Przemoc (nie) w imię Boga
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Przemoc (nie) w imię Boga | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 1900 rozpoczynamy wst online jest z nami
- już wyładowczy dzis bę
- religijnie i o tym jak to jest że w imię Boga który Którego przymiotami
- są miłość
- sprawiedliwość który stworzył ludzi wszystkich ludzi i ich kocha który
- okazuje ludziom miłosierdzie który ludzi zbawia było toczone ty
- jest tyj w gruncie rzeczy jeżeli przyjrzymy się wojnie w Ukrainie
- to tam podsycane pewne animozje też są
- przez motywacje religijne jeżeli popatrzymy na te sytuacje gdzie w kościołach
- prawosławnych czczeni są nieomal że żołnierze którzy idą
- zabijać właśnie ukraińskich żołnierzy i cywili że wręcz tej wojnie nadawany jest przez
- tą część prawosławia wymiar religijny ale kiedy popatrzymy też na inne te
- niedawne wojny nie musimy sięgać głęboko do nie wiem wojny
- 30-letniej ktoś niedawno przy okazji właśnie święta reformacji wrzucił taką
- uwagę że dopóki nie było reformacji to nie było żadnych wojen religijnych co jest absolutną nieprawdą
- ale nie musimy Dalek jeżeli popatrzymy nawet na x wiek
- Nawet nie zając się w x wiek to mamy przemoc tylko wojny ale przemoc
- motywowanie praktycznie na każdym kontynencie praktycznie pomiędzy
- dowolnymi religiami na dobrą sprawę my tutaj oczywiście najbardziej zwracamy
- uwagę na te rzeczy które dzieją się u nas na miejscu powiedzmy w Europie gdzie
- ten konflikt chrześcijańsko muzułmański niektórym wydaje się takim
- Największym problemem ale tak naprawdę to co dzieje się na przykład w Azji jeżeli chodzi chociażby o odwieczny
- nieomalże spór jeżeli chodzi o hinduizmy bo nie jest to jeden hinduizm i Islam
- Czy jeżeli chodzi o Afrykę gdzie mamy nie tylko konflikt chrześcijaństwo
- islam ale też pomiędzy różnymi religiami No czy
- chociażby daleko nie szukać konflikt wewnątrz chrześcijański który w dalszym
- ciągu się tli nie ma przemocy bo porozumienie
- wielkopiątkowe w jakiś sposób
- skanalizować w gruncie rzeczy jeżeli wybierzemy sobie
- dwie dowolne religie Które ze sobą w jakichś sposób sąsiadują to pewnie się dokop jakiegoś konfliktu jakiś aktów
- przemocy motywowanych religij tymczasem w zasadzie jak czytamy
- większość tych wszystkich świętych ksiąg czy powiedzmy wyjaśnień komentarzy i tak dalej to
- każda religia postrzega siebie jako swojego Boga jako właśnie miłującego
- wszystkich pragnącego dobra i szczęścia dla wszystkich łaskaw Miłosiernego i
- Sprawiedliwego i oczywiście każda religia potępia wojnę
- potrzebę jeszcze też wytłumaczenia się z tego dzisiejszego
- tematu ponieważ wydaje się on takim tematem
- niestosownym jesteśmy w czasie adwentu Jesteśmy w czasie święta
- hanuk adwent napełnia nas radosnym oczekiwaniem na nadchodzące święta
- pięknie mówił o tym Sławek w zeszłym tygodniu o odkrywaniu znaczenia
- adwentu mamy święto hanuka radosne a tymczasem tutaj Temat
- wydaje się przemocy i to przemocy w imię Boga przemocy motywowane religijnie
- wydaje się ze wszech Miar niestosowny Ale myślę sobie że właśnie paradoksalnie ta niestosowność tego
- tematu dobrze nam tutaj dobrze nas w ten temat
- wprowadza dlaczego jeśli wydaje się niestosownym mówienie w
- takim czasie radosnym czasie radosnego oczekiwania o przemocy o ileż bardziej
- niestosowne jest faktycznie dokonywanie przemocy jakimż
- nadużyciem jest przemoc w ogóle A
- przemoc dokonywana w imię b tym
- bardziej opinie samego Boga na temat przemocy stosowania przemocy znajdujemy
- Już w pierwszych rozdziałach pierwszej księgi Biblii Księgi Rodzaju pierwszej
- księgi mojżeszowej księgi berit gdzie czytamy widział Jahwe że
- wielka jest niegodziwość człowieka na ziemi i że każdy wytwór myśli jego serca jest tylko zły cały dzień a ziemia była
- skażona przed obliczem Boga i pełna była przemocy i żałował Jahwe że uczynił
- człowieka na ziemi i bolał nad tym w sercu swoim mamy tutaj ocenę jest to bardzo
- mocna ocena sytuacji i wskazuje że ten temat jest ważny jest wart poruszenia
- tutaj Asia już zrobiła nam bardzo dobry wstęp
- naświetlają bieżącą sytuację yyy A my będziemy chcieli omówić ten
- temat yyy odwołując się tak jak y było w
- zapowiedzi do do książki jednej książki na ten temat tak trudno y dogłębnie
- omówić w ciągu 30 minut 40 minut spotkania y tak ważki temat zatem
- pomyślałam sobie że yy może Skupmy się na jednej pozycji człowieka który wydaje
- się może mieć coś ważnego do powiedzenia na ten temat a właściwie ostatecznie o tym też
- powiem za chwilę będzie potrzeba skupić się na wybranych wątkach z z tej
- książki zatem będziemy przyglądać się dzisiaj perspektywie którą prezentuje
- rabin Jonathan s perspektywie na przemoc religijną w swojej
- książce not tutaj pokazuję tę
- książkę confronting religious violence możemy to tłumaczyć nie w imię
- Boga przeciwstawienie się przemocy religijnej i
- właśnie tą perspektywą się dzisiaj będziemy zajmować ale zanim opowiem o książce to
- chciałabym państwu opowiedzieć o
- autorze już krótkie sprawdzenie treści dostępnych po polsku w Internecie na
- temat rabina Jonathana saksa pokazuje mi że nie jest postacią dobrze znaną w
- Polsce miałam tylko kilk zwrotów kiedy
- wpisałam nazwisko Jonathana Saka próbując znaleźć
- właśnie informacje jakie są dostępne w języku polskim najwięcej informacji było
- odnotowanie śmierci Jonathana Saka jako byłego naczelnego rabina Wielkiej
- Brytanii także pozwolę sobie tutaj przybliżyć sylwetkę rabina urodził się w
- 1948 roku w Londynie jako
- syn w niezamożnej pierwszy najstarszy w niezamożnej rodzinie żydowskiej jego
- ojciec tutaj taki polski akcent w wieku s lat wraz ze swoją rodziną przybył do
- Wielkiej Brytanii z Polski Zajmował się handlem tkaninami także rodzina nie była
- bardzo zamożna ale na tyle wystarczyło pieniędzy żeby wykształcić dzieci yyy
- Jonathan jako chłopiec yyy chodził do szkoły podstawowej do szkoły
- chrześcijańskiej y również szkoła średnia to była szkoła chrześcijańska następnie yyy podjął
- studia w oxfordzie i były to studia filozoficzne Jonatan w swojej młodości
- yyy był praktykującym religijnym Żydem ale jak sam mówił o sobie takim
- umiarkowanie religijnym bardziej interesowała go
- filozofia próbował jak sam mówi zgłębić znaczenie
- wszystkiego znaczenie rzeczywistości chciał zostać
- filozofem i rzeczywiście został nim jego praca
- magisterska obroniona z wyróżnieniem dotyczyła
- filozofii jak również filozofii dotyczył jego doktorat
- ale zanim obronił doktorat udał
- się na kilkumiesięczny pobyt do Stanów Zjednoczonych i tam spotkał się ze
- znanymi postaciami ze świata judaizmu z rabinem josefem solowiej
- czyki oraz z rabinem menachem mendlem schneerson
- zwanym rebe przywódcą głównego nurtu
- chasydyzmu który nazywa się habat habat
- lubawicz i to właśnie wspominany tutaj rabi Menem mendal schneerson jest
- twórcą potęgi tego ruchu w tej chwili jest to właśnie
- najbardziej żywy nurt ruchu chycki i też mający
- największy wpływ największe wpływy wśród wyznawców
- judaizmu i rabino schneerson udało się dokonać
- rzeczy bardzo trudnej a mianowicie właśnie zachowując
- tożsamość swoją tożsamość swoje wartości
- jako judaizm chycki ale równocześnie
- będąc otwartym na otaczającą
- rzeczywistość także to takie niezwykłe połączenie i faktycznie był niezwykłą
- osobą wiele osób znanych ważnych postaci
- wspomina spotkanie z wskazując na to że wywarło ono duży
- wpływ na na ich życie i tak też o swoim spotkaniu z
- rabinem schneerson w taki sposób opowiada Jonathan
- Sak który Jako młody 20 letni
- człowiek zapytany przez rabina cóż takiego zamierza robić w swoim życiu
- dalej dowiedział się rebe że Jonathan studiuje
- filozofię i zapytał no to cóż zamierza dalej robić i jako Brytyjczyk Jonatan zaczął
- swoją odpowiedź od stwierdzenia No cóż biorąc pod uwagę sytuację w jakiej się
- znalazłem na corb przerwał mu i powiedział żaden męż męż to słowo z
- języka ID oznaczające mężczyznę człowieka z taką kwalifikacją
- dojrzałego mężczyzn dojrzałego człowieka żaden męż nigdy nie znajduje
- się w sytuacji męż wkracza w sytuację i spotkanie
- z zers zrobiło naan na tyle duże wrażenie że za
- postąpił za namową radą reb i podjął studia teologiczne
- podjął studia rabinackie i został rabinem i po latach tak podsumowuje te
- dwa ważne formujące spotkania w swoim życiu mówi
- tak rabi swiezy rzucił mi wyzwanie abym zaczął
- myśleć a rebe rzucił mi wyzwanie abym został
- przywódcą i w całej swojej pracy
- twórczości swojej jaką też naczelny
- rabin Zjednoczonego Królestwa właśnie te dwie cechy
- wykazywał rabin Jonathan saxs na najwyższym poziomie
- okej pokrótce żeby już nie przedłużać można by dużo dużo
- opowiadać podsumujmy że został ordynowany w 76 roku na rabina w
- 1991 został naczelnym rabinem Wielkiej Brytanii urząd swój sprawował do 2013
- roku rok otrzymał tytuł szlachecki od
- królowej Elżbiety II
- i jest autorem ponad 40 książek otrzymał
- kilkadziesiąt tytułów honor skauza jest laureatem wielu nagród w tym nagrody
- temp największej finansowej nagrody
- duchowości w świecie dostał tę nagrodę za całość
- swojej działalności ze szczególnym wyróżnieniem i wskazaniem na omawianą
- przez nas dzisiaj książkę
- not możemy powiedzieć o rabinie saksie że jest człowiekiem
- dialogu całe
- swoje życie jako naczelny rabin później jako
- wykładowca na wielu uniwersytetach w wielu jwch poświęcił swoją twórczość poświęcił
- temu żeby nawiązywać dialog odnosił się do różnych nurtów w łonie judaizmu
- próbując nawiązywać dialog ze wszystkimi jego przedstawicielami próbował
- nawiązywać skutecznie z dużymi sukcesami dialog
- międzyreligijny w czasie swojego urzędu naczelnego rabina jak również dialog z
- ateistami jest był zaprzyjaźniony z Richardem
- dukin jak też z papieżem benedyktem
- oczywiście nie uniknął krytyki właśnie jako człowiek
- dialogu Dla jednych postępowych okazywał się za mało postępowy dla tych bardziej
- konserwatywnych był postępowy za bardzo kiedy zarzucano mu to że nie
- postępuje zgodnie z tradycją odpowiadał słowami jednego z
- hasy przywódców rabina nachmana z bracławia który mówił tak kiedy Pytano go Dlaczego
- nie idziesz drogą twego ojca Mówił idę nią mój ojciec nie robił
- tego co jego ojciec to i ja nie robię tego co i
- on w taki sposób z właściwym sobie poczuciem humoru rabin Jonathan SX
- odpierał ZAR któ gdzieś tam
- powiedzieć że nieodpowiednio tak czy nie trzyma jednej czy drugiej tradycji czy
- jest za mało za bardzo postępowy zmarł rabin Jonathan Sax 7
- Listopada 2 20 roku dobrze może jeszcze pokażę tutaj
- państwu jego zdjęcie żebyśmy
- wraz ze swoją żoną nieodłączną towarzyszką jego
- życia mają trójkę dzieci ośmioro
- wnuków to tyle autorze książki poświęciłam sporo czu
- że oped o rabinie saksie aby wskazać że
- rzeczywiście jest tutaj zbudować troszkę jego etos jako autora książki wskazać że jest człowiekiem który rzeczywiście ma
- coś ważnego do powiedzenia nam w sprawie w kwestii
- dialogu między religiami i który może
- wnieść Ciekawy punkt widzenia do dyskusji na temat przemocy
- motywowane relig teraz przechodząc już do
- książki powstała ona w 2015 roku ale
- pracę nad nią rozpoczął Jonathan Sax w roku
- 2001 swoje przemyślenia na ten temat i zmotywował go wydarzenia z
- września września 2001 roku i opowiadał
- o tym w swoich wystąpieniach towarzyszących w wydaniu tej książki kiedy stał na gruncie zero wraz z
- przedstawicielami właśnie innych religii modląc się
- i gdy każdy z przedstawicieli różnych religii zgromadzonych tam przywódców
- religijnych modlił się o pokój właśnie tak o zakończenie
- przemocy i refleksje które miał wtedy
- pytania przemyślenia właśnie złożyły się na książkę not in God name książka ma
- 300 stron także nie jest Może bardzo
- obszerną pozycją ale jest bardzo bogata w treść
- styl tutaj autora jest taki mocno skondensowany tutaj a propos
- właśnie tego stylu bardzo bardzo skondensowanego
- bogatego w treść posłużę się historyjk którą opowiada sam
- Jonathan o pewnym filozofie który wygłaszał wykłady uniwersytecie w Pekinie i był
- tłumaczony jako że nie władał językiem chińskim i powiedział pierwsze dwa
- zdania swojego bardzo właśnie takiego technicznego
- wykładu i tłumacz pokazał mu żeby mówił dalej
- spokojnie i powiedział mu że powie mu Kiedy będzie potrzebował przerwy żeby przetłumaczyć i profesor mówił dalej prz
- n 15 minut po czym tłumacz poprosił go aby zrobił przerwę powiedział cter
- słowa i poprosił profesora żeby mówił dalej ten mówił dalej następnie przez
- godzinę wtedy tłumacz powiedział dwa słowa
- i profesor po jeszcze kilkunastu minutach zakończył swój
- wykład tłumacz powiedział kolejne dwa słowa publiczność
- wyszła z sali po skończonym wykładzie profesor
- zadziwiony takim działaniem tłumacza zapytał go jak to jest możliwe
- że w tak bardzo skondensowany sposób był w stanie oddać tak bogatą treść jego
- bardzo skomplikowanego wysoce technicznego wykładu nas tłumacz odpowiedział było to bardzo proste po 15
- minutach powiedziałem jak do tej nie powiedział Nic
- nowego po następnej godzinie
- powiedziałem ciągle nie powiedział Nic nowego i na pewno już nic nowego nie
- powie i na końcu stwierdziłem że miałem rację Otóż nie jest tak w przypadku
- książki rabina saksa jest ona peł TRA i
- zawiera ciekawe wydaje
- się wnoszące nowe treści do kwestii przemocy
- religijnej książka składa się z trzech części i tak pokrótce tylko przedstawię
- tę książkę w całości właśnie zastanawiałam się też nad strategią w jaki sposób właśnie w krótkim czasie
- przedstawić treść tej książki i pomyślałam sobie że nie będę opowiadać
- o całej książce chcę też zachęcić państwa do przeczytania tej książki niestety nie
- jest ona dostępna w języku polskim żadna z książek saksa nie została przetłumaczona
- tak jeszcze na marginesie tylko powiem że jedyne co jest dostępne w języku
- polskim to są tłumaczenia cotygodniowych komentarzy do tory tygodniowych porcji
- tory dokonane przez miesięcznik hid dusz i dostępne na stronie miesięcznika także
- jeśli ktoś z państwa jest zainteresowany to zachęcam do przeczytania sobie tych tych rozważań i
- komentarzy do fragmentów tory wracając do
- książki skupimy się jednej tak sobie
- postanowiłam koncepcji którą prezentuje w swojej
- książce rabin SX
- A treści książki opowiem w ramach takiego wprowadzenia aby zarysować
- państwu kontekst także tak powiedziałam książka składa się z trzech części i skupia się
- na wzajemnych relacjach trzech religii
- monoteistycznych judaizmu chrześcijaństwa islamu tak w
- chronologicznej kolejności W każdej z trzech części
- znajdziemy pięć rozdziałów w pierwszej części która zatytułowana jest zła wiara
- mamy Taką próbę zrozumienia zjawiska przemocy nie tylko w perspektywie
- religijnej ale głównie historycznej i
- socjologicznej religia według autora prowadzi do przemocy
- pośrednio tylko pośrednio jako siła scalająca WP
- wspólnotę tak tutaj autor wysuwa taką tezę że człowiek
- jest istotą albo nawet zwierzęciem jak go
- określa używając tutaj słowo zwierzę ujęte jest w
- cudzysłów społecznym dlatego tożsamość człowieka
- kształtuje się w ramach
- wspólnoty tak także żyjąc we wspólnocie
- funkcjonujący człowiek czerpie też z tej wspólnoty
- swoją swoją tożsamość zarysowuje równocześnie
- kontrast tak pomiędzy będącymi w grupie a tymi którzy w tej
- grupie nie są także mamy to rozróżnienie na my i oni które w rozumieniu rabina
- Saka jest naturalną częścią funkcjonowania
- człowieka ale rabin SX Mówi również o
- takim rozróżnieniu na my i oni tym podziale na my i oni który przybiera
- patologiczną formę i w taki sposób właśnie nazywają nazywają patologicznym podziałem albo
- patologicznym dualizmem kiedy to my
- jesteśmy postrzegani w kategoriach tylko i wyłącznie pozytywnych Natomiast oni są
- ucieleśnieniem wszelkiego zła i taki sposób
- patologiczny patologicznego postrzegania różnic pomiędzy osobami będącymi w
- grupie
- przynależących złem gdzie przemoc zaczyna być
- postrzegana jako coś pozytywnego gdyż na skutek przemocy
- osiągamy efekt powiedzmy sobie niszczenia zła
- niszczenia tych którzy
- zagrażają rozumieniu członków grupy właśnie danej grupie
- danemu danej społeczności a religia pełni tutaj taką funkcję w rozumieniu
- autora pomocniczą jako siła scalająca
- wspólnotę tak także równocześnie Scala wspólnotę zarysowuje granice wspólnoty i
- pozostawia resztę poza granicami tej wspólnoty i dopóki
- sytuacja się nie
- [Muzyka]
- patologizacja się przemoc i to właśnie przemoc usprawiedliwi często przy przy
- pomocy religii tak także i tutaj w tej
- części autor odwołuje się właśnie tego spojrzenia z perspektywy socjologicznej
- z perspektywy historycznej i zarysowuje w ostatnim
- piątym rozdziale tej części koncepcję którą
- rozwija w środkowej części książki poświęca całą środkową część książki całe pięć rozdziałów kiedy mówi o
- rywalizacji pomiędzy rodzeństwem i odwołuje się tutaj do
- koncepcji filozofa Rene Girarda który w
- przetłumaczonej akurat ta książka została przetłumaczona na polski w 93 roku książka zatytułowana sakr i
- przemoc w której to Jar przedstawia koncepcję
- pragnienia
- mimetycznosc jeśli mieliśmy rodzeństwo jeśli jesteśmy
- rodzicami mamy więcej niżno dziecko na pewno Zjawisko to obserwuje wśród
- swojego potomstwa dotyczy ono rywalizacji pomiędzy
- rodzeństwem która wynika z chęci posiadania tego samego co mój brat Czy
- moja siostra tak I młodsze dziecko Tym bardziej wydaje się ten mechanizm
- nasilony w takich prostych sytuacjach ja pamiętam moje córki
- dostały koszulki bluzeczki jedna była zielona druga była czerwona i była
- rozpacz Bo każda chciała mieć czerwoną Bo ja też chcę mieć czerwoną bo ona ma czerwoną Ja też chcę mieć czerwoną Czyli
- mamy To mimetyczne takie naśladowcze pragnienie ja chcę to samo tego samego
- co ma on co ma ona i w interpretacji
- Girarda jest to też dążenie do tego aby być takim jak on stąd
- powstaje ta taka zaciekła często rywalizacja między
- rodzeństwem i rywalizacja ta
- dotyczy zasobów
- ograniczonych najczęściej mówiąc w kategoriach
- rodzeństwa w odniesieniu do rodziców ograniczonych zasobów
- uwagi miłości czasu rodziców poświęconych
- dziecku przenosząc ten mechanizm na grupy mówimy tutaj o rywalizacji o pewne
- ograniczone zasoby i właśnie ten model tej rywalizacji pomiędzy
- rodzeństwem stosuje rabin SS do tego aby mówić
- o tym w jaki sposób układają się relacje pomiędzy judaizmem
- islamem i chrześcijaństwem czy judaizmem chrześcijaństwem i islamem Gdzie są to
- religie trzy religie monoteistyczne albo też można mówić o nich jako trzy religie
- abrahamowe wywodzące się od Abrahama każda w abrahamie
- uznaje swojego pewien sposób
- założyciela tak zdecydowanie tak jest w przypadku judaizmu Paweł mówi że
- jesteśmy jako chrześcijanie potomkami Abrahama przez wiarę Także mamy tutaj to
- odniesienie do do Abrahama i oczywiście islam abrahamie widzi swojego
- przodka linię wybraną w ramach te rywalizacji prowadząc przez ismaela a
- nie Izaaka Także mamy tutaj do czynienia z tą sytuacją rywalizacji pomiędzy
- rodzeństwem i postulat rabina saksa jest taki
- aby przeczytać i to jest ta część taka najbliższa mojemu sercu nie powiem że
- najciekawsza bo cała książka jest ciekawa ale najbliższa mojemu sercu główna część książki w której
- dokonuje rabin sxs egzegezy
- tekstów Biblii hebrajskiej konkretnie Księgi Rodzaju które pokazują właśnie
- wątek rywalizacji pomiędzy rodzeństwem i proponuje takie odczytanie
- tekstów które będzie prowadzić do możliwości
- zaniechania tej rywalizacji a które skupiają się na pewnych
- nieograniczonych zasobach Boga jakie ma
- wobec człowieka i tutaj żeby
- właśnie podać jeden przykład bo tych wątków rywalizacji pomiędzy
- rodzeństwem Księdze Rodzaju jest poczynając od rywalizacji powiązanej z
- aktem religijnym ze składaniem ofiary prowadzącym do przemocy to jest sytuacja k jabla dalej
- mamy sytuację Izaaka tak wymienianego już i
- ismaela dalej mamy sytuację Jakuba Ezawa gdzie Widzimy rywalizację widzimy
- rywalizację pomiędzy też siostrami
- Rachel oraz Leon czy le i Rachel widzimy dalej sytuacj
- rywalizacji pomiędzy Józefem a jego braćmi tak Czyli w
- kolejnych pokoleniach patriarchów ten wątek
- rywalizacji jest cały czas obecny rywalizacji pomiędzy
- rodzeństwem i popatrzmy sobie na
- sytuację Izaaka oraz ismaela tutaj weźmiemy pod
- uwagę historia opowiadana jest rozpoczyna się w rozdziale 16
- Kiedy przychodzi do Abrahama Sara jako
- że Abraham i Sara nie mają dzieci mimo
- obietnicy prz Boga że Abraham będzie wielkim
- ludem nic nie wydaje się wskazywać że ta obietnica szybko się wypełni a więc Sara
- przychodzi do Abrahama i
- mówi oto pan zatrzymał mi rodzenie dzieci przyjdź więc proszę do mojej służącej może dzięki niej będę miała
- syna i posłuchał Abraham s wzięła więc
- Abrahama haję swoją
- służącą i przyszedł Abraham do Sary i poczęła a gdy zobaczyła że poczęła
- zaczęła pogardzać swoją panią w swoich oczach tak i wtedy Sara prosi Abrahama żeby oddalił
- hagar hagar udaje się na na
- pustynię tam spotyka ją
- nakłania ją żeby wróciła z powrotem hagar
- wraca jest zostaje jest dalej służącą Sary rodzi syna ismaela wydaje się że
- tutaj ta sytuacja rywalizacji została zażegnana ale oto dzieje się tak że
- również Sara w cudowny sposób rodzi syna
- któremu nadaje imię Izaak opowieść znajdujemy w
- 21 rozdziale Gdzie jest powiedziane i nawiedził pan Sarę jak
- powiedział i uczynił tak jak oznajmił i poczęła Urodziła syna Abrahamowi w jego
- starości i o tym czasie który oznaczył Bóg i nada Abraham swojemu synowi który
- urodził się którego uroda Sara imię Izaak i obrzeza Abraham Izaaka g ten
- miał dni tak jak przekazał mu Bóg a Abraham miał 100 lat Gdy urodził mu się jego syn
- Izaak Sara zaś powiedziała Śmiech to znaczy imię
- Izaak znaczy śmiać się Śmiech sprawił bó każdy kto o tym
- usł śmiać się będzie powiedziała kto by powiedział Abrahamowi
- Sara będzie karmić piersią synów bo rodziłam syna w jego starości a Gdy chłopiec podrósł i został
- odstawiony od piersi Abraham wyprawił wielką ucztę w dniu odstawienia Izaaka
- wtedy Sara zauważyła że syn hagar Egipcjanki którego ta urodziła
- Abrahamowi tutaj mamy taką grę słów to przetłumaczone
- żartuje cę jest przetłumaczone Szydzi czy naśmiewa się
- tak i mamy tam użyte właśnie to słowo śmieje się i powiedziała do Abrahama wypędź tę niewolnicę i jej syna bo nie
- będzie dziedziczył syn tej niewolnicy z moim synem z izaakiem słowo to wydawało się bardzo złe w
- oczach Abrahama ze względu na jego syna Czyli widzimy tutaj taką sytuację właśnie rywalizacji podziału w
- rodzinie Sara kocha iaka zapew Abraham również
- kocha iaka ale wyraźnie jest powiedziane że Abraham kocha
- ismaela i nie chce go wypędzić Jednak tutaj Bóg przychyla się
- do żądania Sary i popiera Ten ten pomysł
- wypędzenia do Abrahama zrób taka
- Abraham wcześnie wodą i hagar i wło naj
- Rami oraz dziecko i odprawił ją i odeszła hagar i błąkała się po pustyni
- bby a gdy wyczerpała się woda z bukłaku porzuciła dziecko pod jednym z krzaków
- poszła i usiadła naprzeciw w odległości strzału z łuku powiedziała nie ch patrzeć
- ść usiadła naprzeciw podła swj płakała
- i tutaj Zwróćmy uwagę że zazwyczaj bardzo
- niewiele w narracjach księgi rodzaju jest mowy o emocjach Jeśli sobie
- porównamy ten opis gdzie właśnie jak Zauważyliśmy dużo jest tych emocji z
- kolejnym opisem z 22 rozdziału kiedy Abraham jest
- wezwany złożyć w ofierze Izaaka ten drugi opis wydaje się taki
- zupełnie pozbawiony emocji
- zdyszany pokazuje nam tutaj Po czyjej stronie jest sympatia tak kiedy czytamy
- ten opis nie możemy pozostać obojętni wobec
- nieszczęścia hagar i ismaela i tak samo widzimy dalej nie pozostaje wobec tego
- obojętny Bóg w 17 wersecie czytamy dalej Usłyszał Bóg głos chłopca i zawołał
- anioł Boży do hagar z niebios i powiedział do niej co tobie hagar nie bój się bo Bóg usłyszał głos chłopca tam
- gdzie on jest Stań podnieś chłopca uchwyć go swoją ręką gdyż uczyni z niego
- wielki naród i otworzył podesłała wodą dała chłopcu pić a bó był
- z chłopcem wyrósł on zamieszkał na pustyni został łucznikiem mieszkał na pustyni
- paran a jego matka wzięła dla niego żonę z ziemi egipskiej
- tutaj idąc właśnie za egzegez rabina saksa możemy
- powik brania pokazuje rywalizację pomiędzy braćmi ale też mamy taką kontr narrację która
- wskazuje na to że ta rywalizacja wydaje
- się być niepotrzebna dlatego że Bóg realizuje
- swój plan poprzez wybór Izaaka i
- przymierze abrahamem przechodzi na Izaaka ale równocześnie jest on z ismael i błogosławi
- ismael tak jak również błogosławi izakowi nie dokładnie w ten sam
- sposób tak czyli może tutaj dochodzić do tej rywalizacji bo ja bym chciał tak jak on
- ale ta rywalizacja jest niepotrzebna gdyż bó nie
- ograniczonej tylko pojemności na błogosławieństwo na
- miłość ale na sprawiedliwość ale jest w stanie obdarzyć nią
- zarówno mówiąc o tym właśnie naszym przykładzie Izaaka jak i
- ismaela i czytając w taki sposób kolejną
- narrację o rywalizacji pomiędzy rodzeństwem
- która nie wydaje się być konieczna ponieważ w Bogu jest obfitość
- zasobów zatem nie ma potrzeby o nie rywalizować kończąc jeszcze tą historię
- w 25 rozdziale czytamy o
- tym że Abraham
- umiera i w dziewiątym wersecie mamy taką krótką
- uwagę i pochowali go Izaak i ismael jego synowie w jaskini makpela na polu efrona
- syna zohara na polu które kupił Abraham od synów
- heta Czyli znowu bardzo krótko lakonicznie Izaak i ismael pochowali
- razem Abrahama co pokazuje tam że ostatecznie te stosunki między
- między synami między braćmi układały się dobrze a przynajmniej
- poprawnie i w podobny sposób rabin s dokonuje interpretacji
- kolejnych tekstów które mówią o tej rywalizacji pomiędzy rodzeństwem
- pokazując brak konieczności na nieograniczone
- zasoby jakie posiada Bóg i
- teraz przenosząc to na te rywalizujące ze
- sobą religi rabin wydaje się
- mówić nie ma potrzeby tej rywalizacji ponieważ te Boże
- zasoby miłości sprawiedliwości są
- nieskończone mówiąc podsumowując jeszcze ten sposób egzegezy i ten
- model rabin Sak mówi że jest to
- przykładowa egzegeza świętych tekstów judaizmu
- dokonana przez przez niego jako rabina mająca być w jego zamyśle modelem
- dla podobnego odczytania tekstów
- przez wyznawców chrześcijaństwa w kolejnej części rabin
- Sak pokazuje właśnie drogi wyjścia z sytuacji przemocy
- religijnej i ma to być model dla wyznawców islamu właśnie w tej ostatniej
- części która zatytułowana jest otwarte serce ramin pokazuje drogi wyjścia z tej
- sytuacji przemocy religijnej historycznie jako
- przykład takiego unormowania relacji i
- zaprzestania w pewien sposób rywalizacji pokazuje Relacje pomiędzy
- chrześcijaństwem a judaizmem odwołując się do encykliki
- Nostra I właśnie tej pewnej normalizacji bardzo napiętych
- stosunków wskazując ten fakt
- jako takie Źródło nadziei tego że to będzie również
- możliwe w islamie b również
- możliwe Jeśli znajdzie się na
- tyle taka odpowiednia liczba taka masa krytyczna wyznawców islamu którzy będą
- chcieli w uczciwy sposób przeczytać swoje święte
- teksty przeczytać Koran tak aby doprowadzić do tego by
- także ten postulat tutaj ostatecznie jest
- prosty Tak pokazuje na obfitość bożej miłości i Sprawiedliwości pokazuje na fakt że
- każdy jest traktowany w sposób sprawiedliwy tak
- mówiąc językiem rywalizacji rodzeństwa Każdy jesty każdy
- cek został stworzony na obraz Boga godny
- jest bożej miłości i Sprawiedliwości jesteśmy różni i różnorodni ale tak samo
- godni bożej miłości i
- Sprawiedliwości Podsumowując całość słowami samego autora czytamy tak dzisiaj Bóg wzywa nas
- Żydów chrześcijan i muzułmanów aby pozostawić nienawiść i głoszenie
- nienawiści i w końcu żyć jak bracia i siostry w zgodzie z naszą wiarą
- jako błogosławieństwo dla innych niezależnie od ich wiary okazując
- szacunek dla Bożego imienia poprzez okazywanie szacunku jego obrazowi
- człowiekowi Także mamy tutaj takie
- przykład pełnego nadziei optymistycznego podejścia do do tego trudnego
- tematu autor uważa że wyjście z tej sytuacji przemocy
- religijnej jest jak najbardziej możliwe w takich praktycznych
- kategoriach Podaj za przykłady dziedzin nad
- którymi należy teraz pracować to jest edukacja i
- nawiązywanie relacji pomiędzy ludźmi niekoniecznie z
- różnych grup z różnych obozów tego relacji pomiędzy
- przedstawicielami różnych religii
- niekoniecznie w postaci dialogu religijnego
- ale to jest postulat wyznawcy judaizmu który który
- jest działania nawiązania pewnych wspólnych
- działań i rabin uważa że z każdej
- sytuacji jest wyjście i podsumowuje to taką historią
- kiedy historia dzieje się za czasów jeszcze mandatu brytyjskiego w Palestynie Kiedy
- toim trafił do więzienia za posiadanie
- broni i otrzymuje w tym więzieniu od swojej żony Hany list i żona pisze mu
- Słuchaj Haim ty sobie tu siedzisz w więzieniu a
- trzeba posadzić ziemniaki i ja sama sobie z tym nie poradzę Nie wiem co ty
- zrobisz ale musisz mi pomóc i
- siedzę w więzieniu nie wiem Hana co ty zrobisz ale pod żadnym
- pozorem Nie oraj naszego pola Jest tam mnóstwo broni i
- amunicji l został wysłany l oczywiście został sprawdzony wysłano żołnierzy w
- poszukiw bron Amun znaleziono ale pole było
- pięknie zaorane gotowe pod zasie ziemniaków z każdej sytuacji nawet
- najtrudniejszej jest wyjście jednym z takich praktycznych postulatów rabina
- Saka wcielani tego zorientowania na
- drugiego tej takiej powiedzielibyśmy sobie takiej
- inkluzywnej nie wyrzucamy go poza nawi społeczności tam w ten dualizm gdzie my dobrzy A
- tamci źli jednym ze sposobów jest odwrócenie
- ról taka empatia wczucie się właśnie w sytuację tego drugiego i takie ciekawe odwrócenie ról
- przeżył członek ru NAC lepszy
- wę prawicowa bardzo taka też
- antysemicka i jeden z członków aktywny członek tej partii Cat
- segi odkrył że ma pochodzenie
- żydowskie że jego matka była żydówką większość jego rodziny
- zginęła w auszwic w czasie wojny
- No i właśnie pod wpływem tego odkrycia i reakcji kolegów w partii z których
- jeden powiedział mu że lepiej byłoby gdyby mógł był go zabić zanim dokonał
- tego strasznego odkrycia bo przynajmniej zginął by jako prawdziwy czysty Węgier natomiast inny bardziej
- życzliwy poradził mu żeby przepraszał i próbował się
- zrehabilitować to może w jakiś sposób zostanie mu to
- wybaczone No i właśnie wtedy [Muzyka] zaczął
- myśleć właśnie w kategoriach tego innego doświadczył tego jak to jest być
- po tej drugiej stronie No wystąpił z partii jego historia osobista była taka
- że został wyznawcą judaizmu i ostatecznie wyjechał do do
- Izraela także yy odwrócenie ról tak taki prosty
- zabieg który gdzieś tam może pozwolić na zwykłą taką
- empatię wobec tego drugiego No ja polecam państwu film z takiej
- serii ona kilka filmów zawiera cud purymowy Dokładnie o tej samej historii opowiada
- polski film z roku właśnie też taki przedstawiciel No
- kogoś kogo Moglibyśmy dzisiaj nazwać właśnie jakimiś takimi mocno faszyzm
- organizacjami dowiaduje się właśnie że ma żydowskie pochodzenie naprawdę bardzo bardzo
- Gorąco polecam przy okazji jest mowa o innym święcie o purim Iza Dzięki serdeczne Mam
- pytanie jedno które się pojawiło nam w międzyczasie W Biblii jest przecież
- mnóstwo opisów przemocy i zachęcania do niej przez Boga stosujący tę przemoc są
- nagradzani więc jak to jest czy przypadkiem religie nie stosują się po prostu do zapisów swoich ksiąg do tego
- problemu Też rabin s odnosi się w tej trzeciej
- części swojej książki Ten
- przykład takie ponownego odczytania istotnych tekstów i on to robi na tych
- przykładach dotyczących rywalizacji między między rodzeństwem ale też odnosi się do całego
- problemu interpretacji tekstu ponieważ każda z z
- religii w swoich tekstach ma te trudne fragmenty
- które wydają się nie przystawać do Boga miłości Boga
- sprawiedliwości nawołujące w prostym odczytaniu do do
- przemocy jednak wszystkie religie mają swoje
- tradycje interpretacyjne
- które tworzą model hermeneutyczny dla
- odczytywania tekstów stąd też to co to co my robimy