Protestanci przed Reformacją: Waldensi

Rozwiń transkrypcję filmu

Protestanci przed Reformacją: Waldensi | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00 rozpoczynamy ewst online Witamy
  • doktora habilitowanego Kazimierza Bem tym razem nie będziemy mówić o soborach a w każdym razie nie o pierwszych
  • soborach zaczynamy Mam nadzieję że nowy cykl protestanci przed
  • reformacją i Dzisiaj będziemy mówić na temat waldensów o waldach w Polsce wiadomo
  • niezbyt wiele na lekcjach historii załatwiane to jest mniej więcej dwoma
  • linijkami gdzieś pomiędzy różnymi
  • innymi wydarzeniami tych wieków powiedzmy pomiędzy 12 a 15
  • które to się przebiega ogólnie galopem mało kto wie również że waldensi
  • istnieją do dzisiaj i mało kto wie że rzeczywiście
  • przed wystąpieniem Lutra byli właśnie
  • były takie grupy chrześcijańskie które bez problemu możemy nazwać grupami
  • protestanckimi grupami właśnie które wcielał w życie to
  • o czym później mogliśmy wyczytać w słynnych tezach i w różnych innych
  • wysłuchać czy przeczytać w tej chwili w kazaniach wielkich ojców założycieli
  • reformacji a oni to po prostu wcielali w życie jak im się to udawało czy im się to udawało jak im się udało przetrwać do
  • dnia dzisiejszego i gdzie możemy dzisiaj spotkać waldensów o tym opowie dzisiaj właśnie
  • i przy okazji pewnie podzieli się z nami wrażeniami ze swojego ostatniego
  • wyjazdu bo wyjeżdżał właśnie do miejsca w którym waldensów można dziś spotkać
  • Kazimierz oddaję ci głos Dzień dobry państwu dobry wieczór wadzie państwu u mnie jest oczywiście
  • wczesne popołudnie chciałbym zacząć od takiego elementu bym powiedział
  • obrazkowego proszę państwa mianowicie chciałbym zat
  • na który jest przedstawiony jako jeden z elementów
  • pomnika Marcina Lutra W worman Piotr Waldo tutaj Jak widzimy
  • czyta książkę Jest to mężczyzna z brodą i już od czasów reformacji a w
  • zasadzie od czasu X wieku ta postać fascynowała
  • protestantów także historyków kościoła Tym niemniej stąd ponieważ jest uznawany
  • za przedstawiciela tego ruchu podobnie potem jak Jan Hus który zł do reformy
  • kościoła i który w tej reformie kościoła aktywnie
  • uczestniczył więc stąd jego obecność na tym pomniku
  • Tym niemniej Proszę pamiętać że w zasadzie nie wiemy jak Piotr Waldo
  • wyglądał wszystkie jego pomniki wszystkie jego przedstawienia są to przedstawienia
  • wyłącznie tego jak nam się wydaje jak on
  • wyglądał gdyż po prostu o Piotrze Waldo bardzo mało jako takim wiemy Kim był
  • Piotr Waldo No to teraz stolicy Wald
  • dobra bym powiedział świetna wystawa właśnie o samym Piotrze Waldo Piotr
  • Waldo o ile wiemy że mniej więcej
  • żył drugiej połowie X wieku i około roku
  • 1170 mniej więcej roku
  • 1170 przeżył co byśmy nazywali wewnętrznym nawróceniem jest to jasne co
  • nastąpiło wcześniej wiemy że był to bogaty kupiec bardzo bogaty stać go było
  • na zamówienie własnego i kopii Nowego Testamentu W języku oksytański
  • który on ten Nowy Testament sobie czytał i rzekomo pod wpływem albo lektury Piotr
  • Waldo przeżył głębokie nawrócenie postanowił zostawić żonę i
  • córki które też takie nawrócenie przeżyły one wstępują do klasztoru natomiast Piotr waltos sam rozdaje cały
  • swój majątek ubogim i zaczyna głosić ewangelię
  • zaczyna ją głosić w języku zrozumiałym dla mieszkańców okolicach lonu bo on
  • jest w zasadzie on się mieszkał w lonie i skupie zarówno mężczyzn jak i kobiet
  • oni składają śluby czystości i śluby ubóstwa No i wędrują po okolicy i
  • nauczają wzywają ludzi do nawrócenia wzywają ludzi do zaufania Bogu No
  • oczywiście dla nas jest to rzecz mało kontrowersyjna Natomiast w tamtych czasach jest pewien problem Piotr Waldo
  • w przeciwieństwie do swojej żony i córek które wstępują do klasztoru Piotr Waldo naucza a nauczanie jest Teoretycznie
  • przywilejem tylko i wyłącznie duchownych co więcej
  • konwersja Piotra Waldo na chrześcijaństwo więc sprzedanie tego Takie głębokie chrześcijaństwo więc
  • sprzedanie tego co miał i rozdanie ubogim wzbudza kontrowersje No chociażby
  • dlatego prawda że jest to jeden z bogatszych kupców lonu i teraz go widzimy jako żebraka nie tylko jako
  • żebraka ale który głosi ewangelię Wzywa ludzi w tym także i to zaczyna być coraz
  • większym problemem k do nawrócenia biskup lonu zakazuje mu
  • nauczania biskup Lion go zakazuje mu nauczania co więcej nakazuje tym biednym
  • z lonu gdyż tak są tak są oni nazywani opuszczenie lonu w odwołuje się do
  • papieża i początkowo papież próbuje gdyby zachować
  • taką drogę pośrednią mianowicie oni przedstawiają wyznanie wiary
  • absolutnie ortodoksyjne papież pozwala im chodzić i
  • żebrać No bo oni się z tego utrzymują Natomiast jeżeli chodzi o prawo do
  • nauczania Jest to zachowana mniej więcej taki kompromis mianowicie oni mogą
  • nauczać tam gdzie władze kościelne im na to pozwolą co teoretycznie wyklucza też z
  • nauczania kobiety od samego początku u waldensów nauczają
  • w lonie to nie wychodzi natomiast walto i jego zwolennicy rozlewają się po
  • całej po całej południowych północnych Włoszech i
  • południowej Francji oni nauczają Prowansji która prawda jest na południe od lonu oni przechodzą do langwedocji no
  • i nauczają w górach piemontu ponieważ mówią tym językiem oksytański jest to
  • język który trafia także do n Ale waldensi zaczynają rozlewać się po całej
  • Europie przechodzą do docierają do Lotaryngii docierają do Niderlandów
  • docierają także jak często oni podróżują we dwójkę mężczyźni i nieoficjalnie
  • kobiety docierają także na tereny dzisiejszych Moraw i z czasem wiemy docierają nawet
  • do Szczecina w Szczecinie jest w okolicach Szczecina jest też taka
  • miejsca w której oni się osiedlają to miejsce potem zostanie ta wioska zostanie zniszczona Oni zostaną
  • siłą nawróceni na katolicyzm ale do dzisiaj pod Szczecinem jest tak zwana
  • Wzgórze jest tak zwane Wzgórze waldensów waldensi są znani jako ubodzy
  • z lonu ubodzy z Lombardii albo jako ubodzy ci niechętni im zarzucają im
  • właśnie że są uczniami Piotra wal ostatecznie kościół Po takim krótkim
  • okresie wahania się kościół ostatecznie ich postanawia że uznaje ich jednak za
  • heretyków i to robi papież Lucjusz i w 1184 roku na synodzie Weronie On ich
  • ekskomunik co więcej początkowa ta ek Komunikacja jest ekskomunik za
  • nieposłuszeństwo bowiem Wald nie stosują się do poprzednich i nauczają czasami pomimo tego że władze
  • lokalni Biskupi im na to nie pozwalają ostatecznie czwarty sobór laterański w
  • 1215 roku ich potępia jako heretyków to jest jednak zwiększenie pewnego procesu
  • wiemy że na przy już 4 lata wcześniej kilkudziesięciu z nich zostało spalonych na stosie w
  • Strasburgu część ucieka w związku z tym
  • do na wschód Europy albo na północ Europy tam gdzie władza Duchowna jest że
  • tak powiem nie jest tak rozwinięta No i stąd waldensi pojawiają się na Morawach
  • pojawiają się na Węgrzech i znowu pojawiają się na Śląsku i pojawią się potem aż do
  • Szczecina z Czasem niektórzy z nich Przyłącz się do husytów Tym niemniej te
  • prześladowania sprawiają że waldensi zaczynają i to będzie trwało
  • zaczynają żyć tak troszeczkę podwójnym życiem mianowicie oficjalnie są dalej praktykującym
  • katolikami ale nie oficjalnie gromadzą się wspólnie i mężczyźni i kobiety aby razem
  • studiować pismo aby razem żyć blisko siebie No i właśnie jest też to że
  • uciekają w takie doliny gzie ich jest trudno złapać
  • więcej te doliny one są jak wszystkie doliny tam jest dość
  • biednie więc właści szlachta przymyka oczy na ich niekonwencjonalne poglądy religijne pod
  • warunkiem że zatrzymują je do siebie dla siebie i rzeczywiście tak Początkowo jest waldensi oficjalnie
  • są gorliwym synami kościoła natomiast nieoficjalnie ich doktryna jest nauczana
  • przez tak zwanych barb barb czyli wujków i wiemy że szkoła dla wujków czyli dla
  • tych kaznodziei została założona w wysokiej Dolinie
  • angoron Podczas mojej wizyty obecnie waldensi gdyby zrekonstruowani częściowo
  • jak to wyglądało mianowicie te szkoły wyglądały to było bardzo wysoko położone
  • Mam nadzieję że tu państwo widzą bardzo wysoko położonych górach one na zewnątrz to są
  • bardzo ubogie szopy są zwykle obok stajni dla zwierząt i kupcy latem
  • podróżują we dwójkę starszy i młodszy starszy który naucza młodszy który się
  • uczy oficjalnie są kupcami oni rozprzestrzeniają się po całej
  • Francji po północnych Włoszech i tak jak mówiłem Austrii Śląsk Czechy aż po
  • Szczecin na zimę Oni wracają do tych dolin i tutaj zimą kiedy są śniegi kiedy jest
  • bardzo trudno do nich dotrzeć tutaj ci barbo razem studiują i pismo uczą się
  • ewangelii na pamięć bardzo często co więcej wiemy że w tych szkołach były tak
  • samo szkoły dla kobiet kobiety pod wpływem prześladowań przestają być
  • kaznodziej natomiast dalej się uczą w tych szkołach Barba momencik Może mi się
  • uda tu mam jeszcze parę innych zdjęć to jest takie takie troszeczkę jak to
  • wyglądało mianowicie oni tutaj się uczą były rękopisy fragmenty Nowego
  • Testamentu potem powstanie na początku X wieku tak zwana dobra nauka albo dobra
  • lekcja la Nobel Leon w języku oksytański No i właśnie tak wyglądało tak nam się
  • wydaje wyglądała ta szkoła dla barów czyli dla tych kaznodziei i znowu tutaj to widzicie
  • w tej miejscowości angoron to jest to jest muzeum przepraszam to jestem mard bo padało natomiast tak bardzo długo ci
  • waldensi przeżywają czyli mianowicie są oni początkowo oficjalnie są dobrymi
  • katolikami natomiast nieoficjalnie oni mają jeszcze tą taką naukę swoją własną
  • Tym niemniej im dalej historia się toczy tym bardziej
  • ta w jak gdyby są prześladowani zarówno w w niderlandach tak samo na Śląsku oni
  • się przyłącz do husytów jak mówiłem w okolicach Szczecina ta wioska w której oni się
  • osiedlili ci ubodzy z lonu zostanie jest z czasem zniszczona Oni zostaną przesiedleni i rozproszeni no i kiedy
  • pojawia się nam okres reformacji waldensi mają już dość Oni
  • żyją w tym czasie w dolinach Saba to jest dzisiejsza południowo zachod
  • południowo-wschodnia Francja i północno zachodnie Włochy i żyją w
  • Prowansji i oni zaczynają mieć dość po Tylus latach po 200 latach oni chcą
  • wyjść z ukrycia No tak się dobrze składa że w
  • dolinach że ale tak samo
  • i w Genewie a więc są to regiony francuskojęzyczne przy czym ta częściowo
  • po drugiej stronie Genewy jest to tak zwane PE czyli kraj
  • waldensów przyjmuje się reformacja w takim w tej takiej wersji reformowanej w
  • tej wersji szwajcarskiej No i proszę sobie wyobrazić że waldensi mają dość i
  • oni wysyłają swoich barów właśnie do lozanny aby
  • porozmawiania się rozmówić
  • wspólnego właśnie z tym nowym ruchem
  • protestanckim pierwszy jest to spotkanie odbywa się w 5
  • 1526 roku ale Tym niemniej to są takie
  • pierwsze rozmowy Tym niemniej jednak ten protestancki jest troszeczkę inny
  • mianowicie pastorzy mają żony barbo nie mają żon mówią takim nieco inny mówią
  • językiem francuskim Pamiętajcie że barbo tak naprawdę mówią językiem oksytański
  • ale w końcu w 1532 roku w Shan
  • foran jest pojawia się tam Wilhelm Farel i trwają obrady przez dwa tygodnie Te
  • obrady mają skłoni mają skłonić waldensów do przyłączenia
  • się do ruchu reformacyjnego i tak rzeczywiście jest pomimo oporu niektórych barów
  • którzy uważają że reformacja to jest odejście od tego tradycyjnego nauczania Piotra
  • Waldo mieszkańcy wiosek waldensów postanawiają przyłączyć się do kościoła
  • reformowanego i tutaj Widzicie To jest ten Monument kóry
  • waldensi podejmują decyzję w 1532 w s że oni Przyłącz się do nowo
  • ruchu reformacji co więcej żeby pokazać że to są że oni są częścią tego ruchu
  • reformy kościoła na które oni częściowo czekali doliny waldensów sponsorują
  • wydanie Biblii olivet po francusku jest to pierwsze wydanie całej Biblii
  • którzy naprawdę żyją w ogromnej biedzie postanawiają się na to zrzucić No i
  • właśnie sponsorują wydanie tej Biblii olivet sami dostają kilkadziesiąt
  • egzemplarzy które to egzemplarze są im przekazane momen spróbuję państwu
  • pokazać I to jest właśnie w tym muzeum waldensów tor pelic
  • jest to jest w dwóch egzemplarzach pierwsi Wald są wysłani do akademii w
  • Lozannie żeby tam studiowali jako pastorzy i potem wracają w takim triumfalnym pochodzie z tymi z tym Nowym
  • Testamentem z tym Nowym Testamentem i on ma stanowić podstawę
  • ich nowo ustanowionego kościoła w tym momencie Francja podbija część piemontu
  • i król Franciszek i przymyka oczy na pewnego ruchy
  • protestanckie i stąd oni mogą drukować ten Testament budują swoje kościoły No i
  • te kościoły zaczynają bardzo przypominać Mam nadzieję że mi się uda to wam pokazać zaczynają bardzo przypominać
  • kościoły francuskie reformowane czyli są ławki wszystko jest
  • wokół zgromadzone wokół ambony i Jest pismo i to Pismo Święte to
  • jest przedmiot ich tak wielkiej dumy że do dzisiaj Wszędzie zobaczymy to pismo święte które
  • jest rozłożone i Ono jest rozłożone w kierunku wiernych jak gdyby że Pismo
  • Święte jest dla wszystkich dla wszystkich wiernych zarówno dla mężczyzn jak i dla kobiet dla wszystkich wiernych
  • pastorów i świeckich I to jest taki okres Wielkiego
  • wielkiej dumy dla waldensów boem znowu Pamiętajcie Oni żyją w paru małych wioskach co więcej kiedy król książę
  • sabud Emmanuel filbert spróbuje odbić swoj kraj z rąk Francuzów i jemu
  • to się udaje Emanuel postanawia zlikwidować
  • waldensów i działa tu tym razem w porozumieniu z
  • królem Francji i tak naprawdę w tych latach czyli w latach 40
  • i 50 XV wieku są niezwykle krwawe prześladowania
  • waldensów w Prowansji i większość z nich ucieknie ucieknie do Szwajcarii część z
  • nich ucieknie do Doliny waldensów oni potem powrócą ale już we Francji przyłączę się do kościoła reformowanego
  • Natomiast w dolinach waldensów bardzo długo trwają walki i ostatecznie w
  • 1560 roku zostaje podpisane tak zwane zawieszenie broni między wojskami
  • księcia saudi a dowódcą hrabią kaur i
  • powstanie coś takiego jak waldens getto a mianowicie waldensi mają prawo do
  • budowania swoich domów modlitwy to się nie nazywa kościołów one nie mogą stać
  • wyżej niż kościoły katolickie w tych miastach mają prawo do mieszkania i
  • głoszenia swojej ewangelii w tych dolinach waldensów i stąd powstaje to
  • określenie waldens skie getto oni tylko tam mają ograniczone prawo do głoszenia
  • swojej religii do posiadania pastorów i do uczenia swoich dzieci muszą pozwolić
  • na obecność kościoła katolickiego i kościoły nie mogą stać wyżej w danej
  • miejscowości niż kościoły rzymskokatolickie co do reszty
  • miejscowości pastorzy mogą odwiedzać swoich wiernych w tych miejscowościach gdzie oni już mieszkają Tym niemniej Nie
  • można budować kościołów nie można prowadzić nie można wygłaszać Kazań co
  • do zasady muszą kwestie religijne pozostawić do prywatnych rozmów między
  • sobą samymi 1561 ten pokój kaur który nigdy nie jest formalnie przez księcia
  • ratyfikowany Tym niemniej jest uznawane za jeden z pierwszych przykładów pokoju
  • albo limitowanej tolerancji dla
  • protestantów w ówczesnej Europie częściowo i to jest bardzo ważne na jego
  • na podpisanie tego wpływa jego małżonka Francuska
  • księżniczka Małgorzata de valua ona jest córką Franciszka ale ona jest pod
  • ogromnym wpływem swojej ciotki królowej Małgorzaty z nawarry
  • która jest wielką zwolenniczką protestantów oraz jest pod wpływem także
  • swojej drugiej ciotki a mianowicie Ren francuskiej która jest księżniczką
  • Ferrari która jest zwolenniczką Jana Calvina ona co
  • prawda Małgorzata francuska żona księcia sabaa Co prawda jest oficjalnie
  • katoliczką Tym niemniej zapewnia pastorów że jeżeli będą przestrzegać edyktu i nie będą robić nic
  • przeciwko władzy książęcej obietnice księcia co do łaski
  • wydane w tym edykcie będą utrzymane pomimo że jej mąż nigdy tego nie ratyfikuje dlaczego jest ten też ten
  • pokój kawara jest taki samo ważny gdyż od tej pory znowu
  • pastorzy mogą działać pastorzy udają geny i pamiętajcie mamy więc pismo w
  • dolinach waldensów mówi się co do zasady i tym językiem oksytański
  • no Poza prowans gdzie się mówiło prowansalskim ale Tami są w zasadzie
  • wytępienie albo przyłączają się do reformowanych Natomiast tutaj duchowni udają się właśnie do gemy iow tam są
  • uczeni po francusku wicej jest
  • ogromna zaraza dociera do dolin waldensów ona w zasadzie zabiera ze sobą
  • 2/3 populacji w tym prawie wszystkich pastorów i znów to spowoduje że od tej
  • pory językiem liturgicznym paradoksalnie waldensów będzie bardzo długo język
  • francuski bo po pierwsze we Włoszech nie wolno drukować książek protestanckich po drugie ci duchowni studiują Tak czy
  • inaczej we Francji głównie w Genewie i od tej pory językiem
  • liturgicznym waldensów będzie bardzo długo język
  • francuski jeżeli chodzi o waldensów Oni żyją mniej więcej
  • względnej względnym pokoju aż do 1655 roku tego roku
  • 165 roku książę wyedy waldom albo przejść na rzymski
  • katolicyzm albo przenieść się w styczniu na niezwykle wysokie terytorium czyli
  • ogranicza to getto doliny waldensów do terenów
  • położonych 600 Met nad poziomem morza i wyżej w jego minimani w styczniu kiedy
  • trwa zima Większość mieszkańców przejdzie na katolicyzm i to rozwiąże problem waldensów to jednak się nie
  • dzieje gdyż waldensi przenoszą się w styczniu do tych dolin jeszcze wyżej niż
  • chciał Książę no i książę nie wie co z tym zrobić więc wysyła swoją armię pod
  • pretekstem tego aby zapewnić im bezpieczeństwo i na rozkaz Książęcy w Wielkanoc 24 kwietnia
  • 1655 roku wojska dokonują rano w niedzielę wielkanocną dokonują Masakry
  • waldensów jest to tak
  • zwany Wielkanoc piemoncka ginie kilka tysięcy osób
  • głównie mniej więcej 1700 to są głównie kobiety i dzieci mężczyźni ci którzy
  • mogą uciekają w doliny albo uciekają wręcz do Szwajcarii jest ta masakra powoduje coś
  • tak tak wielkie oburzenie w krajach EUR s w Anglii rządzonej przez Lorda
  • Cromwella że Dwory niderlandzkie Dwory
  • angielskie interweniują aby książę zaprzestał John Milton pisze taką słynną
  • swój wiersz o ostatniej masakrze w piemoncie
  • część waldensów ucieka i not ucieknie i
  • osiedli się w Pensylwanii a część osiedli się także
  • w Kolonii przez Niderlandy osiedli się w Kolonii dobrego
  • Przylądka Tym niemniej pod pod wpływem jednego z tych duchowny jednego z takich
  • liderów nazywa się joszua javel to
  • trwają trwa partyzantka i tak naprawdę książę musi się z tego wycofać i wal
  • wracają ale Mogą wrócić tylko i wyłącznie do tych dolin i na tą wysokość
  • którą książę im wyznaczył w styczniu 1655 roku kolejna faza prześladowań to
  • jest w 1685 roku jak wiemy Ludwik odwołuje Edykt
  • nantejski edyktem z fon blo i nakazuje wszystkim przejść na katolicyzm zostaje
  • specjalnie wysłane wojska francuskie do dolin delfinatu i tak zwanej doliny Suzy
  • aby nawrócić tamtejszych 8000 waldensów na katolicyzm część
  • formalnie przyjmuje katolicyzm część ucieknie do przez Szwajcarię do
  • Niemiec mężem bratanicy Ludwika XIV jest król Wiktor Amade książę swojski pram
  • Wiktor Amadeusz i i Ludwig x wymusza na nim rok później
  • stycznia 1686 roku aby to samo zrobił z waldensi
  • w swoich dolinach czyli Wiktor Emanuel znowu cofa przywileje które dał jego
  • ojciec i nakazuje wszystkim waldom w swoich dolinach aby
  • albo przeszli na katolicyzm albo uciekli i tutaj do egzekwowania
  • tego Wiktor Emanuel dostaje posiłki francus no i waldensi tym razem podejmują
  • decyzję że będą się bronić Wiktor Emanuel nakazuje im albo złożyć broń
  • albo wyemigrować i lub przejść na katolicyzm i tutaj pod
  • wpływem takiego pastora on się nazywa Henry arn już go państwu pokazuje Henry
  • arn waldensi postanawiają siebie bronić i ta walka trwa bardzo bardzo
  • długo ostatecznie Większość z nich ucieka do Szwajcarii i Henry arn razem z tymi
  • wojskami wycofuje się do Szwajcarii do kantonu w
  • Genewie aby tam zabiegać o prawo do powrotu to prawo do powrotu następuje
  • dużo szybciej niż im by się wydawało a mianowicie
  • w 1
  • 689 roku książę Wiktor Emanuel postanawia
  • zmienić sojusze zmienia sojusze mianowicie odrzuca sojusz z Francją
  • przenosi się do sojuszu z Hiszpanią ale potrzebni mu są żołnierze i Wiktor
  • Emanuel waldom wrócić w tym pozwala waldom wrócić szczególnie młodym mężczyznom
  • którzy zatrudnią się w jego armi i jest to tak zwane sławetny powrót
  • gdzie powstaje wręcz Nowa Kolonia waldensów po powrocie Wiktor Emanuel
  • Saba wydaje takie kompilacje wszystkich ustawodawstw mianowicie sytuacja wraca
  • do poprzedniej mianowicie waldensi mogą mieszkać w tym getcie
  • w razie jeżeli dziecią sierotami z małżeństw mieszany muszą zostać oddane
  • kościołowi katolickiemu na wychowanie muszą płacić kościołowi katolickiemu
  • dziesięcinę za chrzty za śluby pogrzeby mają prawo do budowy własnych kościołów
  • No i tutaj chcę Wam pokazać jak wyglądał taki taki typowy kościół z zewnątrz bo akurat on to jest jego najnowsza wersja
  • został teraz pięknie odremontowany gdzie waldensi mogli
  • budować swoje kościoły z zewnątrz Zauważcie nie ma
  • wieży tutaj jest o tym napisie też potem
  • powiem Bóg będzie miał litość nad Syjon to jest z Księgi
  • Izajasza i Zauważcie jest to postaram wam się to zbliżyć pojawia się już mniej
  • więcej od tego czasu symbol wdów a mianowicie
  • to lu ineb światło świeci w ciemności to
  • jest ten symbol waldensów to jest dużo późniejszy rysunek natomiast że
  • Wszechmogący albo wszech będzie miał litość nad swoim Syjon i kościół wygląda
  • Zaraz wam pokażę jeszcze Jak wygląda wewnątrz kościół bardzo przypomina w tym
  • czasie kościoły francuskie reformowane czyli jest ambona jest 10 przykazań
  • ten kościół został wybudowany w 1555 roku ale potem został od
  • remontowany Proszę zobaczyć jak on wygląda i pod tym względem waldensi przypominają niektóre kościoły w Polsce
  • na przykład kościół Wielkanocy czy kościół w sielcu tutaj są na przykład na
  • ścianach epitafia dla protestantów którzy służyli Wiktorowi i em manuelo
  • oni nie mogą być chowani na katolickich cmentarzach oni nie mogą być nie mogą w ogóle własnych cmentarzy No ale dla
  • szlachty czy dla wysoko postawionych są wyjątki i stąd są te epitafia w tym
  • kościele ale proszę pamiętać że waldensi nie mogą mieć swoich własnych cmentarzy nawet ni poświęconej ziemi więc waldensi
  • chowają swoich wiernych nie mogą nawet w wioskach Oni muszą je chowają ich w lasach stąd cmentarze waldensów nie nie
  • będą istniały aż do początku XIX wieku
  • ten taki to getto waldensów to getto trwa do czasu Napoleona
  • Napoleon który jak gdyby początkowo dowodzi wojskami Republiki no a potem już jako
  • cesarz wprowadza Sabaudia zostaje pokonana i Sabaudia zostanie wcielona do Francji
  • i tam Napoleon wprowadza kodeks Napoleona i prawa do wolności sumienia i
  • wyznania i prawa cywilne waldensi po raz pierwszy mogą osiedlać się legalnie poza
  • niektóry tymi dolinami waldensów co więcej mają pełni praw
  • cywilnych Napoleon będzie bardzo dobrze wspominany przez waldensów No gdyż po
  • raz pierwszy jest taka możliwość Oni są traktowani Jak pełnoprawni obywatele Tym
  • niemniej po w 1815 roku po restauracji rodziny sabaudzkie na tron wstępuje
  • wstępują Dwaj synowie ostatniego króla się ładnie króla Sardynii i oni są
  • niezwykle konserwatywni nawet jak na swoje czasy w szczególności Karol Felix
  • Tym niemniej ponieważ nie da się pewnych rzeczy cofnąć Wiktor Emanuel i albo cy
  • nie pamiętam iol potwierdzają prawa
  • tym waldom którzy mogą się którzy osiedlili się na przykład w Turynie w
  • innych miastach Oni otrzymują prawo że mogą tam pozostać jest jeden kościół który jest
  • wybudowany poza gettem waldensów On otrzymuje prawo do istnienia dalej ale
  • wal muszą wznieść kilkumetrowy katolicy na niego nie
  • musieli patrzeć No i znowu waldensi nie mają prawa do prowadzenia swoich własnych Szkół nie mają prawa
  • do do wznoszenia nowych kościołów i tak dalej i tak dalej i wówczas pojawia się
  • taki Anglik nazywa się John Charles beckwith John Charles bewi On nie jest
  • fanem Napoleona ale przeczytał taką książkę o
  • podróży anglikańskiego duchownego
  • stra wce postanawia sam podróżować przez te doliny No i odkrywa że w tych
  • dolinach waldensów one są niesłychanie przeludnione one są niesłychanie
  • przeludnione nie mają oni prawa do własnego nauczania i wpada na pomysł tak
  • zwanych szkół
  • mogą wysyłać swoich dzieci do katolickich szkół bo te dzieci muszą wtedy przejść na katolicyzm i wpada na
  • genialny pomysł rozpisuje stworzy tak zwany komitet waldensów w Anglii ale także namawia
  • żeby w każdy taka najmniejsza Osada waldensów miała swoją własną szkołę on
  • Zgadza się oni muszą przekazać połowę połowę znajdą pieniędzy z Anglii w tych
  • szkołach będą uczeni zarówno chłopcy jak i dziewczynki i co więcej to są szkoły
  • które mają im one powstają jak gdyby niezależnie Gmina musi się opodatkować
  • na nauczycieli be chce żeby Ci nauczyciele byli dobrze wykształceni więc o tym
  • zaraz wrócimy więc znowu zapewnia ten komitet waldensów zapewnia im pensję i
  • powstają tak zwane szkoły Bea i znowu w tych dolinach jest do dzisiaj Takie
  • muzeum tych szkół be chcę Wam pokazać jak one wyglądają o bardzo
  • proszę to jest jedna ze szkół one do dzisiaj przetrwały powstaje w końcu ponad 150 Szkół w tych dolinach w tych
  • trzech dolinach w które oni mogą mieszkać one z zewnątrz wyglądają bardzo
  • skromnie bardzo skromnie wewnątrz wyglądają mniej więcej tak to są szkoły
  • gdzie są okna Pamiętajcie że szkło jest bardzo drogie
  • jest podłoga z drewna większość tych domów wde są tak ubodzy że nie
  • mają podobnie jak w całej Europie wówczas króluje klepisko i rodziny przychodzą są chłopcy i dziewczynki są
  • uczeni na podstawie Biblii początkowo i jest to Biblia po francusku
  • więc dalej jest uczenie po francusku od 1840 będzie nakaz żeby we wszystkich
  • nawet prywatnych szkołach na po włosku no i w tych szkołach rodziny się te
  • dzieci przychodzą i rodziny się składają każdy musi na przykład przynieść własny kawałek drewna żeby te szkoły mogły być
  • ocieplone i tutaj się uczą i mężczyźni i dzieci i Zauważcie to jest Co prawda później O tym też będziemy
  • mówić jest zdjęcie u wczesnego władcy tutaj No tu chodzi o humberta i Tym
  • niemniej waldensi chcą pokazać jak bardzo Oni są wiernymi poddanymi rodu
  • sabałów i też szkoły beita są na tak wysokim poziomie że one w ciągu dwóch
  • pokoleń wyeliminują analfabetyzm w dolinach waldensów analfabetyzm zaginie jedna z
  • przewodniczek mi mówiła że kiedy w latach 70 już po zjednoczeniu Włoch pod
  • panowaniem wal sabałów będzie przeprowadzony spis we Włoszech 70 proc
  • ludzi jest analfabetami 30 umie czytać i pisać jest zupełnie odwrotna
  • prawidłowość dolin waldensów To jest jedyny region 70 osób umie czytać i
  • pisać 30 jest analfabetami co więcej aby zapewnić stały dopływ nauczycieli be
  • zakłada początkowo nielegalne oni tam próbują to zamykać potem otwierać Tym
  • niemniej zakłada tak zwane liceum dla waldensów momencik mam
  • wrażenie mam chyba zdjęcie jego Nie mogę w tej chwili ZN Tym
  • niemniej są to dla waldensów dla chłopców i dla dziewczyn w tore pelic i
  • potem dla dziewczyn gdyż Te dziewczyny są wysyłane i mężczyźni są wysłani potem
  • na jeden rok do Genewy żeby tam się dokształcić potem znowu żeby mogli wrócić
  • i w tych wioskach nauczać Bony z rodziny waldensów są mówią pięknie po francusku
  • mówią też po włosku stają się tak popularne że na przykład rodzina Anieli którzy potem są założycielami
  • Fiata będzie miała zawsze nauczycieli właśnie z waldensów
  • ta rodzina pochodzi not z takiej doliny gdzie też mieszkali waldensi ale be do
  • 184 roku nie ma wal nie mają pełni praw cywilnych i ma żadnych praw religijnych
  • poza ty starymi przepisami Odnoś wstępuje Karol Albert Saba to jest taki
  • dość interesująca postać on jest dobrze wspominany przez waldensów tym on jest bardzo skomplikowany i on nadaje
  • saudi liberalną konstytucję i zanim to jeszcze się stanie w styczniu wydaje
  • bardzo krótkie prawo dla waldensów taki dekret królewski w którym
  • przyznaje waldens pełnie praw cywilnych i obywatelskich klauzula Druga mówi że
  • pozostają w mocy przepisy dotyczące kultu waldensów Tym niemniej od tej pory
  • w styczniu waldensi celebrują świętują to przyznanie im pełnie praw co więcej
  • Karol arb przyjedzie potem nawet do Torre pelic i tam jest tak mile widziany
  • przez waldensów że mieszkańcom tor pelic podaruje fontannę kto zauważył pewien
  • Anglik Jest to jedyny przykład w którym to władca poddanym fontannę nie na odwrót i waldensi zaczynają budować
  • swoje kościoły początkowo chcą to robić bardzo ostrożnie Tym niemniej Bey i Anglicy mówią nie działajcie metodą
  • faktów dokonanych starajcie się interpretować te przepisy żeby to było
  • jak najbardziej elastycznie i jeden z pierwszych kościołów który jest
  • wybudowany to będzie kościół wybudowany w tor pelic oraz w Turynie ale
  • zobaczycie jak się zia Zobaczcie to jest kościół Torre pelic i to jest kościół wewnątrz jego
  • wnętrze to jestem ja z takim moim kolegą i z jego narzeczoną Polką momencik
  • momencik bo tu gdzieś będzie widać wnętrze tego kościoła o No to jestem ja w ambonie ten kościół wygląda w ten sposób
  • że jest to kościół i ambona jest pośrodku Ale on przypomina kościoły anglikańskie bowiem be bardzo chciał
  • żeby Wald mieli ustrój z biskupem Walę się przed tym bronią jest na czele stoi
  • świecki moderator Tym niemniej jest to kościół wybudowany właśnie w tor pelic i
  • podobnie będą wyglądać inne kościoły i jest to jeden z nich pierwszy postanawiają wybudować kościół w Turynie
  • Już wam pokazuję to jest kościół wybudowany wzdłuż Alei którą przejeżdża
  • król No i zobaczcie znowu to jest taki styl neogotycki to jest jeszcze jedno takie zdjęcie to jest pierwszy
  • wybudowany w Turynie gdyż przepisy są niejasne czy oni mogą budować swoje kościoły w Turynie czy nie be mówi
  • idźcie na całość Interpretuj te przepisy jak najszerzej się da i być i w ten
  • sposób zyskacie jeszcze więcej niż pozwala sama litera prawa i oni tak
  • robią No i znowu Zobaczcie teraz wam pokażę wnętrze tego kościoła w Turynie
  • on jest otwarty w 1800 5 roku i znowu tu
  • jest widzicie on wygląda troszeczkę Jak kościół anglikański Co prawda jest ta ambona pośrodku Ale są te trzy nawy i to
  • jest na tej ambonie jest ten właśnie słynny tutaj Widzicie mnie nie jestem aż taki słynny i na tejon w Turynie jest to
  • lu in ten symbol waldensów prawda A więc to światło które
  • świeci w ciemności i sposób na początku lat w
  • połowie dopiero lat połowie X wieku waldensi uzyskują prawa cywilne No i
  • bardzo elastyczne są te prawa religijne i rozpoczynają się budować kościoły w
  • innych miejsc telic one są budowane praktycznie w każdych z tych dolin Ale
  • waldensi zaczynają emigrować emigrują do Rzymu gdyż pojawia się pod wpływem tak
  • zwanego przebudzenia francuskiego pojawia się taki bym
  • powiedział rys nie tyle ewangelikalny ale taki bardzo misyjny i waldensi
  • budują kościoły w Genui budują kościoły w w Mediolanie czasami to się kończy
  • zamieszkami bo to są pierwsze kościoły protestanckie we Włoszech dla Włochów te
  • Doliny cały czas są przeludnione i waldensi zaczynają emigrować nie tylko
  • do Włoch ale także emigrują do Ameryki ud i chcę Wam pokazać moment bo znowu
  • mam te zdjęcia Wald emigrują
  • do do Ameryki Południowej także do Urugwaju i Argentyny i tam oni się
  • osiedlają praktycznie całymi wioskami i zobaczcie to jest kościół wybudowane w
  • miejscowości laaz w dzisiejszej Argentynie i tam do dzisiaj mieszka
  • potomków waldensów i tam są językiem liturgicznym będzie włoski a
  • potem hiszpański i oni do dzisiaj Tworzą osobny dystrykt kościoła waldensów
  • Urugwaju i w La placie w Argentynie ale znowu Patrzcie te kościoły przypominają
  • te kościoły które który widzieliście i tam nie można powiedzieć
  • są wizytacje utrzymują kontakty i stąd jedno z największych
  • ośrodków w tej chwili waldensów to są właśnie w Urugwaju i w
  • Argentynie Urugwaju i w Argentynie znowu waldensi kładą ogromny nacisk na naukę
  • znowu jest nam trudno to przecenić i pojawiają się broszury oni naprawdę do
  • początku XX wieku WD napraw znalazłem zdjęcie przepraszam to jest to liceum
  • jest Włoszech z najlepszych lice
  • saudi collegio wde koleg to oznaczało liceum nie taki col właśnie to jest dla
  • mężczyzn i dla kobiet i oni się uczą oni się uczą
  • powstanie fakultet teologii waldensów Tym niemniej na pełne uznanie ich
  • przez władze państwowe muszą czekać bardzo długo co więcej potach Alter ańsk
  • które podpisuje Mussolini z Watykanem one brzmią że w każdej
  • włoskiej szkole w każdej sali musi się znajdować krucyfiks No i co mają robić
  • waldensi Oni są reformowani nie będzie krucyfiksu ale oni tak bardzo starają się być dobrymi obywatelami No więc cóż
  • zrobią i tutaj znowu wracam do tego zdjęcia w tej szkole beita oni
  • postanawiają Powiesić obraz Jezusa na krzyżu to nie
  • będzie krucyfiks ale starają się być jak najbliżej prawa No moż mi się to uda wam
  • to pokazać tutaj jest obraz Jezusa który błogosławi małe dzieci
  • błogosławi małe dzieci żeby pozostać sobie wiernym ale także
  • żeby być wiernymi obywatelami oczywiście pozostaje problem z faszyzmem
  • pod wpływem teologii Karola Barta jest taki jeden z pastorów który wzywa waldensów wzorem
  • francuskiego kościoła reformowanego do oporu wobec faszystów waldensi starają
  • się zachować częściowo neutralność przynajmniej jako kościół w tych dolinach waldensów jest
  • spora partyzantka antyfaszystowska Tym niemniej walde starają się nie opowiedzieć
  • oficjalnie po Tym niemniej wśród waldensów jest ogromny opór wobec faszyzmu i większość
  • waldensów podczas referendum w 1946 roku sprawdziłem te doliny waldensów minimalną większością ale
  • zagłosowały za republiką Uważano że jednak saudowie po tylu latach
  • sprzeniewierzyli się temu i nowa konstytucja wreszcie
  • gwarantuje uznanie formalne praw i cywilnych ale także religijnych
  • waldensów kościół waldensów zacznie ordynować kobiety bardzo szybko w zasadzie bez większej dyskusji na ten
  • temat fakultet teologiczny waldensów jest przeniesiony wtedy do Rzymu tam jest bo chodzi o to żeby to był kościół
  • dla całych Włoch w latach 70 waldensi zjednoczą się z metodysta i do dzisiaj
  • jest to Federacja waldensów i metodystów tym Wald są naprawdę
  • reprezentatywnie w takich zwanych wolnych zawodach ale także mało osób o
  • tym wie Oriana fal jej babka była Wdą Oriana FCI jest pochowana
  • na cmentarzu waldensów w Mediolanie ona chodziła w młodych latach
  • ze swoją babką do kościoła właśnie waldensów waldensów jest dzisiaj bardzo mało z jednej strony z drugiej strony
  • się cieszą ogromną sympatią Włochów we Włoszech jest takie prawo które pozwala część swojego podatku przekazać
  • organizacji charytatywnej innej niż państwo
  • i kilkaset tysięcy osób co roku przekazuje je właśnie na rzecz diakonii
  • waldensów Pamiętajcie że ponieważ to było społeczeństwo które było dyskryminowane oni mają bardzo
  • rozwiniętą diakoni dbali o osoby starsze osoby z niepełnosprawnościami
  • dbali osoby samotne i Kia i ten ruch waldensów
  • cieszy się ogromną sympatią waldensi są postrzegani jako bardzo progresywni od lat zgadzają się na
  • Jeszcze zanim Włochy wprowadziły związki partnerskie waldensi błogosławią w
  • kościele związki partnerskie Nie ma obowiązku nie każdy pastor musi ale błogosławią takie związki od lat
  • odpowiadają się za świeckości państwa No i bardzo często będąc naprawdę
  • mniejszości swoim kraju bowiem oni liczą teraz O ile ja dobrze pamiętam w tej
  • chwili oni życzą momencik momencik bo muszę zobaczyć
  • kilka 40 000 w oni liczą
  • 25000 wiernych we Włoszech i 15000 Urugwaju i w Argentynie Tym
  • niemniej oni spotykają się z ogromną życzliwością
  • Włochów gdyż Włosi po prostu wiedzą iż to jest taka mniejszość która jest od lat na ich terytorium ale od lat jest to
  • mniejszość która Bardzo dba o wszystkich także o emigrantów w Torre pelic
  • pastorzy są znani z tego i te miejscowości one przyjęły imigrantów bardzo często przyjmują pomagają się
  • zintegrować z z włoskim społeczeństwem to by było na tyle Jeżeli
  • o mnie chodzi moż kiedyś o nich więcej porozmawiać znowu jest to coś zupełnie
  • nam innego niż w Polsce Tym niemniej jest to w tym roku oni świętują
  • 850 lecie więc tego ruchu Piotra Waldo to są protestanci sprzed protestantów i
  • znowu bardzo ciekawa fascynująca historia służy wśród nich jeden Polak
  • pastor Gajewski nomen na razie przerywam jeżeli macie państwo jakieś pytania to
  • zachęcam rzeczywiście historia i bardzo długa i też taka
  • która pokazuje jak też zmienia się grupa wyznaniowa na
  • przestrzeni wieków i tutaj do tego nawiązuje takie pytanie no bo wiadomo że
  • jeżeli coś się zmienia to jest część ludzi która chce zostać przy tym starym prawda część chce iść do tego nowego
  • tutaj właśnie mamy takie pytanie Czy istnieją wewnętrzne podziały dotyczące kierunków jakim powinna iść ta
  • wspólnota w kontekście współczesnych kwestii społecznych takich jak małżeństwa jednopłciowe czy ordynacja
  • kobiet z tego co wiem to podziały są zawsze Tym niemniej
  • kościół pod tym względem jest dość jednolity a mianowicie uznaje sporą
  • swobodę sumienia swoich wiernych sumienia i wyznania Tym niemniej kościół pozwala od samego początku jest to
  • kościół który wybiera bycie i kościołem ewangelickim ale także bycie kościołem
  • dość progresywnym czyli tak jak mówię ordynacja kobiet przeszła bez żadnych problemów Kościół waldensów jest
  • kościołem będącym członkiem światowej wspólnoty kościołów reformowanych była
  • dyskusja na ten temat związków jednopłciowych Oczywiście nie wszyscy się na to chcieli zgodzić ale z jakiego
  • powodu czy możemy na to to zrobić zanim państwo na to zezwoli natomiast waldensi
  • jak gdyby wiedzą co Co to znaczy być dyskryminowany wiedzą co to znaczy Żyć w getcie mą świetne kontakty na przykład z
  • Żydami z gminą wyznaniową żydowską we Włoszech i w związku z tym
  • Oni przynajmniej większość kościoła w swoich stanowiskach przejawia właśnie taką pewnego rodzaju solidaryzowanie się
  • są kościoły teraz na przykład zielonoświątkowe i baptystyczne które są dużo bardziej konserwatywne pod tym względem No ale proszę państwa
  • Pamiętajcie Włochy już mają konserwatywny kościół więc w wersji konserwatywny protestantów
  • No jak chcecie to można ale wł Włochy już mają taki kościół a znowu oni pamiętają to doświadczenie bycia
  • dyskryminowany Mii życia w ukryciu życia dosłownie w getcie przez
  • setki lat i w związku z tym wykształcili w sobie pewnego rodzaju empatię Podobnie jest w kościele francuskim gdzie ta
  • dyskusja była są pewne przeciwności ale oni nie zdecydowali że podzielić na to
  • gdy znowu francuscy reformowani pamiętają jak to jest być prześladowanym i znowu pozostawiono to indywidualnej
  • decyzji i osób i duchownych i zborów No to jest właśnie fascynujące w historii
  • waldensów że oni przetrwali te wszystkie wieki praktycznie nigdy nie będąc
  • nigdzie żadnym kościołem dominującym prawda główne nurty
  • protestanckie zarówno na przykład z pierwszej jak drugiej fali reformacji miały takie możliwości prawda
  • w gruncie rzeczy no w starym w Starej Europie No to
  • wiadomo w nowej Europie ewangelika owie różni też no do dzisiaj funkcjonują jako
  • też bardzo ważna siła polityczna widzimy to przed każdymi wyborami natomiast
  • waldensi no nigdy nie mieli takiego powiedzmy politycznego przebicia w żadnym z tych
  • krajów czy c czy miejsc w których byli a mimo to udało im się przetrwać mimo tego
  • właśnie tej historii tych wieków prześladowań tych tej konieczności ucieczki
  • konieczności mieszkania i funkcjonowania w bardzo dużych ograniczeniach więc to
  • jest niesamowite być może z tego powodu na przykład właśnie żyją w bardzo dobrych stosunkach Chociażby z
  • wyznawcami judaizmu prawda czy czy szerzej z Żydami bo jakby pod tym pod tym względem ta
  • historia jest niezwykle podobna i niezwykle uderzająca
  • być może właśnie To spowodowało to tak jak mówisz ich taki a nie inny stosunek do
  • do pewnych rzeczy no właśnie o prześladowania pyta kolejna
  • osoba w kontekście zaangażowania w ruch ekumeniczny zaangażowanie w ruch ekumeniczny z kościołem katolickim budzi
  • pytanie autentyczność tożsamości religijnej historycznej waldensów Czy naprawdę możliwe jest pojednanie po
  • wiekach krzywd i czy współczesne kompromisy nie zagrażają ich unikalnemu
  • dziedzictwu ja przypominam że pojednanie i wybaczenie jest obowiązkiem chrześcijanina niezależnie od
  • wyznania i to może się w dzisiejszym świecie nie wszystkim podoba zarówno z prawej jak i z lewej strony Tym niemniej
  • jest nasze powołanie z tego rozmawiałem oni mówią że na przykład obecnie z tym biskupem którego diecezji
  • podlega tych parę te doliny waldensów mają bardzo dobre układy co więcej raz
  • do roku pastor waldensów lub pastorka jest zapraszany do kościoła i tam wygłasza kazanie w katedrze a biskup
  • wygłasza w kościele waldensów więc tak na pewno ruch ekumeniczny oni się w to
  • absolutnie członkami od samego początku wspierali Baptystów wspierali zielonoświątkowców
  • mało osób o tym wie ale tam w pewnym momencie zielonoświątkowcy i baptyści Byli prześladowani przez reżim
  • Mussoliniego i walde im próbowali pomóc Tym niemniej wal mają też to było
  • takie słynne kiedy papież Franciszek przeprosił za za prześladowanie oni powiedzieli że
  • przyjmują przeprosiny nie mogą wybaczyć gdyż owania które sami dzisiaj nie mogą
  • wybaczyć za tych którzy umarli natomiast proponują iście do przodu i to jest takie Bardzo ciekawe podejście bo to
  • rzeczywiście No czy możemy przebaczyć za możemy przebaczyć za coś co co nas spotkało prawda Możemy też my wyrazić
  • chęć budowania przyszłości pojednanie i przyszłości ruchu ekumenicznego na
  • przyszłość i mi się wydaje że pod tym względem po prostu co rozumiemy przez
  • ekumenii wydaje i to Częściowo mamy to jest takie pozostało w XIX wieku że to
Pobierz transkrypcję (TXT)