TRANSKRYPCJA: "Po co chrześcijaninowi mindfulness? | EWST online" Data publikacji: 13.12.2024 Długość:36:19 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 1900 rozpoczynamy EWST online dzisiaj po [0:21] raz kolejny spotykamy się z naszym absolwentem Piotrem zaś dzis spotykamy [0:30] żeby porozmawiać o tym po co chrześcijaninowi [0:36] mindfulness Czyli uważność po co chrześcijaninowi medytacja po co chrześcijaninowi w ogóle tego typu rzeczy Piotrze Witam cię serdecznie [0:45] Witam serdecznie wszystkich państwa bardzo się cieszę że przyjąłeś nasze [0:52] zaproszenie i powiem ci szczerze odz ostatniego spotkania kiedy Roy temat [0:58] pracy dy polecam do obejrzenia jest również na YouTubie to spotkanie Ja się [1:05] często zastanawiałam jak to jest z tobą Zresztą No parę osób mnie nawet pytało [1:11] jak to jest jak ty jak ty godzisz w ogóle różne rzeczy o tym za chwileczkę [1:16] też porozmawiamy Nat ponieważ dzisiejszy temat właśnie dotyczy chrześcijan i [1:22] mindfulness i tego typu rzeczy To może zacznijmy w ogóle od tego [1:27] że jak wpisuje się wyszukiwarkę [1:34] dowolną wyszukiwarkę hasło mindfulness uważność medytacja No to na pierwszej stronie nie znajdziemy żadnego powiązania z [1:44] chrześcijaństwem jeżeli już to to są Jakieś kwestie z zakresu rozwoju osobistego psychologii ewentualnie gdzieś tam w [1:53] kierunku jakiś takich wschodnich duchowości czy praktyk duchowych natomiast jak wpiszemy na przykład [2:03] medytacja chrześcijańska albo właśnie mindfulness i chrześcijaństwo No to możecie państwo sobie sami zresztą wpisać i sami [2:11] zobaczycie to na samym początku pojawiają nam się przede wszystkim różnego rodzaju ostrzeżenia że chrześcijanin to powinien do takich [2:20] rzeczy ostrożnie że to jest otwieranie się na jakieś obce kulty [2:26] że no to w ogóle to nie pochodzi w ogóle tutaj z naszej kultury z naszej religii [2:33] z naszej z naszego tego nurtu wyznaniowego i należy w związku z tym [2:38] jeszcze bardziej ostrożnie a najlepiej w ogóle unikać I co jest ciekawe tego typu ostrzeżenia przychodzą z różnych nurtów [2:46] chrześcijańskich to znaczy i wspólnoty katolickie na przykład [2:52] ostrzegają swoich członków przed praktykami tego typu ale też kościoły [2:58] wspólnoty tak samo kilka widziałam takich [3:04] artykułów których no wręcz nawet to już nie było takie lekkie ostrzeganie ale no wręcz mówienie że to jest otwieranie się na szatana otwieranie się właśnie na na [3:13] obcych bogów i tak dalej i tak dalej Ty Piotrze jesteś osobą która uczy która [3:19] trenuje która pracuje z ludźmi w zakresie właśnie medytacji uważności Ale [3:25] jesteś również pastorem i teraz do ciebie takie pytanie Zacznijmy w ogóle od tego żeby [3:34] wyjaśnić Czy medytacja mindfulness czyli uważność i [3:41] wszelkie tego typu praktyki to rzeczywiście one są takie straszne [3:48] duchowo dobrze że pytasz Powiem tak można różne dywagacje prad [4:00] filozoficzne w tej tematyce Ale pomyślałem sobie że powiem o swoim [4:07] osobistym doświadczeniu i podzielę się osobistym takim przeżywaniem tego [4:12] tematu dla mnie uważność praktykowanie uważności i [4:18] medytacja stała się niesamowitym taką takim paliwem do tego żeby ożywiać [4:30] wiarę ożywiać moje moje chrześcijaństwo wiele osób w [4:36] kościołach ma głęboką potrzebę kontemplacji Można by powiedzieć że [4:42] czasami są to jakieś osobowościowe wątki są po prostu Ludzie którzy mają taką [4:54] kontemplacyjnego życia kiedy szczególnie potrzebujemy się zatrzymać KED [5:00] skupić na tym co jest tutaj co jest teraz nie uciekać gdzieś nie odbiegać myślami gdzieś dalej albo uciekać w przeszłość ale po prostu pobyć w tym co [5:09] jest tutaj i teraz ze swoim oddechem ze swoim sercem [5:15] i i kościół [5:21] powinien taką przestrzeń gospodarować [5:27] i to jest dobre że poz odkrywanie właśnie praktyk kontemplacyjnych właśnie [5:33] w przestrzeni wiary chrześcijańskiej jest taka możliwość żeby żeby kościół gospodarować i taką potrzebę wśród wierzących dlatego [5:44] właśnie dziwi mnie ta narracja i Odkąd pamiętam ona jest że właśnie praktyka [5:51] mindfulness uważności czy w ogóle medytacja jest czymś co jest przeciwne chrześcijaństwu jak gby wyrzucanie tego [5:59] Poza obręb wiary czy nawet już doszukiwanie się w tym jakiś [6:06] strasznych wątków demonizowanie tego [6:13] zjawiska jakby dziwi mnie ta cała przestrzeń takiego podejścia i takiego zrozumienia tego tematu gdzie tak [6:22] naprawdę jest to wielka potrzeba ludzkiego serca żeby żeby właśnie się [6:28] odnaleźć w tej sferze kontemplacji takiego wyciszenia takiego bycia tu i teraz właśnie też przestrzeni wiary tak wiary chrześcijańskiej płąc już wątek że [6:38] kontemplacja istnieje w chrześcijaństwie od właściwie zarania także w judaizmie te wątki były bardzo istotne i tak naprawdę sama [6:50] praktyka modlitwy kontemplacyjnej czy praktyka ciszy czy czujności duchowej a więc uważności możemy sobie to to słowo [6:59] czujność tutaj jak gdyby przenieść z [7:05] pism No jest mocno gruntowana tak w narracji chrześcijańskiej No właśnie [7:10] Widzisz tutaj wszedłeś troszeczkę na mojego konika czyli język nie wiem [7:15] właśnie na ile ten dystans to ostrzeganie i ten taki strach bardzo [7:21] często zasiewanie z językiem Bo zauważ z z inaczej szczególnie na przykład w [7:32] kręgach katolickich podchodzi się do czegoś jak się mówi kontemplacja [7:38] prawda Właśnie czujność taka chrześcijańska i tak dalej to zupełnie [7:43] inaczej to Wielu ludziom brzmi niż na przykład medytacja i uważność już przechodzimy na język polski spolszcz wszystko I wydaje mi się [7:54] właśnie że ponieważ praktyki medytacyjne natury rzeczy będąc takimi praktykami [8:02] No bardzo często stosowanymi w różnych kulturach w różnych religiach a czasami [8:08] nawet w oderwaniu od religii w celach zdrowotnych w celach No też są elementem [8:15] zachowań społecznych chociażby w różnych kulturach więc nic dziwnego że one się [8:20] wytworzyły również w społecznościach poza chrześcijaństw ponieważ moda na medytację do nas przyszła rzeczywiście z [8:32] różnego typu pakietami powiedzmy wschodni New [8:38] agowe nauczył się tak bardzo prosto to rozdzielać na [8:45] zasadzie to ma takie wschodnie konotacje to jest złe prawda a tutaj to jest dobre [8:51] i w związku z powyższym nam tą medytację i uważność za jednym zamachem wrzucił do [8:57] jednego worka z całą resztą prawda z ezoteryk różnego [9:02] rodzaju z nie wiem staniem sobie posążku Buddy prawda z fui i z całą masą różnych [9:11] innych rzeczy Jakoś tak to zostało i tak się zastanawiam czy gdybyśmy mówili o [9:18] tym właśnie takim językiem no który jest bardziej znany to czy nie byłoby to [9:24] lepiej przyjmowane Chociaż z drugiej strony ja jestem ogromnym ogromną [9:31] zwolenniczką jednak uwspółcześnienie pewnych rzeczy i mówienia takim językiem który jest zrozumiały No bo przez medytację [9:41] przeciętny człowiek no jak mu się mówi o medytacji No to on już mniej więcej wie [9:47] jak to ma wyglądać prawda Jak się mówi o kontemplacji to z kolei się bardzo często jeżeli w ogóle z czymkolwiek kojarzy takiemu przeciętnemu człowiekowi [9:56] który nie jest na co dzień związany z jakimś życiem kościelnym czy czymś tak no to to się kojarzy nie wiem z jakimiś zakonami którym tam ludzie są zamknięci [10:04] prawda i cały dzień się muszą modlić na przykład to też nie jest prawdą jeżeli chodzi o kontemplacje i zakony kontemplacyjne ale o tym to może kiedy [10:13] indziej jak to właśnie jest jak ty w ogóle na przykład bo tak [10:19] jak już mówiłam jesteś również pastorem jesteś pastorem w kościele który No [10:24] gdzieś tam w tych polskich realiach No nie należy do kościołów jakichś ultralift powiedzmy aczkolwiek no w porównaniu z innymi No [10:32] to generalnie nie jest jest gdzieś tam pośrodku no [10:39] bo i kobiety są ordynowane prawda i te wolność wypowiedzi i tak dalej jest dużo [10:47] jednak większa Natomiast no generalnie No wiele w tych pojedynczych [10:54] takich kościołów zielonoświątkowych zborów jest jednak bardzo konserwatywny [11:00] Nie przejawia się tylko w kwestii tam stosunku do różnych kwestii etycznych ale również do takich rzeczy no właśnie związanych z No czymś co można ogólnie [11:09] uznać taką kulturą światową jak jak odbierają ciebie właśnie [11:16] pastora ludzie dla których jesteś pastorem wiedząc że jednocześnie No właśnie prowadzisz tego typu rzeczy zgłębić ten [11:25] temat napisałeś nawet pracę na ten temat z teologii jaki oni mają stosunek do tego jak z nimi rozmawiasz na ten temat No tak to [11:35] jest taki ogólnie kontrowersyjny wątek dlatego że że tak jak powiedziałaś są [11:44] różne pozycje które ludzie obierają względem tematu medytacji kontemplacji [11:51] uważności ogólnie same słowa Bywa że są niezrozumiałe czy odstraszają więc język Tutaj rzeczywiście jest bardzo istotny żebyśmy [12:00] jako osoby wierzące szukali jakiś takich pomostów językowych żeby ludzi [12:06] oswajać z nową terminologią albo otworzyć jeszcze inne swoje terminy być inkluzywnym w tej przestrzeni jakby [12:15] adaptować bo tak chrześcijaństwo postępowało od 2000 lat że było inkluzywne adoptowało przekształcało kulturę reforma kulturę i oczywiście [12:27] reformacja Kultury to na język też przede wszystkim tak jakin mówił że jednak ten język to to nasz świat i granicami naszego [12:39] języka możemy nazwać też granic naszego świata Tak więc tak jest istotne budowanie takich pomostów umożliwiających zrozumienie [12:49] fenomenu z drugiej strony podstawa uważności jest po prostu podstawą ludzkiej psychiki a jest pewną [13:01] jakością którą w sobie przywołujemy pewną też mówiąc językiem antycznym cnotą którą możemy sobie [13:08] kształtować i to tak troszkę jakby powiedzieć [13:14] że że pokora albo wiara jest [13:21] tylko chrześcijańska i jak gdyby nie może należeć też do [13:28] innych osób z innych kręgów religijnych tak samo uważność mimo iż również praktykowana jest bardzo [13:38] intensywnie w różnych odmianach religii wschodu Chociażby tak w [13:45] buddyzmie w hinduizmie w różnych odmianach buddyzmu i tak dalej nie oznacza że jest stricte buddyjska postawą C czy związaną z hinduizmem tak [13:58] bo jest to postawa naszego wnętrza ogóln ludzka [14:03] ogólnodostępna więc jak praktykując uważność czyli właściwie takie nie oceniające akceptujące spojrzenie na [14:13] rzeczywistość i doświadczanie rzeczywistości takiej Jaka jest tu i [Muzyka] teraz kształtowanie w sobie takiej [14:22] podstawy jest tak naprawdę kształtowaniem sobie pewnego typu odbioru świata ale trochę poza kontekstem religijnym [14:32] tak samo jakbym powiedział że zarządzanie stresem może być chrześcijańskie albo nie chrześcijańskie No [14:41] jakby No nie do końca tak podstawa ważności jest po prostu ludzka i jeśli [14:48] chcesz być uważnym człowiekiem bądź nim jeśli chcesz być człowiekiem który nie praktykuje uważności w swoim życiu nie praktykuj tak Widocznie widocznie tego [14:56] nie potrzebujesz Natomiast ta jakość odor nze rzeczywistości i kiedy sobie [15:02] kształtujemy rozwijamy tą postawę prostu oddziaływuje ale chciałbym podkreślić że [15:07] ona jest jak gdyby niezwiązana z religijnością ogólnie religijna tak [15:12] Natomiast są różne praktyki medytacyjne które mogą mieć konotacje religijne które mogą się jakoś łączyć z różnymi religiami No ale tutaj [15:22] możemy powinniśmy jak najbardziej praktykować formy medytacji chrześcijańskiej które różn ogólnodostępne też [15:31] i naprawdę pięknie rozwinięte choćby lek divina tak [15:39] czyli właściwie z bardzo długą tradycją medytacja nad Słowem [15:44] Bożym czy modlitwa ciszy gdzie po prostu przebywamy w obecności Boga i [15:49] odpoczywamy w spoczynku nie wypowiadając słów Tylko będąc tu i teraz w uważny [15:55] sposób w Bożej obecności tak więc jak gdyby naklejanie etykietki na uważność [16:01] że jest to y praktyka Wschodnia związana z religiami wschodu tak no y trochę jak [16:08] gdyby jest głębokim w ogóle niezrozumieniem fenomenu uważności tak jakby jest pogubieni troszkę tutaj bo bo pokora nie jest tylko chrześcijańska tak [16:16] samo uważność nie jest tylko chrześcijańska albo tylko dotycząca y na przykład yy buddystów tak natomiast idąc dalej odnośnie tego łączenia yyy [16:30] właśnie bycia trenerem uważności z pastorem i w ogóle z chrześcijaństwem No jest to kontrowersyjne póki co w polskim kościele jest to [16:42] kontrowersyjne na zachodzie już nie tak bardzo na zachodzie jest wielu pastorów [16:48] którzy praktykują medytację są zaznajomieni z [16:53] uważnością zachęcają wierzących do tego że żeby podejmowali działania Bo widzą jakie to jest [17:00] wzbogacające więc tak jest to kontrowersyjne ludzie o to [17:06] pytają ale pytają w dwójnasób Są tacy którzy od razu znają odpowiedź czyli przychodzą z tym pytaniem właściwie wiedząc już że jest to coś złego mają o [17:15] tym głębokie przeświadczenie i nie jestem w stanie tutaj wyprowadzić ich w żaden sposób z tej percepcji i są też osoby które szukają [17:25] które chciałyby spróbować zobaczyć i w tym otwierają na właśnie praktykę uważności medytację i doświadczają głębokiego [17:35] wzbogacenia swojego życia duchowego wglądu do swojego wnętrza i rozwoju [17:41] swojej relacji z Bogiem sobie przypominam że podczas poprzedniej rozmowy Pytałam cię o cytaty właśnie takie i w ogóle miejsca w Biblii które [17:51] jakby pokazują że gdzieś te różnego rodzaju praktyki [17:56] duchowe były [18:02] przychodzi powiedziałeś żeż wszystko i ma gotową odpowiedź w gruncie rzeczy to [18:08] pytanie nie jest pytaniem to czy oni też właśnie powołują się na jakieś konkretne cytaty biblijne na przykład a jeżeli tak to na [18:18] jakie bardzo ciekawe pytanie powiem ci szczerze że ogólnie są to cytaty któ os doty [18:31] albo są to cytaty związane z baw chwal stwem No właśnie [18:37] tak związane z tym że Bóg jest bogiem zazdrosnym jak gdyby tutaj wychodzi cała [18:42] ta też percepcja Boga przy okazji tak bo te cytaty są jak gdyby w szczególny [18:48] sposób cytowane Ze szczególną intencją czasami wyrywane z kontekstu po to tylko [18:54] żeby żeby przekonać chęci do do praktyk [19:00] medytacyjnych i uważności albo głębiej żeby pokazać swój lęk swoje [19:05] zaniepokojenie ja jak najbardziej pozwalam na to w takim sensie że ja nie [19:12] Nie mam potrzeby walki o uważność o medytację Może kiedyś jeszcze miałem [19:18] taką przestrzeń w sobie żeby jakoś takie osoby przekonywać C czy [19:23] wojować z nimi teraz już nie mam po prostu pozwalam na to żeby była w takim [19:30] poglądzie też Rozumiem że kontemplacja nie jest dla każdego i Z tej racji dla niektórych osób jest to dziwne niezależnie od tego [19:41] czy są wierzące czy nie Nie rozumieją tego nie jest to dla nich budzi to ich jakiś niepokój już pomijając współczesną kulturę w której jesteśmy osadzeni ile [19:49] jest teraz hałasu i biegu tak I teraz powiedz Takiemu człowiekowi No właśnie Powiedz takiej takiej osobie która codziennie żyje w hałasie i w biegu [19:59] że że doświadczy innej rzeczywistości kiedy się zatrzyma i będzie w ciszy przez 20 minut sama ze sobą i tutaj pojawia się problem bo po pierwsze [20:07] zatrzyma się jak to się zatrzyma Skoro cały czas pędzi przez życie to to non stop pęd po drugie w ciszy No jak to w ciszę jak tu radyjko włączone a tutaj [20:18] słuchawki na uszach tak a a tutaj Telewizor włączony a tu laptop i tak [20:23] dalej i ten cały szum technologiczny jak to w ciszy Co to znaczy w ciszy No i ostatnie ze sobą tak pobyć ze sobą No to też jest problematyczne bo bo co to [20:33] znaczy pobyć ze sobą czy to oznacza że nagle pójdzie [20:39] pęknie jakaś tama i pojawią się rzeczy których nie dopuszczam codziennie do wglądu ponieważ biegnę i ponieważ zagłuszka hałasem więc No jest to już [20:49] samo w sobie No jest to trudna propozycja zatrzymaj się i bądź wcis ze sobą a jak jeszcze do tego dołączysz wątek związany [20:57] z Bogiem nie mów do niego tylko posłuchaj o ciężka sprawa jak mam się wsłuchać w Bożą [21:07] obecność skoro nauczony jestem modlitwy dialogowej czyli Przeważnie [21:12] mówię wypowiadam modlitwę tak mówię do Boga potem trafił w Piśmie Świętym co mi [21:19] Pan Bóg odpowie na przykład Losuj sobie [21:28] chciałam wspomnieć właśnie o tej naszej kulturze zachodniej która jest taką kulturą aktywizmu bym powiedziała i to się przenosi też na nasze kościoły [21:36] prawda one też są takimi kościołami aktywizmu w którym podczas na przykład nabożeństwa cały czas coś się musi dziać natomiast zastanawiam się nad pewnym [21:45] fenomenem wiele osób w całym zachodnim świecie sięga po [21:52] te wszystkie praktyki właśnie medytacyjne ogólnie wyciszania się to jest medytacja to jest uważność to są różnego rodzaju sesje terapeutyczne [22:03] również i tak dalej jest muzyka relaksacyjna prawda to [22:08] są różnego rodzaju inne praktyki od masaży począwszy prawda a [22:14] skończywszy nie wiem na chodzeniu po lesie bez żadnej elektroniki właśnie Między innymi dlatego że mają wewnętrzną [22:23] potrzebę takiego wyciszenia się zostawienia [22:29] raz na jakiś czas i spojrzenia z dystansem No i teraz tak się zastanawiam [22:35] bo w gruncie rzeczy jak się patrzy na przykład na oferty chociażby takich różnych pobytów c c czy sesji czy miejsc w [22:47] których czy praktyk dzięki którym możemy się wyciszyć to rzeczywiście Większość z nich ma jednak te konotacje z religiami Wschodu mają lepszy czy c czy co jednak [23:00] jest bardziej przyjęte pomalutku gdzieś rozwija się [23:05] ten ruch na przykład nie wiem wakacji w klasztorze ale to są raczej takie [23:11] pojedyncze rzeczy to znaczy nikt tego nie robi furt gdzieś tam się do znajomych jedzie do klasztoru i tak dalej [23:21] Natomiast wiele osób wręcz nie słyszało nawet o kwestiach związanych na przykład [23:27] z chrześcijaństwem że można tego typu praktyki [23:32] y odbywać czy czy czy czy czy czy wykonywać różnego rodzaju [23:38] rzeczy właśnie w obrębie chrześcijaństwa i teraz Pojawiasz się ty pastor czyli [23:45] również doradca duchowy de facto No ale też osoba która pracuje z ludźmi którzy [23:52] mają na przykład problemy psychologiczne prawda No i ty z nimi pracujesz za pomocą tego typu [24:00] pytanie dlaczego nie Jak jak ty to widzisz dlaczego akurat mimo tego że [24:07] chrześcijaństwo No jest jednak w dalszym ciągu ch przynajmniej kulturowo [24:12] dominujące dominującym nurtem religijnym w całym świecie zachodnim jakby całą [24:18] cały ten etap nie aktywistyczne spędzania czasu czy c czy praktyk [24:23] Właśnie takich medytacyjny duchowych jednak [24:28] przeniesiony na religię wschodu No to jest bardzo ciekawe [24:33] pytanie Ja myślę że chodzi Po prostu o [24:39] marketing że jest jakaś jakieś takie kolonialne podejście do tego tematu jakieś takie budowanie [24:50] egzotyki dlatego Centrum Spa na przykład jest w klimatach [24:58] religii wschodu robiony gdzie gdzieś tam leży jakiś posążek Buddy i leci orientalna muzyka w tle i wszystko jest takie egzotyczne ale tak naprawdę w [25:08] jakiś sposób to urąga wyznawcom buddyzmu czy hinduizmu i [25:14] ja tak w czuwając się w ich serce Podejrzewam że nie czują się z tym [25:21] komfortowo kiedy widzą jak chociażby Europejczyk traktuje ich [25:28] świętość tak ich religi zamieniając to coś [25:34] w w coś co wygląda jak papka i tak naprawdę nie ma nic wspólnego [25:41] z z pierwotnym przeznaczeniem tak gdzie gdzie widzimy na przykład jakiś [25:48] przecietny salon jogi gdzie joga traktowana jest jak ćwiczenie fizyczne tylko i wyłącznie czy gdzieś jakś [25:59] właśnie salon spa który który jest przyozdobiony relig religijnymi wątkami [26:05] z buddyzmu trochę pokazując brak szacunku jakby w tej przestrzeni do do innej [26:13] religijności na pewno posągi Buddy nie służyły do tego żeby ustawiać je jako [26:19] ozdoby w salonie elementy fontanny Chociażby [26:26] tak patrz No właśnie więc ja tak patrzę na to z [26:32] perspektywy próby wczucia się w serce takiego człowieka który praktykuje [26:38] buddyzm czy hinduizm właśnie w jakieś odmianie jak oni się z tym muszą czuć że [26:44] doszło do takiej dziwnej tutaj marketingowej wytworzenia takiej [26:49] marketingowej papki zaczy wi ja się zastanawiałam dlatego że to w gruncie [26:55] rzeczy no ma swoje korzenie sprzed kilk gdzie żeby się wyciszyć to się jechało [27:01] właśnie gdzieś na daleki wschód i tam zresztą przez do dzisiaj kwitnie wręcz [27:09] przemysł turystyczny nastawiony na takich co to jadą właśnie tam się [27:14] wyciszyć odnaleźć siebie i tak dalej no i potem ci ludzie wracali i oni bardzo często przywozili to wszystko ze sobą bez tych naleciałości religijnych de [27:24] facto to znaczy się bez traktowania takiego religi no stąd to się wzięło i tak się zastanawiam czy to jest taka Kolejna [27:34] rzecz którą gdzieś tam chrześcijaństwo sobie dało odebrać w cudzysłowie bo mamy wiele takich rzeczy które w gruncie rzeczy jak przyjrzeć się [27:46] dokładnie to mamy to samo u nas że tak się wyrażę czyli chrześcijaństwie a tak [27:54] naprawdę pozwoliliśmy czy wręcz w zupełnie [28:01] inne kultury czy zupełnie inne zachowania i teraz wręcz odżegnuje się [28:07] od [28:16] odsądzanie do tej kwestii medytacji chrześcijańskiej to jest bardzo ciekawy [28:22] w ogóle Temat wydaje mi się bo tak naprawdę d wierzącej która ma [28:29] taki takie potrzeby kontemplacyjne No właśnie medytacja [28:35] chrześcijańska połączona z kontemplowanie tak jak mówiłeś chociażby fragmentów Pisma czy psalmów czy [28:44] modlitw C chociażby w ciszy powinna być jednak czymś [28:50] atrakcyjnym a bardzo często wiele osób o tym po prostu nie wie myśmy gdzieś włożyli te wszystkie kwestie albo zupełnie przenieśliśmy to oddzielili miy [29:01] od religii w kierunku bardziej psychologii nauk właśnie tego typu No albo właśnie wrzuciliśmy to do skrzynki pod tytułem buddym New Age Nie wiem [29:10] zresztą dlaczego to się łączy ale to już jest zupełnie też inna kwestia i w związku z powyższym teraz na przykład no jest [29:18] trochę takie otwieranie wyważania otwartych drzwi bo ta cała ogromna [29:23] tradycja o której ty już wspominałeś przecież y istniejąca od początków chrześcijaństwa istniejąca również w [29:32] judaizmie istniejąca w ogóle na Bliskim Wschodzie bardzo mocno i będąca cały czas z nami ona nigdy nie zniknęła tak na dobrą [29:45] sprawę to paradoksalnie ją zakony przechowa właśnie w dużej mierze ale jednocześnie w tej chwili tak mi się czasami wydaje że Szczególnie w [29:54] tych środowiskach ewangelikalny mało osób w ogóle ma tego świadomość to znaczy świadomość że to nie są jakieś praktyki które gdzieś na [30:04] przykład no nie wiem taki właśnie Piotrek Zawadzki se wymyślił czy gdzieś tam smaa z jakiegoś liberalnego kościoła nie wiadomo skąd Tylko to są praktyki [30:14] które towarzyszą części chrześcijan którzy tego potrzebują Dodajmy No bo tak [30:20] jak mówiłeś ludzie mają różne różną ekspresję [30:26] chociażby i te praktyki cały czas towarzyszą w różnych formach ale w tym [30:32] takim podstawowym swoim znaczeniu i podstawowym swoim wyrazie one się nie [30:38] zmieniły Więc to co ty praktykujesz to czego ty uczysz no to jest mniej więcej [30:44] to co nie wiem TR cy wieku gdzieś różnego [30:50] typu święci mężowie też praktykowali i nauczali czyli w kościele jeszcze mocno [30:58] niepodzielony bym powiedziała i szkoda Moim zdaniem że tak [31:05] niewiele się o tym mówi dlatego tym bardziej cenna jest na przykład ta twoja praca którą ty pisałeś i moim zdaniem powinieneś [31:15] właśnie częściej na takie tematy gdzieś się w różnych miejscach wypowiadać bo [31:21] dla wielu ludzi to jest takie wielkie wow jejku Co to się stało Dlaczego to tak ja nie wiedziałem [31:29] prawda czasami i czasami właśnie szkoda że ludzie nie wiedzą bo na przykład no [31:35] przez wiele czas przez wiele lat unikają pewnych rzeczy mimo tego że byłyby im przydatne tylko dlatego że im się wydaje że to jest właśnie jakieś niebiblijne [31:43] nie duchowe albo zło duchowe i tak dalej No tak właśnie takie etykiety [31:50] odstraszają tak one sprawiają że że osoby które mogły być [31:56] zainteresowane tematem tak naprawdę na poziomie już językowym są [32:02] odstraszanie tam No potem nie potrafią się przez tą barierę etykiety przebić [32:07] natomiast sama medytacja naprawdę wzbogaca naszą duchową praktykę naszą [32:13] duchową drogę relacje z Bogiem relacje z ludźmi i już sama postawa uważności [32:19] czyli ta nieformalna postawa w codzienności ta czujność tak wewnętrzna [32:25] w której po prostu jesteśmy otwarci na to co jest tutaj teraz potrafimy [32:30] dostrzec to co się dzieje w naszym ciele potrafimy dostrzec nasze emocje potrafimy nawiązać kontakt z myślami potrafimy [32:38] obserwować bez oceniania otoczenie to jest bardzo cenne to jest świetna [32:44] przestrzeń do tego żeby żeby doświadczać pogłębionego [32:50] rozwoju duchowego także tak to jest fajna taka katapulta do tego żeby wejść jeszcze głębiej w z Bogiem odnajdywanie Boga w [33:00] swoim życiu szukanie tej Boskiej przestrzeni w sobie i i tej jedności z [33:08] Chrystusem na poziomie duchowym więc napisałeś książkę bo jeszcze musimy jedną [33:17] RC napisałeś książkę to jest twoja książka która trzecia właściwie bo pierwsza to byłej [33:28] aktywnie że tak powiem poezję tworzyłem bo moja przygoda z literaturą właściwie zaczęła się można powiedzieć tak na poważnie od poezji więc Pierwsza była [33:37] książka poetycka a potem druga moja książka tutaj Zresztą sobie położyłem więc może Pokażę obudź uważność tu i teraz jest to [33:46] książka nie chrześcijańska w takim sensie że nie rzucam tutaj cytatami z Biblii natomiast jest ona o podstawie uważności o tym jak [33:56] ją praktykować a trzecia moja książka tą którą teraz wydałem to jest myśl [34:02] życiodajne ona jest o przekonaniach o tym żeby kształtować [34:07] sobie dobre przekonania o rzeczywistości o sobie o ludziach i właściwie to jestem [34:14] teraz w takim procesie pokazywania tej książki [34:19] światu jest ona pełna takich mądrościowych sentencji mojego autorstwa [34:25] krótkich takich yyy przekazów yyy które potem są yyy rozwinięte w krótkie yyy eseje yyy i tam [34:38] naprawdę jest o wielu przestrzeniach naszego życia o relacjach o emocjach o poznawaniu siebie o szukaniu siebie o y o tym jak możemy kształtować świadomie [34:49] naszą życiową drogę i oczywiście w duchu ważności y y dla kogo jest przeznaczona ta książka [34:58] No właśnie przede wszystkim dla wszystkich osób które chcą się ze sobą spotkać ze swoim sercem które mają teraz taki moment że zadają sobie więcej pytań [35:07] które mają teraz taki moment w którym czują że może życie trochę skręciło w inną stronę i potrzebują poszukać wzmocnienia w postaci odnalezienia [35:15] jakieś wewnętrznej mądrości przede wszystkim dla tych ale też dla tych wszystkich którzy lubią refleksje nad życiem którzy lubią też praktycznie tą [35:24] refleksję potem przekładać na działanie dla tych wszystkich których fascynuje [35:30] jakaś forma literatury mądrościowe bo jest to de facto taka próba [35:35] współczesna pisania przypowieściami w takim sensie salomonowy O tak [35:43] więc Więc dla tych wszystkich którzy którzy lubią szukać mądrości w swoim [35:49] życiu praktycznej ale także takiej wewnętrznej na pewno ta książka będzie [35:55] takie osoby karmiła i wspierała w procesie rozwoju wewnętrznego więc z taką myślą ją pisałem Piotrze bardzo bardzo ci [36:06] dziękuję zapraszam również do zadawania pytań bard do zobaczenia do zobaczenia --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl