O bujaniu w obłokach. Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość duchowa Cz. 1
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
O bujaniu w obłokach. Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość duchowa Cz. 1 | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00
- rozpoczynamy ewst online jest z nami dzisiaj profesor
- Piotr Lorek który będzie mówił o bujaniu w obłokach przy czym temat nie jest
- wakacyjny i nie jest taki lekki jakby się wydawało jeżeli myślimy o tym samym
- początku naszego dzisiejszego tematu bardziej dotyczy tego co dzieje
- się w ciągu dalszym tytułu Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość
- duchowa Całość jest bardzo zaskakująca to znaczy cały temat jest bardzo zask
- i myślę że profesor Lorek dzisiaj nas wielokrotnie zaskoczy Od razu powiem że
- temat jest na tyle obszerny że zasługuje na dwa spotkania i drugie spotkanie już
- zaplanowaliśmy na za dwa tygodnie także już państwa zapraszam tych którzy są
- zainteresowani No a teraz Piotrze oddaję ci głos Dziękuję Asiu dzisiaj Szanowni
- państwo Chciałbym spędzić troszkę czasu na temat
- Wniebowstąpienia czy Wniebowzięcia Jezusa No jest to temat który dość
- rzadko jest w kościołach omawiany i mam nadzieję że może te kilka refleksji
- które państwu przedłożę spotkają się z
- zainteresowaniem tak jak Asia wspomniała spróbujemy ten materiał podzielić na
- dwie części będziemy przechodzić przez
- Ewangeli Dzisiaj zrobimy ewangelię Marka Mateusza może Łukasza Zobaczymy jak jak
- tempo będzie wyglądało No a na kolejnym spotkaniu na pewno jeszcze Ewangeli Jana
- i Dzieje Apostolskie spróbujemy do tematu podejść z perspektywy biblistyki i to będzie
- podstawą mojego wykładu takie podejście natomiast ten temat rodzi wiele pytań
- także z natury teologicznej filozoficznej
- kosmologicznej więc może w pytaniach się takie rzeczy pojawią Może ja też zacznę
- sygnalizować pod koniec drugiej części spróbuję Państwu powiedzieć Na czym
- polega relacja którą widzę między wniebowstąpieniem wniebowzięciem a dojrzałością duchową
- ale żeby do tego dość Musimy troszkę zbudować sobie podłoże teoretyczne
- egzegetyczne żeby móc te wątki wszystkie potem zebrać No
- dobrze zanim może jeszcze przejdę do samych Ewangelii no
- to spróbujmy przez chwilę pomyśleć o wniebowstąpieniu czy wniebowzięciu
- Jezusa z perspektywy takiej teologicznej Ale tak w ujęciu kościelnym tak tak jak
- to w kościele jest ujmowane no w kościołach wyznajemy wiarę i
- wyznajemy tę wiarę według przyjętych
- formuł jedna z formuł mówi o tym że Jezus Chrystus usiadł po prawicy
- Boga Jest to też takie stwierdzenie które bezpośrednio pochodzi z k Nowego
- Testamentu No dobrze Co to znaczy że prawicy Boga można zapytać po pierwsze
- pytanie jakie się pojawia No to to poszedł do nieba
- no do nieba Czyli gdzie do góry jeżeli ten język będziemy traktować dosłownie
- to będą pojawiać się tego typu absurdy oczywiście ktoś by mógł se wyobrazić że Pan Jezus siedzi na tronie gdzieś na
- granicy rozszerzającego się wszechświata a więc
- jest Poza światem tam gdzie z naszej perspektywy już nic nie ma bo
- wszechświat się rozszerza no no i to już rodzi absurd powiedzmy dla niektórych
- starożytnych którzy mogli myśleć o jakieś o rzeczywistości jako
- składających się z pięter No to jeszcze można sobie wyobrazić to pójście w górę
- ale nie wszyscy już wtedy podejrzewam interpretowali te t
- dosłownie pójściu do nieba No bo Pójdźmy dalej tym tropem Jezus idzie do nieba
- siada po prawicy ale po prawicy kogo po prawicy powiedzielibyśmy Boga Ojca
- natomiast Bóg Ojciec nigdy nie inkarnować
- nie ma prawicy Jeśli nie ma prawicy no to nie da się koło niego
- usiąść jeśli jest wszech nie lokalny No to co to znaczy siedzieć obok
- w ogóle co to znaczy siedzieć dla osoby która ma ciało
- obok drugiej osoby która jest wszechobecna i ciała nie posiada No i
- tak dalej można te trudności
- mnożyć o tyle to jest waż powied
- mówią że Chrystus jest obecny realnie cieleśnie obecny tutaj kościół
- katolicki ewangelicki wersji luterańskiej tak jest
- realnie obecny także swoim ciałem Wieczerzy Pańskiej tak podczas Wieczerzy
- Pańskiej czy to w formie transsubstancjacji czy konsubstancjacja
- ojca jeśli jest obecny także według ludzkiej
- natury No w kościołach rozproszonych po całym globie pokusę mam dalej ciągnąć tego
- typu rozumowanie ale na ten moment nie wprowadzam tylko po to żeby państwa zachęcić do myślenia teologicznego
- uruchomić troszkę wyobraźnię troszkę może kogoś zaskoczyć troszkę może kogoś
- poruszyć i zostawić to w tym miejscu przejść do tekstów starożytny i to co
- będę chciał zrobić to nie od razu będę chciał państwu jeszcze wyświetlić tekst
- Ewangelii Marka ale na początku będę chciał
- wyświetlić tekst także ze
- Starożytności nie jednak z Nowego Testamentu od
- pewnego nazywa się Tytus
- liwiusz jak tutaj państwo widzicie Tytus lusz żył na przełomie r głównie
- funkcjonował w p wieku przed naszą ero był rzymskim historykiem i napisał
- taką takie wielkie dzieło Mia pad 100
- ksiąg dobrze pamiętam w pierwszej księdze autor jako
- rzymski historyk No opowiada o romulusie pewnie pamiętamy ze szkoły
- średniej bądź z mitologii greckiej albo po prostu pamiętamy
- Romulusa jako mitycznego założyciela miasta Rzymu tak to jest
- umownie wiek przed nasz erą i ta postać jest opisywana przez Tytusa
- Liwiusza w pierwszej księdze i tutaj wyświetlam państwu urywki
- z z dwóch rozdziałów przeczytajmy To w jaki
- sposób autor opisuje historię Romulusa takie są mniej więcej dzieje
- panowania Romulusa w czasie wojny i pokoju wszystko w nich
- odpowiadało utrzymującej się wierze w jego boskie pochodzenie to za bardzo nie interesuje
- dzisiaj i ubóstwienie po
- śmierci i przechodzimy do rozdziału 16 po dokonaniu tych czynów o
- których Tytus wcześniej informował godnych
- nieśmiertelności koziego stawu odbywa raz na polu koło
- koziego stawu zgromadzenie w celu przeglądu wojska widzimy że Romulus jest
- powiązany z wojskiem wojsko które
- stacjonowało Jerozolimie za czasów Jezusa No
- jest przynajmniej w części
- świadoma i wyznaje Romulusa jako
- swojego powiedzmy Boga ubóstwia
- postać i teraz czytamy wytłuszczony tekst najistotniejszy z tego
- fragmentu nagle zerwała się burza ze strasznym łoskotem i grzmotami i tak
- gęstą ła kró że
- znany o tyle że przypomina pewne urywki z Nowego Testamentu
- tak przesłonięcie chmurami Jezusa i orie czytamy dalej że zniknął z
- oczu zgromadzonych to zniknięcie też jest nam znane z Dziejów Apostolskich i
- więce burzy zabłysło znowu pogodne i spokojne niebo Wojownicy rzymscy ocknął
- się z pierwszego przerażenia spostrzegli że krzesło Królewskie jest puste tutaj
- Myślę że mogą nasze myśli iść w kierunku pustego grobu czy tego pustego nieba na
- którym już Jezusa nie widać uwierzyli wprawdzie patrycjusz stojącym najbliżej
- krzesła że burza wała go do nieba mimo to stali jakiś czas w smutnym
- milczeniu jakby lękiem przejęci z powodu osierocenia pamiętamy też z Dziejów
- Apostolskich taki fragment co tak patrzycie co tak stoicie
- wpatrzeni w niebo tak tego typu stwierdzenia po chwili najpierw kilku
- następnie wszyscy uczcili uroczyście Romulusa jako Boga i syna Boga króla
- ojca miasta Rzymu i poczęli błagać o łaskę tak jest wyznawany jako Bóg i
- proszony jest o łaskę by by zawsze życzliwie raczył opiekować się swym
- potomstwem tyle od tego rzymskiego historyka Myślę że tutaj pojawia się
- kolejne pytanie no takie z religii porównawczej
- tak mianowicie jak się ma ten opis
- [Muzyka] przed sprzed czasów Wniebowstąpienia czy
- Wniebowzięcia Jezusa do tego właśnie
- wydarzenia kultura i religia która otoczyła Izrael przejęła je ziemię
- i te ziemie były pod jurysdykcją właśnie Rzymian między innymi takie historie
- znała I wyznawała między innymi Żołnierze
- rzymscy jak to połączyć z jezusowym wniebowstąpieniem jak do tego podejść No
- tu znowu po raz drugi mam na celu uruchomienie państwa
- wyobraźni myślenia No i zastanawiania się jak sobie z taką informacją poradzić
- jak ją przetrawić w swoim światopoglądzie
- pomieści No dobrze a teraz jak już obiecałem to przechodzę do do Nowego
- Testamentu zaczynamy od Ewangelii Marka która jest traktowana jako
- pierwsza Ewangelii mamy Mateusza Marka Łukasza A my będziemy najpierw Marka
- potem Mateusza tok skus US rozwijał Marka to jest jedno z
- takich założeń w obecnej biblic
- biblisty przepraszam No dobrze Jesteśmy w
- ostatnim rozdziale tej ewangelii w 16 rozdziale Ewangelii
- Marka i czytamy najpierw em wersetów
- najprawdopodobniej te osiem wersetów Wieńczy całą ewangelię
- choćby w naszych tłumaczeniach Biblii posiadamy jeszcze Kolejne wersety które też dzisiaj przeczytamy ale to zaznaczam
- że najprawdopodobniej według krytyki tekstu tak to wygląda według badań nad dostępnymi
- manuskrypt te os wersetów wieńczą ewangelię Marka i czytamy ten fragment
- ten fragment będziemy analizować pod kątem trzech takich podstawowych py k
- na główkuj kiedy gdzie i przy kim mianowicie Kiedy Jezus został wzięty do
- nieba zwykłe proste pytania zadajemy gdzie został wzięty do nieba w jakim
- miejscu globu i przy kim się to działo te trzy pytania będą nam towarzyszyć
- przez wszystkie cztery Ewangelie i Dzieje Apostolskie i w oparciu o te
- odpowiedzi na te TR pytania spróbujemy
- zdobyte informacje i wyciągnąć z nich wnioski werset pi a gdy minął Sabat
- Maria Magdalena i Maria Jakubowa i Salome nakupy wonności aby pójść i
- namaścić go i bardzo rano skoro wzeszło słońce
- pierwszego dnia tygodnia przyszły do
- grobu nie będziemy czytać kolejnych wersetów przeskoczymy za chwilę do
- siódmego ale Zwróćmy uwagę Jesteśmy przy
- grobie i jest pierwszy dzień tygodnia czyli po naszemu prosto rzecz ujmując
- jest to niedziela pierwszy dzień po sabacie i gdy kobiety są u grobu
- spotykają pewnego młodzieńca w Ewangelii Marka uważni czytel
- Ewangelii Marka pewno pamiętają że był pewien nagi młodzieniec który ucieka z
- ogrodu gean być może to jest ten sam i można by próbować zinterpretować
- tego młodzieńca w kontekście emane i obecności tutaj teraz ale Zostawiamy to
- nie jest tematem naszej naszego dzisiejszego wykładu ten
- młodzieniec który przemawia do trzech kobiet
- ale Idźcie i powiedzcie uczniom jego i Piotrowi że was poprzedza do Galilei tam
- go ujrzycie jak wam powiedzia młodzieniec informuje kobiety
- że Jezus nie jest obecny tutaj że zmartwychwstał stąd grób jest pusty i
- ten Jezus poprzedza swoich uczniów do Galilei
- i młodzieniec prosi kobiety aby przekazały tę informację czy to tu się
- dowiadujemy że przyszłe spotkanie Jezusa z uczniami będzie miało miejsce w
- Galilei Galilea jest na północy na północy od
- Jerozolimy a wiad 100 km
- a wydarzy się w niedzielę to spotkanie Ponieważ uczniowie po prostu nie zdążyli
- się przedostać do Galilei więc w niedzielę młodzieniec informuje o spotkaniu w
- Galilei natomiast samo spotkanie nie ma nie wydarzy się niedzielę no bo to jest
- fizycznie niemożliwe w starożytności a wyszedłszy Uciekł od
- grobu to jest o kobietach ogarnął je bowiem lęk Zumi i nic nikomu nie mówiły
- bo się bał Tak się kończy ta Ewangelia jeżeli weźmiemy pod uwagę
- powiedzmy oryginalne zakończenie tej Ewangelii No to mamy śmierć Jezusa mamy
- jego zmartwychwstanie pustych grób kobiety u grobu młodzieńca znowu kobiety które uciekają
- od grobu zdumione No gdzie to mamy
- Czy w nieb wstąpienie Jezusa nie ma tej
- Ewangelii przy oryginalnym zakończeniu czegoś
- takiego nie zauważamy jest ciekawa rzecz zobaczymy
- że to nie tylko w tej Ewangelii tak się rzeczy mają obiecałem także przywołać
- klasycz kości zakończenie Ewangelii Marka szersze
- czyli wersety od 9 aż do do
- końca aż do 20 wersetu i też Miejmy na uwadze te trzy
- pytania które nam towarzyszą Kiedy Jezus poszedł do nieba gdzie i przy kim
- Zobaczmy co się dzieje w tym dodatku do końcówki Ewangelii Marka czytamy tak i
- postaw Zych wczesnym rankiem w pierwszy dzień tygodnia
- jesteśmy w kontekście niedzieli ukazał się najpierw Marii Magdalenie z której
- wypędził siem demonów ona poszła i oznajmiła to tym którzy z nim przebywali
- a którzy się smucz USA który jest Zmartwychwstały i który się
- ukazuje Lecz oni gdy usłyszeli że żyje i że się ukazał
- No też bardzo ciekawy wątek Ale to nie na dzisiaj potem czytamy dalej werset 12
- potem tak dosłownie Można by powiedzieć po tych rzeczach ukazał się w innej postaci dwom
- z nich gdy s lids t historię znamy wersji rozszerzonej z Ewangelii
- Łukasza o takich dwóch idących do
- też ale i tym Nie uwierzyli teraz
- tak dodajemy tutaj informacj o tej miejscowości em skorzystamy z Ewangelii
- Łukasza ale wygląda na to że ta Maria Magdalena idzie do uczniów jeszcze w
- niedzielę informuje ich potem mamy dwóch
- którzy idą do wsi my wiemy z Ewangelii
- Łukasza Najprawdopodobniej był kilkanaście kilometrów
- od Jerozolimy więc oni tego samego wieczora mogli spokojnie wrócić na
- nogach do Jerozolimy spotkać się z uczniami także Wygląda na to że wciąż
- jesteśmy w kontekście niedzieli te rzeczy
- bardziej próbować dodatek
- Doka przywołuje nam to co jest Ewangelii Łukasza na
- koniec hos czyli na koniec później ukazał się 11 uczniom gdy siedzieli u stołu i ganił
- ich niewiarę zatwardziałość serca że nie uwierzyli tym którzy
- Zych wzz
- widzieli a gdy to pan Jezus do nich powiedział
- troszkę ucinamy ten tekst ale wygląda na to że jesteśmy wciąż w
- Jerozolimie w niedzielę pewnie wieczorem A gdy to pan Jezus do nich
- powiedział został wzięty w górę do nieba i usiadł po prawicy
- Boga Powierza sowo znakami które
- towarzyszy zważy kilka tutaj rzeczy że oryginalne zakończenie Ewangelii Marka
- mówi o spotkaniu Jezusa z uczniami w Galilei tutaj gdy czytamy w tym
- dodatku to raczej chodzi o
- Jerozolimę że spotka z nimi w Galilei to nie mówi że pójdzie do nieba w Galilei
- tylko że się z nimi spotka tak jak się spotyka tutaj różnymi osobami w
- niedzielę po trzecie zauważmy że jest
- powiedziane że Pan Jezus został wzięty w górę do nieba tutaj jest strona bierna użyta w
- czasowniku a więc nie w niebo wstąpił co często utożsamiane jest z
- jego boską osobą ale jest wzięty w górę do nieba Co
- wskazuje na jego ludzką naturę i usiadł po prawicę Boga No to
- już zostawmy ten ten fragment No dobrze czyli kiedy gdzie i
- przy kim według oryginalnej Ewangelii zakończenia Marka w ogóle nie ma w niebo
- wstąpienia tylko są po zmartwychwstaniu zapowiedziane
- spotkanie dosłownie w Galilei z uczniami i ma miejsce spotkanie z kobietami u
- grobu w dodatku do Ewangelii Marka wydaje się że Jezus w niebo wzięty
- został w niedzielę pewnie pod koniec tego
- dnia 14 wersecie Czytamy że siedzieli u stołu może może to było właśnie w
- budynku gdzie No w Jerozolimie być może
- budynku Kiedy w niedzielę przy kim przy przy uczniach także no mamy oryginalne
- zakończenie Ewangelii Marka i mamy ten dodatek ten dodatek trochę w pewnym
- sensie nie pasuje No nic o Galilei nie ma No wypadałoby jeśli oryginalne zakończenie mówi spotkaniu w Galilei no
- to ono się pojawi a jakby się miało nie pojawić pojawią się inne
- spotkania No to troszkę to jest tak jakby nienaturalnie Ale zostawmy to my
- się zajmujemy w nieb wstąpieniem Czy w niebo wzięciem To tyle jeśli chodzi o
- ewangelię Marka teraz spróbujmy przejść do tekstu z Ewangelii
- Mateusza i myślę że t ewangelię jeszcze zrobimy Ewangelia
- Mateus znowu jesteśmy w ostatnim rozdziale tej
- i znowu zadajemy te same pytania Kiedy gdzie i przy kim jeśli mówimy o nieb
- wzięciu w nieb wstąpieniu To kiedy gdzie i Przyk pierwszy werset ostatniego
- rozdziału te Ewangelii a po sabacie o świcie pierwszego dnia tygodnia przyszła
- Maria Magdalena i druga Maria aby obejrzeć grup tu jest wiele różnic w porównaniu do Ewangelii
- Marka w tym tekście z Mateusza 28 nie będziemy ich
- wszystkich analizować ale zauważmy kilka rzeczy w tym wersecie widzimy No jest
- inna liczba tych kobiet to dla nas jest mniej istotne w tym przypadku innym już
- będzie istotniejsze One idą obejrzeć grup to
- Dane jest bardzo istotne Dlaczego powiedzmy sobie już troszeczkę o tym ponieważ w tej Ewangelii grup
- jest pilnowany przez żołnierzy rzymskich o których mówiliśmy we
- wstępie mówiliśmy też o tym że tego nie mówiliśmy Ale na innych
- wykładach już kiedyś nieraz o tym przecież mówiłem że ten grup jest pilnowany przez żołnierzy rzymskich to
- jest tylko w Ewangelii Mateusza że ten grób jest zamknięty
- kamieniem i ten grup jest przypieczętowany czyli nie może być otwarty więc Kobi
- nie mogą wejść do tego grobu ponieważ ten grób jest pilnowany przez żołnierzy rzymskich którzy oczywiście nie odiez
- dla tych kobiet tego grobu aby mogły tam wejść i zobaczyć dlaczego to jest
- istotne to to za chwilkę ewangelii ewangelii Marka
- mieliśmy młodzieńca Mateusza mamy anioła Pańskiego który tak oo
- informuje kobiety a idąc śpiesznie powiedzcie uczniom jego że zmartwychwstał i oto poprzedza was do
- Galilei spotkanie w Galilei czy zmartwychwstałego Jezusa nie jest
- problemem pojawić się w Galilei od tak no ale dla uczniów już jest No nie może mieć miejsce w niedzielę to jest bardzo
- podobnie jak w Ewangelii Marka tam go ujrzycie oto powiedziałem wam i odeszły prędko od
- grobu te kiety tym razem nie zdumieniem radością
- Dlaczego radością bo ten grób jest pilnowany przez żołnierzy rzymskich
- jest zapieczętowany Jest tam kamień jeżeli na Anioł Pański
- otwiera ten grób Wygląda na to że na oczach tych kobiet i one widzą że grób jest pusty to one mają pewność że Jezus
- zmartwychwstał takiej pewności kobiety nie mają w Ewangelii Marka
- ponieważ Ewangelii nie ma żołnierzy rzymskich nie ma pieczętowania grobu A gdy kobiety przychodzą Marka do grobu No
- to grób już jest pusty A więc jest podejrzenie o wykradzenie przynajmniej jedny ze scenariuszy innych to jest
- wykradzenie ciała Jezusa co jest ciekawe Ewangelii
- Mateusza że jak ten grób był dobrze pilnowany i okazał się pusty No to z
- samego faktu pustego grobu już można wnioskować o tym że Jezus zmartwych
- przynajmniej w takiej podstawowej logice i werset d a oto Jezus zastąpił im drogę
- i rzekł Zobaczcie to nie są kobiety które są przestraszone i uciekają NIK nic nie mówią bo się boją tylko ten
- zmartwychwstały o którego zmartwychwstaniu są pewne i wracają z radością staje przed nimi i mówi do nich
- bądźcie pozdrowione a one zaś podeszły objęły go za nogi i złożyły Pokłon Dla nas to jest
- istotne bardzo bo to zobaczymy
- będzie rezonować sobie w relacji do Ewangeli Jana bo tutaj kobiety już w
- Dniu Zmartwychwstania mogą
- dotknąć zmartwychwstałego Chrystusa natomiast wyprzedzę ale to osoby któ są
- tego wykładu znają bardzo dobrze Ewangeli Ewangelii Jana jest o Mari która w ogrodzie
- która nie może go dotknąć Jezus mówi Nie dotykaj mnie bo jeszcze nie wstąpiłem do ojca tam jest ten wątek
- w niebo pójścia i tam Maria Magdalena nie może dotknąć Jezusa tutaj może
- dotknąć wraz z innymi osobami chodzi o drugą Marię przynajmniej
- bo Ale zostawmy co jest istotne że Jezus jest do dotknięcia w Ewangelii Mateusza
- już w niedzielę dlaczego to jest istotne no bo jak to się ma do w nieb
- wstąpienia Gdyby wziąć na chwilę logikę Ewangelii Jana powiedzieć że wolno
- Jezusa dotknąć wtedy jak on najpierw wejdzie do nieba No to w którym momencie
- Jezus idzie do nieba po zmartwychwstanie Ewangelii Mateusza no musi
- przed przed tym spotkaniem ZM kobietami tutaj a więc już w niedzielę ale czy w
- ogóle Ewangelii Mateusza jest wniebowstąpienie jest Wniebowzięcie No
- to za chwilkę się przekonamy wtedy rzekł do nich Jezus nie
- Bójcie się Idźcie i Zajmijcie braciom moim aby poszli do Galilei a tam mnie
- ujrzą powiedziane że tam go ujrzą a nie że tam w niebo wstąpi on zmartwychwstał
- który się ukazuje No to dobrze Przewiń kawałek dalej tekst z Ewangelii Mateusza
- Jesteśmy już przy ostatnich wersetach tego ostatniego rozdziału tej
- księgi i czytamy tak a 11 uczniów poszło do Galilei No w Ewangelii Marka tej
- oryginalnej części nie ma tego spotkania Jezusa z uczniami w Galilei obiecanego
- ską jest tylko jakieś spotkanie w Jerozolimie ale to już
- wiem a więc jesteśmy teraz w Galilei tutaj
- wynotowane
- wschód od Nazaret się dostać te 140 km No to musi
- być przynajmniej no kilka dni po tym jak anioł pański poinformował kobiety że
- Jezus poprzedza uczniów do Galilei Czyli już nie mamy niedzieli jesteśmy w kolejnych dniach po niedzieli
- precyzyjnie nie możemy tego określić i gdy go ujrzeli werset 17 oddali mu
- Pokłon lecz niektórzy powątpiewanie ciała to nie jest istotne
- widać No bo w tej [Muzyka]
- Ewangelii pewne że Jezus martwych wstał chociaż Jak widzimy i tak niektórzy
- powątpiewa a Jezus przystąpi wszy rzekł do nich te słowa Dana mi jest wszelka moc na niebie i na ziemi Idźcie tedy
- czyńcie uczniami wszystkie narody chrzczą je w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego ucząc je przestrzegać
- wszystkiego co wam przykazał A oto ja jestem z wami wszystkie aż świata i tak
- się kończy ta Ewangelia No dobrze to gdzie tu mamy w niebo wstąpienie gdzie tu mamy w niebo
- wzięcie No nie ma znowu wyartykułowane jakiegoś odrębnego
- wydarzenia które można by w ten sposób określić Zobaczmy
- co mówi Jezus w tej Ewangelii Dana mi jest wszelka moc Czy Jezus już ma tę
- moc jaką moc domyśle moc ducha świętego widzimy
- Ewangelii Łukasza Jana ten wątek Ducha Świętego to jest to określane jako moc i
- potem jest wymieniany duch święty w kolejnym wersecie ale
- już już Czy Jezus jest dotykany przez kobiety w
- niedzielę Może po tym w niebo wstąpił albo zł niebo wzięty nie wiemy gdyby
- używać logiki Ewangeli Jana to powied wstąpił przed tym możliwym dotykiem jego
- stóp przez kobiety więc tu już jest jako ten objawia się w przypadku 11 uczniów
- jako ten który już był w niebie ale to nie jest konieczne bo może Marek i Mateusz teraz w tym przypadku No nie
- uznaje jakiegoś odrębnego wydarzenia w życiu Jezusa które znamy jako
- Wniebowzięcie Czy w nieb wstąpienie bo Jezus już ma tę moc pamiętacie Szanowni państwo że Ewangelia Mateusza
- na początku ma tego małego Jezusa do którego przychodzą mędrcy
- magowie jak ich teraz nazwiemy to nie jest istotne i oni przynoszą dary i kłaniają
- się już na początku Ewangelii Jezus jest ten tym który ma moc który włada i tak
- samo jest na końcu tej Ewangelii Wygląda na to że on tej mocy nigdy nie stracił
- nie potrzebował dodatkowej mocy po
- zmartwychwstaniu i co ciekawe mówi swoim uczniom Idźcie i
- czyńcie a nie poczekajcie w Jerozolimie jeszcze kilka dni aż otrzymacie moc
- wysokości jak to jest Ewangelii Łukasza którą omówimy na kolejnym spotkaniu d
- już nie zdążymy co tu się dzieje już Jezus ma tę moc i cały czas ją miał
- i teraz już uczniowie mogą korzystając z tej
- mocy czynić to co znamy jako wypełnienie słów Wielkiego posłannictwa tak 19 i 20
- werset i on już jest z nimi i jak długo będzie z nimi na chwilę a potem pójdzie
- do nieba nie on z nimi jest po wszystkie dni aż do skończenia świata czy tak
- jakby po zmartwychwstaniu nie było nic innego żadnego nowego specjalnego
- wydarzenia w życiu Jezusa tylko zmartwychwstanie Wieńczy tę ewangelię A
- po tym zmartwychwstaniu mamy historię objawień się
- Zmartwychwstałego który już ma moc ma tę moc od samego początku może być dotykany od samego początku i te kilka dni
- później w Galilei nic nie zmienia Nie jest powiedziane że
- jak te słowa wypowiedział z 19 i 20 wersetu to potem poszedł do nieba i usiadł po prawicy Boga w tej Ewangelii
- nie ma czegoś takiego co też jest dla nas
- zastanawiające No dobrze Szanowni państwo Podsumowując omówiliśmy
- pewien problem teolog związany z siedzeniem po prawicy Boga co powino
- nul dosłowność języka i przestrzec przed taką dosłowności wspomnieliśmy także o
- tym że idea koncepcja w niebo wzięcia
- Wniebowstąpienia jest znana nie tylko w chrześcijaństwie ale jest znana także w starożytnej myśli wspominana w
- kontekście No założyciela mitycznego caego Cesarstwa Rzymskiego ta idea jest
- obecna także w kontekście założyciela chrześcijaństwa Jezusa i to wymaga
- jakieś teologicznej czy filozoficznej czy apologetyczne reakcji A jeśli chodzi o
- biblisty to Ewangelia Marka i Mateusza który dzisiaj analizowaliśmy
- nie informują nas o wniebowzięciu czy wniebowstąpieniu tylko dodatek do
- Ewangelii Marka to robi ale jest to nie powiązane w ogóle z galą tylko
- Jerozolimą jeżeli przyjmiemy nie ma problemu to porównamy potem jeżeli ktoś przyjmuje dłuższe zakończenie Ewangelii
- Marka dla mnie to żaden problem nie jest to potem będziemy to zestawiać z Ewangelią Łukasza i ewangelią Jana na
- ten moment Można pokusić o stwierdzenie że dla oryginalnego powiedzmy Marka i
- pełnego Mateusza nie jest potrzebne
- teologicznie nic takiego jak pójście do nieba
- zmartwychwstanie jest rzeczywistość boską rzeczywistość i to
- nie jest tak że zmartwychwstanie już spekuluje teologicznie tak mając intencje
- zainteresowania państwa to nie jest tak że zmartwychwstanie jest jakby powrotem Jezusa na ziemię bo ma nowe ciało To nie
- jest przywrócenie go do życia jak Jezus przywrócił do życia Łazarza na przykład
- i Łazarz miał takie ciało któ po którym którym znow potem musiał umrzeć tylko ma
- ciało nowa rzeczywistość może być nazwana po prostu niebem tak to jest taka forma
- egzystencji ciele przemieniony ciele nowym ciele które przekracza to co
- ziemskie przekracza śmierć i powrót do życia
- Jezusa i pusty grób to Powrót na ZEM i potem jeszcze raz póść
- nie wtedy kończy swoją podróż nie zmartwychwstanie być może dla tych dwóch
- ewangelistów jest zwieńczeniem wszystkiego co Jezus może doświadczyć w
- niebo pójście nie jest żadnym nowym etapem w jego historii ziemskiej To
- właśnie zmartwychwstanie Wieńczy tę tę historię dobrze to tutaj zatrzymajmy się
- i zapraszam państwa na drugą część a teraz pozostaję do dyspozycji jeśli są
- jakieś komentarze czy pytania mieliśmy niedawno naszą
- absolwentkę Agnieszkę z pracą Zresztą pod twoim pod
- twoją [Muzyka] opieką zahaczając między innymi o fizykę
- kwantową różne inne rzeczy praca dotyczyła zmartwychwstania Jezusa czu
- tak zastanawiam się właśnie nad tym że mówiłeś bardzo dużo na temat tego
- nowego ciała Jezusa że tutaj Pewnie właśnie
- różnego rodzaju równania fizyczne miałyby swoje zastosowania żeby wyjaśnić czym się różniło to stare ciało
- od nowego zważywszy na to że to now ciało
- to było to ciało które nie podlega rozkładowi śmierci No to Jezus przechodził przez
- zamknięte drzwi ale jadł na przykład prawda Także
- no to jest bardzo trudny problem w teologii w ogóle w teologii w ogóle Jednym z
- podstawowych problemów jest relacja między
- transcendencję tym co jest nam dane w naszym ludzkim świadczen i Jeżeli Bóg
- jest zupełnie inny to jest transcendentny znaczy jest zupełnie inny A my jesteśmy tutaj w tej naszej
- immanencji jest transcendentny No to jest zupełnie inny więc w inkarnacji już
- Pojawia się ten problem z jednej strony to co transcendentne uczestniczy w tym co iman
- A z drugiej strony to co transcendentne z natury rzeczy No nie może uczestniczyć w tym co immanentne bo musi pozostać tym
- co transcendentne prawda No i podobny problem jest w kontekście
- Zmartwychwstania o którym Tutaj mówimy w tym momencie no bo to nowe ciało żeby
- ono mogło przekraczać śmierć to musi być transcendentne wobec tej śmierci No bo
- inaczej podlega immanencji i podlega rozkładowi No ale z drugiej strony to
- musi być to samo ciało bo my nie chcemy nowego Jezusa zmartwychwstanie nie jest nową
- inkarnacji jest kontynuacją inkarnacji tej pierwszej tak jedynej więc
- inkarnacja zakłada ciągłość a nowe ciało zakłada No tej brak
- ciągłości więc znowu zmartwychwstanie znowu staje się takim taką zagadką byśmy
- powiedzieli a dalekowschodni powiedzieliby koem A my tu powiedzielibyśmy w
- kościołach tajemnicą tak mamy i ciągłość no bo ten sam Jezus zmartwychwstał co
- umar ciągło bo ten który zmartwychwstał nie podlega
- temu ciału i tej doczesności A więc jak określić ciągłość i nieciągłość
- wspomniana pani doktor schlichtinger No żeby to
- zestawić ten transcendencję im manc stosuje teorię
- kategorii z matematyki bardzo cią teorię taką abstrakcyjną może korelować te
- elementy i pozwalać to formalized już ten język taki dla nas jest symbolicznym
- powiedzmy metaforycznym i tak dalej można go
- formalizm Ja osobiście nie wiem jak pani doktor
- Stinger ale myślę że rozum podobnie powiedział ale nie chcę za nią mówić
- rozumiem zapis ale ten zapis nam tego nie tłumaczy formal to
- obera takie kategorie które pozwalają się przekształcać formalnie
- natomiast paradoks ciągłości nieciągłości transcendencji immanencji jak był tak jest tak będzie tak myślę
- że między innymi próba nie zawsze udana
- wejścia właśnie w takie rozważania i dochodzenia do jakichś
- wniosków skłania ludzi do tego żeby albo odstrasza w jakiś sposób od
- chęci takiego bardziej skomplikowanego procesu dokonywania bardziej skomplikowanego procesu myślowego i
- powrotu do tego literalnego wręcz odczytywania dlatego rozumiem Na
- przykład takie pytanie pytanie komentarz który został nadesłany do nas
- dosłowna zy trzeba dzielić włosa na czwor wiadomo
- jak jest taki komentarz Dostaliśmy
- tak jeżeli czytamy to też zależy od sposobu czytania tak bo wyobrażam sobie że
- jeżeli ktoś czyta tekst tak jak on się Jawi No ten ten tekst jest napisany
- słowami zj nawet Przecież nieraz coś znika w niebie
- tak coś można powiedzieć coś jest nieruchome potem jest żywe Czyli wszystko co w tym
- tekście jest wykorzystuje słowa i wyobrażenia z
- naszej rzeczywistości więc jeżeli Pozostaniemy na poziomie wyobrażeń tak no to każdy z nas sobie może wyobrazić
- Jezusa który siedzi koło prawicy pewnie tak se w podstawówce czy na szkółkach
- czy jeszcze gdzieś tam wcześniej wyobrażaliśmy dorośli malarze sobie tak też do dzisiaj
- sobie tak ludzie wyobrażają i to jest okej powiedzmy w taki Powiedziałbym
- prostej pobożności wyobrażeniowe takiej której
- nie ma pojęć jeszcze tak tak to może być Natomiast jeżeli ktokolwiek chciałby
- zacząć poddać refleksji to co czyta już nie w wyobrażeniach tylko przejść do pojęć do do pewnej analizy pojęciowej No
- to chcąc nie chcąc to będzie stawiał pytania które może też Ja dzisiaj
- postawiłem no i wtedy pojawiają się problemy z uchwyceni tego
- co czytamy i te problemy widać że nie są do rozwiązania
- na poziomie dosłownym bo dochodzimy do absurdu
- tak no bo dosłownym powiedz jeżeli to jest ten sam Jezus no to on
- podlega rozkładowi tak A jak nie jest ten sam no to wtedy może nie
- podlegać No i tak dalej Jeśli jest w niebie To czy może być na ziemi jak się
- ma niebo przestrzennie do ziemi No to są metafory przestrzenne oczywiście To niebo i
- ziemia należy to relatywizować przestrzeń No ostatnie 100 lat fizyki które nam jest dane niestety nie
- przerabiane w szkołach średnich za bardzo ile rozumiem
- teologicznych w ogóle o ile zaryzykuje w ogóle nie jest przerabiane te kosmologia
- na przykład który zajmuje się odkryciami 100 ostatnich lat fizyki
- no bo jeżeli chcemy robić dobrą fizykę jeżeli chcemy robić dobrą metafizykę czyli bawić się przekształcać pojęcia z
- teologii No to musim mieć dobrą fizykę Jeżeli mamy w głowie wyobrażenia takiej fizyki która dzisiaj
- już jest o wiele bardziej
- wysublimowana a mamy stare wyobrażenia no te stare wyobrażenia przekonują nas
- obiektywności czasu przestrzeni odrębności jakieś materii
- Bytów związków przyczynowo skutkowych ale to współczesna fizyka
- problematyzacja No współczesna metafizyka jako teologiczna refleksja nad objawieniem Bożym tak no powinna
- uwzględniać tak jak to starożytni robili prawda starożytna fizyka generowała
- interpretacje metafizyczne w tamtych czasach my pozostaliśmy FKA jest filozofią przyrody No dokładnie i z tego
- Czego uczymy się o przyrodzie uczymy się o meta przyrodzie traktujemy przyrodę
- jako odblask jako cień tego co ostateczne dobrze uchwyci to co doczesne
- to przez analogi czy symbolicznie w zależności od nurtu No próbujemy chwytać
- czy to pojęciami czy symbolami No ale fizyka się
- zmienia metafizyka chyba też powinna skorzystam skorzystam z okazji zawsze
- korzystam z tej okazji żeby właśnie trochę ponarzekać na system edukacji
- który bardzo mazu traktuje mimo wszystko
- przedmioty właśnie ścisłe i przyrodnicze to znaczy mamy tam dane informacje
- sprzed kilkudziesięciu nawet czasami sprzed ponad 100 lat to nie przedstawiane jako dane historyczne
- tylko jako aktualny stan nauki więc później no pojawiają się na przykład
- polemiki z tezami które Dawno już zostały sfalsyfikować
- No dzieje się tak natomiast wracając do tego o czym ty mówisz tak naprawdę dosłowne
- rozumienie natrafia na jeszcze jedną przeszkodę Moim zdaniem to jest mianowicie przeszkodę w samym języku a
- konkretnie w tłumaczeniu bo co się dzieje kiedy taka osoba właśnie dosłownie
- czytająca że wrócę jeszcze do tego pytania że wiadomo jak jest bo jest tak
- napisane dostaje do ręki inne tłumaczenie prawda Przecież w niektórych fragmentach
- ta interpretacja jakby otwiera zupełnie zupełnie inne pole do
- namysłu rzeczywiście w tym momencie no taka osoba rzeczywiście nie ma wyjścia
- Tylko musi odrzucić jedno tłumaczenie na rzecz drugiego na jakiejś podstawie przy
- czym ta podstawa to wcale nie jest świetna znajomość języka greckiego z jego kontekstualizacja
- ogó greckiego czy hebrajskiego no i no dobra Ale nie
- będziemy dosł powiem że Przepraszam
- za Boże kolokwializm ale no tylko jakby humor mi się uruchamia w takich
- momentach Przypomniało mi się jak mówiłaś taki stary dowcip który zawsze mnie śmieszyło takiego nastolatka bo ja
- lubiłem abstrakcje i jest dowcip dowcipem zdanie
- brzmi tak że idzie idzie leśniczy po lesie pochyla się patrzy Podkowa schyla
- się bierze podkowę do ręki podnosi ją obraca a tam
- koń i teraz w żey taki taki zapis mamy tak taki zapis mamy to to co powiedział
- moż by zapisać powiedzieć No że tak to czytamy możemy sobie to wyobrazić możemy
- Sob to wyobrazić wiele rzeczy wyobrażać tak i
- możemy pozostać na poziomie wyobrażeń No to jest takie dziecięce takie przed 12
- rokiem życia gdzie powiedzmy te pojęcia abstrakcyjne zaczynają być przez dzieci łapane i przetwarzane Tak możemy tak se
- to wyobrazić No i możemy pozostać w takim wyobrażeniu nawet w tym żarcie chodzi o to żeby pozostać w takim wyobrażeniu bo to co absurdalne nas się
- mieszy nie Natomiast jeśli to mielibyśmy teraz pojęciowo obrabiać jak jaką fizykę
- przyłożyć do tej podkowy do tego obracania żeby to miało sens tak no to
- już było pewnie to już zostawiam fizyką nie wiem jaki niech się
- pęcz tutaj Zresztą mieliśmy taki przykład Zresztą zarówno online jak i offline
- kilka wykładów dotyczących języka greckiego i zapisu w języku greckim w którym na
- przykład wszystko jest zapisywane jednym ciągiem przerw bez przecinków a sami
- Wiemy doskonale tutaj nie będę mówić żadnych żartów ale odsyłam do różnych żartów dotyczących tego jak bardzo
- zmienia się znaczenie zdania Po zmianie przecinka w tym Żarty żartami ale dość poważny spór
- między na przykład tradycyjnym chrześcijaństwem a Świadkami Jehowy dotyczący właśnie bóstwa Jezusa Rozbija
- się o przecinki tak napraw pri się rozbija tak dobrze ale tylko jedno zdanie dodam do tego
- że na potwierdzenie no z fizyki współczesnej wiemy że nie da
- się odczytywać rzeczywistości nie ingerując tę rzeczywistość
- prawda heisenberg i tak dalej i tak samo jest w egzegez pisma to nie jest tak że
- ja po prostu czytam i biorę to co to jest powiedzmy starszy model w fizyce
- tak Ale wcześnie Toto czyta ten interpretuje i dałaś tego kilka
- przykładów tak nawet interpunkcja dzielenie wyrazów tłumaczenie rodzaj
- tego tłumaczenia Kto to czyta kiedy to czyta w jakim kontekście jaką ma wiedzę
- teologiczną filan czy wieczór rano czy wieczór tak czy po kawie czy
- przed kawą po prostu uczestniczymy
- uczestniczymy w tej rzeczywistości a więc wpływamy na tę rzeczywistość No
- jeży zmierzyć temperaturę jakieś cieczy termometrem i włożymy termometr
- do tej cieczy No to ten termom chcąc nie chcąc wpłynie na temperaturę tej ciezy No i tak dalej ale to zostawmy
- ja tutaj Chciałam tylko powiedzieć że to nie jest
- także podczas tych wykładów czy podcz
- odbieramy ludziom wiarę albo uczymy ich że nic nie jest pewne i w ogóle wszystko
- zależy od interpretacji bo to nie na tym polegają studia i nie na tym polega na przykład
- to co robicie na wstępie do Nowego Testamentu czy na teologii Nowego
- Testamentu podczas tych zajęć nas studenci dostają narzędzia do
- ręki pozwalają przynajmniej w jakimś stopniu pewne rzeczy zobiektywizować a z
- drugiej strony pozwalają właśnie przyjrzeć się tekstowi
- na przykład biblijnemu po takim wytrąceni z kolei prawda to
- znaczy właśnie podchodzić do niego nie z tym całym bagażem to znaczy się
- całkowicie jego się nie da zdjąć nikomu prawdopodobnie się to nie uda Ale przynajmniej ze świadomością że być może
- to co ja odczytują to wcale nie musi tak być tylko dlatego
- że ja od zawsze czytałem że to tak jest więc ja państwa bardzo zapraszam
- też na zachęcamy dojrzewania teologicznego po prostu tak wiadomo jest to przesłanie musi być
- jak najszerszego gremium no i on jest na takim bardzo podstawowym powiedzielibyśmy No poziomie zwykle No a
- jak już chcemy teologię robić no to trzeba dojrzewać myśleć zastanawiać się
- jak ktoś miał za młodu zbyt mocno
- wtłoczony prostować zru i rozwijać coś pięknego bogatszego
- bardziej subtelnego takiego co brzmi dojrzale
- które wspinamy się na coraz wyższe poziomy Czasami rzeczywiście
- mając to znaczy łamiąc pewne dotychczasowe swoje
- przekonania ale wcale nie po to żeby je koniecznie porzucić tylko bardzo często
- nasi studenci wychodzą dokładnie z tym samym zestawem przekonań z którym przyszli ale oni już je przemyśleli już
- je przepracowali i uznali za swoje to znaczy uważają tak nie d
- kś im tak powiedział albo że od zawsze tak wiedzieli że tak jest tylko dlatego
- że to przemyśleli przepracowali
- przestudiowanie dotyczące tego co mówiłeś o
- zakończeniach Ewangelii Mówi pan o oryginalnych zakończeniach Ewangelii Skąd wiadomo które są nieoryginalne jak
- to machia cae do końca nie wiemy
- do oryginalny manuskryptów tak nie mamy mamy dostęp do odpisu odpisów odpisów
- odpisów Można tak powiedzieć ogólnie więc co robią naukowcy
- no mają różne manuskrypty mają
- różne zapisy w tych manuskryptach No i jest cała taka krytyka tekstu któ zajmuje się nie bę
- szczegół porównywaniem tych manuskryptów które mogą być późniejsze
- które wcześniejsze które są bardziej wiarygodne które są mniej wiarygodne i
- są pewne zasady wyboru to też wszystko jest naukowo ustawiane Oczywiście to
- jest nauka historyczna więc 100% pewności nie mamy nie
- mamy jest to powiedz jakieś ryzyko badawcze w ogóle w naukach historycznych o pewności No
- to nie za bardzo tak to matematyka jak przed chwileczką mówiliśmy w niektórych
- naukach ścisłych też pewności ty pewne rzeczy się zmieniają