TRANSKRYPCJA: "O bujaniu w obłokach. Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość duchowa Cz. 1 | EWST online" Data publikacji: 01.12.2024 Długość: 01:02:02 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:16] Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00 [0:22] rozpoczynamy ewst online jest z nami dzisiaj profesor [0:27] Piotr Lorek który będzie mówił o bujaniu w obłokach przy czym temat nie jest [0:34] wakacyjny i nie jest taki lekki jakby się wydawało jeżeli myślimy o tym samym [0:40] początku naszego dzisiejszego tematu bardziej dotyczy tego co dzieje [0:47] się w ciągu dalszym tytułu Wniebowstąpienie Jezusa a dojrzałość [0:53] duchowa Całość jest bardzo zaskakująca to znaczy cały temat jest bardzo zask [1:01] i myślę że profesor Lorek dzisiaj nas wielokrotnie zaskoczy Od razu powiem że [1:09] temat jest na tyle obszerny że zasługuje na dwa spotkania i drugie spotkanie już [1:16] zaplanowaliśmy na za dwa tygodnie także już państwa zapraszam tych którzy są [1:21] zainteresowani No a teraz Piotrze oddaję ci głos Dziękuję Asiu dzisiaj Szanowni [1:27] państwo Chciałbym spędzić troszkę czasu na temat [1:34] Wniebowstąpienia czy Wniebowzięcia Jezusa No jest to temat który dość [1:40] rzadko jest w kościołach omawiany i mam nadzieję że może te kilka refleksji [1:46] które państwu przedłożę spotkają się z [1:51] zainteresowaniem tak jak Asia wspomniała spróbujemy ten materiał podzielić na [1:57] dwie części będziemy przechodzić przez [2:03] Ewangeli Dzisiaj zrobimy ewangelię Marka Mateusza może Łukasza Zobaczymy jak jak [2:11] tempo będzie wyglądało No a na kolejnym spotkaniu na pewno jeszcze Ewangeli Jana [2:17] i Dzieje Apostolskie spróbujemy do tematu podejść z perspektywy biblistyki i to będzie [2:25] podstawą mojego wykładu takie podejście natomiast ten temat rodzi wiele pytań [2:32] także z natury teologicznej filozoficznej [2:38] kosmologicznej więc może w pytaniach się takie rzeczy pojawią Może ja też zacznę [2:43] sygnalizować pod koniec drugiej części spróbuję Państwu powiedzieć Na czym [2:49] polega relacja którą widzę między wniebowstąpieniem wniebowzięciem a dojrzałością duchową [2:58] ale żeby do tego dość Musimy troszkę zbudować sobie podłoże teoretyczne [3:04] egzegetyczne żeby móc te wątki wszystkie potem zebrać No [3:11] dobrze zanim może jeszcze przejdę do samych Ewangelii no [3:17] to spróbujmy przez chwilę pomyśleć o wniebowstąpieniu czy wniebowzięciu [3:23] Jezusa z perspektywy takiej teologicznej Ale tak w ujęciu kościelnym tak tak jak [3:30] to w kościele jest ujmowane no w kościołach wyznajemy wiarę i [3:36] wyznajemy tę wiarę według przyjętych [3:41] formuł jedna z formuł mówi o tym że Jezus Chrystus usiadł po prawicy [3:49] Boga Jest to też takie stwierdzenie które bezpośrednio pochodzi z k Nowego [3:56] Testamentu No dobrze Co to znaczy że prawicy Boga można zapytać po pierwsze [4:02] pytanie jakie się pojawia No to to poszedł do nieba [4:07] no do nieba Czyli gdzie do góry jeżeli ten język będziemy traktować dosłownie [4:13] to będą pojawiać się tego typu absurdy oczywiście ktoś by mógł se wyobrazić że Pan Jezus siedzi na tronie gdzieś na [4:21] granicy rozszerzającego się wszechświata a więc [4:26] jest Poza światem tam gdzie z naszej perspektywy już nic nie ma bo [4:32] wszechświat się rozszerza no no i to już rodzi absurd powiedzmy dla niektórych [4:40] starożytnych którzy mogli myśleć o jakieś o rzeczywistości jako [4:45] składających się z pięter No to jeszcze można sobie wyobrazić to pójście w górę [4:52] ale nie wszyscy już wtedy podejrzewam interpretowali te t [4:59] dosłownie pójściu do nieba No bo Pójdźmy dalej tym tropem Jezus idzie do nieba [5:07] siada po prawicy ale po prawicy kogo po prawicy powiedzielibyśmy Boga Ojca [5:13] natomiast Bóg Ojciec nigdy nie inkarnować [5:22] nie ma prawicy Jeśli nie ma prawicy no to nie da się koło niego [5:28] usiąść jeśli jest wszech nie lokalny No to co to znaczy siedzieć obok [5:35] w ogóle co to znaczy siedzieć dla osoby która ma ciało [5:42] obok drugiej osoby która jest wszechobecna i ciała nie posiada No i [5:49] tak dalej można te trudności [5:54] mnożyć o tyle to jest waż powied [6:01] mówią że Chrystus jest obecny realnie cieleśnie obecny tutaj kościół [6:07] katolicki ewangelicki wersji luterańskiej tak jest [6:14] realnie obecny także swoim ciałem Wieczerzy Pańskiej tak podczas Wieczerzy [6:19] Pańskiej czy to w formie transsubstancjacji czy konsubstancjacja [6:29] ojca jeśli jest obecny także według ludzkiej [6:35] natury No w kościołach rozproszonych po całym globie pokusę mam dalej ciągnąć tego [6:42] typu rozumowanie ale na ten moment nie wprowadzam tylko po to żeby państwa zachęcić do myślenia teologicznego [6:50] uruchomić troszkę wyobraźnię troszkę może kogoś zaskoczyć troszkę może kogoś [6:56] poruszyć i zostawić to w tym miejscu przejść do tekstów starożytny i to co [7:04] będę chciał zrobić to nie od razu będę chciał państwu jeszcze wyświetlić tekst [7:09] Ewangelii Marka ale na początku będę chciał [7:14] wyświetlić tekst także ze [7:21] Starożytności nie jednak z Nowego Testamentu od [7:28] pewnego nazywa się Tytus [7:33] liwiusz jak tutaj państwo widzicie Tytus lusz żył na przełomie r głównie [7:42] funkcjonował w p wieku przed naszą ero był rzymskim historykiem i napisał [7:50] taką takie wielkie dzieło Mia pad 100 [7:56] ksiąg dobrze pamiętam w pierwszej księdze autor jako [8:02] rzymski historyk No opowiada o romulusie pewnie pamiętamy ze szkoły [8:08] średniej bądź z mitologii greckiej albo po prostu pamiętamy [8:14] Romulusa jako mitycznego założyciela miasta Rzymu tak to jest [8:22] umownie wiek przed nasz erą i ta postać jest opisywana przez Tytusa [8:30] Liwiusza w pierwszej księdze i tutaj wyświetlam państwu urywki [8:37] z z dwóch rozdziałów przeczytajmy To w jaki [8:43] sposób autor opisuje historię Romulusa takie są mniej więcej dzieje [8:51] panowania Romulusa w czasie wojny i pokoju wszystko w nich [8:59] odpowiadało utrzymującej się wierze w jego boskie pochodzenie to za bardzo nie interesuje [9:08] dzisiaj i ubóstwienie po [9:14] śmierci i przechodzimy do rozdziału 16 po dokonaniu tych czynów o [9:20] których Tytus wcześniej informował godnych [9:28] nieśmiertelności koziego stawu odbywa raz na polu koło [9:33] koziego stawu zgromadzenie w celu przeglądu wojska widzimy że Romulus jest [9:38] powiązany z wojskiem wojsko które [9:44] stacjonowało Jerozolimie za czasów Jezusa No [9:52] jest przynajmniej w części [9:58] świadoma i wyznaje Romulusa jako [10:04] swojego powiedzmy Boga ubóstwia [10:09] postać i teraz czytamy wytłuszczony tekst najistotniejszy z tego [10:15] fragmentu nagle zerwała się burza ze strasznym łoskotem i grzmotami i tak [10:23] gęstą ła kró że [10:32] znany o tyle że przypomina pewne urywki z Nowego Testamentu [10:39] tak przesłonięcie chmurami Jezusa i orie czytamy dalej że zniknął z [10:47] oczu zgromadzonych to zniknięcie też jest nam znane z Dziejów Apostolskich i [10:58] więce burzy zabłysło znowu pogodne i spokojne niebo Wojownicy rzymscy ocknął [11:05] się z pierwszego przerażenia spostrzegli że krzesło Królewskie jest puste tutaj [11:13] Myślę że mogą nasze myśli iść w kierunku pustego grobu czy tego pustego nieba na [11:20] którym już Jezusa nie widać uwierzyli wprawdzie patrycjusz stojącym najbliżej [11:27] krzesła że burza wała go do nieba mimo to stali jakiś czas w smutnym [11:34] milczeniu jakby lękiem przejęci z powodu osierocenia pamiętamy też z Dziejów [11:40] Apostolskich taki fragment co tak patrzycie co tak stoicie [11:45] wpatrzeni w niebo tak tego typu stwierdzenia po chwili najpierw kilku [11:51] następnie wszyscy uczcili uroczyście Romulusa jako Boga i syna Boga króla [11:58] ojca miasta Rzymu i poczęli błagać o łaskę tak jest wyznawany jako Bóg i [12:06] proszony jest o łaskę by by zawsze życzliwie raczył opiekować się swym [12:14] potomstwem tyle od tego rzymskiego historyka Myślę że tutaj pojawia się [12:22] kolejne pytanie no takie z religii porównawczej [12:28] tak mianowicie jak się ma ten opis [12:35] [Muzyka] przed sprzed czasów Wniebowstąpienia czy [12:40] Wniebowzięcia Jezusa do tego właśnie [12:45] wydarzenia kultura i religia która otoczyła Izrael przejęła je ziemię [12:54] i te ziemie były pod jurysdykcją właśnie Rzymian między innymi takie historie [13:01] znała I wyznawała między innymi Żołnierze [13:06] rzymscy jak to połączyć z jezusowym wniebowstąpieniem jak do tego podejść No [13:12] tu znowu po raz drugi mam na celu uruchomienie państwa [13:19] wyobraźni myślenia No i zastanawiania się jak sobie z taką informacją poradzić [13:27] jak ją przetrawić w swoim światopoglądzie [13:33] pomieści No dobrze a teraz jak już obiecałem to przechodzę do do Nowego [13:40] Testamentu zaczynamy od Ewangelii Marka która jest traktowana jako [13:47] pierwsza Ewangelii mamy Mateusza Marka Łukasza A my będziemy najpierw Marka [13:52] potem Mateusza tok skus US rozwijał Marka to jest jedno z [14:01] takich założeń w obecnej biblic [14:07] biblisty przepraszam No dobrze Jesteśmy w [14:12] ostatnim rozdziale tej ewangelii w 16 rozdziale Ewangelii [14:19] Marka i czytamy najpierw em wersetów [14:24] najprawdopodobniej te osiem wersetów Wieńczy całą ewangelię [14:29] choćby w naszych tłumaczeniach Biblii posiadamy jeszcze Kolejne wersety które też dzisiaj przeczytamy ale to zaznaczam [14:36] że najprawdopodobniej według krytyki tekstu tak to wygląda według badań nad dostępnymi [14:43] manuskrypt te os wersetów wieńczą ewangelię Marka i czytamy ten fragment [14:52] ten fragment będziemy analizować pod kątem trzech takich podstawowych py k [15:00] na główkuj kiedy gdzie i przy kim mianowicie Kiedy Jezus został wzięty do [15:06] nieba zwykłe proste pytania zadajemy gdzie został wzięty do nieba w jakim [15:13] miejscu globu i przy kim się to działo te trzy pytania będą nam towarzyszyć [15:19] przez wszystkie cztery Ewangelie i Dzieje Apostolskie i w oparciu o te [15:25] odpowiedzi na te TR pytania spróbujemy [15:30] zdobyte informacje i wyciągnąć z nich wnioski werset pi a gdy minął Sabat [15:38] Maria Magdalena i Maria Jakubowa i Salome nakupy wonności aby pójść i [15:45] namaścić go i bardzo rano skoro wzeszło słońce [15:51] pierwszego dnia tygodnia przyszły do [15:57] grobu nie będziemy czytać kolejnych wersetów przeskoczymy za chwilę do [16:03] siódmego ale Zwróćmy uwagę Jesteśmy przy [16:10] grobie i jest pierwszy dzień tygodnia czyli po naszemu prosto rzecz ujmując [16:15] jest to niedziela pierwszy dzień po sabacie i gdy kobiety są u grobu [16:21] spotykają pewnego młodzieńca w Ewangelii Marka uważni czytel [16:29] Ewangelii Marka pewno pamiętają że był pewien nagi młodzieniec który ucieka z [16:36] ogrodu gean być może to jest ten sam i można by próbować zinterpretować [16:43] tego młodzieńca w kontekście emane i obecności tutaj teraz ale Zostawiamy to [16:49] nie jest tematem naszej naszego dzisiejszego wykładu ten [16:54] młodzieniec który przemawia do trzech kobiet [17:01] ale Idźcie i powiedzcie uczniom jego i Piotrowi że was poprzedza do Galilei tam [17:08] go ujrzycie jak wam powiedzia młodzieniec informuje kobiety [17:15] że Jezus nie jest obecny tutaj że zmartwychwstał stąd grób jest pusty i [17:22] ten Jezus poprzedza swoich uczniów do Galilei [17:30] i młodzieniec prosi kobiety aby przekazały tę informację czy to tu się [17:35] dowiadujemy że przyszłe spotkanie Jezusa z uczniami będzie miało miejsce w [17:44] Galilei Galilea jest na północy na północy od [17:51] Jerozolimy a wiad 100 km [17:57] a wydarzy się w niedzielę to spotkanie Ponieważ uczniowie po prostu nie zdążyli [18:02] się przedostać do Galilei więc w niedzielę młodzieniec informuje o spotkaniu w [18:10] Galilei natomiast samo spotkanie nie ma nie wydarzy się niedzielę no bo to jest [18:17] fizycznie niemożliwe w starożytności a wyszedłszy Uciekł od [18:24] grobu to jest o kobietach ogarnął je bowiem lęk Zumi i nic nikomu nie mówiły [18:30] bo się bał Tak się kończy ta Ewangelia jeżeli weźmiemy pod uwagę [18:36] powiedzmy oryginalne zakończenie tej Ewangelii No to mamy śmierć Jezusa mamy [18:43] jego zmartwychwstanie pustych grób kobiety u grobu młodzieńca znowu kobiety które uciekają [18:51] od grobu zdumione No gdzie to mamy [18:59] Czy w nieb wstąpienie Jezusa nie ma tej [19:05] Ewangelii przy oryginalnym zakończeniu czegoś [19:11] takiego nie zauważamy jest ciekawa rzecz zobaczymy [19:17] że to nie tylko w tej Ewangelii tak się rzeczy mają obiecałem także przywołać [19:25] klasycz kości zakończenie Ewangelii Marka szersze [19:31] czyli wersety od 9 aż do do [19:39] końca aż do 20 wersetu i też Miejmy na uwadze te trzy [19:45] pytania które nam towarzyszą Kiedy Jezus poszedł do nieba gdzie i przy kim [19:51] Zobaczmy co się dzieje w tym dodatku do końcówki Ewangelii Marka czytamy tak i [19:57] postaw Zych wczesnym rankiem w pierwszy dzień tygodnia [20:04] jesteśmy w kontekście niedzieli ukazał się najpierw Marii Magdalenie z której [20:09] wypędził siem demonów ona poszła i oznajmiła to tym którzy z nim przebywali [20:15] a którzy się smucz USA który jest Zmartwychwstały i który się [20:22] ukazuje Lecz oni gdy usłyszeli że żyje i że się ukazał [20:28] No też bardzo ciekawy wątek Ale to nie na dzisiaj potem czytamy dalej werset 12 [20:35] potem tak dosłownie Można by powiedzieć po tych rzeczach ukazał się w innej postaci dwom [20:42] z nich gdy s lids t historię znamy wersji rozszerzonej z Ewangelii [20:51] Łukasza o takich dwóch idących do [20:57] też ale i tym Nie uwierzyli teraz [21:02] tak dodajemy tutaj informacj o tej miejscowości em skorzystamy z Ewangelii [21:08] Łukasza ale wygląda na to że ta Maria Magdalena idzie do uczniów jeszcze w [21:14] niedzielę informuje ich potem mamy dwóch [21:19] którzy idą do wsi my wiemy z Ewangelii [21:27] Łukasza Najprawdopodobniej był kilkanaście kilometrów [21:33] od Jerozolimy więc oni tego samego wieczora mogli spokojnie wrócić na [21:39] nogach do Jerozolimy spotkać się z uczniami także Wygląda na to że wciąż [21:45] jesteśmy w kontekście niedzieli te rzeczy [21:57] bardziej próbować dodatek [22:03] Doka przywołuje nam to co jest Ewangelii Łukasza na [22:10] koniec hos czyli na koniec później ukazał się 11 uczniom gdy siedzieli u stołu i ganił [22:17] ich niewiarę zatwardziałość serca że nie uwierzyli tym którzy [22:26] Zych wzz [22:33] widzieli a gdy to pan Jezus do nich powiedział [22:39] troszkę ucinamy ten tekst ale wygląda na to że jesteśmy wciąż w [22:44] Jerozolimie w niedzielę pewnie wieczorem A gdy to pan Jezus do nich [22:51] powiedział został wzięty w górę do nieba i usiadł po prawicy [22:56] Boga Powierza sowo znakami które [23:03] towarzyszy zważy kilka tutaj rzeczy że oryginalne zakończenie Ewangelii Marka [23:09] mówi o spotkaniu Jezusa z uczniami w Galilei tutaj gdy czytamy w tym [23:16] dodatku to raczej chodzi o [23:26] Jerozolimę że spotka z nimi w Galilei to nie mówi że pójdzie do nieba w Galilei [23:32] tylko że się z nimi spotka tak jak się spotyka tutaj różnymi osobami w [23:37] niedzielę po trzecie zauważmy że jest [23:42] powiedziane że Pan Jezus został wzięty w górę do nieba tutaj jest strona bierna użyta w [23:49] czasowniku a więc nie w niebo wstąpił co często utożsamiane jest z [23:56] jego boską osobą ale jest wzięty w górę do nieba Co [24:03] wskazuje na jego ludzką naturę i usiadł po prawicę Boga No to [24:09] już zostawmy ten ten fragment No dobrze czyli kiedy gdzie i [24:16] przy kim według oryginalnej Ewangelii zakończenia Marka w ogóle nie ma w niebo [24:22] wstąpienia tylko są po zmartwychwstaniu zapowiedziane [24:29] spotkanie dosłownie w Galilei z uczniami i ma miejsce spotkanie z kobietami u [24:34] grobu w dodatku do Ewangelii Marka wydaje się że Jezus w niebo wzięty [24:43] został w niedzielę pewnie pod koniec tego [24:50] dnia 14 wersecie Czytamy że siedzieli u stołu może może to było właśnie w [24:56] budynku gdzie No w Jerozolimie być może [25:02] budynku Kiedy w niedzielę przy kim przy przy uczniach także no mamy oryginalne [25:09] zakończenie Ewangelii Marka i mamy ten dodatek ten dodatek trochę w pewnym [25:14] sensie nie pasuje No nic o Galilei nie ma No wypadałoby jeśli oryginalne zakończenie mówi spotkaniu w Galilei no [25:23] to ono się pojawi a jakby się miało nie pojawić pojawią się inne [25:30] spotkania No to troszkę to jest tak jakby nienaturalnie Ale zostawmy to my [25:35] się zajmujemy w nieb wstąpieniem Czy w niebo wzięciem To tyle jeśli chodzi o [25:41] ewangelię Marka teraz spróbujmy przejść do tekstu z Ewangelii [25:48] Mateusza i myślę że t ewangelię jeszcze zrobimy Ewangelia [25:54] Mateus znowu jesteśmy w ostatnim rozdziale tej [25:59] i znowu zadajemy te same pytania Kiedy gdzie i przy kim jeśli mówimy o nieb [26:05] wzięciu w nieb wstąpieniu To kiedy gdzie i Przyk pierwszy werset ostatniego [26:12] rozdziału te Ewangelii a po sabacie o świcie pierwszego dnia tygodnia przyszła [26:17] Maria Magdalena i druga Maria aby obejrzeć grup tu jest wiele różnic w porównaniu do Ewangelii [26:24] Marka w tym tekście z Mateusza 28 nie będziemy ich [26:29] wszystkich analizować ale zauważmy kilka rzeczy w tym wersecie widzimy No jest [26:34] inna liczba tych kobiet to dla nas jest mniej istotne w tym przypadku innym już [26:40] będzie istotniejsze One idą obejrzeć grup to [26:46] Dane jest bardzo istotne Dlaczego powiedzmy sobie już troszeczkę o tym ponieważ w tej Ewangelii grup [26:56] jest pilnowany przez żołnierzy rzymskich o których mówiliśmy we [27:02] wstępie mówiliśmy też o tym że tego nie mówiliśmy Ale na innych [27:08] wykładach już kiedyś nieraz o tym przecież mówiłem że ten grup jest pilnowany przez żołnierzy rzymskich to [27:14] jest tylko w Ewangelii Mateusza że ten grób jest zamknięty [27:20] kamieniem i ten grup jest przypieczętowany czyli nie może być otwarty więc Kobi [27:28] nie mogą wejść do tego grobu ponieważ ten grób jest pilnowany przez żołnierzy rzymskich którzy oczywiście nie odiez [27:34] dla tych kobiet tego grobu aby mogły tam wejść i zobaczyć dlaczego to jest [27:40] istotne to to za chwilkę ewangelii ewangelii Marka [27:47] mieliśmy młodzieńca Mateusza mamy anioła Pańskiego który tak oo [27:55] informuje kobiety a idąc śpiesznie powiedzcie uczniom jego że zmartwychwstał i oto poprzedza was do [28:05] Galilei spotkanie w Galilei czy zmartwychwstałego Jezusa nie jest [28:10] problemem pojawić się w Galilei od tak no ale dla uczniów już jest No nie może mieć miejsce w niedzielę to jest bardzo [28:17] podobnie jak w Ewangelii Marka tam go ujrzycie oto powiedziałem wam i odeszły prędko od [28:25] grobu te kiety tym razem nie zdumieniem radością [28:31] Dlaczego radością bo ten grób jest pilnowany przez żołnierzy rzymskich [28:37] jest zapieczętowany Jest tam kamień jeżeli na Anioł Pański [28:43] otwiera ten grób Wygląda na to że na oczach tych kobiet i one widzą że grób jest pusty to one mają pewność że Jezus [28:51] zmartwychwstał takiej pewności kobiety nie mają w Ewangelii Marka [28:56] ponieważ Ewangelii nie ma żołnierzy rzymskich nie ma pieczętowania grobu A gdy kobiety przychodzą Marka do grobu No [29:03] to grób już jest pusty A więc jest podejrzenie o wykradzenie przynajmniej jedny ze scenariuszy innych to jest [29:10] wykradzenie ciała Jezusa co jest ciekawe Ewangelii [29:16] Mateusza że jak ten grób był dobrze pilnowany i okazał się pusty No to z [29:21] samego faktu pustego grobu już można wnioskować o tym że Jezus zmartwych [29:28] przynajmniej w takiej podstawowej logice i werset d a oto Jezus zastąpił im drogę [29:35] i rzekł Zobaczcie to nie są kobiety które są przestraszone i uciekają NIK nic nie mówią bo się boją tylko ten [29:41] zmartwychwstały o którego zmartwychwstaniu są pewne i wracają z radością staje przed nimi i mówi do nich [29:49] bądźcie pozdrowione a one zaś podeszły objęły go za nogi i złożyły Pokłon Dla nas to jest [29:56] istotne bardzo bo to zobaczymy [30:01] będzie rezonować sobie w relacji do Ewangeli Jana bo tutaj kobiety już w [30:08] Dniu Zmartwychwstania mogą [30:13] dotknąć zmartwychwstałego Chrystusa natomiast wyprzedzę ale to osoby któ są [30:21] tego wykładu znają bardzo dobrze Ewangeli Ewangelii Jana jest o Mari która w ogrodzie [30:28] która nie może go dotknąć Jezus mówi Nie dotykaj mnie bo jeszcze nie wstąpiłem do ojca tam jest ten wątek [30:34] w niebo pójścia i tam Maria Magdalena nie może dotknąć Jezusa tutaj może [30:40] dotknąć wraz z innymi osobami chodzi o drugą Marię przynajmniej [30:47] bo Ale zostawmy co jest istotne że Jezus jest do dotknięcia w Ewangelii Mateusza [30:55] już w niedzielę dlaczego to jest istotne no bo jak to się ma do w nieb [31:02] wstąpienia Gdyby wziąć na chwilę logikę Ewangelii Jana powiedzieć że wolno [31:08] Jezusa dotknąć wtedy jak on najpierw wejdzie do nieba No to w którym momencie [31:18] Jezus idzie do nieba po zmartwychwstanie Ewangelii Mateusza no musi [31:24] przed przed tym spotkaniem ZM kobietami tutaj a więc już w niedzielę ale czy w [31:31] ogóle Ewangelii Mateusza jest wniebowstąpienie jest Wniebowzięcie No [31:36] to za chwilkę się przekonamy wtedy rzekł do nich Jezus nie [31:43] Bójcie się Idźcie i Zajmijcie braciom moim aby poszli do Galilei a tam mnie [31:49] ujrzą powiedziane że tam go ujrzą a nie że tam w niebo wstąpi on zmartwychwstał [31:58] który się ukazuje No to dobrze Przewiń kawałek dalej tekst z Ewangelii Mateusza [32:04] Jesteśmy już przy ostatnich wersetach tego ostatniego rozdziału tej [32:11] księgi i czytamy tak a 11 uczniów poszło do Galilei No w Ewangelii Marka tej [32:16] oryginalnej części nie ma tego spotkania Jezusa z uczniami w Galilei obiecanego [32:22] ską jest tylko jakieś spotkanie w Jerozolimie ale to już [32:28] wiem a więc jesteśmy teraz w Galilei tutaj [32:43] wynotowane [32:53] wschód od Nazaret się dostać te 140 km No to musi [32:59] być przynajmniej no kilka dni po tym jak anioł pański poinformował kobiety że [33:07] Jezus poprzedza uczniów do Galilei Czyli już nie mamy niedzieli jesteśmy w kolejnych dniach po niedzieli [33:14] precyzyjnie nie możemy tego określić i gdy go ujrzeli werset 17 oddali mu [33:19] Pokłon lecz niektórzy powątpiewanie ciała to nie jest istotne [33:26] widać No bo w tej [Muzyka] [33:31] Ewangelii pewne że Jezus martwych wstał chociaż Jak widzimy i tak niektórzy [33:38] powątpiewa a Jezus przystąpi wszy rzekł do nich te słowa Dana mi jest wszelka moc na niebie i na ziemi Idźcie tedy [33:45] czyńcie uczniami wszystkie narody chrzczą je w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego ucząc je przestrzegać [33:51] wszystkiego co wam przykazał A oto ja jestem z wami wszystkie aż świata i tak [33:57] się kończy ta Ewangelia No dobrze to gdzie tu mamy w niebo wstąpienie gdzie tu mamy w niebo [34:04] wzięcie No nie ma znowu wyartykułowane jakiegoś odrębnego [34:10] wydarzenia które można by w ten sposób określić Zobaczmy [34:16] co mówi Jezus w tej Ewangelii Dana mi jest wszelka moc Czy Jezus już ma tę [34:24] moc jaką moc domyśle moc ducha świętego widzimy [34:30] Ewangelii Łukasza Jana ten wątek Ducha Świętego to jest to określane jako moc i [34:36] potem jest wymieniany duch święty w kolejnym wersecie ale [34:41] już już Czy Jezus jest dotykany przez kobiety w [34:47] niedzielę Może po tym w niebo wstąpił albo zł niebo wzięty nie wiemy gdyby [34:53] używać logiki Ewangeli Jana to powied wstąpił przed tym możliwym dotykiem jego [35:02] stóp przez kobiety więc tu już jest jako ten objawia się w przypadku 11 uczniów [35:09] jako ten który już był w niebie ale to nie jest konieczne bo może Marek i Mateusz teraz w tym przypadku No nie [35:16] uznaje jakiegoś odrębnego wydarzenia w życiu Jezusa które znamy jako [35:22] Wniebowzięcie Czy w nieb wstąpienie bo Jezus już ma tę moc pamiętacie Szanowni państwo że Ewangelia Mateusza [35:29] na początku ma tego małego Jezusa do którego przychodzą mędrcy [35:36] magowie jak ich teraz nazwiemy to nie jest istotne i oni przynoszą dary i kłaniają [35:43] się już na początku Ewangelii Jezus jest ten tym który ma moc który włada i tak [35:50] samo jest na końcu tej Ewangelii Wygląda na to że on tej mocy nigdy nie stracił [35:57] nie potrzebował dodatkowej mocy po [36:03] zmartwychwstaniu i co ciekawe mówi swoim uczniom Idźcie i [36:10] czyńcie a nie poczekajcie w Jerozolimie jeszcze kilka dni aż otrzymacie moc [36:16] wysokości jak to jest Ewangelii Łukasza którą omówimy na kolejnym spotkaniu d [36:22] już nie zdążymy co tu się dzieje już Jezus ma tę moc i cały czas ją miał [36:31] i teraz już uczniowie mogą korzystając z tej [36:38] mocy czynić to co znamy jako wypełnienie słów Wielkiego posłannictwa tak 19 i 20 [36:47] werset i on już jest z nimi i jak długo będzie z nimi na chwilę a potem pójdzie [36:53] do nieba nie on z nimi jest po wszystkie dni aż do skończenia świata czy tak [37:00] jakby po zmartwychwstaniu nie było nic innego żadnego nowego specjalnego [37:06] wydarzenia w życiu Jezusa tylko zmartwychwstanie Wieńczy tę ewangelię A [37:12] po tym zmartwychwstaniu mamy historię objawień się [37:17] Zmartwychwstałego który już ma moc ma tę moc od samego początku może być dotykany od samego początku i te kilka dni [37:24] później w Galilei nic nie zmienia Nie jest powiedziane że [37:30] jak te słowa wypowiedział z 19 i 20 wersetu to potem poszedł do nieba i usiadł po prawicy Boga w tej Ewangelii [37:36] nie ma czegoś takiego co też jest dla nas [37:41] zastanawiające No dobrze Szanowni państwo Podsumowując omówiliśmy [37:48] pewien problem teolog związany z siedzeniem po prawicy Boga co powino [37:55] nul dosłowność języka i przestrzec przed taką dosłowności wspomnieliśmy także o [38:02] tym że idea koncepcja w niebo wzięcia [38:07] Wniebowstąpienia jest znana nie tylko w chrześcijaństwie ale jest znana także w starożytnej myśli wspominana w [38:15] kontekście No założyciela mitycznego caego Cesarstwa Rzymskiego ta idea jest [38:20] obecna także w kontekście założyciela chrześcijaństwa Jezusa i to wymaga [38:26] jakieś teologicznej czy filozoficznej czy apologetyczne reakcji A jeśli chodzi o [38:33] biblisty to Ewangelia Marka i Mateusza który dzisiaj analizowaliśmy [38:40] nie informują nas o wniebowzięciu czy wniebowstąpieniu tylko dodatek do [38:46] Ewangelii Marka to robi ale jest to nie powiązane w ogóle z galą tylko [38:53] Jerozolimą jeżeli przyjmiemy nie ma problemu to porównamy potem jeżeli ktoś przyjmuje dłuższe zakończenie Ewangelii [38:59] Marka dla mnie to żaden problem nie jest to potem będziemy to zestawiać z Ewangelią Łukasza i ewangelią Jana na [39:05] ten moment Można pokusić o stwierdzenie że dla oryginalnego powiedzmy Marka i [39:13] pełnego Mateusza nie jest potrzebne [39:19] teologicznie nic takiego jak pójście do nieba [39:24] zmartwychwstanie jest rzeczywistość boską rzeczywistość i to [39:31] nie jest tak że zmartwychwstanie już spekuluje teologicznie tak mając intencje [39:38] zainteresowania państwa to nie jest tak że zmartwychwstanie jest jakby powrotem Jezusa na ziemię bo ma nowe ciało To nie [39:44] jest przywrócenie go do życia jak Jezus przywrócił do życia Łazarza na przykład [39:49] i Łazarz miał takie ciało któ po którym którym znow potem musiał umrzeć tylko ma [39:55] ciało nowa rzeczywistość może być nazwana po prostu niebem tak to jest taka forma [40:04] egzystencji ciele przemieniony ciele nowym ciele które przekracza to co [40:13] ziemskie przekracza śmierć i powrót do życia [40:19] Jezusa i pusty grób to Powrót na ZEM i potem jeszcze raz póść [40:25] nie wtedy kończy swoją podróż nie zmartwychwstanie być może dla tych dwóch [40:32] ewangelistów jest zwieńczeniem wszystkiego co Jezus może doświadczyć w [40:38] niebo pójście nie jest żadnym nowym etapem w jego historii ziemskiej To [40:46] właśnie zmartwychwstanie Wieńczy tę tę historię dobrze to tutaj zatrzymajmy się [40:53] i zapraszam państwa na drugą część a teraz pozostaję do dyspozycji jeśli są [40:59] jakieś komentarze czy pytania mieliśmy niedawno naszą [41:07] absolwentkę Agnieszkę z pracą Zresztą pod twoim pod [41:13] twoją [Muzyka] opieką zahaczając między innymi o fizykę [41:19] kwantową różne inne rzeczy praca dotyczyła zmartwychwstania Jezusa czu [41:28] tak zastanawiam się właśnie nad tym że mówiłeś bardzo dużo na temat tego [41:35] nowego ciała Jezusa że tutaj Pewnie właśnie [41:42] różnego rodzaju równania fizyczne miałyby swoje zastosowania żeby wyjaśnić czym się różniło to stare ciało [41:50] od nowego zważywszy na to że to now ciało [41:56] to było to ciało które nie podlega rozkładowi śmierci No to Jezus przechodził przez [42:03] zamknięte drzwi ale jadł na przykład prawda Także [42:10] no to jest bardzo trudny problem w teologii w ogóle w teologii w ogóle Jednym z [42:16] podstawowych problemów jest relacja między [42:22] transcendencję tym co jest nam dane w naszym ludzkim świadczen i Jeżeli Bóg [42:28] jest zupełnie inny to jest transcendentny znaczy jest zupełnie inny A my jesteśmy tutaj w tej naszej [42:34] immanencji jest transcendentny No to jest zupełnie inny więc w inkarnacji już [42:41] Pojawia się ten problem z jednej strony to co transcendentne uczestniczy w tym co iman [42:48] A z drugiej strony to co transcendentne z natury rzeczy No nie może uczestniczyć w tym co immanentne bo musi pozostać tym [42:54] co transcendentne prawda No i podobny problem jest w kontekście [42:59] Zmartwychwstania o którym Tutaj mówimy w tym momencie no bo to nowe ciało żeby [43:08] ono mogło przekraczać śmierć to musi być transcendentne wobec tej śmierci No bo [43:13] inaczej podlega immanencji i podlega rozkładowi No ale z drugiej strony to [43:18] musi być to samo ciało bo my nie chcemy nowego Jezusa zmartwychwstanie nie jest nową [43:25] inkarnacji jest kontynuacją inkarnacji tej pierwszej tak jedynej więc [43:32] inkarnacja zakłada ciągłość a nowe ciało zakłada No tej brak [43:38] ciągłości więc znowu zmartwychwstanie znowu staje się takim taką zagadką byśmy [43:43] powiedzieli a dalekowschodni powiedzieliby koem A my tu powiedzielibyśmy w [43:50] kościołach tajemnicą tak mamy i ciągłość no bo ten sam Jezus zmartwychwstał co [43:55] umar ciągło bo ten który zmartwychwstał nie podlega [44:01] temu ciału i tej doczesności A więc jak określić ciągłość i nieciągłość [44:07] wspomniana pani doktor schlichtinger No żeby to [44:14] zestawić ten transcendencję im manc stosuje teorię [44:20] kategorii z matematyki bardzo cią teorię taką abstrakcyjną może korelować te [44:28] elementy i pozwalać to formalized już ten język taki dla nas jest symbolicznym [44:35] powiedzmy metaforycznym i tak dalej można go [44:42] formalizm Ja osobiście nie wiem jak pani doktor [44:47] Stinger ale myślę że rozum podobnie powiedział ale nie chcę za nią mówić [44:54] rozumiem zapis ale ten zapis nam tego nie tłumaczy formal to [45:02] obera takie kategorie które pozwalają się przekształcać formalnie [45:08] natomiast paradoks ciągłości nieciągłości transcendencji immanencji jak był tak jest tak będzie tak myślę [45:18] że między innymi próba nie zawsze udana [45:23] wejścia właśnie w takie rozważania i dochodzenia do jakichś [45:29] wniosków skłania ludzi do tego żeby albo odstrasza w jakiś sposób od [45:35] chęci takiego bardziej skomplikowanego procesu dokonywania bardziej skomplikowanego procesu myślowego i [45:43] powrotu do tego literalnego wręcz odczytywania dlatego rozumiem Na [45:49] przykład takie pytanie pytanie komentarz który został nadesłany do nas [45:54] dosłowna zy trzeba dzielić włosa na czwor wiadomo [46:00] jak jest taki komentarz Dostaliśmy [46:05] tak jeżeli czytamy to też zależy od sposobu czytania tak bo wyobrażam sobie że [46:13] jeżeli ktoś czyta tekst tak jak on się Jawi No ten ten tekst jest napisany [46:22] słowami zj nawet Przecież nieraz coś znika w niebie [46:29] tak coś można powiedzieć coś jest nieruchome potem jest żywe Czyli wszystko co w tym [46:35] tekście jest wykorzystuje słowa i wyobrażenia z [46:41] naszej rzeczywistości więc jeżeli Pozostaniemy na poziomie wyobrażeń tak no to każdy z nas sobie może wyobrazić [46:48] Jezusa który siedzi koło prawicy pewnie tak se w podstawówce czy na szkółkach [46:53] czy jeszcze gdzieś tam wcześniej wyobrażaliśmy dorośli malarze sobie tak też do dzisiaj [46:59] sobie tak ludzie wyobrażają i to jest okej powiedzmy w taki Powiedziałbym [47:04] prostej pobożności wyobrażeniowe takiej której [47:10] nie ma pojęć jeszcze tak tak to może być Natomiast jeżeli ktokolwiek chciałby [47:16] zacząć poddać refleksji to co czyta już nie w wyobrażeniach tylko przejść do pojęć do do pewnej analizy pojęciowej No [47:23] to chcąc nie chcąc to będzie stawiał pytania które może też Ja dzisiaj [47:30] postawiłem no i wtedy pojawiają się problemy z uchwyceni tego [47:37] co czytamy i te problemy widać że nie są do rozwiązania [47:42] na poziomie dosłownym bo dochodzimy do absurdu [47:47] tak no bo dosłownym powiedz jeżeli to jest ten sam Jezus no to on [47:53] podlega rozkładowi tak A jak nie jest ten sam no to wtedy może nie [47:59] podlegać No i tak dalej Jeśli jest w niebie To czy może być na ziemi jak się [48:04] ma niebo przestrzennie do ziemi No to są metafory przestrzenne oczywiście To niebo i [48:10] ziemia należy to relatywizować przestrzeń No ostatnie 100 lat fizyki które nam jest dane niestety nie [48:20] przerabiane w szkołach średnich za bardzo ile rozumiem [48:26] teologicznych w ogóle o ile zaryzykuje w ogóle nie jest przerabiane te kosmologia [48:33] na przykład który zajmuje się odkryciami 100 ostatnich lat fizyki [48:39] no bo jeżeli chcemy robić dobrą fizykę jeżeli chcemy robić dobrą metafizykę czyli bawić się przekształcać pojęcia z [48:47] teologii No to musim mieć dobrą fizykę Jeżeli mamy w głowie wyobrażenia takiej fizyki która dzisiaj [48:54] już jest o wiele bardziej [49:00] wysublimowana a mamy stare wyobrażenia no te stare wyobrażenia przekonują nas [49:06] obiektywności czasu przestrzeni odrębności jakieś materii [49:15] Bytów związków przyczynowo skutkowych ale to współczesna fizyka [49:24] problematyzacja No współczesna metafizyka jako teologiczna refleksja nad objawieniem Bożym tak no powinna [49:32] uwzględniać tak jak to starożytni robili prawda starożytna fizyka generowała [49:38] interpretacje metafizyczne w tamtych czasach my pozostaliśmy FKA jest filozofią przyrody No dokładnie i z tego [49:45] Czego uczymy się o przyrodzie uczymy się o meta przyrodzie traktujemy przyrodę [49:51] jako odblask jako cień tego co ostateczne dobrze uchwyci to co doczesne [49:58] to przez analogi czy symbolicznie w zależności od nurtu No próbujemy chwytać [50:04] czy to pojęciami czy symbolami No ale fizyka się [50:10] zmienia metafizyka chyba też powinna skorzystam skorzystam z okazji zawsze [50:17] korzystam z tej okazji żeby właśnie trochę ponarzekać na system edukacji [50:22] który bardzo mazu traktuje mimo wszystko [50:28] przedmioty właśnie ścisłe i przyrodnicze to znaczy mamy tam dane informacje [50:35] sprzed kilkudziesięciu nawet czasami sprzed ponad 100 lat to nie przedstawiane jako dane historyczne [50:42] tylko jako aktualny stan nauki więc później no pojawiają się na przykład [50:47] polemiki z tezami które Dawno już zostały sfalsyfikować [50:55] No dzieje się tak natomiast wracając do tego o czym ty mówisz tak naprawdę dosłowne [51:02] rozumienie natrafia na jeszcze jedną przeszkodę Moim zdaniem to jest mianowicie przeszkodę w samym języku a [51:09] konkretnie w tłumaczeniu bo co się dzieje kiedy taka osoba właśnie dosłownie [51:15] czytająca że wrócę jeszcze do tego pytania że wiadomo jak jest bo jest tak [51:22] napisane dostaje do ręki inne tłumaczenie prawda Przecież w niektórych fragmentach [51:29] ta interpretacja jakby otwiera zupełnie zupełnie inne pole do [51:37] namysłu rzeczywiście w tym momencie no taka osoba rzeczywiście nie ma wyjścia [51:43] Tylko musi odrzucić jedno tłumaczenie na rzecz drugiego na jakiejś podstawie przy [51:48] czym ta podstawa to wcale nie jest świetna znajomość języka greckiego z jego kontekstualizacja [51:55] ogó greckiego czy hebrajskiego no i no dobra Ale nie [52:01] będziemy dosł powiem że Przepraszam [52:07] za Boże kolokwializm ale no tylko jakby humor mi się uruchamia w takich [52:12] momentach Przypomniało mi się jak mówiłaś taki stary dowcip który zawsze mnie śmieszyło takiego nastolatka bo ja [52:19] lubiłem abstrakcje i jest dowcip dowcipem zdanie [52:26] brzmi tak że idzie idzie leśniczy po lesie pochyla się patrzy Podkowa schyla [52:34] się bierze podkowę do ręki podnosi ją obraca a tam [52:39] koń i teraz w żey taki taki zapis mamy tak taki zapis mamy to to co powiedział [52:46] moż by zapisać powiedzieć No że tak to czytamy możemy sobie to wyobrazić możemy [52:52] Sob to wyobrazić wiele rzeczy wyobrażać tak i [52:57] możemy pozostać na poziomie wyobrażeń No to jest takie dziecięce takie przed 12 [53:03] rokiem życia gdzie powiedzmy te pojęcia abstrakcyjne zaczynają być przez dzieci łapane i przetwarzane Tak możemy tak se [53:12] to wyobrazić No i możemy pozostać w takim wyobrażeniu nawet w tym żarcie chodzi o to żeby pozostać w takim wyobrażeniu bo to co absurdalne nas się [53:19] mieszy nie Natomiast jeśli to mielibyśmy teraz pojęciowo obrabiać jak jaką fizykę [53:25] przyłożyć do tej podkowy do tego obracania żeby to miało sens tak no to [53:32] już było pewnie to już zostawiam fizyką nie wiem jaki niech się [53:37] pęcz tutaj Zresztą mieliśmy taki przykład Zresztą zarówno online jak i offline [53:46] kilka wykładów dotyczących języka greckiego i zapisu w języku greckim w którym na [53:52] przykład wszystko jest zapisywane jednym ciągiem przerw bez przecinków a sami [53:58] Wiemy doskonale tutaj nie będę mówić żadnych żartów ale odsyłam do różnych żartów dotyczących tego jak bardzo [54:04] zmienia się znaczenie zdania Po zmianie przecinka w tym Żarty żartami ale dość poważny spór [54:12] między na przykład tradycyjnym chrześcijaństwem a Świadkami Jehowy dotyczący właśnie bóstwa Jezusa Rozbija [54:20] się o przecinki tak napraw pri się rozbija tak dobrze ale tylko jedno zdanie dodam do tego [54:28] że na potwierdzenie no z fizyki współczesnej wiemy że nie da [54:35] się odczytywać rzeczywistości nie ingerując tę rzeczywistość [54:42] prawda heisenberg i tak dalej i tak samo jest w egzegez pisma to nie jest tak że [54:48] ja po prostu czytam i biorę to co to jest powiedzmy starszy model w fizyce [54:54] tak Ale wcześnie Toto czyta ten interpretuje i dałaś tego kilka [55:01] przykładów tak nawet interpunkcja dzielenie wyrazów tłumaczenie rodzaj [55:06] tego tłumaczenia Kto to czyta kiedy to czyta w jakim kontekście jaką ma wiedzę [55:11] teologiczną filan czy wieczór rano czy wieczór tak czy po kawie czy [55:18] przed kawą po prostu uczestniczymy [55:26] uczestniczymy w tej rzeczywistości a więc wpływamy na tę rzeczywistość No [55:31] jeży zmierzyć temperaturę jakieś cieczy termometrem i włożymy termometr [55:37] do tej cieczy No to ten termom chcąc nie chcąc wpłynie na temperaturę tej ciezy No i tak dalej ale to zostawmy [55:45] ja tutaj Chciałam tylko powiedzieć że to nie jest [55:50] także podczas tych wykładów czy podcz [55:57] odbieramy ludziom wiarę albo uczymy ich że nic nie jest pewne i w ogóle wszystko [56:03] zależy od interpretacji bo to nie na tym polegają studia i nie na tym polega na przykład [56:09] to co robicie na wstępie do Nowego Testamentu czy na teologii Nowego [56:17] Testamentu podczas tych zajęć nas studenci dostają narzędzia do [56:23] ręki pozwalają przynajmniej w jakimś stopniu pewne rzeczy zobiektywizować a z [56:30] drugiej strony pozwalają właśnie przyjrzeć się tekstowi [56:35] na przykład biblijnemu po takim wytrąceni z kolei prawda to [56:41] znaczy właśnie podchodzić do niego nie z tym całym bagażem to znaczy się [56:46] całkowicie jego się nie da zdjąć nikomu prawdopodobnie się to nie uda Ale przynajmniej ze świadomością że być może [56:53] to co ja odczytują to wcale nie musi tak być tylko dlatego [56:59] że ja od zawsze czytałem że to tak jest więc ja państwa bardzo zapraszam [57:05] też na zachęcamy dojrzewania teologicznego po prostu tak wiadomo jest to przesłanie musi być [57:13] jak najszerszego gremium no i on jest na takim bardzo podstawowym powiedzielibyśmy No poziomie zwykle No a [57:21] jak już chcemy teologię robić no to trzeba dojrzewać myśleć zastanawiać się [57:27] jak ktoś miał za młodu zbyt mocno [57:36] wtłoczony prostować zru i rozwijać coś pięknego bogatszego [57:42] bardziej subtelnego takiego co brzmi dojrzale [57:55] które wspinamy się na coraz wyższe poziomy Czasami rzeczywiście [58:00] mając to znaczy łamiąc pewne dotychczasowe swoje [58:06] przekonania ale wcale nie po to żeby je koniecznie porzucić tylko bardzo często [58:11] nasi studenci wychodzą dokładnie z tym samym zestawem przekonań z którym przyszli ale oni już je przemyśleli już [58:20] je przepracowali i uznali za swoje to znaczy uważają tak nie d [58:25] kś im tak powiedział albo że od zawsze tak wiedzieli że tak jest tylko dlatego [58:31] że to przemyśleli przepracowali [58:37] przestudiowanie dotyczące tego co mówiłeś o [58:42] zakończeniach Ewangelii Mówi pan o oryginalnych zakończeniach Ewangelii Skąd wiadomo które są nieoryginalne jak [58:49] to machia cae do końca nie wiemy [58:56] do oryginalny manuskryptów tak nie mamy mamy dostęp do odpisu odpisów odpisów [59:03] odpisów Można tak powiedzieć ogólnie więc co robią naukowcy [59:10] no mają różne manuskrypty mają [59:15] różne zapisy w tych manuskryptach No i jest cała taka krytyka tekstu któ zajmuje się nie bę [59:23] szczegół porównywaniem tych manuskryptów które mogą być późniejsze [59:30] które wcześniejsze które są bardziej wiarygodne które są mniej wiarygodne i [59:35] są pewne zasady wyboru to też wszystko jest naukowo ustawiane Oczywiście to [59:41] jest nauka historyczna więc 100% pewności nie mamy nie [59:46] mamy jest to powiedz jakieś ryzyko badawcze w ogóle w naukach historycznych o pewności No [59:53] to nie za bardzo tak to matematyka jak przed chwileczką mówiliśmy w niektórych [59:59] naukach ścisłych też pewności ty pewne rzeczy się zmieniają [1:00:06] prawda matematycy się wypowiedzą ale myślę że tam jest szansa na jeż właściwie ktoś przekształca dane wzory [1:00:12] No to chodzi mu wynik pewny jeśli ale czy założenia są prawdziwe czy aksjomatyka jest [1:00:19] odpowiednia ma aksjomaty przyjmuje pewne rzeczy prowadza wnioskowanie jeżeli [1:00:26] właściwie No to ma właściwe wnioski ale czy są ostatecznie właściwe wnioski No są właściwe dla danego zespołu [1:00:32] aksjomatów No więc to się po prostu bada Zapraszam na zajęcia tutaj z doktorem [1:00:38] Sławkiem torbus na pierwszym roku takie rzeczy są omawiane A jak to się ma do natchnienia [1:00:45] No to jest ogóle cała szersza dyskusja ale [1:00:50] chrześcijaństwo mówi o ortodoksyjnym chrześcijaństwie uznaje że natchnione sąg t nie mamy [1:00:57] oryginalnych mamy teksty które są odpisami odpisów [1:01:04] oryginalnych więc natchnienie dotyczy oryginalności tekstów bez względu na to [1:01:09] jak interpretujemy co z nim zrobimy tak natomiast nie odpisów odpisy są na tyle z perspektywy [1:01:17] ortodoksji chrześcijańskiej natchnione o ile odzwierciedlają [1:01:22] oryginalne tekst Piotrze bardzo bardzo ci dziękuję państwa zapraszam już właśnie [1:01:30] za dwa tygodnie na kolejne spotkanie z Piotrem państwu również dziękuję za ciekawe pytania za komentarze które nam [1:01:37] tutaj rozwinęły trochę dyskusję A jeżeli chodzi o dzisiaj Raz jeszcze dziękuję [1:01:44] zobaczenia za tydzień i życzę miłego wieczoru Dziękuję państwu też za uwagę wszystkiego [1:01:53] dobrego [1:02:00] n --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl