TRANSKRYPCJA: "O bujaniu w obłokach. Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość duchowa Cz. 2 | EWST online" Data publikacji: 02.12.2024 Długość: 01:12:17 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dobry wieczór państwu jest wtorek godzina 19:00 [0:20] rozpoczynamy online a dzisiaj Zapraszamy na drugą część wykładu poświęconego bujaniu [0:30] obłokach OB bujaniu w obłokach Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość [0:36] duchowa omawiamy kolejne biblijne przedstawienia właśnie ni wstąpienia [0:42] Jezusa i zastanawiamy się wspólnie z profesorem Piotrem [0:48] lorem no do czego Prowadzą nas wnioski z tych z [0:54] porównania z analizy tych poszczególnych biblijnych fragmentów Piotrze bardzo [1:00] serdecznie i zapraszam Dziękuję Dobry wieczór państwu [1:06] przechodzimy do drugiej części rozważań naszych na temat Wniebowstąpienia [1:15] Wniebowzięcia Jezusa w Ewangeliach i dziejach apostolskich w pierwszej części [1:20] omówiliśmy Ewangeli Mateusza i Ewangeli [1:26] Marka a w tej bieżącej drugiej skupimy się na Ewangelii Łukasza Ewangelii Jana [1:32] i dziejach apostolskich nie będę [1:58] referować pod koniec Mam nadzieję że dojdziemy jakiś wniosków mam kilka takich [2:05] praktycznych teologicznych też wniosków Mam nadzieję że będą dla państwa ciekawe i warte [2:14] zastanowienia Zacznijmy od Ewangelii [2:22] Łukasza tak jak w poprzedniej części będziemy odpowiadać na trzy podstawowe [2:27] pytania one kierują naszymi myślami nadają ton naszym rozważaniom są to [2:35] pytania dotyczące tego kiedy gdzie i przy kim miało nastąpić niebie Czy też [2:43] Wniebowzięcie Jezusa Chrystusa jesteśmy w Ewangelii Łukasza w [2:52] 24 rozdziale ostatnim tej Ewangelii i czytamy takie słowa a dg [3:00] wczesnym rankiem przyszły do grobu kobiety niosąc Wolności które [3:06] przygotowały no w tej Ewangelii tych kobiet jest co najmniej pi bo trzy są [3:12] wymion wymienione z imienia i dodane jest i [3:18] inne co jest ważne w kontekście naszej tutaj rozmowy jak zobaczymy w kontekście [3:24] też Ewangelii Jana sprawa się rozgrywa a [3:33] o poranku pierwszego dnia tygodnia czyli w niedzielę z kobietami u grobu i do [3:40] tego Przy tym grobie pojawiają się dwaj mężowie Ci dwaj mężowie mówią do kobiet [3:50] następujące słowa Nie ma go tu ale wstał z [3:56] martwych wspomnijcie będąc jeszcze w Galilei że syn [4:02] człowieczy musi być wydany w ręce grzesznych ludzi i musi być ukrzyżowany a dnia trzeciego [4:10] powstać Zwróćmy uwagę na werset szósty w Ewangelii Marka i Mateusza [4:17] którą omawialiśmy w pierwszej części jest [4:22] napisane o tym że mają spotkać [4:28] się zmartwychwstaniu z Jezusem w Galilei natomiast Ewangelia [4:35] Łukasza mówi troszeczkę inaczej mówi jak mówił wam będąc jeszcze w [4:44] Galilei tej Ewangelii Porównajcie sobie państwo Mateusza i Marka w tej ewangelii [4:52] ewangelii Łukasza Galilea nie jest miejscem przyszłego [4:58] spotkania zmartwychwstały Jezusem ale jest miejscem w [5:05] przeszłości w ramach którego Jezus [5:12] miał zapowiadać swoją śmierć i i zmartwychwstanie co to oznacza dla nas [5:18] No bardzo istotną rzecz oznacza to mianowicie to że dla Łukasza Galilea nie [5:24] jest aż tak istotna jeśli chodzi o finał o finał tej Ewangelii jak [5:31] zobaczymy początek Dziejów Apostolskich znawcy Ewangelii Łukasza [5:37] można też sobie przekartkować zobaczyć od razu dostrzegą i wiedzą że [5:44] Ewangelia Łukasza rozpoczyna się i gdzieś w [5:52] Jerozolimie Tam akcent pada w pierwszych rozdziałach na Jerozolimę w tej [5:57] Ewangelii tylko w tej Ewangelii młodego nastoletniego Jezusa który też musi być [6:03] w domu ojca i też zmierza do Jerozolimy tam jest obecny i zobaczymy że Ewangelia [6:10] Łukasza też ma się skończyć w Jerozolimie i Dzieje Apostolskie znowu [6:17] mają się rozpocząć w Jerozolimie i uczniowie mają być świadkami dla Żydów [6:22] samarytan i wreszcie dla pogan a więc dotrzeć na krańce świata ale początek i [6:28] koniec Ewangelii Łukasza początek Dziejów Apostolskich jest zakorzeniony w [6:34] Jerozolimie nie w Galilei akcent pada na Jerozolimę jako centrum centrum [6:42] wszechświata te wątki można by jeszcze rozwijać szerzej tłumaczyć dlaczego tak jest tej Ewangelii ale to nie jest [6:48] istotne dla nas w tym momencie dla nas istotne jest to że Galilea już nie jest [6:53] miejscem przyszłego spotkania ale jest miejscem przeszłym w którym Jezus [7:00] opowiada o swojej śmierci i zmartwychwstaniu Zobaczmy co dalej się [7:07] dzieje w tej ewangelii w tej Ewangelii troszkę przeskakuj wersetów i sięgamy do [7:15] wersetu 13 czytamy tak I oto tego samego dnia a więc w niedzielę Dwaj z nich szli [7:21] do miasteczka zwanego Emaus które było oddalone o 60 stadiów od [7:27] Jerozolimy no uproszczenie można powiedzieć to jest takie niecałe 11 [7:34] KM em najprawdopodobniej znajdowało się na północny zachód od [7:41] Jerozolimy i czytamy dalej i rozmawiali z sobą o tych wszystkich rzeczach Czyli jesteśmy w [7:47] niedzielę no uczniowie dwaj uczniowie idą do emus to [7:53] niecałe 11 km wszystko jest w zasięgu J dnia spotykają jak znamy historię po [8:01] drodze Jezusa no i ostatecznie [8:07] wracają wracają do Jerozolimy żeby podzielić się tą [8:16] informacją zmartwychwstałym który szedł z nimi do Emaus i dał się poznać po [8:22] łamaniu chleba i dalej czytamy werset 2 a myśmy [8:27] spodziewali że wszystkim już dziś trzeci dzień jak to [8:32] się stało wciąż jesteśmy w ramach tej historii o dwóch uczniach idących do [8:39] Emaus i znowu kilka wersetów pomijamy i werset [8:44] 33 i wstawszy tejże godziny Powrócili do Jerozolimy i znaleźli zgromadzonych 11 i [8:51] tych którzy z nimi byli a gdy to mówili on sam Stanął wśród nich i rzekł im [8:57] pokój wam A oto ja zsyłam na was obietnicę mojego ojca wy zaś pozostańcie [9:03] w mieście aż zostaniecie przyobleczcie [9:14] miy zakorzenieni w tej niedzieli Zmartwychwstania tych dwóch uczniów [9:20] wraca do Jerozolimy tego samego dnia spotyka [9:25] 11 i tam pojawia się sam ZM wstały i mówi o tym że w [9:36] przyszłości zostaną uczniowie [9:43] przyobleczcie Kiedy Jezus im się objawi jako zmartwychwstały Ale to ma się stać w [9:51] przyszłości porównajmy sobie to z tym co już znamy z Ewangelii Mateusza [10:02] w Ewangelii Mateusza Jezus spotyka się z 11 uczniami to mówi że Dana mi jest wszelka moc już teraz [10:11] i uczniowie nie mają czekać na tę moc [10:16] tylko mają iść i głosić chrzcić w tej [10:21] mocy Ta moc już jest im dana natomiast Ewangelii Łukasza to co się ma wydarzyć [10:28] jest i czytamy dalej i wywiódł ich aż do betanii wiemy [10:37] że uczniowie mają czekać w mieście Czyli w Jerozolimie znowu akcent na Jerozolimę [10:43] a nie na galileę na północy Jerozolimy tam mają czekać widzimy też że Jezus [10:51] wraz z uczniami udaje się do betanii Betania to nie na północy w Galilei ale [10:58] na wschód od Góry Oliwnej no powiedzmy 3 km z Jerozolimy takie wszystko jest w [11:04] obrębie Jerozolimy tam się to wszystko wydarza i Czytamy i wywiódł ich aż do [11:10] betanii A podniósłszy ręce swoje błogosławił ich i stało się gdy ich [11:16] błogosławił że rozstał się z nimi A oni wrócili do Jerozolimy z wielką radością [11:22] i byli zawsze w świątyni chwaląc Boga Tak się kończy ta Ewangelia można zadać [11:28] sobie pytanie czy te wersety od 50 do 53 mówią o wniebowstąpieniu [11:37] wniebowzięciu Jezusa tak jak na przykład chcą tego tłumacze Biblii [11:44] Warszawskiej dając nagłówek o wniebowstąpieniu Jezusa przed tymi [11:49] wersetami w tym fragmencie jest powiedziane tylko [11:55] że Jezus się rozstał z nimi to może być odczytane jako wniebowstąpienie jak jako [12:01] [Muzyka] Wniebowzięcie wtedy tylko byłaby taka krótka sygnalizacja czegoś o czym więcej [12:08] powie nam Ewangelista Łukasz w drugiej części swojego dzieła czyli w dziejach [12:15] apostolskich więc jeżeli to jest to rozstanie z nimi [12:23] tutaj w niebo wstąpieniem Jezusa No to widzimy że Jezus w niebo wstępuje [12:30] na Górze Oliwnej niedaleko betanii [12:36] w pobliżu Jerozolimy a nie gdzieś na północy w Galilei Dzieje się to [12:44] najprawdopodobniej choć tu nie mamy pewności wciąż tego [12:49] samego dnia czyli w niedzielę przy [12:55] uczniach nie wiem czy werset wywiódł ich aż do betanii [13:01] następuje w tym samym czasie co werset 49 tak to wygląda Może to być po jakimś [13:08] czasie ale tak łącząc te wersety można podejrzewać że to jest niedziela choć [13:14] albo jakiś czas po tego do końca nie wiemy czyli do końca nie wiemy kiedy [13:19] mniej więcej wiemy gdzie Góra Oliwna Jeśli ta historia mówi [13:25] o wniebowstąpieniu i czy w niebo wzięciu i tak się kończy ta [13:33] Ewangelia dobrze to teraz przejdźmy do początków Dziejów Apostolskich i [13:38] przybliży sobie pierwsze wersety tej [13:44] księgi wiedząc że to jest kontynuacja Ewangelii Łukasza i znów zadajemy sobie [13:50] te same pytania Kiedy gdzie i przy kim i czytamy tak pierwszą księgę [13:57] teofilu napisałem o tym wszystkim co Jezus czynił i czego nauczał od początku [14:03] aż do dnia gdy udzieli wszy przez Ducha Świętego poleceń apostołom których [14:08] wybrał wzięty został w górę no widzimy że [14:14] tutaj akcent pada na w niebo wzięcie zauważmy w tym miejscu w tym wersecie [14:22] drugim że jest użyta strona bierna Jezus nie [14:27] wstępuje ale jest wzięty w [14:33] górę czyli tutaj Akcent padały na w niebo wzięcie a nie na w niebo [14:40] wstąpienie jeżeli z tej formy gramatycznej mielibyśmy wnioskować o tym kto jest [14:47] tym kto sprawia że Jezus idzie do góry werset trzeci im też [14:54] po swojej męce objawił się jako żyjący i dał liczne tego dowody ą im przez dni i mówiąc o Królestwie [15:02] Bożym C widzimy że Jezus po swoim zmartwychwstaniu wedle [15:10] Ewangelii Łukasza dzieł apostolskich w tym dziele dudzi przez 40 [15:18] dni po Zmartwychwstaniu objawia się i daje dowody swojej [15:27] obecności jego w niebo wzięcie będzie później czyli nie będzie miało [15:35] miejsca Czy to w Niedzielę Zmartwychwstania czy zaraz po tej niedzieli kilka dni później w Galilei [15:43] ale ma miejsce po 40 dniach a spożywając z nimi posiłek [15:51] nakazał im nie Oddajcie się z Jerozolimy lecz oczekujcie obietnicy ojca o której [15:57] Słyszeliście ode mnie Jan bowiem chrzcił wodą a wy po niewielu dniach będziecie ochrzczeni Duchem [16:03] świętym No wiemy że te niewielkie tutaj te niewiele [16:14] dni no to jest Piątnica No dobrze czyli w niebo wzięcie [16:23] Jezusa tej Ewangelii ma miejsce [16:29] dni po Zmartwychwstaniu czytamy dalej werset s gdy oni tedy się zeszli pytali [16:36] go mówiąc panie czy w tym czasie Odbudujesz królestwo izraelowi rzekł do [16:43] nich nie wasza to RCZ znać czasy i chwile które ojciec w mocy swojej [16:49] ustanowił lecz weźmiecie moc ducha świętego kiedy zstąpi na was i będziecie [16:55] mi świadkami w Jerozolimie w całej Judei w samarii aż [17:00] a gdy to powiedział A oni patrzyli został uniesiony w górę został uniesiony [17:06] w górę czyli w niebo wzięcie i obłok Wziął go sprzed ich [17:15] oczu a gdy tak patrzyli uważnie jak on się oddalał Ku [17:21] niebu taki [17:27] Obra galilej Czemu stoicie patrząc w niebo ten Jezus który od was został [17:34] wzięty w górę do nieba tak przyjdzie jak go widzieliście idącego do nieba wtedy [17:40] Powrócili do Jerozolimy z góry zwanej oliwnego Jerozolimy W odległości drogi [17:46] na jeden szabat ta odległość drogi na jeden szabat No to jest tradycyjnie 2000 [17:53] łokci Tak gdyby [17:59] powiedzmy od od świątyni to gdzieś jest tak 2 [18:07] km czyli widzimy że Jezus w dzie Apostolskich idzie do nieba 40 dni po [18:15] swoim zmartwychwstaniu Dzieje się to więc nie w niedzielę [18:23] ale potem dzie jerozol to na Górze [18:31] [Muzyka] Oliwnej przy uczniach dobrze to mamy [18:37] kolejny kolejny obraz już widać że coraz więcej nam tutaj różnych informacji się [18:44] pojawia odnośnie do czasu miejsca No i także przy [18:51] kim to wniebowstąpienie czy Wniebowzięcie ma mieć [18:57] miejsce dobrze została nam jeszcze Ewangelia Jana do [19:04] omówienia No i znowu czytamy tym razem z tej Ewangelii i [19:12] znowu dodajemy sobie pytania o tym kiedy gdzie i przy kim [19:19] Jezus jest wzięty do nieba czytamy teraz [19:25] rozdziału wersetu pierwszego dnia tygodnia wczesnym rankiem gdy było jeszcze [19:31] ciemno przyszła Maria do Magdalena do grobu i ujrzała kamień odwalony od grobu [19:38] zauważmy że tutaj Maria Magdalena jest sama tak jest prezentowana jakby była sama i nie przychodzi gdy jest jasno ale [19:46] gdy jeszcze było ciemno jest kobieta która jest sama i idzie do [19:54] grobu tak naprawdę przy tym pierwszej wizycie Mar Mag Gru ona tam nikogo nie [20:01] spotyka więc ucieka z tamtego miejsca potem znowu tam [20:06] wraca i czytamy werset 10 odeszli więc znowu uczniowie do domu ale Maria stała [20:15] na zewnątrz grobu i płakała to jest ten drugi pobyt Marii Magdaleny u grobu A [20:21] płacząc nachyliła się do grobu i uzała dwóch aniołów bieli siedzących jednego u [20:27] głowy aego nóg Gdzie leżało ciało Jezusa a ci rzekli do niej niewiasto Czemu [20:33] płaczesz zauważmy tutaj że już Ewangelista Jan no [20:38] nie zajmuje się Galileo nie komunikuje przez kogoś czy [20:44] przez samego Jezusa to jest w przypadku Ewangelii Mateusza nic o Galilei tutaj [20:50] Galilea ani jest miejscem przyszłego spotkania miejscem [20:55] przeszłej przeszłej informacji o tym że Jezus ma umrzeć i [21:02] zmartwychwstać dialog osób zwiastujących [21:09] Zmartwychwstałego pustym grobie wygląda zupełnie inaczej a ci rzekli do niej [21:14] niewiasto czem Płacz No i dalej czytamy rzek Jezus [21:19] Mario ona obróciwszy się rzekła mu po hebrajsku runi Co znaczy nauczycielu [21:26] rzek Jezus Nie dotykaj mnie bo jeszcze nie wstąpiłem do [21:32] ojca zatrzymajmy się w tym miejscu Wiemy że to jest niedziela Maryja udaje się do grobu gdy [21:39] jest jeszcze ciemno wygląda na to jakby była [21:44] sama za drugim razem spotyka samego [21:51] Jezusa na początku go nie rozpoznaje myśląc że to ogrodnik i tak dalej to też [21:56] jest ważne i gdy już wreszcie go rozpoznaje chc go [22:02] dotknąć Jezus mówi Nie dotykaj mnie bo jeszcze nie wstąpiłem do ojca Zobaczmy że tu mamy stronę czynną to Jezus sam [22:09] wstępuje do ojca w Ewangelii Jana Jezus jest boskim Logos więc on determinuje rzeczywistość [22:17] to on ma władzę nad rzeczywistością on sam wstępuje do ojca [22:25] więc tu mamy w niebo wstąpienie [22:31] znów jeżeli bierzemy te formy gramatyczne jako determinujące to kto jest tym który [22:40] sprawia że Jezus idzie w górę co jest istotne w tym miejscu że [22:46] Zobaczmy że tą niedzielę Maria po raz drugi udaje [22:52] się do grobu i spotyka Jezusa to nie może go dotknąć A czemu nie może go dotknąć [22:58] Jezus tłumaczy bo jeszcze nie wstąpił do ojca to znaczy [23:06] że Jezus nie wstępuje do ojca zaraz [23:12] po zmartwychwstaniu albo wstępowanie do ojca nie jest Toż same ze [23:18] zmartwychwstaniem tak tego typu dyskusję prowadziliśmy podczas pierws pierwszego wykładu tak w [23:25] kontekście Ewangelii Mateusza pamiętajmy że w Ewangelii Mateusza [23:31] kobiety mogą dotknąć Jezusa wracając od grobu dotykają jego [23:38] stóp w tej Ewangelii zaś Maria Magdalena nie może dotknąć [23:45] jeszcze Jezusa bo ten nie wstąpił do ojca Ewangelii [23:52] Mateusza już można dotknąć Co tak jakby oznaczało wcześniej wstąpił jeżeli tą [24:00] logikę z Ewangeli Jana przeniesiemy na Ewangelię Mateusza Ewangeli Jana to dotknięcie nie [24:07] może mieć miejsca bo Jezus jeszcze nie wstąpił Jezus jest pomiędzy zmartwychwstaniem a w niebo wstąpieniem [24:14] i czytamy dalej werset 19 20 rozdziału a gdy nastał wieczór owego Pierwszego dnia [24:21] po sabacie Czy wciąż mamy niedzielę tym razem już wieczór i drzwi były zamknięte [24:28] z bojaźni przed Żydami byli zebr przyszedł Jezus stanął pośrodku i rzekł do nich pokój wam A to powiedziawszy [24:35] ukazał im ręce i bok ukazał im ręce i bok jesteśmy w niedzielę wieczorem [24:43] sytuowani czasowo uratowali się tedy uczniowie ujrzawszy pana i znowu rzekli do nich [24:50] rzekł do nich Jezus pokój wam jak ojciec mnie posłał tak ja was posyłam a TOZ [24:57] tchnął na nich i powiedział im weźmijcie Ducha Świętego No wygląda na to że tutaj coś ciekawego [25:06] się dzieje Jezus ukazuje im ręce i bok w niedzielę wieczorem swoim [25:13] uczniom nie jest powiedziane bezpośrednio że uczniowie dotykają te [25:19] ręce i bok Myślę że dlatego że w kolejnej [25:25] historii tak zwanym niewiernym Tom Tomasz musi dotknąć żeby uwierzyć tego [25:31] dotknięcia nie ma ale wydaje mi się że ono jest [25:37] zakładane z tego powodu że [25:42] Jezus przekazuje ducha uczniom w 22 wersecie się to w [25:49] niedzielne w niedzielny wieczór a to na i powiedział weźcie ducha świę toie [25:56] gdzieś w Ewangelii Łukasza [26:02] na na moc którą mają macie otrzymać i dopiero piątnic Ta moc duch święty jest [26:10] dawana tutaj duch święty jest dawany w Dniu Zmartwychwstania pod [26:17] koniec tego dnia Zmartwychwstania Co oznacza najprawdopodobniej [26:22] że Jezus wstąpił do ojca między spotkaniem z [26:29] jąć Magdalena natomiast uczniowie Wygląda na to że już mogą i już mogą otrzymać Ducha Świętego [26:35] bo Jezus najpierw musi wstąpić żeby żeby móc przekazać dar Ducha Świętego [26:45] No dobrze więc jeżeli ktoś się nie zgodził że [26:51] tutaj już ten dotyk jest możliwy że Jezus już w niebo wstąpił tego przed tym [26:58] niedzielnym wieczorem No to jeżeli będzie czytał Kolejne wersety z [27:03] [Muzyka] 24 yyy i dalej no to już ma [27:11] pewność o tym że Jezus mógł być dotknięty bo czytamy w 24 wersecie a [27:17] Tomasz J z 12 zwany bliźniakiem nie był z nimi gdy przyszedł Jezus Powiedzieli [27:24] mu tedy inni uczniowie widzieliśmy pana on zaj im rzekł jeśli nie ujrzę na [27:31] rękach tego znaku gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ i nie włożę [27:37] ręki mojej w bok jego nie uwierzę a po oiu dniach znowu byli w [27:43] domu uczniowie jego i Tomasz z nim po u dniach od dnia [27:48] Zmartwychwstania i przyszedł Jezus gdy drzwi były zamróz [27:55] [Muzyka] Daj tu palec swój i oglądaj ręce moje i [28:01] daj tu rękę swoją i włóż w bok mój a nie bądź bez wiary lecz [28:07] wiesz Potem ukazał się znowu Jezus uczniom nad morzem tyberiackie tak się [28:12] zaczyna kolejny kolejny rozdział po ośmiu dniach mamy pewność że [28:20] Jezusa już można dotknąć A to znaczy że wstąpił do [28:26] nieba gdyby miał zgadywać No to wstąpił przed spotkaniem z uczniami jeszcze w [28:34] niedzielę przed tym wieczorem z którymi się widzi po raz pierwszy od [28:42] zmartwychwstania i daje im ducha Jeżeli tak nie było to na pewno to się wydarzyło już w ciągu u dni od [28:51] Zmartwychwstania No bo Tomasz ewidentnie napis może dotknąć [28:58] Mag jeszcze o poranku Zmartwychwstania tego nie mogła [29:06] zrobi No dobrze więc przy kim tu [29:13] Jezus idzie do nieba no przy [Muzyka] nikim Gdzie to się [29:20] dzieje no nie jest powiedziane jesteśmy w [29:26] rejonach KED w niedzielę a na pewno już w ciągu 8 dni [29:34] od tej niedzieli a widzimy że mamy kolejny Jakby scenariusz wydarzeń który [29:40] nam się tutaj rysuje No dobrze spróbujmy teraz [29:47] podsumować to co to co powiedzieliśmy zbierając to w krótkie zdania nie będę [29:52] wszystkich szczegółów jeszcze raz przywoływał i [29:58] Proponuję takie takie takie cztery paragrafy [30:05] podsumowania chodzi ewangelię Marka to Jezus jest wniebowzięty w niedzielę w [30:13] Jerozolimie przy stole przy uczniach [30:19] Oczywiście ta informacja dotyczy dłuższego zakończenia Ewangelii [30:26] Marka które Jawi się jako oryginalne A więc to które kończy się w 168 w ogóle nie [30:33] uwzględnia w niebo wstąpienia czy Wniebowzięcia Jezusa Ewangelia [30:43] Mateusza kilka dni później w Galilei na górze przemienia Pańskiego jest [30:51] spotkanie ale samo Wniebowzięcie Jeśli w ogóle raczej nie wtedy przy [31:00] uczniach tylko wcześniej przed spotkaniem z kobietami w Niedzielę [31:06] Zmartwychwstania Wytłumacz myy to jeszcze raz kobiety w dzień zmartwychwstania już [31:12] mogą dotykać Jezusa gdy Jezus spotyka się kilka dni [31:18] później No bo trzeba dotrzeć do Galilei z Jerozolimy przynajmniej kilka dni później na górze przyi [31:24] Pańskiego to wspomniane że on po rozmowie z nimi zaczął się od nich [31:32] oddalać i zniknął w chmurach tylko mówi że już jest mu dana moc w sensie [31:38] napisane że dana mu jest wszelka moc ma od samego początku w tej Ewangelii bo i [31:44] magowie mu się kłaniają jako małemu dzieciątku więc tam w ogóle nie ma [31:50] takiej odrębnej idei w niebo wzięcia jako wieńczące [31:56] zmartwychwstania [32:01] a jeżeli to Wniebowzięcie ma miejsce No to musi się wydarzyć między zmartwychwstaniem a spotkaniem z [32:08] kobietami które dotykają stóp Jezusa w [32:14] niedzielę Ewangelia Łukasza którą w tej drugiej części wykładu omawialiśmy [32:21] dzisiaj mówi o spotkaniu w niedzielę pod koniec tej Ewangelii czy to spotkanie [32:29] jest dokładnie w niedzielę czy po niedzieli to nie jest jednoznaczne Ale wiemy że to jest spotkanie w betanii a [32:35] więc na południu koło Jerozolimy a nie na północy w Galilei i ma tam miejsce [32:41] rozstanie z uczniami Nie jest powiedziane czy to jest wniebowstąpienie czy Wniebowzięcie jak są tłumacze Biblii [32:49] Warszawskiej Być może jest to podsumowanie w końcówce Łukasza tego co aut rozwija już szerzej w początku Ost [32:58] albo jedno z rozstań jedno ze spotkań uczniów z [33:03] martwych wstały Jezusem w tym okresie 40 dni zanim został wzięty do do nieba No i [33:10] to wzięcie do nieba jest opisane w drugiej części [Muzyka] [33:16] Ewangelii dzieła Łukasza czyli dzieł Apostolskich i to już jest w miarę [33:22] wyraźnie napisane że po 4 dniach na Górze Oliwnej [33:27] uczniach miejsce w niebo wzięcie No i wreszcie Ewangelia Jana którą mówiliśmy [33:36] tutaj najprawdopodobniej teraz w niebo wstąpienie ma miejsce między spotkaniem [33:43] z Marią Magdaleną w niedzielę po poranku a spotkanie z uczniami [33:48] też w niedzielę tylko już wieczorem pomiędzy tymi wydarzeniami [33:54] nies spowiedzi przy kim [34:00] jednoznacznie nie jest powiedziane gdzie i kiedy też nie Albo [34:09] jak komuś nie pasuje Ta interpretacja z pierwszym spotkaniem z uczniami tam [34:15] możliwym dotknięciem które nie jest wyrażone bezpośrednio No to na pewno już po u dniach po zmartwychwstaniu Tomasz [34:22] może dotknąć Jezusa Więc Jezus już wstąpił do nieba mo by [34:29] dotknięty No tak taką taką interpretację państwu proponuję na zakończenie jeszcze [34:36] kilka dosłownie takich myśli może otwierających szerszą dyskusję szerszą [34:43] dyskusję już wychodząc z samej biblistyki którą tutaj przeprowadzaliśmy [34:49] interpretując poszczególne teksty Nowego Testamentu i kilka takich takich myśli [34:55] Chciałbym państw [35:01] zaproponować pierwsza rzecz którą wowa wielokrotnie to rozróżnienie między [35:08] wniebowzięciem a [35:13] wniebowstąpieniem widać że Ewangelia Jana mówi o [35:20] wniebowstąpieniu natomiast Ewangelia Marka dłuższym zakończeni iw [35:27] Łukasza w drugiej części czy dziej Apostolskich mówi o wniebowzięciu jeżeli formy gramatyczne [35:34] mają jak już to powiedziałem wnioskować o tym rozróżnieniu między wniebowzięciem [35:40] a wniebowstąpieniem w klasycznej teologii mówi się tak [35:45] że Jezus jako Boska osoba w niebo wstępuje No bo jest bokiem pochodzi z [35:52] nieba i wraca do siebie w myśli katolickiej Rozróżnia się [35:58] wniebo wstąpienie osoby Boskiej Jezusa od Wniebowzięcia osoby ludzkiej Marii ma [36:06] jest osobą ludzką i jest w niebo wzięta No to rozróżnienie wprowadzam [36:13] państwu ku Namysłowie że warto zastanowić się nad [36:18] tym jak zmienia się chrystologia w Ewangelii Marka [36:24] Mateusza i Łukasza w relacji do chrystologii Ewangelii Jana [36:32] jak ta boskość od wiecznego logosu w Ewangelii Jana która nie jest obecna w [36:37] Ewangelii ani Mateusza ani Marka ani Łukasza bo w tych trzech Ewangeliach nie ma preegzystencja [Muzyka] [36:44] Jezusa No być może przekształca Wniebowzięcie na [36:52] wniebowstąpienie Kolejna rzecz Myślę że wysłane zostały te różnice w opisach [37:00] Co do miejsca czasu i Wniebowstąpienia czy Wniebowzięcia Jezusa a także osób [37:07] które mu towarzyszyły w tym momencie i teraz tak jak to zrobić albo [37:14] ktoś będzie próbował na różne sposoby odróżniać różne spotkania Jezusa po [37:21] zmartwychwstaniu albo będzie w jakiś sposób inny [37:27] próbował tak modyfikować tak interpretować jedną ewangelię w świet pozostałych żeby [37:35] uzgodnić pytania Kiedy gdzie i przy kim Jezus jest wniebowzięty Czy w nieb [37:41] wstępuje Natomiast jeżeli te próby okażą [37:47] się niesatysfakcjonujące to ja proponuję państwu troszeczkę inne podejście [37:55] miane pod uwagę to w jaki [38:01] sposób poszczególni autorzy Nowego Testamentu przedstawiają to wydarzenie [38:07] Wniebowstąpienia czy Wniebowzięcia to wtedy się uchwyci tak [38:14] naprawdę że autorom tym nie chodzi o poszczególne szczegóły [38:20] historyczne ale że Oni używają specyficznego języka pochodzącego ze Starego [38:28] Testamentu który jest nacechowany teologicznie Jego celem jest przekazanie teologicznej informacji a niekoniecznie [38:36] historycznych szczegółów które się Jak widzimy różnią w tych Ewangeliach jeżeli [38:41] weźmiemy pod uwagę ewangelię Łukasza i Dzieje Apostolskie to tam naturalnie [38:46] dostrzeżemy że to co się dzieje z Jezusem tak naprawdę jest powiązane ze [38:53] świętami żydowskimi tak powiązane jest z historią [39:01] Izraela Izrael wychodzi z Egiptu jest 40 lat na pustyni potem wstępuje do Ziemi [39:09] Obiecanej Jezus zmartwychwstaje tak wydobywa się ze śmierci przez 40 dni [39:15] objawia się swoim uczniom i jest wzięty do nieba tak duch święty [39:22] jest dany w piątnic to znowu kolejne świę [39:27] święto żydowskie Także mamy od Paschy aż po piątnic to jest ten [39:34] okres który opisuje przeszłą historię Izraela ale opisuje też kluczowe [39:41] momenty życia Jezusa tuż przed śmiercią cała śmierć aż do jego Wniebowzięcia [39:49] jeżeli się dostrzeżemy że Jezus opisuje że Ewangelista opisuje Jezusa [39:55] właśnie z pojęciami historii Izraela łącząc je ze świętami żydowskimi [40:03] to wtedy zrozumiemy że to nie jest nie chodzi mu o szczegól [40:10] historyczne tylko podając pewne informacj chcę abyśmy pamiętali że Jezus nowym izraelem następuje nowy eksodus [40:17] eksodus nie do Ziemi Obiecanej zwykłej horyzontalnie ale wertykalnie do [40:24] tej niebiańskiej świątyni jeśli chodzi o Ewangeli Jana Zobaczmy [40:30] tam jest jedna kobieta jest ciemno ona nie może dotknąć co państwu przypomina No to jest nic innego jak opowieść o [40:38] zmartwychwstaniu językiem z Księgi Rodzaju z Księgi Genesis Gdzie jest Adam [40:43] gdzie jest Ewa gdzie Adam poznaje Ewę teraz Jezus jest przedstawiany jako nowy [40:50] Adam Adam który w niebo wstępując daje dar dar [40:59] Ducha Świętego także jeżeli weźmie się pod [41:05] uwagę stylistykę to mniej będziemy skupiać się na poszczególnych szczególik [41:12] tych przedstawień i przez to mnie będziemy odczuwać satysfakcję z tego że [41:19] ciężko to wszystko skleić w jedną spójną historię biorąc pod uwagę i poważnie każdy szczegół z tej historii [41:26] opowiadają historię i opowiadają ją teologicznie My chcielibyśmy teologię [41:34] mieć osobno w ten sposób uprawiamy teologię tak samo Uprawiamy historię [41:39] chcemy tak zwane suche fakty A potem ich interpretacje ewangelie łączą to co [41:45] nazywamy suchymi faktami interpretacją teologiczną No i trzeba to zauważyć [41:52] wtedy nie ma takich problemów harmonizacją [41:59] Ewangelii być może państwo w przeszłości nie mieli problemu z harmonizacją Ewangelii pod kątem Wniebowstąpienia czy [42:07] Wniebowzięcia Jezusa bo tak naprawdę wszyscy te historię pamiętają według dwó [42:12] dzieła Łukasza tak Ewangelii Łukasza i dziew Apostolskich a nie pamiętają tego [42:19] według Ewangelii Marka Mateusza czy Jana jakoś dopasowują do Dziejów Apostolskich [42:26] stałe ewangelie natomiast jak się te ewangelie czyta osobno to się okazuje że te [42:33] ewangelie mają swoje odpowiedzi na pytanie kiedy gdzie i z kim Jezus [42:38] poszedł do nieba albo został wzięty do nieba No pozostaje już w kontekście [42:46] teologicznym pytanie o relacje między wniebowzięciem a zmartwychwstaniem i [42:53] wskrzeszeniem po pierwsze należy pamiętać że wskrzeszenie zmartwych nie [42:59] wiem wskrzeszenie Łazarza przez Jezusa nie jest tym samym co zmartwychwstanie [43:05] jest bardzo istotne wskrzeszony Łazarz ponownie musiał umrzeć natomiast [43:14] zmartwychwstanie jest przejściem do nowej rzeczywistości do rzeczywistości [43:19] wiecznej Boskiej wyrażonej przestrzennie [43:25] górą więc zmartwychwstanie gdyby próbować [43:30] uchwycić teologicznie ono co do istoty nie będzie różnić się od Wniebowzięcia [43:36] Czy od Wniebowstąpienia bo Wniebowzięcie wniebowstąpienie [43:42] wyraża to samo że Chrystus już pokonawszy śmierć żyje na [43:49] wieki także co do istoty zmartwychwstanie może być Toż [43:55] same w sensie metafizycznym tym co opisujemy jako [44:01] Wniebowzięcie ten wątek warto rozważyć w kontekście Ewangelii Mateusza gdzie nie ma odrębnego wyraźnego Wniebowstąpienia [44:09] czyli Wniebowzięcia po zmartwychwstaniu a po zmartwychwstanie Jezus już ma moc i uczniowie już mają iść i realizować [44:17] nakaz tego wielkiego posłannictwa a nie czekać na cokolwiek jeszcze później [44:23] czyli tutaj teologicznie pewne subtelne różnice między [44:28] wniebowzięciem czy wniebowstąpieniem będą a zmartwychwstaniem natomiast do natury [44:35] rzeczy to co Jezus doświadcza w zmartwychwstaniu jest [44:42] tożsame z tym co to jest Wniebowzięcie o co chodzi bo zmartwychwstanie nie jest [44:48] do życia na ziemi jak wskrzeszenie tylko do nowego życia a to nowe życie jest [44:53] nowej jakości przekracza fyc powi jest [44:58] metafizyczne warto rozważyć warto nad tym chwilkę się zastanowić może poczytać [45:04] szerzej No dobrze już Kolejna rzecz którą jeszcze tutaj chciałbym państwu [45:11] przybliżyć Podsumowując nasze rozważania No to jaka jest relacja między wniebowzięciem a [45:18] [Muzyka] przestrzenią no sytuacja [45:24] jest że należy No mieć świadomość tego co się [45:30] dzieje jeżeli kościoły powiedzmy [45:36] katolicki ewangelicko ausburski wierzą że Jezus Chrystus podczas wieczerze jest [45:42] realnie obecny także swoim ciałem no to on nie jest gdzieś w górze [45:49] ale jest także i na [Muzyka] ziemi my sobie Wniebowzięcie wyobrażamy [45:56] przestrzennie że był tutaj a jest dziś w górze natomiast jak sobie dobrze to [46:02] przemyślimy No to w górze gdzie koło prawicy Boga Ojca to o tym rozmawialiśmy [46:08] już tak ta prawica ojca No nie występuje to jest antropomorfizm Bóg Ojciec nie ma [46:15] ciała Więc Jezus nie siedzi koło jego prawicy a więc gdzie jest No i tu nam się Załamuje język [46:22] załamuje się nam język ponieważ uświadamiamy sobie że przestrzenność [46:30] lokalność tak naprawdę ma swoją [46:36] funkcję w górze to znaczy że panuje a nie jest opisem [46:44] metafizycznym konkretnej lokalizacji Zmartwychwstałego który jest [46:49] wniebowzięty tego typu myślenie No zaprowadza na manowce logikę szybko [46:56] wydaje mi się więc też jest warte [47:03] rozważenia No z tego wynika [47:10] piąta sprawa Mianowicie jak się ma [47:16] Wniebowzięcie do fizyki no bo popatrzmy szanowni [47:24] państwo przy zmartwychwstaniu chcemy uzyskać ciągłość [47:30] Jezusa z zmarłym Jezusem bo inaczej jego zmartwychwstanie to nie byłoby jego [47:36] zmartwychwstanie Ale z drugiej strony chc mieć pewną nowość bo to do czego Jezus zmartwychwstaje to nie jest do [47:42] zwykłego życia ale do nowego życia Podobnie jest wniebowzięciem z jednej [47:48] chcemy zachować ciągłość między tym Jezusem który chodzi [47:55] [Muzyka] a tym który teraz jest wowie w [48:00] niebie natomiast z drugiej strony chcemy utrzymać brak ciągłości żeby nie [48:07] powiedzieć że Jezus jest fizycznie w tej przestrzeni gdzieś tam w [48:13] górze czyli tak jak przy zmartwychwstaniu tak i przy wniebowzięciu chcemy zowa ciągłość i [48:18] nieciągłość fizyczną a więc rysuje się nam bardzo [48:23] dziwny styk z przekraczaniem tego co fizyczne bo z [48:29] jednej strony zmartwychwstanie Wniebowzięcie przekracza to co fizyczne a z drugiej chcemy utrzymać ciągłość że [48:35] to ten sam Jezus z krwi i kości został wzięty do Nieba więc [48:42] przestrzeń [Muzyka] [48:50] metafizyczność jedynie Myślę że Należy zachować tę [48:58] zasadę ciągłości i nieciągłości utrzymać ją Jednocześnie dzięki temu pozbędziemy się pewnych [49:05] dosłowności pewnych takich dziecinnych wyobrażeń o Jezusie [49:11] który idzie do góry No bo to by zachowało dużą ciągłość tak ale jeś idzie do [49:17] góry no to ta ciągłość jest za mocnie za mocno uchwycona bo zaraz dziecko jakieś [49:23] zapyta no to jak wysoko jest Jezus i wtedy będziemy musieli mówić o [49:29] nieciągłości No i wreszcie kończąc jeżeli weźmiemy pod uwagę pierwszych [49:36] pięć punktów które tutaj państwu przedstawiam to mam nadzieję że uchwyciły pewną dojrzałość [49:46] duchową która będzie wynikać z tego wszystkiego mianowicie [49:55] fja tego że Jezus poszedł do nieba to można by cały wykład osobno o tym [50:01] zrobić I może kiedyś będzie mi dane Natomiast w zalążku powiem coś takiego [50:06] odwołam się do zwykłej relacji między rodzicem a [50:13] dzieckiem Dziecko to jest taka osoba [50:19] która posiada albo powinna posiadać potrzebuje [50:24] posiadać kogoś bliskiego kogoś znaczącego ktoś [50:30] kto w sposób zewnętrzny tłumaczy dziecku świat jest bazą dla [50:36] tego dziecka emocjonalną intelektualną ochrania to [50:43] dziecko Jezus tak funkcjonował ze swoimi uczniami to oni od do niego w sposób [50:49] zewnętrzny się odnosili i Wniebowzięcie Wydaje mi się że w tym wersecie [50:57] Dziejów Apostolskich który brzmi Czemu stoicie patrząc w niebo ma [51:05] nam na celu powiedzieć że ten duch święty który jest dany [Muzyka] [51:11] nam wraz z wniebowstąpieniem Jezusa jest tym zamieszkałym Chrystusem w nas a więc [51:20] powiedzielibyśmy psychologicznie [51:27] teraz już nie szukamy na zewnątrz kogoś kto nas [51:33] prowadzi Jezusa ten jest w niebie ale ten który nas prowadzi jest w nas jest [51:40] tą mocą z wysokości jest tym Duchem świętym [51:46] wniebowstąpienie jest dla nas zachętą do chrześcijańskiej dojrzałości aby nie rozglądać się [51:54] wokół nie wiadomo Jakiego nauczyciela jakiej mądrej książki ale uwierzyć w to [52:04] że Bóg jest z tobą w tobie przez Ducha Świętego i to przebywanie Boga w tobie [52:12] przez Ducha Świętego jest zinternalizowany rodzicielstwem to znaczy że [52:17] chrześcijanin osiąga dojrzałość staje na własnych nogach w Duchu Świętym i nie [52:24] szuka na zewnątrz nie wiadomo jakiego tajemniczego prowadzenia Jakich [52:30] wskazówek ale żyje tak jak potrafi żyć najlepiej znając instrukcje [52:38] od Boga i wierząc że ta Instrukcja jest [52:44] zinternalizowana w nim samym w jego naturze a nie zewnętrzną jakąś [52:50] instrukcją do przeczytania i do ciągłego wdrażania do wysłuchania i do ciągłego [52:57] powielania dorosły chrześcijanin to chrześcijanin który ma [53:02] zinternalizowane boga i nie szuka mesjaszy wokół tak metaforycznie [53:09] powiem na końcu Dziękuję państwu za te dwa [53:15] spotkania i oddaję głos Asi Dziękuję bardzo Piotrze [53:21] rzeczywiście to co mówiłeś pokazuje jakby zupełnie inny obraz mnie [53:28] uderzyło to co powiedziałeś że my sobie w jakiś sposób układamy właśnie [53:33] dopasowując wszystko do Ewangelii Łukasza do Dziejów Apostolskich i to [53:40] Zresztą jest chyba taka część większej całości jeżeli chodzi o różne teksty [53:47] które znajdują się Biblii gdzie dopasowujemy sobie to [53:52] albo do J tekstu albo doktryny na przykład [53:59] i No nie zastanawiamy się dalej nad tym dlatego No takie wykłady jak twój są [54:07] w szczególny sposób wartościowe bo one trochę wybijają właśnie człowieka z tych [54:15] kolein oczywistości czasami [54:20] denerwują pojawia się pewnego rodzaju dysonans [54:26] ułożone zamknięte i tak okazuje się że ma drugie TR [54:32] dno jego znaczenie może być w ogóle zupełnie inne no to wpadamy w taki [54:39] dyskomfort pewnego rodzaju Znam ten dyskomfort u siebie z przeszłości i z teraźniejszości od [54:47] studentów też z no to nie Tylży doświadcza takiego [54:54] d kiedy badamy cokolwiek czy jest to właśnie Biblia Czy są to jakieś inne [55:00] teksty czy zagłębiam się w jakąś dziedzinę nauki No w pewnym momencie wychodzą nam tego typu rzeczy ja nie [55:08] byłabym sobą gdybym nie Przy ostatnich twoich słowach nie skojarzył mi się [55:13] obraz kultowy w gruncie rzeczy popkulturowy mianowicie fragmenty z [55:19] żywota brana grupy Monty Pythona film bardzo kontrowersyjny zakaz [55:25] [Muzyka] krajach ja uważam że on powinien być w ogóle dla studentów [55:31] teologii czymś rodzaju lektury obowiązkowej tam Tam są właśnie takie fragmenty fantastyczne w [55:38] których właśnie do brana Przychodzą ludzie i mówią mu No ale powiedz nam co [55:43] mamy robić nie jesteście dorośli macie sami wiedzieć co macie [55:49] robić pra ale jak się mamy [55:57] odczepić jaki sposób potem właśnie następuje To poszukiwanie Mesjasza a [56:02] konkret poszukiwania atrybutów Mesjasza gdzie nagle tworzą nam się dwie sekty prawda sekwa tykwy i sekwa [56:10] sandała nie będę opadać on mi się tak bardzo mocno [56:15] skojarzył ten moment właśnie kiedy on stoi taki bezradny w [56:21] oknie ludzi którzy m dziecinny sposób powiedz nam co mamy [56:29] robić co mamy czynić i my to zrobimy prawda i kiedy on im mówi ale wy [56:35] jesteście wolni jesteście samodzielni możecie sami o sobie [56:40] decydować oni tego kompletnie nie rozumieją Czasami mam wrażenie że to jest taki obraz [56:47] ludzi wierzących któr gdzieś właśnie w [56:53] swoich przekonaniach swoim rozwoju na takim właśnie etapie dziecka która No [57:00] potrzebuje tego rodzica trochę po to żeby powiedział co mamy robić trochę po [57:05] to żeby było się przeciwko komu buntować i trochę po to żeby było w [57:11] razie czego na kogo zwalić winę i odpowiedzialność więc [57:17] no masz rację Często też taka taka [57:23] postawa jest jest realizowana taką głęboką Niby pobożnością że ja zawsze [57:30] czekam na Boga ja zawsze go pytam co mam robić On mi zawsze mówi i to brzmi tak bardzo pobożnie dla kogoś ktoś może [57:36] nawet wręcz pomyśleć wow jaki ktoś ma kontakt z Bogiem Natomiast mam wrażenie że takie [57:45] coś może być przejawem właśnie niedojrzałości sobie wyobrażam Pana Boga [57:51] który tam z góry patrzy już tak używając tego języka przestrzennego [57:56] dosłownego pełnego antropomorfizm No patrzy i mówi No rób co chcesz już się [58:01] mnie nie pytaj już mi nie męcz mnie tylko rób co chcesz i nie udawaj że taki jesteś grzeczny i [58:07] pobożny bo to może zdradzać bardziej twoją niedojrzałość niż wzięcie byka za [58:14] rogi wzięcie rzeczywistości takiej Jakie jest i życie najlepiej jak się potrafi [58:20] wiedząc że to jest w jakiś sposób pod Bożą kontrolą jak jak kto woli No ale [58:29] nie takie w ciągłe pytanie no przypomina mi się też inny obraz też bardzo [58:36] Powiedziała może nie tyle kultowy też znany i taki bardzo często przywoływany w [58:43] różnych kontekstach mianowicie Skrzypek na dachu Tam relacja te z Bogiem Która mimo tego że on [58:50] narzeka że on robi różne rzy jest właśnie dużo bardziej dojrzała bo on nie [58:56] czeka na to co Bóg mu tam prawda powie czy ześle czy spuści ale rozmawia z nim [59:01] właśnie w jakiś taki sposób No na zasadzie No zasadnicza to co by ci szkodziło jakbyś zrobił tak i tak ale [59:09] nie na takiej zasadzie że ja od tego uzależniam w ogóle swoje działania i swoje życie po prostu inne takie [59:15] podejście to zaczy się takie podejście Jak ma na przykład dorosły dorosłe dziecko bardzo często do [59:23] swoich rodziców Przecież to to nic dziwnego że dzieci dorosłe już mające swoje [59:31] dzieci Bardzo często swoje dzieci też dorosłe pytają rodziców na przykład o [59:37] radę ale nie na zasadzie takiej że Oni pytają o tą radę po to żeby przyjąć [59:42] każdą rzecz Bez tego nic nie zrobią [59:48] prawda na zasadzie z jednej strony wyrażenia pewnego szacunku z drugiej strony tego że naszych rodziców ich [59:56] doświadczenie życiowe ich mądrość wiedzę i tak dalej interesuje nas ich zdanie w [1:00:02] różnych naszych kwestiach życiowych No ale to jest zupełnie inne [1:00:08] niż pytanie na przykład dziecka o radę które wiąże się z tym że jak rodzic coś [1:00:14] powie zdecyduje za dziecko to dziecko po prostu ma to wykonać prawda jako dorośli [1:00:20] już tego nie musimy możemy w sensie takim że możemy chcieć [1:00:26] przyjąć to za swoje ale wcale nie nie musimy prawda natomiast rada czy jakieś [1:00:33] wnioski czy inne rzeczy są dla nas bardzo cenne No tak No i właściwie wychowywanie przez dzieci przez rodziców [1:00:40] zdąża ku temu żeby te dzieci były samodzielne na tym w ogóle polega [1:00:46] definicja wychowania tak że ostatecznie Dziecko opuszcza dom no i i ma pewne [1:00:53] rzeczy zinternalizowane jest też inny odrębny i tak to ma być i rodzice nie [1:00:59] mają przytrzymywać dzieci na wieki wieków w domu tylko po to żeby one myślały i zachowywały się tak [1:01:07] jak tak jak rodzice tego chcą prawda dla ich dobra w cudzysłowie Tak w tej chyba [1:01:15] wszystkie nurty psychologiczne pokazują że właśnie [1:01:21] wychowanie takie trzymające dziecko na [1:01:26] uwięzi dziecko później młodego człowieka które skutkuje tym że no Jest problem z [1:01:33] tym tak zwanym odcięciem pępowiny z uniezależnienie się na różnych poziomach No skutkuje później na [1:01:41] przykład niezdolnością w ogóle do funkcjonowania w dorosłym myślę że to w jakiś sposób na [1:01:47] kwestię wiary można również relacji z Bogiem nałożyć dlatego [1:01:53] że rzeczywiście sytuacja w której ta relacja rodzice dorosłe dzieci jest taka [1:02:01] właśnie zdrowa gdzie oni oczywiście mają ciepłą relację spotykają się bądź też [1:02:07] kontaktują w zależności jak jak to wygląda interesują się sobą natomiast [1:02:13] nie wygląda to w ten sposób że dorosłe dziecko codziennie dzwoni do [1:02:19] mamy z relacją co się wydarzyło danego dnia No tut wiadomo czasami [1:02:25] ta relacja ze strony rodzica też taka specyficzna bo rodzic który żyje [1:02:31] wyłącznie dziećmi w momencie kiedy dzieci wyrywają z gniazda może no wręcz wymagać czegoś takiego żeby się nie czuć [1:02:38] odrzuconym ale bardzo często to wynika właśnie z tego że no cwiek się czuje niepewnie w tej swojej [1:02:44] dorosłości No bo nie został do niej właściwie przygotowany ale to myślę że [1:02:49] to jest temat na inną dyskusję być może psychologiczną [1:02:56] mamy kilka pytań jak pana wywód ma się do dogmatu o nieomylności Biblii które protestanci chyba uznają No mam nadzieję [1:03:04] że pokazałem jak jak jeżeli chce [1:03:11] się głęboko i prawdziwie czytać te teksty [1:03:17] biblijne to że to jest możliwe utrzymanie takiego wysokiego autorytetu [1:03:25] jeżeli przekroczy się taką [1:03:53] literalnego wymiarze jest trudniejsze bo wtedy pojawia się wiele [1:04:00] sprzeczności jakiś paradoksów no oczywiście możemy w imię autorytetu mówić że to są paradoksy my nie wiemy [1:04:07] jak je wytłumaczyć Ale na pewno jest jakieś wyjście no to jest uniknięcie tematu tak to odejście od tematu jeżeli [1:04:13] chcemy się zmierzyć z tematem no to być może to co pokazałem tutaj na [1:04:21] przykładzie Ewangelii Łukasza i Jana i tych dwóch form przedstawień Izraela i powiedzmy z [1:04:30] Księgi Rodzaju jeżeli takie rzeczy się uchwyci no to wtedy [1:04:36] różnice stają się funkcją teologiczną a nie [1:04:41] różnicą historyczną która rodzi napięcie w [1:04:46] postaci aporii jakiś kontradykcja sprzeczności [1:04:51] paradoksów i tak dalej O tak mówimy o [1:04:59] odczytywaniu właśnie na tych bardzo różnych poziomach zresztą to nie jest nic [1:05:06] nowatorskiego swojej w swoich spotkaniach poświęconych czytaniu [1:05:13] Biblii w interpretacji rabiniczne Nasza wykładowczyni Iza bućkowska również [1:05:19] pokazuje na przykład jak rabini to nie teraz tylko [1:05:24] wielu dziesięc stuleci odczytują [1:05:31] księgi tę czy inne księgi zwane u nas w chrześcijaństwie starym testamentem [1:05:37] właśnie na chyba tam jest do pięciu różnych poziomów i to nie ma nic [1:05:45] wspólnego prawda z tym modnym nurtem kabalistyczny tylko po prostu właśnie w [1:05:51] tym celu żeby coraz bardziej zagłębiać w kolejne poziomy rozumienia i myślę [1:05:59] że tak literalne odczytywanie nas bardzo mocno odziera od całej [1:06:07] głębi Tak i to jest taki paradoks troszeczkę No bo [1:06:14] taka właśnie racjonalizm wprowadza pewne rozumienie zapisu [1:06:21] historii i chanie niektórzy [1:06:26] polemizuj z racjonalizmem który jest właśnie w kontrze tak naprawdę stosują [1:06:33] metody racjonalistyczne do interpretacji tekstu i to jest śmieszne bo to [1:06:39] jest taki też z drugiej strony smutny no bo chrześcijaństwo ma od wieków swoje [1:06:47] metody interpretacji przychodzi taki okres gdzie się pojawia racjonalizm Fak dziam [1:06:55] odznaczenia mówimy o historii jako ciągu [1:07:00] wydarzeń i takim pojawia się takie literalne myślenie które jest też powiązane ze współczesnym myśleniem [1:07:07] technologicznym no I takie literalne konkretne myślenie chcemy uzyskać w Biblii tak [1:07:14] naprawdę polemizuj z materializmem a wpadamy w [1:07:20] metody interpretacji tekstu które no zdradzają właśnie takie rysy paradoks No [1:07:28] ale mamy jeszcze jedno pytanie Jak zatem w świetle ewangelii [1:07:34] rozumieć doktrynę zielonoświątkowym chrzcie Duchem świętym No to bardzo dobre pytanie to [1:07:41] jest Myślę że bardzo dobre pytanie takie praktyczne w kontekście do dyskusji o [1:07:47] chr Duchem świętym ja w swoim [1:07:52] doświadczeniu spotkałem się z takim oto argumentem że [1:07:58] najpierw jest cytowana Ewangelia Jana jest mowa o tym że uczniowie w Dniu Zmartwychwstania otrzymują Ducha [1:08:05] Świętego a potem cytowana jest Ewangelia Łukasza druga część tej [1:08:12] Ewangelii czyli dzie Apostolskie i tam jest mowa że dopiero po 50 dniach tak Uczniowie otrzymują [1:08:20] Ducha Świętego więc wygląda tak jakby otrzymali dwa razy t ś a że wcześniej [1:08:26] jeszcze otrzymali tego ducha za czasu służby Jezusa No tych [1:08:33] otrzyma Ducha Świętego się mnoży ale skupy się tylko na tych dwóch żeby pokazać sposób myślenia Czyli ktoś powie [1:08:41] tak łączy ewangelię Jana zimi powie tak w Dniu Zmartwychwstania apostołowie [1:08:47] otrzymali Ducha Świętego 50 dni później otrzymali znowu Ducha [1:08:53] Świętego czyli są dwa Zesłania Ducha Świętego tak No jeżeli w ten sposób pracujemy [1:09:00] czyli w poprzek tekstów No to się będą mnożyć nam [1:09:06] te otrzymania Ducha Świętego jedno będzie powiązane z nawróceniem na przykład ktoś powie A drugie będzie [1:09:12] powiązane z tym tym pełnym wylaniem Ducha Świętego [1:09:19] Co jest nazywane chrztem Duchem świętym yyy ja nie polemizuj w tym [1:09:25] momencie z samą doktryną piątkową tylko mówię jak yyy jak nie czytać tych tekstów bo to co [1:09:33] w Ewangelii Łukasza i dziej Apostolskich jest nazwane piątnic jest tym samym co w [1:09:39] Ewangelii Jana jest dane Ducha Świętego w Dniu Zmartwychwstania to [1:09:46] tchnięty nie mówiłem ale mogę to rozwinąć no jest zdaniem tak jak Bóg [1:09:52] tchnął w Adama tak teraz nowy Adam który daje życie tchnie w swoich uczniów tak [1:09:59] znowu nawiązanie do księgi Genesis No i że zostawimy sobie te rzeczy no to pewne [1:10:06] to no to pojawia się nam kilkukrotne [1:10:11] dawanie Ducha Świętego na kilkukrotne No to równie dobrze będzie można mówić o [1:10:16] jakimś jeszcze trzecim momencie otrzymania Ducha Świętego jak tak się przeglądem temu co Uczniowie otrzymują [1:10:24] jeszcze w dziejach apostolskich później No i można tworzyć kolejne doktryny [1:10:29] związane z tym ile razy i jak duch święty jest dawany A moim [1:10:35] zdaniem Nowy Testament mówi o dynamicznym dawaniu Ducha Świętego Czyli [1:10:41] to nie jest jakiś konkretny proces inicjacji że jest tam trzy szczeble cztery [1:10:48] jakieś wejścia w głębie cokolwiek tylko duch świę sposób dynamiczny w zależności [1:10:56] od okoliczności i potrzeb jest obecny w człowieku wierzącym tak nie trzeba tam [1:11:04] jakichś specjalnych procedur czy Innymi słowy można wręcz poszerzyć doktrynę ową mówić o dynamizm wielokrotnego dawania [1:11:13] ducha a nie skupiać się na jakichś dwóch stopniach to według [1:11:20] mnie Piotrze bardzo bardzo ci dziękuję rzeczywiście jest bardzo ciekawy [1:11:27] temat zapraszamy państwa do analizowania też samodzielnego tekstu [1:11:34] właśnie w podobny sposób wsparcie można uzyskać oczywiście w naszej uczelni na [1:11:42] przykład zostając studentem albo wolnym słuchaczem na zajęciach u Piotra bo jak [1:11:48] rozumiem zajmujecie się na zajęciach właśnie takimi między innymi [1:11:55] A jeżeli chodzi o dzisiaj to Piotrze Raz jeszcze dziękuję dziękuję bardzo ciekawe [1:12:01] pytania i do zobaczenia za [1:12:15] tydzień --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl