Okiem filologa: Semickie struktury w ewangeliach synoptycznych. Cz. 2

Rozwiń transkrypcję filmu

Okiem filologa: Semickie struktury w ewangeliach synoptycznych. Cz. 2 | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy wst online Bardzo się
  • cieszę że mogę z państwem się dzisiaj spotkać a w zasadzie że możemy spotkać
  • się ponieważ jest ze mną już doktor Sławomir torbus i zgodnie z obietnicą
  • Będziemy kontynuować serię drugich części wykładów które rozpoczęliśmy w
  • wakacje a dzisiejszy wykład zatytułowany jest semickie struktury w Ewangeliach synoptycznych i dzisiaj zajmiemy się
  • chyba najbardziej znanym tekstem pochodzącym z Ewangelii a
  • w każdym razie takim które najwięcej z nas zna na pamięć a mianowicie modlitwą
  • pańską przyjrzymy mu się właśnie razem z
  • doktorem sławomirem torbusem filologię klasycznym i wykładowcą awst Sławku Witam cię po wakacyjnie i zapraszam dzień dobry dobry wieczór Bardzo mi miło
  • że mogę po wakacjach wrócić do cyklu No i pozostajemy w kręgu takich badań
  • biblistycznych które koncentrują się na szukaniu semickich struktur językowych kompozycji semickiej tekstu
  • no i Przypomnę tylko może tym którzy może nie mieli okazji słyszeć pierwszej
  • części wykładu iż badaczy którzy właśnie zajmują się
  • analizą Biblii z tej perspektywy uważają że taką specyficzną cechą kompozycji
  • charakterystycznej dla takiego semickiego kontekstu jest symetria
  • symetria zwłaszcza bardzo często taka binarność podwój
  • struktur liczne powtórzenia które są symetryczne na bardzo różnych poziomach
  • mikro struktury i Makro struktury to tak ogólnie rzecz biorąc
  • no ostatnio zajmowaliśmy się fragmentem z Łukasza 15 i taką dużą partią tekstu i
  • obserwowaliśmy właśnie takie powtórzenia symetrię na różnych
  • poziomach kompozycji tekstu dzisiaj troszeczkę krótszym tekstem się zajmiemy
  • natomiast tak czy siak chciałbym żebyśmy jakby rozpoczęli od takiego rzutu oka na
  • kontekst w którym ten tekst się pojawia ja będę się zajmował modlitwą pańską w
  • wersji podanej przez Mateusza tak nie przez Łukasza tylko przez Mateusza więc
  • [Muzyka] pakujemy do szóstego rozdziału Ewangelii według Mateusza do wersetów 18 tylko przypomnę że ten rozdział
  • tekstu znajduje się No można powiedzieć w samym środku
  • takiej relacji z jednej z najdłuższych Czy właściwie najdłuższej mowy Jezusa
  • w która została odnotowana przez ewangelistów to jest tak zwane kazanie
  • na górze i 6 rozdział właśnie w środku tego kazania na górze w tej redakcji mateuszowej się znajduje i na początek
  • taki rzut oka na to z czego się składa ten fragment w ramach którego znajduje
  • się właśnie modlitwa pańska na razie tylko taki rzut oka żeby
  • państwo zobaczyli ogólnie strukturę pierwszy werset to będzie wprowadzenie za chwileczkę sobie Zobaczymy jak ono wygląda i następnie
  • są cztery takie jednostki z których każda zajmuje się troszeczkę
  • innym problemem pierwsza będzie dotyczyć jałmużny później dwie takie sekwencje
  • które są związane z modlitwą No i właśnie w tej drugiej sekwencji znajduje
  • się tekst Modlitwy Pańskiej i później jest kwestia postu
  • 6 rozdział jest wprowadzony przez pierwszy wers który mówi nam ogólnie o tym czego dotyczy problem w tym rozdziale który będziemy sobie czytać do
  • którego będziemy zaglądać ale ja przeczytam żebyśmy mieli taki Pełny obraz Uważajcie zaś abyście waszej sprawiedliwości nie
  • wykonywali przed ludźmi po to byście byli przez nich widziani inaczej nie
  • macie zapłaty od waszego Ojca który jest w niebiosach czyli ja tutaj wytłuściłem
  • to pojęcie sprawiedliwość po greckune i szósty rozdział będzie dotyczył
  • wykonywania tak zwanych uczynków sprawiedliwości takich typowych w
  • tradycji żydowskiej czyli modlitwa post i jałmużna tak te trzy elementy się tutaj pojawiają jako taki element
  • praktykowania takiej tradycyjnej sprawiedliwości czy ważności No i nauczanie będzie dotyczyć tego żeby unikać takiej jakiejś
  • ostentacji robienia tych uczynków sprawiedliwości na pokaz tak i sankcją jest to nie macie zapłaty od waszego
  • Ojca który jest niebiosach czyli ten pierwszy werset nas wprowadza problem
  • no i później znajdujemy Właśnie te trzy uczynki
  • sprawiedliwości o nich jest mowa w takiej kolejności jaką tutaj państwu widzą wersety 24 to jest jałmużna czy inaczej udzielanie wsparcia modlitwa w
  • środku która będzie złożona z dwóch elementów i na końcu post
  • i teraz to co na co chciałbym zwrócić uwagę po to też wprowadzam państwa w kontekst Modlitwy Pańskiej
  • Chciałbym zwrócić uwagę na pewien specyficzny sposób właśnie
  • skomponowania tego tekstu mianowicie na takie triady tak w przypadku poprzedniego wykładu
  • zwracaliśmy uwagi na binarność na podwójne powtórzenia na Takie struktury które są złożone z dwóch elementów dwuelementowe Natomiast
  • tutaj Niektórzy badacze zwracają uwagę na to że można byłoby
  • zaobserwować w ogóle na przestrzeni całej Ewangelii według Mateusza taką
  • tendencję do tworzenia trójek jeden
  • z badaczy właśnie przeanalizował nazywa się stasen Glen stasen
  • przeanalizował kazanie na górze pod tym kątem i uznał że ta główna część kazania
  • na górze w ogóle została skomponowana przez Mateusza na zasadzie trójek No i
  • tu w szóstym rozdziale szczególnie myślę wyraźnie to widać bo po pierwsze już
  • widzieliśmy na Makro strukturze że problem dotyczy trzech uczynków
  • sprawiedliwości tak modlitwa post jałmużna i teraz każdy z nich kiedy jest
  • o nim mowa No jest przedstawiany właśnie w takiej kompozycji trójelementowej
  • przez Mateusza czyli w części a tak jak tu widzimy na przykładzie jałmużny gdy
  • więc udzielasz wsparcia czyli wymieniamy nazwę tego uczynku sprawiedliwości nie
  • trąb przed sobą jak to czynią obłudnicy w synagogach i na ulicach aby ich ludzie chwalili Zapewniam was odbierają swoją zapłatę
  • Czyli mamy w części drugiej takiej negatywny przykład to czego nie należy
  • robić i w części C rozwiązanie propozycja tego w jaki sposób to powinno
  • się dziać lecz ty gdy udzielasz wsparcia niech twoja lewa ręka nie dowie się co czyni prawa aby twoje wsparcie pozostało w ukryciu A twój ojciec który widzi w
  • ukryciu odpłaci tobie No i to jest właśnie mowa o tym braku ostentacji i
  • każdy z tych elementów modlitwa post jałmużna jest trzy elementy
  • skonstruowane jest na zasadzie takich trójek kompozycyjnych
  • Proszę bardzo dowód w wersety 5.6 o modlitwie gdy się modlicie wymieniamy
  • nazwę uczynku Nie bądź jak obłudnicy gdyż lubią modlić się stojąc w synagogach na rogach ulic aby pokazać się ludziom Zapewniam was odbierają
  • swoją zapłatę negatywna postawa i rozwiązania a ty gdybyś się modlił wejdź
  • do schowka Zamknij ze sobą drzwi Pomódl się do swojego ojca który jest w ukryciu A twój ojciec który widzi w ukryciu odpłaci tobie widzimy powtórzenia całych
  • fraz tak nawet tutaj takie symetryczne symetryczna konstrukcja jakbyśmy przeszli później do postu to mielibyśmy identyczną sytuację czyli ja zwracam
  • uwagę na to że te trójki tutaj się pojawiają
  • podobnie w tej drugiej części dotyczącej modlitwy modląc się zaś
  • Nie paplajcie jak poganie bo myślą że zostaną wysłuchani dzięki swojej wielu mówności nieupodobnijcie się więc do nich gdyż wasz ojciec już wie czego
  • potrzebujecie zanim go poprosicie Czego nie robić i uzasadnienie i
  • rozwiązanie część cwy więc w taki sposób się módlcie i tutaj mamy właśnie wprowadzenie do modlitwy pańskiej tak w ten sposób zrobione czyli
  • ona jest odpowiedzią tak na jakiś taki problem który jest związany z
  • wielomówstwem Tak jak mówi wielomównością tak jak tutaj nam autor przekładu Proponuję i pojawia się modlitwa pańska
  • w wersetach od 9 do 13 i później mamy taki dwuwersetowe komentarz Można
  • byłoby powiedzieć takie odniesienie do treści do pewnych treści Modlitwy Pańskiej który w jakiś sposób koresponduje
  • z tą z tym wersetem pierwszym wprowadzającym rozdział 6 ale nie będę w
  • to wchodził bo chciałem się skoncentrować tylko na modlitwie pańskiej a w naszym nowym formacie mamy mało czasu więc nie chcę zabierać go na
  • to żeby analizować rzeczy które są poboczne No i właśnie
  • wersety od 9 do 13 tak Czyli ten ten rozbudowany trzeci element
  • kolejnej trzeciej trójki w tym szóstym rozdziale i ja chciałbym
  • państwu zaproponować znowu takie rozwiązanie które znalazłem
  • u badacza do którego już się odwoływałem na poprzednim wykładzie czyli francuskiego biblijny Rolanda mene które można znaleźć zresztą w książce
  • która jest przełożona na język polski jego taka dawna dawna książka
  • wprowadzenie do hebrajskiej retoryki biblijnej więc jak państwo mają okazję gdzieś zajrzeć to to można można spotkać również fragment poświęcony Modlitwie
  • Pańskiej i w odróżnieniu od takiego
  • zwykle spotykanego podejścia które dzieli modlitwę Pańską na 7 wezwań
  • robiąc linie podziału tutaj 3 + 4 tak Czyli mówią mówią komentatorzy
  • mamy tutaj do czynienia z siedmioma wezwaniami z których trzy pierwsze odnoszą się do Boga natomiast cztery do modlących się tak I co widać tutaj
  • choćby poprzez możemy zaobserwować widząc użycie zaimków osobowych święci imię Twoje przyjdź królestwo twoje bądź wola twoja
  • i później zmiana chleba naszego daj nam odpuść nam nie wódź nas nas zbaw prawda
  • zwykle analiza strukturalna Modlitwy Pańskiej kończy się na tym czasami
  • komentatorzy próbują też troszeczkę innych podziałów ale też nie będę w niej
  • wchodził ze względu na czas i skupię się na tym co zaproponował rolę
  • i on właśnie proponuje żeby spróbować
  • jakby konsekwentnie tutaj te trójki obserwować również na przestrzeni
  • kompozycji Modlitwy Pańskiej Czyli on to widzi w ten sposób że mamy trzy pierwsze
  • wyzwania które odnoszą się do Boga i rzeczywiście ten zaimek twoje twoja twoje się tutaj pojawia następnie mamy to wezwanie
  • dotyczące chleba które on widzi jako centrum tak tej
  • konstrukcji czyli tak zwana struktura koncentryczna tak używając terminologii
  • badaczy retoryki semickiej tak to są takie często spotykane konstrukcje w
  • których treść biegnie dociera do pewnej osi do pewnego środka
  • i później na zasadzie odbicia lustrzanego pojawia się symetryczna konstrukcja No odbijająca właśnie tą pierwszą
  • konstrukcję która przed tym centrum się pojawiła No i będę uważać że te trzy
  • wezwania tutaj pod tak na naszym slajdzie pod pod tą centralną częścią
  • One odbiciem lustrzanym w jakimś sensie na pewno w sensie strukturalnym za
  • chwilę się spróbujemy skupić na znaczeniu tych trzech pierwszych wezwań
  • na dodatek On obserwuje tutaj też takie symetrie w tych wezwaniach okalających tą część
  • centralną czyli bądź wola twoja i odpuść nam nasze winy pojawia się taki ornament
  • taki ozdobnik on go tak to nazywa w postaci takiego dodatku tutaj jak w
  • niebie taki na ziemi jak i my odpuszczamy naszym innowajcom
  • on to widzi jako dopowiedzenie właśnie do tego trzeciego i piątego wezwania i
  • one mają stanowić jakby taką ozdobną ramę dlatego Co znajduje się w samym
  • centrum dla mnie to wezwanie które znajduje się w centrum jest takim najważniejszym wyzwaniem
  • Modlitwy Pańskiej to wezwanie dotyczące chleba naszego
  • powszedniego dlaczego Dlaczego tak uważa między
  • innymi analizując właśnie już treść wezwań z
  • którymi tutaj mamy do czynienia zwraca uwagę na to No że gdybyśmy szukali takiego wezwania które odnosiłoby się bezpośrednio do
  • ojca tak który jest adresatem Modlitwy Pańskiej No to wyzwanie o to
  • żeby dał chleb w kontekście tamtych czasów zwłaszcza
  • No byłoby najbardziej adekwatne w odniesieniu do ojca tak pierwsze
  • wezwanie święci mnie twoje prawda
  • mówi o świętości Boga drugie o królestwie mówi o tym że
  • jest on królem tak bądź wola twoja będzie nas nakierowywać na myślenie o
  • nim jako o panu prawda jak w niebie taki na ziemi natomiast chleb daje nam
  • chleba naszego powszedniego dzisiaj no będzie rzeczywiście tutaj zgodziłbym się
  • z menerze najbardziej pasuje do tego do kogo modlitwa jest skierowana
  • podobnie gdybyśmy szli dalej ten który odpuszcza nasze winy Bóg miłosierny tak
  • nie budź nas na pokuszenie to jest jedno z takich ostatnio
  • kontrowersyjnych miejsc prawda w Biblii jeżeli chodzi o tłumaczenie to
  • może będziemy mieli czas żeby o tym porozmawiać ale ktoś
  • Kto w jakiś sposób nam pomaga tak można byłoby tak to widzieć tym jest Bóg zbaw
  • Uderz złego Czyli ktoś kto nas wyzwala więc to wezwanie o chleb centralne najbardziej według mene pasowało by pasowałoby do ojca No i teraz co jeszcze
  • na co jeszcze żyli Menem widzi na poziomie kompozycji na poziomie symetrii
  • to że rzeczywiście pewne elementy ze sobą tutaj
  • współgrają że można na poziomie nawet rytmicznym dźwiękowym zaobserwować
  • związki między tymi wyzwaniami z którymi tutaj mamy do czynienia i analizując próbując wejść troszeczkę głębiej No bo co z tego że
  • obserwujemy na poziomie kompozycyjnym prawda te zbieżności te symetrie czy coś
  • z tego jeszcze wynika dla naszego zrozumienia sensu Modlitwy
  • Pańskiej No tutaj Gdybyśmy byli właśnie konsekwentni i próbowali wyciągać wnioski na bazie
  • obserwacji strukturalnych No to musimy pamiętać że myśl tutaj tej koncepcji mene te wezwania z którymi tutaj mamy do czynienia one są odbiciami lustrzanymi
  • tak i w jaki sposób Mane próbuje widzieć relacje między nimi
  • No więc w jaki sposób będę widzi relacje między pierwszym i ostatnim wezwaniem
  • święć się imię twoje i Zbaw nas ode złego ja może tutaj
  • gdzieś powinienem mieć o mam tutaj grecki tekst tak żeby nie być żeby nie
  • być gołą słownym to Ostatnie wezwanie tutaj ma
  • taką frazę atutu Pony ru a po tu ponoeru i to jest to co jest tłumaczone od złego
  • tak w naszym w naszym przykładzie z tym wyrażeniem jest pewien taki problem że
  • ono jest niejednoznaczne ze względu na to że znajdujemy tam przymiotnik wersję
  • przymiotnika poneros który Zaopatrzony jest w rodzajnik bo język grecki używa
  • rodzajników i kiedy dodamy do przymiotnika rodzajnik to tworzymy rzeczownik prawda z takiego
  • z takiego z takiej formy greckiego słowa No i problem polega na tym że w tym
  • momencie ten rzeczownik pojawia się w takim przypadku język grecki odmienia rzeczowniki przez przypadki który jest identyczny dla form rodzaju męskiego i
  • nijakiego czyli ten przymiotnik Pony rozg gdybym zaopatrzył w rodzajnik męski
  • to znaczyłby troszeczkę coś innego niż bym go zaopatrzył w rodzajnik neutron
  • nijaki A w tym przypadku w którym tu jest obie te formy wyglądałyby tak samo No i my musimy zinterpretować czy chodzi o męski rodzaj czy nijaki gdyby to był
  • rodzaj nijaki to mamy właśnie przed sobą przekład który zakłada że mamy do
  • czynienia z rodzajem nijakim złego zapisane z małej litery będziemy rozumieć jako no jakiś rodzaj nieszczęścia Zbaw nas
  • od jakiegoś nieszczęścia od czegoś złego co może nas spotkać ale gdyby założyć i
  • będę zakładałby coś takiego że ten rzeczownik jest rodzaju męskiego tutaj
  • to wówczas to z Powinno zrobić się wielkie i chodzić będzie osobę osobę
  • złego Zbaw nas ode złego od diabła od od szatana i w tym sensie
  • yyy Pierwszy fragment tutaj próbuje nas przekonać do tego
  • pierwsze wezwanie i to ostatnie stoją ze sobą w kontraście w antytezie święć się
  • imię twoje chodziło o świętość prawda Boga które jest No zupełnej antytezie do
  • tego ostatniego wezwania gdzie gdzie wówczas jeżeli zajmiemy
  • jeżeli uznamy że mamy rodzaj męski tak no to ten zły to jest inna inna
  • rzeczywistość i my nie chcemy my nie chcemy w niej być Czyli tutaj widzi pewną pewną antytezę idąc dalej przyjdź królestwo twoje No i nasze
  • kontrowersyjne nie wódź nas na pokuszenie może rzeczywiście to pokuszenie nie jest tutaj najlepszym
  • rozwiązaniem ponieważ słowo greckie znowu żeby nie być gołosłownym pokaże państwu ta fraza brzmi tak Kaim
  • Czyli to co jest tłumaczone jako pokuszenie na pokuszenie to po grecku
  • jest pejra smon tej ras Mon No i raz Mon ma troszeczkę szersze znaczenie niż
  • Pokusa No i właściwie większość komentatorów tak jak sobie robiłem taki mały przegląd przed dzisiejszym spotkaniem jest zdania
  • że w tym kontekście Pokusa kuszenie przez Boga rzeczywiście nie bardzo ma
  • sens No już pomijam pomijam to że
  • rzeczywiście stałoby w takiej sprzeczności czy byłoby jakieś napięcie
  • wówczas z fragmentem z listu Jakuba prawda Gdzie jest mowa o tym że Bóg nikogo Przecież nie Kusi
  • No ale ale tutaj zakłada się że ten kontekst że to jest
  • próba próba i cała ta sytuacja która która jest związana z próbą tak Bóg niejednokrotnie Testamencie wystawia Izraela na próbę
  • Tak sprawdza jako testuje No to się wiąże z pewnymi napięciem z presją z
  • czymś takim nieprzyjemnym No i to tym czasownik tutaj jest mówił
  • wprowadzaniu W pewną sferę związaną z próbą i słaby człowiek modli się o to
  • żeby No niekoniecznie musieć być poddanym próbom No nie wiem przypomnijmy
  • sobie uchwała choćby prawda ze Starego Testamentu Jakim próbom jest poddawana
  • jego wiarę więc pewnie w tym kierunku byśmy mogli
  • tutaj iść i to byłoby też czy takie myślenie o pewnej sferze próby
  • jakiegoś napięcia jakiejś presji i tym że Bóg miałem Jest
  • proszony o to żeby nie wprowadzał nas w taką sferę w taką przestrzeń stałoby w
  • jakiejś relacji z nastaniem innej rzeczywistości tak być może
  • eschatologicznie tak Albo może w takim napięciu już ale jeszcze nie takim który jest charakterystyczne prawda dla na przykład
  • pawłowego myślenia ale tutaj mamy sferę Królestwa Bożego i My chcielibyśmy się
  • tutaj znaleźć raczej i prosimy Boga żeby nie wprowadzał nas w inną sferę tak
  • która No jak widzimy Zresztą tutaj poprzez ten spójnik ale no jest powiązana w jakiś sposób z tym złym który który też jakąś rolę
  • może tutaj odgrywać także gdzieś to obserwacje menne w jakiś sposób się
  • łączą z pewnymi obserwacjami takimi kontekstowymi
  • związanymi właśnie z tą z tym wezwaniem
  • dotyczącym próby czy pokuszenia co z trzecim bądź wola twoja no i tutaj
  • nomenę musi w jakiś sposób powiązać żeby być konsekwentnym To w jaki sposób musi
  • powiązać to wezwanie z tym wezwaniem numer 5 prawda i odpuść nam nasze winy no i mened tutaj jest zdania
  • że no po prostu ta wola o której byłaby mowa w trzecim wezwaniu ona no należałoby ją zawęzić jakoś w tym kontekście do
  • odpuszczania win tak do Miłosierdzia które ma się dziać
  • No w niebie i na ziemi i i obraz jest też związany z tym że i my odpuszczamy
  • naszym winowajcom tutaj taka ciekawostka jeszcze bo my mamy w przykładzie winy
  • prawda natomiast jak sobie popatrzymy na grękę to mamy tutaj słowo ta offailemata
  • i rzeczownik Toys of failetays dosłownie o filemata to są długi i ofel
  • to są to są dłużnicy więc mamy tutaj taką metaforę
  • związaną z długami tak no grzech wina jest jakby swego rodzaju zaciągnięciem
  • długu wobec Boga No więc będę chcąc być chcąc być konsekwentnym
  • z tą swoją teorią uważa że tutaj właśnie tą wolę należałoby zawęzić z
  • kontekstualizować to do kwestii związanej z odpuszczeniem win
  • i uważa że te wersety 14-15 tak które
  • następują tuż po modlitwie pańskiej wspierały jego tezę prawda bo tutaj mamy
  • do czynienia z swego rodzaju takim komentarzem czy do powiedzeniem do
  • treści modlitwy i ona dotyczy to do powiedzenia właśnie odpuszczania dosłownie upadków Bo jeśli odpuścicie ludziom ich upadki odpuści i wam wasze
  • ojciec niebieski jednak nie odpuścicie ludziom to I wasz ojciec nie odpuści wam waszych upadków więc będę uważał że ten 14 15 werset który tutaj się pojawiają w
  • jakiś sposób wzmacnia No to jego myślenia o tym że należałoby
  • w ten sposób wiązać ze sobą wezwanie trzecie i wezwanie piąte No i tak jak
  • mówiłem wcześniej chleb jest centrum jest to tym takim
  • najważniejszym Można byłoby powiedzieć wezwaniem Jeżeli byłaby to modlitwa poranna prawda No to takim wezwaniem w których w którym
  • prosimy ojca o to żeby no podtrzymywał nasze nasze istnienie tak nasz byt poprzez zapewnianie nam
  • [Muzyka] chleba naszego powszedniego to byłaby oczywiście w tym przypadku metonimia wszystkiego tego na co co się składa na
  • nasze życie Ja bym tak to czytał tak niektórzy
  • komentatorzy próbują widzieć tutaj jakąś głębszą jeszcze treść taką treść
  • może symboliczną ale wydaje się że chyba nie ma takiej
  • potrzeby żeby Szukając jakiegoś takiego pierwotnego znaczenia tej modlitwy
  • odwoływać się do koncepcji aż tak bardzo głębokich jakie czasami czasami się
  • spotyka czytając komentarze także no tak by tak by wyglądała ta struktura taką pozycja
  • w ujęciu francuskiego biblisty Orlanda mene
  • Ciekawe jest to że rzeczywiście to widzenie trójek tak tej
  • koncentryczności w jakiś sposób No jest harmonizuje z obserwacjami tych
  • biblistów którzy uważają że w ogóle cały kazanie na górze jest oparte o trójki a
  • niektórzy idą nawet dalej obserwując tam bodajże gdzieś przeczytałem 75 kompozycji triadycznych z których składa się w ogóle Ewangelia
  • według Mateusza mogłoby świadczyć o tym że miał jakąś taką tendencję do tego
  • żeby w kompozycji właśnie wykorzystywać trójki
  • Także ja tyle z mojej strony jeśli są jakieś pytania to chętnie
  • chętnie odpowiem pytania Oczywiście są Natomiast
  • rzeczywiście takie spojrzenie na strukturę którą jeszcze tutaj w tej chwili widzimy przez chwilę
  • no zupełnie wytrąca nas z kolejnym tego powtarzania
  • tak jak mówiłam na początku ta ten tekst jest chyba najbardziej znanym z całej i
  • w każdym razie znanym na pamięć Uczymy się go jako dzieci
  • chrześcijańskich rodzinach potem powtarzamy bardzo często w kościołach w
  • niektórych jest on elementem liturgii i w niektórych No nawet bez liturgii na
  • każdym bądź też prawie każdym nabożeństwie a w każdym razie na różnego rodzaju spotkaniach jest powtarzany i często Robimy to w taki sposób właśnie
  • bez refleksyjny a tymczasem mamy do czynienia z tekstem który No właśnie
  • jest bardzo bogaty w różnego rodzaju znaczenia w zależności od tego jak się
  • go odczytuje i tutaj ten kontekst właśnie semicki no też wprowadza nas
  • zupełnie inne świat zupełnie innych znaczeń jak w każdym razie inaczej rozłożonych akcentów i zacznijmy od tego
  • wielomówstwa bo mamy takie pytanie co autor miał na myśli mówiąc o
  • wielomówstwie bo modlitwa pańska też przecież zawiera sporo słów
  • No tak tam jest takie takie słówko
  • które nie jest jakby bardzo jednoznaczne battalu gessette
  • i ono na przykład może kojarzyć się z powtarzaniem z jąkaniem się
  • wręcz jest tutaj jakieś nawiązanie do być może tak to mamy spekulację mamy do
  • czynienia ze spekulacjami z jakimś sposobem modlitwy takim
  • pogańskim który mógł się wiązać z takim wielokrotnym powtarzaniem na
  • przykład różnych imion jakiś bogów po to żeby
  • to by się wiązało z jakąś magią przypisywaną słowom tak w bardzo często
  • w ramach religii pogańskiej tak jeżeli wypowiem odpowiednie słowo tak to
  • dopiero być może wtedy trafi ta moja modlitwa do odpowiedniego Boga i on tam załatwi problem z którym ja mam do czynienia
  • taki rodzaj ja nie wiem dzisiaj jakbyśmy skojarzyli sobie litanię prawda gdzie
  • gdzie ktoś powtarza wielokrotnie wielokrotnie wielokrotnie używając różnych tytułów tak na przykład jakieś jakieś modlitwy
  • to niektórzy spekulują że być może tutaj właśnie to gdzieś tam autor ma na myśli mówiąc o tym wielomóstwie Natomiast Zobaczmy
  • wy macie nie macie się tak modlić Wy możecie krótko bo wasz ojciec
  • doskonale wie za nim w jego poprosicie to co jest on doskonale wie co jest wam
  • potrzebne prawda natomiast gdzieś gdzieś tutaj ten ten pogański rodzaj
  • modlitwy być może Właśnie byłby związany z takim troszeczkę magicznym traktowaniem słowa Także to jest takie chyba
  • najbardziej powszechne rozwiązanie Z tego co
  • widziałem w komentarzach znaczenia tego czasownika który tutaj jest użyty jest bardzo specyficzny Ciekawe co mówisz bo w świetle ogromnej
  • popularności tej konkretnej modlitwy i tego co ją poprzedza właśnie ostrzeżenia
  • przez przed wielomóstwem sytuacja w której ona czyli ta modlitwa znajduje
  • się jako element takiego właśnie typowego wielobóstwa w wielu różnych
  • elementach Właśnie takich modlitw różnego rodzaju bo to nie tylko mówimy o
  • katolickim różańcu ale też wiele innych wyznań chrześcijańskich też
  • modlitwę Pańską włącza jej powtarzanie w różne swoje rytuały No to jest bardzo
  • ciekawe właśnie tak trochę przewrotnie bo ona była podana jako przykład Właśnie żeby nie traktować jej modlitwy sposób
  • magiczny prawda i
  • tak no idąc że co mogłeś o litaniach że same litanie w
  • sobie no jako elementy liturgii one nie miały tego charakteru magicznego Natomiast w takiej pobożności Ludowej stały się
  • rzeczywiście czymś magicznym tak samo jak chociażby różaniec że tam odmówienie iluś tam dziesiątek różańca czy z mówienie
  • jakiejś takiej czy innej litanii czy właśnie Medytacje chrześcijańskie
  • różnego rodzaju z powtarzaniem imion z różnymi takimi rzeczami no mają jakieś
  • konkretne działania ze strony Boga zapewnić i Jest to dość rozpowszechniony
  • pogląd powiedziałabym dalszym ciągu więc w tym kontekście rzeczywiście
  • przypomnienie o tym czym modlitwa ma być No jest
  • Wydaje mi się bardzo cenna zwłaszcza że jest to przypomnienie nie wynikające z jakichś tam szczególnej teologii tylko właśnie no z analizy językowej
  • No ale mamy Następne pytanie już już je czytam
  • jak do tego przekazu jak rozumiem w domyśle chodzi o ten przekaz o ją mówie
  • bo to pytanie z samego początku mają się działania charytatywne ogłaszamy w
  • mediach nie wiem czy to jest jakby ten sam problem bo co tutaj jest co tutaj jest problemem w tym szóstym rozdziale tak
  • jak zwracaliśmy uwagę na ten pierwszy werset nieobnoście się ze swoją sprawiedliwością czy to jest kwestia
  • pewnej pewnej motywacji tak do tego dlaczego ktoś podejmuje No na przykład
  • działanie wspierające kogoś innego czy po to żeby pokazać
  • jaki jest sprawiedliwy tak czy czy jego motywacją jest zupełnie co innego bo
  • weźmy gdybyśmy tutaj sobie cofnęli się troszeczkę wcześniej
  • to początek Modlitwy Pańskiej tak pobłogosławieństwach Jezus mówi Czyli
  • dokładnie w tym samym tekście prawda jesteśmy mówi żeby wasza światło świeciła tak wy macie być solą ziemi tak i ktoś mógłby powiedzieć również że no
  • mamy tutaj pewną sprzeczność tutaj mówi Słuchaj módl się po cichu tak żeby nikt tego nie widział pości tak żeby nikt nie wiedział że pościsz a wcześniej mówił o
  • tym że właściwie wszyscy mają widzieć że to wy jesteście światłością świata
  • Myślę że kontekst jest tutaj ważny i motywacja tak Po co w piątym rozdziale
  • tak nawołuje Jezus do tego żeby jego uczniowie byli światłością świata
  • tam pewnie chcieliby od tego uciec tak na przykład w kontekście jakiejś prześladowań tak tutaj musielibyśmy się jeszcze
  • mocniej w kontekst zagłębić Natomiast tutaj jest zupełnie inna sytuacja ktoś
  • chce pokazać swoją sprawiedliwość czyli pytanie jest o jego wewnętrzną motywację
  • do tego dlaczego on to robi No i myślę że to samo pytanie o
  • motywację byłoby do zadania w kontekście No działań medialnych tak charytatywnych No co tam gdzieś tak naprawdę
  • motywuje ludzi którzy chcą prowadzić tego typu jaka jest ich motywacja więc nie jestem pewien czy moglibyśmy
  • ten szósty rozdział No tak bezpośrednio przełożyć na na tego typu działalność
  • współczesną No i kwestie mediów prawda no Paweł też prowadził taką działalność
  • Apostoł Paweł zbierał pieniądze
  • na biednych w Jerozolimie chrześcijan prawda No i była to działalność
  • rozpowszechniona tak wszyscy o niej wiedzieli w kilku listach Prawda też mamy mowę o tym że Paweł prowadzi taką działalność zachęca chrześcijan do
  • wspierania innych No i myślę że znowu kwestia kwestia dlaczego on to robił
  • kwestia motywacji i szedłem chyba w tym kierunku Odpowiadając na tak zadane pytanie
  • włączyłam kilka dni temu jedna z naszych studentek
  • przypomniała cytat o którego się z takich sławniejszych chrześcijan że
  • misja nie polega na tym że w kółko mówić o Jezusie w zasadzie można w ogóle o
  • Jezusie nie mówić tylko żyć tak żeby ludzie o tego Jezusa pytali i wokół tego
  • rozwinęła się właśnie dyskusja Czy tego typu postawa to nie jest przypadkiem
  • właśnie życie na pokaz no i też właśnie sprowadziło się do tego że to nie chodzi
  • o to że my mamy właśnie na pokaz być chrześcijanami żeby ludzie się o to pytali tylko mamy żyć jako naśladowcy Chrystusa A te pytania ludzi to jest
  • jakby skutek uboczny tego i jeśli są fajną okazją do
  • podzielenia się naszą wiarą Marku czy chciałbyś jeszcze coś dodać
  • skomentować zapytać bo zawsze tak jest bardzo chętnie najpierw chciałbym się
  • odnieść do poruszonej do kwestii właśnie tego innego rozumienia nie wódź nas na pokuszenie ja jestem gorący zwolennikiem No innego tłumaczenia tego z dwóch
  • powodów chyba kiedyś dawniej dawniej naprawdę to była chyba prośba żeby Bóg
  • oszczędził prób czy tych z szatanem i tak dalej Natomiast dzisiaj brzmi to dla
  • przeciętnego Polaka tak jakby to było odpowiedzialny No za to że człowiek jest
  • kuszony że przeżywa pokusy więc no tutaj w różnych tych
  • nowych przekładach różne są próby Myślę że że to jest bardzo bardzo ważne żeby
  • trochę inaczej tłumaczyć to żeby uwolnić Boga od od tego podejrzenia że to on po
  • prostu sprawia No że ludzie są kuszeni do złego ale chciałem a propos tej
  • patrzy na tą strukturę Zrobiłem sobie tutaj screena zanim została włączona prezentacja i myślę że są bardzo ważne konsekwencje teologiczne takiego
  • odczytania Modlitwy Pańskiej bo pierwsza rzecz to całe Centrum tak czyli jakby to
  • Dokąd zmierza myśl jest tutaj taka bardzo anty można powiedzieć spirytualistyczna prawda bo to jest jakby życie takie nowoczesne kwestia
  • jedzenia egzystencji położone w Bogu to jest pierwsza rzecz No powiem tak
  • wyobrażałbym sobie żeby tą tym centrum modlitwy była była jakaś sprawa duchowa
  • Nazwijmy to na druga rzecz ta bądź wola twoja tak jakby ta modlitwa sugerowała
  • że najważniejsza sprawa dotycząca woli bożej to jest to żeby było przebaczenie
  • żeby ludzie tak przebaczali odpuszczali innym winy No dla mnie to są dwie bardzo ważne Takie konsekwencje teologiczne takiego
  • odczytania i bardzo ciekawe ważne i powiem tak No ja za tym idę
  • Dziękuję Dziękuję za komentarz tak właściwie co do tej pokusy może jeszcze
  • mogę się odnieść No to tak jak powiedziałem no pejoras MOS raczej raczej
  • również zgadzałbym się z tym że nie jest tutaj kuszeniem tak w tym w tym
  • kontekście tak to greckie słowo raczej bym bym szerzej
  • rozumiał ktoś sobie otworzyłem w międzyczasie słuchając
  • objawienie Jana czy apokalipsę Świętego Jana III rozdział
  • 10 werset tak który też w jakiś sposób do eschatologii by nas tutaj odnosił w
  • tym kontekście nie chcę powiedzieć że to wezwanie dotyczy jest patologii Wydaje mi się że w szerszym sensie tak ono tutaj się pojawia ale mogłoby również i
  • tam jest napisane tak ja tutaj przekład dosłowny Piotra Zaręby cytuje ponieważ zachowałeś naukę moje wytrwałości i ja Zachowam cię od godziny próby która ma
  • nadejść na cały zamieszkały świat by doświadczyć mieszkańców Ziemi i to jest właśnie pejra z most tak W takim sensie eskatologicznym i to co jest ciekawe w
  • tym kontekście to jest to że Bóg mówi to jest fragment listu do kościoła w
  • filadelfii że ci chrześcijanie będą od tego peiras Moss
  • uwolnieni prawda I w tym sensie ta próba gdzieś tutaj się pojawia ale to jest co
  • innego niż kuszenie tak właśnie takie typowe także być może też kwestia
  • polszczyzny tutaj jest Ja tego nie sprawdzałem może to pokuszenie w dawnej
  • polszczyźnie też miało jakieś szersze znaczenie Ale to tylko tak sobie spekuluje
  • Więc no myślę że tak coś tutaj jest na pewno do zrobienia z tym z tym przykładem
  • tam była jakaś propozycja taka różne rzeczywiście te propozycje te
  • propozycje są ale to nie będę nie będę w to wchodził No i te dwie konsekwencje No
  • tak teologiczne rzeczywiście No myślę jak najbardziej też bym się
  • zgodził tutaj nie rozwijałem tej kwestii chleba tak bo tak jak mówię są
  • komentatorzy którzy próbują rozumieć ten chleb zwłaszcza że próbują go rozumieć właśnie tak trochę mistycznie wręcz tak czasami
  • czasami zwłaszcza w katolickich komentarzach można znaleźć odniesienia do Eucharystii tak w tym miejscu Wydaje mi się że nie za bardzo tak dałoby się
  • znaczy można byłoby na zasadzie jakiejś recepcji takiego nie wiem późniejszego
  • nabudowywania pewnych treści szukać pod tym chlebem prawda o którym tutaj jest
  • mowa taki taki treści bardziej teologicznej No ale wydaje mi się że w
  • tym kontekście jednak chodzi o codzienny byt człowieka który zwraca się do ojca
  • No i znowu tak konteksttualnie pasuje do tamtej rzeczywistości No kto inny Jak nie ojciec udziela wsparcia utrzymuje
  • godzinę tak to wszystko jest na jego głowie więc najbardziej adekwatne wezwanie do ojca to jest właśnie to
  • centralne tak tutaj myślę no i bądź wola twoja od późną nasze winy Myślę że rzeczywiście takie piękne piękne dwa wezwania które
  • okalają potrzebujemy przebaczenia potrzebujemy chleba myślimy o przyszłości o eschatologii o
  • tym że przyjdzie królestwo i chcemy żeby Imię Boże się uświęcało prawda Także wychodzi taka piękna modlitwa która dotyczy i
  • teraźniejszości jest patologii i rzeczy codziennych i No taka
  • nawiązując do tego wielomówstwa tak niewielkich w krótkich słowach tak
  • wyrażająca bardzo wiele treści jednak gdyby to próbować właśnie czytać w ten
  • sposób także dzięki za komentarze No ja tutaj powiem że nie uwolnimy się
  • od tego pokuszenia bo mamy jeszcze jedno pytanie w międzyczasie Skąd wzięło się zawężenie tłumaczenia do nieódź nas na pokuszenie i czy występuje
  • tylko w języku polskim No nie wiem nie sprawdzałem innyjęzycznych tak
  • przykładów natomiast peiras most może znaczyć pokuszenie po prostu także to
  • jest kwestia wyboru tutaj tłumaczenia Tak możemy rozszerzyć możemy zawęzić
  • tak jest no to jakby normalny proces związany związany z tłumaczeniem ja
  • teraz tłumaczę akurat jestem na takim etapie tłumaczenia homili Jana
  • Chryzostoma tak i tam bardzo takim ulubionym tematem który on
  • porusza to jest pejoras Moss właśnie to słowo i tam w kontekście Pawła to są
  • homili Nadzieja Apostolskie i dotyczą tego co Pawłowi się przydarzało no i
  • Pawłowi się przydarzało mnóstwo pei raz moich właśnie prób właśnie jakiś takich
  • problemów 20 rozdział Dziejów Apostolskich 19 werset Paweł mówi że on pracował wśród łez i pejora z mojs i prób także no jak
  • najbardziej można to payeras most właśnie tutaj tak rozumieć jak widać że
  • tak powiem native speakerzy starożytni również w ten sposób
  • to rozumieli Natomiast ja nie znam historii recepcji że tak powiem
  • takiej późniejszej tego miejsca w Biblii być może gdzieś nastąpił jakiś problem zwykle jak coś się dzieje z
  • tłumaczeniem to bibliści się odwołują do błędu Hieronima tak który Coś źle
  • przetłumaczył i wiemy że Hieronim akurat zajmował się mocno tłumaczeniem również Modlitwy Pańskiej
  • być może tam coś jest takiego po łacinie tam nanos indukas intentacionem to brzmi
  • tentatio czyli jakaś rzeczywiście taka taka próba taka Pokusa bardziej tak być
  • może łacinam być może Wulgata gdzieś tutaj miała jakiś wpływ tak ale no jest to do sprawdzenia na pewno chętnie sobie
  • pogrzebie zobaczę jaki tam łańcuszek miał miejsce i na ostatni raz kiedy błędy czy powiedzmy jakieś takie
  • przeinaczenia wzbogaty mają wpływ na czy tłumaczenia czy takie popularne
  • treści No mogą być różne różne czynniki tak
  • które które mają na to wpływ No często rzeczywiście jakiś błąd tłumacza
  • Czy jakaś propozycja nie chcę powiedzieć błąd Tak może może to za duże słowo ale
  • jakaś propozycja tłumaczeniowa ze względu na przykład na autorytet tłumacza gdzieś tam się przebija tak mocno do świadomości że tradycja ją
  • przyjmuję taką wersję i później ona ona idzie gdzieś dalej
  • do przodu Także Chętnie to sprawdzę i być może
  • na ten temat spotkanie bo to jest pokuszeniem no tak tak jak
  • [Muzyka] było takich fragmentów w których
  • właśnie interpretacja jest kluczem dorozumienia również teologicznego
  • niż interpretacja tak to w większości przypadków to nie jest po prostu przenoszenie jeden do jednego treści No po prostu czasami się
  • Zapewniam nie da tekst tak zrobić i No to tak jest
  • podobnymi pojęciami bo są zakorzenione na przykład tej samej kulturze Ale są
  • osoby bliskie więc też się nie da Co dopiero mówić o językach które na
  • przykład mają zupełnie inny zestaw znaczeniowy za sobą w tej chwili
  • Sławku Bardzo bardzo ci dziękuję ja dziękuję bardzo ciekawy temat i myślę
  • że właśnie różne takie tematy związane z
  • językiem był bezpośrednio Będziemy na pewno w tym roku kontynuować a państwa chciałam zaprosić na kolejną część drugą naszych
  • wakacyjnych spotkań i tym razem spotkamy się z Izabelą bućkowską która będzie opowiadać nam o
  • rodzicach swoich dzieci o dzieciach swoich rodziców a w zasadzie właśnie tę
  • drugą część dzieci swoich rodziców pierwsza część była poświęcona
  • obowiązkom które wynikają z Biblii z przykazań i
  • które przekazuje Talmud dzieci w stosunku do rodziców druga
  • część będzie poświęcona właśnie rodzicom i tym jakie oni mają zobowiązania i w
  • jaki sposób mają traktować dzieci Podstawą rozważań w dalszym ciągu będzie
  • Dekalog wraz z jego rozwinięciem w interpretacji adminicznej czyli nieco
  • inne niż to tę którą zazwyczaj zazwyczaj doświadczamy z waszych
  • kościołach jest to bardzo ciekawa interpretacja Zapraszam państwa zresztą też do wysłuchania części tego wykładu który jest też już
  • na YouTube Zresztą na YouTubie znajduje się też pierwsza część wykładu doktora korbusa i wydaje mi się że temat jest warty
  • kontynuowania dlatego że też rzucę troszeczkę inne światło na to jak Jaka
  • była konstrukcja rodziny również w Izraelu jak tam konstrukcje rodziny w
  • tej chwili twórczo rozwija właśnie judaizm No a jeżeli chodzi o dzisiaj to
  • raz jeszcze bardzo bardzo serdecznie dziękuję tobie Sławku państwo za ciekawe
  • pytania i do zobaczenia za tydzień dobranoc dobranoc
Pobierz transkrypcję (TXT)