Mistyka codzienności: Willigis Jäger (1925-2020)
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Mistyka codzienności: Willigis Jäger (1925-2020) | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy wst online Bardzo się
- cieszę że możemy dzisiaj spotkać się z Łukaszem moskosem islerem i rozmawiać o
- bardzo intrygującym temacie a mianowicie
- będziemy mówić o mistyce codzienności i o kimś kto jest z tą mistyką z
- przyjemności związane czyli z Willisem
- cóż to jest ta mistyka codzienności można zapytać Na czym w ogóle polega
- duchowość która jest związana dość mocno z mistyką czy duchowość z konieczności
- przeciwstawia się codzienności jak ma się do religii czy zdrowe autentyczna
- ruchowość Dostępna jest tylko w ramach jakiejś jednej określonej tradycji
- religijnej No i właśnie na te pytania spróbujemy odpowiedzieć podążając
- śladami Benedyktyna i mistrza Zen założyciela
- linii kontemplacyjnej obłok niewiedzy oraz świeckiej linii zęby w ustach
- chmura jak już mówiłam jest z nami doktor Łukasz moskosmysle który poprowadzi to spotkanie Łukasz zapraszam witam
- wszystkich serdecznie moje dzisiejsze wystąpienie będzie składało się z dwóch
- części Zakładam że prawdopodobnie dla większości widzów sympatyków cyklu eust online
- Wilgi z jeger jest postacią zupełnie nieznaną Dlatego też w pierwszej w sumie
- obszerniejszej części mojego wystąpienia przedstawię najważniejsze fakty z życia Wilgi saiegera w części drugiej spróbuję dać posmak duchowości
- praktykowanej i propagowane i przez Wilgi seejegera i jego następców uczynię to przywołując i komentując trzy krótkie cytaty
- zaczerpnięte z jagiera w ten sposób spróbuję też choćby po
- części odpowiedzieć na pytania które pojawiły się w zapowiedzi naszego
- dzisiejszego spotkania
- Widzimy tutaj kalendarium życia wilgisa jagiera
- pozwolę sobie tutaj każdy z tych punktów nieco rozwinąć
- w unibalt bo takie imię Nadano mu na chrzcie w unibaltieger urodził się 7
- marca 1925 roku w małej bawarskiej miejscowości chyżbach jako jedno z sześciorga dzieci Georga i otyli
- jak relacjonował później już w wieku sześciu lat gdy był z matką w kościele
- miał pierwsze przeżycie mistyczne w 1937 roku
- podjął naukę w szkole prowadzonej przez ojców Benedyktynów
- w 1943 roku został wcielony do służby wojskowej
- odbył przeszkolenie lotnicze później został przydzielony do Piechoty był
- ranny jednak do końca wojny udało mu się dotrwać nie oddając ani jednego strzału
- po zdanej maturze w roku 1946 wstąpił do zakonu Benedyktynów w opactwie minister
- szwarcach niedaleko wildsburga 24 września 1946 roku otrzymał szatę zakonną i imię
- Willigis śluby czasowe złożył 25 września
- 1947 roku a śluby wieczyste 8 października
- 1950 roku można powiedzieć że z opactwem
- ministerstwach był związany do końca swojego życia
- jeszcze jako kleryk zetknął się z pismami mistyków chrześcijańskich
- mistrza e-karta Teresy z avili Jana od Krzyża
- pozwoliły mu one przynajmniej do pewnego stopnia zrozumieć jego własne doświadczenia
- ale też fakt iż brat Wilgi sięgał po książki mistyków zbudził wątpliwości
- jego zakonnych przełożonych
- w latach od 1947 do 1949 roku Wilgi sieger studiował filozofię
- najpierw na wydziale filozoficzno-teologicznym w willingen a później w archiopactwie Saint otylian a od 1950 roku Studio też teologię w
- wilsburgu 27 kwietnia 1952 roku przyjął święcenia kapłańskie przez kolejnych 8 lat pracował jako
- wychowawca w internacie oraz Nauczyciel wychowania fizycznego w przyklasztornym
- gimnazjum w minister szwarcach jednocześnie
- zainspirowany swoimi osobistymi doświadczeniami jak i pismami mistyków chrześcijańskich rozwijał praktykę modlitwy kontemplacyjnej
- w klasztorze w minister szwarcach po raz pierwszy zetknął się też Zen uczestnicząc w kursie prowadzonym przez jezuitę ojca Hugona makibienomia lasala
- jednego z Pionierów dialogu chrześcijańsko-budyjskiego i propagatora
- chrześcijańskiego zenu
- w roku 1960 referentem do spraw misji i rozwoju
- związku niemieckiej Młodzieży Katolickiej co obejmowało też współpracę
- z międzynarodową katolicką organizacją misyjną misją w latach 1970-1975
- współprowadził też ekumeniczną grupę roboczą akcją misio z siedzibą w
- Monachium w tym czasie wiele podróżował między innymi do Azji w tym do Japonii
- w 1972 roku po raz pierwszy też spotkał rochshiego yamadę Kuna
- w 1975 roku wyjechał do Japonii wysłany Na misję z ramienia jednej z kongregacji
- benedyktyńskich przez kolejnych 6 lat przebywał w
- japońskim mieście kamakura gdzie intensywnie praktykował Zen pod kierunkiem rohiego yamady kuna który kierował wówczas międzynarodową linią
- Zen sam bok jodan w roku 1981 Wilgi swieger otrzymał prawo nauczania ze
- po powrocie do Niemiec od 1983 roku przez kolejnych prawie 20 lat
- prowadził wildburgu dom Świętego Benedykta w ośrodku tym prowadził zarówno kursy modlitwy kontemplacyjnej
- nawiązujące do tradycji chrześcijańskiej mistyki jak i kursy medytacji Zen
- w tym czasie dokładnie w 1990 roku założył ekumeniczną grupę roboczą
- modlitwy kontemplacyjnej która w drugiej połowie lat 90 przekształciła się
- wirtburską szkołę kontemplacji a obecnie funkcjonuje jako wirtsburskie forum
- kontemplacji celem tych inicjatyw było i jest
- przywrócenie modlitwy kontemplacyjnej i tradycji mistycznej do codziennego życia
- kościoła
- w 1996 roku następca rochiego yamady kuna Kubota
- roszi uznał wilgisa jagera mistrzem Zen i 87 następcą buddyś jak ja u niego
- Wilgi sieger otrzymał inkaszonei czyli formalne potwierdzenie przekazu
- nauczania otrzymał tym samym prawo do założenia własnej linii z jak i przekazywania innym osobom tytułu mistrza z
- w 2001 roku Watykańska kongregacja nauki wiary którą wówczas kierował kardynał
- Józef Ratzinger nałożyła na wilgisa jaggera karę suspensy czyli zawiesiła go
- wykonywaniu funkcji kapłańskich a przede wszystkim zakazała publicznego nauczania
- ponieważ w Willigis jeger nadal prowadził działalność w domu Świętego Benedykta würzburgu więc na początku 2002 roku
- Nałożono na niego też karę eksklaustracji nakaz opuszczenia wspólnoty zakonnej w wieku niemal 77 lat wilk jest Jager
- znalazł się poza strukturami organizacyjnymi kościoła rzymskokatolickiego
- z pomocą willisowi jegerowi przyszła pani gertraud Gruber
- wieloletnia uczestniczka prowadzonych w domu Świętego Benedykta kursów A skąd
- inną też potem Tadka przemysłu kosmetycznego w Niemczech
- w 2003 roku Dzięki wsparciu pani Gruber Willigis i Eger otworzył w dawnym
- opactwie benedyktyńskim Hold Kirchen niedaleko wirtzburga nowy ponadwyznaniowy ośrodek benedictus Hoff centrum medytacji i
- uważności Obecnie jest to prawdopodobnie największy tego typu ośrodek w Europie w którym co roku kilkanaście tysięcy osób
- uczestniczy w różnego rodzaju kursach i konferencjach między innymi z zakresu
- kontemplacji chrześcijańskiej medytacji Zen jogi
- w 2007 roku Wilgi siegger założył West estli się weishayd Wilgi steftung jako
- programowe merytoryczne zaplecze działalności ośrodka benedictus
- od 2012 roku działa również polsko-niemiecka Fundacja
- mądrość wschodu i zachodu z siedzibą we Wrocławiu uroczysta inauguracja działalności tej polsko-niemieckiej fundacji miała
- miejsce w Hali Stulecia w maju 2012 roku
- 2009 roku Willigis jeger założył nową świecką linię Zen pusta chmura
- W tym samym roku w Chinach został po raz drugi uznany mistrzem Zen oraz 45
- następcą mistrza linczi żyjącego w dziewiątym wieku naszej ery
- założyciela linii Chan linczi po japońsku rinzai
- 2010 roku willissie jeger ustanowił mistrzami Zen i wskazał jako swoich
- następców Doris cells która Skąd iont jest czy była też pastorem ewangelickim oraz Aleksandra poraj-żakieja
- obecnie z linii pusta chmura wywodzi się już kilkudziesięciu Mistrzów i
- nauczycieli z linia z gusta chmura charakteryzowana jest przez jej przedstawicieli jako
- Świecka to znaczy nie związana z żadnym wyznaniem ani żadną ideologią
- w szczególności nie trzeba być buddystą Aby praktykować Zen w tej linii
- w praktyce Zen w ramach tej linii elementy o charakterze symbolicznym i rytualnym są zredukowane do minimum
- Jednym z podstawowych założeń tej praktyki jest dążenie do jej jak najpełniejszej integracji z życiem codziennym zaangażowanych w nią osób
- przy czym zakłada się że mogą być to osoby wiodące zwykłe życie rodzinne czy
- zawodowe świeckość oznacza więc tu także to iż
- praktykować Zen mogą zwykli ludzie żyjący w świecie a nie tylko mnisi
- żyjący w klasztorach
- w 2012 roku vilgis jeger założył linię kontemplacji obok niewiedzy
- nazwa oczywiście nawiązuje do tytułu anonimowego 14-wiecznego dzieła Mistycznego The Cloud of un-nowing w tej linii kontynuowana jest duchowa
- tradycja modlitwy kontemplacyjnej nawiązująca do chrześcijańskiego mistycyzmu
- willieger zmarł w benedictus Show 20 marca 2020 roku wkrótce po swoich 90
- piątych urodzinach zgodnie ze swoim życzeniem został
- pochowany na cmentarzu klasztornym w opactwie minister szwarcach z którym związał się niemal 74 lata wcześniej w serwisie YouTube na kanale ośrodka
- benedictus dostępny jest krótki film z uroczystości pogrzebowych które ze względu na panującą wówczas pandemię zgromadziły jedynie wąskie grono osób
- duchownych głównie współbraci z klasztoru minister szwarce
- pozostały między innymi książki z których część możemy przeczytać w tłumaczeniu na język polski
- najbardziej znana spośród nich to chyba Fala jest morzem rozmowy o duchowości
- książka ta wzbudziła też chyba największą krytykę ze strony kongregacji nauki wiary
- widzimy tu też książki napisane z innymi osobami jak i biografie duchową Wilgi saiegera napisaną przez jego ucznia i następcę Aleksandra poraj-zakieja który
- obecnie kieruje świecką linią Zen pusta chmura
- przejdźmy teraz do przedstawienia próbki nauczania czy przekazu i
- przywołam trzy krótkie fragmenty wyjęte z tekstów jegera w kontekście których
- spróbuję odpowiedzieć na trzy pytania sformułowane w zapowiedzi naszego dzisiejszego spotkania przypomnę że pytania te to na czym
- polega duchowość czy duchowość z konieczności przeciwstawia się codzienności i jak duchowość ma się do religii
- a więc Czym jest duchowość w jednym ze swoich tekstów wilgis jeger formułuje następującą definicję
- duchowości duchowość oznacza drogę do
- transpersonalnego Trans racjonalnego i ponad konfesyjnego doświadczania
- rzeczywistości spróbujmy rozpakować rozwinąć nieco tę krótką definicję
- zauważmy najpierw że duchowość nie jest tutaj rozumiana w kategoriach
- metafizycznych statycznych dualistycznych jako jakiś wymiar
- człowieka czy całej rzeczywistości który miałby przeciwstawiać się czemuś nie
- duchowemu na przykład cielesnemu czy materialnemu
- duchowość nie jest też tutaj kojarzona z jakimiś specyficznie ludzkimi władzami
- czy zdolnościami psychicznymi władzami poznawczymi jak rozum czy intelekt albo
- pożądawczymi jak Wola i w końcu duchowość nie jest tu związana
- z religią a przynajmniej nie jest związana z żadną określoną tradycją religijną ani z żadnym określonym religijnym wyznaniem
- widzimy więc że zaproponowana przez wilgisa jaggera definicja zdecydowanie odbiega od tradycyjnego rozumienia duchowości
- spróbujmy teraz jakoś pozytywnie scharakteryzować scharakteryzować duchowość rozumianą
- duchowość jest tu pojmowana raczej w kategoriach dynamicznych jako pewien proces droga
- Proces ten ma prowadzić do doświadczenia które ma być przede wszystkim transpersonalne czyli ma wykraczać poza wszelkie struktury osobowe
- poza jakiekolwiek poczucie ja wyobrażenie ja czy koncepcję ja
- nie znaczy to że owo ja swych różnych aspektach czy wymiarach zupełnie znika z
- tego doświadczenia stanowi ono wszak część rzeczywistości jako część rzeczywistości może być też doświadczane
- doświadczeniu duchowym oboja przestaje jednak być centrum a staje się tylko i
- co najwyżej jednym z wielu zmiennych elementów doświadczanej rzeczywistości
- świadomość w doświadczeniu duchowym nie identyfikuje się z ja
- jest większa obszerniejsza niż ludzkieja
- duchowość prowadzić ma też do doświadczenia transracjonalnego to znaczy wykraczającego poza pojęciowe dyskursywne myślenie
- myślenie dyskursywne ujęte w słowa polegające na ciągłym
- przechodzeniu od jednej wyartykułowanej w języku myśli do innej nie obejmuje ani
- nie wyczerpuje całej świadomości jest ono za to jednym czy nawet głównym
- ze środków Poprzez które konstruowane jest czy też konstruuje siebie ludzkie
- ja możliwy jest jednak taki sposób doświadczania rzeczywistości którym racjonalne dyskursywne myślenie i
- związane z nim Konstrukt ja odchodzą jakby na bok a nawet przynajmniej
- chwilowo zostają zniesione duchowość w końcu ma prowadzić do
- ponadkonfesyjnego doświadczenia rzeczywistości co to jednak znaczy spróbuję powiedzieć omawiając trzeci fragment spis wilki
- saegera drugie pytanie które tutaj chcemy podjąć brzmi czy duchowość z konieczności
- przeciwstawia się codzienności znów potocznie czy tradycyjnie pojmowana
- duchowość Często przeciwstawiana była temu co naturalne jako coś
- nadprzyrodzonego albo temu co zwykłe codzienne światowe jako coś duchowego
- właśnie w niektórych nurtach religijnych występuje też na przykład rozróżnienie człowiek duchowy wersus człowiek
- światowy wbrew temu willissiejegar powtarza
- droga duchowa która nie prowadzi do codzienności jest drogą na manowce
- znaczy to że doświadczenie duchowe nie jest doświadczeniem czegoś nadprzyrodzonego za światowego nie chodzi tu o jakąś ekstazę
- nieustające uniesienie które miałoby nas porywać do jakiegoś entego nieba
- doświadczeniu duchowym doświadczamy zwykłej codziennej banalnej
- rzeczywistości takiej jaka ona jest jako cudu i
- tajemnicy każdy fenomen jaki pojawia się w
- horyzoncie codziennego potocznego doświadczenia staje się epifaniu
- i w końcu zapytajmy jak duchowość ma się do religii
- w Libii saeger twierdzi że istnieje droga duchowa biegnąca poza wszelką
- terminologią wyznaniową droga ta obywa się bezwyznaniowych pojęć
- korzysta z podstawowych struktur praktyki jakie stosowane są w innych drogach duchowych prowadzi na ten sam szczyt który
- osiągają drogi tradycyjne nie znaczy to że duchowość jest niedostępna w ramach tradycyjnych
- religii według wilgisa jagera we wszystkich
- wielkich tradycjach religijnych zawarte są ścieżki duchowe które prowadzą do
- tego samego doświadczenia tę zawartą we wszystkich tradycjach
- religijnych mądrość wschodu i zachodu określa on jako Sofia pereis mądrość
- wieczystą zwykle jednak ten wspólny żywy duchowy wewnętrzny ezoteryczny rdzeń różnych
- religii jest przesłonięty zewnętrznymi egzoterycznymi wyznaniowymi pojęciami
- wyobrażeniami i strukturami
- Wilgi sjeger posługuje się też metaforą witraża i porównuje różne symbole i
- rytuały religijne do różnych witraży zaś łączący różne religie wspólny
- duchowy wymiar porównuje do światła które przenika przez te witraże i dzięki
- któremu stają się one w całej swej różnobarwnej różnorodności widoczne
- artystyczną reprezentacją tego ujęcia relacji między duchowością A różnymi religiami jest też zawieszona przy bramie prowadzącej do benedictu Show
- rzeźba koło religii autorstwa Gizeli Drescher
- znaczy państwo zdaje się że
- zniknęła prezentacja wszystko jest wszystko jest tak wszystko jest okej
- i slajd ten widać na którym widać właśnie koło religii tak jak widać Okej
- to zniknęła z mojego pola widzenia
- już wróciłem Dobrze dziękuję bardzo więc jeszcze raz artystyczną reprezentacją tego ujęcia relacji między
- duchowością A różnymi religiami jest też zawieszona przy bramie prowadzącej do benedictu Show rzeźba koło religii autorstwa Gizeli Dreszer urodzonej w
- 1945 roku artystki i mistrzyni Zen która przez wiele lat współpracowała z
- Willisem jaggerem rzeźba przedstawia symbole pięciu wielkich religii świata chrześcijaństwa judaizmu hinduizmu Islamu i buddyzmu
- wyrastające niczym płatki jednego kwiatu z nicości i do nicości Powracające
- to co wspólne dla różnych tradycji religijnych i co je wszystkie
- łączy to pustka wymykająca się jakiejkolwiek konceptualizacji
- według jaggera duchowość w ogóle pozbawiona symboli i rytuałów nie jest możliwe jednocześnie przynajmniej w ramach
- założonej przez niego świeckiej linii Zen pusta chmura symbole i rytuały zostały ograniczone do minimum wydaje się że w ramach tej drogi
- duchowej symbolem staje się każde zdarzenie z potocznego codziennego życia
- a rytuałem każda najprostsza najpowszedniejsza nawet czynność
- zaś udziałem osób podążających tą drogą staje się mistyka codzienności
- Dziękuję bardzo to wszystko jeśli chodzi o wprowadzenie naszego dzisiejszego spotkania jeśli teraz jakieś pytania się może pojawiły czy komentarze to chętnie
- spróbuję na nie odpowiedzieć czy podjąć jakąś dyskusję oczywiście pojawiły się
- na pewno ja chciałam zapytać też skąd w ogóle pomysł na dzisiejszy temat
- z osobistego zainteresowania tak tak Cóż więcej mogę mogę powiedzieć tak
- wzięło właśnie akurat takie zainteresowanie dlatego że tak jak sam
- mówiłeś na samym początku no nie jest to temat typowy dla
- ewst online powiedzmy chociaż tutaj też tematy z buddyzmu wielokrotnie przy
- różnych okazjach były przywoływane i Natomiast
- ja jestem bardzo ciekawa W każdym razie OK to może tak bo na różne sposoby mógłbym odpowiadać ale może
- odwołam się do właśnie tych naszych spotkań prawda które już
- od 2020 roku odbywają się online no i gdyby ktoś tam spojrzał na playlistę że
- tak powiem dostępną w internecie tych spotkań które miałem okazję przygotowywać i prowadzić w ramach tego cyklu ewst online to można tam znaleźć
- moje wcześniejsze wystąpienia które wydaje mi się że układają się w pewien No nie wiem czy czy cykl czy czy jak to nazwać Ale
- poczynając od wystąpienia z lipca 2020 roku Co możemy powiedzieć Bogu albo co
- możemy powiedzieć o Bogu tam to o było w nawias ujęte gdzie przedstawiałem tak
- można powiedzieć autorsko Nie wiem czy koncepcję teologii afatycznej
- poprzez wystąpienie z sierpnia bodajże 2020 roku sceptycyzm jako sposób życia
- gdzie właśnie mówiłem o osceptycyzmie później było jeszcze wystąpienie czy
- sceptyk może być chrześcijaninem było też wystąpienie
- piękno czy piekło różnorodności filozofia i teologia wobec pluralizmu
- religijnego było też wystąpienie Czym jest planeteizm [Muzyka]
- tych wszystkich wystąpieniach eksplorowałem pewne wątki które No też w
- przynajmniej w tym wymiarze intelektualnym tak doprowadziły mnie właśnie do wilgisa jegera i do jego książek i tej
- duchowości którą on że tak powiem eksplorował i też
- propagował tak i która później dzień jest jakby dalej propagowana przez jego następców tak ja tutaj
- [Muzyka] celowo w tym dzisiejszym wystąpieniu No chciałem mówić o wilgisie i chciałem
- przedstawić go właśnie widzom sympatyką cyklu ewst online tak jak powiedziałem
- zakładając że prawdopodobnie Większość z nich wcześniej nic nie słyszało stąd
- tutaj tak dużo tych informacji biograficznych ale też nie chciałem tutaj wplatać w tą wystąpienie
- jakiś takich odniesień do spekulatywnej teologii czy czy do filozofii prawda
- natomiast no tutaj można by też przywołać jakieś pojęcia czy koncepty
- które właśnie się pojawiły w tych chociażby wcześniejszych [Muzyka] wystąpienia No chociażby jeszcze raz
- teologia afatyczna tak czy też ten ten sceptycyzm
- albo statysty jako sposób życia tak albo radykalny pluraliz m religijny albo
- panem teiw tak to są wszystko takie hasła które tam wskazują na pewne koncepcje które jakby też w tym wymiarze intelektualnym przynajmniej prowadzą do
- tego co proponuje Wilgi jeger tak link do playlisty twoje już umieściłam w
- komentarzach na Facebooku do tego filmu oczywiście na YouTubie też pokaże się
- tutaj na górze będzie też link także serdecznie państwa zapraszam tych którzy
- jesteście zainteresowani tą tematyką do prześledzenia i tematów No i w ten
- sposób mogła z twojej drogi chyba do dzisiejszego
- Jeśli jeszcze bym miał te odkrywać tak już bardziej takie osobiste tutaj
- kulisy No to też nie ukrywam że doświadczenie obecności w ewst w
- ewangelika najwyższej szkoły meteorologicznej to jest też jeden z tych elementów tych czynników które doprowadziły mnie do tego
- zainteresowania że tak powiem przy czym ten pluralizm religijny jaki mamy do czynienia PWST No nie jest tak radykalny
- jak tu przypadku tego ujęcia jegerowskiego że tak powiem
- prawda bo jednak No zarówno jeśli chodzi o kadrę angelikalnej Wyższej Szkoły
- teologicznej jak i studentów No to jednak wszyscy się identyfikują jako rozwiązanie z tradycją chrześcijańską prawda ale już na przykład jeśli chodzi
- o wykłady które chociażby pojawiają się w ramach międzykulturowej Akademii Trzeciego Wieku tam mamy bardzo ciekawe wykłady
- dotyczące innych tradycji też religijnych nawet ostatnio przecież tak właśnie w ramach ewst online już wcześniej były wykłady dotyczące
- buddyzmu czy też relacji pomiędzy chrześcijaństwem a buddyzmem a w samym
- ewst ze względu na to że to jest bardzo taka otwarta i pluralistyczna społeczność że mamy wśród jeszcze raz wśród kadr jakiś wśród studentów
- przedstawicieli wielu wyznań denominacji kościołów chrześcijańskich tak no to to
- jako też uczy właśnie pewnej takiej otwartości i myślenia właśnie też
- duchowości No w taki sposób Powiedziałbym ponad konwersyjny tak który ten ten sposób myślenia jakby z radykalizowany został jeszcze w tym co
- proponuje Wilgi Siege Ja dodam tylko że w naszych studentów
- być może też są też Osoby które nie identyfikują się również z żadną
- denominacją po prostu są chrześcijanami jak to kiedyś taka ładna nazwa kościoła
- była bez osobliwego wyznania była taka nazwa właśnie denominacji w
- Polsce chrześcijanie bez osobliwego wyznania w latach chyba 80 w spisie
- Ministerstwa Spraw Wewnętrznych ówczesnego widniała więc Tutaj rzeczywiście a przypuszczam że
- też osoby które w ogóle byli identyfikowały się jako chrześcijanie w
- sensie takim ścisłym No też może niekoniecznie chciałyby studiować
- teologię ewangelikalną Ale na poszczególnych wykładach czy na poszczególnych zajęciach na pewno nie czułyby się u nas w żaden sposób ani
- dyskryminowane na pewno nie na pewno nie Ja nawet tutaj może zachowując przepisy
- rodo ale ujawnię że na przykład chociażby na zajęciach fakultatywnych z
- elementów teologii rzymskokatolickiej miałem jako wolnego słuchacza zadeklarowanego nihilistem na przykład
- No właśnie chociaż i wszyscy to zajęcia nie tylko przeżyli ale też dobrze
- wspomina o tak i co więcej obecność akurat tego wolnego słuchacza bardzo wiele wniosła do tych zadań była bardzo cenna naprawdę bo bo jak się okazało
- znajomość właśnie teologii mówiąc katolickiej i tradycji tej tradycji
- religijnej była naprawdę na bardzo wysokim poziomie tego uczestnika zajęć
- Także sam Bardzo doceniam i z przyjemnością wspominam te zajęcia takie rzeczy to tylko we wst Ale wróćmy pytań
- no i tutaj pytania No też właśnie kierują się w stronę tych prób
- pogodzenia pierwsze pytanie mówi wprost jak w ogóle można pogodzić buddyjską
- chrześcijańską duchowość czy nie są one sprzeczne znaczy ja powiem tak na poziomie intelektualnym to jest niemożliwe Tak
- tylko że no właśnie to co proponuje jeger No to jest jednak wyjście jeszcze
- raz przypominam tą definicję duchowości która nam się pojawiła tak duchowość to jest Droga która prowadzi do transpersonalnego transacjonalnego
- doświadczania rzeczywistości tak to że to jest też ponadwyznaniowe to jest jakby konsekwencja tego że to jest też to transracjonalne czyli No tutaj jakby
- liczy się doświadczenie bo jeszcze raz jak będziemy na tym poziomie w tym wymiarze intelektualnym no i będziemy tutaj porównywali jakieś doktryny No to
- rzeczywiście to tu jakby trudno o uzgodnienie prawda
- natomiast to co nam wydaje mi się przekazuje jeger
- to między innymi to właśnie że że ten wymiar intelektualny Jednak to nie jest
- najważniejszy tak I że to jakieś takie źródłowe doświadczenie jest czymś co co
- przekracza Ten wymiar i w czym właśnie możemy się spotkać Niezależnie od tego z
- jakiej tradycji religijnej wychodzimy tak następne czy to co robi jego i inne osoby stojące w rozkroku w cudzysłowie między Wschodem
- i zachodem w gruncie rzeczy nie jest dziwną niepasującą do niczego hybrydą jaki stosunek do takich praktyk mają buddyści bo chrześcijański stosunek
- znany skoro chrześcijański stosunek znamy chociaż też nie wiem nie wiem czy czy można tak jednoznacznie podsumowywać tak no ten chrześcijański stosunek bo to
- jakby to też różnie tu jeszcze raz bym odwołał się do tego spotkania
- piękno czy piekło różnorodności filozofia i teologia wobec pluralizmu
- religijnego gdzie tam właśnie te różne stanowiska wobec pluralizmu religijnego próbowałem przedstawiać więc to też nie jest ale taka jednoznaczna sprawa Jaki
- jest stosunek chrześcijan do do buddyzmu czy w ogóle do innych religii prawda
- w zależności czy będziemy mieli tutaj znaczy tam są wiadomo te stanowiska właśnie radykalne pluralizm jakiś taki ekskluzywizm prawda
- inkluzywizm No to wszystko było tam umawiane omawiane natomiast Podejrzewam że podobnie może być w ogóle jeśli chodzi o buddyzm tak Zresztą my
- Posługujemy się rzeczownikami w liczbie pojedynczej A wydaje mi się że to jest mylące tak mówienie
- mówimy chrześcijaństwo tak jakby właśnie to jakby jednoznacznie identyfikowało
- nam jakiś zestaw nie wiem poglądów tak I mówimy buddyz tak jakby to też nam
- identyfikowało czy to zestaw poglądów czy czy nie wiem jakąś jedną określoną grupę podejrzewam Jakkolwiek nie znam tak
- tradycji prawda ale że Podejrzewam że tam podobnie są pewnie
- tacy którzy byliby takimi buddyjskimi ekskluzywistami i twierdziliby prawda że że
- chrześcijaństwem w ogóle nie ma żadnej żadnego dialogu tak żadnej możliwości jakiegoś porozumienia No ale być może są też właśnie bardziej tacy otwarci
- gotowi do dialogu religijnego
- No wiem że ten Przynajmniej Jeśli chodzi jest kolejny o tą tradycję chrześcijańską No to
- czy właśnie o zachód tak no to ten dialog się toczy od
- końca XIX wieku tak tutaj za taki w ogóle moment
- [Muzyka] kiedy ten budynek zaznaczył swoją obecność na zachodzie to się uważa
- [Muzyka] ć światowy Kongres religii w Chicago tak
- pod koniec XIX wieku No ale później pojawiły się
- postaci które nie wiem Thomas Merton czy właśnie ten wspomniany Hugo nam la salle
- tak które no próbowały jakoś łączyć i to się ciągle dzieje Tak
- mamy jeszcze przywołam nie wiem czy to już dostępne jest na
- naszym kanale ale wystąpienie z ostatniej konferencji marcowej
- bez ja niedualnego myślenia prawda Piotra Zawadzkiego
- pastora kościoła zielonoświątkowego który jednocześnie zainteresowany jest właśnie taką praktyką medytacyjną i tam
- przywołuje nadajesz Tego franciszkanina rora na niego się powoływał prawda więc
- tutaj tych przykładów można nałożyć takiego dialogu Jednak prawda
- i jeszcze jedno takie pytanie jak w pana rozumieniu ma się nihilizm do duchowości
- ja bym się odwołał tutaj do No i znów do tej definicji ligi saegera która tutaj
- się pojawiła tak że No jeśli duchowo się z pewną drogą tak procesem to mistykę to bym
- uważał za jakiś taki moment a nie chcę powiedzieć kulminacyjny bo tutaj trudno mówić o jakimś takim momencie docelowym o czymś co by się kończyło tak ale
- te doświadczenia Nazwijmy to transpersonalne tak no to to też nie
- jest coś w takiej powiedzmy radykalnej postaci W czym można jakby nieustannie trwać prawda
- te momenty takiego zawieszenia tego myślenia dyskursywnego
- i też zawieszenia czy chwilowego zniesienia ja struktur
- osobowych prawda to one tutaj staram się nie używać właśnie tego
- języka tej terminologii jakiś taki teologicznej znajomy tak no ale to są jakieś powiedzmy Nazwijmy do takiej świeckie że tak powiem poza wyznaniowe
- opisy doświadczenia Mistycznego Tak więc to byłoby nie mówię że kulminacja Ale to
- były takie momenty momenty w tej w tej praktyce duchowej tak kiedy właśnie
- [Muzyka]
- No właśnie objawia się w pewnym sensie tak można powiedzieć to co jest spisane wielkimi literami tak A to to ja i to myślenie
- dyskusywne No to czy to właśnie jakoś tak
- zostają na jakiś taki boczny plan odsunięte czy na chwilę Może właśnie
- nawet zawieszone prawda ale wraca się prawda Po takich doświadczeniach wraca się znów
- to do też codzienności w której bez tego ja trudno byłoby nam żyć prawda
- z tej okazji zaproszą tegorocznej konferencji to znaczy się
- wykładów prelekcji naszych studentów z ubiegłocznej konferencji pod tytułem Horyzonty mistyki w której elementy Właśnie
- takich prób rozróżnienia między duchowością a
- mistycyzmem prób pokazania właśnie różnych form instycyzmu
- od sztuki aż po matematykę i fizykę się znajdują także bardzo serdecznie państwa
- zapraszam za chwileczkę się też ukaże na YouTube na tutaj na górze Łukasz bardzo bardzo serdecznie ci dziękuję bo rzeczywiście ciekawy temat i
- myślę że będziemy do niego w różnych formach wracać dlatego że
- zważywszy ludność na to co obserwujemy praktycznie przez całe już w tej chwili
- 21 wiek co się dzieje w religiach instytucjonalnych
- w poszczególnych kościołach wyznaniach nie tylko Zresztą chrześcijańskich no
- również w kontekście całego rozwoju i zmian społecznych które mają miejsce i
- zmiany takich kulturowych które docierają do ludzi dużo szybciej niż
- kiedyś Myślę że ten temat który poruszasz tej duchowości
- A właśnie takiej trochę bez religijnej A trochę w ogóle funkcjonującej ponad
- religiami i ponad jakimiś tradycjami właśnie takimi wyznaniowymi No będzie
- coraz bardziej interesujący dla wielu osób które szukają gdzieś swojej drogi a
- które nie mieszczą się jako w ramach tych instytucji bądź też z różnych
- względów nie chcą już w nich być nie chcą już zmienić
- wspólnego także Raz jeszcze dzięki no i chciałam państwa zaprosić za tydzień na
- spotkanie które w jakiś sposób będzie nawiązywało do tego co dzieje się działo
- się dzisiaj może nie w kontekście tematycznym ale w kontekście właśnie też
- poszukiwania pewnego rodzaju druk w obliczu zmian i to wcale nie zawsze na
- lepsze spotkamy się z doktorem Tomaszem Terlikowskim i spróbujemy wspólnie
- odpowiedzieć na kilka pytań związanych też z tym co to masz terenkowski Robin
- ostatnio Zmierzch jednego kościoła czy Zmierzch chrześcijaństwa wygasanie instytucji czy wiary Jakie konsekwencje może mieć
- upadek religijnych autorytetów i organizacji tylko część takich pytań
- będziemy rozmawiać też o najnowszych książkach artykułach i działaniach Tomasza z których niektóre powodują taką dość dużą
- konsternację wielu osób uważających go do niedawna za twardogłowego katolika
- także serdecznie państwa zapraszamy myślę że będzie to bardzo ciekawe spotkanie no a jeżeli chodzi o dzisiaj Raz jeszcze dziękuję tobie Łukasz
- Dziękuję państwu Dziękuję bardzo miłego wieczoru życzę im do zobaczenia dziękuję
- Do zobaczenia pozdrawiam serdecznie wszystkich