O bujaniu w obłokach. Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość duchowa Cz. 2

Rozwiń transkrypcję filmu

O bujaniu w obłokach. Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość duchowa Cz. 2 | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19:00
  • rozpoczynamy online a dzisiaj Zapraszamy na drugą część wykładu poświęconego bujaniu
  • obłokach OB bujaniu w obłokach Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość
  • duchowa omawiamy kolejne biblijne przedstawienia właśnie ni wstąpienia
  • Jezusa i zastanawiamy się wspólnie z profesorem Piotrem
  • lorem no do czego Prowadzą nas wnioski z tych z
  • porównania z analizy tych poszczególnych biblijnych fragmentów Piotrze bardzo
  • serdecznie i zapraszam Dziękuję Dobry wieczór państwu
  • przechodzimy do drugiej części rozważań naszych na temat Wniebowstąpienia
  • Wniebowzięcia Jezusa w Ewangeliach i dziejach apostolskich w pierwszej części
  • omówiliśmy Ewangeli Mateusza i Ewangeli
  • Marka a w tej bieżącej drugiej skupimy się na Ewangelii Łukasza Ewangelii Jana
  • i dziejach apostolskich nie będę
  • referować pod koniec Mam nadzieję że dojdziemy jakiś wniosków mam kilka takich
  • praktycznych teologicznych też wniosków Mam nadzieję że będą dla państwa ciekawe i warte
  • zastanowienia Zacznijmy od Ewangelii
  • Łukasza tak jak w poprzedniej części będziemy odpowiadać na trzy podstawowe
  • pytania one kierują naszymi myślami nadają ton naszym rozważaniom są to
  • pytania dotyczące tego kiedy gdzie i przy kim miało nastąpić niebie Czy też
  • Wniebowzięcie Jezusa Chrystusa jesteśmy w Ewangelii Łukasza w
  • 24 rozdziale ostatnim tej Ewangelii i czytamy takie słowa a dg
  • wczesnym rankiem przyszły do grobu kobiety niosąc Wolności które
  • przygotowały no w tej Ewangelii tych kobiet jest co najmniej pi bo trzy są
  • wymion wymienione z imienia i dodane jest i
  • inne co jest ważne w kontekście naszej tutaj rozmowy jak zobaczymy w kontekście
  • też Ewangelii Jana sprawa się rozgrywa a
  • o poranku pierwszego dnia tygodnia czyli w niedzielę z kobietami u grobu i do
  • tego Przy tym grobie pojawiają się dwaj mężowie Ci dwaj mężowie mówią do kobiet
  • następujące słowa Nie ma go tu ale wstał z
  • martwych wspomnijcie będąc jeszcze w Galilei że syn
  • człowieczy musi być wydany w ręce grzesznych ludzi i musi być ukrzyżowany a dnia trzeciego
  • powstać Zwróćmy uwagę na werset szósty w Ewangelii Marka i Mateusza
  • którą omawialiśmy w pierwszej części jest
  • napisane o tym że mają spotkać
  • się zmartwychwstaniu z Jezusem w Galilei natomiast Ewangelia
  • Łukasza mówi troszeczkę inaczej mówi jak mówił wam będąc jeszcze w
  • Galilei tej Ewangelii Porównajcie sobie państwo Mateusza i Marka w tej ewangelii
  • ewangelii Łukasza Galilea nie jest miejscem przyszłego
  • spotkania zmartwychwstały Jezusem ale jest miejscem w
  • przeszłości w ramach którego Jezus
  • miał zapowiadać swoją śmierć i i zmartwychwstanie co to oznacza dla nas
  • No bardzo istotną rzecz oznacza to mianowicie to że dla Łukasza Galilea nie
  • jest aż tak istotna jeśli chodzi o finał o finał tej Ewangelii jak
  • zobaczymy początek Dziejów Apostolskich znawcy Ewangelii Łukasza
  • można też sobie przekartkować zobaczyć od razu dostrzegą i wiedzą że
  • Ewangelia Łukasza rozpoczyna się i gdzieś w
  • Jerozolimie Tam akcent pada w pierwszych rozdziałach na Jerozolimę w tej
  • Ewangelii tylko w tej Ewangelii młodego nastoletniego Jezusa który też musi być
  • w domu ojca i też zmierza do Jerozolimy tam jest obecny i zobaczymy że Ewangelia
  • Łukasza też ma się skończyć w Jerozolimie i Dzieje Apostolskie znowu
  • mają się rozpocząć w Jerozolimie i uczniowie mają być świadkami dla Żydów
  • samarytan i wreszcie dla pogan a więc dotrzeć na krańce świata ale początek i
  • koniec Ewangelii Łukasza początek Dziejów Apostolskich jest zakorzeniony w
  • Jerozolimie nie w Galilei akcent pada na Jerozolimę jako centrum centrum
  • wszechświata te wątki można by jeszcze rozwijać szerzej tłumaczyć dlaczego tak jest tej Ewangelii ale to nie jest
  • istotne dla nas w tym momencie dla nas istotne jest to że Galilea już nie jest
  • miejscem przyszłego spotkania ale jest miejscem przeszłym w którym Jezus
  • opowiada o swojej śmierci i zmartwychwstaniu Zobaczmy co dalej się
  • dzieje w tej ewangelii w tej Ewangelii troszkę przeskakuj wersetów i sięgamy do
  • wersetu 13 czytamy tak I oto tego samego dnia a więc w niedzielę Dwaj z nich szli
  • do miasteczka zwanego Emaus które było oddalone o 60 stadiów od
  • Jerozolimy no uproszczenie można powiedzieć to jest takie niecałe 11
  • KM em najprawdopodobniej znajdowało się na północny zachód od
  • Jerozolimy i czytamy dalej i rozmawiali z sobą o tych wszystkich rzeczach Czyli jesteśmy w
  • niedzielę no uczniowie dwaj uczniowie idą do emus to
  • niecałe 11 km wszystko jest w zasięgu J dnia spotykają jak znamy historię po
  • drodze Jezusa no i ostatecznie
  • wracają wracają do Jerozolimy żeby podzielić się tą
  • informacją zmartwychwstałym który szedł z nimi do Emaus i dał się poznać po
  • łamaniu chleba i dalej czytamy werset 2 a myśmy
  • spodziewali że wszystkim już dziś trzeci dzień jak to
  • się stało wciąż jesteśmy w ramach tej historii o dwóch uczniach idących do
  • Emaus i znowu kilka wersetów pomijamy i werset
  • 33 i wstawszy tejże godziny Powrócili do Jerozolimy i znaleźli zgromadzonych 11 i
  • tych którzy z nimi byli a gdy to mówili on sam Stanął wśród nich i rzekł im
  • pokój wam A oto ja zsyłam na was obietnicę mojego ojca wy zaś pozostańcie
  • w mieście aż zostaniecie przyobleczcie
  • miy zakorzenieni w tej niedzieli Zmartwychwstania tych dwóch uczniów
  • wraca do Jerozolimy tego samego dnia spotyka
  • 11 i tam pojawia się sam ZM wstały i mówi o tym że w
  • przyszłości zostaną uczniowie
  • przyobleczcie Kiedy Jezus im się objawi jako zmartwychwstały Ale to ma się stać w
  • przyszłości porównajmy sobie to z tym co już znamy z Ewangelii Mateusza
  • w Ewangelii Mateusza Jezus spotyka się z 11 uczniami to mówi że Dana mi jest wszelka moc już teraz
  • i uczniowie nie mają czekać na tę moc
  • tylko mają iść i głosić chrzcić w tej
  • mocy Ta moc już jest im dana natomiast Ewangelii Łukasza to co się ma wydarzyć
  • jest i czytamy dalej i wywiódł ich aż do betanii wiemy
  • że uczniowie mają czekać w mieście Czyli w Jerozolimie znowu akcent na Jerozolimę
  • a nie na galileę na północy Jerozolimy tam mają czekać widzimy też że Jezus
  • wraz z uczniami udaje się do betanii Betania to nie na północy w Galilei ale
  • na wschód od Góry Oliwnej no powiedzmy 3 km z Jerozolimy takie wszystko jest w
  • obrębie Jerozolimy tam się to wszystko wydarza i Czytamy i wywiódł ich aż do
  • betanii A podniósłszy ręce swoje błogosławił ich i stało się gdy ich
  • błogosławił że rozstał się z nimi A oni wrócili do Jerozolimy z wielką radością
  • i byli zawsze w świątyni chwaląc Boga Tak się kończy ta Ewangelia można zadać
  • sobie pytanie czy te wersety od 50 do 53 mówią o wniebowstąpieniu
  • wniebowzięciu Jezusa tak jak na przykład chcą tego tłumacze Biblii
  • Warszawskiej dając nagłówek o wniebowstąpieniu Jezusa przed tymi
  • wersetami w tym fragmencie jest powiedziane tylko
  • że Jezus się rozstał z nimi to może być odczytane jako wniebowstąpienie jak jako
  • [Muzyka] Wniebowzięcie wtedy tylko byłaby taka krótka sygnalizacja czegoś o czym więcej
  • powie nam Ewangelista Łukasz w drugiej części swojego dzieła czyli w dziejach
  • apostolskich więc jeżeli to jest to rozstanie z nimi
  • tutaj w niebo wstąpieniem Jezusa No to widzimy że Jezus w niebo wstępuje
  • na Górze Oliwnej niedaleko betanii
  • w pobliżu Jerozolimy a nie gdzieś na północy w Galilei Dzieje się to
  • najprawdopodobniej choć tu nie mamy pewności wciąż tego
  • samego dnia czyli w niedzielę przy
  • uczniach nie wiem czy werset wywiódł ich aż do betanii
  • następuje w tym samym czasie co werset 49 tak to wygląda Może to być po jakimś
  • czasie ale tak łącząc te wersety można podejrzewać że to jest niedziela choć
  • albo jakiś czas po tego do końca nie wiemy czyli do końca nie wiemy kiedy
  • mniej więcej wiemy gdzie Góra Oliwna Jeśli ta historia mówi
  • o wniebowstąpieniu i czy w niebo wzięciu i tak się kończy ta
  • Ewangelia dobrze to teraz przejdźmy do początków Dziejów Apostolskich i
  • przybliży sobie pierwsze wersety tej
  • księgi wiedząc że to jest kontynuacja Ewangelii Łukasza i znów zadajemy sobie
  • te same pytania Kiedy gdzie i przy kim i czytamy tak pierwszą księgę
  • teofilu napisałem o tym wszystkim co Jezus czynił i czego nauczał od początku
  • aż do dnia gdy udzieli wszy przez Ducha Świętego poleceń apostołom których
  • wybrał wzięty został w górę no widzimy że
  • tutaj akcent pada na w niebo wzięcie zauważmy w tym miejscu w tym wersecie
  • drugim że jest użyta strona bierna Jezus nie
  • wstępuje ale jest wzięty w
  • górę czyli tutaj Akcent padały na w niebo wzięcie a nie na w niebo
  • wstąpienie jeżeli z tej formy gramatycznej mielibyśmy wnioskować o tym kto jest
  • tym kto sprawia że Jezus idzie do góry werset trzeci im też
  • po swojej męce objawił się jako żyjący i dał liczne tego dowody ą im przez dni i mówiąc o Królestwie
  • Bożym C widzimy że Jezus po swoim zmartwychwstaniu wedle
  • Ewangelii Łukasza dzieł apostolskich w tym dziele dudzi przez 40
  • dni po Zmartwychwstaniu objawia się i daje dowody swojej
  • obecności jego w niebo wzięcie będzie później czyli nie będzie miało
  • miejsca Czy to w Niedzielę Zmartwychwstania czy zaraz po tej niedzieli kilka dni później w Galilei
  • ale ma miejsce po 40 dniach a spożywając z nimi posiłek
  • nakazał im nie Oddajcie się z Jerozolimy lecz oczekujcie obietnicy ojca o której
  • Słyszeliście ode mnie Jan bowiem chrzcił wodą a wy po niewielu dniach będziecie ochrzczeni Duchem
  • świętym No wiemy że te niewielkie tutaj te niewiele
  • dni no to jest Piątnica No dobrze czyli w niebo wzięcie
  • Jezusa tej Ewangelii ma miejsce
  • dni po Zmartwychwstaniu czytamy dalej werset s gdy oni tedy się zeszli pytali
  • go mówiąc panie czy w tym czasie Odbudujesz królestwo izraelowi rzekł do
  • nich nie wasza to RCZ znać czasy i chwile które ojciec w mocy swojej
  • ustanowił lecz weźmiecie moc ducha świętego kiedy zstąpi na was i będziecie
  • mi świadkami w Jerozolimie w całej Judei w samarii aż
  • a gdy to powiedział A oni patrzyli został uniesiony w górę został uniesiony
  • w górę czyli w niebo wzięcie i obłok Wziął go sprzed ich
  • oczu a gdy tak patrzyli uważnie jak on się oddalał Ku
  • niebu taki
  • Obra galilej Czemu stoicie patrząc w niebo ten Jezus który od was został
  • wzięty w górę do nieba tak przyjdzie jak go widzieliście idącego do nieba wtedy
  • Powrócili do Jerozolimy z góry zwanej oliwnego Jerozolimy W odległości drogi
  • na jeden szabat ta odległość drogi na jeden szabat No to jest tradycyjnie 2000
  • łokci Tak gdyby
  • powiedzmy od od świątyni to gdzieś jest tak 2
  • km czyli widzimy że Jezus w dzie Apostolskich idzie do nieba 40 dni po
  • swoim zmartwychwstaniu Dzieje się to więc nie w niedzielę
  • ale potem dzie jerozol to na Górze
  • [Muzyka] Oliwnej przy uczniach dobrze to mamy
  • kolejny kolejny obraz już widać że coraz więcej nam tutaj różnych informacji się
  • pojawia odnośnie do czasu miejsca No i także przy
  • kim to wniebowstąpienie czy Wniebowzięcie ma mieć
  • miejsce dobrze została nam jeszcze Ewangelia Jana do
  • omówienia No i znowu czytamy tym razem z tej Ewangelii i
  • znowu dodajemy sobie pytania o tym kiedy gdzie i przy kim
  • Jezus jest wzięty do nieba czytamy teraz
  • rozdziału wersetu pierwszego dnia tygodnia wczesnym rankiem gdy było jeszcze
  • ciemno przyszła Maria do Magdalena do grobu i ujrzała kamień odwalony od grobu
  • zauważmy że tutaj Maria Magdalena jest sama tak jest prezentowana jakby była sama i nie przychodzi gdy jest jasno ale
  • gdy jeszcze było ciemno jest kobieta która jest sama i idzie do
  • grobu tak naprawdę przy tym pierwszej wizycie Mar Mag Gru ona tam nikogo nie
  • spotyka więc ucieka z tamtego miejsca potem znowu tam
  • wraca i czytamy werset 10 odeszli więc znowu uczniowie do domu ale Maria stała
  • na zewnątrz grobu i płakała to jest ten drugi pobyt Marii Magdaleny u grobu A
  • płacząc nachyliła się do grobu i uzała dwóch aniołów bieli siedzących jednego u
  • głowy aego nóg Gdzie leżało ciało Jezusa a ci rzekli do niej niewiasto Czemu
  • płaczesz zauważmy tutaj że już Ewangelista Jan no
  • nie zajmuje się Galileo nie komunikuje przez kogoś czy
  • przez samego Jezusa to jest w przypadku Ewangelii Mateusza nic o Galilei tutaj
  • Galilea ani jest miejscem przyszłego spotkania miejscem
  • przeszłej przeszłej informacji o tym że Jezus ma umrzeć i
  • zmartwychwstać dialog osób zwiastujących
  • Zmartwychwstałego pustym grobie wygląda zupełnie inaczej a ci rzekli do niej
  • niewiasto czem Płacz No i dalej czytamy rzek Jezus
  • Mario ona obróciwszy się rzekła mu po hebrajsku runi Co znaczy nauczycielu
  • rzek Jezus Nie dotykaj mnie bo jeszcze nie wstąpiłem do
  • ojca zatrzymajmy się w tym miejscu Wiemy że to jest niedziela Maryja udaje się do grobu gdy
  • jest jeszcze ciemno wygląda na to jakby była
  • sama za drugim razem spotyka samego
  • Jezusa na początku go nie rozpoznaje myśląc że to ogrodnik i tak dalej to też
  • jest ważne i gdy już wreszcie go rozpoznaje chc go
  • dotknąć Jezus mówi Nie dotykaj mnie bo jeszcze nie wstąpiłem do ojca Zobaczmy że tu mamy stronę czynną to Jezus sam
  • wstępuje do ojca w Ewangelii Jana Jezus jest boskim Logos więc on determinuje rzeczywistość
  • to on ma władzę nad rzeczywistością on sam wstępuje do ojca
  • więc tu mamy w niebo wstąpienie
  • znów jeżeli bierzemy te formy gramatyczne jako determinujące to kto jest tym który
  • sprawia że Jezus idzie w górę co jest istotne w tym miejscu że
  • Zobaczmy że tą niedzielę Maria po raz drugi udaje
  • się do grobu i spotyka Jezusa to nie może go dotknąć A czemu nie może go dotknąć
  • Jezus tłumaczy bo jeszcze nie wstąpił do ojca to znaczy
  • że Jezus nie wstępuje do ojca zaraz
  • po zmartwychwstaniu albo wstępowanie do ojca nie jest Toż same ze
  • zmartwychwstaniem tak tego typu dyskusję prowadziliśmy podczas pierws pierwszego wykładu tak w
  • kontekście Ewangelii Mateusza pamiętajmy że w Ewangelii Mateusza
  • kobiety mogą dotknąć Jezusa wracając od grobu dotykają jego
  • stóp w tej Ewangelii zaś Maria Magdalena nie może dotknąć
  • jeszcze Jezusa bo ten nie wstąpił do ojca Ewangelii
  • Mateusza już można dotknąć Co tak jakby oznaczało wcześniej wstąpił jeżeli tą
  • logikę z Ewangeli Jana przeniesiemy na Ewangelię Mateusza Ewangeli Jana to dotknięcie nie
  • może mieć miejsca bo Jezus jeszcze nie wstąpił Jezus jest pomiędzy zmartwychwstaniem a w niebo wstąpieniem
  • i czytamy dalej werset 19 20 rozdziału a gdy nastał wieczór owego Pierwszego dnia
  • po sabacie Czy wciąż mamy niedzielę tym razem już wieczór i drzwi były zamknięte
  • z bojaźni przed Żydami byli zebr przyszedł Jezus stanął pośrodku i rzekł do nich pokój wam A to powiedziawszy
  • ukazał im ręce i bok ukazał im ręce i bok jesteśmy w niedzielę wieczorem
  • sytuowani czasowo uratowali się tedy uczniowie ujrzawszy pana i znowu rzekli do nich
  • rzekł do nich Jezus pokój wam jak ojciec mnie posłał tak ja was posyłam a TOZ
  • tchnął na nich i powiedział im weźmijcie Ducha Świętego No wygląda na to że tutaj coś ciekawego
  • się dzieje Jezus ukazuje im ręce i bok w niedzielę wieczorem swoim
  • uczniom nie jest powiedziane bezpośrednio że uczniowie dotykają te
  • ręce i bok Myślę że dlatego że w kolejnej
  • historii tak zwanym niewiernym Tom Tomasz musi dotknąć żeby uwierzyć tego
  • dotknięcia nie ma ale wydaje mi się że ono jest
  • zakładane z tego powodu że
  • Jezus przekazuje ducha uczniom w 22 wersecie się to w
  • niedzielne w niedzielny wieczór a to na i powiedział weźcie ducha świę toie
  • gdzieś w Ewangelii Łukasza
  • na na moc którą mają macie otrzymać i dopiero piątnic Ta moc duch święty jest
  • dawana tutaj duch święty jest dawany w Dniu Zmartwychwstania pod
  • koniec tego dnia Zmartwychwstania Co oznacza najprawdopodobniej
  • że Jezus wstąpił do ojca między spotkaniem z
  • jąć Magdalena natomiast uczniowie Wygląda na to że już mogą i już mogą otrzymać Ducha Świętego
  • bo Jezus najpierw musi wstąpić żeby żeby móc przekazać dar Ducha Świętego
  • No dobrze więc jeżeli ktoś się nie zgodził że
  • tutaj już ten dotyk jest możliwy że Jezus już w niebo wstąpił tego przed tym
  • niedzielnym wieczorem No to jeżeli będzie czytał Kolejne wersety z
  • [Muzyka] 24 yyy i dalej no to już ma
  • pewność o tym że Jezus mógł być dotknięty bo czytamy w 24 wersecie a
  • Tomasz J z 12 zwany bliźniakiem nie był z nimi gdy przyszedł Jezus Powiedzieli
  • mu tedy inni uczniowie widzieliśmy pana on zaj im rzekł jeśli nie ujrzę na
  • rękach tego znaku gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ i nie włożę
  • ręki mojej w bok jego nie uwierzę a po oiu dniach znowu byli w
  • domu uczniowie jego i Tomasz z nim po u dniach od dnia
  • Zmartwychwstania i przyszedł Jezus gdy drzwi były zamróz
  • [Muzyka] Daj tu palec swój i oglądaj ręce moje i
  • daj tu rękę swoją i włóż w bok mój a nie bądź bez wiary lecz
  • wiesz Potem ukazał się znowu Jezus uczniom nad morzem tyberiackie tak się
  • zaczyna kolejny kolejny rozdział po ośmiu dniach mamy pewność że
  • Jezusa już można dotknąć A to znaczy że wstąpił do
  • nieba gdyby miał zgadywać No to wstąpił przed spotkaniem z uczniami jeszcze w
  • niedzielę przed tym wieczorem z którymi się widzi po raz pierwszy od
  • zmartwychwstania i daje im ducha Jeżeli tak nie było to na pewno to się wydarzyło już w ciągu u dni od
  • Zmartwychwstania No bo Tomasz ewidentnie napis może dotknąć
  • Mag jeszcze o poranku Zmartwychwstania tego nie mogła
  • zrobi No dobrze więc przy kim tu
  • Jezus idzie do nieba no przy [Muzyka] nikim Gdzie to się
  • dzieje no nie jest powiedziane jesteśmy w
  • rejonach KED w niedzielę a na pewno już w ciągu 8 dni
  • od tej niedzieli a widzimy że mamy kolejny Jakby scenariusz wydarzeń który
  • nam się tutaj rysuje No dobrze spróbujmy teraz
  • podsumować to co to co powiedzieliśmy zbierając to w krótkie zdania nie będę
  • wszystkich szczegółów jeszcze raz przywoływał i
  • Proponuję takie takie takie cztery paragrafy
  • podsumowania chodzi ewangelię Marka to Jezus jest wniebowzięty w niedzielę w
  • Jerozolimie przy stole przy uczniach
  • Oczywiście ta informacja dotyczy dłuższego zakończenia Ewangelii
  • Marka które Jawi się jako oryginalne A więc to które kończy się w 168 w ogóle nie
  • uwzględnia w niebo wstąpienia czy Wniebowzięcia Jezusa Ewangelia
  • Mateusza kilka dni później w Galilei na górze przemienia Pańskiego jest
  • spotkanie ale samo Wniebowzięcie Jeśli w ogóle raczej nie wtedy przy
  • uczniach tylko wcześniej przed spotkaniem z kobietami w Niedzielę
  • Zmartwychwstania Wytłumacz myy to jeszcze raz kobiety w dzień zmartwychwstania już
  • mogą dotykać Jezusa gdy Jezus spotyka się kilka dni
  • później No bo trzeba dotrzeć do Galilei z Jerozolimy przynajmniej kilka dni później na górze przyi
  • Pańskiego to wspomniane że on po rozmowie z nimi zaczął się od nich
  • oddalać i zniknął w chmurach tylko mówi że już jest mu dana moc w sensie
  • napisane że dana mu jest wszelka moc ma od samego początku w tej Ewangelii bo i
  • magowie mu się kłaniają jako małemu dzieciątku więc tam w ogóle nie ma
  • takiej odrębnej idei w niebo wzięcia jako wieńczące
  • zmartwychwstania
  • a jeżeli to Wniebowzięcie ma miejsce No to musi się wydarzyć między zmartwychwstaniem a spotkaniem z
  • kobietami które dotykają stóp Jezusa w
  • niedzielę Ewangelia Łukasza którą w tej drugiej części wykładu omawialiśmy
  • dzisiaj mówi o spotkaniu w niedzielę pod koniec tej Ewangelii czy to spotkanie
  • jest dokładnie w niedzielę czy po niedzieli to nie jest jednoznaczne Ale wiemy że to jest spotkanie w betanii a
  • więc na południu koło Jerozolimy a nie na północy w Galilei i ma tam miejsce
  • rozstanie z uczniami Nie jest powiedziane czy to jest wniebowstąpienie czy Wniebowzięcie jak są tłumacze Biblii
  • Warszawskiej Być może jest to podsumowanie w końcówce Łukasza tego co aut rozwija już szerzej w początku Ost
  • albo jedno z rozstań jedno ze spotkań uczniów z
  • martwych wstały Jezusem w tym okresie 40 dni zanim został wzięty do do nieba No i
  • to wzięcie do nieba jest opisane w drugiej części [Muzyka]
  • Ewangelii dzieła Łukasza czyli dzieł Apostolskich i to już jest w miarę
  • wyraźnie napisane że po 4 dniach na Górze Oliwnej
  • uczniach miejsce w niebo wzięcie No i wreszcie Ewangelia Jana którą mówiliśmy
  • tutaj najprawdopodobniej teraz w niebo wstąpienie ma miejsce między spotkaniem
  • z Marią Magdaleną w niedzielę po poranku a spotkanie z uczniami
  • też w niedzielę tylko już wieczorem pomiędzy tymi wydarzeniami
  • nies spowiedzi przy kim
  • jednoznacznie nie jest powiedziane gdzie i kiedy też nie Albo
  • jak komuś nie pasuje Ta interpretacja z pierwszym spotkaniem z uczniami tam
  • możliwym dotknięciem które nie jest wyrażone bezpośrednio No to na pewno już po u dniach po zmartwychwstaniu Tomasz
  • może dotknąć Jezusa Więc Jezus już wstąpił do nieba mo by
  • dotknięty No tak taką taką interpretację państwu proponuję na zakończenie jeszcze
  • kilka dosłownie takich myśli może otwierających szerszą dyskusję szerszą
  • dyskusję już wychodząc z samej biblistyki którą tutaj przeprowadzaliśmy
  • interpretując poszczególne teksty Nowego Testamentu i kilka takich takich myśli
  • Chciałbym państw
  • zaproponować pierwsza rzecz którą wowa wielokrotnie to rozróżnienie między
  • wniebowzięciem a
  • wniebowstąpieniem widać że Ewangelia Jana mówi o
  • wniebowstąpieniu natomiast Ewangelia Marka dłuższym zakończeni iw
  • Łukasza w drugiej części czy dziej Apostolskich mówi o wniebowzięciu jeżeli formy gramatyczne
  • mają jak już to powiedziałem wnioskować o tym rozróżnieniu między wniebowzięciem
  • a wniebowstąpieniem w klasycznej teologii mówi się tak
  • że Jezus jako Boska osoba w niebo wstępuje No bo jest bokiem pochodzi z
  • nieba i wraca do siebie w myśli katolickiej Rozróżnia się
  • wniebo wstąpienie osoby Boskiej Jezusa od Wniebowzięcia osoby ludzkiej Marii ma
  • jest osobą ludzką i jest w niebo wzięta No to rozróżnienie wprowadzam
  • państwu ku Namysłowie że warto zastanowić się nad
  • tym jak zmienia się chrystologia w Ewangelii Marka
  • Mateusza i Łukasza w relacji do chrystologii Ewangelii Jana
  • jak ta boskość od wiecznego logosu w Ewangelii Jana która nie jest obecna w
  • Ewangelii ani Mateusza ani Marka ani Łukasza bo w tych trzech Ewangeliach nie ma preegzystencja [Muzyka]
  • Jezusa No być może przekształca Wniebowzięcie na
  • wniebowstąpienie Kolejna rzecz Myślę że wysłane zostały te różnice w opisach
  • Co do miejsca czasu i Wniebowstąpienia czy Wniebowzięcia Jezusa a także osób
  • które mu towarzyszyły w tym momencie i teraz tak jak to zrobić albo
  • ktoś będzie próbował na różne sposoby odróżniać różne spotkania Jezusa po
  • zmartwychwstaniu albo będzie w jakiś sposób inny
  • próbował tak modyfikować tak interpretować jedną ewangelię w świet pozostałych żeby
  • uzgodnić pytania Kiedy gdzie i przy kim Jezus jest wniebowzięty Czy w nieb
  • wstępuje Natomiast jeżeli te próby okażą
  • się niesatysfakcjonujące to ja proponuję państwu troszeczkę inne podejście
  • miane pod uwagę to w jaki
  • sposób poszczególni autorzy Nowego Testamentu przedstawiają to wydarzenie
  • Wniebowstąpienia czy Wniebowzięcia to wtedy się uchwyci tak
  • naprawdę że autorom tym nie chodzi o poszczególne szczegóły
  • historyczne ale że Oni używają specyficznego języka pochodzącego ze Starego
  • Testamentu który jest nacechowany teologicznie Jego celem jest przekazanie teologicznej informacji a niekoniecznie
  • historycznych szczegółów które się Jak widzimy różnią w tych Ewangeliach jeżeli
  • weźmiemy pod uwagę ewangelię Łukasza i Dzieje Apostolskie to tam naturalnie
  • dostrzeżemy że to co się dzieje z Jezusem tak naprawdę jest powiązane ze
  • świętami żydowskimi tak powiązane jest z historią
  • Izraela Izrael wychodzi z Egiptu jest 40 lat na pustyni potem wstępuje do Ziemi
  • Obiecanej Jezus zmartwychwstaje tak wydobywa się ze śmierci przez 40 dni
  • objawia się swoim uczniom i jest wzięty do nieba tak duch święty
  • jest dany w piątnic to znowu kolejne świę
  • święto żydowskie Także mamy od Paschy aż po piątnic to jest ten
  • okres który opisuje przeszłą historię Izraela ale opisuje też kluczowe
  • momenty życia Jezusa tuż przed śmiercią cała śmierć aż do jego Wniebowzięcia
  • jeżeli się dostrzeżemy że Jezus opisuje że Ewangelista opisuje Jezusa
  • właśnie z pojęciami historii Izraela łącząc je ze świętami żydowskimi
  • to wtedy zrozumiemy że to nie jest nie chodzi mu o szczegól
  • historyczne tylko podając pewne informacj chcę abyśmy pamiętali że Jezus nowym izraelem następuje nowy eksodus
  • eksodus nie do Ziemi Obiecanej zwykłej horyzontalnie ale wertykalnie do
  • tej niebiańskiej świątyni jeśli chodzi o Ewangeli Jana Zobaczmy
  • tam jest jedna kobieta jest ciemno ona nie może dotknąć co państwu przypomina No to jest nic innego jak opowieść o
  • zmartwychwstaniu językiem z Księgi Rodzaju z Księgi Genesis Gdzie jest Adam
  • gdzie jest Ewa gdzie Adam poznaje Ewę teraz Jezus jest przedstawiany jako nowy
  • Adam Adam który w niebo wstępując daje dar dar
  • Ducha Świętego także jeżeli weźmie się pod
  • uwagę stylistykę to mniej będziemy skupiać się na poszczególnych szczególik
  • tych przedstawień i przez to mnie będziemy odczuwać satysfakcję z tego że
  • ciężko to wszystko skleić w jedną spójną historię biorąc pod uwagę i poważnie każdy szczegół z tej historii
  • opowiadają historię i opowiadają ją teologicznie My chcielibyśmy teologię
  • mieć osobno w ten sposób uprawiamy teologię tak samo Uprawiamy historię
  • chcemy tak zwane suche fakty A potem ich interpretacje ewangelie łączą to co
  • nazywamy suchymi faktami interpretacją teologiczną No i trzeba to zauważyć
  • wtedy nie ma takich problemów harmonizacją
  • Ewangelii być może państwo w przeszłości nie mieli problemu z harmonizacją Ewangelii pod kątem Wniebowstąpienia czy
  • Wniebowzięcia Jezusa bo tak naprawdę wszyscy te historię pamiętają według dwó
  • dzieła Łukasza tak Ewangelii Łukasza i dziew Apostolskich a nie pamiętają tego
  • według Ewangelii Marka Mateusza czy Jana jakoś dopasowują do Dziejów Apostolskich
  • stałe ewangelie natomiast jak się te ewangelie czyta osobno to się okazuje że te
  • ewangelie mają swoje odpowiedzi na pytanie kiedy gdzie i z kim Jezus
  • poszedł do nieba albo został wzięty do nieba No pozostaje już w kontekście
  • teologicznym pytanie o relacje między wniebowzięciem a zmartwychwstaniem i
  • wskrzeszeniem po pierwsze należy pamiętać że wskrzeszenie zmartwych nie
  • wiem wskrzeszenie Łazarza przez Jezusa nie jest tym samym co zmartwychwstanie
  • jest bardzo istotne wskrzeszony Łazarz ponownie musiał umrzeć natomiast
  • zmartwychwstanie jest przejściem do nowej rzeczywistości do rzeczywistości
  • wiecznej Boskiej wyrażonej przestrzennie
  • górą więc zmartwychwstanie gdyby próbować
  • uchwycić teologicznie ono co do istoty nie będzie różnić się od Wniebowzięcia
  • Czy od Wniebowstąpienia bo Wniebowzięcie wniebowstąpienie
  • wyraża to samo że Chrystus już pokonawszy śmierć żyje na
  • wieki także co do istoty zmartwychwstanie może być Toż
  • same w sensie metafizycznym tym co opisujemy jako
  • Wniebowzięcie ten wątek warto rozważyć w kontekście Ewangelii Mateusza gdzie nie ma odrębnego wyraźnego Wniebowstąpienia
  • czyli Wniebowzięcia po zmartwychwstaniu a po zmartwychwstanie Jezus już ma moc i uczniowie już mają iść i realizować
  • nakaz tego wielkiego posłannictwa a nie czekać na cokolwiek jeszcze później
  • czyli tutaj teologicznie pewne subtelne różnice między
  • wniebowzięciem czy wniebowstąpieniem będą a zmartwychwstaniem natomiast do natury
  • rzeczy to co Jezus doświadcza w zmartwychwstaniu jest
  • tożsame z tym co to jest Wniebowzięcie o co chodzi bo zmartwychwstanie nie jest
  • do życia na ziemi jak wskrzeszenie tylko do nowego życia a to nowe życie jest
  • nowej jakości przekracza fyc powi jest
  • metafizyczne warto rozważyć warto nad tym chwilkę się zastanowić może poczytać
  • szerzej No dobrze już Kolejna rzecz którą jeszcze tutaj chciałbym państwu
  • przybliżyć Podsumowując nasze rozważania No to jaka jest relacja między wniebowzięciem a
  • [Muzyka] przestrzenią no sytuacja
  • jest że należy No mieć świadomość tego co się
  • dzieje jeżeli kościoły powiedzmy
  • katolicki ewangelicko ausburski wierzą że Jezus Chrystus podczas wieczerze jest
  • realnie obecny także swoim ciałem no to on nie jest gdzieś w górze
  • ale jest także i na [Muzyka] ziemi my sobie Wniebowzięcie wyobrażamy
  • przestrzennie że był tutaj a jest dziś w górze natomiast jak sobie dobrze to
  • przemyślimy No to w górze gdzie koło prawicy Boga Ojca to o tym rozmawialiśmy
  • już tak ta prawica ojca No nie występuje to jest antropomorfizm Bóg Ojciec nie ma
  • ciała Więc Jezus nie siedzi koło jego prawicy a więc gdzie jest No i tu nam się Załamuje język
  • załamuje się nam język ponieważ uświadamiamy sobie że przestrzenność
  • lokalność tak naprawdę ma swoją
  • funkcję w górze to znaczy że panuje a nie jest opisem
  • metafizycznym konkretnej lokalizacji Zmartwychwstałego który jest
  • wniebowzięty tego typu myślenie No zaprowadza na manowce logikę szybko
  • wydaje mi się więc też jest warte
  • rozważenia No z tego wynika
  • piąta sprawa Mianowicie jak się ma
  • Wniebowzięcie do fizyki no bo popatrzmy szanowni
  • państwo przy zmartwychwstaniu chcemy uzyskać ciągłość
  • Jezusa z zmarłym Jezusem bo inaczej jego zmartwychwstanie to nie byłoby jego
  • zmartwychwstanie Ale z drugiej strony chc mieć pewną nowość bo to do czego Jezus zmartwychwstaje to nie jest do
  • zwykłego życia ale do nowego życia Podobnie jest wniebowzięciem z jednej
  • chcemy zachować ciągłość między tym Jezusem który chodzi
  • [Muzyka] a tym który teraz jest wowie w
  • niebie natomiast z drugiej strony chcemy utrzymać brak ciągłości żeby nie
  • powiedzieć że Jezus jest fizycznie w tej przestrzeni gdzieś tam w
  • górze czyli tak jak przy zmartwychwstaniu tak i przy wniebowzięciu chcemy zowa ciągłość i
  • nieciągłość fizyczną a więc rysuje się nam bardzo
  • dziwny styk z przekraczaniem tego co fizyczne bo z
  • jednej strony zmartwychwstanie Wniebowzięcie przekracza to co fizyczne a z drugiej chcemy utrzymać ciągłość że
  • to ten sam Jezus z krwi i kości został wzięty do Nieba więc
  • przestrzeń [Muzyka]
  • metafizyczność jedynie Myślę że Należy zachować tę
  • zasadę ciągłości i nieciągłości utrzymać ją Jednocześnie dzięki temu pozbędziemy się pewnych
  • dosłowności pewnych takich dziecinnych wyobrażeń o Jezusie
  • który idzie do góry No bo to by zachowało dużą ciągłość tak ale jeś idzie do
  • góry no to ta ciągłość jest za mocnie za mocno uchwycona bo zaraz dziecko jakieś
  • zapyta no to jak wysoko jest Jezus i wtedy będziemy musieli mówić o
  • nieciągłości No i wreszcie kończąc jeżeli weźmiemy pod uwagę pierwszych
  • pięć punktów które tutaj państwu przedstawiam to mam nadzieję że uchwyciły pewną dojrzałość
  • duchową która będzie wynikać z tego wszystkiego mianowicie
  • fja tego że Jezus poszedł do nieba to można by cały wykład osobno o tym
  • zrobić I może kiedyś będzie mi dane Natomiast w zalążku powiem coś takiego
  • odwołam się do zwykłej relacji między rodzicem a
  • dzieckiem Dziecko to jest taka osoba
  • która posiada albo powinna posiadać potrzebuje
  • posiadać kogoś bliskiego kogoś znaczącego ktoś
  • kto w sposób zewnętrzny tłumaczy dziecku świat jest bazą dla
  • tego dziecka emocjonalną intelektualną ochrania to
  • dziecko Jezus tak funkcjonował ze swoimi uczniami to oni od do niego w sposób
  • zewnętrzny się odnosili i Wniebowzięcie Wydaje mi się że w tym wersecie
  • Dziejów Apostolskich który brzmi Czemu stoicie patrząc w niebo ma
  • nam na celu powiedzieć że ten duch święty który jest dany [Muzyka]
  • nam wraz z wniebowstąpieniem Jezusa jest tym zamieszkałym Chrystusem w nas a więc
  • powiedzielibyśmy psychologicznie
  • teraz już nie szukamy na zewnątrz kogoś kto nas
  • prowadzi Jezusa ten jest w niebie ale ten który nas prowadzi jest w nas jest
  • tą mocą z wysokości jest tym Duchem świętym
  • wniebowstąpienie jest dla nas zachętą do chrześcijańskiej dojrzałości aby nie rozglądać się
  • wokół nie wiadomo Jakiego nauczyciela jakiej mądrej książki ale uwierzyć w to
  • że Bóg jest z tobą w tobie przez Ducha Świętego i to przebywanie Boga w tobie
  • przez Ducha Świętego jest zinternalizowany rodzicielstwem to znaczy że
  • chrześcijanin osiąga dojrzałość staje na własnych nogach w Duchu Świętym i nie
  • szuka na zewnątrz nie wiadomo jakiego tajemniczego prowadzenia Jakich
  • wskazówek ale żyje tak jak potrafi żyć najlepiej znając instrukcje
  • od Boga i wierząc że ta Instrukcja jest
  • zinternalizowana w nim samym w jego naturze a nie zewnętrzną jakąś
  • instrukcją do przeczytania i do ciągłego wdrażania do wysłuchania i do ciągłego
  • powielania dorosły chrześcijanin to chrześcijanin który ma
  • zinternalizowane boga i nie szuka mesjaszy wokół tak metaforycznie
  • powiem na końcu Dziękuję państwu za te dwa
  • spotkania i oddaję głos Asi Dziękuję bardzo Piotrze
  • rzeczywiście to co mówiłeś pokazuje jakby zupełnie inny obraz mnie
  • uderzyło to co powiedziałeś że my sobie w jakiś sposób układamy właśnie
  • dopasowując wszystko do Ewangelii Łukasza do Dziejów Apostolskich i to
  • Zresztą jest chyba taka część większej całości jeżeli chodzi o różne teksty
  • które znajdują się Biblii gdzie dopasowujemy sobie to
  • albo do J tekstu albo doktryny na przykład
  • i No nie zastanawiamy się dalej nad tym dlatego No takie wykłady jak twój są
  • w szczególny sposób wartościowe bo one trochę wybijają właśnie człowieka z tych
  • kolein oczywistości czasami
  • denerwują pojawia się pewnego rodzaju dysonans
  • ułożone zamknięte i tak okazuje się że ma drugie TR
  • dno jego znaczenie może być w ogóle zupełnie inne no to wpadamy w taki
  • dyskomfort pewnego rodzaju Znam ten dyskomfort u siebie z przeszłości i z teraźniejszości od
  • studentów też z no to nie Tylży doświadcza takiego
  • d kiedy badamy cokolwiek czy jest to właśnie Biblia Czy są to jakieś inne
  • teksty czy zagłębiam się w jakąś dziedzinę nauki No w pewnym momencie wychodzą nam tego typu rzeczy ja nie
  • byłabym sobą gdybym nie Przy ostatnich twoich słowach nie skojarzył mi się
  • obraz kultowy w gruncie rzeczy popkulturowy mianowicie fragmenty z
  • żywota brana grupy Monty Pythona film bardzo kontrowersyjny zakaz
  • [Muzyka] krajach ja uważam że on powinien być w ogóle dla studentów
  • teologii czymś rodzaju lektury obowiązkowej tam Tam są właśnie takie fragmenty fantastyczne w
  • których właśnie do brana Przychodzą ludzie i mówią mu No ale powiedz nam co
  • mamy robić nie jesteście dorośli macie sami wiedzieć co macie
  • robić pra ale jak się mamy
  • odczepić jaki sposób potem właśnie następuje To poszukiwanie Mesjasza a
  • konkret poszukiwania atrybutów Mesjasza gdzie nagle tworzą nam się dwie sekty prawda sekwa tykwy i sekwa
  • sandała nie będę opadać on mi się tak bardzo mocno
  • skojarzył ten moment właśnie kiedy on stoi taki bezradny w
  • oknie ludzi którzy m dziecinny sposób powiedz nam co mamy
  • robić co mamy czynić i my to zrobimy prawda i kiedy on im mówi ale wy
  • jesteście wolni jesteście samodzielni możecie sami o sobie
  • decydować oni tego kompletnie nie rozumieją Czasami mam wrażenie że to jest taki obraz
  • ludzi wierzących któr gdzieś właśnie w
  • swoich przekonaniach swoim rozwoju na takim właśnie etapie dziecka która No
  • potrzebuje tego rodzica trochę po to żeby powiedział co mamy robić trochę po
  • to żeby było się przeciwko komu buntować i trochę po to żeby było w
  • razie czego na kogo zwalić winę i odpowiedzialność więc
  • no masz rację Często też taka taka
  • postawa jest jest realizowana taką głęboką Niby pobożnością że ja zawsze
  • czekam na Boga ja zawsze go pytam co mam robić On mi zawsze mówi i to brzmi tak bardzo pobożnie dla kogoś ktoś może
  • nawet wręcz pomyśleć wow jaki ktoś ma kontakt z Bogiem Natomiast mam wrażenie że takie
  • coś może być przejawem właśnie niedojrzałości sobie wyobrażam Pana Boga
  • który tam z góry patrzy już tak używając tego języka przestrzennego
  • dosłownego pełnego antropomorfizm No patrzy i mówi No rób co chcesz już się
  • mnie nie pytaj już mi nie męcz mnie tylko rób co chcesz i nie udawaj że taki jesteś grzeczny i
  • pobożny bo to może zdradzać bardziej twoją niedojrzałość niż wzięcie byka za
  • rogi wzięcie rzeczywistości takiej Jakie jest i życie najlepiej jak się potrafi
  • wiedząc że to jest w jakiś sposób pod Bożą kontrolą jak jak kto woli No ale
  • nie takie w ciągłe pytanie no przypomina mi się też inny obraz też bardzo
  • Powiedziała może nie tyle kultowy też znany i taki bardzo często przywoływany w
  • różnych kontekstach mianowicie Skrzypek na dachu Tam relacja te z Bogiem Która mimo tego że on
  • narzeka że on robi różne rzy jest właśnie dużo bardziej dojrzała bo on nie
  • czeka na to co Bóg mu tam prawda powie czy ześle czy spuści ale rozmawia z nim
  • właśnie w jakiś taki sposób No na zasadzie No zasadnicza to co by ci szkodziło jakbyś zrobił tak i tak ale
  • nie na takiej zasadzie że ja od tego uzależniam w ogóle swoje działania i swoje życie po prostu inne takie
  • podejście to zaczy się takie podejście Jak ma na przykład dorosły dorosłe dziecko bardzo często do
  • swoich rodziców Przecież to to nic dziwnego że dzieci dorosłe już mające swoje
  • dzieci Bardzo często swoje dzieci też dorosłe pytają rodziców na przykład o
  • radę ale nie na zasadzie takiej że Oni pytają o tą radę po to żeby przyjąć
  • każdą rzecz Bez tego nic nie zrobią
  • prawda na zasadzie z jednej strony wyrażenia pewnego szacunku z drugiej strony tego że naszych rodziców ich
  • doświadczenie życiowe ich mądrość wiedzę i tak dalej interesuje nas ich zdanie w
Pobierz transkrypcję (TXT)