TRANSKRYPCJA: "Okiem filologa: Semickie struktury w ewangeliach synoptycznych | EWST online" Data publikacji: 09.08.2022 Długość: 43:28 --- [0:00] ruchu i [Muzyka] [0:00] ruchu i [Muzyka] [0:12] samochód łooo Dzień dobry państwu jest wtorek [0:19] 19:00 rozpoczynamy PWST online Bardzo się cieszymy że również wakacji [0:26] jesteście państwo z nami a Dzisiaj będziemy mówić o [0:33] semickich strukturach Ewangeliach synoptycznych ten temat pojawiał się już [0:39] przy okazji poprzednich wykładów naszego dzisiejszego gościa doktora Sławomira to [0:45] busa którym mówił o różnych elementach takich właśnie semickich [0:54] poszczególnych Ewangeliach ponieważ dzisiejsze spotkanie w całości poświęcimy właśnie takim strukturą ewangelie synoptyczne [1:03] jak wszyscy wiemy są napisane w języku greckim Ale mimo to są bardzo głęboko [1:10] zanurzone w chrzcie semickim Niektórzy badacze są zdania że nie da się w pełni [1:16] zrozumieć zawartego w nich przesłania bez identyfikacji charakterystycznych dla świata semickiego sposobów wyrażania [1:24] myśli w trakcie wykładu spróbujemy zweryfikować ten pogląd analizując [1:30] strukturę opowieści o synu marnotrawnym zapowiedzi była również modlitwa pańska [1:37] ale myślę że ten wykład podzielimy na dwie części i modlitwę Pańską zostawimy [1:43] sobie na później chyba że Sławku zdążysz będziemy się właśnie przyglądać tym [1:52] strukturom razem z osobą która chyba jest jednym z [1:58] nielicznych w Polsce znawców akurat tego aspektu [2:05] Biblii doktora sławomirem torgusem który jest psychologiem klasycznym IV sprzęgło [2:12] soku Dzień dobry jeszcze raz i zapraszał Dzień dobry czy Dobry wieczór właściwie [2:20] dzisiejszy wykład jest tak troszeczkę w kontra punkcie do mojego ostatniego [2:25] wystąpienia takiego niedawnego w którym kładłem nacisk na ten grecki [2:33] aspekt czy grecko-rzymski nawet aspekt Nowego Testamentu był taki wykład [2:38] zatytułowany Czy Jezus mówił po grecku No i tam wracaliśmy uwagę na pewne [2:45] przesłanki które mogą świadczyć o tym że taki w związku z tym też tak grecka [2:51] warstwa Nowego Testamentu No nie jest czymś przypadkowym tak tylko ona wynika [2:57] właśnie z tego że ten świat w którym teksty te były tworzone No to on [3:05] jest takim splotem to taki świat w tym splatają się te wszystkie wątki [3:11] razem ze sobą tworząc jakiś taki węzeł gordyjski Który czasem trudno trudno [3:17] jest rozplątać No ale mimo tego że że ten grecki język jest tym językiem [3:24] którym Nowy Testament został napisanym No to właśnie możemy Odnaleźć te ślady [3:34] świata semickiego i Dzieje się to zwłaszcza zwłaszcza w Ewangeliach w [3:40] Ewangeliach synoptycznych jest takie francuski badacz do którego dzisiaj będę się odwoływał nazywa się [3:50] romainem jego Książka jest nawet przetł jedna albo dwie są tłumaczone na język [3:56] polski jedna to wprowadzenie do hebrajskiego retoryki biblijnej [4:02] taka książka którą można znaleźć również w sieci online PDF [4:11] wszystkie No i on tenże badacz francuski romainem [4:16] No jest taką osobą która można powiedzieć dokonał pewnej syntezy [4:22] badań nad tymi strukturami semicki mi w Biblii w całej w Starym i Nowym [4:27] Testamencie ja tutaj szybciutko dzisiaj przejdę przez parę takich obserwacji wstępnych po to żeby na ich bazie właśnie odnieść się do 15 rozdziału [4:40] Ewangelii według Łukasza i spróbować zobaczyć co wyniknie z zastosowania [4:48] obserwacji moneta dotyczących tych struktur właśnie które [4:53] określa jako struktury charakterystyczne dla semickiego sposobu wypowiedzi na [5:00] semickiego sposobu wyrażania się [5:05] to co to co romainem zaobserwował ich zacząłbym dość łatwo [5:11] obserwować zwłaszcza kiedy czytamy Stary Testament jest to że no właśnie w Starym [5:17] Testamencie bo do obserwacji tekst ładnych starotestamentowych zaczniemy bardzo łatwo zaobserwować na poziomie takich mikrostruktur wersów w wersów [5:29] takie bardzo symetryczne struktury i i [5:35] coś co ma nazywa biernością One są zazwyczaj podwójne to różnie z tym bywa [5:40] ale ta podwójność jest czymś bardzo charakterystycznym czyli symetrie i [5:46] podwójność to są takie podstawowe cechy które on obserwuję to widzimy przed sobą [5:52] fragment Psalmu 100 czwartego będę śpiewał panu pókim żyw będę grał Bogu [6:01] memu póki jestem taki literki odzwierciedlają pewne elementy [6:07] strukturalne widzimy że one odpowiadają sobie ten 2 bez jest właściwie można [6:12] było powiedzieć powtórzeniem tej samej myśli w lekko w [6:17] ten drugi element leciutko leciutko ją zmienia i tworzy to razem taką strukturę [6:25] abc a prim b prim c prim figura retoryczna powstaje którą [6:31] nazywamy parę realizmem i takich paralelizmów gdybyśmy przeszli przez psalmy czy inne miejsca Starego Testamentu znaleźlibyśmy całe mnóstwo [6:42] znaleźlibyśmy również innego rodzaju symetrię też oparte na takiej [6:48] strukturze podwójnym tutaj przykład Psalm 51 34 Zmiłuj się nade mną elohim [6:57] według twojej łaskawości ale długo obfitości Miłosierdzia swego Wymaż moją [7:03] nieprawość i tak czy widzimy że tutaj znowu literki odpowiadają Version tym [7:09] razem tak nie taki mały razom i one one są ze sobą [7:15] w relacji tutaj możemy powiedzieć o takim odbiciu lustrzanym tak Zaczynamy [7:20] odetnę przechodzimy do b wracamy do myśli która b została wyrażona i później [7:27] znowu wracamy do aprim No i tworzy się taka symetria którą nazywamy skleić jarzmem i dalej kontynuuje Callisto obficie obmyj mnie z mojej winy i z [7:38] grzechu mojego Oczyść mnie tak obmyj mnie Oczyść mnie z mojej winy z mojego [7:44] grzechu i widzimy charakterystyczne powtórzenia symetryczne układ układ wyrazów wersów tak bardzo charakterystyczna [7:56] No i można by powiedzieć tak to w Starym Testamencie jest coś coś zwyczajnego Ale czy my możemy [8:04] tego typu elementy odnaleźć również w Nowym Testamencie to już jest mniej popularnych pogląd ponieważ No jeżeli chodzi o Stary [8:15] Testament to zwykle mówiono tym no tak rzeczywiście rzeczywiście te paralelizmy [8:20] chiazmy jeszcze struktury koncentryczne tak moglibyśmy tutaj dodać One są charakterystyczne ale generalnie dla poezji hebrajskiej No okazuje się że nie [8:31] tylko dla dla poezji ale że również w prozie możemy znaleźć bardzo podobne [8:36] konstrukcje tutaj państwo widzą to po grecku ja przeczytam bo będzie też słychać coś co jeszcze dodatkowo dodaje nam pewnych takich [8:46] relacji na poziomie dźwiękowym Tak oczywiście ta wymowa jest czymś przybliżonym prawda rekonstruowany i to mogło troszeczkę [8:56] inaczej brzmieć ale mimo wszystko da się da się wyłapać pewne pewne zbieżności [9:01] brzmieniowe Hosen dyskopatia i papę n-tv.de akustische tutaj po prostu users [9:10] at wstałam ale schriftsatz tutaj epitom Donatan akustisch tutaj destilando fotisto mejwis tutaj jeszcze brzmieniowe [9:22] brzmieniowe elementy by nam doszły do samego układu struktury zobaczmy jak to [9:28] w przekładzie by wyglądało tak jeden do jednego tak tak ręka jest tutaj oddana co w mroku powiedzieliście świetle będzie słyszane A coś cię do ucha [9:38] szeptali w izbie głosić będą na dachach widzimy że odpowiadają sobie znowu te [9:45] elementy w mroku w świetle na zasadzie antytezy prawda w izbie na dachach to [9:52] będą głosić tusze Pytaliście tak to powiedzieliście to będzie będzie słyszane jesteśmy w Ewangelii według Łukasza [10:00] takiej która która jest traktowana jako no powiedzmy najmniej semicko mogą [10:07] ze wszystkich wangelin no i takie takie elementy również [10:14] również znajdziemy tak jesteśmy na poziomie takie mikro struktur czy na poziomie wersów byśmy mogli przeglądać ten tekst i wiedzielibyśmy że tego typu [10:24] struktury symetryczne paralelnych ja styczne one się pojawiają [10:30] po co one są Dlaczego one one tam są tak na poziomie mikrostruktury Można by [10:36] powiedzieć że mogą mieć walor Czysto estetycznym ale też organizują myśl [10:43] organizują sposób wyrażania się i wydaje się że jeśli będę ma rację to jeszcze [10:51] lepiej To widać na poziomie większych struktur gdzie już nie tyle badamy takie ścisłe zależności między słowami które się [11:01] pojawiają w tekście Ale spróbujemy szukać pewnych struktur na [11:06] wyższych poziomach No i do tego żeby że [11:12] spróbować to uzmysłowić co się dzieje będzie nam służyć dzisiaj 15 rozdział Ewangelii Łukasza tak uproszczeniu powiedzieliśmy [11:21] opowieści o synu marnotrawnym Wiemy że to opowieść rozpoczyna się [11:27] 11 wersja 19 rozdziału ale no zawsze kiedy czytamy jakikolwiek tak no to [11:34] ważne jest żeby przyjrzeć się temu co poprzedza na również temu co następuje [11:40] po tym tekście związku z tym Zobaczmy najpierw [11:45] co poprzedza prawda ten tekst tą historię popularnie nazywaną [11:53] przypowieścią o synu marnotrawnym pierwsze czy wersety stanowią takie wprowadzenie w sytuacje które której [12:03] dotyczy ta historia z moja przeczytam może te [12:09] trzy wersy zbliżają się zbliżali się do niego wszyscy celnicy oraz Grzesznicy [12:15] aby go słuchać faryzeuszem natomiast i znawcy prawa [12:21] przebrali mówili ten przyjmuje grzeszników i jada wraz z nimi opowiedział im więc taką przypowieść czyli sytuacji mamy [12:32] tutaj zarysowaną w bardzo jasny sposób [12:38] autorytety religijne tamtego świata jakby zgłaszają pewną pretensje do [12:46] Jezusa mówiąc o tym że on spotyka się z celnikami i grzesznikami którzy to No [12:53] niegodni są ich mniemaniu mniemaniu faryzeuszów i znawców prawa do tego żeby [13:00] spędzać z nimi czas w ten sposób żeby żeby być z nimi w jakiejś wspólnocie tak [13:07] można byłoby powiedzieć No i dalszy ciąg z tego co się dzieje w 15 rozdziale [13:13] Ewangelii No to jest odpowiedź Jezusa na tą [13:18] pretensje Tak wyrażoną w ten sposób przez faryzeuszów i znawców prawach No i [13:26] zaczyna się przypowieść tak w która została za sygnalizowana trzecim wersecie No i mamy tutaj słynną historię o owcach i stół tak z których [13:40] jedna się zgubiłam i wówczas ktoś pasterz tak [13:47] pozostawił na pustkowiu 99 szukał tej zagubionej [13:53] znalazł ją włożona na ramiona cieszył się po przybyciu do domu z wołu [13:59] przyjaciół oraz sąsiadów zachęcał ich cieszcie się wraz ze mną gdyż znalazłem moją zaginioną owce i siódmym wersecie ten ten obrazek jest [14:10] skomentowany ruchu my w ten sposób podobnie większa będzie radość w niebie [14:15] z powodu jednego upamiętniającego się grzesznika niż 99 sprawiedliwych którzy [14:21] nie mają potrzeby opamiętania czyli w siódmym wersecie Jezus objaśnia przypowieść mówi o tym że [14:31] no to owca tym tej historii symbolizuje nam [14:37] grzesznika no za chwilę spróbujemy sobie to skomentować tak w kontekście [14:42] No tej pretensji sformułowanej przez faryzeuszy i uczonych w piśmie ale na [14:47] razie na razie Przyjrzyjmy się temu ale pamiętając o tym że Jezus w ten [14:53] sposób odpowiada tak na na te pretensje faryzeuszów i uczonych w piśmie [14:59] Czyli mamy 11 obrazek ale Jezus nie kończy tak tej myśli można powiedzieć i [15:06] daje nam drugiej obrazek który jest ty paralelny tak znowu jest analogiczny tym [15:15] razem pojawia się kobieta i która posiada pewien majątek tak Jakiś nie [15:21] niespecjalnie duży zgubi głupi jedną drachmy z 10 które [15:26] posiada szuka znajduje tą drachma kiedy znajduję zwołuje przyjaciółki i sąsiadki [15:31] mówi cieszcie się wraz ze mną gdzieś należą drachmy którą zgubiłam [15:37] czyli ten obrazek jest bardzo analogiczny do tego pierwszego tak który [15:42] przed chwilą wybrzmiał i zakończony również komentarzem [15:48] teologicznym W którym dowiadujemy się że nota drachma w tym momencie ta Zagubiona [15:53] drachma to jest ten jeden grzesznik taki znaleziony rzecznik ten który się który [16:00] się opamiętał w tym momencie Czyli mamy dwa obrazki mówiłem o tym że my uważa że [16:08] właśnie taka binarność podwójność charakteryzuje w Sawicki sposób wyrażania się i dwa symetria i asymetria jest zauważalna na poziomie takiej z [16:20] ogólnej struktury narracyjnej tych dwóch historii tak gdzie one zorganizowane się bo są wokół na takiej struktury [16:30] zagubienie gubi się owca gubi się drachma ktoś jej [16:36] szuka odnajduje się jest odnalezienie i to odnalezienie budzi powoduje wielką [16:42] radość która jest dzielona z otoczeniem zapraszani są ludzie do [16:49] domu i tam wspólnie przeżywają tę radość i na końcu pojawia [16:55] się w obu przypadkach objaśnienie metafory dowiadujemy się że owca i drachma w tym momencie symbolizują grzesznika [17:07] powiedziałbym że tutaj w Jezus od używa takiej takiego zabiegu Tak pamiętamy że on odpowiada [17:18] faryzeuszow na na ich pretensje odwołuje się do czegoś co współczesne lingwistyka [17:23] kognitywna nazywa metaforami konceptualny mi czy odwołuje się do pewnych zjawisk które których doświadczamy tak na [17:33] zewnątrz i dokonuje przeniesienia pewnych schematów albo oznaczeń na sferę bardziej abstrakcyjną czyli No w tym [17:44] momencie moglibyśmy sobie powiedzieć tak że że faryzeusze i znawcy prawa formułując te swoje pretensje do Jezusa by pracują na pewnym przekonaniu tak ich [17:56] przekonaniu grzesznik to jest osoba tak jak tutaj na slajdzie zaznaczyłem która łamiąc normy tak Ona łamie notorycznie normy celnicy i Grzesznicy zwłaszcza [18:04] celnicy tutaj zdecydowanie są postrzegani jako takie [18:10] takie postacie każdy grzesznik tak zwłaszcza dla faryzeusza to będzie osoba nieczysta ktoś kto kto łamie normy i w związku z tym musi ponieść konsekwencje [18:19] którymi który jedną z takich konsekwencji Czy podstawą konsekwencją [18:24] jest wykluczenie ze wspólnoty No ktoś jest nieczysty ktoś jest czysty on Dopóki jest nieczysty to właściwie nawet nie należałoby się z nim [18:34] kontaktować No i Jezus tutaj ucztujących z nimi tak dzieląc wspólny [18:41] stół No można by powiedzieć że że stoi jakoś [18:47] tak w poprzek tak takiego takiego przekonania No i on próbuje je zmienić [18:52] Pokazując im te obrazy te metafory i myślę że można byłoby powiedzieć że że w [18:59] tych metaforach ogół tak owca i grzesznik tototo Jawi się nam ten [19:05] grzesznik jako osoba która się zgubiła i której trzeba szukać A czyli to nie jest [19:10] osoba teraz ma zostać tylko i wyłącznie ukarana i gdzieś wydalona poza obręb [19:17] wspólnoty ale ale z tej perspektywy Jezusa chodzi o to żeby ją znaleźć i [19:24] wciągnąć z powrotem No i to odnalezienie grzesznika powinno stanowić powód do [19:30] radości a nie do wyrażania pretensji tak jak to robili faryzeusze i znawcy prawa [19:37] więc te dwa obrazy mają mają taką refleksję nam wzbudzić w tych faryzeuszach jest dawcach prawa rodzi się pytanie dlaczego [19:49] dwa obrazy niejeden tak No i będę odpowie No właśnie bo na tym polega semicki sposób wyrażania się tak stawiamy zestawiamy ze sobą dwa obrazu [19:58] obok siebie szukamy podobieństw ale też szukamy pewnych różnic które które również mogą być mogą być znaczące Ale zostawmy na razie tą [20:11] taką binarną konstrukcję i Zwróćmy uwagę na to że po dziesiątym wersecie Jezus nie kończy mówić tak w tutaj 15 rozdziale tylko [20:22] przechodzi właśnie do opowieści Ta którą nazywamy opowieścią o [20:28] synu marnotrawnym i tutaj to powiedzieć już znacznie dłuższa 1132 więc więc nie [20:35] będę państwu jej całej cytował zwłaszcza że pewnie chyba wszyscy chyba wszyscy mniej więcej wiedzą jak ona jak ona przebiega wiemy [20:45] że młodszy syn No dokonuje rzeczy takiej skandalicznej [20:50] łamie pewne normy zachowań w stosunku do ojca zabieram swoją część majątku [20:56] odchodzi gdzieś daleko od domu gdzie gdzie spada na dno tak i to gdzieś [21:04] chodzi w nim refleksje która zmusza go do powrotu do domu [21:11] Witam paradoksalnie tak mimo że to kup dokonał dopuścił się rzeczy No nie [21:21] nieakceptowalny zupełnie spadł na samo dno No to wbrew nawet jego własnym [21:28] oczekiwaniom ten ojciec jednak czeka na niego i [21:35] no odczuwa wielką radość z tego powrotu młodszego syna organizując radość tak [21:44] organizując ucztę tak wyrażając radość w domu Gdyby tak zastanowić się nad [21:51] znowu strukturą taką fabularną bardzo ogólną tego co tutaj właśnie w tej [21:56] opowieści tej części Opowieści znajdujemy No to łatwo odnajdziemy te strukturę zagubienie się zresztą gdybyśmy zajrzeli do 32 wersu kończącego [22:07] cały ten passus to ojciec się tak mówi że trzeba było [22:12] się cieszyć ponieważ on się zagubił ale się odnalazł Tak więc [22:19] on wprost jakby tutaj nam nawiązują te słowa ojca do tej do tej struktury [22:25] związanej z zagubieniem się odnajdywaniem no i odnajduje się tak poprzez tutaj swój powrót do domu Tak czyli mamy drugi element strukturalny [22:34] który tam mieliśmy przy owce i drachmie i w końcu Wspólna radość w domu to to było również to co się manifestował o w tych dwóch [22:43] obrazkach tak na początku tej historii No i nieodparcie kojarzy się to nam [22:50] dodatkowo to odejście daleko od domu i później powrót i radość sytuacją owcy [22:58] grzesznika tak tego grzesznika który gdzieś tam właśnie odchodzi bardzo [23:03] daleko błąka się na bezdrożach i w końcu jednak odnajduje się wraca i możemy mówić o że radości [23:13] No i to jest Ta sekwencja dotycząca młodszego syna ale jest jeszcze starszy [23:18] syn starszy syn który reaguje jaki sposób [23:24] właściwie pretensjami tak w stosunku do ojca tak odnosi się mówi o swoim bracie [23:31] w sposób bardzo bardzo nieprzyjemny tam bardzo dosadne słowa [23:37] znajdujemy w tym tekście No i on odmawia wejścia tak na na tą ucztę w tym z tej [23:44] perspektywy możemy powiedzieć że on również łamie normy zachowań w takich [23:49] który są oczekiwane wobec wobec ojca No i [23:56] tak jakby troszeczkę ta struktura zaczyna się nam dopełniać tak on [24:02] powtarza że to jest jego taki koronny argument moja cały czas byłem tutaj w [24:08] domu przy tobie ja wykonywał wszystko tak jak było trzeba a [24:14] nigdy nie dałeś mi koźlęcia tak żebym mógł zorganizować ucztę i właśnie cieszyć się czymś tak na co na co ojciec odpowiada że przecież wszystko co mam [24:28] jest jest również twoje taka teraz jest sytuacja taka że należy się cieszyć [24:33] ponieważ twój brat na zaginął ale ale się odnalazł prawda Czyli my widzimy [24:40] widzimy tutaj po pierwsze takie skojarzenia nawiązania do tych [24:47] pretensji faryzeuszów i uczonych w piśmie który oni formułują prawda we [24:52] wstępie się z nimi spotykamy I ten starszy syn reprezentuje tutaj ich tak [24:58] jak młodszy syn może reprezentować celników i grzeszników jako owca [25:03] grzesznik zagubiony gdzieś z dala od domu No i to skojarzenie z faryzeuszami i znawcami prawa informującymi pretensje [25:12] no każe nam zadać pytanie Czy przypadkiem tutaj nie dopełnia się taka znowu militarna struktura symetryczna czy przypadkiem to nie jest tak że Jezus [25:22] chce powiedzieć w domu też można się zgubić tak jak drachma grzesznik się zgubiła i Zwróćmy uwagę na to że ta historia nie ma zakończenia takiego [25:33] klasycznego w sensie lekkim jakiego byśmy oczekiwali My dzisiaj my którzy opowiadamy historię w sposób linearny tak które mają początek [25:44] rozwinięcie i zakończenie i zakończeniu jest jakaś konkluzja tutaj historia się [25:50] urywam nie wiemy co zrobił starszy syn Chcielibyśmy Chcielibyśmy wiedzieć tak czy przed na ucztę [25:58] co się co się wydarzyło ale nie wiemy ale nie wiemy to byłoby również zgodne według Rolanda menu właśnie z tym takim samym sposobem [26:11] tworzenia konstrukcji na zasadzie koncentryczny właśnie na zasadzie na budowania symetrii struktur jedna na drugą po to żeby ktoś kto odbiera Ten [26:22] tekst mógł No zostawić sobie w bardzo łatwy sposób bardzo proste obrazy w [26:29] głowie taki nałożyć je na siebie tak to nie wymaga żadnego wysiłku tak to wymaga [26:35] tylko tego żeby zdawać sobie sprawę z konwencji tak w której jest prowadzona [26:40] opowieść czy wypowiada się ktoś kto ktoś kto zabiera [26:46] głos i w związku z tym no to ten brak zakończenia może stanowić takie rodzaj [26:52] No otwartego pytania tak do faryzeuszów i znawców prawa którzy [26:58] którzy mają pretensje może wy w tym momencie też troszeczkę się zagubi [27:04] liście tak w tym w tej waszej postawie niewłaściwej Powinniście się cieszyć [27:11] liście raczej szukać tamtych ludzi niż zatrzymywać się tylko i wyłącznie na [27:17] każe na tej takiej separacji ich [27:23] wykluczeniu ich ze wspólnoty tak czy się odnajdziecie w tym czy [27:29] wyjdziecie na ucztę tak Jezus jakby zaprasza ich tak poniekąd do tego żeby [27:34] spróbowali spróbowali się przełamać żeby spróbowali zmienić ten swój sposób [27:40] myślenia o tym kim jest grzesznik Jak należałoby wobec niego Jaką postawę zająć No i czy w związku z [27:50] tym w świetle tych historii opowiedzianej właśnie w ten sposób no takich pretensja którą formułują na początku 15 rozdziału rzeczywiście jest [28:02] czymś właściwym czy może jednak czymś co należałoby zweryfikować tak tutaj takie [28:08] wielkie otwarte pytanie przez brak tej końcówki moglibyśmy odnaleźć [28:16] także tak tak można byłoby to w takim dużym w telegraficznym skrócie [28:24] opowiedzieć pokazać w jaki sposób te struktury symetryczne działają na takim [28:29] poziomie Makro No i być może będę ma tutaj rację to już zostawiam [28:35] państwa ocenie być może dzięki takiemu spojrzeniu jesteśmy w stanie [28:41] troszeczkę pełniej troszeczkę głębiej zobaczyć całość tej tutaj [28:48] sytuacji z którą mamy do czynienia 15 rozdziale Ewangelii Łukasza [28:53] dziękuję Bardzo dziękujemy rzeczywiście [28:59] prowadzenie tych sami rozmów w jakby dodaję kolejną warstwę do tej znanej nam [29:07] wszystkim Przecież doskonale przypowieści mieści opowieści bez końca jak to sam [29:15] tutaj już zaznaczyłeś Ja się zastanawiam bo w gruncie rzeczy takich przypowieści [29:23] jest znacznie więcej no bo na przykład robotnicy w winnicy chociażby tam też [29:28] jest kwestia tego Sprawiedliwego i niesprawiedliwego traktowania gdzie jakby to [29:36] wszystko połączyć Na to wygląda na to że później to co zostało rozwinięte [29:44] chociażby w listach Pawła czy czy już dalej w [29:49] teologii chrześcijańskiej na tyle forma zbawienia jest jakby [29:55] niezależna od tego co robimy ale też od nart ale przede wszystkim od waszej [30:01] postawy naszego serca bardzo ciekawe Ciekawa jestem jak to [30:11] zrozumieni ówcześni jak taką przypowieść rozumieli ówcześni nie dowiemy się tego pewnie nigdy natomiast [30:21] mamy zapytaniu jednogłośnie nawiązuje do listów jak w [30:28] świetle tego co pan mówił wygląda kwestia poleceń listów Apostolskich żeby [30:33] nawet nie jadać z grzesznikami właśnie bardzo bardzo ciekawe prawda ale [30:40] myślę że trzeba to wszystko każdy każdy fragment interpretować jego własnym [30:45] kontekście tak tutaj ewangelię ewangelie synoptyczne mają mają swój własny [30:53] kontekst gdzie mamy no tam ta linia ta linia konfliktu powiedzmy Tak czy [30:58] napięcia w konflikcie ale jakiegoś napięcia przebiega między faryzeuszami [31:05] Jezusem taki gdzieś to przy okazji czy celnicy i Grzesznicy [31:11] miałem się jak właściwie taki pretekst do tego żeby [31:16] faryzeusze mogli zamanifestować No to że gdzieś tutaj kwestionują ten autorytet [31:23] Jezusa ten na który on się on się powołuje i ta linia napięcia gdzieś [31:30] tutaj jest zbudowana kiedy jesteśmy w listach No to ta rzeczywistość się [31:35] troszeczkę zmienia A kto logiczna nawet bym powiedział tak jesteśmy [31:41] rzeczywistości już kościoła takiego po zmartwychwstaniu po [31:46] zesłaniu ducha świętego tak po Pięćdziesiątnicy No i gdzie pewne pewne relacje takie które wewnątrz kościoła się [31:56] pojawiają napięcia wymagania które są stawiane [32:02] członkom kościoła pewnie się różnią tak od tego co [32:07] moglibyśmy tutaj w wyczytać z choćby z Witam was tego fragmentu Łukasza 15 więc [32:15] bym powiedział że w gry zająć się głębiej w kontekst i listów i Ewangelii [32:21] No tutaj szukałbym złagodzenia tego takiego napięcia w ten sposób No i pewnie Paweł też apostoł tak który [32:34] który No ma takie mocne prawda Przecież czasami apele choćby w pierwszym Liście [32:41] do Koryntian No nie wiem o to żeby oddać szatanowi tak pewnego [32:48] grzesznika ale po to żeby tam ciało uległo żeby to był problem ale żeby [32:56] dusza żeby dusza została zwabiona więc jakby tym nadrzędnym celem ciągle pozostaje zbawienie tego tego grzesznika i tylko konteksty się troszeczkę [33:06] zmieniają Także ja to widzę tutaj tak właśnie jak tam gdzieś na tym slajdzie [33:13] zaznaczyłem że ten system przekonań fryzyjskich jest taki że w sposób bardzo [33:19] ostry oddziela czystych od nieczystych i czy mnie czyści właściwie po prostu mają [33:25] gdzieś pozostać poza poza wspólnotą i tyle tak jakby nie było tego takiego [33:30] ruchu z ich strony no związanego z troską z próbą odnalezienia z próbą tego [33:37] żeby zrobić coś żeby oni wrócili A Jezus przedstawia to myślenie na te tory takie [33:42] no jednak trzeba ich szukać na i Paweł mimo tego że ostro traktuje chrześcijan którzy dokonują jakiś złych rzeczy no to ciągle ma jednak na myśli [33:53] dobro tam koniec końców to jest nastawione na na zbawienie na szukanie [33:59] na odnajdywanie tych grzeszników Także może nie ma tutaj aż takiej jakiejś jest [34:04] sprzeczności wielkiej tylko jest różnica kontekstów tak mi się wydaje jak się [34:09] oddziela elementy grecki trzebnickich co się w ogóle da ale jak mówiłem węzeł [34:15] gordyjski czasem prawda No bo język Mamy język mamy grecki [34:21] niewątpliwie niewątpliwie jest to język oryginału tak tutaj te wtedy koncepcję [34:27] aramejski czy hebrajskie które No opublikowałem troszeczkę w moim [34:33] poprzednim wystąpieniu tak dalej dalej bym z dystansem na nich podchodził do [34:39] takiej koncepcji które mówią że był jakiś semicki oryginał tak całości kompozycji wszystkich ewangelii zostały one [34:48] przełożone tylko na grekę więc tak naprawdę nie mamy oryginału mamy tylko grecki przykład Myślę że nie da się konsekwentnie tego do końca [34:58] obronić no Ale są miejsca w których łatwiej nam [35:05] widzieć że jesteśmy w grecko-rzymski kontekście bardziej niż semickim no pewnie chyba właśnie będą z racji tego kim on sam był tak tak jak u niego [35:15] to oddzielić tak można byłoby zapytać tak z jednej strony ortodoksyjny Żyd a z drugiej No jednak urodzony w tarsie obywatel rzymski [35:25] posługujący się sprawnie grecką retoryką grecką prawda No ale u niego [35:33] widzimy choćby obrazy tak różnego rodzaju które są zaczerpnięte z życia [35:38] greckich greckich rzymskich miast Natomiast w Ewangeliach widzimy no [35:44] choćby takie scenki jak jak ta z pasterzem prawda czy inne które nawiązują znowu do życia ludzi którzy którzy w Palestynie sobie funkcjonują i [35:54] ten świat Ten ich sposób myślenia tutaj tutaj widzimy także jest to taki [36:01] taki rzeczywiście splot ale takich Paweł tamten świat wielo [36:07] kulturowy który właśnie wątku z flatau w bardzo różnych [36:15] kontekstach także no to co ja tutaj widzę to to to struktury wypowiedzi tak [36:22] Czyli to co mogłoby być rzeczywiście charakterystyczne dla sami to przynajmniej No to chyba bym się zgodził [36:29] zrozumiałem menadżerze jest to coś takiego charakterystycznego dla semitów [36:34] należy jednocześnie jest to zapisane po grecku więc nie da się tego tych dwóch światów oddzielić od siebie czasem tak czasem nie [36:45] pierwsze jednostek i jeszcze jedno pytanie Która z Ewangelii zawiera [36:51] najwięcej syntetyzm ufaja ktoś dodam od siebie czy mógłbyś podać jeszcze takich przykłady takich właśnie bardzo [36:58] ciekawych rzeczy które są rozmawia z którym sobie nie zdajemy sprawę że [37:04] serii Mają semickie pochodzenie No to kwestia semityzm UFC cena [37:12] pesymizmu rozumianych kiedy Kiedy używamy pojęcia semityzm to mam na myśli [37:17] zapożyczenia do greki z języków semickich prawda w ten sposób bym to [37:24] zrozumiał no to by był taki można powiedzieć rzeczywiście osobny temat [37:29] wykładu bo na różnych poziomach to się to się rozgrywa [37:35] od po prostu takiego transferowania aramejski słów i [37:43] wprowadzania ich do tekstu greckiego czy hebrajskich prawda czasem [37:50] po takie czasami bardzo skomplikowane struktury składniowe które są zapisane po grecku [37:57] Ale jak sobie je przełożymy i przyjrzymy się temu Jak są zbudowane jak są łączone elementy No to Ewidentnie nie [38:08] jest to nie jest to takie czysto greckie taktyk to może być Faktycznie oddanie [38:13] jeden do jednego pewnych struktur semickich No także na bardzo różnych [38:19] poziomach to się rozgrywa natomiast która [38:25] Ewangelia jest najbardziej semicka No ja myślę że jednak mateuszowa byłaby tutaj na pierwszym miejscu No ze względu na to że faktycznie [38:37] odczuwamy właściwie na każdym kroku ten Klimat taki typowo [38:43] semicki od nie odnoszenie się do różnego rodzaju zwyczajów rytuałów które są [38:50] charakterystyczne właśnie dla tego świata semickiego [38:57] Łukasz pewnie gdzieś tam po drugiej stronie tego Spektrum by się nam zarysował Chociaż u niego Właśnie jesteśmy w [39:05] stanie znaleźć choćby struktury semickie czasami Niektórzy uważają że się Wzoruje [39:10] następcy chciałem troszeczkę ją nr taki taki klimat starotestamentowy [39:17] wprowadzając do tej swojej greki Ale z drugiej strony ma na przykład świetne wejścia takie jeżeli chodzi o stylistykę gdzie mamy gdzie mamy próbki takiej [39:30] znakomitej greckich hellenistycznej typowej No więc Mateusz na pierwszym [39:36] miejscu to już na pierwszym miejscu antysemityzm chętnie mogę Kiedyś kiedyś szerzej jeszcze szerzej opowiedzieć bo to też jest bardzo ciekawy temat tak nie [39:45] tyle struktury co właśnie kwestie zapożyczeń słów o tutaj może byłyby jakieś tutaj mogłyby jakieś zaskoczenia ewentualnie [39:55] się pojawić rzeczywiście to zapamiętam sobie i myślę [40:01] że to na pewno wykorzystamy przed nami za czas jakiś druga część poświęcona [40:07] modlitwie pańskiej jeżeli chodzi o sakury więc będzie to na pewno bardzo ciekawy temat a później weźmiemy się za [40:15] zapożyczenia więc mamy już pewien plan na twoje kolejne wykłady jeżeli chodzi o [40:22] dzisiaj to bardzo serdecznie dziękuję my troszeczkę zmieniliśmy w tej chwili [40:29] formułę tych wykładów są one nieco krótsze żeby państwa też nie zamęczać [40:34] Czy przydarzyło czy przesłuchali już później nagrań Także zapraszamy do zapoznawania się zapraszamy też oczywiście do [40:43] zadawania pytań w komentarzach Myślę że będziemy też starali się na bieżąco [40:49] udzielać nami odpowiedzi i zapraszamy też do przesyłania nasz państwa [40:56] propozycji do kolejnych wykładów także czy przez naszą stronę na [41:02] Facebooku czy za pomocą YouTuba czy nawet przez kontakt na naszej stronie i [41:11] Ninja się rozstaniemy będziemy spędzać resztę tego wczesnego jeszcze jeżeli [41:17] chodzi o lato wieczoru Miejmy nadzieję że przyjemnie to chciałbym państwa [41:23] zaprosić za dwa tygodnie ponieważ tak jak mówiłam podczas ostatniego spotkania wakacje Spotykamy się co dwa tygodnie chciałbym państwa zaprosić na kolejne [41:34] spotkanie które też będzie powiązane w gruncie [41:39] rzeczy z kulturą teologią I semickim właśnie [41:47] rozumieniem Biblii rodzice swoich dzieci dzieci swoich [41:53] rodziców czyli żyć w rodzinie długo i szczęśliwie nie będzie to poradnik z [41:59] gatunku tego jak być przez całe życie młodym zdrowym bogatym i szczęśliwy w [42:04] miłości będziemy rozmawiać o nazwie sprawdzimy co ma nam zależało Monia skarbnica żydowskiej mądrości w temacie rodziny [42:15] zdobędziemy z nich kilka wskazówek które mogą okazać się aktualne również dzisiaj [42:20] podstawą do dalszych rozważań będzie Dekalog wraz z jego rozwinięciem [42:26] interpretacji rabiniczne jej a w Meandry wskazówek [42:32] hebrajskich na temat życia rodzinnego prowadzi nas Izabela Bączkowska która [42:39] jest wykładowcą języka hebrajskiego I Starego Testamentu PWST w takim razie [42:46] nie pozostaje nam nic innego jak pożegnać się z państwem na dwa tygodnie [42:51] życząc miłego wypoczynku tym którzy będą mieli urlopy i miłego [42:59] oczekiwania na wypoczynek tych tym którzy na urlopie jeszcze będą czekać [43:05] a tym którzy już mieli urlopy to zazdroszczą nieco [43:11] kiedy no i do zobaczenia za dwa tygodnie widzenia i --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl