Okiem filologa: Porneia w Nowym Testamencie

Rozwiń transkrypcję filmu

Okiem filologa: Porneia w Nowym Testamencie | EWST online

  • A jak rozumieć używany w Nowym Testamencie termin Kornelia czy odnosi
  • A jak rozumieć używany w Nowym Testamencie termin Kornelia czy odnosi
  • się on do prostytucji czy może do wszelkiego rodzaju aktywności seksualnej poza małżeństwem Jak rozumieć tak zwane wyjątek Mateuszowi gdzie mogła oporna
  • jako jedynym możliwym powodzie pozwalający na oddalenie żołądku i
  • łańcuchu Dobry wieczór państwu jest wtorek 19:00 rozpoczynamy WSB online
  • dzisiaj temat bardzo ciekawy bardzo dla niektórych nawet kontrowersyjny jedno z
  • najpopularniejszych słów w dzisiejszym świecie wyszukiwane w
  • internecie pochodzi od tego zwrotu którym będziemy się dziś zajmować to
  • słowo to dzisiaj wywołuje liczne spory i kontrowersje nie tylko wśród teologów
  • ale zbierają się nie również w Mrągowie i właśnie o kim filologa będziemy
  • oglądać na słowo porneia Nowym Testamencie a w szczególności spoglądał
  • będzie na nie okiem psychologa dr Sławomir torgus który jest login klasycznymi wykładowcą WSB Sławku zapraszam dzięki bardzo dobry wieczór
  • Na początku chciałbym podziękować za inspirację do zajęcia się tym tematem
  • która niedawno się pojawił A ze strony jednego
  • z naszych można powiedzieć byłych studentów PWST jednak pana Jacka
  • kerouaca Wiem że pewnie gdzieś tam jest także dziękuję panie Jacku za inspirację
  • i tutaj nabrałem odwagi do tego żeby spróbować się przymierzyć dom do tego trudnego tematu Jak się zorientowałem
  • czasu było niewiele więc postanowiłem że zatrzymam się na takim na takiej próbie przeglądu sytuacji
  • zarysowania jakichś kwestii właśnie które wiążą się z użyciem tego słowa No
  • zarówno w starym jaki w Nowym Testamencie pewnie przede wszystkim w Nowym Testamencie No ale ten kontekst wcześniejszy to jest nam potrzebny także
  • Spróbuję Spróbuję tutaj przejść przez te takie istotne istotne kwestie które
  • udało mi się wyłapać tak w tym dość takim krótkim okresie czasu nie miałem okazji troszeczkę głębiej wejść w tę kwestię
  • będę się spierał i państwu pomagał za pomocą prezentacji która powinna się już
  • wyświetlać No i na pierwszym slajdzie rzeczywiście
  • Chciałem Chciałem wyświetlić ten wyjątek tak zwany wyjątek mateuszowy Czyli dwa
  • miejsca z Ewangelii według Mateusza w których odwołuje się Ewangelista do słów Jezusa dotyczących rozwodu i gdzie właśnie
  • pojawia się to słowo porneia które mamy w tytule dzisiejszego naszego spotkania przypomnijmy sobie jak to jak to brzmi
  • Pierwszy fragment jest z Kazania na górze także bardzo takiego ważnego tekstu jak wiadomo takiej najdłuższej mowy Jezusa Jaką mamy czy
  • zarejestrowaną na kartach Ewangelii no i tam odnosząc się do różnych kwestii
  • związanych z przestrzeganiem prawa między innymi
  • znajdujemy takie takie słowa Jezus mówi tak każdy kto oddala swoją żonę
  • poza wypadkiem nierządu tak tutaj jest jednego z przykładów
  • skorzystałem po grecku Widzimy tutaj nawiasie słowa projekt Oslo górnej z
  • Także mamy właśnie tą wspomnianą porównuję narażają na cudzołóstwo i
  • tutaj też do włączyłem ważne słowo które dzisiaj też się przewinienia jeszcze
  • tych rozważaniach moich hen i
  • które jak widać jest no ma niesie ze sobą inne tutaj troszeczkę konotacje
  • inne inne znaczenie tak to by oddaloną wziął za żonę dopuszcza się cudzołóstwa
  • i znowu pojawia się to drugie słowo mój Chata jest właśnie czyli mamy porneia i
  • czasownik mój Hello który to wybrzmiewa właśnie w tym fragmencie
  • i w19 rozdziale tej samej ewangelii w dziewiątym
  • wersecie mamy właściwie powtórzono mną te kwestie
  • troszeczkę innymi słowami A powiadam wam kto oddala swoją żonę Chyba wypadku
  • nierządu właśnie tam się pojawia nasza porneia nabierze inną popełnia cudzołóstwo moich a ja taka sama kombinacja słów nikt oddalono bierze za
  • żonę popełniać mnóstwo moich ale mój tata i Czyli też też mamy konsekwentnie
  • tą tutaj kombinację taką kombinację dwóch
  • słów porneia moich a ja używanych albo rzeczownikowo albo czasownik owo
  • No i jak wiadomo Pewnie wszystkim państwu spór toczy się przede wszystkim
  • wokół rozumienia tutaj znaczenia tego wyjątku cóż to właściwie
  • za wypadek w którym Jezus przewiduje że można byłoby oddalić żonę
  • co się kryje pod tym pojęciem porneia tutaj Jak widzimy Już już pierwsza
  • sugestia się pojawia ze strony tłumacza tak z którego tekstu Korzystamy i słowo
  • nierząd się nam nim pojawia który jak zajrzymy
  • do słownika języka polskiego w naszej polszczyźnie oznacza albo
  • prostytucje taki i częściej albo anarchia brak rządu Polska nierządem
  • stoi Pamiętamy pamiętamy takie sformułowania z nieco dawniejszych
  • naszej literatury No i skoro tak skoro skoro tłumacza zdecydował się na nierząd
  • Czyżby Oznaczało to że Jedynym wyjątkiem który dopuszcza
  • rozwód oddalenie oddalenie żony Byłaby sytuacja w której mamy do czynienia z konstytucją Jak można było się domyślać z
  • konstytucją związaną z zachowaniem z zachowaniem obejrzeć oddalonej żony tak zapewne a nie w innym kierunku także
  • kiedy czytamy Takie przykłady i czytamy się w znaczenie głowa no to nas udałoby
  • się takie skojarzenia ale Czujemy że coś tutaj chyba nie do końca nie do końca można byłoby się zgodzić czy ciężko byłoby się
  • zgodzić z takim postawieniem sprawy więc idziemy dalej W takim razie zapraszam na taką podróż po po po
  • greckich słupkach które są oparte na tym rdzeniu na którym rzeczywiście tak jak
  • Joanna to powiedziała to słowo które dzisiaj dzisiaj przy
  • którym przesycony jest tak internet w dużej mierze faktycznie na tym rdzeniu
  • jest zbudowane i w kontekście biblijnym mamy
  • do czynienia z różnego rodzaju odmianami słów które na tym rdzeniu porn są oparte i tutaj takie krótkie zest Nie
  • nie ja się skoncentrowanym na porneia tak jako takim najbardziej może
  • rozpoznawalnym pojęciu i ono też pojawi się najczęściej
  • jeżeli chodzi o Nowy Testament tak mówię tutaj o Nowym Testamencie 25 razy w
  • nawiasie zaznaczam że pięć razy w pierwszym Liście do Koryntian 7 razy w objawieniu janaczyk w apokalipsie Świętego Jana to jest ciekawe bo właśnie
  • te dwie księgi przede wszystkim one zawierają
  • najliczniejsze odniesienia właśnie do tego rdzenia używają różnego rodzaju
  • usług opartych na tym rdzeniu Born będziemy się przyglądać zastanawiać co
  • to znaczy ale porneia jest tym takim najczęściej im w używanym słowem i jego
  • znaczenie nas najbardziej interesuje dzisiaj na drugim miejscu mamy porne 12
  • razy pojawiające się w nowym momencie znowu objawienie Jana na czele e55
  • wystąpień Jest to forma która opisuje prostytutkę nierządnice prostytutkę tak tutaj czy
  • zależy czy się posłużymy może takim trochę starszym czy trochę nowszym pojęciem później mamy pornos 10 razy użyte w tym
  • pięć razy w pierwszym Liście do Koryntian i to jest męska forma tego słowa porne czyli mówimy o prostytucji męskiej tak tym
  • razem do tego mamy ośmiokrotnie użyty czasownik płynęło prostytuować się trzy razy w pierwszym
  • się do Koryntian i znowu pięć razy w objawieniu w objawieniu Jana Izrael jest
  • jeszcze takie taka kombinacja tak przyimka z czasownikiem pudełek płynęło
  • w liście gdy w77 Warsie który No też jest związanym z
  • prostytuowanie m3lee mamy taki przegląd słów które oparte są na tym rdzeniu i
  • pojawiają się rzeczywiście w Nowym Testamencie
  • znaczenie No mamy pewien problem wracając do porneia tak przede wszystkim bo ono będzie naszym tutaj punktem odniesienia
  • to nie są oczywiście jedyne katalogi jedyny to nie jest
  • jedyny katalog występków czy grzechów w których pojawia się pojęcie porneia to które tutaj państwo Teraz widzą czyli 15 rozdział
  • Ewangelii według Mateusza 19 werset gdzie czytamy serca bowiem pochodzą złe
  • myśli zabójstwa cudzołóstwa i to moich a i Proszę zwrócić uwagę na to drugie
  • Pojęcie które naszym wyjątku Mateusz owym się pojawiło ono Również tutaj
  • się znajduje jest wyodrębnione jest czymś innym niż pełnej i w czymś innym
  • niż pełnej i która Jak widzą państwo w różnych przykładach w różny sposób są
  • tłumaczone te pożarnej i tutaj Czynny rozpustne ale Biblii Warszawskiej po
  • prostu rozpusta Biblii warszawsko-praski w zdania Biblii Gdańskiej wszeteczeństwa
  • w Biblii Poznańskiej nieczystości u wujka poróbstwo na przykładzie dosłownym
  • rozwiązłe czyny gdybyśmy się zaczęli zgłębiać w
  • znaczenia tych różnych tutaj pojęć to one były zwykle się różniły tak czymś od
  • siebie byłyby jakimś sensie synonimiczne ale ale widzimy że tłumaczę próbują w
  • różny sposób tutaj podejść do sprawy i dają nam różne rozwiązania tłumaczeniowe No co świadczy o tym że
  • nie ma jakieś takie jedno myśl Chciałbym Co do ustalenia znaczenia tego tego
  • pojęcia związku z tym sięgnijmy sięgnijmy do samego początku pamiętając o tym że
  • etymologii słowa nie jest nieco niebezpieczne ale jeżeli jest używane w
  • sposób taki zrównoważony to ono Może nam coś cokolwiek powiedzieć a na pewno coś
  • o historii danego słowa bo tak króciutko przez historię tego słowa tego rdzenia
  • Born sobie przejdziemy No i ustalenia filologów na ten moment
  • są takie że należałoby ten rdzeń odnosić etymologicznie do
  • takiego słowa jak pewnymi tutaj mamy pewne Born tutaj to wymiana samogłosek o
  • bardzo częsta się pojawia i kojarzy się ze sprzedażą sprzedawać to znaczy sprzęt
  • mać no i wyjaśnienia które zwykle znajdujemy Prowadzą nas w stronę takiego
  • obrazu gdzie widzimy handel niewolnikami i
  • takie skojarzenie tutaj budują badacze którzy się tym zajmują
  • tą kwestią etymologii że ci sprzedawanie niewolnicy czy niewolnice No bardzo
  • często właśnie No później pełnili takie funkcje takie funkcje seksualne taki właśnie w stronę
  • prostytucji nas To wszystko prowadzi rzeczywiście
  • bardzo dużo od samego początku tak mówię tutaj już okresem Grecy pogańskiej bardzo dużo kontekstu wprowadzi nas w
  • stronę prostytucji faktycznie i tutaj Fran ze słownika etymologicznego szansę na państwo widzą tak różnego
  • rodzaju złożenia Właśnie na tym rdzeniu Prowadzą nas w różnego rodzaju konteksty
  • a zwykle związane z prostytucją także etymologia słowa Jego początki gdzieś
  • właśnie z tą sprzedażą powiązane faktycznie Prowadzą nas w stronę prostytucją ale ciągle mieliśmy w głowie wyjątek mateuszowy czy rzeczywiście
  • należałoby tam pod tą porneia ten wyjątek podstawiać właśnie prostytucje
  • także że ten że ta porneia należała należałoby ją rozumieć właśnie w ten
  • sposób Pójdźmy dalej do łaciny sobie pójdziemy ponieważ tutaj taka ciekawa obserwacja
  • też etymologiczna już jeżeli już jesteśmy tak przy przy tych kwestiach to
  • na język łaciński No to słowo
  • zaczęto przyrodzenie te pojęcia słabo zbudowane
  • na tym rdzeniu zaczęły być tłumaczone przez odniesienie do łacińskiego słowa furmiks później znajduje swój wyraz w angielskie
  • sobie formie cation tak które kojarzymy które kojarzymy dość szeroko które
  • rzeczywiście na przykład w tym Games Version w tym tłumaczeniu pojawia się tam gdzie mamy mamy porneia cóż to była ta for nic chodzi on takie przejście o
  • bramę sklepiony łukami tak można byłoby
  • sobie tak to by obrazowo przedstawić gdzie prostytutki stały i
  • czekały na swoich klientów więc ta aktywność pójścia do bramy tak do formy
  • x te przełożyła się właśnie na to pojęcie fornication łacińskie właśnie zadawanie się z prostytutkami i
  • później przeszło w formie cation ale już w coraz szerszym takim znaczeniu tak z tej prostytucji zrobiła się taka taka szersza
  • kwestia związana w ogóle z jakąś aktywnością związaną z seksem
  • [Muzyka] pozamałżeńskim I tutaj
  • seksem pozamałżeńskim jakby na dole państwo widzą
  • w na prezentacji też to drugie pojęcie cudzołóstwo czyli tam moich a ja
  • bo ustalając znaczenie tych obu pojęć też warto się zastanowić właśnie jakie
  • aktywności ewentualnie mogłyby wchodzić w grę obejmować te pojęcia No i tyle
  • właśnie cudzołóstwo kojarzy się z moich a ja
  • prawda grecka z takimi aktywnościami
  • związanymi z seksem pozamałżeńskim ale popełnionym przez osoby pozostające w
  • związku małżeńskim mój Hej a tak to drugie pojęcie Czyli jeśli jeśli tam
  • czytaliśmy wyjątku Mateusz owym jeśli mężczyzna oddala kobietę tak to po narażają na niebezpieczeństwo
  • takie że ona będzie brała udział w cudzołóstwie tak w zasadzie można
  • powiedzieć że zamężna kobieta będzie jeżeli ktoś weźmie ją za żonę ponownie
  • tak naprawdę popełniać mój Heyah i brać udział w aktywnościach poza małżeńskich
  • jako osoba de facto zamężna tak czytam moich a ja tutaj w tym kierunku
  • mogłaby być TV Witam pana No właśnie natomiast co z fornication forks
  • wspornika co czy też Spornej atak czy można na przykład to
  • zawęzić do relacji właśnie związanych z seksem pozamałżeńskim alem popełnianych przez
  • osoby nie pozostający w związku małżeńskim i też takie rozróżnienia czasami czasami można znaleźć także zobaczymy zobaczymy czy będzie można je
  • jakoś powstrzymać idąc dalej przez całą historię słowa czyli narazie widzimy
  • narazie widzimy że ta porneia w mocny sposób od etymologię idąc poprzez
  • późniejszy ten proces związany z tłumaczeniem tego słowa kieruje nas w stronę prostytucji faktycznie tego nie rządu
  • który znaleźliśmy właśnie w tłumaczeniu polskim które sobie Zdecydowaliśmy w
  • Grecji pogański jak to wyglądało żeby jakoś to uporządkować iść sobie po kolei
  • średnim wieku przed Chrystusem pojawia się pojęcie porne właśnie w odniesieniu do prostytutki i później UW historyka Herodota w pierwszej
  • księdze jego historii dowiadujemy się o prostytucję młodych
  • kobiet w Lidlu i w takiej krainie Azji Mniejszej i również Herodot używa tam
  • używa czasownika [Muzyka] połknęło No właśnie w też w tym kontekście związanym z prostytucją Jeden
  • z wybitnych mówców greckich schinesghe popełnił taką mowę polityczną przeciwko
  • tej chorobie Zresztą z swoją drogą bardzo ciekawą
  • której [Muzyka] O tak uprzedzająca tak polityczny tym archosa dyskredytuje Go oskarżając Go są
  • mocno o to że dobre dopuścił się w młodości
  • występku prostytucji tak seks za pieniądze co miałoby go dyskredytować my
  • Nie pozwalać mu pełnić jakichkolwiek funkcji politycznych ci wiązałoby się
  • właściwie ze śmiercią cywilną No i wygłasza taką umowę i tam ten
  • klimat jest określany też mianem pornos między innymi No i w końcu możemy sięgnąć do papirusów gdzie to był ten rdzeń porno również
  • pojawia się wielokrotnie [Muzyka] głównie głównie wiesz papirusy są bardzo częstą
  • takimi takimi dokumentami które gdzieś w biegu jakimś urzędowym
  • sobie krążyły No Wiele z nich dotyczy kwestii podatkowych imperium
  • z prostytucja była legalna opodatkowana związku z tym w papirusach znajdujemy porno busa na przykład właśnie czyli
  • takiego człowieka który opiekuje się prostytutkami które z kolei
  • papirusach jednak określane są innym greckim pojęciem takim które częściej
  • być może komuś kto się interesuje starożytnością grecką wpadły w oko heilrj zwane hetery Można by powiedzieć towarzyszki mężczyzn
  • przyjaciółki mężczyzn tak niektórzy tak to tak to tłumaczą jest tutaj też takie
  • Ciekawe zjawisko się pojawia kojarzy się ten porno bosko z jak najbardziej w tych papierosowych tekstach z tym kontekstem związanym z prostytucją natomiast same
  • prostytutki są określone tym pojęciem retail i raczej i to jest też takim taka
  • cecha charakterystyczna i z którą można zaobserwować Kiedy widzimy
  • analizujemy teksty właśnie pogańskie greckie gdzie tak naprawdę [Muzyka]
  • niezbyt często właśnie się pojawia jakieś słowo które będzie oparte na
  • takim rdzeniu Born części właśnie ta i będą w tym kontekście obecne ale tam
  • gdzie się pojawia to zawsze zawsze ten kontekst prostytucji rzeczywiście mamy Także to to jest taka taka cecha
  • związana z tekstami pogańskimi natomiast zupełnie inaczej jest
  • Biblii zarówno w starym jak iw Nowym Testamencie a tutaj odwołuje się do oczywiście do septuaginty do greckiej wersji Starego
  • Testamentu taki która pewnie częściej była w życiu tak Nowego Testamentu tak
  • niż tam uparta na tekście hebrajskim i tutaj
  • obserwujemy tak po pierwsze dość spory
  • taki dość sporą ilość jeżeli chodzi o użycie tych słów i po drugie taki dość
  • ciekawy kontekst nowy który tutaj się pojawia jest charakterystycznym mamy
  • widzą państwo psalm 73 waw27a w dwóch przykładach
  • dałem edycja Świętego Pawła i Biblia Biblia Gdańska zginą ci którzy oddalają
  • się od ciebie by tracisz każdego kto cię zdradza to na górze państwo widzą poranne want a aposto-two albo Biblii Gdańskiej Oto Ci którzy się oddalają od
  • ciebie zginął wracasz tych którzy cudzą odstępowania od ciebie także pojawia się
  • bardzo ciekawy kontekst w którym to pojęciem ona jak czasownik płynęło opisuje nam metaforycznie Można byłoby
  • powiedzieć relacje między człowiekiem i Bogiem i ktoś kto odchodzi od Boga
  • odwraca się do Boga No to pornoway zupełnie zupełnie
  • inny kontekst w Starym Testamencie odnajdujemy i myślę że ten kontekst jest
  • istotny również dla autorów nowotestamentowy Chin Oczywiście
  • to nie jest jedyne miejsce w którym odnajdujemy taki Taki obraz taką
  • metaforę to szczególnie zwracamy państwa uwagę na dwa rozdziały z Księgi Ezechiela na 16 rozdział 23 rozdział tutaj tylko
  • fragment pokazuje od 8 wersety od 8-15 ale jest
  • bardzo rozbudowany właśnie ten metaforyczny obraz w tym przypadku Jerozolimy która Słuchaj została przez Boga przystrojona dbał o nią twoje nie
  • stało się sławne ale Zaufaj swojej piękności cudzołoży łaź Wykorzystując
  • swoją sławę uprawiałaś nierząd z każdym przechodnie musi oddawała się tak mamy ten obraz tam rozwijany bardzo mocno w różnych kierunkach również
  • 23 rozdziale to się wpisuje właśnie w ten sposób mówienia o relacji z Bogiem
  • tak w tym przypadku miasta takim przypadku miasta które No
  • symbolizuje czy jest pewnego rodzaju metonim ją ludu
  • izraelskiego który cudzołoży zdradzając zdradzając Jahwe w ten sposób Także
  • widzimy taki dość ciekawy nietypowy kontekst taki który No nie pojawia się żaden sposób regresem
  • Gdańskiej czyli ten obraz ten obraz prostytuowania się na który jest taki rozciągnięty w
  • zupełnie inny nowy kontekst można by zakładać że wpisuje się jakiś
  • negatywny obraz w ogóle prostytucji w Starym Testamencie chociaż tutaj znajduje w komentarzach takie opinie podzielone
  • Niektórzy na przykład odwołując się choćby do takich fragmentów typu Księga
  • Sędziów 16 1 gdzie wpisywane sytuacja związana z Samsonem
  • który udaje się do gazy zobaczył tam gnojka bornem czyli właśnie nierządnice i poszedł spać z nią i później toczy się dalej akcja niektórzy komentatorzy
  • zauważają No właściwie nie ma jakiejś takiej jednoznacznej negatywnej oceny moralnej tego postępowania sam są po prostu to
  • zrobił wokół tej toczyła się dalej akcja i nie mamy nie mamy potępienia czy
  • powiedzmy Pierwsza Księga Królewska 316 przychodzą do króla 2 porridge Sporna i
  • stają przed nimi później to co chodzi o króla Salomona
  • które tam dowodzi swojej mądrości podejmując taką decyzję związaną z tym
  • takim dzieckiem nieżyjącym tak jednym żył jedno zło
  • drugie nie żyło wszyscy pewnie znają te historie i też się niektórzy komentatorzy mówią No tutaj tak jakby ta prostytucja w Izraelu sobie funkcjonuje
  • na zasadach takich jakichś zwyczajnych Ale z drugiej strony Kiedy sięgniemy do księgi kapłańskiej
  • 1929 No jest wyraźny zakaz nierządu
  • nie dopuszczaj cię doprowadzić do pogłębienia waszych córek zezwala ciemno uprawianie nierządu odporne Albo cały kraj pytacie na pastwę nierządu odpornej
  • napełnić jego zbrodniami Także ja nie chcę tutaj wchodzić bo bo to akurat myślenie będzie dla naszego
  • tutaj rozstrzygnięcie naszego tematu bardzo ważne ale to sugeruję że jeżeli przyglądamy się tak właśnie szerszemu kontekstowe użycia tych pojęć i pojawia
  • się ta kwestia prostytucji Izraelu w tym świecie Starego Testamentu to można
  • zauważyć opinie biblistów które się różnią od
  • siebie i przechodzimy w czasie a troszeczkę do przodu i zajmujemy się w
  • tym momencie tak zwaną literaturą między Testament realną czy też tekstami które środowisku żydowskim tym przypadku w środowisku
  • diaspory Aleksandryjskiej się pojawiają bo chciałbym się odwołać do Filona z
  • Aleksandrii który zostawił bardzo wiele różnych tekstów jednym z nich jest tekst o Józefie
  • i tutaj moim państwo przed sobą niepublikowany przykład jednej z moich
  • studentek które obroniła swój dyplom właśnie na bazie fragmentu przekładu
  • Józefie pani Marty Wolak także mam tutaj
  • udostępniam tak na chwilę fragmencik po co to robię No bo Filon z
  • Aleksandrii pokazuje swoim tekście pewne zwyczaje
  • które obserwuję środowisku żydowskim wokół siebie historia dotyczy Józefa
  • który ma problem z żoną faraona która chce go namówić
  • do do do do relacji ze sobą i tułów 42 paragrafie On mówi do czego mnie zmuszasz my potomkowie
  • Hebrajczyków postępuje postępujemy zgodnie z początkowymi prawami obyczajami czy jest to wyjątkowość ludu izraelskiego innym pozwala się po
  • ukończeniu 14 roku życia używać bez skrupułów prostytutek corners
  • nierządnica majty państw widzimy że tutaj jest jeszcze inne pojęcie tak którego Biblii już nie mamy Ale jest jakaś inna jeszcze kategoria ta
  • którą tutaj widzimy i te które handlują swoim ciałem tak też jest trzecia taka
  • trójeczka u nas zaświadczenia nie ma nawet prawa żyć lecz karą dla kobiety się tym zajmują co jest śmierć No i to pokazuje właśnie
  • Jaka jest faktycznie rzeczywistość w Izraelu tak to wynika z uregulowań
  • prawnych śmierć dla dla dla dla osoby która
  • popełnia właśnie porneia czyli wracając do naszego wyjątku
  • Mateusz owego tak można by powiedzieć gdyby faktycznie samochód chodziło opornej up to rozumianą jako prostytucja No to
  • raczej spodziewali byśmy się innych rozwiązań niż rozwód tak
  • oddalenie żony Jeżeli jesteśmy w kontekście żydowskim A kiedy jesteśmy
  • kiedy czytamy w ewangelii według Mateusza ewidentnie właśnie w takim środowisku jesteśmy No i chwilą tutaj nam pokazuje
  • można byłoby więcej innych tekstów z tamtego czasu pokazywać ale ale ale myślę że Filon chwilą będzie dla nas
  • wystarczający natomiast tylko krótko krótko powiem że w różnego rodzaju
  • innych tekstach zaczynają pojawiać się takie coraz bardziej poszerzone definicję tego Czym jest
  • porneia w rozumieniu Żydów No i na przykład
  • niedozwolone seks w obrębie marchew brak to znaczy niedozwolony
  • tutaj różnego rodzaju warianty znajdujemy jednym z nich jest na przykład uprawiania seksu dla
  • przyjemności tak które choćbym w tekście flawiusza przeciwko planowi znajdujemy
  • taki wątek ale to nie jest jedyny jedyny tak więc byli Żydzi którzy i wydaje się
  • że wielu którzy uważali przynajmniej w tym czasie tak jesteśmy tym okresie między między Testament czarnym
  • uważali że seks w małżeństwie nie może służyć przyjemności tak jest małżeństwo
  • ma służyć prokreacji i tyle także na pewno
  • znaleźlibyśmy jesteś zainteresowany to mogę podrzucić jakieś jakieś namiary na
  • na miejsca w których znajdujemy właśnie tego typu odniesienia poligamia powiedzmy tam dwie żony Tak gdyby ktoś miał to też jest określany jako
  • porównania w tych tekstach dziś związki takie zbliżające się do kazirodztwa Sodomia Niezależnie od tego jak ona jest zdefiniowana każdym razie No wychodzi to
  • pojęcie porneia poza ramy tylko i wyłącznie związane z prostytucją czyli No znaczenie tutaj się poszerza No co
  • powoduje że po pierwsze chyba byśmy odchodzili tak od tego powiedzmy takiego impulsu który można
  • byłoby mieć studiując No etymologię i użycia tego słowa związane z z
  • kontekstem dotyczącym prostytucji No otwierały by się nam jakieś inne
  • możliwości pytanie jakie one są
  • temat jest o tyle też ciekawe że ta prostytucja w Nowym Testamencie się
  • pojawia wrzutki się pojawiają i to w takim świetle m.in paradoksalnie
  • dobrym tak w Ewangelii według Mateusza tak czyli w tej samej w której której mamy nasze
  • wyjątki w do Jestem pierwszym rozdziale Jezus mówi do Żydów do faryzeuszów Zapewniam was celnicy i nierządnice pozornej dojdą przed wami do królestwa
  • Bożego o przyszedł do was Jan postępując sprawiedliwie a nie uwierzy liściem uwierzyli mu zaś celnicy i nierządnice chociaż to widzieliście nawet później
  • nie oczywiście żalu nie uwierzy liście muszli te nierządnice no tutaj w parze z celnikami części celnicy nam się kojarzą jako te takie osoby które faryzeusze
  • dostrzegają w otoczeniu Jezusa i zarzucają mu kontakty tak z tego typu
  • nieczystymi osobami ale jak widać również Porównaj gdzieś towarzyszyły
  • a jezusowym i i No były w stanie zrozumieć to przesłanie
  • przyjąć to przesłanie które którą przekazywał w liście Jakuba 225 mamy
  • wprost nawiązanie takie biblijne do takie znowu taki model
  • paradoksalny tak postępowania nierządnica rap czy nie przez swoje
  • czyny została zwabiona przecież udzieliła schronienia zwiadowcami uratowała ich odsyłając inną drogą Czyli znowu znowu taki paradoks prawda z
  • jednej strony porne nierządnica ale jednak jakiś element taki pozytywnym tutaj się pojawia Co oczywiście nie znaczy że że
  • autorzy Nowego Testamentu Czy Jezus pochwala ją [Muzyka] wykonywanie prawda tych tych tych tej
  • pory na i bo bo ewidentnie toporne i dowiesz się dałem Testamencie jako grzech tak i w kataloga jeden z
  • nich już chyba nam się tam wcześniej pojawił tak Czyli ten na górze Mateusza 1519 serca pochodzą złe myśli moich eee cudzołóstwa czyny rozpustne tak tutaj
  • znowu porneia a więc nie wiemy nie wiemy jak dokładnie tłumaczyć ale w katalogach jest kilka takich katalogów gdzie oczywiście toporne ja się pojawia i też
  • jest ciekawe miejsce w dziejach apostolskich 15 rozdziale tam jesteśmy w takiej sytuacji gdzie mamy do czynienia z dyskusją na
  • temat tego co właściwie zrobić z poganami którzy się nawracają taki
  • ścianie ze środowisk żydowskich mówią No to jak się obrzydzają zachowują prawo
  • natomiast Paweł ma nieco odmienne zdanie No i w pewnym momencie dochodzi do
  • pewnego się takiego Można by powiedzieć kompromisowe go i znajdujemy informację o tym w 15 rozdziale Dziejów
  • Apostolskich Dlatego uważam że nie należy czynić trudności poganom wracającym się do Boga ale trzeba im napisać aby się
  • powstrzymali od No i to wymienia się kilka kwestii spożywania pokarmów
  • złożonych na ofiary bożkom odporne ja od jedzenia mięsa duszonych zwierząt J krwi
  • a czy mamy cztery rzeczy No i pojawia się to porneia pytanie co by to było
  • prostytucja ciężko ciężko znowu byłoby to chyba jakoś jakoś bronić mnie się nasuwa bo
  • Zobaczmy Jaki jest kontekst tej pory na i tutaj w tych Dziejach
  • apostolskich mamy mamy idolatria tak Czyli właśnie to co zaobserwowaliśmy w
  • Starym Testamencie m3lee taka metafora odchodzenia od Boga czyszczenia innych bogów zdradzania Boga przez odniesienie się do
  • do tego rdzenia porno tak poprzez czasownik czarne oczy tutaj porneia być może być może ten rząd należałoby w tym momencie
  • zmienić tak na na jakąś inną właśnie może metaforyczna tak
  • wersję przykładu także to tak zmiana marginesie ale też jesteśmy
  • w takiej trudnej sytuacji kiedy kiedy czytamy takie takie słowa w dziejach
  • apostolskich co jeszcze popełniają grzech w Nowym Testamencie
  • wspominałem u pierwszym liściem do Koryntian
  • i tam mówiłem o tym że mamy do czynienia z dużym nagromadzeniem słów opartych na tym rdzeniu i jednym z
  • takich miejsc jest 6 rozdział gdzie gdzie Czytamy że ciało nie zapewne
  • ja ale dla pana ale pan dla ciała i dalszych kilka wersetów dalej mamy mamy
  • ostrzeżenie przed porneia uciekajcie przed porneia takie ciekawe słowa Tutaj
  • padają każdy inny grzech który popełnia człowiek jest poza ciałem ale kto oddaje się rozpuści oporne on grzeszy przeciw własnemu ciału tak przynajmniej edycja
  • Świętego Pawła tłumaczy to miejsce ale Zwróćmy uwagę Zwróćmy uwagę na inny przykład tak Który to pod spodem państwu
  • podaję z Biblia warszawsko-praska Strzeżcie się porneia rozpusty i
  • zobaczmy po czy jakikolwiek grzech popełniony przez człowieka jest poza ciałem tak tutaj tłumacz decyduje się na to żeby wystawić znak zapytania
  • Czyli to twierdzenie każdy grzech to inny jest w zasadzie dodane też przez
  • tłumaczy je edycji Świętego one powinno być każdy grzech który popełnia człowiek jest poza ciałem
  • widać że tłumaczę mają jakiś to problem z przyjęciem tego twierdzenia
  • i w związku z tym oto biskup Romaniuk tak decyduje się na
  • wstawienie znaków zapytania w tym momencie zupełnie inaczej nam wybrzmiewa to takie trudne to takie trudne
  • twierdzenie No i swoją drogą pokazuje jak no tutaj
  • dość taki ciekawy dość Takie ciekawy problem który byśmy mogli obserwować właśnie w tym
  • fragmencie pawłowy mym gra może do niego Jamna chwileczkę bym go zawiesił bo
  • chciałbym jeszcze parę słów o Pawle powiedzieć i właśnie o tym o tym miejscu a przyszedłbym na chwilkę dalej na pewno na pewno Wrócimy
  • do tego naszego wyjątku Mateusz owego jakim świetle jak w tym świetle można
  • byłoby tego co powiedzieliśmy do tej pory jakoś sobie spróbować poradzić z tą
  • porę ją w tych obu w tych obu fragmentach No bo tak
  • pierwsza pierwsza rzecz pierwsza rzecz albo Pawła do Pawła Wrócę jeszcze na
  • pewno relacje paralelne innych synoptyków takim rk-10 Łukasza 1618 nie podają nam wyjątku żadnego tak kto
  • oddala swoją żonę bierze inną popełnia moich a ja
  • tak porneia względem niej mówił Trzeba by sprawdzić żona opuści swego męża
  • wyjdzie za innego popełnia cudzołóstwo czyli moich a ja podobnie Łukasza każdy
  • kto odda swoją żona bierze inną popełnia cudzołóstwo także nie ma tutaj żadnego wyjątku tak po prostu jest kwestia jasna oddalenie żony
  • w jaki sposób wiąże się z czymś negatywnym właśnie w kontekście
  • cudzołóstwa także to też jest ciekawe że Mateusz ten wyjątek dodaję tak W swoim tekście No ale nie Możemy założyć że sobie go wymyślił tak
  • tylko gdzieś z jakiegoś powodu on tam oczywiście jest ta z jakiegoś powodu
  • inni ewangeliści się do tej kwestii nie odnoszą No każdym razie
  • już jakoś tak skracając te rozważania można byłoby
  • zakładając obserwując to że to pojęcie porneia zaczyna nabierać coraz szerszego
  • znaczenia to pole semantyczne Robi się coraz szersze
  • No to próbuję się uwzględniając to wprowadź doprecyzować
  • to co uczciwie w tym wyjątku Mateuszowi mógłby się kryć pod tą porę ją No ja
  • tutaj 4 takie chyba najbardziej popularne rozwiązania państwu prezentuje pomijam
  • jakieś takie zupełnie skrajne typu No na przykład wczesnochrześcijańskie odniesienia do tego że małżeństwo to w ogóle jest porneia tak bo byli tacy
  • autorzy wczesnochrześcijańscy którzy gdzieś w stronę taką masę krytyczną weszli uważali że w ogóle Małżeństwo Jako takie
  • należałoby tutaj zdyskredytować i nie dopuszczać do niego
  • że on mu ono nie jest czymś właściwym także tego typu różne skrajne
  • pozycję odpuszczam No jest ten wątek prostytucji
  • który tutaj się przewija tak który odwołuje się bezpośrednio do tego pierwotnego znaczenia z tego słowa miałaby ta prostytucji albo
  • w czasie Albo ewentualnie przed małżeństwem się pojawiać i być powodem
  • do na przykład ta przed małżeństwem zostaje gdzieś tam Odkryta później no i w związku z tym jest to podstawa do tego żeby oddać żonę No ale
  • tak jak już wspominałem mamy tutaj trochę problemów z tym bo jeżeli jesteśmy w środowisku żydowskim No to tego typu działania rzeczywiście inną
  • funkcję niż rozwód by przewidywało no wręcz tak jak to czytaliśmy tam
  • wcześniej jest kara śmierci przewidziana w takiej w takiej sytuacji
  • Więc ciężko było bronić chyba sposób taki konsekwentny tej opcji pojawia się
  • druga ciekawa opcja która wiąże się z kolei z tym co państwu
  • widzieli w Starym Testamencie A co wiąże się w jakim sensie zdradą Boga akcjach
  • Fem it te czasowniki czy rzeczowniki Również tutaj się pojawiają ale tutaj jeszcze w troszeczkę innym kierunku by to mogło
  • iść czyli zawieranie związku małżeńskiego z osobą jakby spoza grupy
  • religijnej tak w tym kontekście z kimś zewnątrz tak jakimś sensie jest
  • określane czasami też w tekstach żydowskich mianem porneia
  • więc Niektórzy bibliści próbują iść w tym kierunku to tak zwana egzogamia i to
  • też prowadzi nas w stronę Apostoła Pawła tak do którego jeszcze do którego
  • Jeszcze wrócę bo no nieodparcie nasuwa się siódmy
  • rozdział pierwszego listu do Koryntian gdzie również odwołuje się Paweł do kwestii rozwodu
  • tak jakiś takich właśnie ruchów związanych z kimś z parowaniem się małżonków i pojawia się tamten wątek osoby
  • niewierzącej faktycznie także wydaje mi się że jest jakimś sensie do wzięcia pod uwagę na egzogamia w całym tym procesie próby
  • dochodzenia do zrozumienia tej pory mieli w Mateusza
  • trzecia opcja to jest kazirodztwo Czyli jakiś taki związek który ewidentnie obciążony jest problemem problemem
  • moralnym prawda przyczyną tutaj chyba dość mało jest przesłanek które byśmy mogli
  • [Muzyka] przytaczać czy którymi jakiś argumentów którymi moglibyśmy wspierać akurat ten ten wątek No poza tym rzeczywiście
  • porneia jest również tak tej Grecy
  • późniejszej środowisku żydowskim również odnoszą na do takich kwestii związanych
  • z kazirodztwem znowu nasuwa się nam kontekst pierwszego listu do Koryntian 5
  • rozdział tym razem gdzie mowa jest o kazirodztwie którym jeszcze chwilkę powiem w kościele w kościele korynckim
  • więc też jakieś punkty ewentualnie zaczepienia tutaj mamy w końcu czwarta
  • opcja tak zwany nielegalne małżeństwo można powiedzieć konkubinat
  • tutaj nasuwa się Myślę że chyba właśnie w tym kierunku
  • mogła iść rozumowanie biskup Augustyna z Hippony świętego Augustyna który
  • oddala kobietę z którą żył przez wiele lat
  • być może właśnie odwołując się do kwestii
  • ciemności małżeństwa tak czy właściwie jego nielegalności i teraz sobie prawo do tego że w takim
  • układzie można byłoby tą kobietę tą kobietę oddalić także
  • nielegalność małżeństwa czy jakiegoś nie mówię że w tym kontekście koniecznie
  • konkretną konkubinat rozumiane jako jakiś rodzaj nie w pełni legalnego związku tak Chyba tak by trzeba było to powiedzieć też myślę że jest jakąś opcją
  • która jest brana pod uwagę i często często rzeczywiście tak jest
  • także chyba Patrząc na te cztery tutaj próby wyjaśnień
  • w moim odczuciu w tym momencie po tym takim przeglądzie wstępnym
  • sytuacji jakoś tak najbardziej przekonuje mnie
  • to żeby za się badaniem w stronę albo egzogennymi albo nielegalności
  • małżeństwa natomiast no w tym momencie nie mam rozstrzygnąć Są tacy bibliści którzy uważają że w zasadzie nie jesteśmy w stanie rozstrzygnąć Czego
  • dotyczy ten wyjątek być może też za daleko posunięty taki pesymizm no
  • Natomiast na pewno sytuacja jest w tym momencie tak a nie do końca jasna nie do końca jednoznaczna tak przynajmniej z tego
  • mojego przeglądu wynika Zwróćmy też uwagę właśnie bo bo
  • często słyszy się o tym że ta porneia jako przyczyna
  • która może prowadzić do oddalenia kobiety to to to byłaby równoznaczna z
  • jakąś niewiernością małżeńską tak Czyli kobieta [Muzyka] prawda w jakiś tam kontekście się
  • pojawia poza małżeństwem prawda i to miałaby być
  • wystarczająca przyczyną do tego żeby mąż mógł ją oddalić
  • jakby wrócić do do do tego rozróżnienia które u Mateusza znajdujemy i o którym
  • mówiłem to wydaje się że porneia i mój Hej a tak to są rzeczywiście dwie różne
  • rzeczy i takie cudzołóstwo związane z takim jakimś jakąś relację poza
  • małżeńską przez osobę zależną żona tą tak
  • [Muzyka] popełniany to raczej byłaby moich a ja po grecku na porneia porneia gdzieś tutaj w tym kontekście naszym Mateusz
  • owym No i moi heja Mateusza dotyczy mężczyzn tak to mężczyzna moich i kobieta która zostaje przez niego porzucona i ona jest
  • narażona na to że że będzie brała udział w cudzołóstwo No tak bo ktoś
  • pojawi się inny mężczyzna który postanowił wziąć Dajcie w jakiś związek z nią i wówczas będziemy mieli cudzołóstwo tak ale to
  • tak wygląda na to jakby u Mateusza Właśnie moich a ja bardziej tutaj dotyczyła mężczyzny to miasta porneia w tym kontekście kobiety się pojawia no i
  • tutaj niekoniecznie poprostu ta niewierność musi
  • chodzić wchodzić w grę tak rodzi się też pytanie dlaczego dlaczego
  • niewierność jednej strony tak tylko miałabym miałaby być powodem
  • takim dla którego do tego rozwodu miałoby miałoby dojść czyli No mamy
  • jeszcze tutaj tą kwestię tych rozróżnienie pojęć które ewidentnie się u Mateusza i konsekwentnie pojawiają jak widzieliśmy w paru miejscach i wydaje
  • się że też trzeba byłoby wziąć je poważnie pod rozwagę i są spróbować jakoś właśnie profilować tak
  • znaczenie jaką tego rzeczownika porneia czy też
  • być też czasowników prawda które są
  • oparte na tym na tym rdzeniu pornm także tak jak mówię No ja bym ja bym na tym
  • etapie szukał albo w stronę egzamin szedł albo w stronę
  • albo w stronę nielegalności małżeństwa zakładając że jednak porneia ma o wiele
  • szersze znaczenie niż nam się Mogłoby wydawać na samym początku kiedy się spotykamy Z tym pojęciem No na pewno to pojęcie nie rząd nie będzie w każdym
  • przypadku jeżeli chodzi o tłumaczenie uprawnione no i tutaj właśnie warto
  • byłoby sięgnąć do Pawła u którego ewidentnie
  • pojęcie porneia mam wiele szersze znaczenie niż poprostu prostytucja
  • czy nawet niewierność małżeńska tak bardzo szeroko upał można to rozumieć
  • sięgam do tego 7 rozdziału pierwszego listu do Koryntian o którym mówiłem wcześniej w drugim wersecie Czytamy że ze względu
  • na niebezpieczeństwo porneia Niech każdy ma swoją żonę a każda kobieta swojego
  • męża czy zobaczymy że w ogóle ta porneia w tym momencie Małżeństwo jest ochroną przed porneia Czyli też mężczyzna jest jakoś powiązany
  • u Pawła z tym pojęciem z tym pojęciem porneia no i tutaj mamy rozpustę prawda
  • a nie nierząd tak ciężko by było nierząd tak prostytucje
  • tutaj tutaj wkładać w ten tekst podobnie w pierwszym się do tesaloniczan 437 powstrzymajcie się odporne
  • jastrzabpost ci się głównie rządu nie każdy z was wie że własne ciało należy traktować z szacunkiem jako święta nie z namiętnym pożądaniu jak to czynią
  • poganie którzy nie znają Boga czy gdzieś tutaj tato ton namiętne
  • pożądanie tak gdzieś pojawia się nam w tle niech nikt tej sprawie nie popełnia
  • wykroczenie oszukuje swojego brata ponieważ pan będzie karał za wszystkie takie czyny Jak już powiedzieliśmy jest doświadczyliśmy Bóg bowiem nie powołał
  • nas do nieczystości lecz do świętości Czyli znowu takie dość szerokie dość
  • szerokie znaczeniem tego tego rzeczownika porneia tutaj mamy w korpus
  • Paulinum No i w końcu chciałem wrócić do tego Paweł owego obrazu z szóstego
  • rozdziału wydaje mi się że jest dość też ważny i ciekawy ten kontekst i 6 rozdział siódmy rozdział tak cały i
  • piąty Tak wszystkie te rozważania od 5-7 działu pierwszego listu do Koryntian które w jakiś sposób tak istotne myślę wpisują się w rozważania również
  • związane z tym z tą poznają u Mateusza pamiętajmy że Paweł pisze wcześniej tak
  • niż Mateusz także też jego TT jego rozważania mogą być istotne nawet z punktu widzenia
  • autora autor Ewangelii Tak oczywiście nie wiemy czy miał miał z nimi miał z
  • nimi do czynienia natomiast krążyły pewnie ustnie pewnego rodzaju opowieści
  • i tyle w koryncie Ciekawa historia się zdarza ponieważ właśnie w piątym rozdziale czytali byśmy
  • o tym że Paweł jest bardzo zdenerwowany ponieważ
  • pojawia się w koryncie porneia mówi tak zaczyna 5 rozdział
  • która której nie widziano nawet wśród po taka porneia tam panuje i później
  • odnosimy się właśnie do kazirodztwa tak gdzie gdzie pojawia się sytuacja związana ze związkiem
  • kazirodczym i Pawła denerwuję bardzo to że koryntianie nie reagują na tąd że
  • koryntianie zamiast wyrzucić Tak z wspólnoty czego oczekuje Paweł tego
  • człowieka który dopuszcza się takiej porneia to nie tylko że że go nie
  • wyrzucają ale wręcz go bronią wręcz Help ją się taką pisze tym co się dzieje tak
  • później mówi o tym że Oni wolą siebie ciągać wzajemnie po
  • sądach świeckich tak zamiast osądzić tego który który takiego sądu a
  • jest wewnątrz wspólnoty No żeby żeby żeby żeby żeby jego żeby jego właśnie osądzić no i takie trudne
  • tematy tam się pojawiają w piątym rozdziale w początku szóstego rozdziału
  • boimy się zastanawiamy dzisiaj jak to możliwe że taka porneia w tym koryncie
  • siedziała tak i przechodzimy do tych wersetów który państwo widzą teraz 12-20
  • pojawia się tutaj bardzo ważne wywód na temat ja bym to nazwał taką teologią ciała wołową która zaczyna się od
  • właściwie jest skonstruowana także Paweł odnosi się wydaje się i tak przynajmniej
  • i części części biblistów odnosi się do pewnych poglądów teologicznych Koryntian
  • którzy uważali że chrześcijaństwo znosi z nich wszelkie
  • obowiązki dotyczące przestrzegania prawa związku z tym mówią wszystko mi wolno
  • a tutaj państwu pokaże coś się na troszeczkę innym pliku
  • Mam nadzieję że to jest widoczne w tym momencie
  • ja no tutaj dosłownie 3 wersety z tego pierwszego listu do Koryntian
  • dałem zaopatrując je w cudzysłów tam gdzie wydaje się że Paweł odnosi się do
  • sloganów korynckich do pewnych przekonań Koryntian którzy właśnie mogli bronić
  • takiego człowieka który porneia się dopuszczał na bazie teologicznej
  • mówi wszystko mi wolno jako chrześcijanie jestem wolny nie ma nade mną prawa już prawo nie ma nade mną żadnej władzy i Paweł
  • reaguje ale nie wszystko pożyteczne tak niby wolno tak ale nie wszystko pożyteczne Powtarzam jeszcze raz slogan wszystko mi wolno on tam moja XS No ale
  • Paweł mówi ale ja niczemu nie dam sobą zawładnąć tak dosłownie nawet tutaj taką
  • grę słów mamy nie będę Zniewolony moim prawem do wolności tak pod jakimkolwiek względem tak tutaj bym to sparafrazować Bo trudno oddać jedno
  • słowo tym pokarm.dla brzucha brzuch dla pokarmów ale Bóg położy kres jednego i drugim cudzysłów być może uzasadniali porneia
  • tym że ona należy do Sfery ciała czyli jakieś wszelkiego rodzaju kwestie ta
Pobierz transkrypcję (TXT)