Po co chrześcijaninowi mindfulness?

Rozwiń transkrypcję filmu

Po co chrześcijaninowi mindfulness? | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 1900 rozpoczynamy EWST online dzisiaj po
  • raz kolejny spotykamy się z naszym absolwentem Piotrem zaś dzis spotykamy
  • żeby porozmawiać o tym po co chrześcijaninowi
  • mindfulness Czyli uważność po co chrześcijaninowi medytacja po co chrześcijaninowi w ogóle tego typu rzeczy Piotrze Witam cię serdecznie
  • Witam serdecznie wszystkich państwa bardzo się cieszę że przyjąłeś nasze
  • zaproszenie i powiem ci szczerze odz ostatniego spotkania kiedy Roy temat
  • pracy dy polecam do obejrzenia jest również na YouTubie to spotkanie Ja się
  • często zastanawiałam jak to jest z tobą Zresztą No parę osób mnie nawet pytało
  • jak to jest jak ty jak ty godzisz w ogóle różne rzeczy o tym za chwileczkę
  • też porozmawiamy Nat ponieważ dzisiejszy temat właśnie dotyczy chrześcijan i
  • mindfulness i tego typu rzeczy To może zacznijmy w ogóle od tego
  • że jak wpisuje się wyszukiwarkę
  • dowolną wyszukiwarkę hasło mindfulness uważność medytacja No to na pierwszej stronie nie znajdziemy żadnego powiązania z
  • chrześcijaństwem jeżeli już to to są Jakieś kwestie z zakresu rozwoju osobistego psychologii ewentualnie gdzieś tam w
  • kierunku jakiś takich wschodnich duchowości czy praktyk duchowych natomiast jak wpiszemy na przykład
  • medytacja chrześcijańska albo właśnie mindfulness i chrześcijaństwo No to możecie państwo sobie sami zresztą wpisać i sami
  • zobaczycie to na samym początku pojawiają nam się przede wszystkim różnego rodzaju ostrzeżenia że chrześcijanin to powinien do takich
  • rzeczy ostrożnie że to jest otwieranie się na jakieś obce kulty
  • że no to w ogóle to nie pochodzi w ogóle tutaj z naszej kultury z naszej religii
  • z naszej z naszego tego nurtu wyznaniowego i należy w związku z tym
  • jeszcze bardziej ostrożnie a najlepiej w ogóle unikać I co jest ciekawe tego typu ostrzeżenia przychodzą z różnych nurtów
  • chrześcijańskich to znaczy i wspólnoty katolickie na przykład
  • ostrzegają swoich członków przed praktykami tego typu ale też kościoły
  • wspólnoty tak samo kilka widziałam takich
  • artykułów których no wręcz nawet to już nie było takie lekkie ostrzeganie ale no wręcz mówienie że to jest otwieranie się na szatana otwieranie się właśnie na na
  • obcych bogów i tak dalej i tak dalej Ty Piotrze jesteś osobą która uczy która
  • trenuje która pracuje z ludźmi w zakresie właśnie medytacji uważności Ale
  • jesteś również pastorem i teraz do ciebie takie pytanie Zacznijmy w ogóle od tego żeby
  • wyjaśnić Czy medytacja mindfulness czyli uważność i
  • wszelkie tego typu praktyki to rzeczywiście one są takie straszne
  • duchowo dobrze że pytasz Powiem tak można różne dywagacje prad
  • filozoficzne w tej tematyce Ale pomyślałem sobie że powiem o swoim
  • osobistym doświadczeniu i podzielę się osobistym takim przeżywaniem tego
  • tematu dla mnie uważność praktykowanie uważności i
  • medytacja stała się niesamowitym taką takim paliwem do tego żeby ożywiać
  • wiarę ożywiać moje moje chrześcijaństwo wiele osób w
  • kościołach ma głęboką potrzebę kontemplacji Można by powiedzieć że
  • czasami są to jakieś osobowościowe wątki są po prostu Ludzie którzy mają taką
  • kontemplacyjnego życia kiedy szczególnie potrzebujemy się zatrzymać KED
  • skupić na tym co jest tutaj co jest teraz nie uciekać gdzieś nie odbiegać myślami gdzieś dalej albo uciekać w przeszłość ale po prostu pobyć w tym co
  • jest tutaj i teraz ze swoim oddechem ze swoim sercem
  • i i kościół
  • powinien taką przestrzeń gospodarować
  • i to jest dobre że poz odkrywanie właśnie praktyk kontemplacyjnych właśnie
  • w przestrzeni wiary chrześcijańskiej jest taka możliwość żeby żeby kościół gospodarować i taką potrzebę wśród wierzących dlatego
  • właśnie dziwi mnie ta narracja i Odkąd pamiętam ona jest że właśnie praktyka
  • mindfulness uważności czy w ogóle medytacja jest czymś co jest przeciwne chrześcijaństwu jak gby wyrzucanie tego
  • Poza obręb wiary czy nawet już doszukiwanie się w tym jakiś
  • strasznych wątków demonizowanie tego
  • zjawiska jakby dziwi mnie ta cała przestrzeń takiego podejścia i takiego zrozumienia tego tematu gdzie tak
  • naprawdę jest to wielka potrzeba ludzkiego serca żeby żeby właśnie się
  • odnaleźć w tej sferze kontemplacji takiego wyciszenia takiego bycia tu i teraz właśnie też przestrzeni wiary tak wiary chrześcijańskiej płąc już wątek że
  • kontemplacja istnieje w chrześcijaństwie od właściwie zarania także w judaizmie te wątki były bardzo istotne i tak naprawdę sama
  • praktyka modlitwy kontemplacyjnej czy praktyka ciszy czy czujności duchowej a więc uważności możemy sobie to to słowo
  • czujność tutaj jak gdyby przenieść z
  • pism No jest mocno gruntowana tak w narracji chrześcijańskiej No właśnie
  • Widzisz tutaj wszedłeś troszeczkę na mojego konika czyli język nie wiem
  • właśnie na ile ten dystans to ostrzeganie i ten taki strach bardzo
  • często zasiewanie z językiem Bo zauważ z z inaczej szczególnie na przykład w
  • kręgach katolickich podchodzi się do czegoś jak się mówi kontemplacja
  • prawda Właśnie czujność taka chrześcijańska i tak dalej to zupełnie
  • inaczej to Wielu ludziom brzmi niż na przykład medytacja i uważność już przechodzimy na język polski spolszcz wszystko I wydaje mi się
  • właśnie że ponieważ praktyki medytacyjne natury rzeczy będąc takimi praktykami
  • No bardzo często stosowanymi w różnych kulturach w różnych religiach a czasami
  • nawet w oderwaniu od religii w celach zdrowotnych w celach No też są elementem
  • zachowań społecznych chociażby w różnych kulturach więc nic dziwnego że one się
  • wytworzyły również w społecznościach poza chrześcijaństw ponieważ moda na medytację do nas przyszła rzeczywiście z
  • różnego typu pakietami powiedzmy wschodni New
  • agowe nauczył się tak bardzo prosto to rozdzielać na
  • zasadzie to ma takie wschodnie konotacje to jest złe prawda a tutaj to jest dobre
  • i w związku z powyższym nam tą medytację i uważność za jednym zamachem wrzucił do
  • jednego worka z całą resztą prawda z ezoteryk różnego
  • rodzaju z nie wiem staniem sobie posążku Buddy prawda z fui i z całą masą różnych
  • innych rzeczy Jakoś tak to zostało i tak się zastanawiam czy gdybyśmy mówili o
  • tym właśnie takim językiem no który jest bardziej znany to czy nie byłoby to
  • lepiej przyjmowane Chociaż z drugiej strony ja jestem ogromnym ogromną
  • zwolenniczką jednak uwspółcześnienie pewnych rzeczy i mówienia takim językiem który jest zrozumiały No bo przez medytację
  • przeciętny człowiek no jak mu się mówi o medytacji No to on już mniej więcej wie
  • jak to ma wyglądać prawda Jak się mówi o kontemplacji to z kolei się bardzo często jeżeli w ogóle z czymkolwiek kojarzy takiemu przeciętnemu człowiekowi
  • który nie jest na co dzień związany z jakimś życiem kościelnym czy czymś tak no to to się kojarzy nie wiem z jakimiś zakonami którym tam ludzie są zamknięci
  • prawda i cały dzień się muszą modlić na przykład to też nie jest prawdą jeżeli chodzi o kontemplacje i zakony kontemplacyjne ale o tym to może kiedy
  • indziej jak to właśnie jest jak ty w ogóle na przykład bo tak
  • jak już mówiłam jesteś również pastorem jesteś pastorem w kościele który No
  • gdzieś tam w tych polskich realiach No nie należy do kościołów jakichś ultralift powiedzmy aczkolwiek no w porównaniu z innymi No
  • to generalnie nie jest jest gdzieś tam pośrodku no
  • bo i kobiety są ordynowane prawda i te wolność wypowiedzi i tak dalej jest dużo
  • jednak większa Natomiast no generalnie No wiele w tych pojedynczych
  • takich kościołów zielonoświątkowych zborów jest jednak bardzo konserwatywny
  • Nie przejawia się tylko w kwestii tam stosunku do różnych kwestii etycznych ale również do takich rzeczy no właśnie związanych z No czymś co można ogólnie
  • uznać taką kulturą światową jak jak odbierają ciebie właśnie
  • pastora ludzie dla których jesteś pastorem wiedząc że jednocześnie No właśnie prowadzisz tego typu rzeczy zgłębić ten
  • temat napisałeś nawet pracę na ten temat z teologii jaki oni mają stosunek do tego jak z nimi rozmawiasz na ten temat No tak to
  • jest taki ogólnie kontrowersyjny wątek dlatego że że tak jak powiedziałaś są
  • różne pozycje które ludzie obierają względem tematu medytacji kontemplacji
  • uważności ogólnie same słowa Bywa że są niezrozumiałe czy odstraszają więc język Tutaj rzeczywiście jest bardzo istotny żebyśmy
  • jako osoby wierzące szukali jakiś takich pomostów językowych żeby ludzi
  • oswajać z nową terminologią albo otworzyć jeszcze inne swoje terminy być inkluzywnym w tej przestrzeni jakby
  • adaptować bo tak chrześcijaństwo postępowało od 2000 lat że było inkluzywne adoptowało przekształcało kulturę reforma kulturę i oczywiście
  • reformacja Kultury to na język też przede wszystkim tak jakin mówił że jednak ten język to to nasz świat i granicami naszego
  • języka możemy nazwać też granic naszego świata Tak więc tak jest istotne budowanie takich pomostów umożliwiających zrozumienie
  • fenomenu z drugiej strony podstawa uważności jest po prostu podstawą ludzkiej psychiki a jest pewną
  • jakością którą w sobie przywołujemy pewną też mówiąc językiem antycznym cnotą którą możemy sobie
  • kształtować i to tak troszkę jakby powiedzieć
  • że że pokora albo wiara jest
  • tylko chrześcijańska i jak gdyby nie może należeć też do
  • innych osób z innych kręgów religijnych tak samo uważność mimo iż również praktykowana jest bardzo
  • intensywnie w różnych odmianach religii wschodu Chociażby tak w
  • buddyzmie w hinduizmie w różnych odmianach buddyzmu i tak dalej nie oznacza że jest stricte buddyjska postawą C czy związaną z hinduizmem tak
  • bo jest to postawa naszego wnętrza ogóln ludzka
  • ogólnodostępna więc jak praktykując uważność czyli właściwie takie nie oceniające akceptujące spojrzenie na
  • rzeczywistość i doświadczanie rzeczywistości takiej Jaka jest tu i [Muzyka] teraz kształtowanie w sobie takiej
  • podstawy jest tak naprawdę kształtowaniem sobie pewnego typu odbioru świata ale trochę poza kontekstem religijnym
  • tak samo jakbym powiedział że zarządzanie stresem może być chrześcijańskie albo nie chrześcijańskie No
  • jakby No nie do końca tak podstawa ważności jest po prostu ludzka i jeśli
  • chcesz być uważnym człowiekiem bądź nim jeśli chcesz być człowiekiem który nie praktykuje uważności w swoim życiu nie praktykuj tak Widocznie widocznie tego
  • nie potrzebujesz Natomiast ta jakość odor nze rzeczywistości i kiedy sobie
  • kształtujemy rozwijamy tą postawę prostu oddziaływuje ale chciałbym podkreślić że
  • ona jest jak gdyby niezwiązana z religijnością ogólnie religijna tak
  • Natomiast są różne praktyki medytacyjne które mogą mieć konotacje religijne które mogą się jakoś łączyć z różnymi religiami No ale tutaj
  • możemy powinniśmy jak najbardziej praktykować formy medytacji chrześcijańskiej które różn ogólnodostępne też
  • i naprawdę pięknie rozwinięte choćby lek divina tak
  • czyli właściwie z bardzo długą tradycją medytacja nad Słowem
  • Bożym czy modlitwa ciszy gdzie po prostu przebywamy w obecności Boga i
  • odpoczywamy w spoczynku nie wypowiadając słów Tylko będąc tu i teraz w uważny
  • sposób w Bożej obecności tak więc jak gdyby naklejanie etykietki na uważność
  • że jest to y praktyka Wschodnia związana z religiami wschodu tak no y trochę jak
  • gdyby jest głębokim w ogóle niezrozumieniem fenomenu uważności tak jakby jest pogubieni troszkę tutaj bo bo pokora nie jest tylko chrześcijańska tak
  • samo uważność nie jest tylko chrześcijańska albo tylko dotycząca y na przykład yy buddystów tak natomiast idąc dalej odnośnie tego łączenia yyy
  • właśnie bycia trenerem uważności z pastorem i w ogóle z chrześcijaństwem No jest to kontrowersyjne póki co w polskim kościele jest to
  • kontrowersyjne na zachodzie już nie tak bardzo na zachodzie jest wielu pastorów
  • którzy praktykują medytację są zaznajomieni z
  • uważnością zachęcają wierzących do tego że żeby podejmowali działania Bo widzą jakie to jest
  • wzbogacające więc tak jest to kontrowersyjne ludzie o to
  • pytają ale pytają w dwójnasób Są tacy którzy od razu znają odpowiedź czyli przychodzą z tym pytaniem właściwie wiedząc już że jest to coś złego mają o
  • tym głębokie przeświadczenie i nie jestem w stanie tutaj wyprowadzić ich w żaden sposób z tej percepcji i są też osoby które szukają
  • które chciałyby spróbować zobaczyć i w tym otwierają na właśnie praktykę uważności medytację i doświadczają głębokiego
  • wzbogacenia swojego życia duchowego wglądu do swojego wnętrza i rozwoju
  • swojej relacji z Bogiem sobie przypominam że podczas poprzedniej rozmowy Pytałam cię o cytaty właśnie takie i w ogóle miejsca w Biblii które
  • jakby pokazują że gdzieś te różnego rodzaju praktyki
  • duchowe były
  • przychodzi powiedziałeś żeż wszystko i ma gotową odpowiedź w gruncie rzeczy to
  • pytanie nie jest pytaniem to czy oni też właśnie powołują się na jakieś konkretne cytaty biblijne na przykład a jeżeli tak to na
  • jakie bardzo ciekawe pytanie powiem ci szczerze że ogólnie są to cytaty któ os doty
  • albo są to cytaty związane z baw chwal stwem No właśnie
  • tak związane z tym że Bóg jest bogiem zazdrosnym jak gdyby tutaj wychodzi cała
  • ta też percepcja Boga przy okazji tak bo te cytaty są jak gdyby w szczególny
  • sposób cytowane Ze szczególną intencją czasami wyrywane z kontekstu po to tylko
  • żeby żeby przekonać chęci do do praktyk
  • medytacyjnych i uważności albo głębiej żeby pokazać swój lęk swoje
  • zaniepokojenie ja jak najbardziej pozwalam na to w takim sensie że ja nie
  • Nie mam potrzeby walki o uważność o medytację Może kiedyś jeszcze miałem
  • taką przestrzeń w sobie żeby jakoś takie osoby przekonywać C czy
  • wojować z nimi teraz już nie mam po prostu pozwalam na to żeby była w takim
  • poglądzie też Rozumiem że kontemplacja nie jest dla każdego i Z tej racji dla niektórych osób jest to dziwne niezależnie od tego
  • czy są wierzące czy nie Nie rozumieją tego nie jest to dla nich budzi to ich jakiś niepokój już pomijając współczesną kulturę w której jesteśmy osadzeni ile
  • jest teraz hałasu i biegu tak I teraz powiedz Takiemu człowiekowi No właśnie Powiedz takiej takiej osobie która codziennie żyje w hałasie i w biegu
  • że że doświadczy innej rzeczywistości kiedy się zatrzyma i będzie w ciszy przez 20 minut sama ze sobą i tutaj pojawia się problem bo po pierwsze
  • zatrzyma się jak to się zatrzyma Skoro cały czas pędzi przez życie to to non stop pęd po drugie w ciszy No jak to w ciszę jak tu radyjko włączone a tutaj
  • słuchawki na uszach tak a a tutaj Telewizor włączony a tu laptop i tak
  • dalej i ten cały szum technologiczny jak to w ciszy Co to znaczy w ciszy No i ostatnie ze sobą tak pobyć ze sobą No to też jest problematyczne bo bo co to
  • znaczy pobyć ze sobą czy to oznacza że nagle pójdzie
  • pęknie jakaś tama i pojawią się rzeczy których nie dopuszczam codziennie do wglądu ponieważ biegnę i ponieważ zagłuszka hałasem więc No jest to już
  • samo w sobie No jest to trudna propozycja zatrzymaj się i bądź wcis ze sobą a jak jeszcze do tego dołączysz wątek związany
  • z Bogiem nie mów do niego tylko posłuchaj o ciężka sprawa jak mam się wsłuchać w Bożą
  • obecność skoro nauczony jestem modlitwy dialogowej czyli Przeważnie
  • mówię wypowiadam modlitwę tak mówię do Boga potem trafił w Piśmie Świętym co mi
  • Pan Bóg odpowie na przykład Losuj sobie
  • chciałam wspomnieć właśnie o tej naszej kulturze zachodniej która jest taką kulturą aktywizmu bym powiedziała i to się przenosi też na nasze kościoły
  • prawda one też są takimi kościołami aktywizmu w którym podczas na przykład nabożeństwa cały czas coś się musi dziać natomiast zastanawiam się nad pewnym
  • fenomenem wiele osób w całym zachodnim świecie sięga po
  • te wszystkie praktyki właśnie medytacyjne ogólnie wyciszania się to jest medytacja to jest uważność to są różnego rodzaju sesje terapeutyczne
  • również i tak dalej jest muzyka relaksacyjna prawda to
  • są różnego rodzaju inne praktyki od masaży począwszy prawda a
  • skończywszy nie wiem na chodzeniu po lesie bez żadnej elektroniki właśnie Między innymi dlatego że mają wewnętrzną
  • potrzebę takiego wyciszenia się zostawienia
  • raz na jakiś czas i spojrzenia z dystansem No i teraz tak się zastanawiam
  • bo w gruncie rzeczy jak się patrzy na przykład na oferty chociażby takich różnych pobytów c c czy sesji czy miejsc w
  • których czy praktyk dzięki którym możemy się wyciszyć to rzeczywiście Większość z nich ma jednak te konotacje z religiami Wschodu mają lepszy czy c czy co jednak
  • jest bardziej przyjęte pomalutku gdzieś rozwija się
  • ten ruch na przykład nie wiem wakacji w klasztorze ale to są raczej takie
  • pojedyncze rzeczy to znaczy nikt tego nie robi furt gdzieś tam się do znajomych jedzie do klasztoru i tak dalej
  • Natomiast wiele osób wręcz nie słyszało nawet o kwestiach związanych na przykład
  • z chrześcijaństwem że można tego typu praktyki
  • y odbywać czy czy czy czy czy czy wykonywać różnego rodzaju
  • rzeczy właśnie w obrębie chrześcijaństwa i teraz Pojawiasz się ty pastor czyli
  • również doradca duchowy de facto No ale też osoba która pracuje z ludźmi którzy
  • mają na przykład problemy psychologiczne prawda No i ty z nimi pracujesz za pomocą tego typu
  • pytanie dlaczego nie Jak jak ty to widzisz dlaczego akurat mimo tego że
  • chrześcijaństwo No jest jednak w dalszym ciągu ch przynajmniej kulturowo
  • dominujące dominującym nurtem religijnym w całym świecie zachodnim jakby całą
  • cały ten etap nie aktywistyczne spędzania czasu czy c czy praktyk
  • Właśnie takich medytacyjny duchowych jednak
  • przeniesiony na religię wschodu No to jest bardzo ciekawe
  • pytanie Ja myślę że chodzi Po prostu o
  • marketing że jest jakaś jakieś takie kolonialne podejście do tego tematu jakieś takie budowanie
  • egzotyki dlatego Centrum Spa na przykład jest w klimatach
  • religii wschodu robiony gdzie gdzieś tam leży jakiś posążek Buddy i leci orientalna muzyka w tle i wszystko jest takie egzotyczne ale tak naprawdę w
  • jakiś sposób to urąga wyznawcom buddyzmu czy hinduizmu i
  • ja tak w czuwając się w ich serce Podejrzewam że nie czują się z tym
  • komfortowo kiedy widzą jak chociażby Europejczyk traktuje ich
  • świętość tak ich religi zamieniając to coś
  • w w coś co wygląda jak papka i tak naprawdę nie ma nic wspólnego
  • z z pierwotnym przeznaczeniem tak gdzie gdzie widzimy na przykład jakiś
  • przecietny salon jogi gdzie joga traktowana jest jak ćwiczenie fizyczne tylko i wyłącznie czy gdzieś jakś
  • właśnie salon spa który który jest przyozdobiony relig religijnymi wątkami
  • z buddyzmu trochę pokazując brak szacunku jakby w tej przestrzeni do do innej
  • religijności na pewno posągi Buddy nie służyły do tego żeby ustawiać je jako
  • ozdoby w salonie elementy fontanny Chociażby
  • tak patrz No właśnie więc ja tak patrzę na to z
  • perspektywy próby wczucia się w serce takiego człowieka który praktykuje
  • buddyzm czy hinduizm właśnie w jakieś odmianie jak oni się z tym muszą czuć że
  • doszło do takiej dziwnej tutaj marketingowej wytworzenia takiej
  • marketingowej papki zaczy wi ja się zastanawiałam dlatego że to w gruncie
  • rzeczy no ma swoje korzenie sprzed kilk gdzie żeby się wyciszyć to się jechało
  • właśnie gdzieś na daleki wschód i tam zresztą przez do dzisiaj kwitnie wręcz
  • przemysł turystyczny nastawiony na takich co to jadą właśnie tam się
  • wyciszyć odnaleźć siebie i tak dalej no i potem ci ludzie wracali i oni bardzo często przywozili to wszystko ze sobą bez tych naleciałości religijnych de
  • facto to znaczy się bez traktowania takiego religi no stąd to się wzięło i tak się zastanawiam czy to jest taka Kolejna
  • rzecz którą gdzieś tam chrześcijaństwo sobie dało odebrać w cudzysłowie bo mamy wiele takich rzeczy które w gruncie rzeczy jak przyjrzeć się
  • dokładnie to mamy to samo u nas że tak się wyrażę czyli chrześcijaństwie a tak
  • naprawdę pozwoliliśmy czy wręcz w zupełnie
  • inne kultury czy zupełnie inne zachowania i teraz wręcz odżegnuje się
  • od
  • odsądzanie do tej kwestii medytacji chrześcijańskiej to jest bardzo ciekawy
  • w ogóle Temat wydaje mi się bo tak naprawdę d wierzącej która ma
  • taki takie potrzeby kontemplacyjne No właśnie medytacja
  • chrześcijańska połączona z kontemplowanie tak jak mówiłeś chociażby fragmentów Pisma czy psalmów czy
  • modlitw C chociażby w ciszy powinna być jednak czymś
  • atrakcyjnym a bardzo często wiele osób o tym po prostu nie wie myśmy gdzieś włożyli te wszystkie kwestie albo zupełnie przenieśliśmy to oddzielili miy
  • od religii w kierunku bardziej psychologii nauk właśnie tego typu No albo właśnie wrzuciliśmy to do skrzynki pod tytułem buddym New Age Nie wiem
  • zresztą dlaczego to się łączy ale to już jest zupełnie też inna kwestia i w związku z powyższym teraz na przykład no jest
  • trochę takie otwieranie wyważania otwartych drzwi bo ta cała ogromna
  • tradycja o której ty już wspominałeś przecież y istniejąca od początków chrześcijaństwa istniejąca również w
  • judaizmie istniejąca w ogóle na Bliskim Wschodzie bardzo mocno i będąca cały czas z nami ona nigdy nie zniknęła tak na dobrą
  • sprawę to paradoksalnie ją zakony przechowa właśnie w dużej mierze ale jednocześnie w tej chwili tak mi się czasami wydaje że Szczególnie w
  • tych środowiskach ewangelikalny mało osób w ogóle ma tego świadomość to znaczy świadomość że to nie są jakieś praktyki które gdzieś na
  • przykład no nie wiem taki właśnie Piotrek Zawadzki se wymyślił czy gdzieś tam smaa z jakiegoś liberalnego kościoła nie wiadomo skąd Tylko to są praktyki
  • które towarzyszą części chrześcijan którzy tego potrzebują Dodajmy No bo tak
  • jak mówiłeś ludzie mają różne różną ekspresję
  • chociażby i te praktyki cały czas towarzyszą w różnych formach ale w tym
  • takim podstawowym swoim znaczeniu i podstawowym swoim wyrazie one się nie
  • zmieniły Więc to co ty praktykujesz to czego ty uczysz no to jest mniej więcej
  • to co nie wiem TR cy wieku gdzieś różnego
  • typu święci mężowie też praktykowali i nauczali czyli w kościele jeszcze mocno
  • niepodzielony bym powiedziała i szkoda Moim zdaniem że tak
  • niewiele się o tym mówi dlatego tym bardziej cenna jest na przykład ta twoja praca którą ty pisałeś i moim zdaniem powinieneś
  • właśnie częściej na takie tematy gdzieś się w różnych miejscach wypowiadać bo
  • dla wielu ludzi to jest takie wielkie wow jejku Co to się stało Dlaczego to tak ja nie wiedziałem
  • prawda czasami i czasami właśnie szkoda że ludzie nie wiedzą bo na przykład no
  • przez wiele czas przez wiele lat unikają pewnych rzeczy mimo tego że byłyby im przydatne tylko dlatego że im się wydaje że to jest właśnie jakieś niebiblijne
  • nie duchowe albo zło duchowe i tak dalej No tak właśnie takie etykiety
  • odstraszają tak one sprawiają że że osoby które mogły być
  • zainteresowane tematem tak naprawdę na poziomie już językowym są
  • odstraszanie tam No potem nie potrafią się przez tą barierę etykiety przebić
  • natomiast sama medytacja naprawdę wzbogaca naszą duchową praktykę naszą
  • duchową drogę relacje z Bogiem relacje z ludźmi i już sama postawa uważności
  • czyli ta nieformalna postawa w codzienności ta czujność tak wewnętrzna
  • w której po prostu jesteśmy otwarci na to co jest tutaj teraz potrafimy
  • dostrzec to co się dzieje w naszym ciele potrafimy dostrzec nasze emocje potrafimy nawiązać kontakt z myślami potrafimy
  • obserwować bez oceniania otoczenie to jest bardzo cenne to jest świetna
  • przestrzeń do tego żeby żeby doświadczać pogłębionego
  • rozwoju duchowego także tak to jest fajna taka katapulta do tego żeby wejść jeszcze głębiej w z Bogiem odnajdywanie Boga w
  • swoim życiu szukanie tej Boskiej przestrzeni w sobie i i tej jedności z
  • Chrystusem na poziomie duchowym więc napisałeś książkę bo jeszcze musimy jedną
  • RC napisałeś książkę to jest twoja książka która trzecia właściwie bo pierwsza to byłej
  • aktywnie że tak powiem poezję tworzyłem bo moja przygoda z literaturą właściwie zaczęła się można powiedzieć tak na poważnie od poezji więc Pierwsza była
  • książka poetycka a potem druga moja książka tutaj Zresztą sobie położyłem więc może Pokażę obudź uważność tu i teraz jest to
  • książka nie chrześcijańska w takim sensie że nie rzucam tutaj cytatami z Biblii natomiast jest ona o podstawie uważności o tym jak
  • ją praktykować a trzecia moja książka tą którą teraz wydałem to jest myśl
  • życiodajne ona jest o przekonaniach o tym żeby kształtować
  • sobie dobre przekonania o rzeczywistości o sobie o ludziach i właściwie to jestem
  • teraz w takim procesie pokazywania tej książki
  • światu jest ona pełna takich mądrościowych sentencji mojego autorstwa
  • krótkich takich yyy przekazów yyy które potem są yyy rozwinięte w krótkie yyy eseje yyy i tam
  • naprawdę jest o wielu przestrzeniach naszego życia o relacjach o emocjach o poznawaniu siebie o szukaniu siebie o y o tym jak możemy kształtować świadomie
  • naszą życiową drogę i oczywiście w duchu ważności y y dla kogo jest przeznaczona ta książka
  • No właśnie przede wszystkim dla wszystkich osób które chcą się ze sobą spotkać ze swoim sercem które mają teraz taki moment że zadają sobie więcej pytań
  • które mają teraz taki moment w którym czują że może życie trochę skręciło w inną stronę i potrzebują poszukać wzmocnienia w postaci odnalezienia
  • jakieś wewnętrznej mądrości przede wszystkim dla tych ale też dla tych wszystkich którzy lubią refleksje nad życiem którzy lubią też praktycznie tą
  • refleksję potem przekładać na działanie dla tych wszystkich których fascynuje
  • jakaś forma literatury mądrościowe bo jest to de facto taka próba
  • współczesna pisania przypowieściami w takim sensie salomonowy O tak
  • więc Więc dla tych wszystkich którzy którzy lubią szukać mądrości w swoim
  • życiu praktycznej ale także takiej wewnętrznej na pewno ta książka będzie
  • takie osoby karmiła i wspierała w procesie rozwoju wewnętrznego więc z taką myślą ją pisałem Piotrze bardzo bardzo ci
  • dziękuję zapraszam również do zadawania pytań bard do zobaczenia do zobaczenia
Pobierz transkrypcję (TXT)