TRANSKRYPCJA: "Mistyka codzienności: Willigis Jäger (1925-2020) | EWST online" Data publikacji: 07.05.2023 Długość: 45:59 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19 rozpoczynamy wst online Bardzo się [0:23] cieszę że możemy dzisiaj spotkać się z Łukaszem moskosem islerem i rozmawiać o [0:30] bardzo intrygującym temacie a mianowicie [0:36] będziemy mówić o mistyce codzienności i o kimś kto jest z tą mistyką z [0:43] przyjemności związane czyli z Willisem [0:50] cóż to jest ta mistyka codzienności można zapytać Na czym w ogóle polega [0:55] duchowość która jest związana dość mocno z mistyką czy duchowość z konieczności [1:04] przeciwstawia się codzienności jak ma się do religii czy zdrowe autentyczna [1:10] ruchowość Dostępna jest tylko w ramach jakiejś jednej określonej tradycji [1:16] religijnej No i właśnie na te pytania spróbujemy odpowiedzieć podążając [1:21] śladami Benedyktyna i mistrza Zen założyciela [1:26] linii kontemplacyjnej obłok niewiedzy oraz świeckiej linii zęby w ustach [1:31] chmura jak już mówiłam jest z nami doktor Łukasz moskosmysle który poprowadzi to spotkanie Łukasz zapraszam witam [1:40] wszystkich serdecznie moje dzisiejsze wystąpienie będzie składało się z dwóch [1:46] części Zakładam że prawdopodobnie dla większości widzów sympatyków cyklu eust online [1:56] Wilgi z jeger jest postacią zupełnie nieznaną Dlatego też w pierwszej w sumie [2:02] obszerniejszej części mojego wystąpienia przedstawię najważniejsze fakty z życia Wilgi saiegera w części drugiej spróbuję dać posmak duchowości [2:15] praktykowanej i propagowane i przez Wilgi seejegera i jego następców uczynię to przywołując i komentując trzy krótkie cytaty [2:27] zaczerpnięte z jagiera w ten sposób spróbuję też choćby po [2:33] części odpowiedzieć na pytania które pojawiły się w zapowiedzi naszego [2:39] dzisiejszego spotkania [2:47] Widzimy tutaj kalendarium życia wilgisa jagiera [2:54] pozwolę sobie tutaj każdy z tych punktów nieco rozwinąć [3:08] w unibalt bo takie imię Nadano mu na chrzcie w unibaltieger urodził się 7 [3:14] marca 1925 roku w małej bawarskiej miejscowości chyżbach jako jedno z sześciorga dzieci Georga i otyli [3:27] jak relacjonował później już w wieku sześciu lat gdy był z matką w kościele [3:33] miał pierwsze przeżycie mistyczne w 1937 roku [3:41] podjął naukę w szkole prowadzonej przez ojców Benedyktynów [3:46] w 1943 roku został wcielony do służby wojskowej [3:53] odbył przeszkolenie lotnicze później został przydzielony do Piechoty był [3:59] ranny jednak do końca wojny udało mu się dotrwać nie oddając ani jednego strzału [4:09] po zdanej maturze w roku 1946 wstąpił do zakonu Benedyktynów w opactwie minister [4:18] szwarcach niedaleko wildsburga 24 września 1946 roku otrzymał szatę zakonną i imię [4:29] Willigis śluby czasowe złożył 25 września [4:35] 1947 roku a śluby wieczyste 8 października [4:40] 1950 roku można powiedzieć że z opactwem [4:46] ministerstwach był związany do końca swojego życia [4:51] jeszcze jako kleryk zetknął się z pismami mistyków chrześcijańskich [4:57] mistrza e-karta Teresy z avili Jana od Krzyża [5:02] pozwoliły mu one przynajmniej do pewnego stopnia zrozumieć jego własne doświadczenia [5:10] ale też fakt iż brat Wilgi sięgał po książki mistyków zbudził wątpliwości [5:16] jego zakonnych przełożonych [5:21] w latach od 1947 do 1949 roku Wilgi sieger studiował filozofię [5:30] najpierw na wydziale filozoficzno-teologicznym w willingen a później w archiopactwie Saint otylian a od 1950 roku Studio też teologię w [5:40] wilsburgu 27 kwietnia 1952 roku przyjął święcenia kapłańskie przez kolejnych 8 lat pracował jako [5:52] wychowawca w internacie oraz Nauczyciel wychowania fizycznego w przyklasztornym [5:57] gimnazjum w minister szwarcach jednocześnie [6:02] zainspirowany swoimi osobistymi doświadczeniami jak i pismami mistyków chrześcijańskich rozwijał praktykę modlitwy kontemplacyjnej [6:13] w klasztorze w minister szwarcach po raz pierwszy zetknął się też Zen uczestnicząc w kursie prowadzonym przez jezuitę ojca Hugona makibienomia lasala [6:25] jednego z Pionierów dialogu chrześcijańsko-budyjskiego i propagatora [6:31] chrześcijańskiego zenu [6:36] w roku 1960 referentem do spraw misji i rozwoju [6:43] związku niemieckiej Młodzieży Katolickiej co obejmowało też współpracę [6:48] z międzynarodową katolicką organizacją misyjną misją w latach 1970-1975 [6:57] współprowadził też ekumeniczną grupę roboczą akcją misio z siedzibą w [7:03] Monachium w tym czasie wiele podróżował między innymi do Azji w tym do Japonii [7:13] w 1972 roku po raz pierwszy też spotkał rochshiego yamadę Kuna [7:24] w 1975 roku wyjechał do Japonii wysłany Na misję z ramienia jednej z kongregacji [7:31] benedyktyńskich przez kolejnych 6 lat przebywał w [7:36] japońskim mieście kamakura gdzie intensywnie praktykował Zen pod kierunkiem rohiego yamady kuna który kierował wówczas międzynarodową linią [7:47] Zen sam bok jodan w roku 1981 Wilgi swieger otrzymał prawo nauczania ze [8:00] po powrocie do Niemiec od 1983 roku przez kolejnych prawie 20 lat [8:08] prowadził wildburgu dom Świętego Benedykta w ośrodku tym prowadził zarówno kursy modlitwy kontemplacyjnej [8:18] nawiązujące do tradycji chrześcijańskiej mistyki jak i kursy medytacji Zen [8:25] w tym czasie dokładnie w 1990 roku założył ekumeniczną grupę roboczą [8:32] modlitwy kontemplacyjnej która w drugiej połowie lat 90 przekształciła się [8:38] wirtburską szkołę kontemplacji a obecnie funkcjonuje jako wirtsburskie forum [8:44] kontemplacji celem tych inicjatyw było i jest [8:49] przywrócenie modlitwy kontemplacyjnej i tradycji mistycznej do codziennego życia [8:54] kościoła [9:01] w 1996 roku następca rochiego yamady kuna Kubota [9:07] roszi uznał wilgisa jagera mistrzem Zen i 87 następcą buddyś jak ja u niego [9:16] Wilgi sieger otrzymał inkaszonei czyli formalne potwierdzenie przekazu [9:21] nauczania otrzymał tym samym prawo do założenia własnej linii z jak i przekazywania innym osobom tytułu mistrza z [9:36] w 2001 roku Watykańska kongregacja nauki wiary którą wówczas kierował kardynał [9:43] Józef Ratzinger nałożyła na wilgisa jaggera karę suspensy czyli zawiesiła go [9:49] wykonywaniu funkcji kapłańskich a przede wszystkim zakazała publicznego nauczania [9:56] ponieważ w Willigis jeger nadal prowadził działalność w domu Świętego Benedykta würzburgu więc na początku 2002 roku [10:05] Nałożono na niego też karę eksklaustracji nakaz opuszczenia wspólnoty zakonnej w wieku niemal 77 lat wilk jest Jager [10:16] znalazł się poza strukturami organizacyjnymi kościoła rzymskokatolickiego [10:24] z pomocą willisowi jegerowi przyszła pani gertraud Gruber [10:29] wieloletnia uczestniczka prowadzonych w domu Świętego Benedykta kursów A skąd [10:35] inną też potem Tadka przemysłu kosmetycznego w Niemczech [10:40] w 2003 roku Dzięki wsparciu pani Gruber Willigis i Eger otworzył w dawnym [10:47] opactwie benedyktyńskim Hold Kirchen niedaleko wirtzburga nowy ponadwyznaniowy ośrodek benedictus Hoff centrum medytacji i [10:57] uważności Obecnie jest to prawdopodobnie największy tego typu ośrodek w Europie w którym co roku kilkanaście tysięcy osób [11:06] uczestniczy w różnego rodzaju kursach i konferencjach między innymi z zakresu [11:12] kontemplacji chrześcijańskiej medytacji Zen jogi [11:20] w 2007 roku Wilgi siegger założył West estli się weishayd Wilgi steftung jako [11:28] programowe merytoryczne zaplecze działalności ośrodka benedictus [11:33] od 2012 roku działa również polsko-niemiecka Fundacja [11:39] mądrość wschodu i zachodu z siedzibą we Wrocławiu uroczysta inauguracja działalności tej polsko-niemieckiej fundacji miała [11:48] miejsce w Hali Stulecia w maju 2012 roku [11:56] 2009 roku Willigis jeger założył nową świecką linię Zen pusta chmura [12:04] W tym samym roku w Chinach został po raz drugi uznany mistrzem Zen oraz 45 [12:10] następcą mistrza linczi żyjącego w dziewiątym wieku naszej ery [12:15] założyciela linii Chan linczi po japońsku rinzai [12:21] 2010 roku willissie jeger ustanowił mistrzami Zen i wskazał jako swoich [12:27] następców Doris cells która Skąd iont jest czy była też pastorem ewangelickim oraz Aleksandra poraj-żakieja [12:38] obecnie z linii pusta chmura wywodzi się już kilkudziesięciu Mistrzów i [12:43] nauczycieli z linia z gusta chmura charakteryzowana jest przez jej przedstawicieli jako [12:51] Świecka to znaczy nie związana z żadnym wyznaniem ani żadną ideologią [12:57] w szczególności nie trzeba być buddystą Aby praktykować Zen w tej linii [13:03] w praktyce Zen w ramach tej linii elementy o charakterze symbolicznym i rytualnym są zredukowane do minimum [13:12] Jednym z podstawowych założeń tej praktyki jest dążenie do jej jak najpełniejszej integracji z życiem codziennym zaangażowanych w nią osób [13:20] przy czym zakłada się że mogą być to osoby wiodące zwykłe życie rodzinne czy [13:25] zawodowe świeckość oznacza więc tu także to iż [13:30] praktykować Zen mogą zwykli ludzie żyjący w świecie a nie tylko mnisi [13:35] żyjący w klasztorach [13:41] w 2012 roku vilgis jeger założył linię kontemplacji obok niewiedzy [13:48] nazwa oczywiście nawiązuje do tytułu anonimowego 14-wiecznego dzieła Mistycznego The Cloud of un-nowing w tej linii kontynuowana jest duchowa [13:59] tradycja modlitwy kontemplacyjnej nawiązująca do chrześcijańskiego mistycyzmu [14:09] willieger zmarł w benedictus Show 20 marca 2020 roku wkrótce po swoich 90 [14:17] piątych urodzinach zgodnie ze swoim życzeniem został [14:22] pochowany na cmentarzu klasztornym w opactwie minister szwarcach z którym związał się niemal 74 lata wcześniej w serwisie YouTube na kanale ośrodka [14:33] benedictus dostępny jest krótki film z uroczystości pogrzebowych które ze względu na panującą wówczas pandemię zgromadziły jedynie wąskie grono osób [14:43] duchownych głównie współbraci z klasztoru minister szwarce [14:54] pozostały między innymi książki z których część możemy przeczytać w tłumaczeniu na język polski [15:01] najbardziej znana spośród nich to chyba Fala jest morzem rozmowy o duchowości [15:07] książka ta wzbudziła też chyba największą krytykę ze strony kongregacji nauki wiary [15:15] widzimy tu też książki napisane z innymi osobami jak i biografie duchową Wilgi saiegera napisaną przez jego ucznia i następcę Aleksandra poraj-zakieja który [15:25] obecnie kieruje świecką linią Zen pusta chmura [15:31] przejdźmy teraz do przedstawienia próbki nauczania czy przekazu i [15:37] przywołam trzy krótkie fragmenty wyjęte z tekstów jegera w kontekście których [15:43] spróbuję odpowiedzieć na trzy pytania sformułowane w zapowiedzi naszego dzisiejszego spotkania przypomnę że pytania te to na czym [15:53] polega duchowość czy duchowość z konieczności przeciwstawia się codzienności i jak duchowość ma się do religii [16:04] a więc Czym jest duchowość w jednym ze swoich tekstów wilgis jeger formułuje następującą definicję [16:13] duchowości duchowość oznacza drogę do [16:18] transpersonalnego Trans racjonalnego i ponad konfesyjnego doświadczania [16:25] rzeczywistości spróbujmy rozpakować rozwinąć nieco tę krótką definicję [16:36] zauważmy najpierw że duchowość nie jest tutaj rozumiana w kategoriach [16:42] metafizycznych statycznych dualistycznych jako jakiś wymiar [16:47] człowieka czy całej rzeczywistości który miałby przeciwstawiać się czemuś nie [16:52] duchowemu na przykład cielesnemu czy materialnemu [16:58] duchowość nie jest też tutaj kojarzona z jakimiś specyficznie ludzkimi władzami [17:04] czy zdolnościami psychicznymi władzami poznawczymi jak rozum czy intelekt albo [17:10] pożądawczymi jak Wola i w końcu duchowość nie jest tu związana [17:17] z religią a przynajmniej nie jest związana z żadną określoną tradycją religijną ani z żadnym określonym religijnym wyznaniem [17:26] widzimy więc że zaproponowana przez wilgisa jaggera definicja zdecydowanie odbiega od tradycyjnego rozumienia duchowości [17:36] spróbujmy teraz jakoś pozytywnie scharakteryzować scharakteryzować duchowość rozumianą [17:45] duchowość jest tu pojmowana raczej w kategoriach dynamicznych jako pewien proces droga [17:53] Proces ten ma prowadzić do doświadczenia które ma być przede wszystkim transpersonalne czyli ma wykraczać poza wszelkie struktury osobowe [18:03] poza jakiekolwiek poczucie ja wyobrażenie ja czy koncepcję ja [18:11] nie znaczy to że owo ja swych różnych aspektach czy wymiarach zupełnie znika z [18:17] tego doświadczenia stanowi ono wszak część rzeczywistości jako część rzeczywistości może być też doświadczane [18:26] doświadczeniu duchowym oboja przestaje jednak być centrum a staje się tylko i [18:33] co najwyżej jednym z wielu zmiennych elementów doświadczanej rzeczywistości [18:40] świadomość w doświadczeniu duchowym nie identyfikuje się z ja [18:46] jest większa obszerniejsza niż ludzkieja [18:56] duchowość prowadzić ma też do doświadczenia transracjonalnego to znaczy wykraczającego poza pojęciowe dyskursywne myślenie [19:08] myślenie dyskursywne ujęte w słowa polegające na ciągłym [19:13] przechodzeniu od jednej wyartykułowanej w języku myśli do innej nie obejmuje ani [19:19] nie wyczerpuje całej świadomości jest ono za to jednym czy nawet głównym [19:24] ze środków Poprzez które konstruowane jest czy też konstruuje siebie ludzkie [19:30] ja możliwy jest jednak taki sposób doświadczania rzeczywistości którym racjonalne dyskursywne myślenie i [19:39] związane z nim Konstrukt ja odchodzą jakby na bok a nawet przynajmniej [19:44] chwilowo zostają zniesione duchowość w końcu ma prowadzić do [19:52] ponadkonfesyjnego doświadczenia rzeczywistości co to jednak znaczy spróbuję powiedzieć omawiając trzeci fragment spis wilki [20:01] saegera drugie pytanie które tutaj chcemy podjąć brzmi czy duchowość z konieczności [20:12] przeciwstawia się codzienności znów potocznie czy tradycyjnie pojmowana [20:18] duchowość Często przeciwstawiana była temu co naturalne jako coś [20:24] nadprzyrodzonego albo temu co zwykłe codzienne światowe jako coś duchowego [20:30] właśnie w niektórych nurtach religijnych występuje też na przykład rozróżnienie człowiek duchowy wersus człowiek [20:39] światowy wbrew temu willissiejegar powtarza [20:47] droga duchowa która nie prowadzi do codzienności jest drogą na manowce [20:55] znaczy to że doświadczenie duchowe nie jest doświadczeniem czegoś nadprzyrodzonego za światowego nie chodzi tu o jakąś ekstazę [21:05] nieustające uniesienie które miałoby nas porywać do jakiegoś entego nieba [21:12] doświadczeniu duchowym doświadczamy zwykłej codziennej banalnej [21:18] rzeczywistości takiej jaka ona jest jako cudu i [21:23] tajemnicy każdy fenomen jaki pojawia się w [21:29] horyzoncie codziennego potocznego doświadczenia staje się epifaniu [21:38] i w końcu zapytajmy jak duchowość ma się do religii [21:46] w Libii saeger twierdzi że istnieje droga duchowa biegnąca poza wszelką [21:52] terminologią wyznaniową droga ta obywa się bezwyznaniowych pojęć [21:59] korzysta z podstawowych struktur praktyki jakie stosowane są w innych drogach duchowych prowadzi na ten sam szczyt który [22:07] osiągają drogi tradycyjne nie znaczy to że duchowość jest niedostępna w ramach tradycyjnych [22:16] religii według wilgisa jagera we wszystkich [22:21] wielkich tradycjach religijnych zawarte są ścieżki duchowe które prowadzą do [22:27] tego samego doświadczenia tę zawartą we wszystkich tradycjach [22:32] religijnych mądrość wschodu i zachodu określa on jako Sofia pereis mądrość [22:40] wieczystą zwykle jednak ten wspólny żywy duchowy wewnętrzny ezoteryczny rdzeń różnych [22:48] religii jest przesłonięty zewnętrznymi egzoterycznymi wyznaniowymi pojęciami [22:55] wyobrażeniami i strukturami [23:01] Wilgi sjeger posługuje się też metaforą witraża i porównuje różne symbole i [23:08] rytuały religijne do różnych witraży zaś łączący różne religie wspólny [23:14] duchowy wymiar porównuje do światła które przenika przez te witraże i dzięki [23:19] któremu stają się one w całej swej różnobarwnej różnorodności widoczne [23:28] artystyczną reprezentacją tego ujęcia relacji między duchowością A różnymi religiami jest też zawieszona przy bramie prowadzącej do benedictu Show [23:38] rzeźba koło religii autorstwa Gizeli Drescher [23:53] znaczy państwo zdaje się że [23:59] zniknęła prezentacja wszystko jest wszystko jest tak wszystko jest okej [24:10] i slajd ten widać na którym widać właśnie koło religii tak jak widać Okej [24:17] to zniknęła z mojego pola widzenia [24:22] już wróciłem Dobrze dziękuję bardzo więc jeszcze raz artystyczną reprezentacją tego ujęcia relacji między [24:31] duchowością A różnymi religiami jest też zawieszona przy bramie prowadzącej do benedictu Show rzeźba koło religii autorstwa Gizeli Dreszer urodzonej w [24:43] 1945 roku artystki i mistrzyni Zen która przez wiele lat współpracowała z [24:48] Willisem jaggerem rzeźba przedstawia symbole pięciu wielkich religii świata chrześcijaństwa judaizmu hinduizmu Islamu i buddyzmu [24:58] wyrastające niczym płatki jednego kwiatu z nicości i do nicości Powracające [25:04] to co wspólne dla różnych tradycji religijnych i co je wszystkie [25:10] łączy to pustka wymykająca się jakiejkolwiek konceptualizacji [25:17] według jaggera duchowość w ogóle pozbawiona symboli i rytuałów nie jest możliwe jednocześnie przynajmniej w ramach [25:28] założonej przez niego świeckiej linii Zen pusta chmura symbole i rytuały zostały ograniczone do minimum wydaje się że w ramach tej drogi [25:39] duchowej symbolem staje się każde zdarzenie z potocznego codziennego życia [25:45] a rytuałem każda najprostsza najpowszedniejsza nawet czynność [25:52] zaś udziałem osób podążających tą drogą staje się mistyka codzienności [26:00] Dziękuję bardzo to wszystko jeśli chodzi o wprowadzenie naszego dzisiejszego spotkania jeśli teraz jakieś pytania się może pojawiły czy komentarze to chętnie [26:11] spróbuję na nie odpowiedzieć czy podjąć jakąś dyskusję oczywiście pojawiły się [26:17] na pewno ja chciałam zapytać też skąd w ogóle pomysł na dzisiejszy temat [26:25] z osobistego zainteresowania tak tak Cóż więcej mogę mogę powiedzieć tak [26:32] wzięło właśnie akurat takie zainteresowanie dlatego że tak jak sam [26:37] mówiłeś na samym początku no nie jest to temat typowy dla [26:42] ewst online powiedzmy chociaż tutaj też tematy z buddyzmu wielokrotnie przy [26:50] różnych okazjach były przywoływane i Natomiast [26:56] ja jestem bardzo ciekawa W każdym razie OK to może tak bo na różne sposoby mógłbym odpowiadać ale może [27:06] odwołam się do właśnie tych naszych spotkań prawda które już [27:12] od 2020 roku odbywają się online no i gdyby ktoś tam spojrzał na playlistę że [27:20] tak powiem dostępną w internecie tych spotkań które miałem okazję przygotowywać i prowadzić w ramach tego cyklu ewst online to można tam znaleźć [27:29] moje wcześniejsze wystąpienia które wydaje mi się że układają się w pewien No nie wiem czy czy cykl czy czy jak to nazwać Ale [27:38] poczynając od wystąpienia z lipca 2020 roku Co możemy powiedzieć Bogu albo co [27:45] możemy powiedzieć o Bogu tam to o było w nawias ujęte gdzie przedstawiałem tak [27:51] można powiedzieć autorsko Nie wiem czy koncepcję teologii afatycznej [27:58] poprzez wystąpienie z sierpnia bodajże 2020 roku sceptycyzm jako sposób życia [28:04] gdzie właśnie mówiłem o osceptycyzmie później było jeszcze wystąpienie czy [28:10] sceptyk może być chrześcijaninem było też wystąpienie [28:16] piękno czy piekło różnorodności filozofia i teologia wobec pluralizmu [28:22] religijnego było też wystąpienie Czym jest planeteizm [Muzyka] [28:29] tych wszystkich wystąpieniach eksplorowałem pewne wątki które No też w [28:35] przynajmniej w tym wymiarze intelektualnym tak doprowadziły mnie właśnie do wilgisa jegera i do jego książek i tej [28:45] duchowości którą on że tak powiem eksplorował i też [28:51] propagował tak i która później dzień jest jakby dalej propagowana przez jego następców tak ja tutaj [29:00] [Muzyka] celowo w tym dzisiejszym wystąpieniu No chciałem mówić o wilgisie i chciałem [29:08] przedstawić go właśnie widzom sympatyką cyklu ewst online tak jak powiedziałem [29:14] zakładając że prawdopodobnie Większość z nich wcześniej nic nie słyszało stąd [29:19] tutaj tak dużo tych informacji biograficznych ale też nie chciałem tutaj wplatać w tą wystąpienie [29:28] jakiś takich odniesień do spekulatywnej teologii czy czy do filozofii prawda [29:35] natomiast no tutaj można by też przywołać jakieś pojęcia czy koncepty [29:42] które właśnie się pojawiły w tych chociażby wcześniejszych [Muzyka] wystąpienia No chociażby jeszcze raz [29:49] teologia afatyczna tak czy też ten ten sceptycyzm [29:56] albo statysty jako sposób życia tak albo radykalny pluraliz m religijny albo [30:03] panem teiw tak to są wszystko takie hasła które tam wskazują na pewne koncepcje które jakby też w tym wymiarze intelektualnym przynajmniej prowadzą do [30:13] tego co proponuje Wilgi jeger tak link do playlisty twoje już umieściłam w [30:22] komentarzach na Facebooku do tego filmu oczywiście na YouTubie też pokaże się [30:27] tutaj na górze będzie też link także serdecznie państwa zapraszam tych którzy [30:34] jesteście zainteresowani tą tematyką do prześledzenia i tematów No i w ten [30:41] sposób mogła z twojej drogi chyba do dzisiejszego [30:46] Jeśli jeszcze bym miał te odkrywać tak już bardziej takie osobiste tutaj [30:54] kulisy No to też nie ukrywam że doświadczenie obecności w ewst w [31:01] ewangelika najwyższej szkoły meteorologicznej to jest też jeden z tych elementów tych czynników które doprowadziły mnie do tego [31:09] zainteresowania że tak powiem przy czym ten pluralizm religijny jaki mamy do czynienia PWST No nie jest tak radykalny [31:17] jak tu przypadku tego ujęcia jegerowskiego że tak powiem [31:23] prawda bo jednak No zarówno jeśli chodzi o kadrę angelikalnej Wyższej Szkoły [31:29] teologicznej jak i studentów No to jednak wszyscy się identyfikują jako rozwiązanie z tradycją chrześcijańską prawda ale już na przykład jeśli chodzi [31:37] o wykłady które chociażby pojawiają się w ramach międzykulturowej Akademii Trzeciego Wieku tam mamy bardzo ciekawe wykłady [31:45] dotyczące innych tradycji też religijnych nawet ostatnio przecież tak właśnie w ramach ewst online już wcześniej były wykłady dotyczące [31:54] buddyzmu czy też relacji pomiędzy chrześcijaństwem a buddyzmem a w samym [31:59] ewst ze względu na to że to jest bardzo taka otwarta i pluralistyczna społeczność że mamy wśród jeszcze raz wśród kadr jakiś wśród studentów [32:08] przedstawicieli wielu wyznań denominacji kościołów chrześcijańskich tak no to to [32:14] jako też uczy właśnie pewnej takiej otwartości i myślenia właśnie też [32:19] duchowości No w taki sposób Powiedziałbym ponad konwersyjny tak który ten ten sposób myślenia jakby z radykalizowany został jeszcze w tym co [32:30] proponuje Wilgi Siege Ja dodam tylko że w naszych studentów [32:36] być może też są też Osoby które nie identyfikują się również z żadną [32:42] denominacją po prostu są chrześcijanami jak to kiedyś taka ładna nazwa kościoła [32:47] była bez osobliwego wyznania była taka nazwa właśnie denominacji w [32:54] Polsce chrześcijanie bez osobliwego wyznania w latach chyba 80 w spisie [33:01] Ministerstwa Spraw Wewnętrznych ówczesnego widniała więc Tutaj rzeczywiście a przypuszczam że [33:12] też osoby które w ogóle byli identyfikowały się jako chrześcijanie w [33:18] sensie takim ścisłym No też może niekoniecznie chciałyby studiować [33:24] teologię ewangelikalną Ale na poszczególnych wykładach czy na poszczególnych zajęciach na pewno nie czułyby się u nas w żaden sposób ani [33:34] dyskryminowane na pewno nie na pewno nie Ja nawet tutaj może zachowując przepisy [33:39] rodo ale ujawnię że na przykład chociażby na zajęciach fakultatywnych z [33:45] elementów teologii rzymskokatolickiej miałem jako wolnego słuchacza zadeklarowanego nihilistem na przykład [33:54] No właśnie chociaż i wszyscy to zajęcia nie tylko przeżyli ale też dobrze [34:00] wspomina o tak i co więcej obecność akurat tego wolnego słuchacza bardzo wiele wniosła do tych zadań była bardzo cenna naprawdę bo bo jak się okazało [34:08] znajomość właśnie teologii mówiąc katolickiej i tradycji tej tradycji [34:13] religijnej była naprawdę na bardzo wysokim poziomie tego uczestnika zajęć [34:19] Także sam Bardzo doceniam i z przyjemnością wspominam te zajęcia takie rzeczy to tylko we wst Ale wróćmy pytań [34:29] no i tutaj pytania No też właśnie kierują się w stronę tych prób [34:35] pogodzenia pierwsze pytanie mówi wprost jak w ogóle można pogodzić buddyjską [34:40] chrześcijańską duchowość czy nie są one sprzeczne znaczy ja powiem tak na poziomie intelektualnym to jest niemożliwe Tak [34:49] tylko że no właśnie to co proponuje jeger No to jest jednak wyjście jeszcze [34:55] raz przypominam tą definicję duchowości która nam się pojawiła tak duchowość to jest Droga która prowadzi do transpersonalnego transacjonalnego [35:03] doświadczania rzeczywistości tak to że to jest też ponadwyznaniowe to jest jakby konsekwencja tego że to jest też to transracjonalne czyli No tutaj jakby [35:11] liczy się doświadczenie bo jeszcze raz jak będziemy na tym poziomie w tym wymiarze intelektualnym no i będziemy tutaj porównywali jakieś doktryny No to [35:21] rzeczywiście to tu jakby trudno o uzgodnienie prawda [35:28] natomiast to co nam wydaje mi się przekazuje jeger [35:33] to między innymi to właśnie że że ten wymiar intelektualny Jednak to nie jest [35:40] najważniejszy tak I że to jakieś takie źródłowe doświadczenie jest czymś co co [35:45] przekracza Ten wymiar i w czym właśnie możemy się spotkać Niezależnie od tego z [35:51] jakiej tradycji religijnej wychodzimy tak następne czy to co robi jego i inne osoby stojące w rozkroku w cudzysłowie między Wschodem [36:03] i zachodem w gruncie rzeczy nie jest dziwną niepasującą do niczego hybrydą jaki stosunek do takich praktyk mają buddyści bo chrześcijański stosunek [36:11] znany skoro chrześcijański stosunek znamy chociaż też nie wiem nie wiem czy czy można tak jednoznacznie podsumowywać tak no ten chrześcijański stosunek bo to [36:20] jakby to też różnie tu jeszcze raz bym odwołał się do tego spotkania [36:30] piękno czy piekło różnorodności filozofia i teologia wobec pluralizmu [36:36] religijnego gdzie tam właśnie te różne stanowiska wobec pluralizmu religijnego próbowałem przedstawiać więc to też nie jest ale taka jednoznaczna sprawa Jaki [36:43] jest stosunek chrześcijan do do buddyzmu czy w ogóle do innych religii prawda [36:49] w zależności czy będziemy mieli tutaj znaczy tam są wiadomo te stanowiska właśnie radykalne pluralizm jakiś taki ekskluzywizm prawda [36:59] inkluzywizm No to wszystko było tam umawiane omawiane natomiast Podejrzewam że podobnie może być w ogóle jeśli chodzi o buddyzm tak Zresztą my [37:08] Posługujemy się rzeczownikami w liczbie pojedynczej A wydaje mi się że to jest mylące tak mówienie [37:17] mówimy chrześcijaństwo tak jakby właśnie to jakby jednoznacznie identyfikowało [37:24] nam jakiś zestaw nie wiem poglądów tak I mówimy buddyz tak jakby to też nam [37:35] identyfikowało czy to zestaw poglądów czy czy nie wiem jakąś jedną określoną grupę podejrzewam Jakkolwiek nie znam tak [37:44] tradycji prawda ale że Podejrzewam że tam podobnie są pewnie [37:51] tacy którzy byliby takimi buddyjskimi ekskluzywistami i twierdziliby prawda że że [38:03] chrześcijaństwem w ogóle nie ma żadnej żadnego dialogu tak żadnej możliwości jakiegoś porozumienia No ale być może są też właśnie bardziej tacy otwarci [38:13] gotowi do dialogu religijnego [38:19] No wiem że ten Przynajmniej Jeśli chodzi jest kolejny o tą tradycję chrześcijańską No to [38:26] czy właśnie o zachód tak no to ten dialog się toczy od [38:32] końca XIX wieku tak tutaj za taki w ogóle moment [38:37] [Muzyka] kiedy ten budynek zaznaczył swoją obecność na zachodzie to się uważa [38:48] [Muzyka] ć światowy Kongres religii w Chicago tak [38:54] pod koniec XIX wieku No ale później pojawiły się [39:00] postaci które nie wiem Thomas Merton czy właśnie ten wspomniany Hugo nam la salle [39:06] tak które no próbowały jakoś łączyć i to się ciągle dzieje Tak [39:16] mamy jeszcze przywołam nie wiem czy to już dostępne jest na [39:23] naszym kanale ale wystąpienie z ostatniej konferencji marcowej [39:31] bez ja niedualnego myślenia prawda Piotra Zawadzkiego [39:37] pastora kościoła zielonoświątkowego który jednocześnie zainteresowany jest właśnie taką praktyką medytacyjną i tam [39:45] przywołuje nadajesz Tego franciszkanina rora na niego się powoływał prawda więc [39:50] tutaj tych przykładów można nałożyć takiego dialogu Jednak prawda [39:58] i jeszcze jedno takie pytanie jak w pana rozumieniu ma się nihilizm do duchowości [40:05] ja bym się odwołał tutaj do No i znów do tej definicji ligi saegera która tutaj [40:12] się pojawiła tak że No jeśli duchowo się z pewną drogą tak procesem to mistykę to bym [40:23] uważał za jakiś taki moment a nie chcę powiedzieć kulminacyjny bo tutaj trudno mówić o jakimś takim momencie docelowym o czymś co by się kończyło tak ale [40:32] te doświadczenia Nazwijmy to transpersonalne tak no to to też nie [40:39] jest coś w takiej powiedzmy radykalnej postaci W czym można jakby nieustannie trwać prawda [40:47] te momenty takiego zawieszenia tego myślenia dyskursywnego [40:53] i też zawieszenia czy chwilowego zniesienia ja struktur [41:01] osobowych prawda to one tutaj staram się nie używać właśnie tego [41:07] języka tej terminologii jakiś taki teologicznej znajomy tak no ale to są jakieś powiedzmy Nazwijmy do takiej świeckie że tak powiem poza wyznaniowe [41:15] opisy doświadczenia Mistycznego Tak więc to byłoby nie mówię że kulminacja Ale to [41:21] były takie momenty momenty w tej w tej praktyce duchowej tak kiedy właśnie [41:27] [Muzyka] [41:32] No właśnie objawia się w pewnym sensie tak można powiedzieć to co jest spisane wielkimi literami tak A to to ja i to myślenie [41:44] dyskusywne No to czy to właśnie jakoś tak [41:49] zostają na jakiś taki boczny plan odsunięte czy na chwilę Może właśnie [41:55] nawet zawieszone prawda ale wraca się prawda Po takich doświadczeniach wraca się znów [42:04] to do też codzienności w której bez tego ja trudno byłoby nam żyć prawda [42:16] z tej okazji zaproszą tegorocznej konferencji to znaczy się [42:21] wykładów prelekcji naszych studentów z ubiegłocznej konferencji pod tytułem Horyzonty mistyki w której elementy Właśnie [42:30] takich prób rozróżnienia między duchowością a [42:36] mistycyzmem prób pokazania właśnie różnych form instycyzmu [42:42] od sztuki aż po matematykę i fizykę się znajdują także bardzo serdecznie państwa [42:50] zapraszam za chwileczkę się też ukaże na YouTube na tutaj na górze Łukasz bardzo bardzo serdecznie ci dziękuję bo rzeczywiście ciekawy temat i [43:00] myślę że będziemy do niego w różnych formach wracać dlatego że [43:07] zważywszy ludność na to co obserwujemy praktycznie przez całe już w tej chwili [43:13] 21 wiek co się dzieje w religiach instytucjonalnych [43:18] w poszczególnych kościołach wyznaniach nie tylko Zresztą chrześcijańskich no [43:26] również w kontekście całego rozwoju i zmian społecznych które mają miejsce i [43:33] zmiany takich kulturowych które docierają do ludzi dużo szybciej niż [43:40] kiedyś Myślę że ten temat który poruszasz tej duchowości [43:45] A właśnie takiej trochę bez religijnej A trochę w ogóle funkcjonującej ponad [43:53] religiami i ponad jakimiś tradycjami właśnie takimi wyznaniowymi No będzie [43:59] coraz bardziej interesujący dla wielu osób które szukają gdzieś swojej drogi a [44:07] które nie mieszczą się jako w ramach tych instytucji bądź też z różnych [44:12] względów nie chcą już w nich być nie chcą już zmienić [44:17] wspólnego także Raz jeszcze dzięki no i chciałam państwa zaprosić za tydzień na [44:26] spotkanie które w jakiś sposób będzie nawiązywało do tego co dzieje się działo [44:34] się dzisiaj może nie w kontekście tematycznym ale w kontekście właśnie też [44:39] poszukiwania pewnego rodzaju druk w obliczu zmian i to wcale nie zawsze na [44:47] lepsze spotkamy się z doktorem Tomaszem Terlikowskim i spróbujemy wspólnie [44:53] odpowiedzieć na kilka pytań związanych też z tym co to masz terenkowski Robin [45:01] ostatnio Zmierzch jednego kościoła czy Zmierzch chrześcijaństwa wygasanie instytucji czy wiary Jakie konsekwencje może mieć [45:11] upadek religijnych autorytetów i organizacji tylko część takich pytań [45:16] będziemy rozmawiać też o najnowszych książkach artykułach i działaniach Tomasza z których niektóre powodują taką dość dużą [45:26] konsternację wielu osób uważających go do niedawna za twardogłowego katolika [45:31] także serdecznie państwa zapraszamy myślę że będzie to bardzo ciekawe spotkanie no a jeżeli chodzi o dzisiaj Raz jeszcze dziękuję tobie Łukasz [45:39] Dziękuję państwu Dziękuję bardzo miłego wieczoru życzę im do zobaczenia dziękuję [45:45] Do zobaczenia pozdrawiam serdecznie wszystkich --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl