O bujaniu w obłokach. Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość duchowa Cz. 2
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
O bujaniu w obłokach. Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość duchowa Cz. 2 | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19:00
- rozpoczynamy online a dzisiaj Zapraszamy na drugą część wykładu poświęconego bujaniu
- obłokach OB bujaniu w obłokach Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość
- duchowa omawiamy kolejne biblijne przedstawienia właśnie ni wstąpienia
- Jezusa i zastanawiamy się wspólnie z profesorem Piotrem
- lorem no do czego Prowadzą nas wnioski z tych z
- porównania z analizy tych poszczególnych biblijnych fragmentów Piotrze bardzo
- serdecznie i zapraszam Dziękuję Dobry wieczór państwu
- przechodzimy do drugiej części rozważań naszych na temat Wniebowstąpienia
- Wniebowzięcia Jezusa w Ewangeliach i dziejach apostolskich w pierwszej części
- omówiliśmy Ewangeli Mateusza i Ewangeli
- Marka a w tej bieżącej drugiej skupimy się na Ewangelii Łukasza Ewangelii Jana
- i dziejach apostolskich nie będę
- referować pod koniec Mam nadzieję że dojdziemy jakiś wniosków mam kilka takich
- praktycznych teologicznych też wniosków Mam nadzieję że będą dla państwa ciekawe i warte
- zastanowienia Zacznijmy od Ewangelii
- Łukasza tak jak w poprzedniej części będziemy odpowiadać na trzy podstawowe
- pytania one kierują naszymi myślami nadają ton naszym rozważaniom są to
- pytania dotyczące tego kiedy gdzie i przy kim miało nastąpić niebie Czy też
- Wniebowzięcie Jezusa Chrystusa jesteśmy w Ewangelii Łukasza w
- 24 rozdziale ostatnim tej Ewangelii i czytamy takie słowa a dg
- wczesnym rankiem przyszły do grobu kobiety niosąc Wolności które
- przygotowały no w tej Ewangelii tych kobiet jest co najmniej pi bo trzy są
- wymion wymienione z imienia i dodane jest i
- inne co jest ważne w kontekście naszej tutaj rozmowy jak zobaczymy w kontekście
- też Ewangelii Jana sprawa się rozgrywa a
- o poranku pierwszego dnia tygodnia czyli w niedzielę z kobietami u grobu i do
- tego Przy tym grobie pojawiają się dwaj mężowie Ci dwaj mężowie mówią do kobiet
- następujące słowa Nie ma go tu ale wstał z
- martwych wspomnijcie będąc jeszcze w Galilei że syn
- człowieczy musi być wydany w ręce grzesznych ludzi i musi być ukrzyżowany a dnia trzeciego
- powstać Zwróćmy uwagę na werset szósty w Ewangelii Marka i Mateusza
- którą omawialiśmy w pierwszej części jest
- napisane o tym że mają spotkać
- się zmartwychwstaniu z Jezusem w Galilei natomiast Ewangelia
- Łukasza mówi troszeczkę inaczej mówi jak mówił wam będąc jeszcze w
- Galilei tej Ewangelii Porównajcie sobie państwo Mateusza i Marka w tej ewangelii
- ewangelii Łukasza Galilea nie jest miejscem przyszłego
- spotkania zmartwychwstały Jezusem ale jest miejscem w
- przeszłości w ramach którego Jezus
- miał zapowiadać swoją śmierć i i zmartwychwstanie co to oznacza dla nas
- No bardzo istotną rzecz oznacza to mianowicie to że dla Łukasza Galilea nie
- jest aż tak istotna jeśli chodzi o finał o finał tej Ewangelii jak
- zobaczymy początek Dziejów Apostolskich znawcy Ewangelii Łukasza
- można też sobie przekartkować zobaczyć od razu dostrzegą i wiedzą że
- Ewangelia Łukasza rozpoczyna się i gdzieś w
- Jerozolimie Tam akcent pada w pierwszych rozdziałach na Jerozolimę w tej
- Ewangelii tylko w tej Ewangelii młodego nastoletniego Jezusa który też musi być
- w domu ojca i też zmierza do Jerozolimy tam jest obecny i zobaczymy że Ewangelia
- Łukasza też ma się skończyć w Jerozolimie i Dzieje Apostolskie znowu
- mają się rozpocząć w Jerozolimie i uczniowie mają być świadkami dla Żydów
- samarytan i wreszcie dla pogan a więc dotrzeć na krańce świata ale początek i
- koniec Ewangelii Łukasza początek Dziejów Apostolskich jest zakorzeniony w
- Jerozolimie nie w Galilei akcent pada na Jerozolimę jako centrum centrum
- wszechświata te wątki można by jeszcze rozwijać szerzej tłumaczyć dlaczego tak jest tej Ewangelii ale to nie jest
- istotne dla nas w tym momencie dla nas istotne jest to że Galilea już nie jest
- miejscem przyszłego spotkania ale jest miejscem przeszłym w którym Jezus
- opowiada o swojej śmierci i zmartwychwstaniu Zobaczmy co dalej się
- dzieje w tej ewangelii w tej Ewangelii troszkę przeskakuj wersetów i sięgamy do
- wersetu 13 czytamy tak I oto tego samego dnia a więc w niedzielę Dwaj z nich szli
- do miasteczka zwanego Emaus które było oddalone o 60 stadiów od
- Jerozolimy no uproszczenie można powiedzieć to jest takie niecałe 11
- KM em najprawdopodobniej znajdowało się na północny zachód od
- Jerozolimy i czytamy dalej i rozmawiali z sobą o tych wszystkich rzeczach Czyli jesteśmy w
- niedzielę no uczniowie dwaj uczniowie idą do emus to
- niecałe 11 km wszystko jest w zasięgu J dnia spotykają jak znamy historię po
- drodze Jezusa no i ostatecznie
- wracają wracają do Jerozolimy żeby podzielić się tą
- informacją zmartwychwstałym który szedł z nimi do Emaus i dał się poznać po
- łamaniu chleba i dalej czytamy werset 2 a myśmy
- spodziewali że wszystkim już dziś trzeci dzień jak to
- się stało wciąż jesteśmy w ramach tej historii o dwóch uczniach idących do
- Emaus i znowu kilka wersetów pomijamy i werset
- 33 i wstawszy tejże godziny Powrócili do Jerozolimy i znaleźli zgromadzonych 11 i
- tych którzy z nimi byli a gdy to mówili on sam Stanął wśród nich i rzekł im
- pokój wam A oto ja zsyłam na was obietnicę mojego ojca wy zaś pozostańcie
- w mieście aż zostaniecie przyobleczcie
- miy zakorzenieni w tej niedzieli Zmartwychwstania tych dwóch uczniów
- wraca do Jerozolimy tego samego dnia spotyka
- 11 i tam pojawia się sam ZM wstały i mówi o tym że w
- przyszłości zostaną uczniowie
- przyobleczcie Kiedy Jezus im się objawi jako zmartwychwstały Ale to ma się stać w
- przyszłości porównajmy sobie to z tym co już znamy z Ewangelii Mateusza
- w Ewangelii Mateusza Jezus spotyka się z 11 uczniami to mówi że Dana mi jest wszelka moc już teraz
- i uczniowie nie mają czekać na tę moc
- tylko mają iść i głosić chrzcić w tej
- mocy Ta moc już jest im dana natomiast Ewangelii Łukasza to co się ma wydarzyć
- jest i czytamy dalej i wywiódł ich aż do betanii wiemy
- że uczniowie mają czekać w mieście Czyli w Jerozolimie znowu akcent na Jerozolimę
- a nie na galileę na północy Jerozolimy tam mają czekać widzimy też że Jezus
- wraz z uczniami udaje się do betanii Betania to nie na północy w Galilei ale
- na wschód od Góry Oliwnej no powiedzmy 3 km z Jerozolimy takie wszystko jest w
- obrębie Jerozolimy tam się to wszystko wydarza i Czytamy i wywiódł ich aż do
- betanii A podniósłszy ręce swoje błogosławił ich i stało się gdy ich
- błogosławił że rozstał się z nimi A oni wrócili do Jerozolimy z wielką radością
- i byli zawsze w świątyni chwaląc Boga Tak się kończy ta Ewangelia można zadać
- sobie pytanie czy te wersety od 50 do 53 mówią o wniebowstąpieniu
- wniebowzięciu Jezusa tak jak na przykład chcą tego tłumacze Biblii
- Warszawskiej dając nagłówek o wniebowstąpieniu Jezusa przed tymi
- wersetami w tym fragmencie jest powiedziane tylko
- że Jezus się rozstał z nimi to może być odczytane jako wniebowstąpienie jak jako
- [Muzyka] Wniebowzięcie wtedy tylko byłaby taka krótka sygnalizacja czegoś o czym więcej
- powie nam Ewangelista Łukasz w drugiej części swojego dzieła czyli w dziejach
- apostolskich więc jeżeli to jest to rozstanie z nimi
- tutaj w niebo wstąpieniem Jezusa No to widzimy że Jezus w niebo wstępuje
- na Górze Oliwnej niedaleko betanii
- w pobliżu Jerozolimy a nie gdzieś na północy w Galilei Dzieje się to
- najprawdopodobniej choć tu nie mamy pewności wciąż tego
- samego dnia czyli w niedzielę przy
- uczniach nie wiem czy werset wywiódł ich aż do betanii
- następuje w tym samym czasie co werset 49 tak to wygląda Może to być po jakimś
- czasie ale tak łącząc te wersety można podejrzewać że to jest niedziela choć
- albo jakiś czas po tego do końca nie wiemy czyli do końca nie wiemy kiedy
- mniej więcej wiemy gdzie Góra Oliwna Jeśli ta historia mówi
- o wniebowstąpieniu i czy w niebo wzięciu i tak się kończy ta
- Ewangelia dobrze to teraz przejdźmy do początków Dziejów Apostolskich i
- przybliży sobie pierwsze wersety tej
- księgi wiedząc że to jest kontynuacja Ewangelii Łukasza i znów zadajemy sobie
- te same pytania Kiedy gdzie i przy kim i czytamy tak pierwszą księgę
- teofilu napisałem o tym wszystkim co Jezus czynił i czego nauczał od początku
- aż do dnia gdy udzieli wszy przez Ducha Świętego poleceń apostołom których
- wybrał wzięty został w górę no widzimy że
- tutaj akcent pada na w niebo wzięcie zauważmy w tym miejscu w tym wersecie
- drugim że jest użyta strona bierna Jezus nie
- wstępuje ale jest wzięty w
- górę czyli tutaj Akcent padały na w niebo wzięcie a nie na w niebo
- wstąpienie jeżeli z tej formy gramatycznej mielibyśmy wnioskować o tym kto jest
- tym kto sprawia że Jezus idzie do góry werset trzeci im też
- po swojej męce objawił się jako żyjący i dał liczne tego dowody ą im przez dni i mówiąc o Królestwie
- Bożym C widzimy że Jezus po swoim zmartwychwstaniu wedle
- Ewangelii Łukasza dzieł apostolskich w tym dziele dudzi przez 40
- dni po Zmartwychwstaniu objawia się i daje dowody swojej
- obecności jego w niebo wzięcie będzie później czyli nie będzie miało
- miejsca Czy to w Niedzielę Zmartwychwstania czy zaraz po tej niedzieli kilka dni później w Galilei
- ale ma miejsce po 40 dniach a spożywając z nimi posiłek
- nakazał im nie Oddajcie się z Jerozolimy lecz oczekujcie obietnicy ojca o której
- Słyszeliście ode mnie Jan bowiem chrzcił wodą a wy po niewielu dniach będziecie ochrzczeni Duchem
- świętym No wiemy że te niewielkie tutaj te niewiele
- dni no to jest Piątnica No dobrze czyli w niebo wzięcie
- Jezusa tej Ewangelii ma miejsce
- dni po Zmartwychwstaniu czytamy dalej werset s gdy oni tedy się zeszli pytali
- go mówiąc panie czy w tym czasie Odbudujesz królestwo izraelowi rzekł do
- nich nie wasza to RCZ znać czasy i chwile które ojciec w mocy swojej
- ustanowił lecz weźmiecie moc ducha świętego kiedy zstąpi na was i będziecie
- mi świadkami w Jerozolimie w całej Judei w samarii aż
- a gdy to powiedział A oni patrzyli został uniesiony w górę został uniesiony
- w górę czyli w niebo wzięcie i obłok Wziął go sprzed ich
- oczu a gdy tak patrzyli uważnie jak on się oddalał Ku
- niebu taki
- Obra galilej Czemu stoicie patrząc w niebo ten Jezus który od was został
- wzięty w górę do nieba tak przyjdzie jak go widzieliście idącego do nieba wtedy
- Powrócili do Jerozolimy z góry zwanej oliwnego Jerozolimy W odległości drogi
- na jeden szabat ta odległość drogi na jeden szabat No to jest tradycyjnie 2000
- łokci Tak gdyby
- powiedzmy od od świątyni to gdzieś jest tak 2
- km czyli widzimy że Jezus w dzie Apostolskich idzie do nieba 40 dni po
- swoim zmartwychwstaniu Dzieje się to więc nie w niedzielę
- ale potem dzie jerozol to na Górze
- [Muzyka] Oliwnej przy uczniach dobrze to mamy
- kolejny kolejny obraz już widać że coraz więcej nam tutaj różnych informacji się
- pojawia odnośnie do czasu miejsca No i także przy
- kim to wniebowstąpienie czy Wniebowzięcie ma mieć
- miejsce dobrze została nam jeszcze Ewangelia Jana do
- omówienia No i znowu czytamy tym razem z tej Ewangelii i
- znowu dodajemy sobie pytania o tym kiedy gdzie i przy kim
- Jezus jest wzięty do nieba czytamy teraz
- rozdziału wersetu pierwszego dnia tygodnia wczesnym rankiem gdy było jeszcze
- ciemno przyszła Maria do Magdalena do grobu i ujrzała kamień odwalony od grobu
- zauważmy że tutaj Maria Magdalena jest sama tak jest prezentowana jakby była sama i nie przychodzi gdy jest jasno ale
- gdy jeszcze było ciemno jest kobieta która jest sama i idzie do
- grobu tak naprawdę przy tym pierwszej wizycie Mar Mag Gru ona tam nikogo nie
- spotyka więc ucieka z tamtego miejsca potem znowu tam
- wraca i czytamy werset 10 odeszli więc znowu uczniowie do domu ale Maria stała
- na zewnątrz grobu i płakała to jest ten drugi pobyt Marii Magdaleny u grobu A
- płacząc nachyliła się do grobu i uzała dwóch aniołów bieli siedzących jednego u
- głowy aego nóg Gdzie leżało ciało Jezusa a ci rzekli do niej niewiasto Czemu
- płaczesz zauważmy tutaj że już Ewangelista Jan no
- nie zajmuje się Galileo nie komunikuje przez kogoś czy
- przez samego Jezusa to jest w przypadku Ewangelii Mateusza nic o Galilei tutaj
- Galilea ani jest miejscem przyszłego spotkania miejscem
- przeszłej przeszłej informacji o tym że Jezus ma umrzeć i
- zmartwychwstać dialog osób zwiastujących
- Zmartwychwstałego pustym grobie wygląda zupełnie inaczej a ci rzekli do niej
- niewiasto czem Płacz No i dalej czytamy rzek Jezus
- Mario ona obróciwszy się rzekła mu po hebrajsku runi Co znaczy nauczycielu
- rzek Jezus Nie dotykaj mnie bo jeszcze nie wstąpiłem do
- ojca zatrzymajmy się w tym miejscu Wiemy że to jest niedziela Maryja udaje się do grobu gdy
- jest jeszcze ciemno wygląda na to jakby była
- sama za drugim razem spotyka samego
- Jezusa na początku go nie rozpoznaje myśląc że to ogrodnik i tak dalej to też
- jest ważne i gdy już wreszcie go rozpoznaje chc go
- dotknąć Jezus mówi Nie dotykaj mnie bo jeszcze nie wstąpiłem do ojca Zobaczmy że tu mamy stronę czynną to Jezus sam
- wstępuje do ojca w Ewangelii Jana Jezus jest boskim Logos więc on determinuje rzeczywistość
- to on ma władzę nad rzeczywistością on sam wstępuje do ojca
- więc tu mamy w niebo wstąpienie
- znów jeżeli bierzemy te formy gramatyczne jako determinujące to kto jest tym który
- sprawia że Jezus idzie w górę co jest istotne w tym miejscu że
- Zobaczmy że tą niedzielę Maria po raz drugi udaje
- się do grobu i spotyka Jezusa to nie może go dotknąć A czemu nie może go dotknąć
- Jezus tłumaczy bo jeszcze nie wstąpił do ojca to znaczy
- że Jezus nie wstępuje do ojca zaraz
- po zmartwychwstaniu albo wstępowanie do ojca nie jest Toż same ze
- zmartwychwstaniem tak tego typu dyskusję prowadziliśmy podczas pierws pierwszego wykładu tak w
- kontekście Ewangelii Mateusza pamiętajmy że w Ewangelii Mateusza
- kobiety mogą dotknąć Jezusa wracając od grobu dotykają jego
- stóp w tej Ewangelii zaś Maria Magdalena nie może dotknąć
- jeszcze Jezusa bo ten nie wstąpił do ojca Ewangelii
- Mateusza już można dotknąć Co tak jakby oznaczało wcześniej wstąpił jeżeli tą
- logikę z Ewangeli Jana przeniesiemy na Ewangelię Mateusza Ewangeli Jana to dotknięcie nie
- może mieć miejsca bo Jezus jeszcze nie wstąpił Jezus jest pomiędzy zmartwychwstaniem a w niebo wstąpieniem
- i czytamy dalej werset 19 20 rozdziału a gdy nastał wieczór owego Pierwszego dnia
- po sabacie Czy wciąż mamy niedzielę tym razem już wieczór i drzwi były zamknięte
- z bojaźni przed Żydami byli zebr przyszedł Jezus stanął pośrodku i rzekł do nich pokój wam A to powiedziawszy
- ukazał im ręce i bok ukazał im ręce i bok jesteśmy w niedzielę wieczorem
- sytuowani czasowo uratowali się tedy uczniowie ujrzawszy pana i znowu rzekli do nich
- rzekł do nich Jezus pokój wam jak ojciec mnie posłał tak ja was posyłam a TOZ
- tchnął na nich i powiedział im weźmijcie Ducha Świętego No wygląda na to że tutaj coś ciekawego
- się dzieje Jezus ukazuje im ręce i bok w niedzielę wieczorem swoim
- uczniom nie jest powiedziane bezpośrednio że uczniowie dotykają te
- ręce i bok Myślę że dlatego że w kolejnej
- historii tak zwanym niewiernym Tom Tomasz musi dotknąć żeby uwierzyć tego
- dotknięcia nie ma ale wydaje mi się że ono jest
- zakładane z tego powodu że
- Jezus przekazuje ducha uczniom w 22 wersecie się to w
- niedzielne w niedzielny wieczór a to na i powiedział weźcie ducha świę toie
- gdzieś w Ewangelii Łukasza
- na na moc którą mają macie otrzymać i dopiero piątnic Ta moc duch święty jest
- dawana tutaj duch święty jest dawany w Dniu Zmartwychwstania pod
- koniec tego dnia Zmartwychwstania Co oznacza najprawdopodobniej
- że Jezus wstąpił do ojca między spotkaniem z
- jąć Magdalena natomiast uczniowie Wygląda na to że już mogą i już mogą otrzymać Ducha Świętego
- bo Jezus najpierw musi wstąpić żeby żeby móc przekazać dar Ducha Świętego
- No dobrze więc jeżeli ktoś się nie zgodził że
- tutaj już ten dotyk jest możliwy że Jezus już w niebo wstąpił tego przed tym
- niedzielnym wieczorem No to jeżeli będzie czytał Kolejne wersety z
- [Muzyka] 24 yyy i dalej no to już ma
- pewność o tym że Jezus mógł być dotknięty bo czytamy w 24 wersecie a
- Tomasz J z 12 zwany bliźniakiem nie był z nimi gdy przyszedł Jezus Powiedzieli
- mu tedy inni uczniowie widzieliśmy pana on zaj im rzekł jeśli nie ujrzę na
- rękach tego znaku gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ i nie włożę
- ręki mojej w bok jego nie uwierzę a po oiu dniach znowu byli w
- domu uczniowie jego i Tomasz z nim po u dniach od dnia
- Zmartwychwstania i przyszedł Jezus gdy drzwi były zamróz
- [Muzyka] Daj tu palec swój i oglądaj ręce moje i
- daj tu rękę swoją i włóż w bok mój a nie bądź bez wiary lecz
- wiesz Potem ukazał się znowu Jezus uczniom nad morzem tyberiackie tak się
- zaczyna kolejny kolejny rozdział po ośmiu dniach mamy pewność że
- Jezusa już można dotknąć A to znaczy że wstąpił do
- nieba gdyby miał zgadywać No to wstąpił przed spotkaniem z uczniami jeszcze w
- niedzielę przed tym wieczorem z którymi się widzi po raz pierwszy od
- zmartwychwstania i daje im ducha Jeżeli tak nie było to na pewno to się wydarzyło już w ciągu u dni od
- Zmartwychwstania No bo Tomasz ewidentnie napis może dotknąć
- Mag jeszcze o poranku Zmartwychwstania tego nie mogła
- zrobi No dobrze więc przy kim tu
- Jezus idzie do nieba no przy [Muzyka] nikim Gdzie to się
- dzieje no nie jest powiedziane jesteśmy w
- rejonach KED w niedzielę a na pewno już w ciągu 8 dni
- od tej niedzieli a widzimy że mamy kolejny Jakby scenariusz wydarzeń który
- nam się tutaj rysuje No dobrze spróbujmy teraz
- podsumować to co to co powiedzieliśmy zbierając to w krótkie zdania nie będę
- wszystkich szczegółów jeszcze raz przywoływał i
- Proponuję takie takie takie cztery paragrafy
- podsumowania chodzi ewangelię Marka to Jezus jest wniebowzięty w niedzielę w
- Jerozolimie przy stole przy uczniach
- Oczywiście ta informacja dotyczy dłuższego zakończenia Ewangelii
- Marka które Jawi się jako oryginalne A więc to które kończy się w 168 w ogóle nie
- uwzględnia w niebo wstąpienia czy Wniebowzięcia Jezusa Ewangelia
- Mateusza kilka dni później w Galilei na górze przemienia Pańskiego jest
- spotkanie ale samo Wniebowzięcie Jeśli w ogóle raczej nie wtedy przy
- uczniach tylko wcześniej przed spotkaniem z kobietami w Niedzielę
- Zmartwychwstania Wytłumacz myy to jeszcze raz kobiety w dzień zmartwychwstania już
- mogą dotykać Jezusa gdy Jezus spotyka się kilka dni
- później No bo trzeba dotrzeć do Galilei z Jerozolimy przynajmniej kilka dni później na górze przyi
- Pańskiego to wspomniane że on po rozmowie z nimi zaczął się od nich
- oddalać i zniknął w chmurach tylko mówi że już jest mu dana moc w sensie
- napisane że dana mu jest wszelka moc ma od samego początku w tej Ewangelii bo i
- magowie mu się kłaniają jako małemu dzieciątku więc tam w ogóle nie ma
- takiej odrębnej idei w niebo wzięcia jako wieńczące
- zmartwychwstania
- a jeżeli to Wniebowzięcie ma miejsce No to musi się wydarzyć między zmartwychwstaniem a spotkaniem z
- kobietami które dotykają stóp Jezusa w
- niedzielę Ewangelia Łukasza którą w tej drugiej części wykładu omawialiśmy
- dzisiaj mówi o spotkaniu w niedzielę pod koniec tej Ewangelii czy to spotkanie
- jest dokładnie w niedzielę czy po niedzieli to nie jest jednoznaczne Ale wiemy że to jest spotkanie w betanii a
- więc na południu koło Jerozolimy a nie na północy w Galilei i ma tam miejsce
- rozstanie z uczniami Nie jest powiedziane czy to jest wniebowstąpienie czy Wniebowzięcie jak są tłumacze Biblii
- Warszawskiej Być może jest to podsumowanie w końcówce Łukasza tego co aut rozwija już szerzej w początku Ost
- albo jedno z rozstań jedno ze spotkań uczniów z
- martwych wstały Jezusem w tym okresie 40 dni zanim został wzięty do do nieba No i
- to wzięcie do nieba jest opisane w drugiej części [Muzyka]
- Ewangelii dzieła Łukasza czyli dzieł Apostolskich i to już jest w miarę
- wyraźnie napisane że po 4 dniach na Górze Oliwnej
- uczniach miejsce w niebo wzięcie No i wreszcie Ewangelia Jana którą mówiliśmy
- tutaj najprawdopodobniej teraz w niebo wstąpienie ma miejsce między spotkaniem
- z Marią Magdaleną w niedzielę po poranku a spotkanie z uczniami
- też w niedzielę tylko już wieczorem pomiędzy tymi wydarzeniami
- nies spowiedzi przy kim
- jednoznacznie nie jest powiedziane gdzie i kiedy też nie Albo
- jak komuś nie pasuje Ta interpretacja z pierwszym spotkaniem z uczniami tam
- możliwym dotknięciem które nie jest wyrażone bezpośrednio No to na pewno już po u dniach po zmartwychwstaniu Tomasz
- może dotknąć Jezusa Więc Jezus już wstąpił do nieba mo by
- dotknięty No tak taką taką interpretację państwu proponuję na zakończenie jeszcze
- kilka dosłownie takich myśli może otwierających szerszą dyskusję szerszą
- dyskusję już wychodząc z samej biblistyki którą tutaj przeprowadzaliśmy
- interpretując poszczególne teksty Nowego Testamentu i kilka takich takich myśli
- Chciałbym państw
- zaproponować pierwsza rzecz którą wowa wielokrotnie to rozróżnienie między
- wniebowzięciem a
- wniebowstąpieniem widać że Ewangelia Jana mówi o
- wniebowstąpieniu natomiast Ewangelia Marka dłuższym zakończeni iw
- Łukasza w drugiej części czy dziej Apostolskich mówi o wniebowzięciu jeżeli formy gramatyczne
- mają jak już to powiedziałem wnioskować o tym rozróżnieniu między wniebowzięciem
- a wniebowstąpieniem w klasycznej teologii mówi się tak
- że Jezus jako Boska osoba w niebo wstępuje No bo jest bokiem pochodzi z
- nieba i wraca do siebie w myśli katolickiej Rozróżnia się
- wniebo wstąpienie osoby Boskiej Jezusa od Wniebowzięcia osoby ludzkiej Marii ma
- jest osobą ludzką i jest w niebo wzięta No to rozróżnienie wprowadzam
- państwu ku Namysłowie że warto zastanowić się nad
- tym jak zmienia się chrystologia w Ewangelii Marka
- Mateusza i Łukasza w relacji do chrystologii Ewangelii Jana
- jak ta boskość od wiecznego logosu w Ewangelii Jana która nie jest obecna w
- Ewangelii ani Mateusza ani Marka ani Łukasza bo w tych trzech Ewangeliach nie ma preegzystencja [Muzyka]
- Jezusa No być może przekształca Wniebowzięcie na
- wniebowstąpienie Kolejna rzecz Myślę że wysłane zostały te różnice w opisach
- Co do miejsca czasu i Wniebowstąpienia czy Wniebowzięcia Jezusa a także osób
- które mu towarzyszyły w tym momencie i teraz tak jak to zrobić albo
- ktoś będzie próbował na różne sposoby odróżniać różne spotkania Jezusa po
- zmartwychwstaniu albo będzie w jakiś sposób inny
- próbował tak modyfikować tak interpretować jedną ewangelię w świet pozostałych żeby
- uzgodnić pytania Kiedy gdzie i przy kim Jezus jest wniebowzięty Czy w nieb
- wstępuje Natomiast jeżeli te próby okażą
- się niesatysfakcjonujące to ja proponuję państwu troszeczkę inne podejście
- miane pod uwagę to w jaki
- sposób poszczególni autorzy Nowego Testamentu przedstawiają to wydarzenie
- Wniebowstąpienia czy Wniebowzięcia to wtedy się uchwyci tak
- naprawdę że autorom tym nie chodzi o poszczególne szczegóły
- historyczne ale że Oni używają specyficznego języka pochodzącego ze Starego
- Testamentu który jest nacechowany teologicznie Jego celem jest przekazanie teologicznej informacji a niekoniecznie
- historycznych szczegółów które się Jak widzimy różnią w tych Ewangeliach jeżeli
- weźmiemy pod uwagę ewangelię Łukasza i Dzieje Apostolskie to tam naturalnie
- dostrzeżemy że to co się dzieje z Jezusem tak naprawdę jest powiązane ze
- świętami żydowskimi tak powiązane jest z historią
- Izraela Izrael wychodzi z Egiptu jest 40 lat na pustyni potem wstępuje do Ziemi
- Obiecanej Jezus zmartwychwstaje tak wydobywa się ze śmierci przez 40 dni
- objawia się swoim uczniom i jest wzięty do nieba tak duch święty
- jest dany w piątnic to znowu kolejne świę
- święto żydowskie Także mamy od Paschy aż po piątnic to jest ten
- okres który opisuje przeszłą historię Izraela ale opisuje też kluczowe
- momenty życia Jezusa tuż przed śmiercią cała śmierć aż do jego Wniebowzięcia
- jeżeli się dostrzeżemy że Jezus opisuje że Ewangelista opisuje Jezusa
- właśnie z pojęciami historii Izraela łącząc je ze świętami żydowskimi
- to wtedy zrozumiemy że to nie jest nie chodzi mu o szczegól
- historyczne tylko podając pewne informacj chcę abyśmy pamiętali że Jezus nowym izraelem następuje nowy eksodus
- eksodus nie do Ziemi Obiecanej zwykłej horyzontalnie ale wertykalnie do
- tej niebiańskiej świątyni jeśli chodzi o Ewangeli Jana Zobaczmy
- tam jest jedna kobieta jest ciemno ona nie może dotknąć co państwu przypomina No to jest nic innego jak opowieść o
- zmartwychwstaniu językiem z Księgi Rodzaju z Księgi Genesis Gdzie jest Adam
- gdzie jest Ewa gdzie Adam poznaje Ewę teraz Jezus jest przedstawiany jako nowy
- Adam Adam który w niebo wstępując daje dar dar
- Ducha Świętego także jeżeli weźmie się pod
- uwagę stylistykę to mniej będziemy skupiać się na poszczególnych szczególik
- tych przedstawień i przez to mnie będziemy odczuwać satysfakcję z tego że
- ciężko to wszystko skleić w jedną spójną historię biorąc pod uwagę i poważnie każdy szczegół z tej historii
- opowiadają historię i opowiadają ją teologicznie My chcielibyśmy teologię
- mieć osobno w ten sposób uprawiamy teologię tak samo Uprawiamy historię
- chcemy tak zwane suche fakty A potem ich interpretacje ewangelie łączą to co
- nazywamy suchymi faktami interpretacją teologiczną No i trzeba to zauważyć
- wtedy nie ma takich problemów harmonizacją
- Ewangelii być może państwo w przeszłości nie mieli problemu z harmonizacją Ewangelii pod kątem Wniebowstąpienia czy
- Wniebowzięcia Jezusa bo tak naprawdę wszyscy te historię pamiętają według dwó
- dzieła Łukasza tak Ewangelii Łukasza i dziew Apostolskich a nie pamiętają tego
- według Ewangelii Marka Mateusza czy Jana jakoś dopasowują do Dziejów Apostolskich
- stałe ewangelie natomiast jak się te ewangelie czyta osobno to się okazuje że te
- ewangelie mają swoje odpowiedzi na pytanie kiedy gdzie i z kim Jezus
- poszedł do nieba albo został wzięty do nieba No pozostaje już w kontekście
- teologicznym pytanie o relacje między wniebowzięciem a zmartwychwstaniem i
- wskrzeszeniem po pierwsze należy pamiętać że wskrzeszenie zmartwych nie
- wiem wskrzeszenie Łazarza przez Jezusa nie jest tym samym co zmartwychwstanie
- jest bardzo istotne wskrzeszony Łazarz ponownie musiał umrzeć natomiast
- zmartwychwstanie jest przejściem do nowej rzeczywistości do rzeczywistości
- wiecznej Boskiej wyrażonej przestrzennie
- górą więc zmartwychwstanie gdyby próbować
- uchwycić teologicznie ono co do istoty nie będzie różnić się od Wniebowzięcia
- Czy od Wniebowstąpienia bo Wniebowzięcie wniebowstąpienie
- wyraża to samo że Chrystus już pokonawszy śmierć żyje na
- wieki także co do istoty zmartwychwstanie może być Toż
- same w sensie metafizycznym tym co opisujemy jako
- Wniebowzięcie ten wątek warto rozważyć w kontekście Ewangelii Mateusza gdzie nie ma odrębnego wyraźnego Wniebowstąpienia
- czyli Wniebowzięcia po zmartwychwstaniu a po zmartwychwstanie Jezus już ma moc i uczniowie już mają iść i realizować
- nakaz tego wielkiego posłannictwa a nie czekać na cokolwiek jeszcze później
- czyli tutaj teologicznie pewne subtelne różnice między
- wniebowzięciem czy wniebowstąpieniem będą a zmartwychwstaniem natomiast do natury
- rzeczy to co Jezus doświadcza w zmartwychwstaniu jest
- tożsame z tym co to jest Wniebowzięcie o co chodzi bo zmartwychwstanie nie jest
- do życia na ziemi jak wskrzeszenie tylko do nowego życia a to nowe życie jest
- nowej jakości przekracza fyc powi jest
- metafizyczne warto rozważyć warto nad tym chwilkę się zastanowić może poczytać
- szerzej No dobrze już Kolejna rzecz którą jeszcze tutaj chciałbym państwu
- przybliżyć Podsumowując nasze rozważania No to jaka jest relacja między wniebowzięciem a
- [Muzyka] przestrzenią no sytuacja
- jest że należy No mieć świadomość tego co się
- dzieje jeżeli kościoły powiedzmy
- katolicki ewangelicko ausburski wierzą że Jezus Chrystus podczas wieczerze jest
- realnie obecny także swoim ciałem no to on nie jest gdzieś w górze
- ale jest także i na [Muzyka] ziemi my sobie Wniebowzięcie wyobrażamy
- przestrzennie że był tutaj a jest dziś w górze natomiast jak sobie dobrze to
- przemyślimy No to w górze gdzie koło prawicy Boga Ojca to o tym rozmawialiśmy
- już tak ta prawica ojca No nie występuje to jest antropomorfizm Bóg Ojciec nie ma
- ciała Więc Jezus nie siedzi koło jego prawicy a więc gdzie jest No i tu nam się Załamuje język
- załamuje się nam język ponieważ uświadamiamy sobie że przestrzenność
- lokalność tak naprawdę ma swoją
- funkcję w górze to znaczy że panuje a nie jest opisem
- metafizycznym konkretnej lokalizacji Zmartwychwstałego który jest
- wniebowzięty tego typu myślenie No zaprowadza na manowce logikę szybko
- wydaje mi się więc też jest warte
- rozważenia No z tego wynika
- piąta sprawa Mianowicie jak się ma
- Wniebowzięcie do fizyki no bo popatrzmy szanowni
- państwo przy zmartwychwstaniu chcemy uzyskać ciągłość
- Jezusa z zmarłym Jezusem bo inaczej jego zmartwychwstanie to nie byłoby jego
- zmartwychwstanie Ale z drugiej strony chc mieć pewną nowość bo to do czego Jezus zmartwychwstaje to nie jest do
- zwykłego życia ale do nowego życia Podobnie jest wniebowzięciem z jednej
- chcemy zachować ciągłość między tym Jezusem który chodzi
- [Muzyka] a tym który teraz jest wowie w
- niebie natomiast z drugiej strony chcemy utrzymać brak ciągłości żeby nie
- powiedzieć że Jezus jest fizycznie w tej przestrzeni gdzieś tam w
- górze czyli tak jak przy zmartwychwstaniu tak i przy wniebowzięciu chcemy zowa ciągłość i
- nieciągłość fizyczną a więc rysuje się nam bardzo
- dziwny styk z przekraczaniem tego co fizyczne bo z
- jednej strony zmartwychwstanie Wniebowzięcie przekracza to co fizyczne a z drugiej chcemy utrzymać ciągłość że
- to ten sam Jezus z krwi i kości został wzięty do Nieba więc
- przestrzeń [Muzyka]
- metafizyczność jedynie Myślę że Należy zachować tę
- zasadę ciągłości i nieciągłości utrzymać ją Jednocześnie dzięki temu pozbędziemy się pewnych
- dosłowności pewnych takich dziecinnych wyobrażeń o Jezusie
- który idzie do góry No bo to by zachowało dużą ciągłość tak ale jeś idzie do
- góry no to ta ciągłość jest za mocnie za mocno uchwycona bo zaraz dziecko jakieś
- zapyta no to jak wysoko jest Jezus i wtedy będziemy musieli mówić o
- nieciągłości No i wreszcie kończąc jeżeli weźmiemy pod uwagę pierwszych
- pięć punktów które tutaj państwu przedstawiam to mam nadzieję że uchwyciły pewną dojrzałość
- duchową która będzie wynikać z tego wszystkiego mianowicie
- fja tego że Jezus poszedł do nieba to można by cały wykład osobno o tym
- zrobić I może kiedyś będzie mi dane Natomiast w zalążku powiem coś takiego
- odwołam się do zwykłej relacji między rodzicem a
- dzieckiem Dziecko to jest taka osoba
- która posiada albo powinna posiadać potrzebuje
- posiadać kogoś bliskiego kogoś znaczącego ktoś
- kto w sposób zewnętrzny tłumaczy dziecku świat jest bazą dla
- tego dziecka emocjonalną intelektualną ochrania to
- dziecko Jezus tak funkcjonował ze swoimi uczniami to oni od do niego w sposób
- zewnętrzny się odnosili i Wniebowzięcie Wydaje mi się że w tym wersecie
- Dziejów Apostolskich który brzmi Czemu stoicie patrząc w niebo ma
- nam na celu powiedzieć że ten duch święty który jest dany [Muzyka]
- nam wraz z wniebowstąpieniem Jezusa jest tym zamieszkałym Chrystusem w nas a więc
- powiedzielibyśmy psychologicznie
- teraz już nie szukamy na zewnątrz kogoś kto nas
- prowadzi Jezusa ten jest w niebie ale ten który nas prowadzi jest w nas jest
- tą mocą z wysokości jest tym Duchem świętym
- wniebowstąpienie jest dla nas zachętą do chrześcijańskiej dojrzałości aby nie rozglądać się
- wokół nie wiadomo Jakiego nauczyciela jakiej mądrej książki ale uwierzyć w to
- że Bóg jest z tobą w tobie przez Ducha Świętego i to przebywanie Boga w tobie
- przez Ducha Świętego jest zinternalizowany rodzicielstwem to znaczy że
- chrześcijanin osiąga dojrzałość staje na własnych nogach w Duchu Świętym i nie
- szuka na zewnątrz nie wiadomo jakiego tajemniczego prowadzenia Jakich
- wskazówek ale żyje tak jak potrafi żyć najlepiej znając instrukcje
- od Boga i wierząc że ta Instrukcja jest
- zinternalizowana w nim samym w jego naturze a nie zewnętrzną jakąś
- instrukcją do przeczytania i do ciągłego wdrażania do wysłuchania i do ciągłego
- powielania dorosły chrześcijanin to chrześcijanin który ma
- zinternalizowane boga i nie szuka mesjaszy wokół tak metaforycznie
- powiem na końcu Dziękuję państwu za te dwa
- spotkania i oddaję głos Asi Dziękuję bardzo Piotrze
- rzeczywiście to co mówiłeś pokazuje jakby zupełnie inny obraz mnie
- uderzyło to co powiedziałeś że my sobie w jakiś sposób układamy właśnie
- dopasowując wszystko do Ewangelii Łukasza do Dziejów Apostolskich i to
- Zresztą jest chyba taka część większej całości jeżeli chodzi o różne teksty
- które znajdują się Biblii gdzie dopasowujemy sobie to
- albo do J tekstu albo doktryny na przykład
- i No nie zastanawiamy się dalej nad tym dlatego No takie wykłady jak twój są
- w szczególny sposób wartościowe bo one trochę wybijają właśnie człowieka z tych
- kolein oczywistości czasami
- denerwują pojawia się pewnego rodzaju dysonans
- ułożone zamknięte i tak okazuje się że ma drugie TR
- dno jego znaczenie może być w ogóle zupełnie inne no to wpadamy w taki
- dyskomfort pewnego rodzaju Znam ten dyskomfort u siebie z przeszłości i z teraźniejszości od
- studentów też z no to nie Tylży doświadcza takiego
- d kiedy badamy cokolwiek czy jest to właśnie Biblia Czy są to jakieś inne
- teksty czy zagłębiam się w jakąś dziedzinę nauki No w pewnym momencie wychodzą nam tego typu rzeczy ja nie
- byłabym sobą gdybym nie Przy ostatnich twoich słowach nie skojarzył mi się
- obraz kultowy w gruncie rzeczy popkulturowy mianowicie fragmenty z
- żywota brana grupy Monty Pythona film bardzo kontrowersyjny zakaz
- [Muzyka] krajach ja uważam że on powinien być w ogóle dla studentów
- teologii czymś rodzaju lektury obowiązkowej tam Tam są właśnie takie fragmenty fantastyczne w
- których właśnie do brana Przychodzą ludzie i mówią mu No ale powiedz nam co
- mamy robić nie jesteście dorośli macie sami wiedzieć co macie
- robić pra ale jak się mamy
- odczepić jaki sposób potem właśnie następuje To poszukiwanie Mesjasza a
- konkret poszukiwania atrybutów Mesjasza gdzie nagle tworzą nam się dwie sekty prawda sekwa tykwy i sekwa
- sandała nie będę opadać on mi się tak bardzo mocno
- skojarzył ten moment właśnie kiedy on stoi taki bezradny w
- oknie ludzi którzy m dziecinny sposób powiedz nam co mamy
- robić co mamy czynić i my to zrobimy prawda i kiedy on im mówi ale wy
- jesteście wolni jesteście samodzielni możecie sami o sobie
- decydować oni tego kompletnie nie rozumieją Czasami mam wrażenie że to jest taki obraz
- ludzi wierzących któr gdzieś właśnie w
- swoich przekonaniach swoim rozwoju na takim właśnie etapie dziecka która No
- potrzebuje tego rodzica trochę po to żeby powiedział co mamy robić trochę po
- to żeby było się przeciwko komu buntować i trochę po to żeby było w
- razie czego na kogo zwalić winę i odpowiedzialność więc
- no masz rację Często też taka taka
- postawa jest jest realizowana taką głęboką Niby pobożnością że ja zawsze
- czekam na Boga ja zawsze go pytam co mam robić On mi zawsze mówi i to brzmi tak bardzo pobożnie dla kogoś ktoś może
- nawet wręcz pomyśleć wow jaki ktoś ma kontakt z Bogiem Natomiast mam wrażenie że takie
- coś może być przejawem właśnie niedojrzałości sobie wyobrażam Pana Boga
- który tam z góry patrzy już tak używając tego języka przestrzennego
- dosłownego pełnego antropomorfizm No patrzy i mówi No rób co chcesz już się
- mnie nie pytaj już mi nie męcz mnie tylko rób co chcesz i nie udawaj że taki jesteś grzeczny i
- pobożny bo to może zdradzać bardziej twoją niedojrzałość niż wzięcie byka za
- rogi wzięcie rzeczywistości takiej Jakie jest i życie najlepiej jak się potrafi
- wiedząc że to jest w jakiś sposób pod Bożą kontrolą jak jak kto woli No ale
- nie takie w ciągłe pytanie no przypomina mi się też inny obraz też bardzo
- Powiedziała może nie tyle kultowy też znany i taki bardzo często przywoływany w
- różnych kontekstach mianowicie Skrzypek na dachu Tam relacja te z Bogiem Która mimo tego że on
- narzeka że on robi różne rzy jest właśnie dużo bardziej dojrzała bo on nie
- czeka na to co Bóg mu tam prawda powie czy ześle czy spuści ale rozmawia z nim
- właśnie w jakiś taki sposób No na zasadzie No zasadnicza to co by ci szkodziło jakbyś zrobił tak i tak ale
- nie na takiej zasadzie że ja od tego uzależniam w ogóle swoje działania i swoje życie po prostu inne takie
- podejście to zaczy się takie podejście Jak ma na przykład dorosły dorosłe dziecko bardzo często do
- swoich rodziców Przecież to to nic dziwnego że dzieci dorosłe już mające swoje
- dzieci Bardzo często swoje dzieci też dorosłe pytają rodziców na przykład o
- radę ale nie na zasadzie takiej że Oni pytają o tą radę po to żeby przyjąć
- każdą rzecz Bez tego nic nie zrobią
- prawda na zasadzie z jednej strony wyrażenia pewnego szacunku z drugiej strony tego że naszych rodziców ich
- doświadczenie życiowe ich mądrość wiedzę i tak dalej interesuje nas ich zdanie w