Po co chrześcijaninowi mindfulness?
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Po co chrześcijaninowi mindfulness? | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 1900 rozpoczynamy EWST online dzisiaj po
- raz kolejny spotykamy się z naszym absolwentem Piotrem zaś dzis spotykamy
- żeby porozmawiać o tym po co chrześcijaninowi
- mindfulness Czyli uważność po co chrześcijaninowi medytacja po co chrześcijaninowi w ogóle tego typu rzeczy Piotrze Witam cię serdecznie
- Witam serdecznie wszystkich państwa bardzo się cieszę że przyjąłeś nasze
- zaproszenie i powiem ci szczerze odz ostatniego spotkania kiedy Roy temat
- pracy dy polecam do obejrzenia jest również na YouTubie to spotkanie Ja się
- często zastanawiałam jak to jest z tobą Zresztą No parę osób mnie nawet pytało
- jak to jest jak ty jak ty godzisz w ogóle różne rzeczy o tym za chwileczkę
- też porozmawiamy Nat ponieważ dzisiejszy temat właśnie dotyczy chrześcijan i
- mindfulness i tego typu rzeczy To może zacznijmy w ogóle od tego
- że jak wpisuje się wyszukiwarkę
- dowolną wyszukiwarkę hasło mindfulness uważność medytacja No to na pierwszej stronie nie znajdziemy żadnego powiązania z
- chrześcijaństwem jeżeli już to to są Jakieś kwestie z zakresu rozwoju osobistego psychologii ewentualnie gdzieś tam w
- kierunku jakiś takich wschodnich duchowości czy praktyk duchowych natomiast jak wpiszemy na przykład
- medytacja chrześcijańska albo właśnie mindfulness i chrześcijaństwo No to możecie państwo sobie sami zresztą wpisać i sami
- zobaczycie to na samym początku pojawiają nam się przede wszystkim różnego rodzaju ostrzeżenia że chrześcijanin to powinien do takich
- rzeczy ostrożnie że to jest otwieranie się na jakieś obce kulty
- że no to w ogóle to nie pochodzi w ogóle tutaj z naszej kultury z naszej religii
- z naszej z naszego tego nurtu wyznaniowego i należy w związku z tym
- jeszcze bardziej ostrożnie a najlepiej w ogóle unikać I co jest ciekawe tego typu ostrzeżenia przychodzą z różnych nurtów
- chrześcijańskich to znaczy i wspólnoty katolickie na przykład
- ostrzegają swoich członków przed praktykami tego typu ale też kościoły
- wspólnoty tak samo kilka widziałam takich
- artykułów których no wręcz nawet to już nie było takie lekkie ostrzeganie ale no wręcz mówienie że to jest otwieranie się na szatana otwieranie się właśnie na na
- obcych bogów i tak dalej i tak dalej Ty Piotrze jesteś osobą która uczy która
- trenuje która pracuje z ludźmi w zakresie właśnie medytacji uważności Ale
- jesteś również pastorem i teraz do ciebie takie pytanie Zacznijmy w ogóle od tego żeby
- wyjaśnić Czy medytacja mindfulness czyli uważność i
- wszelkie tego typu praktyki to rzeczywiście one są takie straszne
- duchowo dobrze że pytasz Powiem tak można różne dywagacje prad
- filozoficzne w tej tematyce Ale pomyślałem sobie że powiem o swoim
- osobistym doświadczeniu i podzielę się osobistym takim przeżywaniem tego
- tematu dla mnie uważność praktykowanie uważności i
- medytacja stała się niesamowitym taką takim paliwem do tego żeby ożywiać
- wiarę ożywiać moje moje chrześcijaństwo wiele osób w
- kościołach ma głęboką potrzebę kontemplacji Można by powiedzieć że
- czasami są to jakieś osobowościowe wątki są po prostu Ludzie którzy mają taką
- kontemplacyjnego życia kiedy szczególnie potrzebujemy się zatrzymać KED
- skupić na tym co jest tutaj co jest teraz nie uciekać gdzieś nie odbiegać myślami gdzieś dalej albo uciekać w przeszłość ale po prostu pobyć w tym co
- jest tutaj i teraz ze swoim oddechem ze swoim sercem
- i i kościół
- powinien taką przestrzeń gospodarować
- i to jest dobre że poz odkrywanie właśnie praktyk kontemplacyjnych właśnie
- w przestrzeni wiary chrześcijańskiej jest taka możliwość żeby żeby kościół gospodarować i taką potrzebę wśród wierzących dlatego
- właśnie dziwi mnie ta narracja i Odkąd pamiętam ona jest że właśnie praktyka
- mindfulness uważności czy w ogóle medytacja jest czymś co jest przeciwne chrześcijaństwu jak gby wyrzucanie tego
- Poza obręb wiary czy nawet już doszukiwanie się w tym jakiś
- strasznych wątków demonizowanie tego
- zjawiska jakby dziwi mnie ta cała przestrzeń takiego podejścia i takiego zrozumienia tego tematu gdzie tak
- naprawdę jest to wielka potrzeba ludzkiego serca żeby żeby właśnie się
- odnaleźć w tej sferze kontemplacji takiego wyciszenia takiego bycia tu i teraz właśnie też przestrzeni wiary tak wiary chrześcijańskiej płąc już wątek że
- kontemplacja istnieje w chrześcijaństwie od właściwie zarania także w judaizmie te wątki były bardzo istotne i tak naprawdę sama
- praktyka modlitwy kontemplacyjnej czy praktyka ciszy czy czujności duchowej a więc uważności możemy sobie to to słowo
- czujność tutaj jak gdyby przenieść z
- pism No jest mocno gruntowana tak w narracji chrześcijańskiej No właśnie
- Widzisz tutaj wszedłeś troszeczkę na mojego konika czyli język nie wiem
- właśnie na ile ten dystans to ostrzeganie i ten taki strach bardzo
- często zasiewanie z językiem Bo zauważ z z inaczej szczególnie na przykład w
- kręgach katolickich podchodzi się do czegoś jak się mówi kontemplacja
- prawda Właśnie czujność taka chrześcijańska i tak dalej to zupełnie
- inaczej to Wielu ludziom brzmi niż na przykład medytacja i uważność już przechodzimy na język polski spolszcz wszystko I wydaje mi się
- właśnie że ponieważ praktyki medytacyjne natury rzeczy będąc takimi praktykami
- No bardzo często stosowanymi w różnych kulturach w różnych religiach a czasami
- nawet w oderwaniu od religii w celach zdrowotnych w celach No też są elementem
- zachowań społecznych chociażby w różnych kulturach więc nic dziwnego że one się
- wytworzyły również w społecznościach poza chrześcijaństw ponieważ moda na medytację do nas przyszła rzeczywiście z
- różnego typu pakietami powiedzmy wschodni New
- agowe nauczył się tak bardzo prosto to rozdzielać na
- zasadzie to ma takie wschodnie konotacje to jest złe prawda a tutaj to jest dobre
- i w związku z powyższym nam tą medytację i uważność za jednym zamachem wrzucił do
- jednego worka z całą resztą prawda z ezoteryk różnego
- rodzaju z nie wiem staniem sobie posążku Buddy prawda z fui i z całą masą różnych
- innych rzeczy Jakoś tak to zostało i tak się zastanawiam czy gdybyśmy mówili o
- tym właśnie takim językiem no który jest bardziej znany to czy nie byłoby to
- lepiej przyjmowane Chociaż z drugiej strony ja jestem ogromnym ogromną
- zwolenniczką jednak uwspółcześnienie pewnych rzeczy i mówienia takim językiem który jest zrozumiały No bo przez medytację
- przeciętny człowiek no jak mu się mówi o medytacji No to on już mniej więcej wie
- jak to ma wyglądać prawda Jak się mówi o kontemplacji to z kolei się bardzo często jeżeli w ogóle z czymkolwiek kojarzy takiemu przeciętnemu człowiekowi
- który nie jest na co dzień związany z jakimś życiem kościelnym czy czymś tak no to to się kojarzy nie wiem z jakimiś zakonami którym tam ludzie są zamknięci
- prawda i cały dzień się muszą modlić na przykład to też nie jest prawdą jeżeli chodzi o kontemplacje i zakony kontemplacyjne ale o tym to może kiedy
- indziej jak to właśnie jest jak ty w ogóle na przykład bo tak
- jak już mówiłam jesteś również pastorem jesteś pastorem w kościele który No
- gdzieś tam w tych polskich realiach No nie należy do kościołów jakichś ultralift powiedzmy aczkolwiek no w porównaniu z innymi No
- to generalnie nie jest jest gdzieś tam pośrodku no
- bo i kobiety są ordynowane prawda i te wolność wypowiedzi i tak dalej jest dużo
- jednak większa Natomiast no generalnie No wiele w tych pojedynczych
- takich kościołów zielonoświątkowych zborów jest jednak bardzo konserwatywny
- Nie przejawia się tylko w kwestii tam stosunku do różnych kwestii etycznych ale również do takich rzeczy no właśnie związanych z No czymś co można ogólnie
- uznać taką kulturą światową jak jak odbierają ciebie właśnie
- pastora ludzie dla których jesteś pastorem wiedząc że jednocześnie No właśnie prowadzisz tego typu rzeczy zgłębić ten
- temat napisałeś nawet pracę na ten temat z teologii jaki oni mają stosunek do tego jak z nimi rozmawiasz na ten temat No tak to
- jest taki ogólnie kontrowersyjny wątek dlatego że że tak jak powiedziałaś są
- różne pozycje które ludzie obierają względem tematu medytacji kontemplacji
- uważności ogólnie same słowa Bywa że są niezrozumiałe czy odstraszają więc język Tutaj rzeczywiście jest bardzo istotny żebyśmy
- jako osoby wierzące szukali jakiś takich pomostów językowych żeby ludzi
- oswajać z nową terminologią albo otworzyć jeszcze inne swoje terminy być inkluzywnym w tej przestrzeni jakby
- adaptować bo tak chrześcijaństwo postępowało od 2000 lat że było inkluzywne adoptowało przekształcało kulturę reforma kulturę i oczywiście
- reformacja Kultury to na język też przede wszystkim tak jakin mówił że jednak ten język to to nasz świat i granicami naszego
- języka możemy nazwać też granic naszego świata Tak więc tak jest istotne budowanie takich pomostów umożliwiających zrozumienie
- fenomenu z drugiej strony podstawa uważności jest po prostu podstawą ludzkiej psychiki a jest pewną
- jakością którą w sobie przywołujemy pewną też mówiąc językiem antycznym cnotą którą możemy sobie
- kształtować i to tak troszkę jakby powiedzieć
- że że pokora albo wiara jest
- tylko chrześcijańska i jak gdyby nie może należeć też do
- innych osób z innych kręgów religijnych tak samo uważność mimo iż również praktykowana jest bardzo
- intensywnie w różnych odmianach religii wschodu Chociażby tak w
- buddyzmie w hinduizmie w różnych odmianach buddyzmu i tak dalej nie oznacza że jest stricte buddyjska postawą C czy związaną z hinduizmem tak
- bo jest to postawa naszego wnętrza ogóln ludzka
- ogólnodostępna więc jak praktykując uważność czyli właściwie takie nie oceniające akceptujące spojrzenie na
- rzeczywistość i doświadczanie rzeczywistości takiej Jaka jest tu i [Muzyka] teraz kształtowanie w sobie takiej
- podstawy jest tak naprawdę kształtowaniem sobie pewnego typu odbioru świata ale trochę poza kontekstem religijnym
- tak samo jakbym powiedział że zarządzanie stresem może być chrześcijańskie albo nie chrześcijańskie No
- jakby No nie do końca tak podstawa ważności jest po prostu ludzka i jeśli
- chcesz być uważnym człowiekiem bądź nim jeśli chcesz być człowiekiem który nie praktykuje uważności w swoim życiu nie praktykuj tak Widocznie widocznie tego
- nie potrzebujesz Natomiast ta jakość odor nze rzeczywistości i kiedy sobie
- kształtujemy rozwijamy tą postawę prostu oddziaływuje ale chciałbym podkreślić że
- ona jest jak gdyby niezwiązana z religijnością ogólnie religijna tak
- Natomiast są różne praktyki medytacyjne które mogą mieć konotacje religijne które mogą się jakoś łączyć z różnymi religiami No ale tutaj
- możemy powinniśmy jak najbardziej praktykować formy medytacji chrześcijańskiej które różn ogólnodostępne też
- i naprawdę pięknie rozwinięte choćby lek divina tak
- czyli właściwie z bardzo długą tradycją medytacja nad Słowem
- Bożym czy modlitwa ciszy gdzie po prostu przebywamy w obecności Boga i
- odpoczywamy w spoczynku nie wypowiadając słów Tylko będąc tu i teraz w uważny
- sposób w Bożej obecności tak więc jak gdyby naklejanie etykietki na uważność
- że jest to y praktyka Wschodnia związana z religiami wschodu tak no y trochę jak
- gdyby jest głębokim w ogóle niezrozumieniem fenomenu uważności tak jakby jest pogubieni troszkę tutaj bo bo pokora nie jest tylko chrześcijańska tak
- samo uważność nie jest tylko chrześcijańska albo tylko dotycząca y na przykład yy buddystów tak natomiast idąc dalej odnośnie tego łączenia yyy
- właśnie bycia trenerem uważności z pastorem i w ogóle z chrześcijaństwem No jest to kontrowersyjne póki co w polskim kościele jest to
- kontrowersyjne na zachodzie już nie tak bardzo na zachodzie jest wielu pastorów
- którzy praktykują medytację są zaznajomieni z
- uważnością zachęcają wierzących do tego że żeby podejmowali działania Bo widzą jakie to jest
- wzbogacające więc tak jest to kontrowersyjne ludzie o to
- pytają ale pytają w dwójnasób Są tacy którzy od razu znają odpowiedź czyli przychodzą z tym pytaniem właściwie wiedząc już że jest to coś złego mają o
- tym głębokie przeświadczenie i nie jestem w stanie tutaj wyprowadzić ich w żaden sposób z tej percepcji i są też osoby które szukają
- które chciałyby spróbować zobaczyć i w tym otwierają na właśnie praktykę uważności medytację i doświadczają głębokiego
- wzbogacenia swojego życia duchowego wglądu do swojego wnętrza i rozwoju
- swojej relacji z Bogiem sobie przypominam że podczas poprzedniej rozmowy Pytałam cię o cytaty właśnie takie i w ogóle miejsca w Biblii które
- jakby pokazują że gdzieś te różnego rodzaju praktyki
- duchowe były
- przychodzi powiedziałeś żeż wszystko i ma gotową odpowiedź w gruncie rzeczy to
- pytanie nie jest pytaniem to czy oni też właśnie powołują się na jakieś konkretne cytaty biblijne na przykład a jeżeli tak to na
- jakie bardzo ciekawe pytanie powiem ci szczerze że ogólnie są to cytaty któ os doty
- albo są to cytaty związane z baw chwal stwem No właśnie
- tak związane z tym że Bóg jest bogiem zazdrosnym jak gdyby tutaj wychodzi cała
- ta też percepcja Boga przy okazji tak bo te cytaty są jak gdyby w szczególny
- sposób cytowane Ze szczególną intencją czasami wyrywane z kontekstu po to tylko
- żeby żeby przekonać chęci do do praktyk
- medytacyjnych i uważności albo głębiej żeby pokazać swój lęk swoje
- zaniepokojenie ja jak najbardziej pozwalam na to w takim sensie że ja nie
- Nie mam potrzeby walki o uważność o medytację Może kiedyś jeszcze miałem
- taką przestrzeń w sobie żeby jakoś takie osoby przekonywać C czy
- wojować z nimi teraz już nie mam po prostu pozwalam na to żeby była w takim
- poglądzie też Rozumiem że kontemplacja nie jest dla każdego i Z tej racji dla niektórych osób jest to dziwne niezależnie od tego
- czy są wierzące czy nie Nie rozumieją tego nie jest to dla nich budzi to ich jakiś niepokój już pomijając współczesną kulturę w której jesteśmy osadzeni ile
- jest teraz hałasu i biegu tak I teraz powiedz Takiemu człowiekowi No właśnie Powiedz takiej takiej osobie która codziennie żyje w hałasie i w biegu
- że że doświadczy innej rzeczywistości kiedy się zatrzyma i będzie w ciszy przez 20 minut sama ze sobą i tutaj pojawia się problem bo po pierwsze
- zatrzyma się jak to się zatrzyma Skoro cały czas pędzi przez życie to to non stop pęd po drugie w ciszy No jak to w ciszę jak tu radyjko włączone a tutaj
- słuchawki na uszach tak a a tutaj Telewizor włączony a tu laptop i tak
- dalej i ten cały szum technologiczny jak to w ciszy Co to znaczy w ciszy No i ostatnie ze sobą tak pobyć ze sobą No to też jest problematyczne bo bo co to
- znaczy pobyć ze sobą czy to oznacza że nagle pójdzie
- pęknie jakaś tama i pojawią się rzeczy których nie dopuszczam codziennie do wglądu ponieważ biegnę i ponieważ zagłuszka hałasem więc No jest to już
- samo w sobie No jest to trudna propozycja zatrzymaj się i bądź wcis ze sobą a jak jeszcze do tego dołączysz wątek związany
- z Bogiem nie mów do niego tylko posłuchaj o ciężka sprawa jak mam się wsłuchać w Bożą
- obecność skoro nauczony jestem modlitwy dialogowej czyli Przeważnie
- mówię wypowiadam modlitwę tak mówię do Boga potem trafił w Piśmie Świętym co mi
- Pan Bóg odpowie na przykład Losuj sobie
- chciałam wspomnieć właśnie o tej naszej kulturze zachodniej która jest taką kulturą aktywizmu bym powiedziała i to się przenosi też na nasze kościoły
- prawda one też są takimi kościołami aktywizmu w którym podczas na przykład nabożeństwa cały czas coś się musi dziać natomiast zastanawiam się nad pewnym
- fenomenem wiele osób w całym zachodnim świecie sięga po
- te wszystkie praktyki właśnie medytacyjne ogólnie wyciszania się to jest medytacja to jest uważność to są różnego rodzaju sesje terapeutyczne
- również i tak dalej jest muzyka relaksacyjna prawda to
- są różnego rodzaju inne praktyki od masaży począwszy prawda a
- skończywszy nie wiem na chodzeniu po lesie bez żadnej elektroniki właśnie Między innymi dlatego że mają wewnętrzną
- potrzebę takiego wyciszenia się zostawienia
- raz na jakiś czas i spojrzenia z dystansem No i teraz tak się zastanawiam
- bo w gruncie rzeczy jak się patrzy na przykład na oferty chociażby takich różnych pobytów c c czy sesji czy miejsc w
- których czy praktyk dzięki którym możemy się wyciszyć to rzeczywiście Większość z nich ma jednak te konotacje z religiami Wschodu mają lepszy czy c czy co jednak
- jest bardziej przyjęte pomalutku gdzieś rozwija się
- ten ruch na przykład nie wiem wakacji w klasztorze ale to są raczej takie
- pojedyncze rzeczy to znaczy nikt tego nie robi furt gdzieś tam się do znajomych jedzie do klasztoru i tak dalej
- Natomiast wiele osób wręcz nie słyszało nawet o kwestiach związanych na przykład
- z chrześcijaństwem że można tego typu praktyki
- y odbywać czy czy czy czy czy czy wykonywać różnego rodzaju
- rzeczy właśnie w obrębie chrześcijaństwa i teraz Pojawiasz się ty pastor czyli
- również doradca duchowy de facto No ale też osoba która pracuje z ludźmi którzy
- mają na przykład problemy psychologiczne prawda No i ty z nimi pracujesz za pomocą tego typu
- pytanie dlaczego nie Jak jak ty to widzisz dlaczego akurat mimo tego że
- chrześcijaństwo No jest jednak w dalszym ciągu ch przynajmniej kulturowo
- dominujące dominującym nurtem religijnym w całym świecie zachodnim jakby całą
- cały ten etap nie aktywistyczne spędzania czasu czy c czy praktyk
- Właśnie takich medytacyjny duchowych jednak
- przeniesiony na religię wschodu No to jest bardzo ciekawe
- pytanie Ja myślę że chodzi Po prostu o
- marketing że jest jakaś jakieś takie kolonialne podejście do tego tematu jakieś takie budowanie
- egzotyki dlatego Centrum Spa na przykład jest w klimatach
- religii wschodu robiony gdzie gdzieś tam leży jakiś posążek Buddy i leci orientalna muzyka w tle i wszystko jest takie egzotyczne ale tak naprawdę w
- jakiś sposób to urąga wyznawcom buddyzmu czy hinduizmu i
- ja tak w czuwając się w ich serce Podejrzewam że nie czują się z tym
- komfortowo kiedy widzą jak chociażby Europejczyk traktuje ich
- świętość tak ich religi zamieniając to coś
- w w coś co wygląda jak papka i tak naprawdę nie ma nic wspólnego
- z z pierwotnym przeznaczeniem tak gdzie gdzie widzimy na przykład jakiś
- przecietny salon jogi gdzie joga traktowana jest jak ćwiczenie fizyczne tylko i wyłącznie czy gdzieś jakś
- właśnie salon spa który który jest przyozdobiony relig religijnymi wątkami
- z buddyzmu trochę pokazując brak szacunku jakby w tej przestrzeni do do innej
- religijności na pewno posągi Buddy nie służyły do tego żeby ustawiać je jako
- ozdoby w salonie elementy fontanny Chociażby
- tak patrz No właśnie więc ja tak patrzę na to z
- perspektywy próby wczucia się w serce takiego człowieka który praktykuje
- buddyzm czy hinduizm właśnie w jakieś odmianie jak oni się z tym muszą czuć że
- doszło do takiej dziwnej tutaj marketingowej wytworzenia takiej
- marketingowej papki zaczy wi ja się zastanawiałam dlatego że to w gruncie
- rzeczy no ma swoje korzenie sprzed kilk gdzie żeby się wyciszyć to się jechało
- właśnie gdzieś na daleki wschód i tam zresztą przez do dzisiaj kwitnie wręcz
- przemysł turystyczny nastawiony na takich co to jadą właśnie tam się
- wyciszyć odnaleźć siebie i tak dalej no i potem ci ludzie wracali i oni bardzo często przywozili to wszystko ze sobą bez tych naleciałości religijnych de
- facto to znaczy się bez traktowania takiego religi no stąd to się wzięło i tak się zastanawiam czy to jest taka Kolejna
- rzecz którą gdzieś tam chrześcijaństwo sobie dało odebrać w cudzysłowie bo mamy wiele takich rzeczy które w gruncie rzeczy jak przyjrzeć się
- dokładnie to mamy to samo u nas że tak się wyrażę czyli chrześcijaństwie a tak
- naprawdę pozwoliliśmy czy wręcz w zupełnie
- inne kultury czy zupełnie inne zachowania i teraz wręcz odżegnuje się
- od
- odsądzanie do tej kwestii medytacji chrześcijańskiej to jest bardzo ciekawy
- w ogóle Temat wydaje mi się bo tak naprawdę d wierzącej która ma
- taki takie potrzeby kontemplacyjne No właśnie medytacja
- chrześcijańska połączona z kontemplowanie tak jak mówiłeś chociażby fragmentów Pisma czy psalmów czy
- modlitw C chociażby w ciszy powinna być jednak czymś
- atrakcyjnym a bardzo często wiele osób o tym po prostu nie wie myśmy gdzieś włożyli te wszystkie kwestie albo zupełnie przenieśliśmy to oddzielili miy
- od religii w kierunku bardziej psychologii nauk właśnie tego typu No albo właśnie wrzuciliśmy to do skrzynki pod tytułem buddym New Age Nie wiem
- zresztą dlaczego to się łączy ale to już jest zupełnie też inna kwestia i w związku z powyższym teraz na przykład no jest
- trochę takie otwieranie wyważania otwartych drzwi bo ta cała ogromna
- tradycja o której ty już wspominałeś przecież y istniejąca od początków chrześcijaństwa istniejąca również w
- judaizmie istniejąca w ogóle na Bliskim Wschodzie bardzo mocno i będąca cały czas z nami ona nigdy nie zniknęła tak na dobrą
- sprawę to paradoksalnie ją zakony przechowa właśnie w dużej mierze ale jednocześnie w tej chwili tak mi się czasami wydaje że Szczególnie w
- tych środowiskach ewangelikalny mało osób w ogóle ma tego świadomość to znaczy świadomość że to nie są jakieś praktyki które gdzieś na
- przykład no nie wiem taki właśnie Piotrek Zawadzki se wymyślił czy gdzieś tam smaa z jakiegoś liberalnego kościoła nie wiadomo skąd Tylko to są praktyki
- które towarzyszą części chrześcijan którzy tego potrzebują Dodajmy No bo tak
- jak mówiłeś ludzie mają różne różną ekspresję
- chociażby i te praktyki cały czas towarzyszą w różnych formach ale w tym
- takim podstawowym swoim znaczeniu i podstawowym swoim wyrazie one się nie
- zmieniły Więc to co ty praktykujesz to czego ty uczysz no to jest mniej więcej
- to co nie wiem TR cy wieku gdzieś różnego
- typu święci mężowie też praktykowali i nauczali czyli w kościele jeszcze mocno
- niepodzielony bym powiedziała i szkoda Moim zdaniem że tak
- niewiele się o tym mówi dlatego tym bardziej cenna jest na przykład ta twoja praca którą ty pisałeś i moim zdaniem powinieneś
- właśnie częściej na takie tematy gdzieś się w różnych miejscach wypowiadać bo
- dla wielu ludzi to jest takie wielkie wow jejku Co to się stało Dlaczego to tak ja nie wiedziałem
- prawda czasami i czasami właśnie szkoda że ludzie nie wiedzą bo na przykład no
- przez wiele czas przez wiele lat unikają pewnych rzeczy mimo tego że byłyby im przydatne tylko dlatego że im się wydaje że to jest właśnie jakieś niebiblijne
- nie duchowe albo zło duchowe i tak dalej No tak właśnie takie etykiety
- odstraszają tak one sprawiają że że osoby które mogły być
- zainteresowane tematem tak naprawdę na poziomie już językowym są
- odstraszanie tam No potem nie potrafią się przez tą barierę etykiety przebić
- natomiast sama medytacja naprawdę wzbogaca naszą duchową praktykę naszą
- duchową drogę relacje z Bogiem relacje z ludźmi i już sama postawa uważności
- czyli ta nieformalna postawa w codzienności ta czujność tak wewnętrzna
- w której po prostu jesteśmy otwarci na to co jest tutaj teraz potrafimy
- dostrzec to co się dzieje w naszym ciele potrafimy dostrzec nasze emocje potrafimy nawiązać kontakt z myślami potrafimy
- obserwować bez oceniania otoczenie to jest bardzo cenne to jest świetna
- przestrzeń do tego żeby żeby doświadczać pogłębionego
- rozwoju duchowego także tak to jest fajna taka katapulta do tego żeby wejść jeszcze głębiej w z Bogiem odnajdywanie Boga w
- swoim życiu szukanie tej Boskiej przestrzeni w sobie i i tej jedności z
- Chrystusem na poziomie duchowym więc napisałeś książkę bo jeszcze musimy jedną
- RC napisałeś książkę to jest twoja książka która trzecia właściwie bo pierwsza to byłej
- aktywnie że tak powiem poezję tworzyłem bo moja przygoda z literaturą właściwie zaczęła się można powiedzieć tak na poważnie od poezji więc Pierwsza była
- książka poetycka a potem druga moja książka tutaj Zresztą sobie położyłem więc może Pokażę obudź uważność tu i teraz jest to
- książka nie chrześcijańska w takim sensie że nie rzucam tutaj cytatami z Biblii natomiast jest ona o podstawie uważności o tym jak
- ją praktykować a trzecia moja książka tą którą teraz wydałem to jest myśl
- życiodajne ona jest o przekonaniach o tym żeby kształtować
- sobie dobre przekonania o rzeczywistości o sobie o ludziach i właściwie to jestem
- teraz w takim procesie pokazywania tej książki
- światu jest ona pełna takich mądrościowych sentencji mojego autorstwa
- krótkich takich yyy przekazów yyy które potem są yyy rozwinięte w krótkie yyy eseje yyy i tam
- naprawdę jest o wielu przestrzeniach naszego życia o relacjach o emocjach o poznawaniu siebie o szukaniu siebie o y o tym jak możemy kształtować świadomie
- naszą życiową drogę i oczywiście w duchu ważności y y dla kogo jest przeznaczona ta książka
- No właśnie przede wszystkim dla wszystkich osób które chcą się ze sobą spotkać ze swoim sercem które mają teraz taki moment że zadają sobie więcej pytań
- które mają teraz taki moment w którym czują że może życie trochę skręciło w inną stronę i potrzebują poszukać wzmocnienia w postaci odnalezienia
- jakieś wewnętrznej mądrości przede wszystkim dla tych ale też dla tych wszystkich którzy lubią refleksje nad życiem którzy lubią też praktycznie tą
- refleksję potem przekładać na działanie dla tych wszystkich których fascynuje
- jakaś forma literatury mądrościowe bo jest to de facto taka próba
- współczesna pisania przypowieściami w takim sensie salomonowy O tak
- więc Więc dla tych wszystkich którzy którzy lubią szukać mądrości w swoim
- życiu praktycznej ale także takiej wewnętrznej na pewno ta książka będzie
- takie osoby karmiła i wspierała w procesie rozwoju wewnętrznego więc z taką myślą ją pisałem Piotrze bardzo bardzo ci
- dziękuję zapraszam również do zadawania pytań bard do zobaczenia do zobaczenia