O bujaniu w obłokach. Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość duchowa Cz. 1

Rozwiń transkrypcję filmu

O bujaniu w obłokach. Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość duchowa Cz. 1 | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00
  • rozpoczynamy ewst online jest z nami dzisiaj profesor
  • Piotr Lorek który będzie mówił o bujaniu w obłokach przy czym temat nie jest
  • wakacyjny i nie jest taki lekki jakby się wydawało jeżeli myślimy o tym samym
  • początku naszego dzisiejszego tematu bardziej dotyczy tego co dzieje
  • się w ciągu dalszym tytułu Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość
  • duchowa Całość jest bardzo zaskakująca to znaczy cały temat jest bardzo zask
  • i myślę że profesor Lorek dzisiaj nas wielokrotnie zaskoczy Od razu powiem że
  • temat jest na tyle obszerny że zasługuje na dwa spotkania i drugie spotkanie już
  • zaplanowaliśmy na za dwa tygodnie także już państwa zapraszam tych którzy są
  • zainteresowani No a teraz Piotrze oddaję ci głos Dziękuję Asiu dzisiaj Szanowni
  • państwo Chciałbym spędzić troszkę czasu na temat
  • Wniebowstąpienia czy Wniebowzięcia Jezusa No jest to temat który dość
  • rzadko jest w kościołach omawiany i mam nadzieję że może te kilka refleksji
  • które państwu przedłożę spotkają się z
  • zainteresowaniem tak jak Asia wspomniała spróbujemy ten materiał podzielić na
  • dwie części będziemy przechodzić przez
  • Ewangeli Dzisiaj zrobimy ewangelię Marka Mateusza może Łukasza Zobaczymy jak jak
  • tempo będzie wyglądało No a na kolejnym spotkaniu na pewno jeszcze Ewangeli Jana
  • i Dzieje Apostolskie spróbujemy do tematu podejść z perspektywy biblistyki i to będzie
  • podstawą mojego wykładu takie podejście natomiast ten temat rodzi wiele pytań
  • także z natury teologicznej filozoficznej
  • kosmologicznej więc może w pytaniach się takie rzeczy pojawią Może ja też zacznę
  • sygnalizować pod koniec drugiej części spróbuję Państwu powiedzieć Na czym
  • polega relacja którą widzę między wniebowstąpieniem wniebowzięciem a dojrzałością duchową
  • ale żeby do tego dość Musimy troszkę zbudować sobie podłoże teoretyczne
  • egzegetyczne żeby móc te wątki wszystkie potem zebrać No
  • dobrze zanim może jeszcze przejdę do samych Ewangelii no
  • to spróbujmy przez chwilę pomyśleć o wniebowstąpieniu czy wniebowzięciu
  • Jezusa z perspektywy takiej teologicznej Ale tak w ujęciu kościelnym tak tak jak
  • to w kościele jest ujmowane no w kościołach wyznajemy wiarę i
  • wyznajemy tę wiarę według przyjętych
  • formuł jedna z formuł mówi o tym że Jezus Chrystus usiadł po prawicy
  • Boga Jest to też takie stwierdzenie które bezpośrednio pochodzi z k Nowego
  • Testamentu No dobrze Co to znaczy że prawicy Boga można zapytać po pierwsze
  • pytanie jakie się pojawia No to to poszedł do nieba
  • no do nieba Czyli gdzie do góry jeżeli ten język będziemy traktować dosłownie
  • to będą pojawiać się tego typu absurdy oczywiście ktoś by mógł se wyobrazić że Pan Jezus siedzi na tronie gdzieś na
  • granicy rozszerzającego się wszechświata a więc
  • jest Poza światem tam gdzie z naszej perspektywy już nic nie ma bo
  • wszechświat się rozszerza no no i to już rodzi absurd powiedzmy dla niektórych
  • starożytnych którzy mogli myśleć o jakieś o rzeczywistości jako
  • składających się z pięter No to jeszcze można sobie wyobrazić to pójście w górę
  • ale nie wszyscy już wtedy podejrzewam interpretowali te t
  • dosłownie pójściu do nieba No bo Pójdźmy dalej tym tropem Jezus idzie do nieba
  • siada po prawicy ale po prawicy kogo po prawicy powiedzielibyśmy Boga Ojca
  • natomiast Bóg Ojciec nigdy nie inkarnować
  • nie ma prawicy Jeśli nie ma prawicy no to nie da się koło niego
  • usiąść jeśli jest wszech nie lokalny No to co to znaczy siedzieć obok
  • w ogóle co to znaczy siedzieć dla osoby która ma ciało
  • obok drugiej osoby która jest wszechobecna i ciała nie posiada No i
  • tak dalej można te trudności
  • mnożyć o tyle to jest waż powied
  • mówią że Chrystus jest obecny realnie cieleśnie obecny tutaj kościół
  • katolicki ewangelicki wersji luterańskiej tak jest
  • realnie obecny także swoim ciałem Wieczerzy Pańskiej tak podczas Wieczerzy
  • Pańskiej czy to w formie transsubstancjacji czy konsubstancjacja
  • ojca jeśli jest obecny także według ludzkiej
  • natury No w kościołach rozproszonych po całym globie pokusę mam dalej ciągnąć tego
  • typu rozumowanie ale na ten moment nie wprowadzam tylko po to żeby państwa zachęcić do myślenia teologicznego
  • uruchomić troszkę wyobraźnię troszkę może kogoś zaskoczyć troszkę może kogoś
  • poruszyć i zostawić to w tym miejscu przejść do tekstów starożytny i to co
  • będę chciał zrobić to nie od razu będę chciał państwu jeszcze wyświetlić tekst
  • Ewangelii Marka ale na początku będę chciał
  • wyświetlić tekst także ze
  • Starożytności nie jednak z Nowego Testamentu od
  • pewnego nazywa się Tytus
  • liwiusz jak tutaj państwo widzicie Tytus lusz żył na przełomie r głównie
  • funkcjonował w p wieku przed naszą ero był rzymskim historykiem i napisał
  • taką takie wielkie dzieło Mia pad 100
  • ksiąg dobrze pamiętam w pierwszej księdze autor jako
  • rzymski historyk No opowiada o romulusie pewnie pamiętamy ze szkoły
  • średniej bądź z mitologii greckiej albo po prostu pamiętamy
  • Romulusa jako mitycznego założyciela miasta Rzymu tak to jest
  • umownie wiek przed nasz erą i ta postać jest opisywana przez Tytusa
  • Liwiusza w pierwszej księdze i tutaj wyświetlam państwu urywki
  • z z dwóch rozdziałów przeczytajmy To w jaki
  • sposób autor opisuje historię Romulusa takie są mniej więcej dzieje
  • panowania Romulusa w czasie wojny i pokoju wszystko w nich
  • odpowiadało utrzymującej się wierze w jego boskie pochodzenie to za bardzo nie interesuje
  • dzisiaj i ubóstwienie po
  • śmierci i przechodzimy do rozdziału 16 po dokonaniu tych czynów o
  • których Tytus wcześniej informował godnych
  • nieśmiertelności koziego stawu odbywa raz na polu koło
  • koziego stawu zgromadzenie w celu przeglądu wojska widzimy że Romulus jest
  • powiązany z wojskiem wojsko które
  • stacjonowało Jerozolimie za czasów Jezusa No
  • jest przynajmniej w części
  • świadoma i wyznaje Romulusa jako
  • swojego powiedzmy Boga ubóstwia
  • postać i teraz czytamy wytłuszczony tekst najistotniejszy z tego
  • fragmentu nagle zerwała się burza ze strasznym łoskotem i grzmotami i tak
  • gęstą ła kró że
  • znany o tyle że przypomina pewne urywki z Nowego Testamentu
  • tak przesłonięcie chmurami Jezusa i orie czytamy dalej że zniknął z
  • oczu zgromadzonych to zniknięcie też jest nam znane z Dziejów Apostolskich i
  • więce burzy zabłysło znowu pogodne i spokojne niebo Wojownicy rzymscy ocknął
  • się z pierwszego przerażenia spostrzegli że krzesło Królewskie jest puste tutaj
  • Myślę że mogą nasze myśli iść w kierunku pustego grobu czy tego pustego nieba na
  • którym już Jezusa nie widać uwierzyli wprawdzie patrycjusz stojącym najbliżej
  • krzesła że burza wała go do nieba mimo to stali jakiś czas w smutnym
  • milczeniu jakby lękiem przejęci z powodu osierocenia pamiętamy też z Dziejów
  • Apostolskich taki fragment co tak patrzycie co tak stoicie
  • wpatrzeni w niebo tak tego typu stwierdzenia po chwili najpierw kilku
  • następnie wszyscy uczcili uroczyście Romulusa jako Boga i syna Boga króla
  • ojca miasta Rzymu i poczęli błagać o łaskę tak jest wyznawany jako Bóg i
  • proszony jest o łaskę by by zawsze życzliwie raczył opiekować się swym
  • potomstwem tyle od tego rzymskiego historyka Myślę że tutaj pojawia się
  • kolejne pytanie no takie z religii porównawczej
  • tak mianowicie jak się ma ten opis
  • [Muzyka] przed sprzed czasów Wniebowstąpienia czy
  • Wniebowzięcia Jezusa do tego właśnie
  • wydarzenia kultura i religia która otoczyła Izrael przejęła je ziemię
  • i te ziemie były pod jurysdykcją właśnie Rzymian między innymi takie historie
  • znała I wyznawała między innymi Żołnierze
  • rzymscy jak to połączyć z jezusowym wniebowstąpieniem jak do tego podejść No
  • tu znowu po raz drugi mam na celu uruchomienie państwa
  • wyobraźni myślenia No i zastanawiania się jak sobie z taką informacją poradzić
  • jak ją przetrawić w swoim światopoglądzie
  • pomieści No dobrze a teraz jak już obiecałem to przechodzę do do Nowego
  • Testamentu zaczynamy od Ewangelii Marka która jest traktowana jako
  • pierwsza Ewangelii mamy Mateusza Marka Łukasza A my będziemy najpierw Marka
  • potem Mateusza tok skus US rozwijał Marka to jest jedno z
  • takich założeń w obecnej biblic
  • biblisty przepraszam No dobrze Jesteśmy w
  • ostatnim rozdziale tej ewangelii w 16 rozdziale Ewangelii
  • Marka i czytamy najpierw em wersetów
  • najprawdopodobniej te osiem wersetów Wieńczy całą ewangelię
  • choćby w naszych tłumaczeniach Biblii posiadamy jeszcze Kolejne wersety które też dzisiaj przeczytamy ale to zaznaczam
  • że najprawdopodobniej według krytyki tekstu tak to wygląda według badań nad dostępnymi
  • manuskrypt te os wersetów wieńczą ewangelię Marka i czytamy ten fragment
  • ten fragment będziemy analizować pod kątem trzech takich podstawowych py k
  • na główkuj kiedy gdzie i przy kim mianowicie Kiedy Jezus został wzięty do
  • nieba zwykłe proste pytania zadajemy gdzie został wzięty do nieba w jakim
  • miejscu globu i przy kim się to działo te trzy pytania będą nam towarzyszyć
  • przez wszystkie cztery Ewangelie i Dzieje Apostolskie i w oparciu o te
  • odpowiedzi na te TR pytania spróbujemy
  • zdobyte informacje i wyciągnąć z nich wnioski werset pi a gdy minął Sabat
  • Maria Magdalena i Maria Jakubowa i Salome nakupy wonności aby pójść i
  • namaścić go i bardzo rano skoro wzeszło słońce
  • pierwszego dnia tygodnia przyszły do
  • grobu nie będziemy czytać kolejnych wersetów przeskoczymy za chwilę do
  • siódmego ale Zwróćmy uwagę Jesteśmy przy
  • grobie i jest pierwszy dzień tygodnia czyli po naszemu prosto rzecz ujmując
  • jest to niedziela pierwszy dzień po sabacie i gdy kobiety są u grobu
  • spotykają pewnego młodzieńca w Ewangelii Marka uważni czytel
  • Ewangelii Marka pewno pamiętają że był pewien nagi młodzieniec który ucieka z
  • ogrodu gean być może to jest ten sam i można by próbować zinterpretować
  • tego młodzieńca w kontekście emane i obecności tutaj teraz ale Zostawiamy to
  • nie jest tematem naszej naszego dzisiejszego wykładu ten
  • młodzieniec który przemawia do trzech kobiet
  • ale Idźcie i powiedzcie uczniom jego i Piotrowi że was poprzedza do Galilei tam
  • go ujrzycie jak wam powiedzia młodzieniec informuje kobiety
  • że Jezus nie jest obecny tutaj że zmartwychwstał stąd grób jest pusty i
  • ten Jezus poprzedza swoich uczniów do Galilei
  • i młodzieniec prosi kobiety aby przekazały tę informację czy to tu się
  • dowiadujemy że przyszłe spotkanie Jezusa z uczniami będzie miało miejsce w
  • Galilei Galilea jest na północy na północy od
  • Jerozolimy a wiad 100 km
  • a wydarzy się w niedzielę to spotkanie Ponieważ uczniowie po prostu nie zdążyli
  • się przedostać do Galilei więc w niedzielę młodzieniec informuje o spotkaniu w
  • Galilei natomiast samo spotkanie nie ma nie wydarzy się niedzielę no bo to jest
  • fizycznie niemożliwe w starożytności a wyszedłszy Uciekł od
  • grobu to jest o kobietach ogarnął je bowiem lęk Zumi i nic nikomu nie mówiły
  • bo się bał Tak się kończy ta Ewangelia jeżeli weźmiemy pod uwagę
  • powiedzmy oryginalne zakończenie tej Ewangelii No to mamy śmierć Jezusa mamy
  • jego zmartwychwstanie pustych grób kobiety u grobu młodzieńca znowu kobiety które uciekają
  • od grobu zdumione No gdzie to mamy
  • Czy w nieb wstąpienie Jezusa nie ma tej
  • Ewangelii przy oryginalnym zakończeniu czegoś
  • takiego nie zauważamy jest ciekawa rzecz zobaczymy
  • że to nie tylko w tej Ewangelii tak się rzeczy mają obiecałem także przywołać
  • klasycz kości zakończenie Ewangelii Marka szersze
  • czyli wersety od 9 aż do do
  • końca aż do 20 wersetu i też Miejmy na uwadze te trzy
  • pytania które nam towarzyszą Kiedy Jezus poszedł do nieba gdzie i przy kim
  • Zobaczmy co się dzieje w tym dodatku do końcówki Ewangelii Marka czytamy tak i
  • postaw Zych wczesnym rankiem w pierwszy dzień tygodnia
  • jesteśmy w kontekście niedzieli ukazał się najpierw Marii Magdalenie z której
  • wypędził siem demonów ona poszła i oznajmiła to tym którzy z nim przebywali
  • a którzy się smucz USA który jest Zmartwychwstały i który się
  • ukazuje Lecz oni gdy usłyszeli że żyje i że się ukazał
  • No też bardzo ciekawy wątek Ale to nie na dzisiaj potem czytamy dalej werset 12
  • potem tak dosłownie Można by powiedzieć po tych rzeczach ukazał się w innej postaci dwom
  • z nich gdy s lids t historię znamy wersji rozszerzonej z Ewangelii
  • Łukasza o takich dwóch idących do
  • też ale i tym Nie uwierzyli teraz
  • tak dodajemy tutaj informacj o tej miejscowości em skorzystamy z Ewangelii
  • Łukasza ale wygląda na to że ta Maria Magdalena idzie do uczniów jeszcze w
  • niedzielę informuje ich potem mamy dwóch
  • którzy idą do wsi my wiemy z Ewangelii
  • Łukasza Najprawdopodobniej był kilkanaście kilometrów
  • od Jerozolimy więc oni tego samego wieczora mogli spokojnie wrócić na
  • nogach do Jerozolimy spotkać się z uczniami także Wygląda na to że wciąż
  • jesteśmy w kontekście niedzieli te rzeczy
  • bardziej próbować dodatek
  • Doka przywołuje nam to co jest Ewangelii Łukasza na
  • koniec hos czyli na koniec później ukazał się 11 uczniom gdy siedzieli u stołu i ganił
  • ich niewiarę zatwardziałość serca że nie uwierzyli tym którzy
  • Zych wzz
  • widzieli a gdy to pan Jezus do nich powiedział
  • troszkę ucinamy ten tekst ale wygląda na to że jesteśmy wciąż w
  • Jerozolimie w niedzielę pewnie wieczorem A gdy to pan Jezus do nich
  • powiedział został wzięty w górę do nieba i usiadł po prawicy
  • Boga Powierza sowo znakami które
  • towarzyszy zważy kilka tutaj rzeczy że oryginalne zakończenie Ewangelii Marka
  • mówi o spotkaniu Jezusa z uczniami w Galilei tutaj gdy czytamy w tym
  • dodatku to raczej chodzi o
  • Jerozolimę że spotka z nimi w Galilei to nie mówi że pójdzie do nieba w Galilei
  • tylko że się z nimi spotka tak jak się spotyka tutaj różnymi osobami w
  • niedzielę po trzecie zauważmy że jest
  • powiedziane że Pan Jezus został wzięty w górę do nieba tutaj jest strona bierna użyta w
  • czasowniku a więc nie w niebo wstąpił co często utożsamiane jest z
  • jego boską osobą ale jest wzięty w górę do nieba Co
  • wskazuje na jego ludzką naturę i usiadł po prawicę Boga No to
  • już zostawmy ten ten fragment No dobrze czyli kiedy gdzie i
  • przy kim według oryginalnej Ewangelii zakończenia Marka w ogóle nie ma w niebo
  • wstąpienia tylko są po zmartwychwstaniu zapowiedziane
  • spotkanie dosłownie w Galilei z uczniami i ma miejsce spotkanie z kobietami u
  • grobu w dodatku do Ewangelii Marka wydaje się że Jezus w niebo wzięty
  • został w niedzielę pewnie pod koniec tego
  • dnia 14 wersecie Czytamy że siedzieli u stołu może może to było właśnie w
  • budynku gdzie No w Jerozolimie być może
  • budynku Kiedy w niedzielę przy kim przy przy uczniach także no mamy oryginalne
  • zakończenie Ewangelii Marka i mamy ten dodatek ten dodatek trochę w pewnym
  • sensie nie pasuje No nic o Galilei nie ma No wypadałoby jeśli oryginalne zakończenie mówi spotkaniu w Galilei no
  • to ono się pojawi a jakby się miało nie pojawić pojawią się inne
  • spotkania No to troszkę to jest tak jakby nienaturalnie Ale zostawmy to my
  • się zajmujemy w nieb wstąpieniem Czy w niebo wzięciem To tyle jeśli chodzi o
  • ewangelię Marka teraz spróbujmy przejść do tekstu z Ewangelii
  • Mateusza i myślę że t ewangelię jeszcze zrobimy Ewangelia
  • Mateus znowu jesteśmy w ostatnim rozdziale tej
  • i znowu zadajemy te same pytania Kiedy gdzie i przy kim jeśli mówimy o nieb
  • wzięciu w nieb wstąpieniu To kiedy gdzie i Przyk pierwszy werset ostatniego
  • rozdziału te Ewangelii a po sabacie o świcie pierwszego dnia tygodnia przyszła
  • Maria Magdalena i druga Maria aby obejrzeć grup tu jest wiele różnic w porównaniu do Ewangelii
  • Marka w tym tekście z Mateusza 28 nie będziemy ich
  • wszystkich analizować ale zauważmy kilka rzeczy w tym wersecie widzimy No jest
  • inna liczba tych kobiet to dla nas jest mniej istotne w tym przypadku innym już
  • będzie istotniejsze One idą obejrzeć grup to
  • Dane jest bardzo istotne Dlaczego powiedzmy sobie już troszeczkę o tym ponieważ w tej Ewangelii grup
  • jest pilnowany przez żołnierzy rzymskich o których mówiliśmy we
  • wstępie mówiliśmy też o tym że tego nie mówiliśmy Ale na innych
  • wykładach już kiedyś nieraz o tym przecież mówiłem że ten grup jest pilnowany przez żołnierzy rzymskich to
  • jest tylko w Ewangelii Mateusza że ten grób jest zamknięty
  • kamieniem i ten grup jest przypieczętowany czyli nie może być otwarty więc Kobi
  • nie mogą wejść do tego grobu ponieważ ten grób jest pilnowany przez żołnierzy rzymskich którzy oczywiście nie odiez
  • dla tych kobiet tego grobu aby mogły tam wejść i zobaczyć dlaczego to jest
  • istotne to to za chwilkę ewangelii ewangelii Marka
  • mieliśmy młodzieńca Mateusza mamy anioła Pańskiego który tak oo
  • informuje kobiety a idąc śpiesznie powiedzcie uczniom jego że zmartwychwstał i oto poprzedza was do
  • Galilei spotkanie w Galilei czy zmartwychwstałego Jezusa nie jest
  • problemem pojawić się w Galilei od tak no ale dla uczniów już jest No nie może mieć miejsce w niedzielę to jest bardzo
  • podobnie jak w Ewangelii Marka tam go ujrzycie oto powiedziałem wam i odeszły prędko od
  • grobu te kiety tym razem nie zdumieniem radością
  • Dlaczego radością bo ten grób jest pilnowany przez żołnierzy rzymskich
  • jest zapieczętowany Jest tam kamień jeżeli na Anioł Pański
  • otwiera ten grób Wygląda na to że na oczach tych kobiet i one widzą że grób jest pusty to one mają pewność że Jezus
  • zmartwychwstał takiej pewności kobiety nie mają w Ewangelii Marka
  • ponieważ Ewangelii nie ma żołnierzy rzymskich nie ma pieczętowania grobu A gdy kobiety przychodzą Marka do grobu No
  • to grób już jest pusty A więc jest podejrzenie o wykradzenie przynajmniej jedny ze scenariuszy innych to jest
  • wykradzenie ciała Jezusa co jest ciekawe Ewangelii
  • Mateusza że jak ten grób był dobrze pilnowany i okazał się pusty No to z
  • samego faktu pustego grobu już można wnioskować o tym że Jezus zmartwych
  • przynajmniej w takiej podstawowej logice i werset d a oto Jezus zastąpił im drogę
  • i rzekł Zobaczcie to nie są kobiety które są przestraszone i uciekają NIK nic nie mówią bo się boją tylko ten
  • zmartwychwstały o którego zmartwychwstaniu są pewne i wracają z radością staje przed nimi i mówi do nich
  • bądźcie pozdrowione a one zaś podeszły objęły go za nogi i złożyły Pokłon Dla nas to jest
  • istotne bardzo bo to zobaczymy
  • będzie rezonować sobie w relacji do Ewangeli Jana bo tutaj kobiety już w
  • Dniu Zmartwychwstania mogą
  • dotknąć zmartwychwstałego Chrystusa natomiast wyprzedzę ale to osoby któ są
  • tego wykładu znają bardzo dobrze Ewangeli Ewangelii Jana jest o Mari która w ogrodzie
  • która nie może go dotknąć Jezus mówi Nie dotykaj mnie bo jeszcze nie wstąpiłem do ojca tam jest ten wątek
  • w niebo pójścia i tam Maria Magdalena nie może dotknąć Jezusa tutaj może
  • dotknąć wraz z innymi osobami chodzi o drugą Marię przynajmniej
  • bo Ale zostawmy co jest istotne że Jezus jest do dotknięcia w Ewangelii Mateusza
  • już w niedzielę dlaczego to jest istotne no bo jak to się ma do w nieb
  • wstąpienia Gdyby wziąć na chwilę logikę Ewangelii Jana powiedzieć że wolno
  • Jezusa dotknąć wtedy jak on najpierw wejdzie do nieba No to w którym momencie
  • Jezus idzie do nieba po zmartwychwstanie Ewangelii Mateusza no musi
  • przed przed tym spotkaniem ZM kobietami tutaj a więc już w niedzielę ale czy w
  • ogóle Ewangelii Mateusza jest wniebowstąpienie jest Wniebowzięcie No
  • to za chwilkę się przekonamy wtedy rzekł do nich Jezus nie
  • Bójcie się Idźcie i Zajmijcie braciom moim aby poszli do Galilei a tam mnie
  • ujrzą powiedziane że tam go ujrzą a nie że tam w niebo wstąpi on zmartwychwstał
  • który się ukazuje No to dobrze Przewiń kawałek dalej tekst z Ewangelii Mateusza
  • Jesteśmy już przy ostatnich wersetach tego ostatniego rozdziału tej
  • księgi i czytamy tak a 11 uczniów poszło do Galilei No w Ewangelii Marka tej
  • oryginalnej części nie ma tego spotkania Jezusa z uczniami w Galilei obiecanego
  • ską jest tylko jakieś spotkanie w Jerozolimie ale to już
  • wiem a więc jesteśmy teraz w Galilei tutaj
  • wynotowane
  • wschód od Nazaret się dostać te 140 km No to musi
  • być przynajmniej no kilka dni po tym jak anioł pański poinformował kobiety że
  • Jezus poprzedza uczniów do Galilei Czyli już nie mamy niedzieli jesteśmy w kolejnych dniach po niedzieli
  • precyzyjnie nie możemy tego określić i gdy go ujrzeli werset 17 oddali mu
  • Pokłon lecz niektórzy powątpiewanie ciała to nie jest istotne
  • widać No bo w tej [Muzyka]
  • Ewangelii pewne że Jezus martwych wstał chociaż Jak widzimy i tak niektórzy
  • powątpiewa a Jezus przystąpi wszy rzekł do nich te słowa Dana mi jest wszelka moc na niebie i na ziemi Idźcie tedy
  • czyńcie uczniami wszystkie narody chrzczą je w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego ucząc je przestrzegać
  • wszystkiego co wam przykazał A oto ja jestem z wami wszystkie aż świata i tak
  • się kończy ta Ewangelia No dobrze to gdzie tu mamy w niebo wstąpienie gdzie tu mamy w niebo
  • wzięcie No nie ma znowu wyartykułowane jakiegoś odrębnego
  • wydarzenia które można by w ten sposób określić Zobaczmy
  • co mówi Jezus w tej Ewangelii Dana mi jest wszelka moc Czy Jezus już ma tę
  • moc jaką moc domyśle moc ducha świętego widzimy
  • Ewangelii Łukasza Jana ten wątek Ducha Świętego to jest to określane jako moc i
  • potem jest wymieniany duch święty w kolejnym wersecie ale
  • już już Czy Jezus jest dotykany przez kobiety w
  • niedzielę Może po tym w niebo wstąpił albo zł niebo wzięty nie wiemy gdyby
  • używać logiki Ewangeli Jana to powied wstąpił przed tym możliwym dotykiem jego
  • stóp przez kobiety więc tu już jest jako ten objawia się w przypadku 11 uczniów
  • jako ten który już był w niebie ale to nie jest konieczne bo może Marek i Mateusz teraz w tym przypadku No nie
  • uznaje jakiegoś odrębnego wydarzenia w życiu Jezusa które znamy jako
  • Wniebowzięcie Czy w nieb wstąpienie bo Jezus już ma tę moc pamiętacie Szanowni państwo że Ewangelia Mateusza
  • na początku ma tego małego Jezusa do którego przychodzą mędrcy
  • magowie jak ich teraz nazwiemy to nie jest istotne i oni przynoszą dary i kłaniają
  • się już na początku Ewangelii Jezus jest ten tym który ma moc który włada i tak
  • samo jest na końcu tej Ewangelii Wygląda na to że on tej mocy nigdy nie stracił
  • nie potrzebował dodatkowej mocy po
  • zmartwychwstaniu i co ciekawe mówi swoim uczniom Idźcie i
  • czyńcie a nie poczekajcie w Jerozolimie jeszcze kilka dni aż otrzymacie moc
  • wysokości jak to jest Ewangelii Łukasza którą omówimy na kolejnym spotkaniu d
  • już nie zdążymy co tu się dzieje już Jezus ma tę moc i cały czas ją miał
  • i teraz już uczniowie mogą korzystając z tej
  • mocy czynić to co znamy jako wypełnienie słów Wielkiego posłannictwa tak 19 i 20
  • werset i on już jest z nimi i jak długo będzie z nimi na chwilę a potem pójdzie
  • do nieba nie on z nimi jest po wszystkie dni aż do skończenia świata czy tak
  • jakby po zmartwychwstaniu nie było nic innego żadnego nowego specjalnego
  • wydarzenia w życiu Jezusa tylko zmartwychwstanie Wieńczy tę ewangelię A
  • po tym zmartwychwstaniu mamy historię objawień się
  • Zmartwychwstałego który już ma moc ma tę moc od samego początku może być dotykany od samego początku i te kilka dni
  • później w Galilei nic nie zmienia Nie jest powiedziane że
  • jak te słowa wypowiedział z 19 i 20 wersetu to potem poszedł do nieba i usiadł po prawicy Boga w tej Ewangelii
  • nie ma czegoś takiego co też jest dla nas
  • zastanawiające No dobrze Szanowni państwo Podsumowując omówiliśmy
  • pewien problem teolog związany z siedzeniem po prawicy Boga co powino
  • nul dosłowność języka i przestrzec przed taką dosłowności wspomnieliśmy także o
  • tym że idea koncepcja w niebo wzięcia
  • Wniebowstąpienia jest znana nie tylko w chrześcijaństwie ale jest znana także w starożytnej myśli wspominana w
  • kontekście No założyciela mitycznego caego Cesarstwa Rzymskiego ta idea jest
  • obecna także w kontekście założyciela chrześcijaństwa Jezusa i to wymaga
  • jakieś teologicznej czy filozoficznej czy apologetyczne reakcji A jeśli chodzi o
  • biblisty to Ewangelia Marka i Mateusza który dzisiaj analizowaliśmy
  • nie informują nas o wniebowzięciu czy wniebowstąpieniu tylko dodatek do
  • Ewangelii Marka to robi ale jest to nie powiązane w ogóle z galą tylko
  • Jerozolimą jeżeli przyjmiemy nie ma problemu to porównamy potem jeżeli ktoś przyjmuje dłuższe zakończenie Ewangelii
  • Marka dla mnie to żaden problem nie jest to potem będziemy to zestawiać z Ewangelią Łukasza i ewangelią Jana na
  • ten moment Można pokusić o stwierdzenie że dla oryginalnego powiedzmy Marka i
  • pełnego Mateusza nie jest potrzebne
  • teologicznie nic takiego jak pójście do nieba
  • zmartwychwstanie jest rzeczywistość boską rzeczywistość i to
  • nie jest tak że zmartwychwstanie już spekuluje teologicznie tak mając intencje
  • zainteresowania państwa to nie jest tak że zmartwychwstanie jest jakby powrotem Jezusa na ziemię bo ma nowe ciało To nie
  • jest przywrócenie go do życia jak Jezus przywrócił do życia Łazarza na przykład
  • i Łazarz miał takie ciało któ po którym którym znow potem musiał umrzeć tylko ma
  • ciało nowa rzeczywistość może być nazwana po prostu niebem tak to jest taka forma
  • egzystencji ciele przemieniony ciele nowym ciele które przekracza to co
  • ziemskie przekracza śmierć i powrót do życia
  • Jezusa i pusty grób to Powrót na ZEM i potem jeszcze raz póść
  • nie wtedy kończy swoją podróż nie zmartwychwstanie być może dla tych dwóch
  • ewangelistów jest zwieńczeniem wszystkiego co Jezus może doświadczyć w
  • niebo pójście nie jest żadnym nowym etapem w jego historii ziemskiej To
  • właśnie zmartwychwstanie Wieńczy tę tę historię dobrze to tutaj zatrzymajmy się
  • i zapraszam państwa na drugą część a teraz pozostaję do dyspozycji jeśli są
  • jakieś komentarze czy pytania mieliśmy niedawno naszą
  • absolwentkę Agnieszkę z pracą Zresztą pod twoim pod
  • twoją [Muzyka] opieką zahaczając między innymi o fizykę
  • kwantową różne inne rzeczy praca dotyczyła zmartwychwstania Jezusa czu
  • tak zastanawiam się właśnie nad tym że mówiłeś bardzo dużo na temat tego
  • nowego ciała Jezusa że tutaj Pewnie właśnie
  • różnego rodzaju równania fizyczne miałyby swoje zastosowania żeby wyjaśnić czym się różniło to stare ciało
  • od nowego zważywszy na to że to now ciało
  • to było to ciało które nie podlega rozkładowi śmierci No to Jezus przechodził przez
  • zamknięte drzwi ale jadł na przykład prawda Także
  • no to jest bardzo trudny problem w teologii w ogóle w teologii w ogóle Jednym z
  • podstawowych problemów jest relacja między
  • transcendencję tym co jest nam dane w naszym ludzkim świadczen i Jeżeli Bóg
  • jest zupełnie inny to jest transcendentny znaczy jest zupełnie inny A my jesteśmy tutaj w tej naszej
  • immanencji jest transcendentny No to jest zupełnie inny więc w inkarnacji już
  • Pojawia się ten problem z jednej strony to co transcendentne uczestniczy w tym co iman
  • A z drugiej strony to co transcendentne z natury rzeczy No nie może uczestniczyć w tym co immanentne bo musi pozostać tym
  • co transcendentne prawda No i podobny problem jest w kontekście
  • Zmartwychwstania o którym Tutaj mówimy w tym momencie no bo to nowe ciało żeby
  • ono mogło przekraczać śmierć to musi być transcendentne wobec tej śmierci No bo
  • inaczej podlega immanencji i podlega rozkładowi No ale z drugiej strony to
  • musi być to samo ciało bo my nie chcemy nowego Jezusa zmartwychwstanie nie jest nową
  • inkarnacji jest kontynuacją inkarnacji tej pierwszej tak jedynej więc
  • inkarnacja zakłada ciągłość a nowe ciało zakłada No tej brak
  • ciągłości więc znowu zmartwychwstanie znowu staje się takim taką zagadką byśmy
  • powiedzieli a dalekowschodni powiedzieliby koem A my tu powiedzielibyśmy w
  • kościołach tajemnicą tak mamy i ciągłość no bo ten sam Jezus zmartwychwstał co
  • umar ciągło bo ten który zmartwychwstał nie podlega
  • temu ciału i tej doczesności A więc jak określić ciągłość i nieciągłość
  • wspomniana pani doktor schlichtinger No żeby to
  • zestawić ten transcendencję im manc stosuje teorię
  • kategorii z matematyki bardzo cią teorię taką abstrakcyjną może korelować te
  • elementy i pozwalać to formalized już ten język taki dla nas jest symbolicznym
  • powiedzmy metaforycznym i tak dalej można go
  • formalizm Ja osobiście nie wiem jak pani doktor
  • Stinger ale myślę że rozum podobnie powiedział ale nie chcę za nią mówić
  • rozumiem zapis ale ten zapis nam tego nie tłumaczy formal to
  • obera takie kategorie które pozwalają się przekształcać formalnie
  • natomiast paradoks ciągłości nieciągłości transcendencji immanencji jak był tak jest tak będzie tak myślę
  • że między innymi próba nie zawsze udana
  • wejścia właśnie w takie rozważania i dochodzenia do jakichś
  • wniosków skłania ludzi do tego żeby albo odstrasza w jakiś sposób od
  • chęci takiego bardziej skomplikowanego procesu dokonywania bardziej skomplikowanego procesu myślowego i
  • powrotu do tego literalnego wręcz odczytywania dlatego rozumiem Na
  • przykład takie pytanie pytanie komentarz który został nadesłany do nas
  • dosłowna zy trzeba dzielić włosa na czwor wiadomo
  • jak jest taki komentarz Dostaliśmy
  • tak jeżeli czytamy to też zależy od sposobu czytania tak bo wyobrażam sobie że
  • jeżeli ktoś czyta tekst tak jak on się Jawi No ten ten tekst jest napisany
  • słowami zj nawet Przecież nieraz coś znika w niebie
  • tak coś można powiedzieć coś jest nieruchome potem jest żywe Czyli wszystko co w tym
  • tekście jest wykorzystuje słowa i wyobrażenia z
  • naszej rzeczywistości więc jeżeli Pozostaniemy na poziomie wyobrażeń tak no to każdy z nas sobie może wyobrazić
  • Jezusa który siedzi koło prawicy pewnie tak se w podstawówce czy na szkółkach
  • czy jeszcze gdzieś tam wcześniej wyobrażaliśmy dorośli malarze sobie tak też do dzisiaj
  • sobie tak ludzie wyobrażają i to jest okej powiedzmy w taki Powiedziałbym
  • prostej pobożności wyobrażeniowe takiej której
  • nie ma pojęć jeszcze tak tak to może być Natomiast jeżeli ktokolwiek chciałby
  • zacząć poddać refleksji to co czyta już nie w wyobrażeniach tylko przejść do pojęć do do pewnej analizy pojęciowej No
  • to chcąc nie chcąc to będzie stawiał pytania które może też Ja dzisiaj
  • postawiłem no i wtedy pojawiają się problemy z uchwyceni tego
  • co czytamy i te problemy widać że nie są do rozwiązania
  • na poziomie dosłownym bo dochodzimy do absurdu
  • tak no bo dosłownym powiedz jeżeli to jest ten sam Jezus no to on
  • podlega rozkładowi tak A jak nie jest ten sam no to wtedy może nie
  • podlegać No i tak dalej Jeśli jest w niebie To czy może być na ziemi jak się
  • ma niebo przestrzennie do ziemi No to są metafory przestrzenne oczywiście To niebo i
  • ziemia należy to relatywizować przestrzeń No ostatnie 100 lat fizyki które nam jest dane niestety nie
  • przerabiane w szkołach średnich za bardzo ile rozumiem
  • teologicznych w ogóle o ile zaryzykuje w ogóle nie jest przerabiane te kosmologia
  • na przykład który zajmuje się odkryciami 100 ostatnich lat fizyki
  • no bo jeżeli chcemy robić dobrą fizykę jeżeli chcemy robić dobrą metafizykę czyli bawić się przekształcać pojęcia z
  • teologii No to musim mieć dobrą fizykę Jeżeli mamy w głowie wyobrażenia takiej fizyki która dzisiaj
  • już jest o wiele bardziej
  • wysublimowana a mamy stare wyobrażenia no te stare wyobrażenia przekonują nas
  • obiektywności czasu przestrzeni odrębności jakieś materii
  • Bytów związków przyczynowo skutkowych ale to współczesna fizyka
  • problematyzacja No współczesna metafizyka jako teologiczna refleksja nad objawieniem Bożym tak no powinna
  • uwzględniać tak jak to starożytni robili prawda starożytna fizyka generowała
  • interpretacje metafizyczne w tamtych czasach my pozostaliśmy FKA jest filozofią przyrody No dokładnie i z tego
  • Czego uczymy się o przyrodzie uczymy się o meta przyrodzie traktujemy przyrodę
  • jako odblask jako cień tego co ostateczne dobrze uchwyci to co doczesne
  • to przez analogi czy symbolicznie w zależności od nurtu No próbujemy chwytać
  • czy to pojęciami czy symbolami No ale fizyka się
  • zmienia metafizyka chyba też powinna skorzystam skorzystam z okazji zawsze
  • korzystam z tej okazji żeby właśnie trochę ponarzekać na system edukacji
  • który bardzo mazu traktuje mimo wszystko
  • przedmioty właśnie ścisłe i przyrodnicze to znaczy mamy tam dane informacje
  • sprzed kilkudziesięciu nawet czasami sprzed ponad 100 lat to nie przedstawiane jako dane historyczne
  • tylko jako aktualny stan nauki więc później no pojawiają się na przykład
  • polemiki z tezami które Dawno już zostały sfalsyfikować
  • No dzieje się tak natomiast wracając do tego o czym ty mówisz tak naprawdę dosłowne
  • rozumienie natrafia na jeszcze jedną przeszkodę Moim zdaniem to jest mianowicie przeszkodę w samym języku a
  • konkretnie w tłumaczeniu bo co się dzieje kiedy taka osoba właśnie dosłownie
  • czytająca że wrócę jeszcze do tego pytania że wiadomo jak jest bo jest tak
  • napisane dostaje do ręki inne tłumaczenie prawda Przecież w niektórych fragmentach
  • ta interpretacja jakby otwiera zupełnie zupełnie inne pole do
  • namysłu rzeczywiście w tym momencie no taka osoba rzeczywiście nie ma wyjścia
  • Tylko musi odrzucić jedno tłumaczenie na rzecz drugiego na jakiejś podstawie przy
  • czym ta podstawa to wcale nie jest świetna znajomość języka greckiego z jego kontekstualizacja
  • ogó greckiego czy hebrajskiego no i no dobra Ale nie
  • będziemy dosł powiem że Przepraszam
  • za Boże kolokwializm ale no tylko jakby humor mi się uruchamia w takich
  • momentach Przypomniało mi się jak mówiłaś taki stary dowcip który zawsze mnie śmieszyło takiego nastolatka bo ja
  • lubiłem abstrakcje i jest dowcip dowcipem zdanie
  • brzmi tak że idzie idzie leśniczy po lesie pochyla się patrzy Podkowa schyla
  • się bierze podkowę do ręki podnosi ją obraca a tam
  • koń i teraz w żey taki taki zapis mamy tak taki zapis mamy to to co powiedział
  • moż by zapisać powiedzieć No że tak to czytamy możemy sobie to wyobrazić możemy
  • Sob to wyobrazić wiele rzeczy wyobrażać tak i
  • możemy pozostać na poziomie wyobrażeń No to jest takie dziecięce takie przed 12
  • rokiem życia gdzie powiedzmy te pojęcia abstrakcyjne zaczynają być przez dzieci łapane i przetwarzane Tak możemy tak se
  • to wyobrazić No i możemy pozostać w takim wyobrażeniu nawet w tym żarcie chodzi o to żeby pozostać w takim wyobrażeniu bo to co absurdalne nas się
  • mieszy nie Natomiast jeśli to mielibyśmy teraz pojęciowo obrabiać jak jaką fizykę
  • przyłożyć do tej podkowy do tego obracania żeby to miało sens tak no to
  • już było pewnie to już zostawiam fizyką nie wiem jaki niech się
  • pęcz tutaj Zresztą mieliśmy taki przykład Zresztą zarówno online jak i offline
  • kilka wykładów dotyczących języka greckiego i zapisu w języku greckim w którym na
  • przykład wszystko jest zapisywane jednym ciągiem przerw bez przecinków a sami
  • Wiemy doskonale tutaj nie będę mówić żadnych żartów ale odsyłam do różnych żartów dotyczących tego jak bardzo
  • zmienia się znaczenie zdania Po zmianie przecinka w tym Żarty żartami ale dość poważny spór
  • między na przykład tradycyjnym chrześcijaństwem a Świadkami Jehowy dotyczący właśnie bóstwa Jezusa Rozbija
  • się o przecinki tak napraw pri się rozbija tak dobrze ale tylko jedno zdanie dodam do tego
  • że na potwierdzenie no z fizyki współczesnej wiemy że nie da
  • się odczytywać rzeczywistości nie ingerując tę rzeczywistość
  • prawda heisenberg i tak dalej i tak samo jest w egzegez pisma to nie jest tak że
  • ja po prostu czytam i biorę to co to jest powiedzmy starszy model w fizyce
  • tak Ale wcześnie Toto czyta ten interpretuje i dałaś tego kilka
  • przykładów tak nawet interpunkcja dzielenie wyrazów tłumaczenie rodzaj
  • tego tłumaczenia Kto to czyta kiedy to czyta w jakim kontekście jaką ma wiedzę
  • teologiczną filan czy wieczór rano czy wieczór tak czy po kawie czy
  • przed kawą po prostu uczestniczymy
  • uczestniczymy w tej rzeczywistości a więc wpływamy na tę rzeczywistość No
  • jeży zmierzyć temperaturę jakieś cieczy termometrem i włożymy termometr
  • do tej cieczy No to ten termom chcąc nie chcąc wpłynie na temperaturę tej ciezy No i tak dalej ale to zostawmy
  • ja tutaj Chciałam tylko powiedzieć że to nie jest
  • także podczas tych wykładów czy podcz
  • odbieramy ludziom wiarę albo uczymy ich że nic nie jest pewne i w ogóle wszystko
  • zależy od interpretacji bo to nie na tym polegają studia i nie na tym polega na przykład
  • to co robicie na wstępie do Nowego Testamentu czy na teologii Nowego
  • Testamentu podczas tych zajęć nas studenci dostają narzędzia do
  • ręki pozwalają przynajmniej w jakimś stopniu pewne rzeczy zobiektywizować a z
  • drugiej strony pozwalają właśnie przyjrzeć się tekstowi
  • na przykład biblijnemu po takim wytrąceni z kolei prawda to
  • znaczy właśnie podchodzić do niego nie z tym całym bagażem to znaczy się
  • całkowicie jego się nie da zdjąć nikomu prawdopodobnie się to nie uda Ale przynajmniej ze świadomością że być może
  • to co ja odczytują to wcale nie musi tak być tylko dlatego
  • że ja od zawsze czytałem że to tak jest więc ja państwa bardzo zapraszam
  • też na zachęcamy dojrzewania teologicznego po prostu tak wiadomo jest to przesłanie musi być
  • jak najszerszego gremium no i on jest na takim bardzo podstawowym powiedzielibyśmy No poziomie zwykle No a
  • jak już chcemy teologię robić no to trzeba dojrzewać myśleć zastanawiać się
  • jak ktoś miał za młodu zbyt mocno
  • wtłoczony prostować zru i rozwijać coś pięknego bogatszego
  • bardziej subtelnego takiego co brzmi dojrzale
  • które wspinamy się na coraz wyższe poziomy Czasami rzeczywiście
  • mając to znaczy łamiąc pewne dotychczasowe swoje
  • przekonania ale wcale nie po to żeby je koniecznie porzucić tylko bardzo często
  • nasi studenci wychodzą dokładnie z tym samym zestawem przekonań z którym przyszli ale oni już je przemyśleli już
  • je przepracowali i uznali za swoje to znaczy uważają tak nie d
  • kś im tak powiedział albo że od zawsze tak wiedzieli że tak jest tylko dlatego
  • że to przemyśleli przepracowali
  • przestudiowanie dotyczące tego co mówiłeś o
  • zakończeniach Ewangelii Mówi pan o oryginalnych zakończeniach Ewangelii Skąd wiadomo które są nieoryginalne jak
  • to machia cae do końca nie wiemy
  • do oryginalny manuskryptów tak nie mamy mamy dostęp do odpisu odpisów odpisów
  • odpisów Można tak powiedzieć ogólnie więc co robią naukowcy
  • no mają różne manuskrypty mają
  • różne zapisy w tych manuskryptach No i jest cała taka krytyka tekstu któ zajmuje się nie bę
  • szczegół porównywaniem tych manuskryptów które mogą być późniejsze
  • które wcześniejsze które są bardziej wiarygodne które są mniej wiarygodne i
  • są pewne zasady wyboru to też wszystko jest naukowo ustawiane Oczywiście to
  • jest nauka historyczna więc 100% pewności nie mamy nie
  • mamy jest to powiedz jakieś ryzyko badawcze w ogóle w naukach historycznych o pewności No
  • to nie za bardzo tak to matematyka jak przed chwileczką mówiliśmy w niektórych
  • naukach ścisłych też pewności ty pewne rzeczy się zmieniają
Pobierz transkrypcję (TXT)