Nowy Testament – JUŻ herezja żydowska, JESZCZE NIE ortodoksja chrześcijańska | „Oblicza herezji”

Rozwiń transkrypcję filmu

Nowy Testament – JUŻ herezja żydowska, JESZCZE NIE ortodoksja chrześcijańska | "Oblicza herezji"

  • Dzień dobry państwu Dziękuję za
  • Dzień dobry państwu Dziękuję za
  • zaproszenie Annie studentom konferencja
  • Studencka będę tu występował w roli
  • powiedzmy
  • teologiczno
  • biblijnej mam pół
  • godziny
  • tym czy wszyscy będą zbawieni ja będę
  • się zastanawiał nad tym jak w ogóle ma
  • przebiegać
  • zbawienie pewnie łatwiej byłoby bronić
  • tezy że nikt nie będzie zbawiony
  • ale myślę
  • że to innym razem i przy innej
  • konferencji taką tezę też można by
  • postawić w miarę heretycka jeśli chodzi
  • o
  • chrześcijaństwo ja będę się dotykał
  • herezji od strony tego
  • jak Bóg zbawia
  • i poruszę to z takiej perspektywy
  • troszkę pedagogicznej którą dostrzegam
  • przy uczeniu Nowego Testamentu że
  • studenci gdy przychodzą na zajęcia to
  • mają takie przekonanie że w Starym
  • Testamencie będę żł też bibl hebrajska
  • zamiennie jest tam ileś tych proroctw
  • setki proroctw o Panu Jezusie więc Nowy
  • Testament to jest pełna ciągłość z tym
  • co jest w Starym Testamencie trzeba
  • tylko po prostu przeczytać Stary
  • Testament już wiadomo co będzie w
  • nowym potem się
  • potem gdy idą na zajęcia z teologii to
  • jak czytają Biblię to często Wyznania
  • wiary wczytują Nowy Testament i mają
  • takie przekonanie że to co widzą w Nowym
  • Testamencie to jest dokładnie to co w
  • niedzielę wyznają cytując kred Ja mam
  • wrażenie że dwa przejścia między starym
  • testamentem a Nowym Testamentem i potem
  • między Nowym a wyznawaną teologią w
  • kościołach te dwa przejścia cechują się
  • wielu istotnych
  • przypadkach brakiem ciągłości a nie
  • ciągłością Czyli nie ma płynnego
  • przejścia z myśli starotestamentowej do
  • nowotestamentowe potem do kreda
  • chrześcijańskiego i będę chciał to
  • pokazać na przykładzie chrystologii a
  • więc idziemy w samo centrum samo centrum
  • chrześcijaństwa zajmę się kwestią
  • przebaczania
  • grzechów i bóstwa Chrystusa i na końcu
  • splot te dwa elementy czyli przebaczanie
  • grzechów przebacza grzechy żeby mógł
  • zbawić No i pytanie jak to się ma do
  • bóstwa bóstwa
  • Chrystusa jeszcze tytułem wstępu dodam
  • co
  • myślę powinno być w miarę oczywiste że
  • ani Biblia
  • hebrajska ani Nowy Testament ani kreda
  • chrześcijańskie nie mają jednorodnej
  • teologii to nie jest tak że jedna teia t
  • Est że jest jedna teologia Nowego
  • Testamentu tak to jest system myślowy
  • który tylko trzeba odkryć jakby tylko
  • poukładać i że jest jedno spójne
  • chrześcijaństwo tak nie jest mamy pewną
  • różnorodność już na tych trzech etapach
  • a ja wybiorę tylko jeden wątek w ramach
  • tych trzech etapów
  • myśli i spróbuję pokazać zyć państwa czy
  • państwo widzicie bardziej ciągłość
  • myśli czy bardziej tak jak będę
  • sugerował w tym przypadku brak
  • ciągłości czyli dyskontynuacji między
  • starym a Nowym Testamentem między Nowym
  • Testamentem a tym co wyznajemy w
  • kościołach Prowadzę teraz tu trzebaby
  • się skupić takie cztery kategoria C
  • kategorie tego jak można było
  • rozumieć relacje między rzeczą a
  • drugą
  • jeżeli i wykorzystam tutaj
  • sakramentologia pierwsza rzecz to jest
  • tożsamość takie cztery pojęcia wprowadzę
  • tożsamość że coś jest takie samo jak coś
  • innego tak
  • Czyli chleb eucharystyczny jest tym
  • samym co ciało Jezusa
  • tak potem jest symbol po tożsamości jest
  • symbol czyli coś uczestniczy w czymś
  • C co do istoty tam to ma ale nie jest
  • dokładnie tym
  • samym jednak
  • pozostaje chociaż co do istoty ma być
  • ciałem Chrystusa są tylko ilustracje
  • sakramentologia i wreszcie znak znak to
  • jest coś
  • takiego że coś przypomina mi o czymś ale
  • nie uczestniczy w tym
  • czymś
  • tak może być że chleb
  • przypomina
  • ale jest tym ciałem i wreszcie czwarty
  • element nic wspól z to się tak tylko
  • tobie kojarzy A jak ktoś to nie jest
  • edukowany chrześcijańsko się nie
  • kojarzy ch jest różny od ciała Chrystusa
  • Czyli mamy takie cztery stopnie coś jest
  • takie same coś uczestniczy w czymś coś
  • tylko przypomina coś i wreszcie coś jest
  • zupełnie inne od czegoś innego i teraz w
  • relacji między starym a Nowym
  • Testamentem i nowym A teologią można
  • opisać tymi czterema kategoriami w
  • zależności jaki temat wybierzemy
  • i dla państwa i to już jest osąd
  • osobisty który z tych poziomów jeszcze
  • zachowuje ciąg jak powiem że coś jest
  • tożsame z czymś to każdy powi to samo
  • prawda Warcie o zwykłą logikę jak powiem
  • że coś uczestniczy w czymś to może
  • powiedzieć jeszcze To jest to samo Już
  • jest troszeczkę in co do
  • istoty wygląda jak chleb ale tak
  • naprawdę to jest Ciało Chrystusa więc to
  • jest to to samo co Ciało Chrystusa więc
  • zachowuje pewną ciągłość tak potem gdy
  • się pojawia znak No to zaczynamy się
  • zastanawiać czy to nie jest tylko takie
  • subiektywne że mi coś przypomina jest
  • jakaś ciągłość ciągłość psychologiczna
  • prawda Coś mi coś przypomina ale czy
  • jest jakiś form
  • jakaś ciągłość wewnętrzna nie tylko w
  • mojej głowie no to czujemy że tutaj może
  • być już problem i niektórzy Powiedzą że
  • to jest jakaś ciągłość
  • a inni powiedzą że to już nie jest
  • ciągłość to jest tylko psychologiczna
  • ciągłość a więc nie taka realistyczna w
  • oparciu o rzeczywistość którą
  • doświadczamy tak i
  • oczywiście
  • wsst
  • symbolem a znakiem jest tym momentem
  • kiedy ktoś powi to już jest herezja bo
  • nie ma
  • ciągłości bo to tylko przypomina aż to
  • nie jest to
  • samo jakąś myśl która przypomina mi
  • tylko inną myśl to jest ciągłość czy nie
  • ma ciągłości jakaś jest ale co do istoty
  • czy jest czy nie ma to już takie
  • wprowadzam kategorie a państwo sami
  • Oceńcie teraz będę chciał dalej dalej
  • mówić te cztery kategorie Chciałbym
  • wykorzystać najpierw wchodząc powiedzmy
  • w buty powiedzmy nie wiem protor rabina
  • kogoś kto będzie bronił teraz Biblii
  • hebrajskiej w kontekście tego
  • jak Bóg przebacza winę Innymi słowy jako
  • Rab będę twierdził że chrześcijaństwo to
  • jest herezja ponieważ w mojej
  • Biblii Biblii hebrajskiej nie będę
  • wchodził do innych źródeł tylko tego co
  • wszyscy tam chrześcijanie uważają
  • za właściwe i że stamtąd czerpiemy
  • takiego w ogóle czegoś takiego modelu
  • przebaczania win Jaki jest proponowany w
  • chrześcijaństwie a więc Nowy Testament
  • który głównie skupia się na Chrystusie
  • przez którego ciało odkupować
  • [Muzyka]
  • jakiś nurt się wyłonił No zawsze tak
  • było przez wieki jakieś n się wyłaniał
  • bo wzięły kilka wersetów i przeinaczenie
  • dostosowały do swoich wyobrażeń o
  • świecie a Żyd co powie chcecie
  • porozmawiać o przebaczeniu grzechów to
  • Przytoczmy kilka powiedzmy
  • podstawowych podstawowych pojęć pierwsze
  • nie wszystkie ofiary starotestamentowe
  • były ofiarami
  • przebłagalny za
  • grzech było więcej różnych ofiar tylko
  • część ofiar był odpowiedzialna za
  • przebaczanie grzechu to jeszcze jest OKE
  • kolejne ofiary przebłagalne za grzech
  • nie odnosiły się do wszystkich
  • grzechów tylko za dwoma wyjątkami
  • odnosiły się do grzechów popełnionych
  • nieświadomie Jak kś świadomie popełnił
  • grzech To nie było ofiary za
  • grzech nie ma czegoś taką d wyjątki ale
  • nie będę o nich mówił one są nieistotne
  • istoty tego co ch
  • powiedzieć nie było czegoś
  • takiego Trzecia rzecz co mogło być
  • złożone jako ofiara za grzech było i
  • jest hebrajskiej jasno
  • określone to mogłoby
  • zwierzę zazwyczaj zwierzę tam jeszcze
  • inne rzeczy mogły być składane zaraz o
  • tym powiem
  • ale ciało
  • ludzkie
  • Bóg potrzebuje ciała
  • ludzkiego właśnie o to chodziło że te
  • ofiary są zastępcze za
  • człowieka żeby ratować
  • człowieka i Czwarta rzecz ofiara
  • przebłagalna za grzech była krwawą
  • ofiarą
  • ale
  • Bibli jest ale ofiara kś był ubogi
  • trochę mąki dać i
  • tyle nie potrzebuje krwi żeby przebaczyć
  • a już na pewno nie potrzebuje ludzkiej
  • krwi żeby
  • przebaczyć ofiara nic mechanicznie nie
  • robiła po
  • Prost może dać trochę mąki no bo tyle ma
  • Bóg nie jest krwiożerczy nie potrzebuje
  • ciała ludzkiego i krwi żeby mógł
  • komukolwiek
  • przebaczyć wreszcie piąty punkt do tego
  • już nawiązywał prawo nie przewidywało
  • ofiary z
  • człowieka jest wiele sytuacji w Starym
  • Testamencie wiele wersetów gdzie
  • składane są dzieci ofierze i to się
  • kończyło sądami to się kończyło
  • krew ludzka nie jest
  • składana a tym bardziej niewinna krew
  • ludzka dziecko tak niewinna osoba
  • dorosła która jest składana w ofierze
  • szósta rzecz ofiara miała być składana w
  • odpowiednim miejscu i w odpowiedni
  • sposób gdzie miała być skad
  • świątyni
  • procedury a nie gdzieś poza na jakiejś
  • górze skąd skąd to mamy stąd
  • to siódma rzecz złożenie ofiary nie było
  • warunkiem koniecznym uzyskania
  • przebaczenia przez od Boga tak to nie
  • jest tak że Bóg działa mechanicznie że
  • Jak złożysz ofiarę to ci przebaczy A jak
  • nie złożysz to ci nie przebaczy o tym
  • psalmy mnóstwo mówią psalmy prorocy bó
  • ostatecznie nie potrzebuje ofiary No bo
  • to nie ofiara gładzi jakiś magiczny
  • grzech który jakim sejf jest tam
  • trzymany i jakaś zamiana
  • jest to jest tyko
  • wyrażenie albo aż wyrażenie
  • skruchy sposób symboliczny ale to nie
  • tak krew jakś magicznym sposobem
  • marz
  • to w psalmach bardzo mocno jest więc
  • ofiara nie jest warunkiem koniecznym
  • uzyskania przebaczenia przez Boga ósma
  • rzecz jeszcze trzy
  • wymienie złożenie ofiary nie działało
  • samo z
  • siebie nie dział to coś przypomina
  • prawda że coś działa samo z siebie
  • zroby jakąś czynność sakralną
  • wykonamy wtedy się wydarza nie nie
  • działało samo z siebie to było relacyjne
  • owy Bóg w relacji do osób to właśnie
  • pokuta była najważniejsza dla Boga
  • składana przez człowieka ofiara Jeśli w
  • ogóle obecna miała funkcję
  • towarzysząc Bóg jest ojcem i ojciec nie
  • musi wymagać ofiary tak przekładam to na
  • na Powiedz na język współczesny troszkę
  • troszkę koloryzujący na potrzeby
  • dramaturgii i dziewiąty punkt pokutujący
  • za swoje grzechy człowiek był traktowany
  • za Sprawiedliwego
  • uważamy państwo to że ktoś
  • pokutował sprawy to nie że wiecznie
  • potępiony i wiecznie usprawiedliwiony
  • s nie Bóg nie jest idealistą
  • jakimś narcystycznym kimś Zami sadyzmu
  • że po prostu każdy ma być idealny
  • nie jest świadom Jaki jest
  • człowiek wie jak może żyć ktoś coś robi
  • złego to prawo jest dane wie że robił
  • coś złego jak zrobił złego No to
  • pokutuje i Bóg nie oczekuje że za chwilę
  • znowu będzie ta osoba idealna bo byśmy
  • musieli tak przy konfesjonal prawda
  • regularnie Szczególnie jeśli przed nami
  • byłaby jakaś piękna osoba i się zamyślił
  • znowu by musiał Nie bóg nie oczekuje
  • idealistycznej duchowości Bóg jest
  • realistyczny wie z kim ma do czynienia i
  • prawo które daje to jest mój 10 punkt
  • Prawo które daje jest
  • realistyczne c nie po to żeby wam
  • dowieźć drodzy chrześcijanie że
  • jesteście beznadziejni grzeszni I wam
  • nic w życiu nie wyszło jesteście od
  • urodzenia macie grzech pierworodny
  • nosicie winę grzechu pierworodnego jak
  • Rodzice zapomnieli nie
  • ciąży na was bo pierwszy
  • AD prawo jest dane realistyczne po to
  • żeby przestrzega to jest jak instrukcja
  • Ojcowska do tego żeby właściwie
  • postępować to z rodziców daje takie
  • wymagania wobec swoich dzieci żeby tylko
  • ich
  • nauczyć że są beznadziejni potrzebują
  • rodzica
  • żeby
  • to nie jest pedagogia Biblii hebrajskiej
  • którą reprezentuje uważam że takie
  • rozumienie k się pojawia w Nowym
  • Testamencie troszeczkę powiedzmy i potem
  • jest bardziej rozbudowane No jest
  • jest na potrzeby konferencj Hery nie ma
  • ciągłości coś mi to
  • przypomina o czym mówicie ale to jest
  • zupełnie coś innego niż ja czytam w
  • swojej
  • księdze OKE wytłumaczymy sobie różnic
  • między ofiarą Chrystusa i całą tą logiką
  • ukrytą i z drugiej strony jak składane
  • były ofiary w Starym Testamencie
  • Który Bóg wam się Jawi
  • bardziej taki ludzki
  • kochający taki
  • Co
  • przebacza daje Prawo które jest
  • wystarczające instrukcją do życia Czy
  • taki który daje prawo
  • wszy się okazało że nikt nie jest w
  • stanie no za wyjątkiem jednej osoby
  • Boskiej o której powiem zaraz i za
  • wyjątkiem jednej osoby ludzkiej w
  • teologii rzymskiej tak Czyli Marii która
  • bez grzechu wypisanego i bez grzechu
  • uczynkow była na tym świecie Tak jak
  • inaczej jak
  • jakie jak sytuuje cie swoich
  • podwładnych oszukujecie bez grzeszności
  • czy grzeszność Czy potrzebujecie
  • pokuty czy nie potrzebujecie uty Jakie
  • narzędzia Ktoś musi wobec was wam zrobi
  • coś złego wdrożyć w życiu zawodowym czy
  • rodzinnym
  • aby czuliście się usatysfakcjonowani czy
  • Nawiązując do tej
  • estetyki delikatności rektor przedstawi
  • katastra tak jeżeli ludzki rodzic może
  • przebaczyć od
  • tak to co potrzebuje boski rodzic Deus
  • Semper padło tak coś coś to jakaś coś w
  • tym Nowym Testamencie i kawałek dalej
  • potem jeszcze Wach chrześcijańskich coś
  • się
  • zaburzyło jakaś herezja się pojawiła i
  • teraz cytat listu do Hebrajczyków bo na
  • tym liście się skupię 10
  • rozdział pierwsze 10
  • wersetów Chciałbym przeczytać ale będę
  • akcentował tylko pojedyncze elementy bo
  • zostało mi jeszcze
  • tam 10 minut z
  • haczykiem albowiem
  • zakon zawierając w sobie tylko cień
  • przyszłych d
  • cień cień to wam przypomina
  • tożsamość symbol
  • znak czy zupełnie coś innego Czy
  • sprzeczność
  • cień przyszłych dróg a nie sam obraz
  • rzeczy
  • mi to przypomina ZN tak coś przypomina o
  • czymś to nie uczestniczy w tym czymś
  • tylko
  • przypomina nie może w żadnym razie przez
  • te same ofiary nie przewal składane Rok
  • w rok przywieźć do doskonałości tych
  • którzy z nimi przychodzą tamte ofiary
  • nie
  • zmywałyście
  • uczestniczyły w zmw ale nie uczestniczą
  • tylko
  • przypominają bo Czyż nie zaprzestano ich
  • składać Gdyby ci co je składają Nie
  • mieli już żadnej świadomości grzechów
  • gdyż raz zostali oczyszczeni autor
  • argumentuje za nieciągłością ze
  • świadomości grzechów tutaj jako
  • powiedzmy zapytać czy państwo nie mają
  • wciąż świadomości
  • grzech ofar jna została złożona już tej
  • świadomości was ale dobrze przeciwnie
  • one właśnie przywodzą na pamięć grzechy
  • co roku Jeśli jest bowiem rzeczą
  • niemożliwą do Hebrajczyków jak słowo
  • niemożliwe że to jest naprawdę
  • niemożliwe aby krew Wołów i kozów mogła
  • zgładzić
  • grzech mamy tezę i teraz mamy
  • uzasadnienie autów który cytuje z psalmu
  • teraz jeszcze jedno zdanie Proszę się
  • skupić bo Zdanie brzmi tak to też
  • przychodząc na świat
  • mówi nie chciałeś ofiar krwawych i
  • darów
  • Aleś
  • ciało dla mnie przysposobił ciało dla
  • mnie przysposobił okej Soma tam jest
  • grece to
  • jako tam chrześcijanie głównie z tego
  • Potem biorę No tekst masorecki
  • oczywiście biorę te krytyczne wydania I
  • co mamy w tych krytycznych wydaniach co
  • mamy w
  • oryginałach domniemanych oryginałach bo
  • oryginałów oczywiście dostępu nie mamy
  • czytam z psalmu 47
  • wers Nie chcesz ofiar krwawych i darów
  • ale dałeś mi otwarte
  • uszy w tekście masorecki hebrajskim sepe
  • mamy uczy dokładnie w tym miejscu gdzie
  • w Nowym Testamencie mamy
  • ciało fajna zagadka dla biblistów co tam
  • się zdarzyło albo i tak dalej
  • ale z perspektywy teologicznej jak to
  • czytam to sobie myślę tak tam w
  • oryginale są uszy No bo prawo Bóg mi dał
  • żebym dobrze żył i mam go słuchać Mam ić
  • za nim jak mi się nie uda przepraszam
  • idę dalej
  • ale nie ciało jest
  • potrzebne i to nie byle jakie ciało
  • ludzkie
  • ciało mam przejście od mąki od
  • zwierzęcia do człowieka przynajmniej do
  • człowieka
  • Bojków postać Jezusa być może ma jakieś
  • rysy większe niż tylko
  • człowiek a teraz dalej
  • już mamy t Here otwarte uszy
  • posłuszeństwo tak nie wymaga ofiar
  • wiadomo ofiary się składa i tak dalej
  • mają tam wartość i obiektywną wartość
  • mają też ale otwarte uszy Słuchaj Pójdź
  • za mną a nie złóz
  • ciało No i wreszcie
  • przechodzimy do tej już wychodzę teraz z
  • butów
  • tych wodzę na chwilę do butów Nowego
  • Testamentu nie ciągło Mam nadzieję że
  • ustanowiłem pod dyskusji oczywiście
  • dodaję mam troszkę troszkę Tak podkręci
  • atmosferę
  • więc jest teraz wchodzę w buty Nowego
  • Testamentu w Nowym Testamencie
  • do Hebrajczyków pozostańmy
  • Jezus jest nazywany
  • Bogiem jest nazywany tym przez którego
  • wszystko jest
  • stworzone No to pewnie druga osoba
  • Trójcy
  • Świętej jak czytam
  • naszych
  • kred ale
  • ale do Hebrajczyków Nowym Testamencie
  • nigdzie nie jest
  • powiedziane że on jest od wieków taki
  • jest na początku było przed stworzeniem
  • wszystko jest relatywnie wobec
  • stworzenia tak na
  • początku Hebrajczyków Jezus jest
  • nazywany protos czyli
  • pierw
  • a przez niego wszystko inne jest
  • stworzone ale nie jest powiedziane że
  • Zrodzony nie stworzony jak wzie mamy nie
  • jest to że jak jest protok że jest
  • pierworodny że staje się pierworodnym w
  • wieczności A jak jest w wieczności No to
  • jest
  • równy tego WM Testamencie
  • już
  • starym testamentem mamy
  • przejście od jakiejś figury Nazwijmy ją
  • człowiekiem d uproszczenia tam jest
  • jakiś preegzystencja
  • nie będziemy to wchodzić ale chodzi o to
  • że ciało że człowiek nie
  • zwierzęta ktoś jest w stanie
  • współcierpiała
  • jest podmiotem w kredo Syn Boży teraz
  • pomyślmy troszkę filozoficznie będzie
  • syn boży jako podmiot jest osobą ludzką
  • czy
  • boską
  • boską Syn Boży jest osobą boską Maria
  • jest osobą ludzką czyli jest Syn Boży
  • który żyje od wieków ma boską naturę w
  • momencie inkarnacji przyjmuje ludzką
  • naturę
  • ale jako podmiot jest kim boską osobą ma
  • dodatkową
  • naturę co tu się dzieje to kto
  • umiera człowiek
  • umiera doktryna chrześcijańska powie że
  • człowiek osoba Boska syna według
  • ludzkiej
  • natury ale ale Jezus nie jest
  • osobą
  • zwierzę człowiek jakaś postać nagle
  • wchodzimy taką przestrzeń Gdzie są dwie
  • natury jest jedna Boska
  • osoba Chrześcijaństwo nie powie że Bóg
  • umiera za
  • Boga ale posyła swojego
  • syna który według natury ludzkiej umiera
  • Ale co umiera Boska osoba nie może bo
  • jest boska z natury Boska
  • natura No nie da się tego ruszyć Ani
  • drgnie ludzka
  • natura dołączona w momencie inkarnacji
  • no ale też nie może cała umrzeć bo
  • zmartwychwstanie byłoby ponowną
  • inkarnacji byłoby ponowną
  • inkarnacji natury umiera ortodoksja
  • powie że dusza ludzka No nie może
  • umrzeć co
  • ciało umiera tak naprawdę nikt nie
  • umiera bo podmiotowość pozostaje troszkę
  • zaburzona jak Tomasz za chwi będzie
  • mówił prawda ale jednak jakoś
  • utrzymana No to też jakaś
  • herezja mamy dwie nieciągłości mamy dwie
  • nieciągłości między Biblią
  • hebraj a Nowym Testamentem
  • między Nowym Testamentem a kred
  • chrześcijańskim Teraz wracam do tych
  • czterech kategorii mając jeszcze proszę
  • zapraszam Patrzę na zegarek mam
  • minut wracam już do tych kategorii które
  • mam te elementy które państwu
  • wyłonił odczytuje Na pewno jest jakaś
  • nieciągłość prw
  • ktoś mógł powiedzieć że to jest ewolucja
  • pogląd w tej ewolucji dochodzi
  • nieciągłości dla potrzeby dyskusji podem
  • te cztery
  • parametry czy obserwujecie państwo
  • między przejściem od ofiar zwierzęcych
  • do ofiary ludzkiej jaki poziom tej
  • nieciągłości bądź
  • ciągłości któ zch poziomów nawi
  • ortodoks to jest
  • oczywiste rabini mówią o
  • chrześcijaństwie jak się pilnuje Nowego
  • Testamentu to też jest potem dyskusja z
  • dogmatyk A często ze studentami
  • czy ty przypadkiem nie nadinterpretuj
  • nie czytam to co czytam i porównuję z
  • tym co mam więc zostawiam państwu do
  • dyskusji Na czym polega ewolucja
  • doktryny ewolucja
  • dogmatu jaki wymiar jest tam
  • jaki wymiar jest tam nieciągłości który
  • wymiar
  • nieciągłości uznali byście państwo już
  • za
  • heterodoksyjny a który jeszcze jest
  • ortodoksyjny i z tym pytaniem państwa
  • zostawiam Bardzo dziękuję
Pobierz transkrypcję (TXT)