to nawiązuje do Ewangelii
  • Jana do literatury sapien ja tutaj mam całą taką definicję jeszcze związaną tym
  • kim jest boska Sofia właśnie w tej
  • W tym ujęciu sofiologia natury biblisty
  • feministycznej one są może MJ skomplikowane bym powiedziała Nawet niż
  • te te rozważania natury filozoficznej
  • już już późniejszej Sofia wypełnia lukę pomiędzy Bogiem a stworzeniem jest
  • symbolem miłości między bogiem a światem jest boską i Bożą jednocześnie mądrością
  • zamieszkującą nie boską sferę jest Logos i światłem Ducha
  • odzwierciedlającym w stworzeniu stworzonym porządku racjonalną spójność spójność i transcendentne piękno w
  • którym wszystkie rzeczy żyją poruszają się i mają swoje istnienia ale Sofia
  • jest także głęboką i wszechobecną Mści świata która nawet gdy ten świat Pogrąża
  • się w niewoli grzechu pragnie być przyłączona do swojego Stwórca więc prawda jest to przyciąganie mądrości i
  • Stwórcy jak przyciąga małżonek swoją małżonkę jak
  • przyciągają się się małżonkowie tak to jest oczywiście znowu
  • taka taka definicja budowana oczywiście na bazie
  • biblijnej tak za tymi za tymi obrazami kryje się chęć
  • utożsamienia logosu który jest znany z prologu Ewangelii Jana to często
  • Tłumaczymy Logos jako słowo tak ale Logos ma o wiele szersze znaczenie Logos może też oznaczać
  • rozum tutaj już jest krok do tego żeby ten rozum utożsamić z sofią czyli z
  • mądrością doskonale znaną na przykład z Księgi Przysłów już nie mówię z Księgi Mądrości bo tutaj teologia protestancka
  • może mniej sięga do samej Księgi Mądrości która jest utożsamiana z księgą
  • jednak która jest jednak księgą WT kanoniczną tak ale przynajmniej do do
  • księgi przys a zatem Logos zwrócony ku ojcu ma udział w stworzeniu świata tak
  • samo jak mądrość Sofia z Księgi Przysłów która O sobie mówi
  • zostam ustanowiona od początku wcześniej niż Ziemia powstała zostałam zrodzona
  • gdy jeszcze nie było głębin gdy nie było źródeł objc wodę zostałam zrodzona Zanim
  • zostały osadzone góry nim powstały wki gdy jeszcze nie uczynił gleby ani
  • pól ani pierwszego pyłu ziemi i tak dalej i tak dalej oczywiście nie ma czasu żeby to wszystko żeby to wszystko
  • czytać tak tutaj chodzi o o to pewne
  • tak ustawienie mądrości i logosu też pojawia się napięcie które
  • potem właśnie filozofia będzie bardziej niwelować odnośnie do samego stworzenia
  • jak mądrość czy mądrość jest stworzona czy mądrość należy do istoty to jest inna sprawa może egza się
  • mniej tym interesuje ale jeszcze na jedno zwrócę uwagę mą Księgi Przysłów przypomina nie tylko
  • przypomina też samego Jezusa z Ewangelii Mateusza i bohaterów mateuszowy
  • przypowieści Tak właśnie w tej przypowieści o uczcie
  • weselnej król zaprasza na wesele swojego syna i mówi tako przygotowałem uc zabito woły i
  • tuczne zwierzęta i wszystko jest gotowe chodźcie na wesele
  • zaproszen wymiguj się od przyjścia wysyła swoje sługi na rozaje dróg by zaprosili wszystkich tam spotkany i
  • proszę zauważyć że dokładnie tak samo woła mądrość Księgi Przysłów tak która
  • stoi na najwyższych miejscach przy drodze na rozstajach przy bramach
  • wejścia do miasta drzwiach domów głośno woła do was ludzie się zwracam mój głos
  • kieruję sy I teraz uwaga bo jest jeszcze jeden obraz właś
  • podobny do tego z przypowieści o drn tych mądrych które właśnie zostają
  • czuwają mądrość mówi Szczęśliwy kto mnie słucha Kto czuwa codziennie u moich Bran
  • kto czeka u moich drzwi więc tutaj mamy bardzo
  • powiedziałabym jasną wyraźną analogię pomiędzy tekstem mateuszowy a tekstem
  • tekstem z Księgi przy i ponieważ nie będę odpowiadać na pytania tylko będę
  • pytania kierować państwa uwagę też na pewne jak powiedziałam obszary to myślę
  • że jeżeli właśnie tego nie obecną pannę młodą potraktujemy
  • jako Logos sofię to wtedy wiele napięć z tej przypowieści będzie
  • będzie zniwelowane też Jeżeli w tym duchu sacalm odczytamy Panny mądre i
  • Panny głupie No to okaże się że rzeczywiście s Mądrości Bożej nie mogą
  • towarzyszyć głupie Panny to się nie mieści w ogóle tych
  • kategoriach więc stąd podkreślenie że do orszaku panny młodej Sofii mogą wejść
  • tylko Panny pan i tutaj jeszcze Jeszcze tylko jedna
  • uwaga rektor wyp
  • że też mamy może już bardziej systematyczna teologia by to pociągnęła
  • niż niż biblistyka mamy też takie napięcie
  • które akurat w Sofii jako z jednej strony uosabiają Mądrość bożą z drugiej
  • strony właśnie na podstawie tych tekstów można mówić o pewnej stworzono tej tej
  • mądrości wypełnia nam też tę lukę łagodzi trochę to napięcie pomiędzy
  • Jezusem tak jako Bog człowiekiem tutaj mamy jednocześnie
  • stwórcę i stworzenie właśnie w tym obrazie w tym obrazie Jezusa jako Sofii jako Mądrości
  • Bożej Dziękuję Przepraszam za
Pobierz transkrypcję (TXT)