TRANSKRYPCJA: "Mistyczny powrót do Jedni Plotyna | EWST online" Data publikacji: 15.09.2023 Długość: 01:25:40 --- [0:04] [Muzyka] [0:04] [Muzyka] [0:15] Dzień dobry państwu jest wtorek godzina 19:00 [0:20] rozpoczynamy online a dzisiaj naszym gościem jest absolwent już można [0:28] powiedzieć ja mówi o sobie że jest panem ja mogę [0:34] powiedzieć że jestem z wzajemnością [0:39] Ponieważ to nie tylko dlatego że wszyscy nasi studenci i absolwenci to [0:46] są takie osoby z których jesteśmy dumni ale również ze względu na bardzo [0:52] szerokie zainteresowania na to co z tymes [1:02] robisz Ja Może przeczytam taką krótką notkę biograficzną na samym początku Jan [1:09] s absolwent między innymi ewst Uniwersytetu Wrocławskiego kolegium humanum student Open University wykładowca matematyki Nauczyciel fizyki [1:20] pasjonat filozofii starożytnej student psychologii publikuje prac z pogranicza [1:25] fizyki i filozofii w wolnym czasie egz jak ty to wszystko mieścisz czasowo Nie [1:35] mam zielonego pojęcia ale wiem że większość z tych może poza żeglowanie [1:41] Większość z tych rzeczy o których zainteresowań o których przed chwileczką czytałam zmieściła w swojej pracy dyplomowej o tej pracy dyplomowej [1:51] właśnie będziemy dzisiaj mówić i ten tytuł który [1:58] jest tytułem dzisiejszego spotkania mistyczny powrót do Jedni plotyna jest jednocześnie tytułem twojej [2:07] pracy i postaramy się spojrzeć na filozofię starożytną na [2:17] plotyna z perspektywy współczesności i z perspektywy takiej [2:24] interdyscyplinarności w związku z tym ja może zanim oddam cił [2:30] żebyś mógł omówić swoją pracę Chciałam się zapytać jak to się w ogóle stało [2:38] że doszło do napisania tej pracy Innymi słowy jak to się w ogóle stało że [2:43] zostałeś studentem teologii teologii ewangelikalne teologii praktycznej to jest Ja zacznie się od [2:54] tego że jak jeszcze dobrze wszystkich słów i pojęć nie znałem to mówiłem że [3:00] chcę iść najpierw na fizykę to taka jakby teologia świata materii pytanie czy oddziaływania to jest taka materia czy nie taka materia [3:09] ale no pierwszą miłością była rzeczywiście fizyka potem jakiś czas też Studiowałem filozofię natomiast Pojawiłem się [3:16] tutaj teologia jest kierunkiem takim humanistycznym bardzo dobrym jeżeli chce [3:23] się rozpocząć taki bardzo interdyscyplinarny rozwój mam wrażenie jest to po części jest to analiza tekstu jest to pisanie tekstu jest to sztuka [3:32] wypowiadania się jest to wiedza o tym jakie są w ogóle kanony odczytywania tradycje odczytywania różnych tekstów No i przede wszystkim pokazuje jak wiele o [3:41] danych tekstach można napisać na przestrzeni setek lat i nawet No ponad [3:48] setek i jak duża tradycja może zgromadzić się wokół tak naprawdę tekstu [3:55] który był niezwykle istotny ale nie jest tak duż jak obecnie jest ilość jego [4:01] interpretacji i podejść do niego no i właśnie stąd pomysł żeby studiować [4:06] teologię no w tej uczel na pewno Urzekła mnie przede wszystkim atmosfera To było [4:11] ważne że to jest bardzo przyjemna atmosfera bardzo świetne podejście do studenta i no i to był taki krok w ten rozwój [4:20] humanistyczny od tej strony właśnie teologicznej od tej strony takiej powiedzmy filozofii osadzonej trochę w jakimś paradygmacie [4:30] No ale zauważyłem że bardzo dobrze się to łączy też tak naprawdę z podejściem [4:36] do człowieka może trochę od takiej bardziej egzystencjalnej strony czyli właśnie z psychologią no W dalszym planie mam może [4:44] zastosowanie filozofii starożytnej jakoś współczesnym odczycie człowieka i [4:50] psychologii zą takie próby są podejmowane natomiast sama fizyka i nauki ścisłe też się zawsze dość mocno wiązały i z teologią i i z filozofią [5:00] No w sumie stąd się zaczęły wszystkie nauki od tej powiedzmy no filozofii która szukała tej metafizyki tej starszym znaczeniu tego słowa [5:10] teologii no i no są takie próby podejmowane jak chociażby postulat tego że potrzebna jest teologia nauki w tym teologia fizyki szczególnie to się [5:18] pojawia na przykład u Hellera pojawia się w przestrzeni publicznej chociażby [5:24] taki wykład wykłady seria wykładów na przykład Krzysztofa majera a propos fizyki i transcendencji która też ten wykład był po części inspiracją do [5:34] jednego z rozdziałów pracy to się przeplata w sposób który trudno nazwać [5:40] inaczej niż poczuć intuicyjny też A to z kolei wiąże się jak najbardziej z plotyn [5:46] którego tradycja odczytywania jest jaka jest i będziemy o tym mówić też jak napisany jest sam tekst zredagowany przez jego ucznia No i o żeglowaniu [5:55] Powiem tak szczerze żeglowanie na wodach Bałtyku No jest to drugie żeglowanie [6:00] Platona jest jak postuluje przygotowanie i trzecie żeglowanie na drzewie krzyża [6:05] więc no te żeglowanie troszeczkę też się znalazło tej pracy minimalnie w taki [6:11] mocno alegoryczny sposób naprawdę mocno alegoryczny zupełnie tak samo jak alegoryczne jest dobór grafiki ponieważ interpretacje są różne [6:21] zespół badawczy Real stwierdził że pojawia się tam plotyn na tej grafice W [6:27] prawym rogu w tej długiej czerwonej szacie nie ma zgodności wiele jest interpretacji kompletnie innych tej postaci No ale jak ktoś bardzo szuka [6:36] plotyna no to jako że jest to zwieńczenie naprawdę filozofii starożytnej to tam na tym obrazie jest namalowany taki łuk na samej górze to to [6:44] można powiedzieć alegorycznie właśnie jest też więc tak jak już o alegorii mowa Ale tak w pewien sposób alegoryczny te rzeczy się łączą i to można [6:52] intuicyjnie mam wrażenie wyczuć więc od rż któ zapowiadała nasze dzisiejsze [7:02] spotkanie to jest Szkoła ateńska i plotyn to jest ten [7:09] tutaj wyżej jeszcze jest jedna tak postuluje zespół [7:15] badawczy Natomiast są inne interpretacje jak wiadomo interpretacj zawsze mnoga [7:20] jasne oczywiście że tak dobrze to teraz jeszcze takie pytan [7:27] samego plotyna k w tytule twojej pracy no i któremu [7:34] jednak ta praca jest w dużej mierze którego ideom praca jest w dużej mierze [7:40] poświęcona ploty No nie należy chyba do najbardziej znanych filozofów przynajmniej tutaj w Polsce nie wymienia go się jednym tchem [7:51] razem z sokratesem platonem arystotelesem jeżeli chodzi o [7:56] starożytność natomiast jest filozofem niezwykle interesującym Rozumiem że w omówieniu [8:06] pracy troszkę więcej o nim powiesz ale spróbuj też taką może [8:14] króciutkie dlaczego akurat jego wybrałeś No biografia jest troszkę owiana [8:19] tajemnic sam nie lubi mówić o swojej swoim pochodzeniu swojej przeszłości mało wiemy natomiast to [8:28] był świetny pomysł mojego promotora bo ja przyszedłem z takim garścią idei co [8:33] mnie ciekawi co mnie interesuje że tutaj trochę psychologia trochę w sumie podciągnięcie pod współczesną fizykę właśnie taką bardziej filozofię fizyki [8:41] raczej filozofia starożytna zdecydowanie mistyka jest niesamowicie ciekawa nyczyk [8:47] zarzuciłem różnymi tematami wtedy padło to może ploty ja plotyna w miarę dobrze [8:53] kojarzyłem Nieźle natomiast nigdy nie siadłem nie przeczytałem ani Enea tak w pełni poza jakimś tam wyrykami ani jakiś opracowań tak [9:03] dobrze dużo lepiej znałem Platona i poczytałem pomyślałem nad tym tematem [9:10] no i tak naprawdę z miejsca się zakochałem w tematyce po prostu i uznałem że to jest to jest strzał w dk bo to jest coś co ja czuję po prostu I [9:18] rzeczywiście no dało mi to duży rozpęd taki żeby się zabrać za to przebrnąć [9:25] niestety przez Ene jest dość tak trudno są napisane o tym mówił w specyficzny [9:30] sposób sama postać plotyna No to jest filozof tak naprawdę już końca starożytności Przynajmniej jeżeli chodzi o taką myśl tak powiedzmy tradycyjnie [9:40] taką bardziej pogańska myśl to jest to już taki koniec potem oczywiście są następcy są ludzie którzy ten system próbują włożyć do chrześcijaństwa żeby [9:50] stał się trybami tego chrześcijaństwa pojawia się orygenes pojawia się [9:58] pseudoizochromatyczne dużo naśladowców jest jamb natomiast taka taki pierwszy bodziec do stworzenia właśnie neoplatonizmu to jest to jest [10:08] plotyn a System ten jest bardzo ciekawy ze względu na jakkolwiek to właśnie ZWM to będę omawiał racjonalną mistyk w jaki sposób w ogóle [10:17] mistyka może być racjonalna I co to w ogóle znaczy że coś racjonalne strzał akurat mojego mojego promotora naprawdę ja tutaj przypomnę to [10:27] co pisaliśmy zapowiadając dzisiejsze spotkanie [10:32] mistyka jako racjonalna i spekulatywna droga filozofii neop platońskiej Czym [10:39] jest powrót do jedna u jednego z ostatnich filozofów epoki starożytnej Jak osiągnąć zbawienie tu i teraz poza czasem przestrzenią Czy istnieje punkt [10:49] wspólny neoplatonizmu i metod współczesnej Mechaniki kwantowej to [10:55] takie pytania twierdzenia postawiliśmy i teraz myślę że pora zacząć rozpakowywać [11:08] ten cały bagaż który przygotowałeś i który uniosły a już mogę państwu [11:15] powiedzieć że Jan uniósł go wysoko i bardzo [11:21] dobrze to bardzo dobrze to tutaj jest akurat [11:27] nieprzypadkowe także zapraszam w takim razie kwestia też tytułu tematu jednia [11:33] jedno hen to to będą słowa które tak naprawdę są synonimami powiedzmy pracę przygotowałem pod kierunkiem [11:44] profesora Wojciecha szczerby i na początku warto powiedzieć w ogóle na [11:50] temat wyboru plotyna tak dokładniej na pewno jest to w pewien sposób [11:56] zwieńczenie filozofii starożytnej antycznej jest to znaczne zwieńczenie jest to człowiek który [12:04] Podjął on sam Przynajmniej w dużej mierze tak osobie nam się przynajmniej zdaje myślał że jest to interpretacja Ponowna Platona natomiast historycy [12:13] uznali że jak najbardziej Jest to nowy nurt który się pojawił w tym łonie platonizmu czyli właśnie neoplatonizm i charakterystyczną cechą jest to że [12:22] oczywiście tak jak w starożytnej Grecji jest to spekulatywny intelektualny charakter całego wywodu więc Najważniejsze jest to do czego możemy [12:31] dojść Tutaj absolutnie tylko intelektem i rozważaniem w postaci właśnie [12:37] rozważania racjonalnego czyli racjonalnego nie w sposób taki jak dzisiaj rozumie się to słowo tylko w sposób taki jak to słowo znaczy [12:45] oryginalnie powiedzmy Czyli jako rozważania czysto umysłowe więc nie jest [12:51] to mistycyzm który on wprowadza w tym swoim neoplatonizm nie jest to mistycyzm który jest mistycyzmem bardziej kojar [12:59] środowiskiem i z filozofią i z chrześcijaństwem jest to raczej mistycyzm taki mocno też pogański to złe słowo [13:08] ponieważ nie jest to mistycyzm związany z tamtymi kręgami wierzeń lecz mistycyzm [13:14] jako droga racjonalna i spekulatywna Czyli jako sposób takiego myślenia o [13:21] ideach o transcendencji żeby zostać później w wyniku wielu prób [13:29] z filozofią z rzeczywistością tej filozofii żeby zostać pociągnięty w kierunku tej właśnie jedni o której zaraz będziemy mówić tego tego tej [13:38] jednej rzeczy która jest więc na pewno jest twórcą tak zwanego właśnie neoplatonizmu jest oczywiście jego wielu potem [13:47] następców w interpretacji Real pojawia się takie sformułowanie Jak przygotowanie właśnie filarów Dla trzeciego żeglowania czyli żeglowania na [13:54] drzewie krzyża czyli żeglowania piw żeglowanie to jest ta [14:00] filozofia przyrody to jest powiedzmy takie żeglowanie na żaglach rozpiętych [14:05] wiatrem nie jest to aż takie trudne ponieważ siły przyrody nas pchają ku Horyzont Następny jest to drugie żeglowanie [14:13] odkrycie Właśnie transcendencji czegoś co jest nieuchwytne w taki sposób [14:21] fizyczny no i tutaj Real wprowadza tak zwane trzecie właśnie żeglowanie czy żeglowanie już przy tej nadziei chrześcijańskiej na pewno u plotyna mamy [14:30] łączenie zagadnień metafizycznych egzystencjalnych i etycznych co będę potem pokazywał właśnie w tym jak zbudowana będzie praca Sama tradycja [14:38] odczytywania plotyna jest często dygresyjna co też pisałem w swojej pracy [14:44] i podawałem różne źródła same Ene napisane są w sposób dość dygresyjny nie [14:50] jest to taki klasyczny liniowy wykład No i tak samo też interpretacje często [14:55] bywają dość dygresyjne i nie zawsze jest to Tak jasne i tak klarowne Jak być by [15:03] może mogło na to wpływa też po części sama postać Kim był plotyn miał dość specyficzne podejście do rzeczywistości [15:11] na tamte czasy padają takie pytania k to czy plotyn uważał ciało za złe a chorobę [15:17] za stan naturalny to są po pierwsze krótka odpowiedź to nie natomiast dłuższa odpowiedź ciało było narzędziem było co prawda zbudowane z materii czyli [15:27] była to taka najniższa powied nacja w mojej interpretacji będę mówił że to jest najniższa forma bycia różne są również interpretacje [15:34] interpretuje się również materia jako już niebyt natomiast nie uważał ciała za złe zarzucano mu rozmaite rzeczy natomiast był to człowiek który po [15:44] prostu cenił raczej środowisko trochę mniejsze troszkę spokojniejsze unikał [15:49] publicznych na przykład łaźni i tak dalej dlatego często Uważano że on po prostu pogardza ciałem nie jest tak naprawdę prawdą i choroby wcale za stan [15:57] naturalny nie uważ chę jako stan w którym możemy przygotowywać się na różnego rodzaju przeciwności losu WC to nie jest tak że [16:07] tak uważa się obecnie przy większości interpretacji że nie dążył do tego żeby być chory raczej wykorzystywał ten stan jako [16:16] pewnego rodzaju źródło wiedzy pojawiają się hasła tradycje taka jest No Soma [16:21] Sema również słów czy ciało gr C było grobem [16:30] na zasadzie jakiegoś grzechu który sprowadził duszę na ziemię czy czy nie [16:37] To jest kwestia najbardziej dobra do interpretacji było takie podejście on [16:44] się pojawia dużo wcześniej właśnie ciało jako grup jako grób dla duszy natomiast czy naprawdę On był jakimś takim bardzo ekscentrycznym myślicielem tutaj ja bym [16:54] się pował głównie na pierot który pokazuje że wcale nie ekscentryczny aż [17:00] tak jak próbowano go czasami interpretować interpretowane go nawet tak pod stronę od strony psychologicznej w dość nieatrakcyjny sposób ale myślę że [17:10] można tutaj zrehabilitować same co do pojęć krótka notka taka metafizyka to nie jest tylko metafizyka Czyli to nie jest tylko to co [17:23] jest po fizyce i to co jest nad fizyką tylko jest to taka no powiedzmy nauka o cał bye o istnieniu jako takim i istnieniu tej jednej rzeczy tej [17:33] najlepszej tego dobra u Platona albo właśnie up plotyna tej jednej rzeczy [17:38] chociaż pojęcie jednej rzeczy pojawia się często w dialogach Platona również [17:44] ontologia to jest po prostu W dużym skrócie nauka o byciu bytu No i należy [17:49] zredefiniować pojęcie mistyka co po części wcześniej zrobiłem mistyk to plotyna nie jest osoba która dąży do zbawienia poprzez modlitwę lub poprzez [18:01] jakieś takie ćwiczenia duchowe tak jak my byśmy to dzisiaj rozumieli raczej ta mistyka jest ściśle racjonalna spekulatywna i [18:09] intelektualna Plot miał dość mało nie miał pozytywnego podejścia ogólnie do [18:16] rytuałów chociaż jego neoplatonizm został wykorzystany później w systemach najbardziej religijnych założeń wstępnych No to tak jak mówiłem nie [18:25] możemy do końca tej metafizyki jest to coś co pomiędzy słowami jest to coś bardziej [18:32] intuicyjnego co Też zaznaczał w pracy pozostaje nam jedynie budowanie [18:37] intuicji w oparciu o spekulacje racjonalne podejście i intelektualizowanie przy czym tutaj żeby nie było skojarzeń z psychologią [18:44] definicja taka PWN wszystkie modele są wyłącznie modelami Kolejna rzecz zdaje się być to oczywiste ale warto to podkreślić [18:52] niczego nie możemy traktować dosłownie w niczym przy w tej interpretacji która jest najczęstsza i też mojej to nie możemy powiedzieć że jest tak jak jest [19:02] napisane tym b s plotyn używa wielu modeli pokazując niemożliwość tak naprawdę dokładnego opisania jego systemu filozoficznego No i stąd też po [19:11] części trójdzielna kompozycja i prezentacji pracy czyli ten model taki z góry na dół ontologiczny ja to będę nazywał model egzystencjalny z dołu do [19:18] góry tuż tutaj się pojawia kwestia soteriologia No i trzecia kwestia trzeci [19:25] taki Filar to będzie fizyka i Transcendencja czyli czy to co ze sobą ma wspólnego czy jedno może z drugiego czerpać sam model ontologiczny W dużym [19:34] skrócie to jest na samym początku jest ta jednia jedno hen ta jedna rzecz która [19:40] jest jej potem powiem dokładnie z tymi emanacji natomiast można upraszczając [19:46] powiedzieć że następną emanacji czymś co wyłania się z tej jednej rzeczy jest umysł a z umysłu Wyłaniają się idee Co prawda jest wiele ale one same [20:00] ujednolicający No i pośród tych idei jest wszech dusza dusza kosmiczna też jej tutaj specyficzną rolę przypisał i najniższa emanacja to materia pytanie [20:10] czy to jest byt czy to jest niebyt jeszcze sobie rozważymy sama ta jednia to jedno coś to hen to jest No to jest chodzi o to że coś musi być bez [20:20] wątpienia patrząc gdziekolwiek patrzymy jest coś a nie nic raczej jest coś a nie [20:26] nic no pytanie czemu jest an nic to jest bardzo trudne pytanie które się pojawia jak najbardziej w filozofii natomiast na pewno jest coś Czymkolwiek jest to coś i [20:35] Czymkolwiek nie jest to w jakiś sposób Jednak jest ta jedna rzecz która jest [20:40] tym początkiem wszystkiego jeżeli będziemy mówić że są dwie rzeczy dwa drzewa to już mamy drzewa jako takie jednak mimo że drzewa są różne powiemy [20:50] że każde z tych drzew Jest drzewem No to na jakiej podstawie Skoro są różne więc jest coś co ujednolica coś co sprawia że wiele jest jednym No i na tym samym [21:01] końcu ujednolicenia i [21:09] unifikacje kontemplacji siebie czyli istnieje poprzez rozważanie siebie [21:15] zwraca się jakby do siebie ku sobie warto powiedzieć myślenie to bycie to pojawiło się dość wcześnie parmenidesa nie [21:24] tylko więc ta jednia jest w tej nie tylko takim sposobem bycia [21:31] Wszystkiego co może być taką macierzą wszystkich możliwych rozwiązań na bycie [21:37] bytu czyli Taka formuła na wszystkie Formuły istnienia natomiast istnienie [21:43] Jedni SK konieczności bezczasowy to jest ważne że ta jednia sobie nie siedzi i [21:48] nie myśli zrobię sobie umysł tylko z konieczności piękne [21:53] porównanie tak jak ciepło wokół ognia z konieczności pojawia się właśnie [22:02] bezczasowy Po co jest ten cały umysł umysł Istnieje też trudno powiedzieć że to jest jego cel tak dosłownie ale wszystko [22:11] są tylko słowa słowa i słowa więc tak bardzo mniej więcej umysł istnieje po to [22:16] żeby myśleć te jedną rzecz te jednie on nakierowuje się na te jedną rzecz jest [22:22] realizuje istnienie tej Jedni poprzez kontemplację czyli skoro jednia wzystkie [22:28] sposoby bycia to umysł stanowi właśnie te wszystkie bycia co do których sposób [22:35] bycia określa ta jedna rzecz następną niższą [22:42] emanacji rozumne umysłu No skoro ten umysł myśli oczywiście nie w taki nasz sposób jest to należy to rozumieć dużo bardziej intuicyjnie zaraz będę o tym [22:52] mówił natomiast tak na samym wstępie No umysł myśli t jedną rzecz kontempluje [23:00] więc musi myśleć tak jakby czymś i te cosie którymi umysł myśli te jednie To [23:07] właśnie są te wątki rozumne czyli te idee są tak jakby tryby wewnątrz umysłu [23:13] który sam tymi trybami właśnie myśli kontempluje te jedną rzecz i te idee [23:20] powstają oczywiście tak wcześniej od razu z konieczności klasyczna idea platońska to na przykład powi [23:29] liczba jest w ten sposób ideą że możemy sobie policzyć ilość drzew drzewo ściąć [23:35] nie ma drzewa natomiast nie zmienia faktu że tej liczby drzew No nie możemy ściąć i ta liczba drzew Zostaje więc idea ma być wieczna ma być w pewien [23:46] sposób jedną rzeczą Ale jest ich wiele tutaj bardzo ciekawy jest taki model kuli i cieni mianowicie że jeżeli kula jest [23:56] naładują kul rzuca cień to Nawet choćby nie wiem pod iloma kątami ten cień padał na płaszczyznę to będzie to okrąg będzie to [24:07] koło do tego będzie to koło statyczne więc możemy często tak na przykład naszej materii nie widzieć czegoś co byśmy widzieli gdybyśmy widzieli [24:16] oglądali ideę słowie oglądanie też niebawem No i istnieje pośród tych [24:22] wszystkich idei pewna wyróżniona idea w mojej interpretacji ona jest mocno [24:28] wyróżniona ona służy właśnie temu powracającemu do tej jednej rzeczy tej Jedni temu mistywidegoat [24:57] bycia zaprzęgnięty do myślenia Jedni tak właśnie wszechdoskonalosci [25:27] jost będzie służyła Do pociągnięcia tej duszy jednostkowej ku górze ku ideom ku [25:34] uczestniczeniu w dziele umysłu myślenia tej jednej rzeczy Cały czas Idziemy w [25:40] dół dusza jednostkowa interpretuje się że zaczęło się to raczej od Sokratesa takie pojęcie duszy jak w dzisiejszym świecie w [25:49] świecie chrześcijańskim ogólnie się przyjmuje dusza jednostkowa to w mojej [25:54] interpretacji będzie taki właśnie stan tej wszech duszy można pomyśleć wszech dusze jako takie wahadło które oscyluje i w danym położeniu W tym na przykład [26:03] konkretnym położeniu jest to ta dusza tutaj inna tu inna tu inna One wszystkie [26:08] składają się na pewnego rodzaju takie drgnięcie którym są rozwiązanie tych [26:13] wszystkich możliwych położeń tym rozwiązaniem ty tym wzorem tą formułą będzie właśnie ta wszech dusza składająca się z ciągłego Spektrum duszy [26:22] jednostkowych No i dusza jednostkowa również kontempluje również ma na celu jakby zwrócenie się ku górze natomiast również ma charakter porządkujący bo tak [26:33] jak jednia emanuje tworząc umysł który porządkuje właśnie swoje wątki myślowe [26:39] czyli te idee żeby myślały te jedną rzecz tak dusza jednostkowa porządkuje [26:45] materię nazywamy rzeczy klasyfikujemy to już nie są drzewa 1 D TR drzewo drzewo [26:50] tylko to jest las albo to są drzewa stworzymy zbiory taką trochę słabszą [26:56] wersję właśnie tego czym jest idea Próbujemy coś uogólnić próbujemy abstrahować Próbujemy coś zamknąć w pojęciach No i na samym dole ostatnia [27:06] emanacja to jest materia to jest najsłabiej istniejący byt w mojej interpretacji bo nie mogę odmówić materii istnienia ponieważ nawet jeżeli [27:14] cokolwiek kreda przy tablicy leży Ja zdaję sobie sprawę że ona może leżeć na [27:21] nieskończoną nieskończoną liczbę sposobów możliwych rozwiązań tego jak [27:28] jest nieskończoność z tej nieskończoności jest w stanie zrealizować tylko jedno więc praktycznie nie istnieje ale jednak istnieje i w [27:35] mojej interpretacji to jednak będzie najsłabszy naj powiedzmy gorszy byt ale [27:41] materia niech będzie że istnieje to będzie potrzebne zresztą zaraz dla [27:46] fizyki cały sens tego systemu emanacji jest nastawianiu się rzeczy która jest [27:52] niżej w tym systemie ku wyższej w ten sposób tak powiedzmy realizuje wle [27:57] istnienie czyli umysł istnieje właściwie istnieje w sposób odpowiedni tylko wtedy kiedy kieruje się ku tej Jedni czyli kiedy porządkuje się dla tej Jedni idee [28:10] są Właściwie gdy kierują się ku myśleniu umysłu Jedni czyli istnieją kiedy realizują ten zwrot ku wyższej emanacji czyli jakby potwierdzają istnienie [28:20] wyższej emanacji poprzez swoją kontemplację tej wyższej emanacji i tak samo dusza jednostkowa jest właściwie kiedy kieruje się abstrakcji nazywaniu [28:28] porządkowaniu oglądaniu czyli teoria słowo oglądanie pochodzi z greckiego [28:34] słowa właśnie teoria i oznacza No obserwowanie oglądanie ale w [28:40] taki sposób troszkę bardziej metafizyczny czyli oglądanie jako [28:45] właśnie porządkowanie o tym zaraz też będzie więc materia z kolei sama w sobie [28:51] nie ma tej zdolności kierowania się potrzebuje bycia kierowany na przykład przez mistyka ale jest też kierowana na przykład przez prawa [29:01] przyrody sama w sobie miałaby być można tak interpretować plotyna że jest w bez [29:07] Ładzie jest to chaos który wymaga porządkowania no i taki na przykład mistyk może zacząć porządkować kierować nazywać [29:16] oglądać to będzie porównane do krajobrazu jest tutaj też kwestia pojęć [29:21] emanacjonizm i panteizmu czy to jest emanacjonizm i panteizm czy też nie więc [29:26] czy to jest panteizm jeżeli jeżeli dana rzecz na przykład materia nie jest ideą [29:32] jeżeli by całą materię zgromadzić próbować stworzyć z niej ideę albo te wszystkie idee zebrać I stworzyć z nich ten umysł to dalej to nie będzie ta [29:42] jedna rzecz ta jednia więc tak naprawdę no nie będzie to panteizm ponieważ świat na przykład taki [29:51] materialny będzie efektem istnienia tej biedni ale ten świat materialny nie będzie mógł wyczerpać tej jednej rzeczy więc nie będzie to panteizm raczej [30:00] właśnie panenteizm natomiast Czy są to emanacje czy nie różne jest do tego podejście spotkałem się z [30:08] interpretacją polegającą na tym że emanacjonizm to jest taka dość prosta [30:14] próba wyjścia z politeizmu lub jakoś tam usankcjonowanie politeizmu czy też usankcjonowanie istnienia na przykład chórów w niebie Więc to nie jest taki [30:25] emanacjonizm wi jak będę mówił emanacjonizm emanacje to mam na myśli taki raczej nie wiem czy dobre to będzie [30:34] słowo nie teurg czny nie tak mistyczny Jak się to dzisiaj rozumie charakter [30:41] emanacji tutaj warto przytoczyć model który podał plotyn Zresztą [30:46] współśrodkowych okręgów oczywiście podaje wiele wiele modeli na przykład wypływanie ze źródła i inne piękne modele natomiast ten jest bardzo ciekawy [30:54] jeżeli w samym środku mamy t jedną rzecz z niej emanuje Jako okrąg wokół niej [31:01] umysł wokół niej wokół tego umysłu emanuje właśnie te idee potem jest [31:07] materia już na granicy z ciemnością ta jednia promieniuje światłem ale tego [31:12] światła nie wytraca Tam na brzegach już jest ciemność tam jest właśnie materia na tej granicy z niebytem to jest świetna świetny model [31:22] ponieważ on zawiera w sobie jeszcze jedną ciekawostkę mianowicie Jeżeli to są okręgi to znaczy że będąc w dowolnym [31:30] miejscu na tym okręgu możemy zidentyfikować Gdzie jest środek Wokół [31:36] którego są rozpostarte te okręgi czyli nawet materia będąc tym [31:42] najbli wskazuje kierunek środka w tym środku jest ta jedna rzecz czyli ten [31:48] model współśrodkowych okręgów pokazuje Nie tylko wyłanianie się kolejnych emanacji ale również daje nam szansę na powrót z tej materii z powrotem do do [31:59] tej Jedni czyli właśnie tego nakierowanie się na te jednia jedną rzecz na to hen procesie tak zwanej właśnie heno no i tutaj się pojawia [32:08] model egzystencjalny tutaj postanowiłem właśnie zestawić model ontologiczny z modelem [32:14] egzystencjalnym że ukazać taką pełnię tego o co mogło chodzić być może [32:21] platynowi więc pierwsze takie sformułowanie nie jesteśmy tylko tym co myśli w nas Tutaj troszkę psychologii się pojawia bo [32:30] argumentował swojej pracy że jeżeli naprawdę jestem sobą i mówi się Moja [32:35] psychika jeżeli Moja psychika jest moja i naprawdę należy do mnie to i moje wszystkie na przykład co do herbaty czy pokarmu preferencje będą moje czyli [32:46] zależne ode mnie są nie są tym co ja ja podejmuję decyzj Dlaczego nie jestem w [32:52] stanie wybrać że na przykład dzisiaj lubię brokuły a jutro na przykład nie jeżeli naprawdę psychika tego typu preferencje byłyby moje no to no to w [33:01] takim razie powinien móc je zmieniać to może sprawa jest bardziej złożona może [33:06] nie jesteśmy tylko tym co myśli w nas i może powinniśmy dążyć do takiego momentu [33:13] w tej zastanowieniu się nad tym wszystkim żeby uchwycić to co jest w stanie myśleć o myśleniu mamy taką niebywałą zdolność do tego żeby myśleć o [33:23] samym akcie myślenia gdzie no jest to w pewien sposób ciekawe możemy [33:29] myśleć o różnych rzeczach można sobie wyobrażać różne rzeczy są pewne ograniczenia naszego umysłu możemy sobie wyobrazić czerwony kwadrat albo kwadrat [33:38] ale już jaki ten kwadrat dobra czerwień okej wyobra sobie kolor jako taki albo [33:44] wyobrazić sobie wyobrażanie sobie czasami trochę szwankuje to myślenie No [33:51] dalej nie zbija to argumentu że jesteśmy w stanie myśleć o samym procesie myślenia i tu być może zasadza się ten rdzeń który pozwala nam według plotyna [34:03] wrócić do tej Jedni właśnie być pociągnięty już w pewnym etapie tego Mistycznego uniesienia czyli uogólnianie ponownie i właśnie [34:13] oglądanie zamiast doceniać piękno krajobrazu możemy docenić piękno wszystkich krajobrazów albo bezpośrednio akurat z enat albo nawet docenić piękno [34:24] jako takie samo w sobie to tam oczywiście później będzie skrytykowane po części przez niektórych następców plotyna ale tutaj pojawia się taka myśl [34:33] żebyśmy szukali za tym co jest piękne samego piękna czyli próbowali wrócić tak [34:40] samo uprawiać myślenie o samym myśleni czyli pojawia się różnica między [34:45] oglądaniem i tworzeniem możemy oglądać rzeczy czyli właśnie dostrzec krajobraz i raczej zastanowić się nad wszystkimi możliwymi krajobrazami albo możemy [34:54] tworzyć i teraz tworzenie dla jest czym gorszym tylko że ponownie tworzenie nie oznacza tego że my tworzymy krajobraz tworzenie polega na tym że ja bym na [35:02] przykład ten krajobraz sfotografował ale to jest Nie dość że to cały czas był krajobraz który trwał w czasie teraz jest to jeszcze krajobraz który nie trwa [35:11] w czasie to nie idzie w górę to idzie w dół węc dla plotyna pojawia się ta ścieżka do góry jako zachwyt nad tak naprawdę już być może pod sam koniec [35:21] Może nie zachwyt nad samą możliwością dokonania zachwytu no które my jesteśmy [35:28] materia do idei to o czym właśnie teraz mówiłem jest to pewnego rodzaju słabsza [35:33] wersja tak jakby relacji ideę umysł jeżeli my byśmy się nauczyli doskonale [35:41] pojęli to oglądanie te teorie uprawianie tej teorii czyli to klasyfikowanie [35:47] oglądanie nazywanie uogólnianie ujednolicanie to studiowanie idei to to [35:53] tworzenie praw to tworzenie właśnie formuł na [35:59] rzeczy to by może to jest tak jak miałyby się właśnie ideę które jednoczą [36:06] się z wielu w jedno żeby umysł tworząc Tak naprawdę po części [36:13] umysł żeby ten umysł mógł wracać Czyli właśnie myśleć tę jedną rzecz w tym [36:19] wszystkim chodzi o ten mistyczny powrót czyli o to żeby uwięzieni ta Soma Sema [36:25] żeby za pomocą tego sem być może tego znaczenia znaków żebyśmy potrafili [36:31] wrócić czyli oglądać dalej i więcej właśnie rolą mistyka jest tak naprawdę [36:36] tego racjonalnego mistyka jest skupianie się na tym żeby podążać tą drogą do góry i w dół załapać się jakby na te właśnie wszech [36:46] dusz która potrafi jeździć góra dół szarpnąć człowieka kuze No i to jest [36:53] właśnie powrót poza czasem przestrzenią nie chodzi o to że dokonali czegoś na przykład umarli żeby wtedy zaczęło się jakiś akt zbawienia [37:04] chodzi o to że przecież ta jednia ten umysł te idee są wieczne to jeżeli my [37:09] Dążymy do zwrócenia się ku tym ideom to nie ma już coś tak czas i przestrzeń są [37:15] takie produkty które pozwalają nam poznawać obserwować zmiany dokładnie tak [37:21] jak na przykład pochodne w matematyce które opisują po prostu zmienność czegoś więc przestańmy patrzeć ogarnijmy umysłem wszystkie możliwe [37:30] stany w k coś się znajduje w ten sposób tworząc tak jakby tworząc te oglądając [37:35] te idee w ten powrót do tej jednej rzeczy jest w każdej chwili możliwy poza czasem i przestrzenią bo [37:43] wykraczesz więc powrót jest możliwy zawsze i wszędzie i to jest ta henza henosis Więc poza tym jest to z konieczności [37:53] pojawia się motyw że to wszystko i tak zostanie zwi co potem będzie również interpretowane w chrześcijaństwie i pójdzie właśnie [38:03] pojawi się ta koncepcja zbawienia powszechnego to nieuniknione jest zwinięcie tej całej rzeczywistości tej Jedni No tylko w [38:12] jakim kiedy ona się z skoro nie ma czasu dla Jedni dla umysłu dla idei To kiedy ona się zwija ona jest właśnie zawsze zwinięta i zawsze rozwinięta No tylko my [38:22] tak prymitywnie patrzymy że widzimy że materia istnieje w czas A tak naprawdę [38:27] to to wszystko jest w stanie zwinięcia i rozwinięcia zarazem i naszym sensem jest [38:35] ten powrót aż wyjdziemy na tyle daleko gdzie już wszystko zawodzi nie ma już intelektu nie ma spekulacji i wtedy będzie pochwycenie przez te jednie i [38:55] rozpłynięty Inter acji chciałem pokazać taki wytrych że może zachowanie [39:02] tożsamości nie będzie sprzeczne z całym systemem plotyna ponieważ ta tożsamość [39:07] może być interpretowana nie jako to co my teraz rozumiemy jako to co myśli w nas nie ta tożsamość jak my ją teraz rozumiemy ale nasza indywidualna droga [39:17] nasz sposób powrotu do tej jednej rzeczy do Jedni nasz sposób powrotu do Jedni to [39:23] jest właśnie nasza tożsamość nasza wyjątkowa droga co ponownie jest to próba właśnie takiego [39:32] spekulatywne bardziej przez formułę ujęcia tożsamości nie jako ja teraz bo przecież ja teraz jestem inny niż będę za godzinę I byłem inny 5 lat temu kiedy [39:43] ja jestem ja więc ja to ja przyjmuję że ja to jest moja droga do bycia mną takie [39:50] jakby uzupełnianie siebie w siebie to się również pojawi chrze chrześcijańskich myślicieli jak jako takie zdąż do Boga poprzez Taką [40:00] asymptotyczne zbliżanie się to też się będzie pojawiało No i trzeci filar to jest ta fizyka i Transcendencja mianowicie [40:09] platonizm fizyki Czy fizyka jest tak naprawdę platońska powoływał się również [40:14] na mistrzowski wykład Krzysztofa majera więc w fizyce nie chodzi [40:21] o drogę z Wrocławia do Gdyni nie chodzi to nie jest droga droga to jest równanie [40:27] czy wszystkie możliwe drogi w każdej chwili zawsze jest to ujęcie wszystkich [40:33] dróg nie z Wrocławia do Gdyni nie z Gdyni do Warszawy bo Choćbym nie wiem co zrobił zawsze to nie będzie każda droga jakbym zrzucał jabłko [40:44] nieskończoną ilość razy z nieskończonej może nieskończonego [40:50] Spektrum wysokości na nieskończonej ilości Planet w nieskończonym czasie robił to ciągle wszystko nie jabłka też papierówki też w ogóle wyróżnił kamienie [40:59] wszystko bym zrzucał przecież nie stworzę na tej podstawie grawitacji teorii grawitacji to wymaga czegoś większego uchwycenia właśnie tej idei [41:08] tego wglądu więc u Platona też pojawia się coś na kształt tej wszech duszy [41:15] czyli coś co jest pomiędzy właśnie liczby są takie pomiędzy Platona ponieważ jest ich wiele ale obrazują jedną ideę wię chodzi o to że ja biorę [41:25] wszy Rozważam drogi jako takie a nie każdą drogę rozważenie jednej drogi będzie właśnie stworzeniem tej drogi natomiast [41:34] oglądaniem będzie Formuła na wszystkie możliwe drogi i teraz tak w sumie cała [41:41] fizyka na tym się opiera fizyka jest zbudowana w oparciu o w dużej mierze [41:48] przynajmniej model platoński nie ma szuka się formuł szuka [41:54] się praw I tu pojawia się bardzo ciekawe zagadnienie o którym mówił też właśnie majsner że można rozważać przecież początek świata nie jako początek [42:03] materii jako wielki wybuch tylko jako początek praw i ten świat który powstaje [42:09] to jest jedno z rozwiązań równania jak formuły na cały [42:15] świat możliwy na wszystkie możliwe do powstania świata jak się pojawiają te [42:20] prawa to realizuje się jakiś jakiś sposób istnienia tego świata więc gdyby [42:26] istniała taka formuła na powstanie świata to byłyby to w tej formule jakby [42:31] zaklęte wszystkie możliwe światy więc pytanie czy poszukiwanie tego gut [42:39] Czyli jako czy jest to współczesne Arche teoria wielkiej unifikacji polega [42:45] na tym żeby jednym ładnym estetycznym będzie zaraz ważne wzorem opisać [42:51] wszystkie oddziaływania czy tylko oddziaływania czy coś więcej to jest trudna kwestia i bardzo grząski [42:59] grunt natomiast chodzi o to żeby opisać wszystko i wraz z penosem majner pracuje nad taką koncepcją cyklicznego świata [43:10] właśnie realizującego może w nieskończoność wszystkie możliwe rozwiązania na świat właśnie z tej formuły z tego [43:18] prawdziwego początku świata czyli z początku jako praw które zostały nadane [43:24] i teraz Nasz świat jest jednym z rozwiązań zupełnie tak samo jak dusza jednostkowa jest jednym z rozwiązań całego tego [43:32] Spektrum tak samo jednym rozwiązaniem jest droga z Wrocławia do Gdyni a nie [43:37] jest to droga jako taka więc fizyka jest platońska i korzysta z tego [43:45] systemu co też można znaleźć bardzo ładnie wyjaśnione to jest u Hellera nowa [43:51] fizyka nowa teologia No i wspomniałem tej estetyce czy estetyka może być aż [43:57] tak ważna No zauważono że dwa dźwięki dla wszystkich te same dwa dźwięki dla wszystkich brzmią ładnie a dwa inne [44:05] dźwięki dla wszystkich źle dysonanse konsonanse może w tym coś jest za czasów [44:12] starożytnych tutaj wielkie dokonania pitagorejczyków okazało się że harmonia [44:18] sztuka zapisu muzyki może być w jaki sposób sformalizowana dało to początek [44:24] tak naprawdę matematyce takiej spekulatywne matematyce nie liczeniu po [44:29] prostu owiec w stadzie i odkładania kamyków żeby się zawsze zgadzała ilość owiec tylko podejścia do matematyki jako bytu [44:38] samego w sobie i do liczb jako Bytów samych w sobie Więc jak [44:46] najbardziej takim Impulsem do tego żeby rozważyć spekulatywny matematyczny sens [44:54] świata była estetyka czy estetyka może być końcem czyli czy może być powiedzmy [44:59] celem tak powiedziałem przecież chodzi o jedno równanie Ja wiem że to jest taka przenośnia ale chodzi o to żeby ono było ładne Co to znaczy ładne żeby to nie [45:09] było 50 teorii każda z inną się w jakiś sposób gryzie a czasami dopełnia chodzi [45:17] o jedną Dlaczego ma być jedna Dlaczego ma być Właściwie jedna teoria na cały [45:23] świat to jest ta wartość estetyki bo Przecież jak ja mówię drzewa jak ja [45:29] widzę różnych ludzi na ulicy to przecież każdy z nich ja nazwę [45:35] każdego człowiekiem na jakiej podstawie skoro każdy jest różny przecież są zbudowani dokładnie z tego co kamień to są dalej protony elektrony neutrony [45:43] trochę inna konfiguracja jak najbardziej ale czemu Wiem że to jest człowiek ja [45:50] uogólnić czyli właśnie Realizuj ten sens istnienia tego powrotu przez emanacje z [45:56] powrotem tej jed więc to pokazuje te nadrzędność spekulacji która pojawiała [46:02] się jako praktycznie powiedzmy dogmat w filozofii starożytnej i to oczywiście [46:09] pojawia się u Arystotelesa pojawia się to też wielokrotnie wcześniej natomiast zostało tak mocno zdefiniowane u Arystotelesa że uprawiamy teologię [46:20] metafizykę to przyglądanie się tej jednej rzeczy dobru u Platona [46:26] Jedni plotyna bo to jest jedna rzecz Właśnie chodzi o to żeby wszystko [46:31] zamknąć w jednym i tak samo fizyka chce jednego pięknego wzoru on nie będzie [46:37] piękny w taki sposób jak piękny jest krajobraz on będzie Ma być piękny w taki sposób jak Piękno jest piękne i to jest bardzo ciekawe że można tak po tym [46:46] wyjaśnieniu a tak naprawdę Wymaga to dużo większego wyjaśnienia powiedzieć że estetyka jest jakby końcem matematyki i fizyki czyli ta estetyka odgrywa [46:56] znów to oglądanie wus stworzenie No i na sam koniec rozważył parę praktycznych [47:03] zastosowań tej filozofii bo to nie jest tak że teoria jest niepraktyczna teoria [47:09] jest praktyczna bo praktyka pojawia się z automatu sama plotyn ostatnie swoje przemyślenia to były przemyślenia na [47:18] łożu śmierci i wtedy właśnie myślał o szczęściu z Filozofii plotyna która w [47:24] pewien sposób korzysta zady takie Medi platońskiej ze stoicyzmu stoicy powiedzmy to będzie duże uogólnienie i uproszczenie i to [47:33] będzie generalizacja ale powiedzmy że stoicy mówią jest jak jest i koniec po [47:39] co mam tak naprawdę wpływać jakoś na rzeczywistość Plot mówi jest jak jest a przy tym pozostaje niezwykle życzliwy współczujący pojawia się taki ten nurt [47:48] compassion pojawia się u niego docenienie egzystencji nawet w tym [47:53] takim słabym wymiarze istni cli u plotyna pojawia się ta życzliwość [48:00] współczucie sympatia empatia się też przejawia w tym jak zwraca się na przykład do swojego ucznia którego przezywa żartobliwie ameri usz [48:09] więc co też ma Oczywiście podstawy znaczeniu słów w języku greckim [48:15] więc jest to człowiek którego nie kojarzyli byśmy z takim chłodnym i [48:21] zimnym systemem jest jak jest tylko to jest Jest jak jest Ja już dowiedziałem się może wszystkiego ale wszystkiego o jedzeniu i nie zamykam się z tym i nie [48:31] jestem obojętny tylko idę w życzliwość i współczucie on uzyskuje szczęście na tym [48:36] łożu śmierci pomimo tego że jego choroba brzydko wyglądała na pewno niewiele osób [48:42] chciało się nim opiekować on szedł w tym kierunku z tego co wiemy lub z tego jak [48:47] się to interpretuje więc pojawia się taki możliwość wplecenia tej filozofii plotyna w ogólny taki ten nurt [48:56] w którym jak najbardziej compassion ale też inne cechy pojawiają się więc ta [49:02] życzliwość współczucie syn i empatia wpleciona w ten mindfulness jak [49:08] najbardziej to dobrze działa Filozofia plotyna która stara się pokazać super skrócie i to będzie bardzo bardzo niedoprecyzowane ale stara się [49:20] pokazać wszystko pytanie czy w całości C [49:26] i czy próbujemy objąć całość czy coś w całości to jest jeszcze inna kwestia ale [49:33] stara się pokazać w sumie wszystko stworzyć metafizykę system na wszystko Jeżeli plotyn doszedłby do wniosku że już wie [49:43] wszystko o wiedzeni powiedzmy nie do końca wie co jego sąsiad jadł na kolację [49:48] ale wie już wszystko o wiedzeni to zostaje już tylko codzienność i ona nie jest zła i takim wnioskiem yy jest ta stała [49:58] uważność która też pojawia się w tym nurcie mindfulness zarazem daje nam [50:03] narzędzia do bycia w każdej chwili sobą nie podleganiu emocjom y tylko patrzeniu z góry że ja patrzę na to co myśli sobie we mnie te emocje ja wybieram jak ja się [50:14] zachowam Więc jak najbardziej ma to duży tutaj może mieć można ładnie wpleść w [50:21] psychologię i ten nurt mindfulness y No i tak w sumie na sam koniec to [50:27] wpływ tego neoplatonizmu on był bardzo duży ten wpływ oczywiście jest na wczesne chrześcijaństwo orygenes pudiz areopagita oczywiście doszło do [50:36] zamknięcia Akademii platońskiej została utworzona tam po jakimś czasie ci [50:48] neoplatonikow poczęli na wschód Gdzie mieli olbrzymi wpływ na mistyk intelektualną islamu chociażby i ariego jak się czyta księgę właśnie o podróży [50:57] nocnej najbardziej szlachetnego miejsca to widać ten wpływ neoplatonizmu bardzo jest duży ten wpływ jest też na na maan zwanego też mawl aną sama myśl została [51:08] zachowana nie była bardzo istotna chociażby u nys sańczyk Jana [51:14] Szkota ten wpływ był olbrzymi oczywiście zmieniał się ten obraz tego systemu u [51:20] jicha proklos troszeczkę inaczej to wygląda myśliciele starali się użyć tego neoplatonizmu również poprzez mnożenie że tak powiem Bytów tych emanacji żeby [51:30] tam upchnąć pewnego rodzaju założenia doktryn różnych religii natomiast taki [51:36] ogólny szkic albo może nie ogólny może taki najbardziej oryginalny zapis No to jest właśnie ten zapis [51:45] ploty D na same podsumowanie warto powiedzieć że zdecydowanie plotyn się [51:51] czyta tee C się również opracowania to jest naprawdę spekulatywne takiej mistyki swojej neoplatońska [52:01] [Muzyka] niego nie ma jakby rytuałów dla niego [52:07] nie ma modlitw U niego jest to czysto racjonalna mistyka czyli spotkanie z bogiem tylko i wyłącznie poprzez zdolności spekulatywne i [52:16] intelektualne sama filozofia u niego również nie przestaje być filozofią [52:21] Czyli on nie dąży do wiedzy o wszystkim tylko dąży do zanurzenia się w tej wiedzy dla niej samej czyli właśnie takie umiłowanie [52:32] mądrości jak ktoś coś miłuje to czy to znaczy że to ma Jeżeli potrzebuje No to [52:37] jak może potrzebować jeżeli ma to może nie miał może właśnie tak tradycyjnie [52:42] był filozofem a nie na przykład sofisto uprawia takie piękno dla piękna [52:49] a efektem tego jest praktyka która przyjdzie sama na sam koniec tego całego wywodu plotyn i jak się wejdzie w tę podróż intelektualną i t przygodę z [53:01] systemem neoplatońska to warto jest po prostu sobie uważnie i dokładnie nalać herbaty i to będzie [53:11] myślę doskonałe podsumowanie tego że po tej całej przygodzie warto jednak wrócić do tu i teraz bo tu i teraz jest zawsze dobre i bezpieczne bo to co jest jest [53:21] dobre i już na absolutny sam koniec taka moja definicja tej Jedni nazwałem ją [53:27] ontologiczną omegą zaczerpnąłem To po części też z rachunku prawdopodobieństwa ponieważ ontologiczna No bo chodzi o byt natomiast Omega czyli zbiór wszystkich [53:36] możliwych zdarzeń elementarnych tym właśnie jest ta ta jednia co do polecania literatury na sam koniec oczywiście nady plotyna trochę dłuższe z [53:44] opracowań to jest pojawia się uego bardzo sympatyczne krótkie opracowanie hota Plot albo prosta spojrzenia demska siury publikacja oada [53:55] kotyna króciutka bardzo fajna oczywiście bardzo polecam też artykuł mojego [54:01] promotora tutaj pojawia się wyraźnie znaczony ten koncept Beyond Time and Space No i na sam koniec oczywiście troszkę tej fizyki połączonej z systemem [54:12] platońskim może plotyn skim czyli fizyka i Transcendencja jak najbardziej polecam wykład Krzysztofa Meissnera wykład na YouTubie No i to wszystko tak naprawdę [54:21] jeżeli chodzi o prezentację Przyszło mi coś takiego do głowy bo rozmawiamy cały czas znaczy poruszamy się mimo wszystko gdzieś w tym obrębie [54:32] szkoły teologicznej tak No a jak sam wiesz I jak pewnie zetknął się [54:39] wielokrotnie z takimi twierdzeniami że teologia de [54:44] facto nauką jako taką nie jest w ogóle istnienie studiów teologicznych czy [54:52] istnienie takich kierunków uczelniach różnych we współczesnym świecie szczególnie nie jest już żaden sposób [55:03] uzasadnione Tak słucham wcześniej przeglądałam właśnie [55:09] ten to omówienie teraz słuchałam i tak się zastanawiam [55:15] że ty w swojej pracy jesteś bardzo interdyscyplinarny natomiast cały czas [55:22] jednak pozostajesz WJ tym obrębie teologiczny on oczywiście zazębia się z [55:29] filozofią i z psychologią i z innymi elementami natomiast nie [55:35] wychodzisz z niego de facto to jest praca teologiczna powied mi jak ty masz [55:41] stosunek właśnie do takiego gdzie ty byś usowa [55:46] teologi ja teologię też w pracy rozumiałem właśnie taki sposób najbardziej szeroki jest to nauka podstaw Bogu więc jest to nauka [55:58] która zaczy nauka właśnie czy nauką może być coś co ogląda wszystkie [56:03] nauki teologia i filozofia właściwie metafizyka stosując jeszcze starsze [56:10] słowo po prostu używając słowa teologia No domyślnie ma zajmować się [56:16] tak naprawdę wszystkim bo rzeczami najważniejszymi najlepszymi czy tam [56:21] najmocniej istniejącymi więc teologia jest zaliczana do to są humanistyczne nauki natomiast jest [56:32] bardzo szeroka Myślę że trudno uprawiać teologię No nie umiejąc interpretować [56:38] tekstu nie znając wielu metod interpretacyjnych ale też nie będąc świadomym że istnieje bardzo wiele interpretacji oraz wiele innych tekstów [56:46] oraz wiele przekładów tekstu oraz tego jak to wpływało na kulturę oraz jak to kształtowało kulturę jak to tworzyło własny dyskurs A na ile obecny dyskurs [56:54] to wpływał na ile na przykład filozofia grecka była jako czysto taka spekulatywna na ile była trybami później na przykład właśnie Filozofii [57:03] Chrześcijańskiej powiedzmy wś teologii chrześcijańskiej Więc poza tym jest to zakorzenione głęboko w człowieku żeby poszukiwać No właśnie nazywać rzeczy i [57:12] żeby poszukiwać jakichś idei więc idei w tym w tym sensie właśnie platońskim więc [57:20] jeżeli realizujemy poszukiwanie idei nawet w naukach szczegółowych Szukając [57:25] wzoru na drogę a nie przejeżdżając wszystkie możliwe drogi no to zakorzenione w człowieku jest to żeby właśnie no oglądać czyli poszukiwać [57:36] ogólnego obrazu wszystkich rzeczy i teologia jest bardzo No tak naprawdę jest bardzo interdyscyplinarna i pomaga zobaczyć w [57:47] sposób taki humanistyczny świetnie się ją uzupełnia właśnie takie intuicje No [57:52] wiadomo że w teologii nie będę posługiwał się rachunki całkowy ale intuicja wywiedziona z niego jest ciekawa bo chociażby intuicja [58:01] dotycząca tego że matematyka rachunek Row całkowy opiera się na interpretacji zmienności i ta zmienność jest istotna pochodna równa zer to brak zmienności i [58:12] to jest kryterium bardzo często rozstrzygające w fizyce więc ta powiedziałbym że teologia w sposób niezwykle ciekawy realizuje te właśnie [58:23] zakorzeniony która zapoczątkowuje poszukiwanie jednej rzeczy czyli tego właśnie nazwiemy Bogiem Czy absolutem to [58:32] też takie późniejsze sformułowanie czy nazwiemy to h c czy dobro to to jest to [58:41] myślę taka interdyscyplinarność ona była cechą ludzi nauki ogólnie przez wieki tak na dobrą sprawę powi tak [58:55] że ścisły podział na różnego rodzaju dziedziny [59:00] nauki coraz węższe te dziedziny to są w gruncie rzeczy nawet nie ostatnie [59:06] stulecia ale ostatnie dekady wręcz No i on jest oczywiście zrozumiały w świetle [59:16] ilości wiedzy czy specjalizacji które wymagają poświęcenia [59:22] ogromnego czasu żeby dany zakres natomiast budzi się w nas już w tej chwili Coraz częściej to widać [59:35] również w tekstach kultury a nawet w popkulturze o czym za chwilę budzi się w [59:40] nas tęsknota za takimi uczonymi którzy są właśnie [59:46] interdyscyplinarnym ja tak sobie myślę że z jednej strony jest to trudne w przypadku właśnie tak [59:55] niektórych dziedzin wiedzy których [1:00:00] rzeczywiście Wąska specjalizacja jest jedynym sposobem na odniesienie sukcesu [1:00:07] czy na rozwój dlatego że badane są rzeczy no powiedzmy coraz [1:00:14] bardziej właśnie takie wąskie wyspecjalizowane i tak dalej natomiast z drugiej strony ten styk Nauk humanistycznych Społecznych [1:00:23] ale też przyrodniczych nauk ścisłych on w dalszym ciągu jest [1:00:28] niesamowicie dla ludzi pociągający i tak zastanawiam się [1:00:36] czy jak ty sobie wyobrażasz przyszłość czy to będzie [1:00:41] szło jednak w kierunku tej specjalizacji z odrzuceniem Tej interdyscyplinarności [1:00:47] do której potros troszeczkę teraz wracamy ale właśnie No dzieje się tak jak się dzieje Czy obie te drogi będą w jakiś sposób realizowane znaczy na pewno [1:00:59] mogę przestrzelić ale jakbym musiał powiedzieć natomiast Istnieje duża szansa że przestrzel i że bardzo trudno jest wnioskować o przyszłości bardzo [1:01:09] wielu w ogóle takich sławnych prawdziwych wielkich fizyków się bardzo na cę na mówieniu że fizyka będzie zaraz skończona No albo na mówieniu nie ić na [1:01:19] fizykę fizyka jest już zamknięta i potem ktoś tworzy mechanikę kwantową więc [1:01:25] bardzo nie wiem jak powiedzieć ale gdybym musiał to myślę że z racji tego [1:01:30] że wiele ważnych postaci zaczyna interesować się podejściem między [1:01:35] obszarowym interdyscyplinarnym to jest na to szansa No chociażby te właśnie postulaty u Hellera które się pojawiają podejście majera zainteresowanie ważnych [1:01:46] postaci w naukach szczegółowych ścisłych technicznych poezją czy filozofią [1:01:51] Platona jak właśnie u oppenheimera to jest teraz modne to to było I to się [1:01:58] zawsze przewijał rozmowy filozoficzne Borna i to to się pojawiało [1:02:05] Ci wielcy fizycy wielcy znani laureaci wielkich nagród też na przykład właśnie [1:02:12] her czy nobliści oni podążali taką dziedziną pod taką [1:02:19] ścieżką No tak Niech będzie umiłowania mądrości takiej właśnie pojętej [1:02:25] metafizyki filozofii ta teologia odgrywa również olbrzymią rolę w tym dyskursie [1:02:33] więc możliwe że kwestia psychologii bardzo dobrej analizy tych postaci [1:02:40] byłaby potrzebna ale to może dużo dawać mam wrażenie taki ogólny ogląd taka [1:02:47] świadomość humanistyczna Myślę że tym osobom dużo dała Nie bez powodu się tym interesow zzy nie mówię że interesowali się tym po [1:02:56] to żeby osiągnąć sukces ale myślę że przez to że się tym interesowali byli takimi osobami które mogły swoje cele które sobie wyznaczyli osiągnąć więc [1:03:05] myślę że to taka motywacyjna sprawa a propos takiej psychologii motywacyjnej [1:03:11] Myślę że warto być zainteresowanym tym i myślę że jakbym miał strzelać to bym [1:03:17] powiedział że to pójdzie w kierunku interdyscyplinarny Tym bardziej że jak formułowane są studia można łączyć zachodzie się to pojawia jest pewnego [1:03:27] czasu studiowanie bardzo bardzo interdyscyplinarne jest jak najbardziej możliwe Więc mam nadzieję że to pójdzie w tym [1:03:37] kierunku Mam nadzieję że zrealizują się te postulaty które stawiają uczeni tej klasy właśnie międzynarodowej i że rzeczywiście wróci [1:03:47] do Łask takie bardzo szerokie interdyscyplinarne podejście żeby student kierunku rozumiał na przykład taką ideę stojącą też za tym [1:03:58] a nie tylko był doskonałym absolwentem danej dziedziny [1:04:04] tylko tej filozofii gdyby się pojawiało więcej takiego ogólnego oglądu to myślę że że nie wiem może by to było dobrze takie no to dowód anegdotyczny no [1:04:15] ale rzeczywiście wielkie postaci które swoje cele osiągnęły interesowały się takimi rzeczami więc może to jest dobra ścieżka i może to pójdzie w tym kierunku [1:04:23] Myślę że miał strzelać raczej tak niż Nie ja [1:04:28] tylko taką krótką właśnie uwagę w zasadzie przytoczę taką parafrazę zdania które kiedyś Słyszałam że tak [1:04:38] naprawdę właśnie w przypadku firm które tworzą produkują [1:04:45] kreują pewne rzeczy brakuje nam nie Inżynierów tylko tych ludzi którzy [1:04:51] powiedzą inżynierom do czego to ma służyć jak ma być używane i po co to robią bo [1:04:59] skonstruowanie jakiejś rzeczy to nie jest problem problemem jest to żeby to potem dało się [1:05:07] wykorzystać być może dlatego w tej chwili taki Trend jest przynajmniej w [1:05:13] niektórych państwach zachodnich że szuka się ludzi z dwoma fakultet Tami [1:05:18] technicznymi humanistycznym czy społecznym równocześnie gdzie wtedy [1:05:24] mamy dwa w jednym Agnieszka Chciałaś coś skomentować zapytać [1:05:32] zapraszam tak ja miałam inne pytanie mianowicie dotyczące takiej analizy historycznej dlatego że dzisiaj ogólnie w filozofii wielu historyków [1:05:42] filozofii robi takie bardzo wnikliwe badania historyczne dotyczące tego kiedy Dani filozofowie żyli Kto był ich uczniami i tak dalej o tych wszystkich [1:05:51] wzajemnych wpływach Jakie one były pytanie takie czy ty uważasz że to jest [1:05:57] coś co rzeczywiście jest potrzebne jeżeli chodzi o takie tworzenie [1:06:02] analizowanie tej metafizyki czy raczej powinniśmy bardziej skoncentrować się na samych ideach bez konieczności tego [1:06:10] analizowania dociekania do tego kto kiedy w jakim piśmie w jaki sposób to [1:06:15] powiedział to jest genialne pytanie nie mogę odpowiedzieć tak lub [1:06:21] nie na pewno miałbym sie za zł odpowiedział tak lub nie To jest dobre czy złe [1:06:28] ale myślę że Różni ludzie mają talent do różnych rzeczy Natomiast rzeczywiście [1:06:34] nie ulega wątpliwości że pier jedną ze swoich książek Czym jest filozofia starożytna Nie jestem pewien ale w jednej z książek książka rozpoczyna się [1:06:44] sformułowaniem Czemu kształcimy historyków filozofię a nie filozofi pytanie jednak brzmi jak kształcić filozofów Natomiast ta analiza [1:06:52] historyczna jest niesamowita z jednej strony Ponieważ pozwala nam kiedy tutaj [1:06:57] też będzie cytat kiedy dialogu Platona kończy się jeden z [1:07:03] dialogów apollinie dostrzegłem że coś tam jest piękne i tak dalej Kiedy kończy [1:07:09] się no to A pollos czyli nie pollos niewiele nie że wiele czyli jedno [1:07:18] Czyli tak naprawdę nie jest to zwrot do Apollo tylko jest to zwrot zwrot Jedni jedna rzeczy niech wszystko będzie jedną rzeczą więc to [1:07:29] takie coś takie ciekawostki można jak najbardziej pokazać tylko znając przykład będąc dobrym filologiem będąc świetnym historykiem to jest Zresztą [1:07:37] zego z drugiego tomu i taka interpretacja oczywiście interpretacji [1:07:43] będzie wiele na pewno będą takie które kompletnie się z tym nie zgodzą natomiast z drugiej strony Myślę że z drugiej strony już nie na [1:07:53] historyków powołując teraz argumentował za historią podejściem historycznym Natomiast teraz argumentuj za filozofią [1:08:00] więc Zacytuję od filozofa według Platona Jeżeli ktoś wie i ta Iskra została już rozbudziła umysł to więcej [1:08:12] nie trzeba sam sobie ta osoba i tak s odpowie na wszystkie pytania w duchu tej iskry która rozpaliła ten te myśli kiedy ta struna w umyśle została poruszona już [1:08:23] cała Mel zagra sama i człowiek będzie ją właściwie oglądał i [1:08:28] współtworzył i Platon u Platona pojawia się taka myśl że po co czytać i pisać po [1:08:35] co jest Pismo pismo jest tylko po to żeby ten kto wie sobie przypomniał nast pisma nie można się niczego nauczyć oczywiście jest to inna pojawia się [1:08:42] trochę inna interpretacja tam scher machera i tak dalej natomiast No właśnie nie mówiąc o podejściu takim od tej strony jak mówiłaś tylko podejściu takim [1:08:50] typowo strony filozofii Myślę że historia filozofii nie jest filozofią a filozofia nie jest historią filozofii i na pewno jedno i [1:08:58] drugie jest dla siebie niezbędne natomiast no na pewno plotyn doskonale [1:09:05] był doskonałym historykiem filozofii jak i Platon był doskonałym historykiem filozofii ale bycie filozofem to coś innego i to bardziej jest emocjonalny [1:09:13] stosunek jest to bardziej taki estetyczno emocjonalny stosunek i jest [1:09:19] to pobudzenie jakiejś Melodii Tak skończmy tymi że myśmy te melodie są dwie interpretacje ale wezmę tę jedną która [1:09:27] mi się bardziej podoba Czyli ta historia którą ja wybieram to historia że wszyscy te melodie tak długo słyszeliśmy że jej już nie słyszymy a ona gra w tle i że [1:09:38] jak się człowiek uwrażliwia na te melodie to ją usłyszy i myślę że warto robić jedno i drugie przy czym myślę że filozofię [1:09:46] można rozwijać mam takie wrażenie można się ze mną myślę nie zgodzić Myślę że na pewno można się z tym zgodzić też ale myślę że filozofię można rozwijać [1:09:55] wychodząc z fizyki wychodząc z Historii filozofii wychodząc z psychologii i skoro filozofię można przy moim założeniu rozwijać z każdego punktu [1:10:04] rzeczywistości to ona do czegoś zmierza i właśnie zmierza do tej jednej rzeczy do tego Boga tutaj się pojawia ta rola metafizyki [1:10:12] teologii tą windą która nas zawiedzie do góry jest raczej myślenie filozoficzne [1:10:18] niż myślenie przez pryzmat czy to Historii filozofii czy Nauk [1:10:25] więc uzupełniają się ale bardziej zakochany Jestem w samym myśleniu o [1:10:30] myśleniu niż w analizie historycznej która jednak długo była przez przez [1:10:35] jakiś czas niedoceniana obecnie przeżywa u mnie renesans i po części też kocham te interpretacje jak najbardziej [1:10:44] dziękuję ja tylko dodam że właśnie można powiedzieć to [1:10:51] zależy naprawę ja się przyglądam na przykład programom nauczania szczególnie [1:10:57] tym dotyczącym chociażby filozofii w miejscach niezwiązanych [1:11:03] kierunkowo z filozofią czy to jest szkoła Czy to są jakieś zajęcia na studiach nie filozoficznych i nie tyle program co [1:11:16] jego odbiór właśnie przez ludzi jest taki bardzo [1:11:21] mocno powiedziałabym ambiwalentny ale raczej w kierunku [1:11:27] negatywnego właśnie między innymi z tego względu że bardzo często te programy są przeładowane historią filozofii i to historią rozumianą właśnie jako daty [1:11:37] miejsca biografi twierdzenia na pamięć i tak dalej w związku z tym bardzo często takie osoby które mają czy [1:11:50] filozofię w szkole Co jest rzadkością czy przykład semestr bądź też dwa [1:11:55] semestry z Filozofii na studiach powiedzmy technicznych czy [1:12:01] przedmiotach ścisłych czy nawet na psychologii nagle okazuje się że one na [1:12:08] dźwięk słowa filozofia dostają białej gorączki bo patrzą na to właśnie przez [1:12:15] pryzmat takiego uczenia to prostu nowy ładunek wiedzy do opanowania [1:12:21] pamięciowego do zaliczenia i tak się zastanawiam [1:12:26] bo obserwowałam też trochę takich eksperymentalnych programów prowadzonych między innymi we [1:12:34] Wrocławskich szkołach z udziałem Uniwersytetu Wrocławskiego innych [1:12:40] uczelni pokazujących młodzieży Czym jest filozofia ale nie na bazie Historii filozofii tylko właśnie tego myślenia o [1:12:52] myśleniu i również z takim przesłaniem do czego [1:12:57] ta filozofia może przydać się dzisiaj I tutaj odbiór był [1:13:05] absolutnie zupełnie inny Zastanawiam się na ile udałoby [1:13:11] się takie moje marzenie zrobić taki projekt dotyczący [1:13:17] teologii niekoniecznie teologii mogł być teologia jakaś właśnie [1:13:24] związana z konkretnymi doktrynami ale no właśnie Dokładnie taka o jakiej [1:13:31] ty mówisz że to jest nauka o tych podstawach nauka o czymś co dla ludzi [1:13:38] jest bardzo ważne czego szukają intuicyjnie Co nazywamy Bogiem [1:13:44] absolutem albo w jakiś tam inny sposób i pokazać właśnie w jaki sposób [1:13:52] to może posłużyć nam również na co dzień No [1:13:59] przez pryzmat począwszy właśnie od tych kwestii takich głębokich prób odpowiedzi na różne pytania No aż po kulturę [1:14:09] chociażby która jest wypełniona po brzegi treściami teologicznym a czasami [1:14:15] nawet sobie nie zdajemy z tego w ogóle sprawy nie może się kiedyś udało [1:14:23] pomyśleć nad takim programem to byłby świetny program bo jest to można mieć stosunek do religii bardzo różny ale teologia to nie do końca jest religia to [1:14:32] też to jest ważny moment tej wypowiedzi ale religi do religii można mieć różny [1:14:38] stosunek ale stosunek się jakiś najczęściej ma i dlatego myślę że edukacja w tym zakresie Byłaby to to [1:14:47] jest piękny pomysł i byłoby dobrze takie coś zrealizować żeby pokazać Żeby nie [1:14:52] było właśnie tej reakcji O Boże ktoś mówi o filozofii O Boże ktoś mówi o teologii tylko żeby pokazać wartość z takiego sposobu myślenia to jest taki [1:15:04] strict Ultra humanistyczny a na sposób tego humanizmu to o co mi chodzi humanistycznego sposobu myślenia który [1:15:13] jest Myślę że przyszłościowy jak miał strzelać taką miałem intuicję do czasu [1:15:20] aż usłyszałem świetny argument za tym KSA który na swoim wykładzie jednym [1:15:26] mówił dostępne są w internecie Świetne są te wykłady K mówił właśnie o tym że [1:15:32] choćby nie wiem ile rzeczy się wydarzyło ile rzeczy spadło to prawa grawitacji [1:15:39] nie wymyślisz co znaczy że jeżeli bo on to mówi w kontekście a jeżeli przeładuj sztuczną inteligencję nieskończoną ilością doświadczeń z tego nie ma nic to [1:15:50] jest koniec nie wymyśli nic bo jest kreatywna bo [1:15:56] dokonuje rekomp zastanych rzeczy jak obejrzę sobie C [1:16:02] obrazy gdybym jeszcze pomyślał zrobię zainspirowany obrazami obraz to ja [1:16:07] zrobię Będzie rekompilacja dobra to nie oglądam obrazów to co Namaluj pejzaż jezioro może jakąś abstrakcje ale kolory To ja widziałem kz [1:16:16] Więc siłą rzeczy to najbardziej kreatywne podejście Czyś wyz idei [1:16:23] wytwarzanie praw ujęcie czegoś całościowe takie bardzo humanistyczne Czego uczy teologia Czego uczy filozofia Czego uczą tego [1:16:32] typu właśnie podejścia jest rzeczą najbardziej kreatywną i rzeczą której raczej nas przez długi czas Ai No tutaj nie zbije [1:16:43] stroną więc warto myślę że warto bo temu to służy myślenie o myśleniu nie służy [1:16:50] temu żeby sobie siedzieć i myśleć Ono ma wymiar praktyczny ale nie dąży do wymiaru praktycznego to jest w tym momencie praktyczne zastosowania [1:16:58] padnięcie na jakąś ideę jest takim o Wyszło przypadkiem wyszło nie starałem się to o to chodzi żeby nabrać żeby nabrać takiej [1:17:07] zdolności umysłowej do tego dążymy wszyscy jakby jeżeli uprawiamy ten styl [1:17:12] myślenia żeby dążyć do takiej swobody myślowej żeby wpaść przypadkiem na [1:17:18] pomysł nie starając się tak naprawdę coś zauważyć w świecie sobie odkryć jakąś [1:17:24] wiedzę która już być może istnieje ta anamneza Może tak może właśnie to chodzi [1:17:29] i taki plan wprowadzenia teologii w tej formie No to [1:17:36] byłby dobry plan i wprowadzeniu oczywiście tak samo filozofii w tej formie oczywiście bez Historii filozofii To nie będzie musi mieć też [1:17:45] podkładkę Natomiast tego typu co mówisz to to to jest to jest no świetne by było [1:17:59] pomyć jeszcze jedno takie mam pytanie dotyczące właśnie tej [1:18:05] relacji teorii praktyki ty kończył studia teologii [1:18:13] kierunek teologia praktyczna jak ta praktyka przekładał [1:18:18] się na twoje studiowanie No tutaj Powiem tak w wielu dyskusjach na temat tego [1:18:26] Czym jest praktyka i teoria właśnie z Agnieszką dyskutowaliśmy w kontekście [1:18:32] studiów a tak naprawdę w kontekście bon Hofera taki wniosek się pojawił właśnie nie wypracowany tylko tak się O pojawił taki wniosek że u bofa pojawia się [1:18:41] praktyka po teorii Czyli nie jest typowym praktykiem ale on przeszedł drogę teoretyczną w sposób wybitny i z tego pojawiła się z automatu praktyka [1:18:50] więc myślę że praktyka powiem za arystotelesem że Praktyka jest zła ale powiem że Praktyka jest efektem teorii więc [1:19:01] podejście u nas na ewst była i teoria i praktyka Natomiast [1:19:07] ta praktyczna strona to było już stosowanie tej teorii w praktyce więc ja [1:19:14] myślę że to jest to jest dobry kierunek to jest fajne Co więcej praktykę można [1:19:19] realizować na różne sposoby i tak samo jak na studiach można realizować na różne sposoby zależnie od swojej wypracowanej [1:19:27] właśnie tej teorii C tego oglądania to myślę że to jest krok do przodu jak nabardziej ja pytam dlatego że w gruncie [1:19:36] rzeczy wiele osób które są na przykład nawet zaangażowane w swoich kościołach i [1:19:42] tak dalej również Jak słyszą słowo teologia Ojejku teologia niczego potrzebna ja jestem praktykiem czym przychodzą nał [1:19:53] studia No i okazuje się że jednak trochę się to przydaje bo właśnie te podstawy [1:20:00] czy podstawy językowe które pozwalają chociażby na ocenę [1:20:07] tłumaczeń czy podstawy egzegezy czy właśnie dyskusje które toczy wy jako [1:20:16] studenci jako wykładowcy to wszystko Z jednej strony porządkuje [1:20:23] pozwala oglądać to o czym ty mówiłeś dzisiaj pozwala oglądać też z pewnego [1:20:29] rodzaju dystansem to znaczy pozwala wyjść z takiego z takich kolein tego co [1:20:35] ja myślałem tego co ja uważam za oczywiste tylko i wyłącznie dlatego że na przykład wychowałem się w takim [1:20:43] myśleniu Obojętnie czy od dziecka czy w danym kościele powiedzmy od [1:20:49] nawrócenia ale uważam że to jest oczywiste że [1:20:55] natomiast właśnie to oglądanie w tym twoim ujęciu ona pozwala [1:21:02] na zastanowienie się dlaczego ja tak uważam i czy to jest rzeczywiście moje i [1:21:09] czy to nie jest coś co zostało mi w jakiś sposób [1:21:15] narzucone z zewnątrz a nawet jeżeli to czy ja to mogę uznać za swoje to nie [1:21:21] chodzi o to żeż to przychodzi to zmienia poglądy ale mam wrażenie że jak ludzie [1:21:28] szczególnie właśnie ci mocno zaangażowani w różnego rodzaju działalność już taką stricte chrześcijańską przychodzą i wychodzą to [1:21:37] oni wychodzą już ze swoimi poglądami one się wcale nie muszą różnić od tych które [1:21:43] mieli na wejściu oprócz tego że zostały przepracowane przemyślane i [1:21:51] pogłębione wrażenie tak jeżeli ktoś jeżeli myślę o [1:21:56] czymś i uznaje że mi się podoba to jest to bardziej moje jest to przemyślane [1:22:02] Więc jak najbardziej Tym bardziej że to zarazem stanowi świetny oręż do odparcia [1:22:08] argumentów takiej klasycznej dyskusji debacie daje cały taki Feedback i całe cały całe zaplecze możliwości przedstawienia [1:22:20] swojej swojego zdania A żyjemy przecież w społeczeństwie i możliwe że ktoś [1:22:26] będzie chciał na przykład swoją wiarę gdzieś zakorzenić gdzieś pokazać albo [1:22:32] odeprzeć jakiś atak to posiadanie tego typu narzędzi jest Myślę że [1:22:38] kluczowe nie da się bez tego iść dalej możemy być przekonani o [1:22:43] czymś nie wiedząc dlaczego Jesteśmy przekonani No to to jest są gliniane [1:22:48] nogi to łatwo pojawi się argument który to zbije ktoś nie będzie umiał zostać [1:22:54] przy swoim No i zostaje w pustce To niedobrze jak najbardziej to takie tło [1:23:01] teoretyczne jest niezbędne a z niego z automatu jak ta właśnie jak to ciepło [1:23:07] wokół Wokół płomienia pojawia się z automatu praktyka Janku bardzo bardzo ci dziękuję to było [1:23:15] rzeczywiście niezwykle ciekawe spotkanie w którym poruszyliśmy tyle rzeczy że w [1:23:21] zasad wystarczy k najmnie kolejnych spotkań nie jesteś [1:23:27] to po raz pierwszy w online ale myślę że też nie [1:23:34] ostatni raz jeszcze bardzo gratuluję ci [1:23:40] obrony pracy dyplomowej samej pracy która jest rzeczywiście niezwykle [1:23:47] ciekawa jak widać pojmować na bardzo bardzo różne sposoby a prac w naszej uczelni można [1:24:00] pisać również bardzo interdyscyplinarne otrzymywać za nie bardzo dobre oceny myślę że to nie o [1:24:09] ocenę chodzi też ale też o to żeby każda osoba która tworzy coś [1:24:15] takiego miała też pewnego rodzaju i swobodę oczywiście [1:24:21] opartą wiedzy merytoryce ale też możliwość wyrażenia [1:24:32] siebie swoim takim działaniu właśnie naukowym Powiedz jeszcze czy masz jakieś [1:24:39] plany związane z teologią w ogóle po ukończeniu studiów Tak myślę [1:24:45] nad tym myślę nad rozwijaniem tego wątku tej mistyki w obrębie neoplatonizmu i po [1:24:53] neoplatonizm No nad tym myślę nad tym myślę właśnie żeby pójść troszkę w tym w [1:24:58] tym kierunku może troszkę w kierunku Grzegorza z nyssy może trochę w tych kierunkach zobaczymy ale gdzieś w tym [1:25:09] przedziale myśli i czasu bym chętnie został No myślę że będziesz też wspierał [1:25:16] pracy naszego koła naukowego w dalszym ciągu Także będziemy się będziemy się [1:25:22] wić ale dzisiaj Życzę miłego wieczoru i do [1:25:38] zobaczenia --- Przygotowane przez: mgr Joanna Gacka Kontakt: j.gacka@ewst.pl