Mistyczny powrót do Jedni Plotyna

Rozwiń transkrypcję filmu

Mistyczny powrót do Jedni Plotyna | EWST online

  • [Muzyka]
  • [Muzyka]
  • Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00
  • rozpoczynamy online a dzisiaj naszym gościem jest absolwent już można
  • powiedzieć ja mówi o sobie że jest panem ja mogę
  • powiedzieć że jestem z wzajemnością
  • Ponieważ to nie tylko dlatego że wszyscy nasi studenci i absolwenci to
  • są takie osoby z których jesteśmy dumni ale również ze względu na bardzo
  • szerokie zainteresowania na to co z tymes
  • robisz Ja Może przeczytam taką krótką notkę biograficzną na samym początku Jan
  • s absolwent między innymi ewst Uniwersytetu Wrocławskiego kolegium humanum student Open University wykładowca matematyki Nauczyciel fizyki
  • pasjonat filozofii starożytnej student psychologii publikuje prac z pogranicza
  • fizyki i filozofii w wolnym czasie egz jak ty to wszystko mieścisz czasowo Nie
  • mam zielonego pojęcia ale wiem że większość z tych może poza żeglowanie
  • Większość z tych rzeczy o których zainteresowań o których przed chwileczką czytałam zmieściła w swojej pracy dyplomowej o tej pracy dyplomowej
  • właśnie będziemy dzisiaj mówić i ten tytuł który
  • jest tytułem dzisiejszego spotkania mistyczny powrót do Jedni plotyna jest jednocześnie tytułem twojej
  • pracy i postaramy się spojrzeć na filozofię starożytną na
  • plotyna z perspektywy współczesności i z perspektywy takiej
  • interdyscyplinarności w związku z tym ja może zanim oddam cił
  • żebyś mógł omówić swoją pracę Chciałam się zapytać jak to się w ogóle stało
  • że doszło do napisania tej pracy Innymi słowy jak to się w ogóle stało że
  • zostałeś studentem teologii teologii ewangelikalne teologii praktycznej to jest Ja zacznie się od
  • tego że jak jeszcze dobrze wszystkich słów i pojęć nie znałem to mówiłem że
  • chcę iść najpierw na fizykę to taka jakby teologia świata materii pytanie czy oddziaływania to jest taka materia czy nie taka materia
  • ale no pierwszą miłością była rzeczywiście fizyka potem jakiś czas też Studiowałem filozofię natomiast Pojawiłem się
  • tutaj teologia jest kierunkiem takim humanistycznym bardzo dobrym jeżeli chce
  • się rozpocząć taki bardzo interdyscyplinarny rozwój mam wrażenie jest to po części jest to analiza tekstu jest to pisanie tekstu jest to sztuka
  • wypowiadania się jest to wiedza o tym jakie są w ogóle kanony odczytywania tradycje odczytywania różnych tekstów No i przede wszystkim pokazuje jak wiele o
  • danych tekstach można napisać na przestrzeni setek lat i nawet No ponad
  • setek i jak duża tradycja może zgromadzić się wokół tak naprawdę tekstu
  • który był niezwykle istotny ale nie jest tak duż jak obecnie jest ilość jego
  • interpretacji i podejść do niego no i właśnie stąd pomysł żeby studiować
  • teologię no w tej uczel na pewno Urzekła mnie przede wszystkim atmosfera To było
  • ważne że to jest bardzo przyjemna atmosfera bardzo świetne podejście do studenta i no i to był taki krok w ten rozwój
  • humanistyczny od tej strony właśnie teologicznej od tej strony takiej powiedzmy filozofii osadzonej trochę w jakimś paradygmacie
  • No ale zauważyłem że bardzo dobrze się to łączy też tak naprawdę z podejściem
  • do człowieka może trochę od takiej bardziej egzystencjalnej strony czyli właśnie z psychologią no W dalszym planie mam może
  • zastosowanie filozofii starożytnej jakoś współczesnym odczycie człowieka i
  • psychologii zą takie próby są podejmowane natomiast sama fizyka i nauki ścisłe też się zawsze dość mocno wiązały i z teologią i i z filozofią
  • No w sumie stąd się zaczęły wszystkie nauki od tej powiedzmy no filozofii która szukała tej metafizyki tej starszym znaczeniu tego słowa
  • teologii no i no są takie próby podejmowane jak chociażby postulat tego że potrzebna jest teologia nauki w tym teologia fizyki szczególnie to się
  • pojawia na przykład u Hellera pojawia się w przestrzeni publicznej chociażby
  • taki wykład wykłady seria wykładów na przykład Krzysztofa majera a propos fizyki i transcendencji która też ten wykład był po części inspiracją do
  • jednego z rozdziałów pracy to się przeplata w sposób który trudno nazwać
  • inaczej niż poczuć intuicyjny też A to z kolei wiąże się jak najbardziej z plotyn
  • którego tradycja odczytywania jest jaka jest i będziemy o tym mówić też jak napisany jest sam tekst zredagowany przez jego ucznia No i o żeglowaniu
  • Powiem tak szczerze żeglowanie na wodach Bałtyku No jest to drugie żeglowanie
  • Platona jest jak postuluje przygotowanie i trzecie żeglowanie na drzewie krzyża
  • więc no te żeglowanie troszeczkę też się znalazło tej pracy minimalnie w taki
  • mocno alegoryczny sposób naprawdę mocno alegoryczny zupełnie tak samo jak alegoryczne jest dobór grafiki ponieważ interpretacje są różne
  • zespół badawczy Real stwierdził że pojawia się tam plotyn na tej grafice W
  • prawym rogu w tej długiej czerwonej szacie nie ma zgodności wiele jest interpretacji kompletnie innych tej postaci No ale jak ktoś bardzo szuka
  • plotyna no to jako że jest to zwieńczenie naprawdę filozofii starożytnej to tam na tym obrazie jest namalowany taki łuk na samej górze to to
  • można powiedzieć alegorycznie właśnie jest też więc tak jak już o alegorii mowa Ale tak w pewien sposób alegoryczny te rzeczy się łączą i to można
  • intuicyjnie mam wrażenie wyczuć więc od rż któ zapowiadała nasze dzisiejsze
  • spotkanie to jest Szkoła ateńska i plotyn to jest ten
  • tutaj wyżej jeszcze jest jedna tak postuluje zespół
  • badawczy Natomiast są inne interpretacje jak wiadomo interpretacj zawsze mnoga
  • jasne oczywiście że tak dobrze to teraz jeszcze takie pytan
  • samego plotyna k w tytule twojej pracy no i któremu
  • jednak ta praca jest w dużej mierze którego ideom praca jest w dużej mierze
  • poświęcona ploty No nie należy chyba do najbardziej znanych filozofów przynajmniej tutaj w Polsce nie wymienia go się jednym tchem
  • razem z sokratesem platonem arystotelesem jeżeli chodzi o
  • starożytność natomiast jest filozofem niezwykle interesującym Rozumiem że w omówieniu
  • pracy troszkę więcej o nim powiesz ale spróbuj też taką może
  • króciutkie dlaczego akurat jego wybrałeś No biografia jest troszkę owiana
  • tajemnic sam nie lubi mówić o swojej swoim pochodzeniu swojej przeszłości mało wiemy natomiast to
  • był świetny pomysł mojego promotora bo ja przyszedłem z takim garścią idei co
  • mnie ciekawi co mnie interesuje że tutaj trochę psychologia trochę w sumie podciągnięcie pod współczesną fizykę właśnie taką bardziej filozofię fizyki
  • raczej filozofia starożytna zdecydowanie mistyka jest niesamowicie ciekawa nyczyk
  • zarzuciłem różnymi tematami wtedy padło to może ploty ja plotyna w miarę dobrze
  • kojarzyłem Nieźle natomiast nigdy nie siadłem nie przeczytałem ani Enea tak w pełni poza jakimś tam wyrykami ani jakiś opracowań tak
  • dobrze dużo lepiej znałem Platona i poczytałem pomyślałem nad tym tematem
  • no i tak naprawdę z miejsca się zakochałem w tematyce po prostu i uznałem że to jest to jest strzał w dk bo to jest coś co ja czuję po prostu I
  • rzeczywiście no dało mi to duży rozpęd taki żeby się zabrać za to przebrnąć
  • niestety przez Ene jest dość tak trudno są napisane o tym mówił w specyficzny
  • sposób sama postać plotyna No to jest filozof tak naprawdę już końca starożytności Przynajmniej jeżeli chodzi o taką myśl tak powiedzmy tradycyjnie
  • taką bardziej pogańska myśl to jest to już taki koniec potem oczywiście są następcy są ludzie którzy ten system próbują włożyć do chrześcijaństwa żeby
  • stał się trybami tego chrześcijaństwa pojawia się orygenes pojawia się
  • pseudoizochromatyczne dużo naśladowców jest jamb natomiast taka taki pierwszy bodziec do stworzenia właśnie neoplatonizmu to jest to jest
  • plotyn a System ten jest bardzo ciekawy ze względu na jakkolwiek to właśnie ZWM to będę omawiał racjonalną mistyk w jaki sposób w ogóle
  • mistyka może być racjonalna I co to w ogóle znaczy że coś racjonalne strzał akurat mojego mojego promotora naprawdę ja tutaj przypomnę to
  • co pisaliśmy zapowiadając dzisiejsze spotkanie
  • mistyka jako racjonalna i spekulatywna droga filozofii neop platońskiej Czym
  • jest powrót do jedna u jednego z ostatnich filozofów epoki starożytnej Jak osiągnąć zbawienie tu i teraz poza czasem przestrzenią Czy istnieje punkt
  • wspólny neoplatonizmu i metod współczesnej Mechaniki kwantowej to
  • takie pytania twierdzenia postawiliśmy i teraz myślę że pora zacząć rozpakowywać
  • ten cały bagaż który przygotowałeś i który uniosły a już mogę państwu
  • powiedzieć że Jan uniósł go wysoko i bardzo
  • dobrze to bardzo dobrze to tutaj jest akurat
  • nieprzypadkowe także zapraszam w takim razie kwestia też tytułu tematu jednia
  • jedno hen to to będą słowa które tak naprawdę są synonimami powiedzmy pracę przygotowałem pod kierunkiem
  • profesora Wojciecha szczerby i na początku warto powiedzieć w ogóle na
  • temat wyboru plotyna tak dokładniej na pewno jest to w pewien sposób
  • zwieńczenie filozofii starożytnej antycznej jest to znaczne zwieńczenie jest to człowiek który
  • Podjął on sam Przynajmniej w dużej mierze tak osobie nam się przynajmniej zdaje myślał że jest to interpretacja Ponowna Platona natomiast historycy
  • uznali że jak najbardziej Jest to nowy nurt który się pojawił w tym łonie platonizmu czyli właśnie neoplatonizm i charakterystyczną cechą jest to że
  • oczywiście tak jak w starożytnej Grecji jest to spekulatywny intelektualny charakter całego wywodu więc Najważniejsze jest to do czego możemy
  • dojść Tutaj absolutnie tylko intelektem i rozważaniem w postaci właśnie
  • rozważania racjonalnego czyli racjonalnego nie w sposób taki jak dzisiaj rozumie się to słowo tylko w sposób taki jak to słowo znaczy
  • oryginalnie powiedzmy Czyli jako rozważania czysto umysłowe więc nie jest
  • to mistycyzm który on wprowadza w tym swoim neoplatonizm nie jest to mistycyzm który jest mistycyzmem bardziej kojar
  • środowiskiem i z filozofią i z chrześcijaństwem jest to raczej mistycyzm taki mocno też pogański to złe słowo
  • ponieważ nie jest to mistycyzm związany z tamtymi kręgami wierzeń lecz mistycyzm
  • jako droga racjonalna i spekulatywna Czyli jako sposób takiego myślenia o
  • ideach o transcendencji żeby zostać później w wyniku wielu prób
  • z filozofią z rzeczywistością tej filozofii żeby zostać pociągnięty w kierunku tej właśnie jedni o której zaraz będziemy mówić tego tego tej
  • jednej rzeczy która jest więc na pewno jest twórcą tak zwanego właśnie neoplatonizmu jest oczywiście jego wielu potem
  • następców w interpretacji Real pojawia się takie sformułowanie Jak przygotowanie właśnie filarów Dla trzeciego żeglowania czyli żeglowania na
  • drzewie krzyża czyli żeglowania piw żeglowanie to jest ta
  • filozofia przyrody to jest powiedzmy takie żeglowanie na żaglach rozpiętych
  • wiatrem nie jest to aż takie trudne ponieważ siły przyrody nas pchają ku Horyzont Następny jest to drugie żeglowanie
  • odkrycie Właśnie transcendencji czegoś co jest nieuchwytne w taki sposób
  • fizyczny no i tutaj Real wprowadza tak zwane trzecie właśnie żeglowanie czy żeglowanie już przy tej nadziei chrześcijańskiej na pewno u plotyna mamy
  • łączenie zagadnień metafizycznych egzystencjalnych i etycznych co będę potem pokazywał właśnie w tym jak zbudowana będzie praca Sama tradycja
  • odczytywania plotyna jest często dygresyjna co też pisałem w swojej pracy
  • i podawałem różne źródła same Ene napisane są w sposób dość dygresyjny nie
  • jest to taki klasyczny liniowy wykład No i tak samo też interpretacje często
  • bywają dość dygresyjne i nie zawsze jest to Tak jasne i tak klarowne Jak być by
  • może mogło na to wpływa też po części sama postać Kim był plotyn miał dość specyficzne podejście do rzeczywistości
  • na tamte czasy padają takie pytania k to czy plotyn uważał ciało za złe a chorobę
  • za stan naturalny to są po pierwsze krótka odpowiedź to nie natomiast dłuższa odpowiedź ciało było narzędziem było co prawda zbudowane z materii czyli
  • była to taka najniższa powied nacja w mojej interpretacji będę mówił że to jest najniższa forma bycia różne są również interpretacje
  • interpretuje się również materia jako już niebyt natomiast nie uważał ciała za złe zarzucano mu rozmaite rzeczy natomiast był to człowiek który po
  • prostu cenił raczej środowisko trochę mniejsze troszkę spokojniejsze unikał
  • publicznych na przykład łaźni i tak dalej dlatego często Uważano że on po prostu pogardza ciałem nie jest tak naprawdę prawdą i choroby wcale za stan
  • naturalny nie uważ chę jako stan w którym możemy przygotowywać się na różnego rodzaju przeciwności losu WC to nie jest tak że
  • tak uważa się obecnie przy większości interpretacji że nie dążył do tego żeby być chory raczej wykorzystywał ten stan jako
  • pewnego rodzaju źródło wiedzy pojawiają się hasła tradycje taka jest No Soma
  • Sema również słów czy ciało gr C było grobem
  • na zasadzie jakiegoś grzechu który sprowadził duszę na ziemię czy czy nie
  • To jest kwestia najbardziej dobra do interpretacji było takie podejście on
  • się pojawia dużo wcześniej właśnie ciało jako grup jako grób dla duszy natomiast czy naprawdę On był jakimś takim bardzo ekscentrycznym myślicielem tutaj ja bym
  • się pował głównie na pierot który pokazuje że wcale nie ekscentryczny aż
  • tak jak próbowano go czasami interpretować interpretowane go nawet tak pod stronę od strony psychologicznej w dość nieatrakcyjny sposób ale myślę że
  • można tutaj zrehabilitować same co do pojęć krótka notka taka metafizyka to nie jest tylko metafizyka Czyli to nie jest tylko to co
  • jest po fizyce i to co jest nad fizyką tylko jest to taka no powiedzmy nauka o cał bye o istnieniu jako takim i istnieniu tej jednej rzeczy tej
  • najlepszej tego dobra u Platona albo właśnie up plotyna tej jednej rzeczy
  • chociaż pojęcie jednej rzeczy pojawia się często w dialogach Platona również
  • ontologia to jest po prostu W dużym skrócie nauka o byciu bytu No i należy
  • zredefiniować pojęcie mistyka co po części wcześniej zrobiłem mistyk to plotyna nie jest osoba która dąży do zbawienia poprzez modlitwę lub poprzez
  • jakieś takie ćwiczenia duchowe tak jak my byśmy to dzisiaj rozumieli raczej ta mistyka jest ściśle racjonalna spekulatywna i
  • intelektualna Plot miał dość mało nie miał pozytywnego podejścia ogólnie do
  • rytuałów chociaż jego neoplatonizm został wykorzystany później w systemach najbardziej religijnych założeń wstępnych No to tak jak mówiłem nie
  • możemy do końca tej metafizyki jest to coś co pomiędzy słowami jest to coś bardziej
  • intuicyjnego co Też zaznaczał w pracy pozostaje nam jedynie budowanie
  • intuicji w oparciu o spekulacje racjonalne podejście i intelektualizowanie przy czym tutaj żeby nie było skojarzeń z psychologią
  • definicja taka PWN wszystkie modele są wyłącznie modelami Kolejna rzecz zdaje się być to oczywiste ale warto to podkreślić
  • niczego nie możemy traktować dosłownie w niczym przy w tej interpretacji która jest najczęstsza i też mojej to nie możemy powiedzieć że jest tak jak jest
  • napisane tym b s plotyn używa wielu modeli pokazując niemożliwość tak naprawdę dokładnego opisania jego systemu filozoficznego No i stąd też po
  • części trójdzielna kompozycja i prezentacji pracy czyli ten model taki z góry na dół ontologiczny ja to będę nazywał model egzystencjalny z dołu do
  • góry tuż tutaj się pojawia kwestia soteriologia No i trzecia kwestia trzeci
  • taki Filar to będzie fizyka i Transcendencja czyli czy to co ze sobą ma wspólnego czy jedno może z drugiego czerpać sam model ontologiczny W dużym
  • skrócie to jest na samym początku jest ta jednia jedno hen ta jedna rzecz która
  • jest jej potem powiem dokładnie z tymi emanacji natomiast można upraszczając
  • powiedzieć że następną emanacji czymś co wyłania się z tej jednej rzeczy jest umysł a z umysłu Wyłaniają się idee Co prawda jest wiele ale one same
  • ujednolicający No i pośród tych idei jest wszech dusza dusza kosmiczna też jej tutaj specyficzną rolę przypisał i najniższa emanacja to materia pytanie
  • czy to jest byt czy to jest niebyt jeszcze sobie rozważymy sama ta jednia to jedno coś to hen to jest No to jest chodzi o to że coś musi być bez
  • wątpienia patrząc gdziekolwiek patrzymy jest coś a nie nic raczej jest coś a nie
  • nic no pytanie czemu jest an nic to jest bardzo trudne pytanie które się pojawia jak najbardziej w filozofii natomiast na pewno jest coś Czymkolwiek jest to coś i
  • Czymkolwiek nie jest to w jakiś sposób Jednak jest ta jedna rzecz która jest
  • tym początkiem wszystkiego jeżeli będziemy mówić że są dwie rzeczy dwa drzewa to już mamy drzewa jako takie jednak mimo że drzewa są różne powiemy
  • że każde z tych drzew Jest drzewem No to na jakiej podstawie Skoro są różne więc jest coś co ujednolica coś co sprawia że wiele jest jednym No i na tym samym
  • końcu ujednolicenia i
  • unifikacje kontemplacji siebie czyli istnieje poprzez rozważanie siebie
  • zwraca się jakby do siebie ku sobie warto powiedzieć myślenie to bycie to pojawiło się dość wcześnie parmenidesa nie
  • tylko więc ta jednia jest w tej nie tylko takim sposobem bycia
  • Wszystkiego co może być taką macierzą wszystkich możliwych rozwiązań na bycie
  • bytu czyli Taka formuła na wszystkie Formuły istnienia natomiast istnienie
  • Jedni SK konieczności bezczasowy to jest ważne że ta jednia sobie nie siedzi i
  • nie myśli zrobię sobie umysł tylko z konieczności piękne
  • porównanie tak jak ciepło wokół ognia z konieczności pojawia się właśnie
  • bezczasowy Po co jest ten cały umysł umysł Istnieje też trudno powiedzieć że to jest jego cel tak dosłownie ale wszystko
  • są tylko słowa słowa i słowa więc tak bardzo mniej więcej umysł istnieje po to
  • żeby myśleć te jedną rzecz te jednie on nakierowuje się na te jedną rzecz jest
  • realizuje istnienie tej Jedni poprzez kontemplację czyli skoro jednia wzystkie
  • sposoby bycia to umysł stanowi właśnie te wszystkie bycia co do których sposób
  • bycia określa ta jedna rzecz następną niższą
  • emanacji rozumne umysłu No skoro ten umysł myśli oczywiście nie w taki nasz sposób jest to należy to rozumieć dużo bardziej intuicyjnie zaraz będę o tym
  • mówił natomiast tak na samym wstępie No umysł myśli t jedną rzecz kontempluje
  • więc musi myśleć tak jakby czymś i te cosie którymi umysł myśli te jednie To
  • właśnie są te wątki rozumne czyli te idee są tak jakby tryby wewnątrz umysłu
  • który sam tymi trybami właśnie myśli kontempluje te jedną rzecz i te idee
  • powstają oczywiście tak wcześniej od razu z konieczności klasyczna idea platońska to na przykład powi
  • liczba jest w ten sposób ideą że możemy sobie policzyć ilość drzew drzewo ściąć
  • nie ma drzewa natomiast nie zmienia faktu że tej liczby drzew No nie możemy ściąć i ta liczba drzew Zostaje więc idea ma być wieczna ma być w pewien
  • sposób jedną rzeczą Ale jest ich wiele tutaj bardzo ciekawy jest taki model kuli i cieni mianowicie że jeżeli kula jest
  • naładują kul rzuca cień to Nawet choćby nie wiem pod iloma kątami ten cień padał na płaszczyznę to będzie to okrąg będzie to
  • koło do tego będzie to koło statyczne więc możemy często tak na przykład naszej materii nie widzieć czegoś co byśmy widzieli gdybyśmy widzieli
  • oglądali ideę słowie oglądanie też niebawem No i istnieje pośród tych
  • wszystkich idei pewna wyróżniona idea w mojej interpretacji ona jest mocno
  • wyróżniona ona służy właśnie temu powracającemu do tej jednej rzeczy tej Jedni temu mistywidegoat
  • bycia zaprzęgnięty do myślenia Jedni tak właśnie wszechdoskonalosci
  • jost będzie służyła Do pociągnięcia tej duszy jednostkowej ku górze ku ideom ku
  • uczestniczeniu w dziele umysłu myślenia tej jednej rzeczy Cały czas Idziemy w
  • dół dusza jednostkowa interpretuje się że zaczęło się to raczej od Sokratesa takie pojęcie duszy jak w dzisiejszym świecie w
  • świecie chrześcijańskim ogólnie się przyjmuje dusza jednostkowa to w mojej
  • interpretacji będzie taki właśnie stan tej wszech duszy można pomyśleć wszech dusze jako takie wahadło które oscyluje i w danym położeniu W tym na przykład
  • konkretnym położeniu jest to ta dusza tutaj inna tu inna tu inna One wszystkie
  • składają się na pewnego rodzaju takie drgnięcie którym są rozwiązanie tych
  • wszystkich możliwych położeń tym rozwiązaniem ty tym wzorem tą formułą będzie właśnie ta wszech dusza składająca się z ciągłego Spektrum duszy
  • jednostkowych No i dusza jednostkowa również kontempluje również ma na celu jakby zwrócenie się ku górze natomiast również ma charakter porządkujący bo tak
  • jak jednia emanuje tworząc umysł który porządkuje właśnie swoje wątki myślowe
  • czyli te idee żeby myślały te jedną rzecz tak dusza jednostkowa porządkuje
  • materię nazywamy rzeczy klasyfikujemy to już nie są drzewa 1 D TR drzewo drzewo
  • tylko to jest las albo to są drzewa stworzymy zbiory taką trochę słabszą
  • wersję właśnie tego czym jest idea Próbujemy coś uogólnić próbujemy abstrahować Próbujemy coś zamknąć w pojęciach No i na samym dole ostatnia
  • emanacja to jest materia to jest najsłabiej istniejący byt w mojej interpretacji bo nie mogę odmówić materii istnienia ponieważ nawet jeżeli
  • cokolwiek kreda przy tablicy leży Ja zdaję sobie sprawę że ona może leżeć na
  • nieskończoną nieskończoną liczbę sposobów możliwych rozwiązań tego jak
  • jest nieskończoność z tej nieskończoności jest w stanie zrealizować tylko jedno więc praktycznie nie istnieje ale jednak istnieje i w
  • mojej interpretacji to jednak będzie najsłabszy naj powiedzmy gorszy byt ale
  • materia niech będzie że istnieje to będzie potrzebne zresztą zaraz dla
  • fizyki cały sens tego systemu emanacji jest nastawianiu się rzeczy która jest
  • niżej w tym systemie ku wyższej w ten sposób tak powiedzmy realizuje wle
  • istnienie czyli umysł istnieje właściwie istnieje w sposób odpowiedni tylko wtedy kiedy kieruje się ku tej Jedni czyli kiedy porządkuje się dla tej Jedni idee
  • są Właściwie gdy kierują się ku myśleniu umysłu Jedni czyli istnieją kiedy realizują ten zwrot ku wyższej emanacji czyli jakby potwierdzają istnienie
  • wyższej emanacji poprzez swoją kontemplację tej wyższej emanacji i tak samo dusza jednostkowa jest właściwie kiedy kieruje się abstrakcji nazywaniu
  • porządkowaniu oglądaniu czyli teoria słowo oglądanie pochodzi z greckiego
  • słowa właśnie teoria i oznacza No obserwowanie oglądanie ale w
  • taki sposób troszkę bardziej metafizyczny czyli oglądanie jako
  • właśnie porządkowanie o tym zaraz też będzie więc materia z kolei sama w sobie
  • nie ma tej zdolności kierowania się potrzebuje bycia kierowany na przykład przez mistyka ale jest też kierowana na przykład przez prawa
  • przyrody sama w sobie miałaby być można tak interpretować plotyna że jest w bez
  • Ładzie jest to chaos który wymaga porządkowania no i taki na przykład mistyk może zacząć porządkować kierować nazywać
  • oglądać to będzie porównane do krajobrazu jest tutaj też kwestia pojęć
  • emanacjonizm i panteizmu czy to jest emanacjonizm i panteizm czy też nie więc
  • czy to jest panteizm jeżeli jeżeli dana rzecz na przykład materia nie jest ideą
  • jeżeli by całą materię zgromadzić próbować stworzyć z niej ideę albo te wszystkie idee zebrać I stworzyć z nich ten umysł to dalej to nie będzie ta
  • jedna rzecz ta jednia więc tak naprawdę no nie będzie to panteizm ponieważ świat na przykład taki
  • materialny będzie efektem istnienia tej biedni ale ten świat materialny nie będzie mógł wyczerpać tej jednej rzeczy więc nie będzie to panteizm raczej
  • właśnie panenteizm natomiast Czy są to emanacje czy nie różne jest do tego podejście spotkałem się z
  • interpretacją polegającą na tym że emanacjonizm to jest taka dość prosta
  • próba wyjścia z politeizmu lub jakoś tam usankcjonowanie politeizmu czy też usankcjonowanie istnienia na przykład chórów w niebie Więc to nie jest taki
  • emanacjonizm wi jak będę mówił emanacjonizm emanacje to mam na myśli taki raczej nie wiem czy dobre to będzie
  • słowo nie teurg czny nie tak mistyczny Jak się to dzisiaj rozumie charakter
  • emanacji tutaj warto przytoczyć model który podał plotyn Zresztą
  • współśrodkowych okręgów oczywiście podaje wiele wiele modeli na przykład wypływanie ze źródła i inne piękne modele natomiast ten jest bardzo ciekawy
  • jeżeli w samym środku mamy t jedną rzecz z niej emanuje Jako okrąg wokół niej
  • umysł wokół niej wokół tego umysłu emanuje właśnie te idee potem jest
  • materia już na granicy z ciemnością ta jednia promieniuje światłem ale tego
  • światła nie wytraca Tam na brzegach już jest ciemność tam jest właśnie materia na tej granicy z niebytem to jest świetna świetny model
  • ponieważ on zawiera w sobie jeszcze jedną ciekawostkę mianowicie Jeżeli to są okręgi to znaczy że będąc w dowolnym
  • miejscu na tym okręgu możemy zidentyfikować Gdzie jest środek Wokół
  • którego są rozpostarte te okręgi czyli nawet materia będąc tym
  • najbli wskazuje kierunek środka w tym środku jest ta jedna rzecz czyli ten
  • model współśrodkowych okręgów pokazuje Nie tylko wyłanianie się kolejnych emanacji ale również daje nam szansę na powrót z tej materii z powrotem do do
  • tej Jedni czyli właśnie tego nakierowanie się na te jednia jedną rzecz na to hen procesie tak zwanej właśnie heno no i tutaj się pojawia
  • model egzystencjalny tutaj postanowiłem właśnie zestawić model ontologiczny z modelem
  • egzystencjalnym że ukazać taką pełnię tego o co mogło chodzić być może
  • platynowi więc pierwsze takie sformułowanie nie jesteśmy tylko tym co myśli w nas Tutaj troszkę psychologii się pojawia bo
  • argumentował swojej pracy że jeżeli naprawdę jestem sobą i mówi się Moja
  • psychika jeżeli Moja psychika jest moja i naprawdę należy do mnie to i moje wszystkie na przykład co do herbaty czy pokarmu preferencje będą moje czyli
  • zależne ode mnie są nie są tym co ja ja podejmuję decyzj Dlaczego nie jestem w
  • stanie wybrać że na przykład dzisiaj lubię brokuły a jutro na przykład nie jeżeli naprawdę psychika tego typu preferencje byłyby moje no to no to w
  • takim razie powinien móc je zmieniać to może sprawa jest bardziej złożona może
  • nie jesteśmy tylko tym co myśli w nas i może powinniśmy dążyć do takiego momentu
  • w tej zastanowieniu się nad tym wszystkim żeby uchwycić to co jest w stanie myśleć o myśleniu mamy taką niebywałą zdolność do tego żeby myśleć o
  • samym akcie myślenia gdzie no jest to w pewien sposób ciekawe możemy
  • myśleć o różnych rzeczach można sobie wyobrażać różne rzeczy są pewne ograniczenia naszego umysłu możemy sobie wyobrazić czerwony kwadrat albo kwadrat
  • ale już jaki ten kwadrat dobra czerwień okej wyobra sobie kolor jako taki albo
  • wyobrazić sobie wyobrażanie sobie czasami trochę szwankuje to myślenie No
  • dalej nie zbija to argumentu że jesteśmy w stanie myśleć o samym procesie myślenia i tu być może zasadza się ten rdzeń który pozwala nam według plotyna
  • wrócić do tej Jedni właśnie być pociągnięty już w pewnym etapie tego Mistycznego uniesienia czyli uogólnianie ponownie i właśnie
  • oglądanie zamiast doceniać piękno krajobrazu możemy docenić piękno wszystkich krajobrazów albo bezpośrednio akurat z enat albo nawet docenić piękno
  • jako takie samo w sobie to tam oczywiście później będzie skrytykowane po części przez niektórych następców plotyna ale tutaj pojawia się taka myśl
  • żebyśmy szukali za tym co jest piękne samego piękna czyli próbowali wrócić tak
  • samo uprawiać myślenie o samym myśleni czyli pojawia się różnica między
  • oglądaniem i tworzeniem możemy oglądać rzeczy czyli właśnie dostrzec krajobraz i raczej zastanowić się nad wszystkimi możliwymi krajobrazami albo możemy
  • tworzyć i teraz tworzenie dla jest czym gorszym tylko że ponownie tworzenie nie oznacza tego że my tworzymy krajobraz tworzenie polega na tym że ja bym na
  • przykład ten krajobraz sfotografował ale to jest Nie dość że to cały czas był krajobraz który trwał w czasie teraz jest to jeszcze krajobraz który nie trwa
  • w czasie to nie idzie w górę to idzie w dół węc dla plotyna pojawia się ta ścieżka do góry jako zachwyt nad tak naprawdę już być może pod sam koniec
  • Może nie zachwyt nad samą możliwością dokonania zachwytu no które my jesteśmy
  • materia do idei to o czym właśnie teraz mówiłem jest to pewnego rodzaju słabsza
  • wersja tak jakby relacji ideę umysł jeżeli my byśmy się nauczyli doskonale
  • pojęli to oglądanie te teorie uprawianie tej teorii czyli to klasyfikowanie
  • oglądanie nazywanie uogólnianie ujednolicanie to studiowanie idei to to
  • tworzenie praw to tworzenie właśnie formuł na
  • rzeczy to by może to jest tak jak miałyby się właśnie ideę które jednoczą
  • się z wielu w jedno żeby umysł tworząc Tak naprawdę po części
  • umysł żeby ten umysł mógł wracać Czyli właśnie myśleć tę jedną rzecz w tym
  • wszystkim chodzi o ten mistyczny powrót czyli o to żeby uwięzieni ta Soma Sema
  • żeby za pomocą tego sem być może tego znaczenia znaków żebyśmy potrafili
  • wrócić czyli oglądać dalej i więcej właśnie rolą mistyka jest tak naprawdę
  • tego racjonalnego mistyka jest skupianie się na tym żeby podążać tą drogą do góry i w dół załapać się jakby na te właśnie wszech
  • dusz która potrafi jeździć góra dół szarpnąć człowieka kuze No i to jest
  • właśnie powrót poza czasem przestrzenią nie chodzi o to że dokonali czegoś na przykład umarli żeby wtedy zaczęło się jakiś akt zbawienia
  • chodzi o to że przecież ta jednia ten umysł te idee są wieczne to jeżeli my
  • Dążymy do zwrócenia się ku tym ideom to nie ma już coś tak czas i przestrzeń są
  • takie produkty które pozwalają nam poznawać obserwować zmiany dokładnie tak
  • jak na przykład pochodne w matematyce które opisują po prostu zmienność czegoś więc przestańmy patrzeć ogarnijmy umysłem wszystkie możliwe
  • stany w k coś się znajduje w ten sposób tworząc tak jakby tworząc te oglądając
  • te idee w ten powrót do tej jednej rzeczy jest w każdej chwili możliwy poza czasem i przestrzenią bo
  • wykraczesz więc powrót jest możliwy zawsze i wszędzie i to jest ta henza henosis Więc poza tym jest to z konieczności
  • pojawia się motyw że to wszystko i tak zostanie zwi co potem będzie również interpretowane w chrześcijaństwie i pójdzie właśnie
  • pojawi się ta koncepcja zbawienia powszechnego to nieuniknione jest zwinięcie tej całej rzeczywistości tej Jedni No tylko w
  • jakim kiedy ona się z skoro nie ma czasu dla Jedni dla umysłu dla idei To kiedy ona się zwija ona jest właśnie zawsze zwinięta i zawsze rozwinięta No tylko my
  • tak prymitywnie patrzymy że widzimy że materia istnieje w czas A tak naprawdę
  • to to wszystko jest w stanie zwinięcia i rozwinięcia zarazem i naszym sensem jest
  • ten powrót aż wyjdziemy na tyle daleko gdzie już wszystko zawodzi nie ma już intelektu nie ma spekulacji i wtedy będzie pochwycenie przez te jednie i
  • rozpłynięty Inter acji chciałem pokazać taki wytrych że może zachowanie
  • tożsamości nie będzie sprzeczne z całym systemem plotyna ponieważ ta tożsamość
  • może być interpretowana nie jako to co my teraz rozumiemy jako to co myśli w nas nie ta tożsamość jak my ją teraz rozumiemy ale nasza indywidualna droga
  • nasz sposób powrotu do tej jednej rzeczy do Jedni nasz sposób powrotu do Jedni to
  • jest właśnie nasza tożsamość nasza wyjątkowa droga co ponownie jest to próba właśnie takiego
  • spekulatywne bardziej przez formułę ujęcia tożsamości nie jako ja teraz bo przecież ja teraz jestem inny niż będę za godzinę I byłem inny 5 lat temu kiedy
  • ja jestem ja więc ja to ja przyjmuję że ja to jest moja droga do bycia mną takie
  • jakby uzupełnianie siebie w siebie to się również pojawi chrze chrześcijańskich myślicieli jak jako takie zdąż do Boga poprzez Taką
  • asymptotyczne zbliżanie się to też się będzie pojawiało No i trzeci filar to jest ta fizyka i Transcendencja mianowicie
  • platonizm fizyki Czy fizyka jest tak naprawdę platońska powoływał się również
  • na mistrzowski wykład Krzysztofa majera więc w fizyce nie chodzi
  • o drogę z Wrocławia do Gdyni nie chodzi to nie jest droga droga to jest równanie
  • czy wszystkie możliwe drogi w każdej chwili zawsze jest to ujęcie wszystkich
  • dróg nie z Wrocławia do Gdyni nie z Gdyni do Warszawy bo Choćbym nie wiem co zrobił zawsze to nie będzie każda droga jakbym zrzucał jabłko
  • nieskończoną ilość razy z nieskończonej może nieskończonego
  • Spektrum wysokości na nieskończonej ilości Planet w nieskończonym czasie robił to ciągle wszystko nie jabłka też papierówki też w ogóle wyróżnił kamienie
  • wszystko bym zrzucał przecież nie stworzę na tej podstawie grawitacji teorii grawitacji to wymaga czegoś większego uchwycenia właśnie tej idei
  • tego wglądu więc u Platona też pojawia się coś na kształt tej wszech duszy
  • czyli coś co jest pomiędzy właśnie liczby są takie pomiędzy Platona ponieważ jest ich wiele ale obrazują jedną ideę wię chodzi o to że ja biorę
  • wszy Rozważam drogi jako takie a nie każdą drogę rozważenie jednej drogi będzie właśnie stworzeniem tej drogi natomiast
  • oglądaniem będzie Formuła na wszystkie możliwe drogi i teraz tak w sumie cała
  • fizyka na tym się opiera fizyka jest zbudowana w oparciu o w dużej mierze
  • przynajmniej model platoński nie ma szuka się formuł szuka
  • się praw I tu pojawia się bardzo ciekawe zagadnienie o którym mówił też właśnie majsner że można rozważać przecież początek świata nie jako początek
  • materii jako wielki wybuch tylko jako początek praw i ten świat który powstaje
  • to jest jedno z rozwiązań równania jak formuły na cały
  • świat możliwy na wszystkie możliwe do powstania świata jak się pojawiają te
  • prawa to realizuje się jakiś jakiś sposób istnienia tego świata więc gdyby
  • istniała taka formuła na powstanie świata to byłyby to w tej formule jakby
  • zaklęte wszystkie możliwe światy więc pytanie czy poszukiwanie tego gut
  • Czyli jako czy jest to współczesne Arche teoria wielkiej unifikacji polega
  • na tym żeby jednym ładnym estetycznym będzie zaraz ważne wzorem opisać
  • wszystkie oddziaływania czy tylko oddziaływania czy coś więcej to jest trudna kwestia i bardzo grząski
  • grunt natomiast chodzi o to żeby opisać wszystko i wraz z penosem majner pracuje nad taką koncepcją cyklicznego świata
  • właśnie realizującego może w nieskończoność wszystkie możliwe rozwiązania na świat właśnie z tej formuły z tego
  • prawdziwego początku świata czyli z początku jako praw które zostały nadane
  • i teraz Nasz świat jest jednym z rozwiązań zupełnie tak samo jak dusza jednostkowa jest jednym z rozwiązań całego tego
  • Spektrum tak samo jednym rozwiązaniem jest droga z Wrocławia do Gdyni a nie
  • jest to droga jako taka więc fizyka jest platońska i korzysta z tego
  • systemu co też można znaleźć bardzo ładnie wyjaśnione to jest u Hellera nowa
  • fizyka nowa teologia No i wspomniałem tej estetyce czy estetyka może być aż
  • tak ważna No zauważono że dwa dźwięki dla wszystkich te same dwa dźwięki dla wszystkich brzmią ładnie a dwa inne
  • dźwięki dla wszystkich źle dysonanse konsonanse może w tym coś jest za czasów
  • starożytnych tutaj wielkie dokonania pitagorejczyków okazało się że harmonia
  • sztuka zapisu muzyki może być w jaki sposób sformalizowana dało to początek
  • tak naprawdę matematyce takiej spekulatywne matematyce nie liczeniu po
  • prostu owiec w stadzie i odkładania kamyków żeby się zawsze zgadzała ilość owiec tylko podejścia do matematyki jako bytu
  • samego w sobie i do liczb jako Bytów samych w sobie Więc jak
  • najbardziej takim Impulsem do tego żeby rozważyć spekulatywny matematyczny sens
  • świata była estetyka czy estetyka może być końcem czyli czy może być powiedzmy
  • celem tak powiedziałem przecież chodzi o jedno równanie Ja wiem że to jest taka przenośnia ale chodzi o to żeby ono było ładne Co to znaczy ładne żeby to nie
  • było 50 teorii każda z inną się w jakiś sposób gryzie a czasami dopełnia chodzi
  • o jedną Dlaczego ma być jedna Dlaczego ma być Właściwie jedna teoria na cały
  • świat to jest ta wartość estetyki bo Przecież jak ja mówię drzewa jak ja
  • widzę różnych ludzi na ulicy to przecież każdy z nich ja nazwę
  • każdego człowiekiem na jakiej podstawie skoro każdy jest różny przecież są zbudowani dokładnie z tego co kamień to są dalej protony elektrony neutrony
  • trochę inna konfiguracja jak najbardziej ale czemu Wiem że to jest człowiek ja
  • uogólnić czyli właśnie Realizuj ten sens istnienia tego powrotu przez emanacje z
  • powrotem tej jed więc to pokazuje te nadrzędność spekulacji która pojawiała
  • się jako praktycznie powiedzmy dogmat w filozofii starożytnej i to oczywiście
  • pojawia się u Arystotelesa pojawia się to też wielokrotnie wcześniej natomiast zostało tak mocno zdefiniowane u Arystotelesa że uprawiamy teologię
  • metafizykę to przyglądanie się tej jednej rzeczy dobru u Platona
  • Jedni plotyna bo to jest jedna rzecz Właśnie chodzi o to żeby wszystko
  • zamknąć w jednym i tak samo fizyka chce jednego pięknego wzoru on nie będzie
  • piękny w taki sposób jak piękny jest krajobraz on będzie Ma być piękny w taki sposób jak Piękno jest piękne i to jest bardzo ciekawe że można tak po tym
  • wyjaśnieniu a tak naprawdę Wymaga to dużo większego wyjaśnienia powiedzieć że estetyka jest jakby końcem matematyki i fizyki czyli ta estetyka odgrywa
  • znów to oglądanie wus stworzenie No i na sam koniec rozważył parę praktycznych
  • zastosowań tej filozofii bo to nie jest tak że teoria jest niepraktyczna teoria
  • jest praktyczna bo praktyka pojawia się z automatu sama plotyn ostatnie swoje przemyślenia to były przemyślenia na
  • łożu śmierci i wtedy właśnie myślał o szczęściu z Filozofii plotyna która w
  • pewien sposób korzysta zady takie Medi platońskiej ze stoicyzmu stoicy powiedzmy to będzie duże uogólnienie i uproszczenie i to
  • będzie generalizacja ale powiedzmy że stoicy mówią jest jak jest i koniec po
  • co mam tak naprawdę wpływać jakoś na rzeczywistość Plot mówi jest jak jest a przy tym pozostaje niezwykle życzliwy współczujący pojawia się taki ten nurt
  • compassion pojawia się u niego docenienie egzystencji nawet w tym
  • takim słabym wymiarze istni cli u plotyna pojawia się ta życzliwość
  • współczucie sympatia empatia się też przejawia w tym jak zwraca się na przykład do swojego ucznia którego przezywa żartobliwie ameri usz
  • więc co też ma Oczywiście podstawy znaczeniu słów w języku greckim
  • więc jest to człowiek którego nie kojarzyli byśmy z takim chłodnym i
  • zimnym systemem jest jak jest tylko to jest Jest jak jest Ja już dowiedziałem się może wszystkiego ale wszystkiego o jedzeniu i nie zamykam się z tym i nie
  • jestem obojętny tylko idę w życzliwość i współczucie on uzyskuje szczęście na tym
  • łożu śmierci pomimo tego że jego choroba brzydko wyglądała na pewno niewiele osób
  • chciało się nim opiekować on szedł w tym kierunku z tego co wiemy lub z tego jak
  • się to interpretuje więc pojawia się taki możliwość wplecenia tej filozofii plotyna w ogólny taki ten nurt
  • w którym jak najbardziej compassion ale też inne cechy pojawiają się więc ta
  • życzliwość współczucie syn i empatia wpleciona w ten mindfulness jak
  • najbardziej to dobrze działa Filozofia plotyna która stara się pokazać super skrócie i to będzie bardzo bardzo niedoprecyzowane ale stara się
  • pokazać wszystko pytanie czy w całości C
  • i czy próbujemy objąć całość czy coś w całości to jest jeszcze inna kwestia ale
  • stara się pokazać w sumie wszystko stworzyć metafizykę system na wszystko Jeżeli plotyn doszedłby do wniosku że już wie
  • wszystko o wiedzeni powiedzmy nie do końca wie co jego sąsiad jadł na kolację
  • ale wie już wszystko o wiedzeni to zostaje już tylko codzienność i ona nie jest zła i takim wnioskiem yy jest ta stała
  • uważność która też pojawia się w tym nurcie mindfulness zarazem daje nam
  • narzędzia do bycia w każdej chwili sobą nie podleganiu emocjom y tylko patrzeniu z góry że ja patrzę na to co myśli sobie we mnie te emocje ja wybieram jak ja się
  • zachowam Więc jak najbardziej ma to duży tutaj może mieć można ładnie wpleść w
  • psychologię i ten nurt mindfulness y No i tak w sumie na sam koniec to
  • wpływ tego neoplatonizmu on był bardzo duży ten wpływ oczywiście jest na wczesne chrześcijaństwo orygenes pudiz areopagita oczywiście doszło do
  • zamknięcia Akademii platońskiej została utworzona tam po jakimś czasie ci
  • neoplatonikow poczęli na wschód Gdzie mieli olbrzymi wpływ na mistyk intelektualną islamu chociażby i ariego jak się czyta księgę właśnie o podróży
  • nocnej najbardziej szlachetnego miejsca to widać ten wpływ neoplatonizmu bardzo jest duży ten wpływ jest też na na maan zwanego też mawl aną sama myśl została
  • zachowana nie była bardzo istotna chociażby u nys sańczyk Jana
  • Szkota ten wpływ był olbrzymi oczywiście zmieniał się ten obraz tego systemu u
  • jicha proklos troszeczkę inaczej to wygląda myśliciele starali się użyć tego neoplatonizmu również poprzez mnożenie że tak powiem Bytów tych emanacji żeby
  • tam upchnąć pewnego rodzaju założenia doktryn różnych religii natomiast taki
  • ogólny szkic albo może nie ogólny może taki najbardziej oryginalny zapis No to jest właśnie ten zapis
  • ploty D na same podsumowanie warto powiedzieć że zdecydowanie plotyn się
  • czyta tee C się również opracowania to jest naprawdę spekulatywne takiej mistyki swojej neoplatońska
  • [Muzyka] niego nie ma jakby rytuałów dla niego
  • nie ma modlitw U niego jest to czysto racjonalna mistyka czyli spotkanie z bogiem tylko i wyłącznie poprzez zdolności spekulatywne i
  • intelektualne sama filozofia u niego również nie przestaje być filozofią
  • Czyli on nie dąży do wiedzy o wszystkim tylko dąży do zanurzenia się w tej wiedzy dla niej samej czyli właśnie takie umiłowanie
  • mądrości jak ktoś coś miłuje to czy to znaczy że to ma Jeżeli potrzebuje No to
  • jak może potrzebować jeżeli ma to może nie miał może właśnie tak tradycyjnie
  • był filozofem a nie na przykład sofisto uprawia takie piękno dla piękna
  • a efektem tego jest praktyka która przyjdzie sama na sam koniec tego całego wywodu plotyn i jak się wejdzie w tę podróż intelektualną i t przygodę z
  • systemem neoplatońska to warto jest po prostu sobie uważnie i dokładnie nalać herbaty i to będzie
  • myślę doskonałe podsumowanie tego że po tej całej przygodzie warto jednak wrócić do tu i teraz bo tu i teraz jest zawsze dobre i bezpieczne bo to co jest jest
  • dobre i już na absolutny sam koniec taka moja definicja tej Jedni nazwałem ją
  • ontologiczną omegą zaczerpnąłem To po części też z rachunku prawdopodobieństwa ponieważ ontologiczna No bo chodzi o byt natomiast Omega czyli zbiór wszystkich
  • możliwych zdarzeń elementarnych tym właśnie jest ta ta jednia co do polecania literatury na sam koniec oczywiście nady plotyna trochę dłuższe z
  • opracowań to jest pojawia się uego bardzo sympatyczne krótkie opracowanie hota Plot albo prosta spojrzenia demska siury publikacja oada
  • kotyna króciutka bardzo fajna oczywiście bardzo polecam też artykuł mojego
  • promotora tutaj pojawia się wyraźnie znaczony ten koncept Beyond Time and Space No i na sam koniec oczywiście troszkę tej fizyki połączonej z systemem
  • platońskim może plotyn skim czyli fizyka i Transcendencja jak najbardziej polecam wykład Krzysztofa Meissnera wykład na YouTubie No i to wszystko tak naprawdę
  • jeżeli chodzi o prezentację Przyszło mi coś takiego do głowy bo rozmawiamy cały czas znaczy poruszamy się mimo wszystko gdzieś w tym obrębie
  • szkoły teologicznej tak No a jak sam wiesz I jak pewnie zetknął się
  • wielokrotnie z takimi twierdzeniami że teologia de
  • facto nauką jako taką nie jest w ogóle istnienie studiów teologicznych czy
  • istnienie takich kierunków uczelniach różnych we współczesnym świecie szczególnie nie jest już żaden sposób
  • uzasadnione Tak słucham wcześniej przeglądałam właśnie
  • ten to omówienie teraz słuchałam i tak się zastanawiam
  • że ty w swojej pracy jesteś bardzo interdyscyplinarny natomiast cały czas
  • jednak pozostajesz WJ tym obrębie teologiczny on oczywiście zazębia się z
  • filozofią i z psychologią i z innymi elementami natomiast nie
  • wychodzisz z niego de facto to jest praca teologiczna powied mi jak ty masz
  • stosunek właśnie do takiego gdzie ty byś usowa
  • teologi ja teologię też w pracy rozumiałem właśnie taki sposób najbardziej szeroki jest to nauka podstaw Bogu więc jest to nauka
  • która zaczy nauka właśnie czy nauką może być coś co ogląda wszystkie
  • nauki teologia i filozofia właściwie metafizyka stosując jeszcze starsze
  • słowo po prostu używając słowa teologia No domyślnie ma zajmować się
  • tak naprawdę wszystkim bo rzeczami najważniejszymi najlepszymi czy tam
  • najmocniej istniejącymi więc teologia jest zaliczana do to są humanistyczne nauki natomiast jest
  • bardzo szeroka Myślę że trudno uprawiać teologię No nie umiejąc interpretować
  • tekstu nie znając wielu metod interpretacyjnych ale też nie będąc świadomym że istnieje bardzo wiele interpretacji oraz wiele innych tekstów
  • oraz wiele przekładów tekstu oraz tego jak to wpływało na kulturę oraz jak to kształtowało kulturę jak to tworzyło własny dyskurs A na ile obecny dyskurs
  • to wpływał na ile na przykład filozofia grecka była jako czysto taka spekulatywna na ile była trybami później na przykład właśnie Filozofii
  • Chrześcijańskiej powiedzmy wś teologii chrześcijańskiej Więc poza tym jest to zakorzenione głęboko w człowieku żeby poszukiwać No właśnie nazywać rzeczy i
  • żeby poszukiwać jakichś idei więc idei w tym w tym sensie właśnie platońskim więc
  • jeżeli realizujemy poszukiwanie idei nawet w naukach szczegółowych Szukając
  • wzoru na drogę a nie przejeżdżając wszystkie możliwe drogi no to zakorzenione w człowieku jest to żeby właśnie no oglądać czyli poszukiwać
  • ogólnego obrazu wszystkich rzeczy i teologia jest bardzo No tak naprawdę jest bardzo interdyscyplinarna i pomaga zobaczyć w
  • sposób taki humanistyczny świetnie się ją uzupełnia właśnie takie intuicje No
  • wiadomo że w teologii nie będę posługiwał się rachunki całkowy ale intuicja wywiedziona z niego jest ciekawa bo chociażby intuicja
  • dotycząca tego że matematyka rachunek Row całkowy opiera się na interpretacji zmienności i ta zmienność jest istotna pochodna równa zer to brak zmienności i
  • to jest kryterium bardzo często rozstrzygające w fizyce więc ta powiedziałbym że teologia w sposób niezwykle ciekawy realizuje te właśnie
  • zakorzeniony która zapoczątkowuje poszukiwanie jednej rzeczy czyli tego właśnie nazwiemy Bogiem Czy absolutem to
  • też takie późniejsze sformułowanie czy nazwiemy to h c czy dobro to to jest to
  • myślę taka interdyscyplinarność ona była cechą ludzi nauki ogólnie przez wieki tak na dobrą sprawę powi tak
  • że ścisły podział na różnego rodzaju dziedziny
  • nauki coraz węższe te dziedziny to są w gruncie rzeczy nawet nie ostatnie
  • stulecia ale ostatnie dekady wręcz No i on jest oczywiście zrozumiały w świetle
  • ilości wiedzy czy specjalizacji które wymagają poświęcenia
  • ogromnego czasu żeby dany zakres natomiast budzi się w nas już w tej chwili Coraz częściej to widać
  • również w tekstach kultury a nawet w popkulturze o czym za chwilę budzi się w
  • nas tęsknota za takimi uczonymi którzy są właśnie
  • interdyscyplinarnym ja tak sobie myślę że z jednej strony jest to trudne w przypadku właśnie tak
  • niektórych dziedzin wiedzy których
Pobierz transkrypcję (TXT)