Okiem filologa: Semickie struktury w ewangeliach synoptycznych

Rozwiń transkrypcję filmu

Okiem filologa: Semickie struktury w ewangeliach synoptycznych | EWST online

  • ruchu i [Muzyka]
  • ruchu i [Muzyka]
  • samochód łooo Dzień dobry państwu jest wtorek
  • 19:00 rozpoczynamy PWST online Bardzo się cieszymy że również wakacji
  • jesteście państwo z nami a Dzisiaj będziemy mówić o
  • semickich strukturach Ewangeliach synoptycznych ten temat pojawiał się już
  • przy okazji poprzednich wykładów naszego dzisiejszego gościa doktora Sławomira to
  • busa którym mówił o różnych elementach takich właśnie semickich
  • poszczególnych Ewangeliach ponieważ dzisiejsze spotkanie w całości poświęcimy właśnie takim strukturą ewangelie synoptyczne
  • jak wszyscy wiemy są napisane w języku greckim Ale mimo to są bardzo głęboko
  • zanurzone w chrzcie semickim Niektórzy badacze są zdania że nie da się w pełni
  • zrozumieć zawartego w nich przesłania bez identyfikacji charakterystycznych dla świata semickiego sposobów wyrażania
  • myśli w trakcie wykładu spróbujemy zweryfikować ten pogląd analizując
  • strukturę opowieści o synu marnotrawnym zapowiedzi była również modlitwa pańska
  • ale myślę że ten wykład podzielimy na dwie części i modlitwę Pańską zostawimy
  • sobie na później chyba że Sławku zdążysz będziemy się właśnie przyglądać tym
  • strukturom razem z osobą która chyba jest jednym z
  • nielicznych w Polsce znawców akurat tego aspektu
  • Biblii doktora sławomirem torgusem który jest psychologiem klasycznym IV sprzęgło
  • soku Dzień dobry jeszcze raz i zapraszał Dzień dobry czy Dobry wieczór właściwie
  • dzisiejszy wykład jest tak troszeczkę w kontra punkcie do mojego ostatniego
  • wystąpienia takiego niedawnego w którym kładłem nacisk na ten grecki
  • aspekt czy grecko-rzymski nawet aspekt Nowego Testamentu był taki wykład
  • zatytułowany Czy Jezus mówił po grecku No i tam wracaliśmy uwagę na pewne
  • przesłanki które mogą świadczyć o tym że taki w związku z tym też tak grecka
  • warstwa Nowego Testamentu No nie jest czymś przypadkowym tak tylko ona wynika
  • właśnie z tego że ten świat w którym teksty te były tworzone No to on
  • jest takim splotem to taki świat w tym splatają się te wszystkie wątki
  • razem ze sobą tworząc jakiś taki węzeł gordyjski Który czasem trudno trudno
  • jest rozplątać No ale mimo tego że że ten grecki język jest tym językiem
  • którym Nowy Testament został napisanym No to właśnie możemy Odnaleźć te ślady
  • świata semickiego i Dzieje się to zwłaszcza zwłaszcza w Ewangeliach w
  • Ewangeliach synoptycznych jest takie francuski badacz do którego dzisiaj będę się odwoływał nazywa się
  • romainem jego Książka jest nawet przetł jedna albo dwie są tłumaczone na język
  • polski jedna to wprowadzenie do hebrajskiego retoryki biblijnej
  • taka książka którą można znaleźć również w sieci online PDF
  • wszystkie No i on tenże badacz francuski romainem
  • No jest taką osobą która można powiedzieć dokonał pewnej syntezy
  • badań nad tymi strukturami semicki mi w Biblii w całej w Starym i Nowym
  • Testamencie ja tutaj szybciutko dzisiaj przejdę przez parę takich obserwacji wstępnych po to żeby na ich bazie właśnie odnieść się do 15 rozdziału
  • Ewangelii według Łukasza i spróbować zobaczyć co wyniknie z zastosowania
  • obserwacji moneta dotyczących tych struktur właśnie które
  • określa jako struktury charakterystyczne dla semickiego sposobu wypowiedzi na
  • semickiego sposobu wyrażania się
  • to co to co romainem zaobserwował ich zacząłbym dość łatwo
  • obserwować zwłaszcza kiedy czytamy Stary Testament jest to że no właśnie w Starym
  • Testamencie bo do obserwacji tekst ładnych starotestamentowych zaczniemy bardzo łatwo zaobserwować na poziomie takich mikrostruktur wersów w wersów
  • takie bardzo symetryczne struktury i i
  • coś co ma nazywa biernością One są zazwyczaj podwójne to różnie z tym bywa
  • ale ta podwójność jest czymś bardzo charakterystycznym czyli symetrie i
  • podwójność to są takie podstawowe cechy które on obserwuję to widzimy przed sobą
  • fragment Psalmu 100 czwartego będę śpiewał panu pókim żyw będę grał Bogu
  • memu póki jestem taki literki odzwierciedlają pewne elementy
  • strukturalne widzimy że one odpowiadają sobie ten 2 bez jest właściwie można
  • było powiedzieć powtórzeniem tej samej myśli w lekko w
  • ten drugi element leciutko leciutko ją zmienia i tworzy to razem taką strukturę
  • abc a prim b prim c prim figura retoryczna powstaje którą
  • nazywamy parę realizmem i takich paralelizmów gdybyśmy przeszli przez psalmy czy inne miejsca Starego Testamentu znaleźlibyśmy całe mnóstwo
  • znaleźlibyśmy również innego rodzaju symetrię też oparte na takiej
  • strukturze podwójnym tutaj przykład Psalm 51 34 Zmiłuj się nade mną elohim
  • według twojej łaskawości ale długo obfitości Miłosierdzia swego Wymaż moją
  • nieprawość i tak czy widzimy że tutaj znowu literki odpowiadają Version tym
  • razem tak nie taki mały razom i one one są ze sobą
  • w relacji tutaj możemy powiedzieć o takim odbiciu lustrzanym tak Zaczynamy
  • odetnę przechodzimy do b wracamy do myśli która b została wyrażona i później
  • znowu wracamy do aprim No i tworzy się taka symetria którą nazywamy skleić jarzmem i dalej kontynuuje Callisto obficie obmyj mnie z mojej winy i z
  • grzechu mojego Oczyść mnie tak obmyj mnie Oczyść mnie z mojej winy z mojego
  • grzechu i widzimy charakterystyczne powtórzenia symetryczne układ układ wyrazów wersów tak bardzo charakterystyczna
  • No i można by powiedzieć tak to w Starym Testamencie jest coś coś zwyczajnego Ale czy my możemy
  • tego typu elementy odnaleźć również w Nowym Testamencie to już jest mniej popularnych pogląd ponieważ No jeżeli chodzi o Stary
  • Testament to zwykle mówiono tym no tak rzeczywiście rzeczywiście te paralelizmy
  • chiazmy jeszcze struktury koncentryczne tak moglibyśmy tutaj dodać One są charakterystyczne ale generalnie dla poezji hebrajskiej No okazuje się że nie
  • tylko dla dla poezji ale że również w prozie możemy znaleźć bardzo podobne
  • konstrukcje tutaj państwo widzą to po grecku ja przeczytam bo będzie też słychać coś co jeszcze dodatkowo dodaje nam pewnych takich
  • relacji na poziomie dźwiękowym Tak oczywiście ta wymowa jest czymś przybliżonym prawda rekonstruowany i to mogło troszeczkę
  • inaczej brzmieć ale mimo wszystko da się da się wyłapać pewne pewne zbieżności
  • brzmieniowe Hosen dyskopatia i papę n-tv.de akustische tutaj po prostu users
  • at wstałam ale schriftsatz tutaj epitom Donatan akustisch tutaj destilando fotisto mejwis tutaj jeszcze brzmieniowe
  • brzmieniowe elementy by nam doszły do samego układu struktury zobaczmy jak to
  • w przekładzie by wyglądało tak jeden do jednego tak tak ręka jest tutaj oddana co w mroku powiedzieliście świetle będzie słyszane A coś cię do ucha
  • szeptali w izbie głosić będą na dachach widzimy że odpowiadają sobie znowu te
  • elementy w mroku w świetle na zasadzie antytezy prawda w izbie na dachach to
  • będą głosić tusze Pytaliście tak to powiedzieliście to będzie będzie słyszane jesteśmy w Ewangelii według Łukasza
  • takiej która która jest traktowana jako no powiedzmy najmniej semicko mogą
  • ze wszystkich wangelin no i takie takie elementy również
  • również znajdziemy tak jesteśmy na poziomie takie mikro struktur czy na poziomie wersów byśmy mogli przeglądać ten tekst i wiedzielibyśmy że tego typu
  • struktury symetryczne paralelnych ja styczne one się pojawiają
  • po co one są Dlaczego one one tam są tak na poziomie mikrostruktury Można by
  • powiedzieć że mogą mieć walor Czysto estetycznym ale też organizują myśl
  • organizują sposób wyrażania się i wydaje się że jeśli będę ma rację to jeszcze
  • lepiej To widać na poziomie większych struktur gdzie już nie tyle badamy takie ścisłe zależności między słowami które się
  • pojawiają w tekście Ale spróbujemy szukać pewnych struktur na
  • wyższych poziomach No i do tego żeby że
  • spróbować to uzmysłowić co się dzieje będzie nam służyć dzisiaj 15 rozdział Ewangelii Łukasza tak uproszczeniu powiedzieliśmy
  • opowieści o synu marnotrawnym Wiemy że to opowieść rozpoczyna się
  • 11 wersja 19 rozdziału ale no zawsze kiedy czytamy jakikolwiek tak no to
  • ważne jest żeby przyjrzeć się temu co poprzedza na również temu co następuje
  • po tym tekście związku z tym Zobaczmy najpierw
  • co poprzedza prawda ten tekst tą historię popularnie nazywaną
  • przypowieścią o synu marnotrawnym pierwsze czy wersety stanowią takie wprowadzenie w sytuacje które której
  • dotyczy ta historia z moja przeczytam może te
  • trzy wersy zbliżają się zbliżali się do niego wszyscy celnicy oraz Grzesznicy
  • aby go słuchać faryzeuszem natomiast i znawcy prawa
  • przebrali mówili ten przyjmuje grzeszników i jada wraz z nimi opowiedział im więc taką przypowieść czyli sytuacji mamy
  • tutaj zarysowaną w bardzo jasny sposób
  • autorytety religijne tamtego świata jakby zgłaszają pewną pretensje do
  • Jezusa mówiąc o tym że on spotyka się z celnikami i grzesznikami którzy to No
  • niegodni są ich mniemaniu mniemaniu faryzeuszów i znawców prawa do tego żeby
  • spędzać z nimi czas w ten sposób żeby żeby być z nimi w jakiejś wspólnocie tak
  • można byłoby powiedzieć No i dalszy ciąg z tego co się dzieje w 15 rozdziale
  • Ewangelii No to jest odpowiedź Jezusa na tą
  • pretensje Tak wyrażoną w ten sposób przez faryzeuszów i znawców prawach No i
  • zaczyna się przypowieść tak w która została za sygnalizowana trzecim wersecie No i mamy tutaj słynną historię o owcach i stół tak z których
  • jedna się zgubiłam i wówczas ktoś pasterz tak
  • pozostawił na pustkowiu 99 szukał tej zagubionej
  • znalazł ją włożona na ramiona cieszył się po przybyciu do domu z wołu
  • przyjaciół oraz sąsiadów zachęcał ich cieszcie się wraz ze mną gdyż znalazłem moją zaginioną owce i siódmym wersecie ten ten obrazek jest
  • skomentowany ruchu my w ten sposób podobnie większa będzie radość w niebie
  • z powodu jednego upamiętniającego się grzesznika niż 99 sprawiedliwych którzy
  • nie mają potrzeby opamiętania czyli w siódmym wersecie Jezus objaśnia przypowieść mówi o tym że
  • no to owca tym tej historii symbolizuje nam
  • grzesznika no za chwilę spróbujemy sobie to skomentować tak w kontekście
  • No tej pretensji sformułowanej przez faryzeuszy i uczonych w piśmie ale na
  • razie na razie Przyjrzyjmy się temu ale pamiętając o tym że Jezus w ten
  • sposób odpowiada tak na na te pretensje faryzeuszów i uczonych w piśmie
  • Czyli mamy 11 obrazek ale Jezus nie kończy tak tej myśli można powiedzieć i
  • daje nam drugiej obrazek który jest ty paralelny tak znowu jest analogiczny tym
  • razem pojawia się kobieta i która posiada pewien majątek tak Jakiś nie
  • niespecjalnie duży zgubi głupi jedną drachmy z 10 które
  • posiada szuka znajduje tą drachma kiedy znajduję zwołuje przyjaciółki i sąsiadki
  • mówi cieszcie się wraz ze mną gdzieś należą drachmy którą zgubiłam
  • czyli ten obrazek jest bardzo analogiczny do tego pierwszego tak który
  • przed chwilą wybrzmiał i zakończony również komentarzem
  • teologicznym W którym dowiadujemy się że nota drachma w tym momencie ta Zagubiona
  • drachma to jest ten jeden grzesznik taki znaleziony rzecznik ten który się który
  • się opamiętał w tym momencie Czyli mamy dwa obrazki mówiłem o tym że my uważa że
  • właśnie taka binarność podwójność charakteryzuje w Sawicki sposób wyrażania się i dwa symetria i asymetria jest zauważalna na poziomie takiej z
  • ogólnej struktury narracyjnej tych dwóch historii tak gdzie one zorganizowane się bo są wokół na takiej struktury
  • zagubienie gubi się owca gubi się drachma ktoś jej
  • szuka odnajduje się jest odnalezienie i to odnalezienie budzi powoduje wielką
  • radość która jest dzielona z otoczeniem zapraszani są ludzie do
  • domu i tam wspólnie przeżywają tę radość i na końcu pojawia
  • się w obu przypadkach objaśnienie metafory dowiadujemy się że owca i drachma w tym momencie symbolizują grzesznika
  • powiedziałbym że tutaj w Jezus od używa takiej takiego zabiegu Tak pamiętamy że on odpowiada
  • faryzeuszow na na ich pretensje odwołuje się do czegoś co współczesne lingwistyka
  • kognitywna nazywa metaforami konceptualny mi czy odwołuje się do pewnych zjawisk które których doświadczamy tak na
  • zewnątrz i dokonuje przeniesienia pewnych schematów albo oznaczeń na sferę bardziej abstrakcyjną czyli No w tym
  • momencie moglibyśmy sobie powiedzieć tak że że faryzeusze i znawcy prawa formułując te swoje pretensje do Jezusa by pracują na pewnym przekonaniu tak ich
  • przekonaniu grzesznik to jest osoba tak jak tutaj na slajdzie zaznaczyłem która łamiąc normy tak Ona łamie notorycznie normy celnicy i Grzesznicy zwłaszcza
  • celnicy tutaj zdecydowanie są postrzegani jako takie
  • takie postacie każdy grzesznik tak zwłaszcza dla faryzeusza to będzie osoba nieczysta ktoś kto kto łamie normy i w związku z tym musi ponieść konsekwencje
  • którymi który jedną z takich konsekwencji Czy podstawą konsekwencją
  • jest wykluczenie ze wspólnoty No ktoś jest nieczysty ktoś jest czysty on Dopóki jest nieczysty to właściwie nawet nie należałoby się z nim
  • kontaktować No i Jezus tutaj ucztujących z nimi tak dzieląc wspólny
  • stół No można by powiedzieć że że stoi jakoś
  • tak w poprzek tak takiego takiego przekonania No i on próbuje je zmienić
  • Pokazując im te obrazy te metafory i myślę że można byłoby powiedzieć że że w
  • tych metaforach ogół tak owca i grzesznik tototo Jawi się nam ten
  • grzesznik jako osoba która się zgubiła i której trzeba szukać A czyli to nie jest
  • osoba teraz ma zostać tylko i wyłącznie ukarana i gdzieś wydalona poza obręb
  • wspólnoty ale ale z tej perspektywy Jezusa chodzi o to żeby ją znaleźć i
  • wciągnąć z powrotem No i to odnalezienie grzesznika powinno stanowić powód do
  • radości a nie do wyrażania pretensji tak jak to robili faryzeusze i znawcy prawa
  • więc te dwa obrazy mają mają taką refleksję nam wzbudzić w tych faryzeuszach jest dawcach prawa rodzi się pytanie dlaczego
  • dwa obrazy niejeden tak No i będę odpowie No właśnie bo na tym polega semicki sposób wyrażania się tak stawiamy zestawiamy ze sobą dwa obrazu
  • obok siebie szukamy podobieństw ale też szukamy pewnych różnic które które również mogą być mogą być znaczące Ale zostawmy na razie tą
  • taką binarną konstrukcję i Zwróćmy uwagę na to że po dziesiątym wersecie Jezus nie kończy mówić tak w tutaj 15 rozdziale tylko
  • przechodzi właśnie do opowieści Ta którą nazywamy opowieścią o
  • synu marnotrawnym i tutaj to powiedzieć już znacznie dłuższa 1132 więc więc nie
  • będę państwu jej całej cytował zwłaszcza że pewnie chyba wszyscy chyba wszyscy mniej więcej wiedzą jak ona jak ona przebiega wiemy
  • że młodszy syn No dokonuje rzeczy takiej skandalicznej
  • łamie pewne normy zachowań w stosunku do ojca zabieram swoją część majątku
  • odchodzi gdzieś daleko od domu gdzie gdzie spada na dno tak i to gdzieś
  • chodzi w nim refleksje która zmusza go do powrotu do domu
  • Witam paradoksalnie tak mimo że to kup dokonał dopuścił się rzeczy No nie
  • nieakceptowalny zupełnie spadł na samo dno No to wbrew nawet jego własnym
  • oczekiwaniom ten ojciec jednak czeka na niego i
  • no odczuwa wielką radość z tego powrotu młodszego syna organizując radość tak
  • organizując ucztę tak wyrażając radość w domu Gdyby tak zastanowić się nad
  • znowu strukturą taką fabularną bardzo ogólną tego co tutaj właśnie w tej
  • opowieści tej części Opowieści znajdujemy No to łatwo odnajdziemy te strukturę zagubienie się zresztą gdybyśmy zajrzeli do 32 wersu kończącego
  • cały ten passus to ojciec się tak mówi że trzeba było
  • się cieszyć ponieważ on się zagubił ale się odnalazł Tak więc
  • on wprost jakby tutaj nam nawiązują te słowa ojca do tej do tej struktury
  • związanej z zagubieniem się odnajdywaniem no i odnajduje się tak poprzez tutaj swój powrót do domu Tak czyli mamy drugi element strukturalny
  • który tam mieliśmy przy owce i drachmie i w końcu Wspólna radość w domu to to było również to co się manifestował o w tych dwóch
  • obrazkach tak na początku tej historii No i nieodparcie kojarzy się to nam
  • dodatkowo to odejście daleko od domu i później powrót i radość sytuacją owcy
  • grzesznika tak tego grzesznika który gdzieś tam właśnie odchodzi bardzo
  • daleko błąka się na bezdrożach i w końcu jednak odnajduje się wraca i możemy mówić o że radości
  • No i to jest Ta sekwencja dotycząca młodszego syna ale jest jeszcze starszy
  • syn starszy syn który reaguje jaki sposób
  • właściwie pretensjami tak w stosunku do ojca tak odnosi się mówi o swoim bracie
  • w sposób bardzo bardzo nieprzyjemny tam bardzo dosadne słowa
  • znajdujemy w tym tekście No i on odmawia wejścia tak na na tą ucztę w tym z tej
  • perspektywy możemy powiedzieć że on również łamie normy zachowań w takich
  • który są oczekiwane wobec wobec ojca No i
  • tak jakby troszeczkę ta struktura zaczyna się nam dopełniać tak on
  • powtarza że to jest jego taki koronny argument moja cały czas byłem tutaj w
  • domu przy tobie ja wykonywał wszystko tak jak było trzeba a
  • nigdy nie dałeś mi koźlęcia tak żebym mógł zorganizować ucztę i właśnie cieszyć się czymś tak na co na co ojciec odpowiada że przecież wszystko co mam
  • jest jest również twoje taka teraz jest sytuacja taka że należy się cieszyć
  • ponieważ twój brat na zaginął ale ale się odnalazł prawda Czyli my widzimy
  • widzimy tutaj po pierwsze takie skojarzenia nawiązania do tych
  • pretensji faryzeuszów i uczonych w piśmie który oni formułują prawda we
  • wstępie się z nimi spotykamy I ten starszy syn reprezentuje tutaj ich tak
  • jak młodszy syn może reprezentować celników i grzeszników jako owca
  • grzesznik zagubiony gdzieś z dala od domu No i to skojarzenie z faryzeuszami i znawcami prawa informującymi pretensje
  • no każe nam zadać pytanie Czy przypadkiem tutaj nie dopełnia się taka znowu militarna struktura symetryczna czy przypadkiem to nie jest tak że Jezus
  • chce powiedzieć w domu też można się zgubić tak jak drachma grzesznik się zgubiła i Zwróćmy uwagę na to że ta historia nie ma zakończenia takiego
  • klasycznego w sensie lekkim jakiego byśmy oczekiwali My dzisiaj my którzy opowiadamy historię w sposób linearny tak które mają początek
  • rozwinięcie i zakończenie i zakończeniu jest jakaś konkluzja tutaj historia się
  • urywam nie wiemy co zrobił starszy syn Chcielibyśmy Chcielibyśmy wiedzieć tak czy przed na ucztę
  • co się co się wydarzyło ale nie wiemy ale nie wiemy to byłoby również zgodne według Rolanda menu właśnie z tym takim samym sposobem
  • tworzenia konstrukcji na zasadzie koncentryczny właśnie na zasadzie na budowania symetrii struktur jedna na drugą po to żeby ktoś kto odbiera Ten
  • tekst mógł No zostawić sobie w bardzo łatwy sposób bardzo proste obrazy w
  • głowie taki nałożyć je na siebie tak to nie wymaga żadnego wysiłku tak to wymaga
  • tylko tego żeby zdawać sobie sprawę z konwencji tak w której jest prowadzona
  • opowieść czy wypowiada się ktoś kto ktoś kto zabiera
  • głos i w związku z tym no to ten brak zakończenia może stanowić takie rodzaj
  • No otwartego pytania tak do faryzeuszów i znawców prawa którzy
  • którzy mają pretensje może wy w tym momencie też troszeczkę się zagubi
  • liście tak w tym w tej waszej postawie niewłaściwej Powinniście się cieszyć
  • liście raczej szukać tamtych ludzi niż zatrzymywać się tylko i wyłącznie na
  • każe na tej takiej separacji ich
  • wykluczeniu ich ze wspólnoty tak czy się odnajdziecie w tym czy
  • wyjdziecie na ucztę tak Jezus jakby zaprasza ich tak poniekąd do tego żeby
  • spróbowali spróbowali się przełamać żeby spróbowali zmienić ten swój sposób
  • myślenia o tym kim jest grzesznik Jak należałoby wobec niego Jaką postawę zająć No i czy w związku z
  • tym w świetle tych historii opowiedzianej właśnie w ten sposób no takich pretensja którą formułują na początku 15 rozdziału rzeczywiście jest
  • czymś właściwym czy może jednak czymś co należałoby zweryfikować tak tutaj takie
  • wielkie otwarte pytanie przez brak tej końcówki moglibyśmy odnaleźć
  • także tak tak można byłoby to w takim dużym w telegraficznym skrócie
  • opowiedzieć pokazać w jaki sposób te struktury symetryczne działają na takim
  • poziomie Makro No i być może będę ma tutaj rację to już zostawiam
  • państwa ocenie być może dzięki takiemu spojrzeniu jesteśmy w stanie
  • troszeczkę pełniej troszeczkę głębiej zobaczyć całość tej tutaj
  • sytuacji z którą mamy do czynienia 15 rozdziale Ewangelii Łukasza
  • dziękuję Bardzo dziękujemy rzeczywiście
  • prowadzenie tych sami rozmów w jakby dodaję kolejną warstwę do tej znanej nam
  • wszystkim Przecież doskonale przypowieści mieści opowieści bez końca jak to sam
  • tutaj już zaznaczyłeś Ja się zastanawiam bo w gruncie rzeczy takich przypowieści
  • jest znacznie więcej no bo na przykład robotnicy w winnicy chociażby tam też
  • jest kwestia tego Sprawiedliwego i niesprawiedliwego traktowania gdzie jakby to
  • wszystko połączyć Na to wygląda na to że później to co zostało rozwinięte
  • chociażby w listach Pawła czy czy już dalej w
  • teologii chrześcijańskiej na tyle forma zbawienia jest jakby
  • niezależna od tego co robimy ale też od nart ale przede wszystkim od waszej
  • postawy naszego serca bardzo ciekawe Ciekawa jestem jak to
  • zrozumieni ówcześni jak taką przypowieść rozumieli ówcześni nie dowiemy się tego pewnie nigdy natomiast
  • mamy zapytaniu jednogłośnie nawiązuje do listów jak w
  • świetle tego co pan mówił wygląda kwestia poleceń listów Apostolskich żeby
  • nawet nie jadać z grzesznikami właśnie bardzo bardzo ciekawe prawda ale
  • myślę że trzeba to wszystko każdy każdy fragment interpretować jego własnym
  • kontekście tak tutaj ewangelię ewangelie synoptyczne mają mają swój własny
  • kontekst gdzie mamy no tam ta linia ta linia konfliktu powiedzmy Tak czy
  • napięcia w konflikcie ale jakiegoś napięcia przebiega między faryzeuszami
  • Jezusem taki gdzieś to przy okazji czy celnicy i Grzesznicy
  • miałem się jak właściwie taki pretekst do tego żeby
  • faryzeusze mogli zamanifestować No to że gdzieś tutaj kwestionują ten autorytet
  • Jezusa ten na który on się on się powołuje i ta linia napięcia gdzieś
  • tutaj jest zbudowana kiedy jesteśmy w listach No to ta rzeczywistość się
  • troszeczkę zmienia A kto logiczna nawet bym powiedział tak jesteśmy
  • rzeczywistości już kościoła takiego po zmartwychwstaniu po
  • zesłaniu ducha świętego tak po Pięćdziesiątnicy No i gdzie pewne pewne relacje takie które wewnątrz kościoła się
  • pojawiają napięcia wymagania które są stawiane
  • członkom kościoła pewnie się różnią tak od tego co
  • moglibyśmy tutaj w wyczytać z choćby z Witam was tego fragmentu Łukasza 15 więc
  • bym powiedział że w gry zająć się głębiej w kontekst i listów i Ewangelii
  • No tutaj szukałbym złagodzenia tego takiego napięcia w ten sposób No i pewnie Paweł też apostoł tak który
  • który No ma takie mocne prawda Przecież czasami apele choćby w pierwszym Liście
  • do Koryntian No nie wiem o to żeby oddać szatanowi tak pewnego
  • grzesznika ale po to żeby tam ciało uległo żeby to był problem ale żeby
  • dusza żeby dusza została zwabiona więc jakby tym nadrzędnym celem ciągle pozostaje zbawienie tego tego grzesznika i tylko konteksty się troszeczkę
  • zmieniają Także ja to widzę tutaj tak właśnie jak tam gdzieś na tym slajdzie
  • zaznaczyłem że ten system przekonań fryzyjskich jest taki że w sposób bardzo
  • ostry oddziela czystych od nieczystych i czy mnie czyści właściwie po prostu mają
  • gdzieś pozostać poza poza wspólnotą i tyle tak jakby nie było tego takiego
  • ruchu z ich strony no związanego z troską z próbą odnalezienia z próbą tego
  • żeby zrobić coś żeby oni wrócili A Jezus przedstawia to myślenie na te tory takie
  • no jednak trzeba ich szukać na i Paweł mimo tego że ostro traktuje chrześcijan którzy dokonują jakiś złych rzeczy no to ciągle ma jednak na myśli
  • dobro tam koniec końców to jest nastawione na na zbawienie na szukanie
  • na odnajdywanie tych grzeszników Także może nie ma tutaj aż takiej jakiejś jest
  • sprzeczności wielkiej tylko jest różnica kontekstów tak mi się wydaje jak się
  • oddziela elementy grecki trzebnickich co się w ogóle da ale jak mówiłem węzeł
  • gordyjski czasem prawda No bo język Mamy język mamy grecki
  • niewątpliwie niewątpliwie jest to język oryginału tak tutaj te wtedy koncepcję
  • aramejski czy hebrajskie które No opublikowałem troszeczkę w moim
  • poprzednim wystąpieniu tak dalej dalej bym z dystansem na nich podchodził do
  • takiej koncepcji które mówią że był jakiś semicki oryginał tak całości kompozycji wszystkich ewangelii zostały one
  • przełożone tylko na grekę więc tak naprawdę nie mamy oryginału mamy tylko grecki przykład Myślę że nie da się konsekwentnie tego do końca
  • obronić no Ale są miejsca w których łatwiej nam
  • widzieć że jesteśmy w grecko-rzymski kontekście bardziej niż semickim no pewnie chyba właśnie będą z racji tego kim on sam był tak tak jak u niego
  • to oddzielić tak można byłoby zapytać tak z jednej strony ortodoksyjny Żyd a z drugiej No jednak urodzony w tarsie obywatel rzymski
  • posługujący się sprawnie grecką retoryką grecką prawda No ale u niego
  • widzimy choćby obrazy tak różnego rodzaju które są zaczerpnięte z życia
  • greckich greckich rzymskich miast Natomiast w Ewangeliach widzimy no
  • choćby takie scenki jak jak ta z pasterzem prawda czy inne które nawiązują znowu do życia ludzi którzy którzy w Palestynie sobie funkcjonują i
  • ten świat Ten ich sposób myślenia tutaj tutaj widzimy także jest to taki
  • taki rzeczywiście splot ale takich Paweł tamten świat wielo
  • kulturowy który właśnie wątku z flatau w bardzo różnych
  • kontekstach także no to co ja tutaj widzę to to to struktury wypowiedzi tak
  • Czyli to co mogłoby być rzeczywiście charakterystyczne dla sami to przynajmniej No to chyba bym się zgodził
  • zrozumiałem menadżerze jest to coś takiego charakterystycznego dla semitów
  • należy jednocześnie jest to zapisane po grecku więc nie da się tego tych dwóch światów oddzielić od siebie czasem tak czasem nie
  • pierwsze jednostek i jeszcze jedno pytanie Która z Ewangelii zawiera
  • najwięcej syntetyzm ufaja ktoś dodam od siebie czy mógłbyś podać jeszcze takich przykłady takich właśnie bardzo
  • ciekawych rzeczy które są rozmawia z którym sobie nie zdajemy sprawę że
  • serii Mają semickie pochodzenie No to kwestia semityzm UFC cena
  • pesymizmu rozumianych kiedy Kiedy używamy pojęcia semityzm to mam na myśli
  • zapożyczenia do greki z języków semickich prawda w ten sposób bym to
  • zrozumiał no to by był taki można powiedzieć rzeczywiście osobny temat
  • wykładu bo na różnych poziomach to się to się rozgrywa
  • od po prostu takiego transferowania aramejski słów i
  • wprowadzania ich do tekstu greckiego czy hebrajskich prawda czasem
  • po takie czasami bardzo skomplikowane struktury składniowe które są zapisane po grecku
  • Ale jak sobie je przełożymy i przyjrzymy się temu Jak są zbudowane jak są łączone elementy No to Ewidentnie nie
  • jest to nie jest to takie czysto greckie taktyk to może być Faktycznie oddanie
  • jeden do jednego pewnych struktur semickich No także na bardzo różnych
  • poziomach to się rozgrywa natomiast która
  • Ewangelia jest najbardziej semicka No ja myślę że jednak mateuszowa byłaby tutaj na pierwszym miejscu No ze względu na to że faktycznie
  • odczuwamy właściwie na każdym kroku ten Klimat taki typowo
  • semicki od nie odnoszenie się do różnego rodzaju zwyczajów rytuałów które są
  • charakterystyczne właśnie dla tego świata semickiego
  • Łukasz pewnie gdzieś tam po drugiej stronie tego Spektrum by się nam zarysował Chociaż u niego Właśnie jesteśmy w
  • stanie znaleźć choćby struktury semickie czasami Niektórzy uważają że się Wzoruje
  • następcy chciałem troszeczkę ją nr taki taki klimat starotestamentowy
  • wprowadzając do tej swojej greki Ale z drugiej strony ma na przykład świetne wejścia takie jeżeli chodzi o stylistykę gdzie mamy gdzie mamy próbki takiej
  • znakomitej greckich hellenistycznej typowej No więc Mateusz na pierwszym
  • miejscu to już na pierwszym miejscu antysemityzm chętnie mogę Kiedyś kiedyś szerzej jeszcze szerzej opowiedzieć bo to też jest bardzo ciekawy temat tak nie
  • tyle struktury co właśnie kwestie zapożyczeń słów o tutaj może byłyby jakieś tutaj mogłyby jakieś zaskoczenia ewentualnie
  • się pojawić rzeczywiście to zapamiętam sobie i myślę
  • że to na pewno wykorzystamy przed nami za czas jakiś druga część poświęcona
  • modlitwie pańskiej jeżeli chodzi o sakury więc będzie to na pewno bardzo ciekawy temat a później weźmiemy się za
  • zapożyczenia więc mamy już pewien plan na twoje kolejne wykłady jeżeli chodzi o
  • dzisiaj to bardzo serdecznie dziękuję my troszeczkę zmieniliśmy w tej chwili
  • formułę tych wykładów są one nieco krótsze żeby państwa też nie zamęczać
  • Czy przydarzyło czy przesłuchali już później nagrań Także zapraszamy do zapoznawania się zapraszamy też oczywiście do
  • zadawania pytań w komentarzach Myślę że będziemy też starali się na bieżąco
  • udzielać nami odpowiedzi i zapraszamy też do przesyłania nasz państwa
  • propozycji do kolejnych wykładów także czy przez naszą stronę na
  • Facebooku czy za pomocą YouTuba czy nawet przez kontakt na naszej stronie i
  • Ninja się rozstaniemy będziemy spędzać resztę tego wczesnego jeszcze jeżeli
  • chodzi o lato wieczoru Miejmy nadzieję że przyjemnie to chciałbym państwa
  • zaprosić za dwa tygodnie ponieważ tak jak mówiłam podczas ostatniego spotkania wakacje Spotykamy się co dwa tygodnie chciałbym państwa zaprosić na kolejne
  • spotkanie które też będzie powiązane w gruncie
  • rzeczy z kulturą teologią I semickim właśnie
  • rozumieniem Biblii rodzice swoich dzieci dzieci swoich
  • rodziców czyli żyć w rodzinie długo i szczęśliwie nie będzie to poradnik z
  • gatunku tego jak być przez całe życie młodym zdrowym bogatym i szczęśliwy w
  • miłości będziemy rozmawiać o nazwie sprawdzimy co ma nam zależało Monia skarbnica żydowskiej mądrości w temacie rodziny
  • zdobędziemy z nich kilka wskazówek które mogą okazać się aktualne również dzisiaj
  • podstawą do dalszych rozważań będzie Dekalog wraz z jego rozwinięciem
  • interpretacji rabiniczne jej a w Meandry wskazówek
  • hebrajskich na temat życia rodzinnego prowadzi nas Izabela Bączkowska która
  • jest wykładowcą języka hebrajskiego I Starego Testamentu PWST w takim razie
  • nie pozostaje nam nic innego jak pożegnać się z państwem na dwa tygodnie
  • życząc miłego wypoczynku tym którzy będą mieli urlopy i miłego
  • oczekiwania na wypoczynek tych tym którzy na urlopie jeszcze będą czekać
  • a tym którzy już mieli urlopy to zazdroszczą nieco
  • kiedy no i do zobaczenia za dwa tygodnie widzenia i
Pobierz transkrypcję (TXT)