Okiem filologa: Semickie struktury w ewangeliach synoptycznych
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Okiem filologa: Semickie struktury w ewangeliach synoptycznych | EWST online
- ruchu i [Muzyka]
- ruchu i [Muzyka]
- samochód łooo Dzień dobry państwu jest wtorek
- 19:00 rozpoczynamy PWST online Bardzo się cieszymy że również wakacji
- jesteście państwo z nami a Dzisiaj będziemy mówić o
- semickich strukturach Ewangeliach synoptycznych ten temat pojawiał się już
- przy okazji poprzednich wykładów naszego dzisiejszego gościa doktora Sławomira to
- busa którym mówił o różnych elementach takich właśnie semickich
- poszczególnych Ewangeliach ponieważ dzisiejsze spotkanie w całości poświęcimy właśnie takim strukturą ewangelie synoptyczne
- jak wszyscy wiemy są napisane w języku greckim Ale mimo to są bardzo głęboko
- zanurzone w chrzcie semickim Niektórzy badacze są zdania że nie da się w pełni
- zrozumieć zawartego w nich przesłania bez identyfikacji charakterystycznych dla świata semickiego sposobów wyrażania
- myśli w trakcie wykładu spróbujemy zweryfikować ten pogląd analizując
- strukturę opowieści o synu marnotrawnym zapowiedzi była również modlitwa pańska
- ale myślę że ten wykład podzielimy na dwie części i modlitwę Pańską zostawimy
- sobie na później chyba że Sławku zdążysz będziemy się właśnie przyglądać tym
- strukturom razem z osobą która chyba jest jednym z
- nielicznych w Polsce znawców akurat tego aspektu
- Biblii doktora sławomirem torgusem który jest psychologiem klasycznym IV sprzęgło
- soku Dzień dobry jeszcze raz i zapraszał Dzień dobry czy Dobry wieczór właściwie
- dzisiejszy wykład jest tak troszeczkę w kontra punkcie do mojego ostatniego
- wystąpienia takiego niedawnego w którym kładłem nacisk na ten grecki
- aspekt czy grecko-rzymski nawet aspekt Nowego Testamentu był taki wykład
- zatytułowany Czy Jezus mówił po grecku No i tam wracaliśmy uwagę na pewne
- przesłanki które mogą świadczyć o tym że taki w związku z tym też tak grecka
- warstwa Nowego Testamentu No nie jest czymś przypadkowym tak tylko ona wynika
- właśnie z tego że ten świat w którym teksty te były tworzone No to on
- jest takim splotem to taki świat w tym splatają się te wszystkie wątki
- razem ze sobą tworząc jakiś taki węzeł gordyjski Który czasem trudno trudno
- jest rozplątać No ale mimo tego że że ten grecki język jest tym językiem
- którym Nowy Testament został napisanym No to właśnie możemy Odnaleźć te ślady
- świata semickiego i Dzieje się to zwłaszcza zwłaszcza w Ewangeliach w
- Ewangeliach synoptycznych jest takie francuski badacz do którego dzisiaj będę się odwoływał nazywa się
- romainem jego Książka jest nawet przetł jedna albo dwie są tłumaczone na język
- polski jedna to wprowadzenie do hebrajskiego retoryki biblijnej
- taka książka którą można znaleźć również w sieci online PDF
- wszystkie No i on tenże badacz francuski romainem
- No jest taką osobą która można powiedzieć dokonał pewnej syntezy
- badań nad tymi strukturami semicki mi w Biblii w całej w Starym i Nowym
- Testamencie ja tutaj szybciutko dzisiaj przejdę przez parę takich obserwacji wstępnych po to żeby na ich bazie właśnie odnieść się do 15 rozdziału
- Ewangelii według Łukasza i spróbować zobaczyć co wyniknie z zastosowania
- obserwacji moneta dotyczących tych struktur właśnie które
- określa jako struktury charakterystyczne dla semickiego sposobu wypowiedzi na
- semickiego sposobu wyrażania się
- to co to co romainem zaobserwował ich zacząłbym dość łatwo
- obserwować zwłaszcza kiedy czytamy Stary Testament jest to że no właśnie w Starym
- Testamencie bo do obserwacji tekst ładnych starotestamentowych zaczniemy bardzo łatwo zaobserwować na poziomie takich mikrostruktur wersów w wersów
- takie bardzo symetryczne struktury i i
- coś co ma nazywa biernością One są zazwyczaj podwójne to różnie z tym bywa
- ale ta podwójność jest czymś bardzo charakterystycznym czyli symetrie i
- podwójność to są takie podstawowe cechy które on obserwuję to widzimy przed sobą
- fragment Psalmu 100 czwartego będę śpiewał panu pókim żyw będę grał Bogu
- memu póki jestem taki literki odzwierciedlają pewne elementy
- strukturalne widzimy że one odpowiadają sobie ten 2 bez jest właściwie można
- było powiedzieć powtórzeniem tej samej myśli w lekko w
- ten drugi element leciutko leciutko ją zmienia i tworzy to razem taką strukturę
- abc a prim b prim c prim figura retoryczna powstaje którą
- nazywamy parę realizmem i takich paralelizmów gdybyśmy przeszli przez psalmy czy inne miejsca Starego Testamentu znaleźlibyśmy całe mnóstwo
- znaleźlibyśmy również innego rodzaju symetrię też oparte na takiej
- strukturze podwójnym tutaj przykład Psalm 51 34 Zmiłuj się nade mną elohim
- według twojej łaskawości ale długo obfitości Miłosierdzia swego Wymaż moją
- nieprawość i tak czy widzimy że tutaj znowu literki odpowiadają Version tym
- razem tak nie taki mały razom i one one są ze sobą
- w relacji tutaj możemy powiedzieć o takim odbiciu lustrzanym tak Zaczynamy
- odetnę przechodzimy do b wracamy do myśli która b została wyrażona i później
- znowu wracamy do aprim No i tworzy się taka symetria którą nazywamy skleić jarzmem i dalej kontynuuje Callisto obficie obmyj mnie z mojej winy i z
- grzechu mojego Oczyść mnie tak obmyj mnie Oczyść mnie z mojej winy z mojego
- grzechu i widzimy charakterystyczne powtórzenia symetryczne układ układ wyrazów wersów tak bardzo charakterystyczna
- No i można by powiedzieć tak to w Starym Testamencie jest coś coś zwyczajnego Ale czy my możemy
- tego typu elementy odnaleźć również w Nowym Testamencie to już jest mniej popularnych pogląd ponieważ No jeżeli chodzi o Stary
- Testament to zwykle mówiono tym no tak rzeczywiście rzeczywiście te paralelizmy
- chiazmy jeszcze struktury koncentryczne tak moglibyśmy tutaj dodać One są charakterystyczne ale generalnie dla poezji hebrajskiej No okazuje się że nie
- tylko dla dla poezji ale że również w prozie możemy znaleźć bardzo podobne
- konstrukcje tutaj państwo widzą to po grecku ja przeczytam bo będzie też słychać coś co jeszcze dodatkowo dodaje nam pewnych takich
- relacji na poziomie dźwiękowym Tak oczywiście ta wymowa jest czymś przybliżonym prawda rekonstruowany i to mogło troszeczkę
- inaczej brzmieć ale mimo wszystko da się da się wyłapać pewne pewne zbieżności
- brzmieniowe Hosen dyskopatia i papę n-tv.de akustische tutaj po prostu users
- at wstałam ale schriftsatz tutaj epitom Donatan akustisch tutaj destilando fotisto mejwis tutaj jeszcze brzmieniowe
- brzmieniowe elementy by nam doszły do samego układu struktury zobaczmy jak to
- w przekładzie by wyglądało tak jeden do jednego tak tak ręka jest tutaj oddana co w mroku powiedzieliście świetle będzie słyszane A coś cię do ucha
- szeptali w izbie głosić będą na dachach widzimy że odpowiadają sobie znowu te
- elementy w mroku w świetle na zasadzie antytezy prawda w izbie na dachach to
- będą głosić tusze Pytaliście tak to powiedzieliście to będzie będzie słyszane jesteśmy w Ewangelii według Łukasza
- takiej która która jest traktowana jako no powiedzmy najmniej semicko mogą
- ze wszystkich wangelin no i takie takie elementy również
- również znajdziemy tak jesteśmy na poziomie takie mikro struktur czy na poziomie wersów byśmy mogli przeglądać ten tekst i wiedzielibyśmy że tego typu
- struktury symetryczne paralelnych ja styczne one się pojawiają
- po co one są Dlaczego one one tam są tak na poziomie mikrostruktury Można by
- powiedzieć że mogą mieć walor Czysto estetycznym ale też organizują myśl
- organizują sposób wyrażania się i wydaje się że jeśli będę ma rację to jeszcze
- lepiej To widać na poziomie większych struktur gdzie już nie tyle badamy takie ścisłe zależności między słowami które się
- pojawiają w tekście Ale spróbujemy szukać pewnych struktur na
- wyższych poziomach No i do tego żeby że
- spróbować to uzmysłowić co się dzieje będzie nam służyć dzisiaj 15 rozdział Ewangelii Łukasza tak uproszczeniu powiedzieliśmy
- opowieści o synu marnotrawnym Wiemy że to opowieść rozpoczyna się
- 11 wersja 19 rozdziału ale no zawsze kiedy czytamy jakikolwiek tak no to
- ważne jest żeby przyjrzeć się temu co poprzedza na również temu co następuje
- po tym tekście związku z tym Zobaczmy najpierw
- co poprzedza prawda ten tekst tą historię popularnie nazywaną
- przypowieścią o synu marnotrawnym pierwsze czy wersety stanowią takie wprowadzenie w sytuacje które której
- dotyczy ta historia z moja przeczytam może te
- trzy wersy zbliżają się zbliżali się do niego wszyscy celnicy oraz Grzesznicy
- aby go słuchać faryzeuszem natomiast i znawcy prawa
- przebrali mówili ten przyjmuje grzeszników i jada wraz z nimi opowiedział im więc taką przypowieść czyli sytuacji mamy
- tutaj zarysowaną w bardzo jasny sposób
- autorytety religijne tamtego świata jakby zgłaszają pewną pretensje do
- Jezusa mówiąc o tym że on spotyka się z celnikami i grzesznikami którzy to No
- niegodni są ich mniemaniu mniemaniu faryzeuszów i znawców prawa do tego żeby
- spędzać z nimi czas w ten sposób żeby żeby być z nimi w jakiejś wspólnocie tak
- można byłoby powiedzieć No i dalszy ciąg z tego co się dzieje w 15 rozdziale
- Ewangelii No to jest odpowiedź Jezusa na tą
- pretensje Tak wyrażoną w ten sposób przez faryzeuszów i znawców prawach No i
- zaczyna się przypowieść tak w która została za sygnalizowana trzecim wersecie No i mamy tutaj słynną historię o owcach i stół tak z których
- jedna się zgubiłam i wówczas ktoś pasterz tak
- pozostawił na pustkowiu 99 szukał tej zagubionej
- znalazł ją włożona na ramiona cieszył się po przybyciu do domu z wołu
- przyjaciół oraz sąsiadów zachęcał ich cieszcie się wraz ze mną gdyż znalazłem moją zaginioną owce i siódmym wersecie ten ten obrazek jest
- skomentowany ruchu my w ten sposób podobnie większa będzie radość w niebie
- z powodu jednego upamiętniającego się grzesznika niż 99 sprawiedliwych którzy
- nie mają potrzeby opamiętania czyli w siódmym wersecie Jezus objaśnia przypowieść mówi o tym że
- no to owca tym tej historii symbolizuje nam
- grzesznika no za chwilę spróbujemy sobie to skomentować tak w kontekście
- No tej pretensji sformułowanej przez faryzeuszy i uczonych w piśmie ale na
- razie na razie Przyjrzyjmy się temu ale pamiętając o tym że Jezus w ten
- sposób odpowiada tak na na te pretensje faryzeuszów i uczonych w piśmie
- Czyli mamy 11 obrazek ale Jezus nie kończy tak tej myśli można powiedzieć i
- daje nam drugiej obrazek który jest ty paralelny tak znowu jest analogiczny tym
- razem pojawia się kobieta i która posiada pewien majątek tak Jakiś nie
- niespecjalnie duży zgubi głupi jedną drachmy z 10 które
- posiada szuka znajduje tą drachma kiedy znajduję zwołuje przyjaciółki i sąsiadki
- mówi cieszcie się wraz ze mną gdzieś należą drachmy którą zgubiłam
- czyli ten obrazek jest bardzo analogiczny do tego pierwszego tak który
- przed chwilą wybrzmiał i zakończony również komentarzem
- teologicznym W którym dowiadujemy się że nota drachma w tym momencie ta Zagubiona
- drachma to jest ten jeden grzesznik taki znaleziony rzecznik ten który się który
- się opamiętał w tym momencie Czyli mamy dwa obrazki mówiłem o tym że my uważa że
- właśnie taka binarność podwójność charakteryzuje w Sawicki sposób wyrażania się i dwa symetria i asymetria jest zauważalna na poziomie takiej z
- ogólnej struktury narracyjnej tych dwóch historii tak gdzie one zorganizowane się bo są wokół na takiej struktury
- zagubienie gubi się owca gubi się drachma ktoś jej
- szuka odnajduje się jest odnalezienie i to odnalezienie budzi powoduje wielką
- radość która jest dzielona z otoczeniem zapraszani są ludzie do
- domu i tam wspólnie przeżywają tę radość i na końcu pojawia
- się w obu przypadkach objaśnienie metafory dowiadujemy się że owca i drachma w tym momencie symbolizują grzesznika
- powiedziałbym że tutaj w Jezus od używa takiej takiego zabiegu Tak pamiętamy że on odpowiada
- faryzeuszow na na ich pretensje odwołuje się do czegoś co współczesne lingwistyka
- kognitywna nazywa metaforami konceptualny mi czy odwołuje się do pewnych zjawisk które których doświadczamy tak na
- zewnątrz i dokonuje przeniesienia pewnych schematów albo oznaczeń na sferę bardziej abstrakcyjną czyli No w tym
- momencie moglibyśmy sobie powiedzieć tak że że faryzeusze i znawcy prawa formułując te swoje pretensje do Jezusa by pracują na pewnym przekonaniu tak ich
- przekonaniu grzesznik to jest osoba tak jak tutaj na slajdzie zaznaczyłem która łamiąc normy tak Ona łamie notorycznie normy celnicy i Grzesznicy zwłaszcza
- celnicy tutaj zdecydowanie są postrzegani jako takie
- takie postacie każdy grzesznik tak zwłaszcza dla faryzeusza to będzie osoba nieczysta ktoś kto kto łamie normy i w związku z tym musi ponieść konsekwencje
- którymi który jedną z takich konsekwencji Czy podstawą konsekwencją
- jest wykluczenie ze wspólnoty No ktoś jest nieczysty ktoś jest czysty on Dopóki jest nieczysty to właściwie nawet nie należałoby się z nim
- kontaktować No i Jezus tutaj ucztujących z nimi tak dzieląc wspólny
- stół No można by powiedzieć że że stoi jakoś
- tak w poprzek tak takiego takiego przekonania No i on próbuje je zmienić
- Pokazując im te obrazy te metafory i myślę że można byłoby powiedzieć że że w
- tych metaforach ogół tak owca i grzesznik tototo Jawi się nam ten
- grzesznik jako osoba która się zgubiła i której trzeba szukać A czyli to nie jest
- osoba teraz ma zostać tylko i wyłącznie ukarana i gdzieś wydalona poza obręb
- wspólnoty ale ale z tej perspektywy Jezusa chodzi o to żeby ją znaleźć i
- wciągnąć z powrotem No i to odnalezienie grzesznika powinno stanowić powód do
- radości a nie do wyrażania pretensji tak jak to robili faryzeusze i znawcy prawa
- więc te dwa obrazy mają mają taką refleksję nam wzbudzić w tych faryzeuszach jest dawcach prawa rodzi się pytanie dlaczego
- dwa obrazy niejeden tak No i będę odpowie No właśnie bo na tym polega semicki sposób wyrażania się tak stawiamy zestawiamy ze sobą dwa obrazu
- obok siebie szukamy podobieństw ale też szukamy pewnych różnic które które również mogą być mogą być znaczące Ale zostawmy na razie tą
- taką binarną konstrukcję i Zwróćmy uwagę na to że po dziesiątym wersecie Jezus nie kończy mówić tak w tutaj 15 rozdziale tylko
- przechodzi właśnie do opowieści Ta którą nazywamy opowieścią o
- synu marnotrawnym i tutaj to powiedzieć już znacznie dłuższa 1132 więc więc nie
- będę państwu jej całej cytował zwłaszcza że pewnie chyba wszyscy chyba wszyscy mniej więcej wiedzą jak ona jak ona przebiega wiemy
- że młodszy syn No dokonuje rzeczy takiej skandalicznej
- łamie pewne normy zachowań w stosunku do ojca zabieram swoją część majątku
- odchodzi gdzieś daleko od domu gdzie gdzie spada na dno tak i to gdzieś
- chodzi w nim refleksje która zmusza go do powrotu do domu
- Witam paradoksalnie tak mimo że to kup dokonał dopuścił się rzeczy No nie
- nieakceptowalny zupełnie spadł na samo dno No to wbrew nawet jego własnym
- oczekiwaniom ten ojciec jednak czeka na niego i
- no odczuwa wielką radość z tego powrotu młodszego syna organizując radość tak
- organizując ucztę tak wyrażając radość w domu Gdyby tak zastanowić się nad
- znowu strukturą taką fabularną bardzo ogólną tego co tutaj właśnie w tej
- opowieści tej części Opowieści znajdujemy No to łatwo odnajdziemy te strukturę zagubienie się zresztą gdybyśmy zajrzeli do 32 wersu kończącego
- cały ten passus to ojciec się tak mówi że trzeba było
- się cieszyć ponieważ on się zagubił ale się odnalazł Tak więc
- on wprost jakby tutaj nam nawiązują te słowa ojca do tej do tej struktury
- związanej z zagubieniem się odnajdywaniem no i odnajduje się tak poprzez tutaj swój powrót do domu Tak czyli mamy drugi element strukturalny
- który tam mieliśmy przy owce i drachmie i w końcu Wspólna radość w domu to to było również to co się manifestował o w tych dwóch
- obrazkach tak na początku tej historii No i nieodparcie kojarzy się to nam
- dodatkowo to odejście daleko od domu i później powrót i radość sytuacją owcy
- grzesznika tak tego grzesznika który gdzieś tam właśnie odchodzi bardzo
- daleko błąka się na bezdrożach i w końcu jednak odnajduje się wraca i możemy mówić o że radości
- No i to jest Ta sekwencja dotycząca młodszego syna ale jest jeszcze starszy
- syn starszy syn który reaguje jaki sposób
- właściwie pretensjami tak w stosunku do ojca tak odnosi się mówi o swoim bracie
- w sposób bardzo bardzo nieprzyjemny tam bardzo dosadne słowa
- znajdujemy w tym tekście No i on odmawia wejścia tak na na tą ucztę w tym z tej
- perspektywy możemy powiedzieć że on również łamie normy zachowań w takich
- który są oczekiwane wobec wobec ojca No i
- tak jakby troszeczkę ta struktura zaczyna się nam dopełniać tak on
- powtarza że to jest jego taki koronny argument moja cały czas byłem tutaj w
- domu przy tobie ja wykonywał wszystko tak jak było trzeba a
- nigdy nie dałeś mi koźlęcia tak żebym mógł zorganizować ucztę i właśnie cieszyć się czymś tak na co na co ojciec odpowiada że przecież wszystko co mam
- jest jest również twoje taka teraz jest sytuacja taka że należy się cieszyć
- ponieważ twój brat na zaginął ale ale się odnalazł prawda Czyli my widzimy
- widzimy tutaj po pierwsze takie skojarzenia nawiązania do tych
- pretensji faryzeuszów i uczonych w piśmie który oni formułują prawda we
- wstępie się z nimi spotykamy I ten starszy syn reprezentuje tutaj ich tak
- jak młodszy syn może reprezentować celników i grzeszników jako owca
- grzesznik zagubiony gdzieś z dala od domu No i to skojarzenie z faryzeuszami i znawcami prawa informującymi pretensje
- no każe nam zadać pytanie Czy przypadkiem tutaj nie dopełnia się taka znowu militarna struktura symetryczna czy przypadkiem to nie jest tak że Jezus
- chce powiedzieć w domu też można się zgubić tak jak drachma grzesznik się zgubiła i Zwróćmy uwagę na to że ta historia nie ma zakończenia takiego
- klasycznego w sensie lekkim jakiego byśmy oczekiwali My dzisiaj my którzy opowiadamy historię w sposób linearny tak które mają początek
- rozwinięcie i zakończenie i zakończeniu jest jakaś konkluzja tutaj historia się
- urywam nie wiemy co zrobił starszy syn Chcielibyśmy Chcielibyśmy wiedzieć tak czy przed na ucztę
- co się co się wydarzyło ale nie wiemy ale nie wiemy to byłoby również zgodne według Rolanda menu właśnie z tym takim samym sposobem
- tworzenia konstrukcji na zasadzie koncentryczny właśnie na zasadzie na budowania symetrii struktur jedna na drugą po to żeby ktoś kto odbiera Ten
- tekst mógł No zostawić sobie w bardzo łatwy sposób bardzo proste obrazy w
- głowie taki nałożyć je na siebie tak to nie wymaga żadnego wysiłku tak to wymaga
- tylko tego żeby zdawać sobie sprawę z konwencji tak w której jest prowadzona
- opowieść czy wypowiada się ktoś kto ktoś kto zabiera
- głos i w związku z tym no to ten brak zakończenia może stanowić takie rodzaj
- No otwartego pytania tak do faryzeuszów i znawców prawa którzy
- którzy mają pretensje może wy w tym momencie też troszeczkę się zagubi
- liście tak w tym w tej waszej postawie niewłaściwej Powinniście się cieszyć
- liście raczej szukać tamtych ludzi niż zatrzymywać się tylko i wyłącznie na
- każe na tej takiej separacji ich
- wykluczeniu ich ze wspólnoty tak czy się odnajdziecie w tym czy
- wyjdziecie na ucztę tak Jezus jakby zaprasza ich tak poniekąd do tego żeby
- spróbowali spróbowali się przełamać żeby spróbowali zmienić ten swój sposób
- myślenia o tym kim jest grzesznik Jak należałoby wobec niego Jaką postawę zająć No i czy w związku z
- tym w świetle tych historii opowiedzianej właśnie w ten sposób no takich pretensja którą formułują na początku 15 rozdziału rzeczywiście jest
- czymś właściwym czy może jednak czymś co należałoby zweryfikować tak tutaj takie
- wielkie otwarte pytanie przez brak tej końcówki moglibyśmy odnaleźć
- także tak tak można byłoby to w takim dużym w telegraficznym skrócie
- opowiedzieć pokazać w jaki sposób te struktury symetryczne działają na takim
- poziomie Makro No i być może będę ma tutaj rację to już zostawiam
- państwa ocenie być może dzięki takiemu spojrzeniu jesteśmy w stanie
- troszeczkę pełniej troszeczkę głębiej zobaczyć całość tej tutaj
- sytuacji z którą mamy do czynienia 15 rozdziale Ewangelii Łukasza
- dziękuję Bardzo dziękujemy rzeczywiście
- prowadzenie tych sami rozmów w jakby dodaję kolejną warstwę do tej znanej nam
- wszystkim Przecież doskonale przypowieści mieści opowieści bez końca jak to sam
- tutaj już zaznaczyłeś Ja się zastanawiam bo w gruncie rzeczy takich przypowieści
- jest znacznie więcej no bo na przykład robotnicy w winnicy chociażby tam też
- jest kwestia tego Sprawiedliwego i niesprawiedliwego traktowania gdzie jakby to
- wszystko połączyć Na to wygląda na to że później to co zostało rozwinięte
- chociażby w listach Pawła czy czy już dalej w
- teologii chrześcijańskiej na tyle forma zbawienia jest jakby
- niezależna od tego co robimy ale też od nart ale przede wszystkim od waszej
- postawy naszego serca bardzo ciekawe Ciekawa jestem jak to
- zrozumieni ówcześni jak taką przypowieść rozumieli ówcześni nie dowiemy się tego pewnie nigdy natomiast
- mamy zapytaniu jednogłośnie nawiązuje do listów jak w
- świetle tego co pan mówił wygląda kwestia poleceń listów Apostolskich żeby
- nawet nie jadać z grzesznikami właśnie bardzo bardzo ciekawe prawda ale
- myślę że trzeba to wszystko każdy każdy fragment interpretować jego własnym
- kontekście tak tutaj ewangelię ewangelie synoptyczne mają mają swój własny
- kontekst gdzie mamy no tam ta linia ta linia konfliktu powiedzmy Tak czy
- napięcia w konflikcie ale jakiegoś napięcia przebiega między faryzeuszami
- Jezusem taki gdzieś to przy okazji czy celnicy i Grzesznicy
- miałem się jak właściwie taki pretekst do tego żeby
- faryzeusze mogli zamanifestować No to że gdzieś tutaj kwestionują ten autorytet
- Jezusa ten na który on się on się powołuje i ta linia napięcia gdzieś
- tutaj jest zbudowana kiedy jesteśmy w listach No to ta rzeczywistość się
- troszeczkę zmienia A kto logiczna nawet bym powiedział tak jesteśmy
- rzeczywistości już kościoła takiego po zmartwychwstaniu po
- zesłaniu ducha świętego tak po Pięćdziesiątnicy No i gdzie pewne pewne relacje takie które wewnątrz kościoła się
- pojawiają napięcia wymagania które są stawiane
- członkom kościoła pewnie się różnią tak od tego co
- moglibyśmy tutaj w wyczytać z choćby z Witam was tego fragmentu Łukasza 15 więc
- bym powiedział że w gry zająć się głębiej w kontekst i listów i Ewangelii
- No tutaj szukałbym złagodzenia tego takiego napięcia w ten sposób No i pewnie Paweł też apostoł tak który
- który No ma takie mocne prawda Przecież czasami apele choćby w pierwszym Liście
- do Koryntian No nie wiem o to żeby oddać szatanowi tak pewnego
- grzesznika ale po to żeby tam ciało uległo żeby to był problem ale żeby
- dusza żeby dusza została zwabiona więc jakby tym nadrzędnym celem ciągle pozostaje zbawienie tego tego grzesznika i tylko konteksty się troszeczkę
- zmieniają Także ja to widzę tutaj tak właśnie jak tam gdzieś na tym slajdzie
- zaznaczyłem że ten system przekonań fryzyjskich jest taki że w sposób bardzo
- ostry oddziela czystych od nieczystych i czy mnie czyści właściwie po prostu mają
- gdzieś pozostać poza poza wspólnotą i tyle tak jakby nie było tego takiego
- ruchu z ich strony no związanego z troską z próbą odnalezienia z próbą tego
- żeby zrobić coś żeby oni wrócili A Jezus przedstawia to myślenie na te tory takie
- no jednak trzeba ich szukać na i Paweł mimo tego że ostro traktuje chrześcijan którzy dokonują jakiś złych rzeczy no to ciągle ma jednak na myśli
- dobro tam koniec końców to jest nastawione na na zbawienie na szukanie
- na odnajdywanie tych grzeszników Także może nie ma tutaj aż takiej jakiejś jest
- sprzeczności wielkiej tylko jest różnica kontekstów tak mi się wydaje jak się
- oddziela elementy grecki trzebnickich co się w ogóle da ale jak mówiłem węzeł
- gordyjski czasem prawda No bo język Mamy język mamy grecki
- niewątpliwie niewątpliwie jest to język oryginału tak tutaj te wtedy koncepcję
- aramejski czy hebrajskie które No opublikowałem troszeczkę w moim
- poprzednim wystąpieniu tak dalej dalej bym z dystansem na nich podchodził do
- takiej koncepcji które mówią że był jakiś semicki oryginał tak całości kompozycji wszystkich ewangelii zostały one
- przełożone tylko na grekę więc tak naprawdę nie mamy oryginału mamy tylko grecki przykład Myślę że nie da się konsekwentnie tego do końca
- obronić no Ale są miejsca w których łatwiej nam
- widzieć że jesteśmy w grecko-rzymski kontekście bardziej niż semickim no pewnie chyba właśnie będą z racji tego kim on sam był tak tak jak u niego
- to oddzielić tak można byłoby zapytać tak z jednej strony ortodoksyjny Żyd a z drugiej No jednak urodzony w tarsie obywatel rzymski
- posługujący się sprawnie grecką retoryką grecką prawda No ale u niego
- widzimy choćby obrazy tak różnego rodzaju które są zaczerpnięte z życia
- greckich greckich rzymskich miast Natomiast w Ewangeliach widzimy no
- choćby takie scenki jak jak ta z pasterzem prawda czy inne które nawiązują znowu do życia ludzi którzy którzy w Palestynie sobie funkcjonują i
- ten świat Ten ich sposób myślenia tutaj tutaj widzimy także jest to taki
- taki rzeczywiście splot ale takich Paweł tamten świat wielo
- kulturowy który właśnie wątku z flatau w bardzo różnych
- kontekstach także no to co ja tutaj widzę to to to struktury wypowiedzi tak
- Czyli to co mogłoby być rzeczywiście charakterystyczne dla sami to przynajmniej No to chyba bym się zgodził
- zrozumiałem menadżerze jest to coś takiego charakterystycznego dla semitów
- należy jednocześnie jest to zapisane po grecku więc nie da się tego tych dwóch światów oddzielić od siebie czasem tak czasem nie
- pierwsze jednostek i jeszcze jedno pytanie Która z Ewangelii zawiera
- najwięcej syntetyzm ufaja ktoś dodam od siebie czy mógłbyś podać jeszcze takich przykłady takich właśnie bardzo
- ciekawych rzeczy które są rozmawia z którym sobie nie zdajemy sprawę że
- serii Mają semickie pochodzenie No to kwestia semityzm UFC cena
- pesymizmu rozumianych kiedy Kiedy używamy pojęcia semityzm to mam na myśli
- zapożyczenia do greki z języków semickich prawda w ten sposób bym to
- zrozumiał no to by był taki można powiedzieć rzeczywiście osobny temat
- wykładu bo na różnych poziomach to się to się rozgrywa
- od po prostu takiego transferowania aramejski słów i
- wprowadzania ich do tekstu greckiego czy hebrajskich prawda czasem
- po takie czasami bardzo skomplikowane struktury składniowe które są zapisane po grecku
- Ale jak sobie je przełożymy i przyjrzymy się temu Jak są zbudowane jak są łączone elementy No to Ewidentnie nie
- jest to nie jest to takie czysto greckie taktyk to może być Faktycznie oddanie
- jeden do jednego pewnych struktur semickich No także na bardzo różnych
- poziomach to się rozgrywa natomiast która
- Ewangelia jest najbardziej semicka No ja myślę że jednak mateuszowa byłaby tutaj na pierwszym miejscu No ze względu na to że faktycznie
- odczuwamy właściwie na każdym kroku ten Klimat taki typowo
- semicki od nie odnoszenie się do różnego rodzaju zwyczajów rytuałów które są
- charakterystyczne właśnie dla tego świata semickiego
- Łukasz pewnie gdzieś tam po drugiej stronie tego Spektrum by się nam zarysował Chociaż u niego Właśnie jesteśmy w
- stanie znaleźć choćby struktury semickie czasami Niektórzy uważają że się Wzoruje
- następcy chciałem troszeczkę ją nr taki taki klimat starotestamentowy
- wprowadzając do tej swojej greki Ale z drugiej strony ma na przykład świetne wejścia takie jeżeli chodzi o stylistykę gdzie mamy gdzie mamy próbki takiej
- znakomitej greckich hellenistycznej typowej No więc Mateusz na pierwszym
- miejscu to już na pierwszym miejscu antysemityzm chętnie mogę Kiedyś kiedyś szerzej jeszcze szerzej opowiedzieć bo to też jest bardzo ciekawy temat tak nie
- tyle struktury co właśnie kwestie zapożyczeń słów o tutaj może byłyby jakieś tutaj mogłyby jakieś zaskoczenia ewentualnie
- się pojawić rzeczywiście to zapamiętam sobie i myślę
- że to na pewno wykorzystamy przed nami za czas jakiś druga część poświęcona
- modlitwie pańskiej jeżeli chodzi o sakury więc będzie to na pewno bardzo ciekawy temat a później weźmiemy się za
- zapożyczenia więc mamy już pewien plan na twoje kolejne wykłady jeżeli chodzi o
- dzisiaj to bardzo serdecznie dziękuję my troszeczkę zmieniliśmy w tej chwili
- formułę tych wykładów są one nieco krótsze żeby państwa też nie zamęczać
- Czy przydarzyło czy przesłuchali już później nagrań Także zapraszamy do zapoznawania się zapraszamy też oczywiście do
- zadawania pytań w komentarzach Myślę że będziemy też starali się na bieżąco
- udzielać nami odpowiedzi i zapraszamy też do przesyłania nasz państwa
- propozycji do kolejnych wykładów także czy przez naszą stronę na
- Facebooku czy za pomocą YouTuba czy nawet przez kontakt na naszej stronie i
- Ninja się rozstaniemy będziemy spędzać resztę tego wczesnego jeszcze jeżeli
- chodzi o lato wieczoru Miejmy nadzieję że przyjemnie to chciałbym państwa
- zaprosić za dwa tygodnie ponieważ tak jak mówiłam podczas ostatniego spotkania wakacje Spotykamy się co dwa tygodnie chciałbym państwa zaprosić na kolejne
- spotkanie które też będzie powiązane w gruncie
- rzeczy z kulturą teologią I semickim właśnie
- rozumieniem Biblii rodzice swoich dzieci dzieci swoich
- rodziców czyli żyć w rodzinie długo i szczęśliwie nie będzie to poradnik z
- gatunku tego jak być przez całe życie młodym zdrowym bogatym i szczęśliwy w
- miłości będziemy rozmawiać o nazwie sprawdzimy co ma nam zależało Monia skarbnica żydowskiej mądrości w temacie rodziny
- zdobędziemy z nich kilka wskazówek które mogą okazać się aktualne również dzisiaj
- podstawą do dalszych rozważań będzie Dekalog wraz z jego rozwinięciem
- interpretacji rabiniczne jej a w Meandry wskazówek
- hebrajskich na temat życia rodzinnego prowadzi nas Izabela Bączkowska która
- jest wykładowcą języka hebrajskiego I Starego Testamentu PWST w takim razie
- nie pozostaje nam nic innego jak pożegnać się z państwem na dwa tygodnie
- życząc miłego wypoczynku tym którzy będą mieli urlopy i miłego
- oczekiwania na wypoczynek tych tym którzy na urlopie jeszcze będą czekać
- a tym którzy już mieli urlopy to zazdroszczą nieco
- kiedy no i do zobaczenia za dwa tygodnie widzenia i