Nie taki purytanizm straszny?

Rozwiń transkrypcję filmu

Nie taki purytanizm straszny? | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy wst online jest z nami
  • już doktor habilitowany Kazimierz B A to oznacza że temat będzie związany z
  • historią kościoła aczkolwiek bardziej niż z historią
  • będzie związane też z opowieścią o jednym z nurtów chrześcijańskich Wokół
  • którego jest nagromadzonych całkiem sporo stereotypów
  • a mianowicie z kurytanizmem czym jest płytamizm czy rzeczywiście tak jak nam
  • wielu osobom które o nim słyszały bądź też czytały bądź oglądały filmy kojarzy
  • się z ponuradztwem z niechęcią do wszelkiego rodzaju uciech tego świata
  • bardzo takimi skromnymi ubraniami z niechęcią do tańca z abstynencją No i z
  • całą masą różnych innych rzeczy czy purytanizm rzeczywiście taki był czy
  • taki jest o tym opowie nam dzisiaj właśnie Kazimierz Bem Kazik zapraszam
  • Dobry wieczór państwu nie jest rano jestem w samym centrum korytańskiej
  • nowej Anglii jestem w nasociusetts i temat o purytaniach jak gdyby nasunął
  • się nam sam nie wiem czy państwo znacie jest taka w latach 20 ktoś uknął tutaj w
  • nowej Anglii takie powiedzenie że purytanizm to jest takie okropne duszące
  • przerażające uczucie że ktoś gdzieś się dobrze bawi niestety ta opinia o porytanach przetrwała bardzo często myli się ich z
  • okresem wiktoriańskim tak samo ona przetrwała też przez
  • literaturę szczególnie przez literaturę z początku XIX wieku to pojawia się autorn jego słynna The scarlettna litera to opowieść o tej
  • biednej hesterpryne którą naznaczono literę a na znak cudzołóstwa a do Tri
  • które musiała z tą literą chodzić która wykrzyczała tym obłudnym duchownym który jeden z których gdyby był ojcem jej dziecka że ta litera
  • będzie znakiem waszego i waszej hańby ani mojej
  • opinia o porytach przetrwała do dzisiaj do dzisiaj Niektórzy nawet członkowie
  • mojej parafii mówiono tak No kiedy myśmy byliśmy bardzo purytańscy bo rzeczywiście moja parafia została założona w 1666 roku jako jedna z
  • najstarszych w Stanach Zjednoczonych ale Czy to jest prawda więc proszę pamięta
  • Zacznijmy od definicji słowa purytanin purytanin od angielskiego Pure Fight
  • Czyli ktoś kto chce oczyścić kościół Proszę pamiętać że w zasadzie do końca
  • XVII wieku purytanii uważali że byli częścią kościoła Anglii więc Kościoła
  • anglikańskiego kościoła reformowanego ale uważali że reformy które wprowadziła
  • królowa Henryk VIII potem Edward szusta potem Elżbieta i nie poszły wystarczająco daleko mianowicie uważali że kościół należy oczyścić szelkich
  • naleciałości oni to nazywali papistycznych katolickich uważali że urząd biskupa nie ma uzasadnienia w Biblii należało usunąć wszystkie obrazy
  • wszystkie dzieła sztuki z kościołów jak reformowani królowa Elżbieta Jak pamiętamy lubiła sztuka jej kaplicy był krucyfiks
  • i stąd oni spotkali się początkowo z dość łagodnymi sankcjami i mniej więcej
  • w 1580 roku pojawia się takie zdanie o nich ktoś napisał że
  • najbardziej gorących protestantów nazywamy purytanami oni jak to często bywa przyjęli to tę nazwę dla siebie
  • początkowo udali się do Kamińskiej i Niderlandów do lady donsterdamu i w tej
  • Lady w Amsterdamie tam mieszkali kiedy ich dzieci zaczęły się niderlandyzować w przerażeniu postanowili uciec otrzymali taką kartę
  • od ówczesnego króla uciekli założyli nową Anglię ale proszę pamiętać że do
  • końca 17 wieku purytanie chociaż umieli bardzo demokratyczną formę kościoła
  • kongregacjonizm a więc w każdą decyzję podejmowała parafia i tylko parafia nikt
  • jednej parafii nie mógł narzucić czegoś jej obcego oni do końca uważa li 17
  • wieku uważali się za część kościoła Anglii nawet w pewnym momencie byli gotowi przestać na biskupów Pod warunkiem że ci
  • Biskupi będą bardzo bardzo daleko wizja przesłania na przykład biskupa do nowej Anglii na początku XVIII wieku ich Przeraziła na szczęście
  • dla nich umarła królowa Anna która coś takiego planowała Anna Stuart No i Jerzy pierwszy nie był już tym zainteresowany i ten pomysł się
  • gdyby umarł ale proszę pamiętać że oni uważali się za część kościoła Anglii część która musiała być porządnie zreformowana
  • tak to się przejawiało po pierwsze przewiało się to Szanowni państwo w tym że ich kościoły wyglądały bardzo skromnie proszę państwa tak wyglądało
  • typowy kościół purytanów ten jest wybudowany w 1785
  • roku Proszę zobaczyć jaki to jest prosty budynek bardzo proste budynek Mężczyźni
  • i kobiety wchodzą razem proszę zobaczyć są takie boksy nie ma żadnych nie ma
  • żadnych witraży są tylko okna Okna mają bowiem oświetlać budynek ale tak żeby są symbolem światła które
  • natchnienia Boga które przenika i proszę zobaczyć te wszystkie boksy są tak samo wyglądają są tak samo ułożone i głównym miejscem jest oczywiście
  • ambona tutaj jest ławka dla starszych kościelnych ale proszę zobaczyć wszystkie boksy są takie same Otóż co 10
  • lat w parafiach nowej Anglii Te boksy na nowo przypisywano różnych rodzinom
  • rodziny siedziały razem wszyscy razem siedzieli i na przykład po
  • to się przynosiło wkładało rozpalony cegły w takim specjalnym pomieszczeniu
  • aby było cieplej ale budynki miały być proste i rodzinie siedziały razem Mężczyźni i kobiety niezamężni siedzieli na galeriach
  • podobnie później Indianie i afroamerykanie na nabożeństwo prowadził
  • pastor oraz świecki z ambony pastora świecki z ambony na ambony też
  • wchodził tak zwany prekantor który układał psalm purytanii byłem bardzo długo odmawiali stosowania organów albo jakichkolwiek
  • instrumentów muzycznych do prowadzenia nabożeństwa ale Chciałbym wrócić do tego ułożenia tego kościoła też proszę państwa ułożenie tego kościoła zależało
  • nie tylko od zamożności bo zamożności nie dało się pokazać w takich ławkach
  • ale często starsi jeżeli wiedzieli że grupa parafia nie jest ze sobą skłócona
  • dwie czy trzy rodziny są ze sobą skłócone sadzały ich razem obok siebie aby doszło do pojednania bo Proszę
  • pamiętać że raz w miesiącu była sprawowany sakrament Wieczerzy Pańskiej i raz w miesiącu tę wieczerzę pańską rodzina przyjmowała razem w ławkach w
  • Europie podchodziło się w kierunku ambony w nowej Anglii przyjmowało się we w ławkach kiedy ta rodzina kończyła podawała flagą i chleb rodzinie obok
  • chodziło o to aby poprzez miejsce w kościele
  • pozwolić ludziom na pojednanie się i aby ta cała społeczność miasta była
  • pojednana i nasad Yours i w connericat tak samo później w New Hampshire i w
  • stanie vermond żebym miasto mogło być miastem musiało być w stanie utrzymać pastora kongregacjonalnego czyli pastora purytańskiego
  • więc tak wyglądały kościoły w czasach purytanów w nowej Anglii zachowało się
  • ich kilka bo im w XVIII wieku a w szczególności na początku XIX wieku uznano że one są za proste i częściowo zbyt demokratyczne
  • częściowo zbyt demokratyczne nie można było się pochwalić lepszym miejscem w
  • ławce Proszę pamiętać że purytanie tak samo bardzo naciskali na edukację jest taka bardzo szybko uchwalili prawo tak zwanym
  • szatanie zwodzicielu który chce aby ludzie nie znali Pisma Świętego aby w
  • ten sposób ich zwiódł i stąd miasta miała obowiązek które
  • miały ponad 50 rodzin utrzymywać nauczyciela który by uczył zarówno mężów
  • chłopców jak i dziewczynki czytania i pisania pisma specjalnie ułożono tak
  • zwane New England primerki podręcznik do nauki uczyło się
  • abecadła prawdy wiary za pomocą krótkiego rodzaju wierszyku
  • na tyle popularny że nie mamy jego pierwszych ośmiu wydanej No dostały dosłownie zaczytane na śmierć ale były bardzo tanio wydawane bardzo popularne
  • ale skutek tego był taki że w XVIII wieku na początku XVIII wieku populacje
  • nowej Anglii należała do jednej z najbardziej
  • do populacji której najwięcej osób miało czytać i pisać na świecie
  • czytanie opanowało ponad 80% mieszkańców z pisaniem było ciut gorzej ale czytanie
  • opanowało ponad 80% mieszkańców to dotyczy zarówno kobiet jak i mężczyzn
  • No dobrze no ale to w takim razie czy to wciąż oznacza że oni byli szczęśliwi No Otóż proszę państwa jest znowu wracamy do kwestii pieśni w
  • kościele oczywiście bardzo długo w nowej Anglii w kościach kongregacjonalnych po
  • Bretanii nie pozwalali na instrumenty muzyczne ani na skrzypce ani
  • na cymbały tym bardziej na organy pierwsze organy w kościele kongregacjonalnym pojawiły się w niezwykle liberalnym
  • Kościelec dopiero w 1790 roku Tym niemniej To nie było tak że nie było
  • instrumentów cała masa testamentów które się zachowała i z nowej Anglii wspomina
  • o piszczałkach o Trąbkach o skrzypcach wiadomo że ludzie lubili grać na
  • instrumentach lubili śpiewać wręcz tu pojawiły się pierwsze chóry i
  • znowu Proszę pamiętać że najstarsze towarzystwo muzyczne działające w Stanach Zjednoczonych do dzisiaj pojawiło się właśnie w Bostonie a więc
  • tym centrum purytanizmu one się pojawiło właśnie w Bostonie i wynikało z tego że
  • purytanie lubili śpiewać lubili grać na instrumentach to że tego nie robili w
  • kościele wcale nie oznaczało że nie lubili muzyki albo z tą muzyką walczyli
  • co więcej niektórzy byli na tyle dobrze znali muzykę że potrafili krytykować zarówno
  • pastorów którzy nie umieli śpiewać jak i tych diakonów którzy mieli wyłożyć muzykę psalmu że zachował się taki młodość
  • obsteniczny można powiedzieć argument jak to jedna z gazet w Bostonie niezwykle antyklerykalna Śmiała się że jeden z diakonów tak fałszował iż jedna
  • z kobiet poroniła i ze względu na to że on regularnie fałszuje nazwał go
  • prokurentem aborcji Proszę pamiętać więc pamiętamy o tym że
  • jest muzyka jak było z tańcem wiadomo że wszędzie ewangelicy
  • reformowani mieli ogromny problem z tańca początkowo No tabele puryta nie byli troszeczkę rozdwojeni a
  • mianowicie stwierdzili że ponieważ Biblia wspomina w paru miejscach o
  • tańcach więc być może niektóre tańce są dozwolone chodzi o to że one by były właściwe zalecali żeby kobiety nie tańczyły z mężczyznami w pierwszym
  • pokoleniu drugim pokoleniu pojawia się nam taki duchowny nazywa się incris Mother on jest niezwykle niezwykle wpływowy i ingris Mother
  • rzeczywiście wystąpił z całą masą z takim specjalnym traktatem który mam
  • prawie dostawała po pleksi w którym walczył z tańcami mówił że też coś strasznego coś obrzydliwego to jest absolutnie Szatan chce tego chce to
  • zwieść wiernych żeby tańczyli bo wiadomo że to się czym to się kończy to jest
  • druga połowa XVII wieku na początku XVIII wieku jego syn niezwykle wławy
  • pastor już miał nieco inne podejście do tego koton Mother uważał że tańce No nie są najlepsze ale trzeba na nie zezwolić
  • nawet tańcem mężczyzn z kobietami tylko wiecie państwo Dlaczego należy z tym być bardzo ostrożnym dlatego że prowadzą do seksu tańce prowadzą do czegoś gorszego
  • mianowicie tańce prowadzą do anglikanizmu anglikanie bowiem tańczą i tak naprawdę Jeżeli pozwolimy ludziom tańczyć to oni
  • dojdą do wniosku że być może anglikanizm ma rację Poproszę pamiętać że wtedy już purytanie zauważają że są innym kościołem kongregacjoniści i są kościom
  • bardziej reformowanym i stąd kotem nadal mówi Nie nie nie możemy pozwolić na tańce gdyż one prowadzą do czegoś tak okropnego jak anglikanizm
  • z tańcami nie udało się absolutnie purytanom zwalczyć tańce trwały co
  • więcej wiemy że pod koniec XVIII wieku Tańce były poprzedzone śpiewem
  • purytanii często się jak wiemy lubili koncertować lubili śpiewać więc mamy kilkudniowe potańcówki które były nawet przy bardzo ciekawych
  • okolicznościach Otóż na przykład jedną z taką tradycji nowej Anglii było to od
  • połowy XVII wieku niż podczas ordynacji ważono specjalne piwo
  • początkowo było to piwo tylko i wyłącznie dla uczestników ordynacji potem dla wszystkich mieszkańców miejscowości potem dla wszystkich tych
  • którzy przyjeżdżali i tutaj muszę się posłużyć taką książką pureteen z Play
  • leasing i tutaj chcę państwu pokazać Otóż 1000 1731 roku
  • i nie przeżył marca w innej dacie Otóż w 1759 roku parlament w stanu
  • Massachusetts uznał że należy ostrzegł pastorów aby przeciwdziałali przeciwko sce są przeordynacji związanym z
  • ważeniem piwa i uwaga tańcami i o tym że ten sąd nie przeszkadza nie
  • przesadzał wiem o tym że parę lat później jeden z pastorów napisał przy okazji mojej ordynacji świetnie się bawiliśmy zupełnie zatraciliśmy poczucie
  • przyzwoitości w tym znaczeniu skromności czyli ordynację duchownych w XVIII wieku
  • nie tylko odbywały się za pomocą ogromnych ilości kiwa ale także wina
  • ale także służyłyby poprzedzały jej imprezy dzień wcześniej oraz dzień
  • później podczas których jedzono śpiewano No i Pito No i co najgorsze tańczono
  • tańczono wiemy że tak samo śluby w takim zamieniały się w jednodniowe albo
  • dwudniowe imprezy znowu Proszę pamiętać purytanie usunęli całą masę liczby świąt
  • rzymskokatolickich Czy anglikańskich podczas których były ludzie mieli dni wolne w związku z tym tego typu uroczystości jak ordynacja jak
  • ślub były to uroczystości podczas których rzeczywiście można było się wyszumieć i wyszaleć i to i te procesy nasilały się przez całe osiemnasty wiek
  • Kiedy jak wiemy Ameryka ogłosiła niepodległość w większości stanów nastąpił rozdział kościoła od państwa tu w Massachusetts najpóźniej oddzielona
  • kością kongregacjonalną od państwa bo dopiero w 831 roku No i znowu więc wiemy że płyta nie lubili czytać
  • lubili czytać gazetek z państwa jedna z pierwszych gazet która powstała w nowej Anglii to była gazeta założona przez brata Benjamina Franklina i to była
  • gazeta w której on się przeciwstawiał temu że pastorowi namawiali ludzi do
  • szczepień przeciw ospie Proszę sobie wyobrazić że Ewangelii Surowi kalwiniści
  • namawiali ludzi do szczepień tłumacząc im że wiedza Naukowa jest darem od Boga
  • no i antyszczepionkowcy w związku z tym stali się absolutnie antyklerykalni i ta
  • gazeta o której wspominałem że się wspominałem wcześniej cytowałem że jeden z lokalu została złośliwie nazwany prokurentem aborcji ta gazeta została
  • zamknięta dopiero wtedy kiedy Oskarżyła jednego z pastorów o plagiat kazach o
  • plagiat Kazań No i to było dla Duchownego w tamtych czasach coś absolutnie niedopuszczalnego że Bóg spraggetować czyjś kazanie udowodnił że
  • tak nie było i gazeta została zamknięta na podstawie procesu o zniesławienie Tym
  • niemniej cieszyła się niesłychaną popularnością co więcej wiemy z niektórych dzienników przeczytali ją pastorze którzy potem się wyzłośliwiali
  • albo religii w swoich dziennikach właśnie do tego typu gazety ale proszę pamiętać że w nowej Anglii cała masa początkowo byli to duchowni ale potem
  • także synowie duchownych zaczęła korespondować z Europą
  • których państwo mówiłem On należał do takiego No to się mówiła
  • Republic of Lovers był członkiem korespondencji członkiem korespondentem brytyjskiej Akademii nauki i odpowiednika i
  • przesyłał informacje o roślinach o do Anglii ale także ściągał najnowsze
  • księgi oni jego ojciec inkwistather którą ukazały ukazywały się w Europie
  • między innymi pierwsze dwie książki która są związane z Polską które znalazły się w Stanach w bibliotece harvarda to były
  • dzieła Stanisława lublinieckiego polskiego ministra braci polskich
  • mianowicie jego dzieło o kometach oraz drugiej jego historia reformacji w
  • Polsce i te książki zostały zakupione przez link christmadera podobnie jak potem nadal nabył jeden z pierwszych egzemplarzy matematyki Newtona
  • Więc proszę pamiętać że purytanie byli bardzo zainteresowani nauką byli bardzo zainteresowani przyrodą lubili śpiewać lubili pić No i
  • oczywiście proszę państwa to jest z tym seksem bo to zwykle ludzi najbardziej interesuje jak to jest w tych sprawach
  • związanych właśnie z rozwiązłością tutaj trzeba powiedzieć że zjawisko jest nieco skomplikowane ale znów My często Mylimy purytanów z
  • okresem wiktoriańskim Po pierwsze cudzołóstwo było rzeczywiście karane i
  • przez świeckie władze i przez władze kościelne Tym niemniej władze kościelne
  • zwykle próbowały dojść do tego to nie było tak jak przedstawia to na tej
  • ochotę że chciały ukarać hester Quinn biedaczkę która urodziła dziecko nieślubne ale oni dopytywali się ją Kto był ojcem dziecka dlaczego Bo uważali że
  • ojciec dziecka Jeżeli jest nie za mężny powinien się ożenić z kobietą z którą ma
  • dziecko no i po drugie jeżeli nawet jest zamężny to powinien na to dziecko ułożyć
  • hester płyn odmawia wydanie personaliów ojca Dziecka w związku z czym dla nich
  • jest to coś stresującego bowiem wiedzą że jeden z nich przystępuje do niegodnie a powinien się z grzechu publicznie wyspowiadać wiemy więc zatem że
  • purytanie przyjmowali oskarżenia o cudzołóstwo Ale co ciekawe historycy są zgodni żeby jej dużo bardziej łagodni w stosunku do kobiet
  • niż w stosunku do mężczyzn kobiety za zwykle zazwyczaj karano ekskomuniką
  • musiały złożyć wyznanie skruchy a on z wyznanie wiary bez mężczyzn często
  • odciągano do sądu i parafie namawiały do ślubu namawiały do ślubu
  • seks przedmałżeński Jak zawsze nie był dobrze postrzegany na początku XVIII
  • wieku i pod koniec XVII znajdujemy coś takiego jak traktaty przeciwko
  • onanizmowi je znowu pisał Mother onania no i tutaj Zacytuję państwu fragment bo
  • całkiem zabawny Ten autor był zdaniem z który to napisał jest
  • jest naprawdę całkiem
  • bardzo dobry momencik gdzie to mamy seksem Cool 3 w momencie momencik
  • i tutaj Oto jest ten fragment dorosły Mother użył swoich niezwykłych talentów
  • jako pisarz swojej reputacji jako pastor jako naukowiec a także
  • najprawdopodobniej wiedzy z pierwszej ręki aluzja absolutnie czytelna by spróbować walczyć z plagą onanizmu i wydał na ten
  • temat kilka traktatów wygłosił nawet kazanie pod tytułem onania z którym tym
  • walczył jak wiadomo walka z tym jest no raczej mało skuteczna Tym niemniej w nowej Anglii patrzono na relacje między młodymi
  • mężczyznami jak kobietami w bardzo specyficzny sposób Otóż był taki zwyczaj tak zwanego bandley czyli kiedy młody mężczyzna przechodził do
  • młodej kobiety i był nią zainteresowany Zazwyczaj to było tak że nie mógł wrócić
  • Przepraszam wieczorem do siebie cóż więc robiono Otóż rodzice tej
  • kobiety kładli się w tym samym pokoju natomiast młodych w ubraniu
  • owijano w koce i pozwolono im leżeć ze sobą No ze sobą rozmawiać i
  • przypuszczamy prawdopodobnie całować to jest zwyczaj niezwykle dziwny on istniał
  • w średniowiecznej anglion zaczął wymierać w czasie kiedy purytanii przybyli do nowej Anglii on istniał w zasadzie tylko i wyłącznie w wali
  • dlaczego on przetrwał w nowej Anglii nie wiemy w
  • XVII wieku nie było z nim w zasadzie nie walczono z tym zwyczajem Uważano że w
  • ten sposób da się z pewnego rodzaju skanalizować pewnego rodzaju chęci mężczyzn i kobiet Tym niemniej dopiero walkę z nim zaczęło wielkie Przebudzenie
  • pastorzy przebudzeniowi tak byśmy dzisiaj ewangelikalni w ramach kościoła
  • kongregacjonalnego ale spotkała się ich walka z niezwykle ostrym oporem świeckich I to tak zwane bandley zaniknęło dopiero pod koniec XVIII wieku
  • dopiero pod koniec XVIII wieku także powitanie wiedzieli że młodzi
  • zwykle mają się ku sobie i ma to próbowali to w jakiś sposób skanalizować
  • generalnie Karwi i płytami nie byli naiwni wiedzieli Ile
  • trwa ciąża to nie jest takiego włoskim powiedzeniu że pierwsza ciąża to trwa
  • różnie kolejne 9 miesięcy Tym niemniej uznawali że można przymknąć oko jeżeli
  • dziecko się urodzi no miesiąc lub dwa wcześniej jeżeli trzy
  • lub więcej no to wtedy rzeczywiście Należało się odwołać do dyscypliny
  • kościelnej tu mój kościół był centrum takiego odpowiednika diecezji
  • tak zwanej asociation jedno z pierwszych pytań jest właśnie pytanie jednego z pastorów Co zrobić jeżeli dziecko urodziło się dość wcześnie No i pastory
  • doszli do wniosku doradzili temu duchownemu i temu kościołowi żeby w takim razie [Muzyka]
  • powstrzymać się od pewnego rodzaju decyzji ale chyba że dziecko urodziło się 3 miesiące lub
  • jest wcześniakiem większym niż przy miesiączce No to znaczy że jednak ci Młodzi mieli ze sobą coś do czynienia bardziej niż ocieranie się koców No i
  • proszę państwa jeszcze jedno chciałbym powiedzieć tak samo purytanie jest znowu to w tej chwili wychodzi często są uważani za ludzi którzy
  • byli pozbawieni poczucia humoru niezwykle
  • byli pryncypialni to prawda ale trzeba pamiętać też na przykład był taki sędzia
  • sami o Simon on odpowiadał za skazanie czarownic w Salem
  • to jest właśnie sami was on napisał dziennik ale proszę pamiętać o to był
  • sędzia który wycofał się z tego skazania i do końca życia przez rocznicę
  • wydanie przez siebie wyroków śmierci nosił publiczną żałobę i pościł prosił
  • publiczną żałobę i pościł i chciałem jeszcze jednej rzeczy wspomnieć Otóż w tych parafiach purytańskich i w kościele purytańskim
  • bardzo często jak na ówczesne warunki uczestniczyli afroamerykani Indianie w
  • niektórych miastach były to osobne parafie tu w miejscowości obok mnie innejczek to była taka miasto tak zwanych modlących się Indian i tam oni
  • zarządzali swoim własnym kościołem w innych parafiach i ja proamerykanie i indiani mogli przystąpić do kościoła na tych samych zasadach Tym niemniej
  • sadzano ich na galeriach tam gdzie siedzieli niezamężni niezamężna
  • no Generalnie za wyjątkiem tych parafii modlących się Indian albo
  • kilkumieszanych typu wnęt albo w starpage indianą a nim mużną nie pozwalano na uczestniczenie w decyzjach to znaczy nie
  • głosowali w decyzjach kościelnych byłem decyzjach kościelnych na zgromadzeniu
  • ogólnym decydowali tylko i wyłącznie mężczyźni chociaż wiemy że kobiety Były
  • obecne Co prawda nie głosowały ale były obecne wiemy też z niektórych takich
  • anegdot że kobiety często wpływały na złagodzenie kary którą parafianie
  • chcieli zazwyczaj parafię chciały były bardziej liberalne albo mniej
  • chętne aby karać niż sami duchowni i diakoni
  • jedną z takich najsłynniejszych kobiet która uczestniczyła w życiu parafii kongregacjonalnej to była furls weekly znów ją państwu pokażę ona była
  • murzynką jest pierwszą poetką w ogóle która opublikowała w
  • Ameryce i ona była członką członkinią kościoła kongregacjonalnego złożyła
  • wyznanie wiary była poetką opublikowała swoje dzieła burtanie bardzo lubili
  • literaturę bardzo bardzo lubili literaturę także proszę pamiętać że burgery to jest dość skomplikowane zwierzę
  • trzeba pamiętać że tych pokoleń było kilka pierwsze pokolenie nie jest aż
  • same z drugim drugie z trzecim i w XVIII wieku to ulega przyspieszeniu i może państwo zakończy ten mój wykład i otworowy do pytania
  • przykładem z mojej parafii jak to wyglądało jeden z państwem napisał dokurykanie nie kierowali się miłością Proszę państwa kierowali miłością ale
  • oni się kierowali miłością nieco inaczej niż my ją rozumiemy oni chcieli aby społeczeństwo to było społeczeństwo które żyje wspólnymi wartościami
  • w danym mieście i ono było ze sobą względnie pogodzone prawo za występki w dyscyplinie kościelnej za występki w
  • biznesie za bycie złym sąsiadem i tutaj mam taki przykład w mojej parafii na
  • progu pod koniec XVII wieku jedna z parafiawek chciała przystąpić do Wieczerzy Pańskiej ale jeden z parafian Powiedział iż ona nie prowadzi się w
  • sposób Należyty to nie chodzi o koniecznie o kwestie seksualne ale po
  • prostu że nie zachowuje się tak jak powinna się chrześcijanka i że jest złośliwą plotkarą zgromadzenie parafialne postanowiło
  • odłożyć nie przedstawił żadnych dowodów w związku z tym zaproponowało żeby ona
  • tego miesiąca nie przystępowała do Wieczerzy Pańskiej natomiast jemu zakazali przedłożyć do wody na te oskarżenia w ciągu miesiąca kiedy po
  • trzech miesiącach tego nie zrobił ona wystąpiła o zgodę do przystąpienie do wieczerzy ją otrzymała ale zgromadzenie jej poprzestało na tym zawiesiło go
  • zawiesiło go w czy jako członka kościoła do tego czasu kiedy nie przeprosi i jej
  • i kościół i jej i kościół gdyż spowodował skłócenie wiernych przed nabożeństwem komunijnym
  • także proszę państwa proszę pamiętać o tym iż purytanie to jest
  • wiedzieli że ludzie potrafią się dobrze bawić czy drugie sami dobrze się bawili
  • no i po trzecie choć byli rzeczywiście na niektóre sprawy patrzyli dużo bardziej rygorystycznie niż my to nie byli ludzie
  • pozbawieni poczucia humoru pozbawieni piękna pozbawieni wrażliwości na muzykę
  • czy na otaczające ich naturę oni o tym bardzo dobrze wiedzieli Tym niemniej
  • uznawali iż pewne rzeczy w kościele są niedopuszczalne a pewne są dopuszczalne
  • i w związku z tym dobrze się bawili Proszę pamiętać o tym piwie które ważyli na ordynację że pamiętać o te bandley a i proszę pamiętać właśnie o tym że
  • lubili śpiewać A jeżeli lubili śpiewać to lubili tańczyć i co niestety proszę państwa czasami prowadziło do
  • Dziękuję bardzo zanim ja skomentuję to pierwsze takie pytanie które padło Czy
  • może pan rozwinąć wątek czarownic z Salem Wiedziałam Jak tylko powiedziałeś że o Salem że coś w tym rodzaju padnie króciutko Spróbuj odpowiedzieć proces
  • czarownic Salem to był proces który nastąpił to jest najgłośniejszy proces on był serią kilku procesów który nastąpiły pod koniec XVII wieku kiedy
  • oskarżano kobiety o czary w samym młode dziewczyny wpadły w
  • histerię zaczęło oskarżać kobiety Salem oczary tam stracono kilkanaście
  • osób potem Mother którego państwo pokazywałem początkowo poparły te
  • procesy jego ojciec inclusive jak wrócił był przerażony tym co się dzieje i
  • napisał i wydał bardzo szybko taki traktacik przeciwko czarom on niekwestionował czarów tylko uważał że
  • dopuszczenie dowodów z wizji kogoś czy objawień jest w prawie brytyjskim i w
  • prawie chrześcijańskim nie dopuszczalne i on napisał że lepiej jest aby jedna
  • osoba aby puścić wolno trzech prawdziwych czarowników niż żeby jedna niewinna osoba została stracona proces Salem
  • wtedy ustały po jakimś czasie z parlament masocice nawet uchwalił zwrot
  • pewnego rodzaju odszkodowanie dla ofiar i jedna z tych oskarżycielek
  • Elizabet ona wystąpiła i w kościele posadzono ją tak jak Państwo
  • mówiłem obok rodziny Sary Parker który do której doprowadziła się śmierci i po pięciu latach bardzo długich negocjacji Ona zgodziła się odczytać swoje
  • przeprosiny w końcu odczytał je Pastor i została pojednana z tą rodzi rzeczywiście purytanie pod koniec
  • bo to było w 1692 roku były te procesy wcale one potem zaniknęły procesów nie
  • było nie znaczy to że ludzie nie wierzyli wcale bo dalej wierzyli ale procesy zaniknęły No i tak jak mówiłem państwu ten sędzia simło wyraził z tego
  • powodu skruchę nawet Cotton Mother pod koniec życia wyraził skruchę opowiadałeś dzisiaj bardzo dużo ciekawych rzeczy które dają absolutnie w
  • poprzek stereotypów które znamy na temat purytanizmu to myślę że absolutnie
  • wszelkiego rodzaju Zresztą świadczą o tą pytania które do nas nadeszły
  • Skąd wzięła się w ogóle taki wziął się taki pogląd On nie jest
  • nowy dlatego że tak naprawdę tutaj Zresztą jedno z pytań Może przeczytam o
  • portaniśmy jako właśnie ponurej religii Pisa ł di ma Ja myślę że chodzi o to o
  • przemówiedeł chociażby także współcześnie tak się go przedstawia w dziełach kultury i w kulturze skąd tak mocno przekonanie o smutku właśnie w
  • purytanizmie częściowo No i zawdzięcza oświeceniu i
  • temu oświeceniu w nowej Anglii szczególnie tej takiej kulturze unitariat w XIX wieku na tanio honor wywodził się z całej dynastii pastoru
  • kongregacjonalnych i on rzeczywiście ich przedstawiał jako ponuraków ze względu na proces czarownic Salem przedstawiony ich także jako ciemniaków
  • w XIX wieku szczególnie w Stanach kiedy oddzielono kościoły od państwa i
  • wierzono w takiej niesłychany postęp ludzkości który był trochę obcy w nowej Anglii początkowo i trudno im było sobie
  • pogodzić się z tym jak wielką rolę w kontrolowaniu własnego zachowania
  • powierzono społeczności i tak naprawdę to się wzięło od czasu hotel na którym wiemy że czytał Duma i od tej szkarłatnej litery on Hotel
  • napisał całą masę opowiadań o purytanach i właśnie
  • kostką jak gdyby to się stąd wzięło to takie przekonanie że oni musieli być po
  • duży No bo kto co normalny człowiek by siedział w niedzielę i słuchał parę godzin kazania wychodził coś zjadał i wracał Tym niemniej To jest pogląd no
  • coraz więcej osób to kwestionuje Wiemy że to tak nie było i tak jak mówię było Całkiem spory udział kobiet był całkiem sporo udział też osób kolorowych jak na
  • ich liczbę w życiu kościelnym nowej Anglii i do 18 wieku jest Zresztą
  • ciekawostka że początkowo też czytam taką książkę jeszcze jej nie skończyłem ale on pokazuje że bardzo długo i Indianie i afroamerykanie odnajdywali
  • się w tym kościele kongregacjonalnym dopiero w XIX wieku zaczę ły wchodzić podziały rasowe takie klasyczne więc to ta opinia
  • i się jeszcze poza tym potem myli z okresem wiktoriańskim
  • i to się wszystko na siebie nakłada Ale wiemy że purytani to
  • jest bardziej skomplikowane państwo Staramy się pokazać to jest dużo bardziej skomplikowane a czasami wręcz to co my o nich wiemy jest wręcz
  • nieprawdziwa więc mówiłeś Zresztą wcześniej że większość tych najstarszych
  • najpoważniejszych uczelni w Stanach była zakładana przez różne kościoły Czy są
  • jakieś takie o źródłach purytańskich oczywiście Harvard jest klasyczną uczelnią o źródłach kurytańskich Harvard został założony gdyż purytanii im
  • powiedzieli że boją się że kiedy umrą ich duchowni kolejne pokolenie bez wykształcenia będą głupi jak psy Więc założyli uczelnie to się nazywało
  • College od Massachusetts potem nas zostało nazwane harvardem którą i dlaczego otrzymał nazwę po pastorze pastorze który zapisał mu im
  • bibliotekę i to była uczelnie niezależne od państwa ona miała kształcić pastorów i potem prawników ale on od samego początku żeby
  • była niezależne od państwa i od kościoła ona miała swoją radę I chociaż tam no na
  • przykład Cotton Mother bardzo chciał być prezydentem harvardo Ale mu się nie udało U za bardzo ostry i jej jest Uniwersytetem założonym przez purytanów
  • nieco bardziej konserwatywnych niż Harvard tam nas to że musieli wypełnić pewnego rodzaju wyznanie wiary Ale znowu wielu też bardzo szybko gromadzono całą
  • masę ksiąg w Europie były zakazane W niektórych krajach Dartmoor nie było uczelnią początkowo założoną żeby kształcić Indian
  • pastorów Indian Williams collegge było założone przez kongregację miejską w Smyk College tak
  • dla kobiet i znowu Proszę pamiętać że potomkowie tych unitarian purytanów założą w XIX wieku overlyn College to jest College pierwszy w
  • Stanach które przyjmował kobiety i mężczyzn na studia na tej samej uczelni
  • przyjmował także i białych i czarnych bez żadnej różnicy
  • w zasadzie te najstarsze uniwersytety w Stanach Zjednoczonych to są uniwersytety
  • założone przez purytanów opory tanie mieli ogromną szacunek dla wiedzy i uważali że pastor powinien znać hebrajski powinien znać
  • grekę Bardzo dobrze Jakby znał aramejski który mi się tego udało znaleźć kogoś kto uczy to sprowadzali i powinien znać łacinę i To byli ludzie niesłychanie
  • wykształceni niesłychanie oczytani na tak jak mówię no a oprócz tego to były
  • bardzo takie kolorowe osobowości No właśnie i tutaj kolejny stereotyp
  • który w zasadzie totalnie dekonstruujesz współcześnie właśnie purytanizm oznacza No nie tylko to powiedzmy słownikowe
  • skrajne przejawiania jakiejś zasad szczególnie moralnych ale również właśnie swego rodzaju strach przed nowoczesnością przed nauką
  • bardzo często właśnie tacy ludzie purytańscy kojarzą się powiedzmy z szeroko pojętym konserwatyzmem i to bynajmniej nie w tym dobrym znaczeniu
  • konserwatyzmu skąd to się wzięło
  • na początku XIX wieku i potem w XX wieku No i nawet teraz mamy rzeczy są
  • częściowo na to zasłużyliśmy ludzie religijni są postrzegani jako ktoś kto kwestionuje pewne prawdy naukowe prawda w XIX wieku to się wiązało z
  • kwestionowaniem Darwina w XX wieku to się wiązało No dalej z kwestionowaniem
  • Darwina 21 z kwestionowaniem szczepionek i
  • brali te księgi czytali je zupełnie bez kontekstu czyli nie rozumieli że
  • człowiek w XVII i XVIII wieku miał różne miał innego rodzaju pojęcie Czym jest
  • świat jak on działa i uważali że to jest przykład ciemnoty tylko nie rozumieli że
  • ci sami purytanie czytali matematykę Newtona korespondowali z Anglią korespondowali z niderlandami i na swój czas oni byli bardzo
  • wykształceni no proszę zauważyć w Polsce Pierwsze szczepienia przeciwko ospie
  • zrobił też pastor reformowany Richter na Śląsku pod koniec XVIII wieku pierwsze szczepienia na ospę na początku
  • XVIII wieku promowali pastore reformowani właśnie ten kot Mother i co
  • ciekawe on opisał że bo on niewolnika i ono pisał że w kraju pochodzenia jego
  • niewolnika a ten niewolnik mógł opowiedział jak oni się bronią przedostał i on to opisał wysłał do Anglii w międzyczasie w Anglii to samo
  • zaobserwowano z innego źródła ale proszę zauważyć jak on był otwarty intelektualnie że wziął mur jego niewolnik [ __ ] mu powiedział jak to
  • jest działa w jego kraju i on uznał to że na tyle ważne że zależy o tym napisać do swoich kolegów w Anglii na Oksfordzie i na Came żeby oni o czymś takim
  • wiedzieli więc tak ich negatywna opinia konserwatystów czy fundamentalistów
  • bierze się z tego że 19 i XX wieku fundamentaliści lubią ich
  • cytować wyrywając ich z kontekstu na przykład bardzo lubię jak mi przeciwko mnie cytują Calvina
  • co by Calvin na to powiedział No to co by powiedział No pewnie by coś innego powiedział on żył 500 lat wcześniej natomiast z drugiej strony tak samo
  • liberałowie patrzy biorą te cytaty wyrwane z kontekstem myślano rzeczywiście To był kretyn że w coś takiego wierzą tylko trzeba pamiętać że
  • mówimy o że 21 wiecznie Czy dwudziestowieczni ludzie oceniają ze
  • swojej perspektywy ze swoją wiedzą oceniają tych którzy żyli w innych czasach i znowu jest powód dla którego najlepsze uczelnie w Stanach
  • Zjednoczonych bo tak samo princestone princent powołał Johny ten Edwards był miał być jego z jednym pierwszych prezydentów Dlaczego nie został No bo
  • zaraził się szczepieniem bo promował szczepienia wśród studentów ponieważ niektórzy się bali On postanowił im pokazać że to jest coś
  • dobrego sam się zaszczepił i niestety sam umarł No bo te szczepienia wtedy były jeszcze częściowo dość groźna ale Proszę sobie wyobrazić w ten sposób oni
  • działali to jest w ogóle bardzo ciekawe temat dlatego że w gruncie rzeczy
  • szczególnie tutaj wydaje że się że w Polsce gdzie mamy
  • taką dość dużą jednolitość religijną i o wielu nurtach wyznaniowych często wiemy
  • właśnie dokładnie z tej wspomniane już tutaj kultury i popkultury
  • wiele rzeczy nam się troszeczkę miesza i stąd być może też kolejne pytanie jak
  • się ma korytanizm do ewangelikalizmu No to jest bardzo skomplikowane bo
  • ewangelika łowi szczególnie amerykańscy bardzo lubią się odwoływać do purytanizmu bardzo lubią się odwoływać do kot Madera do szczególnie ten
  • Edwardsa którą chodzi z największego teologa amerykańskiego więc lubią się do tego odwoływać ale znów bez kontekstu Proszę pamiętać że
  • purytanie to byli ewangelicy reformowani oni w swoich czasie byli dość radykalni
  • i to nie w znaczeniu konserwatywnym Oni nie na przykład jednego z pastorów w
  • Amsterdamie na to czy ponieważ parafia wybierała duchownych najpierw zapytano czy mężczyźni go przyjmują a potem zapytano kobiety czy przyjmują kobiety
  • mogły zabierać początkowo głos w kościele kiedy składały swoje świadectwo
  • wiary bo w XVIII wieku zacznie to być źle postrzegane że kobiety jednak powinny milczeć w kościele więc te Wyznania wiary kobiet były odczytywane
  • przez pastora ale początkowo tak nie było nowy Anglii bardzo często w massachuset i w connetic w centrum tych miejscowości
  • jest tak zwany komend Dlaczego uznawano że i musi być jedno miejsce gdzie ubodzy będą mogli przyprowadzać
  • swoje krowy i je wypasać jeżeli na przykład na ich polu one to pole ma złą
  • jakość ziemi czy zostało zalane i tam nie ma
  • wystarczającej liczby paszę Proszę pamiętać znowu że wprowadzono świeckie małżeństwa w nowej Anglii purytanie prowadzili świeckie małżeństwa szło się
  • i rejestrowało w budynku merostwa lub pastor Bóg je błogosławić krótkim
  • czytaniem z psalmu także purytanie część z tych purytanów bardziej
  • bym powiedział konserwatywna i bardziej podatna do tak zwane Odrodzenia jak
  • Johna ten Worlds opowie się zdecydowanie za tym takim ruchem ewangelikalnym i
  • rzeczywiście da początek temu ruchowi Ewangelii karnemu Tym niemniej większość pastorów purytańskich
  • opowiedziała się przeciwko temu ruchowi przebudzeniowemu niektórzy wściekle przeciwko też był w pierwszym kościele w Bostonie Ale
  • niektórzy uważali że no kiedy pastor ściąga spodnie i mówi że tylko grzesznik będzie się wstydził patrząc na jego nagość No
  • niektórzy uznali że to jest jednak przesada to był John davenport jakaś parafianka wzięła wyciągnęła je z ognia i rzuciła mu w twarz i powiedziała
  • Ubierz się i przestańcie wygłupiać także ewangelika łowie mają pewne swoje korzenie w pewnym nurcie pobożności
  • purytańskiej podobnie jak i to jest bardzo szokujące dla niektórych szczególnie dla katolików podobnie jak liberalni kalwiniści mają pewne swoje
  • korzenie wśród purytanów którzy uważali że to pismo trzeba cały czas na nowo
  • odczytywać i znów podam taką ciekawostkę proszę państwa na początku XIX wieku Pastor i profesor na moje uczelni na jejsku na tanią talent nie wykluczył
  • żeby wszechświecie są Inne światy zamieszkane przez innego rodzaju stworzenia które być może Bóg zbawia inaczej niż przez Łaska doszedł do
  • wniosku że ludzi były na osbawieni przez łaskę natomiast jak są zbawieni inne stwory na przykład na planecie Melmac teraz ja to dopisuje jak jest zbawiony
  • Alf nie wiemy i mamy jeszcze takie pytanie właśnie odnośnie tego o czym mówiłeś przez chwileczką jakie współczesne kościoły w
  • Europie i Ameryce do dzisiaj pozostają w nurcie purytańskim i w czym on się najczęściej wyraża niem
  • to była pewna forma pobożności ewangelicko-reformowanej
  • w bardzo Specyficznym czasie i w bardzo specyficznych okolicznościach
  • jeżeli one się [Muzyka] znowu kościołek angelikalne będą się odwoływały do takiego do potęgi słowa
  • korytanię nigdy nie używali że Biblia jest nieomylna bo nieomylność Biblii początkowo głosił jezuita który się kłócił z protestantami oni uważali że
  • Biblię należy odczytywać tak jak jest ale nie mówili że jest nieomylna bo wiedzieli że jest mnóstwo błędów Zresztą wręcz pisał Oni nie
  • zaklinali rzeczywistości jest mieli pewien sposób na wyjście z tego więc te
  • kościoły ewangelne gdyby odwołują się taki purytańskiej pobożności w takim sensie centralnego miejsca pisma potrzeby wewnętrznego nawrócenia
  • kościoły liberalne których większość tych pierwszych parafii w Stanach
  • Zjednoczonych odwołuje się które są w ramach Zjednoczonego kościoła Chrystusa
  • mojego wyznania odwołuje się do tego kazania które wygłosił John
  • Robinson w Amsterdamie kiedy purytanii wypływali z leidy do powej Anglii i
  • mówił że Bóg ma ciągle jeszcze więcej prawdy i światła by nam przekazać w swoim słowie jedno Shoes
  • and Light Lux and Veritas jest na przykład mottem Uniwersytetu yeo ale ta wiara i to na początku XX wieku ja wtedy tu byłem
  • śmieję taką kampanię reklamową kościoła Borys to speaking Bóg ciągle przemawia a
  • drugą wersję to była Grace Allen nigdy nie Stawiaj kropki tam gdzie pan Bóg postawił przecinek więc pod tym względem te kościoły są
  • realizują tą wizję
  • purytanów Natomiast te teologia musi ulec zmianie No więc płytami są w tej
  • chwili niezwykle rozchwytywani przez historyków kościoła ale także przez konstytucjonalistów bo jest cały czas pytanie Na ile ten radykalny eksperyment
  • demokratyczny że każdy wierny miał jeden głos w sprawach parafialnych na ile on
  • wpłynął na ukształtowanie się Ameryki i na ile ta potrzeba wypracowania konsensusu wpłynęło na utrzymanie się Ameryki ale znów Proszę pamiętać że ci
  • którzy przed głoszą że purytanię nie pozwalali kobietom głosować w sprawach kościelnych No i tak i nie bo w Bostonie była parafia brattle Street church która
  • pozwoliła kobietom głosować w sprawach kościelnych w 1689 roku w 1689 roku
  • nie byłabym sobą gdybym cię nie zapytała o właśnie też takie wizerunki
  • purytanizmu które znajdujemy w dziełach literackich czy filmowych już w tej
  • chwili czy są takie które w miarę rzetelnie pokazują ten nurt Powiem tak
  • paradoksalnie sztuka Artura Millera Salem
  • którą on napisał którą wszyscy uważają że taki szczyt
  • purytanizmu I właśnie tej takiej obsesji religijnej famatyzmu religijnego on tak naprawdę krytykował procesy czarownic o których
  • ładnie tak mówimy które toczą senator makarth i przeciwko komunistą Tym
  • niemniej Moim zdaniem całkiem dobrze było pokazane w tej książce znaczy w tym
  • filmie w którym grał Yona Rider coś co się dzieje z taką społecznością
  • kiedy ona wpada w religijny Amok więc od tej strony to nie jest najlepiej
  • pokazane jest taka książka na tani of Herobrine napisał książkę mayflower i ją
  • polecam bo ona opisuje wojny króla Filipa z indianami natomiast proszę
  • państwa no purytanów jest bardzo trudno przedstawić z jednej z jednego współczesnym ludziom z jednego powodu oni brali religię bardzo poważnie
  • i w tej chwili tak mi się wydaje że ludzie jeżeli ktoś bierze religię bardzo poważnie zużywane albo za fanatyka albo
  • za lekko chorego psychicznie A to byli ludzie naprawdę oczytani tak jak staram się przekazać to nie byli ludzie pozbawieni i chęci zabawy ale oni brali
  • religię na poważnie i do nich takie reformowany napięcie czy oni będą
  • zbawieni o nich przez całe życie z nim żyli się zmagali ale starali się to robić jak najbardziej uczciwie więc czy jest jakieś takie dobre jeszcze tak
  • myślę
  • Ja bardzo lubię ten film szkarłatny litera zdemi Moore ale to jest absolutne to jest absolutnie fikcja bo to jest na podstawie tej książki na ten
  • muszę powiedzieć że raczej nie raczej nie nie spotkałem się z takim
  • przedstawieniem chociaż ten słynna też film Oliver Cromwell jak on tam pastor
  • pokazuje złoty krucyfiks i Oliver trafia szlak bo on jest w stanie tego znieść No
  • to tak to rzeczywiście to jest Synek to rzeczywiście bo oni uważali że nabożeństwo i Spotkanie ze Słowem Bożym to jest coś poważnego
  • i to nie jest tak że pastor może wyjść w czymkolwiek nosi i
  • opowiadać będę lekko złośliwy w stosunku do jednego dość popularnego w Polsce
  • pastorał że Bóg jest managerem twojego sukcesu nie nie
  • Kazimierz bardzo bardzo ci dziękuję to rzeczywiście kolejna niezwykle ciekawa
  • podróż Myślę że każdy z nas bez względu na to czy
  • Rozpoczynaliśmy słuchanie ciebie z jakąkolwiek
  • świadomością na temat purytem czy zupełnie bez niej dowiedział się czegoś
  • nowego i został czymś zaskoczony
  • jedną rzecz pokazać bardzo chętnie to mi troszkę zajmie będziecie Mam nadzieję że
  • państwo nie wytrzymacie to jak ja idę chcę Wam pokazać budynek
  • mojego kościoła który jest wybudowany wnętrze w połowie XIX wieku ale pewna
  • rzecz w tym kościele pozostała mianowicie jeżeli państwo akurat teraz
  • nie zobaczycie ale Tak wygląda kościół z jednej strony
  • Tak wygląda z drugiej i ten krzyż pojawił się dopiero w latach 50 mamy
  • witraże ale na żadnym z witraży nie ma przedstawienia osoby do 19 wieku my
  • byliśmy pod tym względem dość konserwatywni chociaż na początku XIX kupiliśmy organy nie te które są za nami ale kupiliśmy organy Byliśmy pod tym
  • względem dość progresywnym ta część kościoła którą pokazywałeś O właśnie w
  • tym miejscu Bardzo mi przypomina wielką salę hernhut braci morawskich
  • bardzo bardzo to jest podobne właśnie tak tak tak tak Zresztą kultura oni
  • korespondowali z easendorfem Oni nawet zapraszali tych braci morawskich właśnie ci bardziej ewangelikalni ale znowu No proszę
  • zobaczyć ławki są proste są takie same dla wszystkich
  • No i znowu ta ambona Myśmy to ambony mieli nieco wyżej ona była postawiona w tym miejscu gdzie był organem organy był w nieco innym miejscu ale tak Proszę
  • zobaczyć to jest prostota i to prostota dominuje bo niezwykle ciekawe i
  • rzeczywiście Dzięki też zatem za ten spacer bo to faktycznie pokazuje też
  • naocznie jak jak to wygląda A myślę że szczególnie
  • tutaj w Polsce nie każdy miał okazję zobaczyć taki kościół do który wygląda
  • zupełnie zupełnie inaczej niż to do czego jesteśmy przyzwyczajeni bez względu na to czy mówimy o kościołach świątyniach katolickich czy na przykład
  • kościołach różnych wyznań protestanckich No ten ryt rys właśnie taki takiej
  • równości tutaj jest bardzo bardzo wyraźny dlatego mi się właśnie między innymi to skojarzyło z herm Hood bo tam też to
  • bardzo widać zresztą po państwa zachęcam jeżeli macie tylko taką możliwość Wybierzcie się tam niekoniecznie przed Bożym narodzeniem chociaż wtedy ma to
  • swój szczególny urok ale w każdej porze roku Kazimierz raz jeszcze serdecznie Dzięki a państwa zapraszam na spotkanie za
  • tydzień za tydzień spotkamy się z doktorem sławomirem torbusem z którym porozmawiamy o Grecji a mianowicie o tym jak wygląda w ogóle ta Greka którą jest
  • pisany Nowy Testament czym ona się różni od greki klasycznej No i spróbujemy zastanowić się czy jeżeli nauczymy się greki coiny czyli
  • właśnie tej z Biblii to będziemy w stanie dogadać się bądź też przeczytać cokolwiek w Grecji także serdecznie państwa zapraszam a jeżeli chodzi o
  • dzisiaj bardzo serdecznie dziękuję tobie Kazimierz życzę dobrego dnia a państwu
  • miłego wieczoru wszystkiego dobrego do widzenia
Pobierz transkrypcję (TXT)