Okiem filologa: Porneia w Nowym Testamencie
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Okiem filologa: Porneia w Nowym Testamencie | EWST online
- A jak rozumieć używany w Nowym Testamencie termin Kornelia czy odnosi
- A jak rozumieć używany w Nowym Testamencie termin Kornelia czy odnosi
- się on do prostytucji czy może do wszelkiego rodzaju aktywności seksualnej poza małżeństwem Jak rozumieć tak zwane wyjątek Mateuszowi gdzie mogła oporna
- jako jedynym możliwym powodzie pozwalający na oddalenie żołądku i
- łańcuchu Dobry wieczór państwu jest wtorek 19:00 rozpoczynamy WSB online
- dzisiaj temat bardzo ciekawy bardzo dla niektórych nawet kontrowersyjny jedno z
- najpopularniejszych słów w dzisiejszym świecie wyszukiwane w
- internecie pochodzi od tego zwrotu którym będziemy się dziś zajmować to
- słowo to dzisiaj wywołuje liczne spory i kontrowersje nie tylko wśród teologów
- ale zbierają się nie również w Mrągowie i właśnie o kim filologa będziemy
- oglądać na słowo porneia Nowym Testamencie a w szczególności spoglądał
- będzie na nie okiem psychologa dr Sławomir torgus który jest login klasycznymi wykładowcą WSB Sławku zapraszam dzięki bardzo dobry wieczór
- Na początku chciałbym podziękować za inspirację do zajęcia się tym tematem
- która niedawno się pojawił A ze strony jednego
- z naszych można powiedzieć byłych studentów PWST jednak pana Jacka
- kerouaca Wiem że pewnie gdzieś tam jest także dziękuję panie Jacku za inspirację
- i tutaj nabrałem odwagi do tego żeby spróbować się przymierzyć dom do tego trudnego tematu Jak się zorientowałem
- czasu było niewiele więc postanowiłem że zatrzymam się na takim na takiej próbie przeglądu sytuacji
- zarysowania jakichś kwestii właśnie które wiążą się z użyciem tego słowa No
- zarówno w starym jaki w Nowym Testamencie pewnie przede wszystkim w Nowym Testamencie No ale ten kontekst wcześniejszy to jest nam potrzebny także
- Spróbuję Spróbuję tutaj przejść przez te takie istotne istotne kwestie które
- udało mi się wyłapać tak w tym dość takim krótkim okresie czasu nie miałem okazji troszeczkę głębiej wejść w tę kwestię
- będę się spierał i państwu pomagał za pomocą prezentacji która powinna się już
- wyświetlać No i na pierwszym slajdzie rzeczywiście
- Chciałem Chciałem wyświetlić ten wyjątek tak zwany wyjątek mateuszowy Czyli dwa
- miejsca z Ewangelii według Mateusza w których odwołuje się Ewangelista do słów Jezusa dotyczących rozwodu i gdzie właśnie
- pojawia się to słowo porneia które mamy w tytule dzisiejszego naszego spotkania przypomnijmy sobie jak to jak to brzmi
- Pierwszy fragment jest z Kazania na górze także bardzo takiego ważnego tekstu jak wiadomo takiej najdłuższej mowy Jezusa Jaką mamy czy
- zarejestrowaną na kartach Ewangelii no i tam odnosząc się do różnych kwestii
- związanych z przestrzeganiem prawa między innymi
- znajdujemy takie takie słowa Jezus mówi tak każdy kto oddala swoją żonę
- poza wypadkiem nierządu tak tutaj jest jednego z przykładów
- skorzystałem po grecku Widzimy tutaj nawiasie słowa projekt Oslo górnej z
- Także mamy właśnie tą wspomnianą porównuję narażają na cudzołóstwo i
- tutaj też do włączyłem ważne słowo które dzisiaj też się przewinienia jeszcze
- tych rozważaniach moich hen i
- które jak widać jest no ma niesie ze sobą inne tutaj troszeczkę konotacje
- inne inne znaczenie tak to by oddaloną wziął za żonę dopuszcza się cudzołóstwa
- i znowu pojawia się to drugie słowo mój Chata jest właśnie czyli mamy porneia i
- czasownik mój Hello który to wybrzmiewa właśnie w tym fragmencie
- i w19 rozdziale tej samej ewangelii w dziewiątym
- wersecie mamy właściwie powtórzono mną te kwestie
- troszeczkę innymi słowami A powiadam wam kto oddala swoją żonę Chyba wypadku
- nierządu właśnie tam się pojawia nasza porneia nabierze inną popełnia cudzołóstwo moich a ja taka sama kombinacja słów nikt oddalono bierze za
- żonę popełniać mnóstwo moich ale mój tata i Czyli też też mamy konsekwentnie
- tą tutaj kombinację taką kombinację dwóch
- słów porneia moich a ja używanych albo rzeczownikowo albo czasownik owo
- No i jak wiadomo Pewnie wszystkim państwu spór toczy się przede wszystkim
- wokół rozumienia tutaj znaczenia tego wyjątku cóż to właściwie
- za wypadek w którym Jezus przewiduje że można byłoby oddalić żonę
- co się kryje pod tym pojęciem porneia tutaj Jak widzimy Już już pierwsza
- sugestia się pojawia ze strony tłumacza tak z którego tekstu Korzystamy i słowo
- nierząd się nam nim pojawia który jak zajrzymy
- do słownika języka polskiego w naszej polszczyźnie oznacza albo
- prostytucje taki i częściej albo anarchia brak rządu Polska nierządem
- stoi Pamiętamy pamiętamy takie sformułowania z nieco dawniejszych
- naszej literatury No i skoro tak skoro skoro tłumacza zdecydował się na nierząd
- Czyżby Oznaczało to że Jedynym wyjątkiem który dopuszcza
- rozwód oddalenie oddalenie żony Byłaby sytuacja w której mamy do czynienia z konstytucją Jak można było się domyślać z
- konstytucją związaną z zachowaniem z zachowaniem obejrzeć oddalonej żony tak zapewne a nie w innym kierunku także
- kiedy czytamy Takie przykłady i czytamy się w znaczenie głowa no to nas udałoby
- się takie skojarzenia ale Czujemy że coś tutaj chyba nie do końca nie do końca można byłoby się zgodzić czy ciężko byłoby się
- zgodzić z takim postawieniem sprawy więc idziemy dalej W takim razie zapraszam na taką podróż po po po
- greckich słupkach które są oparte na tym rdzeniu na którym rzeczywiście tak jak
- Joanna to powiedziała to słowo które dzisiaj dzisiaj przy
- którym przesycony jest tak internet w dużej mierze faktycznie na tym rdzeniu
- jest zbudowane i w kontekście biblijnym mamy
- do czynienia z różnego rodzaju odmianami słów które na tym rdzeniu porn są oparte i tutaj takie krótkie zest Nie
- nie ja się skoncentrowanym na porneia tak jako takim najbardziej może
- rozpoznawalnym pojęciu i ono też pojawi się najczęściej
- jeżeli chodzi o Nowy Testament tak mówię tutaj o Nowym Testamencie 25 razy w
- nawiasie zaznaczam że pięć razy w pierwszym Liście do Koryntian 7 razy w objawieniu janaczyk w apokalipsie Świętego Jana to jest ciekawe bo właśnie
- te dwie księgi przede wszystkim one zawierają
- najliczniejsze odniesienia właśnie do tego rdzenia używają różnego rodzaju
- usług opartych na tym rdzeniu Born będziemy się przyglądać zastanawiać co
- to znaczy ale porneia jest tym takim najczęściej im w używanym słowem i jego
- znaczenie nas najbardziej interesuje dzisiaj na drugim miejscu mamy porne 12
- razy pojawiające się w nowym momencie znowu objawienie Jana na czele e55
- wystąpień Jest to forma która opisuje prostytutkę nierządnice prostytutkę tak tutaj czy
- zależy czy się posłużymy może takim trochę starszym czy trochę nowszym pojęciem później mamy pornos 10 razy użyte w tym
- pięć razy w pierwszym Liście do Koryntian i to jest męska forma tego słowa porne czyli mówimy o prostytucji męskiej tak tym
- razem do tego mamy ośmiokrotnie użyty czasownik płynęło prostytuować się trzy razy w pierwszym
- się do Koryntian i znowu pięć razy w objawieniu w objawieniu Jana Izrael jest
- jeszcze takie taka kombinacja tak przyimka z czasownikiem pudełek płynęło
- w liście gdy w77 Warsie który No też jest związanym z
- prostytuowanie m3lee mamy taki przegląd słów które oparte są na tym rdzeniu i
- pojawiają się rzeczywiście w Nowym Testamencie
- znaczenie No mamy pewien problem wracając do porneia tak przede wszystkim bo ono będzie naszym tutaj punktem odniesienia
- to nie są oczywiście jedyne katalogi jedyny to nie jest
- jedyny katalog występków czy grzechów w których pojawia się pojęcie porneia to które tutaj państwo Teraz widzą czyli 15 rozdział
- Ewangelii według Mateusza 19 werset gdzie czytamy serca bowiem pochodzą złe
- myśli zabójstwa cudzołóstwa i to moich a i Proszę zwrócić uwagę na to drugie
- Pojęcie które naszym wyjątku Mateusz owym się pojawiło ono Również tutaj
- się znajduje jest wyodrębnione jest czymś innym niż pełnej i w czymś innym
- niż pełnej i która Jak widzą państwo w różnych przykładach w różny sposób są
- tłumaczone te pożarnej i tutaj Czynny rozpustne ale Biblii Warszawskiej po
- prostu rozpusta Biblii warszawsko-praski w zdania Biblii Gdańskiej wszeteczeństwa
- w Biblii Poznańskiej nieczystości u wujka poróbstwo na przykładzie dosłownym
- rozwiązłe czyny gdybyśmy się zaczęli zgłębiać w
- znaczenia tych różnych tutaj pojęć to one były zwykle się różniły tak czymś od
- siebie byłyby jakimś sensie synonimiczne ale ale widzimy że tłumaczę próbują w
- różny sposób tutaj podejść do sprawy i dają nam różne rozwiązania tłumaczeniowe No co świadczy o tym że
- nie ma jakieś takie jedno myśl Chciałbym Co do ustalenia znaczenia tego tego
- pojęcia związku z tym sięgnijmy sięgnijmy do samego początku pamiętając o tym że
- etymologii słowa nie jest nieco niebezpieczne ale jeżeli jest używane w
- sposób taki zrównoważony to ono Może nam coś cokolwiek powiedzieć a na pewno coś
- o historii danego słowa bo tak króciutko przez historię tego słowa tego rdzenia
- Born sobie przejdziemy No i ustalenia filologów na ten moment
- są takie że należałoby ten rdzeń odnosić etymologicznie do
- takiego słowa jak pewnymi tutaj mamy pewne Born tutaj to wymiana samogłosek o
- bardzo częsta się pojawia i kojarzy się ze sprzedażą sprzedawać to znaczy sprzęt
- mać no i wyjaśnienia które zwykle znajdujemy Prowadzą nas w stronę takiego
- obrazu gdzie widzimy handel niewolnikami i
- takie skojarzenie tutaj budują badacze którzy się tym zajmują
- tą kwestią etymologii że ci sprzedawanie niewolnicy czy niewolnice No bardzo
- często właśnie No później pełnili takie funkcje takie funkcje seksualne taki właśnie w stronę
- prostytucji nas To wszystko prowadzi rzeczywiście
- bardzo dużo od samego początku tak mówię tutaj już okresem Grecy pogańskiej bardzo dużo kontekstu wprowadzi nas w
- stronę prostytucji faktycznie i tutaj Fran ze słownika etymologicznego szansę na państwo widzą tak różnego
- rodzaju złożenia Właśnie na tym rdzeniu Prowadzą nas w różnego rodzaju konteksty
- a zwykle związane z prostytucją także etymologia słowa Jego początki gdzieś
- właśnie z tą sprzedażą powiązane faktycznie Prowadzą nas w stronę prostytucją ale ciągle mieliśmy w głowie wyjątek mateuszowy czy rzeczywiście
- należałoby tam pod tą porneia ten wyjątek podstawiać właśnie prostytucje
- także że ten że ta porneia należała należałoby ją rozumieć właśnie w ten
- sposób Pójdźmy dalej do łaciny sobie pójdziemy ponieważ tutaj taka ciekawa obserwacja
- też etymologiczna już jeżeli już jesteśmy tak przy przy tych kwestiach to
- na język łaciński No to słowo
- zaczęto przyrodzenie te pojęcia słabo zbudowane
- na tym rdzeniu zaczęły być tłumaczone przez odniesienie do łacińskiego słowa furmiks później znajduje swój wyraz w angielskie
- sobie formie cation tak które kojarzymy które kojarzymy dość szeroko które
- rzeczywiście na przykład w tym Games Version w tym tłumaczeniu pojawia się tam gdzie mamy mamy porneia cóż to była ta for nic chodzi on takie przejście o
- bramę sklepiony łukami tak można byłoby
- sobie tak to by obrazowo przedstawić gdzie prostytutki stały i
- czekały na swoich klientów więc ta aktywność pójścia do bramy tak do formy
- x te przełożyła się właśnie na to pojęcie fornication łacińskie właśnie zadawanie się z prostytutkami i
- później przeszło w formie cation ale już w coraz szerszym takim znaczeniu tak z tej prostytucji zrobiła się taka taka szersza
- kwestia związana w ogóle z jakąś aktywnością związaną z seksem
- [Muzyka] pozamałżeńskim I tutaj
- seksem pozamałżeńskim jakby na dole państwo widzą
- w na prezentacji też to drugie pojęcie cudzołóstwo czyli tam moich a ja
- bo ustalając znaczenie tych obu pojęć też warto się zastanowić właśnie jakie
- aktywności ewentualnie mogłyby wchodzić w grę obejmować te pojęcia No i tyle
- właśnie cudzołóstwo kojarzy się z moich a ja
- prawda grecka z takimi aktywnościami
- związanymi z seksem pozamałżeńskim ale popełnionym przez osoby pozostające w
- związku małżeńskim mój Hej a tak to drugie pojęcie Czyli jeśli jeśli tam
- czytaliśmy wyjątku Mateusz owym jeśli mężczyzna oddala kobietę tak to po narażają na niebezpieczeństwo
- takie że ona będzie brała udział w cudzołóstwie tak w zasadzie można
- powiedzieć że zamężna kobieta będzie jeżeli ktoś weźmie ją za żonę ponownie
- tak naprawdę popełniać mój Heyah i brać udział w aktywnościach poza małżeńskich
- jako osoba de facto zamężna tak czytam moich a ja tutaj w tym kierunku
- mogłaby być TV Witam pana No właśnie natomiast co z fornication forks
- wspornika co czy też Spornej atak czy można na przykład to
- zawęzić do relacji właśnie związanych z seksem pozamałżeńskim alem popełnianych przez
- osoby nie pozostający w związku małżeńskim i też takie rozróżnienia czasami czasami można znaleźć także zobaczymy zobaczymy czy będzie można je
- jakoś powstrzymać idąc dalej przez całą historię słowa czyli narazie widzimy
- narazie widzimy że ta porneia w mocny sposób od etymologię idąc poprzez
- późniejszy ten proces związany z tłumaczeniem tego słowa kieruje nas w stronę prostytucji faktycznie tego nie rządu
- który znaleźliśmy właśnie w tłumaczeniu polskim które sobie Zdecydowaliśmy w
- Grecji pogański jak to wyglądało żeby jakoś to uporządkować iść sobie po kolei
- średnim wieku przed Chrystusem pojawia się pojęcie porne właśnie w odniesieniu do prostytutki i później UW historyka Herodota w pierwszej
- księdze jego historii dowiadujemy się o prostytucję młodych
- kobiet w Lidlu i w takiej krainie Azji Mniejszej i również Herodot używa tam
- używa czasownika [Muzyka] połknęło No właśnie w też w tym kontekście związanym z prostytucją Jeden
- z wybitnych mówców greckich schinesghe popełnił taką mowę polityczną przeciwko
- tej chorobie Zresztą z swoją drogą bardzo ciekawą
- której [Muzyka] O tak uprzedzająca tak polityczny tym archosa dyskredytuje Go oskarżając Go są
- mocno o to że dobre dopuścił się w młodości
- występku prostytucji tak seks za pieniądze co miałoby go dyskredytować my
- Nie pozwalać mu pełnić jakichkolwiek funkcji politycznych ci wiązałoby się
- właściwie ze śmiercią cywilną No i wygłasza taką umowę i tam ten
- klimat jest określany też mianem pornos między innymi No i w końcu możemy sięgnąć do papirusów gdzie to był ten rdzeń porno również
- pojawia się wielokrotnie [Muzyka] głównie głównie wiesz papirusy są bardzo częstą
- takimi takimi dokumentami które gdzieś w biegu jakimś urzędowym
- sobie krążyły No Wiele z nich dotyczy kwestii podatkowych imperium
- z prostytucja była legalna opodatkowana związku z tym w papirusach znajdujemy porno busa na przykład właśnie czyli
- takiego człowieka który opiekuje się prostytutkami które z kolei
- papirusach jednak określane są innym greckim pojęciem takim które częściej
- być może komuś kto się interesuje starożytnością grecką wpadły w oko heilrj zwane hetery Można by powiedzieć towarzyszki mężczyzn
- przyjaciółki mężczyzn tak niektórzy tak to tak to tłumaczą jest tutaj też takie
- Ciekawe zjawisko się pojawia kojarzy się ten porno bosko z jak najbardziej w tych papierosowych tekstach z tym kontekstem związanym z prostytucją natomiast same
- prostytutki są określone tym pojęciem retail i raczej i to jest też takim taka
- cecha charakterystyczna i z którą można zaobserwować Kiedy widzimy
- analizujemy teksty właśnie pogańskie greckie gdzie tak naprawdę [Muzyka]
- niezbyt często właśnie się pojawia jakieś słowo które będzie oparte na
- takim rdzeniu Born części właśnie ta i będą w tym kontekście obecne ale tam
- gdzie się pojawia to zawsze zawsze ten kontekst prostytucji rzeczywiście mamy Także to to jest taka taka cecha
- związana z tekstami pogańskimi natomiast zupełnie inaczej jest
- Biblii zarówno w starym jak iw Nowym Testamencie a tutaj odwołuje się do oczywiście do septuaginty do greckiej wersji Starego
- Testamentu taki która pewnie częściej była w życiu tak Nowego Testamentu tak
- niż tam uparta na tekście hebrajskim i tutaj
- obserwujemy tak po pierwsze dość spory
- taki dość sporą ilość jeżeli chodzi o użycie tych słów i po drugie taki dość
- ciekawy kontekst nowy który tutaj się pojawia jest charakterystycznym mamy
- widzą państwo psalm 73 waw27a w dwóch przykładach
- dałem edycja Świętego Pawła i Biblia Biblia Gdańska zginą ci którzy oddalają
- się od ciebie by tracisz każdego kto cię zdradza to na górze państwo widzą poranne want a aposto-two albo Biblii Gdańskiej Oto Ci którzy się oddalają od
- ciebie zginął wracasz tych którzy cudzą odstępowania od ciebie także pojawia się
- bardzo ciekawy kontekst w którym to pojęciem ona jak czasownik płynęło opisuje nam metaforycznie Można byłoby
- powiedzieć relacje między człowiekiem i Bogiem i ktoś kto odchodzi od Boga
- odwraca się do Boga No to pornoway zupełnie zupełnie
- inny kontekst w Starym Testamencie odnajdujemy i myślę że ten kontekst jest
- istotny również dla autorów nowotestamentowy Chin Oczywiście
- to nie jest jedyne miejsce w którym odnajdujemy taki Taki obraz taką
- metaforę to szczególnie zwracamy państwa uwagę na dwa rozdziały z Księgi Ezechiela na 16 rozdział 23 rozdział tutaj tylko
- fragment pokazuje od 8 wersety od 8-15 ale jest
- bardzo rozbudowany właśnie ten metaforyczny obraz w tym przypadku Jerozolimy która Słuchaj została przez Boga przystrojona dbał o nią twoje nie
- stało się sławne ale Zaufaj swojej piękności cudzołoży łaź Wykorzystując
- swoją sławę uprawiałaś nierząd z każdym przechodnie musi oddawała się tak mamy ten obraz tam rozwijany bardzo mocno w różnych kierunkach również
- 23 rozdziale to się wpisuje właśnie w ten sposób mówienia o relacji z Bogiem
- tak w tym przypadku miasta takim przypadku miasta które No
- symbolizuje czy jest pewnego rodzaju metonim ją ludu
- izraelskiego który cudzołoży zdradzając zdradzając Jahwe w ten sposób Także
- widzimy taki dość ciekawy nietypowy kontekst taki który No nie pojawia się żaden sposób regresem
- Gdańskiej czyli ten obraz ten obraz prostytuowania się na który jest taki rozciągnięty w
- zupełnie inny nowy kontekst można by zakładać że wpisuje się jakiś
- negatywny obraz w ogóle prostytucji w Starym Testamencie chociaż tutaj znajduje w komentarzach takie opinie podzielone
- Niektórzy na przykład odwołując się choćby do takich fragmentów typu Księga
- Sędziów 16 1 gdzie wpisywane sytuacja związana z Samsonem
- który udaje się do gazy zobaczył tam gnojka bornem czyli właśnie nierządnice i poszedł spać z nią i później toczy się dalej akcja niektórzy komentatorzy
- zauważają No właściwie nie ma jakiejś takiej jednoznacznej negatywnej oceny moralnej tego postępowania sam są po prostu to
- zrobił wokół tej toczyła się dalej akcja i nie mamy nie mamy potępienia czy
- powiedzmy Pierwsza Księga Królewska 316 przychodzą do króla 2 porridge Sporna i
- stają przed nimi później to co chodzi o króla Salomona
- które tam dowodzi swojej mądrości podejmując taką decyzję związaną z tym
- takim dzieckiem nieżyjącym tak jednym żył jedno zło
- drugie nie żyło wszyscy pewnie znają te historie i też się niektórzy komentatorzy mówią No tutaj tak jakby ta prostytucja w Izraelu sobie funkcjonuje
- na zasadach takich jakichś zwyczajnych Ale z drugiej strony Kiedy sięgniemy do księgi kapłańskiej
- 1929 No jest wyraźny zakaz nierządu
- nie dopuszczaj cię doprowadzić do pogłębienia waszych córek zezwala ciemno uprawianie nierządu odporne Albo cały kraj pytacie na pastwę nierządu odpornej
- napełnić jego zbrodniami Także ja nie chcę tutaj wchodzić bo bo to akurat myślenie będzie dla naszego
- tutaj rozstrzygnięcie naszego tematu bardzo ważne ale to sugeruję że jeżeli przyglądamy się tak właśnie szerszemu kontekstowe użycia tych pojęć i pojawia
- się ta kwestia prostytucji Izraelu w tym świecie Starego Testamentu to można
- zauważyć opinie biblistów które się różnią od
- siebie i przechodzimy w czasie a troszeczkę do przodu i zajmujemy się w
- tym momencie tak zwaną literaturą między Testament realną czy też tekstami które środowisku żydowskim tym przypadku w środowisku
- diaspory Aleksandryjskiej się pojawiają bo chciałbym się odwołać do Filona z
- Aleksandrii który zostawił bardzo wiele różnych tekstów jednym z nich jest tekst o Józefie
- i tutaj moim państwo przed sobą niepublikowany przykład jednej z moich
- studentek które obroniła swój dyplom właśnie na bazie fragmentu przekładu
- Józefie pani Marty Wolak także mam tutaj
- udostępniam tak na chwilę fragmencik po co to robię No bo Filon z
- Aleksandrii pokazuje swoim tekście pewne zwyczaje
- które obserwuję środowisku żydowskim wokół siebie historia dotyczy Józefa
- który ma problem z żoną faraona która chce go namówić
- do do do do relacji ze sobą i tułów 42 paragrafie On mówi do czego mnie zmuszasz my potomkowie
- Hebrajczyków postępuje postępujemy zgodnie z początkowymi prawami obyczajami czy jest to wyjątkowość ludu izraelskiego innym pozwala się po
- ukończeniu 14 roku życia używać bez skrupułów prostytutek corners
- nierządnica majty państw widzimy że tutaj jest jeszcze inne pojęcie tak którego Biblii już nie mamy Ale jest jakaś inna jeszcze kategoria ta
- którą tutaj widzimy i te które handlują swoim ciałem tak też jest trzecia taka
- trójeczka u nas zaświadczenia nie ma nawet prawa żyć lecz karą dla kobiety się tym zajmują co jest śmierć No i to pokazuje właśnie
- Jaka jest faktycznie rzeczywistość w Izraelu tak to wynika z uregulowań
- prawnych śmierć dla dla dla dla osoby która
- popełnia właśnie porneia czyli wracając do naszego wyjątku
- Mateusz owego tak można by powiedzieć gdyby faktycznie samochód chodziło opornej up to rozumianą jako prostytucja No to
- raczej spodziewali byśmy się innych rozwiązań niż rozwód tak
- oddalenie żony Jeżeli jesteśmy w kontekście żydowskim A kiedy jesteśmy
- kiedy czytamy w ewangelii według Mateusza ewidentnie właśnie w takim środowisku jesteśmy No i chwilą tutaj nam pokazuje
- można byłoby więcej innych tekstów z tamtego czasu pokazywać ale ale ale myślę że Filon chwilą będzie dla nas
- wystarczający natomiast tylko krótko krótko powiem że w różnego rodzaju
- innych tekstach zaczynają pojawiać się takie coraz bardziej poszerzone definicję tego Czym jest
- porneia w rozumieniu Żydów No i na przykład
- niedozwolone seks w obrębie marchew brak to znaczy niedozwolony
- tutaj różnego rodzaju warianty znajdujemy jednym z nich jest na przykład uprawiania seksu dla
- przyjemności tak które choćbym w tekście flawiusza przeciwko planowi znajdujemy
- taki wątek ale to nie jest jedyny jedyny tak więc byli Żydzi którzy i wydaje się
- że wielu którzy uważali przynajmniej w tym czasie tak jesteśmy tym okresie między między Testament czarnym
- uważali że seks w małżeństwie nie może służyć przyjemności tak jest małżeństwo
- ma służyć prokreacji i tyle także na pewno
- znaleźlibyśmy jesteś zainteresowany to mogę podrzucić jakieś jakieś namiary na
- na miejsca w których znajdujemy właśnie tego typu odniesienia poligamia powiedzmy tam dwie żony Tak gdyby ktoś miał to też jest określany jako
- porównania w tych tekstach dziś związki takie zbliżające się do kazirodztwa Sodomia Niezależnie od tego jak ona jest zdefiniowana każdym razie No wychodzi to
- pojęcie porneia poza ramy tylko i wyłącznie związane z prostytucją czyli No znaczenie tutaj się poszerza No co
- powoduje że po pierwsze chyba byśmy odchodzili tak od tego powiedzmy takiego impulsu który można
- byłoby mieć studiując No etymologię i użycia tego słowa związane z z
- kontekstem dotyczącym prostytucji No otwierały by się nam jakieś inne
- możliwości pytanie jakie one są
- temat jest o tyle też ciekawe że ta prostytucja w Nowym Testamencie się
- pojawia wrzutki się pojawiają i to w takim świetle m.in paradoksalnie
- dobrym tak w Ewangelii według Mateusza tak czyli w tej samej w której której mamy nasze
- wyjątki w do Jestem pierwszym rozdziale Jezus mówi do Żydów do faryzeuszów Zapewniam was celnicy i nierządnice pozornej dojdą przed wami do królestwa
- Bożego o przyszedł do was Jan postępując sprawiedliwie a nie uwierzy liściem uwierzyli mu zaś celnicy i nierządnice chociaż to widzieliście nawet później
- nie oczywiście żalu nie uwierzy liście muszli te nierządnice no tutaj w parze z celnikami części celnicy nam się kojarzą jako te takie osoby które faryzeusze
- dostrzegają w otoczeniu Jezusa i zarzucają mu kontakty tak z tego typu
- nieczystymi osobami ale jak widać również Porównaj gdzieś towarzyszyły
- a jezusowym i i No były w stanie zrozumieć to przesłanie
- przyjąć to przesłanie które którą przekazywał w liście Jakuba 225 mamy
- wprost nawiązanie takie biblijne do takie znowu taki model
- paradoksalny tak postępowania nierządnica rap czy nie przez swoje
- czyny została zwabiona przecież udzieliła schronienia zwiadowcami uratowała ich odsyłając inną drogą Czyli znowu znowu taki paradoks prawda z
- jednej strony porne nierządnica ale jednak jakiś element taki pozytywnym tutaj się pojawia Co oczywiście nie znaczy że że
- autorzy Nowego Testamentu Czy Jezus pochwala ją [Muzyka] wykonywanie prawda tych tych tych tej
- pory na i bo bo ewidentnie toporne i dowiesz się dałem Testamencie jako grzech tak i w kataloga jeden z
- nich już chyba nam się tam wcześniej pojawił tak Czyli ten na górze Mateusza 1519 serca pochodzą złe myśli moich eee cudzołóstwa czyny rozpustne tak tutaj
- znowu porneia a więc nie wiemy nie wiemy jak dokładnie tłumaczyć ale w katalogach jest kilka takich katalogów gdzie oczywiście toporne ja się pojawia i też
- jest ciekawe miejsce w dziejach apostolskich 15 rozdziale tam jesteśmy w takiej sytuacji gdzie mamy do czynienia z dyskusją na
- temat tego co właściwie zrobić z poganami którzy się nawracają taki
- ścianie ze środowisk żydowskich mówią No to jak się obrzydzają zachowują prawo
- natomiast Paweł ma nieco odmienne zdanie No i w pewnym momencie dochodzi do
- pewnego się takiego Można by powiedzieć kompromisowe go i znajdujemy informację o tym w 15 rozdziale Dziejów
- Apostolskich Dlatego uważam że nie należy czynić trudności poganom wracającym się do Boga ale trzeba im napisać aby się
- powstrzymali od No i to wymienia się kilka kwestii spożywania pokarmów
- złożonych na ofiary bożkom odporne ja od jedzenia mięsa duszonych zwierząt J krwi
- a czy mamy cztery rzeczy No i pojawia się to porneia pytanie co by to było
- prostytucja ciężko ciężko znowu byłoby to chyba jakoś jakoś bronić mnie się nasuwa bo
- Zobaczmy Jaki jest kontekst tej pory na i tutaj w tych Dziejach
- apostolskich mamy mamy idolatria tak Czyli właśnie to co zaobserwowaliśmy w
- Starym Testamencie m3lee taka metafora odchodzenia od Boga czyszczenia innych bogów zdradzania Boga przez odniesienie się do
- do tego rdzenia porno tak poprzez czasownik czarne oczy tutaj porneia być może być może ten rząd należałoby w tym momencie
- zmienić tak na na jakąś inną właśnie może metaforyczna tak
- wersję przykładu także to tak zmiana marginesie ale też jesteśmy
- w takiej trudnej sytuacji kiedy kiedy czytamy takie takie słowa w dziejach
- apostolskich co jeszcze popełniają grzech w Nowym Testamencie
- wspominałem u pierwszym liściem do Koryntian
- i tam mówiłem o tym że mamy do czynienia z dużym nagromadzeniem słów opartych na tym rdzeniu i jednym z
- takich miejsc jest 6 rozdział gdzie gdzie Czytamy że ciało nie zapewne
- ja ale dla pana ale pan dla ciała i dalszych kilka wersetów dalej mamy mamy
- ostrzeżenie przed porneia uciekajcie przed porneia takie ciekawe słowa Tutaj
- padają każdy inny grzech który popełnia człowiek jest poza ciałem ale kto oddaje się rozpuści oporne on grzeszy przeciw własnemu ciału tak przynajmniej edycja
- Świętego Pawła tłumaczy to miejsce ale Zwróćmy uwagę Zwróćmy uwagę na inny przykład tak Który to pod spodem państwu
- podaję z Biblia warszawsko-praska Strzeżcie się porneia rozpusty i
- zobaczmy po czy jakikolwiek grzech popełniony przez człowieka jest poza ciałem tak tutaj tłumacz decyduje się na to żeby wystawić znak zapytania
- Czyli to twierdzenie każdy grzech to inny jest w zasadzie dodane też przez
- tłumaczy je edycji Świętego one powinno być każdy grzech który popełnia człowiek jest poza ciałem
- widać że tłumaczę mają jakiś to problem z przyjęciem tego twierdzenia
- i w związku z tym oto biskup Romaniuk tak decyduje się na
- wstawienie znaków zapytania w tym momencie zupełnie inaczej nam wybrzmiewa to takie trudne to takie trudne
- twierdzenie No i swoją drogą pokazuje jak no tutaj
- dość taki ciekawy dość Takie ciekawy problem który byśmy mogli obserwować właśnie w tym
- fragmencie pawłowy mym gra może do niego Jamna chwileczkę bym go zawiesił bo
- chciałbym jeszcze parę słów o Pawle powiedzieć i właśnie o tym o tym miejscu a przyszedłbym na chwilkę dalej na pewno na pewno Wrócimy
- do tego naszego wyjątku Mateusz owego jakim świetle jak w tym świetle można
- byłoby tego co powiedzieliśmy do tej pory jakoś sobie spróbować poradzić z tą
- porę ją w tych obu w tych obu fragmentach No bo tak
- pierwsza pierwsza rzecz pierwsza rzecz albo Pawła do Pawła Wrócę jeszcze na
- pewno relacje paralelne innych synoptyków takim rk-10 Łukasza 1618 nie podają nam wyjątku żadnego tak kto
- oddala swoją żonę bierze inną popełnia moich a ja
- tak porneia względem niej mówił Trzeba by sprawdzić żona opuści swego męża
- wyjdzie za innego popełnia cudzołóstwo czyli moich a ja podobnie Łukasza każdy
- kto odda swoją żona bierze inną popełnia cudzołóstwo także nie ma tutaj żadnego wyjątku tak po prostu jest kwestia jasna oddalenie żony
- w jaki sposób wiąże się z czymś negatywnym właśnie w kontekście
- cudzołóstwa także to też jest ciekawe że Mateusz ten wyjątek dodaję tak W swoim tekście No ale nie Możemy założyć że sobie go wymyślił tak
- tylko gdzieś z jakiegoś powodu on tam oczywiście jest ta z jakiegoś powodu
- inni ewangeliści się do tej kwestii nie odnoszą No każdym razie
- już jakoś tak skracając te rozważania można byłoby
- zakładając obserwując to że to pojęcie porneia zaczyna nabierać coraz szerszego
- znaczenia to pole semantyczne Robi się coraz szersze
- No to próbuję się uwzględniając to wprowadź doprecyzować
- to co uczciwie w tym wyjątku Mateuszowi mógłby się kryć pod tą porę ją No ja
- tutaj 4 takie chyba najbardziej popularne rozwiązania państwu prezentuje pomijam
- jakieś takie zupełnie skrajne typu No na przykład wczesnochrześcijańskie odniesienia do tego że małżeństwo to w ogóle jest porneia tak bo byli tacy
- autorzy wczesnochrześcijańscy którzy gdzieś w stronę taką masę krytyczną weszli uważali że w ogóle Małżeństwo Jako takie
- należałoby tutaj zdyskredytować i nie dopuszczać do niego
- że on mu ono nie jest czymś właściwym także tego typu różne skrajne
- pozycję odpuszczam No jest ten wątek prostytucji
- który tutaj się przewija tak który odwołuje się bezpośrednio do tego pierwotnego znaczenia z tego słowa miałaby ta prostytucji albo
- w czasie Albo ewentualnie przed małżeństwem się pojawiać i być powodem
- do na przykład ta przed małżeństwem zostaje gdzieś tam Odkryta później no i w związku z tym jest to podstawa do tego żeby oddać żonę No ale
- tak jak już wspominałem mamy tutaj trochę problemów z tym bo jeżeli jesteśmy w środowisku żydowskim No to tego typu działania rzeczywiście inną
- funkcję niż rozwód by przewidywało no wręcz tak jak to czytaliśmy tam
- wcześniej jest kara śmierci przewidziana w takiej w takiej sytuacji
- Więc ciężko było bronić chyba sposób taki konsekwentny tej opcji pojawia się
- druga ciekawa opcja która wiąże się z kolei z tym co państwu
- widzieli w Starym Testamencie A co wiąże się w jakim sensie zdradą Boga akcjach
- Fem it te czasowniki czy rzeczowniki Również tutaj się pojawiają ale tutaj jeszcze w troszeczkę innym kierunku by to mogło
- iść czyli zawieranie związku małżeńskiego z osobą jakby spoza grupy
- religijnej tak w tym kontekście z kimś zewnątrz tak jakimś sensie jest
- określane czasami też w tekstach żydowskich mianem porneia
- więc Niektórzy bibliści próbują iść w tym kierunku to tak zwana egzogamia i to
- też prowadzi nas w stronę Apostoła Pawła tak do którego jeszcze do którego
- Jeszcze wrócę bo no nieodparcie nasuwa się siódmy
- rozdział pierwszego listu do Koryntian gdzie również odwołuje się Paweł do kwestii rozwodu
- tak jakiś takich właśnie ruchów związanych z kimś z parowaniem się małżonków i pojawia się tamten wątek osoby
- niewierzącej faktycznie także wydaje mi się że jest jakimś sensie do wzięcia pod uwagę na egzogamia w całym tym procesie próby
- dochodzenia do zrozumienia tej pory mieli w Mateusza
- trzecia opcja to jest kazirodztwo Czyli jakiś taki związek który ewidentnie obciążony jest problemem problemem
- moralnym prawda przyczyną tutaj chyba dość mało jest przesłanek które byśmy mogli
- [Muzyka] przytaczać czy którymi jakiś argumentów którymi moglibyśmy wspierać akurat ten ten wątek No poza tym rzeczywiście
- porneia jest również tak tej Grecy
- późniejszej środowisku żydowskim również odnoszą na do takich kwestii związanych
- z kazirodztwem znowu nasuwa się nam kontekst pierwszego listu do Koryntian 5
- rozdział tym razem gdzie mowa jest o kazirodztwie którym jeszcze chwilkę powiem w kościele w kościele korynckim
- więc też jakieś punkty ewentualnie zaczepienia tutaj mamy w końcu czwarta
- opcja tak zwany nielegalne małżeństwo można powiedzieć konkubinat
- tutaj nasuwa się Myślę że chyba właśnie w tym kierunku
- mogła iść rozumowanie biskup Augustyna z Hippony świętego Augustyna który
- oddala kobietę z którą żył przez wiele lat
- być może właśnie odwołując się do kwestii
- ciemności małżeństwa tak czy właściwie jego nielegalności i teraz sobie prawo do tego że w takim
- układzie można byłoby tą kobietę tą kobietę oddalić także
- nielegalność małżeństwa czy jakiegoś nie mówię że w tym kontekście koniecznie
- konkretną konkubinat rozumiane jako jakiś rodzaj nie w pełni legalnego związku tak Chyba tak by trzeba było to powiedzieć też myślę że jest jakąś opcją
- która jest brana pod uwagę i często często rzeczywiście tak jest
- także chyba Patrząc na te cztery tutaj próby wyjaśnień
- w moim odczuciu w tym momencie po tym takim przeglądzie wstępnym
- sytuacji jakoś tak najbardziej przekonuje mnie
- to żeby za się badaniem w stronę albo egzogennymi albo nielegalności
- małżeństwa natomiast no w tym momencie nie mam rozstrzygnąć Są tacy bibliści którzy uważają że w zasadzie nie jesteśmy w stanie rozstrzygnąć Czego
- dotyczy ten wyjątek być może też za daleko posunięty taki pesymizm no
- Natomiast na pewno sytuacja jest w tym momencie tak a nie do końca jasna nie do końca jednoznaczna tak przynajmniej z tego
- mojego przeglądu wynika Zwróćmy też uwagę właśnie bo bo
- często słyszy się o tym że ta porneia jako przyczyna
- która może prowadzić do oddalenia kobiety to to to byłaby równoznaczna z
- jakąś niewiernością małżeńską tak Czyli kobieta [Muzyka] prawda w jakiś tam kontekście się
- pojawia poza małżeństwem prawda i to miałaby być
- wystarczająca przyczyną do tego żeby mąż mógł ją oddalić
- jakby wrócić do do do tego rozróżnienia które u Mateusza znajdujemy i o którym
- mówiłem to wydaje się że porneia i mój Hej a tak to są rzeczywiście dwie różne
- rzeczy i takie cudzołóstwo związane z takim jakimś jakąś relację poza
- małżeńską przez osobę zależną żona tą tak
- [Muzyka] popełniany to raczej byłaby moich a ja po grecku na porneia porneia gdzieś tutaj w tym kontekście naszym Mateusz
- owym No i moi heja Mateusza dotyczy mężczyzn tak to mężczyzna moich i kobieta która zostaje przez niego porzucona i ona jest
- narażona na to że że będzie brała udział w cudzołóstwo No tak bo ktoś
- pojawi się inny mężczyzna który postanowił wziąć Dajcie w jakiś związek z nią i wówczas będziemy mieli cudzołóstwo tak ale to
- tak wygląda na to jakby u Mateusza Właśnie moich a ja bardziej tutaj dotyczyła mężczyzny to miasta porneia w tym kontekście kobiety się pojawia no i
- tutaj niekoniecznie poprostu ta niewierność musi
- chodzić wchodzić w grę tak rodzi się też pytanie dlaczego dlaczego
- niewierność jednej strony tak tylko miałabym miałaby być powodem
- takim dla którego do tego rozwodu miałoby miałoby dojść czyli No mamy
- jeszcze tutaj tą kwestię tych rozróżnienie pojęć które ewidentnie się u Mateusza i konsekwentnie pojawiają jak widzieliśmy w paru miejscach i wydaje
- się że też trzeba byłoby wziąć je poważnie pod rozwagę i są spróbować jakoś właśnie profilować tak
- znaczenie jaką tego rzeczownika porneia czy też
- być też czasowników prawda które są
- oparte na tym na tym rdzeniu pornm także tak jak mówię No ja bym ja bym na tym
- etapie szukał albo w stronę egzamin szedł albo w stronę
- albo w stronę nielegalności małżeństwa zakładając że jednak porneia ma o wiele
- szersze znaczenie niż nam się Mogłoby wydawać na samym początku kiedy się spotykamy Z tym pojęciem No na pewno to pojęcie nie rząd nie będzie w każdym
- przypadku jeżeli chodzi o tłumaczenie uprawnione no i tutaj właśnie warto
- byłoby sięgnąć do Pawła u którego ewidentnie
- pojęcie porneia mam wiele szersze znaczenie niż poprostu prostytucja
- czy nawet niewierność małżeńska tak bardzo szeroko upał można to rozumieć
- sięgam do tego 7 rozdziału pierwszego listu do Koryntian o którym mówiłem wcześniej w drugim wersecie Czytamy że ze względu
- na niebezpieczeństwo porneia Niech każdy ma swoją żonę a każda kobieta swojego
- męża czy zobaczymy że w ogóle ta porneia w tym momencie Małżeństwo jest ochroną przed porneia Czyli też mężczyzna jest jakoś powiązany
- u Pawła z tym pojęciem z tym pojęciem porneia no i tutaj mamy rozpustę prawda
- a nie nierząd tak ciężko by było nierząd tak prostytucje
- tutaj tutaj wkładać w ten tekst podobnie w pierwszym się do tesaloniczan 437 powstrzymajcie się odporne
- jastrzabpost ci się głównie rządu nie każdy z was wie że własne ciało należy traktować z szacunkiem jako święta nie z namiętnym pożądaniu jak to czynią
- poganie którzy nie znają Boga czy gdzieś tutaj tato ton namiętne
- pożądanie tak gdzieś pojawia się nam w tle niech nikt tej sprawie nie popełnia
- wykroczenie oszukuje swojego brata ponieważ pan będzie karał za wszystkie takie czyny Jak już powiedzieliśmy jest doświadczyliśmy Bóg bowiem nie powołał
- nas do nieczystości lecz do świętości Czyli znowu takie dość szerokie dość
- szerokie znaczeniem tego tego rzeczownika porneia tutaj mamy w korpus
- Paulinum No i w końcu chciałem wrócić do tego Paweł owego obrazu z szóstego
- rozdziału wydaje mi się że jest dość też ważny i ciekawy ten kontekst i 6 rozdział siódmy rozdział tak cały i
- piąty Tak wszystkie te rozważania od 5-7 działu pierwszego listu do Koryntian które w jakiś sposób tak istotne myślę wpisują się w rozważania również
- związane z tym z tą poznają u Mateusza pamiętajmy że Paweł pisze wcześniej tak
- niż Mateusz także też jego TT jego rozważania mogą być istotne nawet z punktu widzenia
- autora autor Ewangelii Tak oczywiście nie wiemy czy miał miał z nimi miał z
- nimi do czynienia natomiast krążyły pewnie ustnie pewnego rodzaju opowieści
- i tyle w koryncie Ciekawa historia się zdarza ponieważ właśnie w piątym rozdziale czytali byśmy
- o tym że Paweł jest bardzo zdenerwowany ponieważ
- pojawia się w koryncie porneia mówi tak zaczyna 5 rozdział
- która której nie widziano nawet wśród po taka porneia tam panuje i później
- odnosimy się właśnie do kazirodztwa tak gdzie gdzie pojawia się sytuacja związana ze związkiem
- kazirodczym i Pawła denerwuję bardzo to że koryntianie nie reagują na tąd że
- koryntianie zamiast wyrzucić Tak z wspólnoty czego oczekuje Paweł tego
- człowieka który dopuszcza się takiej porneia to nie tylko że że go nie
- wyrzucają ale wręcz go bronią wręcz Help ją się taką pisze tym co się dzieje tak
- później mówi o tym że Oni wolą siebie ciągać wzajemnie po
- sądach świeckich tak zamiast osądzić tego który który takiego sądu a
- jest wewnątrz wspólnoty No żeby żeby żeby żeby żeby jego żeby jego właśnie osądzić no i takie trudne
- tematy tam się pojawiają w piątym rozdziale w początku szóstego rozdziału
- boimy się zastanawiamy dzisiaj jak to możliwe że taka porneia w tym koryncie
- siedziała tak i przechodzimy do tych wersetów który państwo widzą teraz 12-20
- pojawia się tutaj bardzo ważne wywód na temat ja bym to nazwał taką teologią ciała wołową która zaczyna się od
- właściwie jest skonstruowana także Paweł odnosi się wydaje się i tak przynajmniej
- i części części biblistów odnosi się do pewnych poglądów teologicznych Koryntian
- którzy uważali że chrześcijaństwo znosi z nich wszelkie
- obowiązki dotyczące przestrzegania prawa związku z tym mówią wszystko mi wolno
- a tutaj państwu pokaże coś się na troszeczkę innym pliku
- Mam nadzieję że to jest widoczne w tym momencie
- ja no tutaj dosłownie 3 wersety z tego pierwszego listu do Koryntian
- dałem zaopatrując je w cudzysłów tam gdzie wydaje się że Paweł odnosi się do
- sloganów korynckich do pewnych przekonań Koryntian którzy właśnie mogli bronić
- takiego człowieka który porneia się dopuszczał na bazie teologicznej
- mówi wszystko mi wolno jako chrześcijanie jestem wolny nie ma nade mną prawa już prawo nie ma nade mną żadnej władzy i Paweł
- reaguje ale nie wszystko pożyteczne tak niby wolno tak ale nie wszystko pożyteczne Powtarzam jeszcze raz slogan wszystko mi wolno on tam moja XS No ale
- Paweł mówi ale ja niczemu nie dam sobą zawładnąć tak dosłownie nawet tutaj taką
- grę słów mamy nie będę Zniewolony moim prawem do wolności tak pod jakimkolwiek względem tak tutaj bym to sparafrazować Bo trudno oddać jedno
- słowo tym pokarm.dla brzucha brzuch dla pokarmów ale Bóg położy kres jednego i drugim cudzysłów być może uzasadniali porneia
- tym że ona należy do Sfery ciała czyli jakieś wszelkiego rodzaju kwestie ta