Mistyczny powrót do Jedni Plotyna
Opublikowano:
Rozwiń transkrypcję filmu
Mistyczny powrót do Jedni Plotyna | EWST online
- [Muzyka]
- [Muzyka]
- Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00
- rozpoczynamy online a dzisiaj naszym gościem jest absolwent już można
- powiedzieć ja mówi o sobie że jest panem ja mogę
- powiedzieć że jestem z wzajemnością
- Ponieważ to nie tylko dlatego że wszyscy nasi studenci i absolwenci to
- są takie osoby z których jesteśmy dumni ale również ze względu na bardzo
- szerokie zainteresowania na to co z tymes
- robisz Ja Może przeczytam taką krótką notkę biograficzną na samym początku Jan
- s absolwent między innymi ewst Uniwersytetu Wrocławskiego kolegium humanum student Open University wykładowca matematyki Nauczyciel fizyki
- pasjonat filozofii starożytnej student psychologii publikuje prac z pogranicza
- fizyki i filozofii w wolnym czasie egz jak ty to wszystko mieścisz czasowo Nie
- mam zielonego pojęcia ale wiem że większość z tych może poza żeglowanie
- Większość z tych rzeczy o których zainteresowań o których przed chwileczką czytałam zmieściła w swojej pracy dyplomowej o tej pracy dyplomowej
- właśnie będziemy dzisiaj mówić i ten tytuł który
- jest tytułem dzisiejszego spotkania mistyczny powrót do Jedni plotyna jest jednocześnie tytułem twojej
- pracy i postaramy się spojrzeć na filozofię starożytną na
- plotyna z perspektywy współczesności i z perspektywy takiej
- interdyscyplinarności w związku z tym ja może zanim oddam cił
- żebyś mógł omówić swoją pracę Chciałam się zapytać jak to się w ogóle stało
- że doszło do napisania tej pracy Innymi słowy jak to się w ogóle stało że
- zostałeś studentem teologii teologii ewangelikalne teologii praktycznej to jest Ja zacznie się od
- tego że jak jeszcze dobrze wszystkich słów i pojęć nie znałem to mówiłem że
- chcę iść najpierw na fizykę to taka jakby teologia świata materii pytanie czy oddziaływania to jest taka materia czy nie taka materia
- ale no pierwszą miłością była rzeczywiście fizyka potem jakiś czas też Studiowałem filozofię natomiast Pojawiłem się
- tutaj teologia jest kierunkiem takim humanistycznym bardzo dobrym jeżeli chce
- się rozpocząć taki bardzo interdyscyplinarny rozwój mam wrażenie jest to po części jest to analiza tekstu jest to pisanie tekstu jest to sztuka
- wypowiadania się jest to wiedza o tym jakie są w ogóle kanony odczytywania tradycje odczytywania różnych tekstów No i przede wszystkim pokazuje jak wiele o
- danych tekstach można napisać na przestrzeni setek lat i nawet No ponad
- setek i jak duża tradycja może zgromadzić się wokół tak naprawdę tekstu
- który był niezwykle istotny ale nie jest tak duż jak obecnie jest ilość jego
- interpretacji i podejść do niego no i właśnie stąd pomysł żeby studiować
- teologię no w tej uczel na pewno Urzekła mnie przede wszystkim atmosfera To było
- ważne że to jest bardzo przyjemna atmosfera bardzo świetne podejście do studenta i no i to był taki krok w ten rozwój
- humanistyczny od tej strony właśnie teologicznej od tej strony takiej powiedzmy filozofii osadzonej trochę w jakimś paradygmacie
- No ale zauważyłem że bardzo dobrze się to łączy też tak naprawdę z podejściem
- do człowieka może trochę od takiej bardziej egzystencjalnej strony czyli właśnie z psychologią no W dalszym planie mam może
- zastosowanie filozofii starożytnej jakoś współczesnym odczycie człowieka i
- psychologii zą takie próby są podejmowane natomiast sama fizyka i nauki ścisłe też się zawsze dość mocno wiązały i z teologią i i z filozofią
- No w sumie stąd się zaczęły wszystkie nauki od tej powiedzmy no filozofii która szukała tej metafizyki tej starszym znaczeniu tego słowa
- teologii no i no są takie próby podejmowane jak chociażby postulat tego że potrzebna jest teologia nauki w tym teologia fizyki szczególnie to się
- pojawia na przykład u Hellera pojawia się w przestrzeni publicznej chociażby
- taki wykład wykłady seria wykładów na przykład Krzysztofa majera a propos fizyki i transcendencji która też ten wykład był po części inspiracją do
- jednego z rozdziałów pracy to się przeplata w sposób który trudno nazwać
- inaczej niż poczuć intuicyjny też A to z kolei wiąże się jak najbardziej z plotyn
- którego tradycja odczytywania jest jaka jest i będziemy o tym mówić też jak napisany jest sam tekst zredagowany przez jego ucznia No i o żeglowaniu
- Powiem tak szczerze żeglowanie na wodach Bałtyku No jest to drugie żeglowanie
- Platona jest jak postuluje przygotowanie i trzecie żeglowanie na drzewie krzyża
- więc no te żeglowanie troszeczkę też się znalazło tej pracy minimalnie w taki
- mocno alegoryczny sposób naprawdę mocno alegoryczny zupełnie tak samo jak alegoryczne jest dobór grafiki ponieważ interpretacje są różne
- zespół badawczy Real stwierdził że pojawia się tam plotyn na tej grafice W
- prawym rogu w tej długiej czerwonej szacie nie ma zgodności wiele jest interpretacji kompletnie innych tej postaci No ale jak ktoś bardzo szuka
- plotyna no to jako że jest to zwieńczenie naprawdę filozofii starożytnej to tam na tym obrazie jest namalowany taki łuk na samej górze to to
- można powiedzieć alegorycznie właśnie jest też więc tak jak już o alegorii mowa Ale tak w pewien sposób alegoryczny te rzeczy się łączą i to można
- intuicyjnie mam wrażenie wyczuć więc od rż któ zapowiadała nasze dzisiejsze
- spotkanie to jest Szkoła ateńska i plotyn to jest ten
- tutaj wyżej jeszcze jest jedna tak postuluje zespół
- badawczy Natomiast są inne interpretacje jak wiadomo interpretacj zawsze mnoga
- jasne oczywiście że tak dobrze to teraz jeszcze takie pytan
- samego plotyna k w tytule twojej pracy no i któremu
- jednak ta praca jest w dużej mierze którego ideom praca jest w dużej mierze
- poświęcona ploty No nie należy chyba do najbardziej znanych filozofów przynajmniej tutaj w Polsce nie wymienia go się jednym tchem
- razem z sokratesem platonem arystotelesem jeżeli chodzi o
- starożytność natomiast jest filozofem niezwykle interesującym Rozumiem że w omówieniu
- pracy troszkę więcej o nim powiesz ale spróbuj też taką może
- króciutkie dlaczego akurat jego wybrałeś No biografia jest troszkę owiana
- tajemnic sam nie lubi mówić o swojej swoim pochodzeniu swojej przeszłości mało wiemy natomiast to
- był świetny pomysł mojego promotora bo ja przyszedłem z takim garścią idei co
- mnie ciekawi co mnie interesuje że tutaj trochę psychologia trochę w sumie podciągnięcie pod współczesną fizykę właśnie taką bardziej filozofię fizyki
- raczej filozofia starożytna zdecydowanie mistyka jest niesamowicie ciekawa nyczyk
- zarzuciłem różnymi tematami wtedy padło to może ploty ja plotyna w miarę dobrze
- kojarzyłem Nieźle natomiast nigdy nie siadłem nie przeczytałem ani Enea tak w pełni poza jakimś tam wyrykami ani jakiś opracowań tak
- dobrze dużo lepiej znałem Platona i poczytałem pomyślałem nad tym tematem
- no i tak naprawdę z miejsca się zakochałem w tematyce po prostu i uznałem że to jest to jest strzał w dk bo to jest coś co ja czuję po prostu I
- rzeczywiście no dało mi to duży rozpęd taki żeby się zabrać za to przebrnąć
- niestety przez Ene jest dość tak trudno są napisane o tym mówił w specyficzny
- sposób sama postać plotyna No to jest filozof tak naprawdę już końca starożytności Przynajmniej jeżeli chodzi o taką myśl tak powiedzmy tradycyjnie
- taką bardziej pogańska myśl to jest to już taki koniec potem oczywiście są następcy są ludzie którzy ten system próbują włożyć do chrześcijaństwa żeby
- stał się trybami tego chrześcijaństwa pojawia się orygenes pojawia się
- pseudoizochromatyczne dużo naśladowców jest jamb natomiast taka taki pierwszy bodziec do stworzenia właśnie neoplatonizmu to jest to jest
- plotyn a System ten jest bardzo ciekawy ze względu na jakkolwiek to właśnie ZWM to będę omawiał racjonalną mistyk w jaki sposób w ogóle
- mistyka może być racjonalna I co to w ogóle znaczy że coś racjonalne strzał akurat mojego mojego promotora naprawdę ja tutaj przypomnę to
- co pisaliśmy zapowiadając dzisiejsze spotkanie
- mistyka jako racjonalna i spekulatywna droga filozofii neop platońskiej Czym
- jest powrót do jedna u jednego z ostatnich filozofów epoki starożytnej Jak osiągnąć zbawienie tu i teraz poza czasem przestrzenią Czy istnieje punkt
- wspólny neoplatonizmu i metod współczesnej Mechaniki kwantowej to
- takie pytania twierdzenia postawiliśmy i teraz myślę że pora zacząć rozpakowywać
- ten cały bagaż który przygotowałeś i który uniosły a już mogę państwu
- powiedzieć że Jan uniósł go wysoko i bardzo
- dobrze to bardzo dobrze to tutaj jest akurat
- nieprzypadkowe także zapraszam w takim razie kwestia też tytułu tematu jednia
- jedno hen to to będą słowa które tak naprawdę są synonimami powiedzmy pracę przygotowałem pod kierunkiem
- profesora Wojciecha szczerby i na początku warto powiedzieć w ogóle na
- temat wyboru plotyna tak dokładniej na pewno jest to w pewien sposób
- zwieńczenie filozofii starożytnej antycznej jest to znaczne zwieńczenie jest to człowiek który
- Podjął on sam Przynajmniej w dużej mierze tak osobie nam się przynajmniej zdaje myślał że jest to interpretacja Ponowna Platona natomiast historycy
- uznali że jak najbardziej Jest to nowy nurt który się pojawił w tym łonie platonizmu czyli właśnie neoplatonizm i charakterystyczną cechą jest to że
- oczywiście tak jak w starożytnej Grecji jest to spekulatywny intelektualny charakter całego wywodu więc Najważniejsze jest to do czego możemy
- dojść Tutaj absolutnie tylko intelektem i rozważaniem w postaci właśnie
- rozważania racjonalnego czyli racjonalnego nie w sposób taki jak dzisiaj rozumie się to słowo tylko w sposób taki jak to słowo znaczy
- oryginalnie powiedzmy Czyli jako rozważania czysto umysłowe więc nie jest
- to mistycyzm który on wprowadza w tym swoim neoplatonizm nie jest to mistycyzm który jest mistycyzmem bardziej kojar
- środowiskiem i z filozofią i z chrześcijaństwem jest to raczej mistycyzm taki mocno też pogański to złe słowo
- ponieważ nie jest to mistycyzm związany z tamtymi kręgami wierzeń lecz mistycyzm
- jako droga racjonalna i spekulatywna Czyli jako sposób takiego myślenia o
- ideach o transcendencji żeby zostać później w wyniku wielu prób
- z filozofią z rzeczywistością tej filozofii żeby zostać pociągnięty w kierunku tej właśnie jedni o której zaraz będziemy mówić tego tego tej
- jednej rzeczy która jest więc na pewno jest twórcą tak zwanego właśnie neoplatonizmu jest oczywiście jego wielu potem
- następców w interpretacji Real pojawia się takie sformułowanie Jak przygotowanie właśnie filarów Dla trzeciego żeglowania czyli żeglowania na
- drzewie krzyża czyli żeglowania piw żeglowanie to jest ta
- filozofia przyrody to jest powiedzmy takie żeglowanie na żaglach rozpiętych
- wiatrem nie jest to aż takie trudne ponieważ siły przyrody nas pchają ku Horyzont Następny jest to drugie żeglowanie
- odkrycie Właśnie transcendencji czegoś co jest nieuchwytne w taki sposób
- fizyczny no i tutaj Real wprowadza tak zwane trzecie właśnie żeglowanie czy żeglowanie już przy tej nadziei chrześcijańskiej na pewno u plotyna mamy
- łączenie zagadnień metafizycznych egzystencjalnych i etycznych co będę potem pokazywał właśnie w tym jak zbudowana będzie praca Sama tradycja
- odczytywania plotyna jest często dygresyjna co też pisałem w swojej pracy
- i podawałem różne źródła same Ene napisane są w sposób dość dygresyjny nie
- jest to taki klasyczny liniowy wykład No i tak samo też interpretacje często
- bywają dość dygresyjne i nie zawsze jest to Tak jasne i tak klarowne Jak być by
- może mogło na to wpływa też po części sama postać Kim był plotyn miał dość specyficzne podejście do rzeczywistości
- na tamte czasy padają takie pytania k to czy plotyn uważał ciało za złe a chorobę
- za stan naturalny to są po pierwsze krótka odpowiedź to nie natomiast dłuższa odpowiedź ciało było narzędziem było co prawda zbudowane z materii czyli
- była to taka najniższa powied nacja w mojej interpretacji będę mówił że to jest najniższa forma bycia różne są również interpretacje
- interpretuje się również materia jako już niebyt natomiast nie uważał ciała za złe zarzucano mu rozmaite rzeczy natomiast był to człowiek który po
- prostu cenił raczej środowisko trochę mniejsze troszkę spokojniejsze unikał
- publicznych na przykład łaźni i tak dalej dlatego często Uważano że on po prostu pogardza ciałem nie jest tak naprawdę prawdą i choroby wcale za stan
- naturalny nie uważ chę jako stan w którym możemy przygotowywać się na różnego rodzaju przeciwności losu WC to nie jest tak że
- tak uważa się obecnie przy większości interpretacji że nie dążył do tego żeby być chory raczej wykorzystywał ten stan jako
- pewnego rodzaju źródło wiedzy pojawiają się hasła tradycje taka jest No Soma
- Sema również słów czy ciało gr C było grobem
- na zasadzie jakiegoś grzechu który sprowadził duszę na ziemię czy czy nie
- To jest kwestia najbardziej dobra do interpretacji było takie podejście on
- się pojawia dużo wcześniej właśnie ciało jako grup jako grób dla duszy natomiast czy naprawdę On był jakimś takim bardzo ekscentrycznym myślicielem tutaj ja bym
- się pował głównie na pierot który pokazuje że wcale nie ekscentryczny aż
- tak jak próbowano go czasami interpretować interpretowane go nawet tak pod stronę od strony psychologicznej w dość nieatrakcyjny sposób ale myślę że
- można tutaj zrehabilitować same co do pojęć krótka notka taka metafizyka to nie jest tylko metafizyka Czyli to nie jest tylko to co
- jest po fizyce i to co jest nad fizyką tylko jest to taka no powiedzmy nauka o cał bye o istnieniu jako takim i istnieniu tej jednej rzeczy tej
- najlepszej tego dobra u Platona albo właśnie up plotyna tej jednej rzeczy
- chociaż pojęcie jednej rzeczy pojawia się często w dialogach Platona również
- ontologia to jest po prostu W dużym skrócie nauka o byciu bytu No i należy
- zredefiniować pojęcie mistyka co po części wcześniej zrobiłem mistyk to plotyna nie jest osoba która dąży do zbawienia poprzez modlitwę lub poprzez
- jakieś takie ćwiczenia duchowe tak jak my byśmy to dzisiaj rozumieli raczej ta mistyka jest ściśle racjonalna spekulatywna i
- intelektualna Plot miał dość mało nie miał pozytywnego podejścia ogólnie do
- rytuałów chociaż jego neoplatonizm został wykorzystany później w systemach najbardziej religijnych założeń wstępnych No to tak jak mówiłem nie
- możemy do końca tej metafizyki jest to coś co pomiędzy słowami jest to coś bardziej
- intuicyjnego co Też zaznaczał w pracy pozostaje nam jedynie budowanie
- intuicji w oparciu o spekulacje racjonalne podejście i intelektualizowanie przy czym tutaj żeby nie było skojarzeń z psychologią
- definicja taka PWN wszystkie modele są wyłącznie modelami Kolejna rzecz zdaje się być to oczywiste ale warto to podkreślić
- niczego nie możemy traktować dosłownie w niczym przy w tej interpretacji która jest najczęstsza i też mojej to nie możemy powiedzieć że jest tak jak jest
- napisane tym b s plotyn używa wielu modeli pokazując niemożliwość tak naprawdę dokładnego opisania jego systemu filozoficznego No i stąd też po
- części trójdzielna kompozycja i prezentacji pracy czyli ten model taki z góry na dół ontologiczny ja to będę nazywał model egzystencjalny z dołu do
- góry tuż tutaj się pojawia kwestia soteriologia No i trzecia kwestia trzeci
- taki Filar to będzie fizyka i Transcendencja czyli czy to co ze sobą ma wspólnego czy jedno może z drugiego czerpać sam model ontologiczny W dużym
- skrócie to jest na samym początku jest ta jednia jedno hen ta jedna rzecz która
- jest jej potem powiem dokładnie z tymi emanacji natomiast można upraszczając
- powiedzieć że następną emanacji czymś co wyłania się z tej jednej rzeczy jest umysł a z umysłu Wyłaniają się idee Co prawda jest wiele ale one same
- ujednolicający No i pośród tych idei jest wszech dusza dusza kosmiczna też jej tutaj specyficzną rolę przypisał i najniższa emanacja to materia pytanie
- czy to jest byt czy to jest niebyt jeszcze sobie rozważymy sama ta jednia to jedno coś to hen to jest No to jest chodzi o to że coś musi być bez
- wątpienia patrząc gdziekolwiek patrzymy jest coś a nie nic raczej jest coś a nie
- nic no pytanie czemu jest an nic to jest bardzo trudne pytanie które się pojawia jak najbardziej w filozofii natomiast na pewno jest coś Czymkolwiek jest to coś i
- Czymkolwiek nie jest to w jakiś sposób Jednak jest ta jedna rzecz która jest
- tym początkiem wszystkiego jeżeli będziemy mówić że są dwie rzeczy dwa drzewa to już mamy drzewa jako takie jednak mimo że drzewa są różne powiemy
- że każde z tych drzew Jest drzewem No to na jakiej podstawie Skoro są różne więc jest coś co ujednolica coś co sprawia że wiele jest jednym No i na tym samym
- końcu ujednolicenia i
- unifikacje kontemplacji siebie czyli istnieje poprzez rozważanie siebie
- zwraca się jakby do siebie ku sobie warto powiedzieć myślenie to bycie to pojawiło się dość wcześnie parmenidesa nie
- tylko więc ta jednia jest w tej nie tylko takim sposobem bycia
- Wszystkiego co może być taką macierzą wszystkich możliwych rozwiązań na bycie
- bytu czyli Taka formuła na wszystkie Formuły istnienia natomiast istnienie
- Jedni SK konieczności bezczasowy to jest ważne że ta jednia sobie nie siedzi i
- nie myśli zrobię sobie umysł tylko z konieczności piękne
- porównanie tak jak ciepło wokół ognia z konieczności pojawia się właśnie
- bezczasowy Po co jest ten cały umysł umysł Istnieje też trudno powiedzieć że to jest jego cel tak dosłownie ale wszystko
- są tylko słowa słowa i słowa więc tak bardzo mniej więcej umysł istnieje po to
- żeby myśleć te jedną rzecz te jednie on nakierowuje się na te jedną rzecz jest
- realizuje istnienie tej Jedni poprzez kontemplację czyli skoro jednia wzystkie
- sposoby bycia to umysł stanowi właśnie te wszystkie bycia co do których sposób
- bycia określa ta jedna rzecz następną niższą
- emanacji rozumne umysłu No skoro ten umysł myśli oczywiście nie w taki nasz sposób jest to należy to rozumieć dużo bardziej intuicyjnie zaraz będę o tym
- mówił natomiast tak na samym wstępie No umysł myśli t jedną rzecz kontempluje
- więc musi myśleć tak jakby czymś i te cosie którymi umysł myśli te jednie To
- właśnie są te wątki rozumne czyli te idee są tak jakby tryby wewnątrz umysłu
- który sam tymi trybami właśnie myśli kontempluje te jedną rzecz i te idee
- powstają oczywiście tak wcześniej od razu z konieczności klasyczna idea platońska to na przykład powi
- liczba jest w ten sposób ideą że możemy sobie policzyć ilość drzew drzewo ściąć
- nie ma drzewa natomiast nie zmienia faktu że tej liczby drzew No nie możemy ściąć i ta liczba drzew Zostaje więc idea ma być wieczna ma być w pewien
- sposób jedną rzeczą Ale jest ich wiele tutaj bardzo ciekawy jest taki model kuli i cieni mianowicie że jeżeli kula jest
- naładują kul rzuca cień to Nawet choćby nie wiem pod iloma kątami ten cień padał na płaszczyznę to będzie to okrąg będzie to
- koło do tego będzie to koło statyczne więc możemy często tak na przykład naszej materii nie widzieć czegoś co byśmy widzieli gdybyśmy widzieli
- oglądali ideę słowie oglądanie też niebawem No i istnieje pośród tych
- wszystkich idei pewna wyróżniona idea w mojej interpretacji ona jest mocno
- wyróżniona ona służy właśnie temu powracającemu do tej jednej rzeczy tej Jedni temu mistywidegoat
- bycia zaprzęgnięty do myślenia Jedni tak właśnie wszechdoskonalosci
- jost będzie służyła Do pociągnięcia tej duszy jednostkowej ku górze ku ideom ku
- uczestniczeniu w dziele umysłu myślenia tej jednej rzeczy Cały czas Idziemy w
- dół dusza jednostkowa interpretuje się że zaczęło się to raczej od Sokratesa takie pojęcie duszy jak w dzisiejszym świecie w
- świecie chrześcijańskim ogólnie się przyjmuje dusza jednostkowa to w mojej
- interpretacji będzie taki właśnie stan tej wszech duszy można pomyśleć wszech dusze jako takie wahadło które oscyluje i w danym położeniu W tym na przykład
- konkretnym położeniu jest to ta dusza tutaj inna tu inna tu inna One wszystkie
- składają się na pewnego rodzaju takie drgnięcie którym są rozwiązanie tych
- wszystkich możliwych położeń tym rozwiązaniem ty tym wzorem tą formułą będzie właśnie ta wszech dusza składająca się z ciągłego Spektrum duszy
- jednostkowych No i dusza jednostkowa również kontempluje również ma na celu jakby zwrócenie się ku górze natomiast również ma charakter porządkujący bo tak
- jak jednia emanuje tworząc umysł który porządkuje właśnie swoje wątki myślowe
- czyli te idee żeby myślały te jedną rzecz tak dusza jednostkowa porządkuje
- materię nazywamy rzeczy klasyfikujemy to już nie są drzewa 1 D TR drzewo drzewo
- tylko to jest las albo to są drzewa stworzymy zbiory taką trochę słabszą
- wersję właśnie tego czym jest idea Próbujemy coś uogólnić próbujemy abstrahować Próbujemy coś zamknąć w pojęciach No i na samym dole ostatnia
- emanacja to jest materia to jest najsłabiej istniejący byt w mojej interpretacji bo nie mogę odmówić materii istnienia ponieważ nawet jeżeli
- cokolwiek kreda przy tablicy leży Ja zdaję sobie sprawę że ona może leżeć na
- nieskończoną nieskończoną liczbę sposobów możliwych rozwiązań tego jak
- jest nieskończoność z tej nieskończoności jest w stanie zrealizować tylko jedno więc praktycznie nie istnieje ale jednak istnieje i w
- mojej interpretacji to jednak będzie najsłabszy naj powiedzmy gorszy byt ale
- materia niech będzie że istnieje to będzie potrzebne zresztą zaraz dla
- fizyki cały sens tego systemu emanacji jest nastawianiu się rzeczy która jest
- niżej w tym systemie ku wyższej w ten sposób tak powiedzmy realizuje wle
- istnienie czyli umysł istnieje właściwie istnieje w sposób odpowiedni tylko wtedy kiedy kieruje się ku tej Jedni czyli kiedy porządkuje się dla tej Jedni idee
- są Właściwie gdy kierują się ku myśleniu umysłu Jedni czyli istnieją kiedy realizują ten zwrot ku wyższej emanacji czyli jakby potwierdzają istnienie
- wyższej emanacji poprzez swoją kontemplację tej wyższej emanacji i tak samo dusza jednostkowa jest właściwie kiedy kieruje się abstrakcji nazywaniu
- porządkowaniu oglądaniu czyli teoria słowo oglądanie pochodzi z greckiego
- słowa właśnie teoria i oznacza No obserwowanie oglądanie ale w
- taki sposób troszkę bardziej metafizyczny czyli oglądanie jako
- właśnie porządkowanie o tym zaraz też będzie więc materia z kolei sama w sobie
- nie ma tej zdolności kierowania się potrzebuje bycia kierowany na przykład przez mistyka ale jest też kierowana na przykład przez prawa
- przyrody sama w sobie miałaby być można tak interpretować plotyna że jest w bez
- Ładzie jest to chaos który wymaga porządkowania no i taki na przykład mistyk może zacząć porządkować kierować nazywać
- oglądać to będzie porównane do krajobrazu jest tutaj też kwestia pojęć
- emanacjonizm i panteizmu czy to jest emanacjonizm i panteizm czy też nie więc
- czy to jest panteizm jeżeli jeżeli dana rzecz na przykład materia nie jest ideą
- jeżeli by całą materię zgromadzić próbować stworzyć z niej ideę albo te wszystkie idee zebrać I stworzyć z nich ten umysł to dalej to nie będzie ta
- jedna rzecz ta jednia więc tak naprawdę no nie będzie to panteizm ponieważ świat na przykład taki
- materialny będzie efektem istnienia tej biedni ale ten świat materialny nie będzie mógł wyczerpać tej jednej rzeczy więc nie będzie to panteizm raczej
- właśnie panenteizm natomiast Czy są to emanacje czy nie różne jest do tego podejście spotkałem się z
- interpretacją polegającą na tym że emanacjonizm to jest taka dość prosta
- próba wyjścia z politeizmu lub jakoś tam usankcjonowanie politeizmu czy też usankcjonowanie istnienia na przykład chórów w niebie Więc to nie jest taki
- emanacjonizm wi jak będę mówił emanacjonizm emanacje to mam na myśli taki raczej nie wiem czy dobre to będzie
- słowo nie teurg czny nie tak mistyczny Jak się to dzisiaj rozumie charakter
- emanacji tutaj warto przytoczyć model który podał plotyn Zresztą
- współśrodkowych okręgów oczywiście podaje wiele wiele modeli na przykład wypływanie ze źródła i inne piękne modele natomiast ten jest bardzo ciekawy
- jeżeli w samym środku mamy t jedną rzecz z niej emanuje Jako okrąg wokół niej
- umysł wokół niej wokół tego umysłu emanuje właśnie te idee potem jest
- materia już na granicy z ciemnością ta jednia promieniuje światłem ale tego
- światła nie wytraca Tam na brzegach już jest ciemność tam jest właśnie materia na tej granicy z niebytem to jest świetna świetny model
- ponieważ on zawiera w sobie jeszcze jedną ciekawostkę mianowicie Jeżeli to są okręgi to znaczy że będąc w dowolnym
- miejscu na tym okręgu możemy zidentyfikować Gdzie jest środek Wokół
- którego są rozpostarte te okręgi czyli nawet materia będąc tym
- najbli wskazuje kierunek środka w tym środku jest ta jedna rzecz czyli ten
- model współśrodkowych okręgów pokazuje Nie tylko wyłanianie się kolejnych emanacji ale również daje nam szansę na powrót z tej materii z powrotem do do
- tej Jedni czyli właśnie tego nakierowanie się na te jednia jedną rzecz na to hen procesie tak zwanej właśnie heno no i tutaj się pojawia
- model egzystencjalny tutaj postanowiłem właśnie zestawić model ontologiczny z modelem
- egzystencjalnym że ukazać taką pełnię tego o co mogło chodzić być może
- platynowi więc pierwsze takie sformułowanie nie jesteśmy tylko tym co myśli w nas Tutaj troszkę psychologii się pojawia bo
- argumentował swojej pracy że jeżeli naprawdę jestem sobą i mówi się Moja
- psychika jeżeli Moja psychika jest moja i naprawdę należy do mnie to i moje wszystkie na przykład co do herbaty czy pokarmu preferencje będą moje czyli
- zależne ode mnie są nie są tym co ja ja podejmuję decyzj Dlaczego nie jestem w
- stanie wybrać że na przykład dzisiaj lubię brokuły a jutro na przykład nie jeżeli naprawdę psychika tego typu preferencje byłyby moje no to no to w
- takim razie powinien móc je zmieniać to może sprawa jest bardziej złożona może
- nie jesteśmy tylko tym co myśli w nas i może powinniśmy dążyć do takiego momentu
- w tej zastanowieniu się nad tym wszystkim żeby uchwycić to co jest w stanie myśleć o myśleniu mamy taką niebywałą zdolność do tego żeby myśleć o
- samym akcie myślenia gdzie no jest to w pewien sposób ciekawe możemy
- myśleć o różnych rzeczach można sobie wyobrażać różne rzeczy są pewne ograniczenia naszego umysłu możemy sobie wyobrazić czerwony kwadrat albo kwadrat
- ale już jaki ten kwadrat dobra czerwień okej wyobra sobie kolor jako taki albo
- wyobrazić sobie wyobrażanie sobie czasami trochę szwankuje to myślenie No
- dalej nie zbija to argumentu że jesteśmy w stanie myśleć o samym procesie myślenia i tu być może zasadza się ten rdzeń który pozwala nam według plotyna
- wrócić do tej Jedni właśnie być pociągnięty już w pewnym etapie tego Mistycznego uniesienia czyli uogólnianie ponownie i właśnie
- oglądanie zamiast doceniać piękno krajobrazu możemy docenić piękno wszystkich krajobrazów albo bezpośrednio akurat z enat albo nawet docenić piękno
- jako takie samo w sobie to tam oczywiście później będzie skrytykowane po części przez niektórych następców plotyna ale tutaj pojawia się taka myśl
- żebyśmy szukali za tym co jest piękne samego piękna czyli próbowali wrócić tak
- samo uprawiać myślenie o samym myśleni czyli pojawia się różnica między
- oglądaniem i tworzeniem możemy oglądać rzeczy czyli właśnie dostrzec krajobraz i raczej zastanowić się nad wszystkimi możliwymi krajobrazami albo możemy
- tworzyć i teraz tworzenie dla jest czym gorszym tylko że ponownie tworzenie nie oznacza tego że my tworzymy krajobraz tworzenie polega na tym że ja bym na
- przykład ten krajobraz sfotografował ale to jest Nie dość że to cały czas był krajobraz który trwał w czasie teraz jest to jeszcze krajobraz który nie trwa
- w czasie to nie idzie w górę to idzie w dół węc dla plotyna pojawia się ta ścieżka do góry jako zachwyt nad tak naprawdę już być może pod sam koniec
- Może nie zachwyt nad samą możliwością dokonania zachwytu no które my jesteśmy
- materia do idei to o czym właśnie teraz mówiłem jest to pewnego rodzaju słabsza
- wersja tak jakby relacji ideę umysł jeżeli my byśmy się nauczyli doskonale
- pojęli to oglądanie te teorie uprawianie tej teorii czyli to klasyfikowanie
- oglądanie nazywanie uogólnianie ujednolicanie to studiowanie idei to to
- tworzenie praw to tworzenie właśnie formuł na
- rzeczy to by może to jest tak jak miałyby się właśnie ideę które jednoczą
- się z wielu w jedno żeby umysł tworząc Tak naprawdę po części
- umysł żeby ten umysł mógł wracać Czyli właśnie myśleć tę jedną rzecz w tym
- wszystkim chodzi o ten mistyczny powrót czyli o to żeby uwięzieni ta Soma Sema
- żeby za pomocą tego sem być może tego znaczenia znaków żebyśmy potrafili
- wrócić czyli oglądać dalej i więcej właśnie rolą mistyka jest tak naprawdę
- tego racjonalnego mistyka jest skupianie się na tym żeby podążać tą drogą do góry i w dół załapać się jakby na te właśnie wszech
- dusz która potrafi jeździć góra dół szarpnąć człowieka kuze No i to jest
- właśnie powrót poza czasem przestrzenią nie chodzi o to że dokonali czegoś na przykład umarli żeby wtedy zaczęło się jakiś akt zbawienia
- chodzi o to że przecież ta jednia ten umysł te idee są wieczne to jeżeli my
- Dążymy do zwrócenia się ku tym ideom to nie ma już coś tak czas i przestrzeń są
- takie produkty które pozwalają nam poznawać obserwować zmiany dokładnie tak
- jak na przykład pochodne w matematyce które opisują po prostu zmienność czegoś więc przestańmy patrzeć ogarnijmy umysłem wszystkie możliwe
- stany w k coś się znajduje w ten sposób tworząc tak jakby tworząc te oglądając
- te idee w ten powrót do tej jednej rzeczy jest w każdej chwili możliwy poza czasem i przestrzenią bo
- wykraczesz więc powrót jest możliwy zawsze i wszędzie i to jest ta henza henosis Więc poza tym jest to z konieczności
- pojawia się motyw że to wszystko i tak zostanie zwi co potem będzie również interpretowane w chrześcijaństwie i pójdzie właśnie
- pojawi się ta koncepcja zbawienia powszechnego to nieuniknione jest zwinięcie tej całej rzeczywistości tej Jedni No tylko w
- jakim kiedy ona się z skoro nie ma czasu dla Jedni dla umysłu dla idei To kiedy ona się zwija ona jest właśnie zawsze zwinięta i zawsze rozwinięta No tylko my
- tak prymitywnie patrzymy że widzimy że materia istnieje w czas A tak naprawdę
- to to wszystko jest w stanie zwinięcia i rozwinięcia zarazem i naszym sensem jest
- ten powrót aż wyjdziemy na tyle daleko gdzie już wszystko zawodzi nie ma już intelektu nie ma spekulacji i wtedy będzie pochwycenie przez te jednie i
- rozpłynięty Inter acji chciałem pokazać taki wytrych że może zachowanie
- tożsamości nie będzie sprzeczne z całym systemem plotyna ponieważ ta tożsamość
- może być interpretowana nie jako to co my teraz rozumiemy jako to co myśli w nas nie ta tożsamość jak my ją teraz rozumiemy ale nasza indywidualna droga
- nasz sposób powrotu do tej jednej rzeczy do Jedni nasz sposób powrotu do Jedni to
- jest właśnie nasza tożsamość nasza wyjątkowa droga co ponownie jest to próba właśnie takiego
- spekulatywne bardziej przez formułę ujęcia tożsamości nie jako ja teraz bo przecież ja teraz jestem inny niż będę za godzinę I byłem inny 5 lat temu kiedy
- ja jestem ja więc ja to ja przyjmuję że ja to jest moja droga do bycia mną takie
- jakby uzupełnianie siebie w siebie to się również pojawi chrze chrześcijańskich myślicieli jak jako takie zdąż do Boga poprzez Taką
- asymptotyczne zbliżanie się to też się będzie pojawiało No i trzeci filar to jest ta fizyka i Transcendencja mianowicie
- platonizm fizyki Czy fizyka jest tak naprawdę platońska powoływał się również
- na mistrzowski wykład Krzysztofa majera więc w fizyce nie chodzi
- o drogę z Wrocławia do Gdyni nie chodzi to nie jest droga droga to jest równanie
- czy wszystkie możliwe drogi w każdej chwili zawsze jest to ujęcie wszystkich
- dróg nie z Wrocławia do Gdyni nie z Gdyni do Warszawy bo Choćbym nie wiem co zrobił zawsze to nie będzie każda droga jakbym zrzucał jabłko
- nieskończoną ilość razy z nieskończonej może nieskończonego
- Spektrum wysokości na nieskończonej ilości Planet w nieskończonym czasie robił to ciągle wszystko nie jabłka też papierówki też w ogóle wyróżnił kamienie
- wszystko bym zrzucał przecież nie stworzę na tej podstawie grawitacji teorii grawitacji to wymaga czegoś większego uchwycenia właśnie tej idei
- tego wglądu więc u Platona też pojawia się coś na kształt tej wszech duszy
- czyli coś co jest pomiędzy właśnie liczby są takie pomiędzy Platona ponieważ jest ich wiele ale obrazują jedną ideę wię chodzi o to że ja biorę
- wszy Rozważam drogi jako takie a nie każdą drogę rozważenie jednej drogi będzie właśnie stworzeniem tej drogi natomiast
- oglądaniem będzie Formuła na wszystkie możliwe drogi i teraz tak w sumie cała
- fizyka na tym się opiera fizyka jest zbudowana w oparciu o w dużej mierze
- przynajmniej model platoński nie ma szuka się formuł szuka
- się praw I tu pojawia się bardzo ciekawe zagadnienie o którym mówił też właśnie majsner że można rozważać przecież początek świata nie jako początek
- materii jako wielki wybuch tylko jako początek praw i ten świat który powstaje
- to jest jedno z rozwiązań równania jak formuły na cały
- świat możliwy na wszystkie możliwe do powstania świata jak się pojawiają te
- prawa to realizuje się jakiś jakiś sposób istnienia tego świata więc gdyby
- istniała taka formuła na powstanie świata to byłyby to w tej formule jakby
- zaklęte wszystkie możliwe światy więc pytanie czy poszukiwanie tego gut
- Czyli jako czy jest to współczesne Arche teoria wielkiej unifikacji polega
- na tym żeby jednym ładnym estetycznym będzie zaraz ważne wzorem opisać
- wszystkie oddziaływania czy tylko oddziaływania czy coś więcej to jest trudna kwestia i bardzo grząski
- grunt natomiast chodzi o to żeby opisać wszystko i wraz z penosem majner pracuje nad taką koncepcją cyklicznego świata
- właśnie realizującego może w nieskończoność wszystkie możliwe rozwiązania na świat właśnie z tej formuły z tego
- prawdziwego początku świata czyli z początku jako praw które zostały nadane
- i teraz Nasz świat jest jednym z rozwiązań zupełnie tak samo jak dusza jednostkowa jest jednym z rozwiązań całego tego
- Spektrum tak samo jednym rozwiązaniem jest droga z Wrocławia do Gdyni a nie
- jest to droga jako taka więc fizyka jest platońska i korzysta z tego
- systemu co też można znaleźć bardzo ładnie wyjaśnione to jest u Hellera nowa
- fizyka nowa teologia No i wspomniałem tej estetyce czy estetyka może być aż
- tak ważna No zauważono że dwa dźwięki dla wszystkich te same dwa dźwięki dla wszystkich brzmią ładnie a dwa inne
- dźwięki dla wszystkich źle dysonanse konsonanse może w tym coś jest za czasów
- starożytnych tutaj wielkie dokonania pitagorejczyków okazało się że harmonia
- sztuka zapisu muzyki może być w jaki sposób sformalizowana dało to początek
- tak naprawdę matematyce takiej spekulatywne matematyce nie liczeniu po
- prostu owiec w stadzie i odkładania kamyków żeby się zawsze zgadzała ilość owiec tylko podejścia do matematyki jako bytu
- samego w sobie i do liczb jako Bytów samych w sobie Więc jak
- najbardziej takim Impulsem do tego żeby rozważyć spekulatywny matematyczny sens
- świata była estetyka czy estetyka może być końcem czyli czy może być powiedzmy
- celem tak powiedziałem przecież chodzi o jedno równanie Ja wiem że to jest taka przenośnia ale chodzi o to żeby ono było ładne Co to znaczy ładne żeby to nie
- było 50 teorii każda z inną się w jakiś sposób gryzie a czasami dopełnia chodzi
- o jedną Dlaczego ma być jedna Dlaczego ma być Właściwie jedna teoria na cały
- świat to jest ta wartość estetyki bo Przecież jak ja mówię drzewa jak ja
- widzę różnych ludzi na ulicy to przecież każdy z nich ja nazwę
- każdego człowiekiem na jakiej podstawie skoro każdy jest różny przecież są zbudowani dokładnie z tego co kamień to są dalej protony elektrony neutrony
- trochę inna konfiguracja jak najbardziej ale czemu Wiem że to jest człowiek ja
- uogólnić czyli właśnie Realizuj ten sens istnienia tego powrotu przez emanacje z
- powrotem tej jed więc to pokazuje te nadrzędność spekulacji która pojawiała
- się jako praktycznie powiedzmy dogmat w filozofii starożytnej i to oczywiście
- pojawia się u Arystotelesa pojawia się to też wielokrotnie wcześniej natomiast zostało tak mocno zdefiniowane u Arystotelesa że uprawiamy teologię
- metafizykę to przyglądanie się tej jednej rzeczy dobru u Platona
- Jedni plotyna bo to jest jedna rzecz Właśnie chodzi o to żeby wszystko
- zamknąć w jednym i tak samo fizyka chce jednego pięknego wzoru on nie będzie
- piękny w taki sposób jak piękny jest krajobraz on będzie Ma być piękny w taki sposób jak Piękno jest piękne i to jest bardzo ciekawe że można tak po tym
- wyjaśnieniu a tak naprawdę Wymaga to dużo większego wyjaśnienia powiedzieć że estetyka jest jakby końcem matematyki i fizyki czyli ta estetyka odgrywa
- znów to oglądanie wus stworzenie No i na sam koniec rozważył parę praktycznych
- zastosowań tej filozofii bo to nie jest tak że teoria jest niepraktyczna teoria
- jest praktyczna bo praktyka pojawia się z automatu sama plotyn ostatnie swoje przemyślenia to były przemyślenia na
- łożu śmierci i wtedy właśnie myślał o szczęściu z Filozofii plotyna która w
- pewien sposób korzysta zady takie Medi platońskiej ze stoicyzmu stoicy powiedzmy to będzie duże uogólnienie i uproszczenie i to
- będzie generalizacja ale powiedzmy że stoicy mówią jest jak jest i koniec po
- co mam tak naprawdę wpływać jakoś na rzeczywistość Plot mówi jest jak jest a przy tym pozostaje niezwykle życzliwy współczujący pojawia się taki ten nurt
- compassion pojawia się u niego docenienie egzystencji nawet w tym
- takim słabym wymiarze istni cli u plotyna pojawia się ta życzliwość
- współczucie sympatia empatia się też przejawia w tym jak zwraca się na przykład do swojego ucznia którego przezywa żartobliwie ameri usz
- więc co też ma Oczywiście podstawy znaczeniu słów w języku greckim
- więc jest to człowiek którego nie kojarzyli byśmy z takim chłodnym i
- zimnym systemem jest jak jest tylko to jest Jest jak jest Ja już dowiedziałem się może wszystkiego ale wszystkiego o jedzeniu i nie zamykam się z tym i nie
- jestem obojętny tylko idę w życzliwość i współczucie on uzyskuje szczęście na tym
- łożu śmierci pomimo tego że jego choroba brzydko wyglądała na pewno niewiele osób
- chciało się nim opiekować on szedł w tym kierunku z tego co wiemy lub z tego jak
- się to interpretuje więc pojawia się taki możliwość wplecenia tej filozofii plotyna w ogólny taki ten nurt
- w którym jak najbardziej compassion ale też inne cechy pojawiają się więc ta
- życzliwość współczucie syn i empatia wpleciona w ten mindfulness jak
- najbardziej to dobrze działa Filozofia plotyna która stara się pokazać super skrócie i to będzie bardzo bardzo niedoprecyzowane ale stara się
- pokazać wszystko pytanie czy w całości C
- i czy próbujemy objąć całość czy coś w całości to jest jeszcze inna kwestia ale
- stara się pokazać w sumie wszystko stworzyć metafizykę system na wszystko Jeżeli plotyn doszedłby do wniosku że już wie
- wszystko o wiedzeni powiedzmy nie do końca wie co jego sąsiad jadł na kolację
- ale wie już wszystko o wiedzeni to zostaje już tylko codzienność i ona nie jest zła i takim wnioskiem yy jest ta stała
- uważność która też pojawia się w tym nurcie mindfulness zarazem daje nam
- narzędzia do bycia w każdej chwili sobą nie podleganiu emocjom y tylko patrzeniu z góry że ja patrzę na to co myśli sobie we mnie te emocje ja wybieram jak ja się
- zachowam Więc jak najbardziej ma to duży tutaj może mieć można ładnie wpleść w
- psychologię i ten nurt mindfulness y No i tak w sumie na sam koniec to
- wpływ tego neoplatonizmu on był bardzo duży ten wpływ oczywiście jest na wczesne chrześcijaństwo orygenes pudiz areopagita oczywiście doszło do
- zamknięcia Akademii platońskiej została utworzona tam po jakimś czasie ci
- neoplatonikow poczęli na wschód Gdzie mieli olbrzymi wpływ na mistyk intelektualną islamu chociażby i ariego jak się czyta księgę właśnie o podróży
- nocnej najbardziej szlachetnego miejsca to widać ten wpływ neoplatonizmu bardzo jest duży ten wpływ jest też na na maan zwanego też mawl aną sama myśl została
- zachowana nie była bardzo istotna chociażby u nys sańczyk Jana
- Szkota ten wpływ był olbrzymi oczywiście zmieniał się ten obraz tego systemu u
- jicha proklos troszeczkę inaczej to wygląda myśliciele starali się użyć tego neoplatonizmu również poprzez mnożenie że tak powiem Bytów tych emanacji żeby
- tam upchnąć pewnego rodzaju założenia doktryn różnych religii natomiast taki
- ogólny szkic albo może nie ogólny może taki najbardziej oryginalny zapis No to jest właśnie ten zapis
- ploty D na same podsumowanie warto powiedzieć że zdecydowanie plotyn się
- czyta tee C się również opracowania to jest naprawdę spekulatywne takiej mistyki swojej neoplatońska
- [Muzyka] niego nie ma jakby rytuałów dla niego
- nie ma modlitw U niego jest to czysto racjonalna mistyka czyli spotkanie z bogiem tylko i wyłącznie poprzez zdolności spekulatywne i
- intelektualne sama filozofia u niego również nie przestaje być filozofią
- Czyli on nie dąży do wiedzy o wszystkim tylko dąży do zanurzenia się w tej wiedzy dla niej samej czyli właśnie takie umiłowanie
- mądrości jak ktoś coś miłuje to czy to znaczy że to ma Jeżeli potrzebuje No to
- jak może potrzebować jeżeli ma to może nie miał może właśnie tak tradycyjnie
- był filozofem a nie na przykład sofisto uprawia takie piękno dla piękna
- a efektem tego jest praktyka która przyjdzie sama na sam koniec tego całego wywodu plotyn i jak się wejdzie w tę podróż intelektualną i t przygodę z
- systemem neoplatońska to warto jest po prostu sobie uważnie i dokładnie nalać herbaty i to będzie
- myślę doskonałe podsumowanie tego że po tej całej przygodzie warto jednak wrócić do tu i teraz bo tu i teraz jest zawsze dobre i bezpieczne bo to co jest jest
- dobre i już na absolutny sam koniec taka moja definicja tej Jedni nazwałem ją
- ontologiczną omegą zaczerpnąłem To po części też z rachunku prawdopodobieństwa ponieważ ontologiczna No bo chodzi o byt natomiast Omega czyli zbiór wszystkich
- możliwych zdarzeń elementarnych tym właśnie jest ta ta jednia co do polecania literatury na sam koniec oczywiście nady plotyna trochę dłuższe z
- opracowań to jest pojawia się uego bardzo sympatyczne krótkie opracowanie hota Plot albo prosta spojrzenia demska siury publikacja oada
- kotyna króciutka bardzo fajna oczywiście bardzo polecam też artykuł mojego
- promotora tutaj pojawia się wyraźnie znaczony ten koncept Beyond Time and Space No i na sam koniec oczywiście troszkę tej fizyki połączonej z systemem
- platońskim może plotyn skim czyli fizyka i Transcendencja jak najbardziej polecam wykład Krzysztofa Meissnera wykład na YouTubie No i to wszystko tak naprawdę
- jeżeli chodzi o prezentację Przyszło mi coś takiego do głowy bo rozmawiamy cały czas znaczy poruszamy się mimo wszystko gdzieś w tym obrębie
- szkoły teologicznej tak No a jak sam wiesz I jak pewnie zetknął się
- wielokrotnie z takimi twierdzeniami że teologia de
- facto nauką jako taką nie jest w ogóle istnienie studiów teologicznych czy
- istnienie takich kierunków uczelniach różnych we współczesnym świecie szczególnie nie jest już żaden sposób
- uzasadnione Tak słucham wcześniej przeglądałam właśnie
- ten to omówienie teraz słuchałam i tak się zastanawiam
- że ty w swojej pracy jesteś bardzo interdyscyplinarny natomiast cały czas
- jednak pozostajesz WJ tym obrębie teologiczny on oczywiście zazębia się z
- filozofią i z psychologią i z innymi elementami natomiast nie
- wychodzisz z niego de facto to jest praca teologiczna powied mi jak ty masz
- stosunek właśnie do takiego gdzie ty byś usowa
- teologi ja teologię też w pracy rozumiałem właśnie taki sposób najbardziej szeroki jest to nauka podstaw Bogu więc jest to nauka
- która zaczy nauka właśnie czy nauką może być coś co ogląda wszystkie
- nauki teologia i filozofia właściwie metafizyka stosując jeszcze starsze
- słowo po prostu używając słowa teologia No domyślnie ma zajmować się
- tak naprawdę wszystkim bo rzeczami najważniejszymi najlepszymi czy tam
- najmocniej istniejącymi więc teologia jest zaliczana do to są humanistyczne nauki natomiast jest
- bardzo szeroka Myślę że trudno uprawiać teologię No nie umiejąc interpretować
- tekstu nie znając wielu metod interpretacyjnych ale też nie będąc świadomym że istnieje bardzo wiele interpretacji oraz wiele innych tekstów
- oraz wiele przekładów tekstu oraz tego jak to wpływało na kulturę oraz jak to kształtowało kulturę jak to tworzyło własny dyskurs A na ile obecny dyskurs
- to wpływał na ile na przykład filozofia grecka była jako czysto taka spekulatywna na ile była trybami później na przykład właśnie Filozofii
- Chrześcijańskiej powiedzmy wś teologii chrześcijańskiej Więc poza tym jest to zakorzenione głęboko w człowieku żeby poszukiwać No właśnie nazywać rzeczy i
- żeby poszukiwać jakichś idei więc idei w tym w tym sensie właśnie platońskim więc
- jeżeli realizujemy poszukiwanie idei nawet w naukach szczegółowych Szukając
- wzoru na drogę a nie przejeżdżając wszystkie możliwe drogi no to zakorzenione w człowieku jest to żeby właśnie no oglądać czyli poszukiwać
- ogólnego obrazu wszystkich rzeczy i teologia jest bardzo No tak naprawdę jest bardzo interdyscyplinarna i pomaga zobaczyć w
- sposób taki humanistyczny świetnie się ją uzupełnia właśnie takie intuicje No
- wiadomo że w teologii nie będę posługiwał się rachunki całkowy ale intuicja wywiedziona z niego jest ciekawa bo chociażby intuicja
- dotycząca tego że matematyka rachunek Row całkowy opiera się na interpretacji zmienności i ta zmienność jest istotna pochodna równa zer to brak zmienności i
- to jest kryterium bardzo często rozstrzygające w fizyce więc ta powiedziałbym że teologia w sposób niezwykle ciekawy realizuje te właśnie
- zakorzeniony która zapoczątkowuje poszukiwanie jednej rzeczy czyli tego właśnie nazwiemy Bogiem Czy absolutem to
- też takie późniejsze sformułowanie czy nazwiemy to h c czy dobro to to jest to
- myślę taka interdyscyplinarność ona była cechą ludzi nauki ogólnie przez wieki tak na dobrą sprawę powi tak
- że ścisły podział na różnego rodzaju dziedziny
- nauki coraz węższe te dziedziny to są w gruncie rzeczy nawet nie ostatnie
- stulecia ale ostatnie dekady wręcz No i on jest oczywiście zrozumiały w świetle
- ilości wiedzy czy specjalizacji które wymagają poświęcenia
- ogromnego czasu żeby dany zakres natomiast budzi się w nas już w tej chwili Coraz częściej to widać
- również w tekstach kultury a nawet w popkulturze o czym za chwilę budzi się w
- nas tęsknota za takimi uczonymi którzy są właśnie
- interdyscyplinarnym ja tak sobie myślę że z jednej strony jest to trudne w przypadku właśnie tak
- niektórych dziedzin wiedzy których