TRANSKRYPCJA: "Nowy Testament – JUŻ herezja żydowska, JESZCZE NIE ortodoksja chrześcijańska | "Oblicza herezji" " Data publikacji: 16.03.2024 Długość: 29:14 --- [0:13] Dzień dobry państwu Dziękuję za [0:13] Dzień dobry państwu Dziękuję za [0:15] zaproszenie Annie studentom konferencja [0:19] Studencka będę tu występował w roli [0:22] powiedzmy [0:24] teologiczno [0:26] biblijnej mam pół [0:28] godziny [0:30] tym czy wszyscy będą zbawieni ja będę [0:33] się zastanawiał nad tym jak w ogóle ma [0:36] przebiegać [0:37] zbawienie pewnie łatwiej byłoby bronić [0:40] tezy że nikt nie będzie zbawiony [0:42] ale myślę [0:44] że to innym razem i przy innej [0:48] konferencji taką tezę też można by [0:50] postawić w miarę heretycka jeśli chodzi [0:52] o [0:53] chrześcijaństwo ja będę się dotykał [0:55] herezji od strony tego [0:58] jak Bóg zbawia [1:00] i poruszę to z takiej perspektywy [1:02] troszkę pedagogicznej którą dostrzegam [1:05] przy uczeniu Nowego Testamentu że [1:08] studenci gdy przychodzą na zajęcia to [1:10] mają takie przekonanie że w Starym [1:11] Testamencie będę żł też bibl hebrajska [1:14] zamiennie jest tam ileś tych proroctw [1:17] setki proroctw o Panu Jezusie więc Nowy [1:20] Testament to jest pełna ciągłość z tym [1:22] co jest w Starym Testamencie trzeba [1:24] tylko po prostu przeczytać Stary [1:25] Testament już wiadomo co będzie w [1:28] nowym potem się [1:30] potem gdy idą na zajęcia z teologii to [1:33] jak czytają Biblię to często Wyznania [1:36] wiary wczytują Nowy Testament i mają [1:39] takie przekonanie że to co widzą w Nowym [1:40] Testamencie to jest dokładnie to co w [1:42] niedzielę wyznają cytując kred Ja mam [1:46] wrażenie że dwa przejścia między starym [1:48] testamentem a Nowym Testamentem i potem [1:51] między Nowym a wyznawaną teologią w [1:54] kościołach te dwa przejścia cechują się [1:58] wielu istotnych [2:00] przypadkach brakiem ciągłości a nie [2:03] ciągłością Czyli nie ma płynnego [2:06] przejścia z myśli starotestamentowej do [2:08] nowotestamentowe potem do kreda [2:10] chrześcijańskiego i będę chciał to [2:12] pokazać na przykładzie chrystologii a [2:14] więc idziemy w samo centrum samo centrum [2:18] chrześcijaństwa zajmę się kwestią [2:21] przebaczania [2:22] grzechów i bóstwa Chrystusa i na końcu [2:26] splot te dwa elementy czyli przebaczanie [2:29] grzechów przebacza grzechy żeby mógł [2:32] zbawić No i pytanie jak to się ma do [2:36] bóstwa bóstwa [2:39] Chrystusa jeszcze tytułem wstępu dodam [2:42] co [2:43] myślę powinno być w miarę oczywiste że [2:49] ani Biblia [2:50] hebrajska ani Nowy Testament ani kreda [2:54] chrześcijańskie nie mają jednorodnej [2:57] teologii to nie jest tak że jedna teia t [3:01] Est że jest jedna teologia Nowego [3:04] Testamentu tak to jest system myślowy [3:07] który tylko trzeba odkryć jakby tylko [3:10] poukładać i że jest jedno spójne [3:14] chrześcijaństwo tak nie jest mamy pewną [3:17] różnorodność już na tych trzech etapach [3:20] a ja wybiorę tylko jeden wątek w ramach [3:23] tych trzech etapów [3:26] myśli i spróbuję pokazać zyć państwa czy [3:30] państwo widzicie bardziej ciągłość [3:33] myśli czy bardziej tak jak będę [3:36] sugerował w tym przypadku brak [3:38] ciągłości czyli dyskontynuacji między [3:41] starym a Nowym Testamentem między Nowym [3:43] Testamentem a tym co wyznajemy w [3:48] kościołach Prowadzę teraz tu trzebaby [3:51] się skupić takie cztery kategoria C [3:54] kategorie tego jak można było [3:57] rozumieć relacje między rzeczą a [4:01] drugą [4:02] jeżeli i wykorzystam tutaj [4:04] sakramentologia pierwsza rzecz to jest [4:07] tożsamość takie cztery pojęcia wprowadzę [4:09] tożsamość że coś jest takie samo jak coś [4:13] innego tak [4:15] Czyli chleb eucharystyczny jest tym [4:19] samym co ciało Jezusa [4:22] tak potem jest symbol po tożsamości jest [4:25] symbol czyli coś uczestniczy w czymś [4:31] C co do istoty tam to ma ale nie jest [4:33] dokładnie tym [4:35] samym jednak [4:37] pozostaje chociaż co do istoty ma być [4:39] ciałem Chrystusa są tylko ilustracje [4:42] sakramentologia i wreszcie znak znak to [4:45] jest coś [4:46] takiego że coś przypomina mi o czymś ale [4:51] nie uczestniczy w tym [4:53] czymś [4:55] tak może być że chleb [4:58] przypomina [5:01] ale jest tym ciałem i wreszcie czwarty [5:05] element nic wspól z to się tak tylko [5:08] tobie kojarzy A jak ktoś to nie jest [5:11] edukowany chrześcijańsko się nie [5:14] kojarzy ch jest różny od ciała Chrystusa [5:17] Czyli mamy takie cztery stopnie coś jest [5:18] takie same coś uczestniczy w czymś coś [5:23] tylko przypomina coś i wreszcie coś jest [5:26] zupełnie inne od czegoś innego i teraz w [5:30] relacji między starym a Nowym [5:32] Testamentem i nowym A teologią można [5:34] opisać tymi czterema kategoriami w [5:36] zależności jaki temat wybierzemy [5:38] i dla państwa i to już jest osąd [5:41] osobisty który z tych poziomów jeszcze [5:44] zachowuje ciąg jak powiem że coś jest [5:47] tożsame z czymś to każdy powi to samo [5:52] prawda Warcie o zwykłą logikę jak powiem [5:55] że coś uczestniczy w czymś to może [5:58] powiedzieć jeszcze To jest to samo Już [6:00] jest troszeczkę in co do [6:03] istoty wygląda jak chleb ale tak [6:06] naprawdę to jest Ciało Chrystusa więc to [6:08] jest to to samo co Ciało Chrystusa więc [6:11] zachowuje pewną ciągłość tak potem gdy [6:15] się pojawia znak No to zaczynamy się [6:17] zastanawiać czy to nie jest tylko takie [6:19] subiektywne że mi coś przypomina jest [6:22] jakaś ciągłość ciągłość psychologiczna [6:25] prawda Coś mi coś przypomina ale czy [6:28] jest jakiś form [6:32] jakaś ciągłość wewnętrzna nie tylko w [6:34] mojej głowie no to czujemy że tutaj może [6:37] być już problem i niektórzy Powiedzą że [6:40] to jest jakaś ciągłość [6:43] a inni powiedzą że to już nie jest [6:46] ciągłość to jest tylko psychologiczna [6:47] ciągłość a więc nie taka realistyczna w [6:50] oparciu o rzeczywistość którą [6:52] doświadczamy tak i [6:54] oczywiście [6:58] wsst [7:00] symbolem a znakiem jest tym momentem [7:02] kiedy ktoś powi to już jest herezja bo [7:05] nie ma [7:08] ciągłości bo to tylko przypomina aż to [7:12] nie jest to [7:13] samo jakąś myśl która przypomina mi [7:16] tylko inną myśl to jest ciągłość czy nie [7:18] ma ciągłości jakaś jest ale co do istoty [7:21] czy jest czy nie ma to już takie [7:24] wprowadzam kategorie a państwo sami [7:25] Oceńcie teraz będę chciał dalej dalej [7:29] mówić te cztery kategorie Chciałbym [7:33] wykorzystać najpierw wchodząc powiedzmy [7:35] w buty powiedzmy nie wiem protor rabina [7:39] kogoś kto będzie bronił teraz Biblii [7:40] hebrajskiej w kontekście tego [7:43] jak Bóg przebacza winę Innymi słowy jako [7:48] Rab będę twierdził że chrześcijaństwo to [7:50] jest herezja ponieważ w mojej [7:54] Biblii Biblii hebrajskiej nie będę [7:57] wchodził do innych źródeł tylko tego co [8:00] wszyscy tam chrześcijanie uważają [8:02] za właściwe i że stamtąd czerpiemy [8:05] takiego w ogóle czegoś takiego modelu [8:09] przebaczania win Jaki jest proponowany w [8:12] chrześcijaństwie a więc Nowy Testament [8:14] który głównie skupia się na Chrystusie [8:17] przez którego ciało odkupować [8:27] [Muzyka] [8:30] jakiś nurt się wyłonił No zawsze tak [8:32] było przez wieki jakieś n się wyłaniał [8:35] bo wzięły kilka wersetów i przeinaczenie [8:38] dostosowały do swoich wyobrażeń o [8:40] świecie a Żyd co powie chcecie [8:44] porozmawiać o przebaczeniu grzechów to [8:47] Przytoczmy kilka powiedzmy [8:49] podstawowych podstawowych pojęć pierwsze [8:52] nie wszystkie ofiary starotestamentowe [8:55] były ofiarami [8:56] przebłagalny za [8:58] grzech było więcej różnych ofiar tylko [9:01] część ofiar był odpowiedzialna za [9:03] przebaczanie grzechu to jeszcze jest OKE [9:05] kolejne ofiary przebłagalne za grzech [9:09] nie odnosiły się do wszystkich [9:12] grzechów tylko za dwoma wyjątkami [9:16] odnosiły się do grzechów popełnionych [9:22] nieświadomie Jak kś świadomie popełnił [9:24] grzech To nie było ofiary za [9:28] grzech nie ma czegoś taką d wyjątki ale [9:31] nie będę o nich mówił one są nieistotne [9:34] istoty tego co ch [9:36] powiedzieć nie było czegoś [9:39] takiego Trzecia rzecz co mogło być [9:42] złożone jako ofiara za grzech było i [9:46] jest hebrajskiej jasno [9:50] określone to mogłoby [9:53] zwierzę zazwyczaj zwierzę tam jeszcze [9:56] inne rzeczy mogły być składane zaraz o [9:59] tym powiem [10:01] ale ciało [10:05] ludzkie [10:08] Bóg potrzebuje ciała [10:12] ludzkiego właśnie o to chodziło że te [10:14] ofiary są zastępcze za [10:18] człowieka żeby ratować [10:21] człowieka i Czwarta rzecz ofiara [10:25] przebłagalna za grzech była krwawą [10:28] ofiarą [10:30] ale [10:32] Bibli jest ale ofiara kś był ubogi [10:36] trochę mąki dać i [10:39] tyle nie potrzebuje krwi żeby przebaczyć [10:43] a już na pewno nie potrzebuje ludzkiej [10:45] krwi żeby [10:49] przebaczyć ofiara nic mechanicznie nie [10:52] robiła po [10:58] Prost może dać trochę mąki no bo tyle ma [11:03] Bóg nie jest krwiożerczy nie potrzebuje [11:06] ciała ludzkiego i krwi żeby mógł [11:08] komukolwiek [11:09] przebaczyć wreszcie piąty punkt do tego [11:12] już nawiązywał prawo nie przewidywało [11:16] ofiary z [11:17] człowieka jest wiele sytuacji w Starym [11:20] Testamencie wiele wersetów gdzie [11:22] składane są dzieci ofierze i to się [11:25] kończyło sądami to się kończyło [11:31] krew ludzka nie jest [11:33] składana a tym bardziej niewinna krew [11:36] ludzka dziecko tak niewinna osoba [11:39] dorosła która jest składana w ofierze [11:44] szósta rzecz ofiara miała być składana w [11:48] odpowiednim miejscu i w odpowiedni [11:53] sposób gdzie miała być skad [11:56] świątyni [11:58] procedury a nie gdzieś poza na jakiejś [12:04] górze skąd skąd to mamy stąd [12:11] to siódma rzecz złożenie ofiary nie było [12:14] warunkiem koniecznym uzyskania [12:17] przebaczenia przez od Boga tak to nie [12:20] jest tak że Bóg działa mechanicznie że [12:22] Jak złożysz ofiarę to ci przebaczy A jak [12:24] nie złożysz to ci nie przebaczy o tym [12:27] psalmy mnóstwo mówią psalmy prorocy bó [12:31] ostatecznie nie potrzebuje ofiary No bo [12:35] to nie ofiara gładzi jakiś magiczny [12:37] grzech który jakim sejf jest tam [12:39] trzymany i jakaś zamiana [12:42] jest to jest tyko [12:45] wyrażenie albo aż wyrażenie [12:49] skruchy sposób symboliczny ale to nie [12:52] tak krew jakś magicznym sposobem [12:58] marz [13:00] to w psalmach bardzo mocno jest więc [13:03] ofiara nie jest warunkiem koniecznym [13:06] uzyskania przebaczenia przez Boga ósma [13:08] rzecz jeszcze trzy [13:12] wymienie złożenie ofiary nie działało [13:16] samo z [13:17] siebie nie dział to coś przypomina [13:20] prawda że coś działa samo z siebie [13:24] zroby jakąś czynność sakralną [13:28] wykonamy wtedy się wydarza nie nie [13:31] działało samo z siebie to było relacyjne [13:34] owy Bóg w relacji do osób to właśnie [13:38] pokuta była najważniejsza dla Boga [13:40] składana przez człowieka ofiara Jeśli w [13:43] ogóle obecna miała funkcję [13:47] towarzysząc Bóg jest ojcem i ojciec nie [13:52] musi wymagać ofiary tak przekładam to na [13:55] na Powiedz na język współczesny troszkę [13:57] troszkę koloryzujący na potrzeby [14:00] dramaturgii i dziewiąty punkt pokutujący [14:05] za swoje grzechy człowiek był traktowany [14:07] za Sprawiedliwego [14:09] uważamy państwo to że ktoś [14:12] pokutował sprawy to nie że wiecznie [14:16] potępiony i wiecznie usprawiedliwiony [14:20] s nie Bóg nie jest idealistą [14:25] jakimś narcystycznym kimś Zami sadyzmu [14:29] że po prostu każdy ma być idealny [14:33] nie jest świadom Jaki jest [14:37] człowiek wie jak może żyć ktoś coś robi [14:40] złego to prawo jest dane wie że robił [14:44] coś złego jak zrobił złego No to [14:46] pokutuje i Bóg nie oczekuje że za chwilę [14:50] znowu będzie ta osoba idealna bo byśmy [14:51] musieli tak przy konfesjonal prawda [14:53] regularnie Szczególnie jeśli przed nami [14:55] byłaby jakaś piękna osoba i się zamyślił [14:58] znowu by musiał Nie bóg nie oczekuje [15:01] idealistycznej duchowości Bóg jest [15:04] realistyczny wie z kim ma do czynienia i [15:06] prawo które daje to jest mój 10 punkt [15:08] Prawo które daje jest [15:11] realistyczne c nie po to żeby wam [15:14] dowieźć drodzy chrześcijanie że [15:17] jesteście beznadziejni grzeszni I wam [15:20] nic w życiu nie wyszło jesteście od [15:22] urodzenia macie grzech pierworodny [15:24] nosicie winę grzechu pierworodnego jak [15:27] Rodzice zapomnieli nie [15:29] ciąży na was bo pierwszy [15:31] AD prawo jest dane realistyczne po to [15:36] żeby przestrzega to jest jak instrukcja [15:38] Ojcowska do tego żeby właściwie [15:42] postępować to z rodziców daje takie [15:45] wymagania wobec swoich dzieci żeby tylko [15:50] ich [15:51] nauczyć że są beznadziejni potrzebują [15:54] rodzica [15:57] żeby [16:00] to nie jest pedagogia Biblii hebrajskiej [16:03] którą reprezentuje uważam że takie [16:05] rozumienie k się pojawia w Nowym [16:07] Testamencie troszeczkę powiedzmy i potem [16:09] jest bardziej rozbudowane No jest [16:13] jest na potrzeby konferencj Hery nie ma [16:16] ciągłości coś mi to [16:18] przypomina o czym mówicie ale to jest [16:21] zupełnie coś innego niż ja czytam w [16:24] swojej [16:26] księdze OKE wytłumaczymy sobie różnic [16:30] między ofiarą Chrystusa i całą tą logiką [16:35] ukrytą i z drugiej strony jak składane [16:38] były ofiary w Starym Testamencie [16:40] Który Bóg wam się Jawi [16:43] bardziej taki ludzki [16:46] kochający taki [16:49] Co [16:50] przebacza daje Prawo które jest [16:54] wystarczające instrukcją do życia Czy [16:57] taki który daje prawo [16:59] wszy się okazało że nikt nie jest w [17:01] stanie no za wyjątkiem jednej osoby [17:04] Boskiej o której powiem zaraz i za [17:06] wyjątkiem jednej osoby ludzkiej w [17:07] teologii rzymskiej tak Czyli Marii która [17:10] bez grzechu wypisanego i bez grzechu [17:14] uczynkow była na tym świecie Tak jak [17:18] inaczej jak [17:20] jakie jak sytuuje cie swoich [17:23] podwładnych oszukujecie bez grzeszności [17:26] czy grzeszność Czy potrzebujecie [17:29] pokuty czy nie potrzebujecie uty Jakie [17:32] narzędzia Ktoś musi wobec was wam zrobi [17:34] coś złego wdrożyć w życiu zawodowym czy [17:38] rodzinnym [17:40] aby czuliście się usatysfakcjonowani czy [17:44] Nawiązując do tej [17:47] estetyki delikatności rektor przedstawi [17:50] katastra tak jeżeli ludzki rodzic może [17:54] przebaczyć od [17:57] tak to co potrzebuje boski rodzic Deus [18:00] Semper padło tak coś coś to jakaś coś w [18:04] tym Nowym Testamencie i kawałek dalej [18:06] potem jeszcze Wach chrześcijańskich coś [18:09] się [18:11] zaburzyło jakaś herezja się pojawiła i [18:14] teraz cytat listu do Hebrajczyków bo na [18:16] tym liście się skupię 10 [18:19] rozdział pierwsze 10 [18:22] wersetów Chciałbym przeczytać ale będę [18:25] akcentował tylko pojedyncze elementy bo [18:27] zostało mi jeszcze [18:29] tam 10 minut z [18:31] haczykiem albowiem [18:34] zakon zawierając w sobie tylko cień [18:38] przyszłych d [18:40] cień cień to wam przypomina [18:44] tożsamość symbol [18:47] znak czy zupełnie coś innego Czy [18:49] sprzeczność [18:51] cień przyszłych dróg a nie sam obraz [18:57] rzeczy [18:59] mi to przypomina ZN tak coś przypomina o [19:02] czymś to nie uczestniczy w tym czymś [19:05] tylko [19:06] przypomina nie może w żadnym razie przez [19:09] te same ofiary nie przewal składane Rok [19:13] w rok przywieźć do doskonałości tych [19:15] którzy z nimi przychodzą tamte ofiary [19:19] nie [19:27] zmywałyście [19:31] uczestniczyły w zmw ale nie uczestniczą [19:34] tylko [19:36] przypominają bo Czyż nie zaprzestano ich [19:39] składać Gdyby ci co je składają Nie [19:41] mieli już żadnej świadomości grzechów [19:43] gdyż raz zostali oczyszczeni autor [19:47] argumentuje za nieciągłością ze [19:49] świadomości grzechów tutaj jako [19:52] powiedzmy zapytać czy państwo nie mają [19:55] wciąż świadomości [19:57] grzech ofar jna została złożona już tej [20:02] świadomości was ale dobrze przeciwnie [20:06] one właśnie przywodzą na pamięć grzechy [20:08] co roku Jeśli jest bowiem rzeczą [20:12] niemożliwą do Hebrajczyków jak słowo [20:15] niemożliwe że to jest naprawdę [20:17] niemożliwe aby krew Wołów i kozów mogła [20:21] zgładzić [20:22] grzech mamy tezę i teraz mamy [20:24] uzasadnienie autów który cytuje z psalmu [20:29] teraz jeszcze jedno zdanie Proszę się [20:30] skupić bo Zdanie brzmi tak to też [20:34] przychodząc na świat [20:38] mówi nie chciałeś ofiar krwawych i [20:42] darów [20:44] Aleś [20:46] ciało dla mnie przysposobił ciało dla [20:50] mnie przysposobił okej Soma tam jest [20:52] grece to [20:57] jako tam chrześcijanie głównie z tego [21:00] Potem biorę No tekst masorecki [21:02] oczywiście biorę te krytyczne wydania I [21:04] co mamy w tych krytycznych wydaniach co [21:06] mamy w [21:08] oryginałach domniemanych oryginałach bo [21:11] oryginałów oczywiście dostępu nie mamy [21:13] czytam z psalmu 47 [21:16] wers Nie chcesz ofiar krwawych i darów [21:21] ale dałeś mi otwarte [21:27] uszy w tekście masorecki hebrajskim sepe [21:31] mamy uczy dokładnie w tym miejscu gdzie [21:35] w Nowym Testamencie mamy [21:38] ciało fajna zagadka dla biblistów co tam [21:41] się zdarzyło albo i tak dalej [21:45] ale z perspektywy teologicznej jak to [21:48] czytam to sobie myślę tak tam w [21:51] oryginale są uszy No bo prawo Bóg mi dał [21:53] żebym dobrze żył i mam go słuchać Mam ić [21:56] za nim jak mi się nie uda przepraszam [21:57] idę dalej [21:59] ale nie ciało jest [22:03] potrzebne i to nie byle jakie ciało [22:05] ludzkie [22:08] ciało mam przejście od mąki od [22:12] zwierzęcia do człowieka przynajmniej do [22:15] człowieka [22:16] Bojków postać Jezusa być może ma jakieś [22:20] rysy większe niż tylko [22:25] człowiek a teraz dalej [22:29] już mamy t Here otwarte uszy [22:32] posłuszeństwo tak nie wymaga ofiar [22:35] wiadomo ofiary się składa i tak dalej [22:37] mają tam wartość i obiektywną wartość [22:39] mają też ale otwarte uszy Słuchaj Pójdź [22:43] za mną a nie złóz [22:46] ciało No i wreszcie [22:48] przechodzimy do tej już wychodzę teraz z [22:51] butów [22:53] tych wodzę na chwilę do butów Nowego [22:55] Testamentu nie ciągło Mam nadzieję że [22:58] ustanowiłem pod dyskusji oczywiście [23:00] dodaję mam troszkę troszkę Tak podkręci [23:03] atmosferę [23:05] więc jest teraz wchodzę w buty Nowego [23:07] Testamentu w Nowym Testamencie [23:10] do Hebrajczyków pozostańmy [23:13] Jezus jest nazywany [23:15] Bogiem jest nazywany tym przez którego [23:18] wszystko jest [23:22] stworzone No to pewnie druga osoba [23:24] Trójcy [23:26] Świętej jak czytam [23:29] naszych [23:30] kred ale [23:34] ale do Hebrajczyków Nowym Testamencie [23:37] nigdzie nie jest [23:38] powiedziane że on jest od wieków taki [23:42] jest na początku było przed stworzeniem [23:45] wszystko jest relatywnie wobec [23:47] stworzenia tak na [23:50] początku Hebrajczyków Jezus jest [23:52] nazywany protos czyli [23:57] pierw [24:01] a przez niego wszystko inne jest [24:04] stworzone ale nie jest powiedziane że [24:06] Zrodzony nie stworzony jak wzie mamy nie [24:11] jest to że jak jest protok że jest [24:15] pierworodny że staje się pierworodnym w [24:18] wieczności A jak jest w wieczności No to [24:20] jest [24:22] równy tego WM Testamencie [24:27] już [24:29] starym testamentem mamy [24:33] przejście od jakiejś figury Nazwijmy ją [24:36] człowiekiem d uproszczenia tam jest [24:39] jakiś preegzystencja [24:40] nie będziemy to wchodzić ale chodzi o to [24:43] że ciało że człowiek nie [24:47] zwierzęta ktoś jest w stanie [24:49] współcierpiała [24:58] jest podmiotem w kredo Syn Boży teraz [25:03] pomyślmy troszkę filozoficznie będzie [25:06] syn boży jako podmiot jest osobą ludzką [25:11] czy [25:13] boską [25:15] boską Syn Boży jest osobą boską Maria [25:18] jest osobą ludzką czyli jest Syn Boży [25:22] który żyje od wieków ma boską naturę w [25:25] momencie inkarnacji przyjmuje ludzką [25:27] naturę [25:29] ale jako podmiot jest kim boską osobą ma [25:32] dodatkową [25:35] naturę co tu się dzieje to kto [25:39] umiera człowiek [25:41] umiera doktryna chrześcijańska powie że [25:45] człowiek osoba Boska syna według [25:47] ludzkiej [25:48] natury ale ale Jezus nie jest [25:57] osobą [25:59] zwierzę człowiek jakaś postać nagle [26:02] wchodzimy taką przestrzeń Gdzie są dwie [26:04] natury jest jedna Boska [26:07] osoba Chrześcijaństwo nie powie że Bóg [26:11] umiera za [26:13] Boga ale posyła swojego [26:16] syna który według natury ludzkiej umiera [26:20] Ale co umiera Boska osoba nie może bo [26:24] jest boska z natury Boska [26:27] natura No nie da się tego ruszyć Ani [26:31] drgnie ludzka [26:34] natura dołączona w momencie inkarnacji [26:37] no ale też nie może cała umrzeć bo [26:40] zmartwychwstanie byłoby ponowną [26:45] inkarnacji byłoby ponowną [26:50] inkarnacji natury umiera ortodoksja [26:54] powie że dusza ludzka No nie może [26:56] umrzeć co [27:02] ciało umiera tak naprawdę nikt nie [27:04] umiera bo podmiotowość pozostaje troszkę [27:07] zaburzona jak Tomasz za chwi będzie [27:09] mówił prawda ale jednak jakoś [27:13] utrzymana No to też jakaś [27:17] herezja mamy dwie nieciągłości mamy dwie [27:22] nieciągłości między Biblią [27:25] hebraj a Nowym Testamentem [27:29] między Nowym Testamentem a kred [27:31] chrześcijańskim Teraz wracam do tych [27:34] czterech kategorii mając jeszcze proszę [27:38] zapraszam Patrzę na zegarek mam [27:42] minut wracam już do tych kategorii które [27:47] mam te elementy które państwu [27:52] wyłonił odczytuje Na pewno jest jakaś [27:55] nieciągłość prw [27:58] ktoś mógł powiedzieć że to jest ewolucja [28:01] pogląd w tej ewolucji dochodzi [28:05] nieciągłości dla potrzeby dyskusji podem [28:08] te cztery [28:10] parametry czy obserwujecie państwo [28:13] między przejściem od ofiar zwierzęcych [28:17] do ofiary ludzkiej jaki poziom tej [28:19] nieciągłości bądź [28:21] ciągłości któ zch poziomów nawi [28:27] ortodoks to jest [28:29] oczywiste rabini mówią o [28:31] chrześcijaństwie jak się pilnuje Nowego [28:34] Testamentu to też jest potem dyskusja z [28:36] dogmatyk A często ze studentami [28:40] czy ty przypadkiem nie nadinterpretuj [28:44] nie czytam to co czytam i porównuję z [28:47] tym co mam więc zostawiam państwu do [28:50] dyskusji Na czym polega ewolucja [28:53] doktryny ewolucja [28:55] dogmatu jaki wymiar jest tam [28:58] jaki wymiar jest tam nieciągłości który [29:01] wymiar [29:02] nieciągłości uznali byście państwo już [29:05] za [29:07] heterodoksyjny a który jeszcze jest [29:09] ortodoksyjny i z tym pytaniem państwa [29:11] zostawiam Bardzo dziękuję --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl