Nowy Testament – JUŻ herezja żydowska, JESZCZE NIE ortodoksja chrześcijańska | „Oblicza herezji”
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Nowy Testament – JUŻ herezja żydowska, JESZCZE NIE ortodoksja chrześcijańska | "Oblicza herezji"
- Dzień dobry państwu Dziękuję za
- Dzień dobry państwu Dziękuję za
- zaproszenie Annie studentom konferencja
- Studencka będę tu występował w roli
- powiedzmy
- teologiczno
- biblijnej mam pół
- godziny
- tym czy wszyscy będą zbawieni ja będę
- się zastanawiał nad tym jak w ogóle ma
- przebiegać
- zbawienie pewnie łatwiej byłoby bronić
- tezy że nikt nie będzie zbawiony
- ale myślę
- że to innym razem i przy innej
- konferencji taką tezę też można by
- postawić w miarę heretycka jeśli chodzi
- o
- chrześcijaństwo ja będę się dotykał
- herezji od strony tego
- jak Bóg zbawia
- i poruszę to z takiej perspektywy
- troszkę pedagogicznej którą dostrzegam
- przy uczeniu Nowego Testamentu że
- studenci gdy przychodzą na zajęcia to
- mają takie przekonanie że w Starym
- Testamencie będę żł też bibl hebrajska
- zamiennie jest tam ileś tych proroctw
- setki proroctw o Panu Jezusie więc Nowy
- Testament to jest pełna ciągłość z tym
- co jest w Starym Testamencie trzeba
- tylko po prostu przeczytać Stary
- Testament już wiadomo co będzie w
- nowym potem się
- potem gdy idą na zajęcia z teologii to
- jak czytają Biblię to często Wyznania
- wiary wczytują Nowy Testament i mają
- takie przekonanie że to co widzą w Nowym
- Testamencie to jest dokładnie to co w
- niedzielę wyznają cytując kred Ja mam
- wrażenie że dwa przejścia między starym
- testamentem a Nowym Testamentem i potem
- między Nowym a wyznawaną teologią w
- kościołach te dwa przejścia cechują się
- wielu istotnych
- przypadkach brakiem ciągłości a nie
- ciągłością Czyli nie ma płynnego
- przejścia z myśli starotestamentowej do
- nowotestamentowe potem do kreda
- chrześcijańskiego i będę chciał to
- pokazać na przykładzie chrystologii a
- więc idziemy w samo centrum samo centrum
- chrześcijaństwa zajmę się kwestią
- przebaczania
- grzechów i bóstwa Chrystusa i na końcu
- splot te dwa elementy czyli przebaczanie
- grzechów przebacza grzechy żeby mógł
- zbawić No i pytanie jak to się ma do
- bóstwa bóstwa
- Chrystusa jeszcze tytułem wstępu dodam
- co
- myślę powinno być w miarę oczywiste że
- ani Biblia
- hebrajska ani Nowy Testament ani kreda
- chrześcijańskie nie mają jednorodnej
- teologii to nie jest tak że jedna teia t
- Est że jest jedna teologia Nowego
- Testamentu tak to jest system myślowy
- który tylko trzeba odkryć jakby tylko
- poukładać i że jest jedno spójne
- chrześcijaństwo tak nie jest mamy pewną
- różnorodność już na tych trzech etapach
- a ja wybiorę tylko jeden wątek w ramach
- tych trzech etapów
- myśli i spróbuję pokazać zyć państwa czy
- państwo widzicie bardziej ciągłość
- myśli czy bardziej tak jak będę
- sugerował w tym przypadku brak
- ciągłości czyli dyskontynuacji między
- starym a Nowym Testamentem między Nowym
- Testamentem a tym co wyznajemy w
- kościołach Prowadzę teraz tu trzebaby
- się skupić takie cztery kategoria C
- kategorie tego jak można było
- rozumieć relacje między rzeczą a
- drugą
- jeżeli i wykorzystam tutaj
- sakramentologia pierwsza rzecz to jest
- tożsamość takie cztery pojęcia wprowadzę
- tożsamość że coś jest takie samo jak coś
- innego tak
- Czyli chleb eucharystyczny jest tym
- samym co ciało Jezusa
- tak potem jest symbol po tożsamości jest
- symbol czyli coś uczestniczy w czymś
- C co do istoty tam to ma ale nie jest
- dokładnie tym
- samym jednak
- pozostaje chociaż co do istoty ma być
- ciałem Chrystusa są tylko ilustracje
- sakramentologia i wreszcie znak znak to
- jest coś
- takiego że coś przypomina mi o czymś ale
- nie uczestniczy w tym
- czymś
- tak może być że chleb
- przypomina
- ale jest tym ciałem i wreszcie czwarty
- element nic wspól z to się tak tylko
- tobie kojarzy A jak ktoś to nie jest
- edukowany chrześcijańsko się nie
- kojarzy ch jest różny od ciała Chrystusa
- Czyli mamy takie cztery stopnie coś jest
- takie same coś uczestniczy w czymś coś
- tylko przypomina coś i wreszcie coś jest
- zupełnie inne od czegoś innego i teraz w
- relacji między starym a Nowym
- Testamentem i nowym A teologią można
- opisać tymi czterema kategoriami w
- zależności jaki temat wybierzemy
- i dla państwa i to już jest osąd
- osobisty który z tych poziomów jeszcze
- zachowuje ciąg jak powiem że coś jest
- tożsame z czymś to każdy powi to samo
- prawda Warcie o zwykłą logikę jak powiem
- że coś uczestniczy w czymś to może
- powiedzieć jeszcze To jest to samo Już
- jest troszeczkę in co do
- istoty wygląda jak chleb ale tak
- naprawdę to jest Ciało Chrystusa więc to
- jest to to samo co Ciało Chrystusa więc
- zachowuje pewną ciągłość tak potem gdy
- się pojawia znak No to zaczynamy się
- zastanawiać czy to nie jest tylko takie
- subiektywne że mi coś przypomina jest
- jakaś ciągłość ciągłość psychologiczna
- prawda Coś mi coś przypomina ale czy
- jest jakiś form
- jakaś ciągłość wewnętrzna nie tylko w
- mojej głowie no to czujemy że tutaj może
- być już problem i niektórzy Powiedzą że
- to jest jakaś ciągłość
- a inni powiedzą że to już nie jest
- ciągłość to jest tylko psychologiczna
- ciągłość a więc nie taka realistyczna w
- oparciu o rzeczywistość którą
- doświadczamy tak i
- oczywiście
- wsst
- symbolem a znakiem jest tym momentem
- kiedy ktoś powi to już jest herezja bo
- nie ma
- ciągłości bo to tylko przypomina aż to
- nie jest to
- samo jakąś myśl która przypomina mi
- tylko inną myśl to jest ciągłość czy nie
- ma ciągłości jakaś jest ale co do istoty
- czy jest czy nie ma to już takie
- wprowadzam kategorie a państwo sami
- Oceńcie teraz będę chciał dalej dalej
- mówić te cztery kategorie Chciałbym
- wykorzystać najpierw wchodząc powiedzmy
- w buty powiedzmy nie wiem protor rabina
- kogoś kto będzie bronił teraz Biblii
- hebrajskiej w kontekście tego
- jak Bóg przebacza winę Innymi słowy jako
- Rab będę twierdził że chrześcijaństwo to
- jest herezja ponieważ w mojej
- Biblii Biblii hebrajskiej nie będę
- wchodził do innych źródeł tylko tego co
- wszyscy tam chrześcijanie uważają
- za właściwe i że stamtąd czerpiemy
- takiego w ogóle czegoś takiego modelu
- przebaczania win Jaki jest proponowany w
- chrześcijaństwie a więc Nowy Testament
- który głównie skupia się na Chrystusie
- przez którego ciało odkupować
- [Muzyka]
- jakiś nurt się wyłonił No zawsze tak
- było przez wieki jakieś n się wyłaniał
- bo wzięły kilka wersetów i przeinaczenie
- dostosowały do swoich wyobrażeń o
- świecie a Żyd co powie chcecie
- porozmawiać o przebaczeniu grzechów to
- Przytoczmy kilka powiedzmy
- podstawowych podstawowych pojęć pierwsze
- nie wszystkie ofiary starotestamentowe
- były ofiarami
- przebłagalny za
- grzech było więcej różnych ofiar tylko
- część ofiar był odpowiedzialna za
- przebaczanie grzechu to jeszcze jest OKE
- kolejne ofiary przebłagalne za grzech
- nie odnosiły się do wszystkich
- grzechów tylko za dwoma wyjątkami
- odnosiły się do grzechów popełnionych
- nieświadomie Jak kś świadomie popełnił
- grzech To nie było ofiary za
- grzech nie ma czegoś taką d wyjątki ale
- nie będę o nich mówił one są nieistotne
- istoty tego co ch
- powiedzieć nie było czegoś
- takiego Trzecia rzecz co mogło być
- złożone jako ofiara za grzech było i
- jest hebrajskiej jasno
- określone to mogłoby
- zwierzę zazwyczaj zwierzę tam jeszcze
- inne rzeczy mogły być składane zaraz o
- tym powiem
- ale ciało
- ludzkie
- Bóg potrzebuje ciała
- ludzkiego właśnie o to chodziło że te
- ofiary są zastępcze za
- człowieka żeby ratować
- człowieka i Czwarta rzecz ofiara
- przebłagalna za grzech była krwawą
- ofiarą
- ale
- Bibli jest ale ofiara kś był ubogi
- trochę mąki dać i
- tyle nie potrzebuje krwi żeby przebaczyć
- a już na pewno nie potrzebuje ludzkiej
- krwi żeby
- przebaczyć ofiara nic mechanicznie nie
- robiła po
- Prost może dać trochę mąki no bo tyle ma
- Bóg nie jest krwiożerczy nie potrzebuje
- ciała ludzkiego i krwi żeby mógł
- komukolwiek
- przebaczyć wreszcie piąty punkt do tego
- już nawiązywał prawo nie przewidywało
- ofiary z
- człowieka jest wiele sytuacji w Starym
- Testamencie wiele wersetów gdzie
- składane są dzieci ofierze i to się
- kończyło sądami to się kończyło
- krew ludzka nie jest
- składana a tym bardziej niewinna krew
- ludzka dziecko tak niewinna osoba
- dorosła która jest składana w ofierze
- szósta rzecz ofiara miała być składana w
- odpowiednim miejscu i w odpowiedni
- sposób gdzie miała być skad
- świątyni
- procedury a nie gdzieś poza na jakiejś
- górze skąd skąd to mamy stąd
- to siódma rzecz złożenie ofiary nie było
- warunkiem koniecznym uzyskania
- przebaczenia przez od Boga tak to nie
- jest tak że Bóg działa mechanicznie że
- Jak złożysz ofiarę to ci przebaczy A jak
- nie złożysz to ci nie przebaczy o tym
- psalmy mnóstwo mówią psalmy prorocy bó
- ostatecznie nie potrzebuje ofiary No bo
- to nie ofiara gładzi jakiś magiczny
- grzech który jakim sejf jest tam
- trzymany i jakaś zamiana
- jest to jest tyko
- wyrażenie albo aż wyrażenie
- skruchy sposób symboliczny ale to nie
- tak krew jakś magicznym sposobem
- marz
- to w psalmach bardzo mocno jest więc
- ofiara nie jest warunkiem koniecznym
- uzyskania przebaczenia przez Boga ósma
- rzecz jeszcze trzy
- wymienie złożenie ofiary nie działało
- samo z
- siebie nie dział to coś przypomina
- prawda że coś działa samo z siebie
- zroby jakąś czynność sakralną
- wykonamy wtedy się wydarza nie nie
- działało samo z siebie to było relacyjne
- owy Bóg w relacji do osób to właśnie
- pokuta była najważniejsza dla Boga
- składana przez człowieka ofiara Jeśli w
- ogóle obecna miała funkcję
- towarzysząc Bóg jest ojcem i ojciec nie
- musi wymagać ofiary tak przekładam to na
- na Powiedz na język współczesny troszkę
- troszkę koloryzujący na potrzeby
- dramaturgii i dziewiąty punkt pokutujący
- za swoje grzechy człowiek był traktowany
- za Sprawiedliwego
- uważamy państwo to że ktoś
- pokutował sprawy to nie że wiecznie
- potępiony i wiecznie usprawiedliwiony
- s nie Bóg nie jest idealistą
- jakimś narcystycznym kimś Zami sadyzmu
- że po prostu każdy ma być idealny
- nie jest świadom Jaki jest
- człowiek wie jak może żyć ktoś coś robi
- złego to prawo jest dane wie że robił
- coś złego jak zrobił złego No to
- pokutuje i Bóg nie oczekuje że za chwilę
- znowu będzie ta osoba idealna bo byśmy
- musieli tak przy konfesjonal prawda
- regularnie Szczególnie jeśli przed nami
- byłaby jakaś piękna osoba i się zamyślił
- znowu by musiał Nie bóg nie oczekuje
- idealistycznej duchowości Bóg jest
- realistyczny wie z kim ma do czynienia i
- prawo które daje to jest mój 10 punkt
- Prawo które daje jest
- realistyczne c nie po to żeby wam
- dowieźć drodzy chrześcijanie że
- jesteście beznadziejni grzeszni I wam
- nic w życiu nie wyszło jesteście od
- urodzenia macie grzech pierworodny
- nosicie winę grzechu pierworodnego jak
- Rodzice zapomnieli nie
- ciąży na was bo pierwszy
- AD prawo jest dane realistyczne po to
- żeby przestrzega to jest jak instrukcja
- Ojcowska do tego żeby właściwie
- postępować to z rodziców daje takie
- wymagania wobec swoich dzieci żeby tylko
- ich
- nauczyć że są beznadziejni potrzebują
- rodzica
- żeby
- to nie jest pedagogia Biblii hebrajskiej
- którą reprezentuje uważam że takie
- rozumienie k się pojawia w Nowym
- Testamencie troszeczkę powiedzmy i potem
- jest bardziej rozbudowane No jest
- jest na potrzeby konferencj Hery nie ma
- ciągłości coś mi to
- przypomina o czym mówicie ale to jest
- zupełnie coś innego niż ja czytam w
- swojej
- księdze OKE wytłumaczymy sobie różnic
- między ofiarą Chrystusa i całą tą logiką
- ukrytą i z drugiej strony jak składane
- były ofiary w Starym Testamencie
- Który Bóg wam się Jawi
- bardziej taki ludzki
- kochający taki
- Co
- przebacza daje Prawo które jest
- wystarczające instrukcją do życia Czy
- taki który daje prawo
- wszy się okazało że nikt nie jest w
- stanie no za wyjątkiem jednej osoby
- Boskiej o której powiem zaraz i za
- wyjątkiem jednej osoby ludzkiej w
- teologii rzymskiej tak Czyli Marii która
- bez grzechu wypisanego i bez grzechu
- uczynkow była na tym świecie Tak jak
- inaczej jak
- jakie jak sytuuje cie swoich
- podwładnych oszukujecie bez grzeszności
- czy grzeszność Czy potrzebujecie
- pokuty czy nie potrzebujecie uty Jakie
- narzędzia Ktoś musi wobec was wam zrobi
- coś złego wdrożyć w życiu zawodowym czy
- rodzinnym
- aby czuliście się usatysfakcjonowani czy
- Nawiązując do tej
- estetyki delikatności rektor przedstawi
- katastra tak jeżeli ludzki rodzic może
- przebaczyć od
- tak to co potrzebuje boski rodzic Deus
- Semper padło tak coś coś to jakaś coś w
- tym Nowym Testamencie i kawałek dalej
- potem jeszcze Wach chrześcijańskich coś
- się
- zaburzyło jakaś herezja się pojawiła i
- teraz cytat listu do Hebrajczyków bo na
- tym liście się skupię 10
- rozdział pierwsze 10
- wersetów Chciałbym przeczytać ale będę
- akcentował tylko pojedyncze elementy bo
- zostało mi jeszcze
- tam 10 minut z
- haczykiem albowiem
- zakon zawierając w sobie tylko cień
- przyszłych d
- cień cień to wam przypomina
- tożsamość symbol
- znak czy zupełnie coś innego Czy
- sprzeczność
- cień przyszłych dróg a nie sam obraz
- rzeczy
- mi to przypomina ZN tak coś przypomina o
- czymś to nie uczestniczy w tym czymś
- tylko
- przypomina nie może w żadnym razie przez
- te same ofiary nie przewal składane Rok
- w rok przywieźć do doskonałości tych
- którzy z nimi przychodzą tamte ofiary
- nie
- zmywałyście
- uczestniczyły w zmw ale nie uczestniczą
- tylko
- przypominają bo Czyż nie zaprzestano ich
- składać Gdyby ci co je składają Nie
- mieli już żadnej świadomości grzechów
- gdyż raz zostali oczyszczeni autor
- argumentuje za nieciągłością ze
- świadomości grzechów tutaj jako
- powiedzmy zapytać czy państwo nie mają
- wciąż świadomości
- grzech ofar jna została złożona już tej
- świadomości was ale dobrze przeciwnie
- one właśnie przywodzą na pamięć grzechy
- co roku Jeśli jest bowiem rzeczą
- niemożliwą do Hebrajczyków jak słowo
- niemożliwe że to jest naprawdę
- niemożliwe aby krew Wołów i kozów mogła
- zgładzić
- grzech mamy tezę i teraz mamy
- uzasadnienie autów który cytuje z psalmu
- teraz jeszcze jedno zdanie Proszę się
- skupić bo Zdanie brzmi tak to też
- przychodząc na świat
- mówi nie chciałeś ofiar krwawych i
- darów
- Aleś
- ciało dla mnie przysposobił ciało dla
- mnie przysposobił okej Soma tam jest
- grece to
- jako tam chrześcijanie głównie z tego
- Potem biorę No tekst masorecki
- oczywiście biorę te krytyczne wydania I
- co mamy w tych krytycznych wydaniach co
- mamy w
- oryginałach domniemanych oryginałach bo
- oryginałów oczywiście dostępu nie mamy
- czytam z psalmu 47
- wers Nie chcesz ofiar krwawych i darów
- ale dałeś mi otwarte
- uszy w tekście masorecki hebrajskim sepe
- mamy uczy dokładnie w tym miejscu gdzie
- w Nowym Testamencie mamy
- ciało fajna zagadka dla biblistów co tam
- się zdarzyło albo i tak dalej
- ale z perspektywy teologicznej jak to
- czytam to sobie myślę tak tam w
- oryginale są uszy No bo prawo Bóg mi dał
- żebym dobrze żył i mam go słuchać Mam ić
- za nim jak mi się nie uda przepraszam
- idę dalej
- ale nie ciało jest
- potrzebne i to nie byle jakie ciało
- ludzkie
- ciało mam przejście od mąki od
- zwierzęcia do człowieka przynajmniej do
- człowieka
- Bojków postać Jezusa być może ma jakieś
- rysy większe niż tylko
- człowiek a teraz dalej
- już mamy t Here otwarte uszy
- posłuszeństwo tak nie wymaga ofiar
- wiadomo ofiary się składa i tak dalej
- mają tam wartość i obiektywną wartość
- mają też ale otwarte uszy Słuchaj Pójdź
- za mną a nie złóz
- ciało No i wreszcie
- przechodzimy do tej już wychodzę teraz z
- butów
- tych wodzę na chwilę do butów Nowego
- Testamentu nie ciągło Mam nadzieję że
- ustanowiłem pod dyskusji oczywiście
- dodaję mam troszkę troszkę Tak podkręci
- atmosferę
- więc jest teraz wchodzę w buty Nowego
- Testamentu w Nowym Testamencie
- do Hebrajczyków pozostańmy
- Jezus jest nazywany
- Bogiem jest nazywany tym przez którego
- wszystko jest
- stworzone No to pewnie druga osoba
- Trójcy
- Świętej jak czytam
- naszych
- kred ale
- ale do Hebrajczyków Nowym Testamencie
- nigdzie nie jest
- powiedziane że on jest od wieków taki
- jest na początku było przed stworzeniem
- wszystko jest relatywnie wobec
- stworzenia tak na
- początku Hebrajczyków Jezus jest
- nazywany protos czyli
- pierw
- a przez niego wszystko inne jest
- stworzone ale nie jest powiedziane że
- Zrodzony nie stworzony jak wzie mamy nie
- jest to że jak jest protok że jest
- pierworodny że staje się pierworodnym w
- wieczności A jak jest w wieczności No to
- jest
- równy tego WM Testamencie
- już
- starym testamentem mamy
- przejście od jakiejś figury Nazwijmy ją
- człowiekiem d uproszczenia tam jest
- jakiś preegzystencja
- nie będziemy to wchodzić ale chodzi o to
- że ciało że człowiek nie
- zwierzęta ktoś jest w stanie
- współcierpiała
- jest podmiotem w kredo Syn Boży teraz
- pomyślmy troszkę filozoficznie będzie
- syn boży jako podmiot jest osobą ludzką
- czy
- boską
- boską Syn Boży jest osobą boską Maria
- jest osobą ludzką czyli jest Syn Boży
- który żyje od wieków ma boską naturę w
- momencie inkarnacji przyjmuje ludzką
- naturę
- ale jako podmiot jest kim boską osobą ma
- dodatkową
- naturę co tu się dzieje to kto
- umiera człowiek
- umiera doktryna chrześcijańska powie że
- człowiek osoba Boska syna według
- ludzkiej
- natury ale ale Jezus nie jest
- osobą
- zwierzę człowiek jakaś postać nagle
- wchodzimy taką przestrzeń Gdzie są dwie
- natury jest jedna Boska
- osoba Chrześcijaństwo nie powie że Bóg
- umiera za
- Boga ale posyła swojego
- syna który według natury ludzkiej umiera
- Ale co umiera Boska osoba nie może bo
- jest boska z natury Boska
- natura No nie da się tego ruszyć Ani
- drgnie ludzka
- natura dołączona w momencie inkarnacji
- no ale też nie może cała umrzeć bo
- zmartwychwstanie byłoby ponowną
- inkarnacji byłoby ponowną
- inkarnacji natury umiera ortodoksja
- powie że dusza ludzka No nie może
- umrzeć co
- ciało umiera tak naprawdę nikt nie
- umiera bo podmiotowość pozostaje troszkę
- zaburzona jak Tomasz za chwi będzie
- mówił prawda ale jednak jakoś
- utrzymana No to też jakaś
- herezja mamy dwie nieciągłości mamy dwie
- nieciągłości między Biblią
- hebraj a Nowym Testamentem
- między Nowym Testamentem a kred
- chrześcijańskim Teraz wracam do tych
- czterech kategorii mając jeszcze proszę
- zapraszam Patrzę na zegarek mam
- minut wracam już do tych kategorii które
- mam te elementy które państwu
- wyłonił odczytuje Na pewno jest jakaś
- nieciągłość prw
- ktoś mógł powiedzieć że to jest ewolucja
- pogląd w tej ewolucji dochodzi
- nieciągłości dla potrzeby dyskusji podem
- te cztery
- parametry czy obserwujecie państwo
- między przejściem od ofiar zwierzęcych
- do ofiary ludzkiej jaki poziom tej
- nieciągłości bądź
- ciągłości któ zch poziomów nawi
- ortodoks to jest
- oczywiste rabini mówią o
- chrześcijaństwie jak się pilnuje Nowego
- Testamentu to też jest potem dyskusja z
- dogmatyk A często ze studentami
- czy ty przypadkiem nie nadinterpretuj
- nie czytam to co czytam i porównuję z
- tym co mam więc zostawiam państwu do
- dyskusji Na czym polega ewolucja
- doktryny ewolucja
- dogmatu jaki wymiar jest tam
- jaki wymiar jest tam nieciągłości który
- wymiar
- nieciągłości uznali byście państwo już
- za
- heterodoksyjny a który jeszcze jest
- ortodoksyjny i z tym pytaniem państwa
- zostawiam Bardzo dziękuję