Mistyka codzienności: Willigis Jäger (1925-2020)

Rozwiń transkrypcję filmu

Mistyka codzienności: Willigis Jäger (1925-2020) | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy wst online Bardzo się
  • cieszę że możemy dzisiaj spotkać się z Łukaszem moskosem islerem i rozmawiać o
  • bardzo intrygującym temacie a mianowicie
  • będziemy mówić o mistyce codzienności i o kimś kto jest z tą mistyką z
  • przyjemności związane czyli z Willisem
  • cóż to jest ta mistyka codzienności można zapytać Na czym w ogóle polega
  • duchowość która jest związana dość mocno z mistyką czy duchowość z konieczności
  • przeciwstawia się codzienności jak ma się do religii czy zdrowe autentyczna
  • ruchowość Dostępna jest tylko w ramach jakiejś jednej określonej tradycji
  • religijnej No i właśnie na te pytania spróbujemy odpowiedzieć podążając
  • śladami Benedyktyna i mistrza Zen założyciela
  • linii kontemplacyjnej obłok niewiedzy oraz świeckiej linii zęby w ustach
  • chmura jak już mówiłam jest z nami doktor Łukasz moskosmysle który poprowadzi to spotkanie Łukasz zapraszam witam
  • wszystkich serdecznie moje dzisiejsze wystąpienie będzie składało się z dwóch
  • części Zakładam że prawdopodobnie dla większości widzów sympatyków cyklu eust online
  • Wilgi z jeger jest postacią zupełnie nieznaną Dlatego też w pierwszej w sumie
  • obszerniejszej części mojego wystąpienia przedstawię najważniejsze fakty z życia Wilgi saiegera w części drugiej spróbuję dać posmak duchowości
  • praktykowanej i propagowane i przez Wilgi seejegera i jego następców uczynię to przywołując i komentując trzy krótkie cytaty
  • zaczerpnięte z jagiera w ten sposób spróbuję też choćby po
  • części odpowiedzieć na pytania które pojawiły się w zapowiedzi naszego
  • dzisiejszego spotkania
  • Widzimy tutaj kalendarium życia wilgisa jagiera
  • pozwolę sobie tutaj każdy z tych punktów nieco rozwinąć
  • w unibalt bo takie imię Nadano mu na chrzcie w unibaltieger urodził się 7
  • marca 1925 roku w małej bawarskiej miejscowości chyżbach jako jedno z sześciorga dzieci Georga i otyli
  • jak relacjonował później już w wieku sześciu lat gdy był z matką w kościele
  • miał pierwsze przeżycie mistyczne w 1937 roku
  • podjął naukę w szkole prowadzonej przez ojców Benedyktynów
  • w 1943 roku został wcielony do służby wojskowej
  • odbył przeszkolenie lotnicze później został przydzielony do Piechoty był
  • ranny jednak do końca wojny udało mu się dotrwać nie oddając ani jednego strzału
  • po zdanej maturze w roku 1946 wstąpił do zakonu Benedyktynów w opactwie minister
  • szwarcach niedaleko wildsburga 24 września 1946 roku otrzymał szatę zakonną i imię
  • Willigis śluby czasowe złożył 25 września
  • 1947 roku a śluby wieczyste 8 października
  • 1950 roku można powiedzieć że z opactwem
  • ministerstwach był związany do końca swojego życia
  • jeszcze jako kleryk zetknął się z pismami mistyków chrześcijańskich
  • mistrza e-karta Teresy z avili Jana od Krzyża
  • pozwoliły mu one przynajmniej do pewnego stopnia zrozumieć jego własne doświadczenia
  • ale też fakt iż brat Wilgi sięgał po książki mistyków zbudził wątpliwości
  • jego zakonnych przełożonych
  • w latach od 1947 do 1949 roku Wilgi sieger studiował filozofię
  • najpierw na wydziale filozoficzno-teologicznym w willingen a później w archiopactwie Saint otylian a od 1950 roku Studio też teologię w
  • wilsburgu 27 kwietnia 1952 roku przyjął święcenia kapłańskie przez kolejnych 8 lat pracował jako
  • wychowawca w internacie oraz Nauczyciel wychowania fizycznego w przyklasztornym
  • gimnazjum w minister szwarcach jednocześnie
  • zainspirowany swoimi osobistymi doświadczeniami jak i pismami mistyków chrześcijańskich rozwijał praktykę modlitwy kontemplacyjnej
  • w klasztorze w minister szwarcach po raz pierwszy zetknął się też Zen uczestnicząc w kursie prowadzonym przez jezuitę ojca Hugona makibienomia lasala
  • jednego z Pionierów dialogu chrześcijańsko-budyjskiego i propagatora
  • chrześcijańskiego zenu
  • w roku 1960 referentem do spraw misji i rozwoju
  • związku niemieckiej Młodzieży Katolickiej co obejmowało też współpracę
  • z międzynarodową katolicką organizacją misyjną misją w latach 1970-1975
  • współprowadził też ekumeniczną grupę roboczą akcją misio z siedzibą w
  • Monachium w tym czasie wiele podróżował między innymi do Azji w tym do Japonii
  • w 1972 roku po raz pierwszy też spotkał rochshiego yamadę Kuna
  • w 1975 roku wyjechał do Japonii wysłany Na misję z ramienia jednej z kongregacji
  • benedyktyńskich przez kolejnych 6 lat przebywał w
  • japońskim mieście kamakura gdzie intensywnie praktykował Zen pod kierunkiem rohiego yamady kuna który kierował wówczas międzynarodową linią
  • Zen sam bok jodan w roku 1981 Wilgi swieger otrzymał prawo nauczania ze
  • po powrocie do Niemiec od 1983 roku przez kolejnych prawie 20 lat
  • prowadził wildburgu dom Świętego Benedykta w ośrodku tym prowadził zarówno kursy modlitwy kontemplacyjnej
  • nawiązujące do tradycji chrześcijańskiej mistyki jak i kursy medytacji Zen
  • w tym czasie dokładnie w 1990 roku założył ekumeniczną grupę roboczą
  • modlitwy kontemplacyjnej która w drugiej połowie lat 90 przekształciła się
  • wirtburską szkołę kontemplacji a obecnie funkcjonuje jako wirtsburskie forum
  • kontemplacji celem tych inicjatyw było i jest
  • przywrócenie modlitwy kontemplacyjnej i tradycji mistycznej do codziennego życia
  • kościoła
  • w 1996 roku następca rochiego yamady kuna Kubota
  • roszi uznał wilgisa jagera mistrzem Zen i 87 następcą buddyś jak ja u niego
  • Wilgi sieger otrzymał inkaszonei czyli formalne potwierdzenie przekazu
  • nauczania otrzymał tym samym prawo do założenia własnej linii z jak i przekazywania innym osobom tytułu mistrza z
  • w 2001 roku Watykańska kongregacja nauki wiary którą wówczas kierował kardynał
  • Józef Ratzinger nałożyła na wilgisa jaggera karę suspensy czyli zawiesiła go
  • wykonywaniu funkcji kapłańskich a przede wszystkim zakazała publicznego nauczania
  • ponieważ w Willigis jeger nadal prowadził działalność w domu Świętego Benedykta würzburgu więc na początku 2002 roku
  • Nałożono na niego też karę eksklaustracji nakaz opuszczenia wspólnoty zakonnej w wieku niemal 77 lat wilk jest Jager
  • znalazł się poza strukturami organizacyjnymi kościoła rzymskokatolickiego
  • z pomocą willisowi jegerowi przyszła pani gertraud Gruber
  • wieloletnia uczestniczka prowadzonych w domu Świętego Benedykta kursów A skąd
  • inną też potem Tadka przemysłu kosmetycznego w Niemczech
  • w 2003 roku Dzięki wsparciu pani Gruber Willigis i Eger otworzył w dawnym
  • opactwie benedyktyńskim Hold Kirchen niedaleko wirtzburga nowy ponadwyznaniowy ośrodek benedictus Hoff centrum medytacji i
  • uważności Obecnie jest to prawdopodobnie największy tego typu ośrodek w Europie w którym co roku kilkanaście tysięcy osób
  • uczestniczy w różnego rodzaju kursach i konferencjach między innymi z zakresu
  • kontemplacji chrześcijańskiej medytacji Zen jogi
  • w 2007 roku Wilgi siegger założył West estli się weishayd Wilgi steftung jako
  • programowe merytoryczne zaplecze działalności ośrodka benedictus
  • od 2012 roku działa również polsko-niemiecka Fundacja
  • mądrość wschodu i zachodu z siedzibą we Wrocławiu uroczysta inauguracja działalności tej polsko-niemieckiej fundacji miała
  • miejsce w Hali Stulecia w maju 2012 roku
  • 2009 roku Willigis jeger założył nową świecką linię Zen pusta chmura
  • W tym samym roku w Chinach został po raz drugi uznany mistrzem Zen oraz 45
  • następcą mistrza linczi żyjącego w dziewiątym wieku naszej ery
  • założyciela linii Chan linczi po japońsku rinzai
  • 2010 roku willissie jeger ustanowił mistrzami Zen i wskazał jako swoich
  • następców Doris cells która Skąd iont jest czy była też pastorem ewangelickim oraz Aleksandra poraj-żakieja
  • obecnie z linii pusta chmura wywodzi się już kilkudziesięciu Mistrzów i
  • nauczycieli z linia z gusta chmura charakteryzowana jest przez jej przedstawicieli jako
  • Świecka to znaczy nie związana z żadnym wyznaniem ani żadną ideologią
  • w szczególności nie trzeba być buddystą Aby praktykować Zen w tej linii
  • w praktyce Zen w ramach tej linii elementy o charakterze symbolicznym i rytualnym są zredukowane do minimum
  • Jednym z podstawowych założeń tej praktyki jest dążenie do jej jak najpełniejszej integracji z życiem codziennym zaangażowanych w nią osób
  • przy czym zakłada się że mogą być to osoby wiodące zwykłe życie rodzinne czy
  • zawodowe świeckość oznacza więc tu także to iż
  • praktykować Zen mogą zwykli ludzie żyjący w świecie a nie tylko mnisi
  • żyjący w klasztorach
  • w 2012 roku vilgis jeger założył linię kontemplacji obok niewiedzy
  • nazwa oczywiście nawiązuje do tytułu anonimowego 14-wiecznego dzieła Mistycznego The Cloud of un-nowing w tej linii kontynuowana jest duchowa
  • tradycja modlitwy kontemplacyjnej nawiązująca do chrześcijańskiego mistycyzmu
  • willieger zmarł w benedictus Show 20 marca 2020 roku wkrótce po swoich 90
  • piątych urodzinach zgodnie ze swoim życzeniem został
  • pochowany na cmentarzu klasztornym w opactwie minister szwarcach z którym związał się niemal 74 lata wcześniej w serwisie YouTube na kanale ośrodka
  • benedictus dostępny jest krótki film z uroczystości pogrzebowych które ze względu na panującą wówczas pandemię zgromadziły jedynie wąskie grono osób
  • duchownych głównie współbraci z klasztoru minister szwarce
  • pozostały między innymi książki z których część możemy przeczytać w tłumaczeniu na język polski
  • najbardziej znana spośród nich to chyba Fala jest morzem rozmowy o duchowości
  • książka ta wzbudziła też chyba największą krytykę ze strony kongregacji nauki wiary
  • widzimy tu też książki napisane z innymi osobami jak i biografie duchową Wilgi saiegera napisaną przez jego ucznia i następcę Aleksandra poraj-zakieja który
  • obecnie kieruje świecką linią Zen pusta chmura
  • przejdźmy teraz do przedstawienia próbki nauczania czy przekazu i
  • przywołam trzy krótkie fragmenty wyjęte z tekstów jegera w kontekście których
  • spróbuję odpowiedzieć na trzy pytania sformułowane w zapowiedzi naszego dzisiejszego spotkania przypomnę że pytania te to na czym
  • polega duchowość czy duchowość z konieczności przeciwstawia się codzienności i jak duchowość ma się do religii
  • a więc Czym jest duchowość w jednym ze swoich tekstów wilgis jeger formułuje następującą definicję
  • duchowości duchowość oznacza drogę do
  • transpersonalnego Trans racjonalnego i ponad konfesyjnego doświadczania
  • rzeczywistości spróbujmy rozpakować rozwinąć nieco tę krótką definicję
  • zauważmy najpierw że duchowość nie jest tutaj rozumiana w kategoriach
  • metafizycznych statycznych dualistycznych jako jakiś wymiar
  • człowieka czy całej rzeczywistości który miałby przeciwstawiać się czemuś nie
  • duchowemu na przykład cielesnemu czy materialnemu
  • duchowość nie jest też tutaj kojarzona z jakimiś specyficznie ludzkimi władzami
  • czy zdolnościami psychicznymi władzami poznawczymi jak rozum czy intelekt albo
  • pożądawczymi jak Wola i w końcu duchowość nie jest tu związana
  • z religią a przynajmniej nie jest związana z żadną określoną tradycją religijną ani z żadnym określonym religijnym wyznaniem
  • widzimy więc że zaproponowana przez wilgisa jaggera definicja zdecydowanie odbiega od tradycyjnego rozumienia duchowości
  • spróbujmy teraz jakoś pozytywnie scharakteryzować scharakteryzować duchowość rozumianą
  • duchowość jest tu pojmowana raczej w kategoriach dynamicznych jako pewien proces droga
  • Proces ten ma prowadzić do doświadczenia które ma być przede wszystkim transpersonalne czyli ma wykraczać poza wszelkie struktury osobowe
  • poza jakiekolwiek poczucie ja wyobrażenie ja czy koncepcję ja
  • nie znaczy to że owo ja swych różnych aspektach czy wymiarach zupełnie znika z
  • tego doświadczenia stanowi ono wszak część rzeczywistości jako część rzeczywistości może być też doświadczane
  • doświadczeniu duchowym oboja przestaje jednak być centrum a staje się tylko i
  • co najwyżej jednym z wielu zmiennych elementów doświadczanej rzeczywistości
  • świadomość w doświadczeniu duchowym nie identyfikuje się z ja
  • jest większa obszerniejsza niż ludzkieja
  • duchowość prowadzić ma też do doświadczenia transracjonalnego to znaczy wykraczającego poza pojęciowe dyskursywne myślenie
  • myślenie dyskursywne ujęte w słowa polegające na ciągłym
  • przechodzeniu od jednej wyartykułowanej w języku myśli do innej nie obejmuje ani
  • nie wyczerpuje całej świadomości jest ono za to jednym czy nawet głównym
  • ze środków Poprzez które konstruowane jest czy też konstruuje siebie ludzkie
  • ja możliwy jest jednak taki sposób doświadczania rzeczywistości którym racjonalne dyskursywne myślenie i
  • związane z nim Konstrukt ja odchodzą jakby na bok a nawet przynajmniej
  • chwilowo zostają zniesione duchowość w końcu ma prowadzić do
  • ponadkonfesyjnego doświadczenia rzeczywistości co to jednak znaczy spróbuję powiedzieć omawiając trzeci fragment spis wilki
  • saegera drugie pytanie które tutaj chcemy podjąć brzmi czy duchowość z konieczności
  • przeciwstawia się codzienności znów potocznie czy tradycyjnie pojmowana
  • duchowość Często przeciwstawiana była temu co naturalne jako coś
  • nadprzyrodzonego albo temu co zwykłe codzienne światowe jako coś duchowego
  • właśnie w niektórych nurtach religijnych występuje też na przykład rozróżnienie człowiek duchowy wersus człowiek
  • światowy wbrew temu willissiejegar powtarza
  • droga duchowa która nie prowadzi do codzienności jest drogą na manowce
  • znaczy to że doświadczenie duchowe nie jest doświadczeniem czegoś nadprzyrodzonego za światowego nie chodzi tu o jakąś ekstazę
  • nieustające uniesienie które miałoby nas porywać do jakiegoś entego nieba
  • doświadczeniu duchowym doświadczamy zwykłej codziennej banalnej
  • rzeczywistości takiej jaka ona jest jako cudu i
  • tajemnicy każdy fenomen jaki pojawia się w
  • horyzoncie codziennego potocznego doświadczenia staje się epifaniu
  • i w końcu zapytajmy jak duchowość ma się do religii
  • w Libii saeger twierdzi że istnieje droga duchowa biegnąca poza wszelką
  • terminologią wyznaniową droga ta obywa się bezwyznaniowych pojęć
  • korzysta z podstawowych struktur praktyki jakie stosowane są w innych drogach duchowych prowadzi na ten sam szczyt który
  • osiągają drogi tradycyjne nie znaczy to że duchowość jest niedostępna w ramach tradycyjnych
  • religii według wilgisa jagera we wszystkich
  • wielkich tradycjach religijnych zawarte są ścieżki duchowe które prowadzą do
  • tego samego doświadczenia tę zawartą we wszystkich tradycjach
  • religijnych mądrość wschodu i zachodu określa on jako Sofia pereis mądrość
  • wieczystą zwykle jednak ten wspólny żywy duchowy wewnętrzny ezoteryczny rdzeń różnych
  • religii jest przesłonięty zewnętrznymi egzoterycznymi wyznaniowymi pojęciami
  • wyobrażeniami i strukturami
  • Wilgi sjeger posługuje się też metaforą witraża i porównuje różne symbole i
  • rytuały religijne do różnych witraży zaś łączący różne religie wspólny
  • duchowy wymiar porównuje do światła które przenika przez te witraże i dzięki
  • któremu stają się one w całej swej różnobarwnej różnorodności widoczne
  • artystyczną reprezentacją tego ujęcia relacji między duchowością A różnymi religiami jest też zawieszona przy bramie prowadzącej do benedictu Show
  • rzeźba koło religii autorstwa Gizeli Drescher
  • znaczy państwo zdaje się że
  • zniknęła prezentacja wszystko jest wszystko jest tak wszystko jest okej
  • i slajd ten widać na którym widać właśnie koło religii tak jak widać Okej
  • to zniknęła z mojego pola widzenia
  • już wróciłem Dobrze dziękuję bardzo więc jeszcze raz artystyczną reprezentacją tego ujęcia relacji między
  • duchowością A różnymi religiami jest też zawieszona przy bramie prowadzącej do benedictu Show rzeźba koło religii autorstwa Gizeli Dreszer urodzonej w
  • 1945 roku artystki i mistrzyni Zen która przez wiele lat współpracowała z
  • Willisem jaggerem rzeźba przedstawia symbole pięciu wielkich religii świata chrześcijaństwa judaizmu hinduizmu Islamu i buddyzmu
  • wyrastające niczym płatki jednego kwiatu z nicości i do nicości Powracające
  • to co wspólne dla różnych tradycji religijnych i co je wszystkie
  • łączy to pustka wymykająca się jakiejkolwiek konceptualizacji
  • według jaggera duchowość w ogóle pozbawiona symboli i rytuałów nie jest możliwe jednocześnie przynajmniej w ramach
  • założonej przez niego świeckiej linii Zen pusta chmura symbole i rytuały zostały ograniczone do minimum wydaje się że w ramach tej drogi
  • duchowej symbolem staje się każde zdarzenie z potocznego codziennego życia
  • a rytuałem każda najprostsza najpowszedniejsza nawet czynność
  • zaś udziałem osób podążających tą drogą staje się mistyka codzienności
  • Dziękuję bardzo to wszystko jeśli chodzi o wprowadzenie naszego dzisiejszego spotkania jeśli teraz jakieś pytania się może pojawiły czy komentarze to chętnie
  • spróbuję na nie odpowiedzieć czy podjąć jakąś dyskusję oczywiście pojawiły się
  • na pewno ja chciałam zapytać też skąd w ogóle pomysł na dzisiejszy temat
  • z osobistego zainteresowania tak tak Cóż więcej mogę mogę powiedzieć tak
  • wzięło właśnie akurat takie zainteresowanie dlatego że tak jak sam
  • mówiłeś na samym początku no nie jest to temat typowy dla
  • ewst online powiedzmy chociaż tutaj też tematy z buddyzmu wielokrotnie przy
  • różnych okazjach były przywoływane i Natomiast
  • ja jestem bardzo ciekawa W każdym razie OK to może tak bo na różne sposoby mógłbym odpowiadać ale może
  • odwołam się do właśnie tych naszych spotkań prawda które już
  • od 2020 roku odbywają się online no i gdyby ktoś tam spojrzał na playlistę że
  • tak powiem dostępną w internecie tych spotkań które miałem okazję przygotowywać i prowadzić w ramach tego cyklu ewst online to można tam znaleźć
  • moje wcześniejsze wystąpienia które wydaje mi się że układają się w pewien No nie wiem czy czy cykl czy czy jak to nazwać Ale
  • poczynając od wystąpienia z lipca 2020 roku Co możemy powiedzieć Bogu albo co
  • możemy powiedzieć o Bogu tam to o było w nawias ujęte gdzie przedstawiałem tak
  • można powiedzieć autorsko Nie wiem czy koncepcję teologii afatycznej
  • poprzez wystąpienie z sierpnia bodajże 2020 roku sceptycyzm jako sposób życia
  • gdzie właśnie mówiłem o osceptycyzmie później było jeszcze wystąpienie czy
  • sceptyk może być chrześcijaninem było też wystąpienie
  • piękno czy piekło różnorodności filozofia i teologia wobec pluralizmu
  • religijnego było też wystąpienie Czym jest planeteizm [Muzyka]
  • tych wszystkich wystąpieniach eksplorowałem pewne wątki które No też w
  • przynajmniej w tym wymiarze intelektualnym tak doprowadziły mnie właśnie do wilgisa jegera i do jego książek i tej
  • duchowości którą on że tak powiem eksplorował i też
  • propagował tak i która później dzień jest jakby dalej propagowana przez jego następców tak ja tutaj
  • [Muzyka] celowo w tym dzisiejszym wystąpieniu No chciałem mówić o wilgisie i chciałem
  • przedstawić go właśnie widzom sympatyką cyklu ewst online tak jak powiedziałem
  • zakładając że prawdopodobnie Większość z nich wcześniej nic nie słyszało stąd
  • tutaj tak dużo tych informacji biograficznych ale też nie chciałem tutaj wplatać w tą wystąpienie
  • jakiś takich odniesień do spekulatywnej teologii czy czy do filozofii prawda
  • natomiast no tutaj można by też przywołać jakieś pojęcia czy koncepty
  • które właśnie się pojawiły w tych chociażby wcześniejszych [Muzyka] wystąpienia No chociażby jeszcze raz
  • teologia afatyczna tak czy też ten ten sceptycyzm
  • albo statysty jako sposób życia tak albo radykalny pluraliz m religijny albo
  • panem teiw tak to są wszystko takie hasła które tam wskazują na pewne koncepcje które jakby też w tym wymiarze intelektualnym przynajmniej prowadzą do
  • tego co proponuje Wilgi jeger tak link do playlisty twoje już umieściłam w
  • komentarzach na Facebooku do tego filmu oczywiście na YouTubie też pokaże się
  • tutaj na górze będzie też link także serdecznie państwa zapraszam tych którzy
  • jesteście zainteresowani tą tematyką do prześledzenia i tematów No i w ten
  • sposób mogła z twojej drogi chyba do dzisiejszego
  • Jeśli jeszcze bym miał te odkrywać tak już bardziej takie osobiste tutaj
  • kulisy No to też nie ukrywam że doświadczenie obecności w ewst w
  • ewangelika najwyższej szkoły meteorologicznej to jest też jeden z tych elementów tych czynników które doprowadziły mnie do tego
  • zainteresowania że tak powiem przy czym ten pluralizm religijny jaki mamy do czynienia PWST No nie jest tak radykalny
  • jak tu przypadku tego ujęcia jegerowskiego że tak powiem
  • prawda bo jednak No zarówno jeśli chodzi o kadrę angelikalnej Wyższej Szkoły
  • teologicznej jak i studentów No to jednak wszyscy się identyfikują jako rozwiązanie z tradycją chrześcijańską prawda ale już na przykład jeśli chodzi
  • o wykłady które chociażby pojawiają się w ramach międzykulturowej Akademii Trzeciego Wieku tam mamy bardzo ciekawe wykłady
  • dotyczące innych tradycji też religijnych nawet ostatnio przecież tak właśnie w ramach ewst online już wcześniej były wykłady dotyczące
  • buddyzmu czy też relacji pomiędzy chrześcijaństwem a buddyzmem a w samym
  • ewst ze względu na to że to jest bardzo taka otwarta i pluralistyczna społeczność że mamy wśród jeszcze raz wśród kadr jakiś wśród studentów
  • przedstawicieli wielu wyznań denominacji kościołów chrześcijańskich tak no to to
  • jako też uczy właśnie pewnej takiej otwartości i myślenia właśnie też
  • duchowości No w taki sposób Powiedziałbym ponad konwersyjny tak który ten ten sposób myślenia jakby z radykalizowany został jeszcze w tym co
  • proponuje Wilgi Siege Ja dodam tylko że w naszych studentów
  • być może też są też Osoby które nie identyfikują się również z żadną
  • denominacją po prostu są chrześcijanami jak to kiedyś taka ładna nazwa kościoła
  • była bez osobliwego wyznania była taka nazwa właśnie denominacji w
  • Polsce chrześcijanie bez osobliwego wyznania w latach chyba 80 w spisie
  • Ministerstwa Spraw Wewnętrznych ówczesnego widniała więc Tutaj rzeczywiście a przypuszczam że
  • też osoby które w ogóle byli identyfikowały się jako chrześcijanie w
  • sensie takim ścisłym No też może niekoniecznie chciałyby studiować
  • teologię ewangelikalną Ale na poszczególnych wykładach czy na poszczególnych zajęciach na pewno nie czułyby się u nas w żaden sposób ani
  • dyskryminowane na pewno nie na pewno nie Ja nawet tutaj może zachowując przepisy
  • rodo ale ujawnię że na przykład chociażby na zajęciach fakultatywnych z
  • elementów teologii rzymskokatolickiej miałem jako wolnego słuchacza zadeklarowanego nihilistem na przykład
  • No właśnie chociaż i wszyscy to zajęcia nie tylko przeżyli ale też dobrze
  • wspomina o tak i co więcej obecność akurat tego wolnego słuchacza bardzo wiele wniosła do tych zadań była bardzo cenna naprawdę bo bo jak się okazało
  • znajomość właśnie teologii mówiąc katolickiej i tradycji tej tradycji
  • religijnej była naprawdę na bardzo wysokim poziomie tego uczestnika zajęć
  • Także sam Bardzo doceniam i z przyjemnością wspominam te zajęcia takie rzeczy to tylko we wst Ale wróćmy pytań
  • no i tutaj pytania No też właśnie kierują się w stronę tych prób
  • pogodzenia pierwsze pytanie mówi wprost jak w ogóle można pogodzić buddyjską
  • chrześcijańską duchowość czy nie są one sprzeczne znaczy ja powiem tak na poziomie intelektualnym to jest niemożliwe Tak
  • tylko że no właśnie to co proponuje jeger No to jest jednak wyjście jeszcze
  • raz przypominam tą definicję duchowości która nam się pojawiła tak duchowość to jest Droga która prowadzi do transpersonalnego transacjonalnego
  • doświadczania rzeczywistości tak to że to jest też ponadwyznaniowe to jest jakby konsekwencja tego że to jest też to transracjonalne czyli No tutaj jakby
  • liczy się doświadczenie bo jeszcze raz jak będziemy na tym poziomie w tym wymiarze intelektualnym no i będziemy tutaj porównywali jakieś doktryny No to
  • rzeczywiście to tu jakby trudno o uzgodnienie prawda
  • natomiast to co nam wydaje mi się przekazuje jeger
  • to między innymi to właśnie że że ten wymiar intelektualny Jednak to nie jest
  • najważniejszy tak I że to jakieś takie źródłowe doświadczenie jest czymś co co
  • przekracza Ten wymiar i w czym właśnie możemy się spotkać Niezależnie od tego z
  • jakiej tradycji religijnej wychodzimy tak następne czy to co robi jego i inne osoby stojące w rozkroku w cudzysłowie między Wschodem
  • i zachodem w gruncie rzeczy nie jest dziwną niepasującą do niczego hybrydą jaki stosunek do takich praktyk mają buddyści bo chrześcijański stosunek
  • znany skoro chrześcijański stosunek znamy chociaż też nie wiem nie wiem czy czy można tak jednoznacznie podsumowywać tak no ten chrześcijański stosunek bo to
  • jakby to też różnie tu jeszcze raz bym odwołał się do tego spotkania
  • piękno czy piekło różnorodności filozofia i teologia wobec pluralizmu
  • religijnego gdzie tam właśnie te różne stanowiska wobec pluralizmu religijnego próbowałem przedstawiać więc to też nie jest ale taka jednoznaczna sprawa Jaki
  • jest stosunek chrześcijan do do buddyzmu czy w ogóle do innych religii prawda
  • w zależności czy będziemy mieli tutaj znaczy tam są wiadomo te stanowiska właśnie radykalne pluralizm jakiś taki ekskluzywizm prawda
  • inkluzywizm No to wszystko było tam umawiane omawiane natomiast Podejrzewam że podobnie może być w ogóle jeśli chodzi o buddyzm tak Zresztą my
  • Posługujemy się rzeczownikami w liczbie pojedynczej A wydaje mi się że to jest mylące tak mówienie
  • mówimy chrześcijaństwo tak jakby właśnie to jakby jednoznacznie identyfikowało
  • nam jakiś zestaw nie wiem poglądów tak I mówimy buddyz tak jakby to też nam
  • identyfikowało czy to zestaw poglądów czy czy nie wiem jakąś jedną określoną grupę podejrzewam Jakkolwiek nie znam tak
  • tradycji prawda ale że Podejrzewam że tam podobnie są pewnie
  • tacy którzy byliby takimi buddyjskimi ekskluzywistami i twierdziliby prawda że że
  • chrześcijaństwem w ogóle nie ma żadnej żadnego dialogu tak żadnej możliwości jakiegoś porozumienia No ale być może są też właśnie bardziej tacy otwarci
  • gotowi do dialogu religijnego
  • No wiem że ten Przynajmniej Jeśli chodzi jest kolejny o tą tradycję chrześcijańską No to
  • czy właśnie o zachód tak no to ten dialog się toczy od
  • końca XIX wieku tak tutaj za taki w ogóle moment
  • [Muzyka] kiedy ten budynek zaznaczył swoją obecność na zachodzie to się uważa
  • [Muzyka] ć światowy Kongres religii w Chicago tak
  • pod koniec XIX wieku No ale później pojawiły się
  • postaci które nie wiem Thomas Merton czy właśnie ten wspomniany Hugo nam la salle
  • tak które no próbowały jakoś łączyć i to się ciągle dzieje Tak
  • mamy jeszcze przywołam nie wiem czy to już dostępne jest na
  • naszym kanale ale wystąpienie z ostatniej konferencji marcowej
  • bez ja niedualnego myślenia prawda Piotra Zawadzkiego
  • pastora kościoła zielonoświątkowego który jednocześnie zainteresowany jest właśnie taką praktyką medytacyjną i tam
  • przywołuje nadajesz Tego franciszkanina rora na niego się powoływał prawda więc
  • tutaj tych przykładów można nałożyć takiego dialogu Jednak prawda
  • i jeszcze jedno takie pytanie jak w pana rozumieniu ma się nihilizm do duchowości
  • ja bym się odwołał tutaj do No i znów do tej definicji ligi saegera która tutaj
  • się pojawiła tak że No jeśli duchowo się z pewną drogą tak procesem to mistykę to bym
  • uważał za jakiś taki moment a nie chcę powiedzieć kulminacyjny bo tutaj trudno mówić o jakimś takim momencie docelowym o czymś co by się kończyło tak ale
  • te doświadczenia Nazwijmy to transpersonalne tak no to to też nie
  • jest coś w takiej powiedzmy radykalnej postaci W czym można jakby nieustannie trwać prawda
  • te momenty takiego zawieszenia tego myślenia dyskursywnego
  • i też zawieszenia czy chwilowego zniesienia ja struktur
  • osobowych prawda to one tutaj staram się nie używać właśnie tego
  • języka tej terminologii jakiś taki teologicznej znajomy tak no ale to są jakieś powiedzmy Nazwijmy do takiej świeckie że tak powiem poza wyznaniowe
  • opisy doświadczenia Mistycznego Tak więc to byłoby nie mówię że kulminacja Ale to
  • były takie momenty momenty w tej w tej praktyce duchowej tak kiedy właśnie
  • [Muzyka]
  • No właśnie objawia się w pewnym sensie tak można powiedzieć to co jest spisane wielkimi literami tak A to to ja i to myślenie
  • dyskusywne No to czy to właśnie jakoś tak
  • zostają na jakiś taki boczny plan odsunięte czy na chwilę Może właśnie
  • nawet zawieszone prawda ale wraca się prawda Po takich doświadczeniach wraca się znów
  • to do też codzienności w której bez tego ja trudno byłoby nam żyć prawda
  • z tej okazji zaproszą tegorocznej konferencji to znaczy się
  • wykładów prelekcji naszych studentów z ubiegłocznej konferencji pod tytułem Horyzonty mistyki w której elementy Właśnie
  • takich prób rozróżnienia między duchowością a
  • mistycyzmem prób pokazania właśnie różnych form instycyzmu
  • od sztuki aż po matematykę i fizykę się znajdują także bardzo serdecznie państwa
  • zapraszam za chwileczkę się też ukaże na YouTube na tutaj na górze Łukasz bardzo bardzo serdecznie ci dziękuję bo rzeczywiście ciekawy temat i
  • myślę że będziemy do niego w różnych formach wracać dlatego że
  • zważywszy ludność na to co obserwujemy praktycznie przez całe już w tej chwili
  • 21 wiek co się dzieje w religiach instytucjonalnych
  • w poszczególnych kościołach wyznaniach nie tylko Zresztą chrześcijańskich no
  • również w kontekście całego rozwoju i zmian społecznych które mają miejsce i
  • zmiany takich kulturowych które docierają do ludzi dużo szybciej niż
  • kiedyś Myślę że ten temat który poruszasz tej duchowości
  • A właśnie takiej trochę bez religijnej A trochę w ogóle funkcjonującej ponad
  • religiami i ponad jakimiś tradycjami właśnie takimi wyznaniowymi No będzie
  • coraz bardziej interesujący dla wielu osób które szukają gdzieś swojej drogi a
  • które nie mieszczą się jako w ramach tych instytucji bądź też z różnych
  • względów nie chcą już w nich być nie chcą już zmienić
  • wspólnego także Raz jeszcze dzięki no i chciałam państwa zaprosić za tydzień na
  • spotkanie które w jakiś sposób będzie nawiązywało do tego co dzieje się działo
  • się dzisiaj może nie w kontekście tematycznym ale w kontekście właśnie też
  • poszukiwania pewnego rodzaju druk w obliczu zmian i to wcale nie zawsze na
  • lepsze spotkamy się z doktorem Tomaszem Terlikowskim i spróbujemy wspólnie
  • odpowiedzieć na kilka pytań związanych też z tym co to masz terenkowski Robin
  • ostatnio Zmierzch jednego kościoła czy Zmierzch chrześcijaństwa wygasanie instytucji czy wiary Jakie konsekwencje może mieć
  • upadek religijnych autorytetów i organizacji tylko część takich pytań
  • będziemy rozmawiać też o najnowszych książkach artykułach i działaniach Tomasza z których niektóre powodują taką dość dużą
  • konsternację wielu osób uważających go do niedawna za twardogłowego katolika
  • także serdecznie państwa zapraszamy myślę że będzie to bardzo ciekawe spotkanie no a jeżeli chodzi o dzisiaj Raz jeszcze dziękuję tobie Łukasz
  • Dziękuję państwu Dziękuję bardzo miłego wieczoru życzę im do zobaczenia dziękuję
  • Do zobaczenia pozdrawiam serdecznie wszystkich
Pobierz transkrypcję (TXT)